- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 21 102
Jos ei ole lähtö ja kohde paikassa latausmahdollisuutta, niin noita voi syntyä. Mutta silloin ei yleensä ole kyse perusreissuista, vaan joku tavanomaisesta poikkeava matka.Niin kauan kuin todellisuus on tämä niin vaatii kyllä enemmän kuin harrastuneisuutta vetää pidempiä matkoja tai ylipäänsä startata vajaalla matkaan ajatuksella ”otetaan alhaiseen socciin nopeasti 200-300km lisää niin pääsee perille ja lataa sit siellä hitaasti täyteen”. Tuollaisesta latauksesta tulee ihan järjetön aikapenalti ja homma alkaa lähestymään julkisen liikenteen ”tehokkuutta”.
Muutenkin jokainen ylimääräinen kaffetauko on min 10€ja jos kersoja matkassa niin 20€ tuolla saa kuitenkin 100-200km ihan fossiilista tavaraa.
Sähköautoa hankintaa miettiviä asia askarruttaa, ja usein tuollaiset skenaariot mielessä paisuu todellista suuremmiksi ongelmiksi. Jos sähkikseen päädytty niin yleistäen kokonaisuus on jäänyt rajusti plussalle , suurin osa-ajoista lataaminen koettu tankkaamista paremmaksi ja ne satunnaiset reissut missä matkaa joutunut suunnitteleen lataus edellä ja ehkä joutunut pitämään ylimääräisen tauon, niin ei ole ollut ongelma, ja jos vaihtoehtona on polttis tai sähkis, niin usein se sähkisvalittu kulkupeliksi noihinkin reissuihin.
Pettymykset tyypillisempiä heillä jotka ovat valinneet liianpienen kantaman arkiajoon, jopa osa heistäkin tyytyväisiä joilla ei ole arkiajossa, esim lyhyessä työmatka-ajossa koti ja tai työpaikka latausmahdollisuutta, ja "joutuvat" latauksen tekemään asiointi ajon yhteydessä tai jopa vartavasten ajamaan laturille. Mutta tässä ryhmässä myös heitä joille se voi olla ns pakkopullaa ja sietävät sen aikaan kun saavat kotilatauspaikan hankittua.