Yleistä keskustelua sähköautoista

Maailma on täynnä paikkoja joissa ei ole type2:sta tarjolla, esim. hiihtolomamökkejä kun katseltiin niin todella harvassa oli mitään muuta kuin shuko pihassa.
Eipä vuokramökeissä yleensä ole auton lataus sallittu muutenkaan ja ihan ymmärrettävistä syistä.
 
Eipä vuokramökeissä yleensä ole auton lataus sallittu muutenkaan ja ihan ymmärrettävistä syistä.

Tjaa. Kyllä noissa mitä itse olen vuokraillut on kaikissa voinut tavalla tai toisella autoa hitaasti ladata. Vaikea kuvitella, että mökki jossa ei voisi ladata pääsisi edes valintalistalle nykypäivänä. Asuntokomplekseissa (joissa parkkis on erikseen eikä autoa saa asunnon viereen) sitten on ollut nihkeämpää, mutta ei niissäkään ole suoraan kielletty hidaslatausta lämmitystolpasta kun on asiaa kysynyt.
 
Tjaa. Kyllä noissa mitä itse olen vuokraillut on kaikissa voinut tavalla tai toisella autoa hitaasti ladata. Vaikea kuvitella, että mökki jossa ei voisi ladata pääsisi edes valintalistalle nykypäivänä. Asuntokomplekseissa (joissa parkkis on erikseen eikä autoa saa asunnon viereen) sitten on ollut nihkeämpää, mutta ei niissäkään ole suoraan kielletty hidaslatausta lämmitystolpasta kun on asiaa kysynyt.
2-3kpl Lapin vuokramökkejä tulee joka talvi kierrettyä enkä muista että yhdessäkään olisi ollut lataaminen sallittua. Esim. Lomarenkaan kaikkia mökkejä koskevissa yleisissä ehdoissa mainitaan, että lataaminen on sallitua vain jos näin on erikseen kohteen ehdoissa mainittu.

Olen toki itsekin hybridiä yleensä tolpasta valutellut sen verran että saa esilämpöä koppiin. Saman verran se kuluttaa sähköä kuin polttiksen lämmitys.
 
Hohhoijaa. Tuskin oli tarve ladata. Jos köyhäillä haluaa niin mikäs siinä. Mutta ei sille mitään oikeaa tarvetta ole. Työpäivän aikana siitä saa ehkä 50 km verran sähköä, joten joka tapauksessa se auto pitää sitten ladata muualla.

En oikein ymmärrä tätä valitusta. Itse kun käyn toimistolla 140km päässä ehkä kerran kahdessa kuukaudessa niin kytken ihan mielelläni hidaslataukseen auton työpäiväksi, ehtii lataantua joku ~70km rangea (karkeasti sen 10km/h) hyvinkin siinä työpäivän aikana ja sähkö maksaa 15c/kWh. Ajomatkan puolesta ei tarvitsisi ladata toimiston päässä, mutta miksen lataisi jos saan about samaan hintaan sähköä kuin kotonakin siirtoineen?
 

Matkuksesta olisi saanut ilmaista sähköä tuossa ajassa paristakin paikasta eli tuo ekstrastoppikin olisi ainakin auton osalta ollut tarpeeton.

Ah, siellä siis on muuallakin latauspaikkoja kuin ne Ikean maksulliset. Itsellä ei ollut akuuttia tarvetta latailla niin tuumasin että otan pikku latauksen sitten pois lähtiessä jostain jos ilmenee tarve tai mahdollisuus. Eikä tuo tekemäni latauspaussi ollut ekstrastoppi latauksen takia, vaan siksi kun kuski tarvitsi evästä ja samalla sai sopivasti sen varmuustujauksen sähköä. Olisin siis jokatapauksessa pysähtynyt ABC:lle.
 
Hohhoijaa. Tuskin oli tarve ladata. Jos köyhäillä haluaa niin mikäs siinä. Mutta ei sille mitään oikeaa tarvetta ole. Työpäivän aikana siitä saa ehkä 50 km verran sähköä, joten joka tapauksessa se auto pitää sitten ladata muualla.
Eikö sittenkään ollut kauheaa tehdä ylimääräisiä pysähdyksiä pikalatureille ajon aikana?

Tuossa kuitenkin oli tilanne että voi hidasladata ihan ilmaiseksi, ilman että pitää työpäivän aikana erikseen lähteä vaikka ruokiksella pikalataamaan, tai viedä konttorilta kauemmaksi ylikalliiseen 11kW hidaslataukseen (8,1h parkkeeraus 19€ + lataus 33c/kWh). Hänellä alkoi akku olla talvisen ajon jälkeen toimistolle päästyään aika tyhja, ja aika idioottimaista olisi ollut olla käyttämättä sitäkin vaihtoehtoa kun kerran tarjolla oli. Antaa kotimatkaa varten sitten myös enemmän vaihtoehtoja sopivan pikalaturin etsimiseen kun akkuun on kuitenkin ehtinyt jonkin verran valua energiaa päivän aikana.

Sama sinänsä minun työpaikallani, todella mukavaa että voin latailla siellä työpäivän ajan 1x10A, vaikka en akkua ehdikään saada täyteen. Ehdin suunnilleen sen verran just saada että pääsen ainakin takaisin kotiin (=60km), mikä tuo mielenrauhan jos sattuneesta syystä on työpaikalle päästyä vähemmän energiaa akussa. Ei tarvitse jännittää miten kotimatkalla käy. Sen työnantaja on tehnyt selväksi ettei sinne olla mitään type2-latausasemia olla meidän autonlatailuja varten asentamassa, mutta saamme hyödyntää nykyisiä mahdollisuuksia eli yksivaihelatausta supersukosta.

Pointti on se että suko-pistokkeita, joista voi väliaikaisesti jopa ladata, on yltympäriinsä. Type2 ja varsinkaan CCS ei ole, niiden luokse joutuu yleensä erikseen hakeutumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pointti on se että suko-pistokkeita, joista voi väliaikaisesti jopa ladata, on yltympäriinsä. Type2 ja varsinkaan CCS ei ole, niiden luokse joutuu yleensä erikseen hakeutumaan.

En ehkä hankkisi sähköautoa, jos joutuisi kärvistelemään sukopistokkeiden varassa.
 
En ehkä hankkisi sähköautoa, jos joutuisi kärvistelemään sukopistokkeiden varassa.

Tästähän on täälläkin jauhettu, että keskimääräinen ajosuorite on alle 15tkm vuoteen, siis 40km päivässä. Itselläni jää alle sen, enkä kyllä koe mitenkään ongelmalliseksi ladata tuolla 1.8kW tahdilla kun auto voi olla parkissa vaikka 16-20 tuntia päivässä.
 
Tästähän on täälläkin jauhettu, että keskimääräinen ajosuorite on alle 15tkm vuoteen, siis 40km päivässä. Itselläni jää alle sen, enkä kyllä koe mitenkään ongelmalliseksi ladata tuolla 1.8kW tahdilla kun auto voi olla parkissa vaikka 16-20 tuntia päivässä.

Kyse oli siitä, että lataukset olisi sen varassa, että pitäisi löytää suko-pistokkeita pitkin kyliä. Ei kotona lataamisesta.
 
Nyt on Mokka-e kotiutettu autokauppiaalta ja muutama kymmenen kilometriä rullattu mittariin kotimatkaa ja pientä testiajoa.

Auto on nastarenkaiden kanssa vähän äänekkäämpi kuin koeajoautossa olleilla kitkoilla mutta tämä nyt ei varmaan ollut kenellekään yllätys. Hiljainen tuo on edelleenkin, ja tietää ainakin koeajon perusteella millainen hiljaisuus odottaa sitten kesällä kun saa nastat pois alta.

Tässä kun on ajellut koko ajokorttiaikansa hehkulampullisilla autoilla, niin nuo Mokkan ledit tuntuu aivan uskomattomilta ajovaloilta. Omassa autossa ei ole mitään pikseli/matriisiledihienosteluja vaan "perusledit" kaukovaloavustimella, mutta kaikkiin entisiin autoihin verrattuna aivan huikea parannus.

Adaptiivista vakkaria tuli myös testattua ja toimi testilenkillä hienosti. Ongelmia varmaan odotettavissa joskus lumisateissa jne kun lakkaa tutkat/kamerat toimimasta. Tässä on myös kameran avulla toimiva liikennemerkkien tunnistus ja hyvällä prosentilla näytti bongaavan rajoituskyltit tien poskesta. Kameroista puheenollen peruutuskamera löytyy, mutta kun on peileillä peruuttanut parikymmentä vuotta niin ei tule kovin luonnostaan tuon kameran tuijottaminen, varmaan siitä tietyissä paikoissa on apua kuitenkin.

Ajoasennon saa autossa mukavaksi, ratissa riittävästi säätövaraa joka suuntaan joka itselle tärkeää. Comfortissa peruspenkit ilman hienosteluja, mutta tuntuvat ihan "perushyviltä" tällä kokemuksella, selkänoja säätyy rullalla ja korkeus pumpulla portaattomasti. Varustetasoon ei kuulunut keskikäsinojaa mutta saatiin tarvikekäsinoja autoliikkeeltä autoon, tässä ei valitettavasti ole etäisyydensäätöä ja jää omaan makuun pikkuisen liian taakse, mutta kai tällä pärjää ja tyhjää parempi kuitenkin. Käsinoja syö mukitelineen takana olevan säilytystilan ja käsinojassa on vain noin kännykän ja/tai lompakon mentävä kolo alla kun sen nostaa.

Android Autoa tai Carplaytä ei tässä perusversiossa tainnut olla, mikä on sääli. Odotin kyllä sitä tähänkin kun vanhan Astrankin perustasossa tuo oli jo mukana, outo puute 2020-luvulla autossa... Bluetoothilla ja usb:llä saa kuitenkin puhelimen yhdistettyä autoon niin eiköhän sillä pärjäile. Ainoa mitä jään kaipaamaan on puhelimen navigaattori näytölle ja AA:n nätit grafiikat Deezerissä. Pitää yrittää etsiä joku järkevä puhelinteline johon saa kännykän navigaattoriksi helposti.

Autossa on myös joku kehittyneempi kaistallapitoavustinsysteemi adaptiivisen vakkarin kaverina, hyvin tuntui toimivan, mutta tottumattomalle outoa kun auto alkaa nykimään itse rattia jos menee liian lähelle keski- tai reunaviivaa.

Seuraavana sitten vuorossa noiden mobiilipalveluiden saaminen käyttöön, eli e-remote toiminnallisuuden jolla saa auton esilämmitettyä/viilennettyä ja hallittua akun latausta.

Jaa juu, ulkonäöstä sen verran, että oma pirssi on samanlainen kuin tämä myyntiyksilö, valkoinen ja mustat sivupeilit. Olis tohon musta kattokin sopinut vielä aika hyvin, teippauttaminen taitais maksaa jotain luokkaa 250-300 euroa jos haluais ...

877459-1.jpg
 
Autossa on myös joku kehittyneempi kaistallapitoavustinsysteemi adaptiivisen vakkarin kaverina, hyvin tuntui toimivan, mutta tottumattomalle outoa kun auto alkaa nykimään itse rattia jos menee liian lähelle keski- tai reunaviivaa.

Toivottavasti kaista-avustin toimii paremmin kuin esimerkiksi Skodasssa. Tuommoista lumiuraista tietä kun ajaa, niin se "kaista-avustin" ajaa kuljettajan hulluuden partaalle jatkuvalla ratin tempomisella. Ikävä puoli on myös se, että se kaista-avustin pitää joka kerta erikseen liikeelle lähtiessä/auton käynnistyksessä kytkeä usean valikon takaa pois päältä.

1706553006780.png
 
En ehkä hankkisi sähköautoa, jos joutuisi kärvistelemään sukopistokkeiden varassa.
Mitä "kärvistelemistä" siinä on kun auto latautuu itsekseen? Ei siinä tarvitse vieressä odotella tai kampea veivata. Johdon liittäminen on melkein yhtä vaikeaa kuin lohkolämmitysjohdon kiinnittäminen (irroittaminen on jopa helpompaa, rimpula lohkolämmitysjohto minulla on useita kertoja jäätynyt autoon kiinni, latausjohto ei kertaakaan).

Minulla on tälläkin hetkellä sähköauto (52kWh akku) latautumassa tuolla pihalla supersukosta 1x10A. Kun parkkeerasin auton joskus 17:30 maissa ja laitoin piuhaan kiinni, oli akkua muistaakseni jossain 20% paikkeilla, ehkä hieman yli (en saanut tänään töissä ladattua koska siellä oli just tänään kaksi muutakin työkaveria lataamassa; yleensä ei ole).

Nyt (20:28) näyttäisi olevan äpin mukaan 35%, ja huomenaamulla kahdeksalta lähtiessäni ajoon arvioisin olevan jossain 70-75% paikkeilla (yleensä karkea arvioni on että 6 tunnissa latausta tulee 1x10A ehkä tuollaiset 20% lisää). Riittää hyvin huomisiin ajoihin.

En tiedä mikä tuosta tekee "kärvistelyä", hyvin toimii.
 
Toivottavasti kaista-avustin toimii paremmin kuin esimerkiksi Skodasssa. Tuommoista lumiuraista tietä kun ajaa, niin se "kaista-avustin" ajaa kuljettajan hulluuden partaalle jatkuvalla ratin tempomisella. Ikävä puoli on myös se, että se kaista-avustin pitää joka kerta erikseen liikeelle lähtiessä/auton käynnistyksessä kytkeä usean valikon takaa pois päältä.

1706553006780.png

Obd elevenillä koodaa muistiin niin riittää kun kerran talveksi nappaa pois.
 
Kyse oli siitä, että lataukset olisi sen varassa, että pitäisi löytää suko-pistokkeita pitkin kyliä. Ei kotona lataamisesta.
Kuka on väittänyt että olisi vain sen varassa? Ei minun tarvitse esim. työpaikaltani sitä supersukoa löytää, tiedän kyllä missä ne ovat, samassa paikassa kuin eilenkin. Sama toki kotona parkkiruudussani, ei sitä kukaan ole työpäivän aikana vienyt. Jos taas esim. Prismaan mennessäni on 22kW type2 AC-latauspaikka vapaana tarjoten halvempaa sähköä kuin kotona, miksen myös käyttäisi sitä tilaisuutta kaupassakäynnin aikana, kun siinä kerran oli? Jos ei ole vapaana, oh well, ehkä sitten lataan yön yli kotona supersukolla.

Kyse oli edelleen siitä että suko-latausmahdollisuuksia on edelleen aivan älyttömän paljon tarjolla, verrattuna vain autonlataukseen tarkoitettuihin type2 tai CCS-latailuihin joita on ymmärrettävästi paljon harvemmassa.
 
Toivottavasti kaista-avustin toimii paremmin kuin esimerkiksi Skodasssa. Tuommoista lumiuraista tietä kun ajaa, niin se "kaista-avustin" ajaa kuljettajan hulluuden partaalle jatkuvalla ratin tempomisella. Ikävä puoli on myös se, että se kaista-avustin pitää joka kerta erikseen liikeelle lähtiessä/auton käynnistyksessä kytkeä usean valikon takaa pois päältä.

1706553006780.png
Aina ihmetellyt miksi porukka niin haukkuu kaista-avustimia mutta nyt kun oli pari viikkoa alla vuokra enyaq niin ymmärrän täysin, todella raivostuttava käytökseltään kun taas bemarissa sen olemassaoloa ei juuri edes huomaa ellei nyt ilman vilkkua pujottele kaistalta toiselle.
En olisi uskonut että valmistajien välillä on näin isot erot. Voi olla että enyakissakin sen herkkyyttä olisi voinut jostain säätää mutta en keksinyt miten.
 
Aina ihmetellyt miksi porukka niin haukkuu kaista-avustimia mutta nyt kun oli pari viikkoa alla vuokra enyaq niin ymmärrän täysin
Syksyllä otin taksin ja sieltä tuli iloinen kuski Enyagin kanssa. Oli viikon ajellut vehkeellä ja vaikutti kaikin puolin tyytyväiseltä. Samainen jesu sattui taas kuskiksi muutama viikko sitten, mutta auto oli vaihtunut johonkin perus Octaviaan. Kysyin mikäs on ollut Enyagin kanssa meininki, niin totesi vain sen kummemmin yksilöimättä, että paska auto. Se tuli ja se meni
 
Nyt tuli Polestarin omistajille kylmää kyytiä:


Vielä kun olisivat pudottaneet SR takavedon ja LR takavedon hintaa suhteessa samalla tapaa, niin niiden hinta olisi edes etäisesti jollain tapaa järkevä. Nyt tuo LR neliveto on itse asiassa ihan siedettävästi hinnoiteltu, jos huomioi tuon käynnissä olevan Pilot-paketin alennuksen myös.
 
Samainen jesu sattui taas kuskiksi muutama viikko sitten, mutta auto oli vaihtunut johonkin perus Octaviaan. Kysyin mikäs on ollut Enyagin kanssa meininki, niin totesi vain sen kummemmin yksilöimättä, että paska auto. Se tuli ja se meni

Sähköstä bensaan kuulostaa siltä ettei autossa välttämättä ollut vikaa, mutta kuski ei ollut valmis sähköautoiluun.
 
Toivottavasti kaista-avustin toimii paremmin kuin esimerkiksi Skodasssa. Tuommoista lumiuraista tietä kun ajaa, niin se "kaista-avustin" ajaa kuljettajan hulluuden partaalle jatkuvalla ratin tempomisella. Ikävä puoli on myös se, että se kaista-avustin pitää joka kerta erikseen liikeelle lähtiessä/auton käynnistyksessä kytkeä usean valikon takaa pois päältä.

1706553006780.png
Volvo ei näissä tilanteissa tee mitään. Eli ihan itse joudut/saat ajella, which is nice.
 
Volvo ei näissä tilanteissa tee mitään. Eli ihan itse joudut/saat ajella, which is nice.

Varmaan tuohon olisi ratkaisuna ainakin pari mahdollista parannusta:
- Keinoäly tunnistaa, että tien todelliset reuna- ja keskiviivat eivät ole todellisia ja kytkee järjestelmän tarkkailutilaan
- Nappi helpossa paikassa, jolla paskeen saa kytkettyä pois päältä ja se pysyy pois päältä niin kauan kuin kuljettaja haluaa
 
Varmaan tuohon olisi ratkaisuna ainakin pari mahdollista parannusta:
- Keinoäly tunnistaa, että tien todelliset reuna- ja keskiviivat eivät ole todellisia ja kytkee järjestelmän tarkkailutilaan
- Nappi helpossa paikassa, jolla paskeen saa kytkettyä pois päältä ja se pysyy pois päältä niin kauan kuin kuljettaja haluaa
No en minä nyt tähän mitään Teslan surkeata betaa halua keskelle lumipöllyä ilman tutkaa. Volvo vaan kytkee avustimet pois jos ei erota viivoja tiessä. Adaptiivinen toimii aikalailla pahimmassakin lumipöllyssä koska tutka.
 
No en minä nyt tähän mitään Teslan surkeata betaa halua keskelle lumipöllyä ilman tutkaa. Volvo vaan kytkee avustimet pois jos ei erota viivoja tiessä. Adaptiivinen toimii aikalailla pahimmassakin lumipöllyssä koska tutka.
Teslan adaptiivinen vakkari toimii hyvin myös lumipöllyssä.
 
Teslan adaptiivinen vakkari toimii hyvin myös lumipöllyssä.
Tarkalleen ottaen miten? Koska lumipölly ja etäisyyden mittaus perustuu kameraan.

Edit. Tarkennan, eli jos kamera ei näe kuin valkoisen seinämän edessä niin se joko arvaa jotain, tai sitten Tesla on kehittänyt tekniikkaa mistä kukaan ei ikinä ole kuullut. Ehkä siellä on lämpökamerat stereona? Niistä ei vaan kerrota kenellekään.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy myöntää etten ymmärrä ollenkaan mitä yrität tuossa sanoa, mutta olkoot. Jos nyt oikein pinnistän, ilmeisesti että kerrostaloasujien ei pitäisi omistaa autoa, tai ainakaan sähköautoa? Valitettavasti en sieltä kerrostaloperheasunnostani pääse 60km päähän työpaikalleni polkupyörällä, ja bensa-autolla työmatkoihini alkoi palaa liikaa rahaa. Vielä kun taloyhtiö linjasi että parkkiruudussa saa harjoittaa sähköauton hidaslatausta, niin mikä jottei. Hyvin toimii.


Kyse ei ollut mistään lumilapiolla siirrettävästä jäätyneestä koirankakkakikkareesta, vaan loskavallista jäätyneestä kivenkovasta umpijäästä. Varsinkin kun taloyhtiön normi lumilapio on muovinen, kuten myös takapaksistani löytyvä pienempi lumilapio. Kyseinen jäävalli ei sinänsä edes ollut taloyhtiön vaan kunnan alueella.

Tosin ei siihen kovaan jäävalliin olisi edes rautainen hiekkalapio oikein toiminut, siksi ehdotin että jonkinmoinen petkele tai rautakanki siihen tarvittaisiin jolla oikeasti pystyy rikkomaan kiinteää jäätä.
Tonttiliittymän putsaus kuuluu kiinteistölle eli taloyhtiöissä sille taholle jolle taloyhtiö pihan aurauksen maksaa.
Jopa jalkakäytävän putsaus voi kuulua kiinteistölle mutta monessa kunnassa kunnan rattori sen jalkakäytävänkin ajaa.

"Pääsääntöisesti jalkakäytävien kunnossapito on kiinteistöjen vastuulla. Kun kyseessä on kevyen liikenteen väylä, on kunta velvollinen huolehtimaan kunnossapidosta".
 
Tarkalleen ottaen miten? Koska lumipölly ja etäisyyden mittaus perustuu kameraan.

Edit. Tarkennan, eli jos kamera ei näe kuin valkoisen seinämän edessä niin se joko arvaa jotain, tai sitten Tesla on kehittänyt tekniikkaa mistä kukaan ei ikinä ole kuullut. Ehkä siellä on lämpökamerat stereona? Niistä ei vaan kerrota kenellekään.
Kamera on tuulilasin ylälaidassa, saa aika paljon pöllytä lumi että edessä ajavaa autoa ei kamera näkisi ollenkaan, sanoisin että ihmiskuskilta loppuu ennemmin näkyvyys kuin noilta Teslan kameroilta. Olen ajanut lukemattomia kertoja lumipöllyssä, lumisateessa, vesisateessa, räntäsateessa eikä ikinä ole vakkari pompannut veke koska kamera ei nää.
 
Tarkalleen ottaen miten? Koska lumipölly ja etäisyyden mittaus perustuu kameraan.

Tesla kuvittelee tien reunat, jos se ei näe niitä. Todellisuudessa se kyllä tekee sen vain maassa olevista lumisista kohdista, muuten se menettää välillä tienreunat ja poistaa silloin järjestelmän pois käytöstä. Parempi tuo jälkimmäinen, kuin miten se toimii kun se luulee kaistaviivoja olevan olemassa.

Kyllä se pomppaa pois päältä, jos ei näe tarpeeksi tai tiputtaa vauhtia.
 
Onkos täällä jollakin todellisia mitattuja vuosikulutuksia ? Eli ei mitään yhden ajosuoritteen kulutuksia, vaan dataa koko vuoden ajalta, että millainen on ollut keskikulutus. Auto ja ajoprofiili ( esim 60 kaupunki / 40 maantie ).

Pitäisi taas hieman kalkuloida tuon touhun järkevyyttä itselle.
 
Onkos täällä jollakin todellisia mitattuja vuosikulutuksia ? Eli ei mitään yhden ajosuoritteen kulutuksia, vaan dataa koko vuoden ajalta, että millainen on ollut keskikulutus. Auto ja ajoprofiili ( esim 60 kaupunki / 40 maantie ).

Pitäisi taas hieman kalkuloida tuon touhun järkevyyttä itselle.
Tesla Model 3LR ja 16,5kW/100km. 80% ajosta kaupunkia ja 2-15km siirtymiä kylmällä autolla. Loppu sitten pitkää mökkiajoa (+500km suuntaansa) yms. vastaavia reissuja. Kesällä tulee huomattavasti enemmän kilsoja kun talvella, joten koko vuoden lukemat ovat varmaan vähän alemmat kuin sellaisilla, joilla ajot jakautuvat tasaisesti ympäri vuotta. Toisaalta oma kulutukseni on ajoprofiilista johtuen selvästi isompi talvella kuin sellaisella, joka ajaa talvellakin säännöllisesti pidempää matkaa, joten en tiedä kompensoiko tuo sitten nuo vähemmät kilsat...

Vuoden aikana ajoa n. 28000km ja ladattu 4647.. Keskihinta ehkä about 0,25, joten sähköön mennyt villä hinnalla vuodessa 1161€
Edellinen auto vei naftaa about 7-8l/100km, joten samoilla kilsoilla ja keskihinnalla 1,80 siihen olisi tuolla matkalla palanut rahaa 3528€.

Tuo ero ei mielestäni mitenkään kauhean merkittävä, koska oma lataushintani on kohtuu kallis, mutta kun päälle lisää 800€ veron ja n. 2000€/v Veholle, niin pidän hankintaa kannattavana. Toki jos edellinen auto olisi vielä ollut takuunalainen, niin Vehohommat olisivat yli puolet pienemmät.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten sähkiksissä enään sama problematiikka kuin polttiksissa, että auton omat mittarit näyttävät kulutuksen liian optimistisesti ?
 
Onkos täällä jollakin todellisia mitattuja vuosikulutuksia ? Eli ei mitään yhden ajosuoritteen kulutuksia, vaan dataa koko vuoden ajalta, että millainen on ollut keskikulutus. Auto ja ajoprofiili ( esim 60 kaupunki / 40 maantie ).

Pitäisi taas hieman kalkuloida tuon touhun järkevyyttä itselle.

E-up tarkkaan 16,9kW/100km _seinästä_ mitattuna, kaupunkipainotteista ajoa. Kuukauden päästä kun Model3 ollut talossa vuoden, voisi yrittää muistaa katsoa mittarin kyljestä lukemat.
 
Onko muuten sähkiksissä enään sama problematiikka kuin polttiksissa, että auton omat mittarit näyttävät kulutuksen liian optimistisesti ?

Vähän vaihtelee. Osa esim. näyttää kulutuksen vain sillai mikä ajomoottoriin menee, mutta ei laske lämmitystä ja muuta jne. Varsinkin kiinalaiset skeidat näyttää mitä sattuu ja joku MG näyttää olevan kovakoodattu näyttämään höpöhöpö lukemia.
 
Onko muuten sähkiksissä enään sama problematiikka kuin polttiksissa, että auton omat mittarit näyttävät kulutuksen liian optimistisesti ?

Näyttävät vähintään ilman lataushäviöitä (eli 10% nurkilla saa lukemaan lisätä ainakin) kun mutulla tuosta olisi Toyotan kohdalla valitettu että näytti myös lataushäviöt kulutuksessa (en muista muutettiinko sitä vai ei). Sen lisäksi tosiaan jättävät monet lämmitykseen menneen kulutuksen näyttämätt. En ole ihan varma esim. Teslalla käyttääkö se kulutukseen akkuun mennyttä energiaa vai laskeeko se tuon akuston lämmitykseen menneen energian myös jota tehdään samalla esim. supereilla. Tosiaan osassa kiinalaisista autoista on maksimikulutuksena 30kWh/h eli sen enempää auto ei mittarin mukaan kuluta riippumatta siitä onko kulutus isompaa vai ei.

Eli tapauskohtaisesti huijaavat enemmän ja/tai vähemmän.
 
Aina ihmetellyt miksi porukka niin haukkuu kaista-avustimia mutta nyt kun oli pari viikkoa alla vuokra enyaq niin ymmärrän täysin, todella raivostuttava käytökseltään kun taas bemarissa sen olemassaoloa ei juuri edes huomaa ellei nyt ilman vilkkua pujottele kaistalta toiselle.
En olisi uskonut että valmistajien välillä on näin isot erot. Voi olla että enyakissakin sen herkkyyttä olisi voinut jostain säätää mutta en keksinyt miten.
Sama havainto kun jotain VAGia ajellut tässä muutaman päivän. Joku tielle osuva varjokin saa auton tempomaan rattia. Ei ole tällaista omassa Teslassa juuri näkynyt.
 
Näyttävät vähintään ilman lataushäviöitä (eli 10% nurkilla saa lukemaan lisätä ainakin) kun mutulla tuosta olisi Toyotan kohdalla valitettu että näytti myös lataushäviöt kulutuksessa (en muista muutettiinko sitä vai ei). Sen lisäksi tosiaan jättävät monet lämmitykseen menneen kulutuksen näyttämätt. En ole ihan varma esim. Teslalla käyttääkö se kulutukseen akkuun mennyttä energiaa vai laskeeko se tuon akuston lämmitykseen menneen energian myös jota tehdään samalla esim. supereilla. Tosiaan osassa kiinalaisista autoista on maksimikulutuksena 30kWh/h eli sen enempää auto ei mittarin mukaan kuluta riippumatta siitä onko kulutus isompaa vai ei.

Eli tapauskohtaisesti huijaavat enemmän ja/tai vähemmän.
Merkistä riippumatta kaikki laskenee ajonaikaiseen lämmitykseen menneen sähkön mutta ei sitten esilämmitystä, lataushäviöitä, sentryä/etäkäyttöä jne. Luulisin että akun lämmitys lasketaan jos se tapahtuu ajon aikana mutta ei lasketa jos laturilla tai parkissa. lähteenä tässä teslabjorn lähinnä.
 
Pelkästään tuo kaista-avustin on tehnyt itselleni jo selväksi, että seuraavan kerran autoa vaihtaessa jos kiikarissa on VAG, niin kaista-avustimen toiminta pitää tarkastaa ihan ekana koeajolla. En minä edes kaipaisi tuota ominaisuutta niin ihan sama miten toimii, mutta kun sitä ei saa pysyvästi pois päältä vaan aktivoituu aina, kun auton käynnistää uudelleen. Eikä tämä valinta ole edes helposti esillä nykyisessä ID.4:ssa.

Tosiaan talvella kun kaistaviivat ei näy auto poukkoilee kaistalla välillä miten sattuu. Jos maantiellä tulee bussipysäkki tai muu levennys, niin auto panikoi. Todella teräviä liikkeitä, saa taistella vastaan.
 
Merkistä riippumatta kaikki laskenee ajonaikaiseen lämmitykseen menneen sähkön mutta ei sitten esilämmitystä, lataushäviöitä, sentryä/etäkäyttöä jne. Luulisin että akun lämmitys lasketaan jos se tapahtuu ajon aikana mutta ei lasketa jos laturilla tai parkissa. lähteenä tässä teslabjorn lähinnä.
@Vepasto :lle myös tiedoksi, että akun sisäiseen resistanssiin menevä häviö jää auton antaman lukeman ulkopuolelle. Siitä tulee lämpötilasta riippuen jopa 20 % todellista ekstraa.
 
Pelkästään tuo kaista-avustin on tehnyt itselleni jo selväksi, että seuraavan kerran autoa vaihtaessa jos kiikarissa on VAG, niin kaista-avustimen toiminta pitää tarkastaa ihan ekana koeajolla. En minä edes kaipaisi tuota ominaisuutta niin ihan sama miten toimii, mutta kun sitä ei saa pysyvästi pois päältä vaan aktivoituu aina, kun auton käynnistää uudelleen. Eikä tämä valinta ole edes helposti esillä nykyisessä ID.4:ssa.
Toisaalta VAGit ovat niitä harvoja autoja joista pienellä koodausmuutoksella saa nopeasti tämän haitakkeen pysyvästi pois päältä. Itse en kovin mieluusti ostaisi autoa josta se pitää joka ajokerralla erikseen poistaa käytöstä, olkoon kuinka helppoa vaan.
 
Sama havainto kun jotain VAGia ajellut tässä muutaman päivän. Joku tielle osuva varjokin saa auton tempomaan rattia. Ei ole tällaista omassa Teslassa juuri näkynyt.

Ioniq 5 vm2022 koeajolla kaistavahti ei osannut tasaista loivaa käännöstä, vaan teki koko ajan pieniä sahaavia korjauksia. Oli siis valoisaa, tien pinta näkyvillä sekä auto puhdas. Ei herättänyt luottamusta oikein.
 
Toisaalta VAGit ovat niitä harvoja autoja joista pienellä koodausmuutoksella saa nopeasti tämän haitakkeen pysyvästi pois päältä. Itse en kovin mieluusti ostaisi autoa josta se pitää joka ajokerralla erikseen poistaa käytöstä, olkoon kuinka helppoa vaan.

Mikähän tuossa kaistavahdissa on totuus. Minulla oli aikaisemmassa Audissa (vm-20) tuo ominaisuus juuri tuollainen, että se oli startissa aina automaattisesti päällä ja piti joka kerta napsauttaa pois päältä. Liikkeessä kävin kysymässä mutta eivät alkaneet sitä koodaamaan pois, koska on kuulemma pakollinen ominaisuus, että se on aina startissa päällä. Kuitenkin sitten kun vaihdoin uudempaan Audiin (vm-22) niin riitti kun kerran laittoi pois päältä ja ei ole sen jälkeen tullut automaattisesti päälle. Eli vaikuttais siltä että ei se niin pakollinen ole.
 
Tonttiliittymän putsaus kuuluu kiinteistölle eli taloyhtiöissä sille taholle jolle taloyhtiö pihan aurauksen maksaa.
Jopa jalkakäytävän putsaus voi kuulua kiinteistölle mutta monessa kunnassa kunnan rattori sen jalkakäytävänkin ajaa.

"Pääsääntöisesti jalkakäytävien kunnossapito on kiinteistöjen vastuulla. Kun kyseessä on kevyen liikenteen väylä, on kunta velvollinen huolehtimaan kunnossapidosta".
Ok, mutta tarkalleen ottaen kyse on talon edustalla olevan kävelytien ja autotien välisestä liitoskohdasta. Ehkä se on ei-kenenkään-maata, kukaan ei ole tunnustanut että heidän pitäisi varmistaa ettei siihen pääse aurausten tms. takia syntymään yön aikana jäävallia?

Oli miten oli, nimenomaisessa tapauksessa valli taisi muodostua jo yhden kipakan pakkasyön jälkeen (kun edellinen päivä oli lauhempi päivä jolloin oli teitä aurattu), eli huonoa onnea. Jäädyttyään sitä ei millään auralla varmaan olisi helpolla saanut edes pois vaan pitäisi jollain petkeleellä tai rautakangella hakata jäätä rikki.

Aiemmin mainitsemani pohjois-Helsingin "vaaranpaikka" oli sitten puolestaan varmaan kunnan eli Helsingin vastuulla koska se pohjaan mahdollisesti osuva jäävalli oli tien puolella, mutta muodostuu ongelmaksi vain jos on kääntymässä taloyhtiön pihaan, tai tulossa sieltä pois. Ei kunta ole tainnut aurata kyseistä tietä koko talven aikana kertaakaan, priorisoidaan ilmeisen alas. Tärkeämpää aurata pyöräteitä ydinkeskustassa.

(Ei enää liity niin sähköautoihin, muuta kuin että sähköautoilla kolaus pohjaan voi tulla paljon kalliimmaksi, miksi itse tulen vastaisuudessa valitsemaan isomman maavaran omaavia sähköautoja, vaikka en talvisilla perunapelloilla tai maastossa ajelekaan. Kyllä sitä selvästi tarvitsee ihan pääkaupunkiseudullakin, piste.)
 
Eli vaikuttais siltä että ei se niin pakollinen ole.
Ei tästä ole kahta kysymystä. EU lainsäädäntö sanoo, että "The full ELKS function shall be automatically and fully reinstated upon each activation of the vehicle master control switch."

ELKS = Emergency Lane Keeping System.
 
Ei tästä ole kahta kysymystä. EU lainsäädäntö sanoo, että "The full ELKS function shall be automatically and fully reinstated upon each activation of the vehicle master control switch."

ELKS = Emergency Lane Keeping System.

Eli onko nykyisessä autosani vika, kun se ei mene automaattisesti startissa päälle? Jos on, niin eihän tässä uskalla autoa enää vaihtaa, jos on taas pelko että seuraavan auton kanssa täytyy alkaa tuohon jokakeertaiseen sammuttelurumbaan :D
 
Onko muuten sähkiksissä enään sama problematiikka kuin polttiksissa, että auton omat mittarit näyttävät kulutuksen liian optimistisesti ?
En tiedä mitä ajatella siitä että esim. Zoe väittää että hetkittäinen "tehoni" tai kulutukseni on 0 kW, jos auto on käynnissä lämmitykset täysillä ja radio soittaa poppia, mutta en liiku. Oletan ettei kyse ole vain pyöristysvirheestä, eli kyllä talvisiin lämmityksiin ja yleisesti auton käynnissä pitämiseen enemmän tehoa menee kuin 0,4kW?

Sitä en tiedä laskeeko se keskikulutuksen (kWh/100km) käyttäen tuota hetkittäistä kulutusta, vai jotenkin muuten? Voihan se olla että keskimääräistä kulutusta lasketaan vain liikkuessa koska tietokone ei osaa laskea paljonko kuluu energiaa per 100km jos ei liikuta, silloinhan arvoksi tulee ääretön, vähän kuin yrittäisi jakaa nollalla. Järkevintähän toki olisi yksinkertainen jakolasku, auto tietää paljonko akusta on kulunut energiaa jollain aikavälillä, ja samaten montako kilometriä silloin on ajettu, tadaa! Silloin ei tarvitse miettiä pitääkö laskea mukaan kulutus jos seisoi ruuhkassa lämmitys täysillä pari tuntia vai ei.

Sinänsä keskimääräinen kulutus kyllä käyttäytyy oletetusti ja realistisesti, eli talvella se on selkeästi suurempi kuin kesällä. Zoessa korkein keskikulutus mitä muistan -23 asteen pakkasilla moottoritiepainotteisessa ajossa (82-105km/h) nähneeni on n. 21,9 kWh/100km, kesällä se voi alimmillaan painua jonnekin alle 14, muistanko nähneeni jopa 12 alkavia lukemia... Juuri nyt nollakeleillä se on vähän päälle 19 tällä hetkellä, aika 50/50 moottoritietä ja pääkaupunkiseudun taajama-ajoa ml. kehätiet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 318
Viestejä
4 504 254
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom