Yleistä keskustelua sähköautoista

Ehkä vähän liioittelua että BZ4X olisi paska, mutta näin nämä jutut foorumeilla lähtee elämään. Paljon noita on myyty kun tulee lähes joka päivä vastaan ja ihan positiivisia kommentteja autosta on tullut nähtyä. En ole seurannut onko sille talvilataukselle tehty mitään. Auto ei ole missään paras eikä huonoin, eli aito Toyota.
 
Ja jos nyt miettiin vaikka tuota uutta Priusta niin sehän on nätti kuin mikä, sähköllä pääsee sen 50-70km joka riittää suurimmalle osalle päivittäiseen ajoon ja sitten pidemmälle pääsee bensan voimalla, käyttökustannukset siten jää hyvin halvaksi mutta ei tule range-anxietyäkään.
Mulla ei ole nyt hajuakaan etta onko mulla hyva taulukko kautossa mutta tukee minun agendaani niin kaytan sita
1695026574416.png

Lahde

Alkaa vaan tuo Priuksen myynti nykimaan aika pahasti. Taytyisi olla tayssahkoja enemman tarjolla.
 
Tuosta tosin puuttuu itse uusi malli kokonaan. Sinäänsä ei ole uutinen, että vanhan mallin myynti laskee.

Vanha malli oli karmean näköinen ja surkea tiloiltaan ja suorituskyvyltään + pieni akku. En tiedä paljonko hinta muuttui mutta jos samanhintainen niin varmasti myy paremmin ihan pelkästään jo ulkonäön avulla.
 
Toyotalla tosi kova ja pitkä osaaminen hybrideistä, niin vähän vaikeaa kuvitella, että olisi pelkästään osaamisesta kiinni sähköautojen tekeminen. Nyt muut merkit tosiaan kiimassa työntävät kilpaa markkinoille ja kiinasta tulee merkkejä kuin sieniä sateella ja niistä iso osa tulee katoamaan omaan paljouteensa. Itse en aio tässä ensimmäisessä aallossa "väkisin" ostaa mitään sähköautoa, kun entinen polttiskin vielä loistokunnossa ja ajoja vähän. Epäilen että Toyotalla vähän samanlaiset visiot.
 
Toyotalla tosi kova ja pitkä osaaminen hybrideistä, niin vähän vaikeaa kuvitella, että olisi pelkästään osaamisesta kiinni sähköautojen tekeminen. Nyt muut merkit tosiaan kiimassa työntävät kilpaa markkinoille ja kiinasta tulee merkkejä kuin sieniä sateella ja niistä iso osa tulee katoamaan omaan paljouteensa. Itse en aio tässä ensimmäisessä aallossa "väkisin" ostaa mitään sähköautoa, kun entinen polttiskin vielä loistokunnossa ja ajoja vähän. Epäilen että Toyotalla vähän samanlaiset visiot.
Edellinen toimitusjohtaja Akio Toyoda (kesäkuusta 2009 - huhtikuu 2023) ei voinut sietää sähköautoja. Kaikki paukut laitettiin hybrideihin ja vetyyn.
 
Ja nyt on vetyauto kaikessa hiljaisuudessa poistunut toyotan tulevaisuuden suunnitelmista. ei ainakaan uusimmasta roadmapista enää miraita tms. löytynyt.
Okei, mielenkiintoista. Ei olisi linkkiä heittää tähän?
 
Kyllä kesäkuussa vetyautot olivat vielä kovasti kartalla ja esityksissä


 
Onhan Toyotalla sekä nestemäisen vedyn että hiilineutraalin polttoaineen autoja protyyppiasteella:
 
Edellinen toimitusjohtaja Akio Toyoda (kesäkuusta 2009 - huhtikuu 2023) ei voinut sietää sähköautoja. Kaikki paukut laitettiin hybrideihin ja vetyyn.
Ja nyt on vetyauto kaikessa hiljaisuudessa poistunut toyotan tulevaisuuden suunnitelmista. ei ainakaan uusimmasta roadmapista enää miraita tms. löytynyt.




Kyllä kesäkuussa vetyautot olivat vielä kovasti kartalla ja esityksissä



Jos aiempien viestin väitteet pitää paikkansa, niin vaikka uusijohtaja vetäisi suunnan muutosta, niin ei sen kannata ehkä tehdä Eloppeja.


Onhan Toyotalla sekä nestemäisen vedyn että hiilineutraalin polttoaineen autoja protyyppiasteella:

Ja on rallissa mukana, mutta on seillä rallissa muitakin merkkejä joilla sähköautoa saa ihan marmorilta.

Siis yritän sanoa että jos yhtiöllä ei ole tarjota täyssähköautomarkkinoille, niin kannattaa viestiä niin että sähköauton ostamista kannattaa lykätä. Ihan riippumatta siitä mikä yhtiön käsitys tulevasta.

Toyota on vahva hybrideissä, ja ilman muuta voi nähdä puhtaanpolttoaineen lataushybridille vahvuuksia, niin pitkään kun akkupuolella ei ole kilpailiaa kanisterille/säiliölle. Mutta niillä ei kyllä täytetä täyssähkömarkinaa edes nyky akku teknologian aikana.
 
Tällä hetkellä täyssähköautot näyttävät olevan tulevaisuutta ja ajallisesti hyvin lähitulevaisuutta. Mutta mutta...jos Kiinan kanssa tulee vähäisempiäkin ongelmia, niin suunnitelmat - tai ainakin aikataulut - menevät täysin uusiksi, koska maailma on sähköautojen osalta lähes täysin riippuvainen Kiinasta. Tosin melkein mikä hyvänsä valmistava teollisuus on jossain määrin riippuvainen Kiinasta, että sinänsä.
 
Tämä on klassista sähköautoakeskustelua. Naureskellaan Toyotan valinnoille ja sitten kun omaa Teslaa kritisoidaan niin se ei olekaan OK.
En tuollaista yhteyttä viimeviesteissä havainnut, en kaipaa nyt esimerkkejä, vaan yritän sanoa ettei ehkä kannata vastakkain asettelua rakennella.

Tällä hetkellä täyssähköautot näyttävät olevan tulevaisuutta ja ajallisesti hyvin lähitulevaisuutta. Mutta mutta...jos Kiinan kanssa tulee vähäisempiäkin ongelmia, niin suunnitelmat - tai ainakin aikataulut - menevät täysin uusiksi, koska maailma on sähköautojen osalta lähes täysin riippuvainen Kiinasta. Tosin melkein mikä hyvänsä valmistava teollisuus on jossain määrin riippuvainen Kiinasta, että sinänsä.
Jos tulee isoja ongelma, niin sitten tulee ongelmia. Mutta tässä nyt ollaan selättämässä pariaongelmaa, niin pessimisti on valmiiksi pettynyt, mutta ei ehkä jaksa vetää siinä ihan yli.

Jos tuossa nyt nostat Toyotan puhtaanpolttoaineen hybridi linjaa, niin näin kriisiaikojen tuntumassa niin on sillä etunsa, mutta toisaalta miten nuo sähkikset selvisi, niin ehkä en laske sähkismarkkinoille riittävän.
 
En tuollaista yhteyttä viimeviesteissä havainnut, en kaipaa nyt esimerkkejä, vaan yritän sanoa ettei ehkä kannata vastakkain asettelua rakennella.


Jos tulee isoja ongelma, niin sitten tulee ongelmia. Mutta tässä nyt ollaan selättämässä pariaongelmaa, niin pessimisti on valmiiksi pettynyt, mutta ei ehkä jaksa vetää siinä ihan yli.

Jos tuossa nyt nostat Toyotan puhtaanpolttoaineen hybridi linjaa, niin näin kriisiaikojen tuntumassa niin on sillä etunsa, mutta toisaalta miten nuo sähkikset selvisi, niin ehkä en laske sähkismarkkinoille riittävän.
No lähinnä tuntuu että täällä haukutaan Toyotaa paskaksi autoksi koska siitä puuttuu tyyliin akun esilämmitys mutta samat ihmiset valittavat Tesla ketjussa kun Teslaa kritisoidaan jostain asiasta.
 
Miksi paska? Mielelläni kuulisin hieman käyttökokemuksia.
Tiedot perustuvat jonkun Suomalaisen tubettajan videoon missä valiteltiin sitä että latausteho on huono talvella, Pikalatauksien määrä on päivässä rajoitettu ja se että autopimputtaa ihan mistä vaan ja kokoajan. Noista kaksi ensimmäistä ovat sellaisia jotka kertovat että Toyotalla ei ole kokemusta täsysiähköautoista ja tälläisellä protosarjalla lähdetään liikenteeseen.
 
No lähinnä tuntuu että täällä haukutaan Toyotaa paskaksi autoksi koska siitä puuttuu tyyliin akun esilämmitys mutta samat ihmiset valittavat Tesla ketjussa kun Teslaa kritisoidaan jostain asiasta.
Se oli enemmänkin vastaus siihen mielipiteeseen että Toyota hieroo rauhassa laadukkaan auton ennenkuin tulee markkinoille. Ymmärrän ihan hyvin että vastaukseni ymmärretään toisella tapaa ja ei saisi tuollaisia muka hauskoja one linereita kirjoitella.
 
Tiedot perustuvat jonkun Suomalaisen tubettajan videoon missä valiteltiin sitä että latausteho on huono talvella, Pikalatauksien määrä on päivässä rajoitettu ja se että autopimputtaa ihan mistä vaan ja kokoajan. Noista kaksi ensimmäistä ovat sellaisia jotka kertovat että Toyotalla ei ole kokemusta täsysiähköautoista ja tälläisellä protosarjalla lähdetään liikenteeseen.
Akun esilämmityksen puute ja pikalatauksien rajoitus noin neljään kertaan /vrk liittyy Toyotan haluun pitää yllä luotettava imago ja antaa mahdollisuus 10 vuoden / 1 miljoonan kilometrin akkutakuuseen (tälle tosin myös edellytyksenä huolto-ohjelman noudattaminen).

Edit. Siis käsittääkseni...
 
Tiedot perustuvat jonkun Suomalaisen tubettajan videoon missä valiteltiin sitä että latausteho on huono talvella, Pikalatauksien määrä on päivässä rajoitettu ja se että autopimputtaa ihan mistä vaan ja kokoajan. Noista kaksi ensimmäistä ovat sellaisia jotka kertovat että Toyotalla ei ole kokemusta täsysiähköautoista ja tälläisellä protosarjalla lähdetään liikenteeseen.

Kaksi ensimmäistä kertoo Toyotan konservatiivisuudesta ja puutteellisesta softasta. Pimputtelu on sekin softapuolen juttuja joka haluttaessa pystyttäisiin helposti korjaamaan.

Käsittääkseni noita pikalataustehoja on jo paranneltu softapäivityksellä ja oliko niin että se manuaalinen esilämmitys oli Tojotaankin tulossa, nyt en muista tarkkaan.
 
Kaksi ensimmäistä kertoo Toyotan konservatiivisuudesta ja puutteellisesta softasta. Pimputtelu on sekin softapuolen juttuja joka haluttaessa pystyttäisiin helposti korjaamaan.

Käsittääkseni noita pikalataustehoja on jo paranneltu softapäivityksellä ja oliko niin että se manuaalinen esilämmitys oli Tojotaankin tulossa, nyt en muista tarkkaan.
Toyota vaan suojelee itseään ja pitää tai yrittää pitää homman hallussa. Toinen ääripää on Tesla jossa ei ole rajoja näiden osalta ja asiakas maksaa jos pamahtaa.
 
Noista kaksi ensimmäistä ovat sellaisia jotka kertovat että Toyotalla ei ole kokemusta täsysiähköautoista ja tälläisellä protosarjalla lähdetään liikenteeseen.

Nämähän ovat aina sellaisia väitteitä, jotka riippuvat siitä miltä kantilta ja odotuspohjalta asioita katsotaan.
Jos Tojotalla ei ole kokemusta sähköautoista, eivätkä oikein tiedä miten asiat tehdään hyvin, niin joku voisi hyvin myös tokaista, että Teslasla ei ole kokemusta autoista, kun menevät "pilaamaan" monia hyvä perustoimintoja ja poistavat hyvin oleellisia asioita autoistaan.

No, harjoittelu tekee tässäkin mestarin. Ja voice of customer. Molemmat harjoittelevat perusasioita, joskin eri asioita.
 
Pimputtelu tosin on myös nykyautoissa vaatimus ja kaikki uudet tyyppihyväksynnät vaativat että auto pimputtelee mm ylinopeudesta (kuten Ioniq 5 ja 6 jne)
Ei muuten Ioniqit pimputtele, kun ottaa asetuksen pois. Muistaa jopa asetuksen :schampagne:Kaistavahdin asetusta ei muista eli startissa takas päälle (siis vibrat, ei saa pysymään pelkästään hudin visuaalisena vihjeenä). Ajoavustimen on/off taas muistetaan.
 
Nämä pakolliset pimputtelut menevät automaattisesti päälle kaikissa uusissa autoissa. Laki määrää. Ne joissa saa pois päältä tulevat uusien vuosimallien myötä häviämään kokonaan.
 
Nämä pakolliset pimputtelut menevät automaattisesti päälle kaikissa uusissa autoissa. Laki määrää. Ne joissa saa pois päältä tulevat uusien vuosimallien myötä häviämään kokonaan.
No ei se tainnut se direktiivi ihan noin mennä. Visuaalinen varoitus riittää. Pimputtelu on vaan aivopieru, jonka onneksi nyt ainakin hyny tuntuu korjanneen. Vakiona päällä ja kerran kun pistää pois, niin pysyy. Hynyhän ennen pimputteli ellei joka kerta pistänyt pois.
 
Varoitus on annettava jollakin seuraavista tavoista:

  • näkyvä varoitus ja porrastetusti annettava äänimerkki
  • näkyvä varoitus ja porrastetusti annettava tuntohavaintoon perustuva varoitus tai
  • pelkkä tuntohavaintoon perustuva varoitus
Määrittelyjen mukaan näkyvän varoituksen on oltava selkeä ja kuljettajan helposti tunnistettavissa, ja se on annettava vilkuttamalla näyttöä tai sen vieressä olevaa optista lisämerkkiä.

Varoitus on annettava 1,5 sekunnin kuluessa siitä, kun nopeusmittarin näyttämä nopeus ylittää tunnistetun nopeusrajoituksen, ja sen on jatkuttava ainakin viisi sekuntia porrastetun äänimerkin tai tuntohavaintoon perustuvan varoituksen päättymisestä tai kunnes nopeusmittarin näyttämä nopeus on enintään tunnistetun nopeusrajoituksen suuruinen, sen mukaan kumpi tapahtuu ensin.
 
Varoitus on annettava jollakin seuraavista tavoista:

  • näkyvä varoitus ja porrastetusti annettava äänimerkki
  • näkyvä varoitus ja porrastetusti annettava tuntohavaintoon perustuva varoitus tai
  • pelkkä tuntohavaintoon perustuva varoitus
Määrittelyjen mukaan näkyvän varoituksen on oltava selkeä ja kuljettajan helposti tunnistettavissa, ja se on annettava vilkuttamalla näyttöä tai sen vieressä olevaa optista lisämerkkiä.

Varoitus on annettava 1,5 sekunnin kuluessa siitä, kun nopeusmittarin näyttämä nopeus ylittää tunnistetun nopeusrajoituksen, ja sen on jatkuttava ainakin viisi sekuntia porrastetun äänimerkin tai tuntohavaintoon perustuvan varoituksen päättymisestä tai kunnes nopeusmittarin näyttämä nopeus on enintään tunnistetun nopeusrajoituksen suuruinen, sen mukaan kumpi tapahtuu ensin.
Eli ei tarvitse pimputella. Eikä tässä tekstissä missään sanota, että käyttäjä ei saisi kytkeä sitä pysyvästi pois päältä. Tiedä sitten mistä lainasit ko. pätkän. En ole hynyllä onnistunut pimputus off asennossa saamaan mitään värinöitä. Ratti kyllä siihen kykenee, risteävän liikenteen varoituksen kerran laukaisin ja sain paskahalvauksen.
 
Eli ei tarvitse pimputella. Eikä tässä tekstissä missään sanota, että käyttäjä ei saisi kytkeä sitä pysyvästi pois päältä. Tiedä sitten mistä lainasit ko. pätkän. En ole hynyllä onnistunut pimputus off asennossa saamaan mitään värinöitä. Ratti kyllä siihen kykenee, risteävän liikenteen varoituksen kerran laukaisin ja sain paskahalvauksen.
Jos tässä tarkoitetaan nyt heinäkuussa 2024 viimeistään kaikkiin pakolliseksi tulevasta ISA:sta eli älykkäästä nopeusavustimesta, niin sen saa kyllä kytkettyä pois päältä.
"Turvallisuussyistä kuljettajat voivat kuitenkin ohittaa ISA:n, jos auto antaa selvästi vääriä varoituksia huonojen sääolosuhteiden, ristiriitaisten tiemerkintöjen tai muiden syiden vuoksi. "
 
Jos tässä tarkoitetaan nyt heinäkuussa 2024 viimeistään kaikkiin pakolliseksi tulevasta ISA:sta eli älykkäästä nopeusavustimesta, niin sen saa kyllä kytkettyä pois päältä.
"Turvallisuussyistä kuljettajat voivat kuitenkin ohittaa ISA:n, jos auto antaa selvästi vääriä varoituksia huonojen sääolosuhteiden, ristiriitaisten tiemerkintöjen tai muiden syiden vuoksi. "

Eli Suomessa aina pois, Vag tekele on melko lottoa näillä teillä, sen sijaan Norjan puolella kesäloma reissulla Tromssa-Lyngen koskematta yhteenkään polkimeen ja auto lottosi rajoitukset oikein ja jarrutteli edellä ajavien mukana.
 
Eikä tässä tekstissä missään sanota, että käyttäjä ei saisi kytkeä sitä pysyvästi pois päältä. Tiedä sitten mistä lainasit ko. pätkän

Ei voi kytkeä pysyvästi pois päältä: ISA-järjestelmän on palattava automaattisesti normaaliin toimintatilaan aina, kun ajoneuvon pääkytkin kytketään päälle.

Täältä voi tutustua ihan itse aiheeseen: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R1958

Tällä hetkellä varmasti on vielä paljon autoja jotka eivät tätä säädöstä toteuta koska se on vasta tulossa pakolliseksi. Ei siis kannata hirveästi vetää johtopäätöksiä järjestelmän toiminnasta sen perusteella miten joku tällä hetkellä ajossa oleva auto sitä toteuttaa. Kyllä se totuus tulee olemaan kurjempi.

En ole hynyllä onnistunut pimputus off asennossa saamaan mitään värinöitä. Ratti kyllä siihen kykenee,

Ratti ei liity tähän, tuntohavaintoon perustuva varoitus tulee antaa kaasupolkimen välityksellä.
 
Viimeksi muokattu:
Autoexpressin juttu EX30 koeajosta. Taitaa olla ensimmäinen. Vielä kun videota näkisi ajosta. Ilmeisesti lähiviikkoina toimittajat pääsevät itse ajamaan, jolloin tulenee varsinaisia koeajo-videota.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään Enyaqiin on kanssa lupailtu APP550 moottoria ainakin johonkin L&K versioon.

Jep, siihen tulee tuo 210kW moottori ja myös isompi 85kWh akusto.


Škoda Enyaq L&K -malliversiossa esitellään uutta akusto- ja voimalinjatekniikkaa. Maksimitehoa on nyt tarjolla 210 kW*, auton kiihtyvyys on parempi ja toimintamatka pitempi.

Takavetoinen Enyaq 85 L&K kiihtyy 0‒100 km/h 6,7 sekunnissa**. Huippunopeus on nyt 180 km/h**, ja WLTP-kulutusmittausstandardin mukainen toimintamatka on pidentynyt jopa 570 kilometriin**.

Nelivetoinen Enyaq 85x L&K kiihtyy nollasta sataan vain 6,6 sekunnissa**, ja tämän mallin toimintamatka on jopa 550 km**.

Akuston latauskäyrää on optimoitu; sen ansiosta Enyaq L&K latautuu 10 prosentin varaustasosta 80 prosenttiin alle 30 minuutissa.
 
Miksiköhän tämä on sidottu Lassila & Tikanoja malliin ainoastaan ? Eikö perusmallit saa tätä olenkaan ? Hiemna omituista sillä L&T mallien menekki on muutenkin aika marginaalista.
 
Näköjään Enyaqiin on kanssa lupailtu APP550 moottoria ainakin johonkin L&K versioon.

Itsellä on sellainen mutu että uusi akusto ja tehokkaampi moottori tulee kaikkiin, tosin Laura ja Kirsi versioon ensimmäisenä.
 
Viimeksi muokattu:
Rekisteröityjen autojen käyttövoimien osuudet euroopan maissa tammikuusta elokuuhun. Näyttäisi pohjoismaat vievän kaikki kärkipaikat sähköautojen osalta.

F6fyCEmXcAAzThx.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom