Se on vaan se että vaikka päivässä lataisi 30 kertaa pikalatauksessa niin se ei siihen akun 10 vuoden kestoon vaikuta vaan se kuinka monta kertaa akku on pikaladattu 10 vuoden aikana. Olisi vaikka kerran päivässä se raja mutta kumulatiivinen joten vuoden jälkeen saisi pikaladata 360 kertaa.
Varmasti vaikuttaa 10 v kestoon, jos vertaat omenoita omenoihin, eli tuo 30 tarkoittaa samaa kuin Toyotan 3,8 pikalatausta per vrk. Siinähän ladattaisiin noin 1,3 MWh 60 kWh akkuun ja samat 1,3 MWh pitäisi vielä ehtiä ajaa tyhjäksi 24 h sisällä.
Jos käyttää lataamiseen 12 h, olisi keskiteho 1,26 MWh / 12 h = 105 kW, mikä tarkoittaa 60 kWh-akun lataamista 24 minuutissa 10 % -> 80 %. Ihan mahdollinen nopeus ainakin muutamia kertoja putkeen siinä ajamisen lomassa, mutta 30 kertaa putkeen + ajot, niin en ihan usko vakioautojen lämmönhallinnan riittävyyteen. Tuo ~2,5 MWh/24 h latausta ja purkua tuottaa nimittäin häviölämpöä sellaisen määrän, että sillä kuumentaisi pari kuutiota nolla-asteista vettä kiehumispisteeseen. Akkua ei saa päästää kuumaksi, kuten polttomoottoria pakoputkineen kaasuineen.
Sitten jäi vielä 12 h aikaa ajaa 1,26 MWh, eli ajon keskitehon tulee olla 105 kW. Toyota käyttää huippunopeudella arviolta 60 kW, joten perään pitää kytkeä iso asuntovaunu, jotta saa pidettyä 12 h ajan keskitehon 105 kW:ssa. Tokkopa edes voimansiirto/moottori kestäisi moista rääkkiä kymmentä vuotta (vaikka vain kerran vuodessa toteuttaisi 24 h-2,5 MWh -session) saati sitten akku.
Toyotaakin voit pikalata vaikka 30 kertaa saman vuorokauden sisällä, kunhan yhdellä pikalatauskerralla lataat enintään ~9 % lisää akkumittariin. Pikalatauskertoja ei ole rajoitettu, vaan 10 % -> 80 % -syklien määrä on rajoitettu 3,8 krt per 24 h. Jos akku on 60 kWh, niin voit vuorokaudessa pikaladata 3,8 * (80 - 10) / 100 * 60 kWh = 159,6 kWh lisää energiaa. Oletettavasti noin pitkälle reissulle lähdetään täydellä akulla, jolloin käytössä on 60 kWh + 159,6 kWh = 219,6 kWh energiaa. Tuolla määrällä ajelee noin tuhat kilometriä pikaladaten, minkä jälkeen latausteho tyhjään akkuun on loppumatkaa hidastava enintään 45 kW, kunnes 24 h on kulunut ensimmäisestä pikalaturista.
Sanoisin, että hyvin harvalla autoilijalla Toyotan 3,8 krt/24 h -rajoitus aktivoituu milloinkaan auton käyttöiän aikana. Tällöin saa kokea vain rajoituksen hyvät puolet, eli 10 v/1 000 000 km akkuturvan (ei vaadi kallista merkkihuoltoa, mutta valtuutetun). Seat Miin akkutakuu on 8 v/160 000 km. Se ei korvaa 170 tkm-kohdalla rikkoutunutta akkua, vaikka miten hellästi olisit kohdellut sitä. Toyotan akku sen sijaan korvataan akkuturvasta huithapelille, joka on surutta päästellyt ja lataillut puoli miljoonaa alle 10 vuodessa.
Olen kyllä samaa mieltä, että kumulatiivinen pikalatausrajoitus olisi parempi, mutta sen lisäksi pitää olla jokin vuorokausikohtainen raja, esim. 5 krt 10 % -> 80 % per 24 h, ettei mene ihan akun grillaamiseksi.