Yleistä keskustelua sähköautoista

Ihan mielenkiinnosta, että pysähdyttekö noihin ABC ankeuttimiin vai latailetteko jossain korvessa vai miten hoidatte mielenkiintoisten kohteiden läpikäynnin matkalla? Itse vierastan noin yleisesti ajatusta että vain ajetaan paikasta a paikkaan b ja välillä pysähdytään huoltamolle. Aika usein kun tulee pysähdyttyä lasten kanssa mielenkiintoisiin paikkoihin (kosket, nähtävyydet, vanhat puutaloalueet/keskustat tms.) jotka tulevat matkan varrelle. Tietty kait noita latureita alkaa olla jo sen verran monella paikalla, että ei juurikaan vaikuta enää noihinkaan.
Itsellä lapsi on vielä niin pieni että ABC on helpoin kun on lastenhoitohuoneet ja laturit ja ruoat ja kaikki samassa eikä tarvitse likaisten vaatteiden kanssa etsiä pesupaikkaa.
 
Ihan mielenkiinnosta, että pysähdyttekö noihin ABC ankeuttimiin vai latailetteko jossain korvessa vai miten hoidatte mielenkiintoisten kohteiden läpikäynnin matkalla? Itse vierastan noin yleisesti ajatusta että vain ajetaan paikasta a paikkaan b ja välillä pysähdytään huoltamolle. Aika usein kun tulee pysähdyttyä lasten kanssa mielenkiintoisiin paikkoihin (kosket, nähtävyydet, vanhat puutaloalueet/keskustat tms.) jotka tulevat matkan varrelle. Tietty kait noita latureita alkaa olla jo sen verran monella paikalla, että ei juurikaan vaikuta enää noihinkaan.
Sähköautolla tulee oikeastaan jopa enemmän poikettua katsomaan kiinnostavia pikkupaikkoja. Päätieltä poiketessa nimittäin nopeudet pienenevät, jolloin sähköauton alati pienenevä keskikulutuslukema rentouttaa nauttimaan täysin siemauksin maisemista, arkkitehtuurista tai muista nähtävyyksistä.

Polttomoottorilla (pl. hybridit) taas keskustat ja nähtävyyksien perässä köröttely nostavat ikävästi keskikulutusta, joten lompakostaan huolehtiva kuljettaja murahtaa koukkausehdotuksiin: "Ajetaan nyt vaan suoraan, kun on vauhtiin päästy.".

Lataaminen ei tapahdu kosken niskalla, vaan joko reissun päätteeksi tai matkan varrella jostain pikalaturista sen verran kuin tarvitsee.
 
Sähköautolla matkan taittaminen on väistämättä vaivalloisempaa kuin polttomoottorilla. Kelistä, matkustajista ja aikataulusta riippuen vähän tai paljon.

Omalla ajoprofiilillani kärsin mielelläni tuon vaivan, kun säästän normiajojen energiakuluissa reippaasti, lataus sujuu kotona ja muut sähkiksen hyvät puolet.

Kaikkea ei voi vain saada, ei edes sähköautolla.
 
jolloin sähköauton alati pienenevä keskikulutuslukema rentouttaa nauttimaan täysin siemauksin maisemista, arkkitehtuurista tai muista nähtävyyksistä.

No nyt olen kaiken kuullut.

Polttomoottorilla (pl. hybridit) taas keskustat ja nähtävyyksien perässä köröttely nostavat ikävästi keskikulutusta, joten lompakostaan huolehtiva kuljettaja murahtaa koukkausehdotuksiin: "Ajetaan nyt vaan suoraan, kun on vauhtiin päästy.".

No ei se polttoaine nyt sentään niin kallista ole ollut. No hyvä että sähköauto vapauttaa elämään normalisti ja huolettomasti.
 
Myös ihmisellä on tapana kaunistella asioita, jotka koskevat omia hankintoja. Esim sanotaan herkästi polttoaineen kulutuksesta pienempiä lukemia kuin ne todellisuudessa on. Katsotaan jostain valmistajan esitteestä kulutus ja mukamas päästy alle sen.
Eihän se normikulutuksen alittaminen vaikeaa ole, jos ajoprofiili on optimaalinen. Tietysti jos maantiellä ajaa sillä metodilla että jokaisesta näkyvästä takavalosta pitää päästä ohi, kulutus nousee, mutta ei kai liikennerytmin mukana ajamalla mikään auto normia suurempaa määrää polttoainetta vie?

Tuo ihmisten tapa kaunistella asioita on kyllä totta, mutta se toimii joka suuntaan. Myös niin päin että huonosti autossa suorittava ihminen kääntää esim korkean polttoaineen kulutuksen normaaliksi, eikä tule ajatelleeksi että vika onkin siinä ratin ja penkin välissä eikä autossa.

Sama tietysti pätee myös sähkönkulutukseen, mutta sähköauton lainalaisuuksilla.
 
No nyt olen kaiken kuullut.




No ei se polttoaine nyt sentään niin kallista ole ollut. No hyvä että sähköauto vapauttaa elämään normalisti ja huolettomasti.
Joka päivä oppii uutta. Minä opin tuon asian jo 2016, kun juutuin ekaa kertaa Auris hybridilläni Turunväylän (vain 10 km) jälkeen Pasilan ruuhkaan, ja havaitsin keskikulutuksen painuvan 4,5:stä pikkuhiljaa kohti tasan neljää litraa. Polttis-Astralla vastaavassa ruuhkassa lukemat olisivat nousseet 6 -> 9-10,5 litraan, mikä alkaa hieman pänniä, kun samaan aikaan ei pääse etenemäänkään. Tulee ajateltua kanssa-autoilijoista, että lähtekää nyt ripeämmin ja yhtaikaisemmin valoista, jotta päästään liikkeelle ja äkkiä pois täältä.

Auriksellakaan en päässyt sen paremmin liikkumaan, mutta se oli kuin kala vedessä tuossa ruuhkassa. Kuuntelin musiikkia, nautin värinättömyydestä ja hämmästelin lukuja: 4,5...4,4...4,3...4,2...4,1...4,0. Samat olosuhteet ja yhtä surkea keskinopeus molemmilla, mutta toisella autolla pinnaa kiristi ja tuli harmiteltua toisten hitautta, kun taas toisella hämmästytti ja hymyilytti, eikä tullut välitön halu pois ruuhkasta.


No ei se ravintola Deliberin 22,90 euron (=polttoaine) paahdettu lohi ja retiisiremouladea nyt sentään niin kallista ole ollut, etteikö kerran-pari kuukaudessa voisi syödä.
No hyvä että kuvitteellinen 7,63 euron (=lataussähkö 1/3 vs. polttoaine) Deliberin paahdettu lohi ja retiisiremouladea vapauttaa syömään normaalisti ja huolettomasti annoksen vaikka joka viikko.

On sitä ennenkin poikettu nähtävyyksille, mutta tokihan hinta vaikuttaa kuinka usein ja paljon sitä tulee tehtyä.
 
Miksi ihmeessä se nähtävyyksien katsominen olisi jotenkin sidoksissa siihen, että saako siellä ladattua. Kai sitä nyt nähtävyyksiä voi käydä katsomassa vaikka lataa jossain muualla.

Tottakai voi ja varsinkin jos ajelee johonkin paikkakunnalle majoittumaan (jossa voi ladata) niin mukavaahan se on lähinähtävyyksiä käydä kuikuilemassa (näin tehdään ladattavalla hybridillä itsekin). Mutta lähinnä meinasin noita matkoja, kun pysähdykset rytmitetään aika pitkälle noiden mukaan. On se sitten vaikka bussihampurilaispaikka, joku puutaloalue tai vanha satama tai mitä ikinä.

Sinänsä meinasin vaan, että jos siellä välillä sen 30 minuutin latauksen suorittaa niin mukavampi se olisi hoitaa sitten niiden normipysähdysten aikana. Ajan kanssa pikalatauspisteita tulee tietty lisää koko ajan, jolloin tuollainen pieni hankaluus poistuu samalla.

Asiakaslatauspaikat myös varmasti tuohon auttaisivat ja niitä alkaa olla sen verran että noita käyttämällä voisi varmaan jo pärjätäkin (kunhan latauskyky autolla olisi korkea). Esim. 22kW ja sitten vaan pidemmät tauot noissa nähtävyyksissä :).
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, että pysähdyttekö noihin ABC ankeuttimiin vai latailetteko jossain korvessa vai miten hoidatte mielenkiintoisten kohteiden läpikäynnin matkalla? Itse vierastan noin yleisesti ajatusta että vain ajetaan paikasta a paikkaan b ja välillä pysähdytään huoltamolle. Aika usein kun tulee pysähdyttyä lasten kanssa mielenkiintoisiin paikkoihin (kosket, nähtävyydet, vanhat puutaloalueet/keskustat tms.) jotka tulevat matkan varrelle. Tietty kait noita latureita alkaa olla jo sen verran monella paikalla, että ei juurikaan vaikuta enää noihinkaan.
Jos perheen kanssa liikkeellä niin aika usein ABC, ihan vaan siksi että on helppoa pienen lapsen kanssa. Myöhemmin varmaan sitten jotain ihan muuta. Mutta pysähdytään nytkin kyllä ihan vaan huvin vuoksi jos jotain kiinnostavaa on. Ei sähköauto tätä mitenkään estä ja tosiaan kun suurin osa sähköstä on itselleni ilmaista niin tulee paljon mieluummin ajettua lisälenkkejä kun ne ei maksa 15€/100km vaan usein 0€ tai vain muutaman euron/100km.

Jos tarvitsee niin duperilla sitten nopea lataus ja samalla pieni kahvitauko. Ja varmasti menee jokunen minuutti kauemmin pitkällä matkalla, mutta säästö on niin huomattava, että ei mitään merkitystä.
 
Sähköautolla matkan taittaminen on väistämättä vaivalloisempaa kuin polttomoottorilla. Kelistä, matkustajista ja aikataulusta riippuen vähän tai paljon.

Omalla ajoprofiilillani kärsin mielelläni tuon vaivan, kun säästän normiajojen energiakuluissa reippaasti, lataus sujuu kotona ja muut sähkiksen hyvät puolet.

Kaikkea ei voi vain saada, ei edes sähköautolla.
Tulipa tänään nähtyä kuski, jolle ainakin oli sähköautoilu vaivalloista. Leaf ajeli motarilla 120 km/h pätkällä 70 km/h, valot pois päältä ja kabiinin lasit huurussa. Oli varmaan tarpeet yllättäneet kaupaunkiautoilijan.
 
Tulipa tänään nähtyä kuski, jolle ainakin oli sähköautoilu vaivalloista. Leaf ajeli motarilla 120 km/h pätkällä 70 km/h, valot pois päältä ja kabiinin lasit huurussa. Oli varmaan tarpeet yllättäneet kaupaunkiautoilijan.
Itse näin viime viikolla useampana aamuna samalla lailla reissuun lähteneitä polttisautoilijoita. Tiedä sitten oliko syynä pihiys, laiskuus, kiire vai mikä?
 
Itse näin viime viikolla useampana aamuna samalla lailla reissuun lähteneitä polttisautoilijoita. Tiedä sitten oliko syynä pihiys, laiskuus, kiire vai mikä?
Jos polttiksessa on näillä keleillä lasit huurussa motarilla asti, niin sitten siinä on vaan surkea lämppäri. Tuo Leaf kuski oli selkeästi wattia venyttämässä, että pääsisi kotiin asti.
 
Iltoja!

Onkos tässä ketjussa muita BYD Atto3 koeajaneita? Tuli käytyä lauantaina testaamassa lyhyt 30 min ajelu ja jäi kyllä positiiviset tuntemukset. Ensimmäinen täyssähköauton koeajo itselle, Teslan Model 3 kyydissä tullut oltua paljon. Alla listaus fiiliksistä. Helpottaa välttämään ostoinnostusta kun analysoi tarkemmin ja olisi mukava kuulla muiden mietteitä.

Positiivista:
  • Sisätilat 4 hengen perheelle
  • Näkyvyys autosta ulos.
  • Yleinen viimeistelyn laatu. Kattoikkuna vakiona.
  • Erittäin mukava kyyti ja ainakin 90 km nopeuteen asti riittävän hiljainen sisältä
  • Ei ainuttakaan häiritsevää piipitystä lenkin aikana, tosin kaistavahti yms. oli kytketty pois jo päivän aiempien koeajajien toimesta. Paljon on testeissä haukuttu eri sähköautomalleilla jos jonkinnäköistä varoitusta ja merkkiääntä.
  • Hyvin persoonalliset sisätilat. Ei varmana miellytä kaikkia, meidän perhe kuitenkin tykkäsi kovasti.
  • Hinta. Atto3 hintaa laskettu ennen Dolphin ja Seal mallien tuloa 5000 €. Paremmalla varustelutasolla sekä Nokian R5 EV kitkarenkailla hintaa tulee 44 t€. En ole löytänyt yhtä kattavasti varusteltua uutta autoa samaan hintatasoon. (Voi kyllä olla, että jäisi renkaat hankkimatta tuolta liikkeestä (Autokeskus Raisio) auton kylkeen. En käsitä miten niille saadaan 3000 € hintaa. Esim. Teslan talvinakit 2000 €.)

Neutraalia:
  • 440 litraa tavaratila. Tullaan Octavia-farkusta, joten tämä ymmärrettävästi hiukan kirvelee. Kuitenkin luokassaan ilmeisesti ihan normaali koko. Onneksi tähän sentään saa 50kg lastattua katolle suksiboksin kanssa.
  • Kiihtyvyys. Monille tämä tuntuu olevan tärkeää ja kyllähän se esim. ohituksissa on validi turvallisuustekijä. 7,3 s 0-100 km/h alittaa kuitenkin isoimmalla koneella olevan nykyisen Skodan puolella sekunnilla eli eiköhän se riitä.
  • Etuveto. Varmaan voisi laittaa sinne negatiivisen puolellekin, mutta kaikkea ei voi saada tietyssä hintaluokassa. Rauhallisempaa otetta sitten vaatii talven liukkailla.
  • Latausnopeus max 80 kW (ilmeisesti vajaa 90 käytännön tilanteissa saatu ulos). Pitkällä matkalla lisää latausnopeutta voisi kaivata. Meillä pääasiallisesti kaupunkiajoa, joten latautuu yöllä riittävästi hidaslatauksella päivän ajoihin.
  • Ulkoasu. Ei nyt todellakaan mikään katseenvangitsija. Keulassa sentään jotain yritystä.
Huonoa:
  • Hiukan omalaatuinen ohjaustuntuma. Monet testit mainitsevat varsinkin rajun kiihdytyksen mutkissa ikään kuin lukitsevan etupyörät kiihdytyksen suuntaan ja ne eivät palauta sieltä ilman korjausliikettä. Mikäli ostamista harkitsee niin täytyy vielä käydä testaamassa jossain avoimella asvalttikentällä tuota, sitä kun ei varmaan enää tuosta paremmaksi saada vaan sen kanssa sitten on elettävä kunnes autosta luopuu.
  • Jarrutuksessa pariin otteeseen tuntui kummallista kiskontaa toiselle sivulle. Pitää tuotakin uudestaan testailla vielä. Saattoi olla tien uristakin johtuvaa.
Jäi testaamatta:
  • Viihdejärjestelmän toiminta kokonaisuudessaan, laitteiden liitettävyys, äänen laatu yms.
Kyseenalaista:
  • Kiina. Tätähän tässä lähinnä joutuu miettimään. Moni varmaan jättäisi hankkimatta vain ja ainoastaan tämän vuoksi.
Vaihtoehtoja
  • Kia Niro EV parhaalla varustelutasolla kustantaa 53 t€ ja siihen toki sitten muutama tonni päälle talvikumeista. Vaikka tällä hetkellä Delta mainostaa 5000 € ekstrahyvitystä vaihtoautosta niin ollaan 6000 € kalliimmassa hinnassa.
  • Hyundai Kona 23 malli kiinnostaisi erittäin kovasti. Vielä ei taida olla mistään ostettavissa tai koeajettavissa näillä nurkilla. Parhaalle varustelutasolle hintaa näyttäisi kertyvän 50 t€. Tällä hetkellä Hyundaille tarjotaan myös edullista 2,99% korkoa mikäli lainan osuus alta 50 t€.
  • Käytetty Model Y / Enyaq / Volvo XC40 jne. Hinnat ei ehkä vielä tarpeeksi alhaalla ja pienillä kilometreillä hintaero uuteen tuntuu pysyvän kovin pienenä. Myöskin rahoituksessa tulee takkiin aika tavalla ellei tule todella hyvää kampanjaa vastaan.
  • Uusi Tesla Model 3. Olisi monin tavoin kiinnostava ja rahoituskin ihan ok. En vain jaksa nähdä nykyisen auton myynnistä mitään vaivaa, joten homma taitaa kariutua siihen.
 
Eikös BYD tarjoa kuuden vuoden takuuta? Eli pitäisi teoriassa olla kestävä vrt. muut kiinalaiset tuotokset ja BYD kuitenkin tehnyt sähköautoja, busseja ja ties mitä reipas kymmenen vuotta? Siitä on paha sanoa, miten esim. softatuki ja muut tuossa tulee olemaan.
 
Byd Seal vaikuttaa ainakin ihan mielenkiintoiselta uutuudelta, en tiedä onko Suomessa missään tosin vielä nähtävissä.
 
Sähköautolla matkan taittaminen on väistämättä vaivalloisempaa kuin polttomoottorilla. Kelistä, matkustajista ja aikataulusta riippuen vähän tai paljon.
No ei se kyllä mitenkään väistämättä ole vaivalloisempaa. Jos lataa auton kotona ja ei aja yhtä akullista pidempiä ajoja, niin väittäisin jopa helpommaksi kun ei tarvitse käydä koskaan huoltiksella.
 
Eikös tuo ollut käypä hinta pari vuotta sitten kun kaikki oli kiven alla ja hinnat korkealla ?

Normaalia kulumista....hmmm
 
On tuo aika kovaa kulumista. Alkupään pikkuakkuiset Model S:t taisivat olla aika harjoittelumalleja. Teslalta toki jos kysyy kaikki viat ovat normaaleja, toimari kun on sellainen kun on.
 
Eikös tuo ole? Ottaen huomioon että auto oli 7v vanha ja 182tkm ajettu. Vielä kun porukka ymmärtäisi sen että nuo alkupään Ässät on "ensimmäisen sukupolven massatuotettuja täyssähköautoja" jotka ei ole läheskään yhtä luotettavia akuiltaan kuin nyt uutena myytävät...
Akku itsessään on kait ihan hyvä ja luotettava? Sinne vain ruutataan suunnittelumokan takia vettä sisään joka ei ole kauhean fiksua ja tästä seuraa sitten ymmärrettävästi kaikenlaisia ongelmia ajan kanssa.

En ole kyllä kyseiseen källiin perehtynyt, mutta hölmömpi luulisi, että se on mahdollista jopa korjata jollain omatoimisella virityksellä.
 
Akku itsessään on kait ihan hyvä ja luotettava? Sinne vain ruutataan suunnittelumokan takia vettä sisään joka ei ole kauhean fiksua ja tästä seuraa sitten ymmärrettävästi kaikenlaisia ongelmia ajan kanssa.

En ole kyllä kyseiseen källiin perehtynyt, mutta hölmömpi luulisi, että se on mahdollista jopa korjata jollain omatoimisella virityksellä.
Juu, tuo vedenpääsy on niissä ongelma, mutta ei varmaan se ole syynä akkujen SOH:in pienentymiseen. Oisko noissa sitten huonommin toteutettu akun jäähdytys tms. Latauskäyräähän noissa on vuosien saatossa heikennetty.
 
Tulipa tänään nähtyä kuski, jolle ainakin oli sähköautoilu vaivalloista. Leaf ajeli motarilla 120 km/h pätkällä 70 km/h, valot pois päältä ja kabiinin lasit huurussa. Oli varmaan tarpeet yllättäneet kaupaunkiautoilijan.

On kyllä ollut harvinaisen kosteeta autossa sisällä. Itse ajelen todella vähän ja hyppäsin viime viikon alussa autoon, niin tuulilasi lähes tihkui vettä. Meni hetki pyyhkiessä kuivaksi ja AC päällä suhatessa. Näky oli jotakuinkin tuo. Auto tosin on vaan hybridi.
 
Alkaa ABC -lataus olemaan kyllä kohta pannassa, vähän huonoja kokemuksia heidän "pika"latureistaan. Taitaa melkein aina olla jaettuja latauskenttiä muutenkin, tehot ovat aina jääneet sinne 20kW tienoille ellet satu yksin saapumaan laturille. (ABC:n AC-lataus sentään toimii OK)

Viimeisin niitti oli Turku-Tampere välillä, jolla tuntuu muutenkin olevan hyvin vähän kunnollista latausinfraa. Auran ABC:llä on 150kW 4:n paikan kenttä (joka käytännössä on jotain maks. 90kW luokkaa), josta sitten tosiaan neljä autoa valutti jokainen sen vaivaiset 20kW. Parin minuutin päästä luovutin. Vieressä oli tyhjä Rechargen 50kW:n laturi, mutta sekään ei oikein hokutellut. Seuraava stoppi Loimaan cittarilla, jossa oli luvattu K-lataus 200kW. Sieltäkään ei saanut luvattuja, maksimi jäi 100kW:iin (viereinen auto oli melkein täynnä, ja otti jonkun 25kW) eli sielläkin kentän maksimit olivat kaukana luvatusta. Lopulta sain sieltä sen 125kW kuitenkin, kun naapuriauto oli lähtenyt.

Autossa oli ~20% SoC joten Polle olisi kyllä ottanut sen 150kW jos vaan olisi jostain saanut...
 
Eihän siitä mihinkään pääse, että sähkiksellä yhtään pidemmän matkan tekeminen on paljon vaivalloisempaa ku polttiksella. Itsellä ainakin hieman ärsyttää että matkaa tehdään auton ehdoilla ja vaikka on nopeasti latautuva isolla akulla oleva niin kyllä se silti on varsin tökkivää matkantekoa. Sittenkun sopivasti muuttuu ilma kaatosateeksi niin ei range enää riitäkään sille tiedetysti mukavalle taukopaikalle lataamaan vaan jäädään jonkun kusisen huoltsikan pihaan ottamaan 50kw laturista lisää matkaa.
Kokemukset aina tärkeitä, taustat kiinnostaa.
Onko lähtöä ja kohde päässä latausmahdollisuus.
Onko sinulla paljon, siis säännöllisesti noita pitkiä vetoja joissa joutuu lataileen kesken matkan.

He joilla jonkin verran tulee ajoa missä kesken matkan joutuvat lataileen, ovat olleet tyytyväisempiä kuin pelkäsivät, ja ne jotka eivät, niin vaihtoivat hybridiin tuossa kun käytettyjen hinnat oli pilvissä.

Ns pitkämatakaliset ovat valinneet mallia kantama edellä ja samalla yleensä vähän koreampaa luokkaa muutenkin, jos ei ole jatkuvaa reitti ja tauko optimointia, niin moni jopa lataamiseen tyytyväisempiä kuin tankkaaminen.

Tuntamani luopuneet olivat valinneet vähän liian niukan akun päivittäiseen reittiin ja tainnut lisähaasteena olla latauksen puuten kohde/lähtö pisteessä.
 
Positiivista:
  • Hinta. Atto3 hintaa laskettu ennen Dolphin ja Seal mallien tuloa 5000 €. Paremmalla varustelutasolla sekä Nokian R5 EV kitkarenkailla hintaa tulee 44 t€. En ole löytänyt yhtä kattavasti varusteltua uutta autoa samaan hintatasoon. (Voi kyllä olla, että jäisi renkaat hankkimatta tuolta liikkeestä (Autokeskus Raisio) auton kylkeen. En käsitä miten niille saadaan 3000 € hintaa. Esim. Teslan talvinakit 2000 €.)

Mitän kattava tuo varustelu sitten on? Eli mitkä on ne kovimmat jutut?

En nettisivuilta oikein selkeää kuvaa varustelusta saanut.

Esim. verrattuna takaveto Model3/Y:hyn, jotka ovat samassa hintaluokassa?
 
Mitän kattava tuo varustelu sitten on? Eli mitkä on ne kovimmat jutut?

Nettisivulla on täydellinen lista varusteista (paina esitteet ja hinnastot siellä byd-suomi.fi). Esim. Seal: BYD Seal - tekniset tiedot + hinnasto

Onhan noissa 360 kamerat, parkkitutkat, HUDit, Apple CarPlay/Android Auto, lukisi nahkaverhoilu (liekö oikeasti?), etc. Riippuen toki minkä kaiken muun katsoo kovimmiksi jutuiksi (nuohan ovat ihan perusvarusteita useimmissa autoissa, mutta kun Teslaan nyt vertasit).
 
Alkaa ABC -lataus olemaan kyllä kohta pannassa, vähän huonoja kokemuksia heidän "pika"latureistaan. Taitaa melkein aina olla jaettuja latauskenttiä muutenkin, tehot ovat aina jääneet sinne 20kW tienoille ellet satu yksin saapumaan laturille. (ABC:n AC-lataus sentään toimii OK)

Viimeisin niitti oli Turku-Tampere välillä, jolla tuntuu muutenkin olevan hyvin vähän kunnollista latausinfraa.
Turku-Tampere välin jos menet Huittisten kautta, siellä on liikenneasema härkäpakari, missä on Nesteen latauskenttä. 600kw kapaa, ja 6xCCS 150kw kahvoja.
 
Tässä vaan mietin, että kun nämä ei niin tekkiorientoituneet ihmiset näitä sähkäreitä hankkii, onko tosiaan näin ettei mistään mitään oteta selvää? Ei meinaat tällaisella tule ihan mitään läpimurtoa hetkessä, jos ei edes perusasioita tiedetä. Sama juttu kuin on näitä ihmisiä, joille tulee yllärinä kesähelteillä ettei aurinkopaneelit tuolloin tuota maksimiaan vaikka Aurinko paistaakin jatkuvasti.
Monet haluavat tietää itseään vähän kiinnostavista asioista mahdollisimman vähän detaljitasolla. Vaikka onkin ostanut sähköauton, ei välttämättä halua googlettaa ja wikipedittää sekä katsella tuntikaupalla youtube-videoita aiheesta.

Asiaan sinänsä kuulumatta, satuin katsomaan yhden youtube-videon missä listattiin ihmisen piirteitä jotka saattavat viitata jonkin sortin autismiin. Yhtenä mainittiin pakonomainen tarve tietää kaikki pikkutarkasti sinänsä kyseisen henkilön kannalta yhdentekevistä asioista. Kyseisen videon tehnyt nainen, jolla oli aikuisiällään diagnosoitu autismi, kertoi omana esimerkkinään että hänelle esim. tuli jossain vaiheessa pakonomainen tarve selvittää itselleen tarkasti, miten bluetooth toimii teknisesti. Siitä huolimatta ettei kyseinen nainen muuten taida olla teknisesti suuntautunut.

Autisteista tulee varmaan ihan hyviä insinöörejä, vähemmän hyviä toimintaterapeutteja tai psykologeja, ehkä.
 
Alkaa ABC -lataus olemaan kyllä kohta pannassa, vähän huonoja kokemuksia heidän "pika"latureistaan. Taitaa melkein aina olla jaettuja latauskenttiä muutenkin, tehot ovat aina jääneet sinne 20kW tienoille ellet satu yksin saapumaan laturille. (ABC:n AC-lataus sentään toimii OK)

Viimeisin niitti oli Turku-Tampere välillä, jolla tuntuu muutenkin olevan hyvin vähän kunnollista latausinfraa. Auran ABC:llä on 150kW 4:n paikan kenttä (joka käytännössä on jotain maks. 90kW luokkaa), josta sitten tosiaan neljä autoa valutti jokainen sen vaivaiset 20kW. Parin minuutin päästä luovutin. Vieressä oli tyhjä Rechargen 50kW:n laturi, mutta sekään ei oikein hokutellut. Seuraava stoppi Loimaan cittarilla, jossa oli luvattu K-lataus 200kW. Sieltäkään ei saanut luvattuja, maksimi jäi 100kW:iin (viereinen auto oli melkein täynnä, ja otti jonkun 25kW) eli sielläkin kentän maksimit olivat kaukana luvatusta. Lopulta sain sieltä sen 125kW kuitenkin, kun naapuriauto oli lähtenyt.

Autossa oli ~20% SoC joten Polle olisi kyllä ottanut sen 150kW jos vaan olisi jostain saanut...
Niin kauan kuin todellisuus on tämä niin vaatii kyllä enemmän kuin harrastuneisuutta vetää pidempiä matkoja tai ylipäänsä startata vajaalla matkaan ajatuksella ”otetaan alhaiseen socciin nopeasti 200-300km lisää niin pääsee perille ja lataa sit siellä hitaasti täyteen”. Tuollaisesta latauksesta tulee ihan järjetön aikapenalti ja homma alkaa lähestymään julkisen liikenteen ”tehokkuutta” :).

Muutenkin jokainen ylimääräinen kaffetauko on min 10€ja jos kersoja matkassa niin 20€ tuolla saa kuitenkin 100-200km ihan fossiilista tavaraa.
 
Muutenkin jokainen ylimääräinen kaffetauko on min 10€ja jos kersoja matkassa niin 20€ tuolla saa kuitenkin 100-200km ihan fossiilista tavaraa.

Eipä sitä nyt tarvitse aina sitä tavaraa myöskään ostaa, riittäähän se pelkkä pysähdyskin ja lataus? Sitä tavaraa tulee niin vauhdilla kuitenkin alussa, etten ainakaan itse jaksa edes mennä muualle siinä vaiheessa vaan vasta latauksen valmistuttua. Näin teen lounaankin kanssa.

Taas toisaalta, vaikka tulisi yksi 10€ lisäpysähdys per kuukausi, niin on kovin vaikea kokea sitä mitenkään merkittävänä taloudellisesti, tai edes autoilun kokonaiskustannuksissa. Samasta syystä latasin Rechargella eilen, kun ei sillä ollut mitään väliä oikeasti - paitsi että lataus oli nopeaa ja pysähdyspaikka oli oikea. Tuossa tapauksessa olisin säästänyt ABC vs. Recharge huimat 1,5€.

Ei jotenkin tunnu suhteelliselta, että kitisisin vuositasolla sadasta eurosta autoilun sähkö/kahvikustannuksia kun auto samassa ajassa menettää arvoaan sen 7000€ tai enemmän.
 
En osaa kyllä samaistua noihin latausongelmiin kun Superchargereita pitkin ajelen. Aina tulee lujaa ja toimii. Ja nyt seuraavassa päivityksessä autot tietää navigoinnissa asetettujen superchargerien nykyvaraustilan lisäksi arvioidun varaustilanteen siihen kellonaikaan kun sinne saapuu.
 
Kokemukset aina tärkeitä, taustat kiinnostaa.
Onko lähtöä ja kohde päässä latausmahdollisuus.
Onko sinulla paljon, siis säännöllisesti noita pitkiä vetoja joissa joutuu lataileen kesken matkan.

He joilla jonkin verran tulee ajoa missä kesken matkan joutuvat lataileen, ovat olleet tyytyväisempiä kuin pelkäsivät, ja ne jotka eivät, niin vaihtoivat hybridiin tuossa kun käytettyjen hinnat oli pilvissä.

Ns pitkämatakaliset ovat valinneet mallia kantama edellä ja samalla yleensä vähän koreampaa luokkaa muutenkin, jos ei ole jatkuvaa reitti ja tauko optimointia, niin moni jopa lataamiseen tyytyväisempiä kuin tankkaaminen.

Tuntamani luopuneet olivat valinneet vähän liian niukan akun päivittäiseen reittiin ja tainnut lisähaasteena olla latauksen puuten kohde/lähtö pisteessä.
Harvemmin tulee pitkää matkaa, joten normikäytössä sähkis kyllä toimii hyvin kun kotona saan ladattua. Kesällä tuli enemmän pyörittyä ympäri maan ja silloin totesin, että jos useammin tällaista pitäisi puuhata niin sähköauto olisi aivan väärä peli ainakin omaan makuun. Tämä ei sinänsä ole isokaan ongelma koska en ole noita lomareissuja lukuunottamatta ladannut kuin pari kertaa muualla kuin kotona.

Luvattu toimintasäde omalle on yli 500km ja yli 80kwh akku ja oli oikeastaan ainoa sähköauto mikä kiinnosti itseä niin ei siinä paljon valinnan varaa jäänyt. Tai no Taycan olisi kiinnostanut enemmän mutta se hinta.

Taloudellisesti tämä varmasti on huonoin hankinta mitä olen ikinä tehnyt ja euroakaan en tällä säästä, päinvastoin koska oletettavasti varsin hävytön arvonalenema. Käyttökulut oli kyllä siellä aika häntäpäässä prioriteeteissa hankinnan kanssa.
 
En osaa kyllä samaistua noihin latausongelmiin kun Superchargereita pitkin ajelen. Aina tulee lujaa ja toimii.

Miten ihmeessä SC ratkaisee yhtään noista ongelmista? Samalla tavallahan se kahvi edelleen maksaa, tosin SC:n kohdalla käyn kyllä usein vain lataamassa ja jatkan matkaani muualle tehdääkseni sen toisen pysähdyksen, kun yhdessäkään ei ole mitään mielenkiintoisia palveluita. Paitsi jos tykkää katsella VR:n junia Mikkelin SC:llä.

Todellisuudessa ensin menisin sinne Mikkelin SC:lle, istuisin autossa, odottaisin latauksen ja sen jälkeen jatkaisin matkaa esim. Ramille tai Siiskoselle. Toinen vaihtoehto on ajaa suoraan Ramille tai Siiskoselle ja siellä suoraan ladata ja samalla voi käydä vaikka syömässä.

Vierumäen SC:llä voi tietenkin ladata sen 40-60kW vauhdilla ja nauttia siitä vauhdista tai sitten ajaa vain ohi. Siihen ne omat yleisimmän reittini (mökkireitin) SC:t sitten rajoittuivatkin, heikkoa on. En siis keksi mitä ongelmia noiden käyttäminen olisi ratkaissut?

Vauhtia saa toki SC:llä, Rechargella ja Ionityllä. Rechargen verkosto on tosin paras noista, joten miksi ei käyttäisi sitä jos haluaa vaivatonta.
 
Ionityjä saisi tulla lisää. Hinnoittelutapa pitää hitaasti lataavat poissa ja nopsaan lataavat saavat, no nopeasti ja edullisesti.
Villi veikkaus, että nämä minuuttihinnoittelut katoavat Ionityltäkin jossain kohdin. Suomi aikalailla ainoa maa missä noita minuuttihintoja Ionityllä on.
 
Miten ihmeessä SC ratkaisee yhtään noista ongelmista? Samalla tavallahan se kahvi edelleen maksaa, tosin SC:n kohdalla käyn kyllä usein vain lataamassa ja jatkan matkaani muualle tehdääkseni sen toisen pysähdyksen, kun yhdessäkään ei ole mitään mielenkiintoisia palveluita. Paitsi jos tykkää katsella VR:n junia Mikkelin SC:llä.

Todellisuudessa ensin menisin sinne Mikkelin SC:lle, istuisin autossa, odottaisin latauksen ja sen jälkeen jatkaisin matkaa esim. Ramille tai Siiskoselle. Toinen vaihtoehto on ajaa suoraan Ramille tai Siiskoselle ja siellä suoraan ladata ja samalla voi käydä vaikka syömässä.

Vierumäen SC:llä voi tietenkin ladata sen 40-60kW vauhdilla ja nauttia siitä vauhdista tai sitten ajaa vain ohi. Siihen ne omat yleisimmän reittini (mökkireitin) SC:t sitten rajoittuivatkin, heikkoa on. En siis keksi mitä ongelmia noiden käyttäminen olisi ratkaissut?

Vauhtia saa toki SC:llä, Rechargella ja Ionityllä. Rechargen verkosto on tosin paras noista, joten miksi ei käyttäisi sitä jos haluaa vaivatonta.
Mikkelin superin läheisyydessä oikein mukava kesäkahvila kesäisin. Onhan se nyt eri peli ladata superilla (v3) josta saa hyvällä teholla sähköä akkuun ja käydä nopealla wc ja kahvitauolla kuin mennä abc lataukselle missä sitten saat sähköä 20-50kw teholla jos on pari muuta lataajaa?
 
Mikkelin superin läheisyydessä oikein mukava kesäkahvila kesäisin. Onhan se nyt eri peli ladata superilla (v3) josta saa hyvällä teholla sähköä akkuun ja käydä nopealla wc ja kahvitauolla kuin mennä abc lataukselle missä sitten saat sähköä 20-50kw teholla jos on pari muuta lataajaa?

Nyt ei ole kesä, ei hirveästi lämmitä (ja lounasta mä yleensä tuohon aikaan syön joka tapauksessa kun tästä ohi ajelen - mutta se siitä). Miksi vertasit ABC:hen (josta myös voi toki saada ihan täyttä vauhtia, ei sieltä aina hitaasti saa) ainoastaan? Miksi en menisi Rechargelle, jossa saan kuitenkin kaiken minkä auto voi ottaa vastaan?

Jos mietin kokonaispysähdysaikaa, niin ehdottamasi "V3 superilla täysiä ja sitten ajat ABC:lle" vs. "ABC:llä lataat hitaammin" niin veikkaan jälkimmäistä itseasiassa nopeammaksi. Harvemmin tosin itse ABC:llä lataan, mutta tässä tapauksessa laskentakaava ei oikein toimi jos se aiheuttaa ylimääräisen pysähdyksen - mitään sen hirveämpää en nyt keksi.

SuperChargerit on tietysti hienoja kylmäasemia, mutta ei se oikein lämmitä istuskella sellaisella puolta tuntia.
 
Ionityjä saisi tulla lisää. Hinnoittelutapa pitää hitaasti lataavat poissa ja nopsaan lataavat saavat, no nopeasti ja edullisesti.

Saisi olla useammassa paikassa kyllä nuo hinnoittelumallit sellaisia ettei tyhjäkäyntiä katsella (tai hidaslatausta). Siis jos on kiire ladata.
 
Saisi olla useammassa paikassa kyllä nuo hinnoittelumallit sellaisia ettei tyhjäkäyntiä katsella (tai hidaslatausta). Siis jos on kiire ladata.
30min jälkeen saisi pikalatureilla mielestäni tulla joku suht raskas minuuttihinta normi kwh veloituksen päälle. Tai voisi siinä koko ajan olla jotenkin ajan kanssa nouseva minuuttihinta niin osa porukasta valitsisi sen ilman minuuttiveloitusta olevan hidaslaturin jos nyt ei välttämättä tarvitse nopeata. Nythän monissa paikoissa alkaa minuuttiveloitus juosta vasta 2h jälkeen.
 
Nyt ei ole kesä, ei hirveästi lämmitä (ja lounasta mä yleensä tuohon aikaan syön joka tapauksessa kun tästä ohi ajelen - mutta se siitä). Miksi vertasit ABC:hen (josta myös voi toki saada ihan täyttä vauhtia, ei sieltä aina hitaasti saa) ainoastaan? Miksi en menisi Rechargelle, jossa saan kuitenkin kaiken minkä auto voi ottaa vastaan?

Jos mietin kokonaispysähdysaikaa, niin ehdottamasi "V3 superilla täysiä ja sitten ajat ABC:lle" vs. "ABC:llä lataat hitaammin" niin veikkaan jälkimmäistä itseasiassa nopeammaksi. Harvemmin tosin itse ABC:llä lataan, mutta tässä tapauksessa laskentakaava ei oikein toimi jos se aiheuttaa ylimääräisen pysähdyksen - mitään sen hirveämpää en nyt keksi.

SuperChargerit on tietysti hienoja kylmäasemia, mutta ei se oikein lämmitä istuskella sellaisella puolta tuntia.
Sittenhän tuo on ihan sama lataako abcllä, rechargella, superilla tai virralla jos lounaalle jäät. Hieno yleistys tuo että Superit on hienoja kylmäasemia kun suurinosa supereista lienee sijaitsevan ABC:n, Juustoportin, Nesteen tai kauppakeskuksen välittömässä läheisyydessä. :tup:
Mikkelin Superin lähellä on myös hese.
 
Sittenhän tuo on ihan sama lataako abcllä, rechargella, superilla tai virralla jos lounaalle jäät. Hieno yleistys tuo että Superit on hienoja kylmäasemia kun suurinosa supereista lienee sijaitsevan ABC:n, Juustoportin, Nesteen tai kauppakeskuksen välittömässä läheisyydessä. :tup:
Mikkelin Superin lähellä on myös hese.

Ei suinkaan, yleensä kunnollisilla paikoilla on Recharge/Virta/vastaava joilla silloin lataan myös. En menisi ABC:lle lounaalle, enkä varsinkaan Heseen. Mutta, jos käyttäisin ABC/Juustoportin tapaisia palveluita, niin miksi välttelisin ABC:n latureita silloin? Mihin tarvitsisin SC:tä tuolloinkaan tai mitä se ratkaisisi matkustamiseen?

Jos joudun tekemään ylimääräisen pysähdyksen laturin takia, niin se on kaikista huonoin vaihtoehto. Siinä tapauksessa kannattaa aina valita laturi, joka on siellä minne pysähtyisi muutenkin. Ja tästä syystä SC ei muuta mitään itse matkustamiseen, koska sen palvelut ovat korkeintaan ABC tasoa - jos sitäkään. Jos vaihtoehto on Neste+SC tai Juustoportti+SC, niin silloin se voi varmasti kilpailla ABC:n kanssa. Paitsi Vierumäki, lähimmällä ABC:llä (joita on useampi siinä lähellä) saa varmemmin ja nopeammin ladattua autonsa.

Ainoa tapaus kun ottaisin ylimääräisen pysähdyksen olisi jos pysähdyspaikalla jonne haluaisin ei ole laturia. Näitä on tosin onneksi entistä vähemmän.
 
Ei suinkaan, yleensä kunnollisilla paikoilla on Recharge/Virta/vastaava joilla silloin lataan myös. En menisi ABC:lle lounaalle, enkä varsinkaan Heseen. Mutta, jos käyttäisin ABC/Juustoportin tapaisia palveluita, niin miksi välttelisin ABC:n latureita silloin? Mihin tarvitsisin SC:tä tuolloinkaan tai mitä se ratkaisisi matkustamiseen?

Jos joudun tekemään ylimääräisen pysähdyksen laturin takia, niin se on kaikista huonoin vaihtoehto. Siinä tapauksessa kannattaa aina valita laturi, joka on siellä minne pysähtyisi muutenkin. Ja tästä syystä SC ei muuta mitään itse matkustamiseen, koska sen palvelut ovat korkeintaan ABC tasoa - jos sitäkään. Jos vaihtoehto on Neste+SC tai Juustoportti+SC, niin silloin se voi varmasti kilpailla ABC:n kanssa. Paitsi Vierumäki, lähimmällä ABC:llä (joita on useampi siinä lähellä) saa varmemmin ja nopeammin ladattua autonsa.

Ainoa tapaus kun ottaisin ylimääräisen pysähdyksen olisi jos pysähdyspaikalla jonne haluaisin ei ole laturia. Näitä on tosin onneksi entistä vähemmän.
En ymmärrä tätä jankkausta. Abc lounas ei käy, eikä heset. Laturin nopeudella ei väliä kun aina jäädään lounaalle.
Vierumäen superilla aina ruuhkaa ja tehoja jaetaan, viereisen tontin abc aina ruuhkaton ja kapaa piisaa.

Jos käytät abc/juustoportin palveluita, kai sillä latausnopeudella silloin on väliä kerta et lounaalle jää? Vai mitä muuta puuhastelet wc ja pullakahvien lisäksi?
Vierumäen superi muuten ollaan todennäköisesti päivittämässä V3:siin.
 
En ymmärrä tätä jankkausta. Abc lounas ei käy, eikä heset. Laturin nopeudella ei väliä kun aina jäädään lounaalle.
Vierumäen superilla aina ruuhkaa ja tehoja jaetaan, viereisen tontin abc aina ruuhkaton ja kapaa piisaa.

Olenko sanonut ettei latausnopeudella ole väliä? Senhän takia ehdotin Rechargea, mutta sinä tuot jatkuvasti ABC:tä esiin kuin se olisi sinun rakkautesi. Sanoin myös, että lounastan paikoissa joissa on yleensä Recharge/Virta koska jostain syystä paremmissa paikoissa vain ne löytyy. Lue nyt mitä kirjoitetaan.

Mutta, kuten et tunnu ymmärtävän, jos käytät palveluita joissa kestää pitkään, niin silloin latausnopeudella ei ole väliä. Jos taas joudut pysähtymään erikseen SC:tä varten, niin silloinkaan latausnopeudella ei ole väliä koska lisäpysähdyksesi vei sen kaiken aikahyödyn.

Jos taas vaihtoehto on SC+bensis vs. ABC ja käyt ainoastaan pissalla/kahvilla, niin SC on mainio vaihtoehto (pari senttiä hinnasta sinne tänne ei oikeasti ole merkityksellinen). Itselläni ei tuollaisia pysähdyksiä vain kovin usein tule, koska en nyt viihdy ihan hirveästi turhilla pysähdyksillä. Tosin tuossa Mikkelin vaihtoehdossa ei taida edes sitä vessa+kahvi vaihtoehtoa olla.

Jos käytät abc/juustoportin palveluita, kai sillä latausnopeudella silloin on väliä kerta et lounaalle jää? Vai mitä muuta puuhastelet wc ja pullakahvien lisäksi?
Vierumäen superi muuten ollaan todennäköisesti päivittämässä V3:siin.

Vierumäen Superi tarvitsee V3:n lisäksi isomman kentän, se on täysin alimitoitettu. Mutta toivottavasti päivitetään, onhan se ollut susi jo ties kuinka pitkään. Niin ja se Neste voisi ruveta pitää sitä parempaa kahvia siellä myös saatavilla, tuntuu että se on aina sattumalta loppu.

Mutta kunnes päivitetään, niin itse pyrin kiertämään kaukaa. Nopeammin saa sähköä melkein mistä tahansa muualta vastaavilla palveluilla.

Voihan siinä käydä vaikka kävelyllä. Terveellisempi vaihtoehto kuin kököttää autossa tai pullakahvilla.

Ehdottomasti. Vaan harvemmin taitaa useimpien reissuihin tulla useampaa pysähdystä, muutenhan matkat alkaa venymään aika pitkiksi. Mitä taas tulee terveyteen, niin kahvin ja nesteen nauttiminen ajaessa on kyllä terveellinen vaihtoehto siihen nähden että jätät sen pois. Voi olla terveellistä ihan muillekin kuljettajille ettet nuupahda.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom