Yleistä keskustelua sähköautoista

En tiedä mikä vaikeus olis laittaa kilometrien keräys katsastuskonttorien hommaksi, ei siis katsastusta kaikille vuoden välein, mutta velvoite käydä asemalla ja siellä kirjataan tietokantaan ajetut kimometrit. GPS seurantaa en toivo itsekään. Kilometrin hinnassa voi olla eroja missä päin suomea ne on ajettu, mutta suhtaudun ylipäätään nihkeästi kaikenlaisiin "ruuhka"maksuihin meillä, eihän meitä ole täällä ruuhkaksi asti.

Näin ajattelin aluksi itsekin, mutta mites omistajan vaihtuessa? Ja miten saat reilusti jyvitettyä hinnat eri puolille Suomea? Entä jos asuu PKS:llä mutta ajaa työn puolesta paljon maakunnissa? Tai toisinpäin?

Ei tuo nyt ihan noin suoraviivasta kuitenkaan ole. Noin muutenkin noissa kilometriveroissa on vähän se, että käytännössä se olisi saman asian tuplaverottamista, koska maksat kilometriperusteisesti jo nyt polttoaineen tai sähkön verotuksen muodossa. Toki ongelma on juuri se, että sähkön verotusta ei voi kokonaisuudessaan hirveästi korottaa ja vastaavasti autoihin menevän sähköenergian korvamerkintä olisi aika mahdotonta (ainakin kotilatauksen osalta).
 
Suomi on iso maa, tämä on maaseudulla asuville aika rapsakka kun omalla autolla pitää liikkua koko ajan.

Lisäksi kilsojen raportointi yms aiheuttaa vain turhaa byrokratiaa josta tulisi päästä eroon.
Mitä byrokratiaa siinä on kun jokaisessa sähköautossa on lakisääteisesti 3G / 4G modeemi ja ne voivat uploadata kerran päivässä kilometrilukeman suoraan liikenneviraston palvelimelle?
 
En tiedä mikä vaikeus olis laittaa kilometrien keräys katsastuskonttorien hommaksi, ei siis katsastusta kaikille vuoden välein, mutta velvoite käydä asemalla ja siellä kirjataan tietokantaan ajetut kimometrit.
Asemat lukee mittarikilometrit, mutta keskustellaan km verosta, niin verotettaviin ajoneuvoisin tarvitaan sellainen matkamittari johon luottaa sekä veronmaksaja että verottaja. Verottaja todennäköisesti haluaa tiedot sähköisesti, katsastus asema voi sitten tarkistaa veromittarin kunnon ja miksei myös lukea vertailu lukeman. Poliisi toki voisi valvoa myös , ja siihenkin voi liittää automatiikkaa.

Koska mittarit voi hajota, ja ehkä kaikkiin ei kannata mittaria laittaa, niin päivävero voisi olla rinnalla. Toki joku voi vetää päivässä 1000km, mutta ei se päivän hinna tarvi olla niin isoa ajoa vastaava.
 
En tiedä mikä vaikeus olis laittaa kilometrien keräys katsastuskonttorien hommaksi, ei siis katsastusta kaikille vuoden välein, mutta velvoite käydä asemalla ja siellä kirjataan tietokantaan ajetut kimometrit. GPS seurantaa en toivo itsekään. Kilometrin hinnassa voi olla eroja missä päin suomea ne on ajettu, mutta suhtaudun ylipäätään nihkeästi kaikenlaisiin "ruuhka"maksuihin meillä, eihän meitä ole täällä ruuhkaksi asti.

Ei hemmetti ei mitään tällaisia himmeleitä, katsastusasemat ei varmasti tee tällaista ilmaiseksi ja siitä tulee vaiva käydä siellä konttorilla, lisäksi jos Suomen kaikki 3M+ autoa käy vuodenvaihteessa kirjaamassa kilsat niin voi kuvitella mikä ruuhka.

Vuosimaksu auton painon / WLTP kulutuksen perusteella on ylivoimaisesti yksinkertaisin ja riittää kun nykyistä käyttöveroa nostettaisiin.

Minä olen ideologisesti henkeen ja vereen vastaan kaikkea valtion byrokratian lisäämistä vastaan, julkinen sektori on jo nyt liian paisunut.
 
Mitä byrokratiaa siinä on kun jokaisessa sähköautossa on lakisääteisesti 3G / 4G modeemi ja ne voivat uploadata kerran päivässä kilometrilukeman suoraan liikenneviraston palvelimelle?

Mitäs sitten kun se 3g/4g modeemi hajoaa ja auto vetää ns. pimeänä puoli vuotta? Ei, ei tällaisia himmeleitä yhtään.
 
Mitäs sitten kun se 3g/4g modeemi hajoaa ja auto vetää ns. pimeänä puoli vuotta? Ei, ei tällaisia himmeleitä yhtään.
Laskua vaan arviolaskutuksella aikaisemman ajelun mukaan + liikennevirasto lähettää omistajalle tekstarin että hei, sun auto ei raportoi kilsoja, kantsii korjata tai tulee random-kokoisia laskuja. Ja kilsojen tarkastus seuraavassa katsastuksessa omistajan laskuun jos ei halua korjata.

Ongelman suuruus on muutenkin joku "koskettaa 0.01%:ia ihmisistä" koska 3G / LTE-modeemit ovat todella luotettavia.
 
Laskua vaan arviolaskutuksella aikaisemman ajelun mukaan + liikennevirasto lähettää omistajalle tekstarin että hei, sun auto ei raportoi kilsoja, kantsii korjata tai tulee random-kokoisia laskuja. Ja kilsojen tarkastus seuraavassa katsastuksessa omistajan laskuun jos ei halua korjata.

Ja vastauksena tulee että olin Lapissa lomalla, ei ollut nettiyhteyttä itärajan hevonperseessä. Mitäs tähän virasto sanoo?

Kuten sanoin, tulee vaan taas joku himmeli tähän päälle joka on kansantaloudellisesti täysin tehotonta. Ei jatkoon.
 
Ei hemmetti ei mitään tällaisia himmeleitä, katsastusasemat ei varmasti tee tällaista ilmaiseksi ja siitä tulee vaiva käydä siellä konttorilla, lisäksi jos Suomen kaikki 3M+ autoa käy vuodenvaihteessa kirjaamassa kilsat niin voi kuvitella mikä ruuhka....
Katsastuksen yhteydessä auton vakiomittari luettu ja kirjattu. Joten jos siellä veromittari niin sen lukeminen on toki kustannus mutta ei siitä kannata vaikeaa tehdä, vaan helppo.

Siitä ei tule mitään jos meinaat että kävisivät vuoden vaihteessa, vaan ihan se katsastuksen yhteydessä. ja halutessa verovelvollisen vaihtuessa, tai laitteen hajoamisen/korjaamisen yhteydessä, mutta sen kai voisi tehdä asennus/korjaamo firmatkin.

Vuosimaksu auton painon / WLTP kulutuksen perusteella on ylivoimaisesti yksinkertaisin ja riittää kun nykyistä käyttöveroa nostettaisiin.
Paljon ajavat toki noin, mutta se olisi auton omistamisen verotusta, km verotus on auton käytön verotusta.

Jos tavoite vähentää autokantaa, niin kannattaa verottaa omistamista, jos tavoite verottaa ajamista, niin sitten käytön mukaan.

Omistaminen on toki paha-asia, mutta jos se tekee lisäajamisesta halpaa, niin se lisää ns turhaa ajoa, sellaista mille olisi muitakin vaihtoehtoja.

Minä olen ideologisesti henkeen ja vereen vastaan kaikkea valtion byrokratian lisäämistä vastaan, julkinen sektori on jo nyt liian paisunut.
Jos km verotusta et vastusta, vaan byrokratia, niin tässä voisi miettiä malleja jotka ovet kevyitä, eikä malleja jotka olisivat raskaita.

Ehdotettu sähköistä tietojen keruutta, jolloin verottaja voisi sen automatisoida ja jos rajapintoja useita, niin mittari voisi raportoida ilman käyttäjän vaivaa. Toki se mittari olisi yksi tekninen laite lisää, josta voi olla harmia joskus.


Ja vastauksena tulee että olin Lapissa lomalla, ei ollut nettiyhteyttä itärajan hevonperseessä. Mitäs tähän virasto sanoo?

Kuten sanoin, tulee vaan taas joku himmeli tähän päälle joka on kansantaloudellisesti täysin tehotonta. Ei jatkoon.
En nyt ymmärrä mitä ongelmaa rakennat.

Jos jemmaat auton jonnekkin katveeseen, niin vähän niinkuin nyt, laitetaan auto seisontaan. Jos viimeisen luetutn km ilmoituksen ja seisontaan laiton välillä on aukko, niin siinä kannatta vuorokausi veroa. eli vähän se mitä ehdotit itsekkin.

Koska jokatapauksessa tulee tilanteita missä mittari tuhoutuu, ajonevo katoaa(varastetaan, tuhoutuu, uppoaa mereen jne), ja jää aukko viimeisen virallisen lukeman että viimeisen käyttöpäivän välille, niin sille välillä joku kohtuullinen päivävero.

Niin tuo kuvailemasti tilanne missä auto jää jonnekkin lappiin seisontaan "toistaiseksi", niin ei tarvi lähteä mittarin luku reissulle sen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä ei tule mitään jos meinaat että kävisivät vuoden vaihteessa, vaan ihan se katsastuksen yhteydessä. ja halutessa verovelvollisen vaihtuessa, tai laitteen hajoamisen/korjaamisen yhteydessä, mutta sen kai voisi tehdä asennus/korjaamo firmatkin.

Mutta kun kaikki autot eivät käy vuosikatsastuksessa!

Paljon ajavat toki noin, mutta se olisi auton omistamisen verotusta, km verotus on auton käytön verotusta.

Ei ihan noinkaan, ajoneuvovero veloitetaan vain niiltä päiviltä kuin auto on rekisterissä/käytössä. Ymmärrän toki mitä tarkoitat mutta yksikään malli ei ole kevyt, helppo tai halpa järjestää. Paitsi nykyisen ajoneuvoveron nosto.

Ehdotettu sähköistä tietojen keruutta, jolloin verottaja voisi sen automatisoida ja jos rajapintoja useita, niin mittari voisi raportoida ilman käyttäjän vaivaa. Toki se mittari olisi yksi tekninen laite lisää, josta voi olla harmia joskus.

Tämä ei ole helppo, kevyt tai halpa.
 
Mitenhän tässä taas saisit ajatukset ilmaistua Keskustasta ilman että syyllistyisi olemaan kauhean vulgaari tai epäasiallinen, siinäpä vasta päivän pulma. Tuossa lyhyesti mitä ajattelen ******** ********* ******* *******.

Valtionvarainministeriöllä on joku tilinumero mihin voi lahjoittaa rahaa jos tuntuu siltä että on rikas sähköautoilija jota verotetaan liian vähän nyt kilometreistä. Ajatusrikokset tulee pian lakiin ja sitten aletaan valvomaan autoilua pahimmallaan satelliitti paikannuksella. Kyllä noi löysät rahat on jo aika hyvin suurimmalta osalta kansaa verotettu pois ja se mitä niillä vero euroilla saa hupenee hyvin nopeasti.

Tuollaiset vittuilu verot mistä tulee jotain 50 miljoonaa ovat juuri sitä miltä ne vaikuttavat, vittuilua kansalle, lähetetään ekana sinne sun tänne miljardeja ja sitten leikitään kotimaassa näillä penneillä huvikseen, näistä ei kukaan kostu paitsi pari byrokraattia saadaan palkattua.
 
Tämä ei ole helppo, kevyt tai halpa.
Omasta näkökulmastani tuo vaikuttaa paljon helpommalta, kevyemmältä ja halvemmalta se on kuin nykyinen polttoaineen verotus jossa syynätään öljynjalostusta, rekkarallia, kuormakirjoja, maahantuontia, bensapumppuja jne.

Sulla on vaan joku pinttymä päässä, että uusi on jotenkin vaikea ja hankala ja kuvitelma että nykyiset todella monimutkaiset systeemit ovat jotenkin parempia. Mutta ollaan vaan eri mieltä, ei minua kiinnosta vängätä asiasta tämän enempää.
 
Mutta kun kaikki autot eivät käy vuosikatsastuksessa!
Aiemmin kommentoitu, että eivät käy , uudet autot eivät käy. Se tarviisiko uusien autojen käydä km verotuksella ei välttämättä. Jos tarvitsee, niin sitten toki pitäisi käydä jossain missä asia hoituu.

Ei ihan noinkaan, ajoneuvovero veloitetaan vain niiltä päiviltä kuin auto on rekisterissä/käytössä. Ymmärrän toki mitä tarkoitat mutta yksikään malli ei ole kevyt, helppo tai halpa järjestää. Paitsi nykyisen ajoneuvoveron nosto.
Jos sitä byrokratian keveyttä kaipaat, niin km verotus on kevyempi kuin päiväverotus. Auto voisi toki laskea päiviä, jolloin ajettu. Mutta tämä systeemi missä vahvalla tunistatumisella ilmoitetaan ennen ajoon lähtöä käyttöpäivästä ja lopetetaan samalla tavalla, niin se varsin raskasta vs se että auto / verovelvollinen raportoi kilometrit, esim vuosittain tai ennen jotain km määrää.

Lisäksi tuo km verotus on käytön mukaan verottamista paljon vahvemmin kuin päiväverotus.


Edi:
Siis nykyään ei ole todellista päiväverotusta, esim jos ajat sunnuntaisin.
 
Toki ongelma on juuri se, että sähkön verotusta ei voi kokonaisuudessaan hirveästi korottaa
Miksi ei? Sitähän tarvitsisi korottaa prosentuaalisesti paljon vähemmän koska sähkön yksityiskuluttajia on lukumääräisestä paljon enemmän, kuin pelkkiä sähköautoilijoita.

Ihmettelen edelleen näkemystä että nimenomaan ja ainoastaan autoiijoilta pitää saada jotain haluttua "verokertymää", ainoana perusteluna "no mutku niin on tehty ennenkin, verotettu autoilijoita kymmenkertaisesti muihin verrattuna, joten miksi luopua siitä kun on kerran saatu ekstraverotus käyntiin".

Keskustan esityksessä positiivisinta oli että siihen ei väkipakolla ympätty GPS-seurantaa yms. mukaan, mutta kummalliselta tuntuu että tuolla pyrittäisiin tekemään sähköautoilusta nykyistä huomattavasti kalliimpaa, saastuttavaan polttomoottoriautoiluun verrattuna. Eli puhdas vittuiluvero keskustalta sähköautoilijoille. Ehkä sitten pitäisikin vaihtaa takaisin diesel-autoon?
 
Omasta näkökulmastani tuo vaikuttaa paljon helpommalta, kevyemmältä ja halvemmalta se on kuin nykyinen polttoaineen verotus jossa syynätään öljynjalostusta, rekkarallia, kuormakirjoja, maahantuontia, bensapumppuja jne.

Sulla on vaan joku pinttymä päässä, että uusi on jotenkin vaikea ja hankala ja kuvitelma että nykyiset todella monimutkaiset systeemit ovat jotenkin parempia. Mutta ollaan vaan eri mieltä, ei minua kiinnosta vängätä asiasta tämän enempää.
Jos ei uskota siihen että luovutaan autoilun verottamisesta kokonaan, niin toit hyvin esille että parhamillaan km verotus voi olla selkyttävä, yksinkertaistava, byrokratiaa vähentävä.

Jos pystyään liikenne energian verotuksessa, ja "omistamisen" verotuksessa, niin kotilataus asemiin sitten ne veromittarit, tai parempi, autojen latausliittimiin veromittarit. jälkimmäinen toisi sen sama luku jutun kuin km mittari. Jos se on ei. ei, niin sitten niihin latausasemiin ja autoon tunniste, latausasemat sitten raportoisi lataukset, ja tyyliin Inspectan tarkastaja kävisi välillä tarkistamassa. Autot tarvitsisivat jonkin systeemin millä ne erottaa "pimeän" sähkön, eli verottoman latauksen. siitä kärähtämisestä sitten arvioveroa.

km verolla ehkä potenttiaalia ja tosiaan tuo mitä sanoit, niin polttoainepuolella yksinkertaistaisi, joka aidosti iso juttu.
 
Ihan turhaa askartelua, koska se nyt on melkeinpä fakta, että käyttövoimat tulee siroamaan ja näistä eri veroista/kompensaatioista tulee päästä eroon:

- Kilometriperusteinen vero. Ihan sama millä polttoaineella ajat, samanlainen maksu. Polttoaineesi saat sitten vapaasti valita millä ja paljonko olet siitä valmis maksamaan, fossiilinen vai synteettinen bensa, biokaasu, diesel, sähkö, vety...
Käy, bensassa ja dieselissä on jo helvetin kova käytännössä kilometrivero. Matkamittarista se ei oikein muutamaa vuotta vanhemmassa toimi kun sitä pystyy manipuloimaan. Mutta miten verotat erikseen sähköauton sähköä.
 
Siksipä km perustainen vero, koska sitä ei pysty erottelemaan (järkevästi) ilman Hammerin pelkäämää byroslavian itsenäisyysjulistusta.
 
Omasta näkökulmastani tuo vaikuttaa paljon helpommalta, kevyemmältä ja halvemmalta se on kuin nykyinen polttoaineen verotus jossa syynätään öljynjalostusta, rekkarallia, kuormakirjoja, maahantuontia, bensapumppuja jne.

En verrannut tähän alkuunkaan vaan ajoneuvoveron/käyttövoimaveron nostamiseen. Nuo on eri asia.
 
Eikös noista about kaikista pysty ODBn kautta lukemaan sähköllä kuljetut kilometrit (tai ehkä tarkemmin lataukseen käytetyt sähköt usein erikseen merkittynä AC ja DC lataus)? Katsastuskonttorin hommaa ja/tai kun auto viedää vuosihuoltoon (uuden auton kohdalla yleensä takuun takia) niin luetaan ja raportoidaan samalla. Tuosta saadaan suoraan kulutettu sähkö ja lätkäistään sille joku extra 5c/kWh vero (about 1c/km jos mennään Teslan malli y kululla io-techin uusimman videon mukaan lappiajelussa). Tuosa summaa sitten nostamalla/laskemalla tuosta sille voidaan säätää sopivaksi katsottava taso.

Puhutaan kuitenkin sähköautoista, niin ei tuo nyt liian vaikealta/byrokraattiselta kuulosta. Katsastuksen yhteydessä tehtäviin tarkistuksiin lisääminen ei ole kovin iso lainsäädännöllinen muutos ja/tai kustannus ja huoltojen hintoihin voidaan laittaa joku 10e maksimikulu ko. raportoinnille niin hyvä tulee. Ne mitä ei huolleta ensimmäiseen X -vuoteen niin maksavat maksunsa vaan vähän myöhässä.
 
Viimeksi muokattu:
Ne mitä ei huolleta ensimmäiseen X -vuoteen niin maksavat maksunsa vaan vähän myöhässä.

Niin meinaat että lävähtää lasku 3vuoden kilsoista kerralla?

En ymmärrä tätä intoa säätää byrokraattisia verotusmalleja kun vaihtoehtona olisi äärimmäisen yksinkertainen ratkaisu jonka järjestelmät on jo olemassa.
 
Niin meinaat että lävähtää lasku 3vuoden kilsoista kerralla?

En ymmärrä tätä intoa säätää byrokraattisia verotusmalleja kun vaihtoehtona olisi äärimmäisen yksinkertainen ratkaisu jonka järjestelmät on jo olemassa.

Vaikka. Toki siihen voidaan laittaa joku automaattilaskutus about 10000km ajamiseen vuosittain ja maksu tasataan silloin kun tieto saadaan.

Lähinnä kyse on ajamisen verottamisesta, ei omistamisen verottamisesta. Omistusta voidaan toki verottaa könttäsummalla, mutta reilumpaa olisi verottaa sitä ajamista koska sen vaikutukset infraan, tiestöön, kaavoittamiseen ja vastaavaan ovat merkittävämmät kuin se että auto seisoo pihassa/tallissa.

Mutta lopetan tämän omalta osalta tähän kun lipsuu sähköautoista kauemmaksi.

Itseäni kiinnostaa tuo Renault Scenic että mihin hintaan niitä mahtaa saada ja ovatko kaikki vajaavetoisia vai tuleeko sieltä neliveto kenties myös (sitten edes jossain vaiheessa). Vaikuttaa aika hyvän oloiselta kulkineelta näin etukäteen, mutta tietty pelkää että hinta karkaa järjettömyyksiin.
 
Miksi sitä autoilua pitäisi nyt niin mahdottomasti verottaa? Sähköautoilla on jo vuotuinen vero ja lataussähköstä maksetaan alv ja sähkövero. Näiden tulee riittää. Aika monta miljardia jää Suomeen kun ei tarvitse öljyä ostaa ulkomailta. Tämä lienee jo varsin suuri kansantaloudellinen muutos parempaan suuntaan Suomen kannalta.
 
Koska suomalaiset ovat ajautuneet sosialistiseen ajattelumalliin ja kaikkea kivaa saatava valtion ja kuntien tuottamana; lisää veroja.
 
Miksi sitä autoilua pitäisi nyt niin mahdottomasti verottaa? Sähköautoilla on jo vuotuinen vero ja lataussähköstä maksetaan alv ja sähkövero. Näiden tulee riittää. Aika monta miljardia jää Suomeen kun ei tarvitse öljyä ostaa ulkomailta. Tämä lienee jo varsin suuri kansantaloudellinen muutos parempaan suuntaan Suomen kannalta.

Koska, Billy Idolia lainaten, valtio haluaa aina "more, more, more".
 
Lopettakaas sitten se yleinen verotusofftopic tässä ketjussa. Ketju on tarkoitettu sähköautoista keskustelemiseen.
 
Hieman propagandaa tähän väliin :

UUSILLE sähköautoille sattuu hinausta vaativia vahinkoja merkittävästi enemmän kuin samanikäisille bensiiniautoille, kertovat Pohjola Vakuutuksen tilastot.

Don't shoot the messenger.

Sentään vielä jotain hyvää noissa museoautoissakin :)

 
Ihan vaan ampeerin loppuminen aiheuttaa hinauksen lähimmälle latausasemalle. :lonely:
 
Hieman propagandaa tähän väliin :



Don't shoot the messenger.

Sentään vielä jotain hyvää noissa museoautoissakin :)


Yllätävän usein on kyllä näkynyt Tesla 3/Y tien poskessa kehällä/tuuskin motarilla. Varmasti sekin liittyy että muihin ei ole niin paljoa tullut kiinnitettyä huomiota.

En sitten tiedä miten nopeasti tuollainen akun loppuminen ratkaistaan paikan päällä.
 
Kiva olisi myös tietää vuotuiset kilometrimäärät sähkö vs polttikset. Sähköllä ajaminen on niin halpaa että suurin osa paljona ajavista (>20-30t km a) lienee jo siirtynyt sähkäreihin jos ajoprofiili sopii
 
Kiva olisi myös tietää vuotuiset kilometrimäärät sähkö vs polttikset. Sähköllä ajaminen on niin halpaa että suurin osa paljona ajavista (>20-30t km a) lienee jo siirtynyt sähkäreihin jos ajoprofiili sopii

Mulla tulee 15tkm ajoa ja uudessa sähköliisarissa vuosikulut sähköineen on melko lähellä edellistä bensa-Seattia riippuen hieman miten laskee (pörssiin meni vanhasta autosta saatu 13 kiloa).

Halvin olisi toki ollut myydä nykyinen auto ja ostaa joku halpa pommi tilalle, mutta toisaalta uudempi auto sähköisenä kiinnosti.
 
Kiva olisi myös tietää vuotuiset kilometrimäärät sähkö vs polttikset. Sähköllä ajaminen on niin halpaa että suurin osa paljona ajavista (>20-30t km a) lienee jo siirtynyt sähkäreihin jos ajoprofiili sopii
Itselläni tulee ajoa 20-25 tkm ja plugarilla viimeisen 20 tkm otannalla bensa+sähköt 5,5 EUR/100 km eli yhteensä 1 375 EUR. Aiemmin oli samanlainen Renault Captur bensamallisena ja se kulutti noin 6 litraa sadalla, eli kahden euron litrahinnalla 3 000 EUR energiakulut.

Omalla kohdallani halvemmaksi olisi tullut ostaa tuolloin 2020 suoraan tuo plugarimalli, joka olisi ollut omilla varustevalinnoilla 3 000 - 4 000 EUR kalliimpi kuin bensamalli. Nyt kun tammikuussa 2023 vaihdoin auton, piti maksaa 7 000 EUR välirahaa.
 
Entä mitä jos heitän 10 000km kesäreissun Teslallani euroopassa, pitkin Autobaanaa ajellen? Pitääkö niistäkin maksaa suomeen verot?
Jos aja Ranskassa baanaa, maksat n. 10snt/kilsa tietullia. Italiassa sama. Sveitsissä sun pitää ostaa vuosiverotarra. Itävallassa on 10pv ja vuositarroja.

Melkein kaikkialla verotetaan autoilijoita suoraan ja rekisteröintimaan kautta.

Saksassa maksat sähköstä superilla joku 20snt/kWh ympäristöveroa.
 
Jos aja Ranskassa baanaa, maksat n. 10snt/kilsa tietullia. Italiassa sama. Sveitsissä sun pitää ostaa vuosiverotarra. Itävallassa on 10pv ja vuositarroja.

Melkein kaikkialla verotetaan autoilijoita suoraan ja rekisteröintimaan kautta.

Saksassa maksat sähköstä superilla joku 20snt/kWh ympäristöveroa.
Ma tiedan. Mutta jos mun pitää ilmottaa suomen verottajalle autoni mittarilukema vuosittain, niin miten siitä eritellään veke nää Autobaanalla ajetut kilsat?
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Ma tiedan. Mutta jos mun pitää ilmottaa suomen verottajalle autoni mittarilukema vuosittain, niin miten siitä eritellään veke nää Autobaanalla ajetut kilsat?
Mittarinluku on kuolleena syntynyt idea. Ihmettelen, että joku nostaa sen täällä vähän väliä ratkaisuksi autoilun verottamiseen.
 
Kiva olisi myös tietää vuotuiset kilometrimäärät sähkö vs polttikset. Sähköllä ajaminen on niin halpaa että suurin osa paljona ajavista (>20-30t km a) lienee jo siirtynyt sähkäreihin jos ajoprofiili sopii
Suurin osa ihmisistä ei ajattele juuri autoiluaan, ei vertaa mitään ja ostaa sen Corollansa/octaviansa ”fiiliksellä” (fiilis sanoo että nyt tehdään järkiostosta ja säästetään, ihan sama vastaako se todellisuutra vaiko ei).

Sillä mitä muita vaihtoehtoja olisi, ei ole väliä kun ei niitä edes mietitä.

Ja jos autoa vaihdetaan 3-5v välein, niin ei sitä nyt ruveta hötkyilemään vain koska lehdissä lukee että sähköautot yleistyvät.
 
Lataa alussa nopeammin kuin speksi taitaa luvata, mutta ihme monttu tuossa 50-60% soc kintailla. Ihan hyvä käyrä kyllä, tuolla pääsee jo etenemään jos kulutus on siedettävä.
Noissa MEB latauksissa on jotain mysteerejä. Liittyy ehkäpä siihen että akkuja on useita erilaisia mutta sitä ei asiakkaalle kerrota mikä missäkin autossa on.

Sellain jäänyt mieleen että nykyisissä nelivetomalleissa on kovempi latausteho 0-60% mutta 0-100% lataus on taas nopeampaa takavedoilla. Olisiko vielä ollut niin että nelivedot yleensä lataa huonommin kylmällä kuin takavedot.
 
Tämä on edelleenkin väärä ketju autojen yleisestä verotuksesta keskusteluun. Asiasta huomautettiin juuri pari päivää sitten.
 
Noissa MEB latauksissa on jotain mysteerejä. Liittyy ehkäpä siihen että akkuja on useita erilaisia mutta sitä ei asiakkaalle kerrota mikä missäkin autossa on.

Sellain jäänyt mieleen että nykyisissä nelivetomalleissa on kovempi latausteho 0-60% mutta 0-100% lataus on taas nopeampaa takavedoilla. Olisiko vielä ollut niin että nelivedot yleensä lataa huonommin kylmällä kuin takavedot.
Sama se on ollut tesloissa, tuurissaan että saatko panasonicin vai LG akun ja käyrät ovat sitten vähän erilaisia ja käytös kylmänä, lämpimänä ja muutenkin vaihtelee. Nyt nuo BYD blade vs. Vanhemmat LFP:t sotkevat ”short-range” versioiden vertailukelpoisuutta.

Vähän kyllä rasittavaa kun on niin vaikea tietää, että mitä milloinkin saa kun sähkiksen ostaa.
 
Kiva olisi myös tietää vuotuiset kilometrimäärät sähkö vs polttikset. Sähköllä ajaminen on niin halpaa että suurin osa paljona ajavista (>20-30t km a) lienee jo siirtynyt sähkäreihin jos ajoprofiili sopii
En oo vielä. 35 tuhatta vuoteen, ja ei viitsi vaihtaa vielä.
Tykkäisin lähtökohtaisesti pitää autoa "vuosikausia". Siksi en viitsi ostaa autoa, josta puuttuu ominaisuuksia. Y:stä puuttuu vielä Highland Teslan uudistukset, joten ei viitsi ostaa ja käytettynä maksavat kultaa.
Tekis mieli, mutta en kyllä kykene ostamaan uutta autoa, jossa on puutteita. Käytetyssä puutteen vielä sietää, mutta ei uudessa :).

Näinkin sanottuna; jos en olisi jo hankkinut hyvää autoa, niin olisin kyllä Tesla Y:n tilannut tuossa kun sitä Long Range AWD:tä sai oliko se nyt 51 500e hintaan halvimmillaan?
Ja ostan kyllä vieläkin sen, jos tulee vaikka 10v rahoitus tai sitten 46k hinta...
Model 3 kiinnostaisi, mutta harmi kun se ei farkku ole. Onhan toi takaluukkuki sellanen, et kun aukasee niin lumet työntää sisään :D Ton kanssa toki vois elää. Mut taas sen ei, että ei oo suksiluukkuakaan. tai 40:20:40

EIpähän sillä, vaihtoehdot on vähissä toki näiden kanssa. ID.7:n toivon kirittävän touhua.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinassa lomareissulla ja yleisen pällistelyn lisäksi seurannut paikallista EV elämää. Eteläinen monimiljoonakaupunki, sähköautoja on paljon, toki polttiksia vielä enemmän. Muutaman päivän epätieteellisen havainnoinin jälkeen arvioin, että valtaosa EV:istä on täällä BYDejä. Sen jälkeen sekalainen joukko paikallisia merkkejä. Tesloja nähnyt noin 5-6 kpl/päivä. 2 kpl ID.4:sta. Ja yhden toisen länkkärin. Lonkalta arvioin että BYD/Tesla suhde vähintään luokkaa 10/1. Nyt aloin aihetta bingailemaan ja yllätyin kun vanhojen statsien mukaan ko firmat myyntikärjessä lähes samankokoisilla myynneille. Piti jatkaa bingailua että missä ne kaikki teslat on kun ei ainakaan täällä näytä olevan. Joku juttu löytyi jossa yllättäen Shanghai myyntikärjessä, oletettavasti siis aiheessa alueellista eroa. Mutta osui silmiin nämä tuoreimmat myyntiluvut Kiinasta joka sattumalta korreloi täydellisesti näkemäni kanssa. Top NEV sellers in China in Oct: BYD No. 1 with 33.7% share, Tesla No. 8 with 3.7% share.

Ja kuva tai sitä ei tapahtunut. Latauskenttä jossa oli toki enemmän polttiksia parkissa.
IMG_9408.jpeg
 
Mulla tulee 15tkm ajoa ja uudessa sähköliisarissa vuosikulut sähköineen on melko lähellä edellistä bensa-Seattia riippuen hieman miten laskee (pörssiin meni vanhasta autosta saatu 13 kiloa).

Halvin olisi toki ollut myydä nykyinen auto ja ostaa joku halpa pommi tilalle, mutta toisaalta uudempi auto sähköisenä kiinnosti.

Tässä on vanha (syntynyt 50-luvulla) sinnikäs uusien autojen ostaja (4 uutta autoa peräkkäin käyttöön vuodesta 1987) alkanut kans vähän miettiä, että onko tuossa omaksi ostetussa ja pitkään ajettavassa kulkineessa sittenkään mitään ylivertaista etua etenkään näin nopeasti tekniikaltaan kehittyvien sähköautojen kaudella?

Mitä jos nykyisen hullaripösön koeajan (menossa nyt se 12 kk tai jos saisi kesällä vielä jatkoaikaa takaisinostosopimukselle niin sitten 24 kk) jälkeen katsoisi jostain nykyaikaisen uuden sähköauton (vaikka tulossa oleva Peugeotin e-3008 tai vastaava uusi malli) ja ottaisi sen jälleen leasingillä/uusi vuodeksi-kahdeksi tarjouksella tai vastaavalla, kun korkotasokin on tulossa selvästi parissa vuodessa alaspäin. Jos sen saisi tingittyä tai muuten edullisella tarjouksella vaikka hintaluokkaan noin 400 - 450 €/kk, niin ei se ehkä kustannustasoltaan mitenkään pahasti poikkeaisi noin 50.000 - 55.000 € omaksi ostetun auton kustannuksista, etenkään kun vielä laskee mukaan sen tuoton mitä tuon 50.000 -55.000 € tallettaminen noin 3 % nettokorolla toisi.

Tuli mieleen, että samalla säästyisi rengas- ja korjauskuluista + muista vanhentuvaan autoon liittyvistä huolista, kun jatkuvasti olisi ajossa alle 3 vuotias uudenkarhea uutta tekniikkaa edustava sähkis. Olenko aivan väärillä poluilla pohdinnoissani?
 
Tuli mieleen, että samalla säästyisi rengas- ja korjauskuluista + muista vanhentuvaan autoon liittyvistä huolista, kun jatkuvasti olisi ajossa alle 3 vuotias uudenkarhea uutta tekniikkaa edustava sähkis. Olenko aivan väärillä poluilla pohdinnoissani?

Tuolla tavoin moni uuden auton omistaja tekee. Pitää vaan huolen, että vaihtotilanteessa auton arvo ei ole alle sen mitä siitä vaihdossa saa. Näin pääsee kivalla kuukausihinnalla ajelemaan just sellaisella autolla kuin on itselleen speksannut ja se on aina takuunalainen, uusilla renkailla, viimeisimmillä ominaisuuksilla jne.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom