Yleistä keskustelua sähköautoista

Tämä varmaan liittynee siihen, että karvalakkimallissani ei ole kuljettajan vireystilan valvontaa, eli sitä kameraa joka vahtisi mihin päin naama osoittaa

Eiks tää ole lakisääteinen juttu eikä mikään varsinainen varuste? Ts. se pitää olla kaikissa? Jos ei niin kuka hullu tuollaisen varusteen ottaisi?
 
Uusi bZ4X tuli kotipihaan eilen. Hämmennyin kun eihän tuo pimputtele juuri mistään, ainakaan siinä määrin mitä arvostelujen perusteella odotin. Tämä varmaan liittynee siihen, että karvalakkimallissani ei ole kuljettajan vireystilan valvontaa, eli sitä kameraa joka vahtisi mihin päin naama osoittaa. Ainoa valvonta mitä olen havainnut, on mittaristossa näkyvän liikennemerkin muuttuminen punaiseksi jos nopeus ylittyy, eikä siihenkään liity pimputusta.
Taitaa nuo mennä tyyppihyväksynnän mukaan eli jos on tarpeeksi "vanha" tyyppihyväksyntä" niin noita pimputtelujärjestelmiä ei tarvitse olla ylinopeuden jne osalta. Sitten vielä nuo kuljettajan vireystilanvalvonnat oma lisänsä.
 
Taitaa nuo mennä tyyppihyväksynnän mukaan eli jos on tarpeeksi "vanha" tyyppihyväksyntä" niin noita pimputtelujärjestelmiä ei tarvitse olla ylinopeuden jne osalta. Sitten vielä nuo kuljettajan vireystilanvalvonnat oma lisänsä.
Tyyppihyväksynnän mukaan se varmaan menee. Mutta en kuitenkaan valita enkä kysele perään. Kuten @Hammer Schultz tuossa mainitsikin, niin en kyllä heti maksaisi ekstraa saadakseni tämän ominaisuuden...
 
1.7.2024 oltava viimeistään tuo ylinopeudesta varoittava (ISA) pimputus uutena myytävissä autoissa. 2022 ja sen jälkeen esitellyissä autoissa on jo nyt pakollinen.
 
Ei tainnut nuo takatuupparit oikein myydä kun nelivedon hinta oli niin lähellä, niin niitä varmaan meni sitten enemmän.
 
Teslalla ei GW ole takuun jälkeen. Se on Customer Pay. Nykyään sekin että jos vikaa eivät saa toistettua itse niin Customer Pay.
No mulla ainakin vähän erilainen kokemus. Voi toki olla mekaanikko kohtaisia eroja, mutta huollossa mekaanikko ei kuullut sellaista nitinä ääntä, minkä itse kuulin, mutta oli lopulta kuitenkin asenteella ”noo ehkä sieltä jotain kuului, yritetään laittaa kuntoon”.

edit. Ja näinollen takuuseen siis meni.
 
No mulla ainakin vähän erilainen kokemus. Voi toki olla mekaanikko kohtaisia eroja, mutta huollossa mekaanikko ei kuullut sellaista nitinä ääntä, minkä itse kuulin, mutta oli lopulta kuitenkin asenteella ”noo ehkä sieltä jotain kuului, yritetään laittaa kuntoon”.

edit. Ja näinollen takuuseen siis meni.
Koska olit viimeksi huollossa? Tesla tiukentanut kesän jälkeen paljon näitä.
 
Ensimmäistä talvea sähkis alla ja luulin että hehkutus talviominaisuuksista on jotain paskaa niin ei voi ku ihmetellä miten bemmin insinöörit on toteuttanut tämän, lumihangessa kaasupohjassa ei tunnu missään, auto vaan menee ja ainoa mistä huomaa eron kesäkeliin on mittaristossa vilkkuva valo. Se negatiivinen juttu kyllä että jos kylmällä autolla lähtee niin on vaan 480hv luvatun 544 sijaan. Kulutusero kesäkelin ja -15 välillä pätkäajossa näyttäisi olevan noin reilu 5kwh.
Hämmentävän upea talviauto, ja mikäli puuttuvia moottoriääniä ei lasketa niin aivan 5/5 vekotin, yhdellä klikkauksella saa ajonvakautuksenkin sallivammaksi että voi vetää kylki edellä ja sen saa kokonaan poiskin. Tosin jossain alle 5min auton lämmittävä "webasto" kuittaa kyllä talvella tämän. bmw i4 m50 siis kyseessä.
 
Ensimmäistä talvea sähkis alla ja luulin että hehkutus talviominaisuuksista on jotain paskaa niin ei voi ku ihmetellä miten bemmin insinöörit on toteuttanut tämän, lumihangessa kaasupohjassa ei tunnu missään, auto vaan menee ja ainoa mistä huomaa eron kesäkeliin on mittaristossa vilkkuva valo. Se negatiivinen juttu kyllä että jos kylmällä autolla lähtee niin on vaan 480hv luvatun 544 sijaan. Kulutusero kesäkelin ja -15 välillä pätkäajossa näyttäisi olevan noin reilu 5kwh.
Hämmentävän upea talviauto, ja mikäli puuttuvia moottoriääniä ei lasketa niin aivan 5/5 vekotin, yhdellä klikkauksella saa ajonvakautuksenkin sallivammaksi että voi vetää kylki edellä ja sen saa kokonaan poiskin. Tosin jossain alle 5min auton lämmittävä "webasto" kuittaa kyllä talvella tämän. bmw i4 m50 siis kyseessä.

Löytyykö kokemuksia muiden merkkien sähköautoista et miten vertautuu? Itelle jäi lähinnä Model 3 LR mieleen et osasi kyllä olla aika epävarmaa ja ei-niin-luottamusta-herättävää kiihtyvyyttä kun koeajolla vähän kokeili lumisella tiellä.
 
Volvon C40 etenee kanssa nelikkona äärimmäisen hyvin näin talvella. Ei mitään arpomisia ole ollut, kaikki vaan toimii. Regenistä en osaa sanoa kun ajan vapaalla rullauksella. Toki tuo jarrutuksissa regeneroi mutta siinä en ole huomannut mitään ihmeellistä.
Ainut miinus mitä toistaiseksi keksin on että ajonvakautusta ei saa löysemmälle. Eli ei pääse lumisella tiellä yhtään leikkimään. Se nappaa kiinni heti kun perä irtoaa.

Edit. Ja kova kulutus tietysti miinuksena. Itselle pieni miinus tuo, en aja pitkiä matkoja ja lataus mahdollisuudet löytyy töistä ja kotoa.
 
Löytyykö kokemuksia muiden merkkien sähköautoista et miten vertautuu? Itelle jäi lähinnä Model 3 LR mieleen et osasi kyllä olla aika epävarmaa ja ei-niin-luottamusta-herättävää kiihtyvyyttä kun koeajolla vähän kokeili lumisella tiellä.
Ei ole kokemusta talvioloista muilla sähkiksillä. Tuo tuntuu menevän ku juna pahassakin kelissä ja avustukset päällä aivan upea, ei vetele eikä mitään muutakaan vaikka lämä pohjassa kiihdyttää hangessa. Ilman tai rajoitetuilla avustuksilla sitten menee miten bemarit menee liukkaalla. Toki isohko massa tuntuu. Ei se varmaan sattumalta voittanut tm talvitestiä aika isolla erolla.
 
Saiskohan jostain lukkoperää tällaiseen takaveto MEBiin? Kyllä tämän kanssa vähän nelivetoa on ikävä vaikkakun todellisuudessa 99% ajasta pärjää ihan hyvin.

Tässä mielenkiintoinen nelivetovertailu bensa Audi vs TM3.
 
Ensimmäistä talvea sähkis alla ja luulin että hehkutus talviominaisuuksista on jotain paskaa niin ei voi ku ihmetellä miten bemmin insinöörit on toteuttanut tämän, lumihangessa kaasupohjassa ei tunnu missään, auto vaan menee ja ainoa mistä huomaa eron kesäkeliin on mittaristossa vilkkuva valo.

kun tuon sähkiksen korvaa torsen quattrolla, tietää miks mulla on ollu niitä 5 viimeisen 15 vuoden aikana :D
Nyt tosin käyttiksenä 2wd sähkö Kia olosuhteiden pakosta. Yllättävän usein tulee selailtua mobile.de:tä, ne e-Tron 55:t alkaa olla siedettävissä hinnoissa siellä jo.
 
kun tuon sähkiksen korvaa torsen quattrolla, tietää miks mulla on ollu niitä 5 viimeisen 15 vuoden aikana :D
Nyt tosin käyttiksenä 2wd sähkö Kia olosuhteiden pakosta. Yllättävän usein tulee selailtua mobile.de:tä, ne e-Tron 55:t alkaa olla siedettävissä hinnoissa siellä jo.
Onko tuo e-tronien takamoottoriongelma senverran harvinainen että uskaltaisi harkita?

Mulla oli aikanaan Audissa se keski torsenilla oleva quattro. Huomattavasti parempi kuin haldex Volvo mutta huonompi kuin keski/takalukollimen 4matic. Löytyykö sähkönelikoista hyviä vertailuita muualla kuin kuivalla asfaltilla?
 
kun tuon sähkiksen korvaa torsen quattrolla, tietää miks mulla on ollu niitä 5 viimeisen 15 vuoden aikana :D
Nyt tosin käyttiksenä 2wd sähkö Kia olosuhteiden pakosta. Yllättävän usein tulee selailtua mobile.de:tä, ne e-Tron 55:t alkaa olla siedettävissä hinnoissa siellä jo.

Meillä on ollut kanssa useampi bensa/diesel/hybrid quattro Audi mutta kyllä tämä nelivero-Taycan on niihin nähden omasta mielestäni ylivertainen. Kaikki toimii vaan niin nopeasti ja tarkasti.
Lisätään että tarkoitan nyt tällä juuri näitä liukkaita talvikelejä.
-Jari-
 
Hyundai kona 2019 ajettu 70000 km
Onko järkee kakkosautoksi olisi tulossa.
Muita halpoja sähköautoja voi myös ehdottaa.
 
Hyundai kona 2019 ajettu 70000 km
Onko järkee kakkosautoksi olisi tulossa.
Muita halpoja sähköautoja voi myös ehdottaa.
Mulla on tuollainen, ei herätä tunteita suuntaan tai toiseen. Mikäli tarviit enemmän tilaa sit kantsii e-Niro Kialta, melko identtinen paketti. 2021 malleissa tulis etähallinta ja 3-vaihe lataus, eli jos sellaisesta tykkää eikä hinta eroa liikaa niin kannattaa harkita.

Toki helpottaisi vastaamista jos kertoisit vähän enemmän käyttötarkoituksesta. Ainakin paljon olis päivittäiset ajot ja tuleeko pitempää siivua ajettua kakkos pilssillä?
 
Mulla on tuollainen, ei herätä tunteita suuntaan tai toiseen. Mikäli tarviit enemmän tilaa sit kantsii e-Niro Kialta, melko identtinen paketti. 2021 malleissa tulis etähallinta ja 3-vaihe lataus, eli jos sellaisesta tykkää eikä hinta eroa liikaa niin kannattaa harkita.

Toki helpottaisi vastaamista jos kertoisit vähän enemmän käyttötarkoituksesta. Ainakin paljon olis päivittäiset ajot ja tuleeko pitempää siivua ajettua kakkos pilssillä?

45km menee päivässä noin kehällä ajoa
Pidempää matkaa tulisi sillä tosi harvoin
Tilaa ei tarvita kakkos autoon.
Auton lataus onnistuu kotona
 
45km menee päivässä noin kehällä ajoa
Pidempää matkaa tulisi sillä tosi harvoin
Tilaa ei tarvita kakkos autoon.
Auton lataus onnistuu kotona

Uusimman korimallin e-Soulissa on sama voimalinja kuin e-Nirossa. Samat tehot, samat latausnopeudet. Kaikissa ei ole kolmivaihelatausta, vaikka kaikissa e-Souleissa mitä on vastaan tullut on ollut etäkäyttö vakiona.

Pystympi ajoasento, enemmän "tilaa" kuskille. Takaluukku pienempi. Ainoa kapasitiivinen asia taitaa olla kosketusnäyttö, nappeja on ihan hitosti. Polttiksesta tulevalle siis tuttu fiilis. Tuohon 45km/päivä ajeluun riittäis kyllä pikkuakkuinenkin malli vähän halvemmalla.
Suurin plussa tietenkin se, että tätä ei pääse niin helposti kadottamaan marketin parkkipaikalle kuin valkoista teslan kolmosta. ~15 senttiä korkeampi kuin em. teslat niin näkyykin sieltä joukosta :)

Vanhempi ioniq 28 pitäis olla kans oikein pätevä laite ja ihan kivan näköinenkin. Omakohtaista kokemusta ei autosta ole mutta sitä ei usein kyllä haukuta.
 
Onko tuo e-tronien takamoottoriongelma senverran harvinainen että uskaltaisi harkita?

Olen noita kokemuksia lueskellut, toki ainahan se on että jos auto on ehjä ei siitä hirveästi huudella foorumeilla.

Tarkoitus on omaa e-Soulia pitää vielä vuosi, puolitoista ja sitten myydä se kun on vielä tehdastakuuta jäljellä pari vuotta ja ~20tkm ainakin. Tässä on aikaa katsella löytyykö niistä e-Troneista jotain vieläkin fataalimpaa vikaa ja miten yleisiä ne on, auttaako korjaukset jne. Koeistuminen on jo tehty ja sopii kuin hanska käteen... Eli sen perusteella meni jatkoon. :P Toki onhan tuolla sitten mustangia ja ev6:tta yms viime aikoina myyntiin tullutta nelikkoa.
 
45km menee päivässä noin kehällä ajoa
Pidempää matkaa tulisi sillä tosi harvoin
Tilaa ei tarvita kakkos autoon.
Auton lataus onnistuu kotona
Kuten joku tuossa edelle sanoi niin sitten periaatteessa olis mahdollista säästää ja ottaa joku pienempi akkuinenkin ja pienempi kokoinen, mut joo hirveästi ei ole huonoja vaihtoehtoja tuohon käyttöön.
 
Saisi tulla kaikkiin id autoihin (kuten muihinkin merkkeihin tietty) tuo id7:ssa oleva info, joka kertoo reaaliaikaisesti kuinka kauan akun lämmittämiseen optimaaliseksi pikalatausta varten vielä menee ja millä teholla saat virtaa jos menet nyt lataamaan.

Näkee sitten kuinka realistinen tuo oikeasti on, mutta jokseenkin sellainen tieto joka olisi erinomainen kaikkiin sähkiksiin. Poistaisi tuota arpomista, että saako millä teholla nyt sitä virtaa kun menee lataamaan ja toisekseen saisi ihmiset oikeasti ymmärtämään milloin sinne lataukseen kannattaa mennä (eli esim. ennen reissua vai ajomatkan jälkeen).
 
Hyundai kona 2019 ajettu 70000 km
Onko järkee kakkosautoksi olisi tulossa.
Muita halpoja sähköautoja voi myös ehdottaa.

Itse noita kattelin äskettäin ja loppusuoralle päätyivät Mini Cooper SE ja BMW i3(s), molemmat olivat ihan hyviä. Isompien tilojen/kontin ja takaovien takia päädyin bemariin. Jos ajelisin yksin, niin varmaan Minin olisin valinnut. Stellantis-konsernin jätin pois epäluotettavuuden takia ja halvat Hyundait tippui arjen harmaan olemuksen takia.. iD-sarja ratin takia hylkyyn.
 
Saisi tulla kaikkiin id autoihin (kuten muihinkin merkkeihin tietty) tuo id7:ssa oleva info, joka kertoo reaaliaikaisesti kuinka kauan akun lämmittämiseen optimaaliseksi pikalatausta varten vielä menee ja millä teholla saat virtaa jos menet nyt lataamaan.

Näkee sitten kuinka realistinen tuo oikeasti on, mutta jokseenkin sellainen tieto joka olisi erinomainen kaikkiin sähkiksiin. Poistaisi tuota arpomista, että saako millä teholla nyt sitä virtaa kun menee lataamaan ja toisekseen saisi ihmiset oikeasti ymmärtämään milloin sinne lataukseen kannattaa mennä (eli esim. ennen reissua vai ajomatkan jälkeen).
No tässä on vaan se, että VAG ei ole tuomassa muihin jo myytyihin ID/MEB malleihin sitä akun esilämmitystä vaan softa rajoittaa sen niin, että tehtaalta v.2 ja v.3 softalla tulleita ei päivitä enää v.4 sarjaa (mitä ID7 on) ja vanhat saa enintään jotain bugipäivityksiä. Ainoastaan v.4 eteenpäin akun esilämmitys on kuten monilla muilla. Näissähän oli se, että v.2 sarjassa akku oli ohjelmoitu pidettäväksi koko ajan yli kymmenen asteen (oisko ollut +14), mutta v.3 sarjassa se tiputettiin, että pitää sen 8 astetta vähintään. Kuulemma syynä oli lisääntynyt kulutus vs. wltp ja VAG:n pelko akun elinkaaresta. Nyt sitten V.3 sarjassa saa olla aika fakiiri, että saat lähellekään sitä luvattua. OBD Eleven kautta saa aktivoitua 5min sykleissä testimoodin, joka lämmittää akkua, mutta ei oikein riitä, mutta se kertoo siitä, että v.3 ja nykyiset autot saisi akun esilämmitettyä, mutta VAG pelaa tässä "planned obsolencea".
 
OBD Eleven kautta saa aktivoitua 5min sykleissä testimoodin, joka lämmittää akkua
Joo, kunhan konepelti on auki. Tälläkään ei siis saa kikkailtua akkua lämpöiseksi ajon aikana kuten vanhemmilla softilla vielä pystyi tekemään.
 
Joo, kunhan konepelti on auki. Tälläkään ei siis saa kikkailtua akkua lämpöiseksi ajon aikana kuten vanhemmilla softilla vielä pystyi tekemään.

Ah mielenkiintoista. Itse en sitä omista tai käytä kun on VCDS, mutta harmittaa toki tuo esilämmityksen puute.
 
Itse en sitä omista tai käytä kun on VCDS, mutta harmittaa toki tuo esilämmityksen puute.
Sillä ei tietysti tämän kannalta ole mitään merkitystä mikä se testeri on, olkoon OBDeleven tai VCDS tai VCP tai ODIS tai joku muu, samalla tavalla niillä kaikilla voi sen akkulämmittimen ohjata väkisin käyntiin. Mutta ainoastaan konepellin ollessa avattuna.
 
Sillä ei tietysti tämän kannalta ole mitään merkitystä mikä se testeri on, olkoon OBDeleven tai VCDS tai VCP tai ODIS tai joku muu, samalla tavalla niillä kaikilla voi sen akkulämmittimen ohjata väkisin käyntiin. Mutta ainoastaan konepellin ollessa avattuna.

Juu tarkoitin vain, että itsellä ei ole sitä OBDEleviniä vaan VCDS ja olen vain kuullut tuosta toiminnosta.
 
. Kuulemma syynä oli lisääntynyt kulutus vs. wltp ja VAG:n pelko akun elinkaaresta.
...
mutta VAG pelaa tässä "planned obsolencea".
"planned obsolencea" termin kai liitetään suunniteltuun vanhenemiseen kahdella tavalla, niin että tuote hajoaa suunnittelusti ennenaikojaan, tai tuodaan uusiatuotteita jotka tekee vanhasta vanhan ja hylättävän.

Jos tässä oikeasti pyritään optimoida tuotteen kestävyyttä, (pitkää elinkaarta), vs tarjota ominaisuuksia mitä uusissa tuotteissa, niin teki miten vain niin kai sitä voi noin nimittää.

Jos taustalla painaa vielä tuo WLTP, niin konserninkohdalla se ehkä tavallista isompi paine.
 
"planned obsolencea" termin kai liitetään suunniteltuun vanhenemiseen kahdella tavalla, niin että tuote hajoaa suunnittelusti ennenaikojaan, tai tuodaan uusiatuotteita jotka tekee vanhasta vanhan ja hylättävän.

Jos tässä oikeasti pyritään optimoida tuotteen kestävyyttä, (pitkää elinkaarta), vs tarjota ominaisuuksia mitä uusissa tuotteissa, niin teki miten vain niin kai sitä voi noin nimittää.

Jos taustalla painaa vielä tuo WLTP, niin konserninkohdalla se ehkä tavallista isompi paine.

No siis tästä oli keskustelua isolla kansainvälisellä volkkarifoorumilla, että jos autoon on saatavilla se toiminto ja se tuodaan vaan uusiin, niin vaikuttaa tahalliselta. Se WLTP lyhennys on ilmeisesti tullut jonkun maan volkkariorganisaation suusta, mutta jos toiminto tuotaisiin "nappina" infotainmenttiin, että itse saa sen aktivoida, niin se ei vaikuta virallisiin mittaustuloksiin, kuten ei peilien ja takalasin lämmittimien tilapäinen kuorma tähänkään asti. Toki teholuokka on ihan eri, mutta WLTP mittauksessa sen ei pitäisi olla merkityksellistä.
 
No siis tästä oli keskustelua isolla kansainvälisellä volkkarifoorumilla, että jos autoon on saatavilla se toiminto ja se tuodaan vaan uusiin, niin vaikuttaa tahalliselta. Se WLTP lyhennys on ilmeisesti tullut jonkun maan volkkariorganisaation suusta, mutta jos toiminto tuotaisiin "nappina" infotainmenttiin, että itse saa sen aktivoida, niin se ei vaikuta virallisiin mittaustuloksiin, kuten ei peilien ja takalasin lämmittimien tilapäinen kuorma tähänkään asti. Toki teholuokka on ihan eri, mutta WLTP mittauksessa sen ei pitäisi olla merkityksellistä.
En ylläty jos valmistaja jättää lisäominaisuuden vanhoista malleista pois ihan uusien myynti edistääkseen.

Mutta en ylläty siitäkään että vanhoissa malleissa sen poisjättämisellä pyritään turvamaan laitteelle pitkää elinkaarta. Jälkimmäisen uskottavuuden arviointi sivulliselta toki vaikeaa, jos siihen vielä liittää senkin vaihtoehdon että valmistajallakin voi olla epävarmuutta. No epävarmuutta voi toki vähentää tiedon lisääntyessä.
 
En ylläty jos valmistaja jättää lisäominaisuuden vanhoista malleista pois ihan uusien myynti edistääkseen.

Mutta en ylläty siitäkään että vanhoissa malleissa sen poisjättämisellä pyritään turvamaan laitteelle pitkää elinkaarta. Jälkimmäisen uskottavuuden arviointi sivulliselta toki vaikeaa, jos siihen vielä liittää senkin vaihtoehdon että valmistajallakin voi olla epävarmuutta. No epävarmuutta voi toki vähentää tiedon lisääntyessä.

Olen pitkälti samaa mieltä, mutta tähän kun yhdistää sen, että monet vannovat, että on ensimmäinen ja viimeinen ko. konsernin sähköauto kun ovat ns. early adoptereina hankkineet (eletään ensimmäisiä kunnon sähköautovuosia) ja hintaluokassa lähes kaikilla kilpailijoilla se akun esilämmitys on, joten sitten autoa verrataan oikeasti halpiksiin, missä sitä ei ole. Toki monet lataa kotona tai asuvat keski-euroopassa, jossa olosuhteet ovat paremmat. Sanotaan näin, että pohjoismaissa ei pitäisi hankkia tai edes myydä autoja ilman akun esilämmitystoimintoa.

edit: Itseäni ottaa erityisesti päähän, että jos ajat akun sinne 10% tai alle jotta saisit mahdollisimman hyvän lataustehon, niin ulkolämpötilan vuoksi se ei silti lataa kuin 40-50kwh ja 45min jälkeen alkaa tikittämään ruuhkamaksu/minuuttitaksa. Näin kävi viime viikolla kun 8% oli akussa, ajoin 150kw tyhjälle K-Lataus tolpalle, mutta -10 asteessa auto ei ottanut kuin sen 40-50kwh missään vaiheessa ja lopulta maksoin pari euroa aikaveloitusta päälle. Summa ei ole iso, mutta senkin ajan voisi käyttää muuten ja olla maksamatta.
 
. Sanotaan näin, että pohjoismaissa ei pitäisi hankkia tai edes myydä autoja ilman akun esilämmitystoimintoa.
Tässä samaa mieltä, tai siis suomalaisiin oloihin myydessä ominaisuuden puutteesta pitäisivaroittaa(*, jos ja kun se puute vaikuttaa latausnopeuksiin.

Ihan sen takia että meillä on pakkasta, ja sen takia että keskivero autoilijalle tulee niitä pitkiäkin matkoja jolloin joutuu kesken matkan lataileen, jos silloin markkinoidut lataustehot ei toteudu niin ollaan aika lähellä tuotevirhettä.


(*
En tarkoita tälläistä asteriksia, vaan myyjän kerrottava se asiakkaalle ja varmistettava että ymmärtää.
 
Navipohjaiset lämmitysratkaisut kun ovat järjestäen paskaa käytettävyydeltään, niin en lähtisi kovasti vielä riehumaan asiassa, jos jostain autosta sitä ei löydy ollenkaan. Jatkuvasti pikalataavalle tuolla on jonkun verran merkitystä, muuten aikalailla evvk ominaisuus. Vähän se joo tökkii lämmittämättömänä, mutta niin tökkii sopivan navipisteenkin löytäminen, että saa akun sinnepäin lämpimäksi, Ts. käyttäjän napista on/off ratkaisu on voittava valinta, muu on sekundaa syystä taikka toisesta.
 
Molempi tietty parempi. Eli halutessaan saa manuaalisesti päälle, mutta menee automaattisesti jos navigoi pikalatausasemalle. Sinänsä toki manuaalinen nappi riittäisi itselle kun pidempää reissua tulee tehtyä sen verran harvoin, mutta olisihan se jatkuvasti käytettynä näppärämpi mennä myös automaattisesti päälle.
 
Navipohjaiset lämmitysratkaisut kun ovat järjestäen paskaa käytettävyydeltään, niin en lähtisi kovasti vielä riehumaan asiassa, jos jostain autosta sitä ei löydy ollenkaan. Jatkuvasti pikalataavalle tuolla on jonkun verran merkitystä, muuten aikalailla evvk ominaisuus. Vähän se joo tökkii lämmittämättömänä, mutta niin tökkii sopivan navipisteenkin löytäminen, että saa akun sinnepäin lämpimäksi, Ts. käyttäjän napista on/off ratkaisu on voittava valinta, muu on sekundaa syystä taikka toisesta.
On/off on voittava ratkaisu. Navipohjainen on silti sata kertaa parempi kuin ei lämmitystä ollenkaan, vaikka miten olisi käytettävyys huono.

Se tökkii yllättävän paljon, kun ilman lämmitystä olevaa autoa saa ladattua vain 25 kW teholla pakkaskeleillä. Silloin ei joku navin kautta 30 sekunnin säätäminen olisi haitannut. Been there, done that.
 
Se tökkii yllättävän paljon, kun ilman lämmitystä olevaa autoa saa ladattua vain 25 kW teholla pakkaskeleillä. Silloin ei joku navin kautta 30 sekunnin säätäminen olisi haitannut. Been there, done that.
Tämä. Kokemus on ilman lämmitystä samanlainen kun pääkaupunkiseudun ABC-latauksissa, jossa saatat hyvällä tuurilla saada sen yhden vapaana olevan DC-paikan taksin lähdettyä keikalle, mutta vain huomataksesi, että aseman kapa ei riitä ja kaikki yli 40-50kW/h lukemat ovat toiveajattelua :)
 
Jatkuvasti pikalataavalle tuolla on jonkun verran merkitystä, muuten aikalailla evvk ominaisuus. Vähän se joo tökkii lämmittämättömänä
Viime talven kokemus: -20 astetta pakkasta ja kylmä akku. Piti pikaladata Teslaa ilman esilämmitystä, niin latausteho oli noin 20 kW. Kyllä se tosiaan vähän tökki. Seuraavalla laturilla oli kuuma akku, niin tehot huiteli lähes 200 kW tasolla.

Vaikka miten päin asiaa kääntelisi, niin matkantekoon suunniteltu sähköauto ilman esilämmitystä on ominaisuuksiltaan vakavasti puutteellinen. Hauska seurata vaikka FB:ssä bz4x keskustelua, kun siellä alkaa porukalla talven tultua olla 50 kW pikalataustehot kovia saavutuksia. Tosi kiva lähteä tuollaisella hiihtolomareissulle.
 
Olen pitkälti samaa mieltä, mutta tähän kun yhdistää sen, että monet vannovat, että on ensimmäinen ja viimeinen ko. konsernin sähköauto kun ovat ns. early adoptereina hankkineet (eletään ensimmäisiä kunnon sähköautovuosia) ja hintaluokassa lähes kaikilla kilpailijoilla se akun esilämmitys on, joten sitten autoa verrataan oikeasti halpiksiin, missä sitä ei ole. Toki monet lataa kotona tai asuvat keski-euroopassa, jossa olosuhteet ovat paremmat. Sanotaan näin, että pohjoismaissa ei pitäisi hankkia tai edes myydä autoja ilman akun esilämmitystoimintoa.

edit: Itseäni ottaa erityisesti päähän, että jos ajat akun sinne 10% tai alle jotta saisit mahdollisimman hyvän lataustehon, niin ulkolämpötilan vuoksi se ei silti lataa kuin 40-50kwh ja 45min jälkeen alkaa tikittämään ruuhkamaksu/minuuttitaksa. Näin kävi viime viikolla kun 8% oli akussa, ajoin 150kw tyhjälle K-Lataus tolpalle, mutta -10 asteessa auto ei ottanut kuin sen 40-50kwh missään vaiheessa ja lopulta maksoin pari euroa aikaveloitusta päälle. Summa ei ole iso, mutta senkin ajan voisi käyttää muuten ja olla maksamatta.

Itellä ainakin paukuttanut ID4 matka ajon jälkeen sellaista heti reilua 50kwh josta hetken päästä 70-80kwh ulkona -15c akku ajettu n. 10% toki akunlämmitys parantaisi tilannetta. Tosiaan kun ajaa akun lähelle tyhjää kohtuudella latailee. Uusin 3.2 softa sisässä.
 
Kansa, joka jonottaa ABC-laturille saadakseen boonuksia lopettaisi akkujen esilämmitykset tyystiin jos auto kertoisi montako kilowattia siihen lämmitykseen uppoaa.

Toki se lämmityksestä säästetty kilowattimäärä "syödään" ainakin osittain laturilla, mutta ymmärrätte pointin.
 
Kansa, joka jonottaa ABC-laturille saadakseen boonuksia lopettaisi akkujen esilämmitykset tyystiin jos auto kertoisi montako kilowattia siihen lämmitykseen uppoaa.

Toki se lämmityksestä säästetty kilowattimäärä "syödään" ainakin osittain laturilla, mutta ymmärrätte pointin.
3-5kwh se vie riippuen autosta, joten hyöty on edelleen suurempi sillä esilämmityksellä vs. laturilla vietetty aika.
 
Se tehon yksikkö on kW. kWh on energian yksikkö. kWh/h = kW. Tämä on tekniikkahenkinen foorumi niin kai tämä voisi onnistua.

Se on nimenomaan 3-5kwh kulutettua ajanjaksoon nähden, ei hetkellistä tehoa.
04E7AB12-3ECE-4D0C-991D-0D8A48B45265.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 606
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom