Ei hemmetti ei mitään tällaisia himmeleitä, katsastusasemat ei varmasti tee tällaista ilmaiseksi ja siitä tulee vaiva käydä siellä konttorilla, lisäksi jos Suomen kaikki 3M+ autoa käy vuodenvaihteessa kirjaamassa kilsat niin voi kuvitella mikä ruuhka....
Katsastuksen yhteydessä auton vakiomittari luettu ja kirjattu. Joten jos siellä veromittari niin sen lukeminen on toki kustannus mutta ei siitä kannata vaikeaa tehdä, vaan helppo.
Siitä ei tule mitään jos meinaat että kävisivät vuoden vaihteessa, vaan ihan se katsastuksen yhteydessä. ja halutessa verovelvollisen vaihtuessa, tai laitteen hajoamisen/korjaamisen yhteydessä, mutta sen kai voisi tehdä asennus/korjaamo firmatkin.
Vuosimaksu auton painon / WLTP kulutuksen perusteella on ylivoimaisesti yksinkertaisin ja riittää kun nykyistä käyttöveroa nostettaisiin.
Paljon ajavat toki noin, mutta se olisi auton omistamisen verotusta, km verotus on auton käytön verotusta.
Jos tavoite vähentää autokantaa, niin kannattaa verottaa omistamista, jos tavoite verottaa ajamista, niin sitten käytön mukaan.
Omistaminen on toki paha-asia, mutta jos se tekee lisäajamisesta halpaa, niin se lisää ns turhaa ajoa, sellaista mille olisi muitakin vaihtoehtoja.
Minä olen ideologisesti henkeen ja vereen vastaan kaikkea valtion byrokratian lisäämistä vastaan, julkinen sektori on jo nyt liian paisunut.
Jos km verotusta et vastusta, vaan byrokratia, niin tässä voisi miettiä malleja jotka ovet kevyitä, eikä malleja jotka olisivat raskaita.
Ehdotettu sähköistä tietojen keruutta, jolloin verottaja voisi sen automatisoida ja jos rajapintoja useita, niin mittari voisi raportoida ilman käyttäjän vaivaa. Toki se mittari olisi yksi tekninen laite lisää, josta voi olla harmia joskus.
Ja vastauksena tulee että olin Lapissa lomalla, ei ollut nettiyhteyttä itärajan hevonperseessä. Mitäs tähän virasto sanoo?
Kuten sanoin, tulee vaan taas joku himmeli tähän päälle joka on kansantaloudellisesti täysin tehotonta. Ei jatkoon.
En nyt ymmärrä mitä ongelmaa rakennat.
Jos jemmaat auton jonnekkin katveeseen, niin vähän niinkuin nyt, laitetaan auto seisontaan. Jos viimeisen luetutn km ilmoituksen ja seisontaan laiton välillä on aukko, niin siinä kannatta vuorokausi veroa. eli vähän se mitä ehdotit itsekkin.
Koska jokatapauksessa tulee tilanteita missä mittari tuhoutuu, ajonevo katoaa(varastetaan, tuhoutuu, uppoaa mereen jne), ja jää aukko viimeisen virallisen lukeman että viimeisen käyttöpäivän välille, niin sille välillä joku kohtuullinen päivävero.
Niin tuo kuvailemasti tilanne missä auto jää jonnekkin lappiin seisontaan "toistaiseksi", niin ei tarvi lähteä mittarin luku reissulle sen takia.