Onhan tuo joo hieman ehkä kärjistetysti sanottu mutta jollain aikavälillä, kun siirrytään älykkääseen sähköverkkoon, tulee V2G-lataus eli voit myydä auton akusta sähköä huippukysynnän tunteina takaisin sähköverkkoon ja ladata autoa sitten vastaavasti edullisimman sähkön aikaan. Tuo vaatii toki myös auton päästä yhteensopivuuden joten ei ole ihan heti tapahtumassa, mutta ampuisin kuitenkin tällä vasta-argumentilla sen yli-innokkaan sähkömiehen myyntipuheet alas. 1000€ saa melkoisen paljon kilowattitunteja ostettua.
Noin päin tuo on järkevä ja turvallinen ratkaisu kyllä, tuon varmaan saa asentaa virallisestikin ilman sähkömiestä?
Mulla on autokatoksessa 10A sulakkeella oleva suko samaa käyttötarkoitusta varten, jonka lämpötilaa ja myös sulaketaulun lämpötiloja olen seuraillut hybridiä lataillessa, ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen kun vaihdatin auton latauslaitteen kuluneen pistotulpan uuteen sähköliikkeessä. Näissähän on nykyään latausteho rajattu 8A tasolle mutta oma auto on sen verran vanhempi että siinä tehona on 9,7A. Auton oma latauslaite kannattaa pitää kiinteästi pistorasiassa kiinni, niin se ei turhaan kulu.
Omalla käyttöprofiililla isoin tarve erilliselle latausasemalla olisi juuri tässä ja nyt pikkuakkuisen hybridin kanssa, tehtäessä välilatauksia töistä kotiin tullessa ja ennen asioille lähtöä. Tuo investointi ei vain maksaisi koskaan itseään takaisin koska todennäköisesti 3v päästä alla on jo isoakkuinen ja tehokkaammalla AC- sekä DC-latauksella varustettu täyssähkö jota ei ikinä tarvitse ladata kotona tyhjästä täyteen.