Yleistä keskustelua sähköautoista

Juu, ei ehtinyt manuaaliin tutustua tuossa. Kuitenkin tuo käyttäytyi kuten ajoavustin, eli pysyi keskellä kaistaa eikä että korjaus tuli vasta renkaiden lähestyessä kaistaviivaa. Hyvä tietää jos menee ajamaan uudemman kerran.
Tässä kun lähdin kokeilemaan ao. syystä, niin poikkeuksellisesti käytin mutkaisella ja uraisella vanhan 1-tien motariosuudella (Espoo - Lohjan tienoo). Tuntuu olevan aika herkkä sille, että on uraa ja jyrkempää kovavauhtista mutkaa. Sileällä menee nätisti, kun ei taistele uria vastaan. En tuota ole aiemmin noteerannut, kun dynaamisten kuskien takia ajan Lohjalle asti ilman apuja.
Aivan mysteeriksi jää mistä tuossa on kyse muutenkaan kun Hyundain manuaalit on google translate roskaa ja epäselviä.
Heh, miköön ei ole niin fiksu kuin korealainen insinööri. Sain tekstin näkyviin. Jos ajustin on automaatilla (käynnistää kun motarilla), se antaa hda tekstin. Jos se on oletuksena off eli manuaalikäynnistyksellä, ei tekstiä. Jos asetusta räplää edestakaisin motarilla, ainoa muutos on hda tekstin vilkkuminen on/off :D
 
Hyvä juttu näistä pohjakosketuksista. Jutun kolhu ei nyt pahalta näytä, ja sa nähdä mikä on lopullinen tuomio.
Kun olen alkanut miettimään mitä nykyisen auton kanssa (polttis) on käynnyt, niin itselle olisi itullut yksi 100% varma akkuvaurio ja yksi tälläinen pienempi kolhu josta ei heti tietäisi mitä sen kanssa käy. Ja kumpikan ei käynnyt millään mökkitiellä ! Ensimmäiseen oli syytön (tai en voinyut sile mitään ) ja jälkimmäisen aiheutin itse harkitsemattomalla ajamisella. Toki varmankin vakuutus olisi korvannut molemmat, mutta auto olisi pajalla varmaan viettänyt paljon aikaa jos molemmista olisi tullut iso remontti.

Ihan todellinen huoli tämä on. Autoille sattua ja tapahtuu.

 
Viimeksi muokattu:
Tilannetta ei helpota madaltuvat autot ilmanvastuksen optimoimiseksi ja pohjapanssarien katoaminen lisävarustelistoilta.
 
Hyvä juttu näistä pohjakosketuksista. Jutun kolhu ei nyt pahalta näytä, ja sa nähdä mikä on lopullinen tuomio.
Kun olen alkanut miettimään mitä nykyisen auton kanssa (polttis) on käynnyt, niin itselle olisi itullut yksi 100% varma akkuvaurio ja yksi tälläinen pienempi kolhu josta ei heti tietäisi mitä sen kanssa käy. Ja kumpikan ei käynnyt millään mökkitiellä ! Ensimmäiseen oli syytön (tai en voinyut sile mitään ) ja jälkimmäisen aiheutin itse harkitsemattomalla ajamisella. Toki varmankin vakuutus olisi korvannut molemmat, mutta auto olisi pajalla varmaan viettänyt paljon aikaa jos molemmista olisi tullut iso remontti.

Ihan todellinen huoli tämä on. Autoille sattua ja tapahtuu.

Vastahan tuossa oli uutisia, kuinka IF(?) ei enää anna kaskoa ollenkaan tiettyihin Porschen ja Audin sähköautoihin noiden pohjakosketusten hintojen takia. Taycan 85000€. Elämme mielenkiintoisia aikoja. Kaveri on katsastusmies ja vuosi sitten kävivät sähköautokurssin. Sielläkin oli noista pohjanaarmuista ollut. Asuu maalla ja sanoi, että ei tule sähkäriä hänelle. Ei tuossa hommassa ole kyllä järjen häivää. Kaskon hinnassahan se sitten tulee näkymään.
 
Hyvä juttu näistä pohjakosketuksista. Jutun kolhu ei nyt pahalta näytä, ja sa nähdä mikä on lopullinen tuomio.
Kun olen alkanut miettimään mitä nykyisen auton kanssa (polttis) on käynnyt, niin itselle olisi itullut yksi 100% varma akkuvaurio ja yksi tälläinen pienempi kolhu josta ei heti tietäisi mitä sen kanssa käy. Ja kumpikan ei käynnyt millään mökkitiellä ! Ensimmäiseen oli syytön (tai en voinyut sile mitään ) ja jälkimmäisen aiheutin itse harkitsemattomalla ajamisella. Toki varmankin vakuutus olisi korvannut molemmat, mutta auto olisi pajalla varmaan viettänyt paljon aikaa jos molemmista olisi tullut iso remontti.

Ihan todellinen huoli tämä on. Autoille sattua ja tapahtuu.


Jep. Ensikatsastuksessa nelivuotisina (vai kolmeko se oli..) näitä naarmuja on sadoissa, ellei tuhansissa, autoissa ilman, että kuski on välttämättä ikinä huomannut yhtään mitään. Mikäli aletaan puhumaan tonneista / tapaus, niin onnea vaan meille omistajille näiden vakuuttamisen kanssa muutaman vuoden kuluttua. Jo nyt on aika tyyristä suhteessa auton hintaan ja selkeästi on erilaisia korvauksia jouduttu makselemaan, koska osa yhtiöistä suhtautuu näihin melko haluttomasti.
 
Tää on taas varmaan maailman mittakaavassa jossain määrin paikallinen ongelma joka korostuu Suomessa ja muissa mökkeilevissä pohjoismaissa. Ei kärsitä samalla tapaa aurausvalleista ja lumikasoista keski-Euroopassa, ja taitaa autolla omalle mökille ruttuisia metsäteitä menijätkin olla aika vähissä siellä. Tosin kun muistelee miten jossain Espanjassakin porukkaa rankaisee autojaan niin varmasti sielläkin pohjat kolisee joten luulis olevan ongelmia laajemmaltikin. Tai sitten siellä ne vaan ei kiinnosta ketään ja autolla ajetaan tyytyväisenä siihen saakka kunnes se syttyy palamaan ja sitte ollaan että hupsis...

Väkisinkin tulee mieleen että onko tässä valmistajillakin vähän rahastuksen maku mukana hommassa jos akkupaketin korjaus/vaihto maksaa (artikkelin mukaan) joissain tapauksissa lähes saman kuin auto uutena. Tuntuu muutenkin tuo rakennesuunnittelu olevan vähän "optimistista" jos akut tehdään ei-huollettaviksi ja rakenne on sellainen ettei siellä ole kunnon "panssaria" maan ja akun välissä. Tuo Volvon vaihto-osasysteemi vaikutti ihan järkevältä hommalta mutta Nissanin ja VAGin moduulikorjattava akku ja vaihdettavat pohjalevyt vielä fiksummalta, vois kaikki valmistajat yrittää tehdä akuistaan korjattavia vaihdettavan sijaan niin olis jotain tolkkua noissa kustannuksissa.
 
Minkä takia autoihin ei myydä jälkiasenteisia pohjapanssareita? Moottorin jutussakin naarmu on kohtalaisen pieni ja jos olisi ollut pohjapanssari paikallaan, niin tuota ei olisi tapahtunut. En ainakaan pikaisella googletuksella löytänyt valmiita ratkaisuja myynnissä. Tokihan sellaisen teettää jossain.

Moottorien suojaksi noita ainakin löytyy Teslalle

N. 5cm nostosarjakin löytyy samalta valmistajalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin kun muistelee miten jossain Espanjassakin porukkaa rankaisee autojaan niin varmasti sielläkin pohjat kolisee joten luulis olevan ongelmia laajemmaltikin. Tai sitten siellä ne vaan ei kiinnosta ketään ja autolla ajetaan tyytyväisenä siihen saakka kunnes se syttyy palamaan ja sitte ollaan että hupsis...
Eiköhän se täälläkin tule menemään suurinpiirtein noin. Moni ei auton alle vilkaise jos pohjakostetus tulee, riittää että auto liikkuu ja isompia kolinoita ei kuulu. Jotkut sitten saattavat kurkata sinne ja osa heistä sitten saattaa viedä jopa auton tutkittavaksi. On varmaa että näitä syynätään kun auto myydään eteenpäin, monelle voi tulla yllätyksenä että pohja onkin ottanut osumaa jossan vaiheessa. Ja geelitukat rakaisee näistä sitten kovalla kädellä. Veikkaan että ihan naarmuistakin on hyvä tekosyy rokottaa.
 
Minkä takia autoihin ei myydä jälkiasenteisia pohjapanssareita? Moottorin jutussakin naarmu on kohtalaisen pieni ja jos olisi ollut pohjapanssari paikallaan, niin tuota ei olisi tapahtunut. En ainakaan pikaisella googletuksella löytänyt valmiita ratkaisuja myynnissä. Tokihan sellaisen teettää jossain.
Onhan se akun pohjalevy paksua alumiinia, mutta kun painoa vähintään pari tonnia päällä, niin ei siinä mikään kestä kun kivi välissä. Ei siihen mitään 20mm teräspanssariakaan voi laittaa. Muutama milli ei auta, kun painuu kuitenkin kiinni akkuun. Maavara oltava pieni painopisteen ja aerodynamiikan takia. Ne vain nyt on tämmöisiä tällä kertaa. Akku painaa niin paljon, että ei sitä voi henkilöautossa muualle laittaa kuin pohjan alle. Mikään jääkokkare ei saa vahinkoa aikaan, mutta kivi tms kyllä.

Nyt on vähän etsikkoaikaa tuossa akun suojaus/akun korjaus/akun hinta/vakuutusyhtiö jne yhdistelmässä. IF on yleensäkin aika radikaali yhtiö riskien suhteen. Itse olen vähäriskinen ja minulla moottoripyörät ym olleet IFissä kevyesti halvimmat. Jollakin 25v jonnella kyykkypyörälle IF on sikakallis. Pieniriskinen saa Ifiltä edullisesti ja suuririskinen on kallis tai ei saa ollenkaan vakuutusta. Sähköauton pohja on suuririskinen. Riksi osumalle on kohtuu suuri ja osuman kustannus tähtitieteellinen. Riskiarviointina suuren riskin ja suuren vaikutuksen kohde.
 
Jep. Ensikatsastuksessa nelivuotisina (vai kolmeko se oli..) näitä naarmuja on sadoissa, ellei tuhansissa, autoissa ilman, että kuski on välttämättä ikinä huomannut yhtään mitään.

Taisi olla nykyään 4 vuotta ja sitten joka toinen vuosi kunnes 10 vuotias auto joka sitten syynätään vuosittain. Harvan ensiomistajan ongelma toi katsastus.

Tästä voi päätellä myös että kossupullojen myynti nousee! Pienet lommot voi toki meikata piiloon.
 
Voihan noihin tulla ajan kanssa juuri pohjakosketuksen suhteen erilaisia vakuutuksia, omavastuita ja ehtoja. Akkukolhuvakuutus erikseen tms. Omavastuu 100€ tai 5000€ eri hinnoilla? Aika näyttää.
 
Hmm. Veikkaan, että tuli jonkinmoinen pohjakosketus Teslalle, joka ajeli edessäni kun ajelin tuonne keskustaan kuskina.

Mopoauto oli kääntymässä vasemmalle tien yli ja odotti edestä tulevia. En tiedä näyttikö vilkkua myöhään vai tuliko Model3 liian lähelle ennen kuin rupesi jarruttamaan. Jäätävän liukas keli. Jäi vähän epäselväksi yrittikö Tesla oikealta ohi (myös sinne risteys) vai väistikö pientareelle ettei olisi kolannut. Veikkaan jälkimmäistä ja vauhtia oli valehtelematta varmaan maksimissaan se 15-20km/h, mutta jäärotvallin päälle väisti ja jäi varmaan vajaa metri valotolppaan ettei osunut. Ihan sukkasillaan ajelu keli tuolla ja vielä jääurat liikuttavat autoa sopivasti sivusuunnassa. Saattoi olla, että pääsi ihan naarmuilla kun vauhti oli sen verran hiljainen mutta saattoi muutama sydämenlyönti jäädä välistä.

Odottelin varmaan joku 10 sekuntia lähteekö auto liikkeelle, mutta tuona aikana oli vasta peruutusvalo syttynyt (aika lailla heti). Ohitin varovasti ja peräpeilistä katsoen oli saanut "vaihteen" päälle ja itsensä takaisin tielle.

Itse kun ladattavalla hybridillä ajelee niin isompi maavara näyttää noissa (usein) toyotoissa (itsellä Kia, vaikka tässäkin jonkin verran maavaraa on) ihan houkuttelevalta kun tuota jääpeltoa ajelee. Tässä akustot löytyvät takakontin pohjalevyn alta läheltä takapenkkejä, joten siinä mielessä on aika paljon paremmin suojattu kolhuilta kuin sähkiksissä joissa koko pohja on akustolle varattu.
 
Onko näin, että kasko yleensä korvaa jos pohjakosketuksista tulee akkuvaurioita tms. vai onko vakuutusyhtiö kohtaista? Itsellä Pop XL.

Kyllä tässä itselläkin on talvikelillä jokusen kerran Model S:n pohja ottanut kiinni, samanlaisia tilanteita mitä tässä ketjussa jo lueteltu jäävalleista keskellä liikennettä tai risteystä. Yleensä näistä on selvinnyt auton korkeutta nostamalla ylöspäin normaali asetukselta (korkeaksi tai hyvin korkeaksi), joka on muuten tosi kätevä ominaisuus.

Myös kesällä yllättävän monesti täällä pk-seudulla kohtaa alueita joissa tietyöt ovat jätetty kesken tai tehty päin helvettiä ja esim. hidastetöyssy ottaisi pohjaan kiinni normaaliasetuksella vaikka kuinka hitaasti ja kikkaillen ajaa. Onneksi tuo ilmajousitus muistaa missä kohtaa sitä on nostettu ja tekee sen sitten automaattisesti seuraavalla kerralla. Yhden kerran hidastin aivan ryömintävauhtiin tuommoseen hidastetöyssyyn ja silti kolhaisi pohjaa. Tuli maasturia ikävä.
 
Kyllä kasko korvaa jos siitä korjattava vahinko on tullut, mutta pitää tietää aika ja paikka missä on kolissut.
 
Onneksi tuo ilmajousitus muistaa missä kohtaa sitä on nostettu ja tekee sen sitten automaattisesti seuraavalla kerralla. Yhden kerran hidastin aivan ryömintävauhtiin tuommoseen hidastetöyssyyn ja silti kolhaisi pohjaa. Tuli maasturia ikävä.

Tämähän on nerokas ominaisuus jos usein pitää ajaa saman hidastetöyssyn yli. Vielä kun osaisi kameralla katsoa nämä ja routakuopat. Ja parviälyllä tjms ilmoittaisi muille.

Täällä lähellä oli vähän aikaa yksi ihan liian korkea hidastetöyssy mutta ei se ollut siinä kuin kuukauden ja käytiin poistamassa. Ilmeisesti tullut liikaa valituksia. Joku järki saisi niissäkin olla varsinkin kun 20 metriä töyssyä ennen ja jälkeen on vielä liikennevalot joista jalankulkijat pääsevät yli.
 
Hidastetöyssyistä tuli mieleen että joissain paikoissa on sellainen keskellä kaistaa oleva kohouma hidasteena. Kai siitä periaatteessa pääsisi ajamaaan yli siten, että renkaat ohittavat töyssyn molemmislta puolilta. Silloin tosin maha voi raapia töyssyä. En ymärrä näiden käyttötarkoitusta. Miksi ei koko kaistan levyinen töyssy ? Joskus sitä ei vaan huomaa töyssyä ja kun tuollaisen yli ajaa , niin voi syntyä pahaa jälkeä jos hiemankaan matalampi auto.

Osaako joku sano mikä näissä on ideana ?
 
Hidastetöyssyistä tuli mieleen että joissain paikoissa on sellainen keskellä kaistaa oleva kohouma hidasteena. Kai siitä periaatteessa pääsisi ajamaaan yli siten, että renkaat ohittavat töyssyn molemmislta puolilta. Silloin tosin maha voi raapia töyssyä. En ymärrä näiden käyttötarkoitusta. Miksi ei koko kaistan levyinen töyssy ? Joskus sitä ei vaan huomaa töyssyä ja kun tuollaisen yli ajaa , niin voi syntyä pahaa jälkeä jos hiemankaan matalampi auto.

Osaako joku sano mikä näissä on ideana ?
Ideana on käsittääkseni se, että leveän raidevälin autot pääsevät yli "hidastamatta" tai ainakin helpommin, eli bussit, paloautot jne.
 
Onko näin, että kasko yleensä korvaa jos pohjakosketuksista tulee akkuvaurioita tms. vai onko vakuutusyhtiö kohtaista? Itsellä Pop XL.

Kyllä tässä itselläkin on talvikelillä jokusen kerran Model S:n pohja ottanut kiinni, samanlaisia tilanteita mitä tässä ketjussa jo lueteltu jäävalleista keskellä liikennettä tai risteystä. Yleensä näistä on selvinnyt auton korkeutta nostamalla ylöspäin normaali asetukselta (korkeaksi tai hyvin korkeaksi), joka on muuten tosi kätevä ominaisuus.

Myös kesällä yllättävän monesti täällä pk-seudulla kohtaa alueita joissa tietyöt ovat jätetty kesken tai tehty päin helvettiä ja esim. hidastetöyssy ottaisi pohjaan kiinni normaaliasetuksella vaikka kuinka hitaasti ja kikkaillen ajaa. Onneksi tuo ilmajousitus muistaa missä kohtaa sitä on nostettu ja tekee sen sitten automaattisesti seuraavalla kerralla. Yhden kerran hidastin aivan ryömintävauhtiin tuommoseen hidastetöyssyyn ja silti kolhaisi pohjaa. Tuli maasturia ikävä.
Eikö tuo kannattaisi arkiajossa ja etenkin talvella pitää vain koko ajan yläasennossa?
Laskee sitten kun pidempää pätkää motaria / maantietä.
 
Hidastetöyssyistä tuli mieleen että joissain paikoissa on sellainen keskellä kaistaa oleva kohouma hidasteena. Kai siitä periaatteessa pääsisi ajamaaan yli siten, että renkaat ohittavat töyssyn molemmislta puolilta. Silloin tosin maha voi raapia töyssyä. En ymärrä näiden käyttötarkoitusta. Miksi ei koko kaistan levyinen töyssy ? Joskus sitä ei vaan huomaa töyssyä ja kun tuollaisen yli ajaa , niin voi syntyä pahaa jälkeä jos hiemankaan matalampi auto.

Osaako joku sano mikä näissä on ideana ?
Näissä on tarkoituksena hidastaa henkilöautoja, yleensä löytyy alueilta joissa on paljonkin jotain lippispäistä bemarikuskia (henkisesti tai fyysisesti) ja nuo ovat ainoa fiksu tapa rajoittaa nopeuttaa edes jollain tavalla paikallisesti. Lähitielle moisia tuli parin kilsan säteelle 8kpl ja hyvin paikalliset ovat ainakin hidastaneet ajoaan nyt.
 
Helsingissä ainakin Lapinmäentie on ihan yhtä helvettiä ajaa Model 3:lla ilman, että pohja raapii näitä älynväläyksiä:


Lisäksi noista ei mahdu edes ajamaan viistottain yli koska tilaa ei ole.

Joo tuollaiset on kyllä harvinaisen perseestä. Tänne "onneksi" tuli tiellä poikittain olevat joihin on suhteellisen loiva tulokulma. Bussit pääsee suoraan ja jäteautot ongelmitta noiden yli. Tuollaiset kuten tuossa tiellä jonka linkkasit on kyllä silkkaa kiusantekoa.
 
Helsingissä ainakin Lapinmäentie on ihan yhtä helvettiä ajaa Model 3:lla ilman, että pohja raapii näitä älynväläyksiä:

Vaikka nuo hanurista onkin (ja tuossa kohdassa, tai itseasiassa tuon koko tien "uudistus" oli hanurista), niin eihän noissa pohja osu? Noistahan ajetaan kuitenkin vain yksi rengas tuon päällä keskellä ja muuten toinen rengas sivussa. Näin itse olen tuosta kohdasta aina ajanut, jo edellisilläkin autoilla, eikä yksikään kyllä koskaan ole mihinkään raapinut.
 
Katsoinko oikein, että tässä Polestar 4:ssa ei ole takaikkunaa ollenkaan? Onko taustapeili toteutettu sitten pelkästään kameralla?
 
Kameralla lienee toteutettu. Toivottavasti on pesuri tai siitä ei näe 90% ajasta mitään.

Todellakin. Peruutuskamerastakin sellaisia kokemuksia, että kurakeleillä siitä ei näe yhtään mitään.

Siis karvalakki alkaen 64 000?? Veikkaan ettei tule olemaan myyntimenestys :cigarbeye:

Mutta toisaalta tuo karvalakkivarustelu näytti ihan passelilta. Noissa lisämaksullisissa varustepaketeissa ei näyttänyt olevan mitään tarpeellista. Ainoa lisävaruste jonka tuohon itse ruksisin mukaan oli tummennetut takalasit + 500 €. Mutta silti tämä on 10 k€ kalliimpi kuin Tesla 3/Y, joten ehkä silti valinta kohdistuisi Teslaan mieluummin.
 
Takalasi nyt sinänsä aika tarpeeton varuste. Peruuttaminenkin onnistuu kun tutkat ja sivupeilit toimii. Aika paljon tulee ajettua niin, että kontti kattoa myöten täynnä tai takalasi ihan kurassa enkä ole kokenut ongelmaksi.

Pollen hinta kyllä ihan naurettava.
 
Eikö tuo kannattaisi arkiajossa ja etenkin talvella pitää vain koko ajan yläasennossa?
Laskee sitten kun pidempää pätkää motaria / maantietä.

Ei taida pystyä pitämään siinä. 20240131_121032.jpg

Tai no napista saa korkeana pysymään 58kmh asti ja erittäin korkeana 24kmh asti.
 
Ei taida pystyä pitämään siinä.20240131_121032.jpg

Tai no napista saa korkeana pysymään 58kmh asti ja erittäin korkeana 24kmh asti.
Citroenin kaasujousituksessa ollut tuollaisia ominaisuuksia. Nopeutta on rajoitettu varmaankin vetoakselien kulmien takia.
 
Citroenin kaasujousituksessa ollut tuollaisia ominaisuuksia. Nopeutta on rajoitettu varmaankin vetoakselien kulmien takia.
Teslaa en korkeana ole ajanut, mutta ainakin sitikassa korotettuna ajo-ominaisuudet ovat "mielenkiintoiset". Ei paljoa edes uskalla ajaa.
 
Tesla oli tuossa vain verrokkina. Kyllähän muilta kilpailijoilta löytyy myös vaihteohtoja. En epäile etteikö tuo ihan pätevä auto olisi, hinta vain on pielessä luokkaa n. kymppitonnin verran.

Viitisen tonnia ID7:aa kalliimpi, ei se nyt ihan niin paljon siis karkaa hinnassa. 100kWh akku kuitenkin tuossa Polestar 4:ssa, eli talvisin todellinen range voi olla huomattavan "hyvä" suhteessa (koska lämmitys ei prosentuaalisesti haukkaa niin suurta osaa). Onhan se melkein 40% enemmän kuin Model 3 SR+:ssa. Muissa ominaisuuksissa 22kW AC-laturi (joillekin tärkeä).

Mutta, koon puolesta kun katsoin Autogefuhlia, niin takatilat taitaa olla isompia Model S, mutta ainakin valtava verrattuna Model 3. Eli silloin hintavertailua voisi miettiä mielummin siihen. Materiaalit myös näyttävät (mutta en ole luonnossa nähnyt) niin paljon laadukkaammilta ja onhan auto tietysti huomattavasti paremman näköinen kuin mikään Teslan vastine.

Eli kallis, vai halpa. Riippuu kai millä laseilla katsoo, mutta itse voisin jopa harkita tuota seuraavaksi.

Tämä hintavertailu Model 3:n alkaa taas menemään siihen "miksi ostaa S-mersu, kun Octavian saa halvemmalla".
 
Takaveto Polestar 4 näyttää olevan suht lähellä omaa tulevaa ID.7 mitoilta ja ominaisuuksilta. Plus-paketti menee osittain jo karvalakki ID.7 ohi, mutta hintaa näyttää olevan noin 10k€ enemmän (kun huomioi ID.7 face-to-face alennukset vs Polestar osto netistä).
 
Katsoppas joskus farmariautojen periä. Ilman pyörteily auton takana aiheuttaa sen takaluukun likaantumisen kauttaaltaan. Voi olla, että ovat onnistuneet aerodynaamisesti muotoilemaan ja minimoimaan sen vaikutuksen, siltä tuo ainakin maallikon silmään näyttäisi.

Joihinkin farkkuihin saa ihan sellaisia muovisia tuulenohjaimia jotka poistaa sen pyörteilyn ja vähentää likaantumista.
Farkku lättänällä perällä kerääkin rapaa ja lunta huolella. Tuollainen loiva hatchback tai viisiovinen on ihan eri juttu.

Eli vertailukohta tuolle pollelle Teslan puolelta olisi varmaan X.
Polestar 4 - Tesla Y - Tesla X - VW ID7
Pituus: 4840 - 4751 - 5057 - 4961
Leveys (peilit avattuina): 2139 - 2129 - 2271 - 2141
Korkeus: 1544 - 1624 - 1680 - 1536

Hieman Y:tä pidempi, mutta selvästi X:ää pienempi.
 
Livenä pitäisi nähdä mutta kuvien perusteella oikein nätti. Sopivasti kulmia ja kuitenkin virtaviivainen. Jos toisena ääripäänä olisi modelY mummo ankan pullero missä ei ole kuin rumia pyöreitä muotoja ja katto näyttää siltä että sitä ois vaan venytetty alhaalta ylös.
Makuja on monia, turha heti vetästä palkokasveja nekkuun jos ei kaikille kiinalainen muotoilu iske:

IMG_5302.jpeg


Vs. länsimaisen muotoilun juhlaa
IMG_5298.jpeg
 
Kaikkihan sen tietetävät että kuvien kautta ei kannata arviotaan tehdä. Ne on osattu monesti ottaa juuri oikeasta kuvakulmasta. Todellisus on joskus erinalinen. Kupapa sita autoa aina yhdestä ja samasta kuvakulmasta katselee.
Pollen kuvissa minua tökkiin moni asia, mutta odotellaan ensin live ilmestystä.
 
Noista kahdesta itse kyllä pidän Y:tä paljon tyylikkäämpänä, enkä ole kyllä muutenkaan ikinä sen ulkonäön haukkumista ymmärtänyt. Itsellä ainakin löytyy haukuttavat asiat kyseisestä autosta ihan muualta kuin ulkonäöstä. :D
 
Näistä kahdesta Y taitaa olla enemmän Kiinassa muotoiltu, vai mitä yritit hakea?
No kerro toki kuinka Model Y on enempi kiinassa muotoiltu?

”Franz von Holzhausen on yhdysvaltalainen ajoneuvosuunnittelija. Vuodesta 2008 lähtien hän on vastannut suunnittelusta Tesla, Inc:ssä. Hän johti Tesla Model S:n, Model 3:n, Model X:n, Model Y:n, Semin, Cybertruckin ja Tesla Roadsterin suunnittelua.”
 
No kerro toki kuinka Model Y on enempi kiinassa muotoiltu?

Vastaavasti, kerro nyt miten Polestar on kiinalainen? Maximilian Missoni on Polestarin designer ja itse design team on Gothenburgissa. Gothenburg ei ole Kiinassa, jos et tiennyt.

Koska emme koko tiimiä kummaltakaan tiedä, niin mennään keskiarvoilla. Gothenburgissa asuu suhteellisesti vähemmän kiinalaisia kuin Los Angelesissa (jossa on Teslan design team), itseasiassa LA:ssa asuu erittäin paljon kiinalaisia suhteellisesti jenkeissä (ja moninkertaisesti verrattuna koko Ruotsiin nähden). Jos siis yrität jotenkin perustella väitöksiäsi, niin keksi edes jotain faktoja. Todennäköisemmin Model Y:n suunnittelussa on ollut mukana kiinalaisia kuin Polestar 4:n väestökeskiarvon mukaan. Hassua, eikö?
 
Hyvä juttu näistä pohjakosketuksista. Jutun kolhu ei nyt pahalta näytä, ja sa nähdä mikä on lopullinen tuomio.
Kun olen alkanut miettimään mitä nykyisen auton kanssa (polttis) on käynnyt, niin itselle olisi itullut yksi 100% varma akkuvaurio ja yksi tälläinen pienempi kolhu josta ei heti tietäisi mitä sen kanssa käy. Ja kumpikan ei käynnyt millään mökkitiellä ! Ensimmäiseen oli syytön (tai en voinyut sile mitään ) ja jälkimmäisen aiheutin itse harkitsemattomalla ajamisella. Toki varmankin vakuutus olisi korvannut molemmat, mutta auto olisi pajalla varmaan viettänyt paljon aikaa jos molemmista olisi tullut iso remontti.

Ihan todellinen huoli tämä on. Autoille sattua ja tapahtuu.

No onpas sinulla ollut harvinaisen huono tuuri, jos todella 100 % varma akkuvaurio olisi tullut, eikä edes millään mökkitiellä.

Normaalilla tuurilla varustettujen huolta ehkä hälventää, jos tutustuu laittamaasi linkkiin tarkemmin. @lindhmik :kin voi huomata, ettei puhuta sadoista tai tuhansista.

Uusi katsastusmääräys akkukoteloihin liittyen tuli voimaan marraskuussa 2022. Traficomin mukaan 1.11.2022-8.1.2024 katsastettiin yhteensä 103 982 sähkö- tai hybridiautoa, joista 41 hylättiin ajoakun tai siihen liittyvien komponenttien takia.

41 / 103 982 * 100 % = 0,039 %

Katsastetuista pitää kuitenkin rajata pois sellaiset, joiden akku ei ole alttiina pohjakosketuksille, jolloin oikeampi lukema olisi luokkaa:

41 / 10 000 * 100 % = 0,4 %

Suunnilleen puolisen prosenttia hylättiin sellaisia, joiden akku on pohjassa. Kaikissa ei kuitenkaan ollut oikeasti mitään hätää akun suhteen, vaan autot hylättiin hyvin matalalla kynnyksellä, sillä raja-arvoja vaurioiden suhteen ei ole.

Linkissä oli haastateltu koulutuspäällikkö Julius Karki Helppokatsastuksesta:

"
Arvosteluperustemääräyksessä puhutaan ainoastaan, että vaurio ajoakussa aiheuttaa hylkäyksen, mutta raja-arvoja vaurioiden suhteen ei ole. Paremman tiedon puutteessa päätökset joudutaan siis tekemään alimman nimittäjän mukaan, Karki sanoo.

– Tämä puolestaan aiheuttaa sen, että ne toleranssit, minkä sisällä katsastaja liikkuu, ovat hyvin pienet, ja auto hylätään katsastuksessa hyvin matalalla kynnyksellä.

Kun katsastuksesta tulee hylkäys akkukotelon painauman vuoksi, auto pitää viedä merkkiorganisaation arvioitavaksi. Siltä asiakas saa lausunnon, jonka hän toimittaa katsastusviranomaiselle.
"

Autot hylätään ns. varmuuden vuoksi, minkä jälkeen merkkikorjaamo antaa lausunnon, jonka perusteella hylkäys jää voimaan tai katsastus hyväksytään.
Tuon matalan kynnyksen perusteella voi päätellä, että alustavasti hylätyistä noin 0,5 prosentista:

1. Vain x-% * 0,5 % tapauksista vaatii yhtään mitään toimenpidettä autolle, vaan korjaamon todistus riittää katsastuksen hyväksymiseen, muutama satanen.

2. Vielä pienempi y-% * x-% * 0,5 % tapauksista vaatii alumiinisen pohjalevyn uusimisen. Volvolla 9 mm ja sitä syvemmät painaumat vaativat vaihtamisen.

3. Vielä pienempi z-% * y-% * x-% * 0,5 % tapauksista vaatii lisäksi jäähdytyskomponenttien uusimista.

4. Edellistä pienempi osa tapauksista vaatii lisäksi akkumoduulin tai parin vaihtoa.

5. Vielä edellistä pienempi osa tapauksista vaatii kokonaista tehdaskunnostettua käytettyä vaihtoakkua.

6. Vielä edellistäkin pienempi osa tapauksista vaatii tehdasuutta akkua, koska kaikilla valmistajilla ei ole vaihtoakkuja tarjolla.


Alunperin hylättyjä oli 41 kpl. Kun kerran hylättiin "hyvin matalalla kynnyksellä", voisi olettaa että korkeintaan 20 joutui tekemään muuta kuin tuomaan merkkikorjaamon ehjäksi toteavan lausunnon. Noista iso osa selvinnee pelkän levyn vaihtamisella. Kahden käden sormilla voinee laskea 3.-6. -kohtien tapaukset. Kalleimmissa 5.-6. -kohtien tapauksissa riittänee heittämällä yhden käden sormet.

Jos pohja-akkuisia autoja katsastetuista 103 982 sähkö- ja hybridiautoista oli 10k, niin yhden käden sormet tarkoittaisivat 0,00-0,05 %. Aika huonoa tuuria, jos tuohon vaihtoakku/tehdasuusi -joukkoon kuuluu. Alumiinilevyn voi joutua vaihtamaan 0,1-0,3 % pohja-akkuisen katsastaneista. Määrät vaikuttavat niin pieniltä, etten näe kovin suurta korotuspainetta autovakuutusten hintaan. Vaikka 0,05 % pohja-akkuisista autoista joutuisi 30 k€ akkuvaihtoon, olisi se vain 15 € per pohja-akkuinen vakuutettu. En myöskään näe, että nykyinen akkukorjausten peloteltu hintataso toteutuu siinä vaiheessa, kun korjaus alkaa olla arkipäivää. Kypsemmällä valmistajalla, kuten Nissanilla, on jo nähtävissä järkevämpää hinnoittelua.

Esim. suuriakkuinen Nissan Ariya 87 kWh:
-uusi pohjalevy 1 500 €
-yksittäisiä akkumoduuleita voi vaihtaa
-koko akkupaketti 14 652 €

Pahimmissa mahdollisissa tapauksissa Volvokin (XC40) on ihan siedettävä joihinkin muihin verrattuna, kun kokonaisen vaihtoakun (SoH >= 95 %) saa töineen 7829 €.

Yhden akkumoduulin laajuisissa syvissä painaumissa VW ID.4 77 kWh on ihan kohtuullinen:
-pohjalevy 922 € + työt 150 €
-akkumoduuli 2 606 € + vaihtotyö

Autojen yleistyessä sopivia ehjiä pohjalevyjä/akkumoduuleja/akkuja voi löytää autovahinkokeskuksista vielä tätäkin edullisemmin.
 
Vastaavasti, kerro nyt miten Polestar on kiinalainen? Maximilian Missoni on Polestarin designer ja itse design team on Gothenburgissa. Gothenburg ei ole Kiinassa, jos et tiennyt.

Koska emme koko tiimiä kummaltakaan tiedä, niin mennään keskiarvoilla. Gothenburgissa asuu suhteellisesti vähemmän kiinalaisia kuin Los Angelesissa (jossa on Teslan design team), itseasiassa LA:ssa asuu erittäin paljon kiinalaisia suhteellisesti jenkeissä (ja moninkertaisesti verrattuna koko Ruotsiin nähden). Jos siis yrität jotenkin perustella väitöksiäsi, niin keksi edes jotain faktoja. Todennäköisemmin Model Y:n suunnittelussa on ollut mukana kiinalaisia kuin Polestar 4:n väestökeskiarvon mukaan. Hassua, eikö?
Volvon & Polestarin omistaa kiinalainen Geely, joten sieltä Kiinasta on saattanut tulla ohjeita designiin.
 
No onpas sinulla ollut harvinaisen huono tuuri, jos todella 100 % varma akkuvaurio olisi tullut, eikä edes millään mökkitiellä.
Kyllä huonoa tuuria oli, koska ajoin tielle kuulumattoman esineen päälle . Edellinen auto mootoritiellä meni yli, minä en. Autosta meni vaihdelaatikon pohja ja joku tukirakenne + suojia auton alta paskaksi. Satasta kun ajat ison rautaesineen päälle, joka ei mahdu auton alle niin tuho oli selvä.

Eli kaikkea vois sattua. Tuli tuostakin laskua ihan mojovasti mutta ei nyt sentään mitään +10 KEUR laskua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 356
Viestejä
4 505 381
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom