Tässä jälleen uusi video jossa kerrotaan sähköauton akun elinikään vaikuttavista asioista, jos siis on kiinnostunut akkunsa eliniän pidentämisestä (oletan että pari vuotta työsuhdeleasingsähköautoa pitävä ei voisi vähempää välittää, mutta jos on omalla rahalla ostanut eikä ole aikeissa vaihtaa uuteen pitkään aikaan...). Minulle näissä ei pääasiassa ollut uutta tietoa, lähinnä vahvistivat aiemmin asiasta lukemaani, mutta nyt mukana oli teknistä jargonia jossa selitetään miksi näin on. Ohjeissa on ajateltu lähinnä NMC (ja oletettavasti Teslan NCA)-akkuja, mutta todetaan että pääpiirteiltään ne sopivat muillekin akkukemioille, jopa LFP.
Lyhyesti:
1. Älä pidä sähköauton akkua pitkään täyteen (tai edes lähes täyteen) ladattuna, varsinkaan jos on lämmin/kuuma keli. Eli sekä kuuma keli että täyteen lataaminen ovat akun säilytystä ajatellen huono juttu, varsinkin yhdessä. Suomi on tätä ajatellen oivallinen paikka koska täällä on niin vähän kuumia kelejä, suurin osa vuodesta on kylmää tai viileää.
Tästä olen tainnut täälläkin kiistellä kun joidenkin mielestä sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä ettei sähköautossani (Zoe) voi rajoittaa automaattisesti lataustasoa jollekin tasolle, eli että muka voin huoletta aina ladata ja pitää akun 100% täynnä, bufferit riittävät varmistamaan ettei siitä ole haittaa akun kunnolle/eliniälle. No, tuon videon perusteella tämä ei pidä paikkaansa.
Pitkäaikaisessa säilytyksessä (joksi katson esim. viimekesäisen kuukauden mittaisen ulkomaanmatkani jolloin auto vain seisoi parkissa n. 75% lataustasolla) tuossa videossa esitetään että lämpimissä/kuumissa olosuhteissa auto kannattaisi jättää säilytykseen jopa vain 30% lataustasolla, kun taas kylmässä kelissä ongelma ei ole yhtä suuri ja esim. 70% pitkäaikaissäilytys on ihan ok. Kuten sanottu, tämä tekee Suomesta ihan hyvän maan sähköautolle, tarvitsee vähemmän miettiä akun kuntoa kuumuuden takia, toisin kuin jossain Arizonassa tai Thaimaassa (missä ehkä tuon kuumuuden takia kannattaisi suosia LFP-akkuja, ne käsittääkseni kestävät paremmin kuumuutta; toisaalta sitten niissä voi olla enemmän haasteita kylmässä Suomessa).
2. Älä odota lataustason tippumista alas ennen uudelleen lataamista, eli arkiajoissa pyri pitämään lataustaso suht korkealla (esim. yli 50%:ssa).
Tietenkään tämä ei ole läheskään aina mahdollista, varsinkaan jos ei ole koti- ja/tai työpaikkalatausmahdollisuutta (minulla on onneksi molemmat edelleen). Teslankin navigointiin perustuva latausoptimointi käsittääkseni pyrkii siihen että menisit sekä pikalatausasemille että pääsisit kotiisi suht tyhjällä akulla lyhentääkseen matka-ajan minimiin (tyhjempi akku latautuu nopeammin pikalatausasemilla) joka sinänsä sotii tuota vastaan, eli Teslan navigointi pyrkiikin saamaan akkusi suht tyhjäksi ainakin pidemmillä ajoilla? Eli haluaako optimoida latausaikoja ja halvan kotisähkön käyttöä, vaiko akun elinikää. Valintaan vaikuttanee se kuinka usein tuollaisia pidempiä matkoja tulee tehtyä.
3. Älä lataa usein 100% täyteen.
Minulle jäi vähän epäselväksi miksi tämä oli esitetty erillään ykköskohdasta. Tuossa esitetään että mikäli vain mahdollista, jätä lataukset 75%:iin, ellei ole oikeaa tarvetta ladata täydemmäksi. Tietenkin kohtaan 2 yhdistettynä tämä menee aika kinkkiseksi, ei saisi päästää akkua kovin matalille prosenteille mutta ei myöskään ladata kovin täydeksi... no, jos on pakko niin on pakko, kyllä minullakin arkiajoissa varsinkin nyt talvella akun lataustaso sahaa optimitilanteissakin jossain 40%-85% välillä pitkien työmatkojen takia, vaikka pystynkin usein hidaslataamaan myös työpaikalla. Silloin kun en pysty ja jos en ole kovin täydeksi ladannut, saattaa akku päästä jopa alle 20%:iin kotiin päästessä (kylmemmillä keleillä, kesällä on paljon helpompaa kun kulutus on paljon pienempää).
Vaikka olen sen aiemminkin kuullut, ehkä uusi tieto minulle sitten on että tuon videon mukaan pikalatauksen vaikutuksesta akun kuntoon ei tarvitse välittää, eli ei ole välttämättä tarve pitäytyä hidaslatauksessa akun elinikää pidentääkseen. Perusteluksi esitetään että pikalataukseen pystyvissä sähköautoissa on niin edistyneet systeemit varmistamaan ettei sähköauto lataa akkua nopeampaa kuin on turvallista akun kunnon kannalta.
Tuo sinänsä sotii sitä vastaan mitä aiemmin olen lukenut ja kuullut, Tesla-Björnikin vähän väliä mielestäni väittää että jatkuva pikalataus on haitaksi akun eliniälle, mutta kai tämä pitää ajatella siten että ehkä hidaslataus periaatteessa on akulle parempi juttu, mutta todellisuudessa sen vaikutus akun elinikään ei ainakaan sähköautoissa (joissa on akun lämmönsäätely ja muut BMS:t latauksen aikana) ole niin suuri kuin monet kuten minä kuvittelevat.
Eli jos 150.000km ajaneessa taksi-Teslassa alkaa olla kulunut akku, ehkä syynä ei ole niinkään jatkuva pikalatailu (kuten usein oletetaan), vaan se että akkua on rutiininomaisesti ladattu lähes täyteen, ja päästetty usein melkein tyhjäksi, vain jotta suhari ei joudu istumaan niin usein ja kauan latausasemilla?