Yleistä keskustelua sähköautoista

Varmaan poikkeuskeli autonvalmistajien mielestä, ei poikkeuksellista suomessa, mutta lopulta paikat joissa on näin kylmä ovat aika marginaalinen markkina-alue, joten tuskin kukaan valmistaja ihan kauheasti panostaa tuotekehitystään siihen että autot toimisivat luotettavasti 30-40 asteen pakkasessa. Joten mitään erityistä parannusta tuskin tulee.

Tosin itselläni ei ollut juurikaan ongelmia Teslan kanssa pakkasilla, frunkki jäätyi kerran kiinni ja kulutus toki kasvoi aika paljon. Mutta pakkasia oli pari viikkoa, ja nyt taas plussakelit.
Samaan aikaan lukematon määrä polttomoottoriautoja hyytyy kotipihaan kun startti ei jaksa pyöriä. Samoja ovenkahvojen tms. jäätymisiä on käyttövoimasta riippumatta. Ja ei-niin-vanhoissa, eli 2015 ja uudemmissa dieseleissä AdBlue-järjestelmät jäätyy jo -11 asteessa ja hajoaa, eikä niihin saa varaosia vaan on uusittava koko systeemi säiliöineen ja pumppuineen. Näistä ei vaan paljon uutisoida, hyvin pieniä juttuja uutisoitu siellä täällä. Ja se johtuu siitä, että kun sähköautosta tehdään juttu, se saa hurjan määrän kommentteja, jakoja, tykkäyksiä, naurureaktioita ja mitä vielä. Ja se tietää rahaa julkaisijalle. Siksi sähköautojuttuja on kaikki lehdet täynnä. AdBlue-juttua ei paljon kommentoitu eikä jaeltu. Ylen juttu.
Tämähän on ihan totta, helpoimmilla otsikoilla ne klikit kalastellaan. Varmaankin kaikilla merkeillä ja malleilla on hyytymisiä esiintynyt koska oli viime vuosien valossa normaalia pidempi ja kovempi pakkasjakso kaikelle elektroniikalle ja niissä normaaliolosuhteissakin simahtaa akkuja. Itse pidin bensa-autoja varman päälle 3h roikassa vaikka meillä oli kovimmillaan vain -25°C. Pitäisi minusta suhteuttaa journalismia harjoittaessa polttisten määriin, eikä vain kalastella klikit fundamentalisteilta ensitiedon valossa puolesta ja sitten taas vastaan.

Vähän skeptikkojen leiriin olen kuulunut sähköautojen suhteen, mutta enää ei oikein häiritse kuin range ja latausmahdollisuudet tien päällä. Jos pääsis 200-300km päähän kyläilemään (mummolat) ja takaisin vähän huolettomammin niin voisin harkita muutaman vuoden vanhaa mallia. Polttiksissakaan en välitä päästä ihmettelemään uusien mallien lastentauteja ja ajamaan konetta sisään.
Edit:
Onneksi. Ehkä se saa Teslankin panostamaan autojen talviominaisuuksiin. Myös Kiinassa on ollut tavanomaista kylmempiä säitä Beijing sees most hours of sub-freezing temperatures in December in more than 70 years. Sään ääriolosuhteet näyttävät yleistyvän ja valmistajien on pakko huomioida niin korkeat kuin matalat lämpötilat autojen suunnittelussa.
Vaari sanoi aikanaan, että vuosia saa ennustettua suurpiirteisesti 100v sykleissä eli että 1800- ja 1900-luvulla samojen vuosikymmenten korvilla melko samanlaiset kesät ja talvet. Vaarin isä oli kylvänyt viljaa joskus helmikuussa ja vaarilla taas oli pahimmillaan juhannuksena routa pellolla. Eli ääriolosuhteita ja heittelyitä on nähty ennenkin pitkällä aikavälillä, sitä en mene sanomaan yleistyvätkö vaiko eivät.

Etelä-Suomessa oli 1910-luvulla lumettomia talvia, löytyy jostain googlaamalla niitä lehtileikkeitä kun koko Etelä-Suomen hiihtoseurat eivät päässeet koko talvena laduille. Taisi 2010-luvulla olla se miekkarikin, missä oli kyltit "oispa lunta". Nyt taas jos ollaan pian menossa 1930- ja 1940-luvun talvia kohti niin lunta ja pakkastahan olis tiedossa runsain määrin. Saapa nähdä kuinka tarkka ja paikkansa pitävä tuommonen sadan vuoden sykli on.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sano yhtään mitään hybridit eikä täyssähköt jos ei ole se vähintään about 12v akussa. Sen alle tarttee boosterin että herää.
Mitään teknistä estettä sille ei pitäisi olla. Polttomoottoriautojen akkujännite on starttauksen aikana jotain 7-8-9 volttia. Silti moottorinohjausyksikkö toimii.
Jos sähkölle tai hybridille ei tuo jännite riitä, niin syynä on suunnitteluvirhe.
 
Onko 11,6-11,7 V vähintään about 12 V? Sillä jännitteellä Auris hybrid napsahtaa ja pörähtää käyntiin noin parinkympin pakkasella kuin palmun alta 5-6 -vuotiaalla akulla. Oli meinaan parisen vuotta sitten auto seissyt useamman viikon pihassa, ja avaimeton lukitus sytytteli sisävaloja aina pihakäytävää kulkiessani.
Joo saattaa lähteä tuollakin mutta ei tosiaankaan lähde tuolla aiemmin mainitulla 7V.
Toyotan hybridit, etenkin uusimmat yarikset ja corollat toki kaikista ongelmallisimpia kaikista tuon 12v systeeminsä kanssa, aivan hämmentävää paskaa.
Eikö auris väännä moottorin käyntiin ajoakun voimalla? Ts, se 12v akku tarvitaan vain kontaktoreiden kytkemiseen. Tietysti tuo samalla mahdollistaa sen että sinne voidaan laittaa ihan surkean pienikokoinen 12v akku.
 
Eikö auris väännä moottorin käyntiin ajoakun voimalla? Ts, se 12v akku tarvitaan vain kontaktoreiden kytkemiseen. Tietysti tuo samalla mahdollistaa sen että sinne voidaan laittaa ihan surkean pienikokoinen 12v akku.

Näin ole itsekkin tuon ymmärtänyt. Miten se voi olla niin paljon sähköä vaativaa napsauttaa muutama rele kiinni? Jotenkin se vaan on, kun taitaa myös jokainen tuntemani hybridi tojon omistaja kertonut samaa, että aina välillä auto jättänyt käynnistymättä.
 
Asiasta neljänteen tai hölmö kysymys.

Miten sähkömoottoriaikaan käy esimerkiksi vuoden moottori palkinnnolle. Jaetaanko / onko niitä jaettu? Polttiksilla tämä on ollut aika haluttu saavutus ja myös kertonut onnistuneesta suunnittelusta. Enemmän tehoa, vääntöä , pienempi kulutus samassa kokoluokassa. Miten tämän perinteen käy sähkisaikana ?

Ja onko jo nyt jotain vertailudtaa itse sähkömoottoreista, kenällä parhaat sähkömoottorit ?
 
Asiasta neljänteen tai hölmö kysymys.

Miten sähkömoottoriaikaan käy esimerkiksi vuoden moottori palkinnnolle. Jaetaanko / onko niitä jaettu? Polttiksilla tämä on ollut aika haluttu saavutus ja myös kertonut onnistuneesta suunnittelusta. Enemmän tehoa, vääntöä , pienempi kulutus samassa kokoluokassa. Miten tämän perinteen käy sähkisaikana ?

Ja onko jo nyt jotain vertailudtaa itse sähkömoottoreista, kenällä parhaat sähkömoottorit ?
Tarkoitatko tuota international engine of the year palkintoa? Viimeksi sekin jaettu 2019 vuonna. Vai onko joku aktiivisempi tunnustus olemassa?
 
Tarkoitatko tuota international engine of the year palkintoa? Viimeksi sekin jaettu 2019 vuonna. Vai onko joku aktiivisempi tunnustus olemassa?
Tarkoitin varmaankin tota. Kas perhana, onko se lopetettu ? Miksiköhän ?

Ilmeisesti moottorin teknisellä kestävyydellä ja suunnittelulla ei ole juurikaan merkitystä palkinnon myöntämisessä.
Ei kestävyydellä näissä ole mitään tekemistä. Ei vuoden auto palkintokaan ole tae sen kestävyydestä.
 
Sähkömoottoreissa ei ole oikein mitään niin seksikästä, että niille voisi alkaa palkintojakaan jakamaan. Hyvin vähän muutenkin keskusteluissa nousee ylös moottorien rakenteet vaikka niissä on eroja valmistajien kesken ja mallivikojakin. Tekeekö jokainen valmistaja nämä itse vai onko olemassa jotain tahoa, mikä valmistaa komponentteja useammalle autovalmistajalle?

Polttomoottoriaikaan vuoden moottori saattoi tulla jonkun kehityksen tai innovaation mukaan, mutta moottorin luotettavuus tuli ilmi vasta vuosien päästä. Siellä on esimerkiksi Mazda RX-8:n wankel, joka oikeasti ei kestä kuin 150tkm ilman isoa remonttia. Listalla myös VAG:n 1.4 TSI, joka oli susi tullessaan.
 
Mielellään kyllä näkisi vastaavia palkintoja myös sähköautoista ja niiden tekniikasta, kunhan käyttöiälle lasketaan myös painoarvo.
Paperillahan kaikki kestää. Tuo käyttöikä on hieman problemaattinen arvostelukohde, sen kun tietää vasta vuosien kuluttua. Silloin itse teknologinen innovaatio kun on jo "vanhentunut".

Mutta kiva olsi saada sähkiksille jotain muuta paremmusmittaria kuin range ja kiihtyvyys. Kun sähköautot kehittyvät hieman kypsemmiksi, kukaan ei enään puhu rangesta tai kiihtyvyydestä. Silloin ne alkavat olla vasta valmiita.
 
Palaan vielä tähän vakuutusasiaan koska mielestäni ylihintaiset vakuutukset joillain yhtiöillä liittyy kiinteästi sähköautoiluun ja sen kustannuksiin.

Tein pikaisen raakkauksen yhtiöiden laskureilla sähkärin vakuutusten hinnoista ja sen pohjalta If ja OP/Pohjola oli omalla kohdalla halvimmat. Tältä pohjalta kilpailutin myös kotivakuutuksen sekä toisen auton vakuutuksen pakettina näillä firmoilla.

Mokkan vakuutus oli Ifillä halvin, mutta kun bensa-auto ja kotivakuutus meni mukaan niin Pohjola teki halvimman kokonaistarjouksen ja tein sopparin heidän kanssaan. Hinta sisältää sekä keskittämisalennuksia että vuoden voimassaolevia erikoisalennuksia, mutta myyjä neuvoi ottamaan yhteyttä niiden päättyessä aspaan niin voi ehkä saada jatkoa niille. Ifillä normaalihinta ilman erikoistarjouksia, eli heillä ”listahinnat” alhaisemmat kuin Pohjolalla.

Nykyisellä yhtiöllä (Lähitapiola) olis Mokkan täyskasko maksanut melkein tonnin mutta näiltä kahdelta edellämainitulta sai samalla rahalla kaskon myös toiseenkin autoon. Liikennevakuutuksien hinnat hyvin lähellä toisiaan joten niissä ei suurta eroa. Lähitapiolalla nähdäkseni siis reilusti ilmaa sähkärin kaskovakuutusmaksuissa, kyseessä kuitenkin edelleen keskihintainen (reilu 30-40k€)) ja -tehoinen (136 hv) pikkuauto eikä mikään urheiluauton tehoinen tykki.

Toki vakuutusten hinnat vaihtelee monien muuttujien mukaan, mutta en ole ikinä ennen törmännyt tällaisiin n. 500€ hintaeroihin kaskon hinnassa yhtiöiden välillä.
 
Uusi sähköinen Porsche Macan on nyt julkaistu:

Kilpailijoihin verrattuna huomattavasti nopeampi ja myöskin kalliimpi :cigarbeye:
Onhan tuossa myös varusteita joita kilpailijoihin ei saa: nelipyöräohjaus, ilmajousitus, Burmeister-audio, HUD sekä nahkapenkit kunnollisilla säädöillä. Harkitsisin Macania vakavasti jos olisin ostamassa pientä sähköautoa :think:
 
Uusi sähköinen Porsche Macan on nyt julkaistu:

Kilpailijoihin verrattuna huomattavasti nopeampi ja myöskin kalliimpi :cigarbeye:
Onhan tuossa myös varusteita joita kilpailijoihin ei saa: nelipyöräohjaus, ilmajousitus, Burmeister-audio, HUD sekä nahkapenkit kunnollisilla säädöillä. Harkitsisin Macania vakavasti jos olisin ostamassa pientä sähköautoa :think:

Pienessä sähköautossa suuren auton ominaisuuksia: "Nelipyöräohjauksella Macanin kääntösäde on vain 12,1 metriä."... Mitähän lienee ilman nelipyöräohjausta.
 
Näin ole itsekkin tuon ymmärtänyt. Miten se voi olla niin paljon sähköä vaativaa napsauttaa muutama rele kiinni? Jotenkin se vaan on, kun taitaa myös jokainen tuntemani hybridi tojon omistaja kertonut samaa, että aina välillä auto jättänyt käynnistymättä.
Camry ei ainakaan vielä ole jäänyt käynnistymättä. 55Ah GS Yuasa -merkkinen alkuperäisakku neljättä talvea käytössä. Ongelmaa Toyotan hybrideillä tulee jos ajetaan 2km kauppaan kerran viikossa eikä mitään muuta ajoa tule.
 
Saa nähdä koska fltp talvitestien tulokset mahtavat tulla. Kia ev9 näytti olevan ainakin jossain ajossa ja mitä noita tubevideoista tuli esiin niin kaupunkikulutus oli 18 lukemia, joka on aika hyvä tuollaiselle möhkölle. Aika lineaarisesti kulutus lisääntyi kun nopeutta nostettiin, joten toki suoritus huononi parhaita vastaan kun nopeutta nostettiin. Teslalla tuntui kaupunki oloissa kulutus nousevan suhteessa noihin muihin testeihin (noita pätkiä taas mitä näin, mutta yksittäiset tapaukset ovat aika paljon toki kuskista kiinni) ja muutamallakin modely:llä oli kulutus ennemmin 20 kuin 18.

Hihavakiolla (taas noiden pätkien perusteella) id7 hävisi ehkä yhden kWh/h lukeman Teslalle.
 
Pienessä sähköautossa suuren auton ominaisuuksia: "Nelipyöräohjauksella Macanin kääntösäde on vain 12,1 metriä."... Mitähän lienee ilman nelipyöräohjausta.
Olisiko tuossa moka ja 12,1m se normikääntösäde. Ainakin teknisissä tiedoissa ilmoitetaan tuo 12,1, tuskin lisävarusteympyrää oletuksena ilmoitetaan?
 
Uusi sähköinen Porsche Macan on nyt julkaistu:

Kilpailijoihin verrattuna huomattavasti nopeampi ja myöskin kalliimpi :cigarbeye:
Onhan tuossa myös varusteita joita kilpailijoihin ei saa: nelipyöräohjaus, ilmajousitus, Burmeister-audio, HUD sekä nahkapenkit kunnollisilla säädöillä. Harkitsisin Macania vakavasti jos olisin ostamassa pientä sähköautoa :think:
No tuo näyttää olevan 4.8m pitkä ja 2.1m leveä joten ei se nyt hirveän pieni ole.
 
Akseliväli 2893mm vs Model Y:n 2890mm. Perän / keulan ylitykset ovat lyhyet Teslaan verrattuna.

Ei ihme, että on iso kääntösäde ilman nelipyöräohjausta - ja kulkee varmaan aika suuntavakaasti kovemmassa vauhdissa.
 
No tuo näyttää olevan 4.8m pitkä ja 2.1m leveä joten ei se nyt hirveän pieni ole.

Uudet Porschet ovat vähän turhan isoja. Katselin yksi päivä kun joku nainen yritti kääntää Taycania ruutuun pienessä vanhassa parkkihallissa. Sai ruutuun mutta en tiedä mahtuiko ulos autosta.
 
Olen ajellut e-techillä vuodenvaihteesta alkaen. 60 kWh akku / 220 hp, Techno-varusteluilla. Olen ollut kovasti tyytyväinen, tosin vertailukohtia minulla ei muista sähköautoista kauheasti ole. Latauskäppyröistä olin kyllä ostaessani tietoinen, mutta kun 99% latailuista tapahtuu kotona, ja yli 200 km päiväajoja tulee tyyliin pari kertaa vuodessa, niin ei sillä ole kauheasti väliä.

Lähinnä tuo etäohjaus-appi vähän ärsyttää; esilämmitys ei ihan aina mene päälle, vaikka appi niin väittää.

Auto pärjäsi muuten -34C pakkasessa vielä ihan hyvin, vaikka selvästi huomasi, että kabiinin lämmitysteho ei ollut enää ihan huipputasoa. Rangea auto tarjosi 100% latauksella tuossa vaiheessa n. 230 km (lähtö kylmästä tallista), mikä vaikutti ihan uskottavalta.
Lieneekö Meganen huolto Suomessa noin kallista? Ja 15000km välein huollot?

 
Akseliväli 2893mm vs Model Y:n 2890mm. Perän / keulan ylitykset ovat lyhyet Teslaan verrattuna.

Ei ihme, että on iso kääntösäde ilman nelipyöräohjausta - ja kulkee varmaan aika suuntavakaasti kovemmassa vauhdissa.
Tuollainen 3 mm ero akselivälissä ei pahemmin tee eroa kääntöympyrän halkaisijaan tai suuntavakavuuteen. Molemmille onkin ilmoitettu sama 12,1 m halkaisijaksi.

Perän/keulan ylityksistä sen verran, että Macanissa ne ovat ainakin summana suuremmat kuin Model Y:ssä.
Macan 4784 mm - 2893 mm = 1891 mm
Model Y 4751 mm - 2890 mm = 1861 mm

Porschen ylitykset ovat yhteensä 30 mm suuremmat.


@dmn @Pakana Suomen sivusto on kirjoitettu huolimattomasti. Kääntöympyrä on normaalisti 12,1 m, ja lisähintaisella 5 astetta kääntyvällä taka-akselistolla 11,1 m, mikä on jo ihan näppärä lukema noin suurelle nelivedolle.

"For the first time, the Macan has optional rear-axle steering, with a maximum steering angle of five degrees. It enables a compact turning circle of 11.1 metres in urban traffic and when manoeuvring, while simultaneously enabling exceptional driving stability at higher speeds, ably assisted by the consistent and precise front-axle steering for which the brand is known."


Regen mukavat 240 kW.
 
Hienoa tossa possussa on että tehokkaimmassa mallissa on kytkettävä lukko taka-akselilla. Ulkonäkö valitettavasti ei itselle tuo mitään porschea mieleen, lähinnä jonkun ylisuurilla pyörillä olevan geneerisen kiinalaisen SUV-mallin.
 
Minusta tuntuu, että kovien pakkasten aikana sähköautoista kirjoitti aika moni toimittaja asenteella "sähköautotpa ei hyydykään pakkasilla" ja totuus näyttää olleen kuitenkin toinen. Koska en onnistu kahlaamaan ainakaan Amppareissa niin vanhoihin uutisiin enkä löydä haullakaan, joudun tyytymään mutuiluun. Muistaakseni yksi otsikko viittasi siihen kuinka pieni osa pakkaseen hyytyneistä autoista oli sähköautoja. Sitä en enää muista oliko uutisessa suhteutettu rekisteröityjen sähköautojen määrää Suomessa muihin autoihin.

En sinänsä halua dissata sähköautoilua tässä (voisin muutaman vuoden päästä harkita erästä mallia), mutta tämä uutisoinnin taso alkaa muistuttaa Facebook-ryhmien keskustelua, jossa argumentointi alentuu toistuvasti tasolle "sähköautojen akut on ihan paskoja ja maksavat auton verran" vs "sähköauton hankkiessa olen säästänyt kaikki huoltokustannukset".

Linkki
Luin tuon linkin jutun aiemmin, ja tämä kohta, jos se oli edes todellinen tapahtuma:

Eräs sähköautoilija oli soittanut automyyjälle, että ”hakekaa tuo paska pois”. Sähköauto oli hyytynyt Lapin matkalla 360 ajokilometrin jälkeen, kun sen toimintasäde piti olla 600 kilometriä. Hän halusi vaihtaa uudenkarhean täyssähköauton dieselautoon.
360km todellinen toimintamatka sähköautolle Lapin kovilla talvipakkasilla ei kuulosta kovin pahalta, lähinnä tulee mieleen miksi ko. auton ostajalla on ollut niin epärealistiset odotukset toimintamatkasta talvella?

Epäilen syyksi ketkua autonmyyjää joka ehkä on kaunistellut tai suorastaan valehdellut miten paljon ko. autolla pääsee pakkasilla. Minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta että jos sähköautolle on "luvattu" 600km WLTP-toimintamatkaa, -20 tai -30 pakkasella se todellisuudessa, todellisella ajolla, saattaisi olla just jotain tuollaista 360km.

Kun isompiakkuisella Nissan Ariya:lla päästiin kai viime talvena jossain testissä 400km (todellista ajoa), se on mielestäni jopa erinomainen tulos. Ariya taisikin pärjätä aika hyvin siinä kuinka "vähän" toimintamatka todellisuudessa tippuu talviajossa, joillain muilla tippuu paljon enemmän.
 
Sähkömoottoreissa ei ole oikein mitään niin seksikästä, että niille voisi alkaa palkintojakaan jakamaan. Hyvin vähän muutenkin keskusteluissa nousee ylös moottorien rakenteet vaikka niissä on eroja valmistajien kesken ja mallivikojakin. Tekeekö jokainen valmistaja nämä itse vai onko olemassa jotain tahoa, mikä valmistaa komponentteja useammalle autovalmistajalle?

Polttomoottoriaikaan vuoden moottori saattoi tulla jonkun kehityksen tai innovaation mukaan, mutta moottorin luotettavuus tuli ilmi vasta vuosien päästä. Siellä on esimerkiksi Mazda RX-8:n wankel, joka oikeasti ei kestä kuin 150tkm ilman isoa remonttia. Listalla myös VAG:n 1.4 TSI, joka oli susi tullessaan.
Vuosi tai kaksi sitten muistan katsoneeni jonkun mielenkiintoisen Youtube-videon missä avattiin eri Tesla-mallien moottorien rakenteita ja valmistustapoja (mitä eroja niissä oli ja mikä on hyvää ja mikä huonoa), ja aika high-techiltä kyllä vaikuttivat. Jos muistan oikein, siinä verrattiin ehkä Tesla Model 3 ja S moottoreita ja miten ne valmistetaan; olen itse tosin olettanut että kaikissa Tesloissa on "samanlaiset" (ehkä kuitenkin eritehoiset) moottorit, mutta ehkä sitten ei.

Tosin eikös aika monissa sähköautoissa ole montakin moottoria renkaiden läheisyydessä, eli enää moottori ei tarkoita välttämättä yhtä etupellin alta löytyvää könttiä?

Oli miten oli, eniten nykyisin ollaan sähköautoissa kiinnostuttu akkuteknologioista koska niissä toivotaan tapahtuvan eniten kehitystä, vaikkapa energiatiheyden, valmistuskustannusten ja kestävyyden (eliniän) suhteen. Toivotaan. Sähkömoottorien kehitys on ehkä enemmän luokkaa "Renault onnistui vähentämään uuden sähkömoottorinsa painoa 10% ja parantamaan sen energiatehokkuutta 5%", jee jee hieno homma.
 
Sekä laturissa että autossa on suojaukset. Karrikoiden voisi sanoa että koko CCS-standardin suunnittelun ohjenuorana on ollut "ettei nyt vaan sattuisi mitään". Tästä on seurauksena että lataukset katkeaa kovin herkästi jos auton tai laturin sensorit hätääntyy. Suuremmat turvamarginaalit on myös osasyy miksi CCS pistoke on isompi kuin NACS.

Ainoa turvallisuuden kannalta kulmakarvoja kohottava asia tuossa adapterissa on CCS-pistokkeen "lukitus". Tuossa on mahdollista repiä CCS irti kesken latauksen. Sopii toivoa että laturin suojaukset toimii niinkuin pitää ja virran tulo on katkennut ennenkuin pistoke on saatu adapterista ulos.

Tämä on puhtaasti toiselta ihmiseltä kuultua, mutta tyyppi on autoalalla työskentelevä asiantuntija ja varmaan tietää mistä puhuu. CCS-liittimessä on kuulemma jonkinlainen muita lyhyempi datapinni, joka yhteyden menettäessä pätkäsee virrat pois laturilta. Tällöin järki sanoo, että ei siinä pitäisi mitään pahaa käydä, jos joku väkivalloin repii pistokkeen irti autostaan kun se sensoripinnihän siellä menettää yhteyden eka lyhyimpänä. Kunhan laturin valmistaja ei ole siis keksinyt mitään omia juttuja.
 
Vuosi tai kaksi sitten muistan katsoneeni jonkun mielenkiintoisen Youtube-videon missä avattiin eri Tesla-mallien moottorien rakenteita ja valmistustapoja (mitä eroja niissä oli ja mikä on hyvää ja mikä huonoa), ja aika high-techiltä kyllä vaikuttivat. Jos muistan oikein, siinä verrattiin ehkä Tesla Model 3 ja S moottoreita ja miten ne valmistetaan; olen itse tosin olettanut että kaikissa Tesloissa on "samanlaiset" (ehkä kuitenkin eritehoiset) moottorit, mutta ehkä sitten ei.

Tosin eikös aika monissa sähköautoissa ole montakin moottoria renkaiden läheisyydessä, eli enää moottori ei tarkoita välttämättä yhtä etupellin alta löytyvää könttiä?

Oli miten oli, eniten nykyisin ollaan sähköautoissa kiinnostuttu akkuteknologioista koska niissä toivotaan tapahtuvan eniten kehitystä, vaikkapa energiatiheyden, valmistuskustannusten ja kestävyyden (eliniän) suhteen. Toivotaan. Sähkömoottorien kehitys on ehkä enemmän luokkaa "Renault onnistui vähentämään uuden sähkömoottorinsa painoa 10% ja parantamaan sen energiatehokkuutta 5%", jee jee hieno homma.
Onhan nuo moottorit todella mielenkiintoisia, ainakin minusta, mutta ei suuren yleisön mielestä. Lisäksi sähkömoottorit ovat yleisesti ottaen jo niin hyviä, että mitään kovin suuria parannuksia ei enää saa vaikka mitä tekisi. Ja huomattavasti suurempia parannuksia hinnassa/painossa/kapasiteetissa on tosiaan saavuettavissa akkujen osalta.

Mutta toki valmistajat moottoreitaan silti parantavat, aina voi viilata hieman painoa pois ja koittaa vähentää harvinaisia/kalliita materiaaleja jne. Mutta ei näistä kauheasti missään valtamedioissa huudella. Kaikki uutiset keskittyvät akkuihin.
 
Sähkömoottoreissa on vielä reilusti parannettavaa autokäytössä kun saman moottorin pitäisi toimia useammalla pyörimisnopeudella ja tehotasolla hyvin. Etenkin kaupunkiajossa energia moottoreihin syötetään reippaasti vaihtelevilla kierrosluvuilla ja tehoilla.

Liki täydellistä hyötysuhdetta on tarjolla vain hyvin pienellä kierroslukualueella (ja myös rajallisella tehoskaalalla).

Autossakin halutaan usein 150-200kW huipputehoa, mutta käytännössä normiajossa mennään harvoin yli 50kW tehon, lähinnä motarin rampilla / ohituksissa.
 
Viimeksi muokattu:
360km todellinen toimintamatka sähköautolle Lapin kovilla talvipakkasilla ei kuulosta kovin pahalta, lähinnä tulee mieleen miksi ko. auton ostajalla on ollut niin epärealistiset odotukset toimintamatkasta talvella?

360 km todellinen talvirange olisi Lapissa mitä mainioin. Jos on kunnolla latautuva auto, niin yhdellä pysähdyksellä jo pääsee lähes miten päin Lapin läpi hyvänsä ilman sen kummempia odotteluita. Vaikka kuinka olisi dieselillä kusematta Oulusta Nuorgamiin menijä, niin kyllä niitä pakollisia biotaukoja tuolle matkalle jo tulee. Todellisuudessa kun se meno ei kuitenkaan ole Nuorgamiin tai Kilpisjärvelle, niin vieläkin vähempi latailu riittää.

Eiköhän tuonkin lausuman takana vaan ole muutosvastarinta siitä, että mielummin käy tankilla palelemassa 1000 km välein kuin laittaa jokaisella tarpeellisella pysähdyksellä latausjohdon kiinni.
 
Lieneekö Meganen huolto Suomessa noin kallista? Ja 15000km välein huollot?

Kysyin tätä paikalliselta jälleenmyyjältä. Huolto on 30000km tai 1 vuosi ja kolme ekaa vuotta oli n.200€/huolto ja neljäs 650€ jossa oli ainakin 12V akun vaihto ja varmaan jotain muutakin isompaa.
Aiemmat tosi kalliit huolto hinnat olivat johtuneet ainakin osittain järjettömän hintaisesta raitisilmasuodattimen vaihdosta joka oli jotain 200€ tms. Nyt se kait on 70€.
Ei tullu kysyttyä mitä huollot on neljästä vuodesta eteenpäin mut nuo nyt on ne pakolliset ku takuuaika. Tosin voihan noistakin ne raittarit ja lasinpesunesteet jättää pois ja vaihtaa ite.
 
Tämä on puhtaasti toiselta ihmiseltä kuultua, mutta tyyppi on autoalalla työskentelevä asiantuntija ja varmaan tietää mistä puhuu. CCS-liittimessä on kuulemma jonkinlainen muita lyhyempi datapinni, joka yhteyden menettäessä pätkäsee virrat pois laturilta. Tällöin järki sanoo, että ei siinä pitäisi mitään pahaa käydä, jos joku väkivalloin repii pistokkeen irti autostaan kun se sensoripinnihän siellä menettää yhteyden eka lyhyimpänä. Kunhan laturin valmistaja ei ole siis keksinyt mitään omia juttuja.
Valitettavan paljon tulee tuolla raskaamman kaluston puolella vastaan tapauksia, joissa kaapeleita irrotetaan kesken latauksen melko väkivalloin ja kyllä siellä ihan valokaari pääse syntymään.
 
Valitettavan paljon tulee tuolla raskaamman kaluston puolella vastaan tapauksia, joissa kaapeleita irrotetaan kesken latauksen melko väkivalloin ja kyllä siellä ihan valokaari pääse syntymään.
CCS-liittimellä ja raskaalla kalustolla? Aika vähissä on kuitenkin kalusto vielä?
 
CCS-liittimellä ja raskaalla kalustolla? Aika vähissä on kuitenkin kalusto vielä?
No sitä samaa liitintähän raskaassa kalustossa käytetään mitä henkilöautoissa. Ainakin kuvia olen nähnyt missä kuorkkiin menee kaksi latauskaapelia yhtäaikaa.
 
Valitettavan paljon tulee tuolla raskaamman kaluston puolella vastaan tapauksia, joissa kaapeleita irrotetaan kesken latauksen melko väkivalloin ja kyllä siellä ihan valokaari pääse syntymään.
Aika hurjalta kuulostaa, että lukitus on pettänyt tuolla tavalla. Onkohan ajoneuvon puolen lukitusmekanismi rikki, vai laturin pistoke hajonnut? Periaatteessa laturin pitäisi katkaista virta hyvin pian kun se lyhyin pinni irtoaa, jossa "hyvin pian" on niin lyhyt aika ettei ihmisen pitäisi saada pistokkeen paljaita pinnejä vastakkeesta kokonaan ulos. Saattaapi siitä silti valokaari tulla, varsinkin jos johdot on pitkiä niin onhan siellä vielä jonkun verran varautunutta sähköä. Toinen vaihtoehto on, että laturin virran katkaisu nopeus on hitaampi kuin speksissä on vaadittu...
 
Aika hurjalta kuulostaa, että lukitus on pettänyt tuolla tavalla. Onkohan ajoneuvon puolen lukitusmekanismi rikki, vai laturin pistoke hajonnut? Periaatteessa laturin pitäisi katkaista virta hyvin pian kun se lyhyin pinni irtoaa, jossa "hyvin pian" on niin lyhyt aika ettei ihmisen pitäisi saada pistokkeen paljaita pinnejä vastakkeesta kokonaan ulos. Saattaapi siitä silti valokaari tulla, varsinkin jos johdot on pitkiä niin onhan siellä vielä jonkun verran varautunutta sähköä. Toinen vaihtoehto on, että laturin virran katkaisu nopeus on hitaampi kuin speksissä on vaadittu...
Se 5 mm paksuinen muovitappi ei tarpeeksi pidättele henkilöä, joka voimalla repii kaapelin irti. Tämä tietysti helpottaa seuraavan hommaa, kun lukitustappi on poikki. Vähän tuntuu myös riippuvan latausportin valmistajasta tuo mekanismin kestävyys.
 
360 km todellinen talvirange olisi Lapissa mitä mainioin. Jos on kunnolla latautuva auto, niin yhdellä pysähdyksellä jo pääsee lähes miten päin Lapin läpi hyvänsä ilman sen kummempia odotteluita. Vaikka kuinka olisi dieselillä kusematta Oulusta Nuorgamiin menijä, niin kyllä niitä pakollisia biotaukoja tuolle matkalle jo tulee. Todellisuudessa kun se meno ei kuitenkaan ole Nuorgamiin tai Kilpisjärvelle, niin vieläkin vähempi latailu riittää.

Eiköhän tuonkin lausuman takana vaan ole muutosvastarinta siitä, että mielummin käy tankilla palelemassa 1000 km välein kuin laittaa jokaisella tarpeellisella pysähdyksellä latausjohdon kiinni.
Minä epäilen että se väitetty "Hakekaa tuo paska pois" oli enemmän kettuuntumista auton myyneeseen tahoon, kuin välttämättä itse autoon.

Eli jos autoliikkeen heppu oli saanut myytyä auton asiakkalle lupaamalla että kyllä se 600km WLTP-toimintamatkan omaava auto pääsee kovassakin pakkasessa 550km, ja todellisuudessa pääsikin "vain" 360km, on soitettu tulikivenkatkuinen puhelu takaisin myyjäliikkeeseen että hakekaa paskanne pois.

Aivan mahdollista on ettei auto ollut ostajan mielestä sopiva hänen käyttöönsä, ehkä hän halusi pystyä ajamaan esim. mökilleen 400km ilman taukoja, ja sitä tarkoitusta varten hänelle oli myyty vääränlainen auto valheellisin lupauksin. Ymmärrän silloin tuohtumuksen, varsinkin jos oikeasti on jääty jonnekin tien päälle -35 asteen pakkaseen alushousuisillaan ulos värjöttelemään ja saunaoluetkin pääsivät jäätymään.
 
Tää 400km ilman taukoja on kyllä jännä juttu. En oo tajunnu, että niin suuri osa ihmisistä haluaa ajaa noin pitkiä matkoja ilman kusitaukoa. Onko niitä oikeasti niin paljon, vai onko se joku ääriesimerkki? Koska ei me kyllä polttisaikanakaan ajettu tommosia matkoja ilman pysähdyksiä. Aina käytiin vähän jossain pyörähtämässä.
 
Tää 400km ilman taukoja on kyllä jännä juttu. En oo tajunnu, että niin suuri osa ihmisistä haluaa ajaa noin pitkiä matkoja ilman kusitaukoa. Onko niitä oikeasti niin paljon, vai onko se joku ääriesimerkki? Koska ei me kyllä polttisaikanakaan ajettu tommosia matkoja ilman pysähdyksiä. Aina käytiin vähän jossain pyörähtämässä.

Eiköhän se tarkoita, että ilman pidempää taukoa. Kusitauko kun nyt vaan ei aina riitä auton lataamiseen, saati sitten jos laturilla ei ole edes tilaa.

Mutta eipä ole koskaan tullut 400 km matkoilla edes mieleen pysähtyä matkalla, ellei sitten joku onneton kyytiläinen unohtanut käydä vessassa ennen lähtöä.

Ennemminkin luulen että nämä nykyiset puheet parin tunnin välein pidettävistä tauoista ovat lähinnä sitä, että sähköautofanaatikot ovat keksineet, että ainahan niitä on pidetty, kun nykyisin on pakko kun sähköauto sanelee taukojen paikat ja pituudet :)
 
Viimeksi muokattu:
Tää 400km ilman taukoja on kyllä jännä juttu. En oo tajunnu, että niin suuri osa ihmisistä haluaa ajaa noin pitkiä matkoja ilman kusitaukoa. Onko niitä oikeasti niin paljon, vai onko se joku ääriesimerkki? Koska ei me kyllä polttisaikanakaan ajettu tommosia matkoja ilman pysähdyksiä. Aina käytiin vähän jossain pyörähtämässä.

Itse käyn Oulusta käsin Vaasassa tapaamisissa ja muissa tapahtumissa. Ei siinä tee mieli meno- tai paluumatkalla tehdä turhia 1h latauspyhähdyksiä. Hotellista perillä löytyy yönylilataus ja se on hyvä juttu.

Nyt talvella tuo kuvio on vaatinut välilatauksia ja se kyllä suoraan sanoen vituttaa. Toivon että autojen aukkukapasiteetti ja talvirange kehittyvat niin kuin on ajatus ollut. Tiedän myös muita työmatkalaisia, joilla talvirange on tuonut ylimääräisiä latureilla istuskeleluja.
 
Itse käyn Oulusta käsin Vaasassa tapaamisissa ja muissa tapahtumissa. Ei siinä tee mieli meno- tai paluumatkalla tehdä turhia 1h latauspyhähdyksiä. Hotellista perillä löytyy yönylilataus ja se on hyvä juttu.

Nyt talvella tuo kuvio on vaatinut välilatauksia ja se kyllä suoraan sanoen vituttaa. Toivon että autojen aukkukapasiteetti ja talvirange kehittyvat niin kuin on ajatus ollut. Tiedän myös muita työmatkalaisia, joilla talvirange on tuonut ylimääräisiä latureilla istuskeleluja.
Mikähän auto kyseessä? Oulu - Vaasa väli on 319km. Eikös tuo väli mene vaikka karvalakki model 3lla yhellä vartin pikalatauksella?
 
Suomen keskilämpötilat on nousussa, jonka myötä sään ääri-ilmiöt yleistyvät:


No ei joku 30 pakkasta ole mikään ääri-ilmiö. 80-luvun puolivälissä ei naurattanut armeijassa kun oli -40. Ja kylmää oli -87 talvella viikkotolkulla. Clickbaitit sään "ääri-ilmöistä" kyllä on lisääntyneet kun median ansaintalogiikka nykyään nojaa vahvasti siihen.
Ilmatieteen laitos 31.5.2022
 
Viimeksi muokattu:
Tää 400km ilman taukoja on kyllä jännä juttu. En oo tajunnu, että niin suuri osa ihmisistä haluaa ajaa noin pitkiä matkoja ilman kusitaukoa. Onko niitä oikeasti niin paljon, vai onko se joku ääriesimerkki? Koska ei me kyllä polttisaikanakaan ajettu tommosia matkoja ilman pysähdyksiä. Aina käytiin vähän jossain pyörähtämässä.
Kusitauko kestää kahdelta aikuiselta 5-7min. Hyvin harva sähköauto lataa sillä aikaa kovin montaa kilsaa akkuun. Lähinnä korealaiset ja taycan/etron gt pystyvät saamaan siedettävän määrän kilsoja noin lyhyessä ajassa. Ja nekin vain jos saa esilämmitykset kohdilleen. Jos sitä kusitauon paikkaa ei tiedä puolta tuntia ennalta tai akku ei ole sopivissa latingeissa, niin aika vähiin jää sähköt 5min pysähdyksellä.
 
Kusitauko kestää kahdelta aikuiselta 5-7min. Hyvin harva sähköauto lataa sillä aikaa kovin montaa kilsaa akkuun. Lähinnä korealaiset ja taycan/etron gt pystyvät saamaan siedettävän määrän kilsoja noin lyhyessä ajassa. Ja nekin vain jos saa esilämmitykset kohdilleen. Jos sitä kusitauon paikkaa ei tiedä puolta tuntia ennalta tai akku ei ole sopivissa latingeissa, niin aika vähiin jää sähköt 5min pysähdyksellä.

Tämä. Siinä vaiheessa kun joku kyytiläisistä ilmaisee, että pitää päästä kuselle, niin se kusipaikka pitäs löytyä 10 minuutin sisällä. Itsellä ei ongelmaa, kun hädän iskiessä vedän auton tien sivuun ja kusen ojaan ja minuutin päästä matka jo jatkuu :) Ja tuossa 10 minuutissa ei paljon akkuja esilämmitellä.
 
Kusitauko kestää kahdelta aikuiselta 5-7min. Hyvin harva sähköauto lataa sillä aikaa kovin montaa kilsaa akkuun. Lähinnä korealaiset ja taycan/etron gt pystyvät saamaan siedettävän määrän kilsoja noin lyhyessä ajassa. Ja nekin vain jos saa esilämmitykset kohdilleen. Jos sitä kusitauon paikkaa ei tiedä puolta tuntia ennalta tai akku ei ole sopivissa latingeissa, niin aika vähiin jää sähköt 5min pysähdyksellä.
Model 3 LR
28%191 kW7 m 3 s21,0 kWh

Ioniq 5 Long Range AWD
33%227 kW7 m 6 s24,4 kWh

 
Model 3 LR
28%191 kW7 m 3 s21,0 kWh

Ioniq 5 Long Range AWD
33%227 kW7 m 6 s24,4 kWh

Niin, siis jos kusihätä tulee just sillon kun akku on nollassa ja esilämmitykseen on ollut riittävästi aikaa

Kun 99% niistä vessatauoista ei täytä noita speksejä, niin ladattu määrä on usein aika paljon vähäisempi - korealaiselle ei ole 800v laturia siellä mestoilla ja teslakaan ei pääse noihin vauhteihin kuin superilla.
 
Niin, siis jos kusihätä tulee just sillon kun akku on nollassa ja esilämmitykseen on ollut riittävästi aikaa

Kun 99% niistä vessatauoista ei täytä noita speksejä, niin ladattu määrä on usein aika paljon vähäisempi - korealaiselle ei ole 800v laturia siellä mestoilla ja teslakaan ei pääse noihin vauhteihin kuin superilla.
Entä jos vessassa onki ruuhkaa? Mukana naisoletettuja, joille ei puskapissi käy? 7min WC tauko luiskahtaakin 10-15min mittaiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 806
Viestejä
4 478 892
Jäsenet
74 015
Uusin jäsen
Az1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom