Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko täällä SUV sähköautojen omistajia tai haaveilijoita? Maasturimiehenä tuli vaihdettua XC90:stä Model ässään kun sähkäreissä valikoima tuntui vielä aika litteältä. Kyllä täytyy sanoa, että ikävä on jo nyt, vaikka tää ässäkin on hyvä auto. Aloin jo haaveilemaan mihin tämän pian vaihtaa. Harmi vaan kun arvo jo vähän tippui Teslan hinnanalennusten myötä. Jospa ne taas kohta nousee jonkun tapahtuman myötä. :poop:

Mersun EQC ja Audin E-Tron olivat ihan kiinnostavia, mutta rangeltaan liian huonoja omaan käyttöön. Loppujen lopuksi myös aika pieniä autoja. Nuo Skodat ja Volkswagenit jne ei innosta. Bemarin IX tykkään, mutta nuo isommalla akulla olevat ovat vähän liian kalliita, lähellä 100k.

Audin ensi vuonna tuleva Q6 E-Tron näyttää erittäin kiinnostavalta.


Samoin tuo Kian EV9 on kiinnostava, mutta tuntuu Kiasta suolaiselta.
 
Niin kauan kuin todellisuus on tämä niin vaatii kyllä enemmän kuin harrastuneisuutta vetää pidempiä matkoja tai ylipäänsä startata vajaalla matkaan ajatuksella ”otetaan alhaiseen socciin nopeasti 200-300km lisää niin pääsee perille ja lataa sit siellä hitaasti täyteen”. Tuollaisesta latauksesta tulee ihan järjetön aikapenalti ja homma alkaa lähestymään julkisen liikenteen ”tehokkuutta” :).

Muutenkin jokainen ylimääräinen kaffetauko on min 10€ja jos kersoja matkassa niin 20€ tuolla saa kuitenkin 100-200km ihan fossiilista tavaraa.
Jos ei ole lähtö ja kohde paikassa latausmahdollisuutta, niin noita voi syntyä. Mutta silloin ei yleensä ole kyse perusreissuista, vaan joku tavanomaisesta poikkeava matka.
Sähköautoa hankintaa miettiviä asia askarruttaa, ja usein tuollaiset skenaariot mielessä paisuu todellista suuremmiksi ongelmiksi. Jos sähkikseen päädytty niin yleistäen kokonaisuus on jäänyt rajusti plussalle , suurin osa-ajoista lataaminen koettu tankkaamista paremmaksi ja ne satunnaiset reissut missä matkaa joutunut suunnitteleen lataus edellä ja ehkä joutunut pitämään ylimääräisen tauon, niin ei ole ollut ongelma, ja jos vaihtoehtona on polttis tai sähkis, niin usein se sähkisvalittu kulkupeliksi noihinkin reissuihin.

Pettymykset tyypillisempiä heillä jotka ovat valinneet liianpienen kantaman arkiajoon, jopa osa heistäkin tyytyväisiä joilla ei ole arkiajossa, esim lyhyessä työmatka-ajossa koti ja tai työpaikka latausmahdollisuutta, ja "joutuvat" latauksen tekemään asiointi ajon yhteydessä tai jopa vartavasten ajamaan laturille. Mutta tässä ryhmässä myös heitä joille se voi olla ns pakkopullaa ja sietävät sen aikaan kun saavat kotilatauspaikan hankittua.
 
Onko täällä SUV sähköautojen omistajia tai haaveilijoita? Maasturimiehenä tuli vaihdettua XC90:stä Model ässään kun sähkäreissä valikoima tuntui vielä aika litteältä. Kyllä täytyy sanoa, että ikävä on jo nyt, vaikka tää ässäkin on hyvä auto. Aloin jo haaveilemaan mihin tämän pian vaihtaa. Harmi vaan kun arvo jo vähän tippui Teslan hinnanalennusten myötä. Jospa ne taas kohta nousee jonkun tapahtuman myötä. :poop:

Mersun EQC ja Audin E-Tron olivat ihan kiinnostavia, mutta rangeltaan liian huonoja omaan käyttöön. Loppujen lopuksi myös aika pieniä autoja. Nuo Skodat ja Volkswagenit jne ei innosta. Bemarin IX tykkään, mutta nuo isommalla akulla olevat ovat vähän liian kalliita, lähellä 100k.

Audin ensi vuonna tuleva Q6 E-Tron näyttää erittäin kiinnostavalta.


Samoin tuo Kian EV9 on kiinnostava, mutta tuntuu Kiasta suolaiselta.
Kuulostaa siltä, että haluat nimenomaan saksalaisen sopivan kalliin suvin?
Kiinalaisista olisi tarjolla vaikka Volvo EX90, Polestar 3, BYD Tang ja Voyah Free.
 
Kuulostaa siltä, että haluat nimenomaan saksalaisen sopivan kalliin suvin?
Kiinalaisista olisi tarjolla vaikka Volvo EX90, Polestar 3, BYD Tang ja Voyah Free.

Kyllä muutkin kelpaa, olihan tossa Kia myös listattuna. Ajattelin käytettyä kun tuon koko luokan ja kriteeristön maasturit karkaa lähelle 100k hintoja. EX90 ovat vasta ennakkotilattavissa, BYD Tang on ihan kiinnostava, mutta alkaen 70k uuteen kiinalaiseen tuntuu liialliselta. Toi Voyah Free on mulle uusi tuttavuus. Ehkä se voisi olla Kiinalainenkin kunhan noita saa vähänajettuna ja suurin arvonalenema on tapahtunut.
 
Kyllä muutkin kelpaa, olihan tossa Kia myös listattuna. Ajattelin käytettyä kun tuon koko luokan ja kriteeristön maasturit karkaa lähelle 100k hintoja. EX90 ovat vasta ennakkotilattavissa, BYD Tang on ihan kiinnostava, mutta alkaen 70k uuteen kiinalaiseen tuntuu liialliselta. Toi Voyah Free on mulle uusi tuttavuus. Ehkä se voisi olla Kiinalainenkin kunhan noita saa vähänajettuna ja suurin arvonalenema on tapahtunut.
Voyah Free on ainakin laadukkaan ja premiumin oloinen kun niitä oli eri varusteluilla esillä Lempäälän Ideaparkissa viikko sitten. Ajamisesta on vaikea sanoa.
 
Voyah Free on ainakin laadukkaan ja premiumin oloinen kun niitä oli eri varusteluilla esillä Lempäälän Ideaparkissa viikko sitten. Ajamisesta on vaikea sanoa.
Ainakin sähköautomiesten uusimassa jaksossa ajettavuus tuolla autolla sai aika paljon rapaa niskaan. Löysä alusta ainakin ongelmana.
 
Julkaisu 2024 keväällä. Hinta 23 300 € valikoiduissa maissa.

Pari poimintaa linkistä
il.fi sanoi:
Citroën ë-C3 tarjoaa 320 kilometrin WLTP-toimintamatkan ja 100 kilowatin pikalatauksen.
...
Nyt esiteltävän version hinta on vahvistettu 23 300 euroon yhdeksässä Euroopan maassa, mutta valitettavasti Suomi ei kuulu tähän joukkoon. Nuo maat ovat Alankomaat, Belgia, Espanja, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska ja Saksa.

Mittoja
Tehdastakuu: 3 vuotta / 100 000 km

Akkutakuu: 8 vuotta / 160 000 km

Teho: 83 kW / 113 hv, Etuveto

Akku Litiumrautafosfaatti, Kapasiteetti: 44 kWh

Latauspistoke: CCS

Latausnopeus 0-100% AC, 7 kW / Lisävarusteena 11kW) (max): n. 6 h 20min / n. 4 h

Latausnopeus 20-80% DC: alle 26 min

Latausteho DC (max): 100 kW

Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s

Huippunopeus: 135 km/h


Pituus: 4015 mm

Leveys: 1755 mm

Korkeus: 1567 mm

Maavara: 163 mm

Akseliväli: 2541 mm

Tavaratila: 310 litraa

Omamassa: 1477 kg

2025 julkaistaan pienempi akkuinen malli (WLTP tavoite lähemmäksi 200km) jonka hinnnaksi kaavailtu samoissa maissa alle 20 000€, tiedä sitten onko siellä käytössä jotain toimitusmaksuja ym.
 
EMT, jotenkin tuli mieleen hullut päivät 2024 tuosta sitikasta. Kyllähän tuo tulee myymään ihan tolkuttomasti, kun on riittävän iso kauppakassi ja suurin ahdistus porukalla on kadonnut sähköautojen käytöstä. Bonuksena näyttää normaalilta autolta.
 
En tiedä miten hyvin noi "Stellan" autot on myynyt maailmanlaajuisesti mutta tuntuu että ainakin Suomessa myynti on kaatunut aika erikoiseen hinnoitteluun, mikäli Suomen hinnat eivät karkaa korkeaksi niin veikkaan että kaupaksi menee hyvin. Tuohan on jopa halvempi mitä 500e. Hyvä vaan että saadaan lisää kilpailua luokkaan missä hinnat alkaa 2:lla, jos noita vaan maahan saadaan niin hinnat väkisinkin tulee alaspäin. Tietenkin voi käydä klassisesti niin että tehtaan tuotanto myydään pariksi vuodeksi...

No meille ei tuu tuollaista kuitenkaan, seuraaksi auto vaihtuu nelivetoiseen kuhan niitä alkaa saamaan järkevään hintaan ja joo Tesla ei oo meille vaihtoehto.

Toinen hankaluus tässä uuden auton valinnassa on nyt se että sen jälkeen kun vaihdoin meidän plugarin Konaan konsultoimatta muijaa... no yhtäkkiä se olikin hyvin kiinnostunut näistä auto asioista, no ei siin mitään mut sit kun sen auton pitäis olla viel hyvän näköinen niin menee asiat viel haastavammaksi, se ei taida kelvata että se on "persoonallisen" näköinen.

Eipä tässä onneks kiirettä oo, akku takuuta on 2026 loppuvuoteen asti eikä se oo viel syttynyt tuleen ja osamaksu on soppari loppuu 2028, elikkäs on tässä näitä muuttujia.

Mielenkiintoista aikaa elää tälläistä energia ja käyttövoimamurros kautta.
 
Nämä uudemmat Stellantiksen autot ovat mielestäni petranneet aika hyvin energiatehokkuuden osalta ja ovat ihan mielenkiintoisia paketteja. Vähän sitten riippuu mitä autolta hakee niin ovat jopa ihan hyviä, mutta pikkaisen tuntuu monessa olevan hintalisää jota sitten toki ehkä pystyy neuvottelemaan vaihtarilla pikkuisen alemmaksi ainakin vähän myöhemmin.
 
Nämä uudemmat Stellantiksen autot ovat mielestäni petranneet aika hyvin energiatehokkuuden osalta ja ovat ihan mielenkiintoisia paketteja. Vähän sitten riippuu mitä autolta hakee niin ovat jopa ihan hyviä, mutta pikkaisen tuntuu monessa olevan hintalisää jota sitten toki ehkä pystyy neuvottelemaan vaihtarilla pikkuisen alemmaksi ainakin vähän myöhemmin.

Toisaalta noista itselleni kaksi ennakolta mielenkiintoisinta eli rinnakkaismallit Peugeot e-308 ja Opel Astra Electric farmarikorisena on tekniikaltaan muuten kyllä todella keskinkertaisia.

115kW/260Nm tehot oletettavasti kuitenkin varsin raskaaseen autoon ja 54kWh(brutto) kapasiteetin akku, jolla saadaan reilu 400km wltp kantamaa eli pahimmassa skenaariossa vain reilu parisataa todellista pudottaa nuo omalta listalta pois. Pieni kulutus toki auttaa akun koossa, kunhan latausnopeus on kunnossa. 100kW nimellisnopeus on ihan fine jos käyrä on tasainen, mutta ei tuo suorituksena mikään aplodien arvoinen ole.

Niin paljon potentiaalia, mutta... meh.
 
Nyt kyllä ensimmäisen maailman ongelmaa mutta kun aiemminkin harmittelin, kun autossa ei ole moottoriääniä vaan pelkkää hiljaisuutta niin nyt kun iski iinelkkuun kitkat alle tuumaa pienemmässä koossa 20-19 niin voi jummijammi kun nyt se sitten menee täysin sukkasillaan.
Jotain positiivista kummiskin kun kokeilin niin jossain päivityksessä ovat näköjään parantaneet feikki avaruusalus moottoriääniä kuulostamaan paremmilta ja nyt ei tehnyt enää edes mieli välittömästi kytkeä niitä veke. V8/10 äänet kun toisivat valeääninä niin olisin erittäin tyytyväinen, jep kuulostanee monen sähkiskuskin mielestä erittäin idioottimaiselta mutta bensalenkkari on bensalenkkari.
 
Toisaalta noista itselleni kaksi ennakolta mielenkiintoisinta eli rinnakkaismallit Peugeot e-308 ja Opel Astra Electric farmarikorisena on tekniikaltaan muuten kyllä todella keskinkertaisia.

115kW/260Nm tehot oletettavasti kuitenkin varsin raskaaseen autoon ja 54kWh(brutto) kapasiteetin akku, jolla saadaan reilu 400km wltp kantamaa eli pahimmassa skenaariossa vain reilu parisataa todellista pudottaa nuo omalta listalta pois. Pieni kulutus toki auttaa akun koossa, kunhan latausnopeus on kunnossa. 100kW nimellisnopeus on ihan fine jos käyrä on tasainen, mutta ei tuo suorituksena mikään aplodien arvoinen ole.

Niin paljon potentiaalia, mutta... meh.
Eihän noissa nyt ole mitään muuta ongelmaa kuin hinta. Tai jos hinta on sama, niin akun pitäisi olla vähän isompi. Keskinkertainen auto keskinkertaisen auton haluavalle. Varmasti parannus edeltäjiinsä. Sähköautojen tehohuumassa tuppaa unohtumaan, että käytännnön tasolla polttiksiin verrattuna 115 kW ja 260 Nm on paljon. Ei tuollakaan valoissa jalkoihin jää.
 
Julkaisu 2024 keväällä. Hinta 23 300 € valikoiduissa maissa.
...
2025 julkaistaan pienempi akkuinen malli (WLTP tavoite lähemmäksi 200km) jonka hinnnaksi kaavailtu samoissa maissa alle 20 000€, tiedä sitten onko siellä käytössä jotain toimitusmaksuja ym.
Jos VAG konsernin "eGolf" ID.2 lykkääntyy 2026, ja "ePoloa" ei julkaista ennen sitä, niin VAG jää tästä startista kokonaan ulkopuolelle.

Onko kyse konsernin raaka-aina/komponentti kanavan haasteista, ei pysty kilpaileen, vai mistä. Nykymallistokin haasteissa (hinta) kilpailussa, Näyttää panostavan "premiumiin", toki jos kyse komponentti pulasta, niin järkevää panostaa sinne mistä isompi siivu per kpl.
 
Eiköhän siellä hintaluokan alapäässäkin ole mahdollisuutta varioida tuotteita. Ei tässä nyt varmaan ulkopuolelle jäädä kuitenkaan kun sinne niitä malleja kyllä mahtuu. Electrifying kanavalla olivat istuskelleet ja kieltämättä AMI -konseptiautosta muutamia palikoita on tullut mukaan.

Ihan kohtuulliset takapenkkitilat 182cm säädetyn etuistuimen kohdalla ja jalat sai penkin alle. Reisituki näytti myös olevan ok, mutta tiedä sitten mitä se realistisesti takapenkillä pidemmällä henkilöllä on.

Varustelistaus oli sen verran ylimalkainen että siitä ei oikein vielä ottanut selvää mitä sieltä tulee. Lämpöpumpusta todennäköisesti on ainakin säästetty, joka kylmällä verottaa kuljettavaa matkaa. Toisaalta ei tästä mitään päivittäin pitkän matkan kulkinetta ole varmaan suunniteltukaan. Ja toisaalta isompiakkuisia versioitakin on todennäköisesti tulossa jos kantamaa haluaa välttämättä lisää.
 
Ihan kohtuulliset takapenkkitilat 182cm säädetyn etuistuimen kohdalla ja jalat sai penkin alle. Reisituki näytti myös olevan ok, mutta tiedä sitten mitä se realistisesti takapenkillä pidemmällä henkilöllä on.

Olen ihmetellyt miksi tuolla on niin paljon merkitystä monelle. Harvemmin takapenkeillä aikuisia istuu. Yleensä siellä on lapset tai on tyhjänä. Joku iso lastenistuin voi toki viedä tilaa mutta niitäkin on kompakteja.
 
Olen ihmetellyt miksi tuolla on niin paljon merkitystä monelle. Harvemmin takapenkeillä aikuisia istuu. Yleensä siellä on lapset tai on tyhjänä.
Jos auton mitoitus tehtäisiin "yleensä" mukaan, suunnilleen meillä kaikilla olisi yksipaikkaiset vähän mopoautoa pienemmät kulkupelit. :think:
 
Olen ihmetellyt miksi tuolla on niin paljon merkitystä monelle. Harvemmin takapenkeillä aikuisia istuu. Yleensä siellä on lapset tai on tyhjänä. Joku iso lastenistuin voi toki viedä tilaa mutta niitäkin on kompakteja.

Kieltämättä samaa ihmetellyt itsekin. Jossain taksikäytössä se takapenkin tilavuus ja istuinmukavuus nyt toki on aika tärkeää, mutta suurin osa autoista ei mene takseiksi. Itsellä on ehkä kerran tai kaksi vuodessa aikuisia takapenkillä ja mulle nyt ihan sama vaikka se ei olisi maailman mukavin kokemus heille, kun kyseessä on todennäköisesti korkeintaan jonkun muutaman tunnin siirtymä. Noin muutenkin, kuskin paikallahan minä silloinkin istun, joten ihan sama vaikka siellä takapenkillä oltaisiin jossain joogavenytyksessä polvet suussa. Jos ei kelpaa niin voi vaikka kävellä.:D

Eipä siinä, onhan noita erilaisia tarpeita. Jos on vaikka koripalloa harrastavia teinejä ja käydään koko perheen voimin joka toinen viikko läpi vuoden siellä Lapissa hiihtämässä niin sitten ehkä se takapenkin mukavuus ja tilat on vähän oleellisempia.
 
Olen ihmetellyt miksi tuolla on niin paljon merkitystä monelle. Harvemmin takapenkeillä aikuisia istuu. Yleensä siellä on lapset tai on tyhjänä. Joku iso lastenistuin voi toki viedä tilaa mutta niitäkin on kompakteja.
No olisiko vaikka kyse ihan erilaisista käyttötavoista? Vaikka sinun mielestä siellä harvemmin aikuisia on, niin omalla kohdalla takapenkillä ei vielä ole kyllä kertaakaan istunut lapsia, ainoastaan aikuisia, ei luonnollisestikaan joka ikinen kerta, mutta en nyt silti yleistäisi ettei sillä olisi merkitystä joillekkin suuntaan tai toiseen.
 
Olen ihmetellyt miksi tuolla on niin paljon merkitystä monelle. Harvemmin takapenkeillä aikuisia istuu. Yleensä siellä on lapset tai on tyhjänä. Joku iso lastenistuin voi toki viedä tilaa mutta niitäkin on kompakteja.

Varmaan sen takia, että jos perheessä on yksi kulkine niin sitä tulee käytettyä kaikkeen. Toisekseen erilaisia harrastereissuja on porukalla sen verran, että kyllä siellä takapenkillä pitää pystyä normi aikuisten istumaan kärsimättä ainakin jonkin matkaa. Toki tätä voi myös optimoida jos takapenkit ovat siirrettäviä, jolloin halutessaan voi mennä pienemmällä jalkatilalla ja sitten isommalla takakontilla. Saisi yleistyä tuokin nykyisestä vähän halvemman hintakategorian autoihinkin.
 
No olisiko vaikka kyse ihan erilaisista käyttötavoista? Vaikka sinun mielestä siellä harvemmin aikuisia on, niin omalla kohdalla takapenkillä ei vielä ole kyllä kertaakaan istunut lapsia, ainoastaan aikuisia, ei luonnollisestikaan joka ikinen kerta, mutta en nyt silti yleistäisi ettei sillä olisi merkitystä joillekkin suuntaan tai toiseen.

Olet varmaan poikkeus? Joskus kun tuli ajettua pidempää työmatkaa oli kimppakyydissä yksi tai kaksi aikuista takana. Sen jälkeen tarve on suunnilleen kaksi kertaa vuodessa. Mitä olen jutellut niin aika monella sama. Toki eihän siitä tilasta haittaakaan ole ja mahtuu enemmän sitten roinaa jos sellaista usein kuljettelee.
 
Olet varmaan poikkeus? Joskus kun tuli ajettua pidempää työmatkaa oli kimppakyydissä yksi tai kaksi aikuista takana. Sen jälkeen tarve on suunnilleen kaksi kertaa vuodessa. Mitä olen jutellut niin aika monella sama.
Riippuu täysin missä kuplassa elää. Omassa ikäluokassa ei takapenkeillä muita kuin aikuisia olekaan, mutta jos alan juttelemaan töissä vanhemmilta kollegoilta, niin vastaavasti siellä istuu lapset, lapset ja lapset. Jos siis ei ole tyhjänä.
 
Kyllä alle 100km siirtymissä on kyllä täysin haista-paska hommaa edes miettiä mitään reisitukia (tai sampanjatarjoilua yms) takapaksissa. Nykyään kaiken pitää aina olla "parasta" joka skenaariossa. Kohta varmaan pitää takapenkillä saada suihinottojakin. Riittääkö että saa yli 50km siirtymissä vai pitääkö lounassiirtymissäkin saada?

On vaan niin kaukana nämä aiheet siitä omasta arjesta kun takapenkillä ei koskaan ole ollut mitään muuta kuin tavalliset "takapenkit". Ei paljoa ole diplomaattitason autoja täällä päin näkynyt. Jos joku aikuinen kehtaisi takapenkiltä huudella jotain reisitkea tai kankaan laatua niin potkisin hampaisiin ja nakkaisin pihalle koska kävely näyttää maistuvan hyvin.
 
Voin kertoa, että se hampaiden potkiminen suusta voi olla hankalaa jos niitä ei ole. Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja eri-ikäisiä kuljetettavia. Tämän takia olisi itselle mukava, että se takapenkki olisi semisiedettävä jos pitää esim. anopin ystäviä silloin tällöin kuljettaa. Ei tarvita edes mitään pitkän matkan mukavuuksia, mutta olisi kiva jos matkustajat pääsisivät ulos autosta määränpäässä.
 
Riippuu täysin missä kuplassa elää. Omassa ikäluokassa ei takapenkeillä muita kuin aikuisia olekaan, mutta jos alan juttelemaan töissä vanhemmilta kollegoilta, niin vastaavasti siellä istuu lapset, lapset ja lapset. Jos siis ei ole tyhjänä.

Nyt kyllä alkoi vähän kiinnostaa, että kuinka usein ja minkälaisissa tilanteissa sulla sitten aikuisia on siellä takapenkillä kyydissä? Lähinnä kun itse olen auton omistanut kortin saamisesta asti ja vaikka auton käyttötavat toki on muuttuneet tässä parissakymmenessä vuodessa, niin en kyllä (myöhäis)teinivuosien pillurallin lisäksi muista, että mitenkään säännöllisesti olisi takapenkillä silti aikuisia istunut. Toki nuorempana tuli ehkä vähän useammin tehtyä jotain autoreissuja kavereiden kanssa, mutta silti pääosin yhden käden sormilla pystyy laskemaan per vuosi.

Eipä siinä, onhan se hyvä että autoja löytyy erilaisiin käyttötarpeisiin, mutta lähinnä olen itsekin ihmetellyt sitä kuinka paljon esim. ihan jokaisessa autoarvostelussa siihen takapenkkiin kiinnitetään huomiota, kun kuitenkin ihan tilastojenkin valossa absoluuttisesti suurin osa autoista kulkee suurimman osan ajasta tasan yksi ihminen kyydissä ja ainakin toistaiseksi tämä henkilö on tavannut istua siinä kuskin paikalla.
 
Kyllä minua ainakin kiinnostaa takatilat. Ja mitä oon kollegoilta kuullut, niin kyllä heitäkin. Ja varmasti monia muitakin. Alkaa taas mennä samanlaiseksi väännöksi, kuin perävaunun vetämisessä tai toimintamatkassa yleensä, joten voitaisko keskittyä asiaan?
Ihmisillä on omat tarpeensa, myös autoille, eikä kaikkea tarviikaan itse ymmärtää.

Onko muuten kokemuksia E-Tronin todellisesta toimintamatkasta lähinnä tavella? Kiinnostelis 50 tai 55 quattro, mutta taitaa olla aika suppea toimintamatka. Ja kokemukset noin niin kuin yleensä kiinnostaa. Vois olla semmoinen VAG mihin ehkä uskaltaisin luottaa, kun ei ole TSI-DSG.
 
Onko muuten kokemuksia E-Tronin todellisesta toimintamatkasta lähinnä tavella? Kiinnostelis 50 tai 55 quattro, mutta taitaa olla aika suppea toimintamatka. Ja kokemukset noin niin kuin yleensä kiinnostaa. Vois olla semmoinen VAG mihin ehkä uskaltaisin luottaa, kun ei ole TSI-DSG.

Eikös se 330km paikkeilla ole (-5 ja tiet märkiä a vähän luntakin)


Tässä siis joku 95kW akku josta Björn käytti about 83kW kunnes tyhjä. Olisko se sitten tuo 50 mallin mukainen noin akun koon puolesta?
 
Olen ihmetellyt miksi tuolla on niin paljon merkitystä monelle. Harvemmin takapenkeillä aikuisia istuu. Yleensä siellä on lapset tai on tyhjänä. Joku iso lastenistuin voi toki viedä tilaa mutta niitäkin on kompakteja.

Muista että ne lapsetkin kasvaa. Teini-iässä ne on edelleen lapsia, mutta kyllä niillä alkaa pituutta olemaan jo. Jos takapenkillä ei todellakaan kukaan matkusta, niin turhahan sellaiseen on silloin laittaa rahaa, mutta osalla meistä siellä matkustaa paljonkin. Meillä on takapenkillä yksi tai useampi joka ikinen päivä.
 
Itse kun olen autoja valinnut, niin kertaankan ei takapenkin tilat/istuimet ole olleet valintakritereissä korkealla.
Kunhan takapenkillä on ollut tilaa riittävästi/normaalisti. Auton yleinenn kokoluokka kertonut tarpeksi tiloista.

Ja kuten joku tuolla mainitsi, ei takapenkin istuimilla nyt hirveäästi väliä ole. Sitä nyt istuu tunnin pari melkein missä vaan. Varsinkin lapset. Pidemmillä siivuilla alkaa penkkien ergonomia olemaan vasta tärkeätä raihnaisille aikuisille.

Mutta hyvät penkit ovat aina hyvät ja maukavammat käyttää, mutta takapenkkien ergonomia ei pääse itselläni kovin määrääväksi asiaksi. Eli ei kaada hankintaa jos muu mielyttää.
 
Samahan tämä on, itseäni kiinnostaa etupenkit autossa enemmän, koska en ole taksi. Taaksee menee lapsi tai lapset tai satunnaiset aikuiset, tosin silloinkin vain lyhyitä siirtymiä (max 200km). En myöskään maksaisi senttiäkään lisää takapenkin mukavuudesta, koska se ei itseäni kuskina kiinnosta pätkääkään. Kyllä ne nyt koeistumassa käy ja toteaa et penkki on ja sinne mahtuu.
 
Riippuu täysin missä kuplassa elää. Omassa ikäluokassa ei takapenkeillä muita kuin aikuisia olekaan, mutta jos alan juttelemaan töissä vanhemmilta kollegoilta, niin vastaavasti siellä istuu lapset, lapset ja lapset. Jos siis ei ole tyhjänä.

Joo ymmärrän. Muistelinkin että nuorena oli takapenkillä ihan muita käyttötarkoituksia!
 
Eikös se 330km paikkeilla ole (-5 ja tiet märkiä a vähän luntakin)


Tässä siis joku 95kW akku josta Björn käytti about 83kW kunnes tyhjä. Olisko se sitten tuo 50 mallin mukainen noin akun koon puolesta?

E-Tron 55. Okei, no se olisi varmaan ihan riittävä. Toi E-Tron 50 lupaa WLTP 300 km, että talvella todennäköisesti ei omaan käyttöön riitä toimintamatka, vaikka todellinen 300 km riittäisikin.
 

Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että jollain voi olla eri tarpeita auton suhteen?

Ok, teillä takapenkkejä ei tarvitse ilmeisesti olla ollenkaan? Entä jos toisella takapenkillä on pieni lapsi istuimessa? Pitääkö toisen vanhemman istua silti edessä ja lapsi on yksin takana itkemässä?

Itselleni takapenkit on oleellinen valintaperuste tulevassa autossa, joka tulee todennäköisesti olemaan sähköinen. Ja niissä takatiloissa on isoja eroja eri malleissa.
 
Ok, teillä takapenkkejä ei tarvitse ilmeisesti olla ollenkaan? Entä jos toisella takapenkillä on pieni lapsi istuimessa? Pitääkö toisen vanhemman istua silti edessä ja lapsi on yksin takana itkemässä?
No jos tähän ottaa kantaa niin näin meillä juuri tehtiin kun yksi lapsi oli. Isi ja äiti etupenkillä ja lapsi takapenkillä. Mitä ihmeellistä tuossa on? Lapsethan märisee milloin mistäkin mutta ei siinä tarvi olla heti könyämässä takapenkille jos märy tulee. Ihan normaalia elämää.
 
Ja kuten joku tuolla mainitsi, ei takapenkin istuimilla nyt hirveäästi väliä ole. Sitä nyt istuu tunnin pari melkein missä vaan..
Osassa autoja ne takapankit ovat istuma mukavuudeltaan surkeampia kuin etupenkit. Tarkoitan sitä että jos itse tottunut etupenkkeihin, ja on aika sama millaiset on, niin takapenkit voi olla surkeampia, ja tilaakin voi olla niukasti varsinkin jos edessä olevat vieneet ne vähätkin tuuppaamalla penkki taakse.

On toki automalleja joissa takana ihan ok olot ja niiden huonouden takia ei tarvi pidemmälläkään matkalla etupenkille pyrkiä.
 
Todellakin istuin lapsen kanssa takapenkillä ja kohta pääsen sinne takaisin, kun vanhempi on nyt tarpeeksi iso etupenkille. Takapenkin isot tilat yksi tärkeimmistä kriteeistä autossa ja moni auto saa miinusta siinä, että etupenkin selkänoja on ämpärimuovia. Mieluummin istun takapenkillä jalat suorana (Superb) ja nautin menossa.
 
No jos tähän ottaa kantaa niin näin meillä juuri tehtiin kun yksi lapsi oli. Isi ja äiti etupenkillä ja lapsi takapenkillä. Mitä ihmeellistä tuossa on? Lapsethan märisee milloin mistäkin mutta ei siinä tarvi olla heti könyämässä takapenkille jos märy tulee. Ihan normaalia elämää.

Jos et ole huomannut, niin lapsissa on eroja.
Se että jonkun lapsi viihtyy takapenkillä yksinään ja rauhoittuu sinne, ei tarkoita sitä että kaikkien muiden lapset tekee niin. Jälleen kerran, kuinka vaikea sitä on ymmärtää?

Ihan turha jatkaa tätä, kun jostain syystä osalta keskustelijoita puuttuu täysin kyky ajatella asioita muun kuin oman itsensä näkökulmasta.

Mitä tulee ketjun aiheeseen ja tähän sähköautojen haasteeseen takatiloissa korkean lattia suhteen, pitänee käydä koestamassa varmaan se model Y vaikka Tesla onkin tesla. Saapahan perspektiiviä.

Ja toinen vaihtoehto XC40, nyt päivitetyllä voimalinjalla pitäisi olla suht energiatehokas pelikin jopa. Ainakin Prolestar 2:n uusi versio oli Teslabjörnille positiivinen yllätys joten XC40 pitäisi olla parannus myös.
 
Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että jollain voi olla eri tarpeita auton suhteen?

Ihan turha jatkaa tätä, kun jostain syystä osalta keskustelijoita puuttuu täysin kyky ajatella asioita muun kuin oman itsensä näkökulmasta.

Kyllä ymmärrystä on, sen takia on selkeästi mainitttu että itselläni. Ei kaikilla. Juuri sen takia että kyse on omasta tarpeesta ja omasta mieleipiteestä. Kukaan ei väittänyt että kaikilla olisi samanlainen tarve. Eikö ?

Ok, teillä takapenkkejä ei tarvitse ilmeisesti olla ollenkaan? Entä jos toisella takapenkillä on pieni lapsi istuimessa? Pitääkö toisen vanhemman istua silti edessä ja lapsi on yksin takana itkemässä?

Mikään ei estä siellä aikaista istumasta, kuten mainitsin. Ja meilläkin oli aikunen siellä aikoinaan. Ja turvaistuimia.
Eikä auto ollut edes iso, vaan tavallinen D segmentin auto pienemmästä päästä.

Osassa autoja ne takapankit ovat istuma mukavuudeltaan surkeampia kuin etupenkit.
Eikös kaikissa tavisten autoissa etupenkit ole paremmat kuin takapenkit ? Ainakaan itse en ole sellaista auto vielä omistanut, missä olisi paremmat penkit takana. Isoissa ja arvokkammissa autoissa sitten takana kunnon sohvat.
 
Vielä takapenkeistä. En anna niille pahemmin arvoa, mutta tilaa on olen sinne tarvinnut. Ei nimittäin kiinnostanut istua edessä polvet suussa, kun muksu on takapenkillä istuimessa selkä menosuuntaan. Sen verran olen arvostanut lapsien turvallisuutta, että selkä menosuuntaan mentiin pitkään ja omaa ajomukavuuttani, että en tinkinyt ajoasennosta turvaistuimen takia.

Sähkäreissä tuntuu akseliväliä ja sisätiloja löytyvän hyvin, niin asia on paremmin kuin ennen. Joku EX30 tai e-208 toki eri asia. Ilman lapsia tai säännöllistä aikuisten kuskausta ei edellä mainittua asiaa tarvitse ottaa huomioon. Itse ajaisin penkit käännettynä.
 
Wait what? Itsellä ja kaikilla tuttavilla aikuiset istuneet edessä ja lapsi yksin takana vauvasta lähtien.
Mietin onko tämä otsikon juttu, no koskee sähkiksiäkin.

Oma otanta ehkä vähän leveämpi, sillä osalla tietämiäni on lapsia enemmän, ja se minne lapset sijoitettu on varsin kirjavaa. Joilla se pienenä ollut edessä repsikan paikalla, mutta mutuna paremmin tuntemillani takana. (turvallisuus ajattelu, lapset taakse)
Mutta kyllä takana istuu täysimittaisiakin, toki siinä automalli vaikuttaa, jos takatilat ja sinne kulku on surkeaa, niin tuskin houkuttaa, jolloin sinne taakse joutuu pienet ihmiset tai muuten asteikon alimmat.

Takatilat korostuu pidemmillä matkoilla, jos ne on surkeat, niin alkaa painetta ylimääräisille pysähtelyille tulla ja paikkojen kierrätykselle. Pieniakkuisella sähkiksellä toki niitä tulee ihan muistakin syistä.

En nyt tiedä mistä tämä lähti, jostain 182 senttisestä oli aloituksessa.

Jos auto on sinkku/opiskelia talouteen, lyhyeen työmatka/koulu -ajoon, ja kyytiin otetaan joskus "säälittäviä" tapauksia, pikku pätkälle, niin tuskin siitä takapenkistä kauheasti haluaa maksaa . Lätkämutsi taasen tarvii tilaa, samoin useamman sukupolven perheet jne. ei kaikille riitä edes se kaksi penkkiriviä.

Ja kuten osa toi esille, niin osalle se takapenkkin tilat on osa muunneltavaa kokonaisuutta.

Jos takanahyvät tilat ja olot, niin se kova sana ihan kahden aikusenkin reissussa, jos ei kaipaa apukuskia.


Edit:
Takapenkin oloista, niin osalle on tärkeää avoinaisuus/avaruus, eli saavat takapenkillä herkemmin hunoaoloa, jonka takia haluavat eteen, vaikka penkit ja tilat muuten ok. Linja-autossakkin ottavat sen eturivin paikan osa haluaa niissäkin avautu a kuskille..
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettaahan toiset kaksiovisillakin lapsia turvaistuimet takapenkillä, mutta en mä kyllä ainakaan sitä kovin käytännölliseksi katsoisi. Meilläkin mennään mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan ja aina tuntuu olevan liian vähän tilaa. Niin pituus- kuin leveyssuunnassa. Ja sekin on ihan käytännön syistä ollut helpompaa pidemmillä matkoilla, että toinen vanhempi on pienen lapsen vieressä takana. Sitten kun lapsia on tullut enemmän, niin käytännön syistä taas lapset takana. Kukin tekee niin kuin parhaakseen näkee.

45t € E-tron vai Ioniq 5... Hyundaissa toimintasäde on parempi, mut... se on Hyundai. Ehkä ei parane lähtee kokeileen, kun sitten kohta jompi kumpi on pihassa.
 
45t € E-tron vai Ioniq 5... Hyundaissa toimintasäde on parempi, mut... se on Hyundai. Ehkä ei parane lähtee kokeileen, kun sitten kohta jompi kumpi on pihassa.
Hyundaissa on ainakin takana edustusauton tilat, jos niitä kaipaa. Noin 180cm pitkän kuskin taakse jää samanpituiselle aikuiselle karkeasti puoli metriä polvitilaa etupenkkiin. Toki vähän riippuu millaisessa ajoasennossa tykkää kuski ajaa, mutta tilaa on silti reilusti. Takapenkit lisäksi liikkuu kätevästi pituussuunnassa riippuen haluaako priorisoida takakontin vai takapenkin tiloja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom