- Liittynyt
- 04.04.2020
- Viestejä
- 1 391
Ajatelkaa jos polttomoottoriautoonkin pitäisi tuommoisia loitsuja luoda että polttoainetta saisi sisään kohtuullisella nopeudella (1000 km välein).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ilmeisesti BYD Blade akulla olevat teslat lataa nopeammin jos akku on alkuun kylmä. Aikamoinen boosti hyötysuhteeseen täällä pohjoisessa.Matka-ajossa haasteena onkin saada pikalatausasema osumaan tuohon 5-10% ikkunaan.
Helpointa vaan olisi, kun auto ottaisi 10-40% tasoilla yli 100kW, mieluiten 150kW. Audin tai korealaisten 800V latauskäyristä saisi moni ottaa mallia. Teslassakin on ihan ok, mutta edellä mainitut ovat omaa luokkaansa. Kunhan vain akun lämmitys on käytettävissä.
Tesla muuten lämmittää akun noin 45 asteen paikkeille, kun sitä lämmittää (laturille navigoitaessa) riittävän kauan. Noin -15 asteen pakkasessa akku jäähtyy lämmityksen sammuttua sellaisen asteen per kolme kilometriä maantieajossa. Mikäköhän on akun lämpö, jolla ottaa jo maksimit sisään?
Polttomoottoriauton tankkiin et saa lisättyä kotioloissa bensaa tai dieseliä millään loitsuilla. Onnistuu se toki kanisterista, mutta jostain se täytyy ensin loihtia myös sinne.Ajatelkaa jos polttomoottoriautoonkin pitäisi tuommoisia loitsuja luoda että polttoainetta saisi sisään kohtuullisella nopeudella (1000 km välein).
Matka-ajossa haasteena onkin saada pikalatausasema osumaan tuohon 5-10% ikkunaan.
Helpointa vaan olisi, kun auto ottaisi 10-40% tasoilla yli 100kW, mieluiten 150kW. Audin tai korealaisten 800V latauskäyristä saisi moni ottaa mallia. Teslassakin on ihan ok, mutta edellä mainitut ovat omaa luokkaansa. Kunhan vain akun lämmitys on käytettävissä.
Tesla muuten lämmittää akun noin 45 asteen paikkeille, kun sitä lämmittää (laturille navigoitaessa) riittävän kauan. Noin -15 asteen pakkasessa akku jäähtyy lämmityksen sammuttua sellaisen asteen per kolme kilometriä maantieajossa. Mikäköhän on akun lämpö, jolla ottaa jo maksimit sisään?
Jos voi vetää korttelia ympäri varauksen alas, niin mikäpä siinä, mutta motarilla harvemmin voi valita kovin monen prosentin tarkkuudella.
En tiedä mikä on MEBin normaali, itsellä vetäisi viime talvena (motarilta jo pois, kolme kilsaa kotoa) 8% kohdalla kävelyvauhdin päälle. Sattui olemaan Ionity korttelin päässä, siinä tuli latailtua alle 30kW teholla sen verran (niin, ei tullut kovempaa tuossakaan kohtaa), että pääsi taajamanopeuksia. Taisi olla liikaa pakkasta noin yksinkertaiseen laitteeseen.
Kerran oli kilppari mode jo 10% kohdalla päällä syy oli vain se, että vaimo vetäisi suoraan tien päältä tyhjällä akulla ja jätti -10c lämpöön auton. Niitä on kaksi keltainen eli auto vielä kulkee ja punainen on kävely vauhti. Varmaan järkikin sanoo ettei Saariselän ainoalle laturille kannata tähdätä ilman reserviä, mutta jos tiedossa pysähdys isossa kaupungissa jossa useita mahdollisuuksia ladata en kovin todennäköisenä pitäisi välille jäämistä. Samallailla säädät sen navin kanssa jos haluat esilämmittää akun ennen latausta ja joudut suunnitelemaan sen pysähdyksen tarkasti lämmityksen perään. Puhumattakaan noista ABC:n 150kw ruuhkaisista pöntöistä joista saa toivoa sitä 100kw edes.
Kannattaa tsekata onko vaihdettu ajoakku, ellei, niin eikun uutta vaatimaan.Päädyin lankeamaan 0% diilitarjoukseen, joka koski Hyundai Kona 64kwh autoa. Kilometrejä tuolla on ~60tkm. Ensirekisteröity kesällä 2021.
Kulut tuossa ovat ~10€/kk paperihommista, toimitusmaksu 150€ ja luoton perustamismaksu 260€.
Ajoneuvon hinta oli 30k€ ja kuukausieräksi tuli 300€/kk.
Hieman tutkin yleistä hintatasoa ja tuollakorkodiilillä valikoimani auto oli paras mikä vastaan tuli. Monessa muussa vastaavan akun omaavaassa Konassa hinnat olivat 5-15k€ enemmän ja rahoituksen korko oli siinä 5-12% tietämillä. Noin 23k€ hintaan olisi saanut vuotta vanhemman Konan, jossa olisi ollut +20tkm enemmän kilsoja ja puolet pienempi akku. Tuossa olisi ollut myös sama korkodiili. Omiin kilometreihin nähden se pikkuakku olisi ollut liian rajoittava/hankaloittava tekijä.
Tein tuon päätöksen suht lyhyellä mietinnällä, joskin tutustuin yleisiin kokemuksiin ja arviointeihin tuosta. En pahemmin löytänyt isompaa ongelmaa tuosta käyttäjäkokemuksien perusteella.
Maanantaina olisi auton nouto toimipisteeltä. Tässä on taustalla se kymmenen vuoden autoiluhistoria ja noin viidentoista polttomoottorin omistajuus. Pidemmän aikaa olin miettinyt panostamista autoiluun ja laskin, että omalla ajelulla se kuukausipätkä menee heittämällä dieseliin.
Tämän vuoden aikana olen korjannut vanhoja koslia ~2000€ edestä. On ollut kuluvaa osaa ja yllättäviä ongelmia, joita on saanut hoitaa pajalla. Lopullisen niitin teki viime viikonlopun etanamoodi, jonka seuruksena hinkkasin yhteensä 400km matkan nissanilla. Matka taittui kärsien, kun kierroksia ei tullut millään ja pienikin ylämäki oli syy vaihtaa ykköselle tai kakkoselle.
Vaikka sitä olisi halvemmalla saanut vastaavanlaisen, niin tuota sähkäriä on jo vatvonut suht hyvän tovin ja se tappelu tonnin kiesien kanssa alkoi olemaan jo tarpeeksi.
Kieltämättä tuo pisti itselläkin silmään, kun silmäilin tuota juttua.Kiinalainen on varmasti kovaa valuuttaa käytettyjen vaihtoautojen rivissä.![]()
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Uusi Kona ei varsinaisesti loistanut Euro NCAP testissä, oli ilmeisesti lähellä saada kolme tähteä.
Suurin pettymys testijoukossa oli Hyundai Kona, joka ylsi vain hädin tuskin neljään tähteen. Kuljettajaa avustavat järjestelmät eivät toimineet ollenkaan sillä tavalla kuin tänä päivänä oletetaan ja vaaditaan.
Kiinalainen on varmasti kovaa valuuttaa käytettyjen vaihtoautojen rivissä.![]()
Kieltämättä tuo pisti itselläkin silmään, kun silmäilin tuota juttua.
Monelta bensalenkkarilta tuppaa vaa uhotessa unohtumaan että ei kukaan aikuinen ihminen aja millään sulosointuisella bensa V8:lla arkiajoja. Ne arkiajot hoidetaan sillä BMW 518d:llä. 2litran nelosdiiselin ronklatus ja pakosaundi ei itselläni ainakaan aiheuta minkäänlaisia orgasmi värähtelyjä, päin vaistoin.
Jos alkuperaista vaitetta olisi korjannut muotoon etta kovin harvassa on ne suomalaiset keskiluokkaiset joilla on arkiautossa moottori joka aiheuttaa tunteita niin onko maalitolppien siirtelya vai ihan ymmarrettava tarkennus? Ja tama asihan todetaan kun sanotaan siksi etta ei sahkoautojen neutraulius ole mikaan erityinen myynnin este.Kyllä muuten ajaa. Ja miksei ajaisi, jos on varaa ostaa tuollainen auto, niin ei se hyvätuloisen lompsassa tunnu syökö se 5 litraa diiseliä vai 15 litraa bensaa. Jokin pystylamppuinen mersu tai muu klassikko kyllä kannattaa jättää talviteloille, ettei mätäne heti puhki, mutta uusi AMG-Mese sopii arkiajoon.
Tuota ihmettelin itsekin. Kun ilmoittivat yhdeksi pääsyyksi Teslan väitetyt laatuongelmat, oletin aluksi että ostavatko he sitten jotain kalliita sähkö-Mersuja vai mitä rivistöönsä. Tuota vasten Teslojen korvaaminen kiinalaisilla kuulosti... erikoiselta. Vaikka mistä minä varmaksi tiedän, ehkä sitten BYDit ovatkin ihan taatanan laadukkaita?Kiinalainen on varmasti kovaa valuuttaa käytettyjen vaihtoautojen rivissä.![]()
LG akuista oli kampanja, missä niitä vaihdettiin mahdollisten viallisten kennojen vuoksi.Miksi? Tuo oli 64kWh versio.
Itseani jannittaa kuinka M3 facelifti parjaa katsastustilastoissa. Oppiiko Tesla virheista vai jatkaako niiden toistamistaan. Omaan maalaisjarkeeni sopii se etta alustaviat eivat ole laatuvirheita vaan suunnitteluvirheita. Komponentit olivat alimitoitettuja tehoon tai painoon nahden. On sillekkin mahdollisuus etta laadunvalvonta petti kyseisissa osissa mutta oma mutuni on vahvasti eri.Mielenkiinnolla odotan ovatko bydit myös tuolla viimeisillä sijoilla katsastustilastoissa kuten Teslat. Tulee aika paljon lisäkuluja Teslan kohdalla jos sekä hinnat laskevat että kilometrimäärä tulee sen verran nopeasti täyteen että alustaosat menevät omaan piikkiin.
Täyttä paskaa nämä nenänkaivelusta, nopeuden ylittämisestä ja ylipäätään kaikesta piipittävät nykyautot. Nyt saatiin vielä itsekseen käkkärikäännöksen tekeminen listaan.
Tuo Hyundain turvavyö/käsijarru toiminto on aivan älytön ja vaarallinen yhdistelmä. Se on joko ohjelmistobugi tai ohjeman laatija tai määrittelijät eivät ole loppuun asti ajatelleet että mitä ovat luoneet.
Käytänössä tuossa on jatkuvana riskinä seuraava:
- Auto kulkee esim. 100 km/h. Syystä taikka toisesta turvavyön kiinniolosignaali katoaa. Mitä tapahtuu?
Jos tilanteet ja olosuhteet olisivat otolliset, niin voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi.
Mutta en missään nimessä ykkösautoksi kun vaihtoehtona on ripeä bmw tai mersu/audi. Se tunne kun painaa kaasua ja oikeasti palavaa pakokaasua tunkee pakoputkesta ulos, ei tule vain täytettyä yhdelläkään sähköautolla. Ja tämä ei muutu, piste.
Suomessa on tyyliin joku 1% pottomoottoreita autoissa jotka olisivat mitenkaan mieleenkiintoisempia kuin sahkomoottorit.
Samaa ruosteongelmaa olen kuullut monissa kiinamerkeissä. Aikoinaan esim Hyundain maahantuoja teki Suomessa autoille ihan asiallisen suojauskäsittelyn. Liekös itten sama kiinalaisissakin. Tosin eipä autoja ole tarkoitettukaan yli 10v käyttöiälle.Nyt on sekin päivä nähty, että kiinalaista kehutaan laadukkaaksi länsimaisiin verrokkeihin nähden.
Olen lueskellut tarinoita noista MG ja Maxus-sähköautoista ja yllättävän paljon ollut sekalaisia ongelmia. Ilmeisesti jotain kuviakin oli jaossa, jossa vuoden vanhan auton korin rakenteissa oli jo pahoja syöpymiä ja ruostevaurioita, koska kiinalaisilla ei ole tapana suojata autoja millään tavalla. Laadukkuus näkyy varmaan pidemmässä juoksussa, kun meillä on 10 vuoden ikäisiä kiinalaisia liikenteessä.
No amerikkalaiset autothan eivät ole puoleen vuosisataan olleet laadukkaita edes niiden itsensä mielestä, eli siinämielessä rima ei ole kovinkaan korkealla.Nyt on sekin päivä nähty, että kiinalaista kehutaan laadukkaaksi länsimaisiin verrokkeihin nähden.![]()
Tuollainen on epäluotettava auto.Mitä tarkoittaa huonolaatuinen, mutta luotettava auto? Itse määrittelen huonolaatuisen sellaiseksi, joka hajoilee käsiin, nuhraantuu ja jättää matkan varrelle, ruostuu ennen aikojaan jne. Eli toisin sanoen ei kestä käyttöä.
Laadukkuus tarkoittaa tuotteen vastaavuutta asiakkaan vaatimuksiin. Tämä on se määritelmä, joka löytyy kirjallisuudesta ja opetetaan esim. tekniikan opiskelijoille.Minusta kestävä ja laadukas on eri asioita, Toyota on enemmänkin kestävä kuin laadukas, Mersut sitten taas laadukkaita mutta kestävyydestä voi olla montaa mieltä.
Laadukas on minulle sitä ettei mikään nitise ja natise, pellit on suorassa eikä peltien välissä ole isoja gappeja, ovet menee kiinni "napakasti" jne.
Toki laadukas voisi myös olettaa olevan kestävä aika usein.
Muistaakseni tyyliin kiinteät hinnat 1. huolto 120e, toinen 250e jne...Ainakin tuo auton UI on perin karmean näköinen viritys. Lieneekö edes RDS-radiota, sehän niistä alibaba soittimista puuttuu ja tämän UI näyttää suurinpiirtein samalta mitä niissä.
katso liitettä 1224870katso liitettä 1224873
Siinä olet todennäköisesti oikeassa, että tämä on ensimmäinen vakavasti otettava kilpailija mm. Model 3:lle, tosin "aidot nahat" saa aika monen kiertämään tämän.
Huoltoväli 1V/20tkm. Paljonkohan keksivät näiden huolloista veloittaa? Siinä saattaa tulla maksettua takuu moneen kertaan.
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Uusi Kona ei varsinaisesti loistanut Euro NCAP testissä, oli ilmeisesti lähellä saada kolme tähteä.
Jännittihän se ensimmäistä kertaa, kuten moni muukin eka kertaTuli tuosta vuokraamojen sähköautojutusta itselle mieleen, että mitenhän ihmiset joilla ei ole omaa sähköautoa uskaltavat ottaa esim. ulkomailla sähköauton vuokralle. Äkkiseltään luulisi että kynnys moiselle olisi aika korkea.
Olet asian ytimessä. Toissa kesänä minulla oli harjoitus selvittää mitä lataustarjoajia Virossa on kun sinne kerran suuntasimme ja sainkin jonkun virolaisen latausäpin rekisteröityäkin, mutta lopulta ei tarvinnutkaan ladata Virossa kertaakaan, jäi ajelut kuitenkin niin vähiin kun Tallinnan lähellä kuitenkin pysyttelimme.Tuli tuosta vuokraamojen sähköautojutusta itselle mieleen, että mitenhän ihmiset joilla ei ole omaa sähköautoa uskaltavat ottaa esim. ulkomailla sähköauton vuokralle. Äkkiseltään luulisi että kynnys moiselle olisi aika korkea.
Itsellä kerran ollut saksassa ladattavahybridi ja ei kyllä tullut mieleenkään yrittää selvitellä että missä ladata ja miten maksella. Ajelin vaan bensalla.
Aika harva hokannut sen, että nuo operaattorit tekee paljonkin yhteystyötä roaming latauksen parissa ja moni suomalainen appi saattaa toimia sellaisenaan vaikka Saksassa eri latureilla. Varmaan vaikka Virran appi näyttää ulkomaiden kaikki yhteensopivat paikat kunhan hokaa katsoa.Olet asian ytimessä. Toissa kesänä minulla oli harjoitus selvittää mitä lataustarjoajia Virossa on kun sinne kerran suuntasimme ja sainkin jonkun virolaisen latausäpin rekisteröityäkin, mutta lopulta ei tarvinnutkaan ladata Virossa kertaakaan, jäi ajelut kuitenkin niin vähiin kun Tallinnan lähellä kuitenkin pysyttelimme.
Menneenä kesänä Thaimaassa polttomoottorivuokra-autolla yritin huvikseni selvittää missä on latauspaikkoja ja mitä lataustarjoajia siellä on, kyllähän siellä monilla isoilla bensa-asemilla niitä isoja "EVStation"-kylttejä oli... Mutta joo, kyllä oli polttomoottorivuokra-autolla yksinkertaisempaa ainakin toistaiseksi. Ellei sitten pysty aina ilmaiseksi lataamaan jossain yöpymispaikassaan tms.
Tesla-kuskit tietty tähän sanovat "Supercharger!", eivät varmaan ulkomailla muuta käytäkään.
Voisin tosin kuvitella että vuokrafirmojen kannattaisi tehdä soppareita joidenkin lataustarjoajien kanssa ja vuokraaja saa auton mukana jonkun lataustägin tms. jolla voi latailla ja laskutetaan joko etukäteen tai jälkikäteen.
Ne roaminggit ovat pääsääntöisesti hinnoiteltu niin että siinä pääsee ihan hyvälle tuntipalkalle hommata jokin paikallisen operaattorin APPi.Aika harva hokannut sen, että nuo operaattorit tekee paljonkin yhteystyötä roaming latauksen parissa ja moni suomalainen appi saattaa toimia sellaisenaan vaikka Saksassa eri latureilla. Varmaan vaikka Virran appi näyttää ulkomaiden kaikki yhteensopivat paikat kunhan hokaa katsoa.
Työkavereiden juttuja kun on kuunnellut niin yrittävät välttää sähköauton ottamista vuokraamosta. Saksassa kun itse viimeksi vuokrasin auton niin kysyivät tiskillä kaikilta edellä olleiltakin että otatteko sähkön vai polttomoottorin. Kukaan muu kuin minä ei ottanut sähköä.Tuli tuosta vuokraamojen sähköautojutusta itselle mieleen, että mitenhän ihmiset joilla ei ole omaa sähköautoa uskaltavat ottaa esim. ulkomailla sähköauton vuokralle. Äkkiseltään luulisi että kynnys moiselle olisi aika korkea.
Itsellä kerran ollut saksassa ladattavahybridi ja ei kyllä tullut mieleenkään yrittää selvitellä että missä ladata ja miten maksella. Ajelin vaan bensalla.
Hyvä pointti, tuo latausvelvoite on kyllä perseestä. Onko tosiaan kaikissa vuokrasähkikissä näin ? Jos oikeasti on tien päällä ja palauttaa auton, ei siinä ole aikaa jäädä lataileen autoa ennen palautusta.Hertziltä sai mukaan tägin joka tiskin sedän mukaan toimii kaikkialla mutta hinta sen kanssa oli 0,8 - 1.0 € / kWh. Ei kovin edullista, tietysti voi käyttää omia äppejä jos haluaa. Se mikä ehkä eniten jurppi niin auto piti palauttaa vähintään sillä akun varaustasolla millä sen otti ajoin. Tässä tapauksessa 87% varauksella tai maksaa 35€ tyhjänä palauttamisesta. Eli käytännössä olisi pitänyt todella lähellä vuokraamoa jaksaa ladata lähes täyteen mikä olisi helposti tuonut extra tunnin paluumatkaan.
Jotenkin voisi kuvitella, että tuo olisi leivottu palvelun hintaan jo valmiiksi. Ihan jo senkin takia että vuokrafirmalle jää parempi kontrollointimahdollisuus mihin latausprosentteihin se auto jätetään seisomaan.
Jännä. Itse taas koen frunkin tarpeettomaksi jos avaus ja kiinnilaitto ei ole täysin sähköinen. Jos näin ei ole niin täysin turha laite. Manuaalisäätö ratin korkeudelle luokkaa ihan sama itselle (olettaen että penkin säädöt hyvät). Latausluukun manuaalinen avaus tarkoittaa itselleni vain kestävyyttä (ja ko. luukun avautuminen ylös suojaa luukkua paremmin).
Takakontin alla oleva tila on ihan jees säilytykseen sen 15 sentin osalta reunasta. Muuten hyödytön, koska takakontti on käyttöä varten ja kumikaukalo estää pohjan nostelun muutenkin.