Ei ole, se vain on niin ilmeisen mitätön muihin akkua ikäännyttäviin asioihin verrattuna, kuten kuinka nopeasti akkua tavataan ladata, kuinka täyteen, millaisia lämpötiloja (sekä kovaa pakkasta että kovaa hellettä) se joutuu kokemaan, kuinka hyvin akun lämmönsäätely on toteutettu jne.Sehän on ilmeisesti kielletty puheenaihe, että kuinka monta kalenterivuotta akku kestää.
Jos oikein viestiäsi tulkitsin, optimiolosuhteissa säilytetty käyttämätön sähköauton akkukin muuttuu käyttökelvottomaksi 10-15 vuoden sisään? Vai onko tämä taas näitä esson baarin arvailujuttuja? Markkinoilla on jo nyt yli 10 vuotta vanhoja sähköautoja joiden akkuja EI ole säilytetty käyttämättöminä varastossa optimiolosuhteissa; ovatko kaikki kyseiset autot paalikamaa jo kauan ennen 10 vuotta (jos jo pelkkä vuosimäärä tekee kymmenessä vuodessä niiden akuista käyttökelvottomia, ja siihen päälle käytön aiheuttama kuluminen)?
Itse toki olen sitä mieltä että kyllä polttomoottoriautotkin alkavat olla käyttöikänsä lopussa, jos 15 vuotta tulee mittariin. Siksi vaihdoinkin 13-vuotiaasta bensa-autostani pois, alkoi jo tuntua että sen ylläpito alkoi muuttua yhä kalliimmaksi ja riskaabeliksi, alkoi vähitellen hajota käsiin vaikka superluotettava Toyota olikin.
Juu juu, olen minäkin kuullut tarinoita henkilöistä jotka ajavat 50 vuotta vanhalla diesel-mersulla edelleen ja 10 miljoonaa kilometriä on mittarissa, juu juu juu. Ajeleehan jotkut traktorillakin.
Viimeksi muokattu: