Muutenhan tässä oli pelkästään Teslaan tottuneen mielipideasioita, mutta mielestäni voimalinja-asiaakin voi tarkastella jo siitä näkökulmasta, että ID7 on Model S kanssa yhtä pitkä, yhtä painava ja otsa pinta-alaltaan saman kokoinen, mutta silti Model S kuluttaa 20% enemmän. Neliveto toki uupuu, mutta ID4/5 pohjalta tuo nelivetototeutus ei volkkarilla juurikaan kulutukseen vaikuta.
Mä en nyt ihan suoraan verrannut id7 yhtään mihinkään, vaan yleisesti eurooppalaisten sähköautojen tilanne avautui taas mieleen tuossa.
Model 3 hintaluokassa ei taida edelleenkään olla tuota teho/kulutussuhdetta millään muulla ja pointti ei ollut tuo voimalinja vaan se kaikki mitä sähköauto voi helpottaa kuljettajan arkea tiloista, kuljettajaprofiileista, start/stop napin poistosta säilytysratkaisuihin jne. Niin tuossa ns ”halvassa” (ei oo halpa) luokassa tollanen käytetty kolmonen on selvästi edellä jopa saman hintatason tai jopa vähän kalliimpia uusia. Ja toisaalta edes 70 tonnilla et saa monia juttuja mitkä pitäs sähköautossa olla aikalailla arkipäivää joka merkillä. Sieltä löytyy 70-80 tonnin välistä autoja joissa on yksivaihelatausta, täysin onneton kännysofta jne.
Yleisesti siis ei oo tarkotus sanoa et tesla ois paras autona, eikä todellakaan monilta osin ole edes. Tai että id7 ois huono.
Vaan se että kun auto tehdään 100% sähköautoksi niin esim vagilla siinä näkyy mun silmissä liikaa polttistausta siltin. Bemarissa näkyy vähemmän vaikka olisi sama kori polttiksen käytössä.
Kia/hyundai tekee loistavia sähkiksiä ja on kehityksen kärjessä. Kiinalaiset ja tesla myy hyvin.
Vag, Ford, Toyota valittaa isosti miten sähköautot ei kannata jne jne. Kun todellisuudessa pitäis pystyä katsomaan mitä ympärillä tapahtuu. Ei enää riitä perus varma passatti joka on kaikilta alueilta ok tai hyvä. Kun kilpailijat myy selvästi halvemmalla monipuolisempia autoja jotka usein vielä jollain tasolla vetoaa johonkin tunteisiin joltain osa-alueeltaan.
En mä halua 20v päästä nähdä et 85% autoista on kiinalaisia ja joukossa muutama korealainen ja tesla. Kyllä saksalaisten, stellantiksen, Fordin ja japsien pitää petrata tai muuten alkaa aikamoinen pudotustaistelu jossain välissä ja isosti ja sitä en todellakaan halua.
Vag osalta hankalaksi tekee se, että tähän asti id sarjan ongelma on ollut siinä, että ns huonomman maineen Skoda ja cupra tekee parempia autoja halvemmalla hinnalla ja paremmalla takuulla.
Volkkari on vähän hukassa mitä se haluaa olla.