Yleistä keskustelua sähköautoista

MG kyllä voisi muuten kiinnostaa, mutta arvonalenema noissa on varmaan jotain ihan hirveää
Normaalitilanteessa kyllä, mutta nykyisessä tilanteessa arvonalenemaan tuntuisi vaikuttavan paljon enemmän yleinen kilpailutilanne ja valmistajien omat päätökset. Teslallakin reippaita arvonalenemia, vaikka brändiarvoa kyllä on.
 
Itseänikin kiinnostelisi tämä, näin ID3:n omistajana. Jos seuraavaan huoltoon (ja akun tarkastukseen) on vielä rutkasti aikaa, niin tuollainen VAGin tiedostama tyyppivika voi autoa lataillessa hyvinkin polttaa koko auton&tallin.

En nyt ihan kauhean huolissani olisi tuosta palovaarasta. Polttomoottoriauto palaa 20 kertaa todennäköisemmin kuin sähköauto. Näistä alkaa jo muista Pohjoismaista olemaan melko merkittävää dataa.

Tilastot Ruotsista vuodelta 2022:
Sähköautojen ja hybridien määrä: 610 716 kpl
Palaneita sähkö- ja hybridiautoja: 23kpl
 
Onkos palstalla kokemuksia Kian/Hyundain sähköpeleistä? Miettinyt vähän ajellun käytetyn Niron/Konan/Soulin hankkimista, 64kwh akulla.

Alkaa hinnat olla kipurajan alapuolella, ja nykyisestä bensa-Kiasta pelkästään positiiviset kokemukset.
 
Hyviä autoja ne tuppaa olemaan. Osassa vuosimalleista vain harmillisesti yksivaiheinen sisäinen laturi mikä voi olla mahdollinen tenkkapoo.
 
En nyt ihan kauhean huolissani olisi tuosta palovaarasta. Polttomoottoriauto palaa 20 kertaa todennäköisemmin kuin sähköauto. Näistä alkaa jo muista Pohjoismaista olemaan melko merkittävää dataa.

Tilastot Ruotsista vuodelta 2022:
Sähköautojen ja hybridien määrä: 610 716 kpl
Palaneita sähkö- ja hybridiautoja: 23kpl
Siis samanikäinen ja suunnilleen saman verran ajettu polttis palaa 20 kertaa todennäköisemmmin kuin sähkis? Oikeasti?
 
Onkos palstalla kokemuksia Kian/Hyundain sähköpeleistä? Miettinyt vähän ajellun käytetyn Niron/Konan/Soulin hankkimista, 64kwh akulla.

Alkaa hinnat olla kipurajan alapuolella, ja nykyisestä bensa-Kiasta pelkästään positiiviset kokemukset.
Jos bensa-Kia on positiivinen kokemus niin eiköhän sähkövehjekin kelpaa. Se sähkövoimalinja toimii Nirossa aivan loistavasti.

Kova sisämelu siellä on ja autossa on paljon tosi omituisen tuntuisia ratkaisuja käyttöliittymän kanssa mutta jos ne eivät häiritse niin hyvä auto e-Niro on.

Ajelin tommoisella noin 60tkm eikä ainakaan siinä ajassa ollut yhtäkään korjaamokäyntiä vaatinutta vikaa.
 
Siis samanikäinen ja suunnilleen saman verran ajettu polttis palaa 20 kertaa todennäköisemmmin kuin sähkis? Oikeasti?
Kyllähän se polttoainevuoto kuumaan moottoriin on paljon suurempi todennäköisyys kuin akkupalo/sähkövika.
Kumiletkut haurastuu, tärinä vaikuttaa liitoksiin yms.
Reilu viikko sitten uutisoitiin autopalosta juuri, mutta jutussa todettiin vaan auton syttyneen kesken ajon palamaan ja epäiltiin polttoainevuotoa kuumaan moottoriin. Voi sitä otsikon suuruutta, jos se olisikin ollut sähköauto, kyllä olisi revitelty. Aika monet toimittajatkin taitaa olla sähköautovastustajia tai sitten tahallaan tehdään jutut niin, kun tiedetään kansaan uppoavan ja klikkauksia kertyy. Jokaiseen sähköautojuttuun avataan myös kommentointi eli väittely.
 
Tuota sähkö- ja polttisautojen paloriskiä voisi verrata vaikka näinkin.
Puulämmitteinen ja sähkölämmitteinen talo kummassa suurempi paloriski?
Poltetaan joulun aikaan aitoja kynttilöitä tai sähkökynttilöitä, kummassa suurempi paloriski?
Avonuotio tai sähkögrilli, kummasta maastopaloriski suurempi?
Kyllähän häkäpönttökuorma-auton paloriski oli suurempi kuin esim diesel-käyttöisen.
 
Tuota sähkö- ja polttisautojen paloriskiä voisi verrata vaikka näinkin.
Puulämmitteinen ja sähkölämmitteinen talo kummassa suurempi paloriski?
Poltetaan joulun aikaan aitoja kynttilöitä tai sähkökynttilöitä, kummassa suurempi paloriski?
Avonuotio tai sähkögrilli, kummasta maastopaloriski suurempi?
Kyllähän häkäpönttökuorma-auton paloriski oli suurempi kuin esim diesel-käyttöisen.
Ei nyt kyllä ihan sama juttu ole, kun vertailet jotain akuttomia 230V tai hituvirta komponentteja ja avotulta.

En tiedä sähköautojen paloriskin todellista todennäköisyyttä ja tuskin tietää vielä kovin moni muukaan. Varsinkin kun vertailua sotkee, että polttispuolella on seassa 20v ja vanhempiakin laitteita, eikä palo välttämättä ole polttomoottorijärjestelmästä, vaan sähkö komponenteista (esim. työkaverin bmw lähti laturista).

Se missä todellinen ero on, niin sähkö auton akku on todella veemäinen sammuttaa. Jos se palaa tienvarressa ja kaikki ehtii pois, niin ongelmana on vain pitkään kestävä soihtu. Mutta jos se syttyy rakennuksen lähellä (esim. kotilataus, autohallit, laivat, jne.), niin sammutus on monin verroin hankalampaa ja sivulliset vahingot massiivisemmat.
 
Kyllähän häkäpönttökuorma-auton paloriski oli suurempi kuin esim diesel-käyttöisen.

Häkäpönttökuskeilla oli myös paljon häkämyrkytyksiä. Diesel aiheuttaa syöpää. Sähköstä en tiedä eiköhän sekin jotain aiheuta.

Miettisin että pieni akku ja sähkömoottori voisi toimia hyvin häkäpöntön parina antamassa lisäpotkua ylämäkiin.

Vety ei ole mitään, kyllä häkässä (vai häässä) on autoilun tulevaisuus! :psmoke:
 
Häkäpönttökuskeilla oli myös paljon häkämyrkytyksiä. Diesel aiheuttaa syöpää. Sähköstä en tiedä eiköhän sekin jotain aiheuta.

Miettisin että pieni akku ja sähkömoottori voisi toimia hyvin häkäpöntön parina antamassa lisäpotkua ylämäkiin.

Vety ei ole mitään, kyllä häkässä (vai häässä) on autoilun tulevaisuus! :psmoke:
Pienissä häissä!

Olisi kyllä näppärä jonkunlainen pieni uuni sähköisissä, johon voisi laittaa pari halkoa palamaan ja lämmittämään nesteitä.

Kun tarvittaessa lämpöä saisi noinkin niin turhat risut vähenisivät kummasti tienpientareilta.

Mutta ehkäpä kehitetään joku päästöttömämpi vaihtoehto tuohonkin... Komposti?
 
MG hieman riski, että virallista maahantuojaa ei ole vielä. Vaikka 99% varmuudella maahantuoja kyllä tulee.
Jäin ilmeisesti oikein miettimään tätä koska heräsin tänään vastauksen kanssa. :cool:

Olen itse töissä osin tekemisissä maahantuontiasioiden (tai tarkemmin maastavienti-) ja jakelijoiden ja niihin liittyvien sopimusten kanssa.

En tunne autoalaa, mutta yleisesti ottaen kuluttajalle ei ole mitään olennaista merkitystä sillä että kuka on maahantuoja tai vaikka sitä ei olisi Suomessa, mikäli se on EUssa. Maahantuoja vastaa esim EU:n vaatimustenmukaisuudesta tuotteelle ja dokumentaatiolle yms. byrokratiasta, mikä ei vaikuta kuluttajan oikeuksiin tms. Toiseen EU maahan tuotu tuote pitää kelvata Suomen viranomaisille. "Maahantuojan korvaukset" tietyissä tilanteissa ovat sopimustekninen asia jälleenmyyjän ja tehtaan kanssa, joissa on kyllä varmasti vakiintuneita käytäntöjä tai sopimuspohjia, miksi se voi tuntua tutummalta. Jos Hedin tekee kanssasi sopimuksen jossa on 7 vuoden takuun, niin se vastaa siitä, näistä taustasopimuksista riippumatta.

Mielestäni Hedin on epäonnistunut viestinnässä jos ovat saaneet jonkun miettimään tätä riskinä.

Olennaistahan on että autolle on tarjolla huoltoa. Hedin on tähän sitoutunut ja ei voi siitä luistaa menettämättä kasvojaan Suomessa. Minkä tahansa marginaalissa olevan merkin huolto voisi katketa ja kasvavalle merkille tämä on tietysti pienempi riski.

Todellinen syy - byrokratian oikopolun lisäksi - Hedinillä Ruotsin kautta tuotaville autoille taitaa olla kruunun heikko kurssi. He ovat ehkä saaneet hyvän hinnan tehtaalta Ruotsiin johon valuutta ei ole 100% purrut. Autoja kannattaa uittaa Suomeen, koska auto on jo noin 15% halvempi euroissa kuin 2 vuotta sitten. Tämä ei välttämättä tule jatkumaan valuuttojen taas normalisoituessa keskiarvoisiin arvostuksiinsa. Autothan ovat yleensä(?) Ruotsissa jonkin verran halvempia, mutta nyt MGtä myydään samalla ovh:lla. Voikin jopa olla että tuon voi aikanaan myydä käytettynä Ruotsiin paremmalla hinnalla kuin Suomeen, kun kruunu on taas 15-30% arvokkaampi.
 
Varmasti nestejäähdytetyt ja edistyneellä akustonhallinnalla varustetut sähköautot ovat tulipalovaara.

Toista se on kymmenien litrojen tankkien kanssa täynnä mahdollisimman syttyväksi tarkoitettua nestettä, joka palaa räjähdysmäisesti. Paloriskin minimoimiseksi niitä ruiskutellaan satojen barien paineella lähellä tulikuumia moottorin osia.

Onhan se ilmiselvää mikä on turvallista. t. öljyalan keskustiedotustoimisto Kremlistä

 
Pienissä häissä!

Olisi kyllä näppärä jonkunlainen pieni uuni sähköisissä, johon voisi laittaa pari halkoa palamaan ja lämmittämään nesteitä.

Kun tarvittaessa lämpöä saisi noinkin niin turhat risut vähenisivät kummasti tienpientareilta.

Mutta ehkäpä kehitetään joku päästöttömämpi vaihtoehto tuohonkin... Komposti?

Joskus vuonna kuokka oli ainakin maaseudulla tapana lämmitellä autoja talvella siten että kun oli pönttöuunit/leivinuuni lämmitetty niin hehkuva hiillos kerättiin ja laitettiin astiassa auton öljypohjan alle lämmittämään että sai auton helpommin käyntiin, tai ylipäätään käyntiin.

Koska ruvetaan lämmittämään samoin sähköautojen akkuja että ottaisivat talviaamuisin paremmin latausta vastaan? Tosin pitäisi olla se pönttöuuneilla/leivinuunilla lämmitettävä talokin.
 
Kyllähän se polttoainevuoto kuumaan moottoriin on paljon suurempi todennäköisyys kuin akkupalo/sähkövika.
Kumiletkut haurastuu, tärinä vaikuttaa liitoksiin yms.
Reilu viikko sitten uutisoitiin autopalosta juuri, mutta jutussa todettiin vaan auton syttyneen kesken ajon palamaan ja epäiltiin polttoainevuotoa kuumaan moottoriin. Voi sitä otsikon suuruutta, jos se olisikin ollut sähköauto, kyllä olisi revitelty. Aika monet toimittajatkin taitaa olla sähköautovastustajia tai sitten tahallaan tehdään jutut niin, kun tiedetään kansaan uppoavan ja klikkauksia kertyy. Jokaiseen sähköautojuttuun avataan myös kommentointi eli väittely.
Polttisautoja toki palaa. Palaneet autot ovat pääsääntöisesti vanhoja ja paljon ajettuja, joissa aika ja kilometrit ovat haurastuttaneet paikkoja ja hinkanneet johtoja. Vanhoja sähköautoja ei juurikaan vielä edes ole ja palaneet ovat olleet uusia tai uudenkarheita. Uusia polttisautoja ei juurikaan pala ihan itsestään.

Löytyy videoita, kuinka Lamborghini syttyy palamaan kun paukutetaan rajoitinta vasten liikennevaloissa tai ruuhkassa. Se taas törkeää väärinkäyttöä.
 
Joskus vuonna kuokka oli ainakin maaseudulla tapana lämmitellä autoja talvella siten että kun oli pönttöuunit/leivinuuni lämmitetty niin hehkuva hiillos kerättiin ja laitettiin astiassa auton öljypohjan alle lämmittämään että sai auton helpommin käyntiin, tai ylipäätään käyntiin.

Koska ruvetaan lämmittämään samoin sähköautojen akkuja että ottaisivat talviaamuisin paremmin latausta vastaan? Tosin pitäisi olla se pönttöuuneilla/leivinuunilla lämmitettävä talokin.

En olisi yllättynyt että joku olisi jo yrittänyt. Onneksi sähköauton lämmittäminen tuolla tavoin on hitusen verrran turvallisempaa kuin polttomoottorillisen.
 
OKT varsinkin maaseudulla, tarkoittaa 11kW pistorasioita helposti saatavilla, joten...

Sähköautomies pitää roikan kiinni öisin ja lähtee aamuisin Ariyallaan (tai millä tahansa) tyytyväisenä Posiollakin katoksesta talviaamuna kauppaan -35°C lukemat mittarissa.

Mutta "tekemällä tehtyjä polttismiesten ongelmiahan" nämä on, ei niihin kukaan arjessaan uhraa aikaa edes IO-teekissä. ;)
 
En olisi yllättynyt että joku olisi jo yrittänyt. Onneksi sähköauton lämmittäminen tuolla tavoin on hitusen verrran turvallisempaa kuin polttomoottorillisen.
Tekee jonkinlaisen helman ja laittaa rakennuspuhaltimen puhaltamaan auton alle.
 
Tekee jonkinlaisen helman ja laittaa rakennuspuhaltimen puhaltamaan auton alle.
Minkä ihmeen takia. Jokaisessa nykyaikaisessa sähköautossa on lämmitys akussa joka ei hohkaa lämpöä harakoille. Ja myös ajastus jolla tuo on valmis matkaan silloin kuin määrätään.

On olemassa myös ei-nykyaikaisia autoja.
 
Häkäpönttökuskeilla oli myös paljon häkämyrkytyksiä. Diesel aiheuttaa syöpää. Sähköstä en tiedä eiköhän sekin jotain aiheuta.

Miettisin että pieni akku ja sähkömoottori voisi toimia hyvin häkäpöntön parina antamassa lisäpotkua ylämäkiin.

Vety ei ole mitään, kyllä häkässä (vai häässä) on autoilun tulevaisuus! :psmoke:
Muistan kun "isossa volvossa" V70/S60/S80 12V akku siirtyi takakonttiin ja akun plus-kaapeli (se paksu) siirtyi kulkemaan kuskin penkin alla. Mahdoton haloo oli sähkömagneettisista kentistä ja niitä spekuloitiin ja mittailtiin autolehtiä myöten. Tästähän ei siis edes ole kovin kauan, 2000-luvun autoista oli kyse. Kuinka paljon suuremmat kentät on sähkäreissä kun perseen alla voi olla 400V ja virrat ihan toista luokkaa? Mikään taho enää mittaillut? (ei sillä että henkilökohtaisesti olisin huolissani asiasta).
 
Takapenkin ja tavaratilan koko määrittänee minkä noista kolmesta ostaa. Ehkä myös ulkonäkö. Vaimo sanoi painavan ei Soulille :itku:

Meillä kelpaisi kuulemma paremmin Soul, koska "hauskan" näköinen :D

Näemmä monet ruotsista tuotuja, niissä toiminee pitkät takuut normaalisti, jos huoltokirja reilassa.

Vanhassa bensa-Kiassa tosin takuuta tarvittiin vain kaksi kertaa 7v aikana, penkinlämmitin ja ajovalojen vaihdot.

Tosi hyviä arvosteluja ovat saaneet ainakin Youtubesta katseltuna.

Pitää mennä vähän koeajelemaan kaikkia kolmea :comp:
 
Muistan kun "isossa volvossa" V70/S60/S80 12V akku siirtyi takakonttiin ja akun plus-kaapeli (se paksu) siirtyi kulkemaan kuskin penkin alla. Mahdoton haloo oli sähkömagneettisista kentistä ja niitä spekuloitiin ja mittailtiin autolehtiä myöten. Tästähän ei siis edes ole kovin kauan, 2000-luvun autoista oli kyse. Kuinka paljon suuremmat kentät on sähkäreissä kun perseen alla voi olla 400V ja virrat ihan toista luokkaa? Mikään taho enää mittaillut? (ei sillä että henkilökohtaisesti olisin huolissani asiasta).
Mitenhän sähköautoilu toimii sähköyliherkillä?
 
Mitenhän sähköautoilu toimii sähköyliherkillä?
Nykytiedon mukaan sähköyliherkkyysoireita (EHS symptoms) ei tule, kunhan henkilö ei tiedä alla olevan sähköauto, tai ei ole vielä hoksannut sähköauton olevan uusi arjessa vältettävä asia. Yliherkän ei tietenkään kannata ostaa omaksi sähköautoa, eikä myöskään mennä junan, sähköbussin, ratikan, sähkötaksin tai sähköauton kyytiin.

WHO:
"...there is no scientific basis to link EHS symptoms to EMF exposure."

 
Polttisautoja toki palaa. Palaneet autot ovat pääsääntöisesti vanhoja ja paljon ajettuja, joissa aika ja kilometrit ovat haurastuttaneet paikkoja ja hinkanneet johtoja. Vanhoja sähköautoja ei juurikaan vielä edes ole ja palaneet ovat olleet uusia tai uudenkarheita. Uusia polttisautoja ei juurikaan pala ihan itsestään.

Löytyy videoita, kuinka Lamborghini syttyy palamaan kun paukutetaan rajoitinta vasten liikennevaloissa tai ruuhkassa. Se taas törkeää väärinkäyttöä.
Polttis joka palaa kun sitä käytetään auton sallimalla tavalla on yksittäistapaus jolle on ulkopuolinen syy, ja palanut sähkis on valtakunnan uutinen.

t. öljyalan keskustiedotus

Ps. tärinässä hinkkaantuvat johdot ovat myös polttomoottorin ominaisuus, ei vika
 
Polttis joka palaa kun sitä käytetään auton sallimalla tavalla on yksittäistapaus jolle on ulkopuolinen syy, ja palanut sähkis on valtakunnan uutinen.

t. öljyalan keskustiedotus

Ps. tärinässä hinkkaantuvat johdot ovat myös polttomoottorin ominaisuus, ei vika
Olisi mielenkiintoinen jos joku joskus tekisi vaikka vakuusutyhtiöiden kanssa tämmöisen tapaisen vertailun:

0-2v vanha auto pysäköitynä, syttyy tuleen ilman ulkoista vaikutusta. Onko käyttövoimissa eroja.
 
Olisi mielenkiintoinen jos joku joskus tekisi vaikka vakuusutyhtiöiden kanssa tämmöisen tapaisen vertailun:

0-2v vanha auto pysäköitynä, syttyy tuleen ilman ulkoista vaikutusta. Onko käyttövoimissa eroja.
Miksi nuo reunaehdot olisivat olennaisia? Autolla myös ajetaan ja niiden elinkaari on pitkä.

Olen nähnyt 2 kertaa uuden 3-sarjan bemarin palamassa moottoritien varressa. Olihan ne toki siinä vaiheessa "pysäköityjä". Yksittäistapauksia. Niissä oli joku takaisinkutsu siihen aikaan johdotusongelmista, mikä on tietysti vain epäsuorasti polttomoottoriin liittyvä tekninen ominaisuus. Tärinän, hajun ja melun tuottamiseen tarkoitetut laitteet ilmeisesti maksaa niin paljon ettei ole varaa tehdä sähkötöitä kunnolla.

Näistä ei ehkä moni kuullut koska mediaa syystä tai toisesta kiinnosta.
 
Miksi nuo reunaehdot olisivat olennaisia? Autolla myös ajetaan ja niiden elinkaari on pitkä.

Olen nähnyt 2 kertaa uuden 3-sarjan bemarin palamassa moottoritien varressa. Olihan ne toki siinä vaiheessa "pysäköityjä". Yksittäistapauksia. Niissä oli joku takaisinkutsu siihen aikaan johdotusongelmista, mikä on tietysti vain epäsuorasti polttomoottoriin liittyvä tekninen ominaisuus. Tärinän, hajun ja melun tuottamiseen tarkoitetut laitteet ilmeisesti maksaa niin paljon ettei ole varaa tehdä sähkötöitä kunnolla.

Näistä ei ehkä moni kuullut koska mediaa syystä tai toisesta kiinnosta.
Koska sähköautokanta on huomattavasti polttomoottoriautokantaa tuoreempaa ja vähemmän ajettua.

Ja itselleni on kehittynyt semmoinen arvaus että juuri tuo rajattu skenario voisi olla se ainut mahdollisuus missä sähkö saattaisi olla yliedustettuna jos suhteutetaan ajoneuvojen määrään.
 
Koska sähköautokanta on huomattavasti polttomoottoriautokantaa tuoreempaa ja vähemmän ajettua.

Ja itselleni on kehittynyt semmoinen arvaus että juuri tuo rajattu skenario voisi olla se ainut mahdollisuus missä sähkö saattaisi olla yliedustettuna jos suhteutetaan ajoneuvojen määrään.
Tuo on sinänsä ihan totta. Akuissa oleva energia voi karata valmistusvirheen tai todennäköisemmin aiemman ulkoisen osuman takia lämmöksi ja sitä kautta tulipaloksi tilanteessa jossa on huomattavan epätodennäköistä että polttoaine syttyy.

Kokonaisturvallisuuden kannalta tuolla on lähinnä anekdootin kaltainen merkitys.

Akkupalon kehittyminen onkin yleensä hidas tapahtuma ja henkilövahingot siksi epätodennäköisiä. Bensalla olen kyllä joskus polttanut karvat naamastakin...

Ihme ettei näiden älylaitteiden käyttö pelota ihmisiä samalla tavalla, vaikka akkujen suojaus paloa vastaan on sähkikseen verrattuna alkeellinen.
 
Nykytiedon mukaan sähköyliherkkyysoireita (EHS symptoms) ei tule, kunhan henkilö ei tiedä alla olevan sähköauto, tai ei ole vielä hoksannut sähköauton olevan uusi arjessa vältettävä asia. Yliherkän ei tietenkään kannata ostaa omaksi sähköautoa, eikä myöskään mennä junan, sähköbussin, ratikan, sähkötaksin tai sähköauton kyytiin.

WHO:
"...there is no scientific basis to link EHS symptoms to EMF exposure."

Itseasiassa mm. veturinkuljettajilla ON lievästi kohonnut riski aivokasvaimiin vaikka ohjaamo on eristetty sähkömoottoreista, taajuusmuuttajista tms. en tiedä tarkemmin. Mutta vetureissa kentät ovat todella voimakkaita.
 
Nykytiedon mukaan sähköyliherkkyysoireita (EHS symptoms) ei tule, kunhan henkilö ei tiedä alla olevan sähköauto, tai ei ole vielä hoksannut sähköauton olevan uusi arjessa vältettävä asia. Yliherkän ei tietenkään kannata ostaa omaksi sähköautoa, eikä myöskään mennä junan, sähköbussin, ratikan, sähkötaksin tai sähköauton kyytiin.

WHO:
"...there is no scientific basis to link EHS symptoms to EMF exposure."

Mietin tuota kanssa hiukan. Ehkä jotain 250kW superlatauksia kannattaisi välttää, tai sitten ei? Ladata sitten vain 11kW teholla.

Ajaessahan sitä sähköenergiaa purkautuu akusta kumminkin aika vähän ja hitaasti.

Ei varmaan pysty sitten olemaan sähkölämmitteisessä talossa, eikä nähdä tuulivoimaloita "taivaalla".

Tosiaan ei kannata sitten sähköautoa ostaa, mutta esim siedättää itseään sähkötaksissa? Joka tapauksessa erikoinen sairaus. Eikä tietenkään käy myöskään hybridi? Sähköpyörä? Toyotan hybridikään ei käy, koska menee sähköllä joskus. Aika rajoittunutta siis täytyy olla, jos kaikesta tulee jotain oireita.
 
Kun suositus on ladata akku 80%, ni paljonkohan haittais jos näin viikonloppusin latais 90-100? Ko hitaallakin kerkeis hyvin latailee paneelien antamalla teholla. Sit arkena taas tavoite ois vaan se 80.
 
Kun suositus on ladata akku 80%, ni paljonkohan haittais jos näin viikonloppusin latais 90-100? Ko hitaallakin kerkeis hyvin latailee paneelien antamalla teholla. Sit arkena taas tavoite ois vaan se 80.
Riippuu valmistajasta mitä tuo 100% tarkoittaa. Osalla 100% voi olla oikeasti 80% ja osalla jotain aivan muuta. Mutta tuskin kerran viikossa 100% lataus on yhdellekkään aukulle suuri ongelma.
 
Itseasiassa mm. veturinkuljettajilla ON lievästi kohonnut riski aivokasvaimiin vaikka ohjaamo on eristetty sähkömoottoreista, taajuusmuuttajista tms. en tiedä tarkemmin. Mutta vetureissa kentät ovat todella voimakkaita.
Onko jotain uudempaa tietoa? Vuonna 2007 julkaistu ~puolta miljoonaa henkilötyövuotta Sveitsin rautatieläisillä vuosilta 1972-2002 käsittävä tutkimus havaitsi yhteyden leukemiaan ja Hodgkinin lymfoomaan (muttei aivokasvaimiin), mutta yhteys oli aikaisempaa pienempi, joten todennäköisimpänä selityksenä pidettiin satunnaisvaihtelua.

"We found indications of an exposure–response association for myeloid leukaemia and Hodgkin's disease, but, not for other haematopoietic and lymphatic malignancies and brain tumours. The association was less pronounced than previously observed because leukaemia mortality rates among train attendants and station masters, who were only exposed to low levels, have been increasing since the early nineties. A plausible explanation for this observation could not be identified and random data variability is considered to be the most likely explanation. Additional analyses in a few years may clarify this finding."



Edit. Tosiaan vetureissa kentät ovat keskimäärin paria kertaluokkaa voimakkaampia. Lisäksi veturinkuljettaja viettää kenttien luona paljon suuremman ajan kuin perusautoilija. Edellämainituista huolimatta vain lievästi suurempaa ja epäjohdonmukaista esiintyvyyttä pidettiin satunnaisvaihteluna, joten en olisi huolissani sähköautoilijoista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt kyllä ihan sama juttu ole, kun vertailet jotain akuttomia 230V tai hituvirta komponentteja ja avotulta.

En tiedä sähköautojen paloriskin todellista todennäköisyyttä ja tuskin tietää vielä kovin moni muukaan. Varsinkin kun vertailua sotkee, että polttispuolella on seassa 20v ja vanhempiakin laitteita, eikä palo välttämättä ole polttomoottorijärjestelmästä, vaan sähkö komponenteista (esim. työkaverin bmw lähti laturista).

Se missä todellinen ero on, niin sähkö auton akku on todella veemäinen sammuttaa. Jos se palaa tienvarressa ja kaikki ehtii pois, niin ongelmana on vain pitkään kestävä soihtu. Mutta jos se syttyy rakennuksen lähellä (esim. kotilataus, autohallit, laivat, jne.), niin sammutus on monin verroin hankalampaa ja sivulliset vahingot massiivisemmat.

Tämäkin on myös alan sisällä todellista suurempi pelko, vähän faktaa asioista mikä lisää epävarmuutta, ja kuvitellaan että jokainen palanut sähköauto pitää hukuttaa altaaseen vaikka todellisuudessa ei näin ole. Tanskalaisethan eivät saaneet polttokokeissaan M3 akkua syttymään edes kokonaan, taas vanhempi akku paloi kokonaan. Todellisuudessa auton akkupalot hyvin harvinaisia ja Suomessa yhden käden sormilla laskettavissa. Enemmän pelottaa nämä lithium kiina vehkeet potkulaudat, hoverboardit ym. Mitä ladataan sisätiloissa.
 
Tämäkin on myös alan sisällä todellista suurempi pelko, vähän faktaa asioista mikä lisää epävarmuutta, ja kuvitellaan että jokainen palanut sähköauto pitää hukuttaa altaaseen vaikka todellisuudessa ei näin ole. Tanskalaisethan eivät saaneet polttokokeissaan M3 akkua syttymään edes kokonaan, taas vanhempi akku paloi kokonaan. Todellisuudessa auton akkupalot hyvin harvinaisia ja Suomessa yhden käden sormilla laskettavissa. Enemmän pelottaa nämä lithium kiina vehkeet potkulaudat, hoverboardit ym. Mitä ladataan sisätiloissa.
Tarkoitetaanko tässä Model 3:sta? Olikohan tämä "vanhempi" NCA kemiallinen ja uudempi LFP? Olisi mielenkiintoista nähdä ero LFP vs. NCA/NCM akkujen paloturvallisuuksissa.
 
Tarkoitetaanko tässä Model 3:sta? Olikohan tämä "vanhempi" NCA kemiallinen ja uudempi LFP? Olisi mielenkiintoista nähdä ero LFP vs. NCA/NCM akkujen paloturvallisuuksissa.
Tarkka akkukemia on vain yksi puoli tuossa(kin) asiassa. Varastoitu energia kemiasta riippumatta on toinen. Sopiva vika kun tulee niin se energia kyllä purkautuu lämmöksi ja auto palaa pois vaikka akkukemia olisi lyijyakku. Aivan sama ilmiö jos polttisauto palaa pois sähkövian takia. Lyijyakku ei pala vaikka mitä tekisit mutta lyijyakkuun kiinni kytketyt asiat voi kyllä palaa. Energia on vain tosi paljon vähemmän tyypillisessä lyijyakussa vs ajoakku.
 
Tässä olen laittamassa perheelle sähköautoa alle. Excel kertoi, ettei kalliimman sähköauton ostaminen olekaan niin paljon nykyistä autoilua kalliimpaa, kun kilsoja kertyy vuodessa >30t.

Itseä kiinnosti vähän ajettu id4, vaimo haluaa bZ4X:n. Teimme kompromissin ja näillä näkymin ollaan hankkimassa toyotaa, jos ei mieli kerkeä tässä parissa päivässä muuttumaan.
 
Tässä olen laittamassa perheelle sähköautoa alle. Excel kertoi, ettei kalliimman sähköauton ostaminen olekaan niin paljon nykyistä autoilua kalliimpaa, kun kilsoja kertyy vuodessa >30t.

Itseä kiinnosti vähän ajettu id4, vaimo haluaa bZ4X:n. Teimme kompromissin ja näillä näkymin ollaan hankkimassa toyotaa, jos ei mieli kerkeä tässä parissa päivässä muuttumaan.
Kannattaa varauta siihen että talvi range on aika heikko tuossa Toyotassa:
 
Kannattaa varauta siihen että talvi range on aika heikko tuossa Toyotassa:
Juu, noihin talviongelmiin olen henkisesti varautunut. Yleensä pörrätään 50km säteellä ja maakunnasta poistutaan talvella 1-2 kertaa, niin uskoisin voivani elää tuon kanssa.
 
Tässä olen laittamassa perheelle sähköautoa alle. Excel kertoi, ettei kalliimman sähköauton ostaminen olekaan niin paljon nykyistä autoilua kalliimpaa, kun kilsoja kertyy vuodessa >30t.

Itseä kiinnosti vähän ajettu id4, vaimo haluaa bZ4X:n. Teimme kompromissin ja näillä näkymin ollaan hankkimassa toyotaa, jos ei mieli kerkeä tässä parissa päivässä muuttumaan.
Kiinnostaisi, miksi juuri tuo Toyota? Vai onko edes mahdollista saada mitään järkiperusteluja kun "vaimo haluaa"? :D

Minulle kyseinen auto on ehkä kaikista tämän hetken sähköautoista se epäkiinnostavin. Eikä vähiten kylmän sään rangen takia, tanskalaisten testissä lämpötila ollut +4 enkä uskalla edes miettiä mitä sitten kun on kunnon pakkaset...
 
Juu, noihin talviongelmiin olen henkisesti varautunut. Yleensä pörrätään 50km säteellä ja maakunnasta poistutaan talvella 1-2 kertaa, niin uskoisin voivani elää tuon kanssa.
Toyota on varmasti ihan kelpo auto, mutta ominaisuuksinsa nähden kallis. Kilpailijoilta tulee sen verran paremmilla spekseillä autoja ulos että noiden arvo ottaa hittiä lähitulevaisuudessa. Vertaisin korealaisiin ja Nissan Ariyaan vielä ennen päätöstä, jos ei Tesla kiinnosta. Id.4 on saatavissa myös Skodan ja Audin kuorilla.
 
Kun suositus on ladata akku 80%, ni paljonkohan haittais jos näin viikonloppusin latais 90-100? Ko hitaallakin kerkeis hyvin latailee paneelien antamalla teholla. Sit arkena taas tavoite ois vaan se 80.

Riippuu valmistajasta mitä tuo 100% tarkoittaa. Osalla 100% voi olla oikeasti 80% ja osalla jotain aivan muuta. Mutta tuskin kerran viikossa 100% lataus on yhdellekkään aukulle suuri ongelma.
Ja joissakin suositellaan välillä lataamaan täyteen jonkun tasapainotuksen tms takia. Itse lataan aina 100% viikonloppuna paneeleista, kun akussa on 5kwh puskuri.
 
Tässä olen laittamassa perheelle sähköautoa alle. Excel kertoi, ettei kalliimman sähköauton ostaminen olekaan niin paljon nykyistä autoilua kalliimpaa, kun kilsoja kertyy vuodessa >30t.

Itseä kiinnosti vähän ajettu id4, vaimo haluaa bZ4X:n. Teimme kompromissin ja näillä näkymin ollaan hankkimassa toyotaa, jos ei mieli kerkeä tässä parissa päivässä muuttumaan.
Toyota tosiaan kovin surkea talvella. Jos ajoa tulee noinkin paljon niin uskoisin että tulee ongelmia talvella.

Oletko käynyt vaimon kanssa koeajamassa vaihtoehdot? Model Y, ID4, Enyaq, Ariya, Bz4x, MG. Sitten varmaan vielä jotain hyundaita ja kiaa?

Ei nyt varmaan ainakaan kannata sokkona tilata toyotaa jos ei ole mitään koeajanut.
 
Toyota toisaalta menee maavaran takia talvella muuten erinomaisesti. Itse harkitsisin sitä Subarun kanssa ihan tuon takia. Teslan vähän kovempi alusta vielä tekee kertaluokkaa epämiellyttävämmäksi jos/kun ollaan alueilla jossa sitä lunta kerääntyy nurkkiin ja tiet ovat vaihtelevammalla ylläpidolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom