Entä tilanne jos jopa sähköautoilijat lopettaisivat yksityisautoilun, mistä rahat sitten kerättäisiin, vai menisikö valtio samantien vararikkoon?
Ihmettelen ajatusta että nykyisin polttomoottoriautoilijoilta kerättävät verot olisi mahdotonta kerätä muita veroja korottamalla, joita maksavat sekä (sähkö)autoilijat, että muutkin. Helpompaahan niiden verojen korottaminen on koska niiden maksajia on enemmän (eli veroa tarvitsee korottaa vähemmän), ja kyseisiä veroja ei voi välttää esim. autoilua vähentämällä tai lopettamalla sen kokonaan (etätyöt yms.).
Perjantaina MTV3 aamu-TV:ssä taisi olla juuri tästä aiheesta (sähköautoilu) asiaa, ja siinä yksi osallistujista toisti tuota kummallista näkemystä että valtion on PAKKO keksiä jotain kilometriveroa tms. sähköautoilijoille koska muuten valtio menee konkurssiin autoilusta menetettyjen verotulojen takia. Öh, ei mene, autoilijat maksavat paljon muitakin veroja joita voidaan tarvittaessa korottaa, alkaen sähköverosta tai sähkön alv:sta.
Melko paljon tuota yksityisautoilua harrastetaan nytkin korkeasta polttoaineen hinnasta huolimatta, joten tuskin se ajelu vähenee kun kustannukset joka tapauksessa laskee, oletus siis että sähköautoilun hinta pysyy veronkorotuksista huolimatta alhaisempana kuin polttomoottoriautoilu, polttoaine kun edelleen kalliimpaa kuin sähkö. En ymmärrä miksi ei-autoilevien pitäisi maksaa yksityisautoilevien ajot? Kuten sanoin, työmatka-autoilu edelleen verovähennyksiin, mutta hupiajelua syytäkin verottaa. Suomessa perus elämisestä verotetaan jo muutenkin rankasti niin en hyväksyisi että noiden verotusta nostettaisiin jotta ns. ei pakollisen ajelun kustannukset saataisiin pienennettyä. Miten ajattelit sähköveroa ja sähkön alv:tä korottaa niin, että se vaikuttaisi vain sähköautoiluun?
Et antanut mitään perusteluita tuolle väitteellesi.
Mitään talouspolitiikasta ymmärtävät kyllä ymmärtävät että voidaan ne "puuttuvat" verot helposti kerätä muitakin veroja korottamalla, esim. sähköveroa korottamalla. Kyllä, silloin myös joulukinkun paistaminen tai saunan lämmittäminen maksaa nykyistä enemmän... mutta mitä sitten? Miksi se muka on yhtään suurempi ongelma kuin että ajaminen olisi nykyistä kalliimpaa (sähköautolla)?
Ennusteen mukaan Suomi ottaa seuraavan vaalikauden aikana n. 40 miljardia lisää velkaa ja samaan aikaan inflaatio kiihtyy. Jos autoilun verotuloista menetettäisiin vaikka puolet eli 2,5 miljardia/vuosi, tarkoittaisi se vaalikauden aikana 10 miljardin veromenetyksiä, tuon 40 miljardin alijäämän päälle. Luvut siis tämän päivän lukuja ja raakoja arvioita, vaikea arvioida mikä tilanne tuolloin 2035 kun kaikkien uusien myytävien autojen oltava sähköautoja ja mikä sähköautojen kokonaisosuus silloin on, mutta taaksepäin katsoessa on helppo arvioida että tuskin taloustilanteeseen kovin merkittäviä parannuksia reilussa 10 vuodessa tiedossa, joten autoilun verotusta tuskin kärsii hirveästi keventää. Tietullit olisi toki yksi vaihtoehto kuten
@jopee ehdotti, silloin kerätyt rahat olisi helpompi kohdentaa suoraan tiestön kunnossapitoon, mutta käytännössä yksityisajelijat maksaisi edelleen, eri muodossa vain, mutta kokonais veromenetys olisi silti liian merkittävä, eli ei se riitä korvaamaan.
Ainahan nämä perustellaan tyyliin miksi sen köyhän kiukaanlämmittäjän pitäisi maksaa rikkaan sähköautoilijan huviajelut.
Hyvä kyllä olisi jos tulisi jonkinlaiset tietullit missä rahat 100% korvamerkittäisiin tiestön ylläpitoon, kuten hyvin monessa maassa ja se kanssa näkyy.
Omituista myös, että suomessa ulkomaalainen raskaskalusto saa suhata ihan miten paljon huvittaa maksamatta euroakaan. Muualla kyllä osataan raskaalta, etenkin ulkomaalaisilta rahastaa tiestön kuluttamisesta.
"Miksi sen köyhän kiukaanlämmittäjän pitäisi maksaa rikkaan sähköautoilijan huviajelut" on aika mutkat suoriksi vedetty, todenmukaisempi olisi "miksi sen köyhän jolla ei ole nytkään hirveästi rahaa ruokaan pitäisi maksaa rikkaan sähköautoilijan huviajelut", mutta ei tehdä tästä väittelyä, heitin vain.
Tietullit olisi varmaan ihan hyvä keino kerätä rahaa ja paikata menetettyjä verotuloja, malliesimerkkejä miten se toteuttaa löytyy useita, miten se sitten koskisi työmatka-ajoa? No tämä ei ole oikea paikka tälle keskustelulle, muutenkin hairahdettiin jo hieman offtopicin puolelle, pahoittelut..
Itsekin nautin ajelusta, en sitä kiellä, mutta ennemmin vaikutan itse siihen kuinka paljon autoilusta maksan kuin että maksan sen pakosta kaikkien muiden menojen veronkorotuksilla.