Nyt on Mokka-e kotiutettu autokauppiaalta ja muutama kymmenen kilometriä rullattu mittariin kotimatkaa ja pientä testiajoa.
Auto on nastarenkaiden kanssa vähän äänekkäämpi kuin koeajoautossa olleilla kitkoilla mutta tämä nyt ei varmaan ollut kenellekään yllätys. Hiljainen tuo on edelleenkin, ja tietää ainakin koeajon perusteella millainen hiljaisuus odottaa sitten kesällä kun saa nastat pois alta.
Tässä kun on ajellut koko ajokorttiaikansa hehkulampullisilla autoilla, niin nuo Mokkan ledit tuntuu aivan uskomattomilta ajovaloilta. Omassa autossa ei ole mitään pikseli/matriisiledihienosteluja vaan "perusledit" kaukovaloavustimella, mutta kaikkiin entisiin autoihin verrattuna aivan huikea parannus.
Adaptiivista vakkaria tuli myös testattua ja toimi testilenkillä hienosti. Ongelmia varmaan odotettavissa joskus lumisateissa jne kun lakkaa tutkat/kamerat toimimasta. Tässä on myös kameran avulla toimiva liikennemerkkien tunnistus ja hyvällä prosentilla näytti bongaavan rajoituskyltit tien poskesta. Kameroista puheenollen peruutuskamera löytyy, mutta kun on peileillä peruuttanut parikymmentä vuotta niin ei tule kovin luonnostaan tuon kameran tuijottaminen, varmaan siitä tietyissä paikoissa on apua kuitenkin.
Ajoasennon saa autossa mukavaksi, ratissa riittävästi säätövaraa joka suuntaan joka itselle tärkeää. Comfortissa peruspenkit ilman hienosteluja, mutta tuntuvat ihan "perushyviltä" tällä kokemuksella, selkänoja säätyy rullalla ja korkeus pumpulla portaattomasti. Varustetasoon ei kuulunut keskikäsinojaa mutta saatiin tarvikekäsinoja autoliikkeeltä autoon, tässä ei valitettavasti ole etäisyydensäätöä ja jää omaan makuun pikkuisen liian taakse, mutta kai tällä pärjää ja tyhjää parempi kuitenkin. Käsinoja syö mukitelineen takana olevan säilytystilan ja käsinojassa on vain noin kännykän ja/tai lompakon mentävä kolo alla kun sen nostaa.
Android Autoa tai Carplaytä ei tässä perusversiossa tainnut olla, mikä on sääli. Odotin kyllä sitä tähänkin kun vanhan Astrankin perustasossa tuo oli jo mukana, outo puute 2020-luvulla autossa... Bluetoothilla ja usb:llä saa kuitenkin puhelimen yhdistettyä autoon niin eiköhän sillä pärjäile. Ainoa mitä jään kaipaamaan on puhelimen navigaattori näytölle ja AA:n nätit grafiikat Deezerissä. Pitää yrittää etsiä joku järkevä puhelinteline johon saa kännykän navigaattoriksi helposti.
Autossa on myös joku kehittyneempi kaistallapitoavustinsysteemi adaptiivisen vakkarin kaverina, hyvin tuntui toimivan, mutta tottumattomalle outoa kun auto alkaa nykimään itse rattia jos menee liian lähelle keski- tai reunaviivaa.
Seuraavana sitten vuorossa noiden mobiilipalveluiden saaminen käyttöön, eli e-remote toiminnallisuuden jolla saa auton esilämmitettyä/viilennettyä ja hallittua akun latausta.
Jaa juu, ulkonäöstä sen verran, että oma pirssi on samanlainen kuin tämä myyntiyksilö, valkoinen ja mustat sivupeilit. Olis tohon musta kattokin sopinut vielä aika hyvin, teippauttaminen taitais maksaa jotain luokkaa 250-300 euroa jos haluais ...