Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuolla tavoin moni uuden auton omistaja tekee. Pitää vaan huolen, että vaihtotilanteessa auton arvo ei ole alle sen mitä siitä vaihdossa saa. Näin pääsee kivalla kuukausihinnalla ajelemaan just sellaisella autolla kuin on itselleen speksannut ja se on aina takuunalainen, uusilla renkailla, viimeisimmillä ominaisuuksilla jne.
Täytyy vain muistaa, että tämä tarkoittaa kääntäen:
Varusteista ei makseta vaihdossa paljon mitään, joten niiden ruksiminen tiedostaen tappio arvon alenemassa.
Arvon alenema on uutena suurin, joten myös maksut tulee lyhyen omistuksen aikana mitoittaa suuremmaksi.
Autoissa on suht vähän uusia ominaisuuksia vuosittain. Sähköistyminen on toki markkinoilla uusi mullistus, mutta noin muuten ruksittavissa/voitettavissa on aika vähän mitään, mitä et voinut saada 5 tai 10 vuotta sitten.

Toki jos tuo 50k on käteisenä ja sijoitat sen, niin muuttaahan se taloudellista aspektia, mutta ei sen enempää kuin että ostaisi ja maksaisi kauemmin yhtä. Sähköautoissa tosin taitaa syntyä paljon lyhyempi omistussykli luontaisesti, koska korjauskustannusten riski vanhempana on niin valtaisa.
 
Liisareissa ne mahdolliset erot omaan tulevat lähinnä ehkä vakuutuksissa ja renkaista. Iso osa kustannuksista voi tulla myös ihan auton hinnan taloudellisesta riskistä (jäännösarvosta) kuka sen riskin kantaa. Joskus se on liisarin tarjoaja, joskus autokauppa tms. välikäsi ja tälle riskille tietty pitää joku hinta laskea. Nouseviin hintoihin ja kysyntään ei kummoinen riski mutta laskevaan kysyntään ja hintojen luisuun kyllä.

Mitä uudempaa ja suht isoa ja hyvin varusteltua autoa hankkii niin jäännösarvoriski ja uusimisen yhteydessä sitten ne renkaat muodostavat ison osan kustannusriskistä.

Vakuutuksien kohdalla sitten omaan voi tietty säätää vakuutuksia vapaammin, mutta omavastuuta yms. noihin liisareihinkin voi olla mahdollisuutta neuvotella jotka sitten vaikuttavat hintaan tietysti.

Liisarista ehkä maksaa sen 10-20% enemmän usein, mutta toisaalta auton hinnasta/jäännösarvosta ei tarvitse huolehtia joten autosta tulevat kustannukset ovat läpinäkyvämpiä ja toisaalta ennustettavampia.

Tätä voi peilata vaikka Teslan hintakehitykseen kun vuosi sitten meni todennäköisesti suht pienellä kululla/vuosi jos oli sopivaan aikaan hankkinut ja myi korkeisiin hintoihin. Nyt siitä samasta autosta on sulanut se kymppitonni muutamassa kuukaudessa että helähti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla tavoin moni uuden auton omistaja tekee. Pitää vaan huolen, että vaihtotilanteessa auton arvo ei ole alle sen mitä siitä vaihdossa saa. Näin pääsee kivalla kuukausihinnalla ajelemaan just sellaisella autolla kuin on itselleen speksannut ja se on aina takuunalainen, uusilla renkailla, viimeisimmillä ominaisuuksilla jne.

Ajatukseni on siis jatkaa kuukausihinnoiteltua autoilua. Ei mitään omaksi ostoa eikä siis mitään vaihtoarvotarkastelujakaan. Näkyy noita 'uusi auto vuodeksi - kahdeksi' tai sitten varsinaisia leasingtarjouksia olevan sähkiksille koko ajan runsaasti, eli tuntuisi olevan hyvä mahdollisuus jättää auton omistajahuolet pois kokonaan ajatellen jäljellä olevia ajamisvuosia (ehkä vielä 15-25 vuotta)!
 
Tänään duunista lähtiessä ID3 ei reagoi millään tavalla kaukosäätimen nappeihin. Tovin kokeiltuani toistaa avaa/lukitse -sykliä eri puolilla autoa ei tuottanut mitään tulosta, vaikka kovasti ledi välähti kaukosäätimessä siitä painettaessa. Noh, onneksi pääsee mekaanisella avaimella sisään. Auto ei kuitenkaan tunnistanut avainta, ennenkuin sen laittoi oikeaan paikkaan, eli mukitelineen pohjalle. Tähän kaikkeen meni noin vartti, onneksi ei ollut kova kiire minnekään. Vitutti se silti. Ensimmäistä kertaa 30 vuoteen en meinaa päästä autooni sisälle.

Puolen tunnin ajomatkan jälkeen kaupan pihassa auton ulkopuolelta ovet lukkoon kaukosäätimestä ja kaupalta palatessa ovet auki ja ajoon -> kaikki toimi jälleen normaalisti.

Mitä lie ID-perheen ominaisuuksia nämä. :poop:
 
12V akku vaihdettu 1,5 vuotta sitten, kun se kuului johonkin kampanjaan, eli tuskin johtuu siitä.
Minkäslainen akku siinä on ?

Ajan sitä takaa että kai se akku voi tyhjetä vaikka olisi vaihdettu, ja varsinkin jos se on lyijyakku ja joskus tyhjentynyt liikaa, niin voi olla normaalia heikommassa hapessa.

Ei siis kannanotto mikä häiritsi, tietenkin jos ongelma tietyssä paikkaa, niin tulee paikalliset häiriöt mieleen, mutta jos toistuu muualla niin tuskin.
 
Tosin luulisi, että jos ei riitä akussa virrat avaamaan ovia niin ei riittäisi antamaan herätettä auton käynnistyksellekään.
 
Minkäslainen akku siinä on ?

Ajan sitä takaa että kai se akku voi tyhjetä vaikka olisi vaihdettu, ja varsinkin jos se on lyijyakku ja joskus tyhjentynyt liikaa, niin voi olla normaalia heikommassa hapessa.

Käsittääkseni ID3:ssa on ihan normaali 12V lyijyakku ja ajettu kuitenkin päivittäin ja tänäkin aamuna pitkä puolentunnin ajorupeama meni täysin normaalisti. Iltapäivällä sitten teki tämän.

Tuota 12V akkua auto latailee tarpeen tulleen ajoakusta, jossa siinäkin oli iltapäivällä ~70%.
 
Tänään duunista lähtiessä ID3 ei reagoi millään tavalla kaukosäätimen nappeihin. Tovin kokeiltuani toistaa avaa/lukitse -sykliä eri puolilla autoa ei tuottanut mitään tulosta, vaikka kovasti ledi välähti kaukosäätimessä siitä painettaessa. Noh, onneksi pääsee mekaanisella avaimella sisään. Auto ei kuitenkaan tunnistanut avainta, ennenkuin sen laittoi oikeaan paikkaan, eli mukitelineen pohjalle. Tähän kaikkeen meni noin vartti, onneksi ei ollut kova kiire minnekään. Vitutti se silti. Ensimmäistä kertaa 30 vuoteen en meinaa päästä autooni sisälle.

Puolen tunnin ajomatkan jälkeen kaupan pihassa auton ulkopuolelta ovet lukkoon kaukosäätimestä ja kaupalta palatessa ovet auki ja ajoon -> kaikki toimi jälleen normaalisti.

Mitä lie ID-perheen ominaisuuksia nämä. :poop:
Suunnilleen samaa käytöstä havainnut VW tuotteista kun avaimen paristo on loppumassa. Toimii paskasti, seuraavana päivänä paremmin ja sitten taas paskasti.

Avaimen ledi saattaa välkkyä, mutta ilmeisesti radiosignaalin potku ei meinaa riittää ja avain pitää vie kovin lähelle vastaanotinta siellä autossakin.
 
MG4:n ärsyttävimpiä bugeja on saatu korjattua uudessa päivityksessä:

MG:n hyvät ja huonot puolet kerrotaan tarkasti vertailussa, mutta erityisen paljon kirjoitimme kammottavasta kaistavahdista.

Alle vuorokausi ennen vertailun viimeisten korjausten takarajaa kohtasimme MG:n uudelleen. Hämmästyttävää kyllä, nyt kaistavahti tuntui ihan asialliselle. Ajokokemus oli ajoavustinten osalta tyystin erilainen kuin mikä Tekniikan Maailman sivuilta oli välittymässä.

MG:tä myyvä Hedin Automotive vahvisti äskettäisen päivityksen korjanneen kaistavahdin toimintaa. Korjauksia oli tehty myös bluetooth-yhteyksiin ja aktiiviseen vakionopeudensäätimeen.
 
1700760500207.png


Hintaa ei kylläkään hinnastossakaan ole, mutta saksassa tuo maksaa kai 46990€ josta saanee osviittaa.
 
Viimeksi muokattu:
XPOWERiin on laitettu joku Suomi-lisä, kun muut mallit ovat linjassa brittihinnaston kanssa, mutta XPOWER 43k eikä 37k.
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Iltasanomat osaa kertoa että sähkisten huoltaminen on kallista:

Oikein hälyttäviä tietoja.. Joku löytänyt toimituksessa taskulaskimen ja ynnäillyt vuosihuoltohintoja:rofl: eikä tuossa ole mitään vertailua edes polttiksiin. Saattavat olla hyvinkin kalliimpia
 
Iltasanomat osaa kertoa että sähkisten huoltaminen on kallista:


Meganea pitää huoltaa takuuehtojen mukaan 15 000 kilometrin välein.

Onkohan ruottissa eri huolto-ohjelma kun omassa on 1v/30tkm välein?
 
Oikein hälyttäviä tietoja.. Joku löytänyt toimituksessa taskulaskimen ja ynnäillyt vuosihuoltohintoja:rofl: eikä tuossa ole mitään vertailua edes polttiksiin. Saattavat olla hyvinkin kalliimpia
Olipa kyllä taas erikoinen artikkeli. Toki siis joillain merkeillä varmasti pitää maksaa vaikka mitään ei tehdäkkään, pelkkiä tarkistuksia, että takuu pysyy voimassa.

Teslassa ei maksa mitään että takuu pysyy voimassa. Suodattimet voi vaihtaa itse parin vuoden välein ja kustannus on muutaman kympin. Jarrut ovat samat kuin kaikissa autoissa joten niiden huolto on saman hintainen kuin kaikissa muissakin, paitsi että osia ei tarvitse vaihtaa välttämättä about koskaan kun jarruja ei tarvitse juuri käyttää.

Edellinen diesel volvoni olisi vaatinut pelkästään tämän vuoden aikana ihan perus huoltoja yli tuhannella eurolla, mutta myin sen onneksi pois ennen huoltoa. Lisäksi jakohihna, vaihteiston öljyt ja jarrut, joten kaikkineen olisi mennyt paljon enemmän.
 
Teslassa ei maksa mitään että takuu pysyy voimassa.
Mitäs muuten teslan takuu on pl. akku ? 2 vuotta ?
Eihän monella normiautolla tuolla 2 vuoden takuujajalla tule välttämättä yhtään huoltokäyntiä. Riippuu tietysti ajomäärästä ja huotovälistä. Mutta esim. 30tkm huoltovälillä monikaan ei ehdi autoa huollossa käyttämään takuuaikana.
 
Olipa kyllä taas erikoinen artikkeli. Toki siis joillain merkeillä varmasti pitää maksaa vaikka mitään ei tehdäkkään, pelkkiä tarkistuksia, että takuu pysyy voimassa.

Teslassa ei maksa mitään että takuu pysyy voimassa. Suodattimet voi vaihtaa itse parin vuoden välein ja kustannus on muutaman kympin. Jarrut ovat samat kuin kaikissa autoissa joten niiden huolto on saman hintainen kuin kaikissa muissakin, paitsi että osia ei tarvitse vaihtaa välttämättä about koskaan kun jarruja ei tarvitse juuri käyttää.

Edellinen diesel volvoni olisi vaatinut pelkästään tämän vuoden aikana ihan perus huoltoja yli tuhannella eurolla, mutta myin sen onneksi pois ennen huoltoa. Lisäksi jakohihna, vaihteiston öljyt ja jarrut, joten kaikkineen olisi mennyt paljon enemmän.
Ihan väärä ajattelutapa tuo ettei jarruja tarvitse käyttää. Tuommoisella käytöllä vain aiheuttaa jarruille ongelmia. Ei tarvitse ihmetellä miksi sylinterit esim menee käyttämättömyyttä jumiin jne.. Tulee hyvin esiin se miksi kyseisellä merkillä on paljon jarruongelmia. Jarrut tykkää siitä, että niitä käytetään.
 
Mitäs muuten teslan takuu on pl. akku ? 2 vuotta ?
Eihän monella normiautolla tuolla 2 vuoden takuujajalla tule välttämättä yhtään huoltokäyntiä. Riippuu tietysti ajomäärästä ja huotovälistä. Mutta esim. 30tkm huoltovälillä monikaan ei ehdi autoa huollossa käyttämään takuuaikana.
Teslan tehdastakuu on neljä vuotta tai 80 000km.
 
Hyvä takuu! ( vrt saksalaiset) Kuhan vaan sitten hoitavat oman osansa kunnialla.
Ihmetellyt aina saksalaisten takuujuttuja. Luulisi myynnin kannalta olevan parempi antaa kaikkiin se 5v mitä kummiskin tarjoavat joko kaupan päälle tai parilla sadalla.
Itekin sain bemariin 5v takuun ihan vaan kun muuten kaupat oli jo käytännössä sovittu mutta sanoin että laita vielä tää ni se on siinä.
 
Onkos kukaan täällä ehtinyt käydä testaamassa MG4 driver assist päivityksien jälkeen? Tai testannut adaptiivisten valojen toimintaa tarkemmin?
 
Hyvä takuu! ( vrt saksalaiset) Kuhan vaan sitten hoitavat oman osansa kunnialla.

No miten sen ottaa. Itsellä olisi takuu ummessa kun kohta 81tkm täynnä vaikka vasta vajaan puolen vuoden päästä loppuu 2v -takuu.

Oleellisinta tosiaan on se, että hommat hoidetaan kunnolla takuuaikana niin ettei myöhemmin tarvitse samoja ongelmia murehtia. Pösön AC-laturi, VW:n koiranluut, Audin jäätyvä latausliitin tai Teslan alustan palikat tuossa jännittelisi millä kululla noita joutuisi itse maksamaan myöhemmin.
 
No miten sen ottaa. Itsellä olisi takuu ummessa kun kohta 81tkm täynnä vaikka vasta vajaan puolen vuoden päästä loppuu 2v -takuu.

Oleellisinta tosiaan on se, että hommat hoidetaan kunnolla takuuaikana niin ettei myöhemmin tarvitse samoja ongelmia murehtia. Pösön AC-laturi, VW:n koiranluut, Audin jäätyvä latausliitin tai Teslan alustan palikat tuossa jännittelisi millä kululla noita joutuisi itse maksamaan myöhemmin.
Tosin usein etenkin jos on auton ostanut uutena niin menee aika isotkin rempat goodwill takuuseen vaikka varsinainen takuu olisi loppunut jo aikoja sitten.
 
Tosin usein etenkin jos on auton ostanut uutena niin menee aika isotkin rempat goodwill takuuseen vaikka varsinainen takuu olisi loppunut jo aikoja sitten.

Eikä tartte olla edes itse ostanut uutena, jos auton historia on ok. Itsellä ei veloitettu yhtään mitään ”mutteriohjaus-jumpasta” vaikka auto oli vajaa 5v. Mutta aika paljon nuo väännöt on sitten liikkeestä ja maahantuonnista kiinni löytyykö GW-moodia mihin asti.
 
Eikä tartte olla edes itse ostanut uutena, jos auton historia on ok. Itsellä ei veloitettu yhtään mitään ”mutteriohjaus-jumpasta” vaikka auto oli vajaa 5v. Mutta aika paljon nuo väännöt on sitten liikkeestä ja maahantuonnista kiinni löytyykö GW-moodia mihin asti.
Teslalla ei GW ole takuun jälkeen. Se on Customer Pay. Nykyään sekin että jos vikaa eivät saa toistettua itse niin Customer Pay.
 
Viimeksi muokattu:
Teslalla ei GW ole takuun jälkeen. Se on Customer Pay. Nykyään sekin että jos vikaa eivät saa toistettuq itse niin Customer Pay.
Niin meinaat että jos eivät saa vaikka jotain satunnaisesti esiintyvää ongelmaa esiin huollossa niin laittavat laskua asiakkaalle vianetsinnästä? Ei kai nyt sentään.
 
Tosin usein etenkin jos on auton ostanut uutena niin menee aika isotkin rempat goodwill takuuseen vaikka varsinainen takuu olisi loppunut jo aikoja sitten.

Ei kannata sotkea toisiinsa näitä tärkeitä termejä takuu/virhevastuu/goodwill! Uutena ostetun auton hajoamiseen puree takuuajan jälkeenkin vielä melko pitkään (aika riippuu ko. hajonneen osan oletettavissa olevasta kestoiästä) lain takaama virhevastuu.
Jos sitten nuo kaksi eivät pure tapaukseen, ollaan vasta myyjäliikkeen tai maahantuojan hyväntahtoisuuden eli goodwillin varassa.
 
No miten sen ottaa. Itsellä olisi takuu ummessa kun kohta 81tkm täynnä vaikka vasta vajaan puolen vuoden päästä loppuu 2v -takuu.
Ei hätää, EU-alueella takuu on voimassa aina vähintään 2 vuotta. Jos tuo 80tkm tulee täyteen ennen kahden vuoden ikärajaa, niin takuu pitää silti jatkua 2 vuoden ikään asti.

EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) siltä varalta, että tuote on virheellinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu.
 
Ei kannata sotkea toisiinsa näitä tärkeitä termejä takuu/virhevastuu/goodwill! Uutena ostetun auton hajoamiseen puree takuuajan jälkeenkin vielä melko pitkään (aika riippuu ko. hajonneen osan oletettavissa olevasta kestoiästä) lain takaama virhevastuu.
Jos sitten nuo kaksi eivät pure tapaukseen, ollaan vasta myyjäliikkeen tai maahantuojan hyväntahtoisuuden eli goodwillin varassa.
Nettiauto ketjussa oli vahvasti aihetta liippaavaa keskustelua, jossa tosin pidettiin tyhmän ostaa liikkeestä, vaikka siinä tarinassa liike joutu kantamaan virhevastuuta. (kyse oli polttiksesta)

Eli, muistutus siitä että yksityisten välisessä kaupassa ostajan riskit kasvaa, samoin yritys - yritys välisessä kaupassa mennään ilman kuluttajasuojaa, (laki toki sielläkin).

Takuu kantaa pidemmälle, mutta takuuehdot voi vaihdella.

Valmistajan/maahantuojan "hyväntahdoneleetkin" voivat koskea vain tiettyä kanavaa pitkin myytyjä yksilöitä ja niistäkin vain ehdot täyttäviä.

Tässä haen sitä takaa että sillä auton historialla voi olla merkitystä , jos jokin mallin kanssa sonta osuu huolella tuulettimeen
 
Peugeotin uudemmissa versioissa on VMAX merkkinen laturi. Osatoimittajaa on siis vaihdettu ja uusi on kestävä (onneksi).

Valitettavasti tuo Mahle merkkinen on se heikkoa tekoa oleva hajoileva "palikka".

Screenshot_2023-11-26-15-45-10-970_com.facebook.katana.jpg
Koskeeko tämä kaikkia stellantiksen laitteita vai pelkästään pösö?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom