Alkoi ihmetyttää mikä ihmeen Lassilla Tikanoja, L&K
Ja miten tuosta K-kirjaimesta on saatu väännettyä Tikanoja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Alkoi ihmetyttää mikä ihmeen Lassilla Tikanoja, L&K
Tiedot perustuvat jonkun Suomalaisen tubettajan videoon missä valiteltiin sitä että latausteho on huono talvella, Pikalatauksien määrä on päivässä rajoitettu ja se että autopimputtaa ihan mistä vaan ja kokoajan. Noista kaksi ensimmäistä ovat sellaisia jotka kertovat että Toyotalla ei ole kokemusta täsysiähköautoista ja tälläisellä protosarjalla lähdetään liikenteeseen.
Se oli itselleni ikävä yllätys että Toyotan "ratkaisu" muita paremman akkutakuun tarjoamiseen oli rajoittaa miten akkua käytetään (esim. ladataan), eikä suinkaan että he olisivat tehneet jonkinlaiset teknisen läpimurron tai ihan vaan panostaneet akun kestävyyteen enemmän kuin useimmat muut valmistajat; tai sitten olisivat ihan vain altruistisesti tarjonneet pidemmän akkutakuun kuin muut, vaikka tekniikka on samaa kuin muissa sähköautoissa.Akun esilämmityksen puute ja pikalatauksien rajoitus noin neljään kertaan /vrk liittyy Toyotan haluun pitää yllä luotettava imago ja antaa mahdollisuus 10 vuoden / 1 miljoonan kilometrin akkutakuuseen (tälle tosin myös edellytyksenä huolto-ohjelman noudattaminen).
Edit. Siis käsittääkseni...
No kui siihen sitten täytyi keksiä mielivaltainen rajoitus? Ei se siihen kymmenen vuoden kestoon saisi vaikuttaa jos kaksi kertaa vuodessa pikaladataan 6 kertaa.^ Taitaa olla aika harvinaisia tilanteet, jossa autoa pitäisi pikaladata 5 kertaa vuorokauden aikana?
No kui siihen sitten täytyi keksiä mielivaltainen rajoitus? Ei se siihen kymmenen vuoden kestoon saisi vaikuttaa jos kaksi kertaa vuodessa pikaladataan 6 kertaa.
Taksit ja pitkät Lapin-matkat sydäntalvella saattavat tuollaista tarvetta aiheuttaa, ehkä.^ Taitaa olla aika harvinaisia tilanteet, jossa autoa pitäisi pikaladata 5 kertaa vuorokauden aikana?
Taksit ja pitkät Lapin-matkat sydäntalvella saattavat tuollaista tarvetta aiheuttaa, ehkä.
Jos kyseessä on erittäin harvinainen ja mahdoton tilanne, miksi sitten rajoittaa sitä? Miksi rajoittaa jotain joka tapahtuu aniharvoin jos edes silloinkaan?
Mnä kuulun siihen koulukuntaan että mieluummin vähemmän rajoituksia ja annetaan käyttäjän päättää miten käyttää autoaan, poislukien tilanteet jotka todella voivat aiheuttaa välitöntä vahinkoa (vaikka sitten akulle).Kysy sitä Toyotalta. Minä kommentoin vain sitä, että on hyvin harvinaista, että käyttäjän tarvitsisi pikaladata vuorokaudessa 5 kertaa, joten tuollainen rajoitus ei käytännössä pitäisi kenenkään autoilijan elämää haitata.
Lähinnä taksit tai tavarankuljetus? Onko ollut ajatuksena, että blokataan ammattiautoilijat akkutakuista ulos?
Mnä kuulun siihen koulukuntaan että mieluummin vähemmän rajoituksia ja annetaan käyttäjän päättää miten käyttää autoaan, poislukien tilanteet jotka todella voivat aiheuttaa välitöntä vahinkoa (vaikka sitten akulle).
Kuten sanoin, alunperin oletin toiveikkaana että Toyotan lupauksella paremmasta akkutakuusta olisi joko jokin tekninen läpimurto (uusi parempi akkukemia tms.) tai parempi (akun) laatu kuin kilpailijoilla, tai sitten ihan vaan tarjota parempaa akkutakuuta ihan vain jotta ihmiset ostaisivat sähköautonsa ennemmin Toyotalta kuin kilpailijoilta.No eikö tuo ole aika selvä? Tuollaisella rajoituksella Toyota pysyty myöntämään sen 10 vuoden takuun. Jos tuota rajoitusta ei olisi, niin sitten Toyota ei myöntäisi 10 vuoden takuuta.
Ei takuu ole mitään hyväntekeväisyyttä, vaan valmistajan tavoite on se, että kenenkään asiakkaan akkua ei tarvitsisi koskaan tuon takuun puitteissa vaihtaa.
Kuten sanoin, alunperin oletin toiveikkaana että Toyotan lupauksella paremmasta akkutakuusta olisi joko jokin tekninen läpimurto (uusi parempi akkukemia tms.) tai parempi (akun) laatu kuin kilpailijoilla, tai sitten ihan vaan tarjota parempaa akkutakuuta ihan vain jotta ihmiset ostaisivat sähköautonsa ennemmin Toyotalta kuin kilpailijoilta.
En odottanut että homman pointti on se että asetetaan autoilijalle lisärajoituksia joita hän ei voi ohittaa, verrattuna kilpailijoihin. Toistan tähän esimerkkini erikoisen pitkän takuun omaavasta läppäristä joka rajoittaisi kuinka monta tuntia päivässä voit sitä käyttää, ja esim. rajoittaisi CPU:n maksiminopeuden 80%:iin maksimista, eikä noita rajoituksia voisi ohittaa tarvittaessa. Minulta jäisi sellainen läppäri ostamatta, vaikka tarjoaisivat 20 vuoden täyskaskoa kultaisin laakerinlehdin.
Juuri näin. Totean etten osta Toyotan sähköautoa koska siinä on tuollaisia mielestäni negatiivisia rajoituksia.Mutta sinulla on edelleen vapaa valinta sen suhteen millaisen auton ostat. Eli jos et pidä tuollaisesta rajoituksesta, niin silloin ostat jonkun muun kuin Toyotan. Joten miksi kritisoida sellaisia rajoituksia, jotka eivät omaan elämään vaikuta minkään vertaa?
Samalla tavoin kritisoin esim. Teslassa sitä ettei (käsittääkseni) ajaja voi itse päättää milloin aloittaa ajon aikana akun esilämmityksen valmistautuessaan tulevaa pikalatausta varten, vaan se on rajoitettu vain tilanteisiin missä olet navigoimassa Teslan navigaattorilla seuraavalle latauspisteelle. Mitäs jos käyttämääsi latauspistettä ei löydykään navigaattorista, tai et yksinkertaisesti sillä kertaa halua käyttää auton navigaattoria, pelkästään mennäksesi pikalataaman autoa?
Et puhu ollenkaan samasta asiasta. Tässä viitattiin esim. teknisiin rajoituksiin miten autoa ja akkua voi käyttää, jotta saadaan tarjottua muita pidempi akkutakuu.Eikös Teslallakin ole rajoittavia ehtoja takuissa akulle? 8 v tai 160 000 Km ? Eikös tuo kilometrimäärä ole aika pieni ? Tuo km määrä yli menee monilla helposti helposti yli. Mitä sitten tapahtuu jos km menee yli ? En tiedä ? kai silti jokin vastuu ?
Tälläiset rajoitukset ovat hyvin yleisiä, ihan kaikilla. En ymmärä miten tuo tojon rajoitus olisi jotenkin ihmeelllinen ?
Kyllä, ja propsit niille (harvoille?) sähköautoille jotka antavat päätäntävallan ajajalle. Lisää tätä.Tämä rajoitus on aika monessa sähköautossa. Taitaa olla harvoja autoja ne, joissa manuaalisesti voi laittaa akun esilämmityksen päälle.
Et puhu ollenkaan samasta asiasta. Tässä viitattiin esim. teknisiin rajoituksiin miten autoa ja akkua voi käyttää, jotta saadaan tarjottua muita pidempi akkutakuu.
Erottaisin kaksi asiaa, takuuehdot joissa rajoituksia käytölleEnkö ? Olkoot rajoite mikä tahansa, niin se on rajoite. Eikö km määrä ole rajoite miten autoa voi käyttää mitä isommissa määrin ? Rajoitteita lisäämällä sadaan pidempää takuuaikaa, normi kikkaikua kaikilla.
Näin tietysti, mutta onko Tojo tuolla akkutakuulla retostellut, että se on jonkin nerokkaan suunnitelun kautta tuotu lisä akkutakuulle ? Vai onko sitenkin kyseesä vain rajoitteiden kauttta saatu takuuaika. Veikkaisin tätä jälkimmäistä jos eivät mainittse mitään. Eli eihän siinä mitää pahaa ollut tai poikkeavaa. Kaikki kikkailevat niin.Erottaisin kaksi asiaa, takuuehdot joissa rajoituksia käytölle
Suunnittelu, jolla onnistuttu tekemään tuote jolla voidaan myötää pitkätakuua, selkeästi pidempi kuin kilpailijoille.
Harvemmin korostetaan niitä ominaisuuksia joilla ei olla kilpailuykyinen kilpailijoihiin nähden, vaan korostetaan niitä missä uskotaan olevan parempia.Näin tietysti, mutta onko Tojo tuolla akkutakuulla retostellut, että se on jonkin nerokkaan suunnitelun kautta tuotu lisä akkutakuulle ? Vai onko sitenkin kyseesä vain rajoitteiden kauttta saatu takuuaika. Veikkaisin tätä jälkimmäistä jos eivät mainittse mitään. Eli eihän siinä mitää pahaa ollut tai poikkeavaa. Kaikki kikkailevat niin.
Uuden sähkö pösön, E-308:n hinnat julki:
Hinnat alkaen 46 000€ ja alun First Editionissa varusteena tyyliin tarpeellinen. Ei mahdoton hinta, mutta ei tuolla hinnalla taideta Teslaakaan haastaa. Farkku varmaan siihen päälle 15000-2000€ sitten joskus?
Esilämmitetyn akun (pika)lataaminen on akkua vähemmän kuluttavaa, kuin pakkaskylmän?
Varmasti vaikuttaa 10 v kestoon, jos vertaat omenoita omenoihin, eli tuo 30 tarkoittaa samaa kuin Toyotan 3,8 pikalatausta per vrk. Siinähän ladattaisiin noin 1,3 MWh 60 kWh akkuun ja samat 1,3 MWh pitäisi vielä ehtiä ajaa tyhjäksi 24 h sisällä.Se on vaan se että vaikka päivässä lataisi 30 kertaa pikalatauksessa niin se ei siihen akun 10 vuoden kestoon vaikuta vaan se kuinka monta kertaa akku on pikaladattu 10 vuoden aikana. Olisi vaikka kerran päivässä se raja mutta kumulatiivinen joten vuoden jälkeen saisi pikaladata 360 kertaa.
Mikaan noista sun laskuista ei mitenkaan todistanut sita etta yhden paivan pikalataukset olisivat sen pahempia kuin 10 vuoden aikana tapahtuvat pikalaukset. Se ei ole akun grillaamista etta ajaa vuorokaudessa 2000km sen enempaa kuin etta ajaa 4 vuorokaudessa 2000km kunhan akun lapotilat ovat kontrollissa.Olen kyllä samaa mieltä, että kumulatiivinen pikalatausrajoitus olisi parempi, mutta sen lisäksi pitää olla jokin vuorokausikohtainen raja, esim. 5 krt 10 % -> 80 % per 24 h, ettei mene ihan akun grillaamiseksi.
En ole väittänyt, että 2000 km/vrk olisi grillaamista. Väitin, että heittämäsi 30 kertaa/vrk on liikaa vakioautolle. Siis Toyotan tapaan syklejä laskien 30 * 0,7 * 60 kWh on mielestäni liikaa. Ehdotin kumulatiivisen rajan lisäksi vuorokausirajaksi esim. 5 * 0,7 * 60 kWh. Se riittäisi likipitäen kaikille, eikä olisi grillaamista.Mikaan noista sun laskuista ei mitenkaan todistanut sita etta yhden paivan pikalataukset olisivat sen pahempia kuin 10 vuoden aikana tapahtuvat pikalaukset. Se ei ole akun grillaamista etta ajaa vuorokaudessa 2000km sen enempaa kuin etta ajaa 4 vuorokaudessa 2000km kunhan akun lapotilat ovat kontrollissa.
Eiköhän noissa ole tuotantomäärät niin vähäisiä, että ne kaikki linjoilta ulos tulevat saadaan jonain liisareina työnnettyä markkinoille.Kyllä minä ainakin tuota aika mahdottomana hintana pidän, enkä keksi yhtäkään hyvää syytä ostaa tuota autoa yli lähes minkä tahansa kilpailijan, jotka tarjoavat joko reilusti enemmän samaan rahaan tai ovat vain yksinkertaisesti halvempia suunnilleen samoilla ominaisuuksilla.
Et.Enkö ?
Pakkasella kylmän akun lataaminen, varsinkin pikalataaminen, aiheuttaa osaltaan akulle "lithium plating"-ilmiötä joka on myrkkyä akun kunnolle. Eli kyllä, talvella akun lämmittämisellä (tavalla tai toisella, joko lämmittämällä sitä, tai pitämällä auto lämpimässä autotallissa, tai ihan ajamalla autoa jolloin akku myös hieman lämpenee käytön seurauksena) ennen latausta on merkitystä myös akun kunnolle ja pitkäikäisyydelle, vaikkakin pääasiassa akun lämmittämistä käytetään pikalatauksen nopeuttamiseen.Esilämmitystä käytetään vain nopeuttamaan itse lataustapahtumaa, sillä kylmä akku ei halua vastaanottaa energiaa niin nopeasti. Itse akku ei kyllä tykkää pitkäaikaisesta lämpimänä olosta ja sen takia akuissa on jäähdytys (esim. Teslat kuulostavat kuin lähtisivät lentoon kun on pikaladannut pidempään kuumaan akkuun).
Käsittääkseni Toyotankin ongelma tässä on, ettei se kykene jäähdyttämään akkua tarpeeksi - ei suinkaan esilämmityksen puute. Sama ongelma on useammassa sähköautossa, Björnin testeissä niitä näkee 1000km testeissä kesäkeleillä.
Päästäänkö edes tästä siihen tulokseen että 10v takuun kannalta ei ole merkittävää montako kertaa autoa pikaladaan päivässä vaan se kuinka monta kertaa sitä pikaladataan 10 vuoden aikana? Ja tämän vuoksi Toyotan tapa rajoittaa päivittäisiä pikalatauksia on outo.Jopa 10 * 0,7 * 60 kWh olisi ok, jos lämmönhallinta olisi tehty tavallista paremmin.
Toisaalta, mikä olisi se järkevin vaihtoehto rajoittamiselle? Jos vaikka vuoden sykleissä, niin sattumalta syyskuussa tulisi vuoden pikalataukset täyteen, niin olisi epämukavaa odotella loppuvuosi että saisi pikalataukset käyttöön. Sama pätee oikeastaan millä tahansa muulla aikavälillä, joista päiväkohtainen rajoitus on ns. vähiten rajoittava, koska siinä ei se odotusaika ole niin pitkä. Tämä siis omalla logiikallani ja jos mietin mikä olisi itselleni käytännössä mieluisin tapa, jos niitä pikalatauksia pitää rajoittaa.Päästäänkö edes tästä siihen tulokseen että 10v takuun kannalta ei ole merkittävää montako kertaa autoa pikaladaan päivässä vaan se kuinka monta kertaa sitä pikaladataan 10 vuoden aikana? Ja tämän vuoksi Toyotan tapa rajoittaa päivittäisiä pikalatauksia on outo.
No luvataan että se takuu on 10 vuotta / 1 miljoona kilometria / 3000 pikalatausta.Toisaalta, mikä olisi se järkevin vaihtoehto rajoittamiselle? Jos vaikka vuoden sykleissä, niin sattumalta syyskuussa tulisi vuoden pikalataukset täyteen, niin olisi epämukavaa odotella loppuvuosi että saisi pikalataukset käyttöön. Sama pätee oikeastaan millä tahansa muulla aikavälillä, joista päiväkohtainen rajoitus on ns. vähiten rajoittava, koska siinä ei se odotusaika ole niin pitkä. Tämä siis omalla logiikallani ja jos mietin mikä olisi itselleni käytännössä mieluisin tapa, jos niitä pikalatauksia pitää rajoittaa.
Uuden sähkö pösön, E-308:n hinnat julki:
Hinnat alkaen 46 000€ ja alun First Editionissa varusteena tyyliin tarpeellinen. Ei mahdoton hinta, mutta ei tuolla hinnalla taideta Teslaakaan haastaa. Farkku varmaan siihen päälle 15000-2000€ sitten joskus?
Valmistajalla varmaan jokin kohderyhmä, tietenkin jos ko malli kaikesta huolimatta vetää taksareita puoleen, niin softaahan tuo on. Sitten vain jakoon Toyota E taksi, 1v takuulla.No luvataan että se takuu on 10 vuotta / 1 miljoona kilometria / 3000 pikalatausta.
Auto voi sitten vaikka automaattisesti jarrutella sitä pikalatausta siinä tapauksessa että käyrä alkaa menemään yli 3000 kerran kymmenessä vuodessa mutta siihen oltava konsti estää se. Taksari sitten ajaa ne 3000 latausta kasaan 4 vuodessa ja myy sen auton ilman akkutakuuta halvemmalla.
Ostaako yksikään tuollaisilla hinnoilla muka noita autoja? Eihän tuossa ole minkään maan järkeä.
Sitä välillä miettii että saiko Tesla oikeasti mitään etumatkaa sähköautoissa olemalla niiden pioneeri ja nyt tuntuu että saavat aikalailla rauhassa olla markkinoilla välittämättä juuri kilpailijoista. Pahempi ongelma on talouden nykiminen ja siksi huonompi autokauppa ja asikkaiden pitäytyiminen halvemmissa poltiksissa.No tuskin kauheasti myyvät. Farkku sähkäreitä hehkuteaan mediankin toimesta aina kun sellainen tulee, mutta tuskimpa moni ostaa Model Y:n hintaista sähköpösöä joka on hitaampi, pääsee pienemmän matkan ja lataa hitaammin. Ja on ahtaampi autokin.
Ihan kiva lisä jos esilämmityksen saa manuaalisesti päälle, mutta lisäksi pitää silti olla tuo mahdollisuus antaa automaation hoitaa homma navigoitaessa laturille. Sähköautomiehissäkin tätä asiaa pohdiskeltiin toissa jaksossa Nissan Ariya koeajossa. Viikon koeajon aikana eivät ikinä muistaneet sitä manuaalisesti laittaa päälle ja suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti kävisi samalla tavalla. Mutta edelleen. Ihan kiva lisä.Kyllä, ja propsit niille (harvoille?) sähköautoille jotka antavat päätäntävallan ajajalle. Lisää tätä.
Sitä välillä miettii että saiko Tesla oikeasti mitään etumatkaa sähköautoissa olemalla niiden pioneeri ja nyt tuntuu että saavat aikalailla rauhassa olla markkinoilla välittämättä juuri kilpailijoista. Pahempi ongelma on talouden nykiminen ja siksi huonompi autokauppa ja asikkaiden pitäytyiminen halvemmissa poltiksissa.
Koska pitää keksiä automatiosta huonoja puolia, niin joku keksii navikoida latausaseamalle mutta ei lataa, tai ai lataa pikalatauksella.Ihan kiva lisä jos esilämmityksen saa manuaalisesti päälle, mutta lisäksi pitää silti olla tuo mahdollisuus antaa automaation hoitaa homma navigoitaessa laturille. Sähköautomiehissäkin tätä asiaa pohdiskeltiin toissa jaksossa Nissan Ariya koeajossa. Viikon koeajon aikana eivät ikinä muistaneet sitä manuaalisesti laittaa päälle ja suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti kävisi samalla tavalla. Mutta edelleen. Ihan kiva lisä.
Kyllä, voi ladata, mutta se ei tarkoita etteikö pakkaskylmän litiumioniakun lataaminen jopa hitaasti olisi haitallisempaa akun eliniälle, verrattuna siihen että sitä ladattaisiin akun ollessa (keskimäärin) esim. +15 tai +20 asteinen. Nopeampi lataaminen kylmänä vain pahentaa lithium plating ilmiötä, mutta hitaampaa lataaminen kylmänä ei poista ongelmaa.Kylmää jopa pakkasasteilla olevaa litiumakkua voidaan ladata kunhan latausnopeus on riittävän alhainen. Sitä varten nämä autot ovat täynnä algoritmeja lataukseen liittyen. Näitä ei kannata käyttäjän murehtia.
Yleisesti ottaen kyllä, mutta tuolla ei ole sinänsä mitään tekemistä sen kanssa mitä sanoin. Vähän sama kuin sanoisi että tupakka on terveydelle vaarallisempaa kuin alkoholi, mutta se ei tarkoita etteikö alkoholikin olisi.Empiirinen data kertoo että sähköautojen akut kuluvat hitaammin kylmässä kuin kuumassa ilmastossa.
Jos unohtivat laittaa päälle manuaalisen esilämmityksen, tokkopa olisivat muistaneet myöskään laittaa latauspisteelle navigointiakaan päälle, jos ovat menossa lataamaan jollekin tutulle asemalle esim. kesämökkimatkan varrella, tai kotikaupungissaan.Ihan kiva lisä jos esilämmityksen saa manuaalisesti päälle, mutta lisäksi pitää silti olla tuo mahdollisuus antaa automaation hoitaa homma navigoitaessa laturille. Sähköautomiehissäkin tätä asiaa pohdiskeltiin toissa jaksossa Nissan Ariya koeajossa. Viikon koeajon aikana eivät ikinä muistaneet sitä manuaalisesti laittaa päälle ja suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti kävisi samalla tavalla. Mutta edelleen. Ihan kiva lisä.
Vahva eri tuohon tuttu matka asiaan. Toimivalla softalla voit helposti laittaa tutullekin reitille navigoinnin päälle lataustaukoineen, jolloin esilämmityskin toimii. Tämä ei maksa yhtään vaivaa, vaikka joku niin tuleekin väittämään.Jos unohtivat laittaa päälle manuaalisen esilämmityksen, tokkopa olisivat muistaneet myöskään laittaa latauspisteelle navigointiakaan päälle, jos ovat menossa lataamaan jollekin tutulle asemalle esim. kesämökkimatkan varrella, tai kotikaupungissaan.
Navigointiin perustuva automaattinen esilämmitys on parhaimmillaan kun ajat jotain suht tuntematonta pitkää reittiä jossa todennäköisesti muutenkin käyttäisit navigointia. Jos taas teet joka viikonloppuista mökkimatkaa jossa pysähdyt aina samalle latausasemalle, sitten ei välttämättä. Tai entä jos päätätkin sillä kertaa mieluummin käydä jollain toisella matkan varrella olevalla latausasemalla, tai haluamaasi latausasemaa ei löydy navigaattorista?