Yleistä keskustelua sähköautoista

No huh huh millainen hinnoittelu Peugeotilla! Tuo hinta on käytännössä Model Y:n takavedon hinta, sillä erolla, että Tesla menee kovempaa ja pidemmälle ja on pari pykälää tilavampi auto. Taitaa hinnoittelu pilata myös tulevan E3008:n...

Lienee hankaluuksia Stellantiksellakin saada noita sähkäreitä tehtyä kilpailukykyiseen hintaan. Jopa tuo uusi E3008 on samalla pohjalla polttomoottoriautojen kanssa. Jotenkin luulin, että tuo STLA Medium on suunniteltu pelkästään sähköautoja varten, mutta vielä pitää uudessakin pohjalevyn suunnittelussa ottaa ottomoottorit huomioon.
 
Aika vaikea nähdä Pösöjen noilla hinnoilla käyvän kaupaksi Ranskan ulkopuolella.

Mutta ei taida Volkkarillakaan kauppa käydä nykyhinnoilla:


Ei mikään ihme. Oliko se hesarin vai kauppalehden artikkeli, jossa sanottiin et ID.3 on hyvä 30k auto, mutta jostain syystä se maksaa liki 50k.
 
Taitaa alkaa olla kermankuorinta aika ohi, kilpailu kiristyy eikä mitä tahansa enää mee kaupaksi pelkästää kun on vain sähköauto. Perinteisten merkkien on kyllä pakko laskea hintoja tai taitaa jäädä autot varastoihin.
 
Tämä sähköautojen valmistuskustannus poikkeaa radikaalisti polttisajoista esim Polo, Golf, Passat. Polossa 1.0l moottori, kevyt kori, hepposet jarrut, halpa vaihdelaatikko, jne. Golf isompi moottori, isommat jarrut, tukevampi runko, parempi laatikko, jne. Passat taas kaikkea lisää. Ja tästä tuli reilut hintaerot kokoluokkien välillä.

Sähköautot ID.3,4,5(,7) -Samat rungot, moottori, jarrut jne. Ainoa ero tulee pellin määrästä, joka on halpaa. Siksi nää kaikki on käytännön samanhintaisia samoilla varusteilla. Ei enää ole mitään mikä selittäisi hintaeroja mallien välillä. Samahan on Teslalla 3 ja Y. Erot valmistuskustannuksissa on marginaalisia, joten hintaerokin on pieni.

Se että lähtötaso VW:llä on liian korkeella on totta. Pitäisi olla Bornin nykyhinnat se lähtötaso, niin myisi. ID.3 35k€ 4/5 38k€ ja 7 45k€
 

Toivottavasti EU lätkäisee tuntuvat maksut myös Volvon, Polestarin ja Teslan kiinasta tuomille ajoneuvoille. Tämähän oli odotettavissa, ja tulee 100% varmuudella tapahtumaan sillä EU:n isot maat ei anna kiinalaisten viedä mantereen automarkkinoita.
Ja sen jälkeen kiina rankaisee aivan samalla tavalla takaisinpäin. Sitten itketään euroopassa kun hinnat nousee kaikilla
 
Ei mikään ihme. Oliko se hesarin vai kauppalehden artikkeli, jossa sanottiin et ID.3 on hyvä 30k auto, mutta jostain syystä se maksaa liki 50k.

Itse kun vertailin EX30 ja ID3 välillä, niin käytännössä samaan hintaan ois saanut n 200 hevosvoimaa takavedolla vs. 430 nelivedolla. Suunnilleen samat varusteet ja kokoluokka kummassakin.

En oikein keksinyt muuta syytä ostaa ID3 kuin että se on Saksalainen.
 
Itse kun vertailin EX30 ja ID3 välillä, niin käytännössä samaan hintaan ois saanut n 200 hevosvoimaa takavedolla vs. 430 nelivedolla. Suunnilleen samat varusteet ja kokoluokka kummassakin.

En oikein keksinyt muuta syytä ostaa ID3 kuin että se on Saksalainen.

Unohdit huonon poropietarin softan olemattomalla tuella ja toimivan Android Automotiven teoriassa vuosien tuella. Tämä on kanssa yksi tärkeä tekijä sähkäreissä.
 
Varmasti jotain keksivät, mutta EU:n on helppo hankkia hyödykkeitä muualtakin.
Kyllä se taitaa tällä hetkellä olla niin että eurooppalaiset valmistajat ovat hyvinkin riippuvaisia kiinasta sähköautojen osalta. Tilanne varmaan paranee siihen mennessä kuin EU saa tämän "tutkintansa" valmiiksi, mutta ei se ongelmaa suuressa kuvassa tule millään tavoin ratkaisemaan.
 
Tämä sähköautojen valmistuskustannus poikkeaa radikaalisti polttisajoista esim Polo, Golf, Passat. Polossa 1.0l moottori, kevyt kori, hepposet jarrut, halpa vaihdelaatikko, jne. Golf isompi moottori, isommat jarrut, tukevampi runko, parempi laatikko, jne. Passat taas kaikkea lisää. Ja tästä tuli reilut hintaerot kokoluokkien välillä.

Sähköautot ID.3,4,5(,7) -Samat rungot, moottori, jarrut jne. Ainoa ero tulee pellin määrästä, joka on halpaa. Siksi nää kaikki on käytännön samanhintaisia samoilla varusteilla. Ei enää ole mitään mikä selittäisi hintaeroja mallien välillä. Samahan on Teslalla 3 ja Y. Erot valmistuskustannuksissa on marginaalisia, joten hintaerokin on pieni.

Se että lähtötaso VW:llä on liian korkeella on totta. Pitäisi olla Bornin nykyhinnat se lähtötaso, niin myisi. ID.3 35k€ 4/5 38k€ ja 7 45k€
Suurin ongelma dinosaurus-valmistajille on kulttuurin jämähdys.

Vuosikymmeniä on voitu valmistaa minimaalisesti kehittyviä autoja. Vähän uutta muovia ja sama p***a eri paketissa. Mulla oli aikoinaan samaan aikaan 9 vuotta vanha VAG:n lippulaiva ja uusi perusvolkkari. Yhdeksässä vuodessa infotainmentin ja ajotietokoneen ominaisuudet oli saatu siirrettyä lippulaivasta perusautoon melkein sellaisenaan, ja tämä oli normaali kehitystahti. Isoin innovaatio viimeisen 20 vuoden aikana on ollut päästöhuijaus? (V***ttaa varmaan lopun ikää että tuli ostettua diesel-golf).

Ei tuollainen kulttuuri muutu yön yli. Ei ole varmuutta että muuttuu riittävästi ja ajoissa.

Eräs T:llä alkava (vinkki: ei Toyota) autovalmistaja on tuonut ihan eri ambitiotason ja aidosti leanin kehityssyklin autojen valmistamiseen. Jos vertaa tuohon vanhaan VAG:n tapaan kehittää, niin verratkaa missä T oli 9 vuotta sitten. Annan 90% todennäköisyyden ettet ollut kuullut koko merkistä! Jännä miettiä että mitenkäs 9 vuoden päästä? Osa valmistajista pystyy tähän mukautumaan ja ne joilla ei ole tuota historian painolastia ovat tietysti paremmassa asemassa muuttumaan.

Onnea matkaan dinosauruksille. Jälki näkyy jo näissä 20 ke ylihintaisissa ja ominaisuuksiltaan keskeneräisissä tuotteissa. Kyllä nämä ovat Nokia mobile phonesin polulla, autoilla on vaan vähintään 5 kertaa pitempi elinkaari, niin tuho on hitaampi.
 
Viimeksi muokattu:
Unohdit huonon poropietarin softan olemattomalla tuella ja toimivan Android Automotiven teoriassa vuosien tuella. Tämä on kanssa yksi tärkeä tekijä sähkäreissä.

Tää hyvä pointti. Oma fiilis jotakuinkin sama.

Mielenkiintoista nähä miten nää sähkärimarkkinat muuttuu seuraavien vuosien aikana. Kuitenkin aika paljon helpompi ja halvempi näitä näyttäisi olevan valmistaa kuin tehokkaita polttiksia.
 
Eräs T:llä alkava (vinkki: ei Toyota) autovalmistaja on tuonut ihan eri ambitiotason ja aidosti leanin kehityssyklin autojen valmistamiseen. Jos vertaa tuohon vanhaan VAG:n tapaan kehittää, niin verratkaa missä T oli 9 vuotta sitten. Annan 90% todennäköisyyden ettet ollut kuullut koko merkistä! Jännä miettiä että mitenkäs 9 vuoden päästä?
T pojilta vuodetty dokumentaatio
R-C.jpg
 

Toivottavasti EU lätkäisee tuntuvat maksut myös Volvon, Polestarin ja Teslan kiinasta tuomille ajoneuvoille. Tämähän oli odotettavissa, ja tulee 100% varmuudella tapahtumaan sillä EU:n isot maat ei anna kiinalaisten viedä mantereen automarkkinoita.
Oikeampi ratkaisu olisi kyllä VW / Stellantis pomojen pamputtaminen kunnes oppivat myymään sähköautoja kilpailukykyisillä hintalapuilla.
 
Softasta. Omassa käytössä ID.5 softa:
+ Esilämmitys ajastettuna tai etänä napistä päälle, toimii
+ Android auto toimii langattomana ja se on ainoa softa mitä oikeasti käytän
+ Reittiohjeet näkyy kojetaulussakin vaikka käyttää wazea tai mapsiä.
+ Ilmastointi, penkilämmitys, ratinlämmitys yms toimii ihan riittävän hyvin ruudulta.
- AA Käynnistyy hitaasti, menee 30sec lähdöstä.
- Akun esilämmitys puuttuu.

En siis keksi mitään isoa vikaa tuon vikan kohdan lisäksi. OMASSA käytössä. 3.2 päivitys pitäisi käydä hakemassa niin saisi kulutuksen näkymään kojelaudassa, mutta eipä ole tullut jaksettua.

Eli summattuna, mulle on käytännössä ihan sama mikä softa noissa autoissa on, kunhan on android auto langattomana.
 
Eräs T:llä alkava (vinkki: ei Toyota) autovalmistaja on tuonut ihan eri ambitiotason ja aidosti leanin kehityssyklin autojen valmistamiseen. Jos vertaa tuohon vanhaan VAG:n tapaan kehittää, niin verratkaa missä T oli 9 vuotta sitten. Annan 90% todennäköisyyden ettet ollut kuullut koko merkistä! Jännä miettiä että mitenkäs 9 vuoden päästä?

Hetkonen, hetkonen sano Putkonen....

On tietysti normaalia, että kun aletaan tekemään täysin uudella ajatuksella autoja ensimmäistä kertaa, ensimmäinen hyppäys on suuri . Mutta sitä sen jälkeen on tapahtunut ? 9 vuotta Inkrementaalisia muutoksia, ja jopa sellaisia joita tavallinen autonkäyttäjä ei edes huomaa / tiedä. Esim Model S on edelleen minulle suurin piirtein sama auto joka vieläpä näyttää hyvin paljon samalta kuin 9 vuotta sitten. Tämäkö on sitä huimaa kehitystä ? Monet muutokset on tietoisesti tehty puhtaasti kustannussäästömielessä, joten ne eivät mielestäni ole välttämättä kaikille mieluisia. Iso osa muutoksista on tapahtunut piilossa, joita käyttäjä ei periaateessa huomaa.

Ei se Teslakaaan siis syydä uusia innovaatiota jatkuvasti, joilla olisi tavalliselle autonkäyttäjälle oikeasti merkitystä. Ollaan jo maturaatiovaiheessa.

On normaalia, että ensin on se Breakthrough, jonka jälkeen alkaa huima kasvu ja se inkrementaalisen kehittämisen vaihe seuraa väistämättä. Classinen S -kurvi teknologiakehityksessä. Ei siis sinällään mitään uutta ja mullistavaa mitä nyt tapahtuu.

1694677567201.png
 
Suurin ongelma dinosaurus-valmistajille on kulttuurin jämähdys.

Vuosikymmeniä on voitu valmistaa minimaalisesti kehittyviä autoja. Vähän uutta muovia ja sama p***a eri paketissa. Mulla oli aikoinaan samaan aikaan 9 vuotta vanha VAG:n lippulaiva ja uusi perusvolkkari. Yhdeksässä vuodessa infotainmentin ja ajotietokoneen ominaisuudet oli saatu siirrettyä lippulaivasta perusautoon melkein sellaisenaan, ja tämä oli normaali kehitystahti. Isoin innovaatio viimeisen 20 vuoden aikana on ollut päästöhuijaus? (V***ttaa varmaan lopun ikää että tuli ostettua diesel-golf).

Ei tuollainen kulttuuri muutu yön yli. Ei ole varmuutta että muuttuu riittävästi ja ajoissa.

Eräs T:llä alkava (vinkki: ei Toyota) autovalmistaja on tuonut ihan eri ambitiotason ja aidosti leanin kehityssyklin autojen valmistamiseen. Jos vertaa tuohon vanhaan VAG:n tapaan kehittää, niin verratkaa missä T oli 9 vuotta sitten. Annan 90% todennäköisyyden ettet ollut kuullut koko merkistä! Jännä miettiä että mitenkäs 9 vuoden päästä? Osa valmistajista pystyy tähän mukautumaan ja ne joilla ei ole tuota historian painolastia ovat tietysti paremmassa asemassa muuttumaan.

Onnea matkaan dinosauruksille. Jälki näkyy jo näissä 20 ke ylihintaisissa ja ominaisuuksiltaan keskeneräisissä tuotteissa. Kyllä nämä ovat Nokia mobile phonesin polulla, autoilla on vaan vähintään 5 kertaa pitempi elinkaari, niin tuho on hitaampi.

Näin juuri. Parasta sähköautoissa on ollut valmistajien ravistelu. Vanhat merkit eivät ole koskaan tehneet parasta mahdollista autoa vaan on eri malleja, eri varustetasoja sekä vielä lisävarustelistan rustaamista. Silti on mahdollista ettet saa edes kunnon penkkejä autoosi suorituskyvystä nyt puhumattakaan.

Vaikeeta on noilla vanhoilla merkeillä nyt:


Puhuvat vielä 43k€ hinnasta sisäänheittohintana. Kuka hullu ostaa tuon 43k€ kun samalla rahalla saa kaikin puolin paremman Polestar 2sen?

Tekisivät parempia ja halvempia autoja. Turha jonkun Stellantis groupin valittaa tilannetta.
 
Itse kun vertailin EX30 ja ID3 välillä, niin käytännössä samaan hintaan ois saanut n 200 hevosvoimaa takavedolla vs. 430 nelivedolla. Suunnilleen samat varusteet ja kokoluokka kummassakin.
Mitä oon puheista ymmärtänyt, niin ID.3 on kyllä tilava perheauto EX30 verrattuna. En ole EX30:stä livenä nähnyt, mutta ID.3:n kyytiin mahtuu nelihenkinen perhe matkatavaroineen ja rattaineen. EX30 ilmeisesti varsinkin takapenkkien osalta ahdas, kontti noin 100l pienempi.
 
Silti on mahdollista ettet saa edes kunnon penkkejä autoosi suorituskyvystä nyt puhumattakaan.

Oliko tämä siis valitus Teslaa kohtaan, vai mihin tämä nyt on kohdistettu? Ensin puhut vanhoista merkeistä ja sitten otat esimerkkinä penkit, jotka vanhoilla merkeillä nimenomaan on kunnossa ja "uudella" (Teslalla) ei. Kai tiesit ettei Tesla tarjoa mitään penkkivaihtoehtoja edes rahalla, vaan saat sen halvimman ja heikoimman perusvaihtoehdon ainoastaan?
 
Puhuvat vielä 43k€ hinnasta sisäänheittohintana. Kuka hullu ostaa tuon 43k€ kun samalla rahalla saa kaikin puolin paremman Polestar 2sen?

Tai samaan hintaan jos farkkua haluaa saa MG5 hinnat alkaen 29900€ ja maks. varusteilla 34900€. Stellantis on niin hävinnyt tämän pelin täysin utopistisella hinnoittelupolitiikallaan.
 
T pojilta vuodetty dokumentaatio
Tällaisia on varmasti levitelty viimeset 9 vuotta dinosaurusten sisäpiireissä ja jatkettu osin vanhaan malliin. "Muutos? Mulla ois tää defenssi!"

Olen ollut polttomoottorivalmistajalla töissä, ja siellä osa seniorimmasta organisaatiosta reagoi sähköiseen murrokseen niin että "kyllä näissä vanhoissa huollettavaa riittää siksi aikaa että ehdin eläkkeelle..." Radikaali muutos ON vaikeaa.

Hetkonen, hetkonen sano Putkonen....

On tietysti normaalia, että kun aletaan tekemään täysin uudella ajatuksella autoja ensimmäistä kertaa, ensimmäinen hyppäys on suuri . Mutta sitä sen jälkeen on tapahtunut ? 9 vuotta Inkrementaalisia muutoksia, ja jopa sellaisia joita tavallinen autonkäyttäjä ei edes huomaa / tiedä. Esim Model S on edelleen minulle suurin piirtein sama auto joka vieläpä näyttää hyvin paljon samalta kuin 9 vuotta sitten. Tämäkö on sitä huimaa kehitystä ? Monet muutokset on tietoisesti tehty puhtaasti kustannussäästömielessä, joten ne eivät mielestäni ole välttämättä kaikille mieluisia. Iso osa muutoksista on tapahtunut piilossa, joita käyttäjä ei periaateessa huomaa.

Ei se Teslakaaan siis syydä uusia innovaatiota jatkuvasti, joilla olisi tavalliselle autonkäyttäjälle oikeasti merkitystä. Ollaan jo maturaatiovaiheessa.

On normaalia, että ensin on se Breakthrough, jonka jälkeen alkaa huima kasvu ja se inkrementaalisen kehittämisen vaihe seuraa väistämättä. Classinen S -kurvi teknologiakehityksessä. Ei siis sinällään mitään uutta ja mullistavaa mitä nyt tapahtuu.
Olen purkanut aikanaan lähes atomeiksi 2014 mallisen Model S ja 2017 mallisen Model S, ja niiden valmistamisessa ja yksityiskohdissa on paljon eroa etenkin jos vertaa dinosaurus-merkkien vuosimallieroihin. Tietotekniikka ja softa on myös hypännyt tuossa välissä - ja sen jälkeen - aimo hypyn. Uutta mallia tuskin tulen purkamaan, mutta Sandy Munron youtube-kanavaa seuraamalla saa maallikkokin hyvän kuvan siitä mikä kehittyy peltien alla. Se että auto näyttää samalta ulkoa on pelkkä tunneasia ja tietoinen valinta. Viimeisimmässä päivityksessä suurinta osaa ulkopeltejäkin modattiin, joten samalla kustannuksella sen olisi voinut muuttaa melkein miksi vain. Mutta ei 911 Porscheakaan muuteta paljoa. Harva tajuaa vieläkään kuinka klassisesta autosta on kyse.

Hintojen alaspäin painaminen on nimenomaan se mikä toteuttaa ko. valmistajan strategian ja mission. Mikä ei ole "säilytä status quo ja maksimoi kate". Jos ei tiedä mikä se oikeasti on, niin ei pysty analysoimaan miten ko. firma toimii. Hintojen alaspäin painaminenhan on se vaikein temppu mihin nämä dinot eivät pysty, joten miksi vähätellä sitä?

Seuraavan sukupolven malleja tuodaan kohta markkinoille. Loppuviimein kyse on siitä että kuka tietää mitä asiakkaat keskimäärin haluavat ja kykenee sen toimittamaan. iPhone vertaus toimii tässäkin. Itse en tykkää iPhoneista mutta ei se varmaan Applen kehitystä ole haitannut.

En ole edes T fani (etenkään Elon Muskin). Silti pitää tunnustaa faktat ja mitkä ovat ansiot huomioiden pitkä aikaväli (joka on vuosikymmeniä, itselläni on ollut autoja neljällä vuosikymmenellä ja viideltä vuosikymmeneltä). Tervetuloa uuden tekniikan pariin!
 
Oliko tämä siis valitus Teslaa kohtaan, vai mihin tämä nyt on kohdistettu? Ensin puhut vanhoista merkeistä ja sitten otat esimerkkinä penkit, jotka vanhoilla merkeillä nimenomaan on kunnossa ja "uudella" (Teslalla) ei. Kai tiesit ettei Tesla tarjoa mitään penkkivaihtoehtoja edes rahalla, vaan saat sen halvimman ja heikoimman perusvaihtoehdon ainoastaan?
Isossa kuvassa nämä kommentit ovat whataboutismia.

Katsokaa myyntilukuja ja niiden trendejä, ne eivät ole tunnepohjaisia.
 
Hintojen alaspäin painaminen on nimenomaan se mikä toteuttaa ko. valmistajan strategian ja mission. Mikä ei ole "säilytä status quo ja maksimoi kate". Jos ei tiedä mikä se oikeasti on, niin ei pysty analysoimaan miten ko. firma toimii. Hintojen alaspäin painaminenhan on se vaikein temppu mihin nämä dinot eivät pysty, joten miksi vähätellä sitä?


En vähättele, mutta en nosta jalustallekkaan (vielä). On hyvä tietysti muistaa, että Teslalla on sähköautoista iso etumatka, joten on hieman epäkorektia verrata sitä toimijoihin, jotka ovat tehneet vastaavia autoja vasta puolet ajasta ja moni vielä vähemmän aikaa. Ensin etumatka oli 9 vuotta, mutta ei se enään sitä ole. ( jos nyt etumatkasta voi aikayksiköissä ylipäätään puhua )

Myös uuden teknologian kustannusten vähentäminen noudattaa S käyrää. Ensin sadaan paljon isoja säästöjä kun teknologia skaalataan suurempaan mittakaavaan ja kehitetään tuotantoteknologioita ja tekniikkaa, sitten tämäkin hidastuu huomattavasti.

Dinofirmat ovat vaan aikajanalla eri vaiheessa tässä kehityksessä, kaikki sama tapahtuu heillä, vain vähän myöhemmin. Aivan varmasti. Kyse ei ole Teslan teknologiesta ylivoimaisuudesta vaan siitä, että ollaan sammalla S- käyrällä vaan eri vaiheessa. Kun maturaatiovaihe tulee, kaikki hidastuu ja dinot saavuttavat.

Tämä on hyvin yleismaailmallinen ilmiö kaikkien teknologioiden kanssa. Pystyykö Tesla tekemään jonkin uuden läpimurron, jolla etumatka säilyy, se on se iso kysymys ! Käsittääkseni mitään vastaava (distruptiivistä innovatiota ) ei ole vielä näköpiirissä. Muuten tilanne tasoittuu pakosti.

Teslahan on malliesimerkki distruptiivisesta pelurista, joka kuorii rahat kun muut vielä sutivat ja hakevat uutta kurssia. Tämä ei kuitenkaan ole ikuista, eikä tarkoita sitä, että tekijä olisi jotenkin ylivertainen competenssien suhteen. Olivat vain oikeassa paikassa, oikean aikaan, oikealla idealla, hieman yksinkertaistaen.
 
Mitä oon puheista ymmärtänyt, niin ID.3 on kyllä tilava perheauto EX30 verrattuna. En ole EX30:stä livenä nähnyt, mutta ID.3:n kyytiin mahtuu nelihenkinen perhe matkatavaroineen ja rattaineen. EX30 ilmeisesti varsinkin takapenkkien osalta ahdas, kontti noin 100l pienempi.

Tämä varmasti totta. Itsellä perustui lähinnä kuviin mitä oon kattonu ja kun kävin eilen katsomassa tota EX30:stä niin toi ID3:n takakontti ei vaikuta mitenkään järkyttävän paljon isommalta tai paremmalta.
 
Isossa kuvassa nämä kommentit ovat whataboutismia.

Ei, kärpäsiäkin on miljardeja joten paska on hyvää. Mutta valitus koski nimenomaan penkkejä vanhoilla valmistajilla, joten miten ihmeessä tämä kommenttisi taas liittyi mihinkään? Halvan auton penkit on oltava parempia, koska niitä myydään enemmän?
 
Oliko tämä siis valitus Teslaa kohtaan, vai mihin tämä nyt on kohdistettu? Ensin puhut vanhoista merkeistä ja sitten otat esimerkkinä penkit, jotka vanhoilla merkeillä nimenomaan on kunnossa ja "uudella" (Teslalla) ei. Kai tiesit ettei Tesla tarjoa mitään penkkivaihtoehtoja edes rahalla, vaan saat sen halvimman ja heikoimman perusvaihtoehdon ainoastaan?

Puhun vanhoista ei sähköautomerkeistä. En ymmärrä miten tuosta jonkun toisen käsityksen voi saada. Ei tarvitse ottaa myöskään asioita niin kirjaimellisesti. Varmaan on jossain vanhassa polttismerkin autossa paremmat peruspenkit kun Teslassa mutta isommassa kuvassa mielestäni näiden uusien sähköautomerkkien mukaan tulemisen myötä perusautot ottivat isoja askeleita eteenpäin.
 
En vähättele, mutta en nosta jalustallekkaan (vielä). On hyvä tietysti muistaa, että Teslalla on sähköautoista iso etumatka, joten on hieman epäkorektia verrata sitä toimijoihin, jotka ovat tehneet vastaavia autoja vasta puolet ajasta ja moni vielä vähemmän aikaa. Ensin etumatka oli 9 vuotta, mutta ei se enään sitä ole. ( jos nyt etumatkasta voi aikayksiköissä ylipäätään puhua )

Myös uuden teknologian kustannusten vähentäminen noudattaa S käyrää. Ensin sadaan paljon isoja säästöjä kun teknologia skaalataan suurempaan mittakaavaan ja kehitetään tuotantoteknologioita ja tekniikkaa, sitten tämäkin hidastuu huomattavasti.

Dinofirmat ovat vaan aikajanalla eri vaiheessa tässä kehityksessä, kaikki sama tapahtuu heillä, vain vähän myöhemmin. Aivan varmasti. Kyse ei ole Teslan teknologiesta ylivoimaisuudesta vaan siitä, että ollaan sammalla S- käyrällä vaan eri vaiheessa. Kun maturaatiovaihe tulee, kaikki hidastuu ja dinot saavuttavat.

Tämä on hyvin yleismaailmallinen ilmiö kaikkien teknologioiden kanssa. Pystyykö Tesla tekemään jonkin uuden läpimurron, jolla etumatka säilyy, se on se iso kysymys ! Käsittääkseni mitään vastaava (distruptiivistä innovatiota ) ei ole vielä näköpiirissä. Muuten tilanne tasoittuu pakosti.

Teslahan on malliesimerkki distruptiivisesta pelurista, joka kuorii rahat kun muut vielä sutivat ja hakevat uutta kurssia. Tämä ei kuitenkaan ole ikuista, eikä tarkoita sitä, että tekijä olisi jotenkin ylivertainen competenssien suhteen. Olivat vain oikeassa paikassa, oikean aikaan, oikealla idealla, hieman yksinkertaistaen.

Näetkö jonkun tulevaisuuden kehityskulun jossa VW saa nämä 20ke liian kalliit autot, joita ei tuoteta tarpeeksi nopeasti ja jotka tehdään tappiolla, jotenkin voittajiksi?

Tesla painaa luultavasti tuon nyt 42ke maksavan auton kohti 25ke, euro eurolta. Ja se on se temppu.
 
Puhun vanhoista ei sähköautomerkeistä. En ymmärrä miten tuosta jonkun toisen käsityksen voi saada. Ei tarvitse ottaa myöskään asioita niin kirjaimellisesti. Varmaan on jossain vanhassa polttismerkin autossa paremmat peruspenkit kun Teslassa mutta isommassa kuvassa mielestäni näiden uusien sähköautomerkkien mukaan tulemisen myötä perusautot ottivat isoja askeleita eteenpäin.

Penkkien laatu ei kyllä mielestäni ole viime vuosina mennyt hirveästi eteenpäin, voisi sanoa jopa taaksepäin materiaalien suhteen. Vanhat "ei-sähköautomerkit", onko yhtään valmistajaa jolta ei sähköautoa löydy johon viittasit? Lamborghini? Uskoisin Lambon penkin olevan parempi kuin Teslan muovipenkin, kuulostaisi omituiselta muuten. Jos taas viittasit tyyliin Volkswagen, niin heiltä on saanut parempaa penkkiä jo vuosikymmeniä kuin mitä voit rahallakaan ostaa uuteen Teslaan, joten mikä tässä nyt on ongelma? Perus Golffiin saa tilattua Nappanahkaistuimet kunnon säädöillä, kalleimpaan Model S malliin saa Lenita Airiston kumipöksyistä tehdyn jakkaran jossa ei voi edes reisitukea säätää vaikka kuinka maksaisi.

Ei pahalla, mutta tämä on nimenomaan asia, jossa perinnevalmistajat ovat vuosikymmeniä edellä nykytulijoita.
 
Näetkö jonkun tulevaisuuden kehityskulun jossa VW saa nämä 20ke liian kalliit autot, joita ei tuoteta tarpeeksi nopeasti ja jotka tehdään tappiolla, jotenkin voittajiksi?

Näen. VW tarjoaa nykyisinkin Kiinassa ID3:sta melkein puolella hinnasta siitä, mitä Tesla kykenee halvimman myymään siellä. Kyse on lähinnä, miten se saisi tuotettua Euroopassakin noin halvalla kyseisiä autoja.
 
Teslassa mutta isommassa kuvassa mielestäni näiden uusien sähköautomerkkien mukaan tulemisen myötä perusautot ottivat isoja askeleita eteenpäin.
Täsmennätkö hieman ? Perusauto = polttomoottoriauto vai Perusauto = dino valmistajan sähköauto ?

Näetkö jonkun tulevaisuuden kehityskulun jossa VW saa nämä 20ke liian kalliit autot, joita ei tuoteta tarpeeksi nopeasti ja jotka tehdään tappiolla, jotenkin voittajiksi?
Saman kehityspolun mitä Tesla on jo tehnyt ?

Tuon lauseesi voi tulkita myös niin, että et usko että esim VW saa autotuotantoaan enään ikinä kuntoon/kannattavaksi ? Miksi eivät saisi tai mikä tämän estäisi ?

Eikä ole pitkääkään aikaa kun Tesla kamppaili katteiden kanssa. Taistelivat samojen ongelmien kanssa kuin dinot nyt.
 
Täsmennätkö hieman ? Perusauto = polttomoottoriauto vai Perusauto = dino valmistajan sähköauto ?
Perusauto eli auto minkä voi ostaa. Ei musta missään Porsche Carrerassa ole mitään vikaa koskaan ollut niin suorituskyvyn tai vaikka penkkien osalta mutta eipä sellasta perusjamppa voi ostaa.
 
Perusauto eli auto minkä voi ostaa. Ei musta missään Porsche Carrerassa ole mitään vikaa koskaan ollut niin suorituskyvyn tai vaikka penkkien osalta mutta eipä sellasta perusjamppa voi ostaa.
Ok. Mutta mitä isoja askeleita perusautot nyt ottivat eteenpäin ?
 
En siis keksi mitään isoa vikaa tuon vikan kohdan lisäksi. OMASSA käytössä. 3.2 päivitys pitäisi käydä hakemassa niin saisi kulutuksen näkymään kojelaudassa, mutta eipä ole tullut jaksettua.

Eikö ne vieläkään tule langattomasti?
 
Ei musta missään Porsche Carrerassa ole mitään vikaa koskaan ollut niin suorituskyvyn tai vaikka penkkien osalta mutta eipä sellasta perusjamppa voi ostaa.

Taitaa alkaa hinnat miljoonasta (+verot Suomeen) jos tarkoitat siis Carrera GT:tä. Penkeistä en osaa sanoa mutta ilmeisesti häviää hieman Teslan nopeille malleille kiihtyvyydessä.
 
Penkeistä en osaa sanoa mutta ilmeisesti häviää hieman Teslan nopeille malleille kiihtyvyydessä.

Voi olla, tosin Porschea ei hankita 0-100kmh kiihdyttelyyn. On silti nopeampi Nyrrellä kuin yksikään Tesla, joskaan senkin merkitys on olematon.

Tuo e2008 hinnoittelu on täysin posketon mutta demarimallit vielä tuloillaan, siellä on pakko päästä johonkin 35-37k haarukkaan jos haluaa mitään myydä.
 
Briteissä näyttäisi uusi e-2008 Active olevan £36,5k (42,5 k€) 0% todellisella korolla ja kolmen vuoden huolloilla.

E-308 Allure £40k, 308PHEV £37,5k
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla, tosin Porschea ei hankita 0-100kmh kiihdyttelyyn. On silti nopeampi Nyrrellä kuin yksikään Tesla, joskaan senkin merkitys on olematon.
Porsche Carrera GT 7:28.710
Tesl Model S Plaid 7:25.231

Possulla jos haluaa viedä kuskin lisäksi 4 matkustajaa ja viikonlopun tavarat nyrren ympäri niin aika lienee melkein tunnin.

Ehkä Teslakin joskus julkaisee urheiluauton niin voidaan verrata.
 
Tesl Model S Plaid 7:25.231

Toki mutta tuo on sillä Track Packilla eli lisävaruste paketilla, vakiona kulkenut sen 7.30.xx.

Mutta ei tuolla tosiaan ole mitään merkitystä, sieltä löytyy Panameraa Plaid Track Packinkin edeltä jos haluaa perheen ja mökkitavarat mukaan, samalla saa aitoa premium-sisustaa ja vähän eritasoista laatua.
 
Toki mutta tuo on sillä Track Packilla eli lisävaruste paketilla, vakiona kulkenut sen 7.30.xx.

Mutta ei tuolla tosiaan ole mitään merkitystä, sieltä löytyy Panameraa Plaid Track Packinkin edeltä jos haluaa perheen ja mökkitavarat mukaan, samalla saa aitoa premium-sisustaa ja vähän eritasoista laatua.
Maalia voi aina siirtää kun huomaa olleensa väärässä.

Panamera ei kiinnosta.
 
Parkkihalliin rakennetaan latausinfraa ja samassa yhteydessä on mahdollista asentaa latauspistoke. Tarjoavat latauslaitteeksi Zaptec Prota ja sen hinta asennettuna on 1440 €.

Itsellä ei tällä hetkellä ole edes sähköautoa, mutta mietin silti, että laittaisin tuon samantien, jos laite ja hinta on ok - eli ovatko?

Meillä taloyhtiön 23 paikalle Zaptec oli vielä maaliskuussa 1800e/kpl, että on tuon hinta jo hieman pudonnut.

Päädyttiin silloin Defa Poweriin, jonka hankintahinta oli 800e/kpl ja mikäli ulkoista palveluntarjoajaa ei tarvitse, ei myöskään ole kuukausimaksuja.
Pitäisi olla Vehicle-to-Grid ja Plug&Charge yhteensopiva tosin tuo V2G varmaan vaatii jotain sähkökeskukseltakin..

Käsittääkseni eroina mitä ei zapteciin verrattuna osaa on ilmainen eSim (meillä wlan-yhteydellä) ja vaihekohtainen kuormantasaus

Mutta jos kysymys on että Zaptec nyt vai myöhemmin niin mikäli olette vielä saamassa ara-tukea laitteisiin, ottaisin nyt, mikäli ei, odottelisin vielä laturin hankinnan kanssa.
 
Saman kehityspolun mitä Tesla on jo tehnyt ?

Tuon lauseesi voi tulkita myös niin, että et usko että esim VW saa autotuotantoaan enään ikinä kuntoon/kannattavaksi ? Miksi eivät saisi tai mikä tämän estäisi ?

Tämä homma taputeltiin jo silloin kun Model 3 valmistus kääntyi kassavirtapositiiviseksi ja tulevaisuuden suunnitelmien rahoitus varmistui. Eli noin 2018.

VW keskittyi silloin tulevaisuuden kiistämiseen ja powerpoint-esityksiin. Ja toki moni muukin dinosaurus.

Ainoa mikä pelastaa on too big to fail -asema saksassa. Regulaatiota ja protektionismia luvassa. Valmistautukaa maksamaan Saksan autoteollisuuden bailout ja tuontitulleja.
 
Maalia voi aina siirtää kun huomaa olleensa väärässä.

Panamera ei kiinnosta.

Niin tunnutte tekin siirtävän maalia. Kukaan ei puhunut carrera gt:stä, oli pelkkä oletus että se on se. On myös muita nopeampia carreroita kuin yli miljoonan maksava GT.
 
Niin tunnutte tekin siirtävän maalia. Kukaan ei puhunut carrera gt:stä, oli pelkkä oletus että se on se. On myös muita nopeampia carreroita kuin yli miljoonan maksava GT.
Vastaus, jossa uhottiin porssen (nolosti katteettomasta) ylivoimaisuudella nyrrellä, oli viestiin jossa nimenomaan puhuttiin Carrera GT:stä.

Museoautoista voi keskustella niille kuuluvissa ketjuissa.
 

Tämä homma taputeltiin jo silloin kun Model 3 valmistus kääntyi kassavirtapositiiviseksi ja tulevaisuuden suunnitelmien rahoitus varmistui. Eli noin 2018.

VW keskittyi silloin tulevaisuuden kiistämiseen ja powerpoint-esityksiin. Ja toki moni muukin dinosaurus.

Ainoa mikä pelastaa on too big to fail -asema saksassa. Regulaatiota ja protektionismia luvassa. Valmistautukaa maksamaan Saksan autoteollisuuden bailout ja tuontitulleja.
Luitko edes uutista, jonka linkkasit :D Aikalailla 0 asiaa liittyy Teslan tekemisiin, miksi supistavat väkeä.

Teslan katteethan ovat menneet jyrkkää pulkkamäkeä jo kvartaalista toiseen ja rahaa syydetään ties mihin tehtaaseen vailla huolta huomisesta. Autot menee kaupaksi vaan hintoja julmetusti polkemalla, lisäkapasiteettikin vielä pitäisi myydä voitolla markkinoille. Akkutehdas tuottaa jotain puolikelpoista, kaikki uudet automallit myöhässä vuosia. Autot jo naurettavan karsittuja. Ei backup plania. Volkkari taas myy polttiksia sähköautojen hidastumisen ajan ja katteet nousee varsinkin kulujen leikkauksien ansiosta. Kate jo nyt ihan ok. Fooruminörtit huolissaan myynnistä, kun kartta ei ole ultrasmooth sormella heiluttaessa. Olisin kyllä enemmän huolissani Teslan rotkoon ajamisesta kuin yrityksestä, joka on ehtinyt nähdä monenmoista lamaa ja muuta. Iso kassa antaa jarruvarjoa tiputuksen, mutta voi se silti sattua Elonia pahasti vielä leukaan.
 

Toivottavasti EU lätkäisee tuntuvat maksut myös Volvon, Polestarin ja Teslan kiinasta tuomille ajoneuvoille. Tämähän oli odotettavissa, ja tulee 100% varmuudella tapahtumaan sillä EU:n isot maat ei anna kiinalaisten viedä mantereen automarkkinoita.
Uhka vai mahdollisuus: Ostaa nyt "halpa" kiinalainen ja luottaa, että maahantuonti ja huolto säilyy vaikka hinnat nousisivat reippaasti.
Tämä sähköautojen valmistuskustannus poikkeaa radikaalisti polttisajoista esim Polo, Golf, Passat. Polossa 1.0l moottori, kevyt kori, hepposet jarrut, halpa vaihdelaatikko, jne. Golf isompi moottori, isommat jarrut, tukevampi runko, parempi laatikko, jne. Passat taas kaikkea lisää. Ja tästä tuli reilut hintaerot kokoluokkien välillä.

Sähköautot ID.3,4,5(,7) -Samat rungot, moottori, jarrut jne. Ainoa ero tulee pellin määrästä, joka on halpaa. Siksi nää kaikki on käytännön samanhintaisia samoilla varusteilla. Ei enää ole mitään mikä selittäisi hintaeroja mallien välillä. Samahan on Teslalla 3 ja Y. Erot valmistuskustannuksissa on marginaalisia, joten hintaerokin on pieni.

Se että lähtötaso VW:llä on liian korkeella on totta. Pitäisi olla Bornin nykyhinnat se lähtötaso, niin myisi. ID.3 35k€ 4/5 38k€ ja 7 45k€
Eiköhän nuo reilut hintaerot eri luokkien välillä ole myös asteittain paranevaa katetta valmistajalle. Muistan myös lukeneeni tästä joskus taannoin TL/TM/joku muu lehti, eli lähdettä en löydä.
 
Tämä homma taputeltiin jo silloin kun Model 3 valmistus kääntyi kassavirtapositiiviseksi ja tulevaisuuden suunnitelmien rahoitus varmistui. Eli noin 2018.
Eihän tällä ole emitään tekemistä esim VW kanssa. Raha taloon tulee edelleen polttiksista ja tiesivät todennäköisesti jo silloin että sähköautojen valmistus ei ole kannatttavaa heille. Miksi siis aloittaa sitä liian aikaisin?

Firman etuja ovat vaan ajatelleet. Ja eihän sähköauto isossa mittakaavassa ole vielä mikään kansanauto. Liian kallis edelleen suurimmalla osalle ihmisistä. Myös Tesla. Sitten iso murros alka tapahtua kun hankintahinta alkaa olemaan samoissa polttisten kanssa.
 
Tässä kun puhuttu siitä että miten Tesla ja kiinalaiset valmistajat voi polkea hintoja, eikä muut perinteiset automerkit pysty vastaamaan samalla tavalla.
Oma kutina on että perinteiset automerkit on nyt helisemässä vuosikymmeniä hiljalleen tapahtuneen alihankkijatilkkutäkin kanssa.

Tesla ja kiinalaiset on enemmän mallilla että kaikki tehdään omassa talossa niin pitkälle kuin mahdollista, mikä mahdollistaa omatoimisen tehokkaan kulurakenteen muokkaamisen. Vaikka vaatiikin alussa isommat investoinnit kuin ulkoa hankkiminen.
Kiinalainen tapa on ostaa alkuun ulkoa, tutkia miten se ulkopuolinen asian tekee ja siirtää se toiminta sitten taloon sisälle ja potkaista ulkoistus pellolle.

Kun taas perinteinen autovalmistaja joka on ulkoistuskiimassaan ulkoistanut ihan kaiken alihankkijoille ja alihankkijan alihankkijoille, ei pysty hallitsemaan kulurakennetta niin joustavasti. Jos kriittiset alihankkijat ilmoittaa että nyt niiden palvelu maksaakin 20% enemmän kuin viimevuonna, niin jos talolla ei ole vastaavaa toista alihankkijaa tai omaa tuotantoa niin ei auta kuin imeä peukkua ja maksaa.

Mutta perinteisetkin autovalmistajat on nyt (toivottavasti) heräämässä tähän, ja alkavat petraamaan toimintaa.
 
No jos kiinalaiset ovat kaiken muunkin tuotannon ottaneet haltuun niin miksei sähköautotkin. Täällä sain aika paljon vittuilua noin vuosi sitten kun ennustin että näin tulee tapahtumaan. Nyt samat kaverit varmaan selaavat MG:n esitteitä pippeli pystyssä :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom