Yleistä keskustelua sähköautoista

... ja akku suosiolla alle 10% ennen latausta niin työntää reilua 70kw akkuun. ID4 omistajana, täällä joku kertoilikin kohtuullisista latausnopeuksista hetki sitten, mutta täytyy rohkeasti vetää se alle 10%.
Matka-ajossa haasteena onkin saada pikalatausasema osumaan tuohon 5-10% ikkunaan.

Helpointa vaan olisi, kun auto ottaisi 10-40% tasoilla yli 100kW, mieluiten 150kW. Audin tai korealaisten 800V latauskäyristä saisi moni ottaa mallia. Teslassakin on ihan ok, mutta edellä mainitut ovat omaa luokkaansa. Kunhan vain akun lämmitys on käytettävissä.

Tesla muuten lämmittää akun noin 45 asteen paikkeille, kun sitä lämmittää (laturille navigoitaessa) riittävän kauan. Noin -15 asteen pakkasessa akku jäähtyy lämmityksen sammuttua sellaisen asteen per kolme kilometriä maantieajossa. Mikäköhän on akun lämpö, jolla ottaa jo maksimit sisään?
 
Ajatelkaa jos polttomoottoriautoonkin pitäisi tuommoisia loitsuja luoda että polttoainetta saisi sisään kohtuullisella nopeudella (1000 km välein).
 
Nooh, se ~130 vuotta kehitystä sähköautoiluun mitä on polttiksilla/siihen liittyvällä ollut niin...

On puhelimetkin muuttuneet matkan varrella.
 
Matka-ajossa haasteena onkin saada pikalatausasema osumaan tuohon 5-10% ikkunaan.

Helpointa vaan olisi, kun auto ottaisi 10-40% tasoilla yli 100kW, mieluiten 150kW. Audin tai korealaisten 800V latauskäyristä saisi moni ottaa mallia. Teslassakin on ihan ok, mutta edellä mainitut ovat omaa luokkaansa. Kunhan vain akun lämmitys on käytettävissä.

Tesla muuten lämmittää akun noin 45 asteen paikkeille, kun sitä lämmittää (laturille navigoitaessa) riittävän kauan. Noin -15 asteen pakkasessa akku jäähtyy lämmityksen sammuttua sellaisen asteen per kolme kilometriä maantieajossa. Mikäköhän on akun lämpö, jolla ottaa jo maksimit sisään?
Ilmeisesti BYD Blade akulla olevat teslat lataa nopeammin jos akku on alkuun kylmä. Aikamoinen boosti hyötysuhteeseen täällä pohjoisessa.
 
Ajatelkaa jos polttomoottoriautoonkin pitäisi tuommoisia loitsuja luoda että polttoainetta saisi sisään kohtuullisella nopeudella (1000 km välein).
Polttomoottoriauton tankkiin et saa lisättyä kotioloissa bensaa tai dieseliä millään loitsuilla. Onnistuu se toki kanisterista, mutta jostain se täytyy ensin loihtia myös sinne.
 
Matka-ajossa haasteena onkin saada pikalatausasema osumaan tuohon 5-10% ikkunaan.

Helpointa vaan olisi, kun auto ottaisi 10-40% tasoilla yli 100kW, mieluiten 150kW. Audin tai korealaisten 800V latauskäyristä saisi moni ottaa mallia. Teslassakin on ihan ok, mutta edellä mainitut ovat omaa luokkaansa. Kunhan vain akun lämmitys on käytettävissä.

Tesla muuten lämmittää akun noin 45 asteen paikkeille, kun sitä lämmittää (laturille navigoitaessa) riittävän kauan. Noin -15 asteen pakkasessa akku jäähtyy lämmityksen sammuttua sellaisen asteen per kolme kilometriä maantieajossa. Mikäköhän on akun lämpö, jolla ottaa jo maksimit sisään?
Jos voi vetää korttelia ympäri varauksen alas, niin mikäpä siinä, mutta motarilla harvemmin voi valita kovin monen prosentin tarkkuudella.
En tiedä mikä on MEBin normaali, itsellä vetäisi viime talvena (motarilta jo pois, kolme kilsaa kotoa) 8% kohdalla kävelyvauhdin päälle. Sattui olemaan Ionity korttelin päässä, siinä tuli latailtua alle 30kW teholla sen verran (niin, ei tullut kovempaa tuossakaan kohtaa), että pääsi taajamanopeuksia. Taisi olla liikaa pakkasta noin yksinkertaiseen laitteeseen.



Kerran oli kilppari mode jo 10% kohdalla päällä syy oli vain se, että vaimo vetäisi suoraan tien päältä tyhjällä akulla ja jätti -10c lämpöön auton. Niitä on kaksi keltainen eli auto vielä kulkee ja punainen on kävely vauhti. Varmaan järkikin sanoo ettei Saariselän ainoalle laturille kannata tähdätä ilman reserviä, mutta jos tiedossa pysähdys isossa kaupungissa jossa useita mahdollisuuksia ladata en kovin todennäköisenä pitäisi välille jäämistä. Samallailla säädät sen navin kanssa jos haluat esilämmittää akun ennen latausta ja joudut suunnitelemaan sen pysähdyksen tarkasti lämmityksen perään. Puhumattakaan noista ABC:n 150kw ruuhkaisista pöntöistä joista saa toivoa sitä 100kw edes.
 
Viimeksi muokattu:
Päädyin lankeamaan 0% diilitarjoukseen, joka koski Hyundai Kona 64kwh autoa. Kilometrejä tuolla on ~60tkm. Ensirekisteröity kesällä 2021.

Kulut tuossa ovat ~10€/kk paperihommista, toimitusmaksu 150€ ja luoton perustamismaksu 260€.

Ajoneuvon hinta oli 30k€ ja kuukausieräksi tuli 300€/kk.

Hieman tutkin yleistä hintatasoa ja tuollakorkodiilillä valikoimani auto oli paras mikä vastaan tuli. Monessa muussa vastaavan akun omaavaassa Konassa hinnat olivat 5-15k€ enemmän ja rahoituksen korko oli siinä 5-12% tietämillä. Noin 23k€ hintaan olisi saanut vuotta vanhemman Konan, jossa olisi ollut +20tkm enemmän kilsoja ja puolet pienempi akku. Tuossa olisi ollut myös sama korkodiili. Omiin kilometreihin nähden se pikkuakku olisi ollut liian rajoittava/hankaloittava tekijä.

Tein tuon päätöksen suht lyhyellä mietinnällä, joskin tutustuin yleisiin kokemuksiin ja arviointeihin tuosta. En pahemmin löytänyt isompaa ongelmaa tuosta käyttäjäkokemuksien perusteella.

Maanantaina olisi auton nouto toimipisteeltä. Tässä on taustalla se kymmenen vuoden autoiluhistoria ja noin viidentoista polttomoottorin omistajuus. Pidemmän aikaa olin miettinyt panostamista autoiluun ja laskin, että omalla ajelulla se kuukausipätkä menee heittämällä dieseliin.

Tämän vuoden aikana olen korjannut vanhoja koslia ~2000€ edestä. On ollut kuluvaa osaa ja yllättäviä ongelmia, joita on saanut hoitaa pajalla. Lopullisen niitin teki viime viikonlopun etanamoodi, jonka seuruksena hinkkasin yhteensä 400km matkan nissanilla. Matka taittui kärsien, kun kierroksia ei tullut millään ja pienikin ylämäki oli syy vaihtaa ykköselle tai kakkoselle.

Vaikka sitä olisi halvemmalla saanut vastaavanlaisen, niin tuota sähkäriä on jo vatvonut suht hyvän tovin ja se tappelu tonnin kiesien kanssa alkoi olemaan jo tarpeeksi.
 
Päädyin lankeamaan 0% diilitarjoukseen, joka koski Hyundai Kona 64kwh autoa. Kilometrejä tuolla on ~60tkm. Ensirekisteröity kesällä 2021.

Kulut tuossa ovat ~10€/kk paperihommista, toimitusmaksu 150€ ja luoton perustamismaksu 260€.

Ajoneuvon hinta oli 30k€ ja kuukausieräksi tuli 300€/kk.

Hieman tutkin yleistä hintatasoa ja tuollakorkodiilillä valikoimani auto oli paras mikä vastaan tuli. Monessa muussa vastaavan akun omaavaassa Konassa hinnat olivat 5-15k€ enemmän ja rahoituksen korko oli siinä 5-12% tietämillä. Noin 23k€ hintaan olisi saanut vuotta vanhemman Konan, jossa olisi ollut +20tkm enemmän kilsoja ja puolet pienempi akku. Tuossa olisi ollut myös sama korkodiili. Omiin kilometreihin nähden se pikkuakku olisi ollut liian rajoittava/hankaloittava tekijä.

Tein tuon päätöksen suht lyhyellä mietinnällä, joskin tutustuin yleisiin kokemuksiin ja arviointeihin tuosta. En pahemmin löytänyt isompaa ongelmaa tuosta käyttäjäkokemuksien perusteella.

Maanantaina olisi auton nouto toimipisteeltä. Tässä on taustalla se kymmenen vuoden autoiluhistoria ja noin viidentoista polttomoottorin omistajuus. Pidemmän aikaa olin miettinyt panostamista autoiluun ja laskin, että omalla ajelulla se kuukausipätkä menee heittämällä dieseliin.

Tämän vuoden aikana olen korjannut vanhoja koslia ~2000€ edestä. On ollut kuluvaa osaa ja yllättäviä ongelmia, joita on saanut hoitaa pajalla. Lopullisen niitin teki viime viikonlopun etanamoodi, jonka seuruksena hinkkasin yhteensä 400km matkan nissanilla. Matka taittui kärsien, kun kierroksia ei tullut millään ja pienikin ylämäki oli syy vaihtaa ykköselle tai kakkoselle.

Vaikka sitä olisi halvemmalla saanut vastaavanlaisen, niin tuota sähkäriä on jo vatvonut suht hyvän tovin ja se tappelu tonnin kiesien kanssa alkoi olemaan jo tarpeeksi.
Kannattaa tsekata onko vaihdettu ajoakku, ellei, niin eikun uutta vaatimaan.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Pitääkö se nyt paikkansa, että BYD kaikessa #teslantappaja rummutuksesta huolimatta ei osaa esilämmitystä pikalaturille?
 

Uusi Kona ei varsinaisesti loistanut Euro NCAP testissä, oli ilmeisesti lähellä saada kolme tähteä.

Suurin pettymys testijoukossa oli Hyundai Kona, joka ylsi vain hädin tuskin neljään tähteen. Kuljettajaa avustavat järjestelmät eivät toimineet ollenkaan sillä tavalla kuin tänä päivänä oletetaan ja vaaditaan.

Niin, miten tuon nyt ottaa. Raflaavan otsikon toki saa mutta passiivisessa turvallisuudessa ei ollut ilmeisesti suurempaa moitittavaa vaan ainoastaan noissa hätäjarruttimissa yms.
 
Kiinalainen on varmasti kovaa valuuttaa käytettyjen vaihtoautojen rivissä. :cigarbeye:
Kieltämättä tuo pisti itselläkin silmään, kun silmäilin tuota juttua.

Toisaalta ei siitä ole kauaa kun Tesla lohkaisi hinnasta parikymmentä prosenttia pois tietyistä malleista.

Siinä saattaa jotain isoa vuokraamoa hieman ketuttaa, kun on tilannut n kpl santanderinvalkoisia model 3:ia ja seuraavalla viikolla hintoja lasketaan tonnikaupalla. Taseen tuijottelu alkaa siinä kohtaa jotain talousosaston pomoa hikoiluttaa, kun niistä piti parin vuoden päästä saada ulos myytäessä x euroa, mutta nyt saakin vain x-5000€ kertaa n kpl.
 
Monelta bensalenkkarilta tuppaa vaa uhotessa unohtumaan että ei kukaan aikuinen ihminen aja millään sulosointuisella bensa V8:lla arkiajoja. Ne arkiajot hoidetaan sillä BMW 518d:llä. 2litran nelosdiiselin ronklatus ja pakosaundi ei itselläni ainakaan aiheuta minkäänlaisia orgasmi värähtelyjä, päin vaistoin.

Kyllä muuten ajaa. Ja miksei ajaisi, jos on varaa ostaa tuollainen auto, niin ei se hyvätuloisen lompsassa tunnu syökö se 5 litraa diiseliä vai 15 litraa bensaa. Jokin pystylamppuinen mersu tai muu klassikko kyllä kannattaa jättää talviteloille, ettei mätäne heti puhki, mutta uusi AMG-Mese sopii arkiajoon.
 
Kyllä muuten ajaa. Ja miksei ajaisi, jos on varaa ostaa tuollainen auto, niin ei se hyvätuloisen lompsassa tunnu syökö se 5 litraa diiseliä vai 15 litraa bensaa. Jokin pystylamppuinen mersu tai muu klassikko kyllä kannattaa jättää talviteloille, ettei mätäne heti puhki, mutta uusi AMG-Mese sopii arkiajoon.
Jos alkuperaista vaitetta olisi korjannut muotoon etta kovin harvassa on ne suomalaiset keskiluokkaiset joilla on arkiautossa moottori joka aiheuttaa tunteita niin onko maalitolppien siirtelya vai ihan ymmarrettava tarkennus? Ja tama asihan todetaan kun sanotaan siksi etta ei sahkoautojen neutraulius ole mikaan erityinen myynnin este.
 
Kiinalainen on varmasti kovaa valuuttaa käytettyjen vaihtoautojen rivissä. :cigarbeye:
Tuota ihmettelin itsekin. Kun ilmoittivat yhdeksi pääsyyksi Teslan väitetyt laatuongelmat, oletin aluksi että ostavatko he sitten jotain kalliita sähkö-Mersuja vai mitä rivistöönsä. Tuota vasten Teslojen korvaaminen kiinalaisilla kuulosti... erikoiselta. Vaikka mistä minä varmaksi tiedän, ehkä sitten BYDit ovatkin ihan taatanan laadukkaita?

Liekö sitten syynä ollut enemmän se että Tesla on kokenut muutaman vuoden aikana useita merkittäviä hinnanalennuksia, ja sekös on nyt sitten korvennut kyseisiä vuokrafirmoja joiden bisnesmalliin kuuluu heittää parin vuoden jälkeen vuokra-autot jälleenmyyntimarkkinoille? Silloin ymmärrän mahdollisimman halpojen kiinalaisten oston rivistöön, ehkä pelkäävät vähemmän niiden jälleenmyyntihintojen romahdusta... mutta toisaalta tuskin nyky-Tesloillakaan enää on samaa ongelmaa?

No, se ja sama, mutta hieman yllättävä valinta kuitenkin väitettyjen laatuongelmien taklaamiseksi. Artikkeli ei tosin paljastanut mitä Hertz on ostamassa Teslojen tilalle, puhui lähinnä Sixt:stä joka on valinnut BYD:n. Eiköhän se tärkein syy ole ollut joku todella hyvä (eli halpa) massatarjous BYD:ltä...
 
BYD valmistaa koko auton omista osistaan, blade-akku ei vaadi erillistä lämmitystä/viilennystä ja latautuu tasaisemmin 0-80% kuin muut akut. Tesla käyttää Y:ssä kyseistä akkua. Takuu 6v/150000km. Käyttää aitoa nahkaa vs. ekonahkaa.

Veikkaan BYD Sealia model 3 korvaavaksi. Suorituskykyisempi, range pidempi ja laadukkaampi. Hinta 47000-51000 euroa.
 
Mielenkiinnolla odotan ovatko bydit myös tuolla viimeisillä sijoilla katsastustilastoissa kuten Teslat. Tulee aika paljon lisäkuluja Teslan kohdalla jos sekä hinnat laskevat että kilometrimäärä tulee sen verran nopeasti täyteen että alustaosat menevät omaan piikkiin.

Jälkimarkkinahintariskin mukaan tässä varmaan pääsääntöisesti mennään, mutta kyllähän kaikki kulut vaikuttavat. Saattaa toki olla myös, ettei perus Tesla ole niin mielenkiintoinen vuokrausmarkkinoilla että juuri se haluttaisiin asiakkaan taholta.
 
Mielenkiinnolla odotan ovatko bydit myös tuolla viimeisillä sijoilla katsastustilastoissa kuten Teslat. Tulee aika paljon lisäkuluja Teslan kohdalla jos sekä hinnat laskevat että kilometrimäärä tulee sen verran nopeasti täyteen että alustaosat menevät omaan piikkiin.
Itseani jannittaa kuinka M3 facelifti parjaa katsastustilastoissa. Oppiiko Tesla virheista vai jatkaako niiden toistamistaan. Omaan maalaisjarkeeni sopii se etta alustaviat eivat ole laatuvirheita vaan suunnitteluvirheita. Komponentit olivat alimitoitettuja tehoon tai painoon nahden. On sillekkin mahdollisuus etta laadunvalvonta petti kyseisissa osissa mutta oma mutuni on vahvasti eri.
 
Täyttä paskaa nämä nenänkaivelusta, nopeuden ylittämisestä ja ylipäätään kaikesta piipittävät nykyautot. Nyt saatiin vielä itsekseen käkkärikäännöksen tekeminen listaan.

Mun mielestä tuo 15v vahnhan diesel volvon kässäri käyttytyy ihan samalla tavalla. Ei siinäkään mikään estä ajamasta käsijarru päällä jos siltä tuntuu.

Tuo äijähän oli oikeasti lähtenyt ajamaan ilman turvavyötä, mutta eihän sitä nyt hirveästi viitsi mainostaa, kun on laitonta.

Tuo Hyundain turvavyö/käsijarru toiminto on aivan älytön ja vaarallinen yhdistelmä. Se on joko ohjelmistobugi tai ohjeman laatija tai määrittelijät eivät ole loppuun asti ajatelleet että mitä ovat luoneet.
Käytänössä tuossa on jatkuvana riskinä seuraava:
- Auto kulkee esim. 100 km/h. Syystä taikka toisesta turvavyön kiinniolosignaali katoaa. Mitä tapahtuu?

Siis eihän tuo nyt ajossa kässäriä päälle kytke jos turvavyön irroittaa.

Jos tilanteet ja olosuhteet olisivat otolliset, niin voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi.

Mutta en missään nimessä ykkösautoksi kun vaihtoehtona on ripeä bmw tai mersu/audi. Se tunne kun painaa kaasua ja oikeasti palavaa pakokaasua tunkee pakoputkesta ulos, ei tule vain täytettyä yhdelläkään sähköautolla. Ja tämä ei muutu, piste.

Realismia on kuitenkin se että sähköauto tulee sullekin 1. autoksi (ts. auto johon tulee suurin osa km:stä, arkiajot), nuo pakokaasunvirtailufiilistelyt jää harrasteautoon, jolloin myöskään polttoaineen kulutus yms arkiauton kriittiset ominaisuudet voi unohtaa.

Suomessa on tyyliin joku 1% pottomoottoreita autoissa jotka olisivat mitenkaan mieleenkiintoisempia kuin sahkomoottorit.

IMO, tuo suhde on täysin päinvastoin, koska mitä vanhempi auto on, sen mielenkiintoisempi se on. 100 vuotta vanha auto on monin verroin mielenkiintoisempi kuin uusi sähkäri, mutta enhän mäkään nyt arkikäyttöön sellaista haluaisi.
 
En epäile kiinalaisten autojen teknistä laadukkuutta verrattuna länsimaisiin. Sanoisin jopa että lähempänä japanilaista/korelaista laatua kuin VAGia.

Yksi missä voi tulla ongelmia on ohjelmistopäivitykset muutaman vuoden päästä. Esim. ”kiinalainen” Volvo toimittaa päivityksiä 20 (vai oliko se 25) vuotta. Vähän epäilen tekevätkö perus kiinalaiset samaa. Voi olla että nyt ostettuun MG:hen ei montaa vuotta niitä tule. Aika näyttää.
 
Nyt on sekin päivä nähty, että kiinalaista kehutaan laadukkaaksi länsimaisiin verrokkeihin nähden. :cigarbeye:
Olen lueskellut tarinoita noista MG ja Maxus-sähköautoista ja yllättävän paljon ollut sekalaisia ongelmia. Ilmeisesti jotain kuviakin oli jaossa, jossa vuoden vanhan auton korin rakenteissa oli jo pahoja syöpymiä ja ruostevaurioita, koska kiinalaisilla ei ole tapana suojata autoja millään tavalla. Laadukkuus näkyy varmaan pidemmässä juoksussa, kun meillä on 10 vuoden ikäisiä kiinalaisia liikenteessä.
Samaa ruosteongelmaa olen kuullut monissa kiinamerkeissä. Aikoinaan esim Hyundain maahantuoja teki Suomessa autoille ihan asiallisen suojauskäsittelyn. Liekös itten sama kiinalaisissakin. Tosin eipä autoja ole tarkoitettukaan yli 10v käyttöiälle.

Jos ei ole suojattu lainkaan, niin suolateillä mätänee sanotaan 5v ihan paalikuntoon. 200-luvun alussa 3v vanhoja mersuja hitsattiin takuuseen.
 
Nyt on sekin päivä nähty, että kiinalaista kehutaan laadukkaaksi länsimaisiin verrokkeihin nähden. :cigarbeye:
No amerikkalaiset autothan eivät ole puoleen vuosisataan olleet laadukkaita edes niiden itsensä mielestä, eli siinämielessä rima ei ole kovinkaan korkealla.

Teknisesti kiinalaisilla on kyllä edellytykset tehdä ihan yhtä laadukkaita, tai laadukkaampia autoja kuin länsimaalaisetkin valmistajat, mutta siihen ei ole varsinaisesti tarvetta.

Lisäksi tulee myös määritellä mitä sillä laadukkuudella tarkoitetaan. Esim toyota on hyvä esimerkki valmistajasta joka on aina tehnyt huonolaatuisia, mutta luotettavia autoja.
 
Mitä tarkoittaa huonolaatuinen, mutta luotettava auto? Itse määrittelen huonolaatuisen sellaiseksi, joka hajoilee käsiin, nuhraantuu ja jättää matkan varrelle, ruostuu ennen aikojaan jne. Eli toisin sanoen ei kestä käyttöä.
 
Mitä tarkoittaa huonolaatuinen, mutta luotettava auto? Itse määrittelen huonolaatuisen sellaiseksi, joka hajoilee käsiin, nuhraantuu ja jättää matkan varrelle, ruostuu ennen aikojaan jne. Eli toisin sanoen ei kestä käyttöä.
Tuollainen on epäluotettava auto.

Toyota on siis äänekäs, epämukava, huono ajaa ja materiaalit ämpärimuovia ja mitälie teryleeniä, mutta ei se tielle jätä ja lähtee aamulla käyntiin.

Tätä juuri tarkoitin, joki käsittää sanan laadukas sellaisena joka ei hajoa.
 
Minusta kestävä ja laadukas on eri asioita, Toyota on enemmänkin kestävä kuin laadukas, Mersut sitten taas laadukkaita mutta kestävyydestä voi olla montaa mieltä.

Laadukas on minulle sitä ettei mikään nitise ja natise, pellit on suorassa eikä peltien välissä ole isoja gappeja, ovet menee kiinni "napakasti" jne.

Toki laadukas voisi myös olettaa olevan kestävä aika usein.
 
Pitäkääs se polttomoottorikeskustelu sille tarkoitetussa paikassa. Ei kuulu tähän ketjuun.

Esim:
 
Löytyykö carplayn kanssa toimivaa appiä jolla saisi odb palikalla väylästä tietoja ruudulle? Etenkin nämä sköauton parametrit kiinnostaisi kuten akun lämpö, tehot, kapasiteetit jne.
 
Minusta kestävä ja laadukas on eri asioita, Toyota on enemmänkin kestävä kuin laadukas, Mersut sitten taas laadukkaita mutta kestävyydestä voi olla montaa mieltä.

Laadukas on minulle sitä ettei mikään nitise ja natise, pellit on suorassa eikä peltien välissä ole isoja gappeja, ovet menee kiinni "napakasti" jne.

Toki laadukas voisi myös olettaa olevan kestävä aika usein.
Laadukkuus tarkoittaa tuotteen vastaavuutta asiakkaan vaatimuksiin. Tämä on se määritelmä, joka löytyy kirjallisuudesta ja opetetaan esim. tekniikan opiskelijoille.

Laadukkuus on siis hyvin subjektiivinen asia. Esimerkiksi jos vaatimuksena on siirtää työkalut työmaalle ja takaisin, ei Audi tai Bemari olisi kovin laadukas vaihtoehto, mutta Transit tai Transporter olisi.
 
Saksalaisilta tullut viimeinen laadukas auto oli MB W123. :cool: Lähtökohdat Sealissa ovat ainakin kunnossa: android, korirakenne, aidot nahkat, Blade-akku, testattu kolariturvallisuus, 25v maalitakuu. Tossa nyt joitakin mainittu. Unohtamatta 6v takuuta.

Sanoisin tämän mallin oletettavasti olevan ensimmäinen kiinasta tullut "kunnon" automalli. Aika tietty näyttää, mutta lähdökohdat eivät ainakaan ole huonot. Tosin kaverin volvosta mennyt kone ja kardaani jne...juurikin kiinassa tehty. Softatuki on suuri kysymysmerkki ja varmasti löytyy vielä optimoitavaa ajoavustimien puolella vielä jonkun aikaa.
 
Melkoinen ero autojen latauskäytöksessä:

Näyttökuva (1342).png
 

Liitteet

  • Näyttökuva (1341).png
    Näyttökuva (1341).png
    223,4 KB · Luettu: 136
Viimeksi muokattu:
Ainakin tuo auton UI on perin karmean näköinen viritys. Lieneekö edes RDS-radiota, sehän niistä alibaba soittimista puuttuu ja tämän UI näyttää suurinpiirtein samalta mitä niissä.


katso liitettä 1224870katso liitettä 1224873

Siinä olet todennäköisesti oikeassa, että tämä on ensimmäinen vakavasti otettava kilpailija mm. Model 3:lle, tosin "aidot nahat" saa aika monen kiertämään tämän.



Huoltoväli 1V/20tkm. Paljonkohan keksivät näiden huolloista veloittaa? Siinä saattaa tulla maksettua takuu moneen kertaan.
Muistaakseni tyyliin kiinteät hinnat 1. huolto 120e, toinen 250e jne...

Toivottavasti ei ole perinteistä radiota, niin hirveä kökötys ollut kaikissa autoissa merkkiin katsomatta. Netflix löytyy ja vastaavat. Lisäksi sideloadina voi asennella melkeinpä rajattomasti.

Jos pitää valita ostanko käytettynä huolletun vai täysin huollattamattoman, niin... ;) Tähän todennäköisesti saa hajonneen osan tilalle uuden osan kun taas kilpailijalta ei. Myöskään en ole kuullut tässä olevan feikki takajarrut, kuten kilpailijan performancessa. Sealin nimi muuten kans performance, euroopassa excellence. Lisäksi hintaerolla korjaa aika paljon muutenkin jos pitää yli 6 vuotta.
 

Uusi Kona ei varsinaisesti loistanut Euro NCAP testissä, oli ilmeisesti lähellä saada kolme tähteä.

En ole pahemmin noita tähtituloksia miettinyt, koska aiemmat autot ovat olleet 10-25 vuotta vanhoja. Eli mikätahansa 2020-luvun auto on moniverroin turvallisempi, kuin aiemmat omistamani autot.
 
Konan tapauksessa tähtiä tippui vähemmistä airbägeistä jne...Itse auto rakenteellisesti turvallinen. Kriteerit muuttuvat koko ajan ja nyt ei vain oltu tarpeeksi tarkkoja tietyissä nyansseissa.
Testit suosivat kaiken maailman härpäkkeitä, kuten etupenkkien välissä olevaa turvatyynyä ja sammuuko auto törmäyksessä ja soittaako itsenäisesti apua paikalle.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Tuli tuosta vuokraamojen sähköautojutusta itselle mieleen, että mitenhän ihmiset joilla ei ole omaa sähköautoa uskaltavat ottaa esim. ulkomailla sähköauton vuokralle. Äkkiseltään luulisi että kynnys moiselle olisi aika korkea.

Itsellä kerran ollut saksassa ladattavahybridi ja ei kyllä tullut mieleenkään yrittää selvitellä että missä ladata ja miten maksella. Ajelin vaan bensalla.
 
Tuli tuosta vuokraamojen sähköautojutusta itselle mieleen, että mitenhän ihmiset joilla ei ole omaa sähköautoa uskaltavat ottaa esim. ulkomailla sähköauton vuokralle. Äkkiseltään luulisi että kynnys moiselle olisi aika korkea.
Jännittihän se ensimmäistä kertaa, kuten moni muukin eka kerta :lol:
Ainakin Keski-Euroopassa lataaminen oli työmatkoilla varsin helppoa ja välillä jopa ilmaista.
Useamman kerran on ollut sähköauto vuokralla ja lopulta piti sitten sellainen itsellekin hommata :cool:
 
Teslalla ainakaan ei ole mitään ongelmia, koska supereita; on.
 
Tuli tuosta vuokraamojen sähköautojutusta itselle mieleen, että mitenhän ihmiset joilla ei ole omaa sähköautoa uskaltavat ottaa esim. ulkomailla sähköauton vuokralle. Äkkiseltään luulisi että kynnys moiselle olisi aika korkea.

Itsellä kerran ollut saksassa ladattavahybridi ja ei kyllä tullut mieleenkään yrittää selvitellä että missä ladata ja miten maksella. Ajelin vaan bensalla.
Olet asian ytimessä. Toissa kesänä minulla oli harjoitus selvittää mitä lataustarjoajia Virossa on kun sinne kerran suuntasimme ja sainkin jonkun virolaisen latausäpin rekisteröityäkin, mutta lopulta ei tarvinnutkaan ladata Virossa kertaakaan, jäi ajelut kuitenkin niin vähiin kun Tallinnan lähellä kuitenkin pysyttelimme.

Menneenä kesänä Thaimaassa polttomoottorivuokra-autolla yritin huvikseni selvittää missä on latauspaikkoja ja mitä lataustarjoajia siellä on, kyllähän siellä monilla isoilla bensa-asemilla niitä isoja "EVStation"-kylttejä oli... Mutta joo, kyllä oli polttomoottorivuokra-autolla yksinkertaisempaa ainakin toistaiseksi. Ellei sitten pysty aina ilmaiseksi lataamaan jossain yöpymispaikassaan tms.

Tesla-kuskit tietty tähän sanovat "Supercharger!", eivät varmaan ulkomailla muuta käytäkään.

Voisin tosin kuvitella että vuokrafirmojen kannattaisi tehdä soppareita joidenkin lataustarjoajien kanssa ja vuokraaja saa auton mukana jonkun lataustägin tms. jolla voi latailla ja laskutetaan joko etukäteen tai jälkikäteen.
 
Suomessa toimivista latausoperaattoreista ainakin Shell Recharge on globaali konsepti ja sieltä löytyy laturit ympäri maailmaa.
 
Olet asian ytimessä. Toissa kesänä minulla oli harjoitus selvittää mitä lataustarjoajia Virossa on kun sinne kerran suuntasimme ja sainkin jonkun virolaisen latausäpin rekisteröityäkin, mutta lopulta ei tarvinnutkaan ladata Virossa kertaakaan, jäi ajelut kuitenkin niin vähiin kun Tallinnan lähellä kuitenkin pysyttelimme.

Menneenä kesänä Thaimaassa polttomoottorivuokra-autolla yritin huvikseni selvittää missä on latauspaikkoja ja mitä lataustarjoajia siellä on, kyllähän siellä monilla isoilla bensa-asemilla niitä isoja "EVStation"-kylttejä oli... Mutta joo, kyllä oli polttomoottorivuokra-autolla yksinkertaisempaa ainakin toistaiseksi. Ellei sitten pysty aina ilmaiseksi lataamaan jossain yöpymispaikassaan tms.

Tesla-kuskit tietty tähän sanovat "Supercharger!", eivät varmaan ulkomailla muuta käytäkään.

Voisin tosin kuvitella että vuokrafirmojen kannattaisi tehdä soppareita joidenkin lataustarjoajien kanssa ja vuokraaja saa auton mukana jonkun lataustägin tms. jolla voi latailla ja laskutetaan joko etukäteen tai jälkikäteen.
Aika harva hokannut sen, että nuo operaattorit tekee paljonkin yhteystyötä roaming latauksen parissa ja moni suomalainen appi saattaa toimia sellaisenaan vaikka Saksassa eri latureilla. Varmaan vaikka Virran appi näyttää ulkomaiden kaikki yhteensopivat paikat kunhan hokaa katsoa.
 
Aika harva hokannut sen, että nuo operaattorit tekee paljonkin yhteystyötä roaming latauksen parissa ja moni suomalainen appi saattaa toimia sellaisenaan vaikka Saksassa eri latureilla. Varmaan vaikka Virran appi näyttää ulkomaiden kaikki yhteensopivat paikat kunhan hokaa katsoa.
Ne roaminggit ovat pääsääntöisesti hinnoiteltu niin että siinä pääsee ihan hyvälle tuntipalkalle hommata jokin paikallisen operaattorin APPi.
 
Tuli tuosta vuokraamojen sähköautojutusta itselle mieleen, että mitenhän ihmiset joilla ei ole omaa sähköautoa uskaltavat ottaa esim. ulkomailla sähköauton vuokralle. Äkkiseltään luulisi että kynnys moiselle olisi aika korkea.

Itsellä kerran ollut saksassa ladattavahybridi ja ei kyllä tullut mieleenkään yrittää selvitellä että missä ladata ja miten maksella. Ajelin vaan bensalla.
Työkavereiden juttuja kun on kuunnellut niin yrittävät välttää sähköauton ottamista vuokraamosta. Saksassa kun itse viimeksi vuokrasin auton niin kysyivät tiskillä kaikilta edellä olleiltakin että otatteko sähkön vai polttomoottorin. Kukaan muu kuin minä ei ottanut sähköä.

Positiivista tuossa oli se että sen economy shitbox hinnalla sai ihan tuoreen e-C4 alle. Jarrutkin jumissa eli hetken oli varmaan seisonut.

Hertziltä sai mukaan tägin joka tiskin sedän mukaan toimii kaikkialla mutta hinta sen kanssa oli 0,8 - 1.0 € / kWh. Ei kovin edullista, tietysti voi käyttää omia äppejä jos haluaa. Se mikä ehkä eniten jurppi niin auto piti palauttaa vähintään sillä akun varaustasolla millä sen otti ajoin. Tässä tapauksessa 87% varauksella tai maksaa 35€ tyhjänä palauttamisesta. Eli käytännössä olisi pitänyt todella lähellä vuokraamoa jaksaa ladata lähes täyteen mikä olisi helposti tuonut extra tunnin paluumatkaan.
 
Hertziltä sai mukaan tägin joka tiskin sedän mukaan toimii kaikkialla mutta hinta sen kanssa oli 0,8 - 1.0 € / kWh. Ei kovin edullista, tietysti voi käyttää omia äppejä jos haluaa. Se mikä ehkä eniten jurppi niin auto piti palauttaa vähintään sillä akun varaustasolla millä sen otti ajoin. Tässä tapauksessa 87% varauksella tai maksaa 35€ tyhjänä palauttamisesta. Eli käytännössä olisi pitänyt todella lähellä vuokraamoa jaksaa ladata lähes täyteen mikä olisi helposti tuonut extra tunnin paluumatkaan.
Hyvä pointti, tuo latausvelvoite on kyllä perseestä. Onko tosiaan kaikissa vuokrasähkikissä näin ? Jos oikeasti on tien päällä ja palauttaa auton, ei siinä ole aikaa jäädä lataileen autoa ennen palautusta.

Kerran oli huollon sijaisautona sähkis ( Europcar ), mutta silloin ei kyllä kukaan maininnut latausvelvoitteesta, joten jätin lataamatta. Ei mitään kuulunut jälkikäteen, kenties asiaan vaikutti se , että itse en ollut maksaja vaan autoliike.
 
Jotenkin voisi kuvitella, että tuo olisi leivottu palvelun hintaan jo valmiiksi. Ihan jo senkin takia että vuokrafirmalle jää parempi kontrollointimahdollisuus mihin latausprosentteihin se auto jätetään seisomaan.
 
Jotenkin voisi kuvitella, että tuo olisi leivottu palvelun hintaan jo valmiiksi. Ihan jo senkin takia että vuokrafirmalle jää parempi kontrollointimahdollisuus mihin latausprosentteihin se auto jätetään seisomaan.

Joo, tässä ei kyllä ole ajateltu hommaa loppuun asti. No asiakas valitsee ehkä jonkun muun kuin Hertzin sitten kun on muutaman kerran tuohon vaatimukseen kyrpiintynyt.
 
Oon varmaan yksin mielipiteeni kanssa ja aiheuttaa herneen menemistä joidenkin nokkaan mutta silti.
Kattelin Miika Ylhäisen koeajovideon id7.

Joo vanha tesla nitisee ja natisee, mut camoon oikeesti.

70 tonnin auto sähköauto joka on jo ns uutta painosta volkkarilla:
- ei frunkkia !!! Mitä ihmettä…
- takakontin lattian alla oleva tila pieni
- latausluukku täytyy käsin nostaa
- ratin korkeudensäätö manuaalisen vivun kanssa
- penkit joo muotoiltu mut näyttää perus 30k auton penkeiltä
- säilytystilaa ohjaamossa ”ihan ok”, mut kaukana teslan tiloista
- hipaisukytkimiä kaikkialla
- infotainment on ”ok hyvä mutta ruudunpäivitys ei ole huippua”

Mun mielestä esim joku frunk, isot säilytystilat, iso tila takalattian alla, kaikkien sähköinen säätö, se ettei kuraiseen autoon tarvi koskee ku lataat jne on asioita mitkä jotenkin kuvittelis kaikkien tulevien sähköautopainosten sisältävän ilman kyselyjä. Samoin ku täydellisen sulava käyttöliittymä.

Volkkari taatusti laadukkaampi materiaalien tuntumaltaan jne, mutta istumatta autoon ite näen videolta jo että toi auto maksaa 20k enemmän ku tesla ja se on monin paikoin edelleen täysin polttis ajatteluna tehty ja halpis fiilistä tuovin ratkaisuin. En jotenki pystyis hyväksyy 70k autoon itelle tollasia puutteita. 70k on niin paljon rahaa, että mulle se on jo premium osastoa, eikä silloin selvästi halvempi saa tehdä noin montaa juttua noin paljon paremmin.

Kyl sähköautona tesla, siis jopa vanha tesla on edelleen kyllä ihan omaa luokkaansa. Muutoinkin kuin voimalinjalla ja softalla tarkasteltuna.
 
Jännä. Itse taas koen frunkin tarpeettomaksi jos avaus ja kiinnilaitto ei ole täysin sähköinen. Jos näin ei ole niin täysin turha laite enkä lähde sitä käsin käpälöimään kun se kuran määrä on häiritsevä. Manuaalisäätö ratin korkeudelle luokkaa ihan sama itselle (olettaen että penkin säädöt hyvät). Latausluukun manuaalinen avaus tarkoittaa itselleni vain kestävyyttä (ja ko. luukun avautuminen ylös suojaa luukkua paremmin). Ainakin omassa autossa kuskin sivussa oleva latausluukku on sellainen ettei se ole kurassakaan ja sitä availee ihan mielellään ja koen että sähköinen avaus bensaluukulle on paljon vaivalloisempi kuin manuaalinen avaus sähkölataukseen.

Takakontin alla oleva tila on ihan jees säilytykseen sen 15 sentin osalta reunasta. Muuten hyödytön, koska takakontti on käyttöä varten ja kumikaukalo estää pohjan nostelun muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 935
Viestejä
4 483 461
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom