Yleistä keskustelua sähköautoista

Volvon & Polestarin omistaa kiinalainen Geely, joten sieltä Kiinasta on saattanut tulla ohjeita designiin.

Kyllä, mahdollisesti myös instituutioilta on voinut tulla ohjeistusta Teslan designiin. Eli onko Model 3 / Y siis "designed by committee" ? Kohtuullisen kaukaa haettua alkaa olemaan jo, ehkä se Polestar ei olekaan ruotsalaisten suunnittelema vaan italialaisen. Jos siis Model Y ei ollutkaan jenkkien, vaan saksalaisten.

Tai mahdollisesti voisit vain unohtaa väitteet, että Polestar on kiinalaisten suunnittelema ja tyytyä vain ikävään faktaan että se on eurooppalaista muotoilua?

Gothenburg tunnetaan yleisemmin Suomessa (ja Ruotsissa) ihan vaan Göteborgina, jos et tiennyt.

Ja designer suunnittelijana, design muotoilua, team joukkueena/ryhmänä ja niin edespäin. Kirjoittaessa Finglishiä menee monesti senat sakaisin, jos et tiennyt.
 
Volvon & Polestarin omistaa kiinalainen Geely, joten sieltä Kiinasta on saattanut tulla ohjeita designiin.

Kyllähän se omistajataho päättää, että minkälainen tuote sieltä tulee ulos. Ei se suunnittelija sitä viimeistä sanaa sano. Eli ulkonäkö on päätetty Kiinassa.
 
Kyllähän se omistajataho päättää, että minkälainen tuote sieltä tulee ulos. Ei se suunnittelija sitä viimeistä sanaa sano. Eli ulkonäkö on päätetty Kiinassa.

Itseasiassa omistajataho ei suoraan vaikuta mitenkään yrityksen toimintaan, vaan ainoastaan hallituksen kautta. Varsinkaan, kun kiinalaiset eivät omista 100% Polestarista, niin eivät he voi kävellä yli toimivan johdon kun huvittaa jotain mikromanagerismia harrastaa.

Alkaa olemaan kohtuu säälittävää hakemista jo oman merkin puolustamiseksi ja muiden haukkumiseksi. Eikö voisi mennä sinne kuplaan juttelemaan "Whole Mars Catalogin" ja muiden "tuttu ja luotettava" lähde kanssa?
 
Minua ei kyllä autoa hankkiessa kiinnosta helvettiäkään minkä maan passia on sen suunnittelija(t) heilutelleet. Kenen kirstuun rahani kannan lopulta, se kyllä jo astetta tai useampaa enemmän. Paskamaat pitäkööt paskansa, vielä saa onneksi muualtakin, ja toivottavasti jatkossakin.
 
Nyt menee jo aika sakeaksi, miksi ihmeessä firmat palkkaisi nimekkäitä suunnittelijoita jos omistajat kertoo miltä auton tulee näyttää?
Koska ne omistajat ei osaa suunnitella sitä itse? :D Ja Kiinalaiset varsinkin brändätäkseen tuotetta länkkäreille, tämmösiin foorumikeskusteluihin vaikkapa. "ei ole kiinalainen, se joka on piirtänyt tietokoneella tuon ei ole kiinalainen."
 
Koska ne omistajat ei osaa suunnitella sitä itse? :D Ja Kiinalaiset varsinkin brändätäkseen tuotetta länkkäreille, tämmösiin foorumikeskusteluihin vaikkapa. "ei ole kiinalainen, se joka on piirtänyt tietokoneella tuon ei ole kiinalainen."
Tässä sitä on Teslan omistaja pahimmillaan :D Liekkö trollaa vai ottaako se sydämestä ajella santanderin rahoittamalla valkoisella kolmosella? Kuka tietää.

Onhan tuo polle selkeästi siistimpi kuin mikään Teslan malli, poislukien S. Se on nätti. Menee vaan vähän ulos tuosta 80k hinnasta, se S siis.
 
No onpas sinulla ollut harvinaisen huono tuuri, jos todella 100 % varma akkuvaurio olisi tullut, eikä edes millään mökkitiellä.

Normaalilla tuurilla varustettujen huolta ehkä hälventää, jos tutustuu laittamaasi linkkiin tarkemmin. @lindhmik :kin voi huomata, ettei puhuta sadoista tai tuhansista.

Uusi katsastusmääräys akkukoteloihin liittyen tuli voimaan marraskuussa 2022. Traficomin mukaan 1.11.2022-8.1.2024 katsastettiin yhteensä 103 982 sähkö- tai hybridiautoa, joista 41 hylättiin ajoakun tai siihen liittyvien komponenttien takia.

41 / 103 982 * 100 % = 0,039 %

Katsastetuista pitää kuitenkin rajata pois sellaiset, joiden akku ei ole alttiina pohjakosketuksille, jolloin oikeampi lukema olisi luokkaa:

41 / 10 000 * 100 % = 0,4 %

Suunnilleen puolisen prosenttia hylättiin sellaisia, joiden akku on pohjassa. Kaikissa ei kuitenkaan ollut oikeasti mitään hätää akun suhteen, vaan autot hylättiin hyvin matalalla kynnyksellä, sillä raja-arvoja vaurioiden suhteen ei ole.

Linkissä oli haastateltu koulutuspäällikkö Julius Karki Helppokatsastuksesta:

"
Arvosteluperustemääräyksessä puhutaan ainoastaan, että vaurio ajoakussa aiheuttaa hylkäyksen, mutta raja-arvoja vaurioiden suhteen ei ole. Paremman tiedon puutteessa päätökset joudutaan siis tekemään alimman nimittäjän mukaan, Karki sanoo.

– Tämä puolestaan aiheuttaa sen, että ne toleranssit, minkä sisällä katsastaja liikkuu, ovat hyvin pienet, ja auto hylätään katsastuksessa hyvin matalalla kynnyksellä.

Kun katsastuksesta tulee hylkäys akkukotelon painauman vuoksi, auto pitää viedä merkkiorganisaation arvioitavaksi. Siltä asiakas saa lausunnon, jonka hän toimittaa katsastusviranomaiselle.
"

Autot hylätään ns. varmuuden vuoksi, minkä jälkeen merkkikorjaamo antaa lausunnon, jonka perusteella hylkäys jää voimaan tai katsastus hyväksytään.
Tuon matalan kynnyksen perusteella voi päätellä, että alustavasti hylätyistä noin 0,5 prosentista:

1. Vain x-% * 0,5 % tapauksista vaatii yhtään mitään toimenpidettä autolle, vaan korjaamon todistus riittää katsastuksen hyväksymiseen, muutama satanen.

2. Vielä pienempi y-% * x-% * 0,5 % tapauksista vaatii alumiinisen pohjalevyn uusimisen. Volvolla 9 mm ja sitä syvemmät painaumat vaativat vaihtamisen.

3. Vielä pienempi z-% * y-% * x-% * 0,5 % tapauksista vaatii lisäksi jäähdytyskomponenttien uusimista.

4. Edellistä pienempi osa tapauksista vaatii lisäksi akkumoduulin tai parin vaihtoa.

5. Vielä edellistä pienempi osa tapauksista vaatii kokonaista tehdaskunnostettua käytettyä vaihtoakkua.

6. Vielä edellistäkin pienempi osa tapauksista vaatii tehdasuutta akkua, koska kaikilla valmistajilla ei ole vaihtoakkuja tarjolla.


Alunperin hylättyjä oli 41 kpl. Kun kerran hylättiin "hyvin matalalla kynnyksellä", voisi olettaa että korkeintaan 20 joutui tekemään muuta kuin tuomaan merkkikorjaamon ehjäksi toteavan lausunnon. Noista iso osa selvinnee pelkän levyn vaihtamisella. Kahden käden sormilla voinee laskea 3.-6. -kohtien tapaukset. Kalleimmissa 5.-6. -kohtien tapauksissa riittänee heittämällä yhden käden sormet.

Jos pohja-akkuisia autoja katsastetuista 103 982 sähkö- ja hybridiautoista oli 10k, niin yhden käden sormet tarkoittaisivat 0,00-0,05 %. Aika huonoa tuuria, jos tuohon vaihtoakku/tehdasuusi -joukkoon kuuluu. Alumiinilevyn voi joutua vaihtamaan 0,1-0,3 % pohja-akkuisen katsastaneista. Määrät vaikuttavat niin pieniltä, etten näe kovin suurta korotuspainetta autovakuutusten hintaan. Vaikka 0,05 % pohja-akkuisista autoista joutuisi 30 k€ akkuvaihtoon, olisi se vain 15 € per pohja-akkuinen vakuutettu. En myöskään näe, että nykyinen akkukorjausten peloteltu hintataso toteutuu siinä vaiheessa, kun korjaus alkaa olla arkipäivää. Kypsemmällä valmistajalla, kuten Nissanilla, on jo nähtävissä järkevämpää hinnoittelua.

Esim. suuriakkuinen Nissan Ariya 87 kWh:
-uusi pohjalevy 1 500 €
-yksittäisiä akkumoduuleita voi vaihtaa
-koko akkupaketti 14 652 €

Pahimmissa mahdollisissa tapauksissa Volvokin (XC40) on ihan siedettävä joihinkin muihin verrattuna, kun kokonaisen vaihtoakun (SoH >= 95 %) saa töineen 7829 €.

Yhden akkumoduulin laajuisissa syvissä painaumissa VW ID.4 77 kWh on ihan kohtuullinen:
-pohjalevy 922 € + työt 150 €
-akkumoduuli 2 606 € + vaihtotyö

Autojen yleistyessä sopivia ehjiä pohjalevyjä/akkumoduuleja/akkuja voi löytää autovahinkokeskuksista vielä tätäkin edullisemmin.

Jyväskylässä tuli ainakin yksi kallis osuma...

"Jyväskyläläismiehen sähköauton pohja otti osumaa Rantaväylällä – korjaukselle tuli hurja hinta"

Tuo oli kesällä otsikko keskisuomalaisessa ja aika koominen tarina, että miten vastuut sitten menivät.
 
Tuohon, että omistaja ei vaikuttaisi suunnitteluun.

"Geely on palkannut Volvon Robert Pagen Bentleyltä Volvon uudeksi sisustan muotoilijaksi. Hän on muotoillut Bentley Continentalia ja Mulsannea, mutta taustalla on myös Jaguaria - jopa Rolls Royce ja Bugatti ovat työpaikkojen listalla. Taustalla oli Geelyn pääomistajan Li Shufun juuri Genevessä antama lausunto siitä, että Volvo on liian skandinaavisesti muotoiltu. Erityisesti ohjaamo vaivaa Shufua. "Pitäisi saada kiinalaisia miellyttäviä muotoa Volvoon"."

Lainaus suoraan yhden lehden artikkelista, mutta jos tuo oli huuhaata...
 
Ei tietenkään. Oliko siitä edes kyse?

Siinä artikkelissa jota lainasin käsiteltiin muutoksia mitä tehtiin, että omistajan tahto toteutuu.
Kiinalaisiakin miellyttävä muotoilu ei ole sama asia kuin kiinalainen muotoilu :) Kerro toki mistä lainaus oli, kuulostaa ihan kiinnostavalta jutulta.
 
Kiinalaisiakin miellyttävä muotoilu ei ole sama asia kuin kiinalainen muotoilu :) Kerro toki mistä lainaus oli, kuulostaa ihan kiinnostavalta jutulta.



Lainasin Iltalehden ilmaista versiota. Aiheesta hieman paremmin esimerkiksi Kauppalehdessä.
 


Lainasin Iltalehden ilmaista versiota. Aiheesta hieman paremmin esimerkiksi Kauppalehdessä.
Rakentaako Volvo tätä nykyä pelkkiä pitkiä sedan-malleja? Taitaa olla aika tuuliviiri kaveri tämänkin autovalmistajan johdossa.
Matson myös muistuttaa, kuinka Li Shufu esitti Volvon ostettuaan idean, että Volvon pitäisi keskittyä "valtavan pitkien ja isojen sedan-mallien rakentamiseen, vaikka koko automaailma on menossa ihan toiseen suuntaan".
 
Jyväskylässä tuli ainakin yksi kallis osuma...

"Jyväskyläläismiehen sähköauton pohja otti osumaa Rantaväylällä – korjaukselle tuli hurja hinta"

Tuo oli kesällä otsikko keskisuomalaisessa ja aika koominen tarina, että miten vastuut sitten menivät.
Kallis oli autokin - ja erikoismatala. Sällin olisi pitänyt kuunnella vaimoaan, joka sanoi jo tilausvaiheessa:
Screenshot_2024-01-31-22-49-02-01_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Ykkössijaa pitää Taycanin 80 k€ IF:n piikkiin. Yhdestä Teslasta meni yksi moduuli. Muuten onkin ollut aika hiljaista jopa IF:n norjalaisilla asiakkailla. Pohjola vakuutus kertoi Ylelle keskimääräisen akkuvahingon korvaussumman olevan 3200 €, eli suurin osa hoituu pohjalevyn vaihdolla/muilla halvemmilla korjauksilla.

"
Yle kysyi akkujen korvaustapauksista neljästä eri vakuutusyhtiöstä, joista kaikista saatiin vastaukset.

Vakuutusyhtiöiltä saatujen tietojen mukaan sähköautojen akkuihin liittyviä korvaustapauksia on toistaiseksi ollut melko vähän. Yleisemmin korvaukset ovat liittyneet erilaisiin kolaritilanteisiin.

Pohjola Vakuutuksesta kerrotaan, että kolarointiturvasta on keskimäärin maksettu noin 3 200 euron korvauksia akkuvahingoista.

If-vakuutuksen maksama suurin korvaus akuston vaihdosta töineen on ollut yli 80 000 euroa – silloin kyseessä oli Porschen Taycan-mallinen sähköauto.
"


Teslasta vielä. Otsikko huutaa "Teslassa jopa yli 15 000 € korjauskustannukset". Jutussa taas sanotaan:

"Yksittäisiä moduuleita tähän yksilöön saa noin kahdella tuhannella eurolla. Vaihtoehtona on oikoa akkukotelo ja vaihtaa tämä vioittunut moduuli tai toinen vaihtoehto on vaihtaa koko akusto, käytetty akkupaketti maksaa noin 15 000 euroa, Haapala sanoo.".

Eli ei ole vielä päätetty kumpaan päädytään. Itse veikkaan muutaman tonnin settiä, koska:

"Kokkolan autohuollossa oleva Tesla kuitenkin korjataan, sillä vakuutusyhtiö on sen jo lunastanut ja Haapalan asiakas on sen ostanut lunastuksen jälkeen ja haluaa auton kuntoon."

 
Laadukasta kommentointia. Mistäs täältä voi poistaa tunnuksen. Ei jaksa lukea näitä lankoja enään kun taso on tämä.
No laittaa ignoreen jossei tosiasiat kelpaa?

Minkähänlaisia maavaroja on täällä sähköautoissa? Omassa C40 Volvossa 17cm. Kieltämättä varonut jo tuollakin vähän että mihin sitä rysäyttää. Bensalla ei olisi juuri kiinnostanut.

edit. Ja tarkoitan kun tämä talvi vähintään haastava täällä itäisessä Suomessa. Jäätä täynnä joka paikka.
 
Minkähänlaisia maavaroja on täällä sähköautoissa? Omassa C40 Volvossa 17cm. Kieltämättä varonut jo tuollakin vähän että mihin sitä rysäyttää. Bensalla ei olisi juuri kiinnostanut.

edit. Ja tarkoitan kun tämä talvi vähintään haastava täällä itäisessä Suomessa. Jäätä täynnä joka paikka.

Just näitä juttuja lukiessa mietin että ihan tyytyväinen "katumaasturi-mallin" sähköauton hankintaan, Mokka-e:ssä taitaa maavara olla 16,4 cm. Todella pahoja jääpatteja jäänyt täällä lounaassakin teille tämän talven jäljiltä...
 
No laittaa ignoreen jossei tosiasiat kelpaa?

Minkähänlaisia maavaroja on täällä sähköautoissa? Omassa C40 Volvossa 17cm. Kieltämättä varonut jo tuollakin vähän että mihin sitä rysäyttää. Bensalla ei olisi juuri kiinnostanut.

edit. Ja tarkoitan kun tämä talvi vähintään haastava täällä itäisessä Suomessa. Jäätä täynnä joka paikka.
186mm väitetän Enyaqin maavaraksi. Etummaisena siellä on puskurin lippa joka mielellään kaapii lunta. Ilmajousitus olisi kyllä kova juttu, voisi maantiellä laskea tonttiin paremman aeron toivossa ja vauhdin laskiessa nostaa johonkin +200mm ettei olisi ainakaan se kylätien matalin laite.
 
Citroen ëC4 ja maavaraa parhaimmillaan 20 cm akun kohdalla, matalimmillaan vajaa 17 taka-akselin kohdalla. Auto lähtee vaihtoon kesällä, ja tilalle pitää kyllä löytyä reilulla maavaralla oleva sähköbiili. Ajot myös itä-Suomessa ja itku olisi tullut monta kertaa päivittäisillä reiteillä, jos pitäisi jollain matalalla Model3:sella mönkiä ja väistellä kaikki jääpaakut ja auravallit.
 
Puhutte "reilusta maavarasta" ja samalla pidätte 17-20 cm jotenkin erityisen huonona. :bored:

Aika toiveajattelua löytää suurempia maavaroja sähköautoista tällä hetkellä.
 
Puhutte "reilusta maavarasta" ja samalla pidätte 17-20 cm jotenkin erityisen huonona. :bored:

Aika toiveajattelua löytää suurempia maavaroja sähköautoista tällä hetkellä.
Onko polttikset sitten matalampia vai korkeampi vai kenties liikkuvat ihan samoissa lukemissa keskimäärin ?
 
Onko polttikset sitten matalampia vai korkeampi vai kenties liikkuvat ihan samoissa lukemissa keskimäärin ?

Nopeesti kattelin, niin maavara näkyi olevan vaikkapa Volvo V90 15cm luokkaa. Tesla Y vissiin 17cm mikäli oikein ymmärssin.
Hyvinhän tuo on riittänyt; toki joutuu ajamaan tiettyihin kohtiin ja kulmiin tarkoituksella vinon lähestymisen/poistumisen, jotta maavara riittää.

En pitäisi oikeana ongelma, vaan keksittynä. Muistaa vaan esteet jättää renkaan alle, ts. ajaa esteen päältä, eikä yrittää väistää, niin kun maastoajoneuvokoulutuksessa konsanaan.
 
Onko polttikset sitten matalampia vai korkeampi vai kenties liikkuvat ihan samoissa lukemissa keskimäärin ?
Jos maavara on yli 15 cm, niin sehän on jo hyvä ja varmasti pärjää. Mutta tässä kandee muistaa, että sähköautoissa on keskimäärin pitempi akseliväli (jolloin maavaraa tarvitaan enemmän) ja toisaalta akkua pitää taloudellisesta syystä varoa vähän enemmän kuin esim. pakoputkea.
 

Tuossa lista sähkisten maavaroista, näyttää suht kattavalta.

Kyllä näillä keleillä voisi tulla itku jos alla on esim. e208 (järkyttävä ero vrt. e2008 btw) tai i4/EQS/EQE/model 3 jne
Kiitos linkistä. Muuten näytti olevan suht järkeviä arvoja, mutta MB EQA ja EQB ovat omituisen matalia, 154 mm. Kuitenkin EQA oli TM mukaan paras talvitestin nelivetoisista sähköautoista kulkemaan umpihangessa, 05/2022.

Myevreview/TM mitatut:

Mustang Mach-E ER AWD 145/140 (-5 mm)
Kia EV6 LR AWD 160/170 (+10 mm)
MB EQA 300 4-matic 154/210 (+56 mm)
Polestar 2 LR Dual motor 151/160 (+9 mm)
Tesla Y LR AWD 172/160 (-12 mm)
VW ID.4 GTX 170/200 (+30 mm)

Edit. Google näköjään tarjoaa EQA:lle 154, 180, 200 ja 209 mm.

Pieni kuvitteellinen tarina:
Naapuri A:lla on EQA ja naapuri B:llä Tesla Y. Naapurukset lähtevät peräkanaa aamulla töihin. Aurausvalli on ehtinyt jäätyä, mutta EQA menee raapaisematta yli. Jälkimmäisenä ajava naapuri B muistaa Teslansa maavaran olevan Myevreview mukaan pari senttiä suurempi kuin EQA:n, joten no problemo, huoletta yli vaan. Teslan pohja kuitenkin kajahtaa niin kuuluvasti jäiseen aurausvalliin, että naapuri A:kin pysähtyy katsomaan mitä takana tapahtui. Haetaan mittanauha. Yllätys on suuri, kun EQA:ssa on todellisuudessa 5 cm enemmän maavaraa, vaikka piti olla 2 cm vähemmän.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-02-01-11-34-49-79_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-01-11-34-49-79_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    139,6 KB · Luettu: 34
  • Screenshot_2024-02-01-11-35-30-82_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-01-11-35-30-82_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    129,7 KB · Luettu: 36
Viimeksi muokattu:
Minulle reilu on juurikin tuolla jossain 16-20 cm kieppeillä (nimenomaan akun kohdalla, jossain akseliston kohdalla voi olla vaikka vähän matalampikin), sillä jo pärjää kuitenkin mukavasti monessa arkisessa paikassa ilman huolta kolahduksista (samaa luokkaa ollut omissa polttiksissakin viime vuosina). Pitkä akseliväli aiheuttaa tosiaan monessa matalamman maavaran omaavassa sähköautossa normaalia enemmän haasteita, tai vaatii ainakin enemmän tarkkuutta. Esim. täällä idässä, jossa lunta on paljon, talvihoito on monella asuinalueella heikohkoa (aurakalusto liikkuu harvoin ja lumi pakataan talven aikana katuun). Keväällä sitten lumikerros pettää, autot tekevät upottavat raiteet ja pohja viistää joko sohjoista tai jäätynyttä lumikerrosta. Tai sitten auravallit ovat päässeet jäätymään ja niistäkään ei ilman kolhuja pääse välttämättä yli...
 
Ihan hauska ja mielenkiintoinen testi. Jos laittaa löpöä aggregaattiin ja lataa sähköäautok kaupalliseölla lataustolpalla, ei taida kovinkaan valtavaa hintaeroa enää jäädä?


Peräkärryssäkö tuo vedetään perässä? Kaikkia ne tutkii, tuohan on ollut pitkään selvä asia, että kaupallisten latureiden varassa ei kannata sähköauto taloudellisesti.
 
Peräkärryssäkö tuo vedetään perässä? Kaikkia ne tutkii, tuohan on ollut pitkään selvä asia, että kaupallisten latureiden varassa ei kannata sähköauto taloudellisesti.
No vaikka sähkötön kesämökki ja pihassa lataa. Eihän tuossa puhuttu mukana kuljettamisesta, vaan yksinomaan kustannuksista. Saahan sitä hassutella ja viihdyttää lukijoita millä haluaa.

Eli Teslan lataa dieselaggregaatilla (polttoöljy ~1,5€/L, ei diesel) halvemmalla kuin kaupallisella laturilla.

Tonnin maksaa tuollainen pieni dieselaggregaatti. Timco CLE5500SDG 230V diesel aggregaatti | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Viimeksi muokattu:
VW ID.7 virallisissa spekseissä lukee 149mm. Nykyisessä 2011 Skoda Superbissa on 156mm ja tällä on pärjännyt PK-seudulla. Aurausvallit voivat olla ainoa ongelma, mutta niistäkin on usein jo mennyt useampi auto lanaten pahimmat kököt.
 
i4 maavara on 125mm ja ihan hyvin silläkin pärjää eikä ole tarvinnut missään ajatella yhtään että ottaisi kiinni, en usko että joku jääpalikka akkua rikkoisi, puskurin kyllä. Jos jonkun isomman romun/kiven päälle ajelee ni se muutama lisäsentti ei pelastaisi kummiskaan.
Toistaiseksi ainakin saa vakuutuksesta 200e omavastuulla paskan osuessa tuulettimeen joko uuden akun tai uuden auton.
 
Katsoppas joskus farmariautojen periä. Ilman pyörteily auton takana aiheuttaa sen takaluukun likaantumisen kauttaaltaan. Voi olla, että ovat onnistuneet aerodynaamisesti muotoilemaan ja minimoimaan sen vaikutuksen, siltä tuo ainakin maallikon silmään näyttäisi.

Joihinkin farkkuihin saa ihan sellaisia muovisia tuulenohjaimia jotka poistaa sen pyörteilyn ja vähentää likaantumista.

katso liitettä 1253426
Tuo polle on aika lähellä lifbackkiä jossa ei kyllä takalasi kuraannu mitä mulla on sellaisia ollut. Fastbackit onkin juuri mm. sen takia perseestä että takalasi kuraantuu kuin farkussa. Farkussa perä on toiminnallisuuden takia sellainen, töpöperät nyt on vaan nounou. Liftbackit takaisin!
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Testatkaas id3:sta peruutuspeilillä ei tee mitään pari kilsaa rapakelissä ajettua eikä niillä taka tutkilla
 
No ID3:nenhan on pystyperä(fastback). Tottakai se kuraantuu. Liftback tai sedan ei kuraa. Ovat vaan valitettavan harvinaisia nykyään.
Juuh toki, mutta oli täällä joku farkunkin kuva jossa joku lippa estämään.. kolosessakin joku lippa on.. mutta aika alkutalvesta mä väsyin jo putsaa hanuria..
Edit eikä mun mitkään aikasemmat disel farkut noin sotkusia olleet perästään. Onneks en oo mikään intoilija et auto pitäis olla aina puhas
 
Viimeksi muokattu:
VW ID.7 virallisissa spekseissä lukee 149mm. Nykyisessä 2011 Skoda Superbissa on 156mm ja tällä on pärjännyt PK-seudulla. Aurausvallit voivat olla ainoa ongelma, mutta niistäkin on usein jo mennyt useampi auto lanaten pahimmat kököt.
Aurausauto oli just tänään tehnyt kivan loskaisen jääkokkarevallin taloyhtiön tontin sisäänajon eteen (autotien ja kävelytien väliin, ei siis kävelytien ja tontin väliin). Zoessa on aika pieni maavara (120mm) jota ehkä hieman kompensoi lyhyt akseliväli, mutta tuntui siltä että kokkareet meinasivat raapia pohjaa sisäänajaessa.

Koska tiesin että yöllä alkaa luultavasti pakastaa, kävin hakemassa taloyhtiön seinältä muovisen lumilapion jolla siirsin nuo jääkokkarevallit muualle. Huomenna olisi ollut luultavasti liian myöhäistä. Yhtenä talvena siihen oli ehtinyt samalla kaavalla muodostua korkea valli joka tuntui ihan kiinteältä jäältä joka ei siitä olisi irronnut muuten kuin petkeleellä tai rautakangella.
 
No vaikka sähkötön kesämökki ja pihassa lataa. Eihän tuossa puhuttu mukana kuljettamisesta, vaan yksinomaan kustannuksista. Saahan sitä hassutella ja viihdyttää lukijoita millä haluaa.

Eli Teslan lataa dieselaggregaatilla (polttoöljy ~1,5€/L, ei diesel) halvemmalla kuin kaupallisella laturilla.

Tonnin maksaa tuollainen pieni dieselaggregaatti. Timco CLE5500SDG 230V diesel aggregaatti | Karkkainen.com verkkokauppa
En saanut artikkelista selvää, mikä siinä sitten tuli dieselaggregaatilla lataamisessa kWh:n hinnaksi? Jotta osaan arvioida verrataanko sitä tässä 20c vain 50c/kWh hintaiseen kaupalliseen lataukseen.

Kun Tesla Björn teki niitä "ajetaan akku tyhjäksi" ajoja, sillä oli takapaksissa joku täyteenladattu siirreltävä vara-akku josta sitten latasi tien päällä tyhjän sähköauton akkua sukon kautta sen verran että pääsi lähimmälle pikalaturille. Tais olla joku tuollainen EcoFlow josta maksimissaan saanee jotain 2kWh ladattua hätävaraa.

 
Keinotekoiset moottoriäänet sähköautoissa jakaa tietty mielipiteet, mutta Ioniq N kampittaa kilpailua tarjoamalla 1990-luvun PC-pelin äänet, ehkä tahtomattaan.. Tasaisella kun ajaa niin kuuluu aina kun kierrokset nousee yhden "pykälän" ja mutkissa samanlaista kurnutusta kuin tuon ajan autopeleissä:

 
Ensi viikolla luetaan taas iltapäivälehdistä vinkumista siitä kuinka juuri ostetun auton arvo laski yhdessä yössä n-tuhatta pyytämättä ja yllättäen.
Semmoistahan se on näiden sähköautojen tulemisen kanssa. Kilpailu on kovaa ja hinnat hyppii sinne tänne. Jokuivoittaa ja jotakin kaduttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Semmoistahan se on näiden sähköautojen tulemisen kanssa. Kilpailu on kovaa ja hinnat hyppii sinne tänne. Jokui voittaa ja jotankin kaduttaa.

Eiköhän täällä foorumilla ole totuttu tuollaiseen tietokoneiden komponenteista tuttuun hintakehitykseen. Ei kyllä Skoda tule noillakaan hinnoilla myymään…IMHO. Paskaa kahden vuoden takuulla.
 
Nyt aletaan puhumaan jo aika varteenotettavasta hintakilpailijasta mY LR:lle. :thumbsup:
No nyt tuli kyllä enyaq kiinnostavaksi! Tuossa on sentään jo hieman premiumin tuntua kun vertaa teslan sisustaan ja tavaratilakin fiksu! Mielenkiintoista nähdä että miten nuo " nettiauton, juuri saapunut enyaq 80x" hinnoitellaan tuolla autoliikkeissa kun uudempi malli on hinnastossa jo halvemmalla. Varsinkin vanhempi RS on käytännössä nykyinen 85x, erikoisväriä lukuunottamatta, odotettavissa vanhoille 220kW RS malleille kyllä aika tuulisia hintoja
 
No nyt tuli kyllä enyaq kiinnostavaksi! Tuossa on sentään jo hieman premiumin tuntua kun vertaa teslan sisustaan ja tavaratilakin fiksu! Mielenkiintoista nähdä että miten nuo " nettiauton, juuri saapunut enyaq 80x" hinnoitellaan tuolla autoliikkeissa kun uudempi malli on hinnastossa jo halvemmalla. Varsinkin vanhempi RS on käytännössä nykyinen 85x, erikoisväriä lukuunottamatta, odotettavissa vanhoille 220kW RS malleille kyllä aika tuulisia hintoja
Kiva t: 220kW RS-mies :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 378
Viestejä
4 506 109
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom