Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eipä tossa ajossa tarvi teslalla kovin pieniin alueisiin kyllä osua? Esim lämppärin säädöt saat koko alareunan alueelta pyyhkäisemällä ylös. Tai lämpötilan säätö, puhalluksen säätö, volumen säätö jne riittää ku osut 5cm alueella sinnepäin ja pyyhkäisee sivulle jne.
Tahi sitten vain coolisti painaa tai kääntää sitä fyysistä nappulaa. Ainoaksi asiaksi mitä tarvii ylipäätään pyyhkiä, on perse.
Kaikki hoituu ratista mitä ajossa tarvii koskea. Ja jos täytyykin koskea joskus harvoin, niin ne hoituu kyllä todella fiksusti. Ja ennenkaikkea ilman valikosta toiseen kikkailua, kun kaikki välilehdet on yhdessä näkymässä versus monen sivun ja valikon alle ujuttautumista kuten useimmissa.
Automatiikka tosiaan hoitaa paljon asiaa kuskin puolesta. Kuitenkin seuraavat asiat ovat työläitä ja vaativat tarkkuutta (ääniohjaus ei toimi näissä):Mitä te ajossa sieltä kokoajan sit säädätte? Ku en mä näyttöön yleisesti koske ollenkaan ajossa.
Automatiikka tosiaan hoitaa paljon asiaa kuskin puolesta. Kuitenkin seuraavat asiat ovat työläitä ja vaativat tarkkuutta (ääniohjaus ei toimi näissä):
- Tietyn henkilön etsiminen puhelinluettelosta ja puhelun soittaminen
Ja joskus myös vaan on kylmempi tai kuumempi olo.Itsellä tulee lämmön säätimiä käytettyä johtuen esim pukeutumisesta/kyytiläisten toiveista.
Ratista kun noita säädät se alue on todella pieni ja siinäkin pitää katsoa mitä/mikä arvo siellä on. Äänikomennot toimivat joka 1/4 kerta ja mitään palautetta ei ole että se meni oikein perille tai kertoisi mikä lämpötila on.Kun ei tarvi, kun se on niin laajalla alueella että voit sohia melkein minne vain sinnepäin. Toisin kuin fyysisellä napilla. Kaiken lisäksi pystyy tuonkin hoitaamaan ratista, että erilaisilla äänikomennoilla.
Kyllä mä ainakin tiedän montako kertaa klikkaan ratista et mikä asetus on. Ja yleensä niitä arvoja täytyy muuttaa äärilaidasta toiseen joka hoituu pitkällä painalluksella. Ei fyysinen näppäin keskikonsolissa tuossa mitään lisäiloa tuo.Ratista kun noita säädät se alue on todella pieni ja siinäkin pitää katsoa mitä/mikä arvo siellä on. Äänikomennot toimivat joka 1/4 kerta ja mitään palautetta ei ole että se meni oikein perille tai kertoisi mikä lämpötila on.
Eli katsot näyttöä jotta näet mikä arvo siellä on?Kyllä mä ainakin tiedän montako kertaa klikkaan ratista et mikä asetus on. Ja yleensä niitä arvoja täytyy muuttaa äärilaidasta toiseen joka hoituu pitkällä painalluksella. Ei fyysinen näppäin keskikonsolissa tuossa mitään lisäiloa tuo.
Ja äänikomennolla näet näytöstä yhtälailla mihin se on asetettu ja komento on mennyt perille jos se ei siitä herjaa. Yhtälailla fyysisellä napilla joudut katsomaan esim lämpötilan onko se nyt 20,5 vai 21.
Itsellä tulee lämmön säätimiä käytettyä johtuen esim pukeutumisesta/kyytiläisten toiveista.
Bemarin iDrive-rulla on minusta yksi paras fyysisten näppäimien ratkaisu
Oletko omistanut autoa jossa sellainen on ? Jokin tarina silllä on ja miksi se sinne on ilmestynyt.Ei fyysinen näppäin keskikonsolissa tuossa mitään lisäiloa tuo.
Eli katsot näyttöä jotta näet mikä arvo siellä on?
Miten tiedät mikä arvo tai valikko on jos et katso näytöstä? Jos olet vaikka lukinnut että nappi avaa vakiona hanskalokeron niin valikko alkaa eri paikasta.
Teslan äänikomennot ovat keskinkertaiset ja mitään palautetta ei tule esim. kun kysyt mikä on lämpötila tai nostat sitä. Se pitää katsoa ruudulta.
Oletko omistanut autoa jossa sellainen on ? Jokin tarina silllä on ja miksi se sinne on ilmestynyt.
Samalla analogialla voisi kyseenalaistaa Teslan rattinappulat. Ei niistä mitää iloa ole kun on se iso näyttö jota voi vispata.
Oletko kokeillut lukea ketjuun tulleita viestejä.En edelleenkään ymmärrä mitä te niin hitosti siellä sörkitte?
Olen, oli spotify, puhelin jne tyyppisiä jotka jokatapauksessa on kosketusnäytöltä nopein hoitaa jos täytyy säätää, ei spotifyn kanssa esim fyysinen näppäin tuo mitään lisäiloa. Puhelin nyt on mennyt yli 20v äänikomennoilla ongelmitta.Oletko kokeillut lukea ketjuun tulleita viestejä.![]()
Oletko omistanut autoa jossa sellainen on ?
Siis et ole. joten et tiedä mistä puhut.Tämä on ensimmäinen noin 25 autostani missä on kosketusnäyttö, enkä mä niissä edellisissäkään koskenut niihin nappeihin mitä oli. En edelleenkään ymmärrä mitä te niin hitosti siellä sörkitte? Edellisessä autossa tärkeimmät hoitui yhtälailla ratista kuin tässäkin, siinä niitä nappeja oli vain 18kpl samoihin toimintoihin ja täysin turhaan.
No kun en huido, enkä koske niihin nappeihinkaan. Siinähän se koko pointti onkin. Tällä hetkellä oon isäni Rav4:ssa missä koko kojelauta täynnä nappia, eivätkä oo oston jälkeen säätäneet siitä mitään, kun kaikki samoissa asetuksissa. Eli en edelleenkään ymmärrä mikä siellä on sellaista mitä niin usein koskette, että täytyy ajon aikana jatkuvasti säätää?Siis et ole. joten et tiedä mistä puhut.
Me sörkitään niilla napeilla ihan samoja asioita kuin sinäkin huidot siellä näytölläsi, ei yhtään enempää tai vähempää.
No kun en huido, enkä koske niihin nappeihinkaan. Siinähän se koko pointti onkin. Tällä hetkellä oon isäni Rav4:ssa missä koko kojelauta täynnä nappia, eivätkä oo oston jälkeen säätäneet siitä mitään, kun kaikki samoissa asetuksissa. Eli en edelleenkään ymmärrä mikä siellä on sellaista mitä niin usein koskette, että täytyy ajon aikana jatkuvasti säätää?
Sinulle lienee sitten koko näyttö myös aivan turhake ?Eli en edelleenkään ymmärrä mikä siellä on sellaista mitä niin usein koskette, että täytyy ajon aikana jatkuvasti säätää?
Kyllä ainakin itse tuota penkinlämmitystä naputtelen, sekä etu- ja takalasin huurteenpoistoa. Silloin tällöin säädän puhalluksen voimakkuutta.
Ei, käytän kuolleenkulman kameroita siitä jatkuvasti, katson navia siitä, katson kulutuksia, nopeutta, fsd infoja esim liikennevaloista (yllättävän monessa tilanteessa ei ilman kuikuilua näe valoja paikallaan ollessa), katson myös automaattiset kaistalta poistumiset jne siitä.Sinulle lienee sitten koko näyttö myös aivan turhake ?
Sanon puhelimelle, en autolle. Toimii kaikkialla eikä tarvi opetella eri autoissa eri tyyliä sanoa. Apple kun tunnistaa suomeksi nimet.Olen hämmästynyt. Minulla ei ole toiminut yhteystietoihin liittyvä puheohjaus missään "nykyaikaisista" autoistani (bmw, skoda, vw, tesla jne.) kunnolla. Eli jos haluan tietylle henkilölle soittaa, olen joutunut valikkoa kaivelemaan. Nämä nykyvehkeet siis toimii puhelinluettelon osalta enkä vain osaa käyttää?
Ehkä säätäisit jos se olisi helppoaMutta nimenomaan katson, en säädä.
Niinku sanoin ni en mä säätäny niitä napillisissakaan, enkä kyllä tunne ketään joka edes kuukausittain säätäis jotai.Ehkä säätäisit jos se olisi helppoa
Mutta hyvä että olet löytänyt tarpeitasi vastaavan auton. Itse en edellenkään oikeen pidä noista kosketusnäytöistä, sen takia suosin edelleen autoja joissa on noiden näyttöjen lisäksi nappuloita ja rullia yms fyysisiä painikkeita paikkamassa osaltaan näytön käytettävyysongelmia.
Eikä nuo edes ajaneet hangessa vaan umpilumessa. Jos siinä olisi hanki(kanto) tai suojalunta yhtä paksusti olisi jokaisella matka katkennut alkuunsa.![]()
Seitsemää sähköautoa testattiin umpihangessa: yksi ominaisuus erotti voittajat muista
Seitsemän tuliterää sähköautoa ajettiin Norjassa niin sanottuun mökkitiehankeen. Osa pärjäsi tässäkin kokeessa muita paremmin.www.is.fi
Umpihangessa etenemisen testitulos oli, että neliveto pitää olla. Kuinka yllättävää.
![]()
Olen hämmästynyt. Minulla ei ole toiminut yhteystietoihin liittyvä puheohjaus missään "nykyaikaisista" autoistani (bmw, skoda, vw, tesla jne.) kunnolla. Eli jos haluan tietylle henkilölle soittaa, olen joutunut valikkoa kaivelemaan. Nämä nykyvehkeet siis toimii puhelinluettelon osalta enkä vain osaa käyttää?
Ei mullakaan nuo puheohjaukset toimi mitenkään.Sanon puhelimelle, en autolle. Toimii kaikkialla eikä tarvi opetella eri autoissa eri tyyliä sanoa. Apple kun tunnistaa suomeksi nimet.
Taitaa olla murre-eroja missä ajoi.Eikä nuo edes ajaneet hangessa vaan umpilumessa. Jos siinä olisi hanki(kanto) tai suojalunta yhtä paksusti olisi jokaisella matka katkennut alkuunsa.
Kyllä ja ei. Peruskäyttöliittymän pitää olla kuskille täysin kunnossa, sisältäen ääneen ja lämpöön liittyvät toiminnot helposti katsomatta käytettävissä mekaanisella palautteella. Niin se aiemmin olikin kunnes kosketusnäytöllä tuli mahdolliseksi ryssiä kaikki toiminnot halpuutuksen nimissä.Autojen ajonaikainen käyttöliittymä pitäisi radikaalisti minimoida. Auton liikkuessa kuljettajalle tarjolle vain liikenteen turvallisuuden kannalta ohjaimet fyysisinä näppäiminä. Kaikki muu säädetään sitten kosketusnäytöltä vaihde P-asennossa.
Ongelma on, että nykautossa niitä nappuloita kertyy ihan järjettömiä määriä. Tässä melko mietona esimerkkinä Kona Electric:
Ongelma on, että nykautossa niitä nappuloita kertyy ihan järjettömiä määriä. Tässä melko mietona esimerkkinä Kona Electric:
Nappuloiden lisäksi tulee vielä ajotietokoneen valikot ja infotainment-näytön valikot.
Ominaisuuksia on nykyään niin paljon, että niiden säätäminen lennosta ajaessa on uhka sekä omalle että muiden tien kulkijoiden turvallisuudelle. Riippumatta siitä säädätkö niitä etsimällä fyyistä nappulaa, kahlaamalla napeilla valikkoa tai huiskimalla kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöissä pahinta on, että aina välillä autonvalmistaja puskee otana uuden käyttöliittymän jossa toiminnot ei olekkaan enää samoilla paikoilla, vaan pitää taas opetella kaikki uudestaan.
Autojen ajonaikainen käyttöliittymä pitäisi radikaalisti minimoida. Auton liikkuessa kuljettajalle tarjolle vain liikenteen turvallisuuden kannalta ohjaimet fyysisinä näppäiminä. Kaikki muu säädetään sitten kosketusnäytöltä vaihde P-asennossa.
![]()
Audi A3:ssa on mielestäni aika täydellinen toteutus nappuloiden ja kosketusnäytön suhteen. Ilmastointi, luistonesto, start/stop, parkkitutka ja parkkeeraus automatiikka nappien takana ja muu kosketusnäytöltä.
Eikä se vielä mitään, mutta sitten ne napit tungetaan paikkoihin mihin ei ajon aikana edes helposti näe.
Ratin takana vasemmalla näkyy kasa nappuloita, vaihteenvalitsimen vieressä olevat jää reiden taakse. Toki tuo penkinlämppärin nappi on sen verran iso että siihen osuu sokkonakin. Muuten ei sitten tarvitsekaan kuin ilmastoinnin säätöjä.
Tuo Apple toimiikin suomalaisiin nimiin kuin junan vessa, puheluihin erinomainen. Aiemmin CarPlayllä kätevästi aina lähdin liikenteeseen ja kerroin puheella myös navigaattorille minne mennään- Teslalla tämä ei onnistu, kun navi ei puhu suomea.Sanon puhelimelle, en autolle. Toimii kaikkialla eikä tarvi opetella eri autoissa eri tyyliä sanoa. Apple kun tunnistaa suomeksi nimet.
Puhelimen tarvitsee. Ja öö nurkassa pyörivä ylimääräinen Apple Watch 2 Ultra, siis mitä ihmettä. Tosta saanee 1000€ käytettynäkin.Mites jos sähköautossa on vaikka se Omppu tuki, niin tarvitseeko siihen Applen puhelimen, vai voisiko sitä käyttää tuolla nurkassa pyörivällä ylimääräisellä Apple Watch 2 Ultralla?
Itsellä käytössä Samsung GW 5 Pro ja tuollainen Apple laitettiin töistä joululahjana ja jäi pölyttymään. Koitan keksiä jonkun syyn ottaa sen paketista, esim sähköauton hallinnan.Puhelimen tarvitsee. Ja öö nurkassa pyörivä ylimääräinen Apple Watch 2 Ultra, siis mitä ihmettä. Tosta saanee 1000€ käytettynäkin.
Viitattiinko tässä Ritari Ässään? Sarkasmi sensori vähän kireällä näissä sähköauto-langoissa.Mites jos sähköautossa on vaikka se Omppu tuki, niin tarvitseeko siihen Applen puhelimen, vai voisiko sitä käyttää tuolla nurkassa pyörivällä ylimääräisellä Apple Watch 2 Ultralla?
Korjaa jos olet väärässä, mutta tuskin Ritari Ässällä mitään Apple Watch 2 Ultraa oli. Apple IIc kotona, ehkä.Viitattiinko tässä Ritari Ässään? Sarkasmi sensori vähän kireällä näissä sähköauto-langoissa.
Kai se ois ihan kiva kutsua auto etu ovelle kuin KITT konsanaan.
Kannattaa suunnata kyselyt apple-ketjuihin - siellä tiedetään miten kellot toimivat.Mites jos sähköautossa on vaikka se Omppu tuki, niin tarvitseeko siihen Applen puhelimen, vai voisiko sitä käyttää tuolla nurkassa pyörivällä ylimääräisellä Apple Watch 2 Ultralla?
Mä nyt eilen oikein tarkistin tän.Eli katsot näyttöä jotta näet mikä arvo siellä on?
Miten tiedät mikä arvo tai valikko on jos et katso näytöstä? Jos olet vaikka lukinnut että nappi avaa vakiona hanskalokeron niin valikko alkaa eri paikasta.
Ja tiedät näiden arvot katsomatta?Mä nyt eilen oikein tarkistin tän.
Lämpötila on ylimpänä valikossa, puhallusnopeus toiseksi ylin. Eli pystyi täysin sokkona hoitamaan kummankin, koska riippumatta missä valikossa olet, yksi nopea pyöräytys vie valikon yläosaan.
Eipä oo noitakaan ollu tarvetta säätää, mutta tosiaan täysin mihinkään näyttöön katsomatta ja ennenkaikkea otetta ratista irroittamatta hoituu lämpö ja puhallus.
Eli eipä tuo nyt kovin kummoinen operaatio ollut..
Tottakai tiedän kun tiedän missä ne on. Ja jos nyt esim on niin hengenvaarallista säätää se katsomatta ni kyllä puhalluksen voit vetää täysille/nolliin ja klikkailla siitä haluamakseen. En ymmärrä miten tämän saman toiminnon siirtäminen keskikonsoliin jotenkin muuttaa sen maagisesti paremmaksi. Veikkaampa et 99% kuskeista katsoo mihin lämpötilaan säätää lämmön, vaikka ois fyysinen nappi. Samoin puhalluksen.Ja tiedät näiden arvot katsomatta?
Tai luottaa ilmastoinnin automaatioon jonka uskon toimivan muissa kuin Teslassa.Tottakai tiedän kun tiedän missä ne on. Ja jos nyt esim on niin hengenvaarallista säätää se katsomatta ni kyllä puhalluksen voit vetää täysille/nolliin ja klikkailla siitä haluamakseen. En ymmärrä miten tämän saman toiminnon siirtäminen keskikonsoliin jotenkin muuttaa sen maagisesti paremmaksi. Veikkaampa et 99% kuskeista katsoo mihin lämpötilaan säätää lämmön, vaikka ois fyysinen nappi. Samoin puhalluksen.
Mut pointti oli, että onnistuu kyllä ongelmitta täysin katsomattakin jos haluaa..
No niinkuin aikaisemmin jo sanoin niin ei mulla oo tarve ollu koskea noihin ollenkaan..kyllä automaatti on ihan sekaisin, mutta mulla on kiinteät manuaaliasetukset mihin en oo syksyn jälkeen koskenut, eli ei eroa tuosta sikäli, päinvastoin kaikki muut täällä vaatii fyysisiä näppäimiä niille kun niihin kosketaan kokoajan…Tai luottaa ilmastoinnin automaatioon jonka uskon toimivan muissa kuin Teslassa.
Fyysisen napin etu on tuntopalaute ja puheavustimien etu kuten Google ja Apple etu on vastine. Teslalla ei näitä ole ja vaatii useissa tapauksissa katseen siirtämisen pois liikenteestä.
Premiun nappuloita on kiva hiplata . Nappulat kun alkaa kohta olemaan premiumin tunnusmerkkiNo niinkuin aikaisemmin jo sanoin niin ei mulla oo tarve ollu koskea noihin ollenkaan..kyllä automaatti on ihan sekaisin, mutta mulla on kiinteät manuaaliasetukset mihin en oo syksyn jälkeen koskenut, eli ei eroa tuosta sikäli, päinvastoin kaikki muut täällä vaatii fyysisiä näppäimiä niille kun niihin kosketaan kokoajan…
Mutta vakavasti puhuen, talvella nappuloita tarvitsee enemmän kuin kesällä. Sumuvalot, peilien sulatus, takalasin sulatus, takapyyhin, tuulilasin tehopuhallus. Kesällä nappien käyttö paljon vähäisempää. Myös tuulilasinpyyhkimien manuaalikäyttö on talvella tavallisempaa kuin kesälllä ( lumet pois ikkunasta, jäät pois ikkunasta )