Yleistä keskustelua sähköautoista

7 sekunnin kohdalla ekassa videossa näkyi ratissa oudot pyörylät, mikäköhän niiden tarkoitus on. Muutenkin tietysti kiinnostaa, jos ovat korjanneet id.3:n pahimpia mokia käytettävyydessä ja laadussa. Mahtaakohan takuu olla 5v/100tkm.
 
Tarkistin joku aika sitten Cupran takuun, eli on 5v/100tkm. Sama siis kuin Seatissakin.

Nimi vähän lyheni. Cupra Born.
 
7 sekunnin kohdalla ekassa videossa näkyi ratissa oudot pyörylät, mikäköhän niiden tarkoitus on. Muutenkin tietysti kiinnostaa, jos ovat korjanneet id.3:n pahimpia mokia käytettävyydessä ja laadussa. Mahtaakohan takuu olla 5v/100tkm.
Mahtaisko toisesta konsernivehkeestä löytyä vinkkiä:
0eb66e6639e7a84a938fe941d94e9878.jpg
 
Cupran omilla sivuilla myös eli jotkut omat napit. Lienee joku tilojen vaihto.
02-new-cupra-formentor-interior-with-smart-ambient-lighting.jpg
 
Engine start-stop nappi on tietty perinneasia, mutta kun eihän se sähköautossa edes tee sitä mitä lupaa niin hieman omituinen valinta. Tietty onhan niitäkin täyssähköautoja joissa napissa lukee ignition :rolleyes:

Olikos Skodan ja Audin MEB-autoissa tuota nappia erikseen, kun ID.3:ssahan sitä ei ole ollenkaan?
 
Tuo ratti on siis formertorin eli ei välttämättä nähdä juuri tuota Bornissa mutta jotain vastaavaa.
 
Ette sitte oo linja-auton paloa missään muualla nähneet?

Ne nimittäin palaa. Vasta nyt taitaapi olla tulleet säädökset palontorjuntajärjestelmistä ym voimaan. Yli vuosikymmenen ikäinen... Lähtee kuin soihtu jos moottoritilasta syttyy.
 
Ette sitte oo linja-auton paloa missään muualla nähneet?

Ne nimittäin palaa. Vasta nyt taitaapi olla tulleet säädökset palontorjuntajärjestelmistä ym voimaan. Yli vuosikymmenen ikäinen... Lähtee kuin soihtu jos moottoritilasta syttyy.

Mutta ei läheskään noin nopeasti kuin sähköautot, savua ja pienempiä lieskoja tulee piidempän ennenkuin koko bussi on tulessa. Sähkövermeissä puhutaan sekunneusta.
 
Mutta ei läheskään noin nopeasti kuin sähköautot, savua ja pienempiä lieskoja tulee piidempän ennenkuin koko bussi on tulessa. Sähkövermeissä puhutaan sekunneusta.
Tiivisti pakattu palopommi, siinä on hapetin ja polttoaine kääritty kivasti yhteen. Tottakai se lähtee lähes räjähtäen palamaan; palo ruokkii itseään sisältäpäin, kun anodi syöttää happea prosessiin.
 
Tiivisti pakattu palopommi, siinä on hapetin ja polttoaine kääritty kivasti yhteen. Tottakai se lähtee lähes räjähtäen palamaan; palo ruokkii itseään sisältäpäin, kun anodi syöttää happea prosessiin.

Niinpä, erittäin kovat lämpötilat ja käytännössä mahdoton sammuttaa nopeasti koska vaahdot yms. eivät toimi.

Voi vaan kuvitella kun noita sähkiksiä alkaa hitsaamaan kiinni parkkihalleissa, siitä yksitellen rivissä leimahtavat ja pistävät betoniraudoituksetkin uusiksi.
 
Niinpä, erittäin kovat lämpötilat ja käytännössä mahdoton sammuttaa nopeasti koska vaahdot yms. eivät toimi.
Voi vaan kuvitella kun noita sähkiksiä alkaa hitsaamaan kiinni parkkihalleissa, siitä yksitellen rivissä leimahtavat ja pistävät betoniraudoituksetkin uusiksi.
Ei ne nyt mitään dynamiittipötköjä ole, että kun yksi leimahtii, niin muut lähtevät siinä mukana. Paitsi tietysti silloin, jos yhden palo nostaa viereisen lämpötilaa tarpeeksi, mutta eiköhän tässä vaiheessa ole jo palokunta tai autojen omistajat raivanneet hallia sen verran ettei ketjureaktiota pääse muodostumaan.
 
Ei ne nyt mitään dynamiittipötköjä ole, että kun yksi leimahtii, niin muut lähtevät siinä mukana. Paitsi tietysti silloin, jos yhden palo nostaa viereisen lämpötilaa tarpeeksi, mutta eiköhän tässä vaiheessa ole jo palokunta tai autojen omistajat raivanneet hallia sen verran ettei ketjureaktiota pääse muodostumaan.

Mitä luulet, kauanko kestää että palokunta pääsee paikalle keskimäärin, 10min? Kun tuollainen sähkis leimahtaa niin siinä on hetkessä todella kovat lämmöt viereisiin autoihin. Vartijat eivät viereisiä autoja kovin helposti millään roudaa pois eli jos tiiviisti on parkkeerattu niin voidaan olettaa että ainakin pari viereistä autoa lähtee leikkeihin mukaan, toki paljon riippuen auton tyypistä (akun suojaus varmaan vaihtelee mallista riippuen)
 
Olikos se niin että LFP akuilla ei noita paloja synny? Niitähän kohta löytyy kaikista normaalihintaisista autoista ja nuo palavat jää sinne kalliimpien autojen sisään.
 
Olikos se niin että LFP akuilla ei noita paloja synny? Niitähän kohta löytyy kaikista normaalihintaisista autoista ja nuo palavat jää sinne kalliimpien autojen sisään.

Voi LFP akkukin syttyä, mutta se on huomattavasti vaikeampi tapahtuma, eikä ole välttämättä tuollainen räjähtävä palo. Mutta ei LFP:kään ilmeisesti ongelmaton ole, siinä kun on fluoria mukana niin iso akkupaketin posahdus täyttää yhden autohallin nopeasti tappavalla määrällä vetyfluoridia. Toki myös NCA/NMC etc pistävät menemään ihania vaarallisia kaasuja (ja niiden sammutus vie ne ihanat myrkyt luontoon), joten ongelmansa kaikkien palamisessa.
 
Voi LFP akkukin syttyä, mutta se on huomattavasti vaikeampi tapahtuma, eikä ole välttämättä tuollainen räjähtävä palo. Mutta ei LFP:kään ilmeisesti ongelmaton ole, siinä kun on fluoria mukana niin iso akkupaketin posahdus täyttää yhden autohallin nopeasti tappavalla määrällä vetyfluoridia. Toki myös NCA/NMC etc pistävät menemään ihania vaarallisia kaasuja (ja niiden sammutus vie ne ihanat myrkyt luontoon), joten ongelmansa kaikkien palamisessa.
Kuinka paljon vaikeampaa se syttyminen sitten on? Onko näitä tapahtunut kuitenkin?
 
Mutta noita LFP-akullisia busseja on näköjään palanut, tosin en nyt löytänyt heti oliko syttymissyy itse akku (ne mitkä löysin niin LFP akku ei ollut se syttymissyy, mutta palaneet bussit kyllä olivat LFP:llä). Sen verran löysin että LFP-akku syttyy palamaan vasta 350-500C:ssä, kun nuo muut 200C:ssä. Mutta toki sytyttyään se palaa se 1200C lämpötilassa, eli kyllä se viereisen auton sytyttää.
 
Ei ole tainnut olla nykyisiä LFP akullisia tarpeeksi kauan henkilöautoissa jos sitä tarkoitat.
Itsesiassa kiinnosti vain tuo eron mittakaava perinteisten ja LFP akkujen välillä ja aiemmasta viestistäsi jäi kuva että olisit ehkä suunnilleen kartalla tuosta erosta?
 
Ette sitte oo linja-auton paloa missään muualla nähneet?

Ne nimittäin palaa. Vasta nyt taitaapi olla tulleet säädökset palontorjuntajärjestelmistä ym voimaan. Yli vuosikymmenen ikäinen... Lähtee kuin soihtu jos moottoritilasta syttyy.

Katsoitko ollenkaan tuota videota tuosta kiinalaisen sähköbussin palosta?
Jos bussi olisi ollut liikenteessä, niin kun kuvassa näkyi eka savu, niin 5 sekuntia myöhemmin lieskaa oli jokapaikassa.
Joku diiselillä kukeva dösä käryää ja saavuuttaa ties mitenpitkään, se keretään vetää ihan rauhassa parkkiin ja matkustajat ulos ihmettelemään, että savua tulee konehuoneesta / pyörästä /... tms.

Tuossa olisi tullut pakosti läjä kuolonuhreja.
---------------------
Arveluttaisi kyllä asua vaikka kerrostalossa, jossa olisi esim 10 tuollaista tesla-palopommia autotallissa.. Pitäisi olla vähintään tehokas spriklerijärjestelmä ja savunpoisto siten, että asunnot ja poistumistiet pysyvät savuttomina.

Bensan kanssa saa räjähdysmäisen palon aikaan, jos sitä bensaa vuotaa ja se höyrystyy ja räjähtää.. Tosin bensa ja diiselivuodon kyllä tavallisesti haistaa, jolloin se ei ole niin yllätys.
Näissä sähköautoissa taas kun tulee oikari korkeajännitepuolella akustossa, niin siinä ei kerkeä, kuin juuri havaita, että nyt on jotain tapahtumassa. Ja vaikka lieskat ei tulisi heti sisään, niin jos auton alta suihkuaa metri lieskaa, niin ei siitä oikeastaan huvittaisi oikein hypätä liekkien keskelle (Vaikka pakkohan se on!)
 
Noin miljoonasta teslasta palanut on alle 10 kpl. (palot jotka on alkaneet akusta, ei siis tahallaan poltetut tai mukana)

En vertaisi kinukki bussiin.

Teslassa ne akut on pohjassa. Vaurio sinne pohjaan saattaa aiheutttaa tulipalon esim heti tai vaikka kuukauden päästä. Ei kannata ryynätä sillä tölsyllä mitensattuu tai voi käydä noin.

Ja lisäähan se melkoisesti riskiä, jos hujauttaa vaikka metsään, ja ei pääse heti sieltä autosta, niin riski sinne palamiselle on aina suurempi..
 
Teslassa ne akut on pohjassa. Vaurio sinne pohjaan saattaa aiheutttaa tulipalon esim heti tai vaikka kuukauden päästä. Ei kannata ryynätä sillä tölsyllä mitensattuu tai voi käydä noin.

Ja lisäähan se melkoisesti riskiä, jos hujauttaa vaikka metsään, ja ei pääse heti sieltä autosta, niin riski sinne palamiselle on aina suurempi..
Tietysti riskit on olemassa, mutta ei kyllä huoleta tai vie yöunia.
hollywood leffa tyylin jos kolarit ois aina insta tulipalo niin sit, vaan ku ei.

Ylipäätään tuollaiset sun kuvailemat öhötys skenaariot on vähä sama ku lentomatkustelun riskeillä pelottelu. Tilastot kertoo aina toista.
 
Tietysti riskit on olemassa, mutta ei kyllä huoleta tai vie yöunia.
hollywood leffa tyylin jos kolarit ois aina insta tulipalo niin sit, vaan ku ei.

Ylipäätään tuollaiset sun kuvailemat öhötys skenaariot on vähä sama ku lentomatkustelun riskeillä pelottelu. Tilastot kertoo aina toista.
Sähköautojen määrä on pieni ja tulipalojen määrä siihen määrään verrattuna suuri. Lisäksi niiden on todettu olevan hyvinkin hankalia sammutettavia, vaikka palomiehet ovat saaneet hommaan koulutusta..

Kyllä asioita pitää osata suhteuttaa olemassaolevien erilaisten autojen määriin..
Paljon piemmästakin syystä on ruvettu hankalaksi mm. litiumakkujen kanssa...
 
Tesla lisäsi aikoinaan s ja x suojalevyn pohjaan. 3 ja Y eivät tätä omaa.
 
Sähköautojen määrä on pieni ja tulipalojen määrä siihen määrään verrattuna suuri. Lisäksi niiden on todettu olevan hyvinkin hankalia sammutettavia, vaikka palomiehet ovat saaneet hommaan koulutusta..

Kyllä asioita pitää osata suhteuttaa olemassaolevien erilaisten autojen määriin..
Paljon piemmästakin syystä on ruvettu hankalaksi mm. litiumakkujen kanssa...

Vaarallisuutta liioitellaan vaikka miten asiaa määrienkin perusteella tuijoittaisi.
Tottakai pitää ottaa huomioon jo parkkihalleissa ja itse auton suunnittelussa akun palamisen aiheuttamat riskit. Sammutus jne menetelmät kehittyy kokoajan.


Sinun postauksissa tahtoo olla sama panikoinnin ja suurentelun halu kuin korona ketjussakin.
Älä osta sähköautoa, omalta osalta jätän asian tähän.
 
Arveluttaisi kyllä asua vaikka kerrostalossa, jossa olisi esim 10 tuollaista tesla-palopommia autotallissa.. Pitäisi olla vähintään tehokas spriklerijärjestelmä ja savunpoisto siten, että asunnot ja poistumistiet pysyvät savuttomina.
Koska parkkihallit on pääsääntöisesti rakennettu kalustolle jonka pakoputkesta tulee kaikenlaista ja tankit on täynnä palavia nesteitä, niin niitä ilmoja ei sieltä kyllä johdeta asuntoihin.

muoks: itseäkin arveluttaisi asua tuollaisessa kerrotalossa aikalailla, paitsi ehkä jos parkkihallissa olisi kielto muille kuin sähkövehkeille.
 
Viimeksi muokattu:
Vaarallisuutta liioitellaan vaikka miten asiaa määrienkin perusteella tuijoittaisi.
Tottakai pitää ottaa huomioon jo parkkihalleissa ja itse auton suunnittelussa akun palamisen aiheuttamat riskit. Sammutus jne menetelmät kehittyy kokoajan.


Sinun postauksissa tahtoo olla sama panikoinnin ja suurentelun halu kuin korona ketjussakin.
Älä osta sähköautoa, omalta osalta jätän asian tähän.
Faktat ovat faktoja. "Panikointi" ei liity tähän millään tavalla.
 
Koska parkkihallit on pääsääntöisesti rakennettu kalustolle jonka pakoputkesta tulee kaikenlaista ja tankit on täynnä palavia nesteitä, niin niitä ilmoja ei sieltä kyllä johdeta asuntoihin.

muoks: itseäkin arveluttaisi asua tuollaisessa kerrotalossa aikalailla, paitsi ehkä jos parkkihallissa olisi kielto muille kuin sähkövehkeille.
Ja jos ei ole kunnolla johdettu:
 
Teslassa ne akut on pohjassa. Vaurio sinne pohjaan saattaa aiheutttaa tulipalon esim heti tai vaikka kuukauden päästä. Ei kannata ryynätä sillä tölsyllä mitensattuu tai voi käydä noin.

Ja lisäähan se melkoisesti riskiä, jos hujauttaa vaikka metsään, ja ei pääse heti sieltä autosta, niin riski sinne palamiselle on aina suurempi..

Eiköhän kiinabussi ole eri asia, kuin euroopassa myytävät autot
 
Eikös se on katodi, jossa sitä happea muodostuu?
Litium hapettuu anodissa, kun sähkövaraus purkautuu. Ja sitten kun se hapettuminen karkaa käsistä, ts akku purkautuu oikosulussa vähän liikaa, se syttyy kansaomaisesti tuleen. Ja ladatessa sitten pelkistyminen.
 
Litium hapettuu anodissa, kun sähkövaraus purkautuu. Ja sitten kun se hapettuminen karkaa käsistä, ts akku purkautuu oikosulussa vähän liikaa, se syttyy kansaomaisesti tuleen. Ja ladatessa sitten pelkistyminen.
In situ experiments showed that during thermal runaway, the cathode releases oxygen by a phase transition, and this oxygen is consumed by the lithiated anode.

 
In situ experiments showed that during thermal runaway, the cathode releases oxygen by a phase transition, and this oxygen is consumed by the lithiated anode.

Niin? Luitko mitä sanoin?

Litium hapettuu anodissa? Mitä toi sun teksti sanoo?

We demonstrate herein that not only internal short circuiting, but also chemical crossover
?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 430
Viestejä
4 556 437
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom