Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä lapsi on vielä niin pieni että ABC on helpoin kun on lastenhoitohuoneet ja laturit ja ruoat ja kaikki samassa eikä tarvitse likaisten vaatteiden kanssa etsiä pesupaikkaa.Ihan mielenkiinnosta, että pysähdyttekö noihin ABC ankeuttimiin vai latailetteko jossain korvessa vai miten hoidatte mielenkiintoisten kohteiden läpikäynnin matkalla? Itse vierastan noin yleisesti ajatusta että vain ajetaan paikasta a paikkaan b ja välillä pysähdytään huoltamolle. Aika usein kun tulee pysähdyttyä lasten kanssa mielenkiintoisiin paikkoihin (kosket, nähtävyydet, vanhat puutaloalueet/keskustat tms.) jotka tulevat matkan varrelle. Tietty kait noita latureita alkaa olla jo sen verran monella paikalla, että ei juurikaan vaikuta enää noihinkaan.
Sähköautolla tulee oikeastaan jopa enemmän poikettua katsomaan kiinnostavia pikkupaikkoja. Päätieltä poiketessa nimittäin nopeudet pienenevät, jolloin sähköauton alati pienenevä keskikulutuslukema rentouttaa nauttimaan täysin siemauksin maisemista, arkkitehtuurista tai muista nähtävyyksistä.Ihan mielenkiinnosta, että pysähdyttekö noihin ABC ankeuttimiin vai latailetteko jossain korvessa vai miten hoidatte mielenkiintoisten kohteiden läpikäynnin matkalla? Itse vierastan noin yleisesti ajatusta että vain ajetaan paikasta a paikkaan b ja välillä pysähdytään huoltamolle. Aika usein kun tulee pysähdyttyä lasten kanssa mielenkiintoisiin paikkoihin (kosket, nähtävyydet, vanhat puutaloalueet/keskustat tms.) jotka tulevat matkan varrelle. Tietty kait noita latureita alkaa olla jo sen verran monella paikalla, että ei juurikaan vaikuta enää noihinkaan.
jolloin sähköauton alati pienenevä keskikulutuslukema rentouttaa nauttimaan täysin siemauksin maisemista, arkkitehtuurista tai muista nähtävyyksistä.
Polttomoottorilla (pl. hybridit) taas keskustat ja nähtävyyksien perässä köröttely nostavat ikävästi keskikulutusta, joten lompakostaan huolehtiva kuljettaja murahtaa koukkausehdotuksiin: "Ajetaan nyt vaan suoraan, kun on vauhtiin päästy.".
Eihän se normikulutuksen alittaminen vaikeaa ole, jos ajoprofiili on optimaalinen. Tietysti jos maantiellä ajaa sillä metodilla että jokaisesta näkyvästä takavalosta pitää päästä ohi, kulutus nousee, mutta ei kai liikennerytmin mukana ajamalla mikään auto normia suurempaa määrää polttoainetta vie?Myös ihmisellä on tapana kaunistella asioita, jotka koskevat omia hankintoja. Esim sanotaan herkästi polttoaineen kulutuksesta pienempiä lukemia kuin ne todellisuudessa on. Katsotaan jostain valmistajan esitteestä kulutus ja mukamas päästy alle sen.
Joka päivä oppii uutta. Minä opin tuon asian jo 2016, kun juutuin ekaa kertaa Auris hybridilläni Turunväylän (vain 10 km) jälkeen Pasilan ruuhkaan, ja havaitsin keskikulutuksen painuvan 4,5:stä pikkuhiljaa kohti tasan neljää litraa. Polttis-Astralla vastaavassa ruuhkassa lukemat olisivat nousseet 6 -> 9-10,5 litraan, mikä alkaa hieman pänniä, kun samaan aikaan ei pääse etenemäänkään. Tulee ajateltua kanssa-autoilijoista, että lähtekää nyt ripeämmin ja yhtaikaisemmin valoista, jotta päästään liikkeelle ja äkkiä pois täältä.No nyt olen kaiken kuullut.
No ei se polttoaine nyt sentään niin kallista ole ollut. No hyvä että sähköauto vapauttaa elämään normalisti ja huolettomasti.
Miksi ihmeessä se nähtävyyksien katsominen olisi jotenkin sidoksissa siihen, että saako siellä ladattua. Kai sitä nyt nähtävyyksiä voi käydä katsomassa vaikka lataa jossain muualla.
Jos perheen kanssa liikkeellä niin aika usein ABC, ihan vaan siksi että on helppoa pienen lapsen kanssa. Myöhemmin varmaan sitten jotain ihan muuta. Mutta pysähdytään nytkin kyllä ihan vaan huvin vuoksi jos jotain kiinnostavaa on. Ei sähköauto tätä mitenkään estä ja tosiaan kun suurin osa sähköstä on itselleni ilmaista niin tulee paljon mieluummin ajettua lisälenkkejä kun ne ei maksa 15€/100km vaan usein 0€ tai vain muutaman euron/100km.Ihan mielenkiinnosta, että pysähdyttekö noihin ABC ankeuttimiin vai latailetteko jossain korvessa vai miten hoidatte mielenkiintoisten kohteiden läpikäynnin matkalla? Itse vierastan noin yleisesti ajatusta että vain ajetaan paikasta a paikkaan b ja välillä pysähdytään huoltamolle. Aika usein kun tulee pysähdyttyä lasten kanssa mielenkiintoisiin paikkoihin (kosket, nähtävyydet, vanhat puutaloalueet/keskustat tms.) jotka tulevat matkan varrelle. Tietty kait noita latureita alkaa olla jo sen verran monella paikalla, että ei juurikaan vaikuta enää noihinkaan.
Tulipa tänään nähtyä kuski, jolle ainakin oli sähköautoilu vaivalloista. Leaf ajeli motarilla 120 km/h pätkällä 70 km/h, valot pois päältä ja kabiinin lasit huurussa. Oli varmaan tarpeet yllättäneet kaupaunkiautoilijan.Sähköautolla matkan taittaminen on väistämättä vaivalloisempaa kuin polttomoottorilla. Kelistä, matkustajista ja aikataulusta riippuen vähän tai paljon.
Omalla ajoprofiilillani kärsin mielelläni tuon vaivan, kun säästän normiajojen energiakuluissa reippaasti, lataus sujuu kotona ja muut sähkiksen hyvät puolet.
Kaikkea ei voi vain saada, ei edes sähköautolla.
Itse näin viime viikolla useampana aamuna samalla lailla reissuun lähteneitä polttisautoilijoita. Tiedä sitten oliko syynä pihiys, laiskuus, kiire vai mikä?Tulipa tänään nähtyä kuski, jolle ainakin oli sähköautoilu vaivalloista. Leaf ajeli motarilla 120 km/h pätkällä 70 km/h, valot pois päältä ja kabiinin lasit huurussa. Oli varmaan tarpeet yllättäneet kaupaunkiautoilijan.
Jos polttiksessa on näillä keleillä lasit huurussa motarilla asti, niin sitten siinä on vaan surkea lämppäri. Tuo Leaf kuski oli selkeästi wattia venyttämässä, että pääsisi kotiin asti.Itse näin viime viikolla useampana aamuna samalla lailla reissuun lähteneitä polttisautoilijoita. Tiedä sitten oliko syynä pihiys, laiskuus, kiire vai mikä?
Byd Seal vaikuttaa ainakin ihan mielenkiintoiselta uutuudelta, en tiedä onko Suomessa missään tosin vielä nähtävissä.
No ei se kyllä mitenkään väistämättä ole vaivalloisempaa. Jos lataa auton kotona ja ei aja yhtä akullista pidempiä ajoja, niin väittäisin jopa helpommaksi kun ei tarvitse käydä koskaan huoltiksella.Sähköautolla matkan taittaminen on väistämättä vaivalloisempaa kuin polttomoottorilla. Kelistä, matkustajista ja aikataulusta riippuen vähän tai paljon.
Eikös tuo ole? Ottaen huomioon että auto oli 7v vanha ja 182tkm ajettu. Vielä kun porukka ymmärtäisi sen että nuo alkupään Ässät on "ensimmäisen sukupolven massatuotettuja täyssähköautoja" jotka ei ole läheskään yhtä luotettavia akuiltaan kuin nyt uutena myytävät...Normaalia kulumista....hmmm
Akku itsessään on kait ihan hyvä ja luotettava? Sinne vain ruutataan suunnittelumokan takia vettä sisään joka ei ole kauhean fiksua ja tästä seuraa sitten ymmärrettävästi kaikenlaisia ongelmia ajan kanssa.Eikös tuo ole? Ottaen huomioon että auto oli 7v vanha ja 182tkm ajettu. Vielä kun porukka ymmärtäisi sen että nuo alkupään Ässät on "ensimmäisen sukupolven massatuotettuja täyssähköautoja" jotka ei ole läheskään yhtä luotettavia akuiltaan kuin nyt uutena myytävät...
Juu, tuo vedenpääsy on niissä ongelma, mutta ei varmaan se ole syynä akkujen SOH:in pienentymiseen. Oisko noissa sitten huonommin toteutettu akun jäähdytys tms. Latauskäyräähän noissa on vuosien saatossa heikennetty.Akku itsessään on kait ihan hyvä ja luotettava? Sinne vain ruutataan suunnittelumokan takia vettä sisään joka ei ole kauhean fiksua ja tästä seuraa sitten ymmärrettävästi kaikenlaisia ongelmia ajan kanssa.
En ole kyllä kyseiseen källiin perehtynyt, mutta hölmömpi luulisi, että se on mahdollista jopa korjata jollain omatoimisella virityksellä.
Tulipa tänään nähtyä kuski, jolle ainakin oli sähköautoilu vaivalloista. Leaf ajeli motarilla 120 km/h pätkällä 70 km/h, valot pois päältä ja kabiinin lasit huurussa. Oli varmaan tarpeet yllättäneet kaupaunkiautoilijan.
Kokemukset aina tärkeitä, taustat kiinnostaa.Eihän siitä mihinkään pääse, että sähkiksellä yhtään pidemmän matkan tekeminen on paljon vaivalloisempaa ku polttiksella. Itsellä ainakin hieman ärsyttää että matkaa tehdään auton ehdoilla ja vaikka on nopeasti latautuva isolla akulla oleva niin kyllä se silti on varsin tökkivää matkantekoa. Sittenkun sopivasti muuttuu ilma kaatosateeksi niin ei range enää riitäkään sille tiedetysti mukavalle taukopaikalle lataamaan vaan jäädään jonkun kusisen huoltsikan pihaan ottamaan 50kw laturista lisää matkaa.
Positiivista:
- Hinta. Atto3 hintaa laskettu ennen Dolphin ja Seal mallien tuloa 5000 €. Paremmalla varustelutasolla sekä Nokian R5 EV kitkarenkailla hintaa tulee 44 t€. En ole löytänyt yhtä kattavasti varusteltua uutta autoa samaan hintatasoon. (Voi kyllä olla, että jäisi renkaat hankkimatta tuolta liikkeestä (Autokeskus Raisio) auton kylkeen. En käsitä miten niille saadaan 3000 € hintaa. Esim. Teslan talvinakit 2000 €.)
Mitän kattava tuo varustelu sitten on? Eli mitkä on ne kovimmat jutut?
Turku-Tampere välin jos menet Huittisten kautta, siellä on liikenneasema härkäpakari, missä on Nesteen latauskenttä. 600kw kapaa, ja 6xCCS 150kw kahvoja.Alkaa ABC -lataus olemaan kyllä kohta pannassa, vähän huonoja kokemuksia heidän "pika"latureistaan. Taitaa melkein aina olla jaettuja latauskenttiä muutenkin, tehot ovat aina jääneet sinne 20kW tienoille ellet satu yksin saapumaan laturille. (ABC:n AC-lataus sentään toimii OK)
Viimeisin niitti oli Turku-Tampere välillä, jolla tuntuu muutenkin olevan hyvin vähän kunnollista latausinfraa.
Monet haluavat tietää itseään vähän kiinnostavista asioista mahdollisimman vähän detaljitasolla. Vaikka onkin ostanut sähköauton, ei välttämättä halua googlettaa ja wikipedittää sekä katsella tuntikaupalla youtube-videoita aiheesta.Tässä vaan mietin, että kun nämä ei niin tekkiorientoituneet ihmiset näitä sähkäreitä hankkii, onko tosiaan näin ettei mistään mitään oteta selvää? Ei meinaat tällaisella tule ihan mitään läpimurtoa hetkessä, jos ei edes perusasioita tiedetä. Sama juttu kuin on näitä ihmisiä, joille tulee yllärinä kesähelteillä ettei aurinkopaneelit tuolloin tuota maksimiaan vaikka Aurinko paistaakin jatkuvasti.
Niin kauan kuin todellisuus on tämä niin vaatii kyllä enemmän kuin harrastuneisuutta vetää pidempiä matkoja tai ylipäänsä startata vajaalla matkaan ajatuksella ”otetaan alhaiseen socciin nopeasti 200-300km lisää niin pääsee perille ja lataa sit siellä hitaasti täyteen”. Tuollaisesta latauksesta tulee ihan järjetön aikapenalti ja homma alkaa lähestymään julkisen liikenteen ”tehokkuutta” .Alkaa ABC -lataus olemaan kyllä kohta pannassa, vähän huonoja kokemuksia heidän "pika"latureistaan. Taitaa melkein aina olla jaettuja latauskenttiä muutenkin, tehot ovat aina jääneet sinne 20kW tienoille ellet satu yksin saapumaan laturille. (ABC:n AC-lataus sentään toimii OK)
Viimeisin niitti oli Turku-Tampere välillä, jolla tuntuu muutenkin olevan hyvin vähän kunnollista latausinfraa. Auran ABC:llä on 150kW 4:n paikan kenttä (joka käytännössä on jotain maks. 90kW luokkaa), josta sitten tosiaan neljä autoa valutti jokainen sen vaivaiset 20kW. Parin minuutin päästä luovutin. Vieressä oli tyhjä Rechargen 50kW:n laturi, mutta sekään ei oikein hokutellut. Seuraava stoppi Loimaan cittarilla, jossa oli luvattu K-lataus 200kW. Sieltäkään ei saanut luvattuja, maksimi jäi 100kW:iin (viereinen auto oli melkein täynnä, ja otti jonkun 25kW) eli sielläkin kentän maksimit olivat kaukana luvatusta. Lopulta sain sieltä sen 125kW kuitenkin, kun naapuriauto oli lähtenyt.
Autossa oli ~20% SoC joten Polle olisi kyllä ottanut sen 150kW jos vaan olisi jostain saanut...
Muutenkin jokainen ylimääräinen kaffetauko on min 10€ja jos kersoja matkassa niin 20€ tuolla saa kuitenkin 100-200km ihan fossiilista tavaraa.
Harvemmin tulee pitkää matkaa, joten normikäytössä sähkis kyllä toimii hyvin kun kotona saan ladattua. Kesällä tuli enemmän pyörittyä ympäri maan ja silloin totesin, että jos useammin tällaista pitäisi puuhata niin sähköauto olisi aivan väärä peli ainakin omaan makuun. Tämä ei sinänsä ole isokaan ongelma koska en ole noita lomareissuja lukuunottamatta ladannut kuin pari kertaa muualla kuin kotona.Kokemukset aina tärkeitä, taustat kiinnostaa.
Onko lähtöä ja kohde päässä latausmahdollisuus.
Onko sinulla paljon, siis säännöllisesti noita pitkiä vetoja joissa joutuu lataileen kesken matkan.
He joilla jonkin verran tulee ajoa missä kesken matkan joutuvat lataileen, ovat olleet tyytyväisempiä kuin pelkäsivät, ja ne jotka eivät, niin vaihtoivat hybridiin tuossa kun käytettyjen hinnat oli pilvissä.
Ns pitkämatakaliset ovat valinneet mallia kantama edellä ja samalla yleensä vähän koreampaa luokkaa muutenkin, jos ei ole jatkuvaa reitti ja tauko optimointia, niin moni jopa lataamiseen tyytyväisempiä kuin tankkaaminen.
Tuntamani luopuneet olivat valinneet vähän liian niukan akun päivittäiseen reittiin ja tainnut lisähaasteena olla latauksen puuten kohde/lähtö pisteessä.
Hienoa nyt kun joku mainitsee sähköautojen akut täällä moderointi voikin valittaa offtopicista /sHep. Avasin uuden keskustelun jossa keskitytään sähköautojen akkuihin Sähköautojen akut, teoria ja käytäntö.
Mielestäni aihe ansaitsee ihan oman threadin!
En osaa kyllä samaistua noihin latausongelmiin kun Superchargereita pitkin ajelen. Aina tulee lujaa ja toimii.
Vauhtia saa toki SC:llä, Rechargella ja Ionityllä. Rechargen verkosto on tosin paras noista, joten miksi ei käyttäisi sitä jos haluaa vaivatonta.
Villi veikkaus, että nämä minuuttihinnoittelut katoavat Ionityltäkin jossain kohdin. Suomi aikalailla ainoa maa missä noita minuuttihintoja Ionityllä on.Ionityjä saisi tulla lisää. Hinnoittelutapa pitää hitaasti lataavat poissa ja nopsaan lataavat saavat, no nopeasti ja edullisesti.
Mikkelin superin läheisyydessä oikein mukava kesäkahvila kesäisin. Onhan se nyt eri peli ladata superilla (v3) josta saa hyvällä teholla sähköä akkuun ja käydä nopealla wc ja kahvitauolla kuin mennä abc lataukselle missä sitten saat sähköä 20-50kw teholla jos on pari muuta lataajaa?Miten ihmeessä SC ratkaisee yhtään noista ongelmista? Samalla tavallahan se kahvi edelleen maksaa, tosin SC:n kohdalla käyn kyllä usein vain lataamassa ja jatkan matkaani muualle tehdääkseni sen toisen pysähdyksen, kun yhdessäkään ei ole mitään mielenkiintoisia palveluita. Paitsi jos tykkää katsella VR:n junia Mikkelin SC:llä.
Todellisuudessa ensin menisin sinne Mikkelin SC:lle, istuisin autossa, odottaisin latauksen ja sen jälkeen jatkaisin matkaa esim. Ramille tai Siiskoselle. Toinen vaihtoehto on ajaa suoraan Ramille tai Siiskoselle ja siellä suoraan ladata ja samalla voi käydä vaikka syömässä.
Vierumäen SC:llä voi tietenkin ladata sen 40-60kW vauhdilla ja nauttia siitä vauhdista tai sitten ajaa vain ohi. Siihen ne omat yleisimmän reittini (mökkireitin) SC:t sitten rajoittuivatkin, heikkoa on. En siis keksi mitä ongelmia noiden käyttäminen olisi ratkaissut?
Vauhtia saa toki SC:llä, Rechargella ja Ionityllä. Rechargen verkosto on tosin paras noista, joten miksi ei käyttäisi sitä jos haluaa vaivatonta.
Mikkelin superin läheisyydessä oikein mukava kesäkahvila kesäisin. Onhan se nyt eri peli ladata superilla (v3) josta saa hyvällä teholla sähköä akkuun ja käydä nopealla wc ja kahvitauolla kuin mennä abc lataukselle missä sitten saat sähköä 20-50kw teholla jos on pari muuta lataajaa?
Ionityjä saisi tulla lisää. Hinnoittelutapa pitää hitaasti lataavat poissa ja nopsaan lataavat saavat, no nopeasti ja edullisesti.
30min jälkeen saisi pikalatureilla mielestäni tulla joku suht raskas minuuttihinta normi kwh veloituksen päälle. Tai voisi siinä koko ajan olla jotenkin ajan kanssa nouseva minuuttihinta niin osa porukasta valitsisi sen ilman minuuttiveloitusta olevan hidaslaturin jos nyt ei välttämättä tarvitse nopeata. Nythän monissa paikoissa alkaa minuuttiveloitus juosta vasta 2h jälkeen.Saisi olla useammassa paikassa kyllä nuo hinnoittelumallit sellaisia ettei tyhjäkäyntiä katsella (tai hidaslatausta). Siis jos on kiire ladata.
Sittenhän tuo on ihan sama lataako abcllä, rechargella, superilla tai virralla jos lounaalle jäät. Hieno yleistys tuo että Superit on hienoja kylmäasemia kun suurinosa supereista lienee sijaitsevan ABC:n, Juustoportin, Nesteen tai kauppakeskuksen välittömässä läheisyydessä.Nyt ei ole kesä, ei hirveästi lämmitä (ja lounasta mä yleensä tuohon aikaan syön joka tapauksessa kun tästä ohi ajelen - mutta se siitä). Miksi vertasit ABC:hen (josta myös voi toki saada ihan täyttä vauhtia, ei sieltä aina hitaasti saa) ainoastaan? Miksi en menisi Rechargelle, jossa saan kuitenkin kaiken minkä auto voi ottaa vastaan?
Jos mietin kokonaispysähdysaikaa, niin ehdottamasi "V3 superilla täysiä ja sitten ajat ABC:lle" vs. "ABC:llä lataat hitaammin" niin veikkaan jälkimmäistä itseasiassa nopeammaksi. Harvemmin tosin itse ABC:llä lataan, mutta tässä tapauksessa laskentakaava ei oikein toimi jos se aiheuttaa ylimääräisen pysähdyksen - mitään sen hirveämpää en nyt keksi.
SuperChargerit on tietysti hienoja kylmäasemia, mutta ei se oikein lämmitä istuskella sellaisella puolta tuntia.
Sittenhän tuo on ihan sama lataako abcllä, rechargella, superilla tai virralla jos lounaalle jäät. Hieno yleistys tuo että Superit on hienoja kylmäasemia kun suurinosa supereista lienee sijaitsevan ABC:n, Juustoportin, Nesteen tai kauppakeskuksen välittömässä läheisyydessä.
Mikkelin Superin lähellä on myös hese.
SuperChargerit on tietysti hienoja kylmäasemia, mutta ei se oikein lämmitä istuskella sellaisella puolta tuntia.
En ymmärrä tätä jankkausta. Abc lounas ei käy, eikä heset. Laturin nopeudella ei väliä kun aina jäädään lounaalle.Ei suinkaan, yleensä kunnollisilla paikoilla on Recharge/Virta/vastaava joilla silloin lataan myös. En menisi ABC:lle lounaalle, enkä varsinkaan Heseen. Mutta, jos käyttäisin ABC/Juustoportin tapaisia palveluita, niin miksi välttelisin ABC:n latureita silloin? Mihin tarvitsisin SC:tä tuolloinkaan tai mitä se ratkaisisi matkustamiseen?
Jos joudun tekemään ylimääräisen pysähdyksen laturin takia, niin se on kaikista huonoin vaihtoehto. Siinä tapauksessa kannattaa aina valita laturi, joka on siellä minne pysähtyisi muutenkin. Ja tästä syystä SC ei muuta mitään itse matkustamiseen, koska sen palvelut ovat korkeintaan ABC tasoa - jos sitäkään. Jos vaihtoehto on Neste+SC tai Juustoportti+SC, niin silloin se voi varmasti kilpailla ABC:n kanssa. Paitsi Vierumäki, lähimmällä ABC:llä (joita on useampi siinä lähellä) saa varmemmin ja nopeammin ladattua autonsa.
Ainoa tapaus kun ottaisin ylimääräisen pysähdyksen olisi jos pysähdyspaikalla jonne haluaisin ei ole laturia. Näitä on tosin onneksi entistä vähemmän.
En ymmärrä tätä jankkausta. Abc lounas ei käy, eikä heset. Laturin nopeudella ei väliä kun aina jäädään lounaalle.
Vierumäen superilla aina ruuhkaa ja tehoja jaetaan, viereisen tontin abc aina ruuhkaton ja kapaa piisaa.
Jos käytät abc/juustoportin palveluita, kai sillä latausnopeudella silloin on väliä kerta et lounaalle jää? Vai mitä muuta puuhastelet wc ja pullakahvien lisäksi?
Vierumäen superi muuten ollaan todennäköisesti päivittämässä V3:siin.
Voihan siinä käydä vaikka kävelyllä. Terveellisempi vaihtoehto kuin kököttää autossa tai pullakahvilla.