Yleistä keskustelua sähköautoista

Oliko tästä jotain faktaa? Sähköautomiesten podcastin viime jaksossa oli juuri päinvastaista viestiä suurteholatureiden vaikutuksesta eli ne eivät merkittävästi vanhentaisi akkua.

Voi olla yksittäistapauksia, mutta muutamasta tapauksesta ollut keskustelua facebookin Enyaq kanavalla. Ja vähän sellainen mielikuva muualtakin päin internetin keskusteluja muistakin merkeistä tullut, että jos on höylätty hyvin aktiivisesti teholatureilla niin jossain 170-200tkm hujakoilla saattaapi akkuongelmaa alkaa ilmenemään.
Mutta aika hyvinhän tuo minusta on jos äärimmäisessä tehokäytössä kestää noinkin pitkään. Hitaampaa latausta harrastavalla varmaan pidempäänkin.
 
Mii on pudottanut arvoaan valtavasti jos vertaa kaikkiin muihin ostohetkiin kuin siihen yhteen kampanjaan jolloin niitä dumpattiin jostain syystä alihintaan markkinoille.

Nehän maksoivat ennen sitä kamppista ihan mielipuolisesti sähköversioina.
Totta! Mutta, vertailu on tehty käytettyjen autojen nettiautopyynneistä. Eli kenellä tahansa olisi ollut mahdollisuus ostaa 30k ajettu Mii 1/21 18 000e ja nyt 9/23 niistä pyydetään 17 000e 60k ajettuna. Mutta tuo on nyt melkoinen anomalia isossa joukossa.
 
Oliko tästä jotain faktaa? Sähköautomiesten podcastin viime jaksossa oli juuri päinvastaista viestiä suurteholatureiden vaikutuksesta eli ne eivät merkittävästi vanhentaisi akkua.

Ihan yleistä tietoa mitä useammasta lähteestä myös itse kuullut. Olisikohan juuri ollut sähköautomiesten podcastin jakso jossa vieraana oli joku akkujen asiantuntija. Hän myös oli vahvasti sitä mieltä, että hidas lataus kuluttaa vähemmän akkua.
 
Ihan yleistä tietoa mitä useammasta lähteestä myös itse kuullut. Olisikohan juuri ollut sähköautomiesten podcastin jakso jossa vieraana oli joku akkujen asiantuntija. Hän myös oli vahvasti sitä mieltä, että hidas lataus kuluttaa vähemmän akkua.
Tosiaan tuossa jaksossa kerrottiin 2 eri tutkimuksesta. Toisessa tulos oli että vanhentaa reilusti ja toisessa oli että ei kovin paljoa.

Eroina oli, että se jossa kovin suurta vanhenemista ei havaittu oli tehty ilmeisesti vain Tesloista kerätystä datasta? Ja toinen sitten kaikista sähköautoista ja vielä niin että mukana vain ne jotka jostain syystä ovat halunneet akkua mitata, eli lähtökohtaisesti voisi jo ajatella olevan ongelmia jos haluaa mitata? Ja siinä vielä sanottiin että vanhoissa autoissa, Leaf ym., kun ei ole mitään jäähdytystä/lämmönhallintaa akuille niin se näkyy jo siinä että kuumissa paikoissa näiden autojen akut menevät nopeammin pilalle.

Eli voisi ajatella että lämpö rikkoo akkua ja pikalataus lämmittää, mutta jos akkua samalla pitää aktiivisesti oikeassa lämpötilassa niin vaikutus pienenee merkittävästi?

Lisäksi varmaan akun rakenne ja kemia vaikuttaa, ehkä uudet akut on osattu tehdä paremmin tämän suhteen kun vaikka 10v sitten?
 
Varmasti hyvin paikkansa pitävä listaus sinänsä. En vain näe ajoneuvon olevan sellainen hyödyke, jonka ostoprosessissa eettisyydellä tahi ekologisuudella on hirveästi merkitystä.
Tähän sama. Eettisyys ja varsinkaan ekologisuus ei päässyt edes listalle kun teslaa itselleni valitsin. Kyllä ihan muiden asioiden perusteella taitaa suurin osa muistakin ihmisistä autonsa valita.
 

Näyttää vähän saksalaisen premium merkin epätoivoiselta propagandalta ja viherpesulta kiinalaisia vastaan. Normi kuluttaja ei välitä paskaakaan. Vähän kyllä yllätti että Mitsukin tuolla peräpäässä. Varmaan laitettu varmuuden vuoksi jos ei ole tietoa saatavilla.
 
Tähän sama. Eettisyys ja varsinkaan ekologisuus ei päässyt edes listalle kun teslaa itselleni valitsin. Kyllä ihan muiden asioiden perusteella taitaa suurin osa muistakin ihmisistä autonsa valita.
Sama homma, ei tullut mieleenkään koko asia. Enkä tiedä vieläkään minkälainen nyt on Teslan ekologisuus, eikä ihan kauheasti kiinnostakaan.

Jossain halvassa jutussa voin valita tuollaisen perusteella jos lopputuote on riittävän sama ja hinta ei kovasti enemmän. Mutta autoissa vähän hankala kun se ekologisin voi olla itselle todella epäkäytännöllinen ja kallis.
 
Kyllä ekologisuus ja kiinariippuvaisuus itseä kiinnostaa ja mielellään painoarvoakin laittaisi ja yrittää laittaa asialle. Mutta kyllä se on vaan yksi pieni osanen valintakriteeristössä, eikä ole lähelläkään kärkeä vaan valitettavasti se raha tuppaa olemaan kärjessä.
 
Varmasti hyvin paikkansa pitävä listaus sinänsä. En vain näe ajoneuvon olevan sellainen hyödyke, jonka ostoprosessissa eettisyydellä tahi ekologisuudella on hirveästi merkitystä.
No missä sillä sitten on merkitystä?

Tuon huomioon ottaminenhan on ihan henkilöstä itsestään kiinni, eikä sillä pitäisi olla merkitystä mistä tuotteesta on kyse.

Tietysti joillain ihmisillä se eettisyys/ekologisuus on pelkkää imagoa, mutta sellaiselle ihmiselle myös auto on usein osa sitä julkikuvaa.

Toisaalta eipä tuo nyt olisi eka kerta kun sosiaalisessa mediassa kiillotetaan omakuvaa, kun samalla paskannetaan nurkkiin. Oikeastaan pikemminkin se on se yleisempi toimintamalli niillä joilla se omakuvankiillotus on päällimmäisenä prioriteettina.
 
Peugeot julkistaa uuden Stellantis Medium sähköpohjalle tehdyn 3008:n tiistaina. Kuvia ja alustavia tietoja jo julkaistiinkin:

Pikalukemalla en löytänyt tuosta niitä oleellisimpia tietoja, eli:'
1. Hinta
2. Akun nettokoko.
3. WLTP-toimintamatka.
4. Kokoluokka ja esim. tavaratilan koko litroina.

Kaikki muu on minulle toissijaista. Tai no okei, jos siinä on jotain yksivaihe AC-latausta tms., mutta oletan että osaa vähintään 11kW AC-latauksen, ja DC-pikalatauksen vähintään jossain 100kW tehon kieppeillä.
 
Hyvä kyllä olisi jos tulisi jonkinlaiset tietullit missä rahat 100% korvamerkittäisiin tiestön ylläpitoon, kuten hyvin monessa maassa ja se kanssa näkyy.
Minulle tuo kelpaisi, kunhan sitten vastaavasti autoilijoiden verotusta noin muuten kevennettäisiin, kun perusteluna ei voitaisi enää käyttää tiestön ylläpitoa. Thaimaassa autoilleissa olen jo tottunut siihen että välillä pitää kaivaa hiukan kuvetta moottoriteillä ajettaessa, toisaalta siellä sitten autot itse että myös menovesi on paljon halvempaa ja vähemmän verotettua. Tosin sielläkin pyritään verotuksen keinoin saamaan ihmiset käyttämään etanolibensaa.

Sitten se vertautuisi mielestäni johonkin koiraveroon, eli verotetaan "muuten vaan".
 
No missä sillä sitten on merkitystä?

Tuon huomioon ottaminenhan on ihan henkilöstä itsestään kiinni, eikä sillä pitäisi olla merkitystä mistä tuotteesta on kyse.

Tietysti joillain ihmisillä se eettisyys/ekologisuus on pelkkää imagoa, mutta sellaiselle ihmiselle myös auto on usein osa sitä julkikuvaa.

Toisaalta eipä tuo nyt olisi eka kerta kun sosiaalisessa mediassa kiillotetaan omakuvaa, kun samalla paskannetaan nurkkiin. Oikeastaan pikemminkin se on se yleisempi toimintamalli niillä joilla se omakuvankiillotus on päällimmäisenä prioriteettina.
Nii-i, hyvä kysymys, joka menee varmasti ohi tämän ketjun.

En väheksy ympäristö- ja eettisyyskysymyksiä, mutta se miten paljon ne oikeasti vaikuttavat keskivertokuluttajan päätöksentekoon lienee aika minimaalista. Toki puheissa vaikuttaa, mutta kun se uusi iPhone on vain saatava...
 
En ymmärrä miksi ei-autoilevien pitäisi maksaa yksityisautoilevien ajot?
Kuka tuollaista oli edes esittänyt? Maksaahan sähköautoilija ilman kilometriverojakin esim. alv:tä ja sähköveroa lataussähköstään, vuosittainen käyttövoimavero, auton hankinnassa maksettavat verot jne. (ehkä ei erillistä autoveroa, mutta alv joka tapauksessa) jne.

Minulle sinänsä kelpaisi että autoilijat maksaisivat tiestön ylläpidosta suorin maksuin (tietullit jne.), kunhan sitten autoililjoiden verotus olisi vastaavasti nykyistä alhaisempaa.

Tosin argumenttiasi voidaan käyttää muihinkin yhteiskunnan toimintoihin, kuten:
Miksi lapsettomien pitää maksaa perheiden lapsien koulunkäynnit, neuvolat, päivähoidot jne.?
Miksi pelkän peruskoulun suorittaneiden pitää maksaa muiden korkeakouluopinnot?
Miksi terveiden pitää maksaa sairaiden terveysasema- ja sairaalakäynnit?
jne.

Miten ajattelit sähköveroa ja sähkön alv:tä korottaa niin, että se vaikuttaisi vain sähköautoiluun?
Miksi sen pitäisi vaikuttaa vain sähköautoiluun? Onko joulukinkun paistaminen tai saunan lämmittäminen jotenkin ylevämpää sähkön käyttöä, ja siksi sitä tulisi verottaa kevyemmin kuin sähköautoilua?

Älä ainakaan väitä että nuo ovat jotain elintärkeitä ihmisten toimintoja jotka tulee turvata, tai että ainoastaan köyhillä on omakotitalo jossa lämmittää omaa sähkösaunaa. Miksi minun, oman saunan omaamattoman, pitää maksaa omakotitaloasujien saunomiset omissa saunoissaan? Minä joudun käyttämään taloyhtiön saunaa, jos haluan saunoa!

Ennusteen mukaan Suomi ottaa seuraavan vaalikauden aikana n. 40 miljardia lisää velkaa ja samaan aikaan inflaatio kiihtyy.
Sitä suuremmalla syyllä verot pitää kerätä suuremmalta kansanosalta (ei pelkiltä autoilijoilta), ja sellaisista veroista joita ei pysty välttelemään esim. autoilua vähentämällä (etätyö, pyörän ja julkisen liikenteen käyttö jne.).

Tuo perustelusi kuulostaa yhtä järkevältä kuin esittää että koiraveroa pitää ottaa takaisin käyttöön ja nostaa pilviin, vain sen takia jotta valtion taloutta voidaan tasapainottaa. Missään tapauksessa koiraveron tuloja ei voida kattaa muilla verotuloilla, niiden on pakko tulla nimenomaan koiranomistajilta!

Miksi minun, koirattoman, muka tulee maksaa sikarikkaiden ihmisten koirankusetukset?
 
Pikalukemalla en löytänyt tuosta niitä oleellisimpia tietoja, eli:'
1. Hinta
2. Akun nettokoko.
3. WLTP-toimintamatka.
4. Kokoluokka ja esim. tavaratilan koko litroina.

Kaikki muu on minulle toissijaista. Tai no okei, jos siinä on jotain yksivaihe AC-latausta tms., mutta oletan että osaa vähintään 11kW AC-latauksen, ja DC-pikalatauksen vähintään jossain 100kW tehon kieppeillä.

Auton virallinen julkistushan on vasta 12.9., silloin varmaan julkaistaan tarkemmat tiedot näiden osalta. Jo julkaistujen tietojen mukaan tuo uusi alusta mahdollistaa 98kWh (netto) akun, latauksen 20%-80% n. 150 kW keskiteholla, mootttoritehon 160-285kW, etu-tai nelivedon, WLTP toimintamatkan yli 700km, akselivällin 2700mm - 2900m ja auton kokonaismitan välillä 4,3m-4,9m.

Siitä voi sitten arvuutella vielä pari päivää, mitkä speksit tuon 3008 osalta tulevat olemaan. Hinnasta voi toistaiseksi esittää vain arvauksia, varmaankin jotain julkaisevat ensi viikolla myös sen osalta, ehkä joku hinnat alkaen pieniakkuinen voi olla 60k tienoilla ja iso akku, neliveto ja täydet tehot sitten varmaan 80k. Tuossa aikaisemmin tätä jo tavallaan verrattiin Taycaniin, veikkaisin vuoden vanhan vähän ajetun Taycanin olevan reilusti halvempi kuin malliston yläpään 3008, katsotaan sitten, kuinka pieleen arvaus menee.
 
Kuka tuollaista oli edes esittänyt? Maksaahan sähköautoilija ilman kilometriverojakin esim. alv:tä ja sähköveroa lataussähköstään, vuosittainen käyttövoimavero, auton hankinnassa maksettavat verot jne. (ehkä ei erillistä autoveroa, mutta alv joka tapauksessa) jne.

Minulle sinänsä kelpaisi että autoilijat maksaisivat tiestön ylläpidosta suorin maksuin (tietullit jne.), kunhan sitten autoililjoiden verotus olisi vastaavasti nykyistä alhaisempaa.

Tosin argumenttiasi voidaan käyttää muihinkin yhteiskunnan toimintoihin, kuten:
Miksi lapsettomien pitää maksaa perheiden lapsien koulunkäynnit, neuvolat, päivähoidot jne.?
Miksi pelkän peruskoulun suorittaneiden pitää maksaa muiden korkeakouluopinnot?
Miksi terveiden pitää maksaa sairaiden terveysasema- ja sairaalakäynnit?
jne.


Miksi sen pitäisi vaikuttaa vain sähköautoiluun? Onko joulukinkun paistaminen tai saunan lämmittäminen jotenkin ylevämpää sähkön käyttöä, ja siksi sitä tulisi verottaa kevyemmin kuin sähköautoilua?

Älä ainakaan väitä että nuo ovat jotain elintärkeitä ihmisten toimintoja jotka tulee turvata, tai että ainoastaan köyhillä on omakotitalo jossa lämmittää omaa sähkösaunaa. Miksi minun, oman saunan omaamattoman, pitää maksaa omakotitaloasujien saunomiset omissa saunoissaan? Minä joudun käyttämään taloyhtiön saunaa, jos haluan saunoa!


Sitä suuremmalla syyllä verot pitää kerätä suuremmalta kansanosalta (ei pelkiltä autoilijoilta), ja sellaisista veroista joita ei pysty välttelemään esim. autoilua vähentämällä (etätyö, pyörän ja julkisen liikenteen käyttö jne.).

Tuo perustelusi kuulostaa yhtä järkevältä kuin esittää että koiraveroa pitää ottaa takaisin käyttöön ja nostaa pilviin, vain sen takia jotta valtion taloutta voidaan tasapainottaa. Missään tapauksessa koiraveron tuloja ei voida kattaa muilla verotuloilla, niiden on pakko tulla nimenomaan koiranomistajilta!

Miksi minun, koirattoman, muka tulee maksaa sikarikkaiden ihmisten koirankusetukset?
Selvästikin tahtotila sinulla on että sähköauton verotus pidetään minimissä ja polttomoottoriautoissa menetetyt verotulot korvataan ALV% nostamalla, se on ok, olen vain eri mieltä. :) Sohaisin vahingossa ampiaispesää, mutta offtopic on omalta osaltani tässä.
 
Tosiaan tuossa jaksossa kerrottiin 2 eri tutkimuksesta. Toisessa tulos oli että vanhentaa reilusti ja toisessa oli että ei kovin paljoa.

Eroina oli, että se jossa kovin suurta vanhenemista ei havaittu oli tehty ilmeisesti vain Tesloista kerätystä datasta? Ja toinen sitten kaikista sähköautoista ja vielä niin että mukana vain ne jotka jostain syystä ovat halunneet akkua mitata, eli lähtökohtaisesti voisi jo ajatella olevan ongelmia jos haluaa mitata? Ja siinä vielä sanottiin että vanhoissa autoissa, Leaf ym., kun ei ole mitään jäähdytystä/lämmönhallintaa akuille niin se näkyy jo siinä että kuumissa paikoissa näiden autojen akut menevät nopeammin pilalle.

Eli voisi ajatella että lämpö rikkoo akkua ja pikalataus lämmittää, mutta jos akkua samalla pitää aktiivisesti oikeassa lämpötilassa niin vaikutus pienenee merkittävästi?

Lisäksi varmaan akun rakenne ja kemia vaikuttaa, ehkä uudet akut on osattu tehdä paremmin tämän suhteen kun vaikka 10v sitten?
Kyllähän se vanha viisaus litiumakuissa on , että nopea lataaminen ja purkaminen rasittaa enemmän akkua. Samoin lämpö, kuumassa säilyttäminen, täytenä säilyttäminen jne.

Joku epätieteellinen muistikuva on, etta ladattaessa ja purettaessa ionit järjestäytyvät uudelleen akun kennossa. Kun sen tekee liian rajusti, ne jäävät vähän vinksin vonksin ja se vanhentaa akkua. Tämä taisi olla lipo-puolelta ja aiheuttaa mm akun turpoamista.
 
Itseasiassa kilsat vaikuttaisi vaikuttavan yllättävän vähän. Löytyy tällä hetkellä nettiautosta myös etron 55 45 000e 77k ajettu
Eipä tuokaan enää vähän ajettu ole, toki paljon vähemmän kuin toinen. Onko nuo kaksi varusteiltaan vertailukelpoisia? Ja molempia myy autoliike? Muutenkin kun yksittäisistä autoista kyse, niissä voi olla jotain muutakin. Jos löydät pari kymppiä ajetun samaan hintaan, niin sitten voit alkaa oikeasti sanomaan ettei kilsoilla ole väliä nykymarkkinassa.
 
Ihan yleistä tietoa mitä useammasta lähteestä myös itse kuullut. Olisikohan juuri ollut sähköautomiesten podcastin jakso jossa vieraana oli joku akkujen asiantuntija. Hän myös oli vahvasti sitä mieltä, että hidas lataus kuluttaa vähemmän akkua.

Hän itse taisi taannoin muistella X:ssä että oli väärässä ja, että täyteen lataaminen ei vaikuttaisikaan niin paljon. Voin yrittää kaivaa lähteen.
 
Voi olla yksittäistapauksia, mutta muutamasta tapauksesta ollut keskustelua facebookin Enyaq kanavalla. Ja vähän sellainen mielikuva muualtakin päin internetin keskusteluja muistakin merkeistä tullut, että jos on höylätty hyvin aktiivisesti teholatureilla niin jossain 170-200tkm hujakoilla saattaapi akkuongelmaa alkaa ilmenemään.
Mutta aika hyvinhän tuo minusta on jos äärimmäisessä tehokäytössä kestää noinkin pitkään. Hitaampaa latausta harrastavalla varmaan pidempäänkin.

Itsekin arponut uskaltaako pitää VAG akkutakuun yli, toisaalta auto olisi silloin maksettu niin olisi erittäin halpaa ajoa tuolloin. Nyt tosiaan reilu 40k.
 
Mahtaakohan alati yleistyvällä lfp tekniikalla tulla ongelmaksi ollenkaa tämä kuluminen ? Tietty poikkeuksia tulee aina viallisistä kennoista johtuen mutta yleisesti kun lfp akulle lupaillaan tuhansia latauskertoja niin taitaa sellaiset riittää jo koko ajaneuvon elinkaaren ajaksi.
 
Onko kukaan muuten kysynyt koskaan mitä se MG4 huolto 12 kk / 24000k pitää sisällään ja mitä pitää sisällään?

Äkkiseltään tuommoinen 7 vuoden takuulla varustettu kampe ei vaikuta yhtään pöllömmältä. Aika rumahan tuo toki on...
 
MG Suomi Facebook-ryhmästä:
"MG:n sähkäreissä on 3 eri huoltopakettia 1 vuoden tai 24 tkm välein. 1. huolto on käytännössä vain tarkastushuolto, 2. huollossa vaihdetaan jarrunesteet ja raitisilmasuodatin, 3. huolto taas tarkastushuolto ja 4. huollossa tulee 2. huollon lisäksi myös voimansiirron öljyn, voimansiirron jäähdytysnesteen, ja korkeajänniteakun jäähdytysnesteen vaihto. Tarkastuslistan sisältö vaihtelee myös vuosittain. Vähän on myös sisällöissä eroa automalleittain. "
 

Liitteet

  • mg4.jpg
    mg4.jpg
    236,9 KB · Luettu: 179
Parkkihalliin rakennetaan latausinfraa ja samassa yhteydessä on mahdollista asentaa latauspistoke. Tarjoavat latauslaitteeksi Zaptec Prota ja sen hinta asennettuna on 1440 €.

Itsellä ei tällä hetkellä ole edes sähköautoa, mutta mietin silti, että laittaisin tuon samantien, jos laite ja hinta on ok - eli ovatko?

Vai kehittyvätkö laitteet ja kannattaisiko odottaa, että on oikea tarve pistokkeen laittamiselle?
 
No ainakin laite on ok ja hintakin vaikuttaa hyvältä kun katsellut mitä noita zaptec pro:sta on joissain muissa projekteissa pyydetty (yli 2000e hintoja).

Ilmeisesti valmius laturille tulee joka tapauksessa, otti itse latausasemaa tai ei? Tietysti jälkikäteen asennettuna itse laite varmaan kalliimpi.
 
Tossa Zaptecissa itse pidän toisaalta hyvänä ja toisaalta huonona sitä, että siinä ei ole kuukausimaksuja, eli muiden vastaavien palvelusta veloittamat maksut on leivottu laitteen hintaan.

Eli tämä on sikäli hyvä että ei myydä laitetta muka halpana ja sitten rahasteta 10 vuodessa laitteen hintaa moninkertaisesti palvelumaksuina.

Huonona puolena taas että jos firma kaatuu, niin tavallaan ennakkoon maksetut palvelumaksut menee hukkaan.
 
Selvästikin tahtotila sinulla on että sähköauton verotus pidetään minimissä ja polttomoottoriautoissa menetetyt verotulot korvataan ALV% nostamalla, se on ok, olen vain eri mieltä. :) Sohaisin vahingossa ampiaispesää, mutta offtopic on omalta osaltani tässä.
Juuri näin. Se on pelkkä poliittinen päätös halutaanko autoilun (myös sähköautoilun) olevan kovasti verotettua, ei mikään taloudellinen välttämättömyys tai edes looginen asia kuten korkeaa verotusta puolustelevat asian niin herkästi esittävät. Sama kuin väittäisi koiraveron, ja erityisen korkean sellaisen, olevan jokin välttämättömyys valtiontaloudelle (aikoinaan se taisi olla kunnallinen vero, mutta se ja sama).

Polttomoottoriautoilun kovaa verotusta voidaan sentään hieman yrittää moraalisesti perustella ilmastosyillä yms. ja verotuksen tarkoituksena olla saada ihmisten polttomoottoriautoilu (ja sitä kautta öljyn yms. käyttö, hiilidioksipäästöt jne.) minimiin, vähän sama kuin tupakoinnin verotuksen kanssa, mutta sama moralisointi ei enää oikein toimi sähköautoilla koska ne käyttävät samaa sähköä kuin esim. saunan lämmittäminen tai joulukinkun paisto, eikä ole loogisesti perusteltavissa miksi saunan lämmittäminen tai kinkunpaisto olisivat jotenkin "parempaa sähkönkulutusta" kuin sähköautolla ajo.

Minunkin osaltani asia alkaa olla tässä, ellei joku halua vielä vastaväitellä eikä löydy parempaa keskustelusäiettä auton verotukselle. Kotimaan politiikkaan ei oikein viitsisi koska sieltä kuitenkin kohta valitetaan "nyt tämä on pelkkää autoverotuskeskustelua yhyyyy!".
 
Olisiko eka valmistaja joka haluaa pitää autot iskussaan?
Eikö Teslaa lukuunottamatta kaikilla ole joku "merkkihuolto-ohjelma"? (Kai Teslassakin on, mutta jätetään omistajan päätettäväksi kuka ja miten ne tekee?)

Ainakin mun sähkö-Rellu taas muistuttelee mua jatkuvasti että kohta olisi taas vuotuinen huoltokäynti, aivan kuten viimekin vuonna. En ole tarkistanut mitä kaikkea siellä aiotaan tarkistaa ja tehdä, ainakin viime vuonna ko. tarkastus oli aika huokea (bensa-auton määräaikaishuoltoihin verrattuna).
 
Mahtaakohan alati yleistyvällä lfp tekniikalla tulla ongelmaksi ollenkaa tämä kuluminen ? Tietty poikkeuksia tulee aina viallisistä kennoista johtuen mutta yleisesti kun lfp akulle lupaillaan tuhansia latauskertoja niin taitaa sellaiset riittää jo koko ajaneuvon elinkaaren ajaksi.
Kyllä LFP-akkujenkin kapasiteetit vähenevät käytön myötä, ja tiettävästi tykkäävät myös kyttyrää täyteen lataamisesta, vaikka kestävämpiä ovatkin kai kuin NMC ja NCA-akut. Jossain oli vähän esiuumoilua että LFP-akullilla Tesloilla on jo havaittu ekan vuoden aikana nopeampaa kapasiteetin pienemistä kuin vastaavalla NCA-akullisella Teslalla, ja syyksi epäiltiin ihan vain sitä että LFP-akullisia tupataan lataamaan useammin 100% täyteen, ihan jo Teslan kehotuksesta (koska täyteen lataaminen kai kalibroi akun täyttöasteen seurantasysteemin ettei se kovin pahasti valehtele akun täyttöasteesta).

Siihen kuinka kauan ("auton eliniän?") akku kestää vaikuttaa niin moni asia, kuten jo ihan akun koko. Periaatteessa 80kWh akku saattaa kestää jopa kaksi kertaa enemmän kilometrejä kuin 40kWh akku, ihan vain sen takia että siihen kertyy samoilla ajomäärillä ns. täysiä lataussyklejä puolet hitaammin kuin puolet pienempään akkuun, ja lisäksi isompaa akkua tarvinnee harvemmin ladata täysin täyteen, tai ajaa melkein tyhjäksi (mikä sekin säästää akkua, siis ettei noin tapaa tehdä).
 
No ainakin laite on ok ja hintakin vaikuttaa hyvältä kun katsellut mitä noita zaptec pro:sta on joissain muissa projekteissa pyydetty (yli 2000e hintoja).

Ilmeisesti valmius laturille tulee joka tapauksessa, otti itse latausasemaa tai ei? Tietysti jälkikäteen asennettuna itse laite varmaan kalliimpi.

Latausinfra rakennetaan joka tapauksessa (valmius kytkeä omalla autopaikalle pistoke). Nyt tosiaan saisi ihan pistokkeeksi asti 1400 euron lisämaksulla. Zaptec Prossa ei ilmeisesti ole mitään kk-/vuosimaksuja? Eli kun nyt lataustarvetta ei ole, niin pääsee pelkällä kertakustannuksella?
 
Latausinfra rakennetaan joka tapauksessa (valmius kytkeä omalla autopaikalle pistoke). Nyt tosiaan saisi ihan pistokkeeksi asti 1400 euron lisämaksulla. Zaptec Prossa ei ilmeisesti ole mitään kk-/vuosimaksuja? Eli kun nyt lataustarvetta ei ole, niin pääsee pelkällä kertakustannuksella?
Juu ei ole kk-maksuja, ellei mukaan tule sitten joku latausoperaattori tms mutta ilmeisesti tälläistä ei ole.
 
Tossa Zaptecissa itse pidän toisaalta hyvänä ja toisaalta huonona sitä, että siinä ei ole kuukausimaksuja, eli muiden vastaavien palvelusta veloittamat maksut on leivottu laitteen hintaan.

Eli tämä on sikäli hyvä että ei myydä laitetta muka halpana ja sitten rahasteta 10 vuodessa laitteen hintaa moninkertaisesti palvelumaksuina.

Huonona puolena taas että jos firma kaatuu, niin tavallaan ennakkoon maksetut palvelumaksut menee hukkaan.

Onko muuten Zaptec (pro):n tarjolla jotain kikkuloita joilla saisi jotain automatisaatiota tms? Onko kellään täällä joka olisi ottanut käyttöön?
 
Siihen kuinka kauan ("auton eliniän?") akku kestää vaikuttaa niin moni asia, kuten jo ihan akun koko. Periaatteessa 80kWh akku saattaa kestää jopa kaksi kertaa enemmän kilometrejä kuin 40kWh akku, ihan vain sen takia että siihen kertyy samoilla ajomäärillä ns. täysiä lataussyklejä puolet hitaammin kuin puolet pienempään akkuun, ja lisäksi isompaa akkua tarvinnee harvemmin ladata täysin täyteen, tai ajaa melkein tyhjäksi (mikä sekin säästää akkua, siis ettei noin tapaa tehdä).
Sehän on ilmeisesti kielletty puheenaihe, että kuinka monta kalenterivuotta akku kestää. Aina puhutaan vain ja ainoastaan lataussykleistä ja kilometreistä. Tämä johtaa suoraan siihen, että mikä on sähköauton käyttöikä. Aika nakertaa akkua kuin akkua ja akun arvioitu kestävän jonkinlaisessa ajokunnossa 10-15v ja sen jälkeen auto on käytännössä paalikamaa. Litiumakku tuskin ikinä tulee olemaan niin edullinen, että vanhaan autoon kannattaa uusia. Uudemman auton käytetty akku ei käy vanhaan ja niin edelleen. 10v ja paaliin ei ole kestävää, eikä taloudellista. Monessa muussa maassa se 10v on jo nyt ihan realistinen auton elinikä, eikä niitä ole sen pidemmälle käyttöiälle suunniteltukaan.

Liisinkiin ja muuhun tällä ei ole vaikutusta, mutta (köyhän) kansan autoa ei sähköautosta helpolla tule noista syistä.
 
Mun mielestä kun puhutaan auton paalamisesta ja sen taloudellisuudesta ja kestävyydestä pitäisi aina konkretisoida että kenelle mahdolliset haitat aiheutuvat. Yksilölle vai ympäristölle vai mille? Yksilötasolla paalaaminen ilman mitään korvausta on luonnollisesti taloudellinen ja käytännöllinen menetys kun liikkumismuoto häviää alta, mutta kun puhutaan paalausvalmiista sähköautoista niin onko ne arvottomia? Siihen en usko.

Jatkossa varmaankin sähköautojen yleistyessä sellaiset ns. tonnin pommit häviävät tieliikenteestä kun ne kannattaa jo paljon aikaisemmassa vaiheessa laittaa kiertoon. Olen ymmärtänyt että auton akusto, siinä vaiheessa kun se ei enää kulje kumipyörien matkassa henkilökuljettimena, kelpaa vielä paljon muuhun käyttöön ja sillä on arvonsa.
 
Uudemman auton käytetty akku ei käy vanhaan ja niin edelleen.

Näin varmaan on, mutta täytyykö näin olla? Akkuteknologia koko ajan kehittyy, vaan onko mahdotonta ajatella, että vanhempaan autoon olisi mahdollista päivittää akusto kokonaisuudessaan? Kallista varmasti, mutta akkuteknologian kehittyessä ei välttämättä aivan poissuljetun kallista. Joissain autoissahan ymmärtääkseni jo nyt mahdollista suhteellisen nopeasti vaihtaa akku (korvaa ikään kuin latauksen), joten eikö uusi akku voisi olla myös vanhaa parempi?
 
Sehän on ilmeisesti kielletty puheenaihe, että kuinka monta kalenterivuotta akku kestää. Aina puhutaan vain ja ainoastaan lataussykleistä ja kilometreistä. Tämä johtaa suoraan siihen, että mikä on sähköauton käyttöikä. Aika nakertaa akkua kuin akkua ja akun arvioitu kestävän jonkinlaisessa ajokunnossa 10-15v ja sen jälkeen auto on käytännössä paalikamaa. Litiumakku tuskin ikinä tulee olemaan niin edullinen, että vanhaan autoon kannattaa uusia. Uudemman auton käytetty akku ei käy vanhaan ja niin edelleen. 10v ja paaliin ei ole kestävää, eikä taloudellista. Monessa muussa maassa se 10v on jo nyt ihan realistinen auton elinikä, eikä niitä ole sen pidemmälle käyttöiälle suunniteltukaan.

Liisinkiin ja muuhun tällä ei ole vaikutusta, mutta (köyhän) kansan autoa ei sähköautosta helpolla tule noista syistä.
Kielletty aihe? Kuka sen on muka kieltänyt? Varman tapa ajaa keskustelu raiteiltaan on aloittaa tuollaisella ladatulla lauseella. Harmi sinänsä, koska muu viestisi oli ihan asiaa.

Itsekkin uskon että suurin osa pattereista kuluu enemmin kalenterivuosissa kuin sykleissä loppuun. Keskustelu pyörii syklien ympärillä ehkä sen takia, että autokeskustelua dominoi paljon ajavat ihmiset, joille asialla on enemmän merkitystä. Akun lisäksi nykyautojen paalausvauhtia kiihdyttää myös kasvanut elektronisten turvavarusteiden määrä. Sellaisen 15v suolaliemiloskassa ajettua autoa saa olla jo koko ajan sähkömittarin kanssa säätämässä - eikä ongelma koske pelkästään sähköautoja.
 
Sehän on ilmeisesti kielletty puheenaihe, että kuinka monta kalenterivuotta akku kestää. Aina puhutaan vain ja ainoastaan lataussykleistä ja kilometreistä. Tämä johtaa suoraan siihen, että mikä on sähköauton käyttöikä. Aika nakertaa akkua kuin akkua ja akun arvioitu kestävän jonkinlaisessa ajokunnossa 10-15v ja sen jälkeen auto on käytännössä paalikamaa. Litiumakku tuskin ikinä tulee olemaan niin edullinen, että vanhaan autoon kannattaa uusia. Uudemman auton käytetty akku ei käy vanhaan ja niin edelleen. 10v ja paaliin ei ole kestävää, eikä taloudellista. Monessa muussa maassa se 10v on jo nyt ihan realistinen auton elinikä, eikä niitä ole sen pidemmälle käyttöiälle suunniteltukaan.

Liisinkiin ja muuhun tällä ei ole vaikutusta, mutta (köyhän) kansan autoa ei sähköautosta helpolla tule noista syistä.
Kaippa se akun elinikä on siellä 10-20 vuoden välissä riippuen käytöstä? Näissä on kuitenkin mittavat BMS:t, jäähdytykset. Heikkona puolena autoille on muuttuva ympäristö ja tärinä.

Eiköhän suosittuihin malleihin löydy aftermarket-akkuja myös auton elinkaaren jatkamiseksi, esimerkiksi Tesla Model 3, VW ID.X- mallit?
 
Sehän on ilmeisesti kielletty puheenaihe, että kuinka monta kalenterivuotta akku kestää. Aina puhutaan vain ja ainoastaan lataussykleistä ja kilometreistä. Tämä johtaa suoraan siihen, että mikä on sähköauton käyttöikä. Aika nakertaa akkua kuin akkua ja akun arvioitu kestävän jonkinlaisessa ajokunnossa 10-15v ja sen jälkeen auto on käytännössä paalikamaa. Litiumakku tuskin ikinä tulee olemaan niin edullinen, että vanhaan autoon kannattaa uusia. Uudemman auton käytetty akku ei käy vanhaan ja niin edelleen. 10v ja paaliin ei ole kestävää, eikä taloudellista. Monessa muussa maassa se 10v on jo nyt ihan realistinen auton elinikä, eikä niitä ole sen pidemmälle käyttöiälle suunniteltukaan.

Liisinkiin ja muuhun tällä ei ole vaikutusta, mutta (köyhän) kansan autoa ei sähköautosta helpolla tule noista syistä.
Suomessa auton romutusikä on 22 vuotta, mutta Keski-Euroopassa n. 15 vuotta, eli kyllä autolla ajetaan kaikkialla reilusti yli 10 vuotta.
 
Eihän sitä vielä tiedä, miten akkuvaihdettujen sähköautojen markkinat tulevaisuudessa kehittyy. Tällä hetkellä toki on niin vähän 10-15 vuotta vanhoja sähköautoja, että tällaista markkinaa ei vielä kunnolla ole. Ja jos tällä hetkellä 10-15 vuotiaat sähköautot, joissa akku on mennyttä, ovat muutenkin nykymittapuun mukaan ihan surkeita malleja, jossa valmistaja vasta harjoitteli tekemään sähköautoja, niin ei kai se mikään ihme ole että ne joutavat paaliin.

Ehkä ongemana on se, että käytetyissä autoissa tuijotellaan kovasti matkamittarilukemaa vuosimallin lisäksi. Toki polttisautoissa se on vallan loogista, kun isoilla kilsoissa ei tiedä mikä sikakallis remontti siellä seuraavaksi tulee vastaan. Mutta jos sähköautossa akku on vaihdettu uuteen, niin mitä muita kalliita remontteja siellä on odotettavissa?

Toki kaikkein parasta olisi jos akut tyypillisesti kestäisivät auton normaalin eliniän. Se on vähän tylsää jos akku kestää 12 vuotta ja auton tyypillinen elinikä muuten olisi 18 vuotta. Jos auton elinikää voisi venyttää järkevästi 24 vuoteen, niin sitten akunkin vaihtaminen puolessa välissä tulisi järkevämmäksi.
 
Kielletty aihe? Kuka sen on muka kieltänyt? Varman tapa ajaa keskustelu raiteiltaan on aloittaa tuollaisella ladatulla lauseella. Harmi sinänsä, koska muu viestisi oli ihan asiaa.
Kielletty olisi pitänyt olla lainausmerkeissä.

"Kauanko sähköauton akku kestää?" Akku kestää jopa x tuhatta latauskertaa!!
"No mutta miten monta vuotta se kestää?". Sähköautoilla on ajettu jopa satoja tuhansia kilometrejä alkuperäisellä akulla!!
No mutta miten monta VUOTTA se kestää? m Öö...
 
Mitäs jos kysyisi, että: "Montako vuotta se kestää, jos ajetaan 5000 kilometriä vuodessa."

Sinänsä akun kestoon taitaa olla vähän huonosti tietoa. Se yleensä tiedetään kuinka pitkä takuu sille akulle annetaan.

Sinänsähän vastaavia vastauksia saisit jos kysyisit kauanko asianmukaisesti huollettu polttisauton moottori kestää.

Moottori kestää jopa 300 000 kilmetriä.
"No mutta montako vuotta se kestää?" No valmistaja antaa 10 vuoden tai 200 000 kilometrin takuun.
"No mutta miten monta VUOTTA se kestää?" m Öö...
 
Mitäs jos kysyisi, että: "Montako vuotta se kestää, jos ajetaan 5000 kilometriä vuodessa."

Sinänsä akun kestoon taitaa olla vähän huonosti tietoa. Se yleensä tiedetään kuinka pitkä takuu sille akulle annetaan.

Sinänsähän vastaavia vastauksia saisit jos kysyisit kauanko asianmukaisesti huollettu polttisauton moottori kestää.

Moottori kestää jopa 300 000 kilmetriä.
"No mutta montako vuotta se kestää?" No valmistaja antaa 10 vuoden tai 200 000 kilometrin takuun.
"No mutta miten monta VUOTTA se kestää?" m Öö...

Akkujen kalenteri-ikääntymisestä tehdyt tutkimukset antavat vihjettä siitä, kuinka kauan akku voi äärimmillään säilyä käyttökelpoisena, jos käyttö on vähäistä. Pikaisella googletuksella tuli vastaan esim. tämä:

Assessment of the calendar aging of lithium-ion batteries for a long-term—Space missions

Significant effort has been devoted in the literature to determine the calendar aging of different battery chemistries under varying experimental conditions. Published results demonstrate that NMC and LFP degrade by less than 1% per year at low temperatures (less than 20°C) and low SOC (less than 10%). In comparison to NMC and LFP batteries, all other chemistries exhibit greater calendar aging.

Results from the semi-empirical model developed to fit the calendar aging published experimental datasets show that, depending on the specific chemistry, LIBs degrade between 7% and 35% at 0°C and 0% SOC during a 50-year period. The capacity degradation is 7% for LFP and 9% for NMC at 0% SOC and 0°C with a confidence interval of around 3%, indicating similar patterns among published results when subjected to identical temperature and SOC conditions. Results at −10°C and 0% SOC show that both LFP and NMC capacity degrade by about 6%.

Viileässä säilytetyt (Suomen ilmasto auttaa) NMC- ja LFP-akut ilmeisesti siis kestävät yllättävänkin pitkään, jopa puoli vuosisataa(!) ilman merkittävää degradaatiota. Ts. ikääntymisessä tärkeintä ovat lataussyklit ja lataustapa sekä akun lämpötilan hallinta, ja ikävuosista ei tarvitse niinkään välittää.
 
Eli kuiten arvelinkin, todennäköisesti kilometrit tai latauskerrat tulevat vastaan ennen kuin akku muuten happanee, jopa vähäisellä ajolla.

Mutta käytännössä varmasti moni vähän käytettykin akku hajoaa ennen 50 vuotta esim. huonon säilytyksen vuoksi - vaikkapa kosteusvaurio jollekin piirilevylle tms. Tähän viittasin sillä että käytännön kokemusta ei juurikaan vielä ole.
 
Viileässä säilytetyt (Suomen ilmasto auttaa) NMC- ja LFP-akut ilmeisesti siis kestävät yllättävänkin pitkään, jopa puoli vuosisataa(!) ilman merkittävää degradaatiota. Ts. ikääntymisessä tärkeintä ovat lataussyklit ja lataustapa sekä akun lämpötilan hallinta, ja ikävuosista ei tarvitse niinkään välittää.
No tuo tutkimus on "space missions", eli parasta mitä rahalla saa hinnalla millä hyvänsä-akkuja. Mutta sittenhän meillä ei ole mitään hätää, koska akku kestää hyvänä jopa 50v vähillä vuotuisilla ajoilla, eli 10-20v vanhassa autossa ei pitäisi huomata vielä minkäänlaista hyytymistä. Case closed minun puolestani.
 
No tuo tutkimus on "space missions", eli parasta mitä rahalla saa hinnalla millä hyvänsä-akkuja. Mutta sittenhän meillä ei ole mitään hätää, koska akku kestää hyvänä jopa 50v vähillä vuotuisilla ajoilla, eli 10-20v vanhassa autossa ei pitäisi huomata vielä minkäänlaista hyytymistä. Case closed minun puolestani.

Oletuksena tuossa tutkimuksessahan on se, että akku on suurimman osan ajasta "storage modessa", mikä ei ole auton tapauksessa kovin realistista.
 
ihme vääntöä missä kunnossa joku akku nyt ostetussa uudessa autossa on 15v päästä ja onko paalikamaa vai ei. Ei sitä polttiksista sen paremmin kukaan tiedä miten uusimmilla päästövehkeillä olevat kestävät ikääntymistä, niiden pettäminen 15v iässä on yhtälailla auto paaliin.
 
Tuosta akkujen kestosta kun puhutaan. Jos akku kestää 1000 lataussykliä menettämättä merkittävästi varauskykyä, ja yksi lataussykli on nettokapasiteetti esim 77kwh.
77kwh x 1000lataussykliä = 77 000kwh ladattua sähköä.
Jos auto kuluttaa keskimäärin 20kwh/100km niin tuolla 77 000kwh:lla ajaa 385 000km joka alkaa olemaan jo kohtuullinen kilometrimäärä mille tahansa autolle

Mutta tämä on puhdasta teoriointia.

Tuleekohan huonoksi menneistä akuista joskus jotain vaihtokauppaa, tyyliin kun vaihdattaa akun uuteen niin vanhasta saa vähä cashbackiä kun luovuttaa sen vaihdossa kunnostettavaksi. Näinhän toimii muistaakseni mm. polttomoottoriautojen laturien vaihdot, palauttamalla vanhan kunnostettavaksi saa vähän hyvitystä uuden laturin hinnasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom