- Liittynyt
- 18.02.2022
- Viestejä
- 718
Varmaan poikkeuskeli autonvalmistajien mielestä, ei poikkeuksellista suomessa, mutta lopulta paikat joissa on näin kylmä ovat aika marginaalinen markkina-alue, joten tuskin kukaan valmistaja ihan kauheasti panostaa tuotekehitystään siihen että autot toimisivat luotettavasti 30-40 asteen pakkasessa. Joten mitään erityistä parannusta tuskin tulee.
Tosin itselläni ei ollut juurikaan ongelmia Teslan kanssa pakkasilla, frunkki jäätyi kerran kiinni ja kulutus toki kasvoi aika paljon. Mutta pakkasia oli pari viikkoa, ja nyt taas plussakelit.
Tämähän on ihan totta, helpoimmilla otsikoilla ne klikit kalastellaan. Varmaankin kaikilla merkeillä ja malleilla on hyytymisiä esiintynyt koska oli viime vuosien valossa normaalia pidempi ja kovempi pakkasjakso kaikelle elektroniikalle ja niissä normaaliolosuhteissakin simahtaa akkuja. Itse pidin bensa-autoja varman päälle 3h roikassa vaikka meillä oli kovimmillaan vain -25°C. Pitäisi minusta suhteuttaa journalismia harjoittaessa polttisten määriin, eikä vain kalastella klikit fundamentalisteilta ensitiedon valossa puolesta ja sitten taas vastaan.Samaan aikaan lukematon määrä polttomoottoriautoja hyytyy kotipihaan kun startti ei jaksa pyöriä. Samoja ovenkahvojen tms. jäätymisiä on käyttövoimasta riippumatta. Ja ei-niin-vanhoissa, eli 2015 ja uudemmissa dieseleissä AdBlue-järjestelmät jäätyy jo -11 asteessa ja hajoaa, eikä niihin saa varaosia vaan on uusittava koko systeemi säiliöineen ja pumppuineen. Näistä ei vaan paljon uutisoida, hyvin pieniä juttuja uutisoitu siellä täällä. Ja se johtuu siitä, että kun sähköautosta tehdään juttu, se saa hurjan määrän kommentteja, jakoja, tykkäyksiä, naurureaktioita ja mitä vielä. Ja se tietää rahaa julkaisijalle. Siksi sähköautojuttuja on kaikki lehdet täynnä. AdBlue-juttua ei paljon kommentoitu eikä jaeltu. Ylen juttu.
Vähän skeptikkojen leiriin olen kuulunut sähköautojen suhteen, mutta enää ei oikein häiritse kuin range ja latausmahdollisuudet tien päällä. Jos pääsis 200-300km päähän kyläilemään (mummolat) ja takaisin vähän huolettomammin niin voisin harkita muutaman vuoden vanhaa mallia. Polttiksissakaan en välitä päästä ihmettelemään uusien mallien lastentauteja ja ajamaan konetta sisään.
Edit:
Vaari sanoi aikanaan, että vuosia saa ennustettua suurpiirteisesti 100v sykleissä eli että 1800- ja 1900-luvulla samojen vuosikymmenten korvilla melko samanlaiset kesät ja talvet. Vaarin isä oli kylvänyt viljaa joskus helmikuussa ja vaarilla taas oli pahimmillaan juhannuksena routa pellolla. Eli ääriolosuhteita ja heittelyitä on nähty ennenkin pitkällä aikavälillä, sitä en mene sanomaan yleistyvätkö vaiko eivät.Onneksi. Ehkä se saa Teslankin panostamaan autojen talviominaisuuksiin. Myös Kiinassa on ollut tavanomaista kylmempiä säitä Beijing sees most hours of sub-freezing temperatures in December in more than 70 years. Sään ääriolosuhteet näyttävät yleistyvän ja valmistajien on pakko huomioida niin korkeat kuin matalat lämpötilat autojen suunnittelussa.
Etelä-Suomessa oli 1910-luvulla lumettomia talvia, löytyy jostain googlaamalla niitä lehtileikkeitä kun koko Etelä-Suomen hiihtoseurat eivät päässeet koko talvena laduille. Taisi 2010-luvulla olla se miekkarikin, missä oli kyltit "oispa lunta". Nyt taas jos ollaan pian menossa 1930- ja 1940-luvun talvia kohti niin lunta ja pakkastahan olis tiedossa runsain määrin. Saapa nähdä kuinka tarkka ja paikkansa pitävä tuommonen sadan vuoden sykli on.
Viimeksi muokattu: