Yleistä keskustelua sähköautoista

...tai sitten osoitettiin miten juttu oli hakemalla haettu tehty ja miten asiat oikeasti olisivat. Toki saa enemmän klikkiä, kun vähän sohaisee ampiaispesää. Nämä "toimittajien testilenkit" on vähän samaa tasoa, kuin ajettaisi bensamoottorilla kakkosvaihteella rajoitinta vasten ja sitten oltaisiin pöyristyneitä kovasta moottoriäänestä ja kovasta kulutuksesta.

Ihan samaa sonta tason uutisointia tuo on ku TM porukan seikkailut teslalla.

Onhan se esso miähillä kiva ja jännä lukea ku kolmaski laturi on ”rikki”

Mut saa tuolla klikkauksia.
 
Tämä viesti on erinomainen esimerkki siitä, mikä sähköautoilussa on pielessä. On tarpeen tehdä erilliset laskelmat säästä, lämmityksestä, nopeudesta ja kaikesta muusta kulutukseen vaikuttavasta, mieluiten erillistä matkansuunnitteluohjelmaa käyttäen, jos meinaa päästä perille järkevästi. Polttomoottoriautolla ei tarvitse välittää pätkääkään kulutuksesta tai tankkauspaikasta, koska siinä menee kaksi minuuttia.
Höpö höpö. Auto valitaan käyttötarpeen mukaan ja oikein valittuna ei sähköautollakaan tarvitse välittää matkasuunnittelusta kuin hyvin harvoin, jos matka menee normaalia pidemmäksi. Se, että sähköauto ei sovellu toistaiseksi kaikkiin käyttötarkoituksiin on myös hyvin tiedossa ja siitä on ihan turha alkaa tässä ketjussa vääntämään. Kukin ajelee sillä minkä omiin tarpeisiin parhaaksi näkee tai budjettiin sopii.
 
Nissan Leafin pienempiakkuista versiota on tovin aikaa myyty hintaan 27900 euroa (nyt näyttää olevan kesäkuun loppuun peräti 25990€).
Alkaa hintaluokka olemaan jo normaalin palkansaajankin saavutettavissa ja tilojen puolestahan tuo on aika perus pikku perheauto. Visia varustetaso sisältää kaikki normaalit kilkkeet, 147 hepoa tehoa ja 40 kWh akku jonka WLTP 285 km riittää varmaan useimmille normaalin arjen pyöritykseen vaikkei tuolla peräkärryn kanssa lappiin mennäkään.
Tuo on liian pieni perheautoksi, ja range rajoittaa käyttöä liikaa.
 
Tuo on liian pieni perheautoksi, ja range rajoittaa käyttöä liikaa.

Tuo nyt on käytännössä saman kokoinen kaikkien c-segmentin 5-ovisten autojen kanssa, Astra, Golf, ID.3, Megane, Corolla jne joten samalla mittapuulla myös ne ovat sitten liian pieniä perheautoiksi. Kuitenkin tämä on se Suomen myydyin perheautoluokka ja taidetaan Suomessa luokkaa pienempiä autoja myydään enemmän kuin isompia (ihan mutulla perustuen liikenteessä näkyviin autoihin), joten useimmat pitänevät sitä riittävän isona.

Edelleenkään pieniakkuinen sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ei ole sellaisen valinta jonka täytyy lintata joka päivä minimissään 600 km ilman taukoja, mutta keskimääräisiä päivittäisiä ajomatkoja katsomalla parin sadan kilometrin range riittää useimpien ihmisten arkiajojen suorittamiseen jos akkua pääsee lataamaan joustavasti. Useimmilla ihmisillä ne päivittäiset ajot on kuitenkin muutaman kymmenen kilometrin luokkaa, ei useampien satojen.

Auton hankinta pitää aina miettiä tarpeen kautta, jos suurin osa ajoista on sitä töihin menoa, kakaroiden kuskaamista, kaupassa käyntiä ynnä muuta nurkkapyöritystä niin pieni range riittää jos niillä muutamilla vuotuisilla mökkireissuilla joko lataa useammin tai vuokraa/lainaa vaikka bensapirssin niille reissuille.

Jos työskentelee kaupparatsuna, käy 300km päässä töissä päivittäin tai muuten ajaa ihan huikeita lukemia niin pitää ostaa jotain muuta kuin Leafin pieniakkuisin versio.
 
Nissan Leafin pienempiakkuista versiota on tovin aikaa myyty hintaan 27900 euroa (nyt näyttää olevan kesäkuun loppuun peräti 25990€).
Alkaa hintaluokka olemaan jo normaalin palkansaajankin saavutettavissa ja tilojen puolestahan tuo on aika perus pikku perheauto. Visia varustetaso sisältää kaikki normaalit kilkkeet, 147 hepoa tehoa ja 40 kWh akku jonka WLTP 285 km riittää varmaan useimmille normaalin arjen pyöritykseen vaikkei tuolla peräkärryn kanssa lappiin mennäkään.

Optimi olosuhteissa 285km, mikä on todellisuudessa 200-250km ja talvella puolet pois. :tup: Talvella riittää omiin arkiajoihin kahdeksi päiväksi, emäntä joutuisi latamaan joka päivä vaikka ihan tässä vantalla asutaan ja vantaalla käydään töissä.

Todella kätevää autoilua...
 
Joo, samaa mieltä, aika moni perustelee tuon sähköauton mahdottomuuden tuon rangen kautta ja tottahan se sitä voi monelle ollakin, jos on vaikka yhden hengen talous tai yhden auton talous ja joutuu ajelemaan pidemmälle, vetämään kärryä jne, mutta sitten esimerkiksi monelle perheelliselle kahden auton taloudelle kakkosautoksi kelpaa kyllä helpostikin tuollainen pienemmänkin rangen sisältävä auto. Tuo on tavallaan tottumis ja asennekysymys ja voihan sitä vaikka välimalliksi hankkia plugin hybridin jos täyssähköily ahdistaa. Itse ainakin latausmahdollisuuden omaavana olen nyt viimein bensa-autoa päivittelemässä ja ensimmäinen steppi saattaa olla joku plugin hybridi, mutta kaupunkiasujana kiinnostaisi kyllä toiseksi autoksi joku e-up tms pikkusähkökinneri, jolla talouden toisen ajotarpeen esim työmatkan osalta saisi halvalla ajeltua.
 
Aika monella on mahdollisuus päivittäin ladata kotona.

On meilläkin, pointti lähinnä siinä ettei se ole käytettävyyden kannalta mukavaa ja akun lataaminen joka päivä heikentää sen kestoa. Eli jos olisin ostamassa sähköautoa niin WLTP pitäisi olla tuplat tuosta 285km että edes harkitsisin.
 
Optimi olosuhteissa 285km, mikä on todellisuudessa 200-250km ja talvella puolet pois. :tup: Talvella riittää omiin arkiajoihin kahdeksi päiväksi, emäntä joutuisi latamaan joka päivä vaikka ihan tässä vantalla asutaan ja vantaalla käydään töissä.

Todella kätevää autoilua...
Kyllä tuolla 150km pääsee talvella heittämällä ellei nyt aja 2km pyrähdyksiä ja anna auton aina välillä viiletä. Vähänkään pidempää matkaa ajaessa pitäisi 200km olla ihan mahdollinen. Jos sähköä saa kotona niin mitään ongelmaahan ei ole, vaikka joka päivä joutuu lataamaan.
 
Optimi olosuhteissa 285km, mikä on todellisuudessa 200-250km ja talvella puolet pois. :tup: Talvella riittää omiin arkiajoihin kahdeksi päiväksi, emäntä joutuisi latamaan joka päivä vaikka ihan tässä vantalla asutaan ja vantaalla käydään töissä.

Todella kätevää autoilua...

Ja mä hoitaisin yhdellä latauksella keskimäärin viikon ellei tarvi lähteä kauemmaksi, vaimo kulkis kahden kunnan päähän töihin kesällä kolme ja talvella kaks päivää., auto illalla katokseen lataukseen niin sekin ongelma hoituis. Mihinkään viikon ja 2000km kesälomareissulle en kyllä viitsis tuon kanssa lähteä.

Jos auto ei sovellu omaan käyttöön niin silloin sitä ei kannata ostaa, vaan ostaa sellainen joka sopii, vaikka isompi akkuisen jonka range riittää paremmin tai bensa/dieseltankillisen niin voi käydä tankilla.

Koko juttuhan lähti liikkeelle viestistä jossa sanottiin ettei järkevällä hinnalla ole saatavilla muita sähkiksiä kuin VW konsernin pikkuautot. Toin tuon Leafin keskusteluun siksi koska se on huomattavasti Mii/Up/Citigo kolmikkoa isompi sähköauto jossa on moneen käyttöön riittävä range ja jonka hankintahinta ei aivan mahdottomasti poikkea polttomoottorilla käyvästä saman kokoluokan autosta.

Tottakai mä käsitän ettei parin sadan kilometrin range riitä kaikille ihmisille (ja mielestäni olen tämän myös koko ajan tuonut esille), eikä kaikille ihmisille tuollaisen auton hankinta ei sen takia ole järkevää. Pointti oli siinä, että suunnilleen tavanomaisen perheauton hinnalla on mahdollista saada tavanomainen perheauto sähköversiona Nissanilta. Todellisuus kuitenkin on edelleenkin se, että suurin osa ajoista on useimmilla ihmisillä kymmeniä, ei satoja kilometrejä päivässä. Jos saat autoa ladattua kotona/muuten kätevästi niin en näe silloin suurtakaan estettä ostaa tuollaista.

Jos haluaa perus perheauton pitkällä rangella eikä energiantuottotavalla ole väliä, niin Kia Ceedin saa noin kahdellakymmenellä kiloeurolla kaupasta omaksi. Polttoainetankin tilavuus noin 50 litraa, keskimääräisellä 6l/100km kulutuksella ajelee sellaisen 800 km ennen täyttötarvetta. Sen jälkeen mutka huoltikselle ja jonotilanteesta riippuen n. 5 minuutin päästä on range taas täynnä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Skoda Enyaq näyttää olevan nyt liikkeissä koeajettavana. Ihan hienolta autolta tuntui. 20" renkailla ehkä rengasäänet oli suurehkot tai ainakin keskitasoa Mondeoon verrattuna.

Mukava kyllä ajaa sähköllä ja aktiivinen vakkari tuollaisessa autossa on kiva.

Kuvassa olevassa taisi olla 21" renkaat.

IMG20210510115153.jpg
 
Tuo nyt on käytännössä saman kokoinen kaikkien c-segmentin 5-ovisten autojen kanssa, Astra, Golf, ID.3, Megane, Corolla jne joten samalla mittapuulla myös ne ovat sitten liian pieniä perheautoiksi. Kuitenkin tämä on se Suomen myydyin perheautoluokka ja taidetaan Suomessa luokkaa pienempiä autoja myydään enemmän kuin isompia (ihan mutulla perustuen liikenteessä näkyviin autoihin), joten useimmat pitänevät sitä riittävän isona.

Edelleenkään pieniakkuinen sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ei ole sellaisen valinta jonka täytyy lintata joka päivä minimissään 600 km ilman taukoja, mutta keskimääräisiä päivittäisiä ajomatkoja katsomalla parin sadan kilometrin range riittää useimpien ihmisten arkiajojen suorittamiseen jos akkua pääsee lataamaan joustavasti. Useimmilla ihmisillä ne päivittäiset ajot on kuitenkin muutaman kymmenen kilometrin luokkaa, ei useampien satojen.

Auton hankinta pitää aina miettiä tarpeen kautta, jos suurin osa ajoista on sitä töihin menoa, kakaroiden kuskaamista, kaupassa käyntiä ynnä muuta nurkkapyöritystä niin pieni range riittää jos niillä muutamilla vuotuisilla mökkireissuilla joko lataa useammin tai vuokraa/lainaa vaikka bensapirssin niille reissuille.

Jos työskentelee kaupparatsuna, käy 300km päässä töissä päivittäin tai muuten ajaa ihan huikeita lukemia niin pitää ostaa jotain muuta kuin Leafin pieniakkuisin versio.
Noita muita saa farkkuna. Leafin kontti on lyhyt ja epäkäytännöllinen, muista en tiedä.

Arkiajoihin nuo halvat riittäisivät hyvin. 200km mökkimatka on noille liikaa, ellei pysähdy kauppareissun lisäksi lataustauolle. Tai luontoretket tarvitsevat oman lataustauon. Muuten esim. käytetty ioniq riittäisi 90% ajasta hyvin.
 
Noita muita saa farkkuna. Leafin kontti on lyhyt ja epäkäytännöllinen, muista en tiedä.

Arkiajoihin nuo halvat riittäisivät hyvin. 200km mökkimatka on noille liikaa, ellei pysähdy kauppareissun lisäksi lataustauolle. Tai luontoretket tarvitsevat oman lataustauon. Muuten esim. käytetty ioniq riittäisi 90% ajasta hyvin.

Jep, itselläkin vaatimuksena farkkukori, tai sitten riittävän perätilan omaava SUV, noin metri kertaa metri pitäis olla perätilan lattiaa käytettävissä. Taidetaan suomessakin lyhytperäisiä myydä enemmän kuin farkkuja vaikka täällä farkut yleensäkin ovat huomattavasti suositumpia kuin isossa osassa muuta maailmaa. Varmaan sekin vaikuttaa miksei kukaan ole vielä sähköfarkkua tuonut markkinoille, kun ostetaan sähkis niin "kaikki" haluaa joko sportin, tavallisen viistoperän tai katumaasturin... Ja venäläiset/kiinalaiset haluaa sedanin. Ensin kosiskellaan suurinta käyttäjämassaa ja sitten vasta marginaalituotteet. Farkkuja ja peräkoukkuja kaipaa lähinnä suomalaiset ja pieni marginaali muun maailman väestä. Maasturikoreissa ärsyttää etenkin se muodikkuus preemio niiden hinnoissa, c-segmentin isokonttisen farkun hinnalla katumaasturina saa jonkun b-segmentin Clion rungolle rakennellun korotetun tylppäperän muovisilla rengaskaarilla.
 
Jep, itselläkin vaatimuksena farkkukori, tai sitten riittävän perätilan omaava SUV, noin metri kertaa metri pitäis olla perätilan lattiaa käytettävissä. Taidetaan suomessakin lyhytperäisiä myydä enemmän kuin farkkuja vaikka täällä farkut yleensäkin ovat huomattavasti suositumpia kuin isossa osassa muuta maailmaa. Varmaan sekin vaikuttaa miksei kukaan ole vielä sähköfarkkua tuonut markkinoille, kun ostetaan sähkis niin "kaikki" haluaa joko sportin, tavallisen viistoperän tai katumaasturin... Ja venäläiset/kiinalaiset haluaa sedanin. Ensin kosiskellaan suurinta käyttäjämassaa ja sitten vasta marginaalituotteet. Farkkuja ja peräkoukkuja kaipaa lähinnä suomalaiset ja pieni marginaali muun maailman väestä. Maasturikoreissa ärsyttää etenkin se muodikkuus preemio niiden hinnoissa, c-segmentin isokonttisen farkun hinnalla katumaasturina saa jonkun b-segmentin Clion rungolle rakennellun korotetun tylppäperän muovisilla rengaskaarilla.
Ei taida perinteiset korimallit myydä kun mondeonkin valmistus loppuu. Kalliitahan nuo suvi:t ovat.
 
On meilläkin, pointti lähinnä siinä ettei se ole käytettävyyden kannalta mukavaa ja akun lataaminen joka päivä heikentää sen kestoa.

Tietyissä autoissa on ollut ongelmia, mutta en yleistäisi. Jos ihan koko rangea ei tarvita päivittäin niin rajaisin maksimilatauksen 80%:iin ja tökkäisin päivittäin lataukseen aivan huoletta.
Jos käytössä on kiinteä latausasema tai edes kiinteästi viritetty matkalaturi niin johdon tökkääminen autoon ei ole mikään hankala homma.
 
On meilläkin, pointti lähinnä siinä ettei se ole käytettävyyden kannalta mukavaa ja akun lataaminen joka päivä heikentää sen kestoa. Eli jos olisin ostamassa sähköautoa niin WLTP pitäisi olla tuplat tuosta 285km että edes harkitsisin.
Käytettävyys on henkilökohtainen asia, joten siihen minulla ei ole sanomista. Sen sijaan tuo väite "akun lataaminen joka päivä heikentää sen kestoa" vaatii oikaisua.

Vaikka lataisit joka päivä vs. joka toinen päivä, niin eihän teidän vuotuiset ajokilometrit (eli akusta purettava energiamäärä) siitä mihinkään kasvaisi. Li-ion -akkujen syklikesto paranee epälineaarisesti purkusyvyyden (DoD) pienentyessä, jolloin pienemmillä DoD:lla (optimi on 20-60 % DoD edellyttäen että SoC on enintään 75-80 %) akusta saadaan sen eliniän aikana enemmän energiaa, eli kilometrejä, ulos.

Esimerkkikuvaajan Li-ion -akkua on purettu eri DoD:lla ja sen jälkeen ladattu 1 C -teholla tiettyyn tasoon ja toistettu tätä sykliä tuhansia kertoja. Kuvaajien loivista kulmakertoimista on vaikea nähdä vaikutusta saatavaan energiamäärään, joten avaan sitä esimerkillä:

-Auton akku 50 kWh
-ladataan aina 1 C, eli 50 kW DC-pikalaturilla
-kulutus 20 kWh/100 km -> range 250 km
-päätetään akun eliniän olevan siihen asti kunnes kapasiteetista on jäljellä 90 % (todellisuudessa akku alkaa olla lopussa vasta 70-75 % kohdalla, mutta pienillä DoD:lla ei ole dataa olemassa tuonne asti, niin siksi 90 %)

A) puretaan akku aina 25 %:iin asti ja ladataan 100 %:iin, 100-25 % SoC -> latausväli 188 km (50 kWh / 20 * (100 - 25)
Akusta on jäljellä 90 %, kun on ajettu 188 km * 1000 = 188 tkm

B) 85-25 % SoC -> latausväli 150 km
Akusta on jäljellä 90 %, kun on ajettu 150 km * 2000 = 300 tkm

C) 75-25 % SoC -> latausväli 125 km
Akusta on jäljellä 90 %, kun on ajettu 125 km * 3000 = 375 tkm

D) 75-45 % SoC -> latausväli 75 km
Akusta on jäljellä 90 %, kun on ajettu 75 km * 5000 = 375 tkm

Laskuista nähdään, että pienemmällä DoD:lla akusta saadaan enemmän energiaa ja kilometrejä akun eliniän aikana. Lisää kilometrejä saadaan, jos välillä ladataan hitaammin kuin esimerkissä olleella 50 kW DC:llä ja/tai hyväksytään akussa olevan alle 90 % alkuperäisestä kapasiteettista, esim. 75 %. Myös isompi akkukoko tuo lisää kilometrejä. Sekin auttaa, että autoissa käyttäjän ei edes anneta käyttää akun ääripäitä.

SoC ja lämpötila vaikuttavat akun käyttövuosista johtuvaan kapasiteetin alenemiseen. Esimerkiksi@+25 C varaustilan vaikutus on seuraavanlainen ikääntymiskokeissa:
SoC 60 % -> kapaa jäljellä 82 % kymmenen vuoden kohdalla

SoC 80 % -> kapa 79 %@10 v

SoC 100 % -> kapa 75 %@10v (=alkaa olla finaalissa)

Tuosta voi nähdä, että akkua ei kannata säilyttää liian täynnä. Toki lyhyen aikaa, esim. muutama tunti ennen pitkää reissua on ok olla 100 %, koska se pääsee purkautumaan pian.

Käyttöiän lyhenemisen lisäksi korkea SoC tekee hallaa purkusykleissä. 75-25 % SoC antaa noin kaksinkertaisen kilometrimäärän akun iän aikana vs. 100-50 % SoC, vaikka molemmissa puretaan puoli akullista. Korkea SoC on siis tuplapahis.



Edit. @Naftalan olet oikeassa, ei se DoD:n pieneneminen enää 60 % jälkeen tuo lisää kilometrikestoa akkuun, vaan optimi on 20-60 % DoD, kunhan ei ole yli 75-80 % SoC. Jos DoD on alle 20 %, niin kilometritulos alkaa heikentyä, mutta on silti tyydyttävä jopa@10 % DoD/<80 % SoC (vastaa suunnilleen 20-80 % DoD/95 % SoC.

Käyttäjä, jolle vastasin, sanoi Leafin? akun riittävän itselleen talvella kahdeksi päiväksi, ja hän ei silti haluaisi ladata joka päivä, koska pelkäsi akun kärsivän sellaisesta. Tuollaisessa käytössä DoD olisi väkisinkin optimin yläpuolella (>60 % DoD) ja korkea DoD tarkoittaa automaattisesti myös korkeaa SoC:a. Korkea SoC on se tärkein ja tuplapahis vaikuttaen sekä syklikestoon että ikääntymiseen. Kyseisellä käyttäjällä päivittäinen lataaminen laskisi DoD:n optimialueelle ja silloin olisi myös mahdollista pärjätä pitäen SoC enintään 75-80 %, mikä antaisi akulle noin tuplamäärän kilometrejä elinaikanaan vs. joka toinen päivä täyteen lataaminen.

Akusta saa paljon kilometrejä, kunhan muistaa suurimman osan ajasta pitää SoC < 80 % ja DoD > 20 %. SoC on se tärkeämpi. Lämpötilan haitallinen vaikutus alkaa näkyä +25 C yläpuolella, eli hyvä Suomi. Lataus- ja purkutehot kannattaa pitää arjessa maltillisina, enintään 1 C. Jos akku on 40 kWh, niin sopiva autobaananopeus on 40 kW:n auton huippunopeus, eli normaalikorkuisilla autoilla 160 mittarissa. Jos akku on 100 kWh, niin sedanilla/coupella 220 mittarissa on 1 C. Teslat voivat kulkea 100 kWh akulla jopa 260 km/h, mikä lyhentää pitkään jatkuessaan akun ikää. Noissa nopeuksissa akun pitäisi olla lähes 200 kWh, jotta pysytään alle 1 C. Lataamisessa sama juttu, 100 kWh:lle 100 kW on ok, mutta 200 kW ei kannata pitää ainoana latauspaikkanaan.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210510-175321.png
    Screenshot_20210510-175321.png
    665,4 KB · Luettu: 39
  • Screenshot_20210510-191122.png
    Screenshot_20210510-191122.png
    316,5 KB · Luettu: 38
Viimeksi muokattu:
A) puretaan akku aina 25 %:iin asti ja ladataan 100 %:iin, 100-25 % SoC -> latausväli 188 km (50 kWh / 20 * (100 - 25)
Akusta on jäljellä 90 %, kun on ajettu 188 km * 1000 = 188 tkm

B) 85-25 % SoC -> latausväli 150 km
Akusta on jäljellä 90 %, kun on ajettu 150 km * 2000 = 300 tkm

C) 75-25 % SoC -> latausväli 125 km
Akusta on jäljellä 90 %, kun on ajettu 125 km * 3000 = 375 tkm

D) 75-45 % SoC -> latausväli 75 km
Akusta on jäljellä 90 %, kun on ajettu 75 km * 5000 = 375 tkm

Laskuista nähdään, että pienemmällä DoD:lla akusta saadaan enemmän energiaa ja kilometrejä akun eliniän aikana.

Samaa mieltä kanssasi, mutta eikö tuo esimerkki vahvista vain SOC:n merkitystä (80% latausraja = hyvä akun kestolle).
DOD:lla ei niinkään väliä.

Akun kestolle ei ole merkitystä lataako sitä päivittäin vai joka toinen päivä, kunhan ei jatkuvasti joudu lataamaan 100% sen takia. Ainakin jos autolla on tarkoitus ajaa useita satoja tuhansia.
 
On meilläkin, pointti lähinnä siinä ettei se ole käytettävyyden kannalta mukavaa ja akun lataaminen joka päivä heikentää sen kestoa. Eli jos olisin ostamassa sähköautoa niin WLTP pitäisi olla tuplat tuosta 285km että edes harkitsisin.
Jos akun kestosta on erityisesti huolissaan, niin eikös samalla logiikalla sitä paremmin riittävää ylimitoitettua akkua nimenomaan pitäisi päivittäin sopiva määrä hidasladata, jolloin pystytään pysymään optimaalisella varaustasolla koko ajan.

Edit: Tämähän oli tietysti yllä kerrottu uskomattoman monisanaisesti esimerkkimateriaalein, mutta antaa nyt toiston olla silti. Niille muillekin jotka eivät lue pitkiä viestejä.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista ennustetta sähköautojen valmistuskustannuksista: Ennuste: Sähköautojen valmistaminen on vuodesta 2027 lähtien halvempaa kuin polttomoottoriautojen

Kova kysyntä ja raaka-ainepula toki voivat muuttaa tilannetta. Toivottavasti hinnat laskevat jo lähivuosina.
Tämänhetkisen tilaston mukaan keskikokoisen sähköauton keskimääräinen myyntihinta ilman veroja on 33 300 euroa, kun polttomoottoriauton saa 18 600 eurolla. Molempien hintaennuste vuodelle 2026 on 19 000 euroa ja vuodelle 2030 sähköautojen osalta 16 300 euroa ja polttomoottorien 19 900 euroa ennen veroja.

Jos tämä Bloombergin ennuste toteutuu edes puoliksi, niin käytännössä tarkoittaa, että juuri nyt ei kannata omaksi ostaa yhtään millään käyttövoimalla toimivaa autoa. Jos pitää vaihtaa, niin liisarina (tai takaisinostosopimuksella) sitten.
 
Tämänhetkisen tilaston mukaan keskikokoisen sähköauton keskimääräinen myyntihinta ilman veroja on 33 300 euroa, kun polttomoottoriauton saa 18 600 eurolla. Molempien hintaennuste vuodelle 2026 on 19 000 euroa ja vuodelle 2030 sähköautojen osalta 16 300 euroa ja polttomoottorien 19 900 euroa ennen veroja.

Jos tämä Bloombergin ennuste toteutuu edes puoliksi, niin käytännössä tarkoittaa, että juuri nyt ei kannata omaksi ostaa yhtään millään käyttövoimalla toimivaa autoa. Jos pitää vaihtaa, niin liisarina (tai takaisinostosopimuksella) sitten.

Muistelisin, että sekä VW että Tesla ovat omissa tilaisuuksissaan ilmoittaneet akkujen hintojen osalta 50% projektoituja kustannustiputuksia viiden vuoden aikajänteellä. Tämä saavutetaan prosessikehityksellä sekä rautafosfaattiakkujen käyttöönotolla. Akkujen hinta taitaa pitkälti määrittää koko auton hinnan, koska itse sähköauto on tietysti paljon yksinkertaisempi kapistus, kun polttomoottorilla kulkeva vastine.

Suomen kannattaisi ottaa hankintatukeen isompaa etunojaa, samalla tavalla kuin muissa pohjoismaissa. Koska hinnat laskevat tulevaisuudessa, nyt ostetulle autolle pitäisi saada isompi tuki, kuin 5 vuoden päästä ostetulle autolle. Sen jälkeen tukia tuskin tarvii edes jaella. Sikäli olet oikeassa, että nykyisellä hankintatuella ei vielä houkuttele, koska kehitys on niin hurjaa.
 
Suomen kannattaisi ottaa hankintatukeen isompaa etunojaa, samalla tavalla kuin muissa pohjoismaissa. Koska hinnat laskevat tulevaisuudessa, nyt ostetulle autolle pitäisi saada isompi tuki, kuin 5 vuoden päästä ostetulle autolle. Sen jälkeen tukia tuskin tarvii edes jaella. Sikäli olet oikeassa, että nykyisellä hankintatuella ei vielä houkuttele, koska kehitys on niin hurjaa.
Kansantaloudellisesti nimenomaan päinvastoin.

Hankintatuesta pitäisi luopua kokonaan ja suomalaisen sähköautokannan vaihtoa kannattaa viivästyttää parilla vuodella, koska mitä aikaisemmin vaihdamme, sitä enemmän kansan varallisuutta menee viemäriin nopeasti arvoa menettävissä ensimmäisen generaation sähköautoissa.

Antaa ekan sukupolven autojen mennä pääosin muihin maihin (ne vähentävät globaalisti päästöjä käytännössä saman verran) ja otetaan sit tiukka kiri kun hinnat ovat järkevämpiä ja arvonpudotukset ovat takanapäin.
 
Suomen kannattaisi ottaa hankintatukeen isompaa etunojaa, samalla tavalla kuin muissa pohjoismaissa. Koska hinnat laskevat tulevaisuudessa, nyt ostetulle autolle pitäisi saada isompi tuki, kuin 5 vuoden päästä ostetulle autolle. Sen jälkeen tukia tuskin tarvii edes jaella. Sikäli olet oikeassa, että nykyisellä hankintatuella ei vielä houkuttele, koska kehitys on niin hurjaa.

Ei kannata, itse asiassa Suomen ei kannata tukea sähköautojen ostamista yhtään vaan kaikki rahat laittaa pikalatausasemien rakentamisen tukemiseen, näistä on huomattavasti suurempi hyöty suomalaiselle kansantaloudelle.

Fiksuinta on antaa muiden maiden tukea sähköautoja isosti ja sitten laivata sieltä Suomeen vähän käytettyjä sähkiksiä halvalla, siihen asti kunnes sähköautot ovat hinnaltaan ns. normiautojen tasolla. Ilmaston kannalta ei ole mitään merkitystä tässä kohtaa missä autot ostetaan koska kaikki menee mitä tehdään.
 
Kävin Enyaqia koeajamassa. Ei muuta EV vertailukohtaa minulla, mutta todella miellyttävä peli. Hieman oli säätämistä noiden regen-jarrujen kanssa, kun ilmeisesti ajomoodista riippuen regeniä päällä enemmän tai vähemmän ja esim normal-ajotilassa regen nollautui aina kaasua painaessa, vaikka sen oli viiksestä säätänyt. Myyjän mukaan ne saa kyllä säädettyä useammallakin tapaa. B-modessa oli aika tehokas jarrutus, ei kuitenkaan pysähtynyt, vaan jäi n. 10kmh ryömintään.

Myyjä mainitsi, ettei autoa voisi ladata Tesla Superchargerilla. Itse olen siinä käsityksessä, että niistä löytyisi CCS, joka siis sopisi enyaqiin. Onko jotain muuta estettä?
 
Kävin Enyaqia koeajamassa. Ei muuta EV vertailukohtaa minulla, mutta todella miellyttävä peli. Hieman oli säätämistä noiden regen-jarrujen kanssa, kun ilmeisesti ajomoodista riippuen regeniä päällä enemmän tai vähemmän ja esim normal-ajotilassa regen nollautui aina kaasua painaessa, vaikka sen oli viiksestä säätänyt. Myyjän mukaan ne saa kyllä säädettyä useammallakin tapaa. B-modessa oli aika tehokas jarrutus, ei kuitenkaan pysähtynyt, vaan jäi n. 10kmh ryömintään.

Myyjä mainitsi, ettei autoa voisi ladata Tesla Superchargerilla. Itse olen siinä käsityksessä, että niistä löytyisi CCS, joka siis sopisi enyaqiin. Onko jotain muuta estettä?

Toistaiseksi vain teslat pelaa supereilla.
Muiden valmistajien pitäs sopia asia teslan kans.

En usko et tapahtuu ihan heti.
 
Tämänhetkisen tilaston mukaan keskikokoisen sähköauton keskimääräinen myyntihinta ilman veroja on 33 300 euroa, kun polttomoottoriauton saa 18 600 eurolla. Molempien hintaennuste vuodelle 2026 on 19 000 euroa ja vuodelle 2030 sähköautojen osalta 16 300 euroa ja polttomoottorien 19 900 euroa ennen veroja.

Jos tämä Bloombergin ennuste toteutuu edes puoliksi, niin käytännössä tarkoittaa, että juuri nyt ei kannata omaksi ostaa yhtään millään käyttövoimalla toimivaa autoa. Jos pitää vaihtaa, niin liisarina (tai takaisinostosopimuksella) sitten.

Ei ehkä ihan noin mustavalkoista. Jos aatellaan katumaasturia, niin onko hintaero nyt jotain 15 tonnia bensan ja sähkön välillä? Jos valtio nostaisi tuen nyt viiteen tonniin, niin se auttaa jo paljon. Joka vuosi säästää ainakin tonnin kuluissa sähköautolla, joten ei siinä välttämättä tappiolle jää.

2026 tuskin valtio tukee yhtään uuden sähköauton hankintaa.
 
Kappas, olin laskenut noi Ionity-laturit myös teslan vekottimiksi, mutta näemmä oma systeeminsä.

Minkälaisia sovelluksia latauksien suunnitteluun teillä on käytössä? Esim K-lataus sovellus tarjoaa muidenkin palveluntarjoajien laturit roaming lisällä. Chargemap tarjoaa omaa maksupalveluaan moneen laturiin, mutta en ole varma voiko tällä ladata myös palvelun ulkopuolisilla paikoilla? Tietty helpointa aina ladata käyttäen palveluntarjoajan omaa sovellusta tai tagia tms, mutta tähänkin varmasti rutinoituu vasta yrityksen ja erheen kautta, kun lataukselle tuleekin 10x hinta normaaliin verrattuna. Nyt ensikatsauksella tuo hinnasto vaikuttaisi olevan aikalailla arpapeliä.
 
Kappas, olin laskenut noi Ionity-laturit myös teslan vekottimiksi, mutta näemmä oma systeeminsä.

Minkälaisia sovelluksia latauksien suunnitteluun teillä on käytössä? Esim K-lataus sovellus tarjoaa muidenkin palveluntarjoajien laturit roaming lisällä. Chargemap tarjoaa omaa maksupalveluaan moneen laturiin, mutta en ole varma voiko tällä ladata myös palvelun ulkopuolisilla paikoilla? Tietty helpointa aina ladata käyttäen palveluntarjoajan omaa sovellusta tai tagia tms, mutta tähänkin varmasti rutinoituu vasta yrityksen ja erheen kautta, kun lataukselle tuleekin 10x hinta normaaliin verrattuna. Nyt ensikatsauksella tuo hinnasto vaikuttaisi olevan aikalailla arpapeliä.

Plugshare on hyvä appi josta näkee latauspaikat, kuvia niistä ja myös yleensä nopeasti tiedon siitä jos latausasema on mennytkin rikki. Latailuun riittää kun tilaat Virran, Fortum Charge & Driven, K-Latauksen ja Plugitin RFID-lätkät. Virta kannattaa ottaa Helenin kautta, et jouda maksamaan kuukausimaksua etkä myöskään laittamaan 30€ luottokortilta pantiksi kuten suoraan Virran kautta joutuu tekemään, hölmö systeemi.
 

"Lakihankkeessa valmistellaan neljää tukea

1) uusi hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille vuosina 2022-2025

2) uusi hankintatuki sähkökäyttöisille kuorma-autoille ja nykyisen kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkaminen ja korottaminen 2022-2030

3) nykyisen täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen vuosina 2022-2025 ja tukisumman korottaminen

4) nykyisten konversiotukien jatkaminen bensiiniauton muuttamiseksi etanoli- tai kaasukäyttöiseksi 2022-2030"
 

"Lakihankkeessa valmistellaan neljää tukea

1) uusi hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille vuosina 2022-2025

2) uusi hankintatuki sähkökäyttöisille kuorma-autoille ja nykyisen kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkaminen ja korottaminen 2022-2030

3) nykyisen täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen vuosina 2022-2025 ja tukisumman korottaminen

4) nykyisten konversiotukien jatkaminen bensiiniauton muuttamiseksi etanoli- tai kaasukäyttöiseksi 2022-2030"
Tähän lisäyksenä, että työryhmä loppuu 19.5. eli voi tulla jotain tälle vuodelle. Isolla ehkä. Tukisumma todennäköisesti voisi nousta ensi vuonna tonnilla tai parilla mutta todennäköisesti joku maksimiraja siellä tulee olemaan. Ehkä nykyinen 50k raja autolle.

Toki voisivat sitä myös ehkä miettiä tarjottavan käytettyihin.

Enemmän itse näkisin, että hetkellisesti autovero pois sähköstä ja myös ehkä alv pienennys olisi parempi jos tukisumma jää 2-4k€.
 
Tähän lisäyksenä, että työryhmä loppuu 19.5. eli voi tulla jotain tälle vuodelle. Isolla ehkä. Tukisumma todennäköisesti voisi nousta ensi vuonna tonnilla tai parilla mutta todennäköisesti joku maksimiraja siellä tulee olemaan. Ehkä nykyinen 50k raja autolle.

Toki voisivat sitä myös ehkä miettiä tarjottavan käytettyihin.

Enemmän itse näkisin, että hetkellisesti autovero pois sähköstä ja myös ehkä alv pienennys olisi parempi jos tukisumma jää 2-4k€.
Itse todellakin toivon, että tulisi voimaan jo tänä vuonna nuo muutokset, jotta ei tarvitsisi lähteä perumaan omaa tilausta sen takia, että ensi vuonna auton mahdollisesti saisi tonneja halvemmalla.Oletuksena tietty, että tukiraja nousee tuosta 50k€:sta. Tuossa on muuten sekin, että jos uudet lait astuu voimaan vasta 1.1.2022 niin koko joulukuu 2021 on ilman mitään tukia. Tuntuisi hassulta, että välissä olisi yksi kokonaan tueton kuukausi. Silloin ei varmaan montaa sähkäriä rekisteröitäisi.

Tuo uusien sähkärien autoveron poisto voisi olla ihan oikea peliliike, mutta en ymmärrä miten käytettyjen sähkärien tukeminen tukee valtion agendaa mitenkään eli päästöttömien autojen lisäämistä omaan autokantaan.
 
jos tukisumma jää 2-4k€.
Toivottavasti tulisi joulukuussa edes se sama 50 000€ raja ja 4000€ sähköautotukea.

6000€ olisi jo aika kova :)
35 600€ olisi halvin vw id.3 pienimmällä akulla, eli hinnaksi ilman alennuksia voisi tulla vähän alle 30 000€.

En oikein usko että tukea nostettaisiin ennen joulukuuta tai 2022. Kumminkin autojen saatavuuskaan ei ole erityisen hyvää, niin ei tarvitsisi kiirehtiä suuremman tuen kanssa?
 
Itse todellakin toivon, että tulisi voimaan jo tänä vuonna nuo muutokset, jotta ei tarvitsisi lähteä perumaan omaa tilausta sen takia, että ensi vuonna auton mahdollisesti saisi tonneja halvemmalla.Oletuksena tietty, että tukiraja nousee tuosta 50k€:sta. Tuossa on muuten sekin, että jos uudet lait astuu voimaan vasta 1.1.2022 niin koko joulukuu 2021 on ilman mitään tukia. Tuntuisi hassulta, että välissä olisi yksi kokonaan tueton kuukausi. Silloin ei varmaan montaa sähkäriä rekisteröitäisi.

Tuo uusien sähkärien autoveron poisto voisi olla ihan oikea peliliike, mutta en ymmärrä miten käytettyjen sähkärien tukeminen tukee valtion agendaa mitenkään eli päästöttömien autojen lisäämistä omaan autokantaan.
Oli vain idea että voisi sitäkin arpaa katsoa jos eivät nosta tukisummia. Ruotsi taitaa antaa tukea myös käytettyyn.

Jotain ehkä on annettava tälle vuodelle jos syksyllä on tarkoitus katsastaa fossiilien verotus jne.

Sitten taas tuo, että saako ensi vuonna auton oikeasti tonneja halvemmalla. Sirupula on vielä olemassa todennäköisesti ja lisäksi Teslahan on jenkeissä, että täällä nostaneet autojen hintoja. Miksei muutkin? Elleivät toki halua enemmän myyntiä. Nousihan VW hinnat hiukan.

Teslan asiaa on spekuloitu, että jos siellä tulee voimaan se 10k$ etu, niin kun nyt ovat kuukausittain nostaneet 500$ hintaa niin kun etu tulee voimaa auton hintakin on voinut nousta ja eroa ei tulekaan.
 
Toivottavasti tulisi joulukuussa edes se sama 50 000€ raja ja 4000€ sähköautotukea.

6000€ olisi jo aika kova :)
35 600€ olisi halvin vw id.3 pienimmällä akulla, eli hinnaksi ilman alennuksia voisi tulla vähän alle 30 000€.

En oikein usko että tukea nostettaisiin ennen joulukuuta tai 2022. Kumminkin autojen saatavuuskaan ei ole erityisen hyvää, niin ei tarvitsisi kiirehtiä suuremman tuen kanssa?
Kyllähän tuo nykyinen max raja 50k kohdalla selkeästi mielestäni viittaa siihen, että valtio odottaa tai odotti että sähköautojen hinnat olisivat alempia.
 
Tuo 50k€:n raja on todella ongelmallinen. Käytännössä useilla valmistajilla on se yksi kulimalli autosta olemassa, joka jää juuri sen tukirajan alle. Sitten kun otat mukaan edes sen yhden pakollisen varusteen niin tuki menetetään. Perhekäyttöön soveltuvat isot ja pitkän rangen omaavat vaihtoehdot ovat oikeasti aika vähissä. Polttiksissa tuolla 50k€:lla olisi ollut valinnanvaraa vaikka kuinka, mutta sähköissä tällä hetkellä hinnat ovat vielä sen verran korkeammat, että moni malli rajautuu pois heti kättelyssä. Mä en muutenkaan ymmärrä, että jos on tarkoitus lisätä sähköautoja liikenteeseen, niin mitä eroa sillä on maksaako auto 49999€ vai 59999€.
 
Mä en muutenkaan ymmärrä, että jos on tarkoitus lisätä sähköautoja liikenteeseen, niin mitä eroa sillä on maksaako auto 49999€ vai 59999€.
Vähän köyhemmille tai tarkan euron ostajille tuo 10 000 euroakin on paljon rahaa. Koska myös 50 000€ on paljon sekin autosta :) Varsinkin itselle, kun tulee ajettua aika vähän autolla. Olisikohan 10tkm-15tkm vuodessa.

Jos tuki olisi jopa 6000€ nykyisillä ehdoilla, niin kyllä siinä jo ostaja miettii sitä halvempaa vaihtoehtoa ihan kunnolla. Esim kun vw id.3 isoimmalla 77kWh akulla ja 5 paikkaisena maksaa "vain" 47 600€. Eli siis jo aika hyvä auto 41 600 hintaan. Mutta vetokoukullista autoa joutuisi jostain lainaamaan, jos kärryä joskus tarvitsisi.
 
Vähän köyhemmille tai tarkan euron ostajille tuo 10 000 euroakin on paljon rahaa. Koska myös 50 000€ on paljon sekin autosta :) Varsinkin itselle, kun tulee ajettua aika vähän autolla. Olisikohan 10tkm-15tkm vuodessa.
Tuossa tarkoitettiin kyllä, että mitä merkitystä sillä päästövähennysten (/valtion) kannalta on mitä se tuettu auto maksaa.

Mutta eiköhän se ajatus taustalla ole, että tuetaan niitä autoja, joita muutenkin eniten ostetaan. Aika vähän ostajakuntaa yli 50ke autoille tästä maasta löytyy.
 
En vieläkään käsitä miksi kenellekään pitää piffata rahaa auton ostoon. Vituttaa oikein kun hyvin toimeentuleville ja rikkaille lapataan tonnikaupalla massia kouraan palkinnoksi hyvesignaloinnista.
Eihän sähköauton ostaminen nyt mitenkään liity yhteiskuntaluokkaan tai varallisuuteen. Kyllä vaikka opintotuilla pystyy sähköauton hankkimaan opiskelun ajaksi, riippuu vain miten elämistään ja tarpeitaan arvottaa. Em tilanteessa jo 2k pois maksettavista lyhentää useamman kuukausierän osamaksuista.
 
Tuossa tarkoitettiin kyllä, että mitä merkitystä sillä päästövähennysten (/valtion) kannalta on mitä se tuettu auto maksaa.

Mutta eiköhän se ajatus taustalla ole, että tuetaan niitä autoja, joita muutenkin eniten ostetaan. Aika vähän ostajakuntaa yli 50ke autoille tästä maasta löytyy.
Tuolla yli 50k€ (55000) saisi nelivedon. Sähköauton kohdalla neliveto ei lisää päästöjä, mutta onhan auto kalliimpi ja kuluttaa vähän enemmän luonnonvaroja. Ehkä valtio ajattelee myös sitäkin? Tai sitten on syynä tuo köyhyys ja toisaalta järki, että kovin kallista autoa ei kannattaisi muutenkaan ostaa.

Esim Saksassa taitaa olla joku porrastettu juttu ja 40 000€ raja?
 
Eniten kiinnostaisi että pääsisiköhän myös yritykset hankintatuen piiriin. Jotain perustelujahan tuolla oli jo raskaan kaluston tuille että hyödyntää yrityksiä.
 
Tuolla yli 50k€ (55000) saisi nelivedon. Sähköauton kohdalla neliveto ei lisää päästöjä, mutta onhan auto kalliimpi ja kuluttaa vähän enemmän luonnonvaroja. Ehkä valtio ajattelee myös sitäkin? Tai sitten on syynä tuo köyhyys ja toisaalta järki, että kovin kallista autoa ei kannattaisi muutenkaan ostaa.

Esim Saksassa taitaa olla joku porrastettu juttu ja 40 000€ raja?

German-ev-incentive-and-ev-charger-incentive-guide-2020-infographic-wallbox-488x1024.jpg

Eniten kiinnostaisi että pääsisiköhän myös yritykset hankintatuen piiriin. Jotain perustelujahan tuolla oli jo raskaan kaluston tuille että hyödyntää yrityksiä.
Yrityksille on tuotu jo liisaukseen etu ja 2022-> tulisi sitten raskaalle kalustolle tukea.
 
Tuossa tarkoitettiin kyllä, että mitä merkitystä sillä päästövähennysten (/valtion) kannalta on mitä se tuettu auto maksaa.

Mutta eiköhän se ajatus taustalla ole, että tuetaan niitä autoja, joita muutenkin eniten ostetaan. Aika vähän ostajakuntaa yli 50ke autoille tästä maasta löytyy.
Tuki on yksi tapa helpottaa siirtymistä ja tavoittaa ne päästövähennystavoitteet.

Mutta silti valtio on odottanut että autojen hinta laskisi.
 
Eihän sähköauton ostaminen nyt mitenkään liity yhteiskuntaluokkaan tai varallisuuteen. Kyllä vaikka opintotuilla pystyy sähköauton hankkimaan opiskelun ajaksi, riippuu vain miten elämistään ja tarpeitaan arvottaa. Em tilanteessa jo 2k pois maksettavista lyhentää useamman kuukausierän osamaksuista.
Kyllä se vaan liittyy. Mediaanipalkallakin 40ke auton maksaminen on vaikeaa.
 
Eihän sähköauton ostaminen nyt mitenkään liity yhteiskuntaluokkaan tai varallisuuteen. Kyllä vaikka opintotuilla pystyy sähköauton hankkimaan opiskelun ajaksi, riippuu vain miten elämistään ja tarpeitaan arvottaa. Em tilanteessa jo 2k pois maksettavista lyhentää useamman kuukausierän osamaksuista.
No ok. Jos pystyy, niin miksi siihen pitäisi tukea saada?
 
Jotta ihmiset ostaisivat enemmän sähköautoja mikä mahdollistaa Suomelle halvimmalla mahdollisella tavalla leikata liikenteenpäästöistä niinkuin on luvattu. Jos ei olisi luvattu niin vitut mitään tukiasikaan olisi.
 
Kyllä vaikka opintotuilla pystyy sähköauton hankkimaan opiskelun ajaksi, riippuu vain miten elämistään ja tarpeitaan arvottaa. Em tilanteessa jo 2k pois maksettavista lyhentää useamman kuukausierän osamaksuista.
Seat Mii auto varmaan kelpaa hyvin opiskelijalle (5v takuu ym). Ja käytettynä niitäkin löytyy 19kpl + Up ja Citigo mallit vielä päälle.

Ja koska uutenakin on saanut 2000€ sähköauton hankintatukea, niin vastaavasti käytetytkin on saman verran halvempia.


Uskoisin että noissa ei hinta laskisi aivan järkyttävästi ainakaan, eli opiskelijallakin saattaisi olla varaa. Toki jos sähköautotuki nousee 4000 tai 6000 euroon, niin käytettyjen hinnatkin toki laskevat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 375
Viestejä
4 554 787
Jäsenet
74 960
Uusin jäsen
kaitamoinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom