Yleistä keskustelua sähköautoista

Joo. Koska lähtöhintakin on tuolle mallille 49000€.

Screenshot_2021-05-28-15-25-10-28_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
Hyvät varusteet saa kyllä busineksessa mukana vain 1300 lisäeurolla.
 
Mutta tuostakin taitaa puuttua se perhanan suksiluukku.
Niin näyttäisi puuttuvan. Pitäisi ottaa Max ja tinkiä hinta 53 069€ -> 49 999€.


Näytti olevan muuten id.4 autojakin 181kpl nopeaan toimitukseen. Mutta niitä kyllä saa myös tehdastilauksena.
 
Niin näyttäisi puuttuvan. Pitäisi ottaa Max ja tinkiä hinta 53 069€ -> 49 999€.

Tämä k-auton/VW:n varustelupolitiikka välillä ihmetyttää. Tupla ärsyttävää vielä tämän hankintatuen rajan takia. Enyaqissa oli tuollaiset perusjutut vakiona sentäs.
 
ID4:n sisustus kaipaisi kyllä joitain muita värivaihtoehtoja. Lasikatto on myös varmaan ihan kiva, mutta itse en siitä maksaisi ekstraa. Kattoluukkua ei taida saada tähän autoon muuten kuin rälläkän avulla. Jotenkin tämä auto kaipaisi vaaleaa sisustusta esimerkiksi harmailla nahkapenkeillä. Enyaqin sisustus ID4:n modernimmalla ulkonäöllä sopisi minulle.
 
Oliko tosiaan niin että ID4 busineksen hinta tippui noin 4000 euroa?
Ei kait. Tässä huonommat varusteet mitä ennen. Business Maxissa taas parempi penkki ja taitaa olla kalliimpi mitä aiempi Business. Vaikea verrata kun varusteita vaihdellaan.
 
Tämä k-auton/VW:n varustelupolitiikka välillä ihmetyttää. Tupla ärsyttävää vielä tämän hankintatuen rajan takia. Enyaqissa oli tuollaiset perusjutut vakiona sentäs.
Id.4 1078€ varustepaketista löytyy myös tuo suksiluukku.

Screenshot_2021-05-28-17-06-34-04_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Id.4 1078€ varustepaketista löytyy myös tuo suksiluukku.

Tonnin suksiluukku :rofl:

No taitaa olla eri penkki myös. Pitäs varmaan käydä tutkimassa mitä eroa noilla käytännössä. Se sähkösäätöinen istuin seuraavassa paketissa kuulostas jo paremmalta.
 
Ei kait. Tässä huonommat varusteet mitä ennen. Business Maxissa taas parempi penkki ja taitaa olla kalliimpi mitä aiempi Business. Vaikea verrata kun varusteita vaihdellaan.
Vanha busineksen hinta oli 51600€ ja siinä oli suksiluukku ja paremmat penkit. Muuten uudessa busineksessa on paremmat varusteet ja hinta näköjään 2500€ halvempi + automaattinen hankintatuki 2000€ päälle.
 
Vanha busineksen hinta oli 51600€ ja siinä oli suksiluukku ja paremmat penkit. Muuten uudessa busineksessa on paremmat varusteet ja hinta näköjään 2500€ halvempi + automaattinen hankintatuki 2000€ päälle.
Vanhassa busineksessa oli myös matriisi valot jotka uuteen maksaa 2 031,91 €.
 
Vanhassa busineksessa oli myös matriisi valot jotka uuteen maksaa 2 031,91 €.
Niin olikin joo. Tuota en huomannut. Itselle valot ei ole kovinkaan tärkeät kun käytännössä 99,9% ajoista ajetaan valaistuills teillä.
 
Paremmat penkit on kyllä aika kriittinen menetys. En ole ID.4:n penkkejä nähnyt, mutta ainakin ID.3 peruspenkit oli surkeat (vrt. säädettävä versio).
 
Niin olikin joo. Tuota en huomannut. Itselle valot ei ole kovinkaan tärkeät kun käytännössä 99,9% ajoista ajetaan valaistuills teillä.

Miten se onnistuu Suomessa? Marras-Helmi välissähän sitä ajetaan 99,9% ajoista pimeässä. Nuo Matrix-valot ovat kyllä sellainen etten autoa ilman ottaisi, ovat erittäin hyvät.
 
Miten se onnistuu Suomessa? Marras-Helmi välissähän sitä ajetaan 99,9% ajoista pimeässä. Nuo Matrix-valot ovat kyllä sellainen etten autoa ilman ottaisi, ovat erittäin hyvät.
Siis itsellä ei vaan tule ajoa pimeillä teillä vaan kaikkialla on kunnon tievalaistus olemassa. Hyvistä valoista ei siis oikein pääse hyötymään ja nuo matrixit varmasti on hyvät sellaiselle, joka niitä tarvitsee. Esimerkkinä yhtenä talvena kun oli sellainen halpis Rellu, jossa ei ollut valoautomatiikkaa niin joinakin aamuina tuli ajettua koko matka töihin (~30km) ilman että ajovalot oli päällä ja vasta työpaikalla tajusi, että valot oli koko matkan ollut kiinni.
 
E18 väylää ja isompia kaupunkialueita ajelee, niin harvoin valot näyttelee minkäänmoista roolia touhussa. Pimeälläkin liikenne on niin vilkasta, että hyvät valot ei erotu selkeästi edukseen. Enemmän haitaksi, kun vastaantulijat sokaisee. Maaliskuussa ajoin useampaa kertaa 20 km pätkää pimeällä kaukana kaupungeista. Kaikki valo mitä löytyi oli tarpeen. Paitsi sumarit kun ne on idiooteille.

e: Jäis kyllä itsellä valot ruksimatta, jos hintaa olis tonneja.
 
ID4:n hinnastossa näyttäisi olevan tarjolla myös juhlamalli, joka muistuttaa varustelultaan aiempaa max-varustelutasoa. Mukana on mm. HUD, isompi kosketusnäyttö, panoraama jne. Autoveron kanssa hinta on 54 875,45 €.

edit.
Tähän päälle
651,65 € metalliväri (sis.vero)
682,42 € design-paketti (sis.vero)
944,11 € vetokoukku (sis.vero)
1046,72 € 21" vanteet (sis.vero)

58200,35 € yhteensä veroineen
 
Viimeksi muokattu:
Reilun vuoden päästä olisi uuden työsuhdeauton tilaus edessä, mielenkiinnolla seurailen mitä siiitä Toyotan bZ4X:stä oikein tulee :think:
 
Varmasti menee 17" kun jarrut eivät ole erityisen kookkaat, näis täyssähköis on "mielenkiintoinen" tapa heittää järjetön vannekoko (19-22) ja toisaalta kapea rengas = vähemmän tarjontaa/kalliimpi hinta/heikompi ajomukavuus.
 
Varmasti menee 17" kun jarrut eivät ole erityisen kookkaat, näis täyssähköis on "mielenkiintoinen" tapa heittää järjetön vannekoko (19-22) ja toisaalta kapea rengas = vähemmän tarjontaa/kalliimpi hinta/heikompi ajomukavuus.

No niinpä, luulisi että joku 17-18 tuumaa isommalla profiililla ja kapeampana esim 225 on parempi mukavuuden, kulutuksen ja melun kannalta
 
No niinpä, luulisi että joku 17-18 tuumaa isommalla profiililla ja kapeampana esim 225 on parempi mukavuuden, kulutuksen ja melun kannalta

Pakkohan siinä on kehää ja leveytä olla jonkin verran jo kantavuuden takia. Lisäksi noin hemmetin painavan auton alla kapea ja korkea rengas elää liikaa mutkissa normaali nopeuksissakin ja tekee autosta levottoman.
19" on ehkä sweet pot ID. 4:een.

Edit. 19" on peruskoko tuossa varustelussa. Optiona 20" ja 21".
 
Jeps, perustuu varmaan suoraan kevyempään painoon (ja hintaan)
Jämäkämpää ajotuntumaa, parempaa ulkonäköä ja erottautumista halvemmista malleista noiden kalliimpien mallien isommilla vanteilla ja leveämmillä renkailla on haettu. Kaupan päälle tulee suurempi kulutus, pienempi range, kovempi kyyti ja mahdollisesti suurempi rengasmelu.

Ei siis liity mitenkään isoakkuisten suurempaan kokonaismassaan (2660 kg), koska nuo pikkuakkuisen 235/60R18 103T sallivat jopa 3500 kg kokonaismassan (1750 kg per akseli), kun taas isoakkuisen 19"-rengastus (235/55R19 101T ja 255/50R19 103T) sallii enintään 3400 kg kokonaismassan. Edessä 1650 kg ja takana 1750 kg.


Edit. Isoakkuiselle ID.4:lle (2660 kg kok.massa) riittäisi kantavuuden puolesta joko 205/65R15 99H -henkilöautorenkaat tai sitten esim. 185/75R14 100/102R -pakettiautorenkaat. Kantavuuden takia ei siis tarvita valtavaa kehää tai leveyttä, mutta ID.4:n suuret jarrut tietysti voivat vaatia vähintään 17-18".
 
Viimeksi muokattu:
Jämäkämpää ajotuntumaa, parempaa ulkonäköä ja erottautumista halvemmista malleista noiden kalliimpien mallien isommilla vanteilla ja leveämmillä renkailla on haettu. Kaupan päälle tulee suurempi kulutus, pienempi range, kovempi kyyti ja mahdollisesti suurempi rengasmelu.

Ei siis liity mitenkään isoakkuisten suurempaan kokonaismassaan (2660 kg), koska nuo pikkuakkuisen 235/60R18 103T sallivat jopa 3500 kg kokonaismassan (1750 kg per akseli), kun taas isoakkuisen 19"-rengastus (235/55R19 101T ja 255/50R19 103T) sallii enintään 3400 kg kokonaismassan. Edessä 1650 kg ja takana 1750 kg.


Edit. Isoakkuiselle ID.4:lle (2660 kg kok.massa) riittäisi kantavuuden puolesta joko 205/65R15 99H -henkilöautorenkaat tai sitten esim. 185/75R14 100/102R -pakettiautorenkaat. Kantavuuden takia ei siis tarvita valtavaa kehää tai leveyttä, mutta ID.4:n suuret jarrut tietysti voivat vaatia vähintään 17-18".

Totta nuo kaikki. Tarkoitin todellista kantavuutta esim kelirikkoisella mökkitiellä. 185/75R14 ei varmaan tarjoaisi kummoista etenemiskykyä pehmeällä alustalla.
 
Viimeksi muokattu:
OT:
En usko kokeilematta. Mulla on F11:ssä 18" kesä/talvi, oli alkuperäiset 17" mutta naarmuuntuivat piloille kun meni kiviä vanteen ja jarrusatulan väliin jokaiseen vanteeseen, lopun pilas pystyheitto.

Tuohon on käytännössä minimi 18" ja etujarrut on massiiviset, monta kertaa katsellu muita "sillä silmällä" kun niiden samankokoisten tai isompien vanteiden sisällä on toisilla merkeillä Saarioisten kiekkoon verrattavat levyt. Ja nämäkin on saaneet naarmuista osansa, 19" varmaankin saisi jo rakoa jarrujen ympärille.

Sähkäreissä ei ole tarvetta isoille jarruille, koska regeneraatio ottaa ison osan hidastuvuudesta ja ID:t ei ees kulje kuin 180km/h. Jos olisi todellinen tarve, ID:t ei tulisi takarummuilla vaan sielläkin olis isot levyt.
/OT

Vertailuna samanikäisen Ssangyong Korando katumaasturin etummainen pitsaleikkuri 225/60/17 rengastuksen sisällä vrt BMW 245/45/18
16223571495808869253045127485969.jpg
16223572345818926565660596158823.jpg
 
Viimeksi muokattu:
E18 väylää ja isompia kaupunkialueita ajelee, niin harvoin valot näyttelee minkäänmoista roolia touhussa. Pimeälläkin liikenne on niin vilkasta, että hyvät valot ei erotu selkeästi edukseen. Enemmän haitaksi, kun vastaantulijat sokaisee. Maaliskuussa ajoin useampaa kertaa 20 km pätkää pimeällä kaukana kaupungeista. Kaikki valo mitä löytyi oli tarpeen. Paitsi sumarit kun ne on idiooteille.
Noiden matrix valojen paras etuhan on nimenomaan silloin kun ajelee pimeässä ja muun liikenteen kanssa, koska automatiikka mahdollistaa kaukovalon käytön sinne missä ei ole muita kulkijoita. Tietysti jos nyhjää aivan tuhkaluukussa noista ei ole iloa.

Sitä en tosin tajua miten hyvät valot saavat vastaantulijan sokaisemaan.. Jos vastaantulijat vilkuttelee kaukovaloja, ne valot ei ole hyvät.

Sinänsä kyllä tajuan sen että valoilla ei ole juuri merkitystä jos autolla ajelee esim pelkästään pk seudulla.
 
Sähkäreissä ei ole tarvetta isoille jarruille, koska regeneraatio ottaa ison osan hidastuvuudesta ja ID:t ei ees kulje kuin 180km/h. Jos olisi todellinen tarve, ID:t ei tulisi takarummuilla vaan sielläkin olis isot levyt.
/OT

Jarrujen koon mitoitushan tapahtuu hätäjarrutusten ehdoilla, johon generaatiolla ei ole mitään osuutta, mutta sinänsä jarrujen fyysinen kokohan on kuitenkin enimmäkseen showta, kuten isot vanteetkin. Sinänsä isojen muotivanteiden takia käytetään halkaisijaltaan isompia jarruja koska ne nyt sinne helposti mahtuu, jolloin voidaan käyttää laajemmassa osassa mallistoa samoja jarruja.
 
Sinänsä kyllä tajuan sen että valoilla ei ole juuri merkitystä jos autolla ajelee esim pelkästään pk seudulla.

PK-seudulta löytyy kyllä näitä jänniä poliittisia paikkoja, joissa katuvalot ja kunnollinen tie ovat ilmeisesti väärin, koska Kuusamoon tarvitaan ohitustie. Esimerkkinä Kehä III, jossa koko Espoo/Kirkkonummi pää on kaksikaistainen, pimeä, täynnä peuroja ja hirviä ja onnettomuuksia. Sen lisäksi tietysti autoja enemmän kuin suurimmalla osalla Suomen teistä, mutta kaksi kaistaa, pimeää eikä edes hirviaitoja. Kyllä siinä tuollaiset matrix valot jo ovat mukavat, itse olen vain kerran toki peuraan siinä sen 80km/h ajanut. Toivottavasti ei tarvitse hirveä kokeilla sillä pätkällä.

Ei sillä että paremmat valot toki tuossa omassa tilanteessani olisi välttämättä pelastanut, mutta kyllä näitä pimeitä paikkoja PK-seudullakin riittää.
 
PK-seudulta löytyy kyllä näitä jänniä poliittisia paikkoja, joissa katuvalot ja kunnollinen tie ovat ilmeisesti väärin, koska Kuusamoon tarvitaan ohitustie. Esimerkkinä Kehä III, jossa koko Espoo/Kirkkonummi pää on kaksikaistainen, pimeä, täynnä peuroja ja hirviä ja onnettomuuksia. Sen lisäksi tietysti autoja enemmän kuin suurimmalla osalla Suomen teistä, mutta kaksi kaistaa, pimeää eikä edes hirviaitoja. Kyllä siinä tuollaiset matrix valot jo ovat mukavat, itse olen vain kerran toki peuraan siinä sen 80km/h ajanut. Toivottavasti ei tarvitse hirveä kokeilla sillä pätkällä.

Ei sillä että paremmat valot toki tuossa omassa tilanteessani olisi välttämättä pelastanut, mutta kyllä näitä pimeitä paikkoja PK-seudullakin riittää.
Tiedän kyllä hyvin, että niitä on, mutta itse kun näistä ajan vuodessa ehkä sen kerran tai kaksi pimeään aikaan, niin jotenkin en näe valoja niin tärkeäksi omalla kohdalla. Parempien valojen sijaan onkin paljon parempi vaihtoehto hiljentää sitä omaa ajonopeutta esimerkiksi 10km/h tuolle lyhyehkölle Kehä 3:n pimeälle pätkälle. Jos oikeasti ajaa pimeässä paljon niin silloin kannattaa muutenkin asentaa lisävalot keulalle, jotka oikeasti tuovat sitä valotehoa.
 
Jos oikeasti ajaa pimeässä paljon niin silloin kannattaa muutenkin asentaa lisävalot keulalle, jotka oikeasti tuovat sitä valotehoa.

Nuo lisävalot eivät toimi PK-seudulla tai mutkateillä, koska niistä nimenomaan puuttuu se äly. Pitkien käyttö kun on vastaantulevia on erittäin mukava ominaisuus, samoin kuin kääntyvät valot jotka näyttävät sinne minne on menossa.

Kumpaakaan ei saa lisävaloilla. Lisävalot toimivat hyvin jossain suoralla tiellä, jossa ei ole muita - mutta mutkateillä tai asutuilla alueilla niillä ei paljon tee.
 
Tuli eilen ajettua toistamiseen tuo ID4. Tällä kertaa tuollainen Life-varusteltu isoakkuinen (77kWh) perusversio. Onhan tuo auto kyllä todella spartalainen sisätiloiltaan. Penkit näyttävät karulta ja materiaali on halvemman oloista kuin 17k€ maksavassa sähkö Miissä. Kovaa muovia on ihan joka puolella autoa ja Volkkariksi laatuvaikutelma sisällä on ala-arvoinen. Volkkareissa kun yleensä tässä hintaluokassa on tottunut varsin hyvään laatuvaikutelmaan ja jopa myyjä myönsi tämän ja sanoi, että samaa palautetta tullut monelta muultakin. Oma nykyinen plugari Optima on valovuoden edellä laatuvaikutelmassa sisällä verratuna ID4:ään.

No laatuvaikutelma sikseen, koska itse olen huomannut, että pitkässä juoksussa tällä ei ole niin paljon merkitystä kunhan muut asiat ovat kohdillaan. Autohan on muuten sitä vanhaa tuttua Volkkaria ratin nappuloita ja keskikonsolin säätimiä lukuunottamatta. Penkissä saa hyvän ajoasennon ja ajettavuus kaikin puolin on hyvin kunnossa. ACC ei toimi yhtä mallikkaasti kuin Optimassa. 50 km/h alueella se tunnisti rajoitukseksi 130 km/h ja lähti kiihdyttämään kunnes hiljensi edessä ajavan auton takia. Lisäksi ACC on turhan varovainen jos edessä ajava siirtyy toisella kaistalle kääntyäkseen ja ACC hiljentää vauhtia todella paljon, vaikka oma kaista on kokonaan vapaa. Puheohjaus toimi suomeksi yllätävän hyvin. Jopa niin hyvin, että tätä voisi oikeasti jopa itsekin käyttää. "Kaasupoljin" on säädetty hiukan hyökkääväksi liikkeellelähdössä comfort ja sport asennoissa. Miissä liikkellelähtö onnistuu paljon sulavammin ja toivottavasti tähän tulee muutos.

Kyllä tässä saa paljon autoa itselleen ja omasta mielestä rahoilleen vastinetta, jos hankinnassa on perheen käyttöautoa. Autohan on hyvin hajuton ja mauton, mutta ajamisen perusjutut on kaikki kunnossa ja toivottavasti vielä parantuvat päivityksien myötä. Oman testilenkin (68km) keskikulutus oli 15,1 kWh/100km tasan 60 km/h keskinopeudella, joka mielestäni oli varsin hyvä tulos, koska en edes yrittänyt ajaa mitenkään erikoisen taloudellisesti. Lenkki piti sisällään kaikenlaista pyörimistä pk-seudulla, mutta 120km/h motarille en päässyt käymään. Tilanne vastaisi siis hyvin omaa normaalia työmatka-ajoa.
 
Nuo lisävalot eivät toimi PK-seudulla tai mutkateillä, koska niistä nimenomaan puuttuu se äly. Pitkien käyttö kun on vastaantulevia on erittäin mukava ominaisuus, samoin kuin kääntyvät valot jotka näyttävät sinne minne on menossa.

Kumpaakaan ei saa lisävaloilla. Lisävalot toimivat hyvin jossain suoralla tiellä, jossa ei ole muita - mutta mutkateillä tai asutuilla alueilla niillä ei paljon tee.
Jep, mutta etelässä niitä pitkiä pimeitä siirtymiä ei juurikaan ole. Pohjoisessa tai harvemmin asutulla seudulla kun voidaan joutua ajamaan kuitenkin lähes koko matka pimeässä, jossa ne lisävalot tulevat tarpeeseen. Niiden valokeila on kuitenkin niin laaja, ettei kääntyvyyttä tarvitse. Pk-seudulla nämä pimeät tiet ovat niin vähässä, jossa ajetaan kovia nopeuksia, että itse mieluummin edelleen hidastan vauhtia kun maksan toimintatonneja matriisivaloista. Toki sellaiset mieluusti otan jos autossa tulevat samaan hintaan, mutta lisää en niistä omalla kohdalla maksaisi.
 
Tämä valokeskustelu toivottavasti ei liian off-topic tähän threadiin. Matrix valojen toiminnan näkee vaikka tästä videosta:

Jos ajelee lähes pelkästään valaistuilla osuuksilla, niin tuskin tarpeelliset. Muuten kannattaa harkita vakavasti, sen verran hyvät.
 
Pohjoisessa tai harvemmin asutulla seudulla kun voidaan joutua ajamaan kuitenkin lähes koko matka pimeässä, jossa ne lisävalot tulevat tarpeeseen. Niiden valokeila on kuitenkin niin laaja, ettei kääntyvyyttä tarvitse.
Ei pelkästään kääntyvyys ole se juttu, vaan se mukautuva valokuvio. Edellä kulkevaa ei häikäistä, mutta muuten pidetään tie ja reunukset hyvin valaistuina. Eli jos vähänkään vastaantulevaa liikennettä tai ajetaan jonossa, nämä lisäävät turvallisuutta. Lisävaloja kun ei voi käyttää lainkaan noissa tilanteissa, mutta Matrix valot pystyvät valaisemaan tien reunukset pitkälle.
 
Pakkohan siinä on kehää ja leveytä olla jonkin verran jo kantavuuden takia. Lisäksi noin hemmetin painavan auton alla kapea ja korkea rengas elää liikaa mutkissa normaali nopeuksissakin ja tekee autosta levottoman.
19" on ehkä sweet pot ID. 4:een.

Edit. 19" on peruskoko tuossa varustelussa. Optiona 20" ja 21".
Renkaan fyysiset mitat eivät ole millään lailla olennaisia sen kantavuuden kannalta, käytännössä pyörän koon on määrännyt oikeastaan vain ulkonäköseikat jo jostain 50-luvulta asti.

Tuossa ehkä 15 vuotta sitten jokin rengasvalmistaja esitteli puhtaasti pyörien kannalta optimoitua ratkaisua, muistaakseni ne oli jotkut 8" tai 10" vanteet, melko perinteisen näköisellä profiililla, mutta auto näytti tietysti todella hassulta. En nyt muista tuliko autosta ajoltaan parempi tuolla ratkaisulla, vai oliko tarkoitus pitää ajotuntuma "vakiona", mutta energian kulutukseen tuolla oli aika radikaali vaikutus.

Jos joku on kokeillut autossaan ei kokoisia pyöriä, on voinut itsekin todeta että markkinoilta löytyvien vaihtoehtojen rajoissa pienemmät antavat aina paremmat ominaisuudet, mutta ne eivät tietysti näytä yhtä hyviltä.

Käytännössä edes sähköautoissa se kuluts tai range ei kuitenaan ole läheskään yhtä tärkeä ominaisuus kuin sen auton ulkonäkö.
 
Renkaan fyysiset mitat eivät ole millään lailla olennaisia sen kantavuuden kannalta, käytännössä pyörän koon on määrännyt oikeastaan vain ulkonäköseikat jo jostain 50-luvulta asti.

Tuossa ehkä 15 vuotta sitten jokin rengasvalmistaja esitteli puhtaasti pyörien kannalta optimoitua ratkaisua, muistaakseni ne oli jotkut 8" tai 10" vanteet, melko perinteisen näköisellä profiililla, mutta auto näytti tietysti todella hassulta. En nyt muista tuliko autosta ajoltaan parempi tuolla ratkaisulla, vai oliko tarkoitus pitää ajotuntuma "vakiona", mutta energian kulutukseen tuolla oli aika radikaali vaikutus.

Jos joku on kokeillut autossaan ei kokoisia pyöriä, on voinut itsekin todeta että markkinoilta löytyvien vaihtoehtojen rajoissa pienemmät antavat aina paremmat ominaisuudet, mutta ne eivät tietysti näytä yhtä hyviltä.

Käytännössä edes sähköautoissa se kuluts tai range ei kuitenaan ole läheskään yhtä tärkeä ominaisuus kuin sen auton ulkonäkö.

Tosiaan, 8 tuumaa (tai 14") toimis varmaan erinomaisesti 2,5 tonnisessa sähköautossa ja vain parantaisi sen ominaisuuksia.
 
Jarrujen koon mitoitushan tapahtuu hätäjarrutusten ehdoilla, johon generaatiolla ei ole mitään osuutta, mutta sinänsä jarrujen fyysinen kokohan on kuitenkin enimmäkseen showta, kuten isot vanteetkin. Sinänsä isojen muotivanteiden takia käytetään halkaisijaltaan isompia jarruja koska ne nyt sinne helposti mahtuu, jolloin voidaan käyttää laajemmassa osassa mallistoa samoja jarruja.
Toinen käyttökohde on mäkiset tiet, joita Suomessa ei ole tietysti ollenkaan.

Näin Sveitsissä asuvana ja alppiteitä säännöllisesti ajavana voin kertoa, että jos ajetaan kuormattuna 3000kg SUV:lla serpentiiniä eestaas, niin 15" vanteen sisään mahtuva pikkulevy ei riitä pysäyttämään autoa loputtoman montaa kertaa peräjälkeen, vaan tarvitaan enemmän pinta-alaa, jotta ne jarrut jäähtyvät ja palautuvat sitten seuraavaan laskuun.

Noissa tietty periaatteessa se regen auttaa, mutta olisi ihan kiva jos jarrut toimisivat myös 99% lataustasolla...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom