Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko siihen joku käytännön syy, että sähköautoissa lähes aina keulat rakennetaan umpinaisiksi ilman ilmettä antavaa ritilää? Lämmän säätely kenties? Vai halutaanko vaan, että auto huutaa jo kaukaa olevansa sähköllä toimiva? Tekee vaan minusta monet autot todella ruman näköisiksi tuo tapa.
Ulkonäöstä tingitään jos vastineeksi saa pienemmän kulutuksen, eli pienemmän ilmanvastuksen.
Joissain malelissa selvästi yritetään silti saada aikaan jotain kaipaamasi ilmettä.

Polttiksissa yhdessä vaiheessa ne yritettiin häivyttää minimiin, eli vaikutti siltä että haluttiin ritilätöntä ulkonäköä, ehkä luoda virtaviivaista ilmettä. (toki ne "ritilät" oli)
 
Viimeksi muokattu:
Ok eli ihmisten pitäisi tietää ettei esim. Kuopion motarilla pidä käyttää autopilottia? Ja kenen vika vanha karttadata on? Mikä muu auto tekee samassa kohtaa phantomit?

Tätä juuri tarkoitin että täältä löytyy aina kirjoittajia jotka selittävät mustan valkoiseksi ja toistepäin koska kyseessä on ns. oma auto. En ymmärrä sitä ollenkaan.

Voi siellä käyttää ihan hyvin autopilottia ja vakkaria, kumpikin toimivat ihan hyvin. Pitää vaan vetää vivusta yhden kerran ylimääräistä tuossa kohtaa. Ajan siitä joka työpäivä, ei aiheuta raivoa tai pelkoa itsessäni.
 
Ok eli ihmisten pitäisi tietää ettei esim. Kuopion motarilla pidä käyttää autopilottia? Ja kenen vika vanha karttadata on? Mikä muu auto tekee samassa kohtaa phantomit?

Tätä juuri tarkoitin että täältä löytyy aina kirjoittajia jotka selittävät mustan valkoiseksi ja toistepäin koska kyseessä on ns. oma auto. En ymmärrä sitä ollenkaan.
Esim mein porukoiden bensa-auto herjailee karttadatan vuoksi jatkuvasti kaikkea, eikä osaa lukea kunnolla liikennemerkkejä eikä aseta nopeutta sen vuoksi oikein missään. Eli ei ei noi nyt mitenkään tesla-ongelmia yksin ole.

Eikä tesla cruisella mistään karttadatasta mitään jarruttele. Ap päällä se yrittää noudattaa parhaansa mukaan rajoituksia joten ei se ole mun silmissä ”haamujarruttelua”.
Se on kun joku sanoi että esim motareiden sillat saa aikaan jarruttelun. Se on älytön ongelma ja vaarallinen ja se on haamujarruttelua. Tällästä en oo pystyny 22tkm matkalla 4kk aikana toistamaan missään kolmosella.
 
Eli phantom breaking on sellaisten ihmisten ongelma, jotka eivät ymmärrä auton toimintaa ja jotka käyttää vakkaria paikoissa missä sitä ei pitäisi käyttää.

Pyyhkijäongelma on joillain, suurimmalla osalla varmasti ei.
Haamujarrutus on Tesla Y:n vitt"#? ominaisuus ja todellinen typeryys. Aika herättelevä oli sellainen tapaus, kun ajoin uutta satasen monikaistatietä, niin yhtäkkiä auto päätti pudottaa vauhdin satasesta neljäänkymppiin. Talvikelillä tai toinen hanurissa kiinni olisi tapaus ollut vähintään vaaratilanne. Onneksi tällaisia tapauksia on harvakseltaan, ehkä yksi per pari kuukautta pl. yksi lyhyen rampin sisältävä haamujarrutuskohde säännöllisellä reitilläni. Nuo tapaukset tuntuvat liittyvän aina siihen, että auto olettaa nopeusrajoituksen olevan jotain muuta mitä se on eli Tesla jarruttelee karttadatan perusteella vakionopeussäädin päällä (ei AP), koska ei se mitään nopeutta kyltistä poimi. Lisäksi pari kertaa on sillan tai puuryhmän varjo aiheuttanut hätäjarrutuksen.

Pyyhkijäongelma on yleinen, vaikka itselläni sitä ei ole. Puolen vuoden aikana meikäisen Teslan pyyhkijät kuivanneet kuivaa lasia pari kertaa.
 
Haamujarrutus on Tesla Y:n vitt"#? ominaisuus ja todellinen typeryys. Aika herättelevä oli sellainen tapaus, kun ajoin uutta satasen monikaistatietä, niin yhtäkkiä auto päätti pudottaa vauhdin satasesta neljäänkymppiin. Talvikelillä tai toinen hanurissa kiinni olisi tapaus ollut vähintään vaaratilanne. Onneksi tällaisia tapauksia on harvakseltaan, ehkä yksi per pari kuukautta pl. yksi lyhyen rampin sisältävä haamujarrutuskohde säännöllisellä reitilläni. Nuo tapaukset tuntuvat liittyvän aina siihen, että auto olettaa nopeusrajoituksen olevan jotain muuta mitä se on eli Tesla jarruttelee karttadatan perusteella vakionopeussäädin päällä (ei AP), koska ei se mitään nopeutta kyltistä poimi. Lisäksi pari kertaa on sillan tai puuryhmän varjo aiheuttanut hätäjarrutuksen.

Pyyhkijäongelma on yleinen, vaikka itselläni sitä ei ole. Puolen vuoden aikana meikäisen Teslan pyyhkijät kuivanneet kuivaa lasia pari kertaa.

Mutta eihän perus vakkari jarruttele nopeuden mukaan? Sulla on ollut autopilot päällä jos se auto vaihtelee nopeutta itse.
 
auto päätti pudottaa vauhdin satasesta neljäänkymppiin.
...
Onneksi tällaisia tapauksia on harvakseltaan, ehkä yksi per pari kuukautta
Ensin meinastin sanoa että tuo on karmeeta, mutta ehkä se sitten on positiivista jos niitä sattuu välillä, niin ei tule yllättyksen, eli voi ajella kokoajan odottaen tukevaa hiljentämistä missä vain, ilman omaa syytä.

Tässä tosin minulla mielikuva että hidastus on tuntuva, siis voimakas hidastus, eikä sellainen että tässä energia tehokkaasti sovitetaan vauhti tulevaan rajoitukseen. eli vähän sellainen vakkari tippu pois ja rullataan.

Hätäjarrutus, sen nyt sietää, koska se pelastaa hengiä/vähentää vammoja.
 
Tuota summoniakin kyllä ihmettelen, että miksi ei voi vaan kävellä auton luo ja hypätä sisään ? Hiton paljon helpompaa ja nopeampaa. Hyvin vaikea keksiä käyttökeissiä itselleni tai ylipäätään.

Ihan pelleilyä. Samanlaista fantasiaa kun toiveet jostain autonomisesta autopilotista. Noi molemmat ominaisuudet on ollut jo vuosia olemassa. 0100 0700 puhelimeen ja homma hoituu.
 
Tämä onkin yksi suurimmista syistä, miksi en harkitse mitään Mercedes-Benzin sähköautomallia, ne kun ovat ihan tolkuttoman rumia.

katso liitettä 1225115
Ärsyttikö tuossa se että yrittää jotain ritilä ulkonäköä(siis tuo keskellä ja nuo sivuissa)
Omalla mutu otannalla >90% pysäköi autonsa etuperin. no voi se silti ärsyttää vaikka sen oman harvoin näkisi. :)
 
Voi siellä käyttää ihan hyvin autopilottia ja vakkaria, kumpikin toimivat ihan hyvin. Pitää vaan vetää vivusta yhden kerran ylimääräistä tuossa kohtaa. Ajan siitä joka työpäivä, ei aiheuta raivoa tai pelkoa itsessäni.
Siellä voi käyttää. Mikkeli-Juva motarilla ei voi.
 
ID.5 ja haamujarrutuksia tulee ja haamukiihdytksiä (<- melkeen pahempi). Karttadataongelma juurisyynä. Esim Turuntie kehä II ja Kehä III välissä. Kehä II rampin jälkeen luulee että 120 rajoitus parin sadan metrin verran. Cruise tökkää lisää pökköä peliin ja jos on mukavan liukas nollakeli, niin pamauttaa cruisen pois, koska perä lähtee samantien alta.
Haamujarrutuksia tulee esim silloin, kun auto luulee että ajan rampille vaikka jatkan tietä suoraan. Jostain syystä oman ID luulee usein näin. Sitten lyö jarrua peliin, kun kuvittelee että edessä 50 rajoitus vaikka vedän 80 kehää pitkin. Nuo paikat oppii omilta kulmilta, mutta kun ajaa muualla, niin ihan hanurista.
 
ID.5 ja haamujarrutuksia tulee ja haamukiihdytksiä (<- melkeen pahempi). Karttadataongelma juurisyynä. Esim Turuntie kehä II ja Kehä III välissä. Kehä II rampin jälkeen luulee että 120 rajoitus parin sadan metrin verran. Cruise tökkää lisää pökköä peliin ja jos on mukavan liukas nollakeli, niin pamauttaa cruisen pois, koska perä lähtee samantien alta.
Haamujarrutuksia tulee esim silloin, kun auto luulee että ajan rampille vaikka jatkan tietä suoraan. Jostain syystä oman ID luulee usein näin. Sitten lyö jarrua peliin, kun kuvittelee että edessä 50 rajoitus vaikka vedän 80 kehää pitkin. Nuo paikat oppii omilta kulmilta, mutta kun ajaa muualla, niin ihan hanurista.

Ota nopeusrajoitus lottoennustaja pois niin ei tarvitse kärsiä tuosta.
 
ID.5 ja haamujarrutuksia tulee ja haamukiihdytksiä (<- melkeen pahempi). Karttadataongelma juurisyynä. Esim Turuntie kehä II ja Kehä III välissä. Kehä II rampin jälkeen luulee että 120 rajoitus parin sadan metrin verran. Cruise tökkää lisää pökköä peliin ja jos on mukavan liukas nollakeli, niin pamauttaa cruisen pois, koska perä lähtee samantien alta.
Haamujarrutuksia tulee esim silloin, kun auto luulee että ajan rampille vaikka jatkan tietä suoraan. Jostain syystä oman ID luulee usein näin. Sitten lyö jarrua peliin, kun kuvittelee että edessä 50 rajoitus vaikka vedän 80 kehää pitkin. Nuo paikat oppii omilta kulmilta, mutta kun ajaa muualla, niin ihan hanurista.
Melkein jaksoin ajaa liikkeestä kotiin nuo ennokoinnit ja rajoitusten seuraamiset päällä. Sen jälkeen ollut poissa käytöstä.
 
Melkein jaksoin ajaa liikkeestä kotiin nuo ennokoinnit ja rajoitusten seuraamiset päällä. Sen jälkeen ollut poissa käytöstä.

Itseltä lähdössä obd-elevenillä myös kaistavahti talveksi sekä koodaukseen tulossa perinteinen vakkari niin voi pyryssä ajella vakkarilla, kun adaptiiviset heittää pois. Norjan puolella toimi ihanasti nuo ennakoinnit Tromssa-Skitbotn koskematta polkimiin viime kesänä, Suomen merkinnät ja tieverkko sellainen ettei edes kesässä toimi.
 
Minua on aina ihmetyttänyt, miksi sähköautojen latausluukut on ylipäätään niin hienoiksi rakennettu. Onko missään polttomoottoriautossa sähköllä aukeavaa polttoaineluukkua? Lukon vapautuksia taitaa olla, mutta aukeaako mikään sähköllä auki asti?

Toki sähköauton luukkua täytyy avata useammin, mutta sen saisi ratkaistua vähän järeämmällä rakenteella, joka kestää enemmän käyttöä.
Samaa turhaa hajoaa paskaa kuin vetäytyvät ovenkahvat. Kun teslalla kerran oli näitä idioottimaisuuksia niin muutkin kopioivat kun luulevat että tämmöinen myy.
 
Painatko aina sitä tilanteesta vikailmoitusnappia, eli autokuvaketta pohjassa kunnes tulee kiitosviesti? Tuolla tavalla noita saa pois hiljalleen. Toivottavasti.

En ole painanut sitä ikinä. Voisin kuvitella, että siellä useammin ajelevat ovat painelleet niitä nappejaan jo ihan kyllästymiseen asti, joten ei maksa vaivaa.
 
Ei autoon koskeminen ole hirveä asia, mutta täysin turha. Luukku menee itsestään kiinni, koskaan ei unohdu auki. Se myös aukeaa sillä välin kun otat piuhan käteen. Eli en vain ymmärrä miksi kukaan haluaisi elää ilman kun siihen kerran tottunut.
Itse ainakin elän 1000x mielummin ilman automaattisesti aukeavaa latausluukkua kuin matriisivaloja. Jälkimmäinen on oikeasti oikeasti hyvä ominaisuus - automaattinen latausluukku taas ei päädy ikinä auton valintaani vaikuttavien asioiden listalle. Se on vain niin totaalisesti syvällä "nice-to-have" listan peräpäässä.

Teslaan ei saa vieläkään toimivia matriiseita - herran vuonna 2023 kun kilpailijoilla noita on ollut liekö jo 10v ajan?

Jos sinulle latausluukku on tärkeä, niin nauti siitä. Mutta ei kannata ihmetellä kun muut eivät anna mitään arvoa sille...
 
Tuskin näissä kiinalaisissa Brembon jarrut on Teslan tapaan, vaan jotkut kiinalaiset paskat. Teslan perffissä on edelleen muuten ihan ne samat takajarrut Euroopan markkinoilla kuin aiemminkin.
Neljämäntäiset löytyy ja pysähtyi testissä 35m kun teslalla liki 40m. Huolimatta BYDin painosta 2185kg vs 1850kg.
 
Pystyykö muilla sähköautoilla katsomaan Netflix tms. streamaussovelluksia kuin Teslalla? Android Auto / Apple Carplay? Ihan mielenkiinnosta tätä kysyn, ei itselle mikään älyttömän tärkeä ominaisuus kun tabletitkin on keksitty. Joitakin kertoja kuitenkin autoa ladatessa, jotakin odottaessa tai McDonald's Netflix treffeillä on tätä käyttänyt ja melko kätevää. :kahvi: Samoin nuo muutkin viihdejärjestelmän ominaisuudet kuten pelit ovat olleet toimivia.

Teslan Camp ja Dog Modet ovat myöskin mulla olleet niin kovassa käytössä, että kaipaan kyllä seuraavaankin autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ainakin elän 1000x mielummin ilman automaattisesti aukeavaa latausluukkua kuin matriisivaloja. Jälkimmäinen on oikeasti oikeasti hyvä ominaisuus - automaattinen latausluukku taas ei päädy ikinä auton valintaani vaikuttavien asioiden listalle. Se on vain niin totaalisesti syvällä "nice-to-have" listan peräpäässä.

Teslaan ei saa vieläkään toimivia matriiseita - herran vuonna 2023 kun kilpailijoilla noita on ollut liekö jo 10v ajan?

Jos sinulle latausluukku on tärkeä, niin nauti siitä. Mutta ei kannata ihmetellä kun muut eivät anna mitään arvoa sille...
Juu tottakai noi on toisensa poissulkeva asia. Valmistaja jos laittaa kunnon matriisit niin silloin ei voi laittaa toimivaa latausluukkua.. jep. Hienosti taas ymmärretty koko pointti niin päin navetan taustaa kun olla ja saattaa..
 
Matriiseissakin on toki eroa ledien ja/tai peilien määrässä ja myös kuinka monipuolisesti säätävät toimintaansa.

Noi mersun laservalot ovat kyllä järjettömän hienot. Varoittavat myös kuskia valolla objektin kohdalla jos on näkymätön objekti edessä (kuten ilman heijastimia oleva jalankulkija keskellä tietä).

En ole niin perehtynyt että osaisin eroja sanoa eri valmistajien välillä, mutta onhan noita perusmatriiseja ollut jo aika pitkään.
 
Jos Teslassa olisi edes valot sellaiset et ne olisivat säätöjen jälkeen hyvät, niin sekin olisi jo alku. Vai onko se korjattu jo uusimmassa softaversiossa, et se ei resetoi valojensa suuntimaa ihan sattumanvaraisesti? Ainakin tiellä näkyy nyt taas Model 3 ja Y malleja, joissa valot on miten sattuu.
 
Nykyään tulee paljon tesloja vastaan. Oulu - Haaparanta reissulla varsinkin ja en huomannut että yhdessäkään teslassa olisi valot häikäissyt silmään. Lähinnä model 3 ja Model y.
 
Kia EV9 tuli vastaan parkkipaikalla. On kyllä hieno peli ja ei ole pilattu ulkonäköä Mersun tyylisesti aerodynaamisilla muodoilla. Revikoiden perusteella myös ominaisuuksiltaan asiallinen. Saattaisi olla seuraava auto.
 
... Kyl sähköautona tesla, siis jopa vanha tesla on edelleen kyllä ihan omaa luokkaansa. Muutoinkin kuin voimalinjalla ja softalla tarkasteltuna.

Muutenhan tässä oli pelkästään Teslaan tottuneen mielipideasioita, mutta mielestäni voimalinja-asiaakin voi tarkastella jo siitä näkökulmasta, että ID7 on Model S kanssa yhtä pitkä, yhtä painava ja otsa pinta-alaltaan saman kokoinen, mutta silti Model S kuluttaa 20% enemmän. Neliveto toki uupuu, mutta ID4/5 pohjalta tuo nelivetototeutus ei volkkarilla juurikaan kulutukseen vaikuta.
 
Muutenhan tässä oli pelkästään Teslaan tottuneen mielipideasioita, mutta mielestäni voimalinja-asiaakin voi tarkastella jo siitä näkökulmasta, että ID7 on Model S kanssa yhtä pitkä, yhtä painava ja otsa pinta-alaltaan saman kokoinen, mutta silti Model S kuluttaa 20% enemmän. Neliveto toki uupuu, mutta ID4/5 pohjalta tuo nelivetototeutus ei volkkarilla juurikaan kulutukseen vaikuta.
Mä en nyt ihan suoraan verrannut id7 yhtään mihinkään, vaan yleisesti eurooppalaisten sähköautojen tilanne avautui taas mieleen tuossa.

Model 3 hintaluokassa ei taida edelleenkään olla tuota teho/kulutussuhdetta millään muulla ja pointti ei ollut tuo voimalinja vaan se kaikki mitä sähköauto voi helpottaa kuljettajan arkea tiloista, kuljettajaprofiileista, start/stop napin poistosta säilytysratkaisuihin jne. Niin tuossa ns ”halvassa” (ei oo halpa) luokassa tollanen käytetty kolmonen on selvästi edellä jopa saman hintatason tai jopa vähän kalliimpia uusia. Ja toisaalta edes 70 tonnilla et saa monia juttuja mitkä pitäs sähköautossa olla aikalailla arkipäivää joka merkillä. Sieltä löytyy 70-80 tonnin välistä autoja joissa on yksivaihelatausta, täysin onneton kännysofta jne.

Yleisesti siis ei oo tarkotus sanoa et tesla ois paras autona, eikä todellakaan monilta osin ole edes. Tai että id7 ois huono.
Vaan se että kun auto tehdään 100% sähköautoksi niin esim vagilla siinä näkyy mun silmissä liikaa polttistausta siltin. Bemarissa näkyy vähemmän vaikka olisi sama kori polttiksen käytössä.

Kia/hyundai tekee loistavia sähkiksiä ja on kehityksen kärjessä. Kiinalaiset ja tesla myy hyvin.

Vag, Ford, Toyota valittaa isosti miten sähköautot ei kannata jne jne. Kun todellisuudessa pitäis pystyä katsomaan mitä ympärillä tapahtuu. Ei enää riitä perus varma passatti joka on kaikilta alueilta ok tai hyvä. Kun kilpailijat myy selvästi halvemmalla monipuolisempia autoja jotka usein vielä jollain tasolla vetoaa johonkin tunteisiin joltain osa-alueeltaan.

En mä halua 20v päästä nähdä et 85% autoista on kiinalaisia ja joukossa muutama korealainen ja tesla. Kyllä saksalaisten, stellantiksen, Fordin ja japsien pitää petrata tai muuten alkaa aikamoinen pudotustaistelu jossain välissä ja isosti ja sitä en todellakaan halua.

Vag osalta hankalaksi tekee se, että tähän asti id sarjan ongelma on ollut siinä, että ns huonomman maineen Skoda ja cupra tekee parempia autoja halvemmalla hinnalla ja paremmalla takuulla.
Volkkari on vähän hukassa mitä se haluaa olla.
 
Perustuuko tämä arvio ID7 ylivoimnaisesta toimintamatka valmistajan antamiin arvoihin, vai tosielämään? Harmillisesti mukana ei ole kuin yksi VW:n tekele.


Kyllä se WLTP arvoihin molempien osalta perustuu.
 
Niillä ei ole tosielämän kanssa mitään tekemistä. Varsinkin VW on tainnut tyypillisesti alisuoritua niihin nähden.

Kaikki alisuoriutuu niihin nähden, mutta ne on huomattavasti vertailukelpoisempia kuin EPA arvot, joissa valmistajat voi käyttää eri korjauskertoimia.
 
Niillä ei ole tosielämän kanssa mitään tekemistä. Varsinkin VW on tainnut tyypillisesti alisuoritua niihin nähden.
Tuossa listauksessa on EPA ja sen mukaan VW meni helposti sen mitä EPA oli.
Teslasta on useampi testi kuten se Edmundsin testi, jossa Tesla ei päässyt mitenkään annettuihin arvoihin ja valmistaja itse sanoi, että pitää ajaa alle 0% kun taas ohjeistus käyttäjlle kieltää sen.
 
Onko siihen joku käytännön syy, että sähköautoissa lähes aina keulat rakennetaan umpinaisiksi ilman ilmettä antavaa ritilää? Lämmän säätely kenties? Vai halutaanko vaan, että auto huutaa jo kaukaa olevansa sähköllä toimiva? Tekee vaan minusta monet autot todella ruman näköisiksi tuo tapa.
Kyllä tossa mun mielestä on ilmettä riittävästi. :tup:
Byd-Seal-Exterior-1280.jpg
 
Onko siihen joku käytännön syy, että sähköautoissa lähes aina keulat rakennetaan umpinaisiksi ilman ilmettä antavaa ritilää? Lämmän säätely kenties? Vai halutaanko vaan, että auto huutaa jo kaukaa olevansa sähköllä toimiva? Tekee vaan minusta monet autot todella ruman näköisiksi tuo tapa.
Puhdas tottumiskysymyshän tuo on.
Se "ilmettä antava" aerodynamiikan pilaava hirvitys nimeltä ritilä on ollut vain pakon sanelemaa ja sähköautoissa siitä on mahdollisuus päästä helposti eroon.
 
Yleisesti siis ei oo tarkotus sanoa et tesla ois paras autona, eikä todellakaan monilta osin ole edes. Tai että id7 ois huono.
Vaan se että kun auto tehdään 100% sähköautoksi niin esim vagilla siinä näkyy mun silmissä liikaa polttistausta siltin. Bemarissa näkyy vähemmän vaikka olisi sama kori polttiksen käytössä.

Tuo voi olla myös ihan tarkoituksellinen linjaus. Tainnut aikaisemmin kommentoidakin, että se miksi tuli valittua nykyinen Q4 oli se, että se oli vähiten "sähköautomainen" erilaisine sisutan designauksineen yms (muut loppusuoran kandit kesällä -21 olivat Eny, ID4 ja Y). Kontin osalta esim toivon isoa selkeää tilaa ja nollaa lokeroa kannen alta, kun kuitenkin matkassa usein kampetta kontti täynnä ja nykyisen pienehkö pohjalokero on just hyvä mihin meni sinne unohdettu käyttämätön AC-laturi (mutta onpa mukana). Frunkki voisi olla ehkä sellainen, että jos se olisi, voisin sinne jotain työntää pitkäaikaissäilytykseen, mutta hankala etukäteen asennoitua kun osaa kaivata mihinkään. Jonkun frunkkikitin nykyiseen saisikin tilattua, mutta ei oikein kiinnostele. Tiloiltaan ikinä tullut mitään auto kuitenkaan vastaan omien tarpeiden osalta ja se oleellisin on hyvät valot, ergonomia ja mahdollisimman junamainen, tukeva ja jämäkän lepposa kyyti kelissä kuin kelissä (toki boksi on käytännössä koko talven katolla ja siihen ei paljon esim frunkki tai takaluukun litrat auta). Ennemmin siis hyvä varsinainen auto - autona kuin kaikenlaista leivottua "sähkisextraa", kikkulaa ja perseenpäristintä jossa voi itse auton core unohtua.

Mutta nämähän on tosiaan jokaisen omien tarpeiden ja fiilisten osalta tehtäviä valintoja. En kuitenkaan ihan rohkeasti dumaisi yhtään mitään nykyistä mallia tuosta noin, jos jotain puuttuu tai itselle ei maistu kun huomioi minkä segmentin auto ko. on.
 
Mutta nämähän on tosiaan jokaisen omien tarpeiden ja fiilisten osalta tehtäviä valintoja. En kuitenkaan ihan rohkeasti dumaisi yhtään mitään nykyistä mallia tuosta noin, jos jotain puuttuu tai itselle ei maistu kun huomioi minkä segmentin auto ko. on.
Just näin!

Oleellista on, että merkkiin katsomatta tehdyt ratkaisut toimivat jouhevasti ja vieläpä Suomen oloissa. On sitten frunkki, softa, pyyhkijät, valot tai vaikkapa lataus.
 
Ootas kun sattuu paska versio taakse, niin saat naatiskella...
Entä jos se meneekin niin että jos ajat perä pimeänä niin tesla luulee sinun olevan kauempana ja nostaa valokeilaa? Itsellä ei ole vielä teslat häikäisseet vaikka tulee ajettua paljon öisin ja omat takavalot palaa aina. ;)

Mutta ei taida löytyä perusteita hatusta vetämälleni skenaariolle. Olisi vain hauskaa jos valopurnaamiset johtuisikin omien valojen väärinkäytöstä.
 
Entä jos se meneekin niin että jos ajat perä pimeänä niin tesla luulee sinun olevan kauempana ja nostaa valokeilaa? Itsellä ei ole vielä teslat häikäisseet vaikka tulee ajettua paljon öisin ja omat takavalot palaa aina. ;)

Mutta ei taida löytyä perusteita hatusta vetämälleni skenaariolle. Olisi vain hauskaa jos valopurnaamiset johtuisikin omien valojen väärinkäytöstä.

Säännöllisesti tulee kyl ajettua aika isolla alueella kotimaassa ja jos kanssa-ajelijoiden valot ahdistaa niin melkeinpä ne kahteen merkkiin rajoittuu jos sattuu autot tunnistamaan. Toinen on Tesla. Toisen merkin kohdalla lähinnä automatiikka kehno ja sen on kyllä huomannut kyl kun istunut kyseisessä autossa ja "ihmetellyt" miksi vastaantulijat vilkuttelee pitkiä.
 
Entä jos se meneekin niin että jos ajat perä pimeänä niin tesla luulee sinun olevan kauempana ja nostaa valokeilaa? Itsellä ei ole vielä teslat häikäisseet vaikka tulee ajettua paljon öisin ja omat takavalot palaa aina. ;)

Mutta ei taida löytyä perusteita hatusta vetämälleni skenaariolle. Olisi vain hauskaa jos valopurnaamiset johtuisikin omien valojen väärinkäytöstä.
No kerrotko vielä millä perusteella ne rikkinäiset yksilöt vilkuttelee pimeän perän takia vain toisen puolen valoa? Joskus oikea, joskus vasen. Autoalueen ketjuista löytyy monta omakohtaista kiroamista. Mut hieno skenaario kyllä :tup: Onneksi sentään on autossasi valot päällä :)
 
Toki sähköauton luukkua täytyy avata useammin, mutta sen saisi ratkaistua vähän järeämmällä rakenteella, joka kestää enemmän käyttöä.
Renault Zoe:ssa on paksu ja järeä latausluukku joka oman kokemukseni mukaan kestää erinomaisesti käyttöä. Tykkään. Se avataan ohjaamosta löytyvällä nappulalla (kuskin ikkunan vieressä) jota painamalla kuuluu poing! ja ulompi paksu luukku aukeaa raolleen, säällä kuin säällä.

Ihmettelin tuossa vähän aikaa sitten kun kaveri availi hybridi-bemarinsa latausluukkua, sellainen ohut läpyskä joka piti avata painamalla luukkua sormella. Ei meinannut saada pakkasella auki, joutui muutaman kerran tökkimään luukkua sormellaan. En ole varma oliko vain harjoituksen puutetta.
 
Onko siihen joku käytännön syy, että sähköautoissa lähes aina keulat rakennetaan umpinaisiksi ilman ilmettä antavaa ritilää? Lämmän säätely kenties? Vai halutaanko vaan, että auto huutaa jo kaukaa olevansa sähköllä toimiva? Tekee vaan minusta monet autot todella ruman näköisiksi tuo tapa.
Minusta taas eturitilät alkavat vaikuttaa jo kovin 90-lukulaiselta. Vähän kuin kanakopin resorit, ihan turhia. Tai kosmeettinen pakoputki sähköautossa.
 
Minusta taas eturitilät alkavat vaikuttaa jo kovin 90-lukulaiselta. Vähän kuin kanakopin resorit, ihan turhia. Tai kosmeettinen pakoputki sähköautossa.
Googletin etukontin, ja tätäkin. ja tosiaan 80 luvun jälkeen 90 luvulla ritilät palaili, (joistain ei koskaan poistunut) mutta kansanautosta kuvaava esimerkki

Valkoinen Passat 80-90 luvun vaihteesta. punertava 93-97 nurkilta.
Osalla merkkejä näyttäisi 80-90 vaihde olevan grilli piilotettu, ja sen jälkeen sitä kasvateltu, joillain alkoi olla jo aika massiivsia 2010 luvulla, ja BMW munuaiset huipussaan 2020 luvulla.
 

Liitteet

  • kuva_2023-12-12_101753344.png
    kuva_2023-12-12_101753344.png
    265,6 KB · Luettu: 55
  • kuva_2023-12-12_101910648.png
    kuva_2023-12-12_101910648.png
    289,9 KB · Luettu: 55
ID.7 on nyt tilattu. Kiitos kaikille keskustelijoille, kun vuoden verran näitä on vatvottu ensimmäisistä Teslan alennuksista. Mukavaa oli keskustella myyjän kanssa ja vääntää hinnasta. Jos tätä pitää sen 10v+, niin seuraava auto sitten pitää tilata vain netistä. Spekiksi tuli sininen Max+Travel ja 19" Nokian R5 EV. Toimitus tammikuun lopulla tai helmikuun alussa. Siitä meneekin sitten varmaan suoraan osittaiseen PPF-suojaukseen ja kun tämä on kunnossa niin ei muuta kuin kusematta Lappiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 565
Viestejä
4 511 515
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom