Yleistä keskustelua sähköautoista

Osaisko kukaan sanoa, miten pitkä tehdastakuu on 12/21 rekisteröidyllä Fiat 500e:llä? Suomiauto. Toisaalla puhutaan kahden vuoden takuusta, mutta sähköautojen kohdalla taas usein 3v/100tkm takuusta.

Arvostaisin jos joku löytäisi oikeaa tietoa.
 
Maailmalla on saatavilla myös MG4 Extended Range 77kWh akulla ja yli 500km rangella. Minusta tuo olisi tehoversioita kiinnostavampi jos hinta on edelleen maltillinen
Juu tuon hinta kiinnostaisi minuakin.

Mitä mä tuon "miniohjuksen" kiihtyvyydellä teen kun sen WLTP-toimintamatka on jopa hieman pienempi kuin paljon vähemmän maksaneen Zoeni, jonka senkin toimintamatkaa toivoisin usein pidemmäksi. Toimintamatkasta olen lähinnä valmis maksamaan, en kiihtyvyydestä ja millaiset nappulat auton sisällä on.

Samasta syystä en oikein lämpene Teslan performance-malleille, hieman halvempi Long Range sopisi minulle paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo XPOWER saa kyllä innostumaan vaikkei ole edes autolle varsinaista tarvetta. Jos on peräkoukku mahdollista saada ja asuisin Suomessa niin menisi kyllä tilaukseen. Itse en enää 30 vuotta täytettyäni ole ajanut yli 300km pysähtymättä niin ei ole tuolla rangella niin väliä. Peräkoukku ja neliveto on täydellinen pari omissa veneilytouhuissani missä vien kevyen veneeni vesille aina tarpeen mukaan.
 
Itse en enää 30 vuotta täytettyäni ole ajanut yli 300km pysähtymättä niin ei ole tuolla rangella niin väliä.
Kannattaa muistaa että se 385km WLTP-toimintamatka saattaa esim. talvella -15 -20 asteen pakkasissa motaria ajaessa yhtäkkiä hups ollakin (jopa reippaasti) alle 200km, varsinkin jos ei ole tapana ladata akkua aina 100% täyteen ja ajaa sitä 0% tyhjäksi (joka on pahaksi akun eliniälle ja kunnolle), ja/tai jos lähdet matkaan kylmällä autolla ja akulla, joka ei ole ollut yötä latauksessa ja lämmityksessä.

Toki voihan sitä pikalatailla matkan varrella mutta sitten joutuu lisäämään sen matka-aikaan, ja rukoilemaan että aiotulla latauspaikalla on varmasti pikalatureita vapaana ja toiminnassa.

Nyt olisikin mulla hyvä sauma testata pääsenkö kotoa Tampereen toimistolle yhdellä akullisella, vai pitäisikö minun pysähtyä matkan varrella latailemaan. Google Mapsin mukaan matkaa on 170km joten PITÄISI riittää kun WLTP toimintamatka on 398km (uudella autolla, muutama prosentti lienee akun kapasiteetti tuosta laskenut), mutta koska melkein koko matka on motaria ja jos ajan -20 asteen pakkasessa, veikkaan että yllätyn kuinka nopeasti akku hupenee ko. ajossa ja perillä saattaa ollakin kovin vähissä. Testaamalla se selviää, nyt olisi hyvät kelit testaamiseen kun on pakkasta.

Eilen oli täällä etelässäkin aika kylmä päivä, ja kotoa ajoon lähtiessäni oli akkua jotain 84%. Ajoa tuli päivän aikana n. 120km josta ehkä puolet moottoritietä ja toinen puolet lähinnä 60-80km/h kehäteitä, ja kotiin päästyäni olikin akku päässyt alas 20% tasolle, semminkin kun tällä kertaa en saanut latailtua töissä (molemmat latauspaikat olivat tällä kertaa varattuina, pannahinen). Meni paljon enemmän energiaa kuin mihin esim. kesällä olin tottunut.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muistaa että se 385km WLTP-toimintamatka saattaa esim. talvella -15 -20 asteen pakkasissa motaria ajaessa yhtäkkiä hups ollakin (jopa reippaasti) alle 200km, varsinkin jos ei ole tapana ladata akkua aina 100% täyteen ja ajaa sitä 0% tyhjäksi (joka on pahaksi akun eliniälle ja kunnolle), ja/tai jos lähdet matkaan kylmällä autolla ja akulla, joka ei ole ollut yötä latauksessa ja lämmityksessä.

Toki voihan sitä pikalatailla matkan varrella mutta sitten joutuu lisäämään sen matka-aikaan, ja rukoilemaan että aiotulla latauspaikalla on varmasti pikalatureita vapaana ja toiminnassa.

Nyt olisikin mulla hyvä sauma testata pääsenkö kotoa Tampereen toimistolle yhdellä akullisella, vai pitäisikö minun pysähtyä matkan varrella latailemaan. Google Mapsin mukaan matkaa on 170km joten PITÄISI riittää kun WLTP toimintamatka on 398km (uudella autolla, muutama prosentti lienee akun kapasiteetti tuosta laskenut), mutta koska melkein koko matka on motaria ja jos ajan -20 asteen pakkasessa, veikkaan että yllätyn kuinka nopeasti akku hupenee ko. ajossa ja perillä saattaa ollakin kovin vähissä. Testaamalla se selviää, nyt olisi hyvät kelit testaamiseen kun on pakkasta.

Eilen oli täällä etelässäkin aika kylmä päivä, ja kotoa ajoon lähtiessäni oli akkua jotain 84%. Ajoa tuli päivän aikana n. 120km josta ehkä puolet moottoritietä ja toinen puolet lähinnä 60-80km/h kehäteitä, ja kotiin päästyäni olikin akku päässyt alas 20% tasolle, semminkin kun tällä kertaa en saanut latailtua töissä (molemmat latauspaikat olivat tällä kertaa varattuina, pannahinen). Meni paljon enemmän energiaa kuin mihin esim. kesällä olin tottunut.

Oma kokemukseni ID3:lla on, että nollakeli vesisateella syö enemmän akkua kuin kuiva tie pakkaskelillä (sanotaan tuollainen -15 astetta). Näissä on toki aina paljon muitakin muuttujia, kuten tuuli, lämmityksen lämpötila, lähteekö tallista vai onko auto ollut ulkona 20 asteen pakkasessa yms.

Viimeisimpänä ajoin 130km siivun maantietä (80km/h rajoitus) ja alle 5km kaupungissa. Kuiva tie, tuulta ei nimeksikään ja pakkasta oli keskiarvolta 12 astetta, niin kulutus oli 19,5kwh/100km. Moottoritie tuosta sitten nostaa jonkinverran kulutusta, mutta 100km/h on aika paljon armollisempi kuin 120km/h, joka sitten pudottaisi rangea todella paljon pakkaskelillä.
 
Oma kokemukseni ID3:lla on, että nollakeli vesisateella syö enemmän akkua kuin kuiva tie pakkaskelillä (sanotaan tuollainen -15 astetta). Näissä on toki aina paljon muitakin muuttujia, kuten tuuli, lämmityksen lämpötila, lähteekö tallista vai onko auto ollut ulkona 20 asteen pakkasessa yms.

Viimeisimpänä ajoin 130km siivun maantietä (80km/h rajoitus) ja alle 5km kaupungissa. Kuiva tie, tuulta ei nimeksikään ja pakkasta oli keskiarvolta 12 astetta, niin kulutus oli 19,5kwh/100km. Moottoritie tuosta sitten nostaa jonkinverran kulutusta, mutta 100km/h on aika paljon armollisempi kuin 120km/h, joka sitten pudottaisi rangea todella paljon pakkaskelillä.
Mulla on kyllä näppituntuma että esim. eilen -13 asteen kuivalla pakkaskelillä meni normiajoihini paljon enemmän energiaa kuin nollakeleillä, vaikka olisi sadetta yms. Oletan että sekä kylmempi akku että lisälämmityksen tarve vaikuttavat; tässä pitäisi käsittääkseni olla ILP joka ehkä auttaa kabiinin lämmityksen energiasäästössä, mutta silti. Lisähaastetta toi se että auto oli töissäkin kylmässä eli lähdin kotimatkalle kylmällä akulla.

Zoen kulutusmittariin en luota enää ollenkaan. Nytkin se väittää että keskikulutukseni on muka 16,9 kWh/100km vaikka ajoin sunnuntain ja eilisen maanantain kipakassa pakkasessa pääosin motarilla (sunnuntaina kävin Lohjalla). Jotain outoa sen laskutavassa on, epäilen ettei se laske tuohon kulutukseen esim. kabiinin lämmitystä mukaan tai jotain, varsinkin kun pysähdyksissä mutta moottori/lämmitys päällä se väittää että hetkittäinen tehonkulutus on 0 kW (voiko kyseessä muka olla pelkkä pyöristysvirhe, eli että lämmitykseen/radioon/valoihin yms. yksinään menee esim. alle 0,5kW tehoa?).

Joskus tarkkailinkin kulutuslukemia OBD2-lukijan kautta ja vaikutti siltä että sen ilmoittama hetkittäinen tehonkulutus oli hieman korkeampi kuin mitä Zoen näytöllä näkyy. Oli hieman vaikea tosin vertailla koska ne eivät päivittyneet ihan synkassa.
 
Viimeksi muokattu:
Oma kokemukseni ID3:lla on, että nollakeli vesisateella syö enemmän akkua kuin kuiva tie pakkaskelillä (sanotaan tuollainen -15 astetta). Näissä on toki aina paljon muitakin muuttujia, kuten tuuli, lämmityksen lämpötila, lähteekö tallista vai onko auto ollut ulkona 20 asteen pakkasessa yms.

Viimeisimpänä ajoin 130km siivun maantietä (80km/h rajoitus) ja alle 5km kaupungissa. Kuiva tie, tuulta ei nimeksikään ja pakkasta oli keskiarvolta 12 astetta, niin kulutus oli 19,5kwh/100km. Moottoritie tuosta sitten nostaa jonkinverran kulutusta, mutta 100km/h on aika paljon armollisempi kuin 120km/h, joka sitten pudottaisi rangea todella paljon pakkaskelillä.

Sama Q4:n kanssa. Moni asia vaikuttaa enemmän kulutukseen kuin puhdas pakkanen pidemmällä matkalla. Juuri tuuli, vesisade tai saati sitten räntäkeli pahentaa boksin kanssa kulutusta juuri enemmän nollakelissä kuin puhdas pakkanen tyyliin -15'C. Toinen juttu on sitten kun on -25'C tai kylmempi niin siinä vaiheessa alkaa imaisemaan toisella tapaa.

Lyhyellä pätkällä esim 10km siivu kulutus on sitten rajumpi kun akkua ja kabiinia lämmitetään kylmästä. Jonkun verran auttaa esilämmitys jolloin fiiliksenä vain lisäkulutus osuu enemmän akun lämmitykseen. Ilmeisesti jollain toisilla merkeillä kun auton pukkaa lämpiämään niin se lämmittää jo myös akkua, johon käytetyt kWh:t ei sitten näy enää tietystikään ajotietokoneen kulutuslukemissa. Vaikka toki saman verran hehtaarilleen akusta on lähtenyt sähköenergiaa.

Muuten pidemmällä matkalla ~500km paperirange on aikalailla sopiva miten täytyy pysähdellä kelissä kuin kelissä. Kesällä etelästä lähdettäessä vitostietä motarilla on kesänopeusrajoitukset ja taas talvella keli vaikuttaa saman verran vaikka keskivauhti jää alhaisemmaksi jolloin ensimmäinen stoppi on käytännössä aina Juvan kulmilla (tai Mikkeli-Juva -välillä tai jopa tuurilla Jari-Pekalla). Tämän jälkeen akkua en enää lataile niin täyteen vaan seuraava stoppi tulee Kuopio/Kajaani/Suomussalmi vähän sen mukaan missä syö. Vaikein homma tossa on ennemminkin se, että kun monesti ajelen perheen kanssa niin siitähän iskee kauhea kriisi jos jo Kuortin ABC:n kohdalla jonkun pitäisi pitää vessatauko vaikka auto ei sitä kaipaa! Tai ruokalussa menee pidempään ja akku tulee liian täyteen pitäen silmällä seuraavaa stoppia. Nimittäin tuon MEB-tekeleen kanssa laturille tulee mennä vasta max 10% -tasolla tai muuten latausvauhti jää alemmas varsinkin viileämmällä kelillä. Tyhjällä akulla kuitenkin lataa nätisti oli keli mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muistaa että se 385km WLTP-toimintamatka saattaa esim. talvella -15 -20 asteen pakkasissa motaria ajaessa yhtäkkiä hups ollakin (jopa reippaasti) alle 200km,
Oma henkilokohtainen 300km on stadi pori ja jos siina siina joutuu pysaamaan paskoilla keleilla niin sitten taytyu eika aiheuta minkaanlaisia tuntemuksia koska hyvillakin keleilla tulee ihan mielellaan pysahdettya.
 
Oma henkilokohtainen 300km on stadi pori ja jos siina siina joutuu pysaamaan paskoilla keleilla niin sitten taytyu eika aiheuta minkaanlaisia tuntemuksia koska hyvillakin keleilla tulee ihan mielellaan pysahdettya.
Mulla on se että pitäisi ehtiä toimistolle niin pian kuin mahdollista, ja vastaavasti iltapäivällä takaisin että on lapsia vastassa. Silloin ei välttis haluaisi edes puolen tunnin lataustaukoa siihen aikataulua sotkemaan. Sen sulattaa paremmin jos joutuu määränpäässä lataamaan, voi jättää auton siellä vaikka johonkin AC-asiointilataukseen siksi aikaa kun siellä on muutamaksi tunniksi, tai käyttää lounastauolla pikalaturilla.

Pitkät lomamatkat Lappiin, kesämökille jne. sitten oma asiansa, siinä voi helpommin joustaa aikatauluissa, mutta silloinkin isompi kantama varmistaa että voi joustavammin valita just itselleen parhaiten sopivat latauspaikat, varsinkin jos eksyy alueille joilla valinnanvaraa on vähemmän.
 
Mulla on se että pitäisi ehtiä toimistolle niin pian kuin mahdollista, ja vastaavasti iltapäivällä takaisin että on lapsia vastassa. Silloin ei välttis haluaisi edes puolen tunnin lataustaukoa siihen aikataulua sotkemaan.
Eletaan niin erilaisessa maailamassa. Valilla kun kayn 10 km paassa heittamassa tikkaa niin joutuu istumaan taksissa tunnin.
 
Uutinen
Porsche vaihtaa autoissa Googlen ohjelmat Volkswagenin tilalle
Arttu Toivonen29.11.202322:03LIIKENNE JA KULJETUSTIELIIKENNEAUTOTMAAKULKUNEUVOTMOOTTORIAJONEUVOT
Porsche on ilmoittanut, että se integroi Googlen sovellukset osaksi autojensa tietoviihdejärjestelmää.

PORSCHE AG
@

Porsche tiivistää yhteistyötään Googlen kanssa. Se nimittäin ilmoitti, että Googlen sovelluksista Google Maps, Google Assistant ja nippu Google Play -kaupassa tarjolla olevia sovelluksia tulevat tarjolle automerkin omaan Porsche Communication Management -käyttöliittymään.

Muutos tapahtuu käytännössä seuraavissa sukupolvenvaihdoksissa, sillä Porsche on ilmoittanut että Google-yhteistyön hedelmiä voi alkaa poimimaan ”vuosikymmenen puolivälissä”, siis vajaan parin vuoden kuluttua.

Tivi pitää sinut ajan tasalla – Tilaa uutiskirjeemme ja saat it-alan tärkeimmät puheenaiheet suoraan sähköpostiisi.
Kyse ei siis ole sellaisesta Googlen täysin valmistamasta tietoviihdejärjestelmästä kuin mitä vaikkapa Volvo käyttää tällä hetkellä autoissaan, vaan vain tiettyjen osien integroimisesta osaksi auton omaa tietoviihdejärjestelmää niin että esimerkiksi Google Maps -palvelun käyttö olisi mahdollista myös ilman Android-puhelinta.

Automotive News kertoi jo alkuvuodesta asian ympärillä vellovista huhuista, mutta totesi tuolloin Porschen olevan haluton laajentamaan järjestelmäänsä Googlen sovelluksilla. Myös Iltalehti uutisoi asiasta kevättalvella.

Syyksi kerrottiin tuolloin Googlen liian suuret määrälliset vaatimukset sille jaettavasta käyttäjäkohtaisesta datasta.

TL;DR Porcce integroi googlea autoihinsa, ei silti siirry Android Automotiveen. Mielenkiintoista kun VW yrittää kuitenkin muilla merkeillään räpistellä omaa käyttöjärjestelmäänsä niin siitä samasta ryppäästä irtautuu osia. :hmm:
 
TL;DR Porcce integroi googlea autoihinsa, ei silti siirry Android Automotiveen. Mielenkiintoista kun VW yrittää kuitenkin muilla merkeillään räpistellä omaa käyttöjärjestelmäänsä niin siitä samasta ryppäästä irtautuu osia. :hmm:
Linkkiä?
 
^ liittyy varmaan sähkö-Macanin viivästymiseen softan takia. Hoidetaan ettei samaa tapahdu jatkossa ja vaihdettu kuukkelin sovelluksiin infotainmentissa.
 
Siis eihän tämä ole mikään uusi uutinen?


Vuodelta 2021 oli jo uutinen että VAG ottaa ensiksi high-endissa (Porsche, Audi) Android Automotive-pohjaisen käyttiksen räätälöitynä itselleen.
 
Softa tulee olemaan entistä merkittävämmässä asemassa autoissa tulevaisuudessa. Jos Eurooppalaiset hyppää Android Automotiveen niin heillä ei ole enää mitään keinoa erottua kiinalaisista ja taantuvat valmistamaan pelkkää bulkkia siinä missä kiinalaisetkin. Uskomatonta typeryyttä ja lyhytnäköisyyttä.
Aina voi ostaa korealaisen. Samsung käsittääkseni menestyy varsin hyvin "bulkkimarkkinoilla"luureissa ja just oli uutinen jossa joku korealainen entry-level sähköauto kilpailee ihan hyvin Kiinan markkinoilla myös hinnaltaan. Tulee varmaan myös Suomeen jossain vaiheessa.
 
Softa tulee olemaan entistä merkittävämmässä asemassa autoissa tulevaisuudessa. Jos Eurooppalaiset hyppää Android Automotiveen niin heillä ei ole enää mitään keinoa erottua kiinalaisista ja taantuvat valmistamaan pelkkää bulkkia siinä missä kiinalaisetkin. Uskomatonta typeryyttä ja lyhytnäköisyyttä.
Mitähän erottumista sillä saa, että räpeltää itse sen käyttöjärjestelmän pohjan kasaan? Audi, Porsche, BMW, Mersu ja varmaan jotkut muutkin eivät ole ottamassa sitä ns. koko pakettia Android automotivesta kuten vaikka Polestar tekee, vaan rakentavat omat käyttiksensä siihen päälle.
 
Softa tulee olemaan entistä merkittävämmässä asemassa autoissa tulevaisuudessa. Jos Eurooppalaiset hyppää Android Automotiveen niin heillä ei ole enää mitään keinoa erottua kiinalaisista ja taantuvat valmistamaan pelkkää bulkkia siinä missä kiinalaisetkin. Uskomatonta typeryyttä ja lyhytnäköisyyttä.

Kun on olemassa kaksi valmista viihdejärjestelmän ekosysteemiä (Apple, Android) niin on vaan tyhmää lähteä rakentamaan omaa autoihin. Paljon fiksumpaa ottaa valmista ja räätälöidä UI kerros oman näköiseksi.

Android Automotive on kuitenkin tällä hetkellä markkinoilla olevista viihderatkaisuista ylivoimaisesti paras, en keksi miksi pyörää pitäisi lähteä keksimään uudestaan autonvalmistajien osalta.
 
Juu tuskin nuo isot autovalmistajat näkee, että viihdejärjestelmien parissa värkkäily on niiden ydinaluetta.
 
Nyt tarvis nopeita mielipiteitä. Emäntä sai uuden työpaikan ja auto pitää hommata....

2022 vuoden 64kwh Kona Trend (ajettu noin 20000km) vai 2000 vuoden Tesla Model 3 Stardard range plus ( noin 60 000km).
Konassa hieman halvempi rahoituskorko, autot samanhintaisia.

Autoa pidetään vähintään 5 vuotta.
Kumpi kannattaa ostaa? Päätös tehdään tänään illalla.
 
Softa tulee olemaan entistä merkittävämmässä asemassa autoissa tulevaisuudessa. Jos Eurooppalaiset hyppää Android Automotiveen niin heillä ei ole enää mitään keinoa erottua kiinalaisista ja taantuvat valmistamaan pelkkää bulkkia siinä missä kiinalaisetkin. Uskomatonta typeryyttä ja lyhytnäköisyyttä.
Rellu teki jo aiemmin saman päätöksen...

Jos ei ole tarpeeksi omia paukkuja kehittää ja ylläpitää omaa softaa, ehkä sitten on parempi ottaa valmiit ratkaisut käyttöön. Ei tässä mitään uutta, Nokia yritti pitkään sinnitellä omalla Symbianillaan ja myöhemmin Meego-legoilla ja Maemoilla vai mitä siellä oli, ja liian myöhään sitten päätti ottaa Mikkisoftan puhelinkäyttiksen käyttöön joka toki sekin meni plörinäksi.

Samsungikin yritti ainakin aiemmin pitkään ylläpitää omaa puhelinkäyttistään osalle puhelimistaan, mutta tuntuu vähä vähältä ymmärtäneen että säilyvät hengissä vain Androidia käyttämällä.

Tesla nyt ainakin toistaiseksi tuntuu omaavan tarpeeksi paukkuja oman softansa ylläpitoon, he ovat tuossa mielessä vähän sama kuin Apple ja iPhone. Sitä ei tiedä joutuuko Tesla joskus alkaa käyttämään myös Androidia, ja Apple valmistamaan Andoid-puhelimia. Ken tietää, minä ainakaan en.
 
2022 vuoden 64kwh Kona Trend (ajettu noin 20000km) vai 2000 vuoden Tesla Model 3 Stardard range plus ( noin 60 000km).
Konassa hieman halvempi rahoituskorko, autot samanhintaisia.

Jos 2020 Tesla niin takuu menee umpeen ensi vuonna, Konassa lienee pidempi takuu ja lienee ns. turvallisempi vaihtoehto?

EDIT: Kona lienee FWD joka on on noin yleisesti turvallisempi vaihtoehto keskiverto kuskille, rattimiehet sitten tykkää Teslan takavedosta enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tarvis nopeita mielipiteitä. Emäntä sai uuden työpaikan ja auto pitää hommata....

2022 vuoden 64kwh Kona Trend (ajettu noin 20000km) vai 2000 vuoden Tesla Model 3 Stardard range plus ( noin 60 000km).
Konassa hieman halvempi rahoituskorko, autot samanhintaisia.
Täh? 2020 tjsp?

Ottaisin ehkä itse Teslan, mutta veikkaan että emäntäsi lienee tyytyväinen kumpaan vain. Ja jos Kona on uudempi niin kai sitten tosiaan takuu on kauemmin voimassa?

Onko käynyt koeistumassa nuo? Minulle ainakin oli "järkytys" että Tesla M3:seen istumaan meneminen tuntui kuin olisi ujuttautunut karting-auton kyytiin lähelle maanpintaa, ja taakse mennessäni istumaan löin pääni ovenkarmiin. Eli tykkääkö sellaisesta "urheiluautomaisesta" tunnelmasta missä autoon kyyristytään sisään ja ajetaan melkein puoli-makuuasuennossa. Vaatinee totuttelemista meille jotka olemme tottuneet ajamaan autoa pystyasennossa selkä suorana. (Tuonkin takia ehkä enemmän tykkäisin Tesla Model Y:stä, ei tulle samanlaista kulttuurishokkia.)
 
Viimeksi muokattu:
Softa tulee olemaan entistä merkittävämmässä asemassa autoissa tulevaisuudessa. Jos Eurooppalaiset hyppää Android Automotiveen niin heillä ei ole enää mitään keinoa erottua kiinalaisista ja taantuvat valmistamaan pelkkää bulkkia siinä missä kiinalaisetkin. Uskomatonta typeryyttä ja lyhytnäköisyyttä.
Sanoisin että Nokia kaatui tämän takia. Nokialle se olisi kaiken kunniaksi ollut pikku hiluja kehittää kaikkea 3 OS rinnakkain mutta se ei kelvannut vaan täytyi väkisin tehdä sitä omaa ja sen jälkeen kaikki merkit kiinni kuolleeseen hevoseen. Ja tämä tehtiin sellaisena aikana kun puhelimen ainoa tehtävä oli puheluiden soittaminen ja sms lähettäminen. Nykyään auton ainoa tehtävä on paikasta A paikaan B matkaaminen.
 
Onko käynyt koeistumassa nuo? Minulle ainakin oli "järkytys" että Tesla M3:seen istumaan meneminen tuntui kuin olisi ujuttautunut karting-auton kyytiin lähelle maanpintaa, ja taakse mennessäni istumaan löin pääni ovenkarmiin. Eli tykkääkö sellaisesta "urheiluautomaisesta" tunnelmasta missä autoon kyyristytään sisään ja ajetaan melkein puoli-makuuasuennossa. Vaatinee totuttelemista meille jotka olemme tottuneet ajamaan autoa pystyasennossa selkä suorana. (Tuonkin takia ehkä enemmän tykkäisin Tesla Model Y:stä, ei tulle samanlaista kulttuurishokkia.)
En juuri näe eroa Model 3:n ja lähes minkä tahansa muun perus sedanin tai farkun kanssa. Tuntuu toki ahtaalta vaikka katumaasturin jälkeen, mutta niin tuntuu kaikki muutkin vastaavan korimallin autot.
 
Sanoisin että Nokia kaatui tämän takia. Nokialle se olisi kaiken kunniaksi ollut pikku hiluja kehittää kaikkea 3 OS rinnakkain mutta se ei kelvannut vaan täytyi väkisin tehdä sitä omaa ja sen jälkeen kaikki merkit kiinni kuolleeseen hevoseen.
Ihan yksinkertaistettuna, markkinoille tuli toimija joka tarjosi "ilmaisen" version, johon valmistajan ei tarvinnut laittaa euroakaan. Vanhat valmistajat siirtyivät siihen, koska näkivät sen olevan tapa pärjätä vanhaa kilpailiaa vastaan, ilmaan omaa panostusta.

Nokia jäi yksin, nippuun sitten haasteet kehityksssä.

Autoteollisuudella ei ole sitä yhteistä omaa, ja onko halua kimppaan ja onko se edes laillista. Toki jollain pitäisi se Google torjua.

Ja tämä tehtiin sellaisena aikana kun puhelimen ainoa tehtävä oli puheluiden soittaminen ja sms lähettäminen. Nykyään auton ainoa tehtävä on paikasta A paikaan B matkaaminen.
No silloin ne oli älypuhelimia, nyt on on sisällönkuluttamiseen. Eli siinä mielessä autovertaus hyvä, ennen ajamiseen, kuljettamiseen, nyt/kohta henkilön viihdyttämisen sen aikaan kun hänet siirretään paikasta a paikkaan b.
 
Nyt tarvis nopeita mielipiteitä. Emäntä sai uuden työpaikan ja auto pitää hommata....

2022 vuoden 64kwh Kona Trend (ajettu noin 20000km) vai 2000 vuoden Tesla Model 3 Stardard range plus ( noin 60 000km).
Konassa hieman halvempi rahoituskorko, autot samanhintaisia.

Autoa pidetään vähintään 5 vuotta.
Kumpi kannattaa ostaa? Päätös tehdään tänään illalla.

Jos lataa 99% ajoista kotona, Konassa on näköjään 5 vuotta takuuta ja 8v akulla.
Takuu - Hyundai

Mikäli tarkoitus on latailla tien päällä useammin, Tesla lataa huomattavasti hätäisemmin.
 
Mielestäni Nokian ja vanhan autoteollisuuden vertaaminen keskenään ei ole relevanttia. Mobiilipuolella ekosysteemillä ja sovellusten saatavuudella oli huomattavan suuri merkitys. Autoilupuolella ekosysteemillä ei ole samanlaista merkitystä varsinkin kun Android Auto ja Apple Carplay tuovat molemmat alustat saataville omine sovelluksineen. Teslaan en ole kaivannut mitään sovelluskauppaa sillä siinä on ainakin minulle juuri kaikki tarvittava.
Softalla mielsin tarkoitettavan auton softaa, siis ne millä se suoritutuu tehtävästä, turvallista itsenäistä liikkumista, laitteesta huolenpitoa, optimointia. kattavia ominaisuuksia.
Sinänsä näkymätöntä, jos toimii, ja sitten se päälle se käyttöliittymä, kaikki vaatii huomattavia resursseja, ja olatava niin suuri ja houkutteleva että kiinnostaa kolmansiaosapuolia.

Euroopan markkina sen kokoinen että täällä voisi pärjätä omansa, mutta ymmärtää eurooppalaisia valmistajia, ne joutuisi sitten muilla markkinoilla sijoittaan paikalliseen, ja kilpaileen euroopassa muiden kanssa.
 
According to the report, VW Golf will live on as an electric car and replace ID.3
The electric car version of the VW Golf was discontinued in 2020; instead, VW introduced the ID.3 compact car, which was designed from the ground up as a battery-powered vehicle. The Wolfsburg-based company has indicated that it intends to offer an electric Golf again at a later date. Auto Motor und Sport has learnt more about the planned offering in this segment.
VW wants to save its iconic Golf brand after the Golf 8 is discontinued in 2027, it says. The automotive magazine writes, citing board circles, that the Golf and ID.3 are to be merged into a compact model series that will once again bear the Golf name. A name combination ID Golf is also conceivable. VW has already protected corresponding names. The ID3 is to be discontinued with the electric Golf, but this does not generally apply to VW's ID electric car family.
The all-electric Golf 9 is due to be launched in 2028, according to the editorial team. The body will be modelled on the Golf, i.e. significantly flatter than that of the higher ID.3. The electric Golf 9 should also build on the universality and good reputation of the combustion-powered Golf. VW is also considering how the equally popular Polo and Passat icons can be retained.
In a recent interview with Auto Motor und Sport, VW brand boss Thomas Schäfer did not want to officially confirm the information, but emphasised the central role of the Golf for VW. "The Golf is and will remain an absolute core model for Volkswagen," said Schäfer. "The Golf and the entire segment are still very popular in Europe. And I believe it will stay that way. That's why we will also take the Golf into the electric future."
 
Nyt tarvis nopeita mielipiteitä. Emäntä sai uuden työpaikan ja auto pitää hommata....

2022 vuoden 64kwh Kona Trend (ajettu noin 20000km) vai 2000 vuoden Tesla Model 3 Stardard range plus ( noin 60 000km).
Konassa hieman halvempi rahoituskorko, autot samanhintaisia.

Autoa pidetään vähintään 5 vuotta.
Kumpi kannattaa ostaa? Päätös tehdään tänään illalla.

Tällä kysymyksen asettelulla tulee varmaan vastauksia hyvin laajasti, mutta oma mielipide nyt siltä pohjalta, että toissapäivänä saatiin pihaan uuden mallin sähkö-Kona ja tuli kuukausi ennen tutkailtua asioita aika tarkasti.

Isoin kysymys liittynee latausmahdollisuuksiin. Konalla saa istua pikalatauksessa ainakin kaksinkertaisen ajan Teslaan verrattuna normaalilla 10-80% latausvälillä. Eli jos on pidempi matka ja akulla ei pääse edestakaisin kotiin lataamaan tai ole mahdollisuus ladata työpaikalla, niin Kona voi muodostua turhauttavaksi.

Konan puolesta puhuu merkin luotettavuus ja pitkä takuu. Toisaalta vanhan Konan huoltoväli on jostain käsittämättömästä syystä vain 1 v tai 15 000 kilometriä eli tarkastushuollossa saa sitten pysähtyä aika usein.

Jos on halu saada ripeä poistuminen valoista ja urheilullinen ajettavuus niin Konan voi unohtaa keskustelusta. Toki kuten joku mainitsi tuossa aiemmin, niin Teslassa istutaan alhaalla ja asennosta varmaan joko tykkää tai ei.

Sisätiloissa uusi Kona vie voiton tuosta Teslasta, mutta 2022 Kona ei tosiaan taida niillä juhlia, joten kannattaa kumpaakin koeistuilla ja tarpeita vertailla. Jos tulee vain ajamiseen eikä tavaran kuskaamiseen tai muiden kyyditsemiseen niin kumpikin riittävän kokoisia.

Ja vielä jos autoa pidetään 5 vuotta niin kyllähän tuo 40 000 kilometrin ero ajokilometreissäkin jotain painaa. Kuitenkin neljäsosa molempien merkkien akkutakuusta. Mikä mahtaa olla se vuosittainen ajosuorite ja arvio kilometreistä 5 vuoden päässä?
 
Kiinalaisillakin tuntuu olevan eväitä tehdä omat infotainmentit. Ei se oikeasti ole mitään rakettitiedettä. Pelkkä linux ja vähän UI:ta juttelemaan auton komponenteille. Valmiitakin firmoja alalta löytyy jos ei omat rahkeet riitä, mm. eräs suomalainen.
Tehdäänkö nyt 10 luvun käyttöliittymä, vai huomisen ?
Euroopalaisella autoteollisuudella on jotain, mm Here navigointi/kartta firma, Ai osaamista voi hankkia, ja sitten pitäsi vielä ne sisältöjutut , ala paha kun niissä tuppaa viemään isoin kaikki. Toki Suomessa Googlen asema ihan käyttäjän tarpeiden tyydyttämisessä on jäätävä, muualla muillakin jotain.

Toki asiaa voi lähestyä niin että tuodaan se Google taskussa.
 
Konan puolesta puhuu merkin luotettavuus ja pitkä takuu. Toisaalta vanhan Konan huoltoväli on jostain käsittämättömästä syystä vain 1 v tai 15 000 kilometriä eli tarkastushuollossa saa sitten pysähtyä aika usein.
Tähän vielä muistutuksena jos joku ei tiedä tai muista niin Teslaan saa 8v ja 160tkm takuun rahalla. Mutta maksaa toki rahaa. Ja Teslassa huoltoväliä ei ole, mutta itse tietysti pitä huolehtia että auto pysyy kunnossa.
 
Kiinalaisillakin tuntuu olevan eväitä tehdä omat infotainmentit. Ei se oikeasti ole mitään rakettitiedettä. Pelkkä linux ja vähän UI:ta juttelemaan auton komponenteille. Valmiitakin firmoja alalta löytyy jos ei omat rahkeet riitä, mm. eräs suomalainen.
Mä ajattelin että siinä tulee myös kaikki oman navigaation ylläpito (en esim. tiedä käyttääkö Tesla navigoinnissaan omia vai kenen karttoja ja navigaatiota), ja kai siinä noin yleisesti on kaikenlaista ylläpitoa ja muutakin. Pitääkö Googlen systeemiä käytettäessä autonvalmistajalla olla omat palvelimet jotka palvelevat autoja, vai hoituuko Googlen palvelimilla joita Google ylläiptää, ja sitä rataa?

Kiinalaisilla voi Teslan lisäksi olla paukkuja ja haluja tuollaiseen, ja heillä varmaan motiivina myös se etteivät halua asentaa amerikkalaisen datankäsittelyfirman järjestelmää välttämättä autoihinsa, tai Kiinan hallituskaan ei ehkä pidä ajatuksesta kun asettavat Tesloillekin rajoituksia miten lähellä hallintorakennuksia yms. kiinalaiset Teslat saavat ajaa, vakoilunpelossaan... No, onhan toki kiinalaispuhelimia yms. joissa on Android.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän vielä muistutuksena jos joku ei tiedä tai muista niin Teslaan saa 8v ja 160tkm takuun rahalla. Mutta maksaa toki rahaa. Ja Teslassa huoltoväliä ei ole, mutta itse tietysti pitä huolehtia että auto pysyy kunnossa.
Mainosteksti kai saa kopioida
Tesla sanoi:
Laajennettu takuu
Niin kauan kuin ajoneuvossasi on uuden ajoneuvon rajoitetun takuu voimassa, voit hankkia Helvetia-vakuutusyhtiöstä laajennetun takuun, joka pidentää suojaasi jopa neljällä vuodella tai 80 000 kilometrillä sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.
Laajennettu takuu suojaa ajoneuvosi sähköisten tai mekaanisten vikojen varalta ja myös jos autosi on korjattava tai siihen on vaihdettava osa jostain muusta syystä kuin normaalista kulumisesta tai laiminlyönnistä johtuen. Tämä ei koske ajoneuvon akkua ja voimansiirtoyksikköä, joita koskevat erilliset takuut.
Laajennetun takuun tarjouksen saaminen Helvetia-vakuutusyhtiöstä kestää vain muutamia minuutteja. Voit tarkastella vakuutuksen kattavuutta ja tilata vakuutuksen verkossa omalta kotisohvaltasi.
En nyt tuota ihan ymmärrä, ja mitä lisäarvoa tuosta kuluttaja saa.

"Laajennettu takuu suojaa ajoneuvosi sähköisten tai mekaanisten vikojen varalta ja myös jos autosi on korjattava tai siihen on vaihdettava osa jostain muusta syystä kuin normaalista kulumisesta tai laiminlyönnistä johtuen"

Eli sähköiset ja mekaaniset viat menee tuohon takuuseen, eli se olisi lisäarvoa. Tuon "_ja_" sanan jälkeen olevat ei suurta etua, jos ne kuuluu kuluttajansuojaa muutenkin.



Edit:
Tesla - Extended Warranty , FAQ kuvakkeesta, muuttunut takuuvakuutus nimiseksi (!).
Sieltä sitten linkki eglanninkieliseen juristien laatimaan PDFään URL jos toimii
 
En juuri näe eroa Model 3:n ja lähes minkä tahansa muun perus sedanin tai farkun kanssa. Tuntuu toki ahtaalta vaikka katumaasturin jälkeen, mutta niin tuntuu kaikki muutkin vastaavan korimallin autot.
Mulla vertailukohtana pikkuautot kuten Toyota Auris 2007 tai Renault Zoe, ja ehkä kauan sitten ajettu Ford Mondeo farkku, Ainakin noihin verrattuna olin yllättynyt miten Tesla M3:seen pujottaudutaan sisään ja miten matalalla ollaan, ja kun näin pelkääjän paikan istuimen ekan kerran, luulin että joku oli laskenut sen makuuasentoon nukkuakseen pitkän matkan ajan, kunnes huomasin että kuskin penkki oli samalla tavalla puolimakuuasennossa. En tullut kokeilleeksi kuinka pystyyn sen sitten olisi saanut, kyllähän siihen "makuuasentoonkin" tottui.

EDIT: Tarkennetaan vielä että ei siis M3:n sisällä istuminen, edes takapenkillä, tuntunut tällaiselle melko keskimittaiselle yhtään ahtaalta vaan tilaa oli enemmän kuin riittävästi, semminkin kun pienempiin autoihin olen jo tottunut. Enemmän kyse oli sisään menosta, kuinka matalalla ja kuinka "makuuasennossa" siellä oltiin, joka oli minulle vähän yllätys.

Koeistumallahan se selviää tuleeko siitä kulttuurishokkia, ja pidän todennäköisenä että siihen tottuu nopeasti, ellei sitten ole Pihtiputaan mummo jolle voi olla hankala pujottautua sisään ja nousta matalalta. Aikoinaan Toyotaa koeajaessani ihmettelin miten kevyen höttöinen ohjaus on verrattuna Volkkariin, ja koeajon jälkeen Volkkarini rattiin takaisin hypätessäni ihmettelin ai näinkös hemmetin jäykkä Volkkarin ohjaus olikin, pääsi unohtumaan Toyotan koeajon aikana. Tuntui kuin Toyotaa olisi voinut ohjata sormenpäillään ja Volkkarin rattia piti vääntää voimalla kaksin käsin (mutta toisaalta ohjaus tuntui myös vakaammalta), silti molempiin ehdin tottua.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä pointti. Tätä en muistanutkaan. Kona ei käytännössä lataa kuin maksimissaan 50kW teholla ja sitäkin talvella aniharvoin, joskus kesällä näin hetken 62kW tehon, mutta senkin vain kerran. Parhaat Model3 mallit lataa viisinkertaisella teholla tähän verrattuna ja niissä kaikissa on myös tehokas akun esilämmitys. Karkesti siis Teslalla menee laturilla puoli tuntia ja Konalla vähintään tunti.



Tuo Hyundai luotettavuus on vähän suhteellinen käsite. Luulen sen suurimmalti osin olevan tuon pitkän takuun ansiota, vikoja kyllä on mutta ne hoidetaan kuntoon. Meillä oli kaksi Konaa, molemmissa alkoi sähkömoottorin? laakeri ääntämään kun oli ajettu n. 20tkm ja toisella 40tkm. Toisesta meni akku vaihtoon 35tkm kohdalla. Siinä vaiheessa nämä saivat lähteä meidän käytöstä.

Omalla Model 3 on ajettu n. 80tkm ja mitään isompia vikoja ei ole ollut, sinänsä yllättävää kun verrataan laadutonta ja laadukasta merkkiä keskenään ja omat kokemukset on kuitenkin aika päinvastaiset.

Taidetaan päätyä Teslaan ne paransi tarjoustaan, vielä kun kerrottiin että mietitään.... Ja meillä on toi vanha kans Kona 39kwh. Hyundain laatu ei vakuuta. On ollut takuu huollossa monta kertaa..
 
Tesla ei (lähtökohtaisesti) noudata kuluttajansuojalakia tai virhevastuuta, joten ihan pätevä hankkia tuo jos ei halua itse maksaa asianajo ym. kuluja.
Tuota, tuskin se Tesla astuu ruotuun jos lampaat maksaa itse myyjän virheet.

Tuo on ennemmin suositus jättää asioimaista koko firman kanssa. (Ymmärrän toki yksilöntasolla päätöksen)
Rangerin mukaan Helvetian kanssa ei ole ollut vääntämistä kuluista.
No en nyt edes ihan varma mitä tuo vakuutus kattaa, ei kata akkua, voimalinjaa ym.
 
Taidetaan päätyä Teslaan ne paransi tarjoustaan, vielä kun kerrottiin että mietitään.... Ja meillä on toi vanha kans Kona 39kwh. Hyundain laatu ei vakuuta. On ollut takuu huollossa monta kertaa..
Onnellisia ja hauskoja kilometrejä!

Onko valkoinen? Kannattaa laittaa vaikka kuskin oveen joku punainen tarra että erottaa muista Tesloista parkkihallissa.
 
Mikään takuu ei kata itseaiheutettuja vaurioita.
Tämä oli joku vakuutustuote.
Eli tämä ei siis korvaa ?
Mutta korvaako tämä sitten kuluvat jutut. ja jos korvaa niin kuinka paljon pitää olla kulunut.

Edit:
Jos tuossa vakuutuksessa ei ole kuluttajalle muutakuin lakisääteisen vastuun verran omainaisuuksia, niin kannattaa miettiä onko 1500-3000€ arvoinen, vai lisääkö oikeusturvavakuutuksen ylirajaa muutamalla kympillä. ja loput säästöön.

Voi tietekin pohtia että saako käytettynä hinnanverran enemmän, jos jälleenmyyntiarvoa miettii.
 
Viimeksi muokattu:
Pimputtelu tosin on myös nykyautoissa vaatimus ja kaikki uudet tyyppihyväksynnät vaativat että auto pimputtelee mm ylinopeudesta (kuten Ioniq 5 ja 6 jne)
Uusi bZ4X tuli kotipihaan eilen. Hämmennyin kun eihän tuo pimputtele juuri mistään, ainakaan siinä määrin mitä arvostelujen perusteella odotin. Tämä varmaan liittynee siihen, että karvalakkimallissani ei ole kuljettajan vireystilan valvontaa, eli sitä kameraa joka vahtisi mihin päin naama osoittaa. Ainoa valvonta mitä olen havainnut, on mittaristossa näkyvän liikennemerkin muuttuminen punaiseksi jos nopeus ylittyy, eikä siihenkään liity pimputusta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom