Itseasiassa kilsat vaikuttaisi vaikuttavan yllättävän vähän. Löytyy tällä hetkellä nettiautosta myös etron 55 45 000e 77k ajettuTämä ei ole järkevä muuhun seuraan. Isot kilometrit vaikuttaa todella paljon arvoon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itseasiassa kilsat vaikuttaisi vaikuttavan yllättävän vähän. Löytyy tällä hetkellä nettiautosta myös etron 55 45 000e 77k ajettuTämä ei ole järkevä muuhun seuraan. Isot kilometrit vaikuttaa todella paljon arvoon.
Oliko tästä jotain faktaa? Sähköautomiesten podcastin viime jaksossa oli juuri päinvastaista viestiä suurteholatureiden vaikutuksesta eli ne eivät merkittävästi vanhentaisi akkua.
Totta! Mutta, vertailu on tehty käytettyjen autojen nettiautopyynneistä. Eli kenellä tahansa olisi ollut mahdollisuus ostaa 30k ajettu Mii 1/21 18 000e ja nyt 9/23 niistä pyydetään 17 000e 60k ajettuna. Mutta tuo on nyt melkoinen anomalia isossa joukossa.Mii on pudottanut arvoaan valtavasti jos vertaa kaikkiin muihin ostohetkiin kuin siihen yhteen kampanjaan jolloin niitä dumpattiin jostain syystä alihintaan markkinoille.
Nehän maksoivat ennen sitä kamppista ihan mielipuolisesti sähköversioina.
Oliko tästä jotain faktaa? Sähköautomiesten podcastin viime jaksossa oli juuri päinvastaista viestiä suurteholatureiden vaikutuksesta eli ne eivät merkittävästi vanhentaisi akkua.
Tosiaan tuossa jaksossa kerrottiin 2 eri tutkimuksesta. Toisessa tulos oli että vanhentaa reilusti ja toisessa oli että ei kovin paljoa.Ihan yleistä tietoa mitä useammasta lähteestä myös itse kuullut. Olisikohan juuri ollut sähköautomiesten podcastin jakso jossa vieraana oli joku akkujen asiantuntija. Hän myös oli vahvasti sitä mieltä, että hidas lataus kuluttaa vähemmän akkua.
Varmasti hyvin paikkansa pitävä listaus sinänsä. En vain näe ajoneuvon olevan sellainen hyödyke, jonka ostoprosessissa eettisyydellä tahi ekologisuudella on hirveästi merkitystä.Nämä sähköautomerkit ovat eettisesti ja ekologisesti kestäviä – Kiinalaiset jäivät kauas taakse
Sähköauto on ekologinen, jos se valmistetaan kestävällä tavalla.www.kauppalehti.fi
Tähän sama. Eettisyys ja varsinkaan ekologisuus ei päässyt edes listalle kun teslaa itselleni valitsin. Kyllä ihan muiden asioiden perusteella taitaa suurin osa muistakin ihmisistä autonsa valita.Varmasti hyvin paikkansa pitävä listaus sinänsä. En vain näe ajoneuvon olevan sellainen hyödyke, jonka ostoprosessissa eettisyydellä tahi ekologisuudella on hirveästi merkitystä.
Nämä sähköautomerkit ovat eettisesti ja ekologisesti kestäviä – Kiinalaiset jäivät kauas taakse
Sähköauto on ekologinen, jos se valmistetaan kestävällä tavalla.www.kauppalehti.fi
Sama homma, ei tullut mieleenkään koko asia. Enkä tiedä vieläkään minkälainen nyt on Teslan ekologisuus, eikä ihan kauheasti kiinnostakaan.Tähän sama. Eettisyys ja varsinkaan ekologisuus ei päässyt edes listalle kun teslaa itselleni valitsin. Kyllä ihan muiden asioiden perusteella taitaa suurin osa muistakin ihmisistä autonsa valita.
No missä sillä sitten on merkitystä?Varmasti hyvin paikkansa pitävä listaus sinänsä. En vain näe ajoneuvon olevan sellainen hyödyke, jonka ostoprosessissa eettisyydellä tahi ekologisuudella on hirveästi merkitystä.
Pikalukemalla en löytänyt tuosta niitä oleellisimpia tietoja, eli:'Peugeot julkistaa uuden Stellantis Medium sähköpohjalle tehdyn 3008:n tiistaina. Kuvia ja alustavia tietoja jo julkaistiinkin:
Peugeot E-3008 previewed ahead of next week's premiere
The E-3008, Peugeot’s electric leap into the future, blends audacious design with rumored formidable performance, promising to redefine the electric SUV market.www.arenaev.com
Minulle tuo kelpaisi, kunhan sitten vastaavasti autoilijoiden verotusta noin muuten kevennettäisiin, kun perusteluna ei voitaisi enää käyttää tiestön ylläpitoa. Thaimaassa autoilleissa olen jo tottunut siihen että välillä pitää kaivaa hiukan kuvetta moottoriteillä ajettaessa, toisaalta siellä sitten autot itse että myös menovesi on paljon halvempaa ja vähemmän verotettua. Tosin sielläkin pyritään verotuksen keinoin saamaan ihmiset käyttämään etanolibensaa.Hyvä kyllä olisi jos tulisi jonkinlaiset tietullit missä rahat 100% korvamerkittäisiin tiestön ylläpitoon, kuten hyvin monessa maassa ja se kanssa näkyy.
Nii-i, hyvä kysymys, joka menee varmasti ohi tämän ketjun.No missä sillä sitten on merkitystä?
Tuon huomioon ottaminenhan on ihan henkilöstä itsestään kiinni, eikä sillä pitäisi olla merkitystä mistä tuotteesta on kyse.
Tietysti joillain ihmisillä se eettisyys/ekologisuus on pelkkää imagoa, mutta sellaiselle ihmiselle myös auto on usein osa sitä julkikuvaa.
Toisaalta eipä tuo nyt olisi eka kerta kun sosiaalisessa mediassa kiillotetaan omakuvaa, kun samalla paskannetaan nurkkiin. Oikeastaan pikemminkin se on se yleisempi toimintamalli niillä joilla se omakuvankiillotus on päällimmäisenä prioriteettina.
Kuka tuollaista oli edes esittänyt? Maksaahan sähköautoilija ilman kilometriverojakin esim. alv:tä ja sähköveroa lataussähköstään, vuosittainen käyttövoimavero, auton hankinnassa maksettavat verot jne. (ehkä ei erillistä autoveroa, mutta alv joka tapauksessa) jne.En ymmärrä miksi ei-autoilevien pitäisi maksaa yksityisautoilevien ajot?
Miksi sen pitäisi vaikuttaa vain sähköautoiluun? Onko joulukinkun paistaminen tai saunan lämmittäminen jotenkin ylevämpää sähkön käyttöä, ja siksi sitä tulisi verottaa kevyemmin kuin sähköautoilua?Miten ajattelit sähköveroa ja sähkön alv:tä korottaa niin, että se vaikuttaisi vain sähköautoiluun?
Sitä suuremmalla syyllä verot pitää kerätä suuremmalta kansanosalta (ei pelkiltä autoilijoilta), ja sellaisista veroista joita ei pysty välttelemään esim. autoilua vähentämällä (etätyö, pyörän ja julkisen liikenteen käyttö jne.).Ennusteen mukaan Suomi ottaa seuraavan vaalikauden aikana n. 40 miljardia lisää velkaa ja samaan aikaan inflaatio kiihtyy.
Pikalukemalla en löytänyt tuosta niitä oleellisimpia tietoja, eli:'
1. Hinta
2. Akun nettokoko.
3. WLTP-toimintamatka.
4. Kokoluokka ja esim. tavaratilan koko litroina.
Kaikki muu on minulle toissijaista. Tai no okei, jos siinä on jotain yksivaihe AC-latausta tms., mutta oletan että osaa vähintään 11kW AC-latauksen, ja DC-pikalatauksen vähintään jossain 100kW tehon kieppeillä.
Selvästikin tahtotila sinulla on että sähköauton verotus pidetään minimissä ja polttomoottoriautoissa menetetyt verotulot korvataan ALV% nostamalla, se on ok, olen vain eri mieltä. Sohaisin vahingossa ampiaispesää, mutta offtopic on omalta osaltani tässä.Kuka tuollaista oli edes esittänyt? Maksaahan sähköautoilija ilman kilometriverojakin esim. alv:tä ja sähköveroa lataussähköstään, vuosittainen käyttövoimavero, auton hankinnassa maksettavat verot jne. (ehkä ei erillistä autoveroa, mutta alv joka tapauksessa) jne.
Minulle sinänsä kelpaisi että autoilijat maksaisivat tiestön ylläpidosta suorin maksuin (tietullit jne.), kunhan sitten autoililjoiden verotus olisi vastaavasti nykyistä alhaisempaa.
Tosin argumenttiasi voidaan käyttää muihinkin yhteiskunnan toimintoihin, kuten:
Miksi lapsettomien pitää maksaa perheiden lapsien koulunkäynnit, neuvolat, päivähoidot jne.?
Miksi pelkän peruskoulun suorittaneiden pitää maksaa muiden korkeakouluopinnot?
Miksi terveiden pitää maksaa sairaiden terveysasema- ja sairaalakäynnit?
jne.
Miksi sen pitäisi vaikuttaa vain sähköautoiluun? Onko joulukinkun paistaminen tai saunan lämmittäminen jotenkin ylevämpää sähkön käyttöä, ja siksi sitä tulisi verottaa kevyemmin kuin sähköautoilua?
Älä ainakaan väitä että nuo ovat jotain elintärkeitä ihmisten toimintoja jotka tulee turvata, tai että ainoastaan köyhillä on omakotitalo jossa lämmittää omaa sähkösaunaa. Miksi minun, oman saunan omaamattoman, pitää maksaa omakotitaloasujien saunomiset omissa saunoissaan? Minä joudun käyttämään taloyhtiön saunaa, jos haluan saunoa!
Sitä suuremmalla syyllä verot pitää kerätä suuremmalta kansanosalta (ei pelkiltä autoilijoilta), ja sellaisista veroista joita ei pysty välttelemään esim. autoilua vähentämällä (etätyö, pyörän ja julkisen liikenteen käyttö jne.).
Tuo perustelusi kuulostaa yhtä järkevältä kuin esittää että koiraveroa pitää ottaa takaisin käyttöön ja nostaa pilviin, vain sen takia jotta valtion taloutta voidaan tasapainottaa. Missään tapauksessa koiraveron tuloja ei voida kattaa muilla verotuloilla, niiden on pakko tulla nimenomaan koiranomistajilta!
Miksi minun, koirattoman, muka tulee maksaa sikarikkaiden ihmisten koirankusetukset?
Kyllähän se vanha viisaus litiumakuissa on , että nopea lataaminen ja purkaminen rasittaa enemmän akkua. Samoin lämpö, kuumassa säilyttäminen, täytenä säilyttäminen jne.Tosiaan tuossa jaksossa kerrottiin 2 eri tutkimuksesta. Toisessa tulos oli että vanhentaa reilusti ja toisessa oli että ei kovin paljoa.
Eroina oli, että se jossa kovin suurta vanhenemista ei havaittu oli tehty ilmeisesti vain Tesloista kerätystä datasta? Ja toinen sitten kaikista sähköautoista ja vielä niin että mukana vain ne jotka jostain syystä ovat halunneet akkua mitata, eli lähtökohtaisesti voisi jo ajatella olevan ongelmia jos haluaa mitata? Ja siinä vielä sanottiin että vanhoissa autoissa, Leaf ym., kun ei ole mitään jäähdytystä/lämmönhallintaa akuille niin se näkyy jo siinä että kuumissa paikoissa näiden autojen akut menevät nopeammin pilalle.
Eli voisi ajatella että lämpö rikkoo akkua ja pikalataus lämmittää, mutta jos akkua samalla pitää aktiivisesti oikeassa lämpötilassa niin vaikutus pienenee merkittävästi?
Lisäksi varmaan akun rakenne ja kemia vaikuttaa, ehkä uudet akut on osattu tehdä paremmin tämän suhteen kun vaikka 10v sitten?
Eipä tuokaan enää vähän ajettu ole, toki paljon vähemmän kuin toinen. Onko nuo kaksi varusteiltaan vertailukelpoisia? Ja molempia myy autoliike? Muutenkin kun yksittäisistä autoista kyse, niissä voi olla jotain muutakin. Jos löydät pari kymppiä ajetun samaan hintaan, niin sitten voit alkaa oikeasti sanomaan ettei kilsoilla ole väliä nykymarkkinassa.Itseasiassa kilsat vaikuttaisi vaikuttavan yllättävän vähän. Löytyy tällä hetkellä nettiautosta myös etron 55 45 000e 77k ajettu
Ihan yleistä tietoa mitä useammasta lähteestä myös itse kuullut. Olisikohan juuri ollut sähköautomiesten podcastin jakso jossa vieraana oli joku akkujen asiantuntija. Hän myös oli vahvasti sitä mieltä, että hidas lataus kuluttaa vähemmän akkua.
Voi olla yksittäistapauksia, mutta muutamasta tapauksesta ollut keskustelua facebookin Enyaq kanavalla. Ja vähän sellainen mielikuva muualtakin päin internetin keskusteluja muistakin merkeistä tullut, että jos on höylätty hyvin aktiivisesti teholatureilla niin jossain 170-200tkm hujakoilla saattaapi akkuongelmaa alkaa ilmenemään.
Mutta aika hyvinhän tuo minusta on jos äärimmäisessä tehokäytössä kestää noinkin pitkään. Hitaampaa latausta harrastavalla varmaan pidempäänkin.
Juuri näin. Se on pelkkä poliittinen päätös halutaanko autoilun (myös sähköautoilun) olevan kovasti verotettua, ei mikään taloudellinen välttämättömyys tai edes looginen asia kuten korkeaa verotusta puolustelevat asian niin herkästi esittävät. Sama kuin väittäisi koiraveron, ja erityisen korkean sellaisen, olevan jokin välttämättömyys valtiontaloudelle (aikoinaan se taisi olla kunnallinen vero, mutta se ja sama).Selvästikin tahtotila sinulla on että sähköauton verotus pidetään minimissä ja polttomoottoriautoissa menetetyt verotulot korvataan ALV% nostamalla, se on ok, olen vain eri mieltä. Sohaisin vahingossa ampiaispesää, mutta offtopic on omalta osaltani tässä.
Eikö Teslaa lukuunottamatta kaikilla ole joku "merkkihuolto-ohjelma"? (Kai Teslassakin on, mutta jätetään omistajan päätettäväksi kuka ja miten ne tekee?)Olisiko eka valmistaja joka haluaa pitää autot iskussaan?
Kyllä LFP-akkujenkin kapasiteetit vähenevät käytön myötä, ja tiettävästi tykkäävät myös kyttyrää täyteen lataamisesta, vaikka kestävämpiä ovatkin kai kuin NMC ja NCA-akut. Jossain oli vähän esiuumoilua että LFP-akullilla Tesloilla on jo havaittu ekan vuoden aikana nopeampaa kapasiteetin pienemistä kuin vastaavalla NCA-akullisella Teslalla, ja syyksi epäiltiin ihan vain sitä että LFP-akullisia tupataan lataamaan useammin 100% täyteen, ihan jo Teslan kehotuksesta (koska täyteen lataaminen kai kalibroi akun täyttöasteen seurantasysteemin ettei se kovin pahasti valehtele akun täyttöasteesta).Mahtaakohan alati yleistyvällä lfp tekniikalla tulla ongelmaksi ollenkaa tämä kuluminen ? Tietty poikkeuksia tulee aina viallisistä kennoista johtuen mutta yleisesti kun lfp akulle lupaillaan tuhansia latauskertoja niin taitaa sellaiset riittää jo koko ajaneuvon elinkaaren ajaksi.
No ainakin laite on ok ja hintakin vaikuttaa hyvältä kun katsellut mitä noita zaptec pro:sta on joissain muissa projekteissa pyydetty (yli 2000e hintoja).
Ilmeisesti valmius laturille tulee joka tapauksessa, otti itse latausasemaa tai ei? Tietysti jälkikäteen asennettuna itse laite varmaan kalliimpi.
Juu ei ole kk-maksuja, ellei mukaan tule sitten joku latausoperaattori tms mutta ilmeisesti tälläistä ei ole.Latausinfra rakennetaan joka tapauksessa (valmius kytkeä omalla autopaikalle pistoke). Nyt tosiaan saisi ihan pistokkeeksi asti 1400 euron lisämaksulla. Zaptec Prossa ei ilmeisesti ole mitään kk-/vuosimaksuja? Eli kun nyt lataustarvetta ei ole, niin pääsee pelkällä kertakustannuksella?
Tossa Zaptecissa itse pidän toisaalta hyvänä ja toisaalta huonona sitä, että siinä ei ole kuukausimaksuja, eli muiden vastaavien palvelusta veloittamat maksut on leivottu laitteen hintaan.
Eli tämä on sikäli hyvä että ei myydä laitetta muka halpana ja sitten rahasteta 10 vuodessa laitteen hintaa moninkertaisesti palvelumaksuina.
Huonona puolena taas että jos firma kaatuu, niin tavallaan ennakkoon maksetut palvelumaksut menee hukkaan.
Sehän on ilmeisesti kielletty puheenaihe, että kuinka monta kalenterivuotta akku kestää. Aina puhutaan vain ja ainoastaan lataussykleistä ja kilometreistä. Tämä johtaa suoraan siihen, että mikä on sähköauton käyttöikä. Aika nakertaa akkua kuin akkua ja akun arvioitu kestävän jonkinlaisessa ajokunnossa 10-15v ja sen jälkeen auto on käytännössä paalikamaa. Litiumakku tuskin ikinä tulee olemaan niin edullinen, että vanhaan autoon kannattaa uusia. Uudemman auton käytetty akku ei käy vanhaan ja niin edelleen. 10v ja paaliin ei ole kestävää, eikä taloudellista. Monessa muussa maassa se 10v on jo nyt ihan realistinen auton elinikä, eikä niitä ole sen pidemmälle käyttöiälle suunniteltukaan.Siihen kuinka kauan ("auton eliniän?") akku kestää vaikuttaa niin moni asia, kuten jo ihan akun koko. Periaatteessa 80kWh akku saattaa kestää jopa kaksi kertaa enemmän kilometrejä kuin 40kWh akku, ihan vain sen takia että siihen kertyy samoilla ajomäärillä ns. täysiä lataussyklejä puolet hitaammin kuin puolet pienempään akkuun, ja lisäksi isompaa akkua tarvinnee harvemmin ladata täysin täyteen, tai ajaa melkein tyhjäksi (mikä sekin säästää akkua, siis ettei noin tapaa tehdä).
Uudemman auton käytetty akku ei käy vanhaan ja niin edelleen.
Kielletty aihe? Kuka sen on muka kieltänyt? Varman tapa ajaa keskustelu raiteiltaan on aloittaa tuollaisella ladatulla lauseella. Harmi sinänsä, koska muu viestisi oli ihan asiaa.Sehän on ilmeisesti kielletty puheenaihe, että kuinka monta kalenterivuotta akku kestää. Aina puhutaan vain ja ainoastaan lataussykleistä ja kilometreistä. Tämä johtaa suoraan siihen, että mikä on sähköauton käyttöikä. Aika nakertaa akkua kuin akkua ja akun arvioitu kestävän jonkinlaisessa ajokunnossa 10-15v ja sen jälkeen auto on käytännössä paalikamaa. Litiumakku tuskin ikinä tulee olemaan niin edullinen, että vanhaan autoon kannattaa uusia. Uudemman auton käytetty akku ei käy vanhaan ja niin edelleen. 10v ja paaliin ei ole kestävää, eikä taloudellista. Monessa muussa maassa se 10v on jo nyt ihan realistinen auton elinikä, eikä niitä ole sen pidemmälle käyttöiälle suunniteltukaan.
Liisinkiin ja muuhun tällä ei ole vaikutusta, mutta (köyhän) kansan autoa ei sähköautosta helpolla tule noista syistä.
Kaippa se akun elinikä on siellä 10-20 vuoden välissä riippuen käytöstä? Näissä on kuitenkin mittavat BMS:t, jäähdytykset. Heikkona puolena autoille on muuttuva ympäristö ja tärinä.Sehän on ilmeisesti kielletty puheenaihe, että kuinka monta kalenterivuotta akku kestää. Aina puhutaan vain ja ainoastaan lataussykleistä ja kilometreistä. Tämä johtaa suoraan siihen, että mikä on sähköauton käyttöikä. Aika nakertaa akkua kuin akkua ja akun arvioitu kestävän jonkinlaisessa ajokunnossa 10-15v ja sen jälkeen auto on käytännössä paalikamaa. Litiumakku tuskin ikinä tulee olemaan niin edullinen, että vanhaan autoon kannattaa uusia. Uudemman auton käytetty akku ei käy vanhaan ja niin edelleen. 10v ja paaliin ei ole kestävää, eikä taloudellista. Monessa muussa maassa se 10v on jo nyt ihan realistinen auton elinikä, eikä niitä ole sen pidemmälle käyttöiälle suunniteltukaan.
Liisinkiin ja muuhun tällä ei ole vaikutusta, mutta (köyhän) kansan autoa ei sähköautosta helpolla tule noista syistä.
Suomessa auton romutusikä on 22 vuotta, mutta Keski-Euroopassa n. 15 vuotta, eli kyllä autolla ajetaan kaikkialla reilusti yli 10 vuotta.Sehän on ilmeisesti kielletty puheenaihe, että kuinka monta kalenterivuotta akku kestää. Aina puhutaan vain ja ainoastaan lataussykleistä ja kilometreistä. Tämä johtaa suoraan siihen, että mikä on sähköauton käyttöikä. Aika nakertaa akkua kuin akkua ja akun arvioitu kestävän jonkinlaisessa ajokunnossa 10-15v ja sen jälkeen auto on käytännössä paalikamaa. Litiumakku tuskin ikinä tulee olemaan niin edullinen, että vanhaan autoon kannattaa uusia. Uudemman auton käytetty akku ei käy vanhaan ja niin edelleen. 10v ja paaliin ei ole kestävää, eikä taloudellista. Monessa muussa maassa se 10v on jo nyt ihan realistinen auton elinikä, eikä niitä ole sen pidemmälle käyttöiälle suunniteltukaan.
Liisinkiin ja muuhun tällä ei ole vaikutusta, mutta (köyhän) kansan autoa ei sähköautosta helpolla tule noista syistä.
Kielletty olisi pitänyt olla lainausmerkeissä.Kielletty aihe? Kuka sen on muka kieltänyt? Varman tapa ajaa keskustelu raiteiltaan on aloittaa tuollaisella ladatulla lauseella. Harmi sinänsä, koska muu viestisi oli ihan asiaa.
Mitäs jos kysyisi, että: "Montako vuotta se kestää, jos ajetaan 5000 kilometriä vuodessa."
Sinänsä akun kestoon taitaa olla vähän huonosti tietoa. Se yleensä tiedetään kuinka pitkä takuu sille akulle annetaan.
Sinänsähän vastaavia vastauksia saisit jos kysyisit kauanko asianmukaisesti huollettu polttisauton moottori kestää.
Moottori kestää jopa 300 000 kilmetriä.
"No mutta montako vuotta se kestää?" No valmistaja antaa 10 vuoden tai 200 000 kilometrin takuun.
"No mutta miten monta VUOTTA se kestää?" m Öö...
Significant effort has been devoted in the literature to determine the calendar aging of different battery chemistries under varying experimental conditions. Published results demonstrate that NMC and LFP degrade by less than 1% per year at low temperatures (less than 20°C) and low SOC (less than 10%). In comparison to NMC and LFP batteries, all other chemistries exhibit greater calendar aging.
Results from the semi-empirical model developed to fit the calendar aging published experimental datasets show that, depending on the specific chemistry, LIBs degrade between 7% and 35% at 0°C and 0% SOC during a 50-year period. The capacity degradation is 7% for LFP and 9% for NMC at 0% SOC and 0°C with a confidence interval of around 3%, indicating similar patterns among published results when subjected to identical temperature and SOC conditions. Results at −10°C and 0% SOC show that both LFP and NMC capacity degrade by about 6%.
No tuo tutkimus on "space missions", eli parasta mitä rahalla saa hinnalla millä hyvänsä-akkuja. Mutta sittenhän meillä ei ole mitään hätää, koska akku kestää hyvänä jopa 50v vähillä vuotuisilla ajoilla, eli 10-20v vanhassa autossa ei pitäisi huomata vielä minkäänlaista hyytymistä. Case closed minun puolestani.Viileässä säilytetyt (Suomen ilmasto auttaa) NMC- ja LFP-akut ilmeisesti siis kestävät yllättävänkin pitkään, jopa puoli vuosisataa(!) ilman merkittävää degradaatiota. Ts. ikääntymisessä tärkeintä ovat lataussyklit ja lataustapa sekä akun lämpötilan hallinta, ja ikävuosista ei tarvitse niinkään välittää.
No tuo tutkimus on "space missions", eli parasta mitä rahalla saa hinnalla millä hyvänsä-akkuja. Mutta sittenhän meillä ei ole mitään hätää, koska akku kestää hyvänä jopa 50v vähillä vuotuisilla ajoilla, eli 10-20v vanhassa autossa ei pitäisi huomata vielä minkäänlaista hyytymistä. Case closed minun puolestani.