Yleistä keskustelua sähköautoista

Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, asiasta huomautettu aiemmin, foorumilla ei ole tarkoitus analysoida toisia käyttäjiä
Maalia voi aina siirtää kun huomaa olleensa väärässä.

Huomasin kyllä tämän viesteistäsi, jos haluat viisastella jonkun lisävarusteisen Plaidin hikisesti voittavan vm. 2004 auton niin argumenttisi ei ole kovin vahva.

EDIT: kun profiilikuvassa on Teslan kuva niin tietää ettei kannata keskustelua jatkaa sen pidemmälle.
 
No jos kiinalaiset ovat kaiken muunkin tuotannon ottaneet haltuun niin miksei sähköautotkin. Täällä sain aika paljon vittuilua noin vuosi sitten kun ennustin että näin tulee tapahtumaan. Nyt samat kaverit varmaan selaavat MG:n esitteitä pippeli pystyssä :D
Loydatko sita vanhaa viestiasi? Olisi kiva kayda katsomassa se vittuilu.
 
Tässä kun puhuttu siitä että miten Tesla ja kiinalaiset valmistajat voi polkea hintoja, eikä muut perinteiset automerkit pysty vastaamaan samalla tavalla.
Oma kutina on että perinteiset automerkit on nyt helisemässä vuosikymmeniä hiljalleen tapahtuneen alihankkijatilkkutäkin kanssa.

Tesla ja kiinalaiset on enemmän mallilla että kaikki tehdään omassa talossa niin pitkälle kuin mahdollista, mikä mahdollistaa omatoimisen tehokkaan kulurakenteen muokkaamisen. Vaikka vaatiikin alussa isommat investoinnit kuin ulkoa hankkiminen.
Kiinalainen tapa on ostaa alkuun ulkoa, tutkia miten se ulkopuolinen asian tekee ja siirtää se toiminta sitten taloon sisälle ja potkaista ulkoistus pellolle.

Kun taas perinteinen autovalmistaja joka on ulkoistuskiimassaan ulkoistanut ihan kaiken alihankkijoille ja alihankkijan alihankkijoille, ei pysty hallitsemaan kulurakennetta niin joustavasti. Jos kriittiset alihankkijat ilmoittaa että nyt niiden palvelu maksaakin 20% enemmän kuin viimevuonna, niin jos talolla ei ole vastaavaa toista alihankkijaa tai omaa tuotantoa niin ei auta kuin imeä peukkua ja maksaa.

Mutta perinteisetkin autovalmistajat on nyt (toivottavasti) heräämässä tähän, ja alkavat petraamaan toimintaa.

Tässä ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia. Oma valmistus on myös riski. Sitoo pääomaa aivan hemmetisti ja mitä sitten kun tulee taantuma tai myynnin ennusteet eivät toteudu. Kumpi adaptoituu paremmin markkinatilanteesen ?
Teslan tapa on vain vaihtoehtoinen tapa. Perinteiset autonvalmistajat ovat kulkenet jo tämän tien, mutta ovat heränneet (esim sirupula) myös siihen, että jotain omaa vois olla enemmän, jotta saatavuus voitaisiin varmistaa paremmin. Tietysti hankintaketju on loputon. Pitääkö loppupelissä omistaa kaivos tai öljynjalostamo jotta homma on riittävästi omissa käsissä ?

Jotenkin tuntuu aina näissä keskusteluissa, että maailma on hyvin mustavalkoinen. Joko on oikea tapa tehdä asioita tai sitten väärä. Harmaan sävyjä on loputtomasti siinä välissä, siellä ne oikea(t) tavat on. Ei koskaan liian jyrkissä tavoissa tai mielipiteissä.
 
Onhan Tesla jo muuttanut suunnitelmiaan siten että Meksikon tehdas kun nyt myöhästyy niin Teksas alkaa tuottamaan halvempaa mallia.

Tesla pelaa hinnalla jos ei kauppa käy lasketaan hintaa.
 
Ainoa ero tulee pellin määrästä, joka on halpaa.
Eiköhän autonvalmistajilla ihan perinteisesti ollut parempi kate isommissa autoissa, juuri mainitsemastasi syystä. Vaikka kalliit osat on käytännössä samat kuin pienemmässä, niin on se metrin pidempi silti reilusti kalliimpi.
 
Tässä kun puhuttu siitä että miten Tesla ja kiinalaiset valmistajat voi polkea hintoja, eikä muut perinteiset automerkit pysty vastaamaan samalla tavalla.
Oma kutina on että perinteiset automerkit on nyt helisemässä vuosikymmeniä hiljalleen tapahtuneen alihankkijatilkkutäkin kanssa.

Tesla ja kiinalaiset on enemmän mallilla että kaikki tehdään omassa talossa niin pitkälle kuin mahdollista, mikä mahdollistaa omatoimisen tehokkaan kulurakenteen muokkaamisen. Vaikka vaatiikin alussa isommat investoinnit kuin ulkoa hankkiminen.
Kiinalainen tapa on ostaa alkuun ulkoa, tutkia miten se ulkopuolinen asian tekee ja siirtää se toiminta sitten taloon sisälle ja potkaista ulkoistus pellolle.

Kun taas perinteinen autovalmistaja joka on ulkoistuskiimassaan ulkoistanut ihan kaiken alihankkijoille ja alihankkijan alihankkijoille, ei pysty hallitsemaan kulurakennetta niin joustavasti. Jos kriittiset alihankkijat ilmoittaa että nyt niiden palvelu maksaakin 20% enemmän kuin viimevuonna, niin jos talolla ei ole vastaavaa toista alihankkijaa tai omaa tuotantoa niin ei auta kuin imeä peukkua ja maksaa.

Mutta perinteisetkin autovalmistajat on nyt (toivottavasti) heräämässä tähän, ja alkavat petraamaan toimintaa.
Perinteisten valmistajien ongelma on myös se, että hyväkatteisesta liiketoiminnasta on vaikea siirtyä matalakatteiseen tai väliaikaisesti jopa tappiolliseen, mihin se väistämättä johtaa siirtymäaikana. Jollain Volkkari-konsernilla on varmasti aika paljon konservatiivisia osakkeenomistajia, jotka vaativat jatkuvaa hyvää tulosta.
 
Eihän tällä ole emitään tekemistä esim VW kanssa. Raha taloon tulee edelleen polttiksista ja tiesivät todennäköisesti jo silloin että sähköautojen valmistus ei ole kannatttavaa heille. Miksi siis aloittaa sitä liian aikaisin?

Firman etuja ovat vaan ajatelleet. Ja eihän sähköauto isossa mittakaavassa ole vielä mikään kansanauto. Liian kallis edelleen suurimmalla osalle ihmisistä. Myös Tesla. Sitten iso murros alka tapahtua kun hankintahinta alkaa olemaan samoissa polttisten kanssa.

Tämähän on aika analoginen Nokian kännykkätoimintojen kanssa. Koska peruspuhelimet ja symbian-luurit möivät ja tekivät voittoa, ei ollut kiire lähteä kosketusnäyttöpuhelinten markkinoille...

Markkinoilla on vaan tapana murroksen kohdalla muuttua nopeastikin. Ja kun kysyntä siirtyy, ja on jo isosti siirtynytkin, sähkiksiin, niin polttisautojen tekeminen voitollisesti on mahdotonta dino-valmistajille. Volyymit pienenevät, tehtaita ajetaan vajaalla kapasiteetilla, hintoja on pakko laskea jotta kauppa kävisi edes jotenkuten. Ja ei niiden sähkisten tekeminen muutu näille dino-valmistajille voitolliseksi vain siksi että polttisten myynti sakkaa, ei tietenkään.

Volkkarilla on ihan kohta käsillä se tilanne jossa sekä sähkikset, että myyntivolyymeiltään pudonneet polttikset tekevät tappiota. Ja silloin on konkurssi lähellä ilman Saksan valtion puuttumista asiaan.

Ja sähköauto todellakin on isossa mittakaavassa kansanauto, Model 3 maksaa saman verran kuin Toyota Corolla. Ja Model Y on maailman myydyin auto tänä vuonna.

Ja edullisempia, ja silti ominaisuuksiltaan hyviä, 25 tuhannen euron autoja on tulossa markkinoille piakkoin.
 
Vastaus, jossa uhottiin porssen (nolosti katteettomasta) ylivoimaisuudella nyrrellä, oli viestiin jossa nimenomaan puhuttiin Carrera GT:stä.

Museoautoista voi keskustella niille kuuluvissa ketjuissa.
No ihan nuo Possun 911 GT3 vetää yli puoli minuuttia kovempia aikoja. Että ihan turha noilla plaidin ajoilla sinällään keulia. Varsinkin kun nyrre sille sopii valtavan pitkine suorineen missä nuo tehot jyllää.
 
Perinteisten valmistajien ongelma on myös se, että hyväkatteisesta liiketoiminnasta on vaikea siirtyä matalakatteiseen tai väliaikaisesti jopa tappiolliseen, mihin se väistämättä johtaa siirtymäaikana. Jollain Volkkari-konsernilla on varmasti aika paljon konservatiivisia osakkeenomistajia, jotka vaativat jatkuvaa hyvää tulosta.
Eihän nuo katteet misään perus-golfeissa ole ikinä olleen "hyväkatteista", massasta raha tehdään voluumilla kuten Teslakin yrittää. Porschen katteet on ja säilyy hyvinä, mutta määrät pieniä. Samaahan tuo Teslakin simuloi eri malleilla, heidän ongelma on vaan halvan mallin vaihtoehto. Nyt yrittävät väkisin model 2 myöhästelyt korvata tekemällä kalliista mallista halvemman "väkivalloin". Kiinalaisilla aika avoin kenttä kiittää ja kuitata. Kärjistäen vilkkuviiksen asennus jo riittää pitkälle.
 
Tämähän on aika analoginen Nokian kännykkätoimintojen kanssa. Koska peruspuhelimet ja symbian-luurit möivät ja tekivät voittoa, ei ollut kiire lähteä kosketusnäyttöpuhelinten markkinoille...
Varmaan löytyy myös älypuhelin-startuppeja, jotka meni konkkaan kun ei ollut mitään muuta kuin suuri visio. Nokiaan vertaaminen on kyllä huvittavaa, kun monella tapaa Tesla on sähköautoalan Nokia ja kovaa vauhtia ajamassa seinään elleivät saa myyntiä pysymään tehdasinvestointeihin tehtyjen satsausten olettamalla kasvukäyrällä.

Sinällään alat ovat muutenkin ihan erilaisia, koska myyty autokanta antaa paljon enemmän ja pidempään tuloja kuin "kertakäyttökännykät". Rahoitus ja huolto ovat kunnon bisneksiä, joissa Tesla muistaakseni on vasta ihan alkutekijöissä. Rahoitustulot toki varmasti ovat nousussa.
 
Eihän nuo katteet misään perus-golfeissa ole ikinä olleen "hyväkatteista", massasta raha tehdään voluumilla kuten Teslakin yrittää. Porschen katteet on ja säilyy hyvinä, mutta määrät pieniä. Samaahan tuo Teslakin simuloi eri malleilla, heidän ongelma on vaan halvan mallin vaihtoehto. Nyt yrittävät väkisin model 2 myöhästelyt korvata tekemällä kalliista mallista halvemman "väkivalloin". Kiinalaisilla aika avoin kenttä kiittää ja kuitata. Kärjistäen vilkkuviiksen asennus jo riittää pitkälle.
Niin siis VW-ryhmä on tehnyt hyvää tulosta polttiksilla, vaikka on toki sählännyt päästöjen kanssa ja maksellut isoja korvauksia, mutta perusbisnes on ollut hyvin kannattavaa. Siirryttäessä sähköautoihin tulee suuria investointi- ja tuotekehtiyskuluja, jotka painavat tuloksen pakosti pakkaselle ja myös katteet voivat kovassa kilpailutilanteessa notkahtaa, kun uudet pelurit hakevat markkinaosuuksia aggressiivisesti. Siksi aloitus ja siirtyminen voi olla vaikeaa, vaikka riskinotto voisikin kannattaa tulevaisuudessa.

Nyt muuten VW vähentää väkeä Euroopan suurimmassa sähköautotehtaassa, koska sähkäreiden kysyntä on hiipunut Euroopassa. Sinänsä esim. juuri VW ei ole mikään pikkutekijä sähkärimarkkinoilla, eli se on Euroopassa myytyjen sähköautojen markkinajohtaja tänä vuonna ennen Teslaa ja Stellantista.
 
Loydatko sita vanhaa viestiasi? Olisi kiva kayda katsomassa se vittuilu.

Melkein 2500 viestiä (huh olenpa kirjoittanut, pitäiskö hankkia elämä) niin ei jaksa hakea. Pari-kolme vuotta sitten monet kirjoittivat etteivät ikinä osta sähkäriä (autoa)…näin se maailma muuttuu. Itse toivon että eurooppalaiset merkit/valmistajat pysyvät pelissä mukana mutta huonolta näyttää.

Siivosin tuossa yksi päivä kaappeja ja löytyi vähän käytetyt (puku)kengät jostain vuosituhannen vaihteesta. Ihmetys oli kova kun niissä luki Made in Austria.
 
Nyt muuten VW vähentää väkeä Euroopan suurimmassa sähköautotehtaassa, koska sähkäreiden kysyntä on hiipunut Euroopassa. Sinänsä esim. juuri VW ei ole mikään pikkutekijä sähkärimarkkinoilla, eli se on Euroopassa myytyjen sähköautojen markkinajohtaja tänä vuonna ennen Teslaa ja Stellantista.

Edelleenkin se kriittinen määrä ihmismassoja, joilla on varaa ostaa 50k autoja on melko rajallinen. Sähköautokiimassa ne ostaa toki ekana, mutta muilla ei varaa ole. En tiedä/muista mikä on keskimääräisen uuden auton hinta EU-alueella, mutta tuskinpa se mitään 40-50ke on? Korjatkaa toki. Plus se, et kilpailijoilta (eli oikeastaan Tesla) saa parempaa ja enemmän ja se toimii suurimmaksi osaksi.
 
Bard kertoo:
Uuden henkilöauton keskihinta Suomessa oli vuonna 2022 noin 36 600 euroa. Tämä on noin 7,8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Hintojen nousua selittää muun muassa inflaatio, raaka-aineiden hintojen nousu ja ladattavien autojen osuuden kasvu automyynnistä.

Ladattavien autojen keskihinta oli vuonna 2022 noin 50 000 euroa ja ladattavan hybridin noin 47 000 euroa. Polttomoottoriautojen hinnat olivat puolestaan keskimäärin noin 36 000 euroa.

Euroopassa uusien henkilöautojen keskihinta oli vuonna 2022 noin 37 000 euroa.
 
Hetkonen, hetkonen sano Putkonen....

On tietysti normaalia, että kun aletaan tekemään täysin uudella ajatuksella autoja ensimmäistä kertaa, ensimmäinen hyppäys on suuri . Mutta sitä sen jälkeen on tapahtunut ? 9 vuotta Inkrementaalisia muutoksia, ja jopa sellaisia joita tavallinen autonkäyttäjä ei edes huomaa / tiedä. Esim Model S on edelleen minulle suurin piirtein sama auto joka vieläpä näyttää hyvin paljon samalta kuin 9 vuotta sitten. Tämäkö on sitä huimaa kehitystä ? Monet muutokset on tietoisesti tehty puhtaasti kustannussäästömielessä, joten ne eivät mielestäni ole välttämättä kaikille mieluisia. Iso osa muutoksista on tapahtunut piilossa, joita käyttäjä ei periaateessa huomaa.

Toisena mikä jännästi tulee aina esiin tämän merkin kanssa on se, että ihan kohta tulee sitä ja tätä sekä toisena, että niin joo vanhemmissa malleissa oli ongelmana maalit, alusta jnejne, mutta nyt tämä tuore versio on ihan eri asia.

Olen aina välillä pollaillut noita Y LR:a ja nytkin kivasti uusia oli vielä alkuviikostakin hyvin tarjolla varastomalleilla alella ja hyvällä rahan hinnalla. Nyt pikkuhiljaa homma kääntynyt juurikin uuden puoleen, kun käytetyn kanssa pitäisi olla tarkkaan kartalla mistä linjalta minä hetkenä olisi auto tullut ja onko se millä raudalla, onko ollut mikä viikonpäivä ja kuun asento sekä koska on vaikka juuri alusta päivittynyt parempaan, mihin asti oli parkkitutkat mukana jne. Kun tämä tyyli ja bonuksena nopeat hinnoittelluliikkeet jatkuvat, ei ehkä kauheasti ole arvostusta käytettyjen markkinoilla. Taas noilla vanhoilla merkeillä on klassisen yllätyksetöntä, varmaa ja tylsää ja todennäköisesti se ID4 joka tuli 1,5v sitten linjalta on ihan samalla raudalla kuin nykypäivän eikä muutaman vuoden päästä käytettynä tarvitse paljon ihmetellä mitä on saamassa ja mistä auto on kotoisin. Se on just tasan samalla laadulla ja setillä huomattavasti pidemmän elinkaaren, jota en pidä mitenkään huonona asiana.
 
Niin siis VW-ryhmä on tehnyt hyvää tulosta polttiksilla, vaikka on toki sählännyt päästöjen kanssa ja maksellut isoja korvauksia, mutta perusbisnes on ollut hyvin kannattavaa. Siirryttäessä sähköautoihin tulee suuria investointi- ja tuotekehtiyskuluja, jotka painavat tuloksen pakosti pakkaselle ja myös katteet voivat kovassa kilpailutilanteessa notkahtaa, kun uudet pelurit hakevat markkinaosuuksia aggressiivisesti. Siksi aloitus ja siirtyminen voi olla vaikeaa, vaikka riskinotto voisikin kannattaa tulevaisuudessa.

Nyt muuten VW vähentää väkeä Euroopan suurimmassa sähköautotehtaassa, koska sähkäreiden kysyntä on hiipunut Euroopassa. Sinänsä esim. juuri VW ei ole mikään pikkutekijä sähkärimarkkinoilla, eli se on Euroopassa myytyjen sähköautojen markkinajohtaja tänä vuonna ennen Teslaa ja Stellantista.
Missä kohtaa sinä olet välttynyt huomaamasta, että VW on isosti jo vuosikausia investoinut sähköpuoleen ja eikä se missään tuloksessa ole näkynyt? Pakko se on niin olla, kun Elon on mennyt väittämään, että dinot kuolee? Nyt toki vielä pistivät lisäystä sähköpuolen investointiallokaatioon seuraavalle 5 vuodelle, mutta oleellisempi kysymys lienee muuttuuko kokonaisbudjetti. En löytänyt pikaisella googlella vastausta. Tuskin ainakaan merkittävää eroa ole, kun polttispuoli on hyytymässä kehityksessä ja kertoivat vaan 56% -> 68% allokaatiomuutoksesta. Luvut on toki isoja, kun iso firma. Ainoa miinuskuoppa tuloksessa VW:lla on ollut 2015 päästöskandaali ja silloinkin jättikorvauksista huolimatta eivät jääneet kuin 4 miljardia miinukselle.
 
Pakko se on niin olla, kun Elon on mennyt väittämään, että dinot kuolee?

Ehei, Hullu tiedemies (Musk) herätti dinot eloon. Ihan saman lailla kuin Jurrasic parkissa. Ei ole vieläkään ihmisillä asiaa Isla Nublarille. Onko sattumaa että Isla Nublar on suomeksi pilvinen saari ? Musk ja pilvi. :)
 
Kovasti on kyllä sähköautojen hinnat tulleet vuodessa alas.

Itsellä oli 2022 lokakuussa tarve saada 3-12 kk ajaksi auto käyttöön hullupösöä odotellessa ja ostin e208 hintaan 29000 € , pyyynnit oli tuolloin 32-34k€ vastaavilla.

Nyt tarve myydä tuo, ollut jonkun viikon nettiautossa 23,5k€ (halvin vuosimalliltaan) ilman kyselyitä. Kunto melkolailla virheetön.
Autovexistä tuli pari 19k€ tarjousta ja teinkin nyt kamuxin kanssa kaupat 21k€ hintaan.

Kai tuosta joku olisi tonnin enemmän maksanut odottelemalla.
 
Kovasti on kyllä sähköautojen hinnat tulleet vuodessa alas.

Itsellä oli 2022 lokakuussa tarve saada 3-12 kk ajaksi auto käyttöön hullupösöä odotellessa ja ostin e208 hintaan 29000 € , pyyynnit oli tuolloin 32-34k€ vastaavilla.

Nyt tarve myydä tuo, ollut jonkun viikon nettiautossa 23,5k€ (halvin vuosimalliltaan) ilman kyselyitä. Kunto melkolailla virheetön.
Autovexistä tuli pari 19k€ tarjousta ja teinkin nyt kamuxin kanssa kaupat 21k€ hintaan.

Kai tuosta joku olisi tonnin enemmän maksanut odottelemalla.
Ehkä hinnat tulleet alas mutta myös korotkin ovat nousseet.
 
Totta tämäkin, pidin tuon e208 korkoa isona, kun oli jotakin 3,5% luokkaa kuluineen.
Nyt taidetaan tarjota jo lähemmäs 10% korkoja vaihtoautoihin.
Tuokin ajaa alas näitä hintoja kun ei voi ostaa kallista kun ei kukaan ostaisi näillä koroilla.
 
Kovasti on kyllä sähköautojen hinnat tulleet vuodessa alas.

Itsellä oli 2022 lokakuussa tarve saada 3-12 kk ajaksi auto käyttöön hullupösöä odotellessa ja ostin e208 hintaan 29000 € , pyyynnit oli tuolloin 32-34k€ vastaavilla.

Nyt tarve myydä tuo, ollut jonkun viikon nettiautossa 23,5k€ (halvin vuosimalliltaan) ilman kyselyitä. Kunto melkolailla virheetön.
Autovexistä tuli pari 19k€ tarjousta ja teinkin nyt kamuxin kanssa kaupat 21k€ hintaan.

Kai tuosta joku olisi tonnin enemmän maksanut odottelemalla.

En nyt tiedä liittyykö tuo sähköautoon varsinaisesti mitenkään?
Ranskalaisilla on ollut tapana pudottaa aivan uskomattoman nopeasti arvonsa aina tähänkin mennessä.
 
On nää kyllä herkkiä olosuhteiden muutoksille. Pari sähköfillaria vetokoukkutelineessä niin motarikulutus 130-140 vauhdissa pomppasi 35-40 tasolle, eli lähes tuplaantui.
Bensa/diesel vehkeessä en usko että kulutus olisi 0,5l/100km enempää noussut.
 
On nää kyllä herkkiä olosuhteiden muutoksille. Pari sähköfillaria vetokoukkutelineessä niin motarikulutus 130-140 vauhdissa pomppasi 35-40 tasolle, eli lähes tuplaantui.
Bensa/diesel vehkeessä en usko että kulutus olisi 0,5l/100km enempää noussut.
Sähköautomiehistä toinen sanoi viime jaksossa, että tesla model 3 kulutus oli ollut iso kuomukärry perässä 22-23kwh/100km sekalaisessa ajossa, jossa mukana moottoritieajoa. Eli on tuossa energiapiheydessä ainakin vähän opittavaa vielä perinnevalmistajilla.
 
Sähköautomiehistä toinen sanoi viime jaksossa, että tesla model 3 kulutus oli ollut iso kuomukärry perässä 22-23kwh/100km sekalaisessa ajossa, jossa mukana moottoritieajoa. Eli on tuossa energiapiheydessä ainakin vähän opittavaa vielä perinnevalmistajilla.

Ei tuo vielä kerro mitään kun ei tiedä paljonko Tesla kuluttaa kärryn kanssa 130-140kmh vauhdissa.
 
Onhan nuo pari fillaria poikittain perässä varmasti reippaasti huonompi aerodynamiikaltaan ku kuomukärry.
 
Onhan nuo pari fillaria poikittain perässä varmasti reippaasti huonompi aerodynamiikaltaan ku kuomukärry.
Olisiko näin? Itse ajattelen vähän eri tavalla, mutta mitään faktaa ei ole kyllä tueksi heittää. Jotenkin ajattelisi ison kuomukärryn olevan todellista ”horroria” ilmanvastukselle.
 
Olisiko näin? Itse ajattelen vähän eri tavalla, mutta mitään faktaa ei ole kyllä tueksi heittää. Jotenkin ajattelisi ison kuomukärryn olevan todellista ”horroria” ilmanvastukselle.
Ei ole hajuakaan kumpi on pahempi, ne isot sähköfillarit kun poikittain siellä on vähänku joku jarruvarjo niin siksi ajattelin että on varmaan aika huono.

Ei tuo moottoritieajo aina ihan kerro koko totuutta. Onko se moottoritieajo 80kmh vai 140kmh? Tyhjänäkin todella raju ero kulutukseen.
 
Ei ole hajuakaan kumpi on pahempi, ne isot sähköfillarit kun poikittain siellä on vähänku joku jarruvarjo niin siksi ajattelin että on varmaan aika huono.

Ei tuo moottoritieajo aina ihan kerro koko totuutta. Onko se moottoritieajo 80kmh vai 140kmh? Tyhjänäkin todella raju ero kulutukseen.
100km/h ajosta kuulemma kyse. Mutta se mistä nämä rajut kulutuserot eri nopeuksissa johtuu autosta huolimatta, on sähköauton hyvä hyötysuhde. Näissä autoissa ei enää 70% moottorin tuottamasta tehosta häviä lämpönä ilmaan.
 
100km/h ajosta kuulemma kyse. Mutta se mistä nämä rajut kulutuserot eri nopeuksissa johtuu autosta huolimatta, on sähköauton hyvä hyötysuhde. Näissä autoissa ei enää 70% moottorin tuottamasta tehosta häviä lämpönä ilmaan.
Polttomoottovehkeissä vauhtia ja kärryä kompensoi kivasti kun hyötysuhde voi nousta 20% korvilta 35% kun moottori pääsee järkevämmälle toiminta-alueelle kun perään lyödään jarruvarjo ja lisää vauhtia.
 
Jotain testin tynkää Harri Salo aikanaan teki tuosta sähköauto vs polttomoottori kun vetää peräkärryä. Eli missä autossa nousee ja minkä verran kulutus kun kärryn laittaa perään.

 
Jotain testin tynkää Harri Salo aikanaan teki tuosta sähköauto vs polttomoottori kun vetää peräkärryä. Eli missä autossa nousee ja minkä verran kulutus kun kärryn laittaa perään.



Riippuu tietty autosta ja jne, mutta isolla dieselillä tyhjä iso kärry josta perälauta auki vs kiinni yli 2-3l/100km ero, eli kyllä se aerodynamiikka vaikuttaa.
 
On nää kyllä herkkiä olosuhteiden muutoksille. Pari sähköfillaria vetokoukkutelineessä niin motarikulutus 130-140 vauhdissa pomppasi 35-40 tasolle, eli lähes tuplaantui.
Bensa/diesel vehkeessä en usko että kulutus olisi 0,5l/100km enempää noussut.

Sähköautot on paljon polttiksia herkempiä olosuhteiden muutoksille kulutuksen suhteen.
Oliko keli millainen tuolloin? Jos vedetty 130-140km/h lasissa vastatuuleen vesisateessa niin jo sään vaikutus on äkkiä se 8-10kwh/100km lisää kulutusta noilla vauhdeilla.
Enyaqilla kesäreissuilla mennyt 80-100 alueilla (täällä ei oo motareita) hyvällä kelillä 15-17kwh/100km kulutuksilla ja sadekelit nostaa herkästi 20kwh/100km lukemaan ja ylikin, ilman mitään polkupyöriä perässä.

Mitä tuttujen 1.4 tsi Toledolla joskus on ihan tavallisia pyöriä kuskattu koukussa niin näillä hitaammillakin nopeuksilla kulutusnousu on ollut muistaakseni luokkaa +1litra normaalikulutukseen, varmaan motarilla nousisi +1,5litraa vähintään ja noilla 130-140 vauhdeilla varmaan +2litraa.
 
Ja ihan tuulella voi olla iso vaikutus. jos sattuu ajamaan suoraan vastatuuleen tai myötätuuleen. Jo ihan pikkunen tuulenhenkäys, esim 5m/s , vastaa 18km/h nopeutta. 100 km/nopeus voi joko käytännössä vastata joko 118 km/h tai 82 km/h. Hiton iso ero nopeudessa ja näinollen ilmanvastuksessa. Joten aina nuo "ajoin motarilla 100 km/h" vertailut eivät ole ihan vertailukelpoisia.
 
Kyllä nämä Tojon puheet kuullostavat lupaavalta

Vuodelle 2026 väläytellään litiumioni-akkua joka kasvattaa ajoneuvon toimintamatkan jo yli 800 kilometriin. Tasavirralla tapahtuva lataus täyttää akun 20 prosentista 80 prosenttiin vajaassa 20 minuutissa.

Lopputuloksena tavoitellaan pitkän matkan akkua, joka yhdessä parantuneen aerodynamiikan ja alentuneen omamassan kanssa nostaa ajoneuvon toimintamatkan yli 1 000 kilometriin.
Akun pikalataus sujuu tasavirralla 10 prosentista 80 prosenttiin 20 minuutissa. Akun tuotannon on määrä alkaa vuosien 2027–2028 paikkeilla.


 
Väittäisin
Juu näitähän on tasaisin väliajoin kuultu pari kertaa vuodessa viimeiset 10 vuotta. Ihan just on tulossa.

Onko sulla jotain referenssiä tästä? Toyota on puhunut omasta tulevasta solid state akustaan n. vuoden eikä sen tuotantokäyttöönotto ole ollut vielä ajankohtainen heidän aikataulutuksen mukaan tähän mennessä.

Ei nyt sotketa Toyotan lupauksia tässä vaiheessa joihinkin muiden valmistajien mahdollisesti tekemiin lupauksiin.
 
Onko muka vasta vuosi? Mulla on tunne etta Toyota on tuota ainakin 3 vuotta paasannut. Loysin 2 minuutin tyolla 6 vuotta vanhan uutisen mutta en jaksa kauheasti perusta onko samasta asiasta kyse. Asia on kutenkin etta Toyota lahes hairitsee markkinoita omilla Solid state akku jutuillaan kun ihmiset eivat sitten osta nykyista generaatiota kun solid state on ihan ovella. Toyota in “production engineering” for a solid state battery, WSJ says
 
Väittäisin


Onko sulla jotain referenssiä tästä? Toyota on puhunut omasta tulevasta solid state akustaan n. vuoden eikä sen tuotantokäyttöönotto ole ollut vielä ajankohtainen heidän aikataulutuksen mukaan tähän mennessä.

Ei nyt sotketa Toyotan lupauksia tässä vaiheessa joihinkin muiden valmistajien mahdollisesti tekemiin lupauksiin.
Onhan tuo pitänyt tulla moneen otteeseen 2020,2022,2024,2026,2028 ja varmasti menee 2030 luvulle. Ja uusimpien tietojen mukaan kun on niin arvokkaita valmistaa, Toyota laittaa plugareihin testiksi kunnes tekniikka kypsää täyssähköön eli 2030+++.
 
Mersullahan on solid state linja-autoissa kun niissa ei ole varsinaisesti ongelma pitaa sita akkua 80 celsiusateen lampotilassa kun se auto voidaan helposti pitaa 16 tuntia paivassa ajossa. Loput 8 tuntia sitten kun auto on latauksessa niin vastuksilla pidetaan lampimana.
 
Kyllä nämä Tojon puheet kuullostavat lupaavalta


Näissä Toyotan lupauksissa on jopa enemmän ilmaa kuin Elon Muskin Twitterissä tekemissä lupauksissa. Toyota ei vieläkään osaa tehdä sähköautoja saati akkuja kun kaikki muut edes yrittää, eli en pidättäisi hengitystä Toyotan osalta. Toyota tulee kuolemaan samalla kun polttomoottorit kuolee.
 
Se on ihan käsittämätöntä minusta kuinka Toyota joka oli hybridien johtotahti onnistui kompastumaan täysin sähköautoissa. Ainoa selitys jonka nielen on että Japanissa on ollut valtava valtionojaus vetyyn koska sähköautot pelaavat Kiinan pussiin.
 
Pikemminkin näkisin niin, että Toyota ei halua tehdä paskaa tai keskinkertsista sähköautoa. Muut merkit kilpaa työntävät markkinoille mitä vain saavat. Toyota julkaisee sitten kun teknologia on riittävän kypsää ja kohdallaan heidän mielestään.
 
Pikemminkin näkisin niin, että Toyota ei halua tehdä paskaa tai keskinkertsista sähköautoa.
No kyllähän ne nyt ehtivät tehdä yhden tekeleen. Mutta toivottavasti oppivat siitä ja kyllähän ne nyt tuossa puhuvat selkeästi toisesta generaatiosta.
 
Japanilaiset ovat äärimmäisen varovaisia/konservatiivisia, hyppäävät täysillä mukaan vasta kun näkevät että saavat samanlaista tuottoa kuin polttiksilla.

Ja jos nyt miettiin vaikka tuota uutta Priusta niin sehän on nätti kuin mikä, sähköllä pääsee sen 50-70km joka riittää suurimmalle osalle päivittäiseen ajoon ja sitten pidemmälle pääsee bensan voimalla, käyttökustannukset siten jää hyvin halvaksi mutta ei tule range-anxietyäkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom