Yleistä keskustelua sähköautoista

Oman kokemuksen mukaan nuo Siemensit ovat aivan sysipaskoja vehkeitä. Eri sähköautoilla tullut niitä käytettyä ja ihan arpapeliä tuleeko sielä 10kW, 30kW, 50kW vai mikä. Joskus ei edes suostu lataamaan ollenkaan.

Ja noiden K-latauksien Siemensseissä latausjohdot on älyttömän paksuja ja jäykkiä, en tiedä mihin tehoihin asti on suunniteltu mutta Kempon letkut tuntuvat ihan naruilta noihin verrattuna.
 
Suhteettoman suuren huomion saa joku 30 asteen pakkaset ja pitkät matkat. Jos se range muulloin riittää kesällä siihen mökkimatkaan, ehkä nyt sitten vaikka normaalisti talvella lisäksi vartin kusitauolla jossain välissä (eihän sitä akkua täyteen tarvitse ladata vaan sen verran että pääsee perille), niin vaikka 30 asteen pakkasia silloin tällöin onkin, niin montako kertaa se mökkimatka tms. sattuu just siihen kun on se -30 astetta? Montako kertaa vuodessa? Veikkaan ettei edes montaa kertaa elämässä satu perus reissaajalle, pakkasjaksot ovat yleensä lyhyitä. Eli jos se auto on on hyvä 364 päivää vuodessa, niin onko se nyt niin kamalaa jos sinä yhtenä päivänä joutuu yhden ylimääräisen ja hieman pitemmän tauon pitämään, jos se just sille kohdalle edes sattuu?

Itseä kans ihmetyttää tämä taivastelu, valintoja jos ei halua odottaa kahta kertaa vuoteen valitsee polttiksen, sähköllä kesäkelissä kuitenkin ihan normaaleja ne kusitauko lataukset, mitkä jo dieselillä tuli tehtyä. Ja enemmän lämmittää mieltä tuo vaivattomuus talvikäytössä, vs hieman pienempi kantama vrt. Kakkosautoa kun tankkasi muutaman minuutin -30'C pakkasilla niin tuntuuhan se alkeelliselta touhulta vs. Tankki täyteen kotiseinästä.
 
Tämä on totta, jonottaminen ei ole mukavaa, mutta ärsyttää se jonottoman asiointipaikan etsiminenkin, varsinkin jos sen takia pitää ajaa ylimääräinen lenkki, jossa kuluu helposti jonottamiseen menevä aika.
En muista koskaan reippaan 30v aikana joutuneeni etsimään jonotonta bensistä, joten ongelmaa ei varmaan oikeasti ole olemassa. Laturijonoja näen kyllä päivittäin, joten ongelma on olemassa.
 
Kukin tyylillään, mutta bensan hinnassa on 0,20€/l päiväkohtisia eroja, eli eroa tulee 10€ tankillisessa. Jo tuolla erolla saa sähköä niin paljon että sillä ajaa yhtä pitkälle kuin tankillisella bensaa. Jatkuva bensa-asemalla raivaaminen, hintojen kyttäily, tankkauspaikan valinta on sekin ärsyttävää, jos on pitkillä reissuilla sähköauton latauksetkin.
Riippuu ihan siitä missä ajaa. Itselläni sähköautoon siirtymistä hidastaa osin nimenomaan törkeän kallis lataus. Ajamme vuoden kilsat pääosin lomilla / viikonloppuina Keski-Euroopassa ja motareiden pikalataukset maksavat säännöllisesti 50snt/kWh tai jopa enemmän, mihin verrattuna diesel on paikoin jopa halvempaa.

Esim. Espanjassa johon ajan pari kertaa vuodessa tankkaa tällä hetkellä 55 litraa (1000km) 75€:llä.

Jos motarilla kuluu se 20kWh/100km, niin sähkö saa maksaa korkeintaan 38snt/kWh, jotta sähköautoilu ei muutu dieselillä ajamista kalliimmaksi. Ja tuon halvemmalla pikalataaminen taas ei ole kovin helppoa, joten lomaillessa ei tarvitse kuvitella sähköajolla juuri säästävänsä.

Saksassa on turha kuvitella saavansa pikalatausta alle 50snt/kWh, joten jopa lähes 2€ diesel on ihan kilpailukykyisen hintaista.
En muista koskaan reippaan 30v aikana joutuneeni etsimään jonotonta bensistä, joten ongelmaa ei varmaan oikeasti ole olemassa. Laturijonoja näen kyllä päivittäin, joten ongelma on olemassa.
Tankkausjonot ovat jokapäiväinen tapahtuma lomakausilla noilla euroopan pääväylillä. Joku 16-letkuinenkaan bensis ei vedä kun asemat on rakennettu liki poikkeuksetta toimimaan sisämaksamisella…
 
En muista koskaan reippaan 30v aikana joutuneeni etsimään jonotonta bensistä, joten ongelmaa ei varmaan oikeasti ole olemassa. Laturijonoja näen kyllä päivittäin, joten ongelma on olemassa.

Samaa olen sanonut, en muista koskaan jonottaneeni tankkausta joten vaikea kuvitella tätä ongelmaa.

Mutta onhan modernit polttikset pitkän matkan talviautoina selvästi parempia, minusta on aika turhaa väittää muuta vaikka sähkiskuski olenkin.

About kaikki muu meneekin sitten sähkiksille.
 
Jatkuva bensa-asemalla raivaaminen, hintojen kyttäily, tankkauspaikan valinta on sekin ärsyttävää, jos on pitkillä reissuilla sähköauton latauksetkin.
No ihan varmasti on, mutta kuka tekee näin? Mä oon kuvitellu, että tankkaus/lataustarpeen tullessa ajetaan sillä hetkellä silmään sattuvalle mittarille/laturille, hoidetaan homma, ja lähdetään helvettiin sieltä. Ikinä kuullut että joku ajelisi ympäriinsä etsiskelemässä tai kyttäilemässä - paitsi tietenkin sähköautoilijat, koska nykyisellään on pakko.
 
Tankkausjonot ovat jokapäiväinen tapahtuma lomakausilla noilla euroopan pääväylillä. Joku 16-letkuinenkaan bensis ei vedä kun asemat on rakennettu liki poikkeuksetta toimimaan sisämaksamisella…
No jos jossain on polttiksillakin näin vaikeaa, niin millaista sitten sähköllä..Tuskin saavat infraansa ikinä kuntoon.
 
Jos joutuisin viimeisten kahden sivun sivun perusteella päättelemään, missä ketjussa olen, niin arvaus menisi kyllä aivan täydellisesti pieleen.

Minkä takia se on niin helvatan vaikeata valita oikea ketju keskustelulle? Tämä ketju ei ole mikään kokonainen foorumi. Latauskeskustelulle on useampi ketju, eikä se ole yleistä keskustelua sähköautoista. Ajokokemuksille on omakeskustelunsa. Polttomoottoreita ei tarvitse tässä ketjussa mainita sanallakaan. Säätila, kuseminen, bensa-vs-sähkö, minä ajan näin, vakuutukset....

Mutta ei, oksennetaan vaan kaikki tähän yhteen ketjuun, mistä ei pysty löytämään enää ikinä mitään järkevää tietoa.
 
En muista koskaan reippaan 30v aikana joutuneeni etsimään jonotonta bensistä, joten ongelmaa ei varmaan oikeasti ole olemassa. Laturijonoja näen kyllä päivittäin, joten ongelma on olemassa.
Eli jos et ole törmännyt jonolliseen bensa-asemaan, niin niitä ei ole olemassa? Itse jouduin ajamaan ylimääräisen lenkin useamman kerran vuodessa, jotta pääsisin jonottomalle bensa-asemalle, mutta latausta olen odottanut vain kerran. Pakko myöntää, että ärsytti, kun vieressä oleva Skoda otti virtaa vastaan alle 20kW teholla ja kuski kävi tuomassa ostoksensa autoon ja hävisi vielä 15 minuutiksi johonkin.
 
Mutta ei, oksennetaan vaan kaikki tähän yhteen ketjuun, mistä ei pysty löytämään enää ikinä mitään järkevää tietoa.

Kun otsikko on "yleistä keskustelua sähköautoista" niin sen alle menee aika moni asia. Jos samassa viestissä puhutaan sähköautoista talvikäytössä niin se on aika vaika istuttaa mihinkään muuhun ketjuun koska siihen liittyy niin moni asia rangesta lataustaukoihin, lämpenemiseen, ajonopeuksiin, ajotyyliin jne. Ja lienee aika luonnollista vertailla eri sähköautoja mutta myös vertailut polttiksiin sopii tähän. Jos joku haluaa väkisin väitellä polttis vs sähkö niin se ei taas tänne kuulu.
 
Kysyin tätä paikalliselta jälleenmyyjältä. Huolto on 30000km tai 1 vuosi ja kolme ekaa vuotta oli n.200€/huolto ja neljäs 650€ jossa oli ainakin 12V akun vaihto ja varmaan jotain muutakin isompaa.
Aiemmat tosi kalliit huolto hinnat olivat johtuneet ainakin osittain järjettömän hintaisesta raitisilmasuodattimen vaihdosta joka oli jotain 200€ tms. Nyt se kait on 70€.
Ei tullu kysyttyä mitä huollot on neljästä vuodesta eteenpäin mut nuo nyt on ne pakolliset ku takuuaika. Tosin voihan noistakin ne raittarit ja lasinpesunesteet jättää pois ja vaihtaa ite.

Löysitkin jo vastaukset minulle esittämiisi kysymyksiin, mutta tässä vielä varmemmaksi vakuudeksi kuva oman Meganeni kojelaudasta.

20240128_144814.jpg
 
Löysitkin jo vastaukset minulle esittämiisi kysymyksiin, mutta tässä vielä varmemmaksi vakuudeksi kuva oman Meganeni kojelaudasta.

20240128_144814.jpg
Kovasti kiinnostaisi tuo Megane, toinen vaihtoehto suurin piirtein samassa hintaluokassa olisi Kia Niro.

Onko sulla tuo 18" vai 20" renkailla? Onko rengas meteli kuinka kova?
Ostitko auton oston yhteydessä toiset alkuperäiset vanteet ja renkaat?
 
Eilen tuli 80km+120km reissu tehtyä Enyaqilla kun kävi Kuopiossa. Tuossa välissä auto seisoi Matkuksen ostoskeskuksen parkissa noin 5h jäähtymässä.
Takaisinpäin tuolle 120km pätkälle lähtiessä koukkasin varmuuden vuoksi (ja kun oli nälkä) ABC Pitkälahdessa ottamassa 9kwh lisävirtaa akkuun samalla kun kipaisin eväsleivän huoltiksen S-marketista.


Matkuksesta olisi saanut ilmaista sähköä tuossa ajassa paristakin paikasta eli tuo ekstrastoppikin olisi ainakin auton osalta ollut tarpeeton.
 
Kovasti kiinnostaisi tuo Megane, toinen vaihtoehto suurin piirtein samassa hintaluokassa olisi Kia Niro.

Onko sulla tuo 18" vai 20" renkailla? Onko rengas meteli kuinka kova?
Ostitko auton oston yhteydessä toiset alkuperäiset vanteet ja renkaat?

Mukana tuli 20" vanteet kaksilla renkailla (talveksi kitkat). Tarkoitus olisi ajaa nämä talvikitkat loppuun, ja ostaa sitten 18-tuumaiset vanteet ja niille uudet talvirenkaat jossakin vaiheessa.

Pitäisin tätä varsin hiljaisena ainakin näillä kitkoilla. Sopivalla alustalla (pieni lumikerros asfaltin päällä pehmentämässä) Megane on jopa niin hiljainen, että tuulen suhina sivupeilin suunnasta kuuluu päällimmäisenä/voimakkaimpana äänenä. Tosin kuten taisin jo aikaisemmin mainitakin, minulla ei ole muista sähköautoista (tai muutenkaan nykyisistä 2020-luvun autoista) juuri kokemusta, joten kommentteihini kannattaa suhtautua varauksella. Ainakin Megane on hiljaisempi, kuin 2013 vuosimallin Subaru XV, jos se nyt mitään sinulle kertoo.
 
Ja noiden K-latauksien Siemensseissä latausjohdot on älyttömän paksuja ja jäykkiä, en tiedä mihin tehoihin asti on suunniteltu mutta Kempon letkut tuntuvat ihan naruilta noihin verrattuna.

Tämäpä se. Kerran yhden automallin kanssa oli ongelma, et ei lataus suostunut alkamaan, koska se johto oli niin helvetin kankea ja painava, ettei saanut auto lukittua latausliitintä kunnolla ja täten tuli erroria. Piti kädellä avutane pitää sitä "oikeassa kulmassa", että kuului klik ja lataus pääsi alkamaan. Olen antanut palautetta K-lataukselle tästä pariin otteeseen, mutta tuskinpa se mihinkään johtaa.
 
Tässä jälleen uusi video jossa kerrotaan sähköauton akun elinikään vaikuttavista asioista, jos siis on kiinnostunut akkunsa eliniän pidentämisestä (oletan että pari vuotta työsuhdeleasingsähköautoa pitävä ei voisi vähempää välittää, mutta jos on omalla rahalla ostanut eikä ole aikeissa vaihtaa uuteen pitkään aikaan...). Minulle näissä ei pääasiassa ollut uutta tietoa, lähinnä vahvistivat aiemmin asiasta lukemaani, mutta nyt mukana oli teknistä jargonia jossa selitetään miksi näin on. Ohjeissa on ajateltu lähinnä NMC (ja oletettavasti Teslan NCA)-akkuja, mutta todetaan että pääpiirteiltään ne sopivat muillekin akkukemioille, jopa LFP.

Lyhyesti:

1. Älä pidä sähköauton akkua pitkään täyteen (tai edes lähes täyteen) ladattuna, varsinkaan jos on lämmin/kuuma keli. Eli sekä kuuma keli että täyteen lataaminen ovat akun säilytystä ajatellen huono juttu, varsinkin yhdessä. Suomi on tätä ajatellen oivallinen paikka koska täällä on niin vähän kuumia kelejä, suurin osa vuodesta on kylmää tai viileää.

Tästä olen tainnut täälläkin kiistellä kun joidenkin mielestä sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä ettei sähköautossani (Zoe) voi rajoittaa automaattisesti lataustasoa jollekin tasolle, eli että muka voin huoletta aina ladata ja pitää akun 100% täynnä, bufferit riittävät varmistamaan ettei siitä ole haittaa akun kunnolle/eliniälle. No, tuon videon perusteella tämä ei pidä paikkaansa.

Pitkäaikaisessa säilytyksessä (joksi katson esim. viimekesäisen kuukauden mittaisen ulkomaanmatkani jolloin auto vain seisoi parkissa n. 75% lataustasolla) tuossa videossa esitetään että lämpimissä/kuumissa olosuhteissa auto kannattaisi jättää säilytykseen jopa vain 30% lataustasolla, kun taas kylmässä kelissä ongelma ei ole yhtä suuri ja esim. 70% pitkäaikaissäilytys on ihan ok. Kuten sanottu, tämä tekee Suomesta ihan hyvän maan sähköautolle, tarvitsee vähemmän miettiä akun kuntoa kuumuuden takia, toisin kuin jossain Arizonassa tai Thaimaassa (missä ehkä tuon kuumuuden takia kannattaisi suosia LFP-akkuja, ne käsittääkseni kestävät paremmin kuumuutta; toisaalta sitten niissä voi olla enemmän haasteita kylmässä Suomessa).

2. Älä odota lataustason tippumista alas ennen uudelleen lataamista, eli arkiajoissa pyri pitämään lataustaso suht korkealla (esim. yli 50%:ssa).

Tietenkään tämä ei ole läheskään aina mahdollista, varsinkaan jos ei ole koti- ja/tai työpaikkalatausmahdollisuutta (minulla on onneksi molemmat edelleen). Teslankin navigointiin perustuva latausoptimointi käsittääkseni pyrkii siihen että menisit sekä pikalatausasemille että pääsisit kotiisi suht tyhjällä akulla lyhentääkseen matka-ajan minimiin (tyhjempi akku latautuu nopeammin pikalatausasemilla) joka sinänsä sotii tuota vastaan, eli Teslan navigointi pyrkiikin saamaan akkusi suht tyhjäksi ainakin pidemmillä ajoilla? Eli haluaako optimoida latausaikoja ja halvan kotisähkön käyttöä, vaiko akun elinikää. Valintaan vaikuttanee se kuinka usein tuollaisia pidempiä matkoja tulee tehtyä.

3. Älä lataa usein 100% täyteen.

Minulle jäi vähän epäselväksi miksi tämä oli esitetty erillään ykköskohdasta. Tuossa esitetään että mikäli vain mahdollista, jätä lataukset 75%:iin, ellei ole oikeaa tarvetta ladata täydemmäksi. Tietenkin kohtaan 2 yhdistettynä tämä menee aika kinkkiseksi, ei saisi päästää akkua kovin matalille prosenteille mutta ei myöskään ladata kovin täydeksi... no, jos on pakko niin on pakko, kyllä minullakin arkiajoissa varsinkin nyt talvella akun lataustaso sahaa optimitilanteissakin jossain 40%-85% välillä pitkien työmatkojen takia, vaikka pystynkin usein hidaslataamaan myös työpaikalla. Silloin kun en pysty ja jos en ole kovin täydeksi ladannut, saattaa akku päästä jopa alle 20%:iin kotiin päästessä (kylmemmillä keleillä, kesällä on paljon helpompaa kun kulutus on paljon pienempää).


Vaikka olen sen aiemminkin kuullut, ehkä uusi tieto minulle sitten on että tuon videon mukaan pikalatauksen vaikutuksesta akun kuntoon ei tarvitse välittää, eli ei ole välttämättä tarve pitäytyä hidaslatauksessa akun elinikää pidentääkseen. Perusteluksi esitetään että pikalataukseen pystyvissä sähköautoissa on niin edistyneet systeemit varmistamaan ettei sähköauto lataa akkua nopeampaa kuin on turvallista akun kunnon kannalta.

Tuo sinänsä sotii sitä vastaan mitä aiemmin olen lukenut ja kuullut, Tesla-Björnikin vähän väliä mielestäni väittää että jatkuva pikalataus on haitaksi akun eliniälle, mutta kai tämä pitää ajatella siten että ehkä hidaslataus periaatteessa on akulle parempi juttu, mutta todellisuudessa sen vaikutus akun elinikään ei ainakaan sähköautoissa (joissa on akun lämmönsäätely ja muut BMS:t latauksen aikana) ole niin suuri kuin monet kuten minä kuvittelevat.

Eli jos 150.000km ajaneessa taksi-Teslassa alkaa olla kulunut akku, ehkä syynä ei ole niinkään jatkuva pikalatailu (kuten usein oletetaan), vaan se että akkua on rutiininomaisesti ladattu lähes täyteen, ja päästetty usein melkein tyhjäksi, vain jotta suhari ei joudu istumaan niin usein ja kauan latausasemilla?


Jos kolmosta oikein tulkitsin, niin lopussa varaus kasvaa, mutta latausjännite ei merkittävästi. Se johtuu "kiteiden" laajenemisesta ja se tuhoaa niitä. Sama idea kuin videossa esitetty ajatus useammasta pienestä latauksesta parempana tapana kuin yksi iso.
 
Pääsi autoliike yllättämään ja ilmoittivat loppuviikosta, että auton saisikin tulla hakemaan jo huomenna, joten saadaan sähkäri ajoon vähän aikaisemmin kuin alkujaan odotettiin :tup:

Kotilatausasema tulee vasta loppuviikosta joten siihen saakka saadaan latailla pistorasiasta auton kaapelilla, mikä ei varmaan mitään ongelmia pääse aiheuttamaan näin lyhyellä aikavälillä. Odottavan aika on aina pitkä joten positiivinen yllätys että toimitus aikaistui. On tässä jo sormet jo syyhynnytkin päästä uuden auton rattiin :happy:
 
Hitsit että on pienen näköinen maavara. Tuo varmaan ottaa herkästi pohjasta kiinni talvella aurausautojen aiheuttamiin jäävalleihin kotipihalta lähtiessä. Toivottavasti pääsee sentään hidastustöyssyjen yli ilman pohjaraapaisua.
11,5cm eli aivan normaali.
 
11,5cm eli aivan normaali.
Jaa. Tesla Model 3:ssa on ilmeisesti 14cm ja sekin vaikuttaa aika vähältä silmämääräisesti.

Kai sitten pitää ostaa SUV että voin nukkua yöni rauhassa. Ei-performance Tesla Y:ssä on ilmeisesti 17,2cm, ehkä se riittää...
 
Jaa. Tesla Model 3:ssa on ilmeisesti 14cm ja sekin vaikuttaa aika vähältä silmämääräisesti.

Kai sitten pitää ostaa SUV että voin nukkua yöni rauhassa. Ei-performance Tesla Y:ssä on ilmeisesti 17,2cm, ehkä se riittää...
Ei noissa sedaneissa kovin suuri maavara ole. Jos kaipaa isompaa niin SUV.
 
Pääsi autoliike yllättämään ja ilmoittivat loppuviikosta, että auton saisikin tulla hakemaan jo huomenna, joten saadaan sähkäri ajoon vähän aikaisemmin kuin alkujaan odotettiin :tup:

Kotilatausasema tulee vasta loppuviikosta joten siihen saakka saadaan latailla pistorasiasta auton kaapelilla, mikä ei varmaan mitään ongelmia pääse aiheuttamaan näin lyhyellä aikavälillä. Odottavan aika on aina pitkä joten positiivinen yllätys että toimitus aikaistui. On tässä jo sormet jo syyhynnytkin päästä uuden auton rattiin :happy:

Opel Mokka-e vissiin oli tulossa? Jos nyt osasin viestejä selailla.
Sit vaan opettelemaan uusia temppuja ja tapoja, mitä tuo sähköautoilu vaatii verrattuna polttikseen. Ja tottakai kokemuksia jakamaan.
Jäin pohtimaan että tuleekohan Mokka-e:n mukana schuko-laturia, vai onko vaan pelkkä type2-kaapeli joka siis käy noihin 11kw/22kw latureihin esim. kaupoissa ja toreilla. Todella monessa uudessa sähköautossa nimittäin ei tule laturia mukana vaan pelkkä type2-kaapeli. Tämä asia on yllättänyt monet kun olettaneet että auton mukana tulisi laturi.
Mokassa näyttäisi vielä olevan kahta eri tehoa sisäiselle laturille (jota se kotilatauslaite sitten käyttää), vakiona 7,4kw yksivaiheinen ja lisävarusteena 11kw kolmivaiheinen. Kummallako sun auto tulee?
 
Opel Mokka-e vissiin oli tulossa? Jos nyt osasin viestejä selailla.
Sit vaan opettelemaan uusia temppuja ja tapoja, mitä tuo sähköautoilu vaatii verrattuna polttikseen. Ja tottakai kokemuksia jakamaan.
Jäin pohtimaan että tuleekohan Mokka-e:n mukana schuko-laturia, vai onko vaan pelkkä type2-kaapeli joka siis käy noihin 11kw/22kw latureihin esim. kaupoissa ja toreilla. Todella monessa uudessa sähköautossa nimittäin ei tule laturia mukana vaan pelkkä type2-kaapeli. Tämä asia on yllättänyt monet kun olettaneet että auton mukana tulisi laturi.
Mokassa näyttäisi vielä olevan kahta eri tehoa sisäiselle laturille (jota se kotilatauslaite sitten käyttää), vakiona 7,4kw yksivaiheinen ja lisävarusteena 11kw kolmivaiheinen. Kummallako sun auto tulee?

Jep, Mokka-e tulossa.
Hyvä huomio tuo laturi. Nyt kun katsoin niin tuossahan taitaa lukea että "mode 3 latauskaapeli" tulee vakiona, ainakin tämän hetkisessä hinnastossa. Tämän olis voinu kyllä myyjä vähän selkeämmin kommunikoida meille kun toki oletin auton mukana tulevan sellainen "latauskaapeli" jolla sitä voi ladata normaalikuolevaisilta löytyvistä pistorasioista. Myös koeajoautossa oli schuko-laturi mukana niin vähän tällainen kuva jäi että tulis vakioina mukaan. Harvalla varmaan noita wallboxeja on seinissä valmiina niin olis ihan hyvä selventää :facepalm:

Vähän luulen että tuon schuko-laturin hankinta varmaan on edessä joka tapauksessa, ihan vaikka vaan backupiksi ja voi tulla joskus tarve ladata sitä pistorasiasta muutenkin. Näyttää sentään saavan noita täältä lähistöltä verkkiksestä tai Motonetistä ainakin jotain malleja hyllystä niin vois käydä hakemassa...

Tässä meille tulevassa autossa on 11 kW 3-vaihelaturi lisävarusteena. Tämä oli niitä Länsiauton kampanja-autoja jotka on rekisteröity viime vuonna, osassa oli se varusteena ja osassa ei.
 
Eilen tuli 80km+120km reissu tehtyä Enyaqilla kun kävi Kuopiossa. Tuossa välissä auto seisoi Matkuksen ostoskeskuksen parkissa noin 5h jäähtymässä.
Takaisinpäin tuolle 120km pätkälle lähtiessä koukkasin varmuuden vuoksi (ja kun oli nälkä) ABC Pitkälahdessa ottamassa 9kwh lisävirtaa akkuun samalla kun kipaisin eväsleivän huoltiksen S-marketista.
Enyaq otti noin 50% varauksella olevaan melko viileään akkuun noin 45kw teholla virtaa ja laturi sanoi "auto rajoittaa". Latasin vain sen aikaa mitä meni marketissa käydessä ja arpoessa että mitäs sitä ottaisi.
Perillä kotona oli sitten joku 30% virtaa vielä ja kotilaturilla taas yön aikana 80% latinkiin ja valmiina seuraavaan reissuun.

Ei tarvinnut tällä reissulla kuluttaa yhtään lisäaikaa siksi kun alla oli sähköauto. Jokatapauksessa olisi ollut pitstoppi marketilla kun oli nälkä.

Oli muuten hauskaa seurata ikkunasta Ikean kahvia hörppiessä kun siinä parkkiksella kävi vuoronperään sähköautoja tsekkaamassa että kaikki Ikean parkkipaikan laturit on käytössä. Itse en laittanut laturiin tuolla kun ei ollut todellista tarvetta.
saa poistaa
 
Viimeksi muokattu:
Matkuksessa on ilmainen lataus, olisit säästänyt rahaa kun olisit laittanut laturiin. ;)

Aika usein noissa näyttää paikat olevan varattuja, ainakin niinä vuorokaudenaikoina jolloin ihmisiä enemmän shoppailemassa.


Melkein millä tahansa polttomoottoriautolla tuon esimerkin lenkin olisi voinut heittää pariin kertaan ja useimmilla kolmeen kertaan. Eikä olisi tarvinnut miettiä pysähdyksiä ja lataustarpeita. Onhan tuo sähköautoilu vielä lapsen kengissä, etenkin näin talviaikaan.
Tuo onkin suurin syy miksi nuo ev:t tökkii, vaikka omalla ajolla riittäisi 200km rangella oleva mainiosti 90% ajoihin. Ei kiinnosta suunnitella reittejä auton tarpeen mukaan, tai muuten miettiä matkaan lähtiessä mistä virtaa ja montako kertaa pitää sen takia pysähtyä. Tankkaa silloin tällöin ja matka jatkuu ilman huolia ja murheita pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein millä tahansa polttomoottoriautolla tuon esimerkin lenkin olisi voinut heittää pariin kertaan ja useimmilla kolmeen kertaan. Eikä olisi tarvinnut miettiä pysähdyksiä ja lataustarpeita. Onhan tuo sähköautoilu vielä lapsen kengissä, etenkin näin talviaikaan.
Tuo onkin suurin syy miksi nuo ev:t tökkii, vaikka omalla ajolla riittäisi 200km rangella oleva mainiosti 90% ajoihin. Ei kiinnosta suunnitella reittejä auton tarpeen mukaan, tai muuten miettiä matkaan lähtiessä mistä virtaa ja montako kertaa pitää sen takia pysähtyä. Tankkaa silloin tällöin ja matka jatkuu ilman huolia ja murheita pitkään.

Tämähän on juuri oikea asenne, ja näin sähköautoilijana toivon että mahdollisimman moni muukin ajattelee näin jotta kilometriperustainen verotus ei tule tarpeeseen vielä lähivuosina autokannan pysyessä kohtuullisen pienenä.
 
Ilmaiset lataukset ovat kyllä oman kokemuksen mukaan aina täynnä. Toki ovat jo tosi vähissä muutenkin, mutta ko. paikkoja tulee tsekattua vähemmän jopa paikallispyörittelyssä. Ei yleensä maksa vaivaa kiepauttaa ko. paikkojen kautta.

Jos jotain sähköautoiluun kaipaisi, niin se olisi jonotussysteemi noihin sovelluksiin/latauspömpeleihin. Vaikka sitten joku NFC kännyn/maksukortin vilautus keskuslaitteelle, jolla pääsisi jonoon. Näyttäisi vaikka qr koodin jota kuvaamalla avaisi vaikka selaimen sivun joka osoittaisi jonopaikan (jos sovellus niin näyttäisi toki tilanteen siellä) ja arvioidun odotusajan. Voisi ajaa jonotuksen ajaksi normiparkkiin ja pömpeli näyttäisi koska saa ajaa lataukseen (antaisi vaikka 5minuuttia aikaa tökätä auto kiinni tms. ja mahdollisuus antaa lataus seuraavalle ja siirtyä jonossa askel taaksepäin).

Sinänsä kun sähkiksiin kerran mennään niin voisi parantaa tuon jonotuksen samalla. Tällä hetkellä ei kauhean relevanttia, mutta jatkossa varmasti paljon enemmän.
 
Ilmaiset lataukset ovat kyllä oman kokemuksen mukaan aina täynnä. Toki ovat jo tosi vähissä muutenkin, mutta ko. paikkoja tulee tsekattua vähemmän jopa paikallispyörittelyssä. Ei yleensä maksa vaivaa kiepauttaa ko. paikkojen kautta.

Jos jotain sähköautoiluun kaipaisi, niin se olisi jonotussysteemi noihin sovelluksiin/latauspömpeleihin. Vaikka sitten joku NFC kännyn/maksukortin vilautus keskuslaitteelle, jolla pääsisi jonoon. Näyttäisi vaikka qr koodin jota kuvaamalla avaisi vaikka selaimen sivun joka osoittaisi jonopaikan (jos sovellus niin näyttäisi toki tilanteen siellä) ja arvioidun odotusajan. Voisi ajaa jonotuksen ajaksi normiparkkiin ja pömpeli näyttäisi koska saa ajaa lataukseen (antaisi vaikka 5minuuttia aikaa tökätä auto kiinni tms. ja mahdollisuus antaa lataus seuraavalle ja siirtyä jonossa askel taaksepäin).

Sinänsä kun sähkiksiin kerran mennään niin voisi parantaa tuon jonotuksen samalla. Tällä hetkellä ei kauhean relevanttia, mutta jatkossa varmasti paljon enemmän.
Jos olisi sähköauto, niin kuopiolaisena lataisin auton pari kertaa viikossa siellä, vaikka sunnuntaiaamuna ja torstai-iltana. Samalla vaikka pyörälenkki lähialueella. :)
 
Jos olisi sähköauto, niin kuopiolaisena lataisin auton pari kertaa viikossa siellä, vaikka sunnuntaiaamuna ja torstai-iltana. Samalla vaikka pyörälenkki lähialueella. :)
Sanotaan, että pyörälenkki kestää vaikka sen 2h eli säästät tuona aikana 11 kW * 2 h * 0,15 € / kWh = 3,3 €.

En tiedä jaksaisinko paljon pyöriä alkaa lastailemaan ja lähteä ajelemaan Matkukseen siitä ilosta, että säästäisi muutaman euron... Toki onhan sekin eteenpäin...

Toki jos pitää muutenkin käydä Ikeassa rouvan kanssa pööpöilemässä, niin mikäs siinä ja sitä vartenhan ne asiointilaturit on tarkoitettu. Kuten täällä todettua, niin tuntuvat nuo laturit olevan aika kovassa käytössä.
 
Evvk jotkut ilmaiset lataukset kun omasta seinästä tulee puoli-ilmaista enkä ole leipäjonon asiakas.
Tämä. Sen verran häviävän pieni osa kustannuksista tuo sähkön hinta, että en kyllä tekisi autoilusta yhtään sen vaikeampaa jonkun parin sadan euron vuosittaisen säästön eteen.
 
Ei noissa sedaneissa kovin suuri maavara ole. Jos kaipaa isompaa niin SUV.
Kai se sitten on pakko. Silti ihmiset ihmettelevät miksi varsinkaan kaupungeissa asuvat ostavat SUV:eja. No vaikka tuon takia. Varsinkin sähköautojen omistajille se ettei pohja raavi kivikovia jääpolenteita ja aura-autojen aiheuttamia jäävalleja on aika tärkeää mielenrauhalle.
 
Kai se sitten on pakko. Silti ihmiset ihmettelevät miksi varsinkaan kaupungeissa asuvat ostavat SUV:eja. No vaikka tuon takia. Varsinkin sähköautojen omistajille se ettei pohja raavi kivikovia jääpolenteita ja aura-autojen aiheuttamia jäävalleja on aika tärkeää mielenrauhalle.

Toisaalta voi vain olla ajamatta niihin. Nekin yleensä halkaisevat ensimmäisenä puskurin ja siirtyvät sivuun.
 
Kai se sitten on pakko. Silti ihmiset ihmettelevät miksi varsinkaan kaupungeissa asuvat ostavat SUV:eja. No vaikka tuon takia. Varsinkin sähköautojen omistajille se ettei pohja raavi kivikovia jääpolenteita ja aura-autojen aiheuttamia jäävalleja on aika tärkeää mielenrauhalle.
Toiset myös tykkää ajaa korkeammalla ja autoon voi nousta vs laskeutua.
 
Toisaalta voi vain olla ajamatta niihin. Nekin yleensä halkaisevat ensimmäisenä puskurin ja siirtyvät sivuun.
Risteysalueiden polanteet/urat ovat välillä ainakin täällä Tampereella kyllä sellaisia, ettei niitä oikein kiertää voi ja melkoista rytyytystä ovat. Välillä vähän pelottanut auton puolesta kun tuollaisesta risteyksestä joutuu kääntymään.
 
Jäin pohtimaan että tuleekohan Mokka-e:n mukana schuko-laturia, vai onko vaan pelkkä type2-kaapeli joka siis käy noihin 11kw/22kw latureihin esim. kaupoissa ja toreilla. Todella monessa uudessa sähköautossa nimittäin ei tule laturia mukana vaan pelkkä type2-kaapeli.

Varmistin tämän myyjältä ja mukana tulee todellakin pelkkä type2-type2 kaapeli.
Tuossa oli onneksi lähi-verkkiksessä tuollaista säädettävää 8/10/13/16 A schuko-laturia hyllyssä niin kävin matkalla kotiuttamassa yhden sellaisen mukaani maltillisella 200 euron hinnalla. Pakkohan tuollainen on olla jo varmuuden vuoksi jos latausasemaan tulee vika, tai jos lähtee auton kanssa mökille, sukuloimaan tai muualle jossa voisi tarvita hidaslatausta schuko-pistokkeesta.
 
EMT, kyllä näin melkein 4 vuoden kokemuksella tuollainen töpselilaturi on ollut täysin turhake. Ekan auton kanssa kokeiltiin kerran, että toimii. Kahdesta seuraavasta ei ole otettu edes pois pakkauksesta.
 
EMT, kyllä näin melkein 4 vuoden kokemuksella tuollainen töpselilaturi on ollut täysin turhake. Ekan auton kanssa kokeiltiin kerran, että toimii. Kahdesta seuraavasta ei ole otettu edes pois pakkauksesta.

Tollanen ei paljoa vie tilaa, se on kyllä sinänsä ihan hyvä olla mukana varalla.
 
Toisaalta voi vain olla ajamatta niihin. Nekin yleensä halkaisevat ensimmäisenä puskurin ja siirtyvät sivuun.
Olispa noin helppoa. Esim. meidän taloyhtiön pihasta lähtiessä joskus aura-auton aiheuttama ja yön jäädyttämä kiinteä jäävalli voi raapaista pohjaa tielle ajaessa. On tapahtunut minullekin, ja siksi esitin taloyhtiön hallitukselle että saisiko sinne jonkun rautakangen tai muun työkalun talon sivuun että voi tarvittaessa rikkoa siitä jäätä pois että pääsee ulos turvallisesti. Etupuskuri siitä kyllä menee ok yli, ongelma tulee siitä kun eturenkaat laskeutuvat kävelytieltä autotielle ja pohja osuu niiden välissä olevaan jäävalliin ruks.

Pari viikkoa sitten Vantaalla olin viemässä jotain vaimon tutulle, pientaloaluetta, ja siinä oli tontilta pois ajaessa kummallisen jyrkkä mäki, joka äkisti muuttui tasaiseksi. Se oli niin jyrkkä että ainakin johonkin raahasi auton pohjassa tms., toivottavasti ei akkuun osunut. Vaikka Zoessa ei iso maavara olekaan, mietin että siinä kohdassa kovin moni muukin auto olisi ongelmissa, varsinkin tuollaiset Lucid-neidot ja madalletut tiesmitkä. Ei siinä mikään puskuri ottanut kiinni, vaan pohja.

Pari päivää sitten ajoin kerrostaloalueella pohjois-Helsingissä, ja kääntyessäni taloyhtiön pihalle siinä oli todella kettumainen kohta tien laidassa missä oli vierekkäin korkea jääpolanne ja vieressä syvä sulanut vesilätäkkö. Veikkaan että jos siinä kohtaa kääntyessäni olisin ajanut just sopivasti toinen rengas vesilätäkköön, olisi osunut polanne pohjaan.

Kyllä sitä maavaraa tuntuu kummasti tarvitsevan myös kaupungeissa, ainakin näin talvella.
 
Tollanen ei paljoa vie tilaa, se on kyllä sinänsä ihan hyvä olla mukana varalla.
Eihän se paljoa tilaa vie, mutta itse en ainakaan omalla kokemuksella lähtisi sijoittamaan "varmuuden vuoksi" 200 euroa moiseen laitteeseen. Jos tietää, että sitä tulee käyttämään, niin tietysti hankkii, mutta pelkästään "mitä jos" pelosta ei ehkä kannata.
 
Eihän se paljoa tilaa vie, mutta itse en ainakaan omalla kokemuksella lähtisi sijoittamaan "varmuuden vuoksi" 200 euroa moiseen laitteeseen. Jos tietää, että sitä tulee käyttämään, niin tietysti hankkii, mutta pelkästään "mitä jos" pelosta ei ehkä kannata.

Tollanen laturi kestää ns. isältä pojalle eli se on periaatteessa kertahankinta joka seuraa sitten helposti tuleviinkin sähkiksiin.

Maailma on täynnä paikkoja joissa ei ole type2:sta tarjolla, esim. hiihtolomamökkejä kun katseltiin niin todella harvassa oli mitään muuta kuin shuko pihassa.
 
EMT, kyllä näin melkein 4 vuoden kokemuksella tuollainen töpselilaturi on ollut täysin turhake. Ekan auton kanssa kokeiltiin kerran, että toimii. Kahdesta seuraavasta ei ole otettu edes pois pakkauksesta.
Minä lataan sellaisella tätä nykyä n. 90% lataussähköstäni, osan siitä töissä ja osan kotona. Eli siis (super)sukosta. Töissäkin jos on sen 8 tuntia, siinä kuitenkin ehtii aika mukavasti hitaallakin 1x10A tai jopa 1x8A latailla, sen verran ainakin että pääsee turvallisesti takaisin kotiin vaikka töihin tullessa olisi sattuneesta syystä ollut vähän tyhjempi akku.

Vaikka kotona tai muualla tavallisesti sukosta lataisikaan, silti se on hyvä hätävara jos jossain oudossa paikassa oikeasti meinaisi akku loppua, ja lähistöllä kuitenkin olisi jokin talo tai kaverin lämmitystolppa josta voisi hätävaraksi ladata sen aikaa kun siellä kaverilla tms. käy, että pääsee turvallisesti toimivalla ja nopeammalle latausasemalle. Sehän nähdäkseni sähköauton parhaimpia puolia on että sähköä saa melkein mistä vaan, jos hätä tulee.

Tietty jos ja kun sähköautot yleistyvät, ehkä monet luottavat siihen että muilta sähköautoilijoilta voi tarvittaessa lainata heidän suko-latauspiuhaansa. Vähän kuten kännykänkäyttäjät luottavat siihen että jollain kaverilla on USB-C laturi mukana ja sitä voi lainata. Paitsi jos kaikki olettavat toisistaan näin...
 
Eihän se paljoa tilaa vie, mutta itse en ainakaan omalla kokemuksella lähtisi sijoittamaan "varmuuden vuoksi" 200 euroa moiseen laitteeseen. Jos tietää, että sitä tulee käyttämään, niin tietysti hankkii, mutta pelkästään "mitä jos" pelosta ei ehkä kannata.

En tiedä luitko tota mun aiempaa viestiä, mutta meillä siis tilanne että auto tulee talouteen tänään ja kotilatausasema saadaan perjantaina, joten siihen asti tuo töpselilaturi on ainoa tapa saada akkua täytettyä jos ei halua lähteä naapuritaajamaan lataamaan autoa julkiselle latauspaikalle. Vähän sellainen kutina on että tuolle voi olla myöhemminkin käyttöä muutamissa aiemmin mainituissa käyttötapauksissa, joten hyvä sellainen on löytyä itseltä.
 
Esim. meidän taloyhtiön pihasta lähtiessä

Niin, siis lähtökohtaisesti taloyhtiö + eläminen tai sähköauto on mielestäni jo mennyt pieleen valintana. Omassa pihassani, jos aura-auto tuollaisia jättää, niin käytän sellaista keksintöä kuin lapio. Kyllä sekin taloyhtiössä toimii, metallinen siirtää jääkappaleet helposti pois siitä ajouralta.

Noin muuten en kyllä ole osunut mihinkään jääkikkareeseen PK-seudulla vuosikausiin, joskus A4:stani taisi saada etupuskuri hieman vaurioita, mutta vähemmän kuin Evoque sai lokin osumasta. Keskustassa sai toki parkkipaikan helpommin kadulta kun siellä asui, mutta en kyllä pohjaa ole koskaan naarmuttanut siellä.

Toki, onhan niitäkin jotka saa paikat osumaan myös hidastepompuissa, eli onhan meitä kuskeja moneen lähtöön. Siinä tapauksessa SUVia voinee PK-seudullakin tarvita, mutta itse en kyllä pysty vaatimukseen samaistumaan. Varsinkin, kun SUVien kohdalla voidaan puhua aika pienestä erosta pienimpään maavaraan. Eri asia sitten Land Roverit ja muut, kun onhan PK-seudulla isoja vesilätäköitäkin välillä.
 
Niin, siis lähtökohtaisesti taloyhtiö + eläminen tai sähköauto on mielestäni jo mennyt pieleen valintana.
Täytyy myöntää etten ymmärrä ollenkaan mitä yrität tuossa sanoa, mutta olkoot. Jos nyt oikein pinnistän, ilmeisesti että kerrostaloasujien ei pitäisi omistaa autoa, tai ainakaan sähköautoa? Valitettavasti en sieltä kerrostaloperheasunnostani pääse 60km päähän työpaikalleni polkupyörällä, ja bensa-autolla työmatkoihini alkoi palaa liikaa rahaa. Vielä kun taloyhtiö linjasi että parkkiruudussa saa harjoittaa sähköauton hidaslatausta, niin mikä jottei. Hyvin toimii.

Omassa pihassani, jos aura-auto tuollaisia jättää, niin käytän sellaista keksintöä kuin lapio. Kyllä sekin taloyhtiössä toimii, metallinen siirtää jääkappaleet helposti pois siitä ajouralta.
Kyse ei ollut mistään lumilapiolla siirrettävästä jäätyneestä koirankakkakikkareesta, vaan loskavallista jäätyneestä kivenkovasta umpijäästä. Varsinkin kun taloyhtiön normi lumilapio on muovinen, kuten myös takapaksistani löytyvä pienempi lumilapio. Kyseinen jäävalli ei sinänsä edes ollut taloyhtiön vaan kunnan alueella.

Tosin ei siihen kovaan jäävalliin olisi edes rautainen hiekkalapio oikein toiminut, siksi ehdotin että jonkinmoinen petkele tai rautakanki siihen tarvittaisiin jolla oikeasti pystyy rikkomaan kiinteää jäätä.
 
Kyllä tollanen laturi on pakollinen jos liikkuu oman kotipaikkakunnan ulkopuolella. Se on ihan selvää.

No ei todellakaan ole pakollinen. Tuolle on käyttöä korkeintaan silloin, jos ihan tietoisesti matkustat jonnekin periferiaan, mistä tiedät jo ennakkoon ettei siellä ole type2-latausmahdollisuutta (tai CCS:ää) lähimaillakaan. Nuo on omissa autoissa olleet ensimmäinen varuste mikä on auton luovutuksen jälkeen nostettu autosta varastoon ja laitettu takaisin vasta sitten kun auto on mennyt seuraavalle omistajalle.

En tiedä luitko tota mun aiempaa viestiä, mutta meillä siis tilanne että auto tulee talouteen tänään ja kotilatausasema saadaan perjantaina, joten siihen asti tuo töpselilaturi on ainoa tapa saada akkua täytettyä jos ei halua lähteä naapuritaajamaan lataamaan autoa julkiselle latauspaikalle. Vähän sellainen kutina on että tuolle voi olla myöhemminkin käyttöä muutamissa aiemmin mainituissa käyttötapauksissa, joten hyvä sellainen on löytyä itseltä.

Kysy jos saisit lainattua joltain moista laturia muutamaksi päiväksi. On hyvin todennäköistä, ettet tarvitse sitä enää koskaan tämän jälkeen.
 
En tiedä luitko tota mun aiempaa viestiä, mutta meillä siis tilanne että auto tulee talouteen tänään ja kotilatausasema saadaan perjantaina, joten siihen asti tuo töpselilaturi on ainoa tapa saada akkua täytettyä jos ei halua lähteä naapuritaajamaan lataamaan autoa julkiselle latauspaikalle. Vähän sellainen kutina on että tuolle voi olla myöhemminkin käyttöä muutamissa aiemmin mainituissa käyttötapauksissa, joten hyvä sellainen on löytyä itseltä.
En minä noita vanhempia viestejä huomannut. Mutta joo, jos tarve on, niin mikäs siinä ostaessa. Kunhan sanoin omista kokemuksista pohjautuen, että harvaksi se tarve yleensä jää vaikka alussa itsekin piti ko. kapistusta tärkeänä "varmuuden vuoksi". On niin saamarin hidas vehje, että sekin rajoittaa käyttöä jos parempia vaihtoehtoja on tarjolla.
 
No ei todellakaan ole pakollinen. Tuolle on käyttöä korkeintaan silloin, jos ihan tietoisesti matkustat jonnekin periferiaan, mistä tiedät jo ennakkoon ettei siellä ole type2-latausmahdollisuutta (tai CCS:ää) lähimaillakaan.
Onko Tampereen ydinkeskusta periferiaa? Kun tuli Tampereen toimistolla käynti, työkaveri laittoi sähköautonsa lataukseen 1x8A sisäpihalla olleessa firman parkkiruudussa, luvan kanssa toki. Kun kuitenkin tuli siellä koko päivän viettämään. Sen sijaan että olisi vienyt auton läheiseen maksulliseen parkkitaloon missä olisi joutunut maksamaan jokaiselta tunnilta parkkimaksua, ja sen päälle jotain naurettavaa 33c/kWh 11kW AC-latauksesta, ja kävelymatkaakin toimistolle sieltä parkkihallista olisi tullut, oli -25 C pakkaskeli.
 
Onko Tampereen ydinkeskusta periferiaa? Kun tuli Tampereen toimistolla käynti, työkaveri laittoi sähköautonsa lataukseen 1x8A sisäpihalla olleessa firman parkkiruudussa, luvan kanssa toki. Kun kuitenkin tuli siellä koko päivän viettämään. Sen sijaan että olisi vienyt auton läheiseen maksulliseen parkkitaloon missä olisi joutunut maksamaan jokaiselta tunnilta parkkimaksua, ja sen päälle jotain naurettavaa 33c/kWh 11kW AC-latauksesta, ja kävelymatkaakin toimistolle sieltä parkkihallista olisi tullut, oli -25 C pakkaskeli.
Hohhoijaa. Tuskin oli tarve ladata. Jos köyhäillä haluaa niin mikäs siinä. Mutta ei sille mitään oikeaa tarvetta ole. Työpäivän aikana siitä saa ehkä 50 km verran sähköä, joten joka tapauksessa se auto pitää sitten ladata muualla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom