Niinpä.
Toimittaja kuvittelee saavansa jos ei nyt koko latausaikaa, niin jos parhaimmillaan edes pienen hetken 22 kW AC ID.4:lla, jossa on 11 kW AC... Ei tule tapahtumaan.
Kaikki eivät osaa käyttää sähköautoa järkevästi. Kyseinen toimittajakin vaikuttaa ainakin jutun perusteella melkoisen kokemattomalta sähköautoilijalta, vaikka onkin kuulemma ajanut kaikki merkittävät uutuudet.
Lähtiessä akku oli 100 %/77 kWh ja lämpötila 2-7 C sekä aurinkoista. Menomatka oli 174 km ja kulutus auton mukaan 26 kWh/100 km, eli todellisuudessa jopa 28 kWh/100 km. Joko nopeutta tai lämmitystä on pidetty reippaasti. Muistaakseni siinä Kauppalehden alkuperäisessä jutussa Niko ihasteli lämmintä matkustamoa. Eihän tuossa tavassa mitään väärää ole, mutta pitää ymmärtää sen lisäävän lataustarvetta ja siten matka-aikaa.
Turussa akku on ollut arvioimallani mittarivirheellä (77 - 28 * 1,74) / 77 * 100 % = 37 %
Auton olisi voinut ladata paluumatkalla Paimiossa, mutta kirjoittaja päätyi lataamaan tunnin verran peruslatausta keskustassa, 11 kWh. Sen jälkeen akussa pitäisi olla 51 %. Hän olisi tosin halunnut pikalaturille, mutta se ei toiminut, kuten ei toiminut seuraava peruslatauskaan. Vasta kolmas laturi toimi. Onhan se varmaan mahdollista, mutta toinen vaihtoehto on, että juttua on tarkoituksella haluttu hieman maustaa. Itselläni viimeisen vuoden ja 7500 km aikana vain kerran on kohdalle osunut rikkinäinen laturi, Lidlin maksuton pika. Tai ainakaan en saanut sähköä parissa minuutissa, niin otin viereisestä letkusta peruslatausta.
Ensimmäisen latauksen jälkeen range näytti 185 km, mikä sai kuskin epävarmaksi, koska matkaa oli jäljellä 357 - 174 - (pyörimiset kolmella eri laturilla) -> < 183 km. Tämän epävarmuuden hän päätti paikata paluumatkalla -5 km/h ja/tai matkustamo asteen viileämmäksi -ratkaisun sijaan menemälle heti perään toiselle (eli neljännelle) laturille.
Nyt löytyi vihdoin ensimmäinen toimiva pikalaturi, niin siihenhän oli mukavaa perustaa autotoimisto/sämpyläbaari 62 minuutiksi. Energiaa imettiin siihen 51 % täynnä olevaan akkuun 43 kWh, jonka jälkeen akussa pitäisi olla (0,51 + 43 / 77) * 100 % = 106,9 %. Hetkonen, eihän sinne yli sataa mahdu! Selitys on tietenkin sen toista tuntia pidetyn autotoimiston lämmitystarve. Eiköhän sielläkin ole riisuttu kiristäviä päällysvaatteita ja ihasteltu menomatkan tapaan lämmintä matkustamoa.
Akku on ollut paluumatkan alkaessa mitä ilmeisimmin hyvin liki 100 %, mikä rauhoittaa epävarmemmankin autotoimittajan, joten ei kun matkaan. Perillä auto näytti koko matkalle 24 kWh/100 km, eli paluu oli 22, koska meno oli 26. Mittarin virhe huomioiden paluumatkan 22 olisi todellista 24 kWh/100 km. Paluumatka oli korkeintaan 183 km, joten SOC oli perillä enintään (77 - 24 * 1,83) / 77 * 100 % = 43 %. Tuskin montaa prosenttia tuon allekaan, koska akkua oli niin kiukulla ladattu ennen paluumatkaa. Käytännössä toimittaja lähti täpötäydellä akulla sekä meno- että paluumatkalle. Noin toimimalla ID.4:n suuri akku jää hyödyntämättä ja latureilla tulee vietettyä aikaa puskiessa viimeisiä hitaita prosentteja akkuun välillä 80-100 %. Täydellä akulla onnistuu tripletilläkin, jos höllää nopeutta kympin.
ABRP näyttää ID.4:lle (+4 C, vastatuuli 2 m/s, 120 km/h) yhtä 11 min. lataustaukoa paluumatkalla Paimion Ionityllä, missä hinnaksi tulisi 8,52 €/17,6 kWh. Hitaammin ajamalla (100 km/h) ei tarvitsisi ladata ollenkaan. Kuulostaa helpommalta ja halvemmalta kuin kokeneen autotoimittajan seikkailu.
Edit.
@Kvarkki Se oli vaan näppituntumalta heitto, että jos ajaisi kuten toimittaja, eli lähtee ajamaan molempiin suuntiin 100 % akulla. Oikeasti kannattaa tietenkin ottaa pieni lyhyt lataus jossain kohtaa. En ole Turkuun ajanut, mutta Espoosta Nokialle (204 km), mihin voi kesällä ajaa 110:a, mutta ei ID-esimerkin +4 C ja 2 m/s vastatuulessa. Jos ABRP syöttää nuo speksit ja 110 km/h, niin Itäkeskus-Tku perillä on aika naftit 3 %. Nopeus (110) vie 16 kWh/100 km. Siihen päälle lämpötilan ja vastatuulen vaikutus 2 kWh/100 km, niin ollaan 18:n kieppeillä, mikä tarkoittaa rangeksi 175-180 km. Liian tiukaksi menee noilla olosuhteilla Itis-Tku@110 km/h. Itäkeskus mulla oli valittuna siksi, että saisin yli 350 km, kuten toimittajalla.