Yleistä keskustelua sähköautoista

Tostahan on käsittääkseni kaksi eri versiota (eri pituisia), niin kumpaa mahdat tarkoittaa? Kun käsittääkseni esim. jenkkeihin menee vain tuota long-wheel-base versiota.
 
Eilen kotiin tullessa lähti valoissa viereiseltä kaistalta ID Buzz pakumalli neljä pyörää sutien :p En tiennyt että nelikot on tullu myyntiin, sellainen vois olla kyllä ihan kiva pienellä customoinnilla. Iso akku, neliveto ja taakse diesel planari lämmittämään koppia :D

Ei voi olla neliveto, koska Buzzista ei ole vielä nelivetoversiota myynnissä. Kaikki ovat takavetoisia. Sellainen on kyllä tulossa ensi vuonna mallinimellä GTX.
Ellei ollut tehtaan testiajossa sitten, mutta myynnissä niitä ei vielä ole.
 
Tostahan on käsittääkseni kaksi eri versiota (eri pituisia), niin kumpaa mahdat tarkoittaa? Kun käsittääkseni esim. jenkkeihin menee vain tuota long-wheel-base versiota.

Käsitykseni mukaan myynnissä on vain se perusversio ja cargo versio jotka ovat saman mittaisia (?) Toinen ns. lesta-bussi ja toinen taas "pakettiauto" tavaratilalla penkkien sijaan.

EDIT: Ilmeisesti tulossa on myös pidempi versio. Tuossa aletaan olemaan jo pätkäpakun mitoissa.
 
Jokos noissa ID sarjan vehkeissä on mahdollisuus helposti jättää ilmastointi/lämmitys päälle pidemmäksi aikaa? ID.Buzzissa varsinkin kun olisi tilaa nukkua niin Camp Mode olisi tarpeellinen.
Juuri puhuttiin myyjän kanssa ja kuulemma 10min saa kerrallaan, jos ei istu kuskin penkillä ja paina jarrua. Tämä siis ID.7.
 
Jatketaan vielä ID.7, kun täällä on varmasti ID-kuskeja, niin onko tuo 1kph muutos vakkariin todella noin vaikeaa. Vaikka kuinka yritin nopeasti hipaista, niin yleensä tuli +/- 10. Onko tähän joku kikka?
 
Jatketaan vielä ID.7, kun täällä on varmasti ID-kuskeja, niin onko tuo 1kph muutos vakkariin todella noin vaikeaa. Vaikka kuinka yritin nopeasti hipaista, niin yleensä tuli +/- 10. Onko tähän joku kikka?
Ainakin omassa id3:ssa nopea kevyt painallus +1 ja kunnon painallus rauhassa sitten sen +10, toki hiukan kului aikaa et sen oppis
Edit: jollei kukaan täällä viellä ole maininnut :D ni noi id:n "hipasunapit" on aika hanurista kyllä
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai Buzzia vielä 4-vetoisena ole?

Ei voi olla neliveto, koska Buzzista ei ole vielä nelivetoversiota myynnissä. Kaikki ovat takavetoisia. Sellainen on kyllä tulossa ensi vuonna mallinimellä GTX.
Ellei ollut tehtaan testiajossa sitten, mutta myynnissä niitä ei vielä ole.

Porsche service centerin (tjsp) tekstit kyljessä, niin paljoa en ehtinyt katsoa että oliko pitkä vai pätkä korimallina. Kiinnitti vain huomiota kun se lähti vasemmalta kaistalta aika haipakkaa vaikka oli hiton liukasta ja näytti siltä että etu- ja takapyörät molemmat sutaisi muutaman kerran ennenkuin alkoi vauhtia löytyä. Onhan toki mahdollista että se oli vain takaveto ja sattumalta sai kunnolla pitoa risteyksessä :P

ID Buzz konseptissa oltiin kivasti Multivanin jäljillä, harmittaa kun lopputulos on lähinnä venytetty Touran.
1701901582565.png1701901951587.png1701902027651.png1701902088014.png

Caddy Maxi on viitisen senttiä lyhyempi kuin lyhyt Transporter, vain matalampi. ID Buzz on about 15 senttiä lyhyempi kuin Caddy Maxi.
 
Aika isoja eroja kyllä kesän ja talven rangeissa Tesla Model Y rwd:llä. Kesällä kulutukset oli luokkaa 13-14kwh/100km ja nyt näillä keleillä 28-35kwh/100km toki ajokin aika pätkittäistä. Todellinen range pyörii tällä hetkellä välillä 150-200km.

Kyllä tämä pienen asennemuutoksen tosiaan vaatii, että hyväksyy tämän. Itselläni ei ole asian kanssa mitään ongelmaa, mutta pystyn kyllä kuvitella, että tämä on monille aika iso steppi.
 
Aika isoja eroja kyllä kesän ja talven rangeissa Tesla Model Y rwd:llä. Kesällä kulutukset oli luokkaa 13-14kwh/100km ja nyt näillä keleillä 28-35kwh/100km toki ajokin aika pätkittäistä. Todellinen range pyörii tällä hetkellä välillä 150-200km.

Kyllä tämä pienen asennemuutoksen tosiaan vaatii, että hyväksyy tämän. Itselläni ei ole asian kanssa mitään ongelmaa, mutta pystyn kyllä kuvitella, että tämä on monille aika iso steppi.
Jos/kun ajo on pätkittäistä, niin eipä tuolla pätkäajon talvirangella ole niin väliä. Sitten kun ajat sillä Y:llä matkaa, niin eipä se talvellakaan mitään ihan älyttömiä kuluta. Enemmän toki kuin kesällä.

Model Y LR. Moottoritie kesällä 19,55 / Talvella 23,83.
 
Tekisi mieli sanoa että isot on erot kabiinin lämmittämisessä kesällä ja talvella.
Näinhän se on. Mutta on toki myös matka-ajossa kulutuksessa aika paljon eroa. Talvella on kulutukset ollut luokkaa 20-22kwh/100km. Se on ihan sama mistä se ero koostuu. Ainoastaan kantama ratkaisee. Seuraavaksi joku varmaan sanoo, että laita lämmitystä pienemmälle :D
 
Näinhän se on. Mutta on toki myös matka-ajossa kulutuksessa aika paljon eroa. Talvella on kulutukset ollut luokkaa 20-22kwh/100km. Se on ihan sama mistä se ero koostuu. Ainoastaan kantama ratkaisee. Seuraavaksi joku varmaan sanoo, että laita lämmitystä pienemmälle :D
Chill mode ei lämmitä akkua niin paljon eli kokeile sitä.
 
Mentaalisesti se on kieltämättä vähän erilaista eri kulkineilla kun itsellä sähköinen talvikantama on pidempi plugarilla. Loogisesti se toki näin onkin, koska polttis sekä lämmittää että lataa hivenen akustoa (vaikka kaikki voima eteenpäin tuotetaan sähkömoottorilla), mutta onhan se silti vähän erikoista että paperilla talvella pääsee pidemmälle.

Toki oikeasti se vain kuluttaa enemmän polttoainetta ja siksi sähköinen kantama pienenee hitaammin kuin kesällä, eikä tietty viilentämiseen tarvitse sähköä.
 
Öö. Eihän se sähköinen kantama pidempi talvella ole jos kerran polttomoottori sitä lataa.
 
Chill mode ei lämmitä akkua niin paljon eli kokeile sitä.
Mulla on chill mode päällä. Mutta en tosiaan säästele kabiinin lämmössä. Se menee mitä menee ja sitten ladataan kun tarve on. Ehkä ainut mikä aiheuttaa harmaita hiuksia talvella on mökillä käynti 80km päässä, kun perillä ei ole edes sähköjä, eli ei edes teoreettista latausmahdollisuutta. Sekin on kyllä tähän mennessä mennyt niin, että kotiin tullessa on sitten vielä noin 15% akkua.
 
Öö. Eihän se sähköinen kantama pidempi talvella ole jos kerran polttomoottori sitä lataa.

No siis onhan se käytännössä, koska polttista käytetään enemmän (koska kabiinia pitää lämmittää) jolloin se nyt vaan myös samalla hivenen lataa sitä akkua (osa ladattavista, kuten omakin, kun käyttää moottoria kabiinin lämmittämiseen). Ei se tietenkään oikeasti vähemmän energiaa käytä, mutta käyttäjälle sähköisessä kantamassa on vielä se 10+ kilometriä jäljellä kun kesällä sähkö olisi jo loppunut ja auto olisi siirtynyt hybriditilaan.
 
No siis onhan se käytännössä, koska polttista käytetään enemmän (koska kabiinia pitää lämmittää) jolloin se nyt vaan myös samalla hivenen lataa sitä akkua (osa ladattavista, kuten omakin, kun käyttää moottoria kabiinin lämmittämiseen). Ei se tietenkään oikeasti vähemmän energiaa käytä, mutta käyttäjälle sähköisessä kantamassa on vielä se 10+ kilometriä jäljellä kun kesällä sähkö olisi jo loppunut ja auto olisi siirtynyt hybriditilaan.
Mutta eikös siinä samalla se bensaakin kuluta tankista? Joten range ei kasva autolla, päinvastoin pienenee kuten täys sähkiksillä..
Ja muutenkin jos samalla lataa niin eihän se enää ole sen akun kapasiteetin mukainen range vaan saanut extra energiaa
 
Mulla on chill mode päällä. Mutta en tosiaan säästele kabiinin lämmössä. Se menee mitä menee ja sitten ladataan kun tarve on. Ehkä ainut mikä aiheuttaa harmaita hiuksia talvella on mökillä käynti 80km päässä, kun perillä ei ole edes sähköjä, eli ei edes teoreettista latausmahdollisuutta. Sekin on kyllä tähän mennessä mennyt niin, että kotiin tullessa on sitten vielä noin 15% akkua.
Aivan. Chillin pitäisi olla parempi nurkka pyörityksessä.
 
Onko millaisia kokemuksia Kia E-Soulista? Tuossa houkuttelee pitkä takuu. Hyundai Ioniq olisi myös kiinnostava kohde, koska sen rajaton kilometri ja viiden vuoden takuu.


Uusimman korimallin e-Soulissa on sama voimalinja kuin e-Nirossa. Samat tehot, samat latausnopeudet. Kaikissa ei ole kolmivaihelatausta, vaikka kaikissa e-Souleissa mitä on vastaan tullut on ollut etäkäyttö vakiona.

Pystympi ajoasento, enemmän "tilaa" kuskille. Takaluukku pienempi. Ainoa kapasitiivinen asia taitaa olla kosketusnäyttö, nappeja on ihan hitosti. Polttiksesta tulevalle siis tuttu fiilis. Tuohon 45km/päivä ajeluun riittäis kyllä pikkuakkuinenkin malli vähän halvemmalla.
Suurin plussa tietenkin se, että tätä ei pääse niin helposti kadottamaan marketin parkkipaikalle kuin valkoista teslan kolmosta. ~15 senttiä korkeampi kuin em. teslat niin näkyykin sieltä joukosta :)

Vanhempi ioniq 28 pitäis olla kans oikein pätevä laite ja ihan kivan näköinenkin. Omakohtaista kokemusta ei autosta ole mutta sitä ei usein kyllä haukuta.

Promokuvista tulee e-Soulista sellainen käsitys että se olisi joku Swiftin tai Yariksen kokoinen pikkuauto. Eilen kaupasta tullessa nappasin tämmösen.

7fb5f8b3-7224-4bcf-a384-751548fcf72e.jpg


Kyllä tuohon mahtuu 5 isoa äijää kun ollaan käyty pidemmällä lounaalla töissä. Ainakaan mulle ei kukaan ole kyydistä valittanut :D

Se mitä itse kaipaisin olisi neliveto ja nopeampi pikalataus, jos sitä tulisi käytettyä. Takaluukku nyt on mitä on, penkit kaadettuna mahtuu sitten reippaasti enemmän. Kotilatauskin on näissä vanhemissa vain yksivaiheinen, onneksi taloyhtiössä on 22kw paikat joten akku tulee aina yössä täyteen. Olisko 10.5h ollut pisin arvio kun akussa oli alle 5%.
 
Aivan. Chillin pitäisi olla parempi nurkka pyörityksessä.
En ole tuota talvikeleillä testannut, mutta ajan paljon kaupukipyöritystä ja ainakin kesällä ainoa ero jonka huomasin oli se että autosta tuli lahna. Ei vaikuttanut kulutukseen yms. mitenkään. Tehot vain putosivat.
 
Chill pitää akun aika kylmänä, hyvin herkästi seisottuaan hetken alkaa polttelemaan vähentyneen regeneraation merkkiä; ajelen chill modella.
 
Aika isoja eroja kyllä kesän ja talven rangeissa Tesla Model Y rwd:llä. Kesällä kulutukset oli luokkaa 13-14kwh/100km ja nyt näillä keleillä 28-35kwh/100km toki ajokin aika pätkittäistä. Todellinen range pyörii tällä hetkellä välillä 150-200km.

Kyllä tämä pienen asennemuutoksen tosiaan vaatii, että hyväksyy tämän. Itselläni ei ole asian kanssa mitään ongelmaa, mutta pystyn kyllä kuvitella, että tämä on monille aika iso steppi.

Mietin että mitä väliä tuolla talvella lyhenevällä rangella on jos ajo on lyhyttä ja pätkittäistä? Paitsi jos ei pysty lataamaan kotona. Koska eihän lyhyessä ajossa paljon rangea tarvitse?

Pidemmillä reissuilla, missä sitä rangea tarvitsee, kulutuskin on maltillisempaa ja siten range pidempi?

Ja joo, polttiksellakin talvella kaupunkiajossa kyllä kulutus huiteli huimissa lukemissa (bensakone + automaatti) pätkäajossa, silloin kun joskus kaupungissa asuin.
 
Mietin että mitä väliä tuolla talvella lyhenevällä rangella on jos ajo on lyhyttä ja pätkittäistä? Paitsi jos ei pysty lataamaan kotona. Koska eihän lyhyessä ajossa paljon rangea tarvitse?

Pidemmillä reissuilla, missä sitä rangea tarvitsee, kulutuskin on maltillisempaa ja siten range pidempi?
Siis tuossa pohdit sitä että pitkällä matkalla ei tarvi lämmitellä ? se kai kovasti kiinni miten sitä koppia lämmittelee ja paljon lämmittävillä millainen se lämmitin on.

Ja joo, polttiksellakin talvella kaupunkiajossa kyllä kulutus huiteli huimissa lukemissa (bensakone + automaatti) pätkäajossa, silloin kun joskus kaupungissa asuin.
Polttiksen hyötysuhde huono, ja hukkalämpöäkin käytössä, niin kuvio vähän toisin päin taajama vs valtatiet.
Sähkiksen hyötysuhteet kovempia ja valta/moottoriteillä ilmanvastus ym nopeus suhteessa isopaan rooliin, taajamissa ei "tyhjäkäynti" ja vaikka isompi massa, niin voi olla nuukempaa, ja koska ei hukkalämpöä, niin se lämmittely nousee isoon rooliin. lämmityksessä enemmän aika, kuin matka, toki vauhti voi jäähdyttää enemmän
 
Polttiksen hyötysuhde huono, ja hukkalämpöäkin käytössä, niin kuvio vähän toisin päin taajama vs valtatiet.
Sähkiksen hyötysuhteet kovempia ja valta/moottoriteillä ilmanvastus ym nopeus suhteessa isopaan rooliin, taajamissa ei "tyhjäkäynti" ja vaikka isompi massa, niin voi olla nuukempaa, ja koska ei hukkalämpöä, niin se lämmittely nousee isoon rooliin. lämmityksessä enemmän aika, kuin matka, toki vauhti voi jäähdyttää enemmän
Pätkittäisessä taajama-ajossa sähkiksellä jää talvella regen pois joka lisää kulutusta verrattuna kesään. Moottoritiellä tuon vaikutus on paljon vähäisempi koska ei siellä paljoa jarrutella ja ajo on muutenkin tasaisempaa.
 
Siis tuossa pohdit sitä että pitkällä matkalla ei tarvi lämmitellä ? se kai kovasti kiinni miten sitä koppia lämmittelee ja paljon lämmittävillä millainen se lämmitin on.

Pätkäajossa koppi pääsee usein kylmenemään ja se pitää lämmittää kokonaan alusta asti joka kerta. Pitkällä matkalla riittää kun pitää lämpöä yllä.
 
Aika isoja eroja kyllä kesän ja talven rangeissa Tesla Model Y rwd:llä. Kesällä kulutukset oli luokkaa 13-14kwh/100km ja nyt näillä keleillä 28-35kwh/100km toki ajokin aika pätkittäistä. Todellinen range pyörii tällä hetkellä välillä 150-200km.

Kyllä tämä pienen asennemuutoksen tosiaan vaatii, että hyväksyy tämän. Itselläni ei ole asian kanssa mitään ongelmaa, mutta pystyn kyllä kuvitella, että tämä on monille aika iso steppi.

Eikös tuo ole ihan normifysiikkaa. Kun hukkaa ei sähkiksessä tule kuten polttiksessa (esim lämpönä) niin jostain se lämpöenergia niin kabiinin kuin akun lämmittämiseen on repäistävä. Ja sitten on se auton merkki tai malli mikä tahansa niin loppupeleissä hehtaarilleen samat kWh:t siihen lämmittelyyn pätkäajossa menee. Se on sitten toinen juttu kuinka se auto sen huomioi ajotietokoneessa tai esim lämmittääkin akkua pikkasen vähemmän.

Matka-ajossa sitten se ensimmäinen lämmittely kylmästä ei enää vaan tunnu. Muistaakseni Teslahan vielä lämmittelee akkuakin jo esilämmityksessä, joten jos vain kyttää ajotietokoneen lukemaa niin voi kuvitella vielä jopa ylipositiivisesti, että kappas just tämä malli ei kuluta kylmällä niin paljoa kuin joku toinen. Mutta jos puhtaasti katsotaan paljonko akusta tai seinästä on käytetty kapaa lämmittämiseen niin lopputulos sama.
 
Siis tuossa pohdit sitä että pitkällä matkalla ei tarvi lämmitellä ? se kai kovasti kiinni miten sitä koppia lämmittelee ja paljon lämmittävillä millainen se lämmitin on.
Ei Model Y vie tuollaisia mainittuja 28-35 kWh/100km lukemia millään matka-ajossa, vaikka pakkasta olisi -20 °C. Siten lainaamasi kommentti on ihan validi.
 
Pätkäajossa koppi pääsee usein kylmenemään ja se pitää lämmittää kokonaan alusta asti joka kerta. Pitkällä matkalla riittää kun pitää lämpöä yllä.
Samaa mieltä, iso merkitys miten toimii (sisätilojenlämmitus jos pohdinta), jos esilämmittelee lyhyitä ajoja varten, niin sähköa ajoaikaa kohti saa menemään.
Lyhyessä toki ratin ja penkin lämmittimet. Pitkässä tulee rooliin se millaista mukavuutta haluaa, eli keventääkö vaatetusta ajonajaksi ja haluaa lämmintä, jotkut sanoo että eristykselläkin merkitystä, no menee ehkä mukavuus tontille. Ja koska valtatie vauhdissa km kulutus nousee muutenkin.
 
Eikös tuo ole ihan normifysiikkaa. Kun hukkaa ei sähkiksessä tule kuten polttiksessa (esim lämpönä) niin jostain se lämpöenergia niin kabiinin kuin akun lämmittämiseen on repäistävä. Ja sitten on se auton merkki tai malli mikä tahansa niin loppupeleissä hehtaarilleen samat kWh:t siihen lämmittelyyn pätkäajossa menee. Se on sitten toinen juttu kuinka se auto sen huomioi ajotietokoneessa tai esim lämmittääkin akkua pikkasen vähemmän.

Matka-ajossa sitten se ensimmäinen lämmittely kylmästä ei enää vaan tunnu. Muistaakseni Teslahan vielä lämmittelee akkuakin jo esilämmityksessä, joten jos vain kyttää ajotietokoneen lukemaa niin voi kuvitella vielä jopa ylipositiivisesti, että kappas just tämä malli ei kuluta kylmällä niin paljoa kuin joku toinen. Mutta jos puhtaasti katsotaan paljonko akusta tai seinästä on käytetty kapaa lämmittämiseen niin lopputulos sama.
On varmaan normifysiikkaa, mutta ei se normifysiikka kiinnosta sitä Joukoa joka haaveilee joka kelillä 1000km sähköisestä kantamasta. Lähinnä pohdiskelin tässä, että voi olla näille iltapäivälehtien kommenttipalstoille kirjoittaville jäärille vähän sulattelemista tuossa siirtymässä sitten kun on ”pakko” siirtyä sähkökulkineeseen ihan taloudellisista syistä.
 
Eilen ajelin Rovaniemi - Kemijärvi - Kuusamo välin. Pakkasta -25 / -28
Kulutus koko matkalta 248wh/km.
Autossa neljä henkeä, lämmöt 22 automaatilla ja poppi soi sekä tavaraa kyydissä.
Auto 5/2018 model s 100D jolla kilsoja lasissa 227 tuhatta.

Nopeudet pidettiin plus 3-4km//h yli rajoitusten eli aika tarkalleen todellista mentiin.

Nastat alla, hankook winter spike.
 
Ranskalaisen sähköauton hinnasta katosi yli kymppitonni


Renault tiputti sähkö-Meganen hintoja. Kävin joskus tuolla ajamassa ja mielestäni ihan hyvä peli, vaikka väärä akseli syöttääkin sähkömoottorin tehoa pyörille. Android Automotive käyttis oli yksi parhaita näkemiäni. Nyt hintakin mätsää vähän paremmin tuotetta. Näitä hinnan alennuksia lisää, kiitos!
 
On kyllä aivan eri sävy keskustelussa nyt kun kyseessä on perinnevalmistajan hinnanalennus eikä Teslan. Viittaan lähinnä HS:n kommenttikenttään, en tähän keskusteluun.
Muutamia pomintoja:

Todennäköisesti hinnanalennus on seurausta siitä, että tuotekehityskuluja on jo saatu maksettua ja komponenttien (mukaanlukien akku) hinnat alenevat.

Sähköautohan on teknisesti yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto, eli hinnankin pitää lopulta asettua alemmas.”

”Viimeaikoina akkumateriaalien hinnat ovat laskeneet, joten sekin on saattanut vaikuttaa hinnotteluun samalla kun akkutehtaat ovat onnistuneet lisäämään kapasiteettiaan ja tehokkuuttaan. Joten ehkä myyntikatteesta ei ole tarvinut tinkiä ainakaan paljoa.”


Ei tullut kuulonkaan että asiaa olisi tarkasteltu näin analyyttisesti ja ”lempeään” sävyyn kun Tesla pudotti hintojaan samaisen 10k€ verran. Enemmänkin sitä että ”en hanki koskaan kun auton arvonalenema voi olla tällaista”, ”suora kusetus valmistajalta” jne.
 
Isoin ero varmaan oli/on että Megane ei myynyt tuolla vanhalla hinnalla juurikaan. Tesla myi silloisella hinnalla ihan hyvin. Nyt se on aika lailla linjassa muiden vastaavien kokoluokan sähkisten kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me

Veho alkaa myydä suomessa Smartia (taas).

Loistava uutinen, lisää valikoimaa ja pientä valinnan varaa jos uusi Volvo EX30 tuntuu liian pieneltä. Tuo Smart #1 pitäisi kai olla hieman parempi tiloiltaan, joskin sisarmalleista Zeekr olisi kai se tilavin.
 
Nelikko lämpenee paremmin, induktiomoottori kaiketi kestää kuumuutta paremmin ja on olemassaolollaan merkittävä lisäys.
 
Kyllä täällä takatuuppari kolmosessa on lämpöä riittänyt. Myöskään ei ole ongelmaa pikalatausnopeuksien kanssa kun laittaa 45min-tuntia ennen navin laturille.
 
Luulisi että tuollaisen sattumuksen mahdollisuus olisi poissuljettu softalla; jos auton tietokone havaitsee sähköisen käsijarrun olevan päällä, poljin ei anna vastetta eikä auto näin ollen liiku. Vai onko jokin syy miksi auto olisi hyvä saada liikkeelle käsijarru kytkettynä?

Artikkelissa siis maininta että käsijarru etupyörillä, voimansiirto taka-akselilla. Ruuti riittää saamaan auton liikkeelle vaikka käsijarru olisikin kytkettynä.
 
En kyllä kanssa ymmärrä miten tuo on mahdollista nykypäivänä kun käsijarrut on sähköisiä. Jos turvavyö ei pohjassa niin pitäisi varotus huutaa siitä kun vauhti nousee sen 20kmh rajan yli joka tuntuu olevan yleisin turvavyöhälylle mutta käsijarru pitäisi kyllä vapautua heti kun vaihde päällä ja painaa kaasua
 
mutta käsijarru pitäisi kyllä vapautua heti kun vaihde päällä ja painaa kaasua
Vai enemmin niin ettei lähde liikkeelle ennenkuin käsijarrukytketty pois. Ja automatiikka kytkee vasta sitten pois kun on varma että ei vaaraa. Ehkä osa pitää tuosta että on mahdollista käsijarrullakkin jotain yrittää. Nykyään toki vähemmän tarvetta. Liikkeelle lähdettyä niin sitten moodi taasen voi olla joku varajarru juttu ja se kaasupoljon säätelee voimaa.
 
Luulisi että tuollaisen sattumuksen mahdollisuus olisi poissuljettu softalla; jos auton tietokone havaitsee sähköisen käsijarrun olevan päällä, poljin ei anna vastetta eikä auto näin ollen liiku. Vai onko jokin syy miksi auto olisi hyvä saada liikkeelle käsijarru kytkettynä?

Juonipaljastus: #toisaalla kävi ilmi, että monikin jaksaa ajella ilman turvavyötä kilometrikaupalla vaikka mittaristo vilkkuu punaisena varoituksia ja piipperit huutaa kuin Manowarin keikalla. Sitten tulee täysin yllätyksenä, että auto käyttäytyykin ajossa vähän hassusti. Eikö nyt vaan olisi helpompi panna se vyö oikeasti kiinni.

Mutta mikä lie se tekninen syy sitten miksi käsijarru päällä liikkuminen on sallittu.
 
Ihmeen vähän noita outoja onnettomuuksia käy, kun ottaa huomioon paljonko kaikenlaista uutta (softa)tekniikkaa on uusissa autoissa. Vakuutusyhtiöiden tilastojen perusteella sähköautoille (ovat keskimäärin hyvin uusia) sattuu kyllä hieman enemmän onnettomuuksia, mutta se ei toki todista, että ne liittyisivät tekniikkaan.
 
Mutta mikä lie se tekninen syy sitten miksi käsijarru päällä liikkuminen on sallittu.
Digitalisaatioketjussa oli juttua varajarrujärjestelmästä, jos se on toteutettu seisontajarrulla, ja tai seisontajarrun ohjauksella , niin liikkeellä ollessa se on sitten varajarru, joten jos autossa ei ole estoa lähteä liikkeelle käsijarrupäälle, niin se liikkeessä sitten varajarru.
Tarina toi mieleen että "kaasupolkimella" jarruvoiman ohjaus.
 
Missään kokeilemassani autossa ei auton polkimet tee mitään sähköisen käsijarrun ollessa kytkettynä, autolla ei siis voi ajaa. Kun vaihde asetetaan D-asentoon käsijarru vapautuu itsestään ja menee taas takaisin päälle, kun kytketään P-asento päälle. Ihan selkeä suunnitteluvirhe ja vaarallinen sellainen. Epäilen johtuvan käsijarrun kokonaisesta tai osittaisesta jäätymisestä ja siten virheellisestä asentotiedosta auton ECU:lle.

Siis oletko nimenomaan kokeillut D asenneossa käsijarrupäällä, onko liikkeelle lähtö estetty kaikissa? Oma mutu ettei ole.

Tarinan autossa automaattinen seisontajarrun pois kytkeminen tapahtui jos kaikki pellit kiinni ja matkustajat vyötetty, (ja ilmeisesti ajoon lähdössä, D ym?) mikä toki ihan turvallisuus juttu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 492 924
Jäsenet
74 120
Uusin jäsen
Lähiverkkopaita

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom