Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä niissä on, loppuvuonna valmistetuissa.
No mulla ainakin vähän erilainen kokemus. Voi toki olla mekaanikko kohtaisia eroja, mutta huollossa mekaanikko ei kuullut sellaista nitinä ääntä, minkä itse kuulin, mutta oli lopulta kuitenkin asenteella ”noo ehkä sieltä jotain kuului, yritetään laittaa kuntoon”.Teslalla ei GW ole takuun jälkeen. Se on Customer Pay. Nykyään sekin että jos vikaa eivät saa toistettua itse niin Customer Pay.
Koska olit viimeksi huollossa? Tesla tiukentanut kesän jälkeen paljon näitä.No mulla ainakin vähän erilainen kokemus. Voi toki olla mekaanikko kohtaisia eroja, mutta huollossa mekaanikko ei kuullut sellaista nitinä ääntä, minkä itse kuulin, mutta oli lopulta kuitenkin asenteella ”noo ehkä sieltä jotain kuului, yritetään laittaa kuntoon”.
edit. Ja näinollen takuuseen siis meni.
Syyskuun lopulla oli tämä viimeisin. Valojen suuntaus tuli samalla myös ilman kuluja, kun sitä samaan käyntiin pyysin.Koska olit viimeksi huollossa? Tesla tiukentanut kesän jälkeen paljon näitä.
Moni valitellut samaa ryhmissä mutta varmaan naaman perusteella Tesla katsoo kuka maksaa ja kuka ei.Syyskuun lopulla oli tämä viimeisin. Valojen suuntaus tuli samalla myös ilman kuluja, kun sitä samaan käyntiin pyysin.
Ihan hyvään hintaan alkaa kyllä näitä Kiinan ihmeitä jo saavan:
MG MARVEL R
Nyt kaikki varastossamme olevat MG Marvel R Luxuryt - erikoishintaan 37 900 € (norm. alkaen 42 900 €)
38 000€ siis takaveto pikkukatumaasturi.
Ensimmäistä talvea sähkis alla ja luulin että hehkutus talviominaisuuksista on jotain paskaa niin ei voi ku ihmetellä miten bemmin insinöörit on toteuttanut tämän, lumihangessa kaasupohjassa ei tunnu missään, auto vaan menee ja ainoa mistä huomaa eron kesäkeliin on mittaristossa vilkkuva valo. Se negatiivinen juttu kyllä että jos kylmällä autolla lähtee niin on vaan 480hv luvatun 544 sijaan. Kulutusero kesäkelin ja -15 välillä pätkäajossa näyttäisi olevan noin reilu 5kwh.
Hämmentävän upea talviauto, ja mikäli puuttuvia moottoriääniä ei lasketa niin aivan 5/5 vekotin, yhdellä klikkauksella saa ajonvakautuksenkin sallivammaksi että voi vetää kylki edellä ja sen saa kokonaan poiskin. Tosin jossain alle 5min auton lämmittävä "webasto" kuittaa kyllä talvella tämän. bmw i4 m50 siis kyseessä.
Ei ole kokemusta talvioloista muilla sähkiksillä. Tuo tuntuu menevän ku juna pahassakin kelissä ja avustukset päällä aivan upea, ei vetele eikä mitään muutakaan vaikka lämä pohjassa kiihdyttää hangessa. Ilman tai rajoitetuilla avustuksilla sitten menee miten bemarit menee liukkaalla. Toki isohko massa tuntuu. Ei se varmaan sattumalta voittanut tm talvitestiä aika isolla erolla.Löytyykö kokemuksia muiden merkkien sähköautoista et miten vertautuu? Itelle jäi lähinnä Model 3 LR mieleen et osasi kyllä olla aika epävarmaa ja ei-niin-luottamusta-herättävää kiihtyvyyttä kun koeajolla vähän kokeili lumisella tiellä.
Ensimmäistä talvea sähkis alla ja luulin että hehkutus talviominaisuuksista on jotain paskaa niin ei voi ku ihmetellä miten bemmin insinöörit on toteuttanut tämän, lumihangessa kaasupohjassa ei tunnu missään, auto vaan menee ja ainoa mistä huomaa eron kesäkeliin on mittaristossa vilkkuva valo.
Onko tuo e-tronien takamoottoriongelma senverran harvinainen että uskaltaisi harkita?kun tuon sähkiksen korvaa torsen quattrolla, tietää miks mulla on ollu niitä 5 viimeisen 15 vuoden aikana
Nyt tosin käyttiksenä 2wd sähkö Kia olosuhteiden pakosta. Yllättävän usein tulee selailtua mobile.de:tä, ne e-Tron 55:t alkaa olla siedettävissä hinnoissa siellä jo.
kun tuon sähkiksen korvaa torsen quattrolla, tietää miks mulla on ollu niitä 5 viimeisen 15 vuoden aikana
Nyt tosin käyttiksenä 2wd sähkö Kia olosuhteiden pakosta. Yllättävän usein tulee selailtua mobile.de:tä, ne e-Tron 55:t alkaa olla siedettävissä hinnoissa siellä jo.
Mulla on tuollainen, ei herätä tunteita suuntaan tai toiseen. Mikäli tarviit enemmän tilaa sit kantsii e-Niro Kialta, melko identtinen paketti. 2021 malleissa tulis etähallinta ja 3-vaihe lataus, eli jos sellaisesta tykkää eikä hinta eroa liikaa niin kannattaa harkita.Hyundai kona 2019 ajettu 70000 km
Onko järkee kakkosautoksi olisi tulossa.
Muita halpoja sähköautoja voi myös ehdottaa.
Mulla on tuollainen, ei herätä tunteita suuntaan tai toiseen. Mikäli tarviit enemmän tilaa sit kantsii e-Niro Kialta, melko identtinen paketti. 2021 malleissa tulis etähallinta ja 3-vaihe lataus, eli jos sellaisesta tykkää eikä hinta eroa liikaa niin kannattaa harkita.
Toki helpottaisi vastaamista jos kertoisit vähän enemmän käyttötarkoituksesta. Ainakin paljon olis päivittäiset ajot ja tuleeko pitempää siivua ajettua kakkos pilssillä?
45km menee päivässä noin kehällä ajoa
Pidempää matkaa tulisi sillä tosi harvoin
Tilaa ei tarvita kakkos autoon.
Auton lataus onnistuu kotona
Onko tuo e-tronien takamoottoriongelma senverran harvinainen että uskaltaisi harkita?
Kuten joku tuossa edelle sanoi niin sitten periaatteessa olis mahdollista säästää ja ottaa joku pienempi akkuinenkin ja pienempi kokoinen, mut joo hirveästi ei ole huonoja vaihtoehtoja tuohon käyttöön.45km menee päivässä noin kehällä ajoa
Pidempää matkaa tulisi sillä tosi harvoin
Tilaa ei tarvita kakkos autoon.
Auton lataus onnistuu kotona
Hyundai kona 2019 ajettu 70000 km
Onko järkee kakkosautoksi olisi tulossa.
Muita halpoja sähköautoja voi myös ehdottaa.
No tässä on vaan se, että VAG ei ole tuomassa muihin jo myytyihin ID/MEB malleihin sitä akun esilämmitystä vaan softa rajoittaa sen niin, että tehtaalta v.2 ja v.3 softalla tulleita ei päivitä enää v.4 sarjaa (mitä ID7 on) ja vanhat saa enintään jotain bugipäivityksiä. Ainoastaan v.4 eteenpäin akun esilämmitys on kuten monilla muilla. Näissähän oli se, että v.2 sarjassa akku oli ohjelmoitu pidettäväksi koko ajan yli kymmenen asteen (oisko ollut +14), mutta v.3 sarjassa se tiputettiin, että pitää sen 8 astetta vähintään. Kuulemma syynä oli lisääntynyt kulutus vs. wltp ja VAG:n pelko akun elinkaaresta. Nyt sitten V.3 sarjassa saa olla aika fakiiri, että saat lähellekään sitä luvattua. OBD Eleven kautta saa aktivoitua 5min sykleissä testimoodin, joka lämmittää akkua, mutta ei oikein riitä, mutta se kertoo siitä, että v.3 ja nykyiset autot saisi akun esilämmitettyä, mutta VAG pelaa tässä "planned obsolencea".Saisi tulla kaikkiin id autoihin (kuten muihinkin merkkeihin tietty) tuo id7:ssa oleva info, joka kertoo reaaliaikaisesti kuinka kauan akun lämmittämiseen optimaaliseksi pikalatausta varten vielä menee ja millä teholla saat virtaa jos menet nyt lataamaan.
Näkee sitten kuinka realistinen tuo oikeasti on, mutta jokseenkin sellainen tieto joka olisi erinomainen kaikkiin sähkiksiin. Poistaisi tuota arpomista, että saako millä teholla nyt sitä virtaa kun menee lataamaan ja toisekseen saisi ihmiset oikeasti ymmärtämään milloin sinne lataukseen kannattaa mennä (eli esim. ennen reissua vai ajomatkan jälkeen).
Joo, kunhan konepelti on auki. Tälläkään ei siis saa kikkailtua akkua lämpöiseksi ajon aikana kuten vanhemmilla softilla vielä pystyi tekemään.OBD Eleven kautta saa aktivoitua 5min sykleissä testimoodin, joka lämmittää akkua
Joo, kunhan konepelti on auki. Tälläkään ei siis saa kikkailtua akkua lämpöiseksi ajon aikana kuten vanhemmilla softilla vielä pystyi tekemään.
Sillä ei tietysti tämän kannalta ole mitään merkitystä mikä se testeri on, olkoon OBDeleven tai VCDS tai VCP tai ODIS tai joku muu, samalla tavalla niillä kaikilla voi sen akkulämmittimen ohjata väkisin käyntiin. Mutta ainoastaan konepellin ollessa avattuna.Itse en sitä omista tai käytä kun on VCDS, mutta harmittaa toki tuo esilämmityksen puute.
Sillä ei tietysti tämän kannalta ole mitään merkitystä mikä se testeri on, olkoon OBDeleven tai VCDS tai VCP tai ODIS tai joku muu, samalla tavalla niillä kaikilla voi sen akkulämmittimen ohjata väkisin käyntiin. Mutta ainoastaan konepellin ollessa avattuna.
"planned obsolencea" termin kai liitetään suunniteltuun vanhenemiseen kahdella tavalla, niin että tuote hajoaa suunnittelusti ennenaikojaan, tai tuodaan uusiatuotteita jotka tekee vanhasta vanhan ja hylättävän.. Kuulemma syynä oli lisääntynyt kulutus vs. wltp ja VAG:n pelko akun elinkaaresta.
...
mutta VAG pelaa tässä "planned obsolencea".
"planned obsolencea" termin kai liitetään suunniteltuun vanhenemiseen kahdella tavalla, niin että tuote hajoaa suunnittelusti ennenaikojaan, tai tuodaan uusiatuotteita jotka tekee vanhasta vanhan ja hylättävän.
Jos tässä oikeasti pyritään optimoida tuotteen kestävyyttä, (pitkää elinkaarta), vs tarjota ominaisuuksia mitä uusissa tuotteissa, niin teki miten vain niin kai sitä voi noin nimittää.
Jos taustalla painaa vielä tuo WLTP, niin konserninkohdalla se ehkä tavallista isompi paine.
En ylläty jos valmistaja jättää lisäominaisuuden vanhoista malleista pois ihan uusien myynti edistääkseen.No siis tästä oli keskustelua isolla kansainvälisellä volkkarifoorumilla, että jos autoon on saatavilla se toiminto ja se tuodaan vaan uusiin, niin vaikuttaa tahalliselta. Se WLTP lyhennys on ilmeisesti tullut jonkun maan volkkariorganisaation suusta, mutta jos toiminto tuotaisiin "nappina" infotainmenttiin, että itse saa sen aktivoida, niin se ei vaikuta virallisiin mittaustuloksiin, kuten ei peilien ja takalasin lämmittimien tilapäinen kuorma tähänkään asti. Toki teholuokka on ihan eri, mutta WLTP mittauksessa sen ei pitäisi olla merkityksellistä.
En ylläty jos valmistaja jättää lisäominaisuuden vanhoista malleista pois ihan uusien myynti edistääkseen.
Mutta en ylläty siitäkään että vanhoissa malleissa sen poisjättämisellä pyritään turvamaan laitteelle pitkää elinkaarta. Jälkimmäisen uskottavuuden arviointi sivulliselta toki vaikeaa, jos siihen vielä liittää senkin vaihtoehdon että valmistajallakin voi olla epävarmuutta. No epävarmuutta voi toki vähentää tiedon lisääntyessä.
Tässä samaa mieltä, tai siis suomalaisiin oloihin myydessä ominaisuuden puutteesta pitäisivaroittaa(*, jos ja kun se puute vaikuttaa latausnopeuksiin.. Sanotaan näin, että pohjoismaissa ei pitäisi hankkia tai edes myydä autoja ilman akun esilämmitystoimintoa.
On/off on voittava ratkaisu. Navipohjainen on silti sata kertaa parempi kuin ei lämmitystä ollenkaan, vaikka miten olisi käytettävyys huono.Navipohjaiset lämmitysratkaisut kun ovat järjestäen paskaa käytettävyydeltään, niin en lähtisi kovasti vielä riehumaan asiassa, jos jostain autosta sitä ei löydy ollenkaan. Jatkuvasti pikalataavalle tuolla on jonkun verran merkitystä, muuten aikalailla evvk ominaisuus. Vähän se joo tökkii lämmittämättömänä, mutta niin tökkii sopivan navipisteenkin löytäminen, että saa akun sinnepäin lämpimäksi, Ts. käyttäjän napista on/off ratkaisu on voittava valinta, muu on sekundaa syystä taikka toisesta.
Tämä. Kokemus on ilman lämmitystä samanlainen kun pääkaupunkiseudun ABC-latauksissa, jossa saatat hyvällä tuurilla saada sen yhden vapaana olevan DC-paikan taksin lähdettyä keikalle, mutta vain huomataksesi, että aseman kapa ei riitä ja kaikki yli 40-50kW/h lukemat ovat toiveajatteluaSe tökkii yllättävän paljon, kun ilman lämmitystä olevaa autoa saa ladattua vain 25 kW teholla pakkaskeleillä. Silloin ei joku navin kautta 30 sekunnin säätäminen olisi haitannut. Been there, done that.
Viime talven kokemus: -20 astetta pakkasta ja kylmä akku. Piti pikaladata Teslaa ilman esilämmitystä, niin latausteho oli noin 20 kW. Kyllä se tosiaan vähän tökki. Seuraavalla laturilla oli kuuma akku, niin tehot huiteli lähes 200 kW tasolla.Jatkuvasti pikalataavalle tuolla on jonkun verran merkitystä, muuten aikalailla evvk ominaisuus. Vähän se joo tökkii lämmittämättömänä
Olen pitkälti samaa mieltä, mutta tähän kun yhdistää sen, että monet vannovat, että on ensimmäinen ja viimeinen ko. konsernin sähköauto kun ovat ns. early adoptereina hankkineet (eletään ensimmäisiä kunnon sähköautovuosia) ja hintaluokassa lähes kaikilla kilpailijoilla se akun esilämmitys on, joten sitten autoa verrataan oikeasti halpiksiin, missä sitä ei ole. Toki monet lataa kotona tai asuvat keski-euroopassa, jossa olosuhteet ovat paremmat. Sanotaan näin, että pohjoismaissa ei pitäisi hankkia tai edes myydä autoja ilman akun esilämmitystoimintoa.
edit: Itseäni ottaa erityisesti päähän, että jos ajat akun sinne 10% tai alle jotta saisit mahdollisimman hyvän lataustehon, niin ulkolämpötilan vuoksi se ei silti lataa kuin 40-50kwh ja 45min jälkeen alkaa tikittämään ruuhkamaksu/minuuttitaksa. Näin kävi viime viikolla kun 8% oli akussa, ajoin 150kw tyhjälle K-Lataus tolpalle, mutta -10 asteessa auto ei ottanut kuin sen 40-50kwh missään vaiheessa ja lopulta maksoin pari euroa aikaveloitusta päälle. Summa ei ole iso, mutta senkin ajan voisi käyttää muuten ja olla maksamatta.
3-5kwh se vie riippuen autosta, joten hyöty on edelleen suurempi sillä esilämmityksellä vs. laturilla vietetty aika.Kansa, joka jonottaa ABC-laturille saadakseen boonuksia lopettaisi akkujen esilämmitykset tyystiin jos auto kertoisi montako kilowattia siihen lämmitykseen uppoaa.
Toki se lämmityksestä säästetty kilowattimäärä "syödään" ainakin osittain laturilla, mutta ymmärrätte pointin.
Se tehon yksikkö on kW. kWh on energian yksikkö. kWh/h = kW. Tämä on tekniikkahenkinen foorumi niin kai tämä voisi onnistua.3-5kwh se vie riippuen autosta, joten hyöty on edelleen suurempi sillä esilämmityksellä vs. laturilla vietetty aika.
Se tehon yksikkö on kW. kWh on energian yksikkö. kWh/h = kW. Tämä on tekniikkahenkinen foorumi niin kai tämä voisi onnistua.
Niin mikäs tuossa lainaamassasi viestissä oli sitten väärin? Minusta nimenomaan tuo kuvattu 3-5 kWh kertoo paljon helpommin sen oleellisen asian eli paljonko siitä akun kapasiteetista uhrataan sille akun lämmittämiselle. Se, että kertoisit, että akkua lämmitetään 3-5 kW teholla ei vielä oikestaan kerro paljonko sitä sähköä kuluu, kun lämmitysaika voi olla 5 minuuttia tai 50 minuuttia. Eli tuohon vastattuun 3-5 kWh arvoon voi päästä hyvin montaa eri kautta joko tehoa ja/tai lämmitysaikaa muuttamalla.Se tehon yksikkö on kW. kWh on energian yksikkö. kWh/h = kW. Tämä on tekniikkahenkinen foorumi niin kai tämä voisi onnistua.
Ei se nyt mitenkaan vaarin ole sanoa enrgian maaraa tassatapauksessa. Jos akkua lammitetaan 45 minuuttia 7kw teholla niin energian maara oli jotain luokkaa 5kwh.Se tehon yksikkö on kW. kWh on energian yksikkö. kWh/h = kW. Tämä on tekniikkahenkinen foorumi niin kai tämä voisi onnistua.
Kysymyshän oli nimenomaan siitä, että montako kertaa tuo tulee vastaan. En nyt yhden kerran vuodessa perusteella lähtisi kovin suurta harmitusta asiasta ottamaan. Pidemmällä reissulla itse asiassa tuollainen hidaslataus on ihan mukava, yllättäen nopealla lataajalla on tullut uutena hankaluutena halu viipyä tarvetta pidempään tauolla.Viime talven kokemus: -20 astetta pakkasta ja kylmä akku. Piti pikaladata Teslaa ilman esilämmitystä, niin latausteho oli noin 20 kW. Kyllä se tosiaan vähän tökki. Seuraavalla laturilla oli kuuma akku, niin tehot huiteli lähes 200 kW tasolla.
Vaikka miten päin asiaa kääntelisi, niin matkantekoon suunniteltu sähköauto ilman esilämmitystä on ominaisuuksiltaan vakavasti puutteellinen. Hauska seurata vaikka FB:ssä bz4x keskustelua, kun siellä alkaa porukalla talven tultua olla 50 kW pikalataustehot kovia saavutuksia. Tosi kiva lähteä tuollaisella hiihtolomareissulle.