Yleistä keskustelua sähköautoista

Eli onko nykyisessä autosani vika, kun se ei mene automaattisesti startissa päälle? Jos on, niin eihän tässä uskalla autoa enää vaihtaa, jos on taas pelko että seuraavan auton kanssa täytyy alkaa tuohon jokakeertaiseen sammuttelurumbaan :D
Eikös nää EU:n lisävaatimukset tulleet juuri tämän vuoden alusta valmistetuille autoille? Eli jos autosi vuosimalli ei ole 2024, niin juu ei.

Minusta nuo ovat kettumaisia myös sen takia että kaiken tuollaisen edistyneen lisäautomaation ja robotiikan vaatiminen KAIKILTA autoilta tarkoittaa että entistä pienemmällä todennäköisyydellä tullaan näkemään EU:n markkinoilla halpoja autoja, jos niiden kaikkien pitää osata ohjata itseään, tunnistamaan edessään olevia hahmoja monimutkaisilla algoritmeillä samalla kun kuljettaja pelaa 3D Tetristä.

Swiddu mun 2021 sähköautossa ei ole adaptiivista vakkaria ja takaikkunatkin ovat käsin ruuvattavia, ja hyvin toimii. Se olikin silloin yllättävän halpa, 52/55kWh akullinen auto alle 30k€, ei taida enää onnistua edes kiinalaisilta EU:n alueella.

EDIT: Tietty tämä ongelma ei ole vain sähköautojen ongelma, sama homma polttiksilla. Pitää olla avaruusajan teknologiaa halvimmissakin Micrassa ja Yagossa, tai muuten...
 
Eikös nää EU:n lisävaatimukset tulleet juuri tämän vuoden alusta valmistetuille autoille? Eli jos autosi vuosimalli ei ole 2024, niin juu ei.

Joo, siksi ihmettelinkin että miksi tuon vanhemman autoni (vm 2020) kohdalla esitettiin väite, että se on pakollinen ominaisuus että menee aina startissa päälle. Eli oli autoliikkeen puolelta paskapuhetta?
 
Eli oli autoliikkeen puolelta paskapuhetta?
Se varmaan liittyy siihen milloin automalli on saanut tyyppihyväksynnän. Vaikka autosi oli vanhempi, niin ehkäpä sen tyyppihyväksyntä oli uudempi ja kyseisessä autossa ominaisuus oli jo pakollinen?

Tai sitten autoliike ei jaksa alkaa selvittämään milloin se on pakollinen ja milloin ei vaan automaattivastaus kaikille on "ei voi muuttaa".
 
Se varmaan liittyy siihen milloin automalli on saanut tyyppihyväksynnän. Vaikka autosi oli vanhempi, niin ehkäpä sen tyyppihyväksyntä oli uudempi ja kyseisessä autossa ominaisuus oli jo pakollinen?

Mutta ei se selitä sitä, miksi sitten uudemmassa autossa se ei olisikaan pakollinen. Ei sen vanhan auton tyyppihyväksyntä voi olla uudempi kuin uudemman auton.
 
Tästähän on täälläkin jauhettu, että keskimääräinen ajosuorite on alle 15tkm vuoteen, siis 40km päivässä. Itselläni jää alle sen, enkä kyllä koe mitenkään ongelmalliseksi ladata tuolla 1.8kW tahdilla kun auto voi olla parkissa vaikka 16-20 tuntia päivässä.

Sanoisin että maassa ei ole ensimmäistäkään autoa jolla ajetaan 15tkm vuodessa ja 40km päivässä. Tuo nyt vaan ei ole realistinen käyttömalli.

Lähimmäs tuontyyppistä käyttöä voisi päästä esim jokin kotihoitajien yhteisauto, mutta siihen tuo km määrä vaikuttaa todella pieneltä ja käytännössä niilläkin ne autot vaihtuu niin ettei tuo toteudu yhden auton osalta.


Chademo/CCS adapterista juttua. (Leaf ym)
"Erinomaista" journalismia Moottori lehdeltä.

Täystyrmäys tarkoittaa että Nissan ei ota mitään kantaa, mutta tuollaista järjestelmää on toivottu.
 
Klikki myy ja helpompi kieltää kaikki ulkopuolisen tekemä kun niistä ei saa itse rahaa.
 
Toisaalta VAGit ovat niitä harvoja autoja joista pienellä koodausmuutoksella saa nopeasti tämän haitakkeen pysyvästi pois päältä. Itse en kovin mieluusti ostaisi autoa josta se pitää joka ajokerralla erikseen poistaa käytöstä, olkoon kuinka helppoa vaan.
Vaatiiko VDCS:n? En Obdelevenistä mielestäni löytäny ainakaan valmista koodia.
 
Vaatiiko VDCS:n? En Obdelevenistä mielestäni löytäny ainakaan valmista koodia.
OBDeleven käy yhtälailla, pieni muutos moduulin A5 koodaukseen riittää. Sitä en tiedä löytyykö sille valmista one-click appia, en ole niitä koskaan käyttänyt vaan pitänyt voimassa sen tilauksen jolla voi tehdä ihan itse haluamansa muutokset.
 
Jos kyse on täsmälleen samasta automallista niin näinhän se varmasti on.

Ei ole kyse samasta automallista. Mutta tuota uudempaa automallia ei ole ollut edes vielä markkinoilla silloin kun tuo vanhempi auto on ostettu, joten en usko että sen vanhan auton tyyppihyväksyntä voi olla uudempi kuin sellaisen automallin, jota ei tyyppihyväksyntähetkellä ole ollut edes markkinoilla.
 
HP-pösössä saa kaistavahdin pysyvästi pois ja monessa muussakin uudessa autossa ainakin TM:n mukaan (toimittajat muistavat hehkuttaa jos onnistuu).

Suomessa hiton turha ominaisuus talvella. Ja eihän tuota kukaan valvo, tuskin ainakaan katsastuksessa testaavat.

edit: ja seuraavaksi tulee varmaan 1 kmh ylinopeudesta piipittäminen…

edit2: kokeilin tuota kesällä pienellä kapealla mutkatiellä ja se yritti kerran tappaa pyöräiljän pientareelta..ei enää ikinä päälle.
 
en usko että sen vanhan auton tyyppihyväksyntä voi olla uudempi kuin sellaisen automallin, jota ei tyyppihyväksyntähetkellä ole ollut edes markkinoilla.
Nämä eivät kuitenkaan ole uskon asioita vaan joskus totuus on ihmeellinen ja autovalmistaja tuo uuden mallin markkinoille vanhan mallin tyyppihyväksynnällä. Esimerkiksi W213 Mercedes voi virallisten papereiden mielestä olla vielä W212 tai Audi A4 B9 onkin vielä papereiden mukaan B8.

Mutta eipä kai tästä sen enempää, tietämättä tarkasti mistä autoista tässä on kyse on turhaa spekuloida enempää onko autosi rikki tai onko sinulle valehdeltu tai oikein mistään muustakaan.

Joka tapauksessa kohtalaisen isolla todennäköisyydellä seuraava (uutena ostamasi) auto pakottaa oletuksena kaistavahdin päälle joka kerta ajoon lähdettäessä.
 
Itekin jossain vaiheessa pohdin Polestaria luotettavana vaihtoehtona jälleenmyyntiarvon säilymisen suhteen, mutta onneksi ei tullut sotkeuduttua.
Ihan kuplassa ei näitä hintojakaan voi katsella, vaan koko sähköautomarkkina vaikuttaa. Jos Polestar maksaa uutena vaikka 10k€ enemmän kuin ominaisuuksiltaan vastaava Tesla, niin vaikea kuvitella Polestarin pitävän tässä yhtälössä Teslaa paremmin arvoaan käytettynä. Ja jos Tesla tiputtaa uusien hintaa, niin kyllä se luo painetta myös muiden merkkien käytettyihin. Toki yhtälöön lisättävä myös automerkkien yleisyys, haluttavuus, maine, jne.

Summa summarum, pelkästään sitä että "autonvalmistaja lupaa ettei laske hintoja" ei voi pitää takeena jälleenmyyntiarvon säilymisestä, vaan asiaan liittyy valtavasti muuttujia.
 
Nämä eivät kuitenkaan ole uskon asioita vaan joskus totuus on ihmeellinen ja autovalmistaja tuo uuden mallin markkinoille vanhan mallin tyyppihyväksynnällä. Esimerkiksi W213 Mercedes voi virallisten papereiden mielestä olla vielä W212 tai Audi A4 B9 onkin vielä papereiden mukaan B8.

Mutta tuossa esimerkissäsi on kyse samasta mallista (A4) mutta vain uudemmasta versiosta. Tuskin Audi A8 tyyppihyväksytetään A4:n tyyppihyväksynnän pohjalta.
 
Ok, mutta tarkalleen ottaen kyse on talon edustalla olevan kävelytien ja autotien välisestä liitoskohdasta. Ehkä se on ei-kenenkään-maata, kukaan ei ole tunnustanut että heidän pitäisi varmistaa ettei siihen pääse aurausten tms. takia syntymään yön aikana jäävallia?

Oli miten oli, nimenomaisessa tapauksessa valli taisi muodostua jo yhden kipakan pakkasyön jälkeen (kun edellinen päivä oli lauhempi päivä jolloin oli teitä aurattu), eli huonoa onnea. Jäädyttyään sitä ei millään auralla varmaan olisi helpolla saanut edes pois vaan pitäisi jollain petkeleellä tai rautakangella hakata jäätä rikki.

Aiemmin mainitsemani pohjois-Helsingin "vaaranpaikka" oli sitten puolestaan varmaan kunnan eli Helsingin vastuulla koska se pohjaan mahdollisesti osuva jäävalli oli tien puolella, mutta muodostuu ongelmaksi vain jos on kääntymässä taloyhtiön pihaan, tai tulossa sieltä pois. Ei kunta ole tainnut aurata kyseistä tietä koko talven aikana kertaakaan, priorisoidaan ilmeisen alas. Tärkeämpää aurata pyöräteitä ydinkeskustassa.

(Ei enää liity niin sähköautoihin, muuta kuin että sähköautoilla kolaus pohjaan voi tulla paljon kalliimmaksi, miksi itse tulen vastaisuudessa valitsemaan isomman maavaran omaavia sähköautoja, vaikka en talvisilla perunapelloilla tai maastossa ajelekaan. Kyllä sitä selvästi tarvitsee ihan pääkaupunkiseudullakin, piste.)
Kukaan ole tunnustanut?
Kyllä se "valli" on joka tapauksessa taloyhtiön/tontinomistajan heiniä. Kunta yleensä auraa sen kävelytien siitä edestä periaatteessa tontinomistajan vastuulla olevasta jalkakäytävän pätkästä. Jos sitä vallia ei asukkaat halua itse lapioida pois voi sille auraajalle maksaa(jos on urakoitsija ja sillä on aikaa urakan puitteissa) että vetää sen vallin myös veks. Tai sitten sopii talkkarifirman kanssa että käyvät putsaamassa sen myös. Periaatteessahan se jalkakäytävän lumikin on tontinomistajan omaa. -offtopic päättyy.
 
Täällä ainakin siinä aurassa on vakiona nouseva/laskeva päätylevy joka lasketaan alas liittymissä niin ei tuollaista perinteistä vallia synny. Luulisi olevan vakiovaruste nykypäivänä.

Mutta kyllähän näin talvella aikamoisia monttuja pihoista löytyy (sadevesiviemärien kohdalta yleensä) jotka lyövät pohjaan aika rumasti parhaimmillaan.
 
En edes osaa kuvitella millainen paskamyrsky syntyisi jos Elon Musk sanoisi ettei Tesla ala kilpailemaan hinnalla ja viikko sen perään höylättäisiin kymppitonni hinnoista pois.

Tarkoitatko kun Tesla sopi muiden valmistajien kanssa Kiinassa, etteivät kilpaile autojen hinnassa (6.7.2023) ja sitten leikkasivat tuhansilla hintoja 14.8. ja 16.8. (Model S:n kohdalla kymppitonnin) samalla markkina-alueella?
 
Mikäs tässä nyt on niin erikoista? Ei välttämättä teknisesti konkurssiin, mutta tällä menolla sulautuu emoyhtiöön tai kaupataan eteenpäin. Kyllä kiinalaisillakin loppuu jossain vaiheessa into rahoittaa raskaasti tappiollista liiketoimintaa. Polestarissa ei ole mielestäni mitään minkä vuoksi Geelyn kannattaisi erityisen paljon enempää tappiota kärsiä. Markkinoiden usko on loppunut jo aikoja sitten:

katso liitettä 1252945

Jos Geelyltä rahaa irtoaisi ihan automaattisesti tuskin olisi tarvetta etsiä kirstunpohjia:



“Ultimately, we would like to see the concept and brand survive, but think it would make more sense for Polestar to eventually fold back into the Volvo Cars-Geely ecosystem,” added Bernstein.
Polestar on varmaankin tämä: EDIT: Eiku jaa linkkasitko jonkun amerikan konttorin ja minä UK?

Screenshot 2024-01-30 at 14.20.12.png
 
Mikäs tässä nyt on niin erikoista? Ei välttämättä teknisesti konkurssiin, mutta tällä menolla sulautuu emoyhtiöön tai kaupataan eteenpäin. Kyllä kiinalaisillakin loppuu jossain vaiheessa into rahoittaa raskaasti tappiollista liiketoimintaa. Polestarissa ei ole mielestäni mitään minkä vuoksi Geelyn kannattaisi erityisen paljon enempää tappiota kärsiä. Markkinoiden usko on loppunut jo aikoja sitten:

katso liitettä 1252945

Jos Geelyltä rahaa irtoaisi ihan automaattisesti tuskin olisi tarvetta etsiä kirstunpohjia:



“Ultimately, we would like to see the concept and brand survive, but think it would make more sense for Polestar to eventually fold back into the Volvo Cars-Geely ecosystem,” added Bernstein.

Mitäköhän kurssia oikein copypastesit, ei ainakaan sitä vaihdetuinta joka on Nasdaqissa listattuna?
 
Hei oikeasti, katso kuka omistaa Polestarin ja mieti onko konkurssi kuinka todennäköistä. Uutta mallia tulossa ja vahva panostus taustalla.

Polestar kuitenkin on omistajiensa Volvon ja Geelyn itse omaksi merkiksi eriyttämä valmistaja ja autot on käytännössä Volvoja vähän erilaisella muotoilulla. Jos eivät onnistu saaman brändiä kannattavaksi ja ihmiset haluavat Volvonsa Volvon kuorissa, niin ei se nyt mitenkään kaukaa haettua ole, että Polestar sulautetaan takaisin Volvoon ja nimeä voidaan käyttää tehomallien yhteydessä kuten ennenkin.
 
Ioniq 5 vm2022 koeajolla kaistavahti ei osannut tasaista loivaa käännöstä, vaan teki koko ajan pieniä sahaavia korjauksia. Oli siis valoisaa, tien pinta näkyvillä sekä auto puhdas. Ei herättänyt luottamusta oikein.
Kyllä se osaa kääntyä sujuvasti, jos käyttää ajoavustinta kaistavahdin sijaan kuten kuuluu. Kaistavahti ei ole ohjausapu vaikka se silläkin kyllä kaistalla pitää.

e: Kaistavahdin saa pois päältä pitämässä ratin nappia pohjassa ehkä 3 sekkaa. Lyhyempi painallus samasta napista aktivoi/disabloi ajoavustimen.
 
ihmiset haluavat Volvonsa Volvon kuorissa, niin ei se nyt mitenkään kaukaa haettua ole, että Polestar sulautetaan takaisin Volvoon ja nimeä voidaan käyttää tehomallien yhteydessä kuten ennenkin.

Kyllä, täysin mahdollista mutta se on täysin eri asia kuin konkurssi.

Ensimmäinen oli PSNYW, eli warrantti, ja korjattu on PSNY, eli normiosake.

Just näin. Eikä kurssikäyrästäkään oikein voi mitään päätellä, tällä tasolla pyörinyt viimeiset 6kk.
 
Kyllä se osaa kääntyä sujuvasti, jos käyttää ajoavustinta kaistavahdin sijaan kuten kuuluu. Kaistavahti ei ole ohjausapu vaikka se silläkin kyllä kaistalla pitää.

e: Kaistavahdin saa pois päältä pitämässä ratin nappia pohjassa ehkä 3 sekkaa. Lyhyempi painallus samasta napista aktivoi/disabloi ajoavustimen.

1706618196799.png


Tästä kyse.
 
Niin, siinä on kaksi toimintoa samassa. Pystyviivat kertoo kaistavahdista ja ratti ajoavustimisesta. Ekasta et pääse kuin joka kerta 3 sekkaa painamalla eroon, jälkimmäisen saa joko pysymään manuaalisesti aktivoituvana tai automaattisesti maantienopeuksissa. En muista kumpi on vakioasetus. Asetuksesta riippumatta kaupunki/60 km/h alueella se ei ole päällä, jos et ole erikseen tietoisesti napista painanut päälle. Jos nappia painaa lyhyesti, niin rattitoiminto lähtee samantien pois eli helposti varsinkin koeajolla lähtee eri toiminto kuin piti. Kuvauksesi perusteella olet selkeästi ajanut pelkällä kaistavahdilla, toki 2022 jälkeen softakin voi olla kehittynyt. 2023 mallissa ajoavustuminen olemassaolon helposti unohtaa eli ei siinä mitään nykimistä ainakaan häiritsevyyden tasolle esiinny.
 
Jännäks menee kuinka moni perinteinen merkki on elossa 5-10v päästä. Voipi olla kilpailu liian kovaa monelle valmistajalle.

Perinteiset merkit tekee vielä hyvin hilloa polttiksilla, samalla kun nämä Polestartit rypee tappioissaan. Sitten kun aika on oikea, ja suuret massat valmiita ostamaan sähkiksiä, niin perinteiset valmistajat tuo kunnon sähkömallit, joissa perinteisten merkkien luotettava tekniikka, toimiva ruostesuojaus ja ennenkaikkea eurooppalainen napakka ajettavuus.
 
Perinteiset merkit tekee vielä hyvin hilloa polttiksilla, samalla kun nämä Polestartit rypee tappioissaan. Sitten kun aika on oikea, ja suuret massat valmiita ostamaan sähkiksiä, niin perinteiset valmistajat tuo kunnon sähkömallit, joissa perinteisten merkkien luotettava tekniikka, toimiva ruostesuojaus ja ennenkaikkea eurooppalainen napakka ajettavuus.

Aivan kuten Nokia toi kosketusnäyttöpuhelimet kun aika oli kypsä!
 
Perinteiset merkit tekee vielä hyvin hilloa polttiksilla, samalla kun nämä Polestartit rypee tappioissaan. Sitten kun aika on oikea, ja suuret massat valmiita ostamaan sähkiksiä, niin perinteiset valmistajat tuo kunnon sähkömallit, joissa perinteisten merkkien luotettava tekniikka, toimiva ruostesuojaus ja ennenkaikkea eurooppalainen napakka ajettavuus.
Eipä niitä sähköautoja aleta tekemään polttisten jälkeen kuin sormia napsauttamalla.
 
Niin, siinä on kaksi toimintoa samassa. Pystyviivat kertoo kaistavahdista ja ratti ajoavustimisesta. Ekasta et pääse kuin joka kerta 3 sekkaa painamalla eroon, jälkimmäisen saa joko pysymään manuaalisesti aktivoituvana tai automaattisesti maantienopeuksissa. En muista kumpi on vakioasetus. Asetuksesta riippumatta kaupunki/60 km/h alueella se ei ole päällä, jos et ole erikseen tietoisesti napista painanut päälle. Jos nappia painaa lyhyesti, niin rattitoiminto lähtee samantien pois eli helposti varsinkin koeajolla lähtee eri toiminto kuin piti. Kuvauksesi perusteella olet selkeästi ajanut pelkällä kaistavahdilla, toki 2022 jälkeen softakin voi olla kehittynyt. 2023 mallissa ajoavustuminen olemassaolon helposti unohtaa eli ei siinä mitään nykimistä ainakaan häiritsevyyden tasolle esiinny.

Juu, ei ehtinyt manuaaliin tutustua tuossa. Kuitenkin tuo käyttäytyi kuten ajoavustin, eli pysyi keskellä kaistaa eikä että korjaus tuli vasta renkaiden lähestyessä kaistaviivaa. Hyvä tietää jos menee ajamaan uudemman kerran.
 
Ioniqissa on tuosta rattiavustimestakin 2 eri versioita joista toinen vain moottoriteillä. Missään ei kerrota mikä näiden ero on mutta motariavustin tuntuu hienostuneemmalta.

Mitä enemmän näiden kanssa on elänyt sitä enemmän olen sitä mieltä että kannustavat turhaan näytön/kännykän räpläilyyn ja joutaisivat pois nykyisellään kaikista autoista.
 
Kyllä, täysin mahdollista mutta se on täysin eri asia kuin konkurssi.

Just näin. Eikä kurssikäyrästäkään oikein voi mitään päätellä, tällä tasolla pyörinyt viimeiset 6kk.
Joo. Menihän esimerkiksi Chrysler ja General Motors muutama vuosi sitten ihan oikeasti konkurssiin.
Valtio tuli hätiin ja paja pyörimään uudestaan käytännössä vanhalla nimellä uutena firmana.
Joten itse asiassa Tesla on Yhdysvaltain toiseksi vanhin autonvalmistaja Fordin jälkeen.
 
Ioniqissa on tuosta rattiavustimestakin 2 eri versioita joista toinen vain moottoriteillä. Missään ei kerrota mikä näiden ero on mutta motariavustin tuntuu hienostuneemmalta.

Mitä enemmän näiden kanssa on elänyt sitä enemmän olen sitä mieltä että kannustavat turhaan näytön/kännykän räpläilyyn ja joutaisivat pois nykyisellään kaikista autoista.
Ei siitä rattiavustimesta ole kuin yksi versio, se mikä näyttää ratin kuvaa. Pystyviivat ovat kaistavahti, joka täyttää EU:n vaatimukset ja sitä ei saa pois (kuin erikseen kytkemällä). Ajoavustimenkin saa toimimaan maantietä hitaammissa nopeuksissa ihan hyvin, mutta automaattiaktivointi koskee pelkästää suurempia nopeuksia. Minusta se jossain 80 km/h pistää itsensä päälle (jos oletuksena on, että kytketään automaattisesti). Ihan looginen tuo käyttöliittymä on kun sitä osaa käyttää, mutta kuten johonkin +- viestiin kirjoitin jo aiemmin, vaatii alussa vähän liikaa RTFM.

Käytännössä siis jos sinulla on 2 pystyviivaa, niin se vahtii pelkkiä kaistoja -> Tällöin hudissa näkyy ohjausnuolet takaisin kaistalle päin, kun menet liian lähelle reunaa. Taitaa se sanoa "pimp" myös, jos ääniä ei ole poistettu käytöstä. Jos on pelkkä ratti, niin se ohjaa keskellä kaistaa. En ole kokeillut mitä tekee, jos lähtee väkisin vääntämään ulos kaistalta. Jos on sekä pystyviivat että ratti, niin molemmat järjestelmät ovat käytössä.
 
Onkos täällä jollakin todellisia mitattuja vuosikulutuksia ? Eli ei mitään yhden ajosuoritteen kulutuksia, vaan dataa koko vuoden ajalta, että millainen on ollut keskikulutus. Auto ja ajoprofiili ( esim 60 kaupunki / 40 maantie ).

Pitäisi taas hieman kalkuloida tuon touhun järkevyyttä itselle.

Tuosta oman Skoda Enyaq:n kulutustietoja. Nyt noin 15000km matkalta ja jatkuu.
Ajo on suurimmaksi osaksi noin 50km pätkää kaupungista maalle ja takaisin. Ei moottoriteitä vaan 80/100 alueen maantietä. Vähän kaupunkiajelua.
Pari kolme kertaa vuodessa noin 1600-3000km lappireissut.
Noin 10-15 kertaa vuodessa vaihtelevasti 250-500km suuntaansa olevia harrastusreissuja.
Kulutustiedot otettu aina laturista, eli sisältää kaikki häviöt.

 
Onko Kia e-Nirolle haastajaa omassa luokassaan? Tänään kävin käytettyä yksilöä katsomassa ja tilat olisi ainakin sopivat omaan käyttöön. Kokemuksia kenelläkään?
 
Joo, perinteisillä valmistajilla on suunnitelmat ja tehtaat valmiina, ei tarvitse kun painaa nappia niin alkaa priimaa tulemaan ja kaiken maailman Teslat ja Polestarit menee saman tien konkurssiin.
Kannattaisi käydä kuplan ulkopuolelta katsomassa, esim Intiaa, Amerikkoja (pohjoista ja eteläistä), Eurooppaa jne. niin huomaa ettei tuo sähkö ole lyömässä läpi kuin hyvin marginaalisesti. Polttikset eivät katoa mihinkään.
 
Motarilla on oma versionsa. Hudissa lukee tällöin HDA ratin lisäksi. Katso vaikka manuaalista jos et autoa omista.
Johan me jo kerran i5:sta keskusteltiin, vähän asennetta pienemmälle. Ei ainakaan minulla lue HUDissa HDA tekstiä. Pelkkä ratin kuva osoittaa HDAn aktivoitumisen. Onko sulla HDA2 autossa? Youtuben perusteella näyttää olevan kahta eri formaattia näkymää, toki voi olla asetuskysymyskin. Joka tapauksesssa HDA tai HDA2 versio aktivoituu joko automaattisesti motarilla ja pienemmissä nopeuksissa sen pystyy pistämään manuaalisesti päälle. Näillä ei sinällään ole tekemistä kaistavahdin kanssa, joka menee joka käynnistyksellä päälle - kuten totesin jo aiemmassa viestissä.
 
Screenshot_20240130_195242_Samsung Notes.jpg


Se tukee siihen ratin ja nopeusasetuksen väliin. Ehkä et aja teillä jotka auton mielestä on motareita.
 
Aivan mysteeriksi jää mistä tuossa on kyse muutenkaan kun Hyundain manuaalit on google translate roskaa ja epäselviä.
 
Onkos täällä jollakin todellisia mitattuja vuosikulutuksia ? Eli ei mitään yhden ajosuoritteen kulutuksia, vaan dataa koko vuoden ajalta, että millainen on ollut keskikulutus. Auto ja ajoprofiili ( esim 60 kaupunki / 40 maantie ).

Pitäisi taas hieman kalkuloida tuon touhun järkevyyttä itselle.
Saatoin johonkin toiseenkin ketjuun joskus laittaa. Mutta tässä muutaman viikon tarkkuudella vuosi. Ajoprofiili ehkä 30 maantie / 60 moottoritie / 10 kaupunki.

IMG_1559.jpeg


Sitä en tiedä kuinka hyvin nämä auton lukemat pitää paikkaansa vai onko mukana polttomoottereista tuttuja ”pyöristelyjä”
 
Polestar olisi jo konkurssissa (konkurssi on yrityksen maksukyvyttömyys) ilman Geelyn miljardien pumppaamista. On pelkkä liiketaloudellinen päätös jatketaanko rahan pumppaamista, ajetaanko tytäryhtiö konkurssiin vai sulautetaanko se emoyhtiöön.

Kyllä, se on liiketaloudellinen päätös kuten kaikki muutkin yritysten tekemät päätökset, en oikein tiedä mitä yrität sanoa tässä?

Geely ei omista koko yritystä eli se ei voi sulauttaa Polestaria emoyhtiöön ilman että se lunastaa pienosakkaat ulos. Täysin mahdollista tämäkin mutta vaatii siis ostotarjouksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 341
Viestejä
4 505 021
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom