Niin siis VW-ryhmä on tehnyt hyvää tulosta polttiksilla, vaikka on toki sählännyt päästöjen kanssa ja maksellut isoja korvauksia, mutta perusbisnes on ollut hyvin kannattavaa. Siirryttäessä sähköautoihin tulee suuria investointi- ja tuotekehtiyskuluja, jotka painavat tuloksen pakosti pakkaselle ja myös katteet voivat kovassa kilpailutilanteessa notkahtaa, kun uudet pelurit hakevat markkinaosuuksia aggressiivisesti. Siksi aloitus ja siirtyminen voi olla vaikeaa, vaikka riskinotto voisikin kannattaa tulevaisuudessa.
Nyt muuten VW vähentää väkeä Euroopan suurimmassa sähköautotehtaassa, koska sähkäreiden kysyntä on hiipunut Euroopassa. Sinänsä esim. juuri VW ei ole mikään pikkutekijä sähkärimarkkinoilla, eli se on Euroopassa myytyjen sähköautojen markkinajohtaja tänä vuonna ennen Teslaa ja Stellantista.