Kannattaa muistaa että se 385km WLTP-toimintamatka saattaa esim. talvella -15 -20 asteen pakkasissa motaria ajaessa yhtäkkiä hups ollakin (jopa reippaasti) alle 200km, varsinkin jos ei ole tapana ladata akkua aina 100% täyteen ja ajaa sitä 0% tyhjäksi (joka on pahaksi akun eliniälle ja kunnolle), ja/tai jos lähdet matkaan kylmällä autolla ja akulla, joka ei ole ollut yötä latauksessa ja lämmityksessä.
Toki voihan sitä pikalatailla matkan varrella mutta sitten joutuu lisäämään sen matka-aikaan, ja rukoilemaan että aiotulla latauspaikalla on varmasti pikalatureita vapaana ja toiminnassa.
Nyt olisikin mulla hyvä sauma testata pääsenkö kotoa Tampereen toimistolle yhdellä akullisella, vai pitäisikö minun pysähtyä matkan varrella latailemaan. Google Mapsin mukaan matkaa on 170km joten PITÄISI riittää kun WLTP toimintamatka on 398km (uudella autolla, muutama prosentti lienee akun kapasiteetti tuosta laskenut), mutta koska melkein koko matka on motaria ja jos ajan -20 asteen pakkasessa, veikkaan että yllätyn kuinka nopeasti akku hupenee ko. ajossa ja perillä saattaa ollakin kovin vähissä. Testaamalla se selviää, nyt olisi hyvät kelit testaamiseen kun on pakkasta.
Eilen oli täällä etelässäkin aika kylmä päivä, ja kotoa ajoon lähtiessäni oli akkua jotain 84%. Ajoa tuli päivän aikana n. 120km josta ehkä puolet moottoritietä ja toinen puolet lähinnä 60-80km/h kehäteitä, ja kotiin päästyäni olikin akku päässyt alas 20% tasolle, semminkin kun tällä kertaa en saanut latailtua töissä (molemmat latauspaikat olivat tällä kertaa varattuina, pannahinen). Meni paljon enemmän energiaa kuin mihin esim. kesällä olin tottunut.