Yleistä keskustelua sähköautoista

No ok. Jos pystyy, niin miksi siihen pitäisi tukea saada?
Jotta ihmiset ostaisivat enemmän sähköautoja mikä mahdollistaa Suomelle halvimmalla mahdollisella tavalla leikata liikenteenpäästöistä niinkuin on luvattu. Jos ei olisi luvattu niin vitut mitään tukiasikaan olisi.
Jep. Helposti opiskelija ostaisi sen tosi halvan bensa-auton muuten. Jossa taas saattaa tulla korjauskuluja. Uudehko pieni sähköauto voisi siis olla vaihtoehto, jos saa ostettua halvalla.

Minusta tuo 50000€ raja on hyvä. Tai sitten 40000€ raja ja 6000€ tukea sekä 50000€ raja ja 4000€ tukea. Ja esim 60000€ raja ja vain 2000€ tukea. Pitäisi olla sitten kaikki tyytyväisiä :)
 
Ja koska uutenakin on saanut 2000€ sähköauton hankintatukea, niin vastaavasti käytetytkin on saman verran halvempia.

Ei se tuki automaatisesti käytetyn auton hintaan mene. Eikö täälläkin muutama ole tuonut uskottavasti esiin saavansa ”voittoa” jos nyt myisi yli vuosi sitten ostamansa Mii:n?

Toki jos uudet autot saa korotetun tuen, niin se näkyy myös käytettyjen hinnoissa. Kun tuki taas loppuu, niin nousee uusien autojen myötä myös käytettyjen hinnat.
 
Hankintatuen voisi siirtää pikalatausinfran kehittämiseen. Väittäisin, että sähköautoilu olisi paljon houkuttelevampaa jos pikalatureiden tiheys olisi se, että jokaisen Shellin pihassa olisi monta +100kwh laturia, jolloin huoli toimintamatkasta satunnaisilla pitkillä reissuilla pienenisi.


Toimiva ja nopea latausinfra myös reissussa lisäisi sähköauton houkuttelevuutta ainakin itselleni paljon enemmän kuin pienehkö alennus hankintahinnasta
 
Ei se tuki automaatisesti käytetyn auton hintaan mene. Eikö täälläkin muutama ole tuonut uskottavasti esiin saavansa ”voittoa” jos nyt myisi yli vuosi sitten ostamansa Mii:n?

Toki jos uudet autot saa korotetun tuen, niin se näkyy myös käytettyjen hinnoissa. Kun tuki taas loppuu, niin nousee uusien autojen myötä myös käytettyjen hinnat.
Tosiaan Seatin maahantuoja lupasi 2019 tilattuihin Seat Mii autoihin 2000€ ylimääräisen alennuksen. Eli yhteensä 4000€ "tuki" ja jos vielä aivan aluksi olisi saanut 500€ tingittyä auton ostohinnasta, niin yhteensä 4500€ alennus. Vähän myöhemminhän tuota normaali tinkimistä ei enää saanut, vaan autot meni listahinnoilla.

Eli periaatteessa 2500€ voisi saada "voittoa" jos auto on hyvässä kunnossa ja vähän ajettu.

Tosiaan, sitten kun tuet taas loppuu, niin hinnat kyllä nousee. Mutta toivottavasti sähköautojen hinnat olisi jo muutenkin laskeneet.
 
No ok. Jos pystyy, niin miksi siihen pitäisi tukea saada?
Saahan perheet lapsilisiäkin tulotasosta riippumatta eli vaikka ne vaipat saisi ostettua ilman sitä lapsilisääkin. Samoin tiettyjä verovähennyksiä saa kaikki henkilöt, ei vain alhaisen tulotason omaavat.

Jos Suomessa halutaan lisätä sähköautojen määrää valtion tasolla, niin valtio antaa porkkanaa niille kaikille, joilla on varaa ostaa uusia autoja. 20 tuhatta vuodessa bruttona saava siivooja ei sitä uutta 30k€ sähköautoa osta, vaikka saisi siihen 5000 euroa tukea. Mutta 60 tuhatta euroa bruttona saava inssi saattaakin ostaa sen uuden 30k€:n sähkiksen 25k€:lla mieluummin kuin 30k€:n polttiksen. Porkkanalla siis ohjataan kansalaisia ostamaan niitä asioita, joita valtio hakee takaa.

Porkkanan vaihtoehtona on sitten keppi. Esimerkiksi kaikille polttiksille 1000€ lisää veroa joka vuosi maksettavaksi ja sähkikset sama vero 0€. Siivooja ei edelleenkään saa maksettua sitä 30k€ sähkistä, mutta joutuu vuosittain maksamaan enemmän siitä vanhasta autostaan. Inssi päättääkiin ostaa sähkiksen 30k€:lla, koska laskee, että 5 vuoden pitoajalla säästää jo 5000 euroa vuosikuluissa verrattuna polttikseen. Kepin käytössä ohjataan myös kansalaisia, mutta erilaisin lopputuloksin. Jokainen voi sitten itse miettiä haluaako mieluummin käytettävän porkkanaa vai keppiä.

Minusta tukea pitää nimenomaan antaa niille, joilla on varaa ostaa niitä uusia sähkiksiä, jos kerta tavoitteena on niiden lisääminen. Valitettavasti sähkiksien hinta on korkeampi kuin vastaavien polttiksien ja siksi tukien määrää ja rajahintaa on nostettava. Tämähän kävi selkeästi ilmi valtion tekemästä tutkimuksesta, että kolmessa vuodessa olemassa olevasta maksimituen määrästä oli käytetty vain noin 35%. Tuki ei siis ollut tarpeeksi hyvä, että se olisi ohjannut ostamaan selkeästi enemmän sähkiksiä.
 
Yksi parhaimpia tapoja edistää sähköautoilua olisi se, että valtio ja kunnat ostaisi mahdollisimman paljon sähköautoja 2-3v pituisilla leasing-sopimuksilla, ja näin ollen olisi sitten 2-3v päästä mukavasta buustattu käytettyjen sähköautojen markkinaa. Käytettyjen markkina on se mikä määrittää tämän maan autokannan kohtalon.
 
Tuo on vähän typerä ajatusmalli että sähkö-autotuet on tulonsiirtoa rikkaille. Kansanedustajat nyt ovat päättäneet että päästöjä pitää saada alemmaksi. Ja siihen suuntaan ohjataan näillä tuilla jotta useampi uusi auto olisi sähköinen. Sieltä ne sitten liikkuu käytettyjen markkinoille.

Kyllä ne "rikkaat" ostaa sen uuden auton mikä budjettiin sopii.
 
Hankintatuen voisi siirtää pikalatausinfran kehittämiseen. Väittäisin, että sähköautoilu olisi paljon houkuttelevampaa jos pikalatureiden tiheys olisi se, että jokaisen Shellin pihassa olisi monta +100kwh laturia, jolloin huoli toimintamatkasta satunnaisilla pitkillä reissuilla pienenisi.


Toimiva ja nopea latausinfra myös reissussa lisäisi sähköauton houkuttelevuutta ainakin itselleni paljon enemmän kuin pienehkö alennus hankintahinnasta

Itselleni sillä pikalatausinfralla ei taas olisi niin paljon merkitystä. >90% matkoista on sellaisia, että akun varaus ei laskisi alle puolen. Jos jatkossa voisi luottaa siihen, että jokaiselta abc:lta löytyy tarvittava laturi, niin se 5-10 pidempää matkaa vuodessa menisi vallan mainiosti.

Markkinat tuovat kyllä tarjontaa kun on kysyntää, mutta tarjonta ei aina luo kysyntää. Sikäli pidän itse parempana tätä lähestymistapaa, että nimenomaan hankintaa tuetaan.
 
Lähtökohtaisesti sähköautojen tukeminen tällä hetkellä on rahan kaatamista kaivoon. Eri arvioiden mukaan sähköautojen hinnat ovat polttomoottoriautojen hinnoissa ns. Golf-kokoluokassa 3-4 vuoden sisällä. Jos tukemalla sähköautoja entistä enemmän (muistakaa, että jo päästöperusteinen autovero de-facto tukee niitä paljon enemmän vs polttomoottoriset kuin muiden valtioiden "isommat tuet, joihin usein viitataan) aikaistetaan sähköistymistä vaikka keskimäärin 20 000 autolla/vuosi, niin näiden merkitys sekä Suomen, että erityisesti globaaleihin päästöihin on täysin olematon.


Hankintatuen voisi siirtää pikalatausinfran kehittämiseen. Väittäisin, että sähköautoilu olisi paljon houkuttelevampaa jos pikalatureiden tiheys olisi se, että jokaisen Shellin pihassa olisi monta +100kwh laturia, jolloin huoli toimintamatkasta satunnaisilla pitkillä reissuilla pienenisi.

Tai ihan kaikenlaisen latausinfran kehittämiseen. Edelleenkin suuri osa suomalaisista asuu kerros-/rivitaloissa, joissa kotilatausmahdollisuutta ei käytännössä ole, mikä tekee sähköautoilusta nykyisellään erittäin työlästä useimmilla elämäntyyleillä ja ajoprofiileilla. Kun

Vaikka ylipäänsä kaikenlainen tukeminen on mielestäni typerää. Näyttäisi, että autotehtaat kyllä tunkee sähköä meille lähivuosina niin paljon, että tulee yleistymään ihan ilman mitään tukiakin. Ehkä tosiaan hieman hitaammin, mutta kuten edellä totesin, tällä ei ole mihinkään mitään merkitystä.

En muuten tiedä missäköhän maailmassa täällä osa asuu kun opiskelija on ostamassa 20k€ sähköautoa.
 
En muuten tiedä missäköhän maailmassa täällä osa asuu kun opiskelija on ostamassa 20k€ sähköautoa.
En minäkään. Mutta kannattaa huomioida tuo Seatin oma tuki vuonna 2019. Eli silloin (alle) 20k sähköautoon yhteensä 4k tukea.

"Seat Mii Electric osoittautui 2019 myyntimenestykseksi. Valtion sähköautotuen ja maahantuojan tarjouksen siivittäminä käteishinta putosi alle 16 000 euroon, ja autoja varattiin lyhyessä ajassa satoja kappaleita. Kun tilauskirjat alkoivat täyttyä ja toimitusajat pidentyä, myös Miin sisarmallit Volkswagen e-Up ja Škoda Citigo-e iV lähtivät menemään kaupaksi."

Nythän tuo alle 16k on muuttunut:
Mii electric Alkaen (valtion hankintatukiedulla) 19990 €

Nettiauton halvin 17 600€, eli 1600€ voitolla sitä nyt yritetään myydä pois.

Jos opiskelija joutuu ajamaan paljon, niin onhan sähkis näppärä, jos vaikka vanhempien luona onnistuisi vielä aina lataamaan? Jos taas lataukset ei onnistu, niin menee hankalaksi.


Tuo Seat Mii:n 4000 tuki on hyvä esimerkki, että myynti kasvoi. Kyllä siitä 4000€ tai 6000€ tuesta hyötyä olisi alle 50k autoille. Latureita tulee sitten, kun alkaa olla autojakin enemmän? Se vielä että esim 4000€ tuki olisi tavallaan suurin kaikkein halvimpiin sähköautoihin (tietenkin).
 
En muuten tiedä missäköhän maailmassa täällä osa asuu kun opiskelija on ostamassa 20k€ sähköautoa.
Käytin opiskelijaa matalatuloisena esimerkkinä. Jos sen auton tarvitsee päivittäiseen käyttöön ja haluaa siihen panostaa myös tulevaa ajatellen, on hyvinkin mahdollista ostaa osamaksulla 20-30k auto. Opintotuki ja -laina + asumistuki on >1k /kk, josta hyvin maksaa auton lisäksi vuokraa ja elämiseenkin jää rahaa, vaikkakin naftisti.

Valintoja, kuten aiemmin sanoin.

En ainakaan itse lähtisi asumisesta ja ruuasta tinkimään auton takia, mutta jollain voi olla tilanne toinen. Joka tapauksessa 10% auton ostohinnasta pois pienentäisi kuukausierää huomattavasti ja sillä ostaisi pitkät pätkät taas makaronia.
 
(muistakaa, että jo päästöperusteinen autovero de-facto tukee niitä paljon enemmän vs polttomoottoriset kuin muiden valtioiden "isommat tuet, joihin usein viitataan) aikaistetaan sähköistymistä vaikka keskimäärin 20 000 autolla/vuosi, niin näiden merkitys sekä Suomen, että erityisesti globaaleihin päästöihin on täysin olematon.
No tuossa on pieni "porsaanreikä", eli polttomoottorilliset hybridit (jossa latauspistoke) on myös pienellä autoverolla. Ja sen lisäksi pienellä käyttövoimaverolla (bensiini). Sähköautossa joutuu sitten maksamaan bensa-autoa (sitä hybridiä) selvästi suurempaa käyttövoimaveroa juuri pelkän sähkömoottorin takia. Jos ajaa oikein vähän, niin sähkö ei ole järkevin? Vaan esim Toyota Yaris Hybrid (ei ladattava).

Ainoastaan vanhan tekniikan bensat on vähän suuremmalla autoverolla. Mutta toki niidenkin päästöt on vähän pienentyneet ja autovero myös.
 
Ja koska uutenakin on saanut 2000€ sähköauton hankintatukea, niin vastaavasti käytetytkin on saman verran halvempia.
Ei se kyllä noin mene. Useampikin mii / eup ostaja on saanut autostaan enemmän käytettynä myydessä kuin mitä uutena maksoi.

Käytettyjenkin autojen kohdalla kysyntä ja tarjonta määrittävät hintatason.

Monessa paikassa ympäri maailman käytettyjen hinnat ovat nousseet viime kuukausina.
 
Ei se kyllä noin mene. Useampikin mii / eup ostaja on saanut autostaan enemmän käytettynä myydessä kuin mitä uutena maksoi.

Käytettyjenkin autojen kohdalla kysyntä ja tarjonta määrittävät hintatason.

Monessa paikassa ympäri maailman käytettyjen hinnat ovat nousseet viime kuukausina.
Niin. Koska Seat on nostanut Miin hintaa 4000€, eikä koko autoa saa tilattua. E-up oli halvimmillaan lähes Miin hintainen. Nyt paljon kalliimpi, eli hinta on varmaan noussut yli 4000€ (tarkistamatta)?


Syynä varmaan korkeaan hintaan on akku ja komponenttipula, sekä muuten vaan liian pieni valmistuskapasiteetti. Tuo on kyllä nyt hyvin harmillista. Tehtaita pitäisi saada nopealla tahdilla tehtyä lisää.

Itsekin olen viime vuonna myynyt 2kpl Seat Mii:tä. Skoda Citigo Style oli myös, mutta se meni sitten taas tappion puolelle. Kolmas Seat Mii on vasta jossain päin tulossa. Ajoon tulee, mutta ainakin yritän sitä sitten taas myydäkin. Harmillisesti vain se eka Seat Mii oli siitä maahantuojan tarjous erästä (noin 16000€).


Myöskään Vw Id.3 hinnastossa ei ole enää niitä halvimpia autoja ollenkaan listattuna, eli ehkä peruttu? Hinta oli muistaakseni alle 30k, jossa siis 2k hankintatuki mukana.
 
Markkinat tuovat kyllä tarjontaa kun on kysyntää, mutta tarjonta ei aina luo kysyntää. Sikäli pidän itse parempana tätä lähestymistapaa, että nimenomaan hankintaa tuetaan.

Mutta latausinfran kehittäminen, ja sitä myötä monelle suurimman ongelman eli pitkien lataustaukojen ja niiden suunnittelun poistaminen ei lisää potentiaalisia ostajia ja kysyntää?

Kyllä ne auton ostajat miettivät käytettävyyttäkin, eikä pelkkää hintaa. Jos käytettävyydessä on puutteita, tonnin alennus tuskin paikkaa ongelmaa. Jos käytettävyys on hyvä, tonni pari tuskin on enemmistölle ongelma hankintahinnassa.

Käytin opiskelijaa matalatuloisena esimerkkinä. Jos sen auton tarvitsee päivittäiseen käyttöön ja haluaa siihen panostaa myös tulevaa ajatellen, on hyvinkin mahdollista ostaa osamaksulla 20-30k auto. Opintotuki ja -laina + asumistuki on >1k /kk, josta hyvin maksaa auton lisäksi vuokraa ja elämiseenkin jää rahaa, vaikkakin naftisti.

Valintoja, kuten aiemmin sanoin.

En ainakaan itse lähtisi asumisesta ja ruuasta tinkimään auton takia, mutta jollain voi olla tilanne toinen. Joka tapauksessa 10% auton ostohinnasta pois pienentäisi kuukausierää huomattavasti ja sillä ostaisi pitkät pätkät taas makaronia.

OT, mutta asumistuki on aina pienempi kuin asumisen menot, eli sitä ei tarvitse huomioida. Opintotuki+laina = 902€/kk, josta pitää vähentää asumisen kulut asumistuen jälkeen.
 
Jotta ihmiset ostaisivat enemmän sähköautoja mikä mahdollistaa Suomelle halvimmalla mahdollisella tavalla leikata liikenteenpäästöistä niinkuin on luvattu. Jos ei olisi luvattu niin vitut mitään tukiasikaan olisi.

Suomi leikkaa päästöjään paljon tehokkaammin laittamalla rahat vaikka kämppien energiaremppoihin kuin tukemalla sähköautojen hankintaa.

Ympäristön ja kansantalouden kannalta sähköautojen hankintatuki on todella tehotonta.
 
Tulipa vähän verrattua numerodataa Toyotan sähkö-katumaasturista vs Teslan Model Y, aika "pieneltä" ja tehottomalta näyttää tuo Toyota Model Y:n rinnalla eikä hintaero kuitenkaan kovin suuri.

Lexus UX-300eTesla Model Y LREro
Hinta alkaen51651644001.24x
Hinta melko vertailukelpoisilla varusteilla?56385644001.14x
Toimintasäde~310km505km1.62x
kiihtyvyys 0-100 km/h7.5s5.1s1.47x
vetotapaetuvetoneliveto2x
kapasiteetti ihmisiä suomessa451.25x
kapasiteetti ihmisiä ulkomailla max471.75x
maksimikuorma~400kg~600kg~1.5x
peräkoukku saatavilla-1

Toyotalla toki laatu on parempi, ja saa esim. tutussa paikassa olevan nopeusmittarin ja muutenkin tutut ja hyväksi todetut tavat säätää tuulilasinpyyhkijöitä yms. varusteita, sen sijaan että joutuisi tökkimään kosketusnäyttöä. Toisaalta se Teslan kosketusnäyttä sitten tekee paljon muutakin jota Lexuksessa ei ole.
 
Mutta latausinfran kehittäminen, ja sitä myötä monelle suurimman ongelman eli pitkien lataustaukojen ja niiden suunnittelun poistaminen ei lisää potentiaalisia ostajia ja kysyntää?

Kyllä ne auton ostajat miettivät käytettävyyttäkin, eikä pelkkää hintaa. Jos käytettävyydessä on puutteita, tonnin alennus tuskin paikkaa ongelmaa. Jos käytettävyys on hyvä, tonni pari tuskin on enemmistölle ongelma hankintahinnassa.

Toki. Itse näen kuitenkin, että se joukko, jolle tuo pitkien matkojen taittaminen on arkipäivää, ei kannata miettiä sähköautoa ensimmäisten joukossa. Ellei sitten ole hieman harrastuneisuutta. Taloyhtiöiden tukeminen infran kanssa on kyllä järkevää, sitä onneksi tehdäänkin paljon.

Pikalatureiden kanssa parasta mitä valtio voisi tehdä, on vaatia järkeviä roaming-rajapintoja latauspalvelun tarjoajien kesken. Ettei tarvisi miettiä paljonko se seuraava lataus maksaa missäkin ja minkä applikaation tarvii.
 
Tulipa vähän verrattua numerodataa Toyotan sähkö-katumaasturista vs Teslan Model Y, aika "pieneltä" ja tehottomalta näyttää tuo Toyota Model Y:n rinnalla eikä hintaero kuitenkaan kovin suuri.

Lexus UX-300eTesla Model Y LREro
Hinta alkaen51651644001.24x
Hinta melko vertailukelpoisilla varusteilla?56385644001.14x
Toimintasäde~310km505km1.62x
kiihtyvyys 0-100 km/h7.5s5.1s1.47x
vetotapaetuvetoneliveto2x
kapasiteetti ihmisiä suomessa451.25x
kapasiteetti ihmisiä ulkomailla max471.75x
maksimikuorma~400kg~600kg~1.5x
peräkoukku saatavilla-1

Toyotalla toki laatu on parempi, ja saa esim. tutussa paikassa olevan nopeusmittarin ja muutenkin tutut ja hyväksi todetut tavat säätää tuulilasinpyyhkijöitä yms. varusteita, sen sijaan että joutuisi tökkimään kosketusnäyttöä. Toisaalta se Teslan kosketusnäyttä sitten tekee paljon muutakin jota Lexuksessa ei ole.

Eikö olisi fiksumpaa verrata lexusta model y SRään?
 
En tiedä tarviiko tuota Lexusta verrata oikein mihinkään. Kyseessä lienee hinta-laatusuhteeltaan yksi huonoimmista (ellei jopa huonoin) saatavilla olevista sähköautoista.
 
En tiedä tarviiko tuota Lexusta verrata oikein mihinkään. Kyseessä lienee hinta-laatusuhteeltaan yksi huonoimmista (ellei jopa huonoin) saatavilla olevista sähköautoista.

Hinta-ominaisuussuhteeltaan, tai hinta-suorituskyky-suhteeltaan, ei hinta-laatu-suhteeltaan. Nämä on täysin eri asioita. Laatu Lexuksissa on aina ollut erinomaista.
 
Model Y:lle yksi kilpailija voisi olla id.4 GTX (neliveto). Volkkari on varmaan nopeammin saatavilla.

Noiden numeroiden perusteella Lexus on ihan reippaasti ylihintainen.
 
Model Y:lle yksi kilpailija voisi olla id.4 GTX (neliveto). Volkkari on varmaan nopeammin saatavilla.

Noiden numeroiden perusteella Lexus on ihan reippaasti ylihintainen.

Numeroiden valossa mersut, bemut, audit, lexukset yms on aina ylihintaisia.

Teslan numerot on kunnossa mutta laatutaso surkea.
 
Numeroiden valossa mersut, bemut, audit, lexukset yms on aina ylihintaisia.

Teslan numerot on kunnossa mutta laatutaso surkea.
Audiltakin tosiaan tulee id.4 ja enyaq kokoluokan auto. Toki vähäsen kalliimmalla hinnalla. Mersun ja Bemarin nykyiset sähköautot taitaa tosiaan olla kalliita, paitsi i3.

Lexuksesta en tiedä, kun uusi auto. Esim tuon videon perusteella ei vakuuta. Kai äänekäs ja lyhyt ajomatka. Ilmeisesti yllättävän painavakin oli.



Model 3 SR+ olisi ok, jos olisi halvempi :) Voi olla tosiaan heikko laatu, mutta sopivaan hintaan olisi paljonkin ostajia silti. Ongelmana myös pitkä matka myymälään ja luultavasti sinne huoltoon myös.
 
Tulipa vähän verrattua numerodataa Toyotan sähkö-katumaasturista vs Teslan Model Y, aika "pieneltä" ja tehottomalta näyttää tuo Toyota Model Y:n rinnalla eikä hintaero kuitenkaan kovin suuri.

Lexus UX-300eTesla Model Y LREro
Hinta alkaen51651644001.24x
Hinta melko vertailukelpoisilla varusteilla?56385644001.14x
Toimintasäde~310km505km1.62x
kiihtyvyys 0-100 km/h7.5s5.1s1.47x
vetotapaetuvetoneliveto2x
kapasiteetti ihmisiä suomessa451.25x
kapasiteetti ihmisiä ulkomailla max471.75x
maksimikuorma~400kg~600kg~1.5x
peräkoukku saatavilla-1

Toyotalla toki laatu on parempi, ja saa esim. tutussa paikassa olevan nopeusmittarin ja muutenkin tutut ja hyväksi todetut tavat säätää tuulilasinpyyhkijöitä yms. varusteita, sen sijaan että joutuisi tökkimään kosketusnäyttöä. Toisaalta se Teslan kosketusnäyttä sitten tekee paljon muutakin jota Lexuksessa ei ole.
Lexus premium-merkkinä näyttää aina huonolta numeroilla mitattuna. Jos se myytäisiin Toyotana, niin hinnasta lähtisi heti vähintään 5 k€ pois, ja koska se nyt Lexuksenakin oli Teslaa halvempi, on selvää ettei se numeroissa pärjää. Jos "Toyota 300e":hen laittaisi hintaeron verran lisää akkua ja toisen sähkömoottorin tuomaan nelivedon ja lisää suorituskykyä, ei eroa välttämättä enää olisi.

Lexus antaa hinnalleen vastinetta mm. tarjoamalla huollon ajaksi nimikoidun parkkiruudun, veloituksettoman sijaisauton ja lisäksi oma auto pestään. Tarjolla voi olla pientä syömistä/purtavaa ja voi saada kutsuja hienossa miljöössä tapahtuvaan uuden mallin esittelyyn, jossa on tarjolla esim. brunssi. Koeajojen aikana oma auto tietenkin pestään. Muutenkin palvelu ja auton laatu on tavallista parempaa, mistä jotkut ovat valmiita maksamaan enemmän kuin numeroiden perusteella olisi aiheellista.

Monet pelkäävät sähköauton akun kestämistä. Juuri tuossa mallissa on aika asiallinen akkutakuu, 10 v/1 000 000 km@70 %. Tesla Y:ssä akkutakuu on 8 v/192 000 km@70 %. Kaverilla meni tällä viikolla akku Model S 85:stä, 6 v/250 km. Menee onneksi takuuseen, koska on vanhoilla säännöillä. Uusissa "ässissä" on vain 8 v/240 tkm. Maksuttomia Super Chargereita on suosittu ja kotilatausta ei hänellä ole.

 

Liitteet

  • Screenshot_20210515-202128.png
    Screenshot_20210515-202128.png
    269,9 KB · Luettu: 54
Monet pelkäävät sähköauton akun kestämistä. Juuri tuossa mallissa on aika asiallinen akkutakuu, 10 v/1 000 000 km@70 %. Tesla Y:ssä akkutakuu on 8 v/192 000 km@70 %. Kaverilla meni tällä viikolla akku Model S 85:stä, 6 v/250 km. Menee onneksi takuuseen, koska on vanhoilla säännöillä. Uusissa "ässissä" on vain 8 v/240 tkm. Maksuttomia Super Chargereita on suosittu ja kotilatausta ei hänellä ole.

Voitko avata, mitä tarkoittaa "akun meneminen"? Hajosi totaalisesti, vai alitti jonkun maagisen 70% rajan jolloin Tesla vaihtaa sen ilmaiseksi?
 
85 paketeissa on 2012(2013 eu) - 2015 johonkin puoliväliin asti ollu tietyissä sarjoissa vikaa akun nestekierrossa> hajoilivat, kui myös bms ohjelmistossa. Oma akku revisio on parempaa sorttia ja pelaa.

85 akuissa osassa hajonnu bms ja jossain kennot tai pari.

Menevät hollantiin kunnostukseen ja autoon tulee tilalle valmiiksi kunnostettu tai nykyään myös jos lotossa lykästää niin> 90kw paketti koska 85 akkuja ei ole samalla lailla tarjolla.

90kw paketti on aika kiva, range kasvaa :)
 
Voitko avata, mitä tarkoittaa "akun meneminen"? Hajosi totaalisesti, vai alitti jonkun maagisen 70% rajan jolloin Tesla vaihtaa sen ilmaiseksi?
En osaa sanoa tarkemmin, koska juuri tapahtui. Oli ollut latautumassa 500-800 km ajon jälkeen. Sitten auto tai kännykkä oli näyttänyt aamulla 90 % SoC, mutta kun yritti lähteä ajamaan, niin akku näytti nollaa ja tuli joku virheilmoitus ilmeisesti akkuun liittyen. Sijaisauto alle ja kotiin. Tesla hoitaa Teslan takuukorjaukseen.
 
Lexus antaa hinnalleen vastinetta mm. tarjoamalla huollon ajaksi nimikoidun parkkiruudun, veloituksettoman sijaisauton ja lisäksi oma auto pestään. Tarjolla voi olla pientä syömistä/purtavaa ja voi saada kutsuja hienossa miljöössä tapahtuvaan uuden mallin esittelyyn, jossa on tarjolla esim. brunssi. Koeajojen aikana oma auto tietenkin pestään. Muutenkin palvelu ja auton laatu on tavallista parempaa, mistä jotkut ovat valmiita maksamaan enemmän kuin numeroiden perusteella olisi aiheellista.
Hyvä palvelu. Täältä olisi 70km Lexukselle, eli ei sen takia kiinnosta, liian hankalaa. Saisivat myydä myös Toyota liikkeessä? Toisaalta Teslalle olisi vielä paljon pitempi matka, niin sekin kiinnostaa yhtä vähän. Teslaa pidän ihan hyvänä autona, mutta ei ole päässyt tutustumaan laatuun, niin olisi riski?

Palveluissa on kyllä eroja ja jos on tuttuja myyjiä (auto ostettu), niin ei tarvitse mitään papereitakaan täyttää, vaan ainakin itse olen päässyt suoraan koeajolle (toki maksan, jos sattuu jotakin). Itsellä viisi uuden auton kauppaa ja muistavat vieläkin, jos on jossain nähty tai uusi malli kiinnostaa ottaa lyhyelle koeajolle. Itse en jaksa autolla kovin kauaa ajaa, niin tuo normi koaejo on ihan riittänyt.

Esim Cupran ladattava oli hyvän tuntuinen auto. Id.4 oli taas kitkoilla ja Enyaq kesärenkailla, niin Skoda tuntui siksi paremmalta, kun oli tietysti parempi pito renkaissa. Täytyy ainakin tuo rengastus muistaa, kun vertailee autoja.
 
Tuli tilattua ilman koeajoa ihan youtube-videoiden perusteella yksityisleasing-autona Renault Zoe ze40 lifen vuosimallia 2018. 17 000 km ajettu. 250 eur/kk. Ihan ok vaikka oon kuullu että vielä muutaman kympin halvemmallakin noita on joku jo saanut käyttöön jostain.
En ole ennen ees kokeillut hybridiä, saati sitten sähköautoa. Saapa nähdä kuin käy.
 
Järjestele nyt sillä välin itsellesi latausasema kuntoon.
 
Järjestele nyt sillä välin itsellesi latausasema kuntoon.

Noh noh. Riippuen omasta käyttötarpeesta ja tulevasta autosta, tuo voi olla hukkainvestointi. Auton mukana kuitenkin tulee oma laturi, ja Zoen 22kWh sisäinen laturi takaa todella halvat lataukset K-Latauksen 22kWh AC-latauspisteiltä kauppareissujen yhteydessä.

Kotilatausasemat myös kehittynee ja halventunee siihen tahtiin että tulevaisuuteen varautuminen ei kannata. Kannattaa aina ensin kokeilla miten sillä auton mukana tulevalla laturilla pärjää.
 
Tarkoitus oli kutsua sähköurakoitsija käymään asap ja sitten pyytää heitä tarkistaan seinän pistorasia että käykö siihen auton mukana tulevat piuhat ja jos ei niin saavat tilata ja asentaa joku semmonen latausratkaisu kuistin seinään joka on suht. edullinen mutta turvallinen tai arvioida että oisko joku muu kannettava latauspiuhasysteemi toimiva tuohon pistorasiaan.
Se mietityttää lähinnä että jos se mukana tuleva laturi imaisee jatkuvasti sen 10A niin olisko järkevin vaan hankkia semmonen kannettava laturi jonka voi säätää 8 amppeeriin, jos se 10 amppeerin jatkuva syönti on jotenki vaarallista.
Kyllähän tuota varmaan viikon tai pari voi käydä paikallisilla latausasemilla latailemassa sillon tällön kun tuskin sitä joka yö tarvii ladata.
 
Viimeksi muokattu:
Kotilatausasemat myös kehittynee ja halventunee siihen tahtiin että tulevaisuuteen varautuminen ei kannata. Kannattaa aina ensin kokeilla miten sillä auton mukana tulevalla laturilla pärjää.

En itse näkisi että noissa kotilatausasemissa mikään kovin ihmeesti kehittyisi, mutta toki hintatrendi on varmaan laskeva. Mukana tulevalla matkalaturilla kyllä varmaan ajelee aika hyvin ne leasingiin sisältyvät kilometrit eli sikäli samaa mieltä kanssasi.
 
Ymmärtääkseni on juu ihan 10A suko kuistin seinässä josta on ennen lähinnä käytetty vanhan auton lämmityspiuhoja. (moottorin lämmitin ja erillinen puhallin joka lämmitti auton sisäilmaa jotenkuten)
 
En itse näkisi että noissa kotilatausasemissa mikään kovin ihmeesti kehittyisi, mutta toki hintatrendi on varmaan laskeva. Mukana tulevalla matkalaturilla kyllä varmaan ajelee aika hyvin ne leasingiin sisältyvät kilometrit eli sikäli samaa mieltä kanssasi.

Onhan tuo joo hieman ehkä kärjistetysti sanottu mutta jollain aikavälillä, kun siirrytään älykkääseen sähköverkkoon, tulee V2G-lataus eli voit myydä auton akusta sähköä huippukysynnän tunteina takaisin sähköverkkoon ja ladata autoa sitten vastaavasti edullisimman sähkön aikaan. Tuo vaatii toki myös auton päästä yhteensopivuuden joten ei ole ihan heti tapahtumassa, mutta ampuisin kuitenkin tällä vasta-argumentilla sen yli-innokkaan sähkömiehen myyntipuheet alas. 1000€ saa melkoisen paljon kilowattitunteja ostettua.

Ilmeisesti 10A suko?

Itse ostin Biltemasta 9.5€ maksavan voimavirta -> suko adapterin. Tuohon voimavirralle, kun tulee aika paksu kaapeli ja 16A sulakkeet.

SOVITIN 3-VAIHE 16 A CEE - > 1

Noin päin tuo on järkevä ja turvallinen ratkaisu kyllä, tuon varmaan saa asentaa virallisestikin ilman sähkömiestä?

Ymmärtääkseni on juu ihan 10A suko kuistin seinässä josta on ennen lähinnä käytetty vanhan auton lämmityspiuhoja. (moottorin lämmitin ja erillinen puhallin joka lämmitti auton sisäilmaa jotenkuten)

Mulla on autokatoksessa 10A sulakkeella oleva suko samaa käyttötarkoitusta varten, jonka lämpötilaa ja myös sulaketaulun lämpötiloja olen seuraillut hybridiä lataillessa, ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen kun vaihdatin auton latauslaitteen kuluneen pistotulpan uuteen sähköliikkeessä. Näissähän on nykyään latausteho rajattu 8A tasolle mutta oma auto on sen verran vanhempi että siinä tehona on 9,7A. Auton oma latauslaite kannattaa pitää kiinteästi pistorasiassa kiinni, niin se ei turhaan kulu.

Omalla käyttöprofiililla isoin tarve erilliselle latausasemalla olisi juuri tässä ja nyt pikkuakkuisen hybridin kanssa, tehtäessä välilatauksia töistä kotiin tullessa ja ennen asioille lähtöä. Tuo investointi ei vain maksaisi koskaan itseään takaisin koska todennäköisesti 3v päästä alla on jo isoakkuinen ja tehokkaammalla AC- sekä DC-latauksella varustettu täyssähkö jota ei ikinä tarvitse ladata kotona tyhjästä täyteen.
 
Onhan tuo joo hieman ehkä kärjistetysti sanottu mutta jollain aikavälillä, kun siirrytään älykkääseen sähköverkkoon, tulee V2G-lataus eli voit myydä auton akusta sähköä huippukysynnän tunteina takaisin sähköverkkoon ja ladata autoa sitten vastaavasti edullisimman sähkön aikaan. Tuo vaatii toki myös auton päästä yhteensopivuuden joten ei ole ihan heti tapahtumassa, mutta ampuisin kuitenkin tällä vasta-argumentilla sen yli-innokkaan sähkömiehen myyntipuheet alas. 1000€ saa melkoisen paljon kilowattitunteja ostettua.

V2G:n tuleminen on erittäin epävarmaa. Nythän tuota on tukenut pari Nissanin mallia chademo-liittimellä, joka on häviämässä Euroopassa. Kotikäyttöön sopiva V2G-laturi (olikohan 6kW) Nissaniin maksaa käsittääkseni lähemmäs 10 tuhatta eli ei maksa millään itseään takaisin (tästä tosin sitä mieltä että hinta voisi laskea paljonkin jos yleistyisi). Type2-liittimellä kytkettävistä kotikäyttöön sopivista V2G AC-latureista ei käsittääkseni ole mitään konkreettista näköpiirissä. Itse pidän todennäköisempänä skenaariona että V2G:tä parempana ratkaisuna nähdään pikalatureiden yhteydessä olevat isommat kiinteät akustot ja koteihin tulee vain kysyntäjousto, jonka äly voi olla joko autossa tai laturissa.
 
Onhan tuo joo hieman ehkä kärjistetysti sanottu mutta jollain aikavälillä, kun siirrytään älykkääseen sähköverkkoon, tulee V2G-lataus eli voit myydä auton akusta sähköä huippukysynnän tunteina takaisin sähköverkkoon ja ladata autoa sitten vastaavasti edullisimman sähkön aikaan. Tuo vaatii toki myös auton päästä yhteensopivuuden joten ei ole ihan heti tapahtumassa, mutta ampuisin kuitenkin tällä vasta-argumentilla sen yli-innokkaan sähkömiehen myyntipuheet alas. 1000€ saa melkoisen paljon kilowattitunteja ostettua.



Noin päin tuo on järkevä ja turvallinen ratkaisu kyllä, tuon varmaan saa asentaa virallisestikin ilman sähkömiestä?



Mulla on autokatoksessa 10A sulakkeella oleva suko samaa käyttötarkoitusta varten, jonka lämpötilaa ja myös sulaketaulun lämpötiloja olen seuraillut hybridiä lataillessa, ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen kun vaihdatin auton latauslaitteen kuluneen pistotulpan uuteen sähköliikkeessä. Näissähän on nykyään latausteho rajattu 8A tasolle mutta oma auto on sen verran vanhempi että siinä tehona on 9,7A. Auton oma latauslaite kannattaa pitää kiinteästi pistorasiassa kiinni, niin se ei turhaan kulu.

Omalla käyttöprofiililla isoin tarve erilliselle latausasemalla olisi juuri tässä ja nyt pikkuakkuisen hybridin kanssa, tehtäessä välilatauksia töistä kotiin tullessa ja ennen asioille lähtöä. Tuo investointi ei vain maksaisi koskaan itseään takaisin koska todennäköisesti 3v päästä alla on jo isoakkuinen ja tehokkaammalla AC- sekä DC-latauksella varustettu täyssähkö jota ei ikinä tarvitse ladata kotona tyhjästä täyteen.

Eikös 10A laturilla ole ihan turvallista ladata normaalista suko-pistorasiasta.
Ilmeisesti 16A alkaa olla kriittinen kuumenemisen suhteen kesällä, jos lataa pitkään ja rasia on kulunut.
Pelkkä lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin ylittää helposti 8A..
 
Viimeksi muokattu:
Eikös 10A laturilla ole ihan turvallista ladata normaalista suko-pistorasiasta.
Ilmeisesti 16A alkaa olla kriittinen kuumenemisen suhteen kesällä, jos lataa pitkään ja rasia on kulunut.
Pelkkä lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin ylittää helposti 8A..

8A on Seskon suositus sukosta ladatessa ja sitä ei kannata ylittää, jos haluaa minimoida vastuunsa, jos jotain sattuu kärähtämään. Hyväkuntoinen rasia ei kyllä lämpene havaittavasti 10A:n virrallakaan ja käytän noita vähän tilanteen mukaan kun omassa laturissa voi valita 6A tai 10A.
 
8A on Seskon suositus sukosta ladatessa ja sitä ei kannata ylittää, jos haluaa minimoida vastuunsa, jos jotain sattuu kärähtämään. Hyväkuntoinen rasia ei kyllä lämpene havaittavasti 10A:n virrallakaan ja käytän noita vähän tilanteen mukaan kun omassa laturissa voi valita 6A tai 10A.

Joo se oli tiedossa, mutta kuitenkin kaikki tietää käytännössä että 10A on ok. Vastuu minimoitunee joka tapauksessa kuluttajan osalta, jos maahantuoja on varustanut auton 10A laturilla. Joissain merkeissähän tuli aikaisemmin mukana 16A laturi. Nykyisin kaikki on kai varustettu 8A laturilla.
 
Eikös 10A laturilla ole ihan turvallista ladata normaalista suko-pistorasiasta.
Ilmeisesti 16A alkaa olla kriittinen kuumenemisen suhteen kesällä, jos lataa pitkään ja rasia on kulunut.
Pelkkä lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin ylittää helposti 8A..

Ottamatta suoraan kantaa turvallisuuteen, vetää sähköauto/hybridi täyttä virtaa useamman tunnin ajan putkeen ml. hellepäivät.

Sisätilalämmitin ottaa vain hetkellisesti huippua eikä niitä käytetä kuin pakkasella. Sikäli ovat huonosti vertailtavissa ylikuumeneminen suhteen.
 
Ottamatta suoraan kantaa turvallisuuteen, vetää sähköauto/hybridi täyttä virtaa useamman tunnin ajan putkeen ml. hellepäivät.

Sisätilalämmitin ottaa vain hetkellisesti huippua eikä niitä käytetä kuin pakkasella. Sikäli ovat huonosti vertailtavissa ylikuumeneminen suhteen.

Varmasti näin. Tarkoitin vain ettei 10A ole hirveä riski, vaan ehkä enemmänkin vielä maalaisjärjen sallimissa rajoissa. Sen rasian kuumenemisen voi helposti todeta kokeilemalla rasiaa kädellä.
Mutta etten vain ota itse minkäänlaista riskiä, niin kehotan kaikkia käyttämään 8A laturia :)
 
Ioniq 5 hinnasto. Suomeen tulee autoja vain takavetona isolla akulla ja ilmeisesti First edition launch packilla.
 

Liitteet

  • Screenshot 2021-05-19 214026.png
    Screenshot 2021-05-19 214026.png
    577,3 KB · Luettu: 201
Ioniq 5 hinnasto. Suomeen tulee autoja vain takavetona isolla akulla ja ilmeisesti First edition launch packilla.

Aika odotetut hinnat ja odotetun heikko saatavuus. AWD oli Saksassa takavetoa 3k kalliimpi, Suomessa 5k. Täytyy jäädä odottamaan hankintatuen nousua sekä ylärajan poistoa ensi vuodelle. Muuten ei kyllä pysty noihin hintoihin.
 
Aika odotetut hinnat ja odotetun heikko saatavuus. AWD oli Saksassa takavetoa 3k kalliimpi, Suomessa 5k. Täytyy jäädä odottamaan hankintatuen nousua sekä ylärajan poistoa ensi vuodelle. Muuten ei kyllä pysty noihin hintoihin.
Tuo Ioniqin isoakkuinen takaveto on kyllä taas hyvin hinnoiteltu perusvarusteilla. Kiassa se isompi akku menee yli hankintatuen niin eroa syntyy melko paljon näiden välille. Nelivedoissa tilanne tasoittuu ja erot tulee lähinna varusteissa.
 
25.5.2021 julkaistaan Cupra El Born.
Teaseri


Striimi kello 13 eteenpäin


Talvitestausta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 423
Viestejä
4 556 121
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom