Yleistä keskustelua sähköautoista

Ilmoitetun akkukapasiteetin ja rangen perusteella tuon vehkeen keskikulutus on 16/kWh satasella. WLTP range siis 339km. Helsinki - Tampere on 180km. Pitäisi siis kulutuksen liki tuplaantua jotta ei täydellä akulla pääse tuota väliä... Talvella voi tehdä tiukkaa tai joutua vähän köröttelemään. Tai ladata. 100kw omien kokemusten mukaan ihan riittävä, kun olen itse pärjännyt erinomaisesti korealaisella kinnerillä missä yleensä lataa noin 50kwh nopeudella.
Oman näppituntumani perusteella, jos tuon WLTP-toimintamatka on 339km, jää se talvella monesti reippaasti alle 200km, varsinkin jos ajetaan motaria Tampereelle. Minun pikkusähkikseni WLTP on 398km (52kWh nettoakku), ja senkin muistan joskus talvella -20 pakkasilla lupailleen alle 200km toimintamatkoja melkein täydellä akulla. En testannut kuinka pitkälle oikeasti olisin silloin päässyt, ja kuinka kovaa.

Lisäksi yleensä autoa ei ehkä kuitenkaan ajeta 100% ja 0% välillä, vaan luultavasti haluaisi että ajellaan esim. 10% ja 90% välillä, arkiajossa ehkä 20% ja 80% välillä.
 
Eipä taida muuta pianomustaa tossa olla ja vähintään pari vuotta menee että jotain hiusnaarmua näät vaikka olis vaihdekepin holleilla. Tuota kohtaa takapenkeillä et tuu todennäkösesti ikinä ees näkemään siltä ajalta kun auton omistat. Aika väkisin väännettyä taas.
Onhan tuo nyt ihan helvetin epäsiisti, kun siihen vähänkin joku hipaisee. Tuossakin kuitenkin on tarvetta sitä räplätä. Joka ikinen sormenjälki, pöly ja lika näkyy samantien. "Perinteinen" kuvioitu muovipinta saa olla helvetin paskainen ennen kuin pistää silmään. Eihän ne ole saanut edes kuvassa tuota näyttämään siistiltä.
 
Tuota on kiva latailla kadunvarsipaikoilla (Suomessa se latausluukku jää ns. väärälle puolelle) ja kettumaista myös ainakin paksun piuhan omaavissa pikalatauspaikoissa joissa latausasema on nokan (tai perän) edessä.

Jos latausasema on pysäköydyn auton edessä kai se nyt tuohon sujahtaa helposti, keulassa toki vielä parempi mutta se voi olla ongelmallinen talvella.

Kadunvarsipaikat jossa latausasema ovat aika harvassa Suomessa. Ja nykyään sallitaan niihin ajaminen väärinpäin.

Miksei noita töpselipaikkoja voisi olla kaksi tai useampikin autossa. Tuskin iso lisäkustannus sähköauton hintaluokassa.
 
Itseäni ei pianolakatut sinällään haittaa. Kait nekin voi useammalla tavalla tehdä sitten kun ainakaan oma Kian ladattava ei näytä sen kummemmalta kahden vuoden jälkeen noista mustista kiiltävistä kohdista. Harmaa ämpärmuovi on ainakin ovissa kohdannut paljon pahempaa ulkonäöstä päätellen.
 
Miksei noita töpselipaikkoja voisi olla kaksi tai useampikin autossa. Tuskin iso lisäkustannus sähköauton hintaluokassa.
Löytyy varmasti se käyttäjä, joka yrittäisi tunkea molempiin samanaikaisesti johtoa :D Toki varmasti moiseen voisi tehdä suojauksia, mutta niiden pettäessä vois tulla komea ilotulitus.
 
Onkohan sähkäreiden arvonalenemasta vielä sen kummempaa tietoa? Tuli mieleen, kun tuossa muutamia sivuja taaksepäin postattiin vaihtotarjouksia alle vuoden vanhasta ID.4:sta ja hivenen kovalta kuulosti arvonalenema.

Autoiluun ei siis lähtökohtaisesti kannattaisi suhtautua erityisen kukkaroystävällisenä touhuna, mutta josko jotain indikaatiota löytyisi eri mallien arvon säilymisestä?
Näkisin sen lähinnä positiivisena asiana jos ja kun vaihtoautomarkkinatkin alkavat pullottaa "arvonsa menettäneitä" eli halvempia mutta edelleen toimivia sähköautokulkineita.

Loppuu ainakin se iänikuinen valitus ettei ole tarjolla halpoja sähköautoja joihin puolitettua kansaneläkettä saavalla 95-vuotiaalla pihtiputaalaismummolla olisi varaa. Siitä 10 v vanha Leaf alle ja suu suppuun ja suppu taskuun!
 
Miksei noita töpselipaikkoja voisi olla kaksi tai useampikin autossa.
Ainakin Audin e-troniin on lisävarusteena saanut latausliittimen auton molemmille puolille. Voi olla muillakin, en ole perehtynyt. Mutta kustannuksiahan se lisää ja harva on valmis siitä maksamaan.
 
Jos latausasema on pysäköydyn auton edessä kai se nyt tuohon sujahtaa helposti, keulassa toki vielä parempi mutta se voi olla ongelmallinen talvella.
Edessä oleva latausluukku ei ole ollut ongelma talvella ainakaan minun autossani. Voi riippua latausluukun suunnitelusta, minulla latausluukku on sen verran jykevä että aukeaa talvellakin helposti (kaksi talvea nyt kokemusta), ei ole mikään heiveröinen rimpula joka jäätyy kiinni jos sitä kohti yskäisee.

DC-pikalatausasemilla kai on suht lyhyet ja kovin jäykät kaapelit. Mainitsin jo videon missä tuollaisessa tilanteessa taisi sähkö-pickup jäädä lataamatta koska Teslan latauspiuha ei ihan yltänyt ja taipunut sivulla olevaan latausluukkuun. Ehkä tuolla autolla olisi juuri ja juuri riittänyt, olettaen että tuon keulaosa on lyhyempi kuin kyseisessä (Fordin?) pickupissa.

Lisäksi jos vieressä on liki jo toinen auto, sivusta törröttävä DC-latauskaapeli voi olla ongelma, mahtuuko edes siihen vai osuuko viereiseen autoon.

Lisäksi, kun tuota korealaisen kuvaa vielä tarkemmin katsoin, lisäharmina on se että latausluukku avautuu nimenomaan eteenpäin, keulaa kohden. Se vaikeuttaa vielä paljon enemmän auton edessä sijaitsevan DC-latausaseman paksun ja jäykän kaapelin sovittamista latausluukun kannen ohi latausporttiin. Ei noin! Mainitsemassani sähkö-pickupissa oli täysin sama suunnittelun kukkanen.

Kadunvarsipaikat jossa latausasema ovat aika harvassa Suomessa. Ja nykyään sallitaan niihin ajaminen väärinpäin.
Ainakin Helsingissä niitä näkee ja on kuulemma tulossa lisää. Väärinpäin pysäköinti ruuhkaisella ja ahtaalla Helsingin kantakaupungin kadulla voi olla aikamoinen suoritus, siinä taskupysäköi tarkasti nokka kohti vastaantulevia autoja.

Miksei noita töpselipaikkoja voisi olla kaksi tai useampikin autossa. Tuskin iso lisäkustannus sähköauton hintaluokassa.
Riittää että se ainoa latausluukku on mahdollisimman edessä tai takana pituussuunnassa, ja mikäli mahdollista, myös leveyssuunnassa mahdollisimman keskellä (tosin takana tämä voi olla aika vaikea toteuttaa, takaluukun takia). Silloin sen kanssa ei tule erityisiä ongelmia juuri minkään latausaseman kanssa.
 
Ainakin Audin e-troniin on lisävarusteena saanut latausliittimen auton molemmille puolille. Voi olla muillakin, en ole perehtynyt. Mutta kustannuksiahan se lisää ja harva on valmis siitä maksamaan.

Audi e-tron GT:ssä on vakiovarusteena 2 latausporttia, molemmilla puolin. Aina jos toisen luukun avaa, niin toinen lukittuu.
 
Ainakin Audin e-troniin on lisävarusteena saanut latausliittimen auton molemmille puolille. Voi olla muillakin, en ole perehtynyt. Mutta kustannuksiahan se lisää ja harva on valmis siitä maksamaan.

Nyt kun muistelen Taycanissa taisi olla myös kaksi ja "tuplalatauksen" esto on tehty siten että vain toinen luukku aukeaa kerralla.
 
Mutta ei siitä huolehtia tarvitse, vaikka joku onnistuisikin molemmat luukut avaamaan yhtäaikaa. Ei se auto ala ottamaan virtaa sisään molemmista porteista yhtäaikaa vaikka molempiin saisikin johdon tungettua.
 
Mutta ei siitä huolehtia tarvitse, vaikka joku onnistuisikin molemmat luukut avaamaan yhtäaikaa. Ei se auto ala ottamaan virtaa sisään molemmista porteista yhtäaikaa vaikka molempiin saisikin johdon tungettua.
Kyllähän valmistaja joutuu tuollaista aika pitkälle miettimään. Mitä tapahtuu, jos useampi samanaikainen häiriö ja evoluution heikoin lenkki sattuu yhdellä hetkellä. Muuten autot eivät varmaan ole mitään ydinvoimatekniikkaa, mutta suurjännitepuolella leikki on kaukana, jos jotain menee vikaan.
 
Kyllähän se kiinnostaa, kun laittaa autoon 50k€+ ettei sisusta näytä 2kk kuluttua paskalta. Tälläisestä heitosta tulee mieleen, ettet ole tainnut paljon uusia autoja ostella..
Ketä te siellä takapenkillä kuskaatte kun joku keskikonsolin takapaneelin pianomusta ahdistaa. Eihän tuota edes näe sieltä etupenkiltä?

Jos teillä on tapana istua takapenkillä ja James ajaa, niin VAG-konsernin ehdotus auton merkiksi lienee Bentley, eikä VW.
 
Kyllähän se kiinnostaa, kun laittaa autoon 50k€+ ettei sisusta näytä 2kk kuluttua paskalta. Tälläisestä heitosta tulee mieleen, ettet ole tainnut paljon uusia autoja ostella..
Aika monelle se 50k++ autokin on vaan arkinen perseensiirtoväline jolla kuskataan itteä, perhettä, kahta saksanpaimenkoiraa ja betonisäkkejä. Harrastesilmäterät sitten asia erikseen, ja jos joku haluaa harrastaa tälläisen uuden sähköauton vahaamista niin siitä vaan. Oma käyttö menee tohon käyttöautokategoriaan, ei nämä mitään keräilykappaleita ole. Autolla ajetaan kuratietä ja jos se on likainen niin se menee pesuautomaattiin. :hmm:
 
Ilmeisesti id4 2024 refresh malli saa ainakin samat moottorit kuin id7 ja jonkin verran päivityksiä muutenkin. Voisi olla ihan varteenotettava auto vähitellen sekin (sinänsä ihan ok ollut tähänkin asti, mutta tähän uusimpaan ilmeisesti korjailtu pahimpia puutteita).
 
1694114267685.png


Nyt saa myös uusiin 2024 vuosimallin Proleihin 0,99% koron(+kulut). Aiemmin tuo oli vain 2023 varastoautoihin rajattu.

Nuo polestarit voisi muuten olla ihan ok diili, mutta jostain käsittämättömästä syystä pari oleellista varustetta on haluttu pakata noihin törkyhintaisiin varustepaketteihin.

Eli Pixel Led ajovalot saa vain Pilot-paketissa joka on 2800€, lämpöpumpun saa vain Plus-paketissa joka on 4800€. Toki noissa on muitakin varusteita, mutta esim. tuo Lämpöpumpun paketointi törkyhintaiseen Plus-pakettiin on typerää.
 
Aika monelle se 50k++ autokin on vaan arkinen perseensiirtoväline jolla kuskataan itteä, perhettä, kahta saksanpaimenkoiraa ja betonisäkkejä. Harrastesilmäterät sitten asia erikseen, ja jos joku haluaa harrastaa tälläisen uuden sähköauton vahaamista niin siitä vaan. Oma käyttö menee tohon käyttöautokategoriaan, ei nämä mitään keräilykappaleita ole. Autolla ajetaan kuratietä ja jos se on likainen niin se menee pesuautomaattiin. :hmm:
Jep, oma yli 60k laatikko (Ioniq 5) on yleensä juniorin eritteissä ja koirankarvoissa/kuolassa. Muutenkin vaimo ajaa sillä enemmän, ja sieluni kuolee joka kerta hieman kun istun tuon pakettiauton puikkoihin.

Onneksi autotallissa on pari prätkää niin ei kivekset täysin surkastu.
 
Eli Pixel Led ajovalot saa vain Pilot-paketissa joka on 2800€, lämpöpumpun saa vain Plus-paketissa joka on 4800€. Toki noissa on muitakin varusteita, mutta esim. tuo Lämpöpumpun paketointi törkyhintaiseen Plus-pakettiin on typerää.

Mitkä valot on vakiona, varmaan jotkut LEDit sentään?

Tuo lämpöpumpun laittaminen lisävarusteisiin on todellista urpoilua, vaikea käsittää 2024 mallivuoden autossa.
 
Mitkä valot on vakiona, varmaan jotkut LEDit sentään?

Tuo lämpöpumpun laittaminen lisävarusteisiin on todellista urpoilua, vaikea käsittää 2024 mallivuoden autossa.
Ledit on vakionakin, mutta ilman "älyä" eli ovat vaan on/off. Nuo pixelit osaa sitten varjostaa muut autot pois, joten pitkiä voi käyttää aina.

Tuo paketointi on hieman harmillista, jos ei edes halua niitä muita paketin varusteita. Lasikatto esimerkiksi on itsellä semmoinen, jota en halua. No ostinkin eri merkin auton, jossa jokaisen varusteen saa valita erikseen.
 
Ledit on vakionakin, mutta ilman "älyä" eli ovat vaan on/off. Nuo pixelit osaa sitten varjostaa muut autot pois, joten pitkiä voi käyttää aina.

Tuo paketointi on hieman harmillista, jos ei edes halua niitä muita paketin varusteita. Lasikatto esimerkiksi on itsellä semmoinen, jota en halua. No ostinkin eri merkin auton, jossa jokaisen varusteen saa valita erikseen.

Tuossa on varmaan yksi asia missä Polestarilla on mennyt metsään ja pahasti. Ilman paketteja auto on jo aika hinnakas ja monet tuntuu arvostavan tuon lämpöpumpun aika korkealle vaikka sillä ei välttämättä ole kovin suurta merkitystä. Polella näkyy olevan kyl +100 autoa "nopeasti ajoon" ja tiedä kuinka monta odottaa myyntiin laittoa :D.

Rahamiehet tietenkin ostaa mitä ostaa ja köyhät ulisee.
 
Onneksi autotallissa on pari prätkää niin ei kivekset täysin surkastu.
Itseasiassa...

Moottoripyöräily aiheuttaa erektiohäiriötä. Japanissa tehdyssä tutkimuksessa todettiin moottoripyöräilijöille merkitsevästi enemmän erektiohäiriöitä kuin samanikäisillä ei-pyöräilevillä kontrollipotilailla (Ochiai A ym.2006).

Tutkimuksessa oli mukana 234 moottoripyöräilijää ja terveitä kontrollipotilaita oli 752. Mootoripyöräilijöillä oli erektiohäiriö 58%:lla ikäryhmässä 20-29 vuotta, 30-39 vuotiailla 63%:lla, 40-49 vuotiailla 76 %:lla ja 50-59 vuotiailla 93%:lla. Tutkimuksen perusteella moottoripyöräily on merkitsevä riskitekijä erektiohäiriöön.

Tarkempia syitä, miksi erektiohäiriöitä on ennemmän moottoripyörilijöillä, ei tiedetä. Mahdollisesti pitkä istuminen ja siihen liittyvä tärinä häiritsee siittimen paisuvaisen verenkiertoa ja hermotoimintaa. Mainittakoon, että aikaisemmin on todettu pitkän matkan polkupyöräilijöillä normaali enemmän erektiohäiriöitä. Tämän syyksi on arveltu satulan painamisen kivespussin takana.
 
monet tuntuu arvostavan tuon lämpöpumpun aika korkealle vaikka sillä ei välttämättä ole kovin suurta merkitystä.

Model 3:lla kun testattiin aikoinaan vastuksellisen ja pumpullisen auton kulutuksen eroa, niin lopputulema oli luokkaa 3-5% lisää rangea pumpullisen eduksi. Aika minimaalinen ero siis ainakin tuossa tapauksessa.
 
Model 3:lla kun testattiin aikoinaan vastuksellisen ja pumpullisen auton kulutuksen eroa, niin lopputulema oli luokkaa 3-5% lisää rangea pumpullisen eduksi. Aika minimaalinen ero siis ainakin tuossa tapauksessa.
Lämpöpumpullinen menee pikalatauksen jälkeen talvella lähes kesäkulutuksella kun pumppu pystyy hyödyntämään akun lämmön sisätilan lämmitykseen. Vastuksellisella ei taida sama onnistua.

Eli riippuu aika paljon, että miten tuo "3-5%" on testattu, että kertooko kaikkea lämpöpumpun hyödystä.
 
Ajoneuvovero sähköautoissa nousee 1.10 ilmeisesti 118€/v ja ID.7 käyttövoimavero (~2200kg) taitaa olla 120€/v eli maksaisin ID.7 veroa lähes täsmälleen saman verran kuin nykyisestä 2011 Skoda Superbista (168g/km).
 
Lämpöpumpullinen menee pikalatauksen jälkeen talvella lähes kesäkulutuksella kun pumppu pystyy hyödyntämään akun lämmön sisätilan lämmitykseen. Vastuksellisella ei taida sama onnistua.

Eli riippuu aika paljon, että miten tuo "3-5%" on testattu, että kertooko kaikkea lämpöpumpun hyödystä.

Björnin testejä taisi olla silloin kun 2021 refresh tuli markkinoille. Tuossa keississä pumppu toimii suhteessa paremmin varmasti.
 
Lämpöpumpullinen menee pikalatauksen jälkeen talvella lähes kesäkulutuksella kun pumppu pystyy hyödyntämään akun lämmön sisätilan lämmitykseen. Vastuksellisella ei taida sama onnistua.

Eli riippuu aika paljon, että miten tuo "3-5%" on testattu, että kertooko kaikkea lämpöpumpun hyödystä.

Ja myös kotipihasta lähdettynä sama homma, akku lämmitetty ja sitä käytetään lämpöpumpun pohjalämpönä, ainakin LFP akullisessa mallissa.
 
Mitenhän nämä kaikki kiinanihmeet parjää pitkässä juoksussa Suomessa, suolattujen teiden luvatussa maassa.
Aikamoisia oppirahoja ovat eurooppalaisetkin tekijät täällä maksaneet. Ennen oli rapeita ranskalaisia tai ilmavia italialaisia. Kepeät kiinalaiset varmaan sitten jatkossa ?
 
Ajoneuvovero sähköautoissa nousee 1.10 ilmeisesti 118€/v ja ID.7 käyttövoimavero (~2200kg) taitaa olla 120€/v eli maksaisin ID.7 veroa lähes täsmälleen saman verran kuin nykyisestä 2011 Skoda Superbista (168g/km).
Samoihin menee juu. Korjaus: ID.7 onkin lokakuun alusta jokusen kympin kalliimpi, sillä siinä taitaa olla kokonaismassan alkavia satoja kiloja peräti 27. 118,26 € + 365 vrk * 0,015 €/vrk * 27 = 266,09 €/a. Bensa-Superbin (168 g/km) ajoneuvovero on 239,07 €/a, eli 27,02 € halvempi. Tammikuusta eteenpäin lähetettävillä verolipuilla tilanne muuttuu vielä enemmän bensa-Superbia suosivammaksi, sillä sen ajoneuvoveroa alennetaan arviolta vähintään 45 €/a (alennus on 52 €/a, jos 175 g/km). Tällöin Superbin vuotuiset verot olisivat jo yli 72 €/a halvempia kuin ID.7:n. Pitikö hallituksen edistää autokannan sähköistymistä ja verottaa suuripäästöisiä, vai päinvastoin? Vähän on eestaas tempoilevaa politiikkaa. (Eipä sittenkään, kts. Edit 2)



Vanhemmilla sähköautoilla perusvero pysyy ennallaan 53,29 €:ssa, mutta 1.10.2021 tai sen jälkeen käyttöönotetuille perusvero on 1.10.2023 lähtien 118,26 €/a.




Edit. Korjattu ID.7:n oikeampi kokonaismassa.

Edit 2. Pääsi unohtumaan, että autoverottomille autoille pitikin tulla korkeampi vuotuinen vero.

 

Liitteet

  • Screenshot_20230908-140627.png
    Screenshot_20230908-140627.png
    335,2 KB · Luettu: 30
Viimeksi muokattu:
Ei tuo ainakaan nyt tai näillä näkymin. Joskus tulevaisuudessa ehkä.

Harmi. Ainakin minun näkökulmastani tämä on MG:n malliston ylivoimaisesti houkuttelevin auto. Tehoista en niinkään välitä, mutta nelivetosähkäri järjelliseen hintaan kyllä kelpaisi.
 
Ajoneuvovero sähköautoissa nousee 1.10 ilmeisesti 118€/v ja ID.7 käyttövoimavero (~2200kg) taitaa olla 120€/v eli maksaisin ID.7 veroa lähes täsmälleen saman verran kuin nykyisestä 2011 Skoda Superbista (168g/km).

Itsekin tuossa laskeskelin että pitäiskö laittaa Enyaq kiertoon ja vaihtaa takas hybridi corollaan. Tai johonkin museorekisteröityyn diesel volvoon.
 
Kai tämä meitä marginaaliautoilijoita harmittaa, mutta enitenhän tuo auttaa bensalenkkareita. En näe itse ongelmaa, sillä silti ajaminen ja ylläpito on reilusti halvempaa sähköautolla.
 
Uudehkon ID7:n arvon tippuminen on ekana omistusvuonna on varmaan tonnin kuussa, ei luulisi 10e/kk muutos veroon juuri tuntuvan...
 
Joo ei joku alle 10€/kk muutos kymppitonnien vehkeessä kyllä pitäisi tuntua missään mutta ei ihan ole kyllä linjassa päättäjien hehkuttaman vihreän siirtymän kanssa, etenkään kun samaan aikaan lasketaan isohkojen bensakoneiden veroa. esim BMW M340i 3-litraisella bensaturbolla tai vaikkapa mersun A45 AMG reilu 400 heppaisella bensakoneellaan osuu tuohon eniten alennusta saavaan ryhmään.
 
Joo ei joku alle 10€/kk muutos kymppitonnien vehkeessä kyllä pitäisi tuntua missään mutta ei ihan ole kyllä linjassa päättäjien hehkuttaman vihreän siirtymän kanssa, etenkään kun samaan aikaan lasketaan isohkojen bensakoneiden veroa. esim BMW M340i 3-litraisella bensaturbolla tai vaikkapa mersun A45 AMG reilu 400 heppaisella bensakoneellaan osuu tuohon eniten alennusta saavaan ryhmään.

Ja se on oikein!
 
  • Tykkää
Reactions: 10R
Joo ei joku alle 10€/kk muutos kymppitonnien vehkeessä kyllä pitäisi tuntua missään mutta ei ihan ole kyllä linjassa päättäjien hehkuttaman vihreän siirtymän kanssa, etenkään kun samaan aikaan lasketaan isohkojen bensakoneiden veroa. esim BMW M340i 3-litraisella bensaturbolla tai vaikkapa mersun A45 AMG reilu 400 heppaisella bensakoneellaan osuu tuohon eniten alennusta saavaan ryhmään.

Tuo nyt on muutenkin ollut typerää, että "paljon" kuluttavia autoja on verotettu niin paljon. Suomalaiset on muutenkin köyhiä eikä kourallisella paljon kuluttavalla autolla nyt ole mitään merkitystä mihinkään päästöihin.
 
Tuo nyt on muutenkin ollut typerää, että "paljon" kuluttavia autoja on verotettu niin paljon. Suomalaiset on muutenkin köyhiä eikä kourallisella paljon kuluttavalla autolla nyt ole mitään merkitystä mihinkään päästöihin.
Täysin samaa mieltä. Se on jo ostovaiheessa ollut vain ja ainoastaan kateusvero isokoneisia kohtaan.

tarkoitin tuossa aiemmassa lähinnä kun päättäjät jälleen on puhuneet yhtä ja toteuttaneet toista.
 
Täysin samaa mieltä. Se on jo ostovaiheessa ollut vain ja ainoastaan kateusvero isokoneisia kohtaan.
Oikeudenmukaisin ratkaisu olisi tyhmä ajetun matkan loggaaja, mikä vieläpä tietäisi karkeasti millä "zonella" liikutaan. Eli ollaanko kaupungissa vai maaseudulla jne. Nämä lukemat sitten purettaisiin laskutettavaan muotoon vähäintään kerran vuodessa.
Enemmän energiaa kuluttavilla maksaisi kilometri enemmän (oli sitten polttoaineita tai sähköä). Tähän toki voisi olla vielä jokin massaan sidottu kerroin (teiden kulumisen kompensointiin?).

Olisin aivan valmis tuollaiseen ratkaisuun uusien autojen kohdalla. Kukin saisi ostaa mitä haluaa ja maksaa sitten käytöstä.
Yleisestikin nykyinen omistamisen tai ostamisen rankaiseminen verottamalla on väärin.
Vapaasti saisi ostaa vaikka sen 40kWh/100km imevän kuormurin.
Mutta myös maksaisi sen käytöstä hieman enemmän (ei se sähkönkään tuottaminen ihan päästötöntä ole vielä).
Tämä myös ohjaisi kysyntää energiatehokkaisiin sähköautoihin. Nythän energian osuus kustannuksista on niin pieni, että energiatehokkuuden tavoittelu on oikeastaan vain rangeen liittyvä asia.

Toki tämän tuomista nykyisille autoille vastustan.
 
Mitenhän nämä kaikki kiinanihmeet parjää pitkässä juoksussa Suomessa, suolattujen teiden luvatussa maassa.
Aikamoisia oppirahoja ovat eurooppalaisetkin tekijät täällä maksaneet. Ennen oli rapeita ranskalaisia tai ilmavia italialaisia. Kepeät kiinalaiset varmaan sitten jatkossa ?
Ennen tosiaan autot ruostui myös runsaasti päältä. Nykyään voi olla vaikka priima maalipinta mutta kun muovit otetaan helmoista pyöränkoteloista ja pohjasta irti niin näky on karu. Leimasetä ei voi kuin katsella että ompa ruosteetonta muovia täällä. Hämmästyttävän moneen iäkkäämpään autoon tulee leimalla hylsyjä rikkiruostuneista apurungoista. Ne on sentään paksumpaa tavaraa. Voi vaan miettiä mitä muovien alla on.
 
Oikeudenmukaisin ratkaisu olisi tyhmä ajetun matkan loggaaja, mikä vieläpä tietäisi karkeasti millä "zonella" liikutaan. Eli ollaanko kaupungissa vai maaseudulla jne. Nämä lukemat sitten purettaisiin laskutettavaan muotoon vähäintään kerran vuodessa.
Enemmän energiaa kuluttavilla maksaisi kilometri enemmän (oli sitten polttoaineita tai sähköä). Tähän toki voisi olla vielä jokin massaan sidottu kerroin (teiden kulumisen kompensointiin?).
Typerin ratkaisu olisi tuollainen ajetun matkan loggaaja, erityisesti jos se seuraisi millä alueella ajetaan.
Perinteisiin polttoaineisiin sisältyy kohtuullisen paljon veroa, joten paljon kuluttavat maksavat jo enemmän. Sähköautoihin olisi kai teknisesti mahdollista rakentaa sähkönkulutuksen seuranta, mutta maksaisiko sillä kerätty raha edes järjestelmän kustannuksia? Oikeasti auton verotus tulisi saada samalle linjalle muiden kulutushyödykkeiden kanssa eli ilman rangaistusmaksuja.
 
Kyllä se vuotuinen ajoneuvo/käyttövoimavero tulee riittää. Sähköstäkin maksetaan alvia itse sähköenergiasta, siirrosta ja siirron mukana laskutetaan vielä sähkövero 2,79c/kwh. Myös se että ei tarvitse miljardeja euroja työntää ulkomailta tuotuun öljyyn ole aika merkittävä muutos kansantaloudessa?
 
Joo ei joku alle 10€/kk muutos kymppitonnien vehkeessä kyllä pitäisi tuntua missään mutta ei ihan ole kyllä linjassa päättäjien hehkuttaman vihreän siirtymän kanssa, etenkään kun samaan aikaan lasketaan isohkojen bensakoneiden veroa. esim BMW M340i 3-litraisella bensaturbolla tai vaikkapa mersun A45 AMG reilu 400 heppaisella bensakoneellaan osuu tuohon eniten alennusta saavaan ryhmään.

Ihan puhtaasti OT tähän ketjuun, mutta toinen noista on tosiaan se 3-litrainen ja kumpikaan noista ei taida tuottaa reilua 400 heppaa, vaan maksimissaan sen ~380kaakkia tuossa ikäluokassa, vakiona. Mutta se kysymys, kumpiko noista on se isolohko?
 
Sitähän se on 4v välein. Vm 2019 vähän käytettynä ostetun auton omistajana on vähän voittajafiilis:D
Voi perjantai! Eihän se mitään tempoilua ollutkaan. Sähköautothan vapautettiin takautuvasti autoverosta juuri samalla päivämäärällä 1.10.2021. Autoveron poistamisen oli tarkoitus helpottaa sähköauton hankkimista ja kompensaationa vuotuisen ajoneuvoveron piti olla suurempi niille autoille, joista ei hankintahetkellä oltu maksettu autoveroa.

Veikkaan, että aika moni maksaa mieluummin 65 €/a ylimääräistä tulevina vuosina, kuin ostohetkellä heti 1 000-2 000 € autoveroa. Tokihan vuotuista veroa on näppärää nostella pikkuhiljaa ylemmäs, mutta silti aika monta vuotta saa maksella, jotta vuotuinen vero tulisi autoilijalle kalliimmaksi kuin entinen autovero.
 
Sähköautoihin olisi kai teknisesti mahdollista rakentaa sähkönkulutuksen seuranta, mutta maksaisiko sillä kerätty raha edes järjestelmän kustannuksia?
Yksinkertaisin ja järkevin ratkaisu olisi korottaa esim. sähköveroa, tai sähköstä maksettavaa alvia.

Kyllä, silloin muutkin sähkönkäyttäjät, kuin vain sähköautoilijat, joutuisivat maksumiehiksi... mutta mitä sitten? Sehän on vain hyvä asia, saadaan kerättyä enemmän rahaa valtion pohjattomaan kirstuun?

Miksi saunanlämmitykseen tai joulukinkun paistoon käytetty sähkö muka on jotenkin vähemmän maapalloa rasittavaa, kuin sähköautossa käytetty sähkö? Vai mikä on perusteena että sähköauton sähkön pitäisi maksaa enemmän kuin esim. saunanlämmityksen sähkö? Pikemminkin sähköautot ovat sähkönkäytössä järkevämpiä koska niiden lataus voidaan ajoittaa ja yleensä ajoittuukin huippukäyttötuntien ulkopuolelle esim. öille tai tuulisille päiville kun sähkö on halpaa, ja parhaimmassa tapauksessa ne jopa tasapainottavat sähköverkkoa luovuttamalla sähköenergiaa takaisin verkkoon huippukulutuksen aikoina.

Aiemmasta keskustelusta jäi käteen lähinnä vain kehäpäätelmä että autoilua pitää verottaa muuta kulutusta enemmän koska niin on tehty aina ennenkin. Okei, tuo kuulostaa melkein jopa loogiselta. Melkein.
 
Yksinkertaisin ja järkevin ratkaisu olisi korottaa esim. sähköveroa, tai sähköstä maksettavaa alvia.

Kyllä, silloin muutkin sähkönkäyttäjät, kuin vain sähköautoilijat, joutuisivat maksumiehiksi... mutta mitä sitten? Sehän on vain hyvä asia, saadaan kerättyä enemmän rahaa valtion pohjattomaan kirstuun?

Miksi saunanlämmitykseen tai joulukinkun paistoon käytetty sähkö muka on jotenkin vähemmän maapalloa rasittavaa, kuin sähköautossa käytetty sähkö? Vai mikä on perusteena että sähköauton sähkön pitäisi maksaa enemmän kuin esim. saunanlämmityksen sähkö? Pikemminkin sähköautot ovat sähkönkäytössä järkevämpiä koska niiden lataus voidaan ajoittaa ja yleensä ajoittuukin huippukäyttötuntien ulkopuolelle esim. öille tai tuulisille päiville kun sähkö on halpaa, ja parhaimmassa tapauksessa ne jopa tasapainottavat sähköverkkoa luovuttamalla sähköenergiaa takaisin verkkoon huippukulutuksen aikoina.

Aiemmasta keskustelusta jäi käteen lähinnä vain kehäpäätelmä että autoilua pitää verottaa muuta kulutusta enemmän koska niin on tehty ennenkin. Okei, tuo kuulostaa melkein jopa loogiselta. Melkein.
Samaa mieltä, en ymmärrä miksi juuri autoilua pitää verottaa, ainakaan sähköautoja. Miksi se olisi pahempi asia käyttää sähköä autoon kun leivänpaahtimeen?

Tiet kuluu joo, mutta autoilusta kerättävistä veroista käytetään vain murto-osa teiden ylläpitoon, joten hyvin voisi laskea autoilun verotusta. Polttomoottorit tietysti eri asia kun niissä poltetaan fossiilisia aineita niin syytäkin verottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom