Yleistä keskustelua sähköautoista

Samaa mieltä, en ymmärrä miksi juuri autoilua pitää verottaa, ainakaan sähköautoja. Miksi se olisi pahempi asia käyttää sähköä autoon kun leivänpaahtimeen?

Tiet kuluu joo, mutta autoilusta kerättävistä veroista käytetään vain murto-osa teiden ylläpitoon, joten hyvin voisi laskea autoilun verotusta. Polttomoottorit tietysti eri asia kun niissä poltetaan fossiilisia aineita niin syytäkin verottaa.
Autoilu tuottaa valtiolle n. 5 miljardia €uroa verotuloja, eikä siltikään riitä rahaa teiden kunnossapitoon, joten kyllä se raha tullaan jatkossakin autoilijoilta ottamaan, vai mitä verotusta ajattelit nostaa tai sosiaalitukea laskea? Jännä vain nähdä kuinka paljon sähköauton verotusta joudutaan lopulta nostamaan että valtio saa kuitattua edes osan polttoaineesta saaduista veroista.:btooth:
 
Autoilu tuottaa valtiolle n. 5 miljardia €uroa verotuloja, eikä siltikään riitä rahaa teiden kunnossapitoon, joten kyllä se raha tullaan jatkossakin autoilijoilta ottamaan, vai mitä verotusta ajattelit nostaa tai sosiaalitukea laskea? Jännä vain nähdä kuinka paljon sähköauton verotusta joudutaan nostamaan että valtio saa kuitattua edes osan polttoaineesta saaduista veroista.:btooth:
Alvia voisi nostaa niin että kerättäisiin sama summa kuin nyt kerätään autoilta. Tosin sähköautoilla toki nyt aika kohtuulliset verot, joten ne voisi jättää ennalleen ja kun polttoaineista saatava vero tippuu niin alvia ylös niin kaikki osallistuisivat talkoisiin.
 
Alvia voisi nostaa niin että kerättäisiin sama summa kuin nyt kerätään autoilta. Tosin sähköautoilla toki nyt aika kohtuulliset verot, joten ne voisi jättää ennalleen ja kun polttoaineista saatava vero tippuu niin alvia ylös niin kaikki osallistuisivat talkoisiin.
Eiköhän ne korotukset kohdisteta jatkossakin niihin jotka teitä käyttää eli autoilijoihin, mutta saisivat laittaa sen kilometriperusteiseksi, työajot sitten vähennyksiin kuten nytkin niin saisi turhan hupiajelun pois. En ainakaan itse kannata että naapurin invalidi joutuisi maksamaan minun ajelut.
 
Samaa mieltä, en ymmärrä miksi juuri autoilua pitää verottaa, ainakaan sähköautoja. Miksi se olisi pahempi asia käyttää sähköä autoon kun leivänpaahtimeen?

Tiet kuluu joo, mutta autoilusta kerättävistä veroista käytetään vain murto-osa teiden ylläpitoon, joten hyvin voisi laskea autoilun verotusta. Polttomoottorit tietysti eri asia kun niissä poltetaan fossiilisia aineita niin syytäkin verottaa.
Autoilun verotus on ensisijaisesti fiskaalista, eli sillä on tarkoitus kerätä rahaa ja rahoittaa näin valtion menoja. Toissijaisesti se on ohjaavaa, eli pyritään ohjaamaan kulutusta (autoilua) haluttuun suuntaan, mutta pääasia se ei ole.

Ei meillä ole kuin harvoja korvamerkittyjä veroja (esimerkki korvamerkitystä verosta on YLE-vero), muuten verotus perustuu siihen, että rahaa kerätään julkisten menojen kattamiseksi ilman sen kummempaa perustetta tai lupausta verorahojen kohdentamisesta tiettyyn tarkoitukseen.

Verotuksen muutokset ovat hankalia, eli esim. autoilun verotuksesta saatavan verorasituksen siirtäminen vaikkapa osaksi tuloveroa tai arvonlisäveroa ei ole poliittisesti mikään helppo juttu.

Tästä syystä uskon, että autoilua verotetaan jatkossakin keskimääräistä kulutusta enemmän käyttövoimasta riippumatta. Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että sähköautoilun verorasitus kasvaa tulevaisuudessa. Toki muitakin polkuja olisi, mutta itse en niihin usko.
 
Viimeksi muokattu:
Autoilun verotus on ensisijaisesti fiskaalista, eli sillä on tarkoitus kerätä rahaa ja rahoittaa näin valtion menoja. Toissijaisesti se on ohjaavaa, eli pyritään ohjaamaan kulutusta (autoilua) haluttuun suuntaan, mutta pääasia se ei ole.

Ei meillä ole kuin harvoja korvamerkittyjä veroja (esimerkki korvamerkitystä verosta on YLE-vero), muuten verotus perustuu siihen, että rahaa kerätään julkisten menojen kattamiseksi ilman sen kummempaa perustetta tai lupausta verorahojen kohdentamisesta tiettyyn tarkoitukseen.

Verotuksen muutokset ovat hankalia, eli esim. autoilun verotuksesta saatavan verorasituksen siirtäminen vaikkapa osaksi tuloveroa tai arvonlisäveroa ei ole poliittisesti mikään helppo juttu.

Tästä syystä uskon, että autoilua verotetaan jatkossakin keskimääräistä kulutusta enemmän käyttövoimasta riippumatta. Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että sähköautoilun verorasitus kasvaa tulevaisuudessa. Toki muitakin polkuja olisi, mutta itse en niihin usko.

Samat ajatukset. Uskon ajoneuvoveron kiristyvän vähitellen autokannan sähköistyessä. Kai sitä muutamien vuosien päästä saa jostakin perus model 3:sta maksaa ajoneuvoveroa 400-500€ vuodessa.
 
Samat ajatukset. Uskon ajoneuvoveron kiristyvän vähitellen autokannan sähköistyessä. Kai sitä muutamien vuosien päästä saa jostakin perus model 3:sta maksaa ajoneuvoveroa 400-500€ vuodessa.
Juuri näin se tulee menemään ja niille autoille suurimmat korotukset joista saadaan paras kassavirta. Näinhän se meni taannoin ennen sähköautojakin, nostivat pienipäästöisten veroa eniten. Omankin talouden autoista silloin pikkukipon vero nousi 42% ja ison dieselmaasturin vain 20%. Ja kun tätä asiaa tiedustelin silloiselta liikenneministeriltä niin vastaus oli rehellinen ja juuri tuo ”mahdollisimman suuren kertymän saavuttaminen”.
 
Kyllä vähänkään talouspolitiikkaa ymmärtävän olisi pitänyt alusta asti ymmärtää ettei sähköautoilu tule aina olemaan ilmaista, vaikkakin toki halvempaa kuin polttomoottorit, autoilusta saatava verotulo on niin merkittävä että on sitä kerättävä jatkossakin. Millä tavalla verotus jatkossa hoidetaan onkin jännä nähdä, kaikkea kun ei voi laittaa suoraan ajoneuvoveroon, ajomäärään perustuva lienee yksinkertaisin mutta toteutustapa kysymysmerkki, mobiiliseuranta olisi helppo toteuttaa, katsastuksessa sitten tarkastetaan täsmääkö kilsat. Saa nähdä. :kahvi:
 
Tokihan tämä on tiedossa, mutta asia ei ikinä muutu jos ei sitä saa edes kyseenalaistaa ollenkaan. Oma mielipiteeni on se että verot voisi kerätä jostain muualta ja se olisi ihan realististakin ja onnistuisi kyllä helposti noin muuten paitsi poliittisesti.
 
Autoilu tuottaa valtiolle n. 5 miljardia €uroa verotuloja, eikä siltikään riitä rahaa teiden kunnossapitoon, joten kyllä se raha tullaan jatkossakin autoilijoilta ottamaan, vai mitä verotusta ajattelit nostaa tai sosiaalitukea laskea?
Entä tilanne jos jopa sähköautoilijat lopettaisivat yksityisautoilun, mistä rahat sitten kerättäisiin, vai menisikö valtio samantien vararikkoon?

Ihmettelen ajatusta että nykyisin polttomoottoriautoilijoilta kerättävät verot olisi mahdotonta kerätä muita veroja korottamalla, joita maksavat sekä (sähkö)autoilijat, että muutkin. Helpompaahan niiden verojen korottaminen on koska niiden maksajia on enemmän (eli veroa tarvitsee korottaa vähemmän), ja kyseisiä veroja ei voi välttää esim. autoilua vähentämällä tai lopettamalla sen kokonaan (etätyöt yms.).

Perjantaina MTV3 aamu-TV:ssä taisi olla juuri tästä aiheesta (sähköautoilu) asiaa, ja siinä yksi osallistujista toisti tuota kummallista näkemystä että valtion on PAKKO keksiä jotain kilometriveroa tms. sähköautoilijoille koska muuten valtio menee konkurssiin autoilusta menetettyjen verotulojen takia. Öh, ei mene, autoilijat maksavat paljon muitakin veroja joita voidaan tarvittaessa korottaa, alkaen sähköverosta tai sähkön alv:sta.
 
Kyllä vähänkään talouspolitiikkaa ymmärtävän olisi pitänyt alusta asti ymmärtää ettei sähköautoilu tule aina olemaan ilmaista, vaikkakin toki halvempaa kuin polttomoottorit, autoilusta saatava verotulo on niin merkittävä että on sitä kerättävä jatkossakin.
Et antanut mitään perusteluita tuolle väitteellesi. Lisäksi, mistä ihmeestä repäisit tuon kummallisen väitteen että sähköautoilu olisi nykyäänkään "ilmaista"? Siihen kohdistuu nykyisinkin moninaisia veroja eikä se sähkö useimmille ilmaistakaan ole.

Mitään talouspolitiikasta ymmärtävät kyllä ymmärtävät että voidaan ne "puuttuvat" verot helposti kerätä muitakin veroja korottamalla, esim. sähköveroa korottamalla. Kyllä, silloin myös joulukinkun paistaminen tai saunan lämmittäminen maksaa nykyistä enemmän... mutta mitä sitten? Miksi se muka on yhtään suurempi ongelma kuin että ajaminen olisi nykyistä kalliimpaa (sähköautolla)?
 
Viimeksi muokattu:
Et antanut mitään perusteluita tuolle väitteellesi.

Mitään talouspolitiikasta ymmärtävät kyllä ymmärtävät että voidaan ne "puuttuvat" verot helposti kerätä muitakin veroja korottamalla, esim. sähköveroa korottamalla. Kyllä, silloin myös joulukinkun paistaminen tai saunan lämmittäminen maksaa nykyistä enemmän... mutta mitä sitten? Miksi se muka on yhtään suurempi ongelma kuin että ajaminen olisi nykyistä kalliimpaa (sähköautolla)?
Ainahan nämä perustellaan tyyliin miksi sen köyhän kiukaanlämmittäjän pitäisi maksaa rikkaan sähköautoilijan huviajelut.

Hyvä kyllä olisi jos tulisi jonkinlaiset tietullit missä rahat 100% korvamerkittäisiin tiestön ylläpitoon, kuten hyvin monessa maassa ja se kanssa näkyy.
Omituista myös, että suomessa ulkomaalainen raskaskalusto saa suhata ihan miten paljon huvittaa maksamatta euroakaan. Muualla kyllä osataan raskaalta, etenkin ulkomaalaisilta rahastaa tiestön kuluttamisesta.
 
Niin, verojahan on pakko kerätä koko ajan lisää, koska valtion menojahan ei voi missään nimessä ikinä leikata. Hyvinvointiyhteiskunta vaarantuu välittömästi jos esim. hevostalous ja raviurheilu ei saisi jokavuotista n. 40 miljoonaa euroaan...

Mutta joo, alkaa menemään jo aika pahasti ohi ketjun varsinaisesta aiheesta. Lähinnä tämä on klassinen esimerkki siitä, miten Suomessa valtio ensin luo paskoja kannustimia ja sitten ulisee kun kansalaiset toimivat niiden mukaisesti.
 
Entä tilanne jos jopa sähköautoilijat lopettaisivat yksityisautoilun, mistä rahat sitten kerättäisiin, vai menisikö valtio samantien vararikkoon?

Ihmettelen ajatusta että nykyisin polttomoottoriautoilijoilta kerättävät verot olisi mahdotonta kerätä muita veroja korottamalla, joita maksavat sekä (sähkö)autoilijat, että muutkin. Helpompaahan niiden verojen korottaminen on koska niiden maksajia on enemmän (eli veroa tarvitsee korottaa vähemmän), ja kyseisiä veroja ei voi välttää esim. autoilua vähentämällä tai lopettamalla sen kokonaan (etätyöt yms.).

Perjantaina MTV3 aamu-TV:ssä taisi olla juuri tästä aiheesta (sähköautoilu) asiaa, ja siinä yksi osallistujista toisti tuota kummallista näkemystä että valtion on PAKKO keksiä jotain kilometriveroa tms. sähköautoilijoille koska muuten valtio menee konkurssiin autoilusta menetettyjen verotulojen takia. Öh, ei mene, autoilijat maksavat paljon muitakin veroja joita voidaan tarvittaessa korottaa, alkaen sähköverosta tai sähkön alv:sta.
Melko paljon tuota yksityisautoilua harrastetaan nytkin korkeasta polttoaineen hinnasta huolimatta, joten tuskin se ajelu vähenee kun kustannukset joka tapauksessa laskee, oletus siis että sähköautoilun hinta pysyy veronkorotuksista huolimatta alhaisempana kuin polttomoottoriautoilu, polttoaine kun edelleen kalliimpaa kuin sähkö. En ymmärrä miksi ei-autoilevien pitäisi maksaa yksityisautoilevien ajot? Kuten sanoin, työmatka-autoilu edelleen verovähennyksiin, mutta hupiajelua syytäkin verottaa. Suomessa perus elämisestä verotetaan jo muutenkin rankasti niin en hyväksyisi että noiden verotusta nostettaisiin jotta ns. ei pakollisen ajelun kustannukset saataisiin pienennettyä. Miten ajattelit sähköveroa ja sähkön alv:tä korottaa niin, että se vaikuttaisi vain sähköautoiluun?
Et antanut mitään perusteluita tuolle väitteellesi.

Mitään talouspolitiikasta ymmärtävät kyllä ymmärtävät että voidaan ne "puuttuvat" verot helposti kerätä muitakin veroja korottamalla, esim. sähköveroa korottamalla. Kyllä, silloin myös joulukinkun paistaminen tai saunan lämmittäminen maksaa nykyistä enemmän... mutta mitä sitten? Miksi se muka on yhtään suurempi ongelma kuin että ajaminen olisi nykyistä kalliimpaa (sähköautolla)?
Ennusteen mukaan Suomi ottaa seuraavan vaalikauden aikana n. 40 miljardia lisää velkaa ja samaan aikaan inflaatio kiihtyy. Jos autoilun verotuloista menetettäisiin vaikka puolet eli 2,5 miljardia/vuosi, tarkoittaisi se vaalikauden aikana 10 miljardin veromenetyksiä, tuon 40 miljardin alijäämän päälle. Luvut siis tämän päivän lukuja ja raakoja arvioita, vaikea arvioida mikä tilanne tuolloin 2035 kun kaikkien uusien myytävien autojen oltava sähköautoja ja mikä sähköautojen kokonaisosuus silloin on, mutta taaksepäin katsoessa on helppo arvioida että tuskin taloustilanteeseen kovin merkittäviä parannuksia reilussa 10 vuodessa tiedossa, joten autoilun verotusta tuskin kärsii hirveästi keventää. Tietullit olisi toki yksi vaihtoehto kuten @jopee ehdotti, silloin kerätyt rahat olisi helpompi kohdentaa suoraan tiestön kunnossapitoon, mutta käytännössä yksityisajelijat maksaisi edelleen, eri muodossa vain, mutta kokonais veromenetys olisi silti liian merkittävä, eli ei se riitä korvaamaan.
Ainahan nämä perustellaan tyyliin miksi sen köyhän kiukaanlämmittäjän pitäisi maksaa rikkaan sähköautoilijan huviajelut.

Hyvä kyllä olisi jos tulisi jonkinlaiset tietullit missä rahat 100% korvamerkittäisiin tiestön ylläpitoon, kuten hyvin monessa maassa ja se kanssa näkyy.
Omituista myös, että suomessa ulkomaalainen raskaskalusto saa suhata ihan miten paljon huvittaa maksamatta euroakaan. Muualla kyllä osataan raskaalta, etenkin ulkomaalaisilta rahastaa tiestön kuluttamisesta.
"Miksi sen köyhän kiukaanlämmittäjän pitäisi maksaa rikkaan sähköautoilijan huviajelut" on aika mutkat suoriksi vedetty, todenmukaisempi olisi "miksi sen köyhän jolla ei ole nytkään hirveästi rahaa ruokaan pitäisi maksaa rikkaan sähköautoilijan huviajelut", mutta ei tehdä tästä väittelyä, heitin vain. :)

Tietullit olisi varmaan ihan hyvä keino kerätä rahaa ja paikata menetettyjä verotuloja, malliesimerkkejä miten se toteuttaa löytyy useita, miten se sitten koskisi työmatka-ajoa? No tämä ei ole oikea paikka tälle keskustelulle, muutenkin hairahdettiin jo hieman offtopicin puolelle, pahoittelut..

Itsekin nautin ajelusta, en sitä kiellä, mutta ennemmin vaikutan itse siihen kuinka paljon autoilusta maksan kuin että maksan sen pakosta kaikkien muiden menojen veronkorotuksilla.
 
Peugeot julkistaa uuden Stellantis Medium sähköpohjalle tehdyn 3008:n tiistaina. Kuvia ja alustavia tietoja jo julkaistiinkin:

Jännä veto pösöltä pistää 3008 ulkoisesti täysin uusiksi näinkin pian. Polttomoottori/hybridimalliston jo osaakin arvata, sieltä löytyy tutut 1.2 ja 1.6L koneet mitkä kuljettaa nyt jo kaikkia PSA laitteita, ei siis mitään mielenkiintoista siellä. Sensijaan toivottavasti tiistaina tulisi jo jotain konkreettista tietoa sähkömallistosta.
Enkä kyllä tiedä oikein onko tuo teslan virtaviivaistaminen ja yksinkertaistaminen syynä, mutta omaan silmään PSAn mallisto alkaa näyttämään aika vanhahtavalta teknisesti.
 
Peugeot julkistaa uuden Stellantis Medium sähköpohjalle tehdyn 3008:n tiistaina. Kuvia ja alustavia tietoja jo julkaistiinkin:

On kyllä tyylikkään näköinen sisältä ja ulkoota. Taitaa pösöt olla ylivoimaisesti hienoimpia sähkiksiä ns. järkevästä hintaluokasta.
 
Tämä hupiautoilu on terminä kyllä yksi vitsi. Suomi hyötyy sitä enemmän, mitä enemmän ja joustavemmin ihmiset voivat liikkua paikasta toiseen. Lähtökohtaisesti se luo elinvoimaa ja liikevaihtoa. Tämän lisäksi kun liikenne sähköistyy, liikenteestä häviää leijonanosa lähipäästöjen haittapuolista. Verot ovat sitä vähemmän haitallisia mitä laajempaa osaa väestöstä ne koskee ja sitä hyödyllisempiä mitä paremmin ne kohdistuu maapalloa ja terveyttä heikentäviin tekijöihin.
 
Peugeot julkistaa uuden Stellantis Medium sähköpohjalle tehdyn 3008:n tiistaina. Kuvia ja alustavia tietoja jo julkaistiinkin:

On kyllä hieno ja futuristisen näköinen, mutta samalla hillitty. Tykkään.

Tämä hupiautoilu on terminä kyllä yksi vitsi. Suomi hyötyy sitä enemmän, mitä enemmän ja joustavemmin ihmiset voivat liikkua paikasta toiseen. Lähtökohtaisesti se luo elinvoimaa ja liikevaihtoa. Tämän lisäksi kun liikenne sähköistyy, liikenteestä häviää leijonanosa lähipäästöjen haittapuolista. Verot ovat sitä vähemmän haitallisia mitä laajempaa osaa väestöstä ne koskee ja sitä hyödyllisempiä mitä paremmin ne kohdistuu maapalloa ja terveyttä heikentäviin tekijöihin.
Seison korjattuna, ei ollut tarkoitus käyttää sanaa hupiautoilu, vaan yksityisautoilu (kuten jälkimmäisissä viesteissä käytinkin). Joka tapauksessa autoilun hinta pakostakin laskee, vaikka polttoaineen myynnin vähenemisestä johtuvia veronmenetyksiä korvattaisiinkin muilla autoiluun kohdistuvilla veromuodoilla, sillä polttoaineen hinnasta kuitenkin n. 50% koostui itse polttoaineesta. Jos käyttämäni laskuri on yhtään oikeassa, niin n. 20000t vuosittaisella ajolla sähköautolla säästäisi reilu 2000€, samalla valtion menettämä verotulo olisi n. 1000€ (sähkön alv huomiotuna), luvut noin arvoja toki.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuo E-3008 käyttää tuota STLA Medium alustaa niin pitäisi olla huomattava parannus konsernin nykyisiin sähköautoihin nähden. Hinta tosin arveluttaa siinä tapauksessa.
IMG_2896.jpeg
 
En ymmärrä miksi ei-autoilevien pitäisi maksaa yksityisautoilevien ajot?
Itsekkään en ymmärrä miksi minun työssä käyvänä pitäisi maksaa työttömien eläminen? Ihan yhtälailla ei-autoilevat voisivat maksaa "yksityisautoilijoiden ajot" kun työssäkäyvät maksavat työttömien elämisen. Ei juuri mitään veroja kerätä tiettyä tarkoitusta varten.
 
En ymmärrä miksi ei-autoilevien pitäisi maksaa yksityisautoilevien ajot?
Ei näin ole koskaan tapahtunut, poislukien sähköautojen hankintahinnan taannoinen tukeminen. Autoilijat ovat kyllä osallistuneet ei-autoilijoiden kustannuksiin enemmän kuin lääkäri määrää, eikä autoilun sähköistyminen tule tuomaan tähän muutosta.
Autoilijoilta perittävät maksut ovat pohjimmiltaan ylellisyysveroa, joka olisi mahdollista siirtää verotettavaksi muulla tapaa.
Kuten sanoin, työmatka-autoilu edelleen verovähennyksiin, mutta hupiajelua syytäkin verottaa.
Työmatka-autoilun verotuesta pitäisi luopua, varsinkin kun suunnitteilla on pääkaupunkiseudun autoileville työmatkalaisille ollaan aikeissa pistää lisävero työssäkäynnistä. Miksi rakentaa himmeleitä, joilla on vain työllistävä vaikutus.
Ennusteen mukaan Suomi ottaa seuraavan vaalikauden aikana n. 40 miljardia lisää velkaa ja samaan aikaan inflaatio kiihtyy.
Kautta aikojen talouteen tehtävät säästöt ovat olleet poliittisia, niin myös tällä kerralla. Velkaa ei ole tarkoituskaan lyhentää vaikka puhetta riittää, eikä tämänkään suhteen ole muutosta odotettavissa.
 
Ei näin ole koskaan tapahtunut, poislukien sähköautojen hankintahinnan taannoinen tukeminen. Autoilijat ovat kyllä osallistuneet ei-autoilijoiden kustannuksiin enemmän kuin lääkäri määrää, eikä autoilun sähköistyminen tule tuomaan tähän muutosta.
Autoilijoilta perittävät maksut ovat pohjimmiltaan ylellisyysveroa, joka olisi mahdollista siirtää verotettavaksi muulla tapaa.
Tuo olikin tulevaisuuteen viittaava, kun polttoaineen verotulot jäävät ennemmin tai myöhemmin pääosin pois niin millä veromuodolla ne korvataan, en siis ottanut kantaa nykytilanteeseen/menneeseen tilanteeseen..
Työmatka-autoilun verotuesta pitäisi luopua, varsinkin kun suunnitteilla on pääkaupunkiseudun autoileville työmatkalaisille ollaan aikeissa pistää lisävero työssäkäynnistä. Miksi rakentaa himmeleitä, joilla on vain työllistävä vaikutus.
Allekirjoitan, silloin kaikki hyötyisivät eikä vain ne jotka asuvat matkakorvauksen kilometrirajan ulkopuolella.
Kautta aikojen talouteen tehtävät säästöt ovat olleet poliittisia, niin myös tällä kerralla. Velkaa ei ole tarkoituskaan lyhentää vaikka puhetta riittää, eikä tämänkään suhteen ole muutosta odotettavissa.
Pointti olikin että korvataanko autoilusta menetetyt verotulot suoraan lainarahalla, tuskin, mutta en pitäisi ihmeenä vaikka niin kävisi.:lol:
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Mikä mahtaa olla tuo "järkevä" hintaluokka? Olisiko tuo 3008 isommalla akulla ehkä just hinnat alkaen 60k ja paremmilla varusteilla jopa 70k?
Suoraa vertausta ei varmasti voi tehdä, mutta jos uudemman 2008 pösön hinnat pyörii peugeotin sivuilla 45-48k€ tuntumassa, veikkaisin uuden 3008 pieniakkuisen olevan ainakin tuon 60k€ pintaan. IMO noiden hinnat on kyllä ainakin minun tuloluokassa aivan järjettömät kun vertaa mitä sillä rahalla saa.
 
Jos tuo E-3008 käyttää tuota STLA Medium alustaa niin pitäisi olla huomattava parannus konsernin nykyisiin sähköautoihin nähden. Hinta tosin arveluttaa siinä tapauksessa.

Minkä takia hinta tuosta nousisi uuden alustan myötä? Voisi kuvitella, että uudet alustat on tehty ajatuksella että sähköautoista saadaan halvempia ja kilpailukykyisempiä.
 
Ihan vaan firman sisäisen tuotesegmentoinnin vuoksi. Juuri on tulossa myyntiin E-2008 ja E-308 156 hp / 51 kWh / 100 kW lataus tekniikalla 40-50 k€ hintaluokkaan. Tuon pitänee segmentoinnin vuoksi olla selvästi näitä kalliimpi.
 
Kun ottaa huomioon, että nykyinen 3008 plugarina maksaa jo aivan naurettavat 48-58 k€, on ihan selvää että täyssähkönä hintaa tulee jo pelkän isomman akun takia ihan vähintään kymppi lisää, luultavasti enemmän, jolloin vaatii kyllä todellista... jotain, että on valmis lyömään premium-auton summia kiinni johonkin hiton pösöön. :D
 
Voiko tuon Peugeotin ilmanvastuskerroin olla kovinkaan hyvä, kun se auto näyttää tuollaiselta tekofuturistiselta panssarivaunulta? Toki kaikki citymaasturiviritykset on jotain tuollaisia panssarivaunuja, mutta kunhan mietin.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä kyllä olisi jos tulisi jonkinlaiset tietullit missä rahat 100% korvamerkittäisiin tiestön ylläpitoon, kuten hyvin monessa maassa ja se kanssa näkyy.

Ihan mielenkiinnosta, että mitä nämä "monet maat" ovat? Ranskassa maksat toki motarin käytöstä vaikka kympin tai kaksi (summa riippuu kuinka pitkään tiellä ajat, alkaen joistakin euroista) mutta motari on yksityinen ja tasan tarkkaan kaikki rahat eivät mene tien ylläpitoon vaan kyllä siltä voittoa haetaan. Ko. teitä ei kyllä tarvitse paikatakaan samalla tavalla kuin täkäläisiä teitä, joten siinä mielessä niitä on toki mukava ajellakin. Pienempiä yksityisiä teitä (eli kaksikaistaisia) en ole siellä liikkuessa kertaakaan nähnyt.
 
Ranskassa maksaa motarin ajo n. 0.1€/km. Genevestä kun ylität rajan ja poistut Perpignanissa toisen kerran tullialueelta, niin kokonaislasku yhteen suuntaan on vähän yli 70€.

Se oli viime vuonna tasan 70€, mutta nyt on karvan yli.


Voitaisiin ehkä kuitenkin keskittyä mielummin sähköautoihin kuin verotukseen?
 
Ihan mielenkiinnosta, että mitä nämä "monet maat" ovat? Ranskassa maksat toki motarin käytöstä vaikka kympin tai kaksi (summa riippuu kuinka pitkään tiellä ajat, alkaen joistakin euroista) mutta motari on yksityinen ja tasan tarkkaan kaikki rahat eivät mene tien ylläpitoon vaan kyllä siltä voittoa haetaan. Ko. teitä ei kyllä tarvitse paikatakaan samalla tavalla kuin täkäläisiä teitä, joten siinä mielessä niitä on toki mukava ajellakin. Pienempiä yksityisiä teitä (eli kaksikaistaisia) en ole siellä liikkuessa kertaakaan nähnyt.
Ihan jo vaikka saksa. Velottavat aivan massiiviselta raskaalta liikenteeltä melkoisesti mitkä ohjataan suoraan autobahn ylläpitoon.
Epäilen että vinjettimaissa meininki sama, ainakin motarit ku jotain silkkiä.
 
Täällä edellä joku pohti sähköautojen arvonalenemaa.
Tässä on eräs rapea tapaus -42% 3vuodessa:
Tosin Ranskan tuonti, mutta maltilliset kilsat.

Toinen: e-tron 55 nettiauton edullisin pyynti oli 1/21 30k ajettuna 74 000. Nyt 131k ajettu vajaa 44 000 Eli -41% 2,5 vuodessa

Parhaat vuosiprosentit saa kun vertaa kriisitalven pyyntihintoihin. Nettiautopyynnit: Enyaq 80 7/22 59 000(100k ajettu)-> 9/23 n. 40 000 (136k ajettu) -32% 14 kuukaudessa :D

Toisaalta Mii ei ole pudottanut arvoaan juuri lainkaan kolmessa vuodessa.
 
Täällä edellä joku pohti sähköautojen arvonalenemaa.
Tässä on eräs rapea tapaus -42% 3vuodessa:
Tosin Ranskan tuonti, mutta maltilliset kilsat.

Toinen: e-tron 55 nettiauton edullisin pyynti oli 1/21 30k ajettuna 74 000. Nyt 131k ajettu vajaa 44 000 Eli -41% 2,5 vuodessa

Parhaat vuosiprosentit saa kun vertaa kriisitalven pyyntihintoihin. Nettiautopyynnit: Enyaq 80 7/22 59 000(100k ajettu)-> 9/23 n. 40 000 (136k ajettu) -32% 14 kuukaudessa :D

Toisaalta Mii ei ole pudottanut arvoaan juuri lainkaan kolmessa vuodessa.
Eli ihan linjassa polttisten kanssa arvonalenema.
Autosta riippuen -50% 3-5v
 
Eli ihan linjassa polttisten kanssa arvonalenema.
Autosta riippuen -50% 3-5v
Joo varmaan suurin piirtein, mutta sitten osa ei taas pudota ollenkaan kuten Mii .
Tai yksi arvonsa hyvin säilyttävä mitä olen seurannut on 2017 ioniq josta pyydettiin 8/21 noin 20 000 (60k ajettu) ja 8/23 18 000(69k ajettu) eli -10% kahdessa vuodessa.
 
Joo varmaan suurin piirtein, mutta sitten osa ei taas pudota ollenkaan kuten Mii .
Tai yksi arvonsa hyvin säilyttävä mitä olen seurannut on 2017 ioniq josta pyydettiin 8/21 noin 20 000 (60k ajettu) ja 8/23 18 000(69k ajettu) eli -10% kahdessa vuodessa.
Joo mii ja kumppanit melkoinen poikkeus ylipäätään. Aivan upea diili kuka sellaisen aikoinaan osti uutena.
 
Toisaalta Mii ei ole pudottanut arvoaan juuri lainkaan kolmessa vuodessa.
Mii on pudottanut arvoaan valtavasti jos vertaa kaikkiin muihin ostohetkiin kuin siihen yhteen kampanjaan jolloin niitä dumpattiin jostain syystä alihintaan markkinoille.

Nehän maksoivat ennen sitä kamppista ihan mielipuolisesti sähköversioina.
 
Täällä edellä joku pohti sähköautojen arvonalenemaa.
Tässä on eräs rapea tapaus -42% 3vuodessa:
Tosin Ranskan tuonti, mutta maltilliset kilsat.

Toinen: e-tron 55 nettiauton edullisin pyynti oli 1/21 30k ajettuna 74 000. Nyt 131k ajettu vajaa 44 000 Eli -41% 2,5 vuodessa

Parhaat vuosiprosentit saa kun vertaa kriisitalven pyyntihintoihin. Nettiautopyynnit: Enyaq 80 7/22 59 000(100k ajettu)-> 9/23 n. 40 000 (136k ajettu) -32% 14 kuukaudessa :D

Toisaalta Mii ei ole pudottanut arvoaan juuri lainkaan kolmessa vuodessa.
Saisivatkin tiputtaa arvoaan että viitsisi itse sähköilyyn siirtyä, tällä hetkellä autoilun kustannukset kaikkineen n. 300€/kk niin siinä ei kannata sähköä vielä miettiä kun ei aivan vanhinta tekniikkaakaan viitsi ostaa. :kahvi:
 
Saisivatkin tiputtaa arvoaan että viitsisi itse sähköilyyn siirtyä, tällä hetkellä autoilun kustannukset kaikkineen n. 300€/kk niin siinä ei kannata sähköä vielä miettiä kun ei aivan vanhinta tekniikkaakaan viitsi ostaa. :kahvi:

No sitä saat kyllä hetken venailla, koska lähinnä jotkut ikivanhat pikkukipot joilla ei juuri ajeta pääsee todellisuudessa tuollaisiin kuukausikustannuksiin. Loput sitten joko laskee väärin tai valehtelee.

Toisaalta jotain puhkinussittua vähän vedenpaisumuksen jälkeen valmistettua kauppakassia ei ehkä muutenkaan kannata hirveästi verrata mihinkään uuteen autoon, oli siinä liikuttimena sitten mitä tahansa.
 
Joo varmaan suurin piirtein, mutta sitten osa ei taas pudota ollenkaan kuten Mii .
Tai yksi arvonsa hyvin säilyttävä mitä olen seurannut on 2017 ioniq josta pyydettiin 8/21 noin 20 000 (60k ajettu) ja 8/23 18 000(69k ajettu) eli -10% kahdessa vuodessa.
Yksi yleinen sähköauto 2018 40kwh Leaf on keskinkertainen, -29% kolmessa vuodessa(2020-2023). Lasken näitä omasta Excel taulukosta johon olen keräillyt hintoja
 
Yksi yleinen sähköauto 2018 40kwh Leaf on keskinkertainen, -29% kolmessa vuodessa(2020-2023). Lasken näitä omasta Excel taulukosta johon olen keräillyt hintoja
Miinus 15%/vuosi ekat 1-2v ja siitä paaliin asti 10%/vuosi autosta riippumatta niin ei tartte exelöidä. Tuurista kiinni jos jotenkin muuten menee tai ostaa jonkun poikkeuksellisen.
 
Monesti kuulee ja saa lukea tuota itkua, kun sähköautoilijat ”ajaa ilmaiseksi” eikä maksa veroja riittävästi liikenteestä, mutta varmaan tuo korjaantuu vuosien aikana siitä ei ole epäilystäkään. Mitä tulee tähän päivään niin saattaa moni sähköautoilija ostaa niillä rahoilla, jotka olisi menneet ennen polttoaineeseen niin nyt ne ostaa niillä palveluja ja tuotteita. Tuskin niitä kaikkia säästetään pankkitilille ja osakkeisiin. Sitä kautta ne verot tulee kyllä valtion kassaan muina ostoksina.
Suomalaisella on aina ollut halu päästä mahdollisimman halvalla, ämpärit kelpaa, tarjoustuotteet kelpaa, ”mistä löysit noin halvalla” yms, mutta jos joku haluaa ajaa edullisemmalla polttoaineella niin se on suurin synti ja olet ”rikkuri” kun et osta bensaa tai dieseliä. Omilla rahoilla nämä vehkeet on hankittu.
 
Kyllähän valmistaja joutuu tuollaista aika pitkälle miettimään. Mitä tapahtuu, jos useampi samanaikainen häiriö ja evoluution heikoin lenkki sattuu yhdellä hetkellä. Muuten autot eivät varmaan ole mitään ydinvoimatekniikkaa, mutta suurjännitepuolella leikki on kaukana, jos jotain menee vikaan.

Jos sinne sattuu nuo kaksi bugia yhtäaikaa ja joku kytkee kummankin puolen töpselit kiinni, ja ne ovat autossa vaan johdotettu yhteen (jota en kyllä usko), niin todennäköisimmin se lataus ei ala koska ne päällekäin pwm sinkut saa aikaan virheen, ja jos se alkaa kuitenkin lataamaan, niin todennäköisesti se vaan lataa.

Jos laturin vaiheet on eri järjestyksessä, niin sitten palaa kummastakin laturista sulake. Jos kummankin laturin sulakkeet on paskana, niin sitten palaa noususulake. Ja jos noususlakekaan ei pala, niin sitten se yhtä aikaisempi liittymässä oleva sulake.

Noissa pienjännitesysteemeissä tuo on aika idioottivarmaksi tehty jo tuo jakelu. Sähköautot ovat pienjännitelaitteita (alle 1000V).

Nuo Ducatit lämmittävät munia niin paljon että vaikutus hedelmällisyyteen ei jää epäselväksi käyttäjälle. :rofl:
Kivekset eivät tykkää lämpimästä, niiden lämpötila pitää olla n. 1,5-2,5°C alle normaalin ruumiinlämmön, siksihän ne roikkuvat tavallaan vartalon ulkopuolella. Eli jos Ducati lämmittää kiviä, niiden vaikutus hedelmällisyyteen on negatiivinen.
 
Yleisesti sähköautojen hinnat ovat ainakin briteissä tippuneet aika merkittävästi tai vähintään uudesta saa hyviä tarjouksia. Mokka e taisi olla alle 20000 puntaa ja Audin etron (olisiko ollut 50 eli vanha malli) lähti uutenakin jo 56000 puntaan.

Täälläkin erilaisia korkokamppiksia on jo näkynyt ja kyllähän k-autokin on osasta Id malleista leikannut sen 3000e pois. Olettaisin että noi joulua kohti lisääntyvät joten ainakin teoriassa voisi tulla joku kohtuullisen hyvä diilikin vastaan uudesta sähköautosta taas vähitellen ja myös tuonne edullisempaan kategoriaan.
 
Onko kellään millasia kokemuksia Enyaq:sta? Käytetty 60 malli ehkä harkinnassa, 80 on liian kallis.
Mitä tuosta kiinnostaa kuulla? Moni asia on hyvin, napeilla toteutetut toiminnot helppo käyttää ja hyvä ajaa.

Mutta tunnetusti softassa on kyllä paljon parannettavaa. Valitettavasti vaikuttaa siltä, ettei päivityksiä saa kuin ostamalla uudemman auton. Myöskään äpin ja sen takana olevan infran toiminta ei ole juuri lainkaan parantunut julkaisusta. On kohtuu turhauttavaa, ettei ajastus toimi kuin satunnaisesti ja se näkyy myös sähkölaskulla.
 
Kian plugarissa itsellä on auttanut se, ettei ajastusta käytetä koskaan sovelluksella. Ajastus tehdään vain ja ainoastaan autosta käsin ja vaikka sovelluksella muuta katsellaan (latausta, käynnistetään sitä, pysäytetään, avataan auton ovia yms. mitä nyt tuolla sovelluksella voi tehdä) niin tuohon ei kosketa. Epäilen että tuossa on joku softan tekemä jyräys tai sitten ihan vain ongelmia yhteyksissä tms. jolloin tuo ei toimi luotettavasti.

Lähinnähän täppään auton päästä latauksen ajastuksen pois ja päälle. Yleisesti siihen ei tarvitse koskea koska ajastettu lataus on yleensä aina päällä, mutta aloitan latauksen riittävän aikaisin että ehtii yötuntien aikana ladata ja lopetusajan olen asettanut johonkin klo 13 jolloin työaikana tehtävä lataus ehtiii myös valmistua. Tällöin sitä pitää ottaa pois lähinnä jos ilta-ajoihin ei akku riitä. Toki sähkiksen kohdalla aika varmaan kannattaa rajata yöaikaan tarkemmin.
 
Ennen oli mersulla ajelevilla kavereilla vähän kehuskella että on muuten entinen taksi alla, kun jollain 200 sarjan dieselvasaralla ajelivat.
Nyt huomannut hieman sellaista että käytettyä sähköautoa katsellessa kannattaisi ehkä vältellä taksina käytettyjä. Näyttäisi että jossain 170tkm-200tkm tienoilla alkaa olemaan aika isoa tsäänssiä että alkaa akun kapasiteetti olemaan reilusti alle 70% ja akkutakuu siinä kintaalla onko voimassa.
Aika paljon näkyy sähköautoa takseina, ja vedetään tuplavuorossa 7 päivää viikossa ja lataukset aina suurteholatureilla. Tulee parissa vuodessa se 150-200tkm mittariin ja sit vaihtoon. Joissakin Enyaq takseissa mennyt akkumoduulia vaihtoon noilla kilometreillä.
Mutta aika hyvin akut kestää jos yli 150tkm kestää vedellä pelkkää suurteholatusta. Kotona hitaasti lataavalla varmaan hyvin paljon pidempään.
 
Nyt huomannut hieman sellaista että käytettyä sähköautoa katsellessa kannattaisi ehkä vältellä taksina käytettyjä. Näyttäisi että jossain 170tkm-200tkm tienoilla alkaa olemaan aika isoa tsäänssiä että alkaa akun kapasiteetti olemaan reilusti alle 70% ja akkutakuu siinä kintaalla onko voimassa.
Oliko tästä jotain faktaa? Sähköautomiesten podcastin viime jaksossa oli juuri päinvastaista viestiä suurteholatureiden vaikutuksesta eli ne eivät merkittävästi vanhentaisi akkua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom