Matka-ajossa haasteena onkin saada pikalatausasema osumaan tuohon 5-10% ikkunaan.
Helpointa vaan olisi, kun auto ottaisi 10-40% tasoilla yli 100kW, mieluiten 150kW. Audin tai korealaisten 800V latauskäyristä saisi moni ottaa mallia. Teslassakin on ihan ok, mutta edellä mainitut ovat omaa luokkaansa. Kunhan vain akun lämmitys on käytettävissä.
Tesla muuten lämmittää akun noin 45 asteen paikkeille, kun sitä lämmittää (laturille navigoitaessa) riittävän kauan. Noin -15 asteen pakkasessa akku jäähtyy lämmityksen sammuttua sellaisen asteen per kolme kilometriä maantieajossa. Mikäköhän on akun lämpö, jolla ottaa jo maksimit sisään?
Jos voi vetää korttelia ympäri varauksen alas, niin mikäpä siinä, mutta motarilla harvemmin voi valita kovin monen prosentin tarkkuudella.
En tiedä mikä on MEBin normaali, itsellä vetäisi viime talvena (motarilta jo pois, kolme kilsaa kotoa) 8% kohdalla kävelyvauhdin päälle. Sattui olemaan Ionity korttelin päässä, siinä tuli latailtua alle 30kW teholla sen verran (niin, ei tullut kovempaa tuossakaan kohtaa), että pääsi taajamanopeuksia. Taisi olla liikaa pakkasta noin yksinkertaiseen laitteeseen.
Kerran oli kilppari mode jo 10% kohdalla päällä syy oli vain se, että vaimo vetäisi suoraan tien päältä tyhjällä akulla ja jätti -10c lämpöön auton. Niitä on kaksi keltainen eli auto vielä kulkee ja punainen on kävely vauhti. Varmaan järkikin sanoo ettei Saariselän ainoalle laturille kannata tähdätä ilman reserviä, mutta jos tiedossa pysähdys isossa kaupungissa jossa useita mahdollisuuksia ladata en kovin todennäköisenä pitäisi välille jäämistä. Samallailla säädät sen navin kanssa jos haluat esilämmittää akun ennen latausta ja joudut suunnitelemaan sen pysähdyksen tarkasti lämmityksen perään. Puhumattakaan noista ABC:n 150kw ruuhkaisista pöntöistä joista saa toivoa sitä 100kw edes.