Yleistä keskustelua sähköautoista

^Voisiko johtua siitä että Tesla ei ole kiinalainen, vaikka heillä on toki tehdas kiinassa. Mutta tietojeni mukaan design ei ole kiinalaista. Kun taas nuo muut mainitut ovat kiinalaisia tai kinkkiomistuksessa...
 
^Voisiko johtua siitä että Tesla ei ole kiinalainen, vaikka heillä on toki tehdas kiinassa. Mutta tietojeni mukaan design ei ole kiinalaista. Kun taas nuo muut mainitut ovat kiinalaisia tai kinkkiomistuksessa...

Onko Volvon design kiinalainen kun puhutaan C40-> malleista? Jos verrataan C40 ja Model3 niin vähemmän kiinlainen tuo volle on.
 
^Voisiko johtua siitä että Tesla ei ole kiinalainen, vaikka heillä on toki tehdas kiinassa. Mutta tietojeni mukaan design ei ole kiinalaista. Kun taas nuo muut mainitut ovat kiinalaisia tai kinkkiomistuksessa...

Tesla on niin kiinni Kiinassa, että firma menee konkurssiin sinä päivänä kun Kiina haluaisi ottaa Shanghain tehtaan itselleen. Se tanssii tasan tarkkaan sen pillin mukaan, siinä missä mikä tahansa muukin valtion hallinnoima yhtiö siinä maassa. C40 design ei ole yhtään sen enempää Kiinassa, eikä sieltä taideta tänne tuoda yhtään valmistettua kappalettakaan, toisin kuin esim. Model Y / Model 3. Eli vähemmän kiinalainen auto tuo C40 on meidän markkinoilla.

Ei sillä, kumpi on pahempi, kiinalainen auto vai valmistaja, jonka omistaja tahtoo polkea naisten oikeuksia länsimaissa?
 
Tesla on niin kiinni Kiinassa, että firma menee konkurssiin sinä päivänä kun Kiina haluaisi ottaa Shanghain tehtaan itselleen.
Onko tämä kärjistävä heitto, vai ihan faktaa?

Mitä kaikkea siellä tehtaalla tehdään, siis autojen kokoonpanoa, mutta mitä muuta ?

Siis miksi menisi siitä konkurssiin ?

Poliittista riskiä on, ilman tehtaan haltuunottoakin, mutta jos juttu alkaan meneen sinne puolelle niin Kiina ketju sopivuutta voi miettiä.
 
Ei sillä, kumpi on pahempi, kiinalainen auto vai valmistaja, jonka omistaja tahtoo polkea naisten oikeuksia länsimaissa?

Vähän taas OT: Kerran aiemmin jo olen kysellyt tässä threadissa mistä tämä Musk-viha kumpuaa, mutta silloin jäi vastaus saamatta. Tämä naisten oikeuksien polkeminen on kuitenkin uusi juttu ja 2s googlaus ei paljastanut mitään asiaan liittyvää, niin haluatko avata vähän?

Vai onko tämäkin taas yksi Musk-kiukkuisten päästään keksimä juttu, kun edistyksellinen demariäänestäjä kehtasi kerran elämässään äänestää rebuja :)
 
Ei liity ketjuun, mutta Musk on taas vaatimassa kavereineen kaupankäynnin aloittamista Venäjän kanssa ja pakotteiden poistamista. Tietty samalla uhkailee Xn poistamista EU:sta vastauksena EU:n vaatimuksiin venäläispropagandan ja feikkitiedon levittämisen hallinnan sijaan.

Tesla on ainoa läntinen autonvalmistaja joka saa toimia Kiinassa ilman kiinalaisen yrityksen kanssa tehtyä yhteisyritystä. Tämä pitäisi kertoa jo tarpeeksi minkälainen ote ja yhteys siellä on.

Musk sitä paitsi on vain sanonut äänestäneensä aiemmin demokraatteja ja nyt rebuja. Mikään ei takaa, ettei valehtele tästä (Ekassa, tokassa tai molemmissa) kuten monesta muustakin asiasta.

Autot tulevat Teslan tapauksessa Kiinasta yhtä lailla, joten varsinkin C40 tapauksessa en näkisi kiinayhteyden olevan ainakaan merkittävämpi.

Mitä yleisesti sähköautoihin tulee, niin kiinapainotus on monella valmistajalla aika kova mutta yhtä kaikki yhteisyritykset ja vain akkujen saaminen sieltä (noiden kautta) on mielestäni pienempi paha (nämä Minit yms.) kuin suoraan toimiminen heidän piikkiin.
 
Tesla on ainoa läntinen autonvalmistaja joka saa toimia Kiinassa ilman kiinalaisen yrityksen kanssa tehtyä yhteisyritystä. Tämä pitäisi kertoa jo tarpeeksi minkälainen ote ja yhteys siellä on.
Allaoleva video taas antaa kuvan että Teslaa kohdellaan Kiinassa pikemminkin negatiivisesti. Mahdollisesti koska pelätään/oletetaan Teslan sentry-kameroita yms. käytettävän USA:n vakoiluun.

Länsimaisesta näkökulmasta tuo ei vaikuta todennäköiseltä (varsinkaan koska Muskin ja nykyisen hallinnon eli Bidenin välit ovat kaikkea muuta kuin lämpimät, joten miksi Musk vakoilisi Bidenin piikkiin?), mutta videolla teorisoidaankin kiinalaisviranomaisten olettavan Teslan tekevän näin koska... kiinalaisetkin autonvalmistajat tekevät niin? :)

Why China is Banning Teslas - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Ei liity ketjuun, mutta Musk on taas vaatimassa kavereineen kaupankäynnin aloittamista Venäjän kanssa ja pakotteiden poistamista. Tietty samalla uhkailee Xn poistamista EU:sta vastauksena EU:n vaatimuksiin venäläispropagandan ja feikkitiedon levittämisen hallinnan sijaan.

Tesla on ainoa läntinen autonvalmistaja joka saa toimia Kiinassa ilman kiinalaisen yrityksen kanssa tehtyä yhteisyritystä. Tämä pitäisi kertoa jo tarpeeksi minkälainen ote ja yhteys siellä on.

Musk sitä paitsi on vain sanonut äänestäneensä aiemmin demokraatteja ja nyt rebuja. Mikään ei takaa, ettei valehtele tästä (Ekassa, tokassa tai molemmissa) kuten monesta muustakin asiasta.

Autot tulevat Teslan tapauksessa Kiinasta yhtä lailla, joten varsinkin C40 tapauksessa en näkisi kiinayhteyden olevan ainakaan merkittävämpi.

Mitä yleisesti sähköautoihin tulee, niin kiinapainotus on monella valmistajalla aika kova mutta yhtä kaikki yhteisyritykset ja vain akkujen saaminen sieltä (noiden kautta) on mielestäni pienempi paha (nämä Minit yms.) kuin suoraan toimiminen heidän piikkiin.

Teslan omistus ei ole Kiinassa. Volvon on. Teslalla on Wikipedian mukaan 16 tuotantolaitosta, joista kaksi on Kiinassa. Kaikki muut on Usassa, Kanadassa ja Euroopassa. Vain osa autoista tehdään Kiinassa, myöskin Suomen autoista. Itse en ostaisi Kiinassa tehtyä Teslaa, eikä se ole pakollista. Aika hassua sanoa, että on vastaava Kiina-painotus.
 
Teslan omistus ei ole Kiinassa. Volvon on. Teslalla on Wikipedian mukaan 16 tuotantolaitosta, joista kaksi on Kiinassa. Kaikki muut on Usassa, Kanadassa ja Euroopassa. Vain osa autoista tehdään Kiinassa, myöskin Suomen autoista. Itse en ostaisi Kiinassa tehtyä Teslaa, eikä se ole pakollista. Aika hassua sanoa, että on vastaava Kiina-painotus.

Jos Suomesta haluat ostaa Model 3:n uutena niin silloin saat Kiinassa valmistetun auton. Ja käytetyistäkin taitaa vain pieni osa kolmosista olla Fremontista, suurin osa on jo Kiinan-kamaa.
 
Itse en ostaisi Kiinassa tehtyä Teslaa, eikä se ole pakollista. Aika hassua sanoa, että on vastaava Kiina-painotus.
Itse ei voi päättää valmistusmaata, jos uuden tilaa. Eli Model Y on joko saksassa tai kiinassa tehty.

Toki sen kiina Teslan voi perua, eli ei ole pakko maksaa. Tai jos huolisi käytetyn, niin valmistusmaa on ilmeisesti helppo tutkia auton sarjanumerosta.
 
Onko tämä kärjistävä heitto, vai ihan faktaa?
Siis miksi menisi siitä konkurssiin ?

Kun valmistajan tuotannosta 32% katoaisi, sekä pääomaa, niin mitä veikkaat yritykselle käyvän? Niin rahoitusmarkkinoilla, kuin myös itse liiketoiminnan kannalta? Teslalla voi olla vaikka 16 tehdasta, mutta yksi niistä on reippaasti isompi kuin muut, nimittäin Shanghai.

Vähän taas OT: Kerran aiemmin jo olen kysellyt tässä threadissa mistä tämä Musk-viha kumpuaa, mutta silloin jäi vastaus saamatta. Tämä naisten oikeuksien polkeminen on kuitenkin uusi juttu ja 2s googlaus ei paljastanut mitään asiaan liittyvää, niin haluatko avata vähän?

Kun rahoittaa instansseja, joiden mielestä naisilla ei ole oikeutta omaan kroppaansa, niin mitä mielestäsi se sinun mielestäsi kuvaa (ja kyllä, kyseessä on republikaaneihin liittyvää sekoilua)? Kun antaa heille vielä näkyvyyttä lisää, niin onko sekin vielä hyvä asia mielestäsi? Vai onko se vain "no ei tällä niin väliä, ei se oikeesti, hei pojat, oikeesti" ?

Teoilla on merkitystä, vaikkei ehkä sinulle.
 
Itse en ostaisi Kiinassa tehtyä Teslaa, eikä se ole pakollista. Aika hassua sanoa, että on vastaava Kiina-painotus.

Ostit Kiinassa tehdyn Teslan tai et, tuet sitä kiinalaista tuotantoa kun ostit Teslan. Eihän sinun ole pakko Kiinassa tehtyä Volvoakaan ostaa, Volvokin maksaa veronsa Ruotsiin.
 
Kun valmistajan tuotannosta 32% katoaisi, sekä pääomaa, niin mitä veikkaat yritykselle käyvän? Niin rahoitusmarkkinoilla, kuin myös itse liiketoiminnan kannalta? Teslalla voi olla vaikka 16 tehdasta, mutta yksi niistä on reippaasti isompi kuin muut, nimittäin Shanghai.
Eli ei tee konkurssia heti, mutta yhtiön markkina-arvo kärsii. Tulee taloudellisia haasteita, vaikeuksia toimittaa tilauksia ja menee aikaa lisätä tuotanto muualla.

Kun rahoittaa instansseja, joiden mielestä naisilla ei ole oikeutta omaan kroppaansa, ...
Jos tämä menee kovasti Muskiin henkilönä, niin hänestä oma nimikko ketju ja siellä kai voi postata tarkemmin mitä vihjailee.

Edit se ketjua elon-musk-messias-vai-narsisti
 
Jos tämä menee kovasti Muskiin henkilönä, niin hänestä oma nimikko ketju ja siellä kai voi postata tarkemmin mitä vihjailee.

Eikö yhtälailla nämä Kiina viittaukset voisi siirtää Kiina keskusteluihin? Siitähän tämäkin keskustelu lähti, kaksinaamaisuudesta sähköauton ostossa.
 
C40 on ihan kivan näkönen ja pätevä ajaa, jos selviää henkisesti siitä keskellä olevasta Doro-käyttöjärjestelmästä vanhuksille ja kykenee jotenkin moraalisesti selittämään itselleen Kiina-auton ostamisen.

Minua jäi tätä Kiina-huutelua enemmän kiinnostamaan mikä siinä käyttöliittymässä on niin huonoa? Siis ei ole mitään vastaan sanomista, mieltymyksensä kaikilla, mutta itse kun en hetken käyttäneenä en ole mitään perustavanlaatuista vikaakaan löytänyt?
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Huomautus - sanojen laittaminen suuhun, foorumilla ei ole tarkoitus analysoida toisia käyttäjiä
Kun rahoittaa instansseja, joiden mielestä naisilla ei ole oikeutta omaan kroppaansa, niin mitä mielestäsi se sinun mielestäsi kuvaa (ja kyllä, kyseessä on republikaaneihin liittyvää sekoilua)? Kun antaa heille vielä näkyvyyttä lisää, niin onko sekin vielä hyvä asia mielestäsi? Vai onko se vain "no ei tällä niin väliä, ei se oikeesti, hei pojat, oikeesti" ?

Teoilla on merkitystä, vaikkei ehkä sinulle.

Heheh, ihan kuten ajattelinkin. Jos moraalisi olisi olevinaan tuolla tasolla, niin et pystyisi koskemaan mihinkään tuotteeseen, jossa on mitään Kiinaan viittaavaakaan. Kiina rahoittaa nimittäin sellaisiakin instansseja, joilla on paljon pahemmat mielessä (ja ihan teotkin) kuin aborttien vastustaminen demokraattisesti.

Joten sinulle ei selkeästi teoilla ole merkitystä. Ei toki ollut yllätys, että ihan normaali Musk/Teslakiukku vain oli taustalla, ja ihan oikeilla ihmisoikeusloukkauksilla ei ole sinulle mitään merkitystä. Hyvä muuten kun tarkensit, että liittyy rebuplikaaneihin, kun ajattelin ensin, että Musk on rahoittanut jotain Islamiin liittyvää toimintaa.

Mutta ehkäpä tämä riittä OT:sta, kun vastauksen sain.
 
Kun rahoittaa instansseja, joiden mielestä naisilla ei ole oikeutta omaan kroppaansa, niin mitä mielestäsi se sinun mielestäsi kuvaa (ja kyllä, kyseessä on republikaaneihin liittyvää sekoilua)?
Liittyykö tuo iänikuiseen kiistelyyn vapaasta abortista vai mihin? Ehkä Musk sitten ajattelee että Baby Lives Matter tai jotain, eikä kyse ole vain ja ainoastaan "naisen oikeudesta kehoonsa", ikäänkuin abortissa ei olisi mistään muusta kyse.

Pitää varmaan sitten ostaa kaksi Teslaa koska en ole itsekään erityinen aborttien fanittaja. No jos totta puhutaan, ihan sama se mulle vaikka Musk kannattaisi Bideniä ja olisin maailman pahin wokettaja erikoispronomineilla, kyllä mä silti voisin ostaa Teslan.
 
Eilen pistettiin nimi paperiin uudesta Hyundai Konasta. Vaimo ei tykännyt BYD Atto3:n fiiliksestä kuskin paikalla ja kyllä Kona oli molempien mielestä myös huomattavasti mukavampi ajettava ja hiljaisempi. Hiukan paremmat takaluukun säilytystilat kyllä myös puhuivat puolestaan lapsiperheellä. Ja itse tykkään kun on kahdet renkaat nyt 17” vanteilla Atto3:n 18” sijaan.

Miinukselle jäädään luvatun rangen (420 vs 377 WLTP kun pienemmällä akulla Kona) sekä tietenkin ostohinnan suhteen. Lisäksi Atto3:ssa kattoluukku, jos se on dealbreaker jollekin.

Muutama viikko kärvistelyä tiedossa, auto sentään jo Hangossa eli pääsee kohta ajelemaan.
Onko uusi Kona jo myymälöissä ihmeteltävissä? Täällä pohdintaa alustavasti välillä Seal, uusi Model 3 ja uusi Kona.
 
Ilmeisesti jos valitsee Quicksilverin tai Midnight Cherry Redin värin saa varmuudella Made in Germany Y:yn.
Aivan totta (Teslan kohdalla siis). Nuo on vaan samalla kaikkein kalleimmat värit, kun lisähinta on jopa 3000€-3200€. Esim sininen olisi "vain" 1600€ lisähintaa.


Täytyy toiseen ketjuun miettiä ajoreittiä välille Seinäjoki-Kajaani, eli noin 350km. Peugeot e-2008 (2023).
 
Ensimmäistä kertaa Fisker Ocean bongattu livenä. Ihan hienolta näin hämärässä näytti, möhkön muotoilu mutta silti aika pienen näköinen. Ehkä Y/ID4/Enyaq kokoa mutta laatikko takalootalla. Laatu ei varmaan pöllömpi kun on Magna Steyrin tekemä.

Onkohan näitä joskus tulossa Suomeen?
 
Onko jotain mitä pitäis tiedää näistä VW ID.4 malleista ? Katellaan ns. kakkosautoa talouteen (kuitenkin kelvollista)..

Saksassa Pure ID.4 näyttää olevan 27-33k jotain 20 000km ajetut. Suomessa 33 000e tyyliin ja kilsoja vähintään 50k..


Oiskohan tuossa ID.4:ssa kotiintuomisen paikka? Miten lie Ruotsin ID.4 sähköautomarkkinat?

--
Ja kakkosautoon riittäisi tollanen about 200km talvirange; kakkosautoa joutaa kyllä sitten latailemaan.. Oon käyny koejaaa ton ID.4, oli ihan ok, ei ihmeellinen, mut välttäis. Bensa-autoa kateltiin kakkosautoksi alunperin, mut webastolliset Octaviat ja sen sellaset alkaa sen 18 000e-22000e maksaa, ja jos sähköllä sais päivittäiskulua vähän pienemmäksi, niin siitä olis etua.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jotain mitä pitäis tiedää näistä VW ID.4 malleista ? Katellaan ns. kakkosautoa talouteen (kuitenkin kelvollista)..

Saksassa Pure ID.4 näyttää olevan 27-33k jotain 20 000km ajetut. Suomessa 33 000e tyyliin ja kilsoja vähintään 50k..
Täällä vähän samat suunnitelmat, mutta ID.5. käytiin ajelemassa aiemmin mainittu C40, mutta rajautuu lopulta tilojen vuoksi pois kisasta. Enyaq olisi omaan mieleen houkuttavampi, mutta jakoi taloudessa voimakkaasti mielipiteitä…
 
Onko jotain mitä pitäis tiedää näistä VW ID.4 malleista ? Katellaan ns. kakkosautoa talouteen (kuitenkin kelvollista)..

Saksassa Pure ID.4 näyttää olevan 27-33k jotain 20 000km ajetut. Suomessa 33 000e tyyliin ja kilsoja vähintään 50k..


Oiskohan tuossa ID.4:ssa kotiintuomisen paikka? Miten lie Ruotsin ID.4 sähköautomarkkinat?

--
Ja kakkosautoon riittäisi tollanen about 200km talvirange; kakkosautoa joutaa kyllä sitten latailemaan.. Oon käyny koejaaa ton ID.4, oli ihan ok, ei ihmeellinen, mut välttäis. Bensa-autoa kateltiin kakkosautoksi alunperin, mut webastolliset Octaviat ja sen sellaset alkaa sen 18 000e-22000e maksaa, ja jos sähköllä sais päivittäiskulua vähän pienemmäksi, niin siitä olis etua.

Näitä myös seuraillut ja nyt hinnat nousseet viime kesästä 2-4k€. Tuosta kyseisestä autosta puuttu vakionopeudensäädin, joten se kannattaa aina varmistaa. Noita on jostain syystä pystynyt tilaamaan ilman vakkaria. Vaikka omassa käytössä ei haittaisi, niin jälleenmyyntiä se vaikeuttaa.
Omassa haussa on filtterinä ilmalämpöpumppu, joka tuo talvella sen 20-50km lisää rangea ja sitten tuo vakionopeudensäädin. Tosiaan kannattaa huomioida, että 52kWh ja 77kWh akkujen hintaero on niin pieni, että melkein kannattaa ottaa tuo isommalla akulla.

 
Onko jotain mitä pitäis tiedää näistä VW ID.4 malleista ? Katellaan ns. kakkosautoa talouteen (kuitenkin kelvollista)..

Saksassa Pure ID.4 näyttää olevan 27-33k jotain 20 000km ajetut. Suomessa 33 000e tyyliin ja kilsoja vähintään 50k..


Oiskohan tuossa ID.4:ssa kotiintuomisen paikka? Miten lie Ruotsin ID.4 sähköautomarkkinat?

--
Ja kakkosautoon riittäisi tollanen about 200km talvirange; kakkosautoa joutaa kyllä sitten latailemaan.. Oon käyny koejaaa ton ID.4, oli ihan ok, ei ihmeellinen, mut välttäis. Bensa-autoa kateltiin kakkosautoksi alunperin, mut webastolliset Octaviat ja sen sellaset alkaa sen 18 000e-22000e maksaa, ja jos sähköllä sais päivittäiskulua vähän pienemmäksi, niin siitä olis etua.

Näitä myös seuraillut ja nyt hinnat nousseet viime kesästä 2-4k€. Tuosta kyseisestä autosta puuttu vakionopeudensäädin, joten se kannattaa aina varmistaa. Noita on jostain syystä pystynyt tilaamaan ilman vakkaria. Vaikka omassa käytössä ei haittaisi, niin jälleenmyyntiä se vaikeuttaa.

Omassa haussa on filtterinä ilmalämpöpumppu, joka tuo talvella sen 20-50km lisää rangea ja sitten tuo vakionopeudensäädin. Tosiaan kannattaa huomioida, että 52kWh ja 77kWh akkujen hintaero on niin pieni, että melkein kannattaa ottaa tuo isommalla akulla.

Ei kai tuosta puuttune sentään kokonaan vakkaria? Vai tarkoititko ettei sisällä Adaptiivista vakkaria? Jos puuttuu ihan kokonaan vakkari niin ihan uusi tieto että sekin on mahdollista.
Riippuu vaatimustasosta pärjääkö tavallisella vai pitääkö olla adaptiivinen. Itsellä ollut molempia ja nykyisessä vain perusvakkari, vaikka edellisesä oli adaptiivinen. Tykkäsin kyllä mutta ilmankin pärjää. Travel Assist avustimista sitten taas voi olla myös montaa mieltä. Silloin kun toimii niin on kuulemma hyvä, mutta harmillisen usein nappailee olemattomia nopeusrajoituksia käyttöön ja kiihdyttelee/jarruttelee sitten niiden mukaan, fabo ja foorumikeskustelujen mukaan. Tässä mielessä perusvakkari on "luotettavampi" kun ei itsestään tee mitään.

Ilmalämpöpumppu on voi olla hyödyllinen ja monella merkillä sattaa saksamalleista puuttua ellei ole otettu lisävarusteena.
Jos talvirangena pitää olla 200km ilman rangeahdistusta niin kannattaa katsoa ensisijaisesti isommalla 77kwh akulla olevia.
 
Näitä myös seuraillut ja nyt hinnat nousseet viime kesästä 2-4k€. Tuosta kyseisestä autosta puuttu vakionopeudensäädin, joten se kannattaa aina varmistaa. Noita on jostain syystä pystynyt tilaamaan ilman vakkaria. Vaikka omassa käytössä ei haittaisi, niin jälleenmyyntiä se vaikeuttaa.
Omassa haussa on filtterinä ilmalämpöpumppu, joka tuo talvella sen 20-50km lisää rangea ja sitten tuo vakionopeudensäädin. Tosiaan kannattaa huomioida, että 52kWh ja 77kWh akkujen hintaero on niin pieni, että melkein kannattaa ottaa tuo isommalla akulla.


Jop. On se vaan jotenkin jännittävää tuollaisen akkuauton osto, kun kuvittelee että akkuhan se rikki menee tai joku latausjuttu vähintään. Ja silloin ei oikein halvemmat juoksevat käyttökulut lämmittäisi :).

Käytetyistä sähköautoista bongasinmyös mielenkiintoisen. Jaguar I-pace.Kehutaan tosi monessa paikkaa autona. Tehoakin olis ja tilaakin ilmeisesti hyvin. Suksiluukku puuttuu, jos se llaista kaipaa. Ihan en löytänyt, että onko etä-kännykkä appia Jaguariin, mut muuten kai hyvä.
Löytyy noita 150-200 tuhatta ajettua 30-34k hintoihin. Akkuhan noissa on 90kgw, mut eivät ole virtapihejä. Jos joku kertoisi, että seuvaat 200 000km menee vaan ladaten, niin helppo ostos ois.
 
Ikäväähän tuo on ja tavallaan myös käyttäjien vika kun juoksevat hinnan perässsä ja luopuvat sähköisen voimalinjan vuoksi paljosta muusta. Auto on muutakin kuin voimalinja. Tilanne tietysti korjantuu ajan kanssa kun sähköinen voimalinja halpenee ja on taas varaa palauttaa muut asiat entiselleen. Olen edelleen sitä mieltä että kaiken maailman sähkökipoista maksetaan pöyristyttäviä summia.

Enkä kiinalaisten kanssa on edessä sama tie kuin Skodalla aikanaan. Itäauton leimaa sai pitkään kantaa mutta pikku hijaa siitä tuli hyväksytty merkki kansan syvissä riveissä. Asia oli vielä paljolti ikäpolvikysymys. Vanhampi väki leimasi itäautoksi, kun taas nuorempi polvi ei tiennyt historiaa ja sen myötä ei ollut historina taakkana.

Jonkin sortin "kauppasodaksi" tää vielä mene kiinalaisten kanssa. Tulleja nostellan puolin toisin protektionismin varjolla.
 

Oltiinko tätä jo käsitelty täällä? Aika karua kyllä euroopalle ja saksan autoherruudelle.
Samaa on nähty ihan muissakin kulkuneuvoissa.
 
Ikäväähän tuo on ja tavallaan myös käyttäjien vika kun juoksevat hinnan perässsä ja luopuvat sähköisen voimalinjan vuoksi paljosta muusta. Auto on muutakin kuin voimalinja. Tilanne tietysti korjantuu ajan kanssa kun sähköinen voimalinja halpenee ja on taas varaa palauttaa muut asiat entiselleen. Olen edelleen sitä mieltä että kaiken maailman sähkökipoista maksetaan pöyristyttäviä summia.

Enkä kiinalaisten kanssa on edessä sama tie kuin Skodalla aikanaan. Itäauton leimaa sai pitkään kantaa mutta pikku hijaa siitä tuli hyväksytty merkki kansan syvissä riveissä. Asia oli vielä paljolti ikäpolvikysymys. Vanhampi väki leimasi itäautoksi, kun taas nuorempi polvi ei tiennyt historiaa ja sen myötä ei ollut historina taakkana.

Jonkin sortin "kauppasodaksi" tää vielä mene kiinalaisten kanssa. Tulleja nostellan puolin toisin protektionismin varjolla.

Sama juttu korealaisten, Hyundain ja KIAn kanssa 90-luvun lopulla. Onnistunut markkinointi, hinnoittelu ja eräänsortin brändäys (ml. PITKÄ takuu) ja nyt 20v myöhemmin molemmat ovat vallan kelpoja, arvostettuja, haluttavia automerkkejä. Sen sijaan aasialaisista esimerkiksi Daewoo, Suzuki ja Subaru ovat myyntimäärissä todella heikoilla. Mitsubishilla Outlander PHEV on about ainoa malli, joka on selkeästi myynyt täällä (koska plugari + oikeasti maastokelpoinen).

Kuka täällä pystyy esimerkiksi mainitsemaan googlettelematta muita Mitsubishin perhemalleja?

Itse en "sähköautonyyppänä" omaa minkäänlaista kammoa BYD:jä ym. kohtaan. Ainoa konkreettinen pelko on jälleenmyyntiarvon säilyminen mutta jos hinnoittelu on aggressiivista ja tuote pitää valmistajan lupaamat ominaisuudet niin arkiautossa riittää minulle. Voisin hyvin ajella BYD:n kaltaisella kotterolla, jos aggressiivisen markkinoinnin kautta esimerkiksi akkutakuu olisi 160tkm/10v ja auton takuu 7v/150tkm.
 
Ikäväähän tuo on ja tavallaan myös käyttäjien vika kun juoksevat hinnan perässsä ja luopuvat sähköisen voimalinjan vuoksi paljosta muusta. Auto on muutakin kuin voimalinja. Tilanne tietysti korjantuu ajan kanssa kun sähköinen voimalinja halpenee ja on taas varaa palauttaa muut asiat entiselleen. Olen edelleen sitä mieltä että kaiken maailman sähkökipoista maksetaan pöyristyttäviä summia.

Enkä kiinalaisten kanssa on edessä sama tie kuin Skodalla aikanaan. Itäauton leimaa sai pitkään kantaa mutta pikku hijaa siitä tuli hyväksytty merkki kansan syvissä riveissä. Asia oli vielä paljolti ikäpolvikysymys. Vanhampi väki leimasi itäautoksi, kun taas nuorempi polvi ei tiennyt historiaa ja sen myötä ei ollut historina taakkana.

Jonkin sortin "kauppasodaksi" tää vielä mene kiinalaisten kanssa. Tulleja nostellan puolin toisin protektionismin varjolla.
Mistä kaikesta pitää luopua sähköautossa vrt. polttis? Kyllähän tää on hauskaa kun noin 10v autoja valmistanut merkki osaa tehdä asiat paremmin kuin legacy valmistajat.
 
Travel Assist avustimista sitten taas voi olla myös montaa mieltä. Silloin kun toimii niin on kuulemma hyvä, mutta harmillisen usein nappailee olemattomia nopeusrajoituksia käyttöön ja kiihdyttelee/jarruttelee sitten niiden mukaan, fabo ja foorumikeskustelujen mukaan. Tässä mielessä perusvakkari on "luotettavampi" kun ei itsestään tee mitään.
Sen adaptiivisen vakkarin saa kyllä asetuksista sellaiseksi ettei se koskaan muuta asetusnopeutta itsekseen, aivan toimiva vehje on.

Travel assist taas on eri asia kuin tuo, se mahdollistaa päällä ollessaan sen että auto seuraa itsestään kaistaa kun kuski vaan lepuuttaa kättä ratilla. Pienen hetken saa kädet olla irtikin ratista.
 
Kuka täällä pystyy esimerkiksi mainitsemaan googlettelematta muita Mitsubishin perhemalleja?
Tarpeeksi vanhaksi kuin elää niin muistot Coltista, Lancerista , Carismasta ja Galantista ovat vahvat. Ja tietty se Pajero ja Space wagon.

Mistä kaikesta pitää luopua sähköautossa vrt. polttis? Kyllähän tää on hauskaa kun noin 10v autoja valmistanut merkki osaa tehdä asiat paremmin kuin legacy valmistajat.
Osaako ?
No jos teslaan viittaat, No viimeksi vaikka ulkolämpömittari :) Vilkkuviikset, mittaristo, käytettävyys yms. Saati sitten huolto-organisaatio ja asiakaspalvelu. Meitä kun on moneeen junaan ja odotukset erinlaiset. Helvetinmoinen halpuuttaminen menee Teslalla överiksi. Monille voi olla ok, mutta ei uppoa minulle, vanha tervaskanto kun olen.
 
Itse en "sähköautonyyppänä" omaa minkäänlaista kammoa BYD:jä ym. kohtaan. Ainoa konkreettinen pelko on jälleenmyyntiarvon säilyminen mutta jos hinnoittelu on aggressiivista ja tuote pitää valmistajan lupaamat ominaisuudet niin arkiautossa riittää minulle. Voisin hyvin ajella BYD:n kaltaisella kotterolla, jos aggressiivisen markkinoinnin kautta esimerkiksi akkutakuu olisi 160tkm/10v ja auton takuu 7v/150tkm.
Vähän samat mietteet näiden merkkien kanssa. BYD Seal vaikuttaa asialliselta tuotteelta ja jos tunnetyhjiössä ajoneuvoa ostaisi, niin mikäs siinä tuollaisella huristellessa ja jos asennoituu vielä siten, että tukkaan voi tulla jälleenmyytäessä, niin eikait siinä.

Ehkä toinen mikä noissa mietityttää on se softatuki, mutta ei taida oikein muilla merkeillä paitsi Tesla olla tuokaan varsinaisesti kohdallaan.
 
Itse ajattelen noista kiinalaisista silleen kuten kaikissa muissakin tuotesegmenteissä, että jos on varaa vain hinnat alkaen kiinalaiseen, ei ole oikeasti vielä varaa siihen tuotteeseen.
 
Voi hyvin olla että nuo BYDit ja muut ovat kelpo peljä, vielä tietysti hieman askarruttaa niiden oikea laatu. Ovat hienoja pelejä päältä päin , Esim tuo BYD Han

BYD busseja on suomessa ollut jo kauan, Kai ne on hyvin kestänyt ?
 
Softa ja päivitykset, sentry, superit, kännykkä appi, akun lämmitys?
CarPlay/Android Auto edellä.
Sentry, BMWlla on ainakin jotain vastaavaa.
Lataus ABC ja K-lataus.
Kännykkä App ehkä polle lähinnä.
Akun lämmityksessä tullut muillekin tämä ja myös erillinen nappi.
 
Osaako ?
No jos teslaan viittaat, No viimeksi vaikka ulkolämpömittari :) Vilkkuviikset, mittaristo, käytettävyys yms. Saati sitten huolto-organisaatio ja asiakaspalvelu. Meitä kun on moneeen junaan ja odotukset erinlaiset. Helvetinmoinen halpuuttaminen menee Teslalla överiksi. Monille voi olla ok, mutta ei uppoa minulle, vanha tervaskanto kun olen.
Onko kokemusta teslan huolto-organisaatiosta? Itsellä vaan positiivista. Tesla ei sitten ole yhtäkuin Suomi, se että Suomen teslaosasto ei osaa hoitaa hommaansa ei tarkoita ettäkö ulkomailla huoltopalvelut ei pelaa. Ulkolämpötila kyllä näkyy kaikissa tesloissa. Se että onko hyvä lämpödatan tulla uudessa kolmosessa jostain forecalta tai ilmatieteenlaitokselta voidaan olla erimieltä.
 
No jos teslaan viittaat, No viimeksi vaikka ulkolämpömittari :) Vilkkuviikset, mittaristo, käytettävyys yms. Saati sitten huolto-organisaatio ja asiakaspalvelu. Meitä kun on moneeen junaan ja odotukset erinlaiset. Helvetinmoinen halpuuttaminen menee Teslalla överiksi. Monille voi olla ok, mutta ei uppoa minulle, vanha tervaskanto kun olen.
Nämä on kyllä niin tottumiskysymyksiä. Omat autoni ovat 30 - 40 vuotta vanhoja mutta ainoa syy miksi Tesla ärsyttäisi ostaa on se että saa lukea että se pomppaa katsastuksesta todella usein ja se ongelma johtuu mitoitusvirheestä. Teslassa itselleni yksi mieluisempia asioita on se että ei ole huoto-ohjelmaa.
 
Tesla ei sitten ole yhtäkuin Suomi, se että Suomen teslaosasto ei osaa hoitaa hommaansa ei tarkoita ettäkö ulkomailla huoltopalvelut ei pelaa.
Tämähän suomalaissia autoilijoita lohduttaa.

Onko kokemusta teslan huolto-organisaatiosta? Itsellä vaan positiivista.
No jos lukee näitä kokemuksia, niin kaikki ei ole aina mennyt ihan putkeen. Lisäksi huolto organisaatio on hyvin, hyvin pieni. Lisäksi pienet asiat, kuten se, että Vetokujalla tunkkaillan itse talvirenkaita alle juuri ostettuun autoon, on jotain sellaista mitä ei uskoisi ikinä todeksi.

Se että onko hyvä lämpödatan tulla uudessa kolmosessa jostain forecalta tai ilmatieteenlaitokselta voidaan olla erimieltä.
Hyvä esimerkki californialaiten ajatuksenjuoksusta. Ei auton mittarista ole tarkoitus seurata jotain yleissäätä, vaan säätä(lämpötilaa) juuri siinä pistessä missä auto on. Sehän sen lämpömittarin perinmäinen tarkoitus on ollut aina. Toki californiassa on loppujen lopuksi ihan sama näkyykö autossa jokin yleissää vai tilanne auton sijainnissa. Ei paljoa väliä onko lukema 25C vai 30C.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom