Yleistä keskustelua sähköautoista

Se tehon yksikkö on kW. kWh on energian yksikkö. kWh/h = kW. Tämä on tekniikkahenkinen foorumi niin kai tämä voisi onnistua.
Niin mikäs tuossa lainaamassasi viestissä oli sitten väärin? Minusta nimenomaan tuo kuvattu 3-5 kWh kertoo paljon helpommin sen oleellisen asian eli paljonko siitä akun kapasiteetista uhrataan sille akun lämmittämiselle. Se, että kertoisit, että akkua lämmitetään 3-5 kW teholla ei vielä oikestaan kerro paljonko sitä sähköä kuluu, kun lämmitysaika voi olla 5 minuuttia tai 50 minuuttia. Eli tuohon vastattuun 3-5 kWh arvoon voi päästä hyvin montaa eri kautta joko tehoa ja/tai lämmitysaikaa muuttamalla.
 
Viime talven kokemus: -20 astetta pakkasta ja kylmä akku. Piti pikaladata Teslaa ilman esilämmitystä, niin latausteho oli noin 20 kW. Kyllä se tosiaan vähän tökki. Seuraavalla laturilla oli kuuma akku, niin tehot huiteli lähes 200 kW tasolla.

Vaikka miten päin asiaa kääntelisi, niin matkantekoon suunniteltu sähköauto ilman esilämmitystä on ominaisuuksiltaan vakavasti puutteellinen. Hauska seurata vaikka FB:ssä bz4x keskustelua, kun siellä alkaa porukalla talven tultua olla 50 kW pikalataustehot kovia saavutuksia. Tosi kiva lähteä tuollaisella hiihtolomareissulle.
Kysymyshän oli nimenomaan siitä, että montako kertaa tuo tulee vastaan. En nyt yhden kerran vuodessa perusteella lähtisi kovin suurta harmitusta asiasta ottamaan. Pidemmällä reissulla itse asiassa tuollainen hidaslataus on ihan mukava, yllättäen nopealla lataajalla on tullut uutena hankaluutena halu viipyä tarvetta pidempään tauolla.

20 kW on kyllä heikosti, ympijäässä oleva Miikin saa enemmän sisään.
 
Niin mikäs tuossa lainaamassasi viestissä oli sitten väärin? Minusta nimenomaan tuo kuvattu 3-5 kWh kertoo paljon helpommin sen oleellisen asian eli paljonko siitä akun kapasiteetista uhrataan sille akun lämmittämiselle. Se, että kertoisit, että akkua lämmitetään 3-5 kW teholla ei vielä oikestaan kerro paljonko sitä sähköä kuluu, kun lämmitysaika voi olla 5 minuuttia tai 50 minuuttia. Eli tuohon vastattuun 3-5 kWh arvoon voi päästä hyvin montaa eri kautta joko tehoa ja/tai lämmitysaikaa muuttamalla.
Ymmärsin väärin. Omassa autossani akunlämmitin on nimenomaan reilu 4kW tehoinen niin ajattelin että tarkoitit sitä.
 
mites paljon akusto lämpeää ajotyylistä riippuen? Mietin, että jos jää lämmitys laittamatta niin mitenköhän monta vaikka 0-100 täyskiihdytystä vaatisi että akku olisi sopivassa lämmössä lataukseen? Voisi kuvitella että lämpenee melkoisesti jos sieltä jotain 400kW ottaa ulos useamman kerran putkeen.
 
Niin miten tämä nyt menee kun jäi itseäni niin vaivaamaan?
No tiemmä aika lailla siten että vaikka lämpärin teho ois mikä, kiinnostavin asia on paljonko energiaa piti käyttää jotta haluttu asia saavutettiin, eli mielummin tuolla kwh:lla ilmoitettu
 
mites paljon akusto lämpeää ajotyylistä riippuen? Mietin, että jos jää lämmitys laittamatta niin mitenköhän monta vaikka 0-100 täyskiihdytystä vaatisi että akku olisi sopivassa lämmössä lataukseen? Voisi kuvitella että lämpenee melkoisesti jos sieltä jotain 400kW ottaa ulos useamman kerran putkeen.
Ajamalla akkua ei ole mahdollista talvikeleillä ainakaan lämmittää. Pitäisi ajaa nasta laudassa tunti, viima viilentää akkua hyvin tehokkaasti.
 
Kyllähän tuota jojottelua on videoillakin testattu (täysi kaasutus, täysi regen, täysi kaasutus yms.) ja kyllä sillä jonkin verran saa akkua lämmitettyä.
 
Kyllähän tuota jojottelua on videoillakin testattu (täysi kaasutus, täysi regen, täysi kaasutus yms.) ja kyllä sillä jonkin verran saa akkua lämmitettyä.
Kyllä luulisi kun eikös testeissä ole jossain autoissa tullut rajoittimet kehiin kun on akusto lämmenny liikaa kun on testailtu useampia täyskiihdytyksiä peräjälkeen.
 
Ajamalla akkua ei ole mahdollista talvikeleillä ainakaan lämmittää. Pitäisi ajaa nasta laudassa tunti, viima viilentää akkua hyvin tehokkaasti.
Miillä onnistuu ainakin helposti etelän pakkasissa. Ei tarvitse kuin pari km pumpata, niin lähtee latamaan kuin palmun alta. Eihän tuota mahdollista ole normaalissa liikenteessä tehdä, mutta tyhjällä motarilla nyt saattoi harrastella.
 
täytyy ihan huvikseen kokeilla miten lataa kun vähä kiihdyttelee ennen latailua. Onkos pk seudulla pahemmin muualla +200kw latureita muualla ku neste keimola?
 
Onkos pk seudulla pahemmin muualla +200kw latureita muualla ku neste keimola?
Onhan niitä (Latauskartta):

Screenshot 2023-12-04 at 20.11.28.png
 
Ajamalla akkua ei ole mahdollista talvikeleillä ainakaan lämmittää. Pitäisi ajaa nasta laudassa tunti, viima viilentää akkua hyvin tehokkaasti.
Kyllä se ainakin mun autolla lämpiää ajamalla. Tämmöstä kirjottelin toisaalla: "Akku voi kyllä lämmetä normaalilla ajolla kovillakin pakkasilla niin, että latausteho saadaan korkeammaksi. Juuri ajelin 150 km Corsa-e:llä, ja kun matkaan kuului myös 100 km/h -pätkiä, kulutus oli sen verran reilu, että akku lämpeni nollasta 13 asteeseen. Se mahdollisti 65 kW laturilla, jolle saavuin 10 %:ssa. Pakkasta oli suurimman osan matkasta 15 astetta."
 
Navipohjaiset lämmitysratkaisut kun ovat järjestäen paskaa käytettävyydeltään, niin en lähtisi kovasti vielä riehumaan asiassa, jos jostain autosta sitä ei löydy ollenkaan. Jatkuvasti pikalataavalle tuolla on jonkun verran merkitystä, muuten aikalailla evvk ominaisuus. Vähän se joo tökkii lämmittämättömänä, mutta niin tökkii sopivan navipisteenkin löytäminen, että saa akun sinnepäin lämpimäksi, Ts. käyttäjän napista on/off ratkaisu on voittava valinta, muu on sekundaa syystä taikka toisesta.

Navipohjaisissa lämmitysratkaisuissa on paljon enemmän potentiaalia kuin käyttäjän manuaalisesti toteuttamien ratkaisuiden, koska lämmitykseen vaikuttavia tekijöitä on niin paljon.

Lämmitysteho ja lämmitysaika voidaan optimoida käytössä olevan energian (lämpö/sähkö) puitteissa ja muiden tarpeiden (lämmitys ja liikkuminen) puitteissa.

Nappipohjaisissa ratkaisuissa kun tulee helposti lämmitettyä akkua joko liikaa tai liian vähän.

Tietysti nappi ois ihan kiva mutta integroitu navigaattoriratkaisu on kaikin puolin voittava valinta.
 
Navipohjaisissa lämmitysratkaisuissa on paljon enemmän potentiaalia kuin käyttäjän manuaalisesti toteuttamien ratkaisuiden, koska lämmitykseen vaikuttavia tekijöitä on niin paljon.

Lämmitysteho ja lämmitysaika voidaan optimoida käytössä olevan energian (lämpö/sähkö) puitteissa ja muiden tarpeiden (lämmitys ja liikkuminen) puitteissa.

Nappipohjaisissa ratkaisuissa kun tulee helposti lämmitettyä akkua joko liikaa tai liian vähän.

Tietysti nappi ois ihan kiva mutta integroitu navigaattoriratkaisu on kaikin puolin voittava valinta.
Ideaalimaailmassa ehkä, mutta käytännössä täysin idioottimaista, kun kaikkia latureita ei kuitenkaan saada jokaiseen karttaan ja laturit voivat hyvin olla varattukin. Se siitä optimoinnista sitten. Mitä enemmän autoja, niin sen todennäköisempää, että perseelleen menee. Autoilijan on paljon helpompi myös tietää haluavansa ladata noin 30 km päästä kuin alkaa etsimään kartalta mikä perkeleen laturi nyt sattuu kartalta löytymään sopivaan kohtaan. Laturin rajoittaminen lämmityksen kriteeriksi on muutenkin täysin aivokuollut temppu. Samaan tulokseen pääsisi vaikka auto sallisi latauspisteen osoitteen syöttämisen (varmentamatta onko osoitteessa laturia).
 
Saisivat laittaa manuaalisen napin vaihtoehdoksi, koska koodarihommiahan se pelkästään tässä kosketusnäyttöhelvetissä se enää on. Tekniikka löytyy jo, "vähä koodia vähä."
 
Kyllä se ainakin mun autolla lämpiää ajamalla. Tämmöstä kirjottelin toisaalla: "Akku voi kyllä lämmetä normaalilla ajolla kovillakin pakkasilla niin, että latausteho saadaan korkeammaksi. Juuri ajelin 150 km Corsa-e:llä, ja kun matkaan kuului myös 100 km/h -pätkiä, kulutus oli sen verran reilu, että akku lämpeni nollasta 13 asteeseen. Se mahdollisti 65 kW laturilla, jolle saavuin 10 %:ssa. Pakkasta oli suurimman osan matkasta 15 astetta."
No, parempi kuin ei mitään.
 
Ideaalimaailmassa ehkä, mutta käytännössä täysin idioottimaista, kun kaikkia latureita ei kuitenkaan saada jokaiseen karttaan ja laturit voivat hyvin olla varattukin. Se siitä optimoinnista sitten. Mitä enemmän autoja, niin sen todennäköisempää, että perseelleen menee. Autoilijan on paljon helpompi myös tietää haluavansa ladata noin 30 km päästä kuin alkaa etsimään kartalta mikä perkeleen laturi nyt sattuu kartalta löytymään sopivaan kohtaan. Laturin rajoittaminen lämmityksen kriteeriksi on muutenkin täysin aivokuollut temppu. Samaan tulokseen pääsisi vaikka auto sallisi latauspisteen osoitteen syöttämisen (varmentamatta onko osoitteessa laturia).

Kyllä ne laturit sinne navigaattoriin saadaan, jos vaan valmistajille ei ole mitään taka-ajatuksia sen filtteröimiseksi. Kaikki palveluntarjoajat haluavat tätä tietoa jakaa ja samoin kaikki karttapalvelutoimittajat.

Keskivertoautoiilijalta omatoimisuuden vaatiminen / odottaminen akulämmityksen suhteen on täyisin epärealistista, joten tämä ongelma pitää ratkaista automaatiolla.
 
Tässä kun on nyt ajeltu muutama hetki talven ihmemaassa i3 bemarilla, niin aika surkea talviautoksi on. Ja kaikki valitus menee ajettavuuteen. Ei mitään luottoa että pysyy vehje tiellä ja ohjauksessa ei mitään tuntoa. Se on nuo pizzaleikkurit suurin syy mielestäni. Jos saisi jotkut kunnon renkaat, niin luulisin tilanteen olevan ihan eri, mutta näillä mennään. Vähän harmi kun monta asiaa autossa ihan mallillaan

Kaikki muut sähköauton ihanuudet toki löytyy autosta. Lämpöä tuntuu piisaavan jopa -20 asteessa ja akulla pääsee yli 100km.

Suurin syy oli tämän auton ”edullinen” hankintahinta ja käyttökustannukset todella olemattomat. Vero 92e ja vakuutus oli alle 300e.
Kyllä sitä hiukan hitaampaa viitsii ajella kun muistaa tämän asian. Vanhan auton disukkaverolla saa koko vuoden sähköt autoon.
 
Kyllä ne laturit sinne navigaattoriin saadaan, jos vaan valmistajille ei ole mitään taka-ajatuksia sen filtteröimiseksi. Kaikki palveluntarjoajat haluavat tätä tietoa jakaa ja samoin kaikki karttapalvelutoimittajat.

Keskivertoautoiilijalta omatoimisuuden vaatiminen / odottaminen akulämmityksen suhteen on täyisin epärealistista, joten tämä ongelma pitää ratkaista automaatiolla.
Juu, eihän valmistajilla koskaan tulisikaan mieleen tehdä rahanarvoista yhteistyötä vain tiettyjen laturiketjujen kanssa :btooth: Kuten sanoin, ideaalimaailmassa kaikki onnistuu, käytännössä ei. Turha automaatio on syöpä, joka pitää karsia pois. Vaikka sitten sexy-buttoneilla, jos valmistaja ei itse osaa/halua/ymmärrä.
 
Ehdottomasti pitäisi olla napin takana tuo lämmitys, lisänä voisi olla se navigoidessa vaihtoehto.

Miten GOM reagoi niissä autoissa missä navigoidessa esilämmitys on? Pieneneekö lukema kun valitsee kohteeksi pikalaturin?
 
Miillä onnistuu ainakin helposti etelän pakkasissa. Ei tarvitse kuin pari km pumpata, niin lähtee latamaan kuin palmun alta. Eihän tuota mahdollista ole normaalissa liikenteessä tehdä, mutta tyhjällä motarilla nyt saattoi harrastella.

Eikä tarvitse edes paljon pumppailla tai tehdä mitään fakiiritemppuja. Kyllä tuo MEB 77kWh ainakin lataa kylmässä ihan nätisti ajolämpimänä, kunhan akku on max10% tai jopa mielellään alle. Mittarissa nyt 81tkm josta ehkä noin puolet pitkää matkaa (835km per siivu) talvella pohjoiseen eikä mitään esilämmityskriisiä ole vieläkään tullut. Tuon pohjalta seuraavaa sähkistä arpoessani ei kauheasti rassaa esilämmitys (toki riippuen akusta/akkukemiasta) ja jos esim esilämmitys olisi ruksitettavissa lisävarusteena, voisin siitä joitain satasia maksaa just ja just. Mutta lämmitetystä latausliittimestä voisin maksaa moninkertaisesti. :hmm:

Sitten tilanne onkin ihan toinen, jos vähän täydemmällä akulla tai yön yli kylmettyneellä autolla menee laturille.
 
Eikä tarvitse edes paljon pumppailla tai tehdä mitään fakiiritemppuja. Kyllä tuo MEB 77kWh ainakin lataa kylmässä ihan nätisti ajolämpimänä, kunhan akku on max10% tai jopa mielellään alle. Mittarissa nyt 81tkm josta ehkä noin puolet pitkää matkaa (835km per siivu) talvella pohjoiseen eikä mitään esilämmityskriisiä ole vieläkään tullut. Tuon pohjalta seuraavaa sähkistä arpoessani ei kauheasti rassaa esilämmitys (toki riippuen akusta/akkukemiasta) ja jos esim esilämmitys olisi ruksitettavissa lisävarusteena, voisin siitä joitain satasia maksaa just ja just. Mutta lämmitetystä latausliittimestä voisin maksaa moninkertaisesti. :hmm:

Sitten tilanne onkin ihan toinen, jos vähän täydemmällä akulla tai yön yli kylmettyneellä autolla menee laturille.

Toki 77kw malli ottaa virtaa muutenkin paremmin kuin se yleisempi 58kw.
 
Miten tuollaista manuaalista lämmitysnappia tulisi käyttää, pitäisikö sitten akunlämpökin nähdä jostain valikosta? Ei vaan perus pertti tai pirjo älyä tuollaisia manuaalinappeja käyttää oikein. Mistä sitä tietää kauanko sitä nappia pitää pitää päällä? 30min? tunti? Teslassahan navipohjainen akunlämmitys ottaa huomioon navissa olevan laturin tehonkin. Turha sitä akkua on sinne +50C lämpöihin paahtaa jos kohteessa on vain 50kW tehonen laturi.
 
Miten tuollaista manuaalista lämmitysnappia tulisi käyttää, pitäisikö sitten akunlämpökin nähdä jostain valikosta? Ei vaan perus pertti tai pirjo älyä tuollaisia manuaalinappeja käyttää oikein. Mistä sitä tietää kauanko sitä nappia pitää pitää päällä? 30min? tunti? Teslassahan navipohjainen akunlämmitys ottaa huomioon navissa olevan laturin tehonkin. Turha sitä akkua on sinne +50C lämpöihin paahtaa jos kohteessa on vain 50kW tehonen laturi.

No siis automaatio siinä pitää olla kuten muissakin, että ensinnäkin A) ohje, että paljonko aikaa se vaatii eri olosuhteissa ja B) kaksivärinen Led joka kertoo, että onko se tavoitelämpötila saavutettu. Toki vähäinenkin lämmitys auttaa lämmitystehossa. Navipohjainen ratkaisu taas on ihan puupää hommaa jos mietitään, että arkisin ajat about samoja reittejä ja käyt samoilla latureilla, niin miksi pitää laittaa navi erikseen laskemaan reittiä.
 
Hyvin lämpenee jos pumppaa vauhtia 80-120-80-120-80-120 vähän aikaa.
Kuullostaa vähän huonolta systeemiltä, ja joutuu pian tuonne mikä ärsyttää autoilijoissa ketjuun. Ja onko autossa selkeä indikaattori koska on lämmitetty tarpeeksi ?
Ehdottomasti pitäisi olla napin takana tuo lämmitys, lisänä voisi olla se navigoidessa vaihtoehto.

Miten GOM reagoi niissä autoissa missä navigoidessa esilämmitys on? Pieneneekö lukema kun valitsee kohteeksi pikalaturin?
Navigointi on toki se ykkösvaihtoehtoa, mutta käyttökokmeuksen pitää olla hyvä ja tukea "manuaalivaihtoehtoa" jossa lataamaan ollaan menossa seuraavaan mahdolliseen vapaaseen asemaan, eli heti lämmitys ja sen ylläpitäminen seuraavat puolituntia/ kolmevarttia. Siis niin että voi keskittyä ajoon ja ilmaista siinä sivussa aikomus ladata hetikohta kun paikka. Hetikohta vaihtoehdossa tärkeää tietenkin se että lämmitys normi oloissa on nopeaa.
 
Tässä kun on nyt ajeltu muutama hetki talven ihmemaassa i3 bemarilla, niin aika surkea talviautoksi on. Ja kaikki valitus menee ajettavuuteen. Ei mitään luottoa että pysyy vehje tiellä ja ohjauksessa ei mitään tuntoa. Se on nuo pizzaleikkurit suurin syy mielestäni. Jos saisi jotkut kunnon renkaat, niin luulisin tilanteen olevan ihan eri, mutta näillä mennään. Vähän harmi kun monta asiaa autossa ihan mallillaan

Kaikki muut sähköauton ihanuudet toki löytyy autosta. Lämpöä tuntuu piisaavan jopa -20 asteessa ja akulla pääsee yli 100km.

Suurin syy oli tämän auton ”edullinen” hankintahinta ja käyttökustannukset todella olemattomat. Vero 92e ja vakuutus oli alle 300e.
Kyllä sitä hiukan hitaampaa viitsii ajella kun muistaa tämän asian. Vanhan auton disukkaverolla saa koko vuoden sähköt autoon.

Miten tuossa on niin halvat vakuutukset ja verot? Tosin vakuutuksiin tietysti vaikuttaa paikkakunta, mut taitaa silti olla Teslassa tuplasti kalliimpi vaikka asuisi missä. Mistähän syystä vero on yli puolet halvempi kuin ässässä? Onko auton tehoissa niin suuri ero tai vaikuttaako se veroon?

Muutenkin hauskaa, että hybridi XC90 oli polttoainevero 100 euroa ja sitten koko sähköön vaihdettua se enemmän kuin tuplaantui. Volvossa sillä sähköllä oli ehkä 5% ajoista.
 
Miten tuossa on niin halvat vakuutukset ja verot? Tosin vakuutuksiin tietysti vaikuttaa paikkakunta, mut taitaa silti olla Teslassa tuplasti kalliimpi vaikka asuisi missä. Mistähän syystä vero on yli puolet halvempi kuin ässässä? Onko auton tehoissa niin suuri ero tai vaikuttaako se veroon?

Muutenkin hauskaa, että hybridi XC90 oli polttoainevero 100 euroa ja sitten koko sähköön vaihdettua se enemmän kuin tuplaantui. Volvossa sillä sähköllä oli ehkä 5% ajoista.
Teho ei vaikuta puhtaan sähköauton ajoneuvoverotukseen, ainoastaan auton kokonaismassa, eli massa ns. täyteen lastattuna (1,5 c/pvä/alkava 100 kg), ja käyttöönottoajankohta (ennen 10/2021 käyttöönotettu 14,60 c/pvä ja sen jälkeen käyttöönotetut 32,4 c/pvä).
 
Miten tuossa on niin halvat vakuutukset ja verot? Tosin vakuutuksiin tietysti vaikuttaa paikkakunta, mut taitaa silti olla Teslassa tuplasti kalliimpi vaikka asuisi missä. Mistähän syystä vero on yli puolet halvempi kuin ässässä? Onko auton tehoissa niin suuri ero tai vaikuttaako se veroon?

Muutenkin hauskaa, että hybridi XC90 oli polttoainevero 100 euroa ja sitten koko sähköön vaihdettua se enemmän kuin tuplaantui. Volvossa sillä sähköllä oli ehkä 5% ajoista.
Tuo mun kosla on 94Ah REX = hybridi lain silmissä ja päästöt oli ihan olemattomat = 92e/v :cigar2:

Ei tuollaiseen kippoon kalliit vakuutukset muutenkaan ole. Reilu 500e kun jostain laskurista katselin ja kauppaa tehdessä sai Fennialta alle 300e kaskovakuutuksen. Rahoitus sen muutenkin vaatii. Oli niin halpa että tuli äänihymy sen nähdessä. Asun tuppukylässä ja ikääkin jo hiukan on... Myyjä sitten kertoi tarinoita sieltä toiselta laidalta kun 18v ostaa isomoottorisen bemarin ilman vakuuksia isolla korolla.
 
Ah, taisin sekoittua nimissä. Ajattelin i5 mielessä, mutta tosiaan i3 onkin tuo pieni BMW. Jotenkin i3 nimi saa mulla mieleen 3-sarjalaisen sähkönä. Se selittääkin asian.
 
Sellainen lisähuomio tuohon MEBiin, näin 3.0 softalla: maanantaina aamuyöstä oli auto kotona Wall chargerilla latauksessa vajaa 5h ja latasi sinä aikana 17,8 kWh. Ennen liikkeellelähtöä näkyi liruvan vauhdilla 2.0 kW. Kotimatkalla piti sitten käydä pikalaturilla, suoraan motarilta 20% akulla 55kW teholla otti vastaan, eikä siitä noussut reilussa vartissa mitä odottelin.
 
Tässä kun on nyt ajeltu muutama hetki talven ihmemaassa i3 bemarilla, niin aika surkea talviautoksi on. Ja kaikki valitus menee ajettavuuteen. Ei mitään luottoa että pysyy vehje tiellä ja ohjauksessa ei mitään tuntoa. Se on nuo pizzaleikkurit suurin syy mielestäni. Jos saisi jotkut kunnon renkaat, niin luulisin tilanteen olevan ihan eri, mutta näillä mennään. Vähän harmi kun monta asiaa autossa ihan mallillaan

Kaikki muut sähköauton ihanuudet toki löytyy autosta. Lämpöä tuntuu piisaavan jopa -20 asteessa ja akulla pääsee yli 100km.

Suurin syy oli tämän auton ”edullinen” hankintahinta ja käyttökustannukset todella olemattomat. Vero 92e ja vakuutus oli alle 300e.
Kyllä sitä hiukan hitaampaa viitsii ajella kun muistaa tämän asian. Vanhan auton disukkaverolla saa koko vuoden sähköt autoon.

En ole ihan samaa mieltä. Ihan hyvin tuntuu pysyvän tiellä i3s Nokian R5:lla. Toki s-mallissa on vähän eri alusta eikä ole niin kiikkerä kuin perusmalli. Ainoa vaikeus toistaiseksi ollut lumipöpperöinen keli, tuntuu että ei vaan kulje mössössä ja hirvittää jääkö jumiin. Tosin vertailu tullu tehtyä nelivetoa vastaan, että ei mikään kaksivetoinen pärjää sille. Kertaakaan en ole oikeasti jäänyt jumiin.

Ihan mukava kippo on ollut kuljettaa talvellakin, vaikka alkuun eka talvi pelottikin hieman. Kuivallahan tuo on oikein kiva ajaa.
 
Onko millaisia kokemuksia Kia E-Soulista? Tuossa houkuttelee pitkä takuu. Hyundai Ioniq olisi myös kiinnostava kohde, koska sen rajaton kilometri ja viiden vuoden takuu.
 
Tuolla se pihalla lämpenee kotimatkaa varten. On kiva, eikä tuu ees joka viikko samanlaista vastaan.
 
Kyllähän 20 asteen pakkasessa pitäisi lämpöä riittää autossa kuin autossa. Sähköauton etu on enemmän se että lämpöä saa nopeammin.

Näin sitä vois kuvitella. Ennen e-Soulia mulla oli pari vuotta Skoda Yeti 2l dieselillä ja vitosvaihteella ei voinut talvella ajaa moottoritiellä satasta kun loppu lämpö koko autosta :D Vaihtoehdot oli joko huristella 80 alueen tietä tai ajaa nelosella satasta.
 
Näin sitä vois kuvitella. Ennen e-Soulia mulla oli pari vuotta Skoda Yeti 2l dieselillä ja vitosvaihteella ei voinut talvella ajaa moottoritiellä satasta kun loppu lämpö koko autosta :D Vaihtoehdot oli joko huristella 80 alueen tietä tai ajaa nelosella satasta.
Niin juu, en osannut ajatella että jotkut ajelee dieselilläkin. Niissä voi lämpö loppua, kun moottorin läpi kulkee jatkuvasti täysi ilmamäärä, joka jäähdyttää. Bensakoneissa ei ole samaa ongelmaa.
Minulla oli joskus Opel Corsa 1,2-litraisella moottorilla. Siinä oli aina lämmin, paitsi yli 25 asteen pakkasella alle 80 km/h vauhdissa. Maantiellä oli kaikki hyvin, mutta taajamassa tuli kylmä.
 
Näin sitä vois kuvitella. Ennen e-Soulia mulla oli pari vuotta Skoda Yeti 2l dieselillä ja vitosvaihteella ei voinut talvella ajaa moottoritiellä satasta kun loppu lämpö koko autosta :D Vaihtoehdot oli joko huristella 80 alueen tietä tai ajaa nelosella satasta.
Mikään VAGin diisseli itsellä ei ole pysynyt lämpimänä ilman viimasuojaa TAI webaston turhaa puhkumista varmaan viimeiseen 10 vuoteen. Jos yleensäkin pihillä diisselillä ajelee, niin ei mitään saumoja saada moottorista tarpeeksi lämpöjä jossain -15c jälkeen. Tarvitaan isoa sähkövastusta tai jonkinlaista lisälämmönlähdettä.

Sähköauto on sikäli yksioikoinen tältä osin, että siellä on aina se jokin lisälämmönlähde kun hukkalämpöä ei yleensä tule.
 
Kyllähän 20 asteen pakkasessa pitäisi lämpöä riittää autossa kuin autossa. Sähköauton etu on enemmän se että lämpöä saa nopeammin.
Oliko joku TM-testi jossa Buzz ei lämmennyt . Kai siitä jäi joku kuva itselle että välttämättä ei riitä lämpö kaikissa. Meen Volvossa saa webaa tykittää jos haluaa moottorista lämpimän.
 
Oliko joku TM-testi jossa Buzz ei lämmennyt . Kai siitä jäi joku kuva itselle että välttämättä ei riitä lämpö kaikissa. Meen Volvossa saa webaa tykittää jos haluaa moottorista lämpimän.

Buzzissa oli (on vieläkin?) sama lämmitin mikä muissa ID-sarjan autoissa mutta ikkunapintaa ja tilavuutta on niin paljon enemmän ettei buzzia saa oikein lämpeämään kunnon pakkasilla.

Oli siellä jotain hämminkiä softankin puolesta joka ehkä korjattu.
 
Eilen kotiin tullessa lähti valoissa viereiseltä kaistalta ID Buzz pakumalli neljä pyörää sutien :P En tiennyt että nelikot on tullu myyntiin, sellainen vois olla kyllä ihan kiva pienellä customoinnilla. Iso akku, neliveto ja taakse diesel planari lämmittämään koppia :D
 
Oliko joku TM-testi jossa Buzz ei lämmennyt . Kai siitä jäi joku kuva itselle että välttämättä ei riitä lämpö kaikissa. Meen Volvossa saa webaa tykittää jos haluaa moottorista lämpimän.
Joo kyllä se oli TM talvitesti. Buzz ei saavuttanut millään sitä ylempää lämpöä. Sama vika tais olla Tesla3 ssa muistaakseni.
 
Eilen kotiin tullessa lähti valoissa viereiseltä kaistalta ID Buzz pakumalli neljä pyörää sutien :P En tiennyt että nelikot on tullu myyntiin, sellainen vois olla kyllä ihan kiva pienellä customoinnilla. Iso akku, neliveto ja taakse diesel planari lämmittämään koppia :D

Mua kiehtoisi jollain lailla ajatus tommosesta Buzzista retkeilyreissupelinä. Vaatisi kyllä sen, että akulla pääsisi sen minkä Teslallakin. Joskus kun noita kuikuilin, niin ei oikein se etenimiskyky vakuuttanut, mutta muilta osin olisi varmastikin ihan soiva peli reissaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jokos noissa ID sarjan vehkeissä on mahdollisuus helposti jättää ilmastointi/lämmitys päälle pidemmäksi aikaa? ID.Buzzissa varsinkin kun olisi tilaa nukkua niin Camp Mode olisi tarpeellinen.
 
ID Buzz olisi mielenkiintoinen, mutta kyllä se vaatisi lisää pituutta tavaratilaan. Tuo taitaa nykyisellään olla Touran/Caddya kokoluokkaa ja Caddy Maxi sitten jo isompi. Tämä ihan sen perusteella kun sattui näkemään kaikki neljä vierekkäin. Mielestäni liian pieni sekä pakettiautoksi että retkeilyyn.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 606
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom