Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuleekohan huonoksi menneistä akuista joskus jotain vaihtokauppaa, tyyliin kun vaihdattaa akun uuteen niin vanhasta saa vähä cashbackiä kun luovuttaa sen vaihdossa kunnostettavaksi. Näinhän toimii muistaakseni mm. polttomoottoriautojen laturien vaihdot, palauttamalla vanhan kunnostettavaksi saa vähän hyvitystä uuden laturin hinnasta.
Eiköhän ne tee jo nyt näin? Rahanarvoista materiaalihan se vanha akku on vaikka akkuna tiensä päässä. Toki joku Leafin yms. vaihto varmaan on hinnan puolesta leivottu siten, että vanha jää tekijälle. Oma tekijänsä on sitten myös se, miten helposti/laajasti akut saa vaihdettua. Jos joutuu puoli autoa purkamaan tai koko akun paalaamaan (feat. Tesla structural battery), niin voi olla turhan hapokasta 10-15 v. vehkeeseen.

e: Esim. Nissan Leaf ajoakun vaihto
 
Sehän on ilmeisesti kielletty puheenaihe, että kuinka monta kalenterivuotta akku kestää.
Ei ole, se vain on niin ilmeisen mitätön muihin akkua ikäännyttäviin asioihin verrattuna, kuten kuinka nopeasti akkua tavataan ladata, kuinka täyteen, millaisia lämpötiloja (sekä kovaa pakkasta että kovaa hellettä) se joutuu kokemaan, kuinka hyvin akun lämmönsäätely on toteutettu jne.

Jos oikein viestiäsi tulkitsin, optimiolosuhteissa säilytetty käyttämätön sähköauton akkukin muuttuu käyttökelvottomaksi 10-15 vuoden sisään? Vai onko tämä taas näitä esson baarin arvailujuttuja? Markkinoilla on jo nyt yli 10 vuotta vanhoja sähköautoja joiden akkuja EI ole säilytetty käyttämättöminä varastossa optimiolosuhteissa; ovatko kaikki kyseiset autot paalikamaa jo kauan ennen 10 vuotta (jos jo pelkkä vuosimäärä tekee kymmenessä vuodessä niiden akuista käyttökelvottomia, ja siihen päälle käytön aiheuttama kuluminen)?

Itse toki olen sitä mieltä että kyllä polttomoottoriautotkin alkavat olla käyttöikänsä lopussa, jos 15 vuotta tulee mittariin. Siksi vaihdoinkin 13-vuotiaasta bensa-autostani pois, alkoi jo tuntua että sen ylläpito alkoi muuttua yhä kalliimmaksi ja riskaabeliksi, alkoi vähitellen hajota käsiin vaikka superluotettava Toyota olikin.

Juu juu, olen minäkin kuullut tarinoita henkilöistä jotka ajavat 50 vuotta vanhalla diesel-mersulla edelleen ja 10 miljoonaa kilometriä on mittarissa, juu juu juu. Ajeleehan jotkut traktorillakin.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekkin uskon että suurin osa pattereista kuluu enemmin kalenterivuosissa kuin sykleissä loppuun.
Löytyykö tuolle uskomuksellesi jotain kylmää faktaakin tueksi, eli että esim. sähköautojen akkujen ikääntymiselle (keskimäärin) se vuosimäärä on merkittävämpi asia, kuin lataussyklien kertyminen auton käytön myötä?

Se on yleisesti tiedossa että kyllä litiumioniakut (ja varmaan kaikki akut, vaikka sitten natriumioniakutkin) menettävät kapasiteettiaan vuosien kertyessä vaikka niitä ei käytettäisi (ja säilytettäisiin optimiolosuhteissa), mutta ajan myötä kertyvä ikääntyminen on paljon hitaampaa kuin normikäyttö.

Se että joku saattaa löytää vuosikausiksi varastoon tai kaappiin unohtuneen akullisen laitteen (puhelin, läppäri, ihan mikä vaan) jonka akku tuntuu sipanneen, ei sinänsä kerro mitään koska akku on saattanut vaurioitua ennen aikojaan esim. ylipurkautumisen takia, koska sitä ei ole älytty välillä ladata optimitasolle. Se on täysin eri asia kuin akun ikääntyminen puhtaasti ajan myötä.
 
Kielletty olisi pitänyt olla lainausmerkeissä.

"Kauanko sähköauton akku kestää?" Akku kestää jopa x tuhatta latauskertaa!!
"No mutta miten monta vuotta se kestää?". Sähköautoilla on ajettu jopa satoja tuhansia kilometrejä alkuperäisellä akulla!!
No mutta miten monta VUOTTA se kestää? m Öö...
Miten tuollaiseen irrelevanttiin kysymykseen sitten pitäisi vastata? Mikä on testiolosuhde, jatkuvasti 50% lataustasossa 17-asteisessa varastossa säilytetty akku jota ei käytetä ollenkaan (muuta kuin välillä hieman ladataan jotta lataustaso pysyy esim. tuossa 50%:ssa kaikki varastossaolovuodet), kuinka monta vuotta se pysyy toimintakykyisenä?

Jos puhutaan ajossa olevien sähköautojen akkujen eliniästä vuosissa, miten erotat niiden ikääntymisessä mikä on johtunut käyttötavasta ja -olosuhteista, ja mikä suoraan valmistusvuodesta?

Se että saatat löytää kaapista 15 vuodeksi sinne unohtuneen Nokia-puhelimen jonka akku ei enää lataudu ei kerro mitään. Akku saattaa olla vaurioitunut esim. ylipurkautumisen takia.
 
Tuosta akkujen kestosta kun puhutaan. Jos akku kestää 1000 lataussykliä menettämättä merkittävästi varauskykyä, ja yksi lataussykli on nettokapasiteetti esim 77kwh.
77kwh x 1000lataussykliä = 77 000kwh ladattua sähköä.
Jos auto kuluttaa keskimäärin 20kwh/100km niin tuolla 77 000kwh:lla ajaa 385 000km joka alkaa olemaan jo kohtuullinen kilometrimäärä mille tahansa autolle

Mutta tämä on puhdasta teoriointia.

Tuleekohan huonoksi menneistä akuista joskus jotain vaihtokauppaa, tyyliin kun vaihdattaa akun uuteen niin vanhasta saa vähä cashbackiä kun luovuttaa sen vaihdossa kunnostettavaksi. Näinhän toimii muistaakseni mm. polttomoottoriautojen laturien vaihdot, palauttamalla vanhan kunnostettavaksi saa vähän hyvitystä uuden laturin hinnasta.
Tuolla laskukaavalla se varmaan on helpointa laskea. Mutta ainakin NMC akuissa käytännössä yksi sykli olisi 20C lämmössä 0-100% lataus. Mutta nuo syklit ei mene lineaarisesti, vaan täyteen lataaminen kuluttaa akkua suhteessa enemmän. Eli jos lataakin vaikka 10-80% väliä, se kuluttaakin akkua vaikka vaan 0,5 sykliä. Eli akun elinikä pitenee, vaikka ladattu energian määrä olisi sama pitkällä aikavälillä. Kaikista parhain kai olisi joku 40-60% pitäminen, mutta se alkaa olla jo aika hankalaa nykyakuilla, kun saisi olla koko ajan laturilla.

Lämpö taas kuluttaa akkua enemmän kuin kylmä eli sikäli pikalataukset saattaa lyhentää elinikää. Mutta toisaalta akkua ei pidetä kuumana kovin kauaa, eli käytännön vaikutus lienee vähäinen. Lopulta yhtä kalenterivuosi tai kilometri määrää ei varmasti kukaan voi sanoa, kun niin moni asia vaikuttaa. Varmaankin akun elinikä on kuitenkin useimmissa tapauksissa "riittävä" eli autossa alkaa olla jo kaikki muukin aika kulunutta siinä vaiheessa, kun akku alkaa olla vaihtokunnossa. Ihan kuten polttomoottori autoissakin. Joissain kone tai vaihteisto hajoaa nopeasti, mutta useimmat kestää riittävästi.
 
Akkujen kalenteri-ikääntymisestä tehdyt tutkimukset antavat vihjettä siitä, kuinka kauan akku voi äärimmillään säilyä käyttökelpoisena, jos käyttö on vähäistä. Pikaisella googletuksella tuli vastaan esim. tämä:

Assessment of the calendar aging of lithium-ion batteries for a long-term—Space missions

Viileässä säilytetyt (Suomen ilmasto auttaa) NMC- ja LFP-akut ilmeisesti siis kestävät yllättävänkin pitkään, jopa puoli vuosisataa(!) ilman merkittävää degradaatiota. Ts. ikääntymisessä tärkeintä ovat lataussyklit ja lataustapa sekä akun lämpötilan hallinta, ja ikävuosista ei tarvitse niinkään välittää.
Kiitos, nyt saatiin keskusteluun lihaa luiden ympärille. Koska käyttötapa on akuille paljon enemmän ikääntymistä aiheuttavaa kuin pelkät kalenterivuodet, siksi puhutaan lataussykleistä ja/tai ajokilometreistä, enemmän kuin siitä kuinka monta vuotta varastossa säilytetty auton akku säilyy. Tosin kuten sanoin, ajokilometreistä puhuminenkin on harhaanjohtavaa koska kaksi kertaa isompi akku periaatteessa kestää kaksi kertaa enemmän ajokilometrejä, luultavasti enemmänkin kiitos sen että sitä luultavasti tarvitsee vähemmän latailla (ja säilyttää) aivan täynnä tai ajaa täysin tyhjäksi.
 
Tuleekohan huonoksi menneistä akuista joskus jotain vaihtokauppaa, tyyliin kun vaihdattaa akun uuteen niin vanhasta saa vähä cashbackiä kun luovuttaa sen vaihdossa kunnostettavaksi. Näinhän toimii muistaakseni mm. polttomoottoriautojen laturien vaihdot, palauttamalla vanhan kunnostettavaksi saa vähän hyvitystä uuden laturin hinnasta.
Nio:llahan on akun liisaus, jos hirvittää ajatus omistamansa sähköauton akun kapasiteetin vähenemisestä vuosien ja kilometrien myötä. Teslakin pilotoi ajatusta vaihdettavasta akusta aikoinaan, mutta Tesla ei kokenut sitä sittenkään järkeväksi ajatukseksi.

Minä suhtaudun asiaan niin että jos oikeasti katsoo paremmaksi vain "vuokrata" auton akun, ehkä kannattaisi samantien liisata koko auto, eikä ostaa siitä edes rattia? Sitten ei tarvitsisi miettiä ollenkaan autonsa ikääntymistä, ei akun eikä muunkaan suhteen. Siitä vaan jos niin katsoo paremmaksi.

Mitä taas tulee ajatukseen siitä että tien päällä vaihtaisi Nio-tyyliin tyhjäksi ajamansa akun täyteen, mites sitten jos uuden autonsa tuliterän 100%-priimakuntoisen akun tilalle tuleekin vaihdossa 9 vuotta vanha, 80% kapasiteetin omaava akku? Eikö silloin yhtään ketuta? Arpapeliä millaisen akun sieltä Nion vaihtopisteeltä saa allensa. Tai ehkä jotkut luulivat että siellä tulee vaihdossa aina tuliterä akku suoraan tehtaalta?
 
Löytyykö tuolle uskomuksellesi jotain kylmää faktaakin tueksi, eli että esim. sähköautojen akkujen ikääntymiselle (keskimäärin) se vuosimäärä on merkittävämpi asia, kuin lataussyklien kertyminen auton käytön myötä?
Katso tuo Gugi^ :n kommentti yllä. Erittäin maltillisella 1000 syklin kestollakin saadaan se 385 000km kestoa. Kun autoilla ajetaan keskimäärin 14.000km/v, hyvin harva auto pääsee tuonne 400k km tuntumaan. Autot romutetaan (suomessa) kuitenkin vasta 20v+ iässä. Normikäytössä aika painaa siis enemmän kuin syklit.
 
Katso tuo Gugi^ :n kommentti yllä. Erittäin maltillisella 1000 syklin kestollakin saadaan se 385 000km kestoa. Kun autoilla ajetaan keskimäärin 14.000km/v, hyvin harva auto pääsee tuonne 400k km tuntumaan. Autot romutetaan (suomessa) kuitenkin vasta 20v+ iässä. Normikäytössä aika painaa siis enemmän kuin syklit.
Puhummeko nyt edes samasta asiasta? Jos oikein viestiäsi tulkitsin, sähköauto laitetaan joka tapauksessa pois rekisteristä kauan ennenkuin sen akku muuttuu käyttökelvottomaksi (ns. keskimääräisellä ajolla). Tuo esimerkkisi ei siten tuntuisi mitenkään ottavan kantaa siihen alkuperäiseen kysymykseen että kuinka monta vuotta sähköauton akku pysyy (järkevästi) toimintakuntoisena.

Akun ikääntymiseen vaikuttaa moni muukin asia kuin vain kuinka monta vuotta akku on täyttänyt, ja kuinka monta täyttä lataussykliä se on elinikänään kokenut. Se jo tiedetään että noiden kahden välillä puhdas vuosissa mitattava ikääntyminen on paljon paljon hitaampaa, kuin muut ns. normikäytössä vaikuttava ikääntyminen, varsinkin purkautuminen ja lataaminen, eli niiden laskennallisten täysien lataussyklien kertyminen.
 
Löytyykö tuolle uskomuksellesi jotain kylmää faktaakin tueksi, eli että esim. sähköautojen akkujen ikääntymiselle (keskimäärin) se vuosimäärä on merkittävämpi asia, kuin lataussyklien kertyminen auton käytön myötä?

Se on yleisesti tiedossa että kyllä litiumioniakut (ja varmaan kaikki akut, vaikka sitten natriumioniakutkin) menettävät kapasiteettiaan vuosien kertyessä vaikka niitä ei käytettäisi (ja säilytettäisiin optimiolosuhteissa), mutta ajan myötä kertyvä ikääntyminen on paljon hitaampaa kuin normikäyttö.

Se että joku saattaa löytää vuosikausiksi varastoon tai kaappiin unohtuneen akullisen laitteen (puhelin, läppäri, ihan mikä vaan) jonka akku tuntuu sipanneen, ei sinänsä kerro mitään koska akku on saattanut vaurioitua ennen aikojaan esim. ylipurkautumisen takia, koska sitä ei ole älytty välillä ladata optimitasolle. Se on täysin eri asia kuin akun ikääntyminen puhtaasti ajan myötä.
Tesla Motors Clubilla oli muistaakseni vuosia sitten graafi johon oli kerätty kartoitus Model S akkujen jäljellä olevan kapasiteetin suhteesta maileihin ja ikään. Siinä ikä korreloi hiukan voimakkaammin kapasiteetin laskuun, ja maileilla oli enemmän hajontaa. Eli sen suhteen on tietysti merkitystä miten/missä ne mailit on ajettu/ladattu. Ja tietysti tuuri akkuarvonnoissa.

Akkukemiat toki kehittyvät ja tuo koski yhtä automallia ja tiettyä sukupolvea siitä.
 
Ikääntyminenkin auton seisoessa paikallaan voi myös riippua reilusti säilytysolosuhteista. Jossain Malagassa auringossa kadun varressa istuvat akku paistuu +40C:ssä vaikka kuinka ja paljon, siinä missä Suomessa säilytyslämmöt ovat paljon paremmat akun keston kannalta.
 
What Car spekuloi (oletettavasti ilman parempaa tietoa) että olisi hinnaltaan Nissan Ariyan ja Model Y välissä.

Kuriositeettina sanovat että tuo isompi akku on saatavilla vain 2-vetoiseen. Nelikossa aina tuo pienempi 78 kWh akku.

Onhan tuo sähköteknisesti huima parannus Stellantiksen nykyisiin verrattuna. Tänä vuonna pitäisi myös julkaista tilavampi 5008 versio samasta.

Juuri myyntiin tullut Astra farmari sähköisenä on alk. 43,5 k€. Avajaismalli 48,5 k€. Ahdas väli on tuon ja Model Y välissä 3008:lle.
 
Tässä taitaa olla ensimmäinen video ID.7 Max versiosta ilman Plus-pakettia. Tämä varmistaisi sen, että Max versiossa on keinonahka- ja mikrokuitusisusta myös ilman Plus-pakettia. Autosta puuttuu takapenkin lämmittimet ja ilmastoidut etupenkit sinisillä viivoilla. Myös ensimmäistä kertaa on näytillä ilmainen perusväri harmaa.

 
Eikö tuohon tosiaan saa kunnon penkkejä edes rahalla? Mitään muovinahkapenkkejä ei omaan pihaani tule.
 
ID.7 penkkivaihtoehdot ovat:

Pro business (halvin): no name manuaaliset kangaspenkit
Pro business max: sähkösäätöiset ergoActive penkit, joissa istuinpinnat kangasta ja muuten keinonahkaa, selässä 10 hierontarakkulaa, pidennettävä istuinosa
Pro business max Plus-paketilla: sähkösäätöiset ergoActive Premium penkit, joissa istuinpinnat kangasta ja muuten keinonahkaa, selässä 10 hierontarakkulaa, pidennettävä istuinosa - kangasosa rei'itetty ja ilmastoitu, istuinosassa 2 hierontarakkulaa

Eli mitään kokonahkaa ei saa.
 
Se on tuota viherpesua - mutta trendi tuskin on lyhyellä aikavälillä muuttumassa. Nahkapenkit todennäköisesti ovat aikalailla katoava luonnonvara normikansalaisen hintaluokissa seuraavan 10v aikana.
 
Mitä hyötyä keinonahkapenkistä on kankaiseen verrattuna?
Keinonahka ja kangas ovat aika epämääräisiä termejä. Kumpiakin materiaaleja on tuhansia erilaisia, eikä niitä oikein voi verrata fiksusti noin yleisillä termeillä.

Lähtökohtaisesti kankaat ovat huokoisia ja imevät nesteitä itseensä - keinonahkat vähemmän. Mutta monet kangaspenkitkin ovat nykyisin erilaisia keinokuituja jotka ovat lopulta jotakuinkin muovia ja täten eivät juuri nestettä itseensä ime.
 
Mitä hyötyä keinonahkapenkistä on kankaiseen verrattuna?
Aitoa nahkaa ei ole tainnut pitkään aikaan olla koko penkki useimmilla valmistajilla. Eli istuinosa on esim. saattanut olla oikeaa nahkaa ja sivut sitten keinonahkaa. Poikkeuksia toki löytyy. Keinonahan edut kankaaseen ovat yleisesti parempi puhdistettavuus ja parempi ulkonäkö (mielipideasia toki). Kankaan etuja sitten omasta mielestä on parempi hengittävyys (ei hiosta), takapuoli ei luista penkillä ja pienempi huoltamisen tarve (ei tarvitse käsitellä tasaisin väliajoin, että pysyy hyvänä).
 
Kävin katsomassa tota EX30:stä Vantaalla ja ihan hyvät fiilikset jäi. Listaan omia huomioita:

EX30 oli jo ensimmäisiä tuotantoautoja, EX90 oli vielä käsin kasattu vehje, eli ei lopullinen. En EX90:stä kattonut muuten kuin ulkoa mutta EX30 tuli katseltua läpi.

Plussat:
  • Napit ja säätimet tuntuu laadukkailta eikä ole mitään halvan muovin tuntua. Ovien kahvat on jämäkät eikä muutkaan liikkuvat osat kolisseet ympäriinsä
  • Myös etupenkkien välissä oleva mukiteline tuntui oikeasti hyvin tehdyltä ja laadukkaalta
  • Auto on livenä omasta mielestä paljon hienompi kuin kuvissa
  • Säilytys ja tavaratilaa on ihan hyvin
  • Ajoasentoa sai säädettyä hyvin ja penkin saa melko alas jolloin myös pitkälle kuskille miellyttävä. Vähän piti säätää että sain jalat semmoiseen asentoon että polvi osunut keskikonsoliin, mutta kun löytyi hyvä asento niin voisin kuvitella että on tosi mukava ajaa
  • Autossa oli vaalea sisusta josta en itse tykkää ja omaan on tulossa indigo. Vaalea sistusta tuntui ihan olevan laadukasta kamaa. Muut sisustamateriaalit oli hypisteltävinä sivussa ja sanoisin että nykyisessä Audissa on hieman laadukkaamman tuntuiset pinnat ja materiaalit mutta ei tässä mitenkään huonot ole
Miinukset:
  • Käyttöjärjestelmä pääosin sulava mutta hieman ruudupäivitys kärsi valikoita vaihtaessa välillä. Juttelin siinä myyjien kanssa niin sanoivat että ei ole lopullinen versio
  • Takapenkki on ihan niin pieni kuin mitä on sanottukin, kyllä sinne mahtuu mutta ehkä joku Levin reissu saattaa olla hieman tukala jos on yli 180cm pitkä
  • Kuskin penkissä en istunut hirveän kauaa mutta ei ollut omasta mielestä ihan niin hyvä kuin nykyisen 2021 Audi A4 penkki. Ei huono mutta ei aiheuttanut mitään riemunkiljahduksia
  • Muuten ei mitään isompaa negatiivista sanottavaa. Uskoisin että on hintaansa nähden erittäin pätevä kulkuväline
Koeajoon tulee kuulemma alkuvuodesta. Ei kukaan myyjä ainakaan tunnustanut että olisi päässyt vielä ajamaan.
 
ID.7 penkkivaihtoehdot ovat:

Pro business (halvin): no name manuaaliset kangaspenkit
Pro business max: sähkösäätöiset ergoActive penkit, joissa istuinpinnat kangasta ja muuten keinonahkaa, selässä 10 hierontarakkulaa, pidennettävä istuinosa
Pro business max Plus-paketilla: sähkösäätöiset ergoActive Premium penkit, joissa istuinpinnat kangasta ja muuten keinonahkaa, selässä 10 hierontarakkulaa, pidennettävä istuinosa - kangasosa rei'itetty ja ilmastoitu, istuinosassa 2 hierontarakkulaa

Eli mitään kokonahkaa ei saa.

Mites näissä se istuinosan reunojen muoto, ovatko kaikki niitä tasaisia "sohvia", vai onko joissakin noista hieman enemmän sivuttaistukea?
 
Mites näissä se istuinosan reunojen muoto, ovatko kaikki niitä tasaisia "sohvia", vai onko joissakin noista hieman enemmän sivuttaistukea?
Vaikea sanoa, kaikki näyttävät muotoilun osalta samoilta. Mielestäni oli ok muotoiltu eikä sohva ja varmasti itselle kelpaa, mutta en todellakaan ole penkkien asiantuntija.
 
What Car spekuloi (oletettavasti ilman parempaa tietoa) että olisi hinnaltaan Nissan Ariyan ja Model Y välissä.

Kuriositeettina sanovat että tuo isompi akku on saatavilla vain 2-vetoiseen. Nelikossa aina tuo pienempi 78 kWh akku.

Onhan tuo sähköteknisesti huima parannus Stellantiksen nykyisiin verrattuna. Tänä vuonna pitäisi myös julkaista tilavampi 5008 versio samasta.

Juuri myyntiin tullut Astra farmari sähköisenä on alk. 43,5 k€. Avajaismalli 48,5 k€. Ahdas väli on tuon ja Model Y välissä 3008:lle.

Muutenkin taas kerran hieman outo julkistus, kun isompi akkuinen versio ja neliveto tulevat myyntiin vasta joskus vuoden 2025 aikana, eli tässä mainoksessa hehkutetun auton saat ajoon heti vuonna 2026. Helppo varmaan arvioida vaikka hintaa Model Y:n verrattuna, kun johan sen hinta ehtii tuossa välissä muuttumaan useita kertoja ja mallikin on päivittynyt jo ennen kuin Pösö on edes myynnissä.

Sinänsä kaikin puolin kiinnostava auto, mutta tuntuu kyllä siltä, että ei Stellantis oikeasti halua vielä vuosikausiin myydä sähköversioita, tavoite varmaan jossain 5 vuoden päässä.
 
Jos haluaisin laskea autoilun kustannuksia huomattavasti pidentyvän työmatkan takia, niin mikä vähän / kohtuullisesti ajettu tai uusi sähköauto voisi olla järkevä valinta?

Reunaehtona, että käytettävissä alle 40K €.

Työmatka pääasiassa maantietä ja moottoritietä, eli Kona ei taida olla harkitsemisen arvoinen, koska ei taida olla kovinkaan hiljainen?

Itseäni kiinnostaisi MG4 näin alustavasti tutkittuna.
 
Työmatka pääasiassa maantietä ja moottoritietä, eli Kona ei taida olla harkitsemisen arvoinen, koska ei taida olla kovinkaan hiljainen?

Paljonko se matka on? Onko latausmahdollisuus molemissa päissä? Jos hiljaisuus merkkaa niin sitten kannattaa katsoa esim. käytettyjä Pösöjä jotka ovat hiljaisimmasta päästä, ovat samalla tasolla kuin Mesen ja Audin kalliit mallit.
 
Tuo hiljaisuuskin on niin ja näin. Polttiksen puuttuminen antaa kuitenkin selvän edun vaikka muuten auto olisi perusvehje. Ei pösöt mitenkään erityisesti muita hiljaisempia ole, 208 ihan ok, mutta en kyllä kehuisikaan. Siis sähköautoluokassa, polttiksesta tulevalle varmaan elämys.
 
Jos haluaisin laskea autoilun kustannuksia huomattavasti pidentyvän työmatkan takia, niin mikä vähän / kohtuullisesti ajettu tai uusi sähköauto voisi olla järkevä valinta?

Reunaehtona, että käytettävissä alle 40K €.

Työmatka pääasiassa maantietä ja moottoritietä, eli Kona ei taida olla harkitsemisen arvoinen, koska ei taida olla kovinkaan hiljainen?

Itseäni kiinnostaisi MG4 näin alustavasti tutkittuna.
Model 3? Inventaariossa halvin 41k. Siitä 500€ alennus refe linkillä.
 
Tuo hiljaisuuskin on niin ja näin. Polttiksen puuttuminen antaa kuitenkin selvän edun vaikka muuten auto olisi perusvehje. Ei pösöt mitenkään erityisesti muita hiljaisempia ole, 208 ihan ok, mutta en kyllä kehuisikaan. Siis sähköautoluokassa, polttiksesta tulevalle varmaan elämys.

No ihan sähköautoluokassakin se on rankattu varsin hiljaiseksi autoksi, siis ainakin e2008.
 
Jeps jotenkin tuossa ohjaamon melussa on onnistuttu minunkin mielestä E2008:ssa. Noista sähköistä mitä ajellut niin EV6 ja E2008 oli ohjaamon melun puolesta parhaimmasta päästä. M3LR oli kyl kehnoin ja Ioniq5 jostain tuolta väliltä.
 
Jos haluaisin laskea autoilun kustannuksia huomattavasti pidentyvän työmatkan takia, niin mikä vähän / kohtuullisesti ajettu tai uusi sähköauto voisi olla järkevä valinta?

Reunaehtona, että käytettävissä alle 40K €.

Työmatka pääasiassa maantietä ja moottoritietä, eli Kona ei taida olla harkitsemisen arvoinen, koska ei taida olla kovinkaan hiljainen?

Itseäni kiinnostaisi MG4 näin alustavasti tutkittuna.
Käy kokeilemassa MG4. Ajoin sellaisella juuri 250km matkan ja on oikein mukava ja mielestäni yllättävän hiljainen auto (referenssinä ilmajousitettu ja lisä-äänieristetty Model S). Ajomukavuus on todella onnistunut kompromissi tuohon luokkaan. Youtubesta löytyvien purkuvideoiden perusteella äänieristykseen on jopa panostettu. Meidän on tuo 51kwh mutta silläkin ajaa tosielämässä 300km hyvissä olosuhteissa, jos on pääosin maantienopeuksia (motarilla kulutus nousee enempi kuin odotin). Luxury-varustellun ottaisin jos olisi ns. ykkösauto ja pitkää matkaa ympäri vuoden - tai etenkin päivittäin, paremman kotilatauksen vuoksi. Toivottavasti niitä vielä tulee Suomeen isommalla akulla näillä valuuttakikkailu-hinnoilla, kun viikko sitten oli enää 2 myymättä.
 
No ihan sähköautoluokassakin se on rankattu varsin hiljaiseksi autoksi, siis ainakin e2008.
No en tiedä mihin rankkaukseen viittaat, mutta ei se jostain 508:sta tullessa tee juurikaan vaikutusta. Sähköautoissa rasitteeksi muodostuu enemmän tuuli- ja rengasmelu, jossa luonnollisesti nykystandardein mitattuna pienillä ja läskeillä pyörillä varustettu pösö on vahvoilla. Ei nyt heti tule mieleen yhtäkään sähköautoa, joka koeajossa olisi tuntunut häiritsevän meluisalta. ID3:ssa pelkääjän puolen b-pilarissa natisi jotain ja (omassa) Miissä tuppaa jäämään turvavyön solki kolisemaan, mutta perustaso kaikissa on niin hyvä kuin Suomen paskoilla teillä voi kuvitella.

Enemmän kuitenkin tarkoitin, että jokainen sähköauto on todennäköisesti kuitenkin merkittävä parannus, jos lähtökohtana on joku perinteinen 10-20 k€ riisikuppi pienellä koneella, joka huutaa motarilla. Eli kysyjän kannattanee se Konakin kokeilla vaikka "meluisaksi" haukuttu. 64 kWh akku on selvä etu pösön akkuun nähden, joka on vähän nafti käyttötarkoitukseen. Kyllä silläkin pääsee, mutta ~20 kWh enemmän antaa joustoa varsinkin huonolla säällä. Omiin kokemuksiin perustuen se jousto on hyvin kiva olla olemassa.
 
Polestar 2 olisi tullut itselle seuraavana autona, jos ei rengasmelu olisi siinä järkyttävä.
Pollea en ole ajanut, mutta XC40 ei nyt muistu mieleen mitenkään erityisesti. Perusvolle. En sitten tiedä miten paljon noissa on eroa. 40:ssä tais olla aika läskit renkaat (koeajoautossa).
 
Pollea en ole ajanut, mutta XC40 ei nyt muistu mieleen mitenkään erityisesti. Perusvolle. En sitten tiedä miten paljon noissa on eroa. 40:ssä tais olla aika läskit renkaat (koeajoautossa).
Volvo XC40 T8 on huomattavasti äänekkäämpi kuin esim Pösö e-2008.
 
Ei nyt heti tule mieleen yhtäkään sähköautoa, joka koeajossa olisi tuntunut häiritsevän meluisalta

Kyllä niitä on, käsittääkseni Konassa rengasmelu on oikeasti kova, en tosin itse ole ajanut mutta mitä noita arvosteluita lukenut niin tästä mainittu lähes kaikissa. Vanhemmat Model 3:t myös aika pahoja tässä suhteessa, uusissa en ole ollut itse.
 
Saako tuota Kona refresh mallia jo (2024 versiota)? Sehän on uudistettu aika pitkälti niin olisi ihan mielenkiintoista verrata uutta ja vanhaa. Vanha kun oli tehty polttisversion päälle ja tämä uusi taas toisinpäin eli polttisversio tehty sähköisen version päälle.
 
Peugeot e-3008 tietojen julkistus ollut tänään, aika kattavasti kerrottu ominaisuuksista. Hintoja ei kuitenkaan vielä kerrottu. Perusmallin myynti alkaa 2024 H1, dual motor ja long range tulee 2025.


Puoliautomaattinen kaistanvaihto: Vaihtaa kaistaa kuljettajan puolesta, kun tähän on tarvetta. Tämä tapahtuu laittamalla suuntavilkun päälle ja painamalla ”ok”-näppäintä ohjauspyörästä. Auto ohjautuu järjestelmän avulla toiselle kaistalle.

OK.
 
Volvo XC40 T8 on huomattavasti äänekkäämpi kuin esim Pösö e-2008.
No ei taida olla ihan täysin vertailukelpoinen...

Kyllä niitä on, käsittääkseni Konassa rengasmelu on oikeasti kova, en tosin itse ole ajanut mutta mitä noita arvosteluita lukenut niin tästä mainittu lähes kaikissa. Vanhemmat Model 3:t myös aika pahoja tässä suhteessa, uusissa en ole ollut itse.
No koeajollae selviää...
 
Uuden E-2008 hinnat julki:


15 litraa vie bensaakin! Ja onko toi bensamallikin ’E’, kiireellä pykätty esite. Ei hinnalla ”ihan” haasta MG:tä…saa olla aika pösö-fani että tuollaisen ostaa. Halvemmalla saa karvalakki Teslankin.

Taisi ainakin joskus ranskalaisissa olla, että ainoan kunnon hyvityksen sai vain vaihdoissa uuteen samanmerkkiseen. Eli ehkä joku saattaa langeta tuohon, tai sitten ei.
 
Uuden E-2008 hinnat julki:


15 litraa vie bensaakin! Ja onko toi bensamallikin ’E’, kiireellä pykätty esite. Ei hinnalla ”ihan” haasta MG:tä…saa olla aika pösö-fani että tuollaisen ostaa. Halvemmalla saa karvalakki Teslankin.
Alkaen 45 000€. Siinä on HP Pösöön verrattuna 15 000€ liikaa. Eli 30k€ oli hinta ilman sähköauton hankintatukea.

Moottori on käytännössä sama, mutta akku on hieman isonpi. Olikohan 46kWh (ilman "puskuria" 50). vs 50kWh (ilman "puskuria" 51).

Keula on kokonaan uudistettu, mutta jo hieman liikaa härpäkkeitä siinä? Toki huomaa heti keulasta facelift:ksi ja auton on väri myös eri.


Totta. Model 3 tai Model Y tai sitten huomattavasti halvempi MG, joka ilmeisesti on laadukas hinnasta huolimatta! Eli ominaisuuksiltaan eri luokkaa/parempi kuin Pösö.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom