Kaistavahdit, nopeutta säätelevät vakkarit yms. ominaisuudet, jotka ovat kykeneväisiä aiheuttamaan yllätyksiä joko ohjausliikkein, jarrutuksin tai kiihdytyksin ovat sitten ihan toinen tarina ja niiden käytön tulisi olla esim. talvirengaskauden aikana yksiselitteisesti kielletty.
Mielipide rekisteröity, onko jotain muuta perustelua kuin se että järjestelmä toimiakseen voi säädellä nopeutta , tai ohjausta (kaistavahtikaan ei pakota)? voihan ne muutkin turvajärjestelmät tehdä niin.
Mukautuvan vakkarin kritiikki lähinnä kohdistunut siihen että kuski haluaisi konttiin, tai jonkin malli toiminta ei muuten miellytä, ymmärtääkseni se ei ole vaarallinen juttu jos se hiljentää vauhtia jos saavutetaan edellä ajava. Mutta jos se nyt vähentää kontissa ajoa, vähentää tarpeettomia ohituksia, niin jo turvallisuus juttuna plussaa, ja sitten se lisäarvo että helpottaa ajamista , ehkä jopa tasaa nopeuksia.
Kaistanvahti toteutuksissa eroja, mutta jos nyt ajattelet tilannetta missä kuljettaja haluasi ajaa toista linjaa, niin ei ne kaistavahdit yleensä pakota. Nämä ominaisuudet ovat toki sellaisia että olisi hyvä jotenkin päästä niihin perehtyy, jos mietit sitä että ne hämmentää satunnaista kuljettajaa. Sen takia en vielä kieltäisi niiden käyttöä muilta. Jos helppo käyttöliittymä, niin kuski kytkee sen pois jos häiritsee liikaa. Tästä ominaisuudesta käsitys että Suomessa on talvella kelejä joissa nyky tekniikka ei toimi, mutta talvirengas kaudella myös parempaa keliaä (huomaa etten ole tämän tekniikan ihailia)
Joo. En laskisi ESP/ABS järjestelmiä sellaisiksi, jotka voivat yllättää ja aiheuttaa onnettomuuden.
Mikä on se todennäköisyys raja "voi aiheuttaa yllättäen onnettomuuden". jos ajanvakutus järjestelmät ok, niin onko mielestäsi sallittu isompi todennäköisyys, jos tosiessa kupissa on isomi turvallisuus lisä ? Tuli tuosta vakkarista mieleen, jonka turvallisuus lisä ehkä häilyvämpi kuin pelkästään turvallisuutta lisäävät järjestelmät.
Tosin se kaistavahti on turvallisuus varuste.