Joo. Koska lähtöhintakin on tuolle mallille 49000€.
Mutta tuostakin taitaa puuttua se perhanan suksiluukku.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo. Koska lähtöhintakin on tuolle mallille 49000€.
Hyvät varusteet saa kyllä busineksessa mukana vain 1300 lisäeurolla.Joo. Koska lähtöhintakin on tuolle mallille 49000€.
Niin näyttäisi puuttuvan. Pitäisi ottaa Max ja tinkiä hinta 53 069€ -> 49 999€.Mutta tuostakin taitaa puuttua se perhanan suksiluukku.
Niin näyttäisi puuttuvan. Pitäisi ottaa Max ja tinkiä hinta 53 069€ -> 49 999€.
Oliko tosiaan niin että ID4 busineksen hinta tippui noin 4000 euroa?Hyvät varusteet saa kyllä busineksessa mukana vain 1300 lisäeurolla.
Pitäisi jostain kaivaa vanha hinnasto.Oliko tosiaan niin että ID4 busineksen hinta tippui noin 4000 euroa?
Ei kait. Tässä huonommat varusteet mitä ennen. Business Maxissa taas parempi penkki ja taitaa olla kalliimpi mitä aiempi Business. Vaikea verrata kun varusteita vaihdellaan.Oliko tosiaan niin että ID4 busineksen hinta tippui noin 4000 euroa?
Id.4 1078€ varustepaketista löytyy myös tuo suksiluukku.
Vanha busineksen hinta oli 51600€ ja siinä oli suksiluukku ja paremmat penkit. Muuten uudessa busineksessa on paremmat varusteet ja hinta näköjään 2500€ halvempi + automaattinen hankintatuki 2000€ päälle.Ei kait. Tässä huonommat varusteet mitä ennen. Business Maxissa taas parempi penkki ja taitaa olla kalliimpi mitä aiempi Business. Vaikea verrata kun varusteita vaihdellaan.
Vanhassa busineksessa oli myös matriisi valot jotka uuteen maksaa 2 031,91 €.Vanha busineksen hinta oli 51600€ ja siinä oli suksiluukku ja paremmat penkit. Muuten uudessa busineksessa on paremmat varusteet ja hinta näköjään 2500€ halvempi + automaattinen hankintatuki 2000€ päälle.
Niin olikin joo. Tuota en huomannut. Itselle valot ei ole kovinkaan tärkeät kun käytännössä 99,9% ajoista ajetaan valaistuills teillä.Vanhassa busineksessa oli myös matriisi valot jotka uuteen maksaa 2 031,91 €.
Niin olikin joo. Tuota en huomannut. Itselle valot ei ole kovinkaan tärkeät kun käytännössä 99,9% ajoista ajetaan valaistuills teillä.
Siis itsellä ei vaan tule ajoa pimeillä teillä vaan kaikkialla on kunnon tievalaistus olemassa. Hyvistä valoista ei siis oikein pääse hyötymään ja nuo matrixit varmasti on hyvät sellaiselle, joka niitä tarvitsee. Esimerkkinä yhtenä talvena kun oli sellainen halpis Rellu, jossa ei ollut valoautomatiikkaa niin joinakin aamuina tuli ajettua koko matka töihin (~30km) ilman että ajovalot oli päällä ja vasta työpaikalla tajusi, että valot oli koko matkan ollut kiinni.Miten se onnistuu Suomessa? Marras-Helmi välissähän sitä ajetaan 99,9% ajoista pimeässä. Nuo Matrix-valot ovat kyllä sellainen etten autoa ilman ottaisi, ovat erittäin hyvät.
Mikä malli kyseessä ja mikä rengastus?ID. 4:n kulutus maantieajossa on kyllä kohtuullinen. Nopeudet pikkuisen rajoitusten yli 80-107km/h, keskinopeus 81 km/h.
Mikä malli kyseessä ja mikä rengastus?
Life 77kw ja 235/55 R19 edessä ja 255/50 R19 takana.
Varmasti menee 17" kun jarrut eivät ole erityisen kookkaat, näis täyssähköis on "mielenkiintoinen" tapa heittää järjetön vannekoko (19-22) ja toisaalta kapea rengas = vähemmän tarjontaa/kalliimpi hinta/heikompi ajomukavuus.
No niinpä, luulisi että joku 17-18 tuumaa isommalla profiililla ja kapeampana esim 225 on parempi mukavuuden, kulutuksen ja melun kannalta
Edit. 19" on peruskoko tuossa varustelussa. Optiona 20" ja 21".
ID.4 Puressa on 235/60R18.Mikäköhän lienee pieniakkuisen hinnat alkaen mallin vakio rengaskoko eli vannekoko, profiili ja leveys?
ID.4 Puressa on 235/60R18.
Jämäkämpää ajotuntumaa, parempaa ulkonäköä ja erottautumista halvemmista malleista noiden kalliimpien mallien isommilla vanteilla ja leveämmillä renkailla on haettu. Kaupan päälle tulee suurempi kulutus, pienempi range, kovempi kyyti ja mahdollisesti suurempi rengasmelu.Jeps, perustuu varmaan suoraan kevyempään painoon (ja hintaan)
Jämäkämpää ajotuntumaa, parempaa ulkonäköä ja erottautumista halvemmista malleista noiden kalliimpien mallien isommilla vanteilla ja leveämmillä renkailla on haettu. Kaupan päälle tulee suurempi kulutus, pienempi range, kovempi kyyti ja mahdollisesti suurempi rengasmelu.
Ei siis liity mitenkään isoakkuisten suurempaan kokonaismassaan (2660 kg), koska nuo pikkuakkuisen 235/60R18 103T sallivat jopa 3500 kg kokonaismassan (1750 kg per akseli), kun taas isoakkuisen 19"-rengastus (235/55R19 101T ja 255/50R19 103T) sallii enintään 3400 kg kokonaismassan. Edessä 1650 kg ja takana 1750 kg.
Edit. Isoakkuiselle ID.4:lle (2660 kg kok.massa) riittäisi kantavuuden puolesta joko 205/65R15 99H -henkilöautorenkaat tai sitten esim. 185/75R14 100/102R -pakettiautorenkaat. Kantavuuden takia ei siis tarvita valtavaa kehää tai leveyttä, mutta ID.4:n suuret jarrut tietysti voivat vaatia vähintään 17-18".
Myös id.3 minimi rengaskoko on 18". Mutta vähän kapeampi silti. 215/55-18. Saattaa olla jarrut sen verran kookkaat, että pienemmät ei mahdu.Id.4 235/60R18
Noiden matrix valojen paras etuhan on nimenomaan silloin kun ajelee pimeässä ja muun liikenteen kanssa, koska automatiikka mahdollistaa kaukovalon käytön sinne missä ei ole muita kulkijoita. Tietysti jos nyhjää aivan tuhkaluukussa noista ei ole iloa.E18 väylää ja isompia kaupunkialueita ajelee, niin harvoin valot näyttelee minkäänmoista roolia touhussa. Pimeälläkin liikenne on niin vilkasta, että hyvät valot ei erotu selkeästi edukseen. Enemmän haitaksi, kun vastaantulijat sokaisee. Maaliskuussa ajoin useampaa kertaa 20 km pätkää pimeällä kaukana kaupungeista. Kaikki valo mitä löytyi oli tarpeen. Paitsi sumarit kun ne on idiooteille.
Sähkäreissä ei ole tarvetta isoille jarruille, koska regeneraatio ottaa ison osan hidastuvuudesta ja ID:t ei ees kulje kuin 180km/h. Jos olisi todellinen tarve, ID:t ei tulisi takarummuilla vaan sielläkin olis isot levyt.
/OT
Sinänsä kyllä tajuan sen että valoilla ei ole juuri merkitystä jos autolla ajelee esim pelkästään pk seudulla.
Tiedän kyllä hyvin, että niitä on, mutta itse kun näistä ajan vuodessa ehkä sen kerran tai kaksi pimeään aikaan, niin jotenkin en näe valoja niin tärkeäksi omalla kohdalla. Parempien valojen sijaan onkin paljon parempi vaihtoehto hiljentää sitä omaa ajonopeutta esimerkiksi 10km/h tuolle lyhyehkölle Kehä 3:n pimeälle pätkälle. Jos oikeasti ajaa pimeässä paljon niin silloin kannattaa muutenkin asentaa lisävalot keulalle, jotka oikeasti tuovat sitä valotehoa.PK-seudulta löytyy kyllä näitä jänniä poliittisia paikkoja, joissa katuvalot ja kunnollinen tie ovat ilmeisesti väärin, koska Kuusamoon tarvitaan ohitustie. Esimerkkinä Kehä III, jossa koko Espoo/Kirkkonummi pää on kaksikaistainen, pimeä, täynnä peuroja ja hirviä ja onnettomuuksia. Sen lisäksi tietysti autoja enemmän kuin suurimmalla osalla Suomen teistä, mutta kaksi kaistaa, pimeää eikä edes hirviaitoja. Kyllä siinä tuollaiset matrix valot jo ovat mukavat, itse olen vain kerran toki peuraan siinä sen 80km/h ajanut. Toivottavasti ei tarvitse hirveä kokeilla sillä pätkällä.
Ei sillä että paremmat valot toki tuossa omassa tilanteessani olisi välttämättä pelastanut, mutta kyllä näitä pimeitä paikkoja PK-seudullakin riittää.
Jos oikeasti ajaa pimeässä paljon niin silloin kannattaa muutenkin asentaa lisävalot keulalle, jotka oikeasti tuovat sitä valotehoa.
Pakkohan siinä on kehää ja leveytä olla jonkin verran jo kantavuuden takia.
Jep, mutta etelässä niitä pitkiä pimeitä siirtymiä ei juurikaan ole. Pohjoisessa tai harvemmin asutulla seudulla kun voidaan joutua ajamaan kuitenkin lähes koko matka pimeässä, jossa ne lisävalot tulevat tarpeeseen. Niiden valokeila on kuitenkin niin laaja, ettei kääntyvyyttä tarvitse. Pk-seudulla nämä pimeät tiet ovat niin vähässä, jossa ajetaan kovia nopeuksia, että itse mieluummin edelleen hidastan vauhtia kun maksan toimintatonneja matriisivaloista. Toki sellaiset mieluusti otan jos autossa tulevat samaan hintaan, mutta lisää en niistä omalla kohdalla maksaisi.Nuo lisävalot eivät toimi PK-seudulla tai mutkateillä, koska niistä nimenomaan puuttuu se äly. Pitkien käyttö kun on vastaantulevia on erittäin mukava ominaisuus, samoin kuin kääntyvät valot jotka näyttävät sinne minne on menossa.
Kumpaakaan ei saa lisävaloilla. Lisävalot toimivat hyvin jossain suoralla tiellä, jossa ei ole muita - mutta mutkateillä tai asutuilla alueilla niillä ei paljon tee.
Ei pelkästään kääntyvyys ole se juttu, vaan se mukautuva valokuvio. Edellä kulkevaa ei häikäistä, mutta muuten pidetään tie ja reunukset hyvin valaistuina. Eli jos vähänkään vastaantulevaa liikennettä tai ajetaan jonossa, nämä lisäävät turvallisuutta. Lisävaloja kun ei voi käyttää lainkaan noissa tilanteissa, mutta Matrix valot pystyvät valaisemaan tien reunukset pitkälle.Pohjoisessa tai harvemmin asutulla seudulla kun voidaan joutua ajamaan kuitenkin lähes koko matka pimeässä, jossa ne lisävalot tulevat tarpeeseen. Niiden valokeila on kuitenkin niin laaja, ettei kääntyvyyttä tarvitse.
- jossain kaupungeissaID Buzziin nelostason itseohjautuvuus: New Volkswagen ID. Buzz to get Level 4 self-driving tech | Auto Express
Tuosta ei voine enää käyttää sanontaa ajajan auto.
Renkaan fyysiset mitat eivät ole millään lailla olennaisia sen kantavuuden kannalta, käytännössä pyörän koon on määrännyt oikeastaan vain ulkonäköseikat jo jostain 50-luvulta asti.Pakkohan siinä on kehää ja leveytä olla jonkin verran jo kantavuuden takia. Lisäksi noin hemmetin painavan auton alla kapea ja korkea rengas elää liikaa mutkissa normaali nopeuksissakin ja tekee autosta levottoman.
19" on ehkä sweet pot ID. 4:een.
Edit. 19" on peruskoko tuossa varustelussa. Optiona 20" ja 21".
Renkaan fyysiset mitat eivät ole millään lailla olennaisia sen kantavuuden kannalta, käytännössä pyörän koon on määrännyt oikeastaan vain ulkonäköseikat jo jostain 50-luvulta asti.
Tuossa ehkä 15 vuotta sitten jokin rengasvalmistaja esitteli puhtaasti pyörien kannalta optimoitua ratkaisua, muistaakseni ne oli jotkut 8" tai 10" vanteet, melko perinteisen näköisellä profiililla, mutta auto näytti tietysti todella hassulta. En nyt muista tuliko autosta ajoltaan parempi tuolla ratkaisulla, vai oliko tarkoitus pitää ajotuntuma "vakiona", mutta energian kulutukseen tuolla oli aika radikaali vaikutus.
Jos joku on kokeillut autossaan ei kokoisia pyöriä, on voinut itsekin todeta että markkinoilta löytyvien vaihtoehtojen rajoissa pienemmät antavat aina paremmat ominaisuudet, mutta ne eivät tietysti näytä yhtä hyviltä.
Käytännössä edes sähköautoissa se kuluts tai range ei kuitenaan ole läheskään yhtä tärkeä ominaisuus kuin sen auton ulkonäkö.
Toinen käyttökohde on mäkiset tiet, joita Suomessa ei ole tietysti ollenkaan.Jarrujen koon mitoitushan tapahtuu hätäjarrutusten ehdoilla, johon generaatiolla ei ole mitään osuutta, mutta sinänsä jarrujen fyysinen kokohan on kuitenkin enimmäkseen showta, kuten isot vanteetkin. Sinänsä isojen muotivanteiden takia käytetään halkaisijaltaan isompia jarruja koska ne nyt sinne helposti mahtuu, jolloin voidaan käyttää laajemmassa osassa mallistoa samoja jarruja.
0,7kWh/h ?! Mitä helvetin idiotismia tämä nyt on?ID. 4:n kulutus maantieajossa on kyllä kohtuullinen. Nopeudet pikkuisen rajoitusten yli 80-107km/h, keskinopeus 81 km/h.