Yleistä keskustelua sähköautoista

Heh Espoossa olisin käynyt perheen kanssa katsomassa EX30, mutta vähän kuten ounastelinkin, niin tikkarityypit jo pitkällä liikkeestä ja sisällä 20m jono, että pääsee edes auton viereen. Mentiin sitten i4:sta katsomaan viereiseen kauppaan eikä ollut yhtään jonoja. i4 oli hieno ja karvalakin saisi samaan hintaan kuin ID.7, mutta pitää vielä tarkemmin vertailla myöhemmin, kun ID.7 saa koeajoon.
 
Heh Espoossa olisin käynyt perheen kanssa katsomassa EX30, mutta vähän kuten ounastelinkin, niin tikkarityypit jo pitkällä liikkeestä ja sisällä 20m jono, että pääsee edes auton viereen. Mentiin sitten i4:sta katsomaan viereiseen kauppaan eikä ollut yhtään jonoja. i4 oli hieno ja karvalakin saisi samaan hintaan kuin ID.7, mutta pitää vielä tarkemmin vertailla myöhemmin, kun ID.7 saa koeajoon.

Minkähän muun auton tiimoilta olisi viimeksi ollut vastaava ryntäys ? :D joku siinä houkuttaa.
 
Ihan kiva lisä jos esilämmityksen saa manuaalisesti päälle, mutta lisäksi pitää silti olla tuo mahdollisuus antaa automaation hoitaa homma navigoitaessa laturille. Sähköautomiehissäkin tätä asiaa pohdiskeltiin toissa jaksossa Nissan Ariya koeajossa. Viikon koeajon aikana eivät ikinä muistaneet sitä manuaalisesti laittaa päälle ja suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti kävisi samalla tavalla. Mutta edelleen. Ihan kiva lisä.
Onhan se ihan jees ominaisuus ja erittäin helposti käytettävissä, 2 klikkausta rullasta tai näytöstä. Käytettävyydeltään tosin aika perseestä. En muista tiedä mutta ei bemari ainakaan kerro kauanko sitä pitäisi käyttää ja onko ulkolämpötilalla jotain merkitystä aikaan saati sitten että tarvitseeko sitä jossain lämpötiloissa kytkeä ollenkaan?

Ei luulisi olleen iso rasti duunata näyttöön joku mittari mikä kertoo ollaanko optimilämmöissä vai ei ja jos ei niin paljonko menee aikaa että ollaan.
Huomattavasti hyödyllisempänä pitäisin tuollaista mittaria ku vaikka g-voimaa saati sitten moottorin kierroslukua sähköautossa .
 
kauanko sitä pitäisi käyttää ja onko ulkolämpötilalla jotain merkitystä aikaan saati sitten että tarvitseeko sitä jossain lämpötiloissa kytkeä ollenkaan?
Tämähän on yksi isoimmista ongelmista koko ominaisuudessa. Voisivat ainakin kylkeen koodailla tosiaan jotain ohjeita sen käyttöön liittyen sen hetkisissä olosuhteissa.
 
Halpa hinta maistuu tuulipuvulle ja näennäisesti hyvämaineinen "ruotsalainen" laatumerkki vaikka tosiasiassa kiinalainen onkin.
Kuva oli ilmeisesti siitä videosta, siinä ei siitä valitellut ja näkemättä autoa (muiden kuvien perusteella) niin se vaikutti olevan ihan suunniteltu juttu, joka videossa näytti miltä näyt näytti.

Video oli nyt mitä oli, mutta kyllä siinä mainitsemisen arvoisia positiivisiakin asioita kuvajaa löysi.

Kiinasta ei saa oikein ketjussa liianpaljon mielipidettä ilmaista, mutta jos mennään ihan laatu jutuilla, niin enään aikoihin se ei ole valmistusmaana kertonut suoraan laadusta, tai laaduttomuudesta. Volvon laatu välillä kritisoitu, kuten kaikkea, mutta ei nyky omistajan aikana mielikuvaa että laatu olisi kärsinyt, en nyt sano että parantunut Fordin jälkeen, mutta joku voi sanoa. Mutta ongelmaton se ei ole senkään jälkeen ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollut näennäisesti hyvämaineinen "ruotsalainen" laatumerkki nyt viikon ajossa täyssähköisen XC40:n muodossa ja tyytyväinen olen. Miinuksena penkkien sivuttaistuki heikohko kun sporttipenkkiä ei ole saatavilla 40-sarjaan.
 
En ole nähnyt autoa livenä mutta olen ollut siinä projektissa etäisesti mukana ja oma mielikuva on että siinä on sääst…öö optimoitu aika monessa asiassa. Hienoa kuitenkin että on saatu hyvä laatuvaikutelma. En silti sano missään tapauksessa että se olisi huono peli. Hyvä haastaja MG:lle ja tuon hintaisia sähköautoja tarvitaan markkinoille.

Veikkaisin, että järkevällä rakennustavalla ja pienillä variaatiomäärillä on jonkin verran vaikutusta hintalappuun. Kolme varustetasoa + eri sisustat ja maalivärit on tuotannon kannalta helpompaa ja halvempaa hallita kuin pitää jokainen kikkare erikseen valittavissa.

Toki lopullisen laadun näkee sitten kun auton saa käsiinsä, mutta mitä nyt on menneisyydessä eri tasoisia mersuja päässyt uunituoreena tuotantolinjalta kokeilemaan, niin laadun puolesta en huomannut mitään hävettävää niihin verrattuna.
 
Halpa hinta maistuu tuulipuvulle ja näennäisesti hyvämaineinen "ruotsalainen" laatumerkki vaikka tosiasiassa kiinalainen onkin.
Mahtaakohan "ruotsalainen" saada samoihin tiloihin myös sitten kiinalaista zeekr Xn muodossa? Ruotsistahan Zeekr:n mallistoa löytyy jo, mutta Suomi taitaa olla taas pelkkä ???? markkinoiden suhteen. Vähän kuten Smartin #1 ja #3 olisivat ihan mielenkiintoisia lisäyksiä, mutta ei taida virallisesti nekään eksyä tänne perälle.
 
Tuossa katselin Hyundai Konan uudistuneen mallin koeajoartikkelia. Näissä korea/kiina sähkiksissä jotenkin aina pistää silmään tuo tapa sijoittaa akkupaketti pullottamaan pohjassa alemmas kuin muu pohja. Tuntuu jotenkin riskaabelilta että kaikkein arvokkain osa laitetaan noin tyrkylle ottamaan ensimmäisenä vastaan kaikki kivet ja talvella rekoista tippuvat jääkokkareet.
Akkupaketti näkyy hyvin tuon artikkelin loppupuolella olevassa takaviistosta otetussa kuvassa.
Näin ei toki ole kaikissa kiina/korea sähkiksissä, mutta aika monessa.

 
Edellismallin ratkaisu on samanlainen. En ole nähnyt ainakaan Facebookissa itkua tämän ratkaisun aiheuttamista vaurioista. Voi olla ettei se niin riskialtis ole kuin luulisi vaikka kyllähän se näyttää kuin kerjäävän jonkun objektin osumista itseensä.

katso liitettä 1180163

Kuva poimittu nettiautosta vm. 2021 Konasta. Parempiakin löytyy joista näkee selvemmin akun tulevan muuta koria alemmas.
Onko tuo akun pohja vai akun suojana oleva erillinen panssarointi? Kuvan täytyy olla takaa, silla tuollainen seinämä etupuolella olisi varmaan aerodynaamisestikin melkoinen purje.
 
Takaa tuo on. Mielestäni ei ole mitään erillistä panssarointia vaan suoraan akun pohja, joka toki on kohtuullisen kestävää materiaalia.

Tässä edestä

katso liitettä 1180191

Näkymää sivuilta

katso liitettä 1180192
katso liitettä 1180193

Akku on selvästi helmoja alempana joka toki tekee sen että se ottaa ensimmäisenä iskuja vastaan.
No eihän toi optimi ole. Useasti ole parsinut autoista pohjamuovien kiinnityksiä ja korjannut repeämiä, kun muovit oli ottaneet jääkököistä hittiä. Nykyisellä 20cm maavaralla se ei ole enää ongelma, mutta edellisissä autoissa tätä tapahtui toistuvasti kun varaa oli alle 15cm. Akun osalta lopputulema voi olla huono, kun vaikuttaa katsastuksessa vaikkei toiminnallista riskiä olisikaan.
 
Miten tuossa on tuo akun pohjapanssari vaihdettavissa? Sinällään ihan tasaiseltahan tuo edestä katsoen näyttää eli muut komponentit ottaa ensin osumaa jäähän sun muuhun. Sinällään loogista, kun tuskin akun etupintaa miksikään ilmanvastukseksi halutaan. Latvuksen korjailutarve kuulostaa siltä, että ongelmana ei ollut varsinaisesti auton tekninen toteutus, vaan alunperin väärin ajoympäristöön valittu auto. Hyvän kunnossapidon alueille nämähän on tarkoitettu, maasturit asia erikseen.
 
Noille Konan takavaloille ja varsinkin niiden sijoittelulle pitäisi myöntää joku design award......NOT! Mitähän siellä on mietitty. Silmiin sattuu mutta kai tuohonkin tottuu ja näyttää hyvältä kun seuraava ruma malli tulee.
 
Täytyyhän sitä jollain viedä huomio siitä, että korin ala- ja yläosa näyttää olevan eri autoista :rofl:
 
Miten tuossa on tuo akun pohjapanssari vaihdettavissa? Sinällään ihan tasaiseltahan tuo edestä katsoen näyttää eli muut komponentit ottaa ensin osumaa jäähän sun muuhun. Sinällään loogista, kun tuskin akun etupintaa miksikään ilmanvastukseksi halutaan. Latvuksen korjailutarve kuulostaa siltä, että ongelmana ei ollut varsinaisesti auton tekninen toteutus, vaan alunperin väärin ajoympäristöön valittu auto. Hyvän kunnossapidon alueille nämähän on tarkoitettu, maasturit asia erikseen.
Nii joo… voihan sitä väärää ympäristöä arvottaa ihan miten tykkää, mutta eteläsuomen maanteitä ja kaupunkia enimmäkseen suhaan. Kerran kaksi vuodessa lappiin. Sen verta aamulla toki liikun, että auran jättämät kökkäreet tulee ensimmäisten joukossa vastaan. Nykyinen auto valittiin mukavuuden ja tilan perusteella. Ei sillä maastossa ajeta.

Edit: Lisätään nyt vielä että useimmat tuskin pohjaa meikäläisenlailla katsovat, muttakun itse autojani huollan ja auton alla ryömin, niin vauriot tulee nähtyä vaikkei muovit vielä irti roikukkaan. Sillä ei useimmille varmaan väliä ole onko joku muovi halki tai muhkuralla, mutta jos katsastuksessa akkuja tiiraavat, niin tulos voi olla eri. Nyky autot on vielä niin matalia, että ihan kaupunkiolosuhteissa olen nyt viimeisen 2-3 vuoden aikana auttanut 1-3 autoa per talvi irti tuosta talon vierestä katuparkista. Sitä ei oikein saada aurattua, kun autoja on koko ajan ja katujen hoito muutenkin on mitä on…
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa katselin Hyundai Konan uudistuneen mallin koeajoartikkelia. Näissä korea/kiina sähkiksissä jotenkin aina pistää silmään tuo tapa sijoittaa akkupaketti pullottamaan pohjassa alemmas kuin muu pohja. Tuntuu jotenkin riskaabelilta että kaikkein arvokkain osa laitetaan noin tyrkylle ottamaan ensimmäisenä vastaan kaikki kivet ja talvella rekoista tippuvat jääkokkareet.
Akkupaketti näkyy hyvin tuon artikkelin loppupuolella olevassa takaviistosta otetussa kuvassa.
Näin ei toki ole kaikissa kiina/korea sähkiksissä, mutta aika monessa.

1695642343261.png


EDIT:
Ja takaapäin:
1695642274723.png
 
Nii joo… voihan sitä väärää ympäristöä arvottaa ihan miten tykkää, mutta eteläsuomen maanteitä ja kaupunkia enimmäkseen suhaan. Kerran kaksi vuodessa lappiin. Sen verta aamulla toki liikun, että auran jättämät kökkäreet tulee ensimmäisten joukossa vastaan. Nykyinen auto valittiin mukavuuden ja tilan perusteella. Ei sillä maastossa ajeta.

Edit: Lisätään nyt vielä että useimmat tuskin pohjaa meikäläisenlailla katsovat, muttakun itse autojani huollan ja auton alla ryömin, niin vauriot tulee nähtyä vaikkei muovit vielä irti roikukkaan. Sillä ei useimmille varmaan väliä ole onko joku muovi halki tai muhkuralla, mutta jos katsastuksessa akkuja tiiraavat, niin tulos voi olla eri. Nyky autot on vielä niin matalia, että ihan kaupunkiolosuhteissa olen nyt viimeisen 2-3 vuoden aikana auttanut 1-3 autoa per talvi irti tuosta talon vierestä katuparkista. Sitä ei oikein saada aurattua, kun autoja on koko ajan ja katujen hoito muutenkin on mitä on…
Hesen perunapelto on tietysti oma haasteensa ja maavaran loppuessa paha autolle kuin autolle. Itse ainakin vanhempien autojen kanssa olen pistänyt surutta menemään ja ei ole mitään ihmeellistä muovin tuhoutumista näkynyt. Tällä perusteella voisi kuvitella, että kovemman materiaalin kanssa olisi vielä vähemmän ongelmia. Noh, nämä asiat tietysti ratkeaa vasta siinä kohtaa, kun sähköautoja tulee suuremmassa määrin katsastukseen. Siinä voi vaan toivoa, että itselle ei osu se pilkunpyöristäjä katsuriksi.
 
Hesen perunapelto on tietysti oma haasteensa ja maavaran loppuessa paha autolle kuin autolle. Itse ainakin vanhempien autojen kanssa olen pistänyt surutta menemään ja ei ole mitään ihmeellistä muovin tuhoutumista näkynyt. Tällä perusteella voisi kuvitella, että kovemman materiaalin kanssa olisi vielä vähemmän ongelmia. Noh, nämä asiat tietysti ratkeaa vasta siinä kohtaa, kun sähköautoja tulee suuremmassa määrin katsastukseen. Siinä voi vaan toivoa, että itselle ei osu se pilkunpyöristäjä katsuriksi.
Jos törkeän kalliita hylkyjä alkaa tulla paljon, niin kaikki maksavat sen vakuutusmaksujen nousuna vaikka itselle ei haaveria sattuisikaan...
 
Vakuutusyhtiöthän vaativat, että pitäisi yksilöidä, missä ja milloin ja miten vahinko on tapahtunut. Jokin aikarajakin on, minkä sisällä vahingosta pitäisi ilmoittaa. Liekö tuosta tulee ongelma vai katsottaneenko se kohtuuttomaksi sopimusehdoksi?

Noin lähtökohtaisesti ei varmaan ihan helppo muistaa katsastuksen jälkeen, että missäs kaikkialla ja milloin onkaan kolissut. Toki siihen voi soveltaa mitä hyvänsä, esim. katsastusta edeltävällä viikolla paikassa X aikaan Y, mutta mutta...
 
Lokakuussa sähköauton verotusta korotetaan 14,6 sentistä 32,4 senttiin päivässä. Hullu se on joka ei puolta korota!?

Koskee 1.10.2021 tai sen jälkeen käyttöön otettuja sähköautoja.

Nyt se alkaa…
 
Lakkaisivat tuon räpistelyn ja kokonaisvaltainen ajoneuvoverotuksen uudistus, käytön mukaan kilometrivero, autovero pois ja pelkkä ALV.

Kerran vuodessa katsastuskonttorilla lukemat ylös, ei mitään GPS seurantaa.
 
Lokakuussa sähköauton verotusta korotetaan 14,6 sentistä 32,4 senttiin päivässä. Hullu se on joka ei puolta korota!?

Koskee 1.10.2021 tai sen jälkeen käyttöön otettuja sähköautoja.

Nyt se alkaa…
Mitä se sitten siis tekee eli mitä pitää maksaa? Nyt taitaa olla alle 200€ vuosi?
Olihan tuo odotettavissa kun poistivatkin sen autoveron oston yhteydessä ja siitä mainittiin.
 
Lokakuussa sähköauton verotusta korotetaan 14,6 sentistä 32,4 senttiin päivässä. Hullu se on joka ei puolta korota!?

Koskee 1.10.2021 tai sen jälkeen käyttöön otettuja sähköautoja.

Nyt se alkaa…
Montakohan kertaa vielä tämä sama asia nostetaan tapetille? Tästä muutoksesta päätettiin jo 2 vuotta sitten, samassa yhteydessä kun täyssähköautojen autovero poistettiin niin päädyttiin kompensoimaan sitä tällä ajoneuvoveron nostamisella 1.10.2023 alkaen.

Esimerkiksi tuolla on hyvä tietopaketti asiasta, kahden vuoden takaa: Täyssähköautojen autovero poistuu - K-Auto

Jos nyt jonkun täyssähköautoilijan maailma tähän 65 euron vuosittaiseen korotukseen kaatuu niin voimia siihen.

Ja tottakai tuo ajoneuvovero tulee nousemaan jatkossakin sitä mukaa kun täyssähköautojen määrä kasvaa, ei sekään mitään uutiskynnystä ylitä.
 
Joo ei mitään muistikuvaa tuollaisista päätöksistä. Ei muuta kuin kohti uusia vanhoja uutisia! Jatketaan.

edit: mulla taitaa olla Ted Lasson kultakalan muisti :)
 
Tuossa katselin Hyundai Konan uudistuneen mallin koeajoartikkelia. Näissä korea/kiina sähkiksissä jotenkin aina pistää silmään tuo tapa sijoittaa akkupaketti pullottamaan pohjassa alemmas kuin muu pohja. Tuntuu jotenkin riskaabelilta että kaikkein arvokkain osa laitetaan noin tyrkylle ottamaan ensimmäisenä vastaan kaikki kivet ja talvella rekoista tippuvat jääkokkareet.
Akkupaketti näkyy hyvin tuon artikkelin loppupuolella olevassa takaviistosta otetussa kuvassa.
Näin ei toki ole kaikissa kiina/korea sähkiksissä, mutta aika monessa.

No eihän toi optimi ole. Useasti ole parsinut autoista pohjamuovien kiinnityksiä ja korjannut repeämiä, kun muovit oli ottaneet jääkököistä hittiä. Nykyisellä 20cm maavaralla se ei ole enää ongelma, mutta edellisissä autoissa tätä tapahtui toistuvasti kun varaa oli alle 15cm. Akun osalta lopputulema voi olla huono, kun vaikuttaa katsastuksessa vaikkei toiminnallista riskiä olisikaan.
Nii joo… voihan sitä väärää ympäristöä arvottaa ihan miten tykkää, mutta eteläsuomen maanteitä ja kaupunkia enimmäkseen suhaan. Kerran kaksi vuodessa lappiin. Sen verta aamulla toki liikun, että auran jättämät kökkäreet tulee ensimmäisten joukossa vastaan. Nykyinen auto valittiin mukavuuden ja tilan perusteella. Ei sillä maastossa ajeta.

Edit: Lisätään nyt vielä että useimmat tuskin pohjaa meikäläisenlailla katsovat, muttakun itse autojani huollan ja auton alla ryömin, niin vauriot tulee nähtyä vaikkei muovit vielä irti roikukkaan. Sillä ei useimmille varmaan väliä ole onko joku muovi halki tai muhkuralla, mutta jos katsastuksessa akkuja tiiraavat, niin tulos voi olla eri. Nyky autot on vielä niin matalia, että ihan kaupunkiolosuhteissa olen nyt viimeisen 2-3 vuoden aikana auttanut 1-3 autoa per talvi irti tuosta talon vierestä katuparkista. Sitä ei oikein saada aurattua, kun autoja on koko ajan ja katujen hoito muutenkin on mitä on…

"Vanhassa" kona muistaakseni maavara n 17cm, Tesla 3 on saanut huomiota matalastamaavarasta n14cm ja Teslassa lisäksi merkittävästi pidempi akseliväli (niukka 3metriä), Konassa n 2,6metriä (mitat tarkistamatta).
Teslaa jotkut kritisoineet, mutta pääkaupunkiseudulla moni tyytyväisenä pärjäilee, jopa ne jotka käyvät maaseudulla mökkiteillä.

Tuota helma juttua en tajunnut, mistä jotkut puhu. Helmat rengas linjalla, se pohjaa pelasta, jos jotain pitkistä kantavaa, tarvitaan alimmaiseksi, niin se kai voi hoitaa myös akkupaketin kotelolla.

Jos tunkaamista miettii, niin se ei kai yksiselitteistä kummassa pienempi riski, se että nosto pisteet helmassa ylempänä kuin akku, samassa tasossa, vai alempana.

Muoveista, jos pohja on sellainen ettei kestä yksittäisä voikukkaa pahempaa kosketusta, jotkut "koriste" muovit vaurioituu, niin meidän lumisissa talviolosuhteissa niitä suojaa korkea maavara, vajaavetoisuus ja tehottomuus yhdessä vanhat renkaat., Monessa autossa ne muovit siellä pysyy, vaikka vähän iskua ottavatkin. (joo, tiedän välillä liikenteessä näkee ajoneuvoja joissa levyä roikkuu, niistäkin suurin osa sellaisia että roikkuu vähän muutakin, joku osa kai menee siihen että huollossa kun irroteltu, niin ei ole pidetty huoli että takaisin laitoin jälkeen kunnolla.)


Mutta, mielipiteeni on kuitenkin se että suomalaisessa kaupunki ja haja-asutus ympäristössä on ehdottomasti etunsa ja valintaperusteensa jos valitsee neliveto, vähän korkeampaa maavaraa, isompaa korkaprofiilisempaa pyörää, isommalla kuoviolla , ja vähän vähemmän pitkää akseliväliä. vinssi voi kuullostaa liioittelulta, mutta sillä voi kiskoa kanssa-autoilijoita. Moni ajattelee että onhan sitä pärjätty matalalla pitkähköllä vajaavetosella, halppis kumeilla, joo totta, mutta jos on kunnon auto, niin niitä vaikeita paikkoja alkaa löytyyn



Jos törkeän kalliita hylkyjä alkaa tulla paljon, niin kaikki maksavat sen vakuutusmaksujen nousuna vaikka itselle ei haaveria sattuisikaan...

Jos vakuutusyhtiöt tuovat jotain akkuvakuutuksia, ja sellaisen ottaa, niin vakuutukset idea on se että riskiä jaetaan.

Jos ei halua, niin sitten ei ota ja kantaa oman riskin itse. joku arvo sille silti laskea.

Sähköautoissa on ns akkuriski, joka mielestäni kostuu eriasioista, ja suurin on ns jäännösarvo, eli miten autonsuunnittelussa ja valmistuksessa on onnistuttu.
 
Itse ainakin ymmärsin joistain artikkeleista, että katsastushenkilö ei sinällään tee päätöstä siitä onko akku kunnossa vai ei, vaan jos siellä on klommoja niin auto viedään valmistajalle tarkastettavaksi josta sitten lausunto onko ok vai ei.
 
Itse ainakin ymmärsin joistain artikkeleista, että katsastushenkilö ei sinällään tee päätöstä siitä onko akku kunnossa vai ei, vaan jos siellä on klommoja niin auto viedään valmistajalle tarkastettavaksi josta sitten lausunto onko ok vai ei.
Tämä kiinnostava maininta, jos jollain tästä tarkempaa tietoa, niin ehdottomasti sopii ketjun aiheeseen.

Siitä jo aikaa kun katsastamisesta enemmän kuunnellut, niin silloin vielä odotettiin tarkempia ohjeita, ja puhuvien ennuste ja odotus oli että mallikohtaisia eroja mihin reakoidaan. (onhan sitä muissakkin juituissa mallikohtaisia eroja).

Sanomisesi ei tietenkään ole ristiriidassa tuon kanssa, päinvastoin ja hyvä tai taärkeää jos korjaus tarpeen päätös tehdään todellisen korjaustarpeen mukaan.
 
Kuulostaa sellaiselta tarkistukselta joka ehdottomasti pitäisi mennä valmistajan tarkistuksen mukaan. Aika mahdotonta konttorilla olla tuollaiseen soveltuvia työkaluja muutenkaan käytössä.

Eri asia tietty vielä kuka tuosta tarkastuksesta tulevat lisäkulut maksaa.
 
Eilen näin tommosen Toyotan taksina ja mietin että ei se latausrajoitus mikään oikea ongelma taida olla.

Taksikuskin mielestä oli paska ostos (ei tehnyt ennakkoon mitään tutkimustyötä ja makso joku 50ke-ish muistaakseni tosta), näin ainakin ennen päivityksiä, jotka tuntuu lähinnä tekohengitykseltä. Ja tääkin taksi ajeli täällä kehä III:n ulkopuolella. Karsee meteli tossa oli motarivauhdissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa sellaiselta tarkistukselta joka ehdottomasti pitäisi mennä valmistajan tarkistuksen mukaan. Aika mahdotonta konttorilla olla tuollaiseen soveltuvia työkaluja muutenkaan käytössä.

Eri asia tietty vielä kuka tuosta tarkastuksesta tulevat lisäkulut maksaa.
Olettaisi että nuo menisi kuitenkin auton takuuseen (jos takuuta siis jäljellä) aivan kuten ne menee jos tulee hylsyä jostain alustan osalta. Tietysti varmaan joutunee jonkun uudelleentarkistuksen katsastukseseta maksamaan tms. Vaikea tässä vaiheessa varmaan arvioida miten näitä tullaan käsittelemään.
 
Kuulostaa sellaiselta tarkistukselta joka ehdottomasti pitäisi mennä valmistajan tarkistuksen mukaan. Aika mahdotonta konttorilla olla tuollaiseen soveltuvia työkaluja muutenkaan käytössä.

Eri asia tietty vielä kuka tuosta tarkastuksesta tulevat lisäkulut maksaa.
Tulkkaan että kommentoit katsastuksessa akun lommoista.

Käsitys on se että katsastuksen yhteydessä tarkastetaan onko mahdollisia lommoja, ei kaavailla sellaista että pitisi katsastuksessa olla joku akkutarkastus todistus. Toki jos alkaa tulemaan kovasti akkuonnettomuuksia, niin sitten.

Eli en pidä ongelmana jos katsastuksessa tehdään silmämääräinen tarkastus lommoista, ja tulkataan akkumallikohtaisesti riskitasoa.
Jos akkukotelossa on vaurioitu, niin sitten jatkotoimia, voisi toimia ihan se että riskitasosta riippuen, heti kontiin, ajolupa hyväksyttyyn akkupajalle, tai ajojatkuu, mutta hyväksytty tarkastus/korjaus päivään mennessä.

Jotta jatkotoimet olisi sujuvia ja tehokasta, niin vaatii prosessit kuntoon
 
Olettaisi että nuo menisi kuitenkin auton takuuseen (jos takuuta siis jäljellä) aivan kuten ne menee jos tulee hylsyä jostain alustan osalta. Tietysti varmaan joutunee jonkun uudelleentarkistuksen katsastukseseta maksamaan tms. Vaikea tässä vaiheessa varmaan arvioida miten näitä tullaan käsittelemään.
Jos akussa on fyysinen, ulkopuolelta tullut vaurio, niin valmistajan takuu ei tätä kata, eli ei varmasti myöskään akun kunnon testaus.
 
Lakkaisivat tuon räpistelyn ja kokonaisvaltainen ajoneuvoverotuksen uudistus, käytön mukaan kilometrivero, autovero pois ja pelkkä ALV.

Kerran vuodessa katsastuskonttorilla lukemat ylös, ei mitään GPS seurantaa.

Matkamittari ei ole pakollinen varuste.
 
Kyllä ne lukemat sähköautojen diagnostiikasta löytyy.
 
Ruottissa vanhaan hyvaan aikaan kuorma-autoissa taisi olla renkaan navassa kierrolukulaskuri jonka perusteella sitten verotettiin. Taysin lonkalta heitetty muisto.
 
Lakkaisivat tuon räpistelyn ja kokonaisvaltainen ajoneuvoverotuksen uudistus, käytön mukaan kilometrivero, autovero pois ja pelkkä ALV.

Kerran vuodessa katsastuskonttorilla lukemat ylös, ei mitään GPS seurantaa.
Tuskin käytön mukaan verotusta on unohdettu, se aikanaan poliittisesti teilattiin niin lujaa. Jos olisi viety eteenpäin niin oltaisiin ehkä pidemmällä.

Uskon kilometriveroon, mittaus sitten jollain luotettava tekniikalla, siinä kaivattaisii EU tasoista toimintaa, jotta uusissa autoissa olisi palikat vakiona.

Alue, pätkä, aika ym tarvitaan, mutta GPS ei tarvi, mutta se sen verran halpa, jotta sitä hinnan takia tarvisi pois jättää.

Kokonaan fosiilisissa verotus voi mennä nykymalliin polttoaineen mukana, mutta nämä lataushybridit ja vanhat sähkikset, miten ne päivittää, se voisi olla vapaaehtoista, lättästään kunnon pivämaksu joten niillä ajaisi paljon ajavat siirtymä ajan. muut voi sitten hankkia sen leimatun km veroseurantalaitteiston.

Autoverotus tapaan vero maksetaan etukäteen. jos maksamatta niin nyky tapaan ajot loppuu siihen.
 
Matkamittari ei ole pakollinen varuste.
Jo Anne Berner totesi, että ”kilometriverotus avaa fantastisia bisnesmahdollisuuksia” ja ajoi sitä kuin käärmettä pyssyyn.

Kaikki kilometrit eivät tule olemaan saman hintaisia alueesta ja kellonajasta riippuen. Ruuhkalisät, vyöhykkeet, moottoritiet jne. Sehän tulee menemään niin, että on jokin operaattori, joka hoitaa laitteistot, datan keräämisen, laskutuksen jne ja tilittää valtiolle summan x. Operaattori perii autoilijalta palvelusta summan y, joka ei ole = x. Tätä on se fantastinen bisnes monopolivetoisesti.
 
Jo Anne Berner totesi, että ”kilometriverotus avaa fantastisia bisnesmahdollisuuksia” ja ajoi sitä kuin käärmettä pyssyyn.

Kaikki kilometrit eivät tule olemaan saman hintaisia alueesta ja kellonajasta riippuen. Ruuhkalisät, vyöhykkeet, moottoritiet jne. Sehän tulee menemään niin, että on jokin operaattori, joka hoitaa laitteistot, datan keräämisen, laskutuksen jne ja tilittää valtiolle summan x. Operaattori perii autoilijalta palvelusta summan y, joka ei ole = x. Tätä on se fantastinen bisnes monopolivetoisesti.
Toki valittavan raudan pitäisi tukea aika ja väylä juttuja, jotta ruuhkamaksuja varten ei tarvi eri rutaa, eu tasolla kannattaisi olla samat vaatimukset.

Ruuhkamaksut ovat sekä ruuhkassa ajavan että ei ruuhkassa ajavan etu, jos ne tehty oikeni.

Systeemin huonopuoli on siinä että valtiolla rajottomasti rahareikiä, ja helpot paikat pikkuisen verottaa lisää herkästi käytetään. joten vaarana olisi että systeemi saisi enemmän politiissia ulottovuuksia kuin tie ylläpidollisia.
 
Takaa tuo on. Mielestäni ei ole mitään erillistä panssarointia vaan suoraan akun pohja, joka toki on kohtuullisen kestävää materiaalia.

Tässä edestä

katso liitettä 1180191

Näkymää sivuilta

katso liitettä 1180192
katso liitettä 1180193

Akku on selvästi helmoja alempana joka toki tekee sen että se ottaa ensimmäisenä iskuja vastaan.
Tuohan on jo helmasta ruosteessa? Minkä vuosimallin auto. Ei ole kiveniskumassaan tehtaalla tuhlattu.
 
Tuohan on jo helmasta ruosteessa? Minkä vuosimallin auto. Ei ole kiveniskumassaan tehtaalla tuhlattu.
Eiköhän tuo musta osa ole jonkinlaista muovia ja tuo ruskea ihan sitä itseään tai kuraa.
Mutta ei tosiaan nykyautoissa liikaa massaa ole pohjan suojana :-(
 
1695642343261.png


EDIT:
Ja takaapäin:
1695642274723.png
Eihän se vanha Konakaan kovin kaunis auto ole. Menettelee. Mutta tää uusi. Ei stana! :D Tietysti pitäisi livenäkin nähdä, ennenkuin lopullisen tuomion antaa. Nimittäin Hyundai IONIC 5 näytti kuvissa ihan hyvältä, mutta livenä omaan silmään ihan hirveän näköinen päällisin puolin. Näyttää ihan joltain isolta radio-ohjattavalta autolta, eli lelulta :P
 
Tuohan on jo helmasta ruosteessa? Minkä vuosimallin auto. Ei ole kiveniskumassaan tehtaalla tuhlattu.
Eiköhän tuo musta osa ole jonkinlaista muovia ja tuo ruskea ihan sitä itseään tai kuraa.
Mutta ei tosiaan nykyautoissa liikaa massaa ole pohjan suojana :-(
Mikä noissa ruostuu? Kun tietääkseni ei nykyautoissa paljon sitä mustaa ja ruostuvaa terästä enään käytetä? Alumiinia ja muovia kai suurimmilta osin ovat nykyisin.
 
Ruuhkamaksut ovat sekä ruuhkassa ajavan että ei ruuhkassa ajavan etu, jos ne tehty oikeni.
Ruuhkamaksuhan pitäisikin olla sellainen, että paljon käytetyllä tiellä maksu olisi alhainen kun maksajia on paljon ja jossain korvessa oleva harvaan liikennöity tie taas kalliimpi kun maksajia on vähän.
 
Ruuhkamaksuhan pitäisikin olla sellainen, että paljon käytetyllä tiellä maksu olisi alhainen kun maksajia on paljon ja jossain korvessa oleva harvaan liikennöity tie taas kalliimpi kun maksajia on vähän.
No sitten se ei olisi sitten kummankin haitta, niin ruuhkassa ajanvan kuin ei ruuhkanulkopuolella ajavan.

Kantavaidea siis se että ne joiden ei tarvitse hinnalla millä hyvänsä ajaa ruuhka-aikaan ajoittaisivat ajonsa muuhun halvempaan aikaan, se olisi taasen että ruuhka-aikaan ajavalle, jolloin se ruuhka-olisi pienempi. Ja ne investoinnit voisi kohdistaa paremmin.

Korvessa ei taasen ole ruuhkia, ainakaan kovin usein, siellä enemmän kyse tienkäyttömaksuista, suurin osa Suomen teistä on yksityisteitä, joissa tiemaksut nykyään käytön mukaan (siis kaavat joilla ynätään tieyksiköitä jonka perusteella maksut)
 
Korvessa ei taasen ole ruuhkia, ainakaan kovin usein, siellä enemmän kyse tienkäyttömaksuista, suurin osa Suomen teistä on yksityisteitä, joissa tiemaksut nykyään käytön mukaan (siis kaavat joilla ynätään tieyksiköitä jonka perusteella maksut)
Aikamoista potaskaa nyt. Suomessa ei todellakaan ole suurin osa tiestöstä yksityisteitä. Paljon niitä on, mutta lähinnä jotain harvakseltaan käytettyjä metsäautoteitä ne.
 
No sitten se ei olisi sitten kummankin haitta, niin ruuhkassa ajanvan kuin ei ruuhkanulkopuolella ajavan.

Kantavaidea siis se että ne joiden ei tarvitse hinnalla millä hyvänsä ajaa ruuhka-aikaan ajoittaisivat ajonsa muuhun halvempaan aikaan, se olisi taasen että ruuhka-aikaan ajavalle, jolloin se ruuhka-olisi pienempi. Ja ne investoinnit voisi kohdistaa paremmin.

Korvessa ei taasen ole ruuhkia, ainakaan kovin usein, siellä enemmän kyse tienkäyttömaksuista, suurin osa Suomen teistä on yksityisteitä, joissa tiemaksut nykyään käytön mukaan (siis kaavat joilla ynätään tieyksiköitä jonka perusteella maksut)
Tiemaksussa kyse olisikin kustannusten kattamisesta eikä haitasta. Miksi pitäisi olla haittamaksu, eikö se haitta tule jo siitä hitaammasta etenemisestä ja sitä kautta työ-/vapaa-ajan menetyksestä.
Tie- tai ruuhkamaksujen kerääminen taasen saisi aikaan loputoman välistävetäjien rahastuksen. Miksi palkita pientä joukkoa "innovaatiosta" josta ei ole kuin haittaa kaikille muille.
 
Luulin olevani sähköautoketjussa, mutta tämä on kyllä vähän väliä veropoliittinen keskustelu…

Koskahan noita uusia MEB-voimalinjallisia autoja alkaa tulla käytännön verrokkitesteihin joista näkee, että minkä verran energiatehokkuus oikein paranee?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 686
Viestejä
4 513 011
Jäsenet
74 453
Uusin jäsen
Emiranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom