Yleistä keskustelua sähköautoista

Miksiköhän tämä on sidottu Lassila & Tikanoja malliin ainoastaan ? Eikö perusmallit saa tätä olenkaan ? Hiemna omituista sillä L&T mallien menekki on muutenkin aika marginaalista.
Alkoi ihmetyttää mikä ihmeen Lassilla Tikanoja, L&K
Ilmeisesti joku parempi Skoda, IL 2017Skoda Superb on edustava iso auto. Huippumallina on Laurin&Klement -versio.
Tuolla viitataan että tulee perustajien nimestä, Wikipediassa

Laurin & Klement oli böömiläinen autojen, polkupyörien ja moottoripyörien valmistaja. Yhtiön perustivät Václav Laurin ja Václav Klement.

Aluksi yhtiö teki polkupyöriä, vuodesta 1899 lähtien moottoripyöriä ja vuodesta 1905 lähtien myös autoja (Voiturette Laurin & Klement A).

...

Lakkautettu1928; liitetty Škoda-yhtymään


Viimeinen Laurin & Klement -kuorma-automalli oli 1,25-tonninen tyyppi 115 vuodelta 1925. Saman vuoden aikana yrityksestä tuli osa Škodovy závody -yhtymää, jolloin autojen merkiksi tuli Škoda.[1]

Suomessa tiedetään olleen 1920-luvulla ainakin kaksi Laurin & Klement -henkilöautoa. Toinen oli rekisteröity Uudenmaan ja toinen Hämeen lääniin.[3]

Eli tältä ei kai odoteta urheilullisuutta, vaan enemmän ei sporttista ajomukavuutta jne.
 
Tiedot perustuvat jonkun Suomalaisen tubettajan videoon missä valiteltiin sitä että latausteho on huono talvella, Pikalatauksien määrä on päivässä rajoitettu ja se että autopimputtaa ihan mistä vaan ja kokoajan. Noista kaksi ensimmäistä ovat sellaisia jotka kertovat että Toyotalla ei ole kokemusta täsysiähköautoista ja tälläisellä protosarjalla lähdetään liikenteeseen.

Samoja kiros oma taksikuski taannoin. Hidas lataamaan, lyhyt kantama ja omana havaintona aivan helvetin äänekäs motarilla. Jalkatilat takana oli kyllä paremmat kuin missään taksissa ikinä.
 
Nimenoman irvileuat ovat sen jossain vääntänet väkisten . Varmaan siitä juontuu , että L&T on tunnettu brandi suomessa ja L&K on sitä sopivasti lähellä. ==> Lassila & Tikanoja Skoda.

Niin huono että hauska juttu.
 
Akun esilämmityksen puute ja pikalatauksien rajoitus noin neljään kertaan /vrk liittyy Toyotan haluun pitää yllä luotettava imago ja antaa mahdollisuus 10 vuoden / 1 miljoonan kilometrin akkutakuuseen (tälle tosin myös edellytyksenä huolto-ohjelman noudattaminen).

Edit. Siis käsittääkseni...
Se oli itselleni ikävä yllätys että Toyotan "ratkaisu" muita paremman akkutakuun tarjoamiseen oli rajoittaa miten akkua käytetään (esim. ladataan), eikä suinkaan että he olisivat tehneet jonkinlaiset teknisen läpimurron tai ihan vaan panostaneet akun kestävyyteen enemmän kuin useimmat muut valmistajat; tai sitten olisivat ihan vain altruistisesti tarjonneet pidemmän akkutakuun kuin muut, vaikka tekniikka on samaa kuin muissa sähköautoissa.

(Yhdeksi keinoksi paremmalle akkutakuulle ilmeisesti oli myös että Toyota on määritellyt muita valmistajia paljon isommat bufferit akkuun, eli akusta on pienempi osa käytettävissä? Sama juttu, rajoitetaan sitä miten akkua voi käyttää.)

Tuo kuulostaa minusta vähän samalta kuinka joku läppärivalmistaja tarjoaisi 10 vuoden täystakuuta läppärille... mutta olisi rajoittanut että sitä voi käyttää maksimissaan 4 tuntia päivässä, minkä jälkeen läppäri sulkee itsensä loppupäivän ajaksi. Jee jee, widdu.

EDIT: Sitä en nyt käsittänyt millä tavoin esilämmityksen puute parantaa akun kestävyyttä... eikö se ole pikemminkin päinvastoin? Esilämmitetyn akun (pika)lataaminen on akkua vähemmän kuluttavaa, kuin pakkaskylmän?
 
^ Taitaa olla aika harvinaisia tilanteet, jossa autoa pitäisi pikaladata 5 kertaa vuorokauden aikana?
 
^ Taitaa olla aika harvinaisia tilanteet, jossa autoa pitäisi pikaladata 5 kertaa vuorokauden aikana?
No kui siihen sitten täytyi keksiä mielivaltainen rajoitus? Ei se siihen kymmenen vuoden kestoon saisi vaikuttaa jos kaksi kertaa vuodessa pikaladataan 6 kertaa.
 
No kui siihen sitten täytyi keksiä mielivaltainen rajoitus? Ei se siihen kymmenen vuoden kestoon saisi vaikuttaa jos kaksi kertaa vuodessa pikaladataan 6 kertaa.

Kysy sitä Toyotalta. Minä kommentoin vain sitä, että on hyvin harvinaista, että käyttäjän tarvitsisi pikaladata vuorokaudessa 5 kertaa, joten tuollainen rajoitus ei käytännössä pitäisi kenenkään autoilijan elämää haitata.
 
^ Taitaa olla aika harvinaisia tilanteet, jossa autoa pitäisi pikaladata 5 kertaa vuorokauden aikana?
Taksit ja pitkät Lapin-matkat sydäntalvella saattavat tuollaista tarvetta aiheuttaa, ehkä.

Jos kyseessä on erittäin harvinainen ja mahdoton tilanne, miksi sitten rajoittaa sitä? Miksi rajoittaa jotain joka tapahtuu aniharvoin jos edes silloinkaan?
 
Lähinnä taksit tai tavarankuljetus? Onko ollut ajatuksena, että blokataan ammattiautoilijat akkutakuista ulos?
 
Taksit ja pitkät Lapin-matkat sydäntalvella saattavat tuollaista tarvetta aiheuttaa, ehkä.

Jos kyseessä on erittäin harvinainen ja mahdoton tilanne, miksi sitten rajoittaa sitä? Miksi rajoittaa jotain joka tapahtuu aniharvoin jos edes silloinkaan?

No eikö tuo ole aika selvä? Tuollaisella rajoituksella Toyota pysyty myöntämään sen 10 vuoden takuun. Jos tuota rajoitusta ei olisi, niin sitten Toyota ei myöntäisi 10 vuoden takuuta.

Ei takuu ole mitään hyväntekeväisyyttä, vaan valmistajan tavoite on se, että kenenkään asiakkaan akkua ei tarvitsisi koskaan tuon takuun puitteissa vaihtaa.
 
Kysy sitä Toyotalta. Minä kommentoin vain sitä, että on hyvin harvinaista, että käyttäjän tarvitsisi pikaladata vuorokaudessa 5 kertaa, joten tuollainen rajoitus ei käytännössä pitäisi kenenkään autoilijan elämää haitata.
Mnä kuulun siihen koulukuntaan että mieluummin vähemmän rajoituksia ja annetaan käyttäjän päättää miten käyttää autoaan, poislukien tilanteet jotka todella voivat aiheuttaa välitöntä vahinkoa (vaikka sitten akulle).

Kannatan esim. sitä että akkujen nettokapasiteetti olisi suht lähellä bruttokapasiteettia, mutta käyttäjää kyllä varoitetaan lataamasta akkua 100% täyteen tai ajamaan sitä 0% tyhjäksi. Esim. on automaattinen rajoitus defaulttina että ladataan vain 80% täyteen tms., mutta käyttäjä voi itse muuttaa mihin tuon rajan asettaa, ja/tai helposti ohittaa tuon rajoituksen. Sen sijaan että se olisi kovakoodattu autoon että tätä autoa ei koskaan ladata yli 80% täyttöasteen, piste.
 
Lähinnä taksit tai tavarankuljetus? Onko ollut ajatuksena, että blokataan ammattiautoilijat akkutakuista ulos?

No eihän niitä tarvitse blokata ulos, kun tuolla rajoituksella nimenomaan tuollainen käyttö on estetty, jolloin voidaan se 10 vuoden takuu myöntää.
 
Mnä kuulun siihen koulukuntaan että mieluummin vähemmän rajoituksia ja annetaan käyttäjän päättää miten käyttää autoaan, poislukien tilanteet jotka todella voivat aiheuttaa välitöntä vahinkoa (vaikka sitten akulle).

Mutta sinulla on edelleen vapaa valinta sen suhteen millaisen auton ostat. Eli jos et pidä tuollaisesta rajoituksesta, niin silloin ostat jonkun muun kuin Toyotan. Joten miksi kritisoida sellaisia rajoituksia, jotka eivät omaan elämään vaikuta minkään vertaa?
 
No eikö tuo ole aika selvä? Tuollaisella rajoituksella Toyota pysyty myöntämään sen 10 vuoden takuun. Jos tuota rajoitusta ei olisi, niin sitten Toyota ei myöntäisi 10 vuoden takuuta.

Ei takuu ole mitään hyväntekeväisyyttä, vaan valmistajan tavoite on se, että kenenkään asiakkaan akkua ei tarvitsisi koskaan tuon takuun puitteissa vaihtaa.
Kuten sanoin, alunperin oletin toiveikkaana että Toyotan lupauksella paremmasta akkutakuusta olisi joko jokin tekninen läpimurto (uusi parempi akkukemia tms.) tai parempi (akun) laatu kuin kilpailijoilla, tai sitten ihan vaan tarjota parempaa akkutakuuta ihan vain jotta ihmiset ostaisivat sähköautonsa ennemmin Toyotalta kuin kilpailijoilta.

En odottanut että homman pointti on se että asetetaan autoilijalle lisärajoituksia joita hän ei voi ohittaa, verrattuna kilpailijoihin. Toistan tähän esimerkkini erikoisen pitkän takuun omaavasta läppäristä joka rajoittaisi kuinka monta tuntia päivässä voit sitä käyttää, ja esim. rajoittaisi CPU:n maksiminopeuden 80%:iin maksimista, eikä noita rajoituksia voisi ohittaa tarvittaessa. Minulta jäisi sellainen läppäri ostamatta, vaikka tarjoaisivat 20 vuoden täyskaskoa kultaisin laakerinlehdin.
 
Se on vaan se että vaikka päivässä lataisi 30 kertaa pikalatauksessa niin se ei siihen akun 10 vuoden kestoon vaikuta vaan se kuinka monta kertaa akku on pikaladattu 10 vuoden aikana. Olisi vaikka kerran päivässä se raja mutta kumulatiivinen joten vuoden jälkeen saisi pikaladata 360 kertaa.
 
Kuten sanoin, alunperin oletin toiveikkaana että Toyotan lupauksella paremmasta akkutakuusta olisi joko jokin tekninen läpimurto (uusi parempi akkukemia tms.) tai parempi (akun) laatu kuin kilpailijoilla, tai sitten ihan vaan tarjota parempaa akkutakuuta ihan vain jotta ihmiset ostaisivat sähköautonsa ennemmin Toyotalta kuin kilpailijoilta.

En odottanut että homman pointti on se että asetetaan autoilijalle lisärajoituksia joita hän ei voi ohittaa, verrattuna kilpailijoihin. Toistan tähän esimerkkini erikoisen pitkän takuun omaavasta läppäristä joka rajoittaisi kuinka monta tuntia päivässä voit sitä käyttää, ja esim. rajoittaisi CPU:n maksiminopeuden 80%:iin maksimista, eikä noita rajoituksia voisi ohittaa tarvittaessa. Minulta jäisi sellainen läppäri ostamatta, vaikka tarjoaisivat 20 vuoden täyskaskoa kultaisin laakerinlehdin.

Joo, nyt ymmärsin pointtisi :)

Mutta tosiaan, ei Toyota ole keksinyt mitään parempaa kuin mitä muilla on, joten siksi takuun vuoksi ovat tuollaisia rajoituksia laittaneet. Ei sinänsä omaan ostopäätökseen vaikuta millään lailla. Toyota jää ostamatta ihan muista syistä. Mutta jos Toyota joskus saa markkinoille sähköauton, joka on hyvännäköinen ja myös tehokas, niin kyllä minä sellaisen voisin ostaa, vaikka siinä tuollainen rajoitus olisi. Omalla kohdalla viimeisen vuoden aikana olen ladannut 2 kertaa HPC:llä (150 kW) ja kerran pikalaturilla (50 kW). Eli omassa käytössä noilla rajoituksilla ei ole mitään merkitystä.

Tästä aasinsiltana kysynkin, tietääkö joku onko Lexus-sähköautoissa myös tuo sama rajoitus? Todennäköisempää nimittäin on, että hankin tuollaisen Lexuksen tulevan sähköauton kuin Toyotan.
 
Mutta sinulla on edelleen vapaa valinta sen suhteen millaisen auton ostat. Eli jos et pidä tuollaisesta rajoituksesta, niin silloin ostat jonkun muun kuin Toyotan. Joten miksi kritisoida sellaisia rajoituksia, jotka eivät omaan elämään vaikuta minkään vertaa?
Juuri näin. Totean etten osta Toyotan sähköautoa koska siinä on tuollaisia mielestäni negatiivisia rajoituksia.

Samalla tavoin kritisoin esim. Teslassa sitä ettei (käsittääkseni) ajaja voi itse päättää milloin aloittaa ajon aikana akun esilämmityksen valmistautuessaan tulevaa pikalatausta varten, vaan se on rajoitettu vain tilanteisiin missä olet navigoimassa Teslan navigaattorilla seuraavalle latauspisteelle. Mitäs jos käyttämääsi latauspistettä ei löydykään navigaattorista, tai et yksinkertaisesti sillä kertaa halua käyttää auton navigaattoria, pelkästään mennäksesi pikalataaman autoa?

Pidän parempana joidenkin muiden sähköautojen ratkaisua missä (ylläolevan lisäksi) käyttäjä voi ilmeisesti manuaalisesti laittaa esilämmityksen päälle silloin kuin haluaa, vähän kuin laittaisi lauantaisaunan päälle ilman ajastusta, naps vaan. Power to the driver!
 
Eikös Teslallakin ole rajoittavia ehtoja takuissa akulle? 8 v tai 160 000 Km ? Eikös tuo kilometrimäärä ole aika pieni ? Tuo km määrä yli menee monilla helposti helposti yli. Mitä sitten tapahtuu jos km menee yli ? En tiedä ? kai silti jokin vastuu ?

Tälläiset rajoitukset ovat hyvin yleisiä, ihan kaikilla. En ymmärä miten tuo tojon rajoitus olisi jotenkin ihmeelllinen tai poikkeuksellinen?
 
Samalla tavoin kritisoin esim. Teslassa sitä ettei (käsittääkseni) ajaja voi itse päättää milloin aloittaa ajon aikana akun esilämmityksen valmistautuessaan tulevaa pikalatausta varten, vaan se on rajoitettu vain tilanteisiin missä olet navigoimassa Teslan navigaattorilla seuraavalle latauspisteelle. Mitäs jos käyttämääsi latauspistettä ei löydykään navigaattorista, tai et yksinkertaisesti sillä kertaa halua käyttää auton navigaattoria, pelkästään mennäksesi pikalataaman autoa?

Tämä rajoitus on aika monessa sähköautossa. Taitaa olla harvoja autoja ne, joissa manuaalisesti voi laittaa akun esilämmityksen päälle.
 
Eikös Teslallakin ole rajoittavia ehtoja takuissa akulle? 8 v tai 160 000 Km ? Eikös tuo kilometrimäärä ole aika pieni ? Tuo km määrä yli menee monilla helposti helposti yli. Mitä sitten tapahtuu jos km menee yli ? En tiedä ? kai silti jokin vastuu ?

Tälläiset rajoitukset ovat hyvin yleisiä, ihan kaikilla. En ymmärä miten tuo tojon rajoitus olisi jotenkin ihmeelllinen ?
Et puhu ollenkaan samasta asiasta. Tässä viitattiin esim. teknisiin rajoituksiin miten autoa ja akkua voi käyttää, jotta saadaan tarjottua muita pidempi akkutakuu.

Ei kukaan ole väittänytkään tai ehdottanutkaan että sähköautoilla pitäisi olla rajoittamaton akkutakuu, ilman km ja vuosirajoituksia.
 
Tämä rajoitus on aika monessa sähköautossa. Taitaa olla harvoja autoja ne, joissa manuaalisesti voi laittaa akun esilämmityksen päälle.
Kyllä, ja propsit niille (harvoille?) sähköautoille jotka antavat päätäntävallan ajajalle. Lisää tätä.
 
Viimeksi muokattu:
Et puhu ollenkaan samasta asiasta. Tässä viitattiin esim. teknisiin rajoituksiin miten autoa ja akkua voi käyttää, jotta saadaan tarjottua muita pidempi akkutakuu.

Enkö ? Olkoot rajoite mikä tahansa, niin se on rajoite. Eikö km määrä ole rajoite miten autoa voi käyttää mitä isommissa määrin ? Rajoitteita lisäämällä sadaan pidempää takuuaikaa, normi kikkaikua kaikilla.
En tiedä mitä rajoitteita Teslalla on, mutta takuuehdoissa muistaakseni viitataan myös suositeltuihin latausmenettelyihin, jotka ovat takuun ehtona. Eikö ole samasta asiasta kyse ?

Asia on kuitenkin hyvin mielenkiintoisesti muotoiltu. Suositeltujen latauskäytännnön laiminlyöminen mitätöi takuun. Siis onko suositeltu käytäntö kuitenkin pakko jotta takuu on voimassa ?

En tiedä mitä nämä suositellut latauskäytännöt ovat, joten voi hyvin olla että olen aivan väärässä.

Esimekiksi, Eikö Teslan Peltien takuu ole elinikäinen (rajoitettu takuu ) ? Eikö tässä ole juuri kyse siitä keinotekoisesta takuuajan pidentämisestä, sillä tälle on paljon poikkeuksia ja rajoituksia. Moni ei tälläistä takuuta anna.
 
Viimeksi muokattu:
Enkö ? Olkoot rajoite mikä tahansa, niin se on rajoite. Eikö km määrä ole rajoite miten autoa voi käyttää mitä isommissa määrin ? Rajoitteita lisäämällä sadaan pidempää takuuaikaa, normi kikkaikua kaikilla.
Erottaisin kaksi asiaa, takuuehdot joissa rajoituksia käytölle
Suunnittelu, jolla onnistuttu tekemään tuote jolla voidaan myötää pitkätakuua, selkeästi pidempi kuin kilpailijoille.

Jos tuotteessa kuluviakomponentteja, niin toki yksikonsti voi olla se että suunnitellaan tuote niin ettei se kuluta kyiseisiä komponentteja yhtä paljon kuin kilpailijat.

On myös toisenlaista suunnittelua, kulumisen, kestävyden kustannuksella suunnitellaan tuote jonka suoritysky, joku ominaisuus on parempi kun kilpailijoilla, mutta tuotteen elinikä tai jonkin komponenttin elinikä on lyhyempi ja niille ei voida myöntää yhtäpitkää takuuta koska eivät kestä niin pitkään (tai no suunnitellusti takuuseen vaihdetaan uuteen).
 
Erottaisin kaksi asiaa, takuuehdot joissa rajoituksia käytölle
Suunnittelu, jolla onnistuttu tekemään tuote jolla voidaan myötää pitkätakuua, selkeästi pidempi kuin kilpailijoille.
Näin tietysti, mutta onko Tojo tuolla akkutakuulla retostellut, että se on jonkin nerokkaan suunnitelun kautta tuotu lisä akkutakuulle ? Vai onko sitenkin kyseesä vain rajoitteiden kauttta saatu takuuaika. Veikkaisin tätä jälkimmäistä jos eivät mainittse mitään. Eli eihän siinä mitää pahaa ollut tai poikkeavaa. Kaikki kikkailevat niin.
 
Näin tietysti, mutta onko Tojo tuolla akkutakuulla retostellut, että se on jonkin nerokkaan suunnitelun kautta tuotu lisä akkutakuulle ? Vai onko sitenkin kyseesä vain rajoitteiden kauttta saatu takuuaika. Veikkaisin tätä jälkimmäistä jos eivät mainittse mitään. Eli eihän siinä mitää pahaa ollut tai poikkeavaa. Kaikki kikkailevat niin.
Harvemmin korostetaan niitä ominaisuuksia joilla ei olla kilpailuykyinen kilpailijoihiin nähden, vaan korostetaan niitä missä uskotaan olevan parempia.

Sähkismarkkinoilla on kysyntää pitkille takuille, varsinkin akun, voimalinjan osalta.

Toyota nimenä senverran vahva että sen takuuseen moni ehkä luottaa.
 
Uuden sähkö pösön, E-308:n hinnat julki:

Hinnat alkaen 46 000€ ja alun First Editionissa varusteena tyyliin tarpeellinen. Ei mahdoton hinta, mutta ei tuolla hinnalla taideta Teslaakaan haastaa. Farkku varmaan siihen päälle 15000-2000€ sitten joskus?

Kyllä minä ainakin tuota aika mahdottomana hintana pidän, enkä keksi yhtäkään hyvää syytä ostaa tuota autoa yli lähes minkä tahansa kilpailijan, jotka tarjoavat joko reilusti enemmän samaan rahaan tai ovat vain yksinkertaisesti halvempia suunnilleen samoilla ominaisuuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Esilämmitetyn akun (pika)lataaminen on akkua vähemmän kuluttavaa, kuin pakkaskylmän?

Esilämmitystä käytetään vain nopeuttamaan itse lataustapahtumaa, sillä kylmä akku ei halua vastaanottaa energiaa niin nopeasti. Itse akku ei kyllä tykkää pitkäaikaisesta lämpimänä olosta ja sen takia akuissa on jäähdytys (esim. Teslat kuulostavat kuin lähtisivät lentoon kun on pikaladannut pidempään kuumaan akkuun).

Käsittääkseni Toyotankin ongelma tässä on, ettei se kykene jäähdyttämään akkua tarpeeksi - ei suinkaan esilämmityksen puute. Sama ongelma on useammassa sähköautossa, Björnin testeissä niitä näkee 1000km testeissä kesäkeleillä.
 
Se on vaan se että vaikka päivässä lataisi 30 kertaa pikalatauksessa niin se ei siihen akun 10 vuoden kestoon vaikuta vaan se kuinka monta kertaa akku on pikaladattu 10 vuoden aikana. Olisi vaikka kerran päivässä se raja mutta kumulatiivinen joten vuoden jälkeen saisi pikaladata 360 kertaa.
Varmasti vaikuttaa 10 v kestoon, jos vertaat omenoita omenoihin, eli tuo 30 tarkoittaa samaa kuin Toyotan 3,8 pikalatausta per vrk. Siinähän ladattaisiin noin 1,3 MWh 60 kWh akkuun ja samat 1,3 MWh pitäisi vielä ehtiä ajaa tyhjäksi 24 h sisällä.

Jos käyttää lataamiseen 12 h, olisi keskiteho 1,26 MWh / 12 h = 105 kW, mikä tarkoittaa 60 kWh-akun lataamista 24 minuutissa 10 % -> 80 %. Ihan mahdollinen nopeus ainakin muutamia kertoja putkeen siinä ajamisen lomassa, mutta 30 kertaa putkeen + ajot, niin en ihan usko vakioautojen lämmönhallinnan riittävyyteen. Tuo ~2,5 MWh/24 h latausta ja purkua tuottaa nimittäin häviölämpöä sellaisen määrän, että sillä kuumentaisi pari kuutiota nolla-asteista vettä kiehumispisteeseen. Akkua ei saa päästää kuumaksi, kuten polttomoottoria pakoputkineen kaasuineen.

Sitten jäi vielä 12 h aikaa ajaa 1,26 MWh, eli ajon keskitehon tulee olla 105 kW. Toyota käyttää huippunopeudella arviolta 60 kW, joten perään pitää kytkeä iso asuntovaunu, jotta saa pidettyä 12 h ajan keskitehon 105 kW:ssa. Tokkopa edes voimansiirto/moottori kestäisi moista rääkkiä kymmentä vuotta (vaikka vain kerran vuodessa toteuttaisi 24 h-2,5 MWh -session) saati sitten akku.


Toyotaakin voit pikalata vaikka 30 kertaa saman vuorokauden sisällä, kunhan yhdellä pikalatauskerralla lataat enintään ~9 % lisää akkumittariin. Pikalatauskertoja ei ole rajoitettu, vaan 10 % -> 80 % -syklien määrä on rajoitettu 3,8 krt per 24 h. Jos akku on 60 kWh, niin voit vuorokaudessa pikaladata 3,8 * (80 - 10) / 100 * 60 kWh = 159,6 kWh lisää energiaa. Oletettavasti noin pitkälle reissulle lähdetään täydellä akulla, jolloin käytössä on 60 kWh + 159,6 kWh = 219,6 kWh energiaa. Tuolla määrällä ajelee noin tuhat kilometriä pikaladaten, minkä jälkeen latausteho tyhjään akkuun on loppumatkaa hidastava enintään 45 kW, kunnes 24 h on kulunut ensimmäisestä pikalaturista.

Sanoisin, että hyvin harvalla autoilijalla Toyotan 3,8 krt/24 h -rajoitus aktivoituu milloinkaan auton käyttöiän aikana. Tällöin saa kokea vain rajoituksen hyvät puolet, eli 10 v/1 000 000 km akkuturvan (ei vaadi kallista merkkihuoltoa, mutta valtuutetun). Seat Miin akkutakuu on 8 v/160 000 km. Se ei korvaa 170 tkm-kohdalla rikkoutunutta akkua, vaikka miten hellästi olisit kohdellut sitä. Toyotan akku sen sijaan korvataan akkuturvasta huithapelille, joka on surutta päästellyt ja lataillut puoli miljoonaa alle 10 vuodessa.


Olen kyllä samaa mieltä, että kumulatiivinen pikalatausrajoitus olisi parempi, mutta sen lisäksi pitää olla jokin vuorokausikohtainen raja, esim. 5 krt 10 % -> 80 % per 24 h, ettei mene ihan akun grillaamiseksi.
 
Olen kyllä samaa mieltä, että kumulatiivinen pikalatausrajoitus olisi parempi, mutta sen lisäksi pitää olla jokin vuorokausikohtainen raja, esim. 5 krt 10 % -> 80 % per 24 h, ettei mene ihan akun grillaamiseksi.
Mikaan noista sun laskuista ei mitenkaan todistanut sita etta yhden paivan pikalataukset olisivat sen pahempia kuin 10 vuoden aikana tapahtuvat pikalaukset. Se ei ole akun grillaamista etta ajaa vuorokaudessa 2000km sen enempaa kuin etta ajaa 4 vuorokaudessa 2000km kunhan akun lapotilat ovat kontrollissa.
 
Mikaan noista sun laskuista ei mitenkaan todistanut sita etta yhden paivan pikalataukset olisivat sen pahempia kuin 10 vuoden aikana tapahtuvat pikalaukset. Se ei ole akun grillaamista etta ajaa vuorokaudessa 2000km sen enempaa kuin etta ajaa 4 vuorokaudessa 2000km kunhan akun lapotilat ovat kontrollissa.
En ole väittänyt, että 2000 km/vrk olisi grillaamista. Väitin, että heittämäsi 30 kertaa/vrk on liikaa vakioautolle. Siis Toyotan tapaan syklejä laskien 30 * 0,7 * 60 kWh on mielestäni liikaa. Ehdotin kumulatiivisen rajan lisäksi vuorokausirajaksi esim. 5 * 0,7 * 60 kWh. Se riittäisi likipitäen kaikille, eikä olisi grillaamista.

Tuo 5x oli siis vain esimerkki sopivasta rajasta. En väittänyt, että heti tuon jälkeen olisi grillaamista. Jopa 10 * 0,7 * 60 kWh olisi ok, jos lämmönhallinta olisi tehty tavallista paremmin. Sen sijaan 20x tai sanomasi 30x ei voi olla muuta kuin akun grillaamista, vaikka jollain ilveellä saisikin pidettyä 2,52 MWh/24 h lataamisen ja purkamisen aikana akun lämpötilan terveellisissä lukemissa. Ihan jo C-arvot nousevat liian korkeiksi 10v/1 milj. akkuturvan kannalta.

Sinun 30x/vrk ikäännyttää (litiumia kerrostuu anodiin) korkean C-arvon takia akkua enemmän kuin 7,5x/vrk * 4 vrk, vaikka molemmissa tapauksissa akkulämpötilat saataisiin pidettyä identtisinä.


Edit. Kuvaajasta näet, miten 2C:llä syklejä irtoaa vähemmän kuin 1C:llä. Edellisestä viestistäni näkee melkein suoraan, että 30 * 0,7 * kapa tarkoittaa lähemmäs 2C:tä. Se on ihannetapauksessakin (eli lämä lähes lattiassa/pikalatauksessa joka sekunti 24 h aikana) vähintään 1,75C (105 / 60). Se ei oikein rimmaa yhteen miljoonan kilometrin akkuturvan kanssa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230921-204826.png
    Screenshot_20230921-204826.png
    427,5 KB · Luettu: 27
Viimeksi muokattu:
Kyllä minä ainakin tuota aika mahdottomana hintana pidän, enkä keksi yhtäkään hyvää syytä ostaa tuota autoa yli lähes minkä tahansa kilpailijan, jotka tarjoavat joko reilusti enemmän samaan rahaan tai ovat vain yksinkertaisesti halvempia suunnilleen samoilla ominaisuuksilla.
Eiköhän noissa ole tuotantomäärät niin vähäisiä, että ne kaikki linjoilta ulos tulevat saadaan jonain liisareina työnnettyä markkinoille.
 
Esilämmitystä käytetään vain nopeuttamaan itse lataustapahtumaa, sillä kylmä akku ei halua vastaanottaa energiaa niin nopeasti. Itse akku ei kyllä tykkää pitkäaikaisesta lämpimänä olosta ja sen takia akuissa on jäähdytys (esim. Teslat kuulostavat kuin lähtisivät lentoon kun on pikaladannut pidempään kuumaan akkuun).

Käsittääkseni Toyotankin ongelma tässä on, ettei se kykene jäähdyttämään akkua tarpeeksi - ei suinkaan esilämmityksen puute. Sama ongelma on useammassa sähköautossa, Björnin testeissä niitä näkee 1000km testeissä kesäkeleillä.
Pakkasella kylmän akun lataaminen, varsinkin pikalataaminen, aiheuttaa osaltaan akulle "lithium plating"-ilmiötä joka on myrkkyä akun kunnolle. Eli kyllä, talvella akun lämmittämisellä (tavalla tai toisella, joko lämmittämällä sitä, tai pitämällä auto lämpimässä autotallissa, tai ihan ajamalla autoa jolloin akku myös hieman lämpenee käytön seurauksena) ennen latausta on merkitystä myös akun kunnolle ja pitkäikäisyydelle, vaikkakin pääasiassa akun lämmittämistä käytetään pikalatauksen nopeuttamiseen.

Esim. sähköpotkulaudoissa, joissa ei ole minkäänlaista akun aktiivista lämmönsäätelyä (sen enempää lämmitystä kuin viilentämistä) nimenomaisesti varoitetaan akun lataamisesta talvella kylmänä, muistuttaen sen vahingoittavan akkua. Silloin ei edes puhuta mistään ns. pikalatauksesta vaan akun lataamisesta tavallisesta kodin AC pistorasiasta.
 
Kylmää jopa pakkasasteilla olevaa litiumakkua voidaan ladata kunhan latausnopeus on riittävän alhainen. Sitä varten nämä autot ovat täynnä algoritmeja lataukseen liittyen. Näitä ei kannata käyttäjän murehtia.

Empiirinen data kertoo että sähköautojen akut kuluvat hitaammin kylmässä kuin kuumassa ilmastossa.
 
Jopa 10 * 0,7 * 60 kWh olisi ok, jos lämmönhallinta olisi tehty tavallista paremmin.
Päästäänkö edes tästä siihen tulokseen että 10v takuun kannalta ei ole merkittävää montako kertaa autoa pikaladaan päivässä vaan se kuinka monta kertaa sitä pikaladataan 10 vuoden aikana? Ja tämän vuoksi Toyotan tapa rajoittaa päivittäisiä pikalatauksia on outo.
 
Päästäänkö edes tästä siihen tulokseen että 10v takuun kannalta ei ole merkittävää montako kertaa autoa pikaladaan päivässä vaan se kuinka monta kertaa sitä pikaladataan 10 vuoden aikana? Ja tämän vuoksi Toyotan tapa rajoittaa päivittäisiä pikalatauksia on outo.
Toisaalta, mikä olisi se järkevin vaihtoehto rajoittamiselle? Jos vaikka vuoden sykleissä, niin sattumalta syyskuussa tulisi vuoden pikalataukset täyteen, niin olisi epämukavaa odotella loppuvuosi että saisi pikalataukset käyttöön. Sama pätee oikeastaan millä tahansa muulla aikavälillä, joista päiväkohtainen rajoitus on ns. vähiten rajoittava, koska siinä ei se odotusaika ole niin pitkä. Tämä siis omalla logiikallani ja jos mietin mikä olisi itselleni käytännössä mieluisin tapa, jos niitä pikalatauksia pitää rajoittaa.

Toki voisihan siitä tehdä ns. isomman numeron, ja erillinen näyttötila pikalatauskerroille, josta sitä voisi seurata. Aktiivinen ja valveutunut sähköautoharrastaja varmasti osaisikin optimoida ja katsoa miten saisi parhaiten tehtyä ja pikalataukset riittämään, mutta Toyota on kuitenkin usein auto ihmisille joita autoilu ei sinänsä kiinnosta harrastuneisuustasolla, niin en kovin paljoa luottaisi että perusjamppaa kiinnostaisi moisten lukemien seuraaminen. Siitä seuraisi vain pettymyksiä ja reklamaatioita kun työsuhdeautona oleva ajoneuvo ei suostuisikaan enää loppukesästä pikalataamaan ennen seuraavaa vuotta, kun firman maksamilla latauksilla on käytetty aina pelkkää pikalatausta.
 
Toisaalta, mikä olisi se järkevin vaihtoehto rajoittamiselle? Jos vaikka vuoden sykleissä, niin sattumalta syyskuussa tulisi vuoden pikalataukset täyteen, niin olisi epämukavaa odotella loppuvuosi että saisi pikalataukset käyttöön. Sama pätee oikeastaan millä tahansa muulla aikavälillä, joista päiväkohtainen rajoitus on ns. vähiten rajoittava, koska siinä ei se odotusaika ole niin pitkä. Tämä siis omalla logiikallani ja jos mietin mikä olisi itselleni käytännössä mieluisin tapa, jos niitä pikalatauksia pitää rajoittaa.
No luvataan että se takuu on 10 vuotta / 1 miljoona kilometria / 3000 pikalatausta.

Auto voi sitten vaikka automaattisesti jarrutella sitä pikalatausta siinä tapauksessa että käyrä alkaa menemään yli 3000 kerran kymmenessä vuodessa mutta siihen oltava konsti estää se. Taksari sitten ajaa ne 3000 latausta kasaan 4 vuodessa ja myy sen auton ilman akkutakuuta halvemmalla.
 
Uuden sähkö pösön, E-308:n hinnat julki:

Hinnat alkaen 46 000€ ja alun First Editionissa varusteena tyyliin tarpeellinen. Ei mahdoton hinta, mutta ei tuolla hinnalla taideta Teslaakaan haastaa. Farkku varmaan siihen päälle 15000-2000€ sitten joskus?

Ostaako yksikään tuollaisilla hinnoilla muka noita autoja? Eihän tuossa ole minkään maan järkeä.
 
No luvataan että se takuu on 10 vuotta / 1 miljoona kilometria / 3000 pikalatausta.

Auto voi sitten vaikka automaattisesti jarrutella sitä pikalatausta siinä tapauksessa että käyrä alkaa menemään yli 3000 kerran kymmenessä vuodessa mutta siihen oltava konsti estää se. Taksari sitten ajaa ne 3000 latausta kasaan 4 vuodessa ja myy sen auton ilman akkutakuuta halvemmalla.
Valmistajalla varmaan jokin kohderyhmä, tietenkin jos ko malli kaikesta huolimatta vetää taksareita puoleen, niin softaahan tuo on. Sitten vain jakoon Toyota E taksi, 1v takuulla.

Jos valmistaja akun eliniän pidentämisen takia rajoittaa pikalatauksia, niin sen takuu riskin takia on ihan eriasia enintään 1 pikalataus per vuorokausi, vs enintään 3500 pikalatausta 10v. Jälkimmäisessä valmistaja laskennut että kestää tuon määrän. Vuorokausirajoituksella taasen voi arvioida että kohderyhmällä niitä pikalatauksia tulee paljon vähemmän (keskimääräinen vuorkausi ajo jne), eli sen akun ei tarvi kestää tuhansia pikalatauksia ja riskivähäisempi ja toteutuneet kannattaa hoitaa.

Siitä en kiistele miten akkukemia reagoi siihen että vedetään yksi vuosi pikalatauksia kolmepäivässä, vs kolmevuotta yksipäivässä tai 6v jokatoinen päivä.
 
Tuo minun 3000 on muuten aivan ylikanttiin. Todellisuus on että miljoonassa kilometrissä tulee 3000 lataus sykliä ylipäätään. Kaipa Toyotan toive on se että pikalatauksia olisi selvästi alle 1000.
 
Ostaako yksikään tuollaisilla hinnoilla muka noita autoja? Eihän tuossa ole minkään maan järkeä.

No tuskin kauheasti myyvät. Farkku sähkäreitä hehkuteaan mediankin toimesta aina kun sellainen tulee, mutta tuskimpa moni ostaa Model Y:n hintaista sähköpösöä joka on hitaampi, pääsee pienemmän matkan ja lataa hitaammin. Ja on ahtaampi autokin.

Audi Q4 e-tron saa uudet tehokkaammat moottorit:
 
No tuskin kauheasti myyvät. Farkku sähkäreitä hehkuteaan mediankin toimesta aina kun sellainen tulee, mutta tuskimpa moni ostaa Model Y:n hintaista sähköpösöä joka on hitaampi, pääsee pienemmän matkan ja lataa hitaammin. Ja on ahtaampi autokin.
Sitä välillä miettii että saiko Tesla oikeasti mitään etumatkaa sähköautoissa olemalla niiden pioneeri ja nyt tuntuu että saavat aikalailla rauhassa olla markkinoilla välittämättä juuri kilpailijoista. Pahempi ongelma on talouden nykiminen ja siksi huonompi autokauppa ja asikkaiden pitäytyiminen halvemmissa poltiksissa.
 
Kyllä, ja propsit niille (harvoille?) sähköautoille jotka antavat päätäntävallan ajajalle. Lisää tätä.
Ihan kiva lisä jos esilämmityksen saa manuaalisesti päälle, mutta lisäksi pitää silti olla tuo mahdollisuus antaa automaation hoitaa homma navigoitaessa laturille. Sähköautomiehissäkin tätä asiaa pohdiskeltiin toissa jaksossa Nissan Ariya koeajossa. Viikon koeajon aikana eivät ikinä muistaneet sitä manuaalisesti laittaa päälle ja suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti kävisi samalla tavalla. Mutta edelleen. Ihan kiva lisä.
 
Sitä välillä miettii että saiko Tesla oikeasti mitään etumatkaa sähköautoissa olemalla niiden pioneeri ja nyt tuntuu että saavat aikalailla rauhassa olla markkinoilla välittämättä juuri kilpailijoista. Pahempi ongelma on talouden nykiminen ja siksi huonompi autokauppa ja asikkaiden pitäytyiminen halvemmissa poltiksissa.

Niinhän se on että disruptiiviset yritykset yleensä saavuttavat menestyksensä arvoketjua muokkaamalla, koska pelkkä teknologia ei riitä kilpailuedun ylläpitämiseen.

Eli jos Tesla olisi ainoastaan vain tuottanut ensimmäisen sähköauton voluumimarkkinoille; käytettävissä olevilla komponenteilla ja samalla arvoketjulla kuin perinteisillä toimijoilla olisivat menestyksen mahdollisuudet olleet aika niukat.

Sama juttu on vähän toisinpäin perinteisillä toimijoilla. Monopoliasemassa (tai tässä tapauksessa Oligopoli) kun teknologinen kehitys ei ole merkittävässä asemassa liikevaihdon/-voiton suhteen vaan yrityksien johdon fokus siirtyy myyntiin ja markkinointiin.
 
Ihan kiva lisä jos esilämmityksen saa manuaalisesti päälle, mutta lisäksi pitää silti olla tuo mahdollisuus antaa automaation hoitaa homma navigoitaessa laturille. Sähköautomiehissäkin tätä asiaa pohdiskeltiin toissa jaksossa Nissan Ariya koeajossa. Viikon koeajon aikana eivät ikinä muistaneet sitä manuaalisesti laittaa päälle ja suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti kävisi samalla tavalla. Mutta edelleen. Ihan kiva lisä.
Koska pitää keksiä automatiosta huonoja puolia, niin joku keksii navikoida latausaseamalle mutta ei lataa, tai ai lataa pikalatauksella.
Sitten haluaa siihen jonkun kyselyn, ja ylimääräiset kyselyt on huonoa käyttöliittymä suunnittelua....

No sitten pitäisi keksiä syy että mitä haittaa, ehkä kuvitellaan jotain kriisi hinnoittelua jossa kyse rahasta, tai akku finaalissa ja juuri se automatiikka imi sen millä olisi päässyt seuraavalle jne. huoh.
 
Kylmää jopa pakkasasteilla olevaa litiumakkua voidaan ladata kunhan latausnopeus on riittävän alhainen. Sitä varten nämä autot ovat täynnä algoritmeja lataukseen liittyen. Näitä ei kannata käyttäjän murehtia.
Kyllä, voi ladata, mutta se ei tarkoita etteikö pakkaskylmän litiumioniakun lataaminen jopa hitaasti olisi haitallisempaa akun eliniälle, verrattuna siihen että sitä ladattaisiin akun ollessa (keskimäärin) esim. +15 tai +20 asteinen. Nopeampi lataaminen kylmänä vain pahentaa lithium plating ilmiötä, mutta hitaampaa lataaminen kylmänä ei poista ongelmaa.

Empiirinen data kertoo että sähköautojen akut kuluvat hitaammin kylmässä kuin kuumassa ilmastossa.
Yleisesti ottaen kyllä, mutta tuolla ei ole sinänsä mitään tekemistä sen kanssa mitä sanoin. Vähän sama kuin sanoisi että tupakka on terveydelle vaarallisempaa kuin alkoholi, mutta se ei tarkoita etteikö alkoholikin olisi.
 
Ihan kiva lisä jos esilämmityksen saa manuaalisesti päälle, mutta lisäksi pitää silti olla tuo mahdollisuus antaa automaation hoitaa homma navigoitaessa laturille. Sähköautomiehissäkin tätä asiaa pohdiskeltiin toissa jaksossa Nissan Ariya koeajossa. Viikon koeajon aikana eivät ikinä muistaneet sitä manuaalisesti laittaa päälle ja suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti kävisi samalla tavalla. Mutta edelleen. Ihan kiva lisä.
Jos unohtivat laittaa päälle manuaalisen esilämmityksen, tokkopa olisivat muistaneet myöskään laittaa latauspisteelle navigointiakaan päälle, jos ovat menossa lataamaan jollekin tutulle asemalle esim. kesämökkimatkan varrella, tai kotikaupungissaan.

Navigointiin perustuva automaattinen esilämmitys on parhaimmillaan kun ajat jotain suht tuntematonta pitkää reittiä jossa todennäköisesti muutenkin käyttäisit navigointia. Jos taas teet joka viikonloppuista mökkimatkaa jossa pysähdyt aina samalle latausasemalle, sitten ei välttämättä. Tai entä jos päätätkin sillä kertaa mieluummin käydä jollain toisella matkan varrella olevalla latausasemalla, tai haluamaasi latausasemaa ei löydy navigaattorista?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom