En vähättele, mutta en nosta jalustallekkaan (vielä). On hyvä tietysti muistaa, että Teslalla on sähköautoista iso etumatka, joten on hieman epäkorektia verrata sitä toimijoihin, jotka ovat tehneet vastaavia autoja vasta puolet ajasta ja moni vielä vähemmän aikaa. Ensin etumatka oli 9 vuotta, mutta ei se enään sitä ole. ( jos nyt etumatkasta voi aikayksiköissä ylipäätään puhua )
Myös uuden teknologian kustannusten vähentäminen noudattaa S käyrää. Ensin sadaan paljon isoja säästöjä kun teknologia skaalataan suurempaan mittakaavaan ja kehitetään tuotantoteknologioita ja tekniikkaa, sitten tämäkin hidastuu huomattavasti.
Dinofirmat ovat vaan aikajanalla eri vaiheessa tässä kehityksessä, kaikki sama tapahtuu heillä, vain vähän myöhemmin. Aivan varmasti. Kyse ei ole Teslan teknologiesta ylivoimaisuudesta vaan siitä, että ollaan sammalla S- käyrällä vaan eri vaiheessa. Kun maturaatiovaihe tulee, kaikki hidastuu ja dinot saavuttavat.
Tämä on hyvin yleismaailmallinen ilmiö kaikkien teknologioiden kanssa. Pystyykö Tesla tekemään jonkin uuden läpimurron, jolla etumatka säilyy, se on se iso kysymys ! Käsittääkseni mitään vastaava (distruptiivistä innovatiota ) ei ole vielä näköpiirissä. Muuten tilanne tasoittuu pakosti.
Teslahan on malliesimerkki distruptiivisesta pelurista, joka kuorii rahat kun muut vielä sutivat ja hakevat uutta kurssia. Tämä ei kuitenkaan ole ikuista, eikä tarkoita sitä, että tekijä olisi jotenkin ylivertainen competenssien suhteen. Olivat vain oikeassa paikassa, oikean aikaan, oikealla idealla, hieman yksinkertaistaen.