Jatkoa hybridiketjusta.
Ihan vaikka vetomassa. En lolvoista tiedä, mutta esim. Toyon lantikalla voi vetää 3500kg. Sähköautoilla harvemmin yhtään mitään yli 500kg. Plugareissa tuo vaihtelee.
Täyssähköistä löytyy 23 mallia, joilla voi vetää jarrullista >=2000 kg, ja viisi mallia, joilla saa vetää 2,5 tn.
Esim. 2500 kg:
All details and specs of the BMW iX xDrive40 (2021). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.
ev-database.org
Jos tuo kylmällä menee 260km, niin 2.5 tonnia perässä pääseekö edes 100km?
Siirtyykö maali edes, jos kevyesti nojailee?
Puhuit pelkästä vetomassasta, etkä latausväleistä.
Nyt huomasin, ettei tämä olekaan sähköautoketju, joten jatkot siellä.
No mielestäni jos maksaa yli 70ke autosta, niin olisi toivottavaa et peräkärryn kanssa pääsisi yli 100km kerralla. Ei tässä nyt mistään maalitolppien siirrosta ole kyse, vaan siitä että sähköä tungetaan ratkaisuna ihan kaikkeen. Sitä se ei ole vieläkään.
Toiveesi toteutuu, sillä kyllähän kyseisellä iX 40:llä vetää yli 100 km 2,5 tn kärryä. Tuo mainitsemasi 260 km on EVdatabasen real range@110 km/h -10 C. Ei nyt välitetä siitä, että 2,5 tn kärry perässä ei saisi ajaa noin lujaa, koska kyllähän jotkut bemarilla paahtavat.
Alkutiedot:
nettoakku 71 kWh
ilma 1,35 kg/m3@-10 C
Cd auto 0,25
A 2,82 m2
nopeus 110 km/h
Cr 0,008
m 2500 kg
lämmitysteho@-10 C 4,5 kW
hyötysuhde 0,8
Toimintamatka:
100 km * 71 kWh / (((0,5 * 1,35 * 0,25 * 2,82 m2 * (110 / 3,6)^2 * 100 / 3,6 / 1000) + (0,008 * 9,81 * 2500 kg * 100 / 3,6 / 1000) + (4,5 kW / 110 * 100)) / 0,8)
=259,6 km (likimain sama kuin EVdatabasen 260 km, joten mennään näillä)
Mitä pitää muuttaa kaavaan, jotta toimintamatka olisi 100 km?
A) m = 18 500 kg (eli peräkärry 16 tn)
Tällöin toimintamatka olisi 100,1 km. Autolla ei kuitenkaan saa vetää kuin 2 500 kg, joten lukitaan se, eli m = 5 000 kg.
B) m = 5 000 kg
Tällöin toimintamatka olisi 207,8 km.
C) pidetään m = 5 000 kg ja tuplataan ilmanvastuskerroin 0,25 -> 0,50
Tällöin toimintamatka olisi 143,2 km.
D) pidetään m = 5 000 kg ja triplataan ilmanvastuskerroin 0,25 -> 0,75
Tällöin toimintamatka olisi 109,2 km.
E) pidetään m = 5 000 kg ja triplataan ilmanvastuskerroin 0,25 -> 0,75 sekä kasvatetaan poikkipinta-alaa 3,1 m2:iin
Tällöin toimintamatka olisi 102,0 km.
Nähdään, että 2,5 tn lisämassa vei vain 52 km rangea. Ilmanvastus vaikuttaa paljon enemmän. Asuntovaunun tai suuren veneen vetämisellä akku voi tyhjentyä alle 100 km matkalla, kun lämpötila on esimerkin mukaisesti -10 C ja vetonopeus laiton 110 km/h. Tuohonkin ongelmaan on mahdollista saada helpotusta valitsemalla suuremman akun:
All details and specs of the BMW iX xDrive50 (2021). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.
ev-database.org
Siinä on 105,2 kWh nettoa, minkä ansiosta EVdatabase real range 110 km/h@-10 C on 365 km. Vaatii jo mielikuvitusta keksiä vetotehtävä, jossa lämmityslaite haukkaa 10 kW keskitehoa liki tunnin ajan ja moottori vie keskimäärin 106 kW (105,2 / 100 * 110 - 10 kW). Se olisi jo melkoista painamista Landcruiserillakin, kun yrittää pikkuvaihteella kaivaa jatkuvasti 106 kW moottorista ulos. Eipä ole tien päällä tullut moista vetäjää vastaan. Itse olen kerran ollut kyydissä 34 vuotta sitten, kun Hobby-asuntovaunua vedettiin ilman muuta liikennettä 130 km/h mittarissa kolmosvaihteella useamman kilometrin. Siinäkin 85 kW moottoritehosta oli käytössä vain noin 80 kW.
Jos isoakkuisella pidetään 110 km/h, 5 000 kg, triplailmanvastus ja -10 C, 4,5 kW lämmitys, niin range on 161,8 km.
Jos muuten samat, mutta ajetaan ihmisiksi 80 km/h todellista, niin range on 243,4 km.
Kesällä 80 km/h, 5 000 kg, triplailmanvastus, +20 C ja 0,5 kW mieto ilmastointi, niin range on 292,6 km. Kevyemmillä ja pienemmän ilmanvastuksen kärryillä 350-450 km.
Seuraavaksi maali työnnettäneen hinnan kohdalle, ja alkaa valitus isoakkuisen bemun alkaen 106 570 € hinnasta. Maksaa se uusi Landcruiserkin alkaen 105 872 € ja vuotuinen vero on suurempi energiakuluista puhumattakaan.