Juuri noi merkkaa, 60-100, 80-120 kiihdytyskaistoilla, tai vaikka 120-140 tms. isoilla teillä.
Ja lisättäköön vielä, että itsellä
Mini Cooper S specs, 0-60, quarter mile, lap times - FastestLaps.com
Ja tuota vähän kutiteltu eli käytännössä varmaan 3.3s ja 4s tms. Onhan se Ioniq 5 aika laiska
Vaikka kutitellun sporttiminin arvioidut 3,3 s ja 4 s pitäisivät edelleen paikkaansa yli 15 vuotta kulutetulla moottorilla, olisi se silti hitaampi kuin nelivetoinen suurehko Ioniq 5, minkä sporttimalli on vasta tuloillaan. Kian vastaavan tekniikan sporttimalli on jo saatavilla, eli EV6 GT. Ioniq 5 N tulee olemaan Kiaa tehokkaampi ja nopeampi.
Tarkastellaan neljää eri käyttötapausta.
Ripeys liikennevaloista, 0-60 km/h (ei niin tärkeää):
Cooper S 125 kW, 3,6 s
Ioniq 5 AWD, 2,5 s
Kia EV6 GT, 2,1-2,2 s (minun arvio)
Pikkutieltä ruuhkaiselle valtatielle, 0-100 km/h (toiseksi tärkein, mutta useimmiten on mahdollista jäädä odottelemaan pidempää väliä):
Cooper S 125 kW, 7,2 s
Ioniq 5 AWD, 5,1 s
Kia EV6 GT, 3,6 s (sama aika kuin Minin 0-60)
Rekan ohitus, 80-120 km/h (tärkein):
Cooper S 125 kW, 4,6 s
Ioniq 5 AWD, 3,6 s
Kia EV6 GT, 2,0 s
Moottorirata, 80-160 km/h (harva tarvitsee):
Cooper S 125 kW, 12,1 s
Ioniq 5 AWD, 9,4 s
Kia EV6 GT, 5,3 s
Sporttimini oli kaikessa hitaampi kuin perheversioinen Ioniq 5. Eikä vain paikaltaan, vaan myös liikkeessä (
@Kizmo). Tulossa oleva sporttinen Ioniq 5 N on 48 kW tehokkaampi kuin EV6 GT, joten se olisi ollut listan nopein. Tiedossa on vain 0-100, 3,4 s, ja että N:n alusta on viritetty radalle.
2004 Mini Cooper S specs, 0-60, quarter mile, lap times, price, top speed, engine specifications, pictures, updated October 2024.
fastestlaps.com
2021 Hyundai Ioniq 5 specs, quarter mile, lap times, performance data, price, top speed, engine specifications, pictures.
fastestlaps.com
2022 Kia EV6 GT specs, 0-60, quarter mile, lap times, price, top speed, engine specifications, pictures, updated September 2024.
fastestlaps.com
Ioniq 5 N on Hyundain ensimmäinen ratakäyttöön suunniteltu sähköauto.
www.iltalehti.fi
Joku puhui motarille liittymisen vaativan tehoja. Lyhin tietämäni ramppi 120 rajoituksiselle tielle on Ämmässuolta Helsinkiin Turunväylää. Ajoin sen pari vuotta sitten Seat Mii Electricillä. Ramppikurvin puolivälissä mittarissa oli 55 km/h ja kiihdytyssuoran lopussa tielle liittyessäni 131 km/h, jolloin liittyminen on sujuvaa. Oikea vaihde oli jo valmiiksi ja koko ajan päällä, eikä kone karjunut ollenkaan. Selkä painautui pehmeän hellästi penkiin ja oli stressitöntä samalla seurata päätien liikennettä peileistä. Tehoa autossa on ruhtinaalliset 61 kW. Ei jollain olisi vinkata jotain haastavampaa liittymää Uudeltamaalta? On vähän tylsää, kun Miillä liittyminen on niin eleettömän helppoa. Corsan 44 kW:lla 90-luvulla sai sentään saunoa kunnolla ja hämmentää nelivaihteista askia, jos oli tiukempi liittymä.