Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos unohtivat laittaa päälle manuaalisen esilämmityksen, tokkopa olisivat muistaneet myöskään laittaa latauspisteelle navigointiakaan päälle, jos ovat menossa lataamaan jollekin tutulle asemalle esim. kesämökkimatkan varrella, tai kotikaupungissaan.

Navigointiin perustuva automaattinen esilämmitys on parhaimmillaan kun ajat jotain suht tuntematonta pitkää reittiä jossa todennäköisesti muutenkin käyttäisit navigointia. Jos taas teet joka viikonloppuista mökkimatkaa jossa pysähdyt aina samalle latausasemalle, sitten ei välttämättä. Tai entä jos päätätkin sillä kertaa mieluummin käydä jollain toisella matkan varrella olevalla latausasemalla, tai haluamaasi latausasemaa ei löydy navigaattorista?
Vahva eri tuohon tuttu matka asiaan. Toimivalla softalla voit helposti laittaa tutullekin reitille navigoinnin päälle lataustaukoineen, jolloin esilämmityskin toimii. Tämä ei maksa yhtään vaivaa, vaikka joku niin tuleekin väittämään.

Tuosta samaa mieltä, että jos haluamaansa laturia ei listalta löydy, niin siihen tuo manuaalinen asetus on hyvä.
 
Vahva eri tuohon tuttu matka asiaan. Toimivalla softalla voit helposti laittaa tutullekin reitille navigoinnin päälle lataustaukoineen, jolloin esilämmityskin toimii. Tämä ei maksa yhtään vaivaa, vaikka joku niin tuleekin väittämään.

Tuosta samaa mieltä, että jos haluamaansa laturia ei listalta löydy, niin siihen tuo manuaalinen asetus on hyvä.
Samaa mieltä, jos käyttöliittymä on hyvä, ja automatiikka hyvä, niin suunnitellun lataamisenkin osalta kyse ehkä enemmän toimintavan omaksumisesta, ja jos sen tekee navigoinnin kautta, niin sen latauksen voi kertoa heti kun siitä päättänyt ja automatiikka hoitaa optimi lämmityksen.

Osa noin muutenkin ajalee tuttuja matkoja navigointipäällä, se tarjoaa muitakin etuja, mm ennusteen saapumisesta, ja mahdollisista ruuhkista, esteistä, onnettomuuksista jne.
 
Kyllähän tuon akkutakuun olisi Toyota voinut vaan ehdoissa rajata ammattikäytön ulkopuolelle, sen sijaan että kiusaavat tavallista käyttäjää, joka käy kerran talven aikana lapissa suksimassa.

Tuotahan on harrastettu autojen takuissa aina, koska se todennäköisyys hajoamiselle takuuaikana on huomattavasti suurempi ammattikäytössä kuin normi kuluttajalla, suurin osa yksityiskäytössä olevista autoista menee ajallisesti takuusta ohi ennen kuin kilometrimäärät alkavat aiheuttaa ongelmia.
 
Kyllähän tuon akkutakuun olisi Toyota voinut vaan ehdoissa rajata ammattikäytön ulkopuolelle, sen sijaan että kiusaavat tavallista käyttäjää, joka käy kerran talven aikana lapissa suksimassa.

Tuotahan on harrastettu autojen takuissa aina, koska se todennäköisyys hajoamiselle takuuaikana on huomattavasti suurempi ammattikäytössä kuin normi kuluttajalla, suurin osa yksityiskäytössä olevista autoista menee ajallisesti takuusta ohi ennen kuin kilometrimäärät alkavat aiheuttaa ongelmia.
Olen ymmärttänyt että puhutussa mallissa on teknisesti estetty lataaminen takuuehtojen vastaisesti.

Jolloin takuussa tuon osalta ei ole sitä miinaa että valmistaja sitten reklamaation yhteydessä katsoo logeista, sori, nykyinen tai aiempi haltia latasi kerran takuuehtojen vastaisesti.

Edit, ja sitä autoa voi latailla muutkin kuin omistaja/haltia.
 
Yleisesti ottaen kyllä, mutta tuolla ei ole sinänsä mitään tekemistä sen kanssa mitä sanoin. Vähän sama kuin sanoisi että tupakka on terveydelle vaarallisempaa kuin alkoholi, mutta se ei tarkoita etteikö alkoholikin olisi.
Sillä on se merkitys että tavallinen ihminen voi unohtaa cold plating ongelmat ja latailla autoaan huoletta. Joka tapauksessa täällä pohjolassa akku pysyy paremmassa kunnossa kuin etelämpänä.
 
Vahva eri tuohon tuttu matka asiaan. Toimivalla softalla voit helposti laittaa tutullekin reitille navigoinnin päälle lataustaukoineen, jolloin esilämmityskin toimii. Tämä ei maksa yhtään vaivaa, vaikka joku niin tuleekin väittämään.

Tuosta samaa mieltä, että jos haluamaansa laturia ei listalta löydy, niin siihen tuo manuaalinen asetus on hyvä.
Ainakin itselläni suurin osa pitkien matkojen stopeista on ex-tempore mallisia "pysähdytäämpä seuraavalle huoltikselle ottamaan kahvin ja käymään kusella".

Ei siinä mikään esireititys / stoppien suunnittelu auta yhtään mitään jos ajetaan kuskin ja matkalaisten ehdoilla, eikä auton ehdoilla.
 
Onkohan kenellekään täällä foorumilla kokemusta MG:n sähköautoista? Haulla ei ainakaan löytynyt mitään.

Kävin itse juuri koeajamassa MG4 Luxuryn ja omalla kokemuksella sähköautoista (todella vähäinen) tuossa vaikuttaisi kyllä olevan hintaansa nähden itselleni kyllä erittäinkin hyvin autoa. Työsuhdeautona tarkoitus siis ottaa ja tuossa hinta jäisi kyllä houkuttelevan alas.
 
Samaa mieltä, jos käyttöliittymä on hyvä, ja automatiikka hyvä, niin suunnitellun lataamisenkin osalta kyse ehkä enemmän toimintavan omaksumisesta, ja jos sen tekee navigoinnin kautta, niin sen latauksen voi kertoa heti kun siitä päättänyt ja automatiikka hoitaa optimi lämmityksen.

Osa noin muutenkin ajalee tuttuja matkoja navigointipäällä, se tarjoaa muitakin etuja, mm ennusteen saapumisesta, ja mahdollisista ruuhkista, esteistä, onnettomuuksista jne.
Itse ajan yleensä aina navi päällä, vaikka olisi kuinka tuttu matka. Tavallaan kiva nähdä paljonko on akkua kun pääsee perille ja mihin aikaan jne. Kuitenkin varsin pieni vaiva laittaa navi päälle.

Jos kaikki laturit navissa toimisivat lämmityksen kanssa niin olisi hyvä, mutta koska vain osa tekee tämän niin voisi olla joku keino laittaa akun lämmitys päälle manuaalisesti. En nyt tiedä koska käyttäisin, mutta ehkä joskus kovalla pakkasella jos pitäisi heti aamusta mennä vaikka johonkin lähelle lataamaan. Olisihan se hyvä saada akku valmiiksi lämpimäksi. En nyt oikein ymmärrä teslan pointtia jättää tuota mahdollisuutta pois. Eihän sitä ole pakko käyttää vaikka sellainen olisi eikä tuo edes maksaisi mitään lisätä vaan nappi johonkin valikkoon. Toki varmaan useimmat eivät tuota koskaan käyttäisi, mutta joissain tilanteissa se olisi hyvä.
 
Ainakin itselläni suurin osa pitkien matkojen stopeista on ex-tempore mallisia "pysähdytäämpä seuraavalle huoltikselle ottamaan kahvin ja käymään kusella".

Ei siinä mikään esireititys / stoppien suunnittelu auta yhtään mitään jos ajetaan kuskin ja matkalaisten ehdoilla, eikä auton ehdoilla.
Mutta auttaako tuohon yhtään enempää se valikon syövereistä löytyvä manuaalinen esilämmitys? Näiden päälle laittamiseen kun menee käytännössä sama aika.
 
Mutta auttaako tuohon yhtään enempää se valikon syövereistä löytyvä manuaalinen esilämmitys? Näiden päälle laittamiseen kun menee käytännössä sama aika.
Tuossa nyt ei auta mitkään nappulat jos ajo on luokkaa, käännynpä seuraavasta liittymästä lataamaan ja tämän päätöksen tekee siis noin minuuttia ennen kuin laturille ajaa. Tosin jos näin ajaa niin sitten ei ehkä ole edes niin kiire? Talvella ehkä joutuu vähän miettimään, että miten laittaa akun lämmityksen päälle jos on kiire jatkaa matkaa? Itselläni ei vielä kokemusta talvesta kun Tesla ollut vasta puoli vuotta.
 
Tuossa nyt ei auta mitkään nappulat jos ajo on luokkaa, käännynpä seuraavasta liittymästä lataamaan ja tämän päätöksen tekee siis noin minuuttia ennen kuin laturille ajaa. Tosin jos näin ajaa niin sitten ei ehkä ole edes niin kiire? Talvella ehkä joutuu vähän miettimään, että miten laittaa akun lämmityksen päälle jos on kiire jatkaa matkaa? Itselläni ei vielä kokemusta talvesta kun Tesla ollut vasta puoli vuotta.
Kyllähän sähköautoilu aina suunnittelua vähän vaatii ja tosiaan talvella tuo latauksen (tai muun tauon) tarve olisi hyvä tietää minimissään puolta tuntia etukäteen. Nämä narinat navigoinnin vaikeudesta ovat aika keksimällä keksittyjä ongelmia.
 
Kyllähän sähköautoilu aina suunnittelua vähän vaatii ja tosiaan talvella tuo latauksen (tai muun tauon) tarve olisi hyvä tietää minimissään puolta tuntia etukäteen. Nämä narinat navigoinnin vaikeudesta ovat aika keksimällä keksittyjä ongelmia.

Onko? Mun navigaattori näyttää aina Teslassa väärään paikkaan, kätevämpää olisi kun ei tarvitsisi katsella sen ehdotuksia vetää uukkareita tai et määränpäähän on enää 15 min kun sinne on vielä 45 min. Se johtuu ihan pelkästään siitä älyttömästä esilämmityspolitiikasta jossa ei voi lämmittää sinne minne haluan.

Kyllä se navigointi on edelleen aika haaste tuollaisessa ympäristössä, varsinkin jos pitäisi oikeasti navigoida sille oikealle laturille jonka sijaintia ei tietäisi. Silloin on pakko pitää yhtä navigaattoria autossa päällä näyttämään höpöhöpöä ja toista kännykässä näyttämässä oikeaa suuntaa. Saa olla aikamoiset lasit päässä jos tämä on mielestäsi hyväksyttävää ja hyvin toimivaa.

Talvella pikalatausta ei muuten ole, eikä 30 min ainakaan itselläni riitä mihinkään jos akku on kylmä. Kesällä tilanne on eri, mutta niin monet asiat ovat kovin kivoja sähköautossa kesällä verrattuna talveen.
 
Onko? Mun navigaattori näyttää aina Teslassa väärään paikkaan, kätevämpää olisi kun ei tarvitsisi katsella sen ehdotuksia vetää uukkareita tai et määränpäähän on enää 15 min kun sinne on vielä 45 min. Se johtuu ihan pelkästään siitä älyttömästä esilämmityspolitiikasta jossa ei voi lämmittää sinne minne haluan.

Kyllä se navigointi on edelleen aika haaste tuollaisessa ympäristössä, varsinkin jos pitäisi oikeasti navigoida sille oikealle laturille jonka sijaintia ei tietäisi. Silloin on pakko pitää yhtä navigaattoria autossa päällä näyttämään höpöhöpöä ja toista kännykässä näyttämässä oikeaa suuntaa. Saa olla aikamoiset lasit päässä jos tämä on mielestäsi hyväksyttävää ja hyvin toimivaa.
Joo tämä on ongelmana jos ei haluamaansa laturia löydy valikosta kuten aiemmin jo mainitsinkin. Jos kaikki laturit löytyisivät sieltä niin tuotakaan ongelmaa ei olisi. Itse käytän tien päällä pelkkää superi verkostoa, joten menee aika helposti ja toimivasti pysähdykset.
 
No tuskin kauheasti myyvät. Farkku sähkäreitä hehkuteaan mediankin toimesta aina kun sellainen tulee, mutta tuskimpa moni ostaa Model Y:n hintaista sähköpösöä joka on hitaampi, pääsee pienemmän matkan ja lataa hitaammin. Ja on ahtaampi autokin.

Audi Q4 e-tron saa uudet tehokkaammat moottorit:

Enyaq, ID.4/ID.5 ja Q4 saavat uuden APP550-moottorin. Vitsi kun nämä saisi nelivetona kahdella APP550-moottorilla..
 
No tuskin kauheasti myyvät. Farkku sähkäreitä hehkuteaan mediankin toimesta aina kun sellainen tulee, mutta tuskimpa moni ostaa Model Y:n hintaista sähköpösöä joka on hitaampi, pääsee pienemmän matkan ja lataa hitaammin. Ja on ahtaampi autokin.

Audi Q4 e-tron saa uudet tehokkaammat moottorit:

Ei paha tuon kokoiselle autolle 13.4 kwh WLTP kulutus sataselle, taisi vanha olla lähemmäs 17 kwh?
 
Enyaq, ID.4/ID.5 ja Q4 saavat uuden APP550-moottorin. Vitsi kun nämä saisi nelivetona kahdella APP550-moottorilla..
RS-malli Q4:sta, kelpaisi. Lataustehot ilmoitetaan konservatiivisesti, 3.x softallakin menee reippaasti yli luvatun. Toki olosuhteista riippuen. Ensi viikolla kuulemma pitäisi tulla hintoja.
 
Tänään kävin katsomassa EX30:stä kun oli autoliikkeessä näytillä. Laatuvaikutelma oli kohdallaan, tilat omaan tarpeeseen enemmän kuin riittävät, kosketusnäyttö tuntui selkeältä ja toimi ripeästi (vaikka tabletin tökkiminen ei fyysisille napeille vedäkään vertoja), penkit oli mukavat, jne. Vaikka kyseessä oli Ultra-varustetason auto, niin en usko karvalakkimallin paljoa häviävän fiiliksessä. Ei tuota pieneksi autoksi voi mitenkään kutsua, mutta tavaratilat ovat naftit jos tarvitsee farmariluokan takakonttitilaa. Koeajomahdollisuutta odotellessa.

EX90 oli myös vieressä näytillä. Laatuvaikutelma oli piirun verran enemmän luksukseen kallellaan, mutta aika samaa tasoa muuten. Pirusti isompi auto, mutta on se myös kolme kertaa kalliimpi.
 
Enyaq, ID.4/ID.5 ja Q4 saavat uuden APP550-moottorin. Vitsi kun nämä saisi nelivetona kahdella APP550-moottorilla..
APP550 on kestomagneettimoottori -> sitä ei voi kytkeä kokonaan pois päältä, joten se ei todennäköisesti ole nelivedossa optimaalisin moottori molempiin päihin - ei ainakaan jos koitetaan optimoida rangea.
 
Enyaq, ID.4/ID.5 ja Q4 saavat uuden APP550-moottorin. Vitsi kun nämä saisi nelivetona kahdella APP550-moottorilla..
Hieman tuollainen Q4 sportback kutittelisi, varsinkin tuon "päivityksen" jälkeen. Voisin joku Tesla mies roastata sen, jottei tule luultua liikoja?
 
Stellantiksenkin autot ovat saaneet moottori ja akkupäivitykset malleihinsa ja Björn kehui kovasti tuota sitikan 4x mallia ainakin virrankulutuksen ja mukavan pehmeän jousituksen osalta. Voittaa ko. auto esim. Teslan Model3:n energiatehokkuudessa (toki noi testit suuntaa antavia ja about samaanhan se meni, osoittaa kuitenkin että muidenkin autojen rauta on jo ihan jees).
 
Sähköautojen renkaista. Ajaako taloudellisuus ohi turvallisuuden?

Tekniikka&Talous julkaisi saman jutun eri otsikolla: "Näin renkaitten kestävyys on heikentynyt – ominaisuudet suunniteltu Keski-Euroopan moottoriteille". Heikennystä on tapahtunut siis muissakin kuin sähkereille suunnatuissa kumeissa.
 
Stellantiksenkin autot ovat saaneet moottori ja akkupäivitykset malleihinsa ja Björn kehui kovasti tuota sitikan 4x mallia ainakin virrankulutuksen ja mukavan pehmeän jousituksen osalta. Voittaa ko. auto esim. Teslan Model3:n energiatehokkuudessa (toki noi testit suuntaa antavia ja about samaanhan se meni, osoittaa kuitenkin että muidenkin autojen rauta on jo ihan jees).

Citroen e-C4 x olis tuon akun ja voimalinjan päivityksen jälkeen tosi mielenkiintonen jos olisi liftback takaluukulla eikä perinteisellä pienellä luukulla.
 
Tekniikka&Talous julkaisi saman jutun eri otsikolla: "Näin renkaitten kestävyys on heikentynyt – ominaisuudet suunniteltu Keski-Euroopan moottoriteille". Heikennystä on tapahtunut siis muissakin kuin sähkereille suunnatuissa kumeissa.
Ja urasyvyyttä madaltamalla saa myytyä enemmän renkaita, kun uudetkin ovat kuin ennen puoliksi kuluneet.
 
Eihän 6mm renkaassa ole kuin 2mm kulutusvaraa kun se on jo huono!!
Näinhän se on. Taitaa sähköautoissa olla "kesän" renkaat. Tuskin nuo 20" kovin halpojakaan ovat. Painava auto syö rengasta hyvin.


Kesärenkaiden urasyvyys
Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien urasyvyyden tulisi olla vähintään 1.6 mm. Vetisellä tiellä ajettaessa vesiliirron uhka noin pienellä urasyvyydellä on olemassa ja näin ollen kesärenkaiden suositeltu urasyvyys on vähintään 4mm.
 
Tuossa nyt ei auta mitkään nappulat jos ajo on luokkaa, käännynpä seuraavasta liittymästä lataamaan ja tämän päätöksen tekee siis noin minuuttia ennen kuin laturille ajaa. Tosin jos näin ajaa niin sitten ei ehkä ole edes niin kiire? Talvella ehkä joutuu vähän miettimään, että miten laittaa akun lämmityksen päälle jos on kiire jatkaa matkaa? Itselläni ei vielä kokemusta talvesta kun Tesla ollut vasta puoli vuotta.
Kyllähän sähköautoilu aina suunnittelua vähän vaatii ja tosiaan talvella tuo latauksen (tai muun tauon) tarve olisi hyvä tietää minimissään puolta tuntia etukäteen. Nämä narinat navigoinnin vaikeudesta ovat aika keksimällä keksittyjä ongelmia.
En näe miksi sen käsin kytkemisen pitäisi olla jotenkin piilotettua.

Jos tulee ajatus minuutia ennen risteysä/liittymää että menen latamaan, niin siinä ei pelasta kuin automatiikka, keinoaäly pohjainen. Jahan jaska ratissa, akkua tuon verran, somettanut, tuollaista, äännellyt noin, ihan varmasti vetää tuolla asemalla tai viimesitään tuolle asemalle lataamaan, ainakin sitten jos vähän vilautun tuota akkuprosenttia noin.
katsotaas mikä asema tarjoaa parhaan mainosrahan, jos vaikka vähän ohjaisin jaskaa sen mukaan

Toki jaska oikeasti hallitsee tahtonsa ja koneet ei sitä voi ennakoida, niin sitten sellainen kunnon nappi mistä jaska ihan omatoimisesti laittaa se akkujenlämityksen päälle. sitten riittävän ajan päästä koukkaa sille asemalle mihin hetkenmielijohteesta ajaa. Samalla se auto oppii jaskaa käyttäytyy, miten siihen voi vaikuttaa.
 
Kyllä alkaa tää "shrinklaatio" leviämään ruokakaupasta sitten myös renkaisiin, hauskaa. Kyllähän tuossa uutisessa rengaskauppias vakuutteli että voi ne laadukkaat renkaat ajaa 2mm astiin mutta jos fysiikka ei ole hirveästi muuttunut niin kyllä luulis olevan eroa siinä miten paljon rengas pystyy syrjäyttää vettä altaan jos ajetaan noin "kuluneella" renkaalla. Jatkossa pitää siis olla aika tarkkana rengaskaupoilla jatkossa että saa ylipäätään tie eikä rata käyttöön tarkoitetut renkaat.

Parin vuoden päästä talvirenkaissa on varmaan 5mm kuviota uutena ja kesärenkaat on valmiiksi 2mm kuviolla ettei ihmiset aja liian vanhoilla renkailla...
 
Ei paha tuon kokoiselle autolle 13.4 kwh WLTP kulutus sataselle, taisi vanha olla lähemmäs 17 kwh?

Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta... mutta jos on niin Tesla on kyllä jäänyt pahasti jälkeen; paljon kevyempi ja pienemmän otsapinta-alan omaava uusi model 3 on samoissa luvuissa (13,2).
 
Sähköautojen renkaista. Ajaako taloudellisuus ohi turvallisuuden?

Jos liianpitkä lukea, niin pari poimintaa, ehkä vastaa kysymykseen.


Yleisesti vierintävastusta piennennetty, sen seurauksena mm uuden urasyvyys voi olla 0,5mm - 1,5mm pienempi (jutussa esimerkissä 6,5mm, sanottu verokki 7mm-8mm) , tosin tuo 6,5mm esimerkki ei ollut ns sähkisrengas , vaan puhuttiin polttisrenkaista.

Mutta jutussa mainittiin että samalla kuvio kehittynyt ja niillä renkeillä voi ajaa turvallisesti pienempää urasyvyyteen.

Toinen, jutussa mainittiin että sähköauton rengas kestää pidempään, tosin sillä edellytyksellä ettei niitä omalla ajotavalla tuhoa (sähköautojen tehot mainittiin)

Juttu kirjoitettu lapissa ja siellä sähkisten vakkari renkaissa ongelmiakin, niiden pistokestävyys ei pärjää sora, rankempiin työmaaloihin suunnitelluille renkailla. (joku firma valinnut käyttöön sopivat renkaat)

Joku MB sähkis taksikuski kertonut kun rengas puhjennus jossain "poroaidalla" kun joku asfaltilla ollut teräväkivi lävisti renkaan, syytti kyllä myös autonpainoa.

mutta jos fysiikka ei ole hirveästi muuttunut niin kyllä luulis olevan eroa siinä miten paljon rengas pystyy syrjäyttää vettä altaan jos ajetaan noin "kuluneella" renkaalla.
Annettiin ymmärtää että ne suunniteltu ajettavaksi tuollaiseen urasyvyyteen. vs rengas joka suunniteltu ja toteutettu isommalla urasyvyydellä toimivaksi.

En epäile etteikö löytyisi väitettä tukevia vertailukohtia, ko ominaisuutta arvostavaa käyttäjää kiinostaa enemmän se missä kohtaa vesiominaisuudet kyykkää ja kanattaa vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kun rengas on vain hetken uusi, ja vertailu tehdän aina tähän tilanteeseen. Pian se hyvä kuvio on 2mm matalampi. Ihan nielemättä en usko sitä että alta 4 mm kuvio pystyy enään hyvin syrjäyttämään vettä, vs 6 mm.

Ja kukkarolle tuo käy, yhden kesän lyhyempi käyttöikä.
 
Eilen näin tommosen Toyotan taksina ja mietin että ei se latausrajoitus mikään oikea ongelma taida olla.
 
Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta... mutta jos on niin Tesla on kyllä jäänyt pahasti jälkeen; paljon kevyempi ja pienemmän otsapinta-alan omaava uusi model 3 on samoissa luvuissa (13,2).
Hammerin 13,4:ssä on pieni laskuvirhe. Oikea ajoneuvon WLTP takavetoiselle Q4 Sportback 45:lle on 13,7 kWh/100 km (77 / 5,62).

Suurin syy on siinä, että vertaat eri arvoja, jos kerran Model 3 on 13,2. Siinä on nimittäin lataushäviöt mukana. Audin vastaava on arvo 15,6 kWh/100 km. Audissa tosin on suurempi akku (77 vs. 57,5) ja merkittävästi korkeampi korimalli.


Em. Q4 SB 45 RWD :
Ajoneuvo 13,7 (tätä vertasit ja vielä virheellisesti 13,4:ää)
Lataushäviöineen 15,6

Lähin vastaava Model Y, RWD 57,5, 05/2023:
Ajoneuvo 12,6
Lataushäviöineen 15,7


Vastaava Model 3, RWD 75, 04/2023:
Ajoneuvo 11,8
Lataushäviöineen 13,8

Paras Model 3, RWD 57,5, 09/2023:
Ajoneuvo 10,4
Lataushäviöineen 13,2 (tähän vertasit)


Audi alkaa olla ihan samoissa kulutuslukemissa (ajoneuvo) kuin Tesla, jos verrataan vastaavia koreja (Audi Q4 SB RWD 13,7 vs. Tesla Y RWD 12,6) ja huomioidaan Audin suurempi akku, 77 vs. 57,5. Audin WLTP range on 562 km ja Teslan 455 km.


Lisätään vielä se, että vanhan vastaava arvo ei ole 17 kWh/100 km.

V. 2021 Q4 SB RWD 76,6:
Ajoneuvo 14,3 (uusi 13,7)
Häviöineen 16,8 (uusi 15,6)
Range 535 km (uusi 562 km)


@Hammer Schultz
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kävin katsomassa EX30:stä kun oli autoliikkeessä näytillä. Laatuvaikutelma oli kohdallaan, tilat omaan tarpeeseen enemmän

En ole nähnyt autoa livenä mutta olen ollut siinä projektissa etäisesti mukana ja oma mielikuva on että siinä on sääst…öö optimoitu aika monessa asiassa. Hienoa kuitenkin että on saatu hyvä laatuvaikutelma. En silti sano missään tapauksessa että se olisi huono peli. Hyvä haastaja MG:lle ja tuon hintaisia sähköautoja tarvitaan markkinoille.
 
Hammerin 13,4:ssä on pieni laskuvirhe. Oikea ajoneuvon WLTP takavetoiselle Q4 Sportback 45:lle on 13,7 kWh/100 km (77 / 5,62).

Vertaat eri arvoja, jos Model 3 on 13,2. Siinä on nimittäin lataushäviöt mukana. Audin vastaava on arvo 15,6 kWh/100 km. Audissa tosin on suurempi akku (77 vs. 57,5) ja merkittävästi korkeampi korimalli.


Em. Q4 SB 45 RWD :
Ajoneuvo 13,7 (tätä vertasit ja vielä virheellisesti 13,4:ää)
Lataushäviöineen 15,6

Lähin vastaava Model Y, RWD 57,5, 05/2023:
Ajoneuvo 12,6
Lataushäviöineen 15,7


Vastaava Model 3, RWD 75, 04/2023:
Ajoneuvo 11,8
Lataushäviöineen 13,8

Paras Model 3, RWD 57,5, 09/2023:
Ajoneuvo 10,4
Lataushäviöineen 13,2 (tähän vertasit)


Audi alkaa olla ihan samoissa kulutuslukemissa (ajoneuvo) kuin Tesla, jos verrataan vastaavia koreja (Audi Q4 SB RWD 13,7 vs. Tesla Y RWD 12,6) ja huomioidaan Audin suurempi akku, 77 vs. 57,5. Audin WLTP range on 562 km ja Teslan 455 km.


@Hammer Schultz

Eli oli liian hyvä ollakseen totta ja siltä se vaikuttikin.

Mistä muuten johtuu teslan ja varsinkin uuden model 3:n suuremmat lataushäviöt?

[edit] olisikohan LFP akulla osuutta asiaan...
 
Viimeksi muokattu:
TM:ltä käyttötestikuulumisia kaikkien vihaamasta bz4x:sta:

Kesä sopii Toyotalle. Lämpimät kelit ja keväisen päivityksen parannukset ovat saaneet talvipakkasilla kertyneet kitkerät kommentit unohtumaan

Matka-autona bZ4X on vaivaton. Ajettavuus on tukevan helppoa ja suorituskyky riittävä.

Latausteho nousee kesäkelillä vaivatta lähelle 150:tä kilowattia, ja vaikka lasku alkaa noin 30 prosentin kohdalla, vie lataus kymmenestä kahdeksaankymmeneen prosenttiin vain puolisen tuntia. Lukemalla ei voiteta vertailuja, mutta matkapysähdyksiä hidastaa useammin ihminen kuin auto

Keväinen päivitys nosti auton pikalatauskertojen määrän kahdesta neljään. Käytännössä ongelma poistui kokonaan.

30 000 kilometrin ylitys tarkoitti autolle toista huoltokäyntiä, sillä Toyota pitää sähköautoissakin sitkeästi kiinni 15 000 kilometrin huoltovälistä.

Tojo saattaa olla sähköautona joitakin kilpailijoita jäljessä, mutta varmasti autona monia kilpailijoita edellä
 
Mutta kun rengas on vain hetken uusi, ja vertailu tehdän aina tähän tilanteeseen. Pian se hyvä kuvio on 2mm matalampi. Ihan nielemättä en usko sitä että alta 4 mm kuvio pystyy enään hyvin syrjäyttämään vettä, vs 6 mm.
Historiallisesti kulunut rengas ei ole ominaisuuksiltaan uutta vastaava. ja ei artikkellissa väitetty että niin olisi nykyään.

Ja kukkarolle tuo käy, yhden kesän lyhyempi käyttöikä.
Jos sähkisrenkaisiin viittaa, niin päinvastoin

Toinen, jutussa mainittiin että sähköauton rengas kestää pidempään, tosin sillä edellytyksellä ettei niitä omalla ajotavalla tuhoa (sähköautojen tehot mainittiin)

Ja sen polttisrenkaan osalta, niin niillä pysty ajamaan pienempää urasyvyyteen ja koska pienempi kulutus, niin eikä se ole enemmänkin säästöä.

Ja noin yleistäen, renkaiden millimääräisessä kulumisessa on isoja eroja, se että uutena on iso urasyvyys ei tarkoita että ne kestäisi hyvin kulutusta.

Sähkiksiin jos palataan, niin kulutus halvalla sähköllä ei ole niinkään energiahinta juttu, vaan "kantama" juttu, eli säästö tulee ajassa ja ehkä halvemmassa latauksen hinnassa. Lyhyttämatkaa ajavalle, kotona halvalla sähköllä lataavalle ei ehkä iso juttu, jolloin lompakossa painottuu enemmän sen renkaan km hinta, paljonko se sarjamaksaa, paljonko sillä ajaa, vs rengas sarja joka halpa, kestävä, ja sähköävievä.

Jos ajot kohdistuu poroaitoijen kaltaisiin haastaviin oloihin, niin sitten arvoa sille puhkeamisriskille.
 
Eilen näin tommosen Toyotan taksina ja mietin että ei se latausrajoitus mikään oikea ongelma taida olla.
Tavallisella PKS-sähkötaksilla (joka ei aja Suomea eestaas) ajetaan niin vähän (100 000 km/a), ettei latausrajoitus ole lähelläkään aktivoitumista. Vuorokaudessa ajoa tulee ~275 km (eräs Tesla-taksi sanoi minulle 280 km/vrk). Toyotan rajoitus iski Björn Nylandin 1 000 km haasteessa päälle noin 700-750 km kohdalla, mutta hänen keskinopeutensa ensimmäisen reilu 200 km matkalla oli 123,6 km/h. Hitaammassa ajossa rajoitus iskee noin tuhannen kilometrin kohdalla, joten PKS-taksien 280 km ei ole lähelläkään.

Yksi täydennyslataus per vrk riittää PKS-taksille, jos yöllä saa peruslataukseen.

Jos taksi on yötä päivää ajossa, pitää ladata vähintään kaksi pikalatausta/vrk. Pikalatausta tulee tällöin ~90 % SoC, jos kulutus on 20 kWh/100 km. Toyotan pikalataus hidastuu maks. 45 kW-tasolle vasta kun on pikaladattu 0,7 * 3,8 * 100 = 266 %, joten 90 % on kaukana rajasta.


Talvella raja voisi tulla vastaan jos:

-Taksi on yötä päivää ajossa, yht. 274 km/vrk

Ja

-kaikki lataus on pikalatausta

Ja

-puhdas kulutus PKS-ajossa ilman lämmitystä/jäähdytystä on 20 kWh/100 km

Ja

-rengit saunovat 24 h 4,4 kW keskiteholla


Kaikkien neljän kohdan toteutuessa tarvitaan pikalatausta 266 %, minkä jälkeen latauksen maksimi on 45 kW.
 
Kui?
En nyt varsinaisesti sähkisrenkaiaiin vaan renkaisiin jossa kulutuspintaa vähemmän. Laittavat varmaan kovempaa kumia että kestää enemmän. Mutta kovempi kumi wi kuulosta hyvältä.
Luin postaamasi linkkisi, siellä sanottiin että sähkoautojenrenkaat kestää pidempään, jos ei niitä sudi pillalle.

Polttiksen renkaista (nämä 6,5-7mm) ei sanottu ihan noin suoraan, mutta se viesti oli sen suuntainen että jos nyt ei kestä pidempään, niin ei nyt vähempääkään, eli sanottiin että voidaan ajaa kulutuspinta pienemmäksi vesiliirto-ominaisuuksien säilyessä hyvänä.

Jos verokkin kanssa kulutus on samaa luokkaa, mutta tuolla voi ajaa puoltoista pari milli pienemmällä urasyvyydellä, niin eikö se silloin mene samoihin. Sitä kestävyyttä tukisi myös tuo sähköautojen renkeiden kulutus kestävyys.


Polttiksessa sitten polttoaineen säästö kopensoi mahdollista hintaeroa.

En nyt uudestaan tavannut linkkiäsi ajatuksella, ja myönnän että aluksi etsin lähinnä vastauksia kysymykseesi.
 
eli sanottiin että voidaan ajaa kulutuspinta pienemmäksi vesiliirto-ominaisuuksien säilyessä hyvänä
Mutta eikös vesiliirtoa ole puhtaasti kiinni urasyvyydestä ja kuviosta. Eikös tulla sanottu että sama kuvio toimii myös isommalla urasyvyysellä. Matalampi kuvio on laitettu massan ja rullausominaisuuksien vuoksi.

Sähköautot painavia, kuluttavat/tasittavat renkaita enemmän. Luulisin
 
Mutta eikös vesiliirtoa ole puhtaasti kiinni urasyvyydestä ja kuviosta. Eikös tulla sanottu että sama kuvio toimii myös isommalla urasyvyysellä. Matalampi kuvio on laitettu massan ja rullausominaisuuksien vuoksi.

Sähköautot painavia, kuluttavat/tasittavat renkaita enemmän. Luulisin
No, ittu, kysyit sähköautojen renkaiden turvallisuudesta ja postauksessa linkki missä kysymiäasi asioita avattu.

Linkkisi sisällöstä kaivoin niitä vastauksia, jos oma lähteesi ei kelpaa, niin en tiedä mihin tämän tarkoitus johtaa.

Jos tässä nyt siitä kyse että et pääse lukeen artikkellia, niin ei sitä tänekkään saa kokonaan kopioida.

Artikkellissa oli haastateltu rengasmyyjiä ja rengasvalmistajan tuotekehitystä, ei niitä sokkona kannata niellä, mutta no kuitenkin.
 
Tuli käytyä koeajamassa jeep avenger. Ensimmäinen sähköauto millä ajoin eli kosketuspintaa ei kauheasti ole mutta empä isompia moitteita keksinyt. Tuntuma tietty vähän eri kun polttomoottoriin tottunut. Etenkin jarrutus tuntui erikoiselta, en sit tiedä onko vain tämän kyseisen jeepin ominaisuus.

Ainut mikä oli huonoa oli paikallisen vaihto- ja rahoitustarjous. Karsea korko ja ainakin kolmella tonnilla alijäämäinen hyvitys vanhasta.
 
Tekniikka&Talous julkaisi saman jutun eri otsikolla: "Näin renkaitten kestävyys on heikentynyt – ominaisuudet suunniteltu Keski-Euroopan moottoriteille". Heikennystä on tapahtunut siis muissakin kuin sähkereille suunnatuissa kumeissa.
Toi on kyllä perseestä että urasyvyyksiä pienennetään, saisi 1cm urasyvyydet olla renkaissa vähintään.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti esisarjan autoja ja juurikin tuo lokarin kiinnitys pisti silmään. Ei tuollaista repsottavaa lokaria pitäisi päästää lehdistön nähtäville.

Toinen järkytys oli tämä Myyrmäkeläisen kerrostalon aulasta tuttu kuosi ovissa.
katso liitettä 1178881
Kävin itsekkin katselemassa niin kyllähän tuo vähän vanhat koulujen matot tuo mieleen :D käsituntuma on kyllä aika hyvä, on kaikki pinnat ovissa pehmeitä eikä halpaa kovaa muovia. Sinänsä koomista että tuo muovimatto on lisävaruste kalleimmassa mallistossa :D ulkonäöllisesti ns. tavis sisusta kojelauta/ovet hienommat. Muuten kyllä vaikutti oikein pätevälle laitteelle, taakse ei kyllä aikuiset mahdu pitkää matkaa tekemään mukavasti mutta parinhengen/pienet lapset takana talouksiin aivan riittävät tilat.
 
Toi on kyllä perseestä että urasyvyyksiä pienennetään, saisi 1cm urasyvyydet olla renkaissa vähintään.
Näissä Teslan ensiasennusrenkaissa taitaa olla urasyvyyttä ruhtinaalliset 6,6mm. En tiedä meneekö näillä edes kahta kokonaista kesää? Jos ei niin sitten kyllä itkettää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom