En ymmärrä miksi ei-autoilevien pitäisi maksaa yksityisautoilevien ajot?
Kuka tuollaista oli edes esittänyt? Maksaahan sähköautoilija ilman kilometriverojakin esim. alv:tä ja sähköveroa lataussähköstään, vuosittainen käyttövoimavero, auton hankinnassa maksettavat verot jne. (ehkä ei erillistä autoveroa, mutta alv joka tapauksessa) jne.
Minulle sinänsä kelpaisi että autoilijat maksaisivat tiestön ylläpidosta suorin maksuin (tietullit jne.), kunhan sitten autoililjoiden verotus olisi vastaavasti nykyistä alhaisempaa.
Tosin argumenttiasi voidaan käyttää muihinkin yhteiskunnan toimintoihin, kuten:
Miksi lapsettomien pitää maksaa perheiden lapsien koulunkäynnit, neuvolat, päivähoidot jne.?
Miksi pelkän peruskoulun suorittaneiden pitää maksaa muiden korkeakouluopinnot?
Miksi terveiden pitää maksaa sairaiden terveysasema- ja sairaalakäynnit?
jne.
Miten ajattelit sähköveroa ja sähkön alv:tä korottaa niin, että se vaikuttaisi vain sähköautoiluun?
Miksi sen pitäisi vaikuttaa vain sähköautoiluun? Onko joulukinkun paistaminen tai saunan lämmittäminen jotenkin ylevämpää sähkön käyttöä, ja siksi sitä tulisi verottaa kevyemmin kuin sähköautoilua?
Älä ainakaan väitä että nuo ovat jotain elintärkeitä ihmisten toimintoja jotka tulee turvata, tai että ainoastaan köyhillä on omakotitalo jossa lämmittää omaa sähkösaunaa. Miksi minun, oman saunan omaamattoman, pitää maksaa omakotitaloasujien saunomiset omissa saunoissaan? Minä joudun käyttämään taloyhtiön saunaa, jos haluan saunoa!
Ennusteen mukaan Suomi ottaa seuraavan vaalikauden aikana n. 40 miljardia lisää velkaa ja samaan aikaan inflaatio kiihtyy.
Sitä suuremmalla syyllä verot pitää kerätä suuremmalta kansanosalta (ei pelkiltä autoilijoilta), ja sellaisista veroista joita ei pysty välttelemään esim. autoilua vähentämällä (etätyö, pyörän ja julkisen liikenteen käyttö jne.).
Tuo perustelusi kuulostaa yhtä järkevältä kuin esittää että koiraveroa pitää ottaa takaisin käyttöön ja nostaa pilviin, vain sen takia jotta valtion taloutta voidaan tasapainottaa. Missään tapauksessa koiraveron tuloja ei voida kattaa muilla verotuloilla, niiden on pakko tulla nimenomaan koiranomistajilta!
Miksi minun, koirattoman, muka tulee maksaa sikarikkaiden ihmisten koirankusetukset?