Yleistä keskustelua sähköautoista

Mikä tuossa testissä nyt hiertää, testi siinä missä kaikki muutkin testit. Rauhallisesti ajelemalla saatu testitulos on yhtä validi kuin 140 km/h motarilla ajamalla tehty testikin. Molemmat kertoo tuloksen testissä vallinneissa olosuhteissa ja käytetyillä nopeuksilla.

Katsojalta vaaditaan molemmissa tapauksissa jonkinlaista aivotoimintaa hahmottamaan että miten eri olosuhteissa saadut tulokset korreloivat siihen omaan käytännön tarpeeseen.

Jep. Mä voin esimerkiksi kertoa faktana, että mun Model 3 LR:n kulutus on 15kwh/100km +/- 0,5kwh/100km jokaisella akullisella. Siitä voi sitten laskeskella rangen. Ajo on aina seka-ajoa ja ajan tavallisesti jonkin verran (10-20km/h) ylinopeutta maanteillä ja moottoriteillä joilla ei ole kameroita.

En käytä vakkaria kun maaseudulla hiljaisilla teillä ja kamerapätkillä, koska tykkään leikkiä kaasulla ja säädellä nopeutta fiilispohjalta/tien mukaan. En myöskään ikinä pyri ajamaan siten, että minimoisin kulutusta tai larppaa minkään muun kuin kabiinin lämpötilan kanssa (ikkunat sulaksi) ennen lähtöä himasta. Ajoin 100% samalla tavalla myös polttomoottorilla. Talvella toi kulutus on vähän isompi, mutta silti toi ympärivuotinen ka on 15 ja risat.
 
2. auton virkaa toimittanut 14 vuotiaaksi ehtinyt diesel Golf myytiin keväällä ja käytiin koeajamassa kaikki varteenotettavat käytetyt budjettiin sopivat vaihtoehdot.

i3 120Ah (i3s ajettu joskus 5v sitten)
Ioniq Electric 39kwh
Kona 64kwh
id.3 first edition
e-208
Leaf 40kwh

Zoe ajettiin myös 5v sitten ja ei lopulta ollut vaihtoehto vaikka tätä tarjosin edullisimpana riittävänä vaihtoehtona.

Model 3 SR Ruotsista olisi voinut olla venymisen rajoissa mutta takuun rajoilla olevaan maalivikaiseen en halunnut sekaantua etenkin kun tuo Golf mureni käsiin lopussa.

Hinta-laatusuhteelta ehkä 28kwh Ioniq olisi ollut käytetyistä paras tåhän käyttöön kun niitä alkaa saamaan 17k pyynnillä Ruotsista.

Oma valintani olisi ollut i3s Ruotsista (kotoa töihin ja kauppaan pk-seudulla -käyttö), mutta nyt ei oltu ostamassa autoa minulle. Vanhahtavasta trkniikasta huolimatta tuo tulee pysymään hauskana kulttiautona ja överi hiilikuitukori kestää kauan jos sitä ei kolhi.

Kaikki autot olivat ihan kivoja ja niissä oli puolensa, mutta kävimme sitten testaamassa mustan hevosen, eli MG4.

Se on noihin verrokkeihin nähden selvästi seuraavaa sukupolvea ominaisuuksiltaan (pl. M3). Erityisen vakuuttava oli ajomukavuus eli ns. ride quality. Ja se hinta. 7 vuoden takuu (btw. takuussa on merkittäviä reunaehtoja) vakuutti. Eilen tehtiin sopimus 51kwh LFP-akkuisen kaupasta ja se pitäisi olla meillä parin viikon päästä.

Olisihan se hienoa että länsimaiset automerkit pystyisivät kilpailemaan, mutta hintaero on julmettu. Toisaalta myös tuo diesel Golf oli melko p***a esitys huijauksineen, ruosteineen ja vikoineen, joten laitan VWlle mielellään puukkoa kylkiluiden väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman OT, millaista osuutta auton ulkonäkö ja sisustan ilme näyttelee teille autonhankinnassa ?

Vaikuttaa paljon. Auto on fiilisostos ja omaan silmään ruman näköiset vekottimet jäävät ihan suoraan pois laskuista. Mä en ole esimerkiksi elämässäni nähnyt yhtään SUV:ia, jonka kelpuuttaisin parkkipaikalleni. Niistä tulee jo lähtökohtaisesti mielikuva rääkyvistä pennuista takapenkillä ja munankuoresta vetokoukun jatkeena. Sen sijaan toi MG ja vaikka Cupra ovat mielestäni ihan asiallisen näköisiä pelejä ja kelpuuttaisin ulkonäön perusteella selvästi mielummin kuin yhtäkään sähkövolkkaria tai korealaista pl. Kia ev6 gt, joka on ihan asiallisen näköinen.
 
Mihin laskelmaan tämä oikein perustuu. MG4 Standard listahinta ruotsissa on 329 990 kruunua, joka tekee googlen mukaan euroina 28117 tämän päivän kurssilla.
Suomessa MG4 maksaa Hedinin hinnaston mukaan alkaen 27900e.

Eli valuuttakurssit huomioiden ruotsissa kalliimpaa uutena ostaessa.
Vähän aikaa sitten sieltä vielä sai luxyrun samaan hintaan kun täältä standardin. Ilmeisesti havaittu että menee kalliimmallakin?
 
Hieno auto pilattu rumilla etuvaloila ja kauhealla perällä. Yli 70 kilotontun autolta odottaisin tyylikkyyttä ja hienostuneisuutta. Mutta tälläisiähän nämä kaukoidän luomukset monesti ovat. Levottomia, etsivät omaa identitettiä.
 
Hieno auto pilattu rumilla etuvaloila ja kauhealla perällä.
Toi on aika pientä vrt. suurin osa sähköautoista, joissa on hieno yksittäinen osa pilattu sillä kaikella lopulla.

Se on sinänsä jopa aika hämmentävää, että vaikka jotkut Passat ja Avensis, jotka ovat ulkonäöltään täysin neutraaleja niin hyvässä kuin pahassakin, olisivat ihan kiistatta tän sähköskenen kärkeä mitä muotoiluun tulee. En tiedä mikä helvetti noita tämän hetken suunnittelijoita vaivaa. Jopa mersun eq:t ovat aika vammaisen näköisiä tekeleitä kun niitä pidempään ihmettelee, vaikka toki sähköautomaailman hienoimpiin kuuluvatkin. Taycan ainoa josta voi varauksettomasti sanoa sen olevan silkkaa pornoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä siinä on suuri syy omituisen näköisiin sähköautoihin, että esim Ford tekee tappiota reilut 30k$ per myyty sähköauto. On tietty houkutus tehdä vähemmän haluttavia weirdmobileja.

Harmi että Taycan ei näytä yhtään siltä Mission e konseptilta mitä markkinoitiin. Ja MB EQS vielä vähemmän prototyypiltään.

Ihmismieli on siten kumma että kun positiivisia ominaisuuksia alkaa liittämään johonkin niin muotoilukin kaunistuu. Inhosin i3a aluksi mutta on se niin perhanan hauska auto ja teknisesti spesiaali että johan se näyttääkin siltä... Sama kävi vaikkapa Cybertruckin suhteen.
 
Ymmärrän kyllä päätöksen, mutta kyllä ne Kiinaan lähettämäsi rahat aikanaan Ukrainaan, länteen ja mahdollisesti meille sataa ohjuksina alas.

Voisitko tämän ulinan jo viedä pois tästä ketjusta? Jos työn verotus olisi pienempää Suomessa, niin kenties täällä joku jaksaisi miettiä moraalisia ongelmia, nyt ei voisi vähempää kiinnostaa. Nyt mietitään rahapussia ja sähköautoja. Jälkimmäinen on se ketjun aihekin vielä.

Voit pohtia ostokäyttäytymistä vaikka kotimaan poliitikassa, sopii sinne paremmin. Tai kertoa työttömien ketjussa kuinka heidän laiskottelunsa aiheuttaa meille ostokiinnostuksen kiinalaisiin sähköautoihin kun ostovoimamme on heikko. Kumpikin osuu enemmän aiheeseen siellä.
 
Toi Cybertruckin ulkonäkö edustaa kaikkea sitä mikä nykyautoissa on pielessä. Ruminta paskaa ikinä missään.
Ymmärrän täysin, pidin sitä huonona pilana ennen kuin perehdyin. Siinä "viehättää" se ettei se olekaan "muotoiltu". Ulkopinta palvelee lähes yksinomaan toiminnallisuutta.

Jos odotukset kohtaavat niin se on lähes täydellinen mökkireissuauto.
 
Harmi että Taycan ei näytä yhtään siltä Mission e konseptilta mitä markkinoitiin. Ja MB EQS vielä vähemmän prototyypiltään.
Kyllä omasta mielestä taycani on yllättävän lähellä mission e konseptista tuotantoon, harvemminhan ne noin lähelle visiosta tuotantomalliksi etenee.
 
porsche-mission-e-102-1528474104.jpg
vs.
porsche-taycan-my20-index-1.png

Näköä on mutta kyllä tuo on aika arkiseksi siloteltu. Mittasuhteet ovat erilaiset.
 
On kyllä melkoinen määrä tehty Teslaan korjauksia. Tuo sähkömoottoreiden uusiminen vähän ihmetyttää.

Esim. Teollisuuden sähkömoottorit kestävät helposti 50-100tuhatta tuntia. Roboteissa ja kompressoreissa ainakin olen nähnyt tuollaisia tunteja.

Teslan moottori pyörii melkein 20k rpm ja siinä on useampiportainen alennusvaihde perässä
 
Teslan moottori pyörii melkein 20k rpm ja siinä on useampiportainen alennusvaihde perässä

Yksivaihteisena autona moottori tuskin käy lähelläkään 20k lukemaa. Tämän speksin mukaan suurin vääntö on 0-5100 rpm, mikä on normaalin oikosulkumoottorin lukemissa ja luultavasti käytössä yleisimmissä liikennenopeuksissa.

Jos heittää keskinopeudeksi 60 km/h, niin oikosulkumoottori kestää vain 3000 tuntia. On se vähän, kun moni varmaan odottaa 180 tkm ajetun auton kestävän vielä pitkään.
 
MG4. Se on noihin verrokkeihin nähden selvästi seuraavaa sukupolvea ominaisuuksiltaan (pl. M3). Erityisen vakuuttava oli ajomukavuus eli ns. ride quality. Ja se hinta. 7 vuoden takuu (btw. takuussa on merkittäviä reunaehtoja) vakuutti. Eilen tehtiin sopimus 51kwh LFP-akkuisen kaupasta ja se pitäisi olla meillä parin viikon päästä.

Olisihan se hienoa että länsimaiset automerkit pystyisivät kilpailemaan, mutta hintaero on julmettu. Toisaalta myös tuo diesel Golf oli melko p***a esitys huijauksineen, ruosteineen ja vikoineen, joten laitan VWlle mielellään puukkoa kylkiluiden väliin.
Teslassahan on tuo asiakaspalvelu ruuhkautunut. MG varmasti tosi monille vieras merkki. Ilmeisesti vähän kuin Tesla, eli valmistaa vain sähköautoja? Myyntipisteitäkään ei ole MG:llä ihan joka paikassa.

Teslassahan ei saa tingittyä auton hinnasta. Mites lähteekö MG:stä vielä hintaa pois? Eli millaisia MG:n myyjät ovat?

Jossain myös luki, että MG:n halpa hinta vaikuttaa jo käytettyjenkin autojen hintatasoon. Joka on ihan kiva juttu, vaikka ei juuri MG:tä sitten ostaisikaan itselle.

Teslahan myy autot netin kautta. MG ilmeisesti ei, koska ei löytänyt nettisivuja :) Voi kyllä olla käyttäjässäkin vikaa ja nettisivut ehkä jossain on?
 
Yksivaihteisena autona moottori tuskin käy lähelläkään 20k lukemaa. Tämän speksin mukaan suurin vääntö on 0-5100 rpm, mikä on normaalin oikosulkumoottorin lukemissa ja luultavasti käytössä yleisimmissä liikennenopeuksissa.

Jos heittää keskinopeudeksi 60 km/h, niin oikosulkumoottori kestää vain 3000 tuntia. On se vähän, kun moni varmaan odottaa 180 tkm ajetun auton kestävän vielä pitkään.
Se alennusvaihteen kokonaisvälityssuhde on 9,73:1 josta esimerkkinä ässän isomman drive unitin moottorin maksiminopeudella 16 krpm saa vetoakselille 1644 rpm joka tarkoittaa 235/40R19 renkaalla n. 210km/h maksiminopeutta.

60 km/h 4600rpm
80 km/h 6100rpm
100 km/h 7600rpm
120 km/h 9100rpm

Plaidissa moottorin maksiminopeus on muuten sitten 23300rpm. Jos katsoo verrokiksi teollisuudesta yleisimpiä oikosulkumoottoreita vastaavilla tehoilla niin tyypilliset kierrosluvut on 1000rpm ja 1500rpm

Moottori vasemmalle ja vetoakseli oikealla

1691066366230.png
 
Toi Cybertruckin ulkonäkö edustaa kaikkea sitä mikä nykyautoissa on pielessä. Ruminta paskaa ikinä missään.

Monet on maut, mun mielestä taas Cybertruck on ihan saatanan hienon näköinen. Ostaisin heti jos ois vitusti rahaa (ja kuorma-autokortti)[ja auto tulisi joskus oikeasti myyntiin]. :D

Monet myös haukkuu Model Y:tä, mutta mun mielestä se on ihan ok. En nyt hienoksi kehuisi, mutta en kyllä toisaalta rumaksikaan.
 
MG:llä on kyllä vielä matkaa, kun autossa on ilmeisesti pakolliset vuosittaiset huollot, että 7 vuoden takuu pysyy voimassa. Mutta sitten noita huoltopisteitä olisi vain muutama?

Hieman siis uuden valmistajan, eli Teslan tyyliin. Teslassa vaan lyhyempi takuu ja ei ole pakko huoltaa sitä ollenkaan.

Mietin vaan että järkevöittää hieman jo nyt käytettyjen sähköautojen markkinoita, kun on yksi merkki lisää. Kiinalainen, joo, mutta kovasti näkee niitä Volvojakin, eikä haittaa mitään. Lisäksi ei MG vielä ainakaan näytä aivan täydellinen silti olevan, eli parannettavaa kyllä vielä riittää. Esim. nappuloiden/näytön toiminta.

Monet on maut, mun mielestä taas Cybertruck on ihan saatanan hienon näköinen. Ostaisin heti jos ois vitusti rahaa (ja kuorma-autokortti)[ja auto tulisi joskus oikeasti myyntiin]. :D

Monet myös haukkuu Model Y:tä, mutta mun mielestä se on ihan ok. En nyt hienoksi kehuisi, mutta en kyllä toisaalta rumaksikaan.
Cybertruck ei tule tänne, mutta ei se hirmu käytännöllinenkään ehkä ole :) Muotoilultaan poikkeava kyllä. Lisäksi hinnoissa varmaan joku virhe ehkä, kun ei tainnut olla hirmu kallis?
 
Noista sähkömoottoreista se että Yaskawan robottien servot (käytän hitsausrobottia työssä) kestäneet kaikki vaihtamatta ja tunnit noin 20-60 tuhatta meidän roboteissa. Osa roboteista hitsaa vielä "levittämällä" eli robotti nytkyttää jatkuvasti edestakaisin.

Kuormat ei ole isoja mutta luulisi servojen ja pulssianturien olevan kuitenkin kovilla. Vanhin on mallia 2009. Vaihteistoja on vaihdettu muutamaan tarkkuuden takia. Esim. Harmonic tarkkuus alkaa kärsiä kun tunteja noin30-40 tuhatta mutta siltikin puhutaan kosmeettisesta asiasta.

Anteeksi asian sivusta mutta kuitenkin. :kippis:
 
MG:llä on kyllä vielä matkaa, kun autossa on ilmeisesti pakolliset vuosittaiset huollot, että 7 vuoden takuu pysyy voimassa. Mutta sitten noita huoltopisteitä olisi vain muutama?

Hieman siis uuden valmistajan, eli Teslan tyyliin. Teslassa vaan lyhyempi takuu ja ei ole pakko huoltaa sitä ollenkaan.

Mietin vaan että järkevöittää hieman jo nyt käytettyjen sähköautojen markkinoita, kun on yksi merkki lisää. Kiinalainen, joo, mutta kovasti näkee niitä Volvojakin, eikä haittaa mitään. Lisäksi ei MG vielä ainakaan näytä aivan täydellinen silti olevan, eli parannettavaa kyllä vielä riittää. Esim. nappuloiden/näytön toiminta.

Cybertruck ei tule tänne, mutta ei se hirmu käytännöllinenkään ehkä ole :) Muotoilultaan poikkeava kyllä. Lisäksi hinnoissa varmaan joku virhe ehkä, kun ei tainnut olla hirmu kallis?

Eipä noi sähköautot tarvi huoltoa kuin kerran kahteen vuoteen...

Cybertruckista, eikös täällä foorumillakin jotkut jo varanneet sellaisen niin miksi ei saisi?
 
Eipä noi sähköautot tarvi huoltoa kuin kerran kahteen vuoteen...

Cybertruckista, eikös täällä foorumillakin jotkut jo varanneet sellaisen niin miksi ei saisi?
Ilmeisesti ei olisi riittävän turvallinen?

"Turvallisuussyistä Euroopan ainakin toistaiseksi väliin jättävä Cybertruck on saanut nyt yhteensä 1,9 miljoonaa ennakkovarausta. Teoriassa, jos kaikki varaukset muuttuisivat tilauksiksi, jonon hännillä olevat saisivat autonsa noin vuonna 2029."
 
"Turvallisuussyistä Euroopan ainakin toistaiseksi väliin jättävä Cybertruck on saanut nyt yhteensä 1,9 miljoonaa ennakkovarausta. Teoriassa, jos kaikki varaukset muuttuisivat tilauksiksi, jonon hännillä olevat saisivat autonsa noin vuonna 2029."
Toisaalla oli aika hyvin perusteltua spekulointia että nimenomaan jalankulkijoiden turvallisuusmääräyksiä tämä ei helposti voisi täyttää. Liian kova ja liian kulmikas.

Jenkeissä tesla pystyy kikkailemaan lainsäädännöllä mutta euroopassa ei ole samaa mahdollisuutta.

The reason why it can be sold in the United States and not in Europe is because in that country it has the category of light truck. In addition, in the US the manufacturers of this type of vehicle have the option to self-certify. That is, they themselves decide what can circulate or not. In Europe, the local authorities of each country are the ones that participate in the homologation process.
 
Se alennusvaihteen kokonaisvälityssuhde on 9,73:1 josta esimerkkinä ässän isomman drive unitin moottorin maksiminopeudella 16 krpm saa vetoakselille 1644 rpm joka tarkoittaa 235/40R19 renkaalla n. 210km/h maksiminopeutta.

Googlettelin muita sivuja aiheesta, niin alkuperäinen moottori olisi kestänyt 778 tkm ja muut 200 tkm.
Sitä mitä niissä hajosi, ei mainita mutta iso hajonta kyllä. Pakko olla tehtaan heikkoa laadunvalvontaa.

Ja kun tämä Hansjörg on ajanut autoa säästäen, moottoriteilläkin max 120 km/h, niin ollaan vielä alle puolet maksimista.

Muok. Tuo moottoritienopeuskin lienee vain hetkellinen, keskinopeus luultavasti puolet, joten ka-kierrokset 1/4 maksimista. Ei pitäisi olla laakereille paha rasti ollenkaan. Jos ongelma ei ole laatuvaihtelu, niin Tesla tietoisesti säästänyt kustannuksia ja uudemmat moottorit tehty heikommiksi ja halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Googlettelin muita sivuja aiheesta, niin alkuperäinen moottori olisi kestänyt 778 tkm ja muut 200 tkm.
Sitä mitä niissä hajosi, ei mainita mutta iso hajonta kyllä. Pakko olla tehtaan heikkoa laadunvalvontaa.

Ja kun tämä Hansjörg on ajanut autoa säästäen, kun moottoriteilläkin max 120 km/h, niin ollaan vielä alle puolet maksimista.
Silti ollaan kierrosluvussa aivan eri tuhatluvuilla vrt ne "ikuisuuksia" kestävät teollisuusmoottorit.

Ja moottorin laakeriongelmiahan on nyt muillakin aivan vaivaksi asti, esim tuoreeltaan Ioniqeissa:
 
Olisihan se hienoa että länsimaiset automerkit pystyisivät kilpailemaan, mutta hintaero on julmettu. Toisaalta myös tuo diesel Golf oli melko p***a esitys huijauksineen, ruosteineen ja vikoineen, joten laitan VWlle mielellään puukkoa kylkiluiden väliin.
Facebookin keskustelua hieman luin. MG:llä ei ole vielä viralista maahantuojaa. Mutta epäilivät, että tuokin pieni puute korjaantuu talven aikana.


Ja sähkiksissä on tainut olla hieman niukkaa tuo yleinen saatavuus, niin MG uutena merkkinä vähän lisäisi valikoimaa. FB puolella autoista kyllä tykättiin. Ei nyt mikään aivan täydellinen, mutta kun huomioi hinnan, niin on hyvä.

Jostain neliveto MG:stä löytyi sellainen "buki" tai ominaisuus, että neliveto ei ole päällä peruutettaessa. On siis huono peruuttaa pihasta pois :)
 
Tuli ilmeisesti MGr bongattua tänään kirkkaan oranssina takaapäin, kaikennäköisiä spoilereita siellä oli kaksin kappalein katolla ja kolmas lintulauta vielä alareunassa. Ja edellisviikolla tuli ja ilmeisesti joku MG myös vastaan, keula oli tuossa kuin keulakolarissa olleella polestarissa.
 
Facebookin keskustelua hieman luin. MG:llä ei ole vielä viralista maahantuojaa. Mutta epäilivät, että tuokin pieni puute korjaantuu talven aikana.


Ja sähkiksissä on tainut olla hieman niukkaa tuo yleinen saatavuus, niin MG uutena merkkinä vähän lisäisi valikoimaa. FB puolella autoista kyllä tykättiin. Ei nyt mikään aivan täydellinen, mutta kun huomioi hinnan, niin on hyvä.

Jostain neliveto MG:stä löytyi sellainen "buki" tai ominaisuus, että neliveto ei ole päällä peruutettaessa. On siis huono peruuttaa pihasta pois :)
MG4:stä on briteistä ja Norjasta paljon hyviä kokemuksia käyttäjiltä ja koeajajilta. Mm. Björn Nylandin youtube-kanavan huomiot menevät aika lailla omieni kanssa yksiin. Pitkän aikavälin laatu selviää myöhemmin, mutta esim talviominaisuuksissa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.

Muut MG mallit pohjautuvat polttomoottoriautoihin ja ovat speksien puolesta pykälää heikompia sähköautoina.

En usko että tuo maahantuontiasia on muuta kuin tekninen yksityiskohta. Takana on Hedin eli entinen Laakkonen. Jos tuon kokoluokan / tyypin autoa harkitsee niin suosittelen koeajoa. Odotukset kun kalibroi hinnalla ja vertaamalla käytettyihin saman hintaluokan sähköautoihin niin saattaa yllättyä positiivisesti.

Itse kävin tyyppäämässä samalla viikolla Model S Plaidin ja se vastaavasti alitti korkealle laitetut odotukset, joten kaikkihan on kiinni siitä mitä odottaa.
 
Voisi kyllä kuvitella, että näissä uusissa kiinanmerkeissä (MG on sellainen myös) tulee jälleenmyyntiarvo olemaan jotain surkean ja sadistisen paskan väliltä.
Ei mitään brändiarvoa ja porukka uutenakin hieman karsastaa kun ovat jotain kiinalaisia.

Omasta mielestäni tuo mg4 yli 30k hinta on erittäin paljon jostain ihan random vekottimesta mistä ei ole oikeastaan mitään tietoa ja maahantuontikin hieman epämääräisellä pohjalla (jos ei lyökään läpi suomessa niin hedinhän lopettaa sen ja se on sitten voi voi ja lähin korjaamo tukholmassa).
30k on mielestäni paljon rahaa ihan tunnetunkin valmistajan hyväksi todetusta vehkeestä.

Voi kyllä olla, että olen ajatuksillani vähemmistönä ja hinta ratkaisee merkin myydessä erittäin hyvin.
 
Vuosiahan tuota on jo briteissä myyty ja kestävyyden kanssa ihan positiivisia kokemuksia (ja siellä on kehityskeskus), että ei se nyt ihan perus kiinabrändi ole vaikka toki omistus on siellä (ja brändi on lähinnä vain ostettu, joten toki en sitten tiedä onko sillä mitään tekemistä tuon vanhan firman kanssa sinällään).
 
Meneehän tuo Volvokin kaupaksi, pykälä kerrallaan vaan kiinalaisempaa autoa hivuttelemalla totutellaan länsiostajat. Volvo EX30 taitaa olla jo täysin kiina-auto? En usko, että MG merkkinä aiheuttaa ongelmia.

Tokikin Volvo on Suomessa ihan eri asemassa, kuin MG, mutta tuskin tässä se kiinalaisuus lopulta on se ongelma.
 
Esim. 5 vuotta vanhana jos olet vaihtamassa autoa niin MG4ssä on 2 vuotta takuuta jäljellä. Luulisi että saa myytyä.

Id.3 jota koeajoimme oli 3 vuotta vanha, 70+ tkm ajettu ja hintapyynti oli enemmän kuin tuo kalliimpi MG4. Takuista en tiedä.

Luulen kyllä että noiden ominaisuuksiltaan vanhempien autojen hinnat tässä ovat tulossa alaspäin.

Ennakkoluuloja riittänee pitkään mutta sehän tarkoittaa että ennakkoluulottomat ehtivät hyötyä ensin.
 
Esim. 5 vuotta vanhana jos olet vaihtamassa autoa niin MG4ssä on 2 vuotta takuuta jäljellä. Luulisi että saa myytyä.

Id.3 jota koeajoimme oli 3 vuotta vanha, 70+ tkm ajettu ja hintapyynti oli enemmän kuin tuo kalliimpi MG4. Takuista en tiedä.

Luulen kyllä että noiden ominaisuuksiltaan vanhempien autojen hinnat tässä ovat tulossa alaspäin.

Ennakkoluuloja riittänee pitkään mutta sehän tarkoittaa että ennakkoluulottomat ehtivät hyötyä ensin.
Varsin rajattu näyttäisi takuu olevan, ei tosiaankaan mikään täystakuu. Ei esimerkiksi kuulu 3v jälkeen ajoavustimet eikä infotainmentit joiden korjaaminen on tunnetusti ihanan halpaa. Lisäksi ei kuulu convenience systems mitä se tarkoittaakaan.

Esimerkkinä bmw 5v jatko takuuseen itsellä edellisessä meni ratin cruisen kulunut rullavipu mikä oli kuluneisuuden takia epämiellyttävä käyttää, ei mitään ulinaa tullut meneekö takuuseen vai ei. Toisin sanoen mitään ei ollut rajattu takuun ulkopuolelle.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Facebookin keskustelua hieman luin. MG:llä ei ole vielä viralista maahantuojaa. Mutta epäilivät, että tuokin pieni puute korjaantuu talven aikana.


Ja sähkiksissä on tainut olla hieman niukkaa tuo yleinen saatavuus, niin MG uutena merkkinä vähän lisäisi valikoimaa. FB puolella autoista kyllä tykättiin. Ei nyt mikään aivan täydellinen, mutta kun huomioi hinnan, niin on hyvä.

Jostain neliveto MG:stä löytyi sellainen "buki" tai ominaisuus, että neliveto ei ole päällä peruutettaessa. On siis huono peruuttaa pihasta pois :)

Siinä moottorin jutussa jonka joku tännekin jo linkkasi, taidettiin mainita Suomen MG vastaavan olevan Hedin Automotive.
Sehän on ostanut esim Delta auton jonka tarjoamaan MG voisi sopia.
 
Siinä moottorin jutussa jonka joku tännekin jo linkkasi, taidettiin mainita Suomen MG vastaavan olevan Hedin Automotive.
Sehän on ostanut esim Delta auton jonka tarjoamaan MG voisi sopia.

Kyllä vain.
Pk-Seudulla on MG showroomi ja käsittääkseni myös tällä hetkellä ainut huolto.
Huollon on tarkoitus levitä muihin Hedinin pisteihin kun koulutukset yms valmiita.
 
Noista sähkömoottoreista se että Yaskawan robottien servot (käytän hitsausrobottia työssä) kestäneet kaikki vaihtamatta ja tunnit noin 20-60 tuhatta meidän roboteissa. Osa roboteista hitsaa vielä "levittämällä" eli robotti nytkyttää jatkuvasti edestakaisin.

Kuormat ei ole isoja mutta luulisi servojen ja pulssianturien olevan kuitenkin kovilla. Vanhin on mallia 2009. Vaihteistoja on vaihdettu muutamaan tarkkuuden takia. Esim. Harmonic tarkkuus alkaa kärsiä kun tunteja noin30-40 tuhatta mutta siltikin puhutaan kosmeettisesta asiasta.

Anteeksi asian sivusta mutta kuitenkin. :kippis:
Laakerit akselista noista hajoaa, tai vaihde. En muista 20v ajalta että olisi yhtään moottoria hajonnut. On kyllä äärimmäisen kestäviä nuo teollisuus servot.
Ja noita on koneissa kiinni se reilu 100kpl.
 
Varsin rajattu näyttäisi takuu olevan, ei tosiaankaan mikään täystakuu. Ei esimerkiksi kuulu 3v jälkeen ajoavustimet eikä infotainmentit joiden korjaaminen on tunnetusti ihanan halpaa. Lisäksi ei kuulu convenience systems mitä se tarkoittaakaan.

Esimerkkinä bmw 5v jatko takuuseen itsellä edellisessä meni ratin cruisen kulunut rullavipu mikä oli kuluneisuuden takia epämiellyttävä käyttää, ei mitään ulinaa tullut meneekö takuuseen vai ei. Toisin sanoen mitään ei ollut rajattu takuun ulkopuolelle.
BMW onkin ainut auto josta olen korjauttanut takuuaikana pikkuvikoja.

Ei kelpaa esimerkkinä paremmasta systeemistä, että joutuu maksamaan lisää takuusta, jotta voi korjauttaa jotain minkä ei pitäisi hajota ennen paalauskonetta.
 
Tulipa eilen pitkästä aikaa käytyä ajamassa pidempi maantielenkki firman Peugeot 3008 1.2 puretech 130 polttiksella jossa automaattiloota.
Ensimmäisen ohituksen kohdalla kun piti ohittaa 100 alueella 85 vauhtia körötteleviä, iski oikein yllätyksenä kunnolla miten laiskoja nuo peruspolttikset olikaan. Kaupungissa ei juurikaan huomannut eroa mutta tuossa ohituksessa tuntui että moottori alkoi vaan huutaa hirveästi eikä oikein minkäänlaista muutosta nopeudessa tapahtunut, ennenkuin viiveellä ja siltikin hitaasti. Tuntui että ei tapahdu oikein mitään vaikka pedaali on lattiassa ja moottori huutaa kuin syötävä.

Äkkiä sitä vissiin tottuu sähköauton nopeampaan reagointiin. Vaikka tuo oma Enyaq on vaan karvakakki takaveto, joka painaa sen yli 2000kg ja tehoa on vaan joku 200hp. Eli paperilla varmaan teho/painosuhde jossain samassa luokassa tuon Peugeotin kanssa. Ei siis millään mittapuulla nopeaksi miellettävä tuo Enyaqkaan, ainakaan paperilla.

Joskus kun on ollut keskustelua siitä kun sähköautot ajaa alinopeutta. Täälläpäin huomannut että nykyään saa jatkuvasti ohitella alinopeutta ajavia polttomoottoriautoja. Ajetaan 100 alueella sitä 85-90 nopeutta, ylämäkiin jopa alle 80.
Yhtään sähköautoa ei ole tarvinnut ohittaa, ainoastaan polttiksia.
 
Ensimmäisen ohituksen kohdalla kun piti ohittaa 100 alueella 85 vauhtia körötteleviä, iski oikein yllätyksenä kunnolla miten laiskoja nuo peruspolttikset olikaan
Kyllähän tuon kombon pitääkin olla laiska :) Suurin osa olemattomasta väännöstäkin on jäännyt eduskuntaan.

Joskus kun on ollut keskustelua siitä kun sähköautot ajaa alinopeutta. Täälläpäin huomannut että nykyään saa jatkuvasti ohitella alinopeutta ajavia polttomoottoriautoja. Ajetaan 100 alueella sitä 85-90 nopeutta, ylämäkiin jopa alle 80.
Yhtään sähköautoa ei ole tarvinnut ohittaa, ainoastaan polttiksia.
Asiat näkee juuri niinkuin haluaa. Hyvä muistaa myös aina näissä "havainnoissa" että suomen autokannasta on edelleen 97 % polttiksia.
 
Mä olen näissä ohituksissa huomannut sen että aina kun vastaan tulee hidasteleva Tesla nousee itselle hymy kasvoille ja talla pohjassa painan Hynyn dieselillä ohi.

Jostain syystä muistan näitä useita (ainakin viisi ohitusta tämän vuoden aikana) mutta en myönnä että muistaisin yhdenkään Teslan ohittaneet minua. En edes Norjan reissulta.

Kai se ihmismieli vaan on jotenkin valikoiva. :hmm: :btooth:
 
Kattava juttu kiinalaisita sähköautoista teknarissa

Meille kelpaa kiinalainen
Vapise Volkswagen, reipastu Renault! Kaikki keinot ovat käytössä, kun kiinalaiset myyvät sähköautojaan Eurooppaan.


mm. 30 KEUR Dolpin BYD tulee syksyllä
 
Viimeksi muokattu:
Motarilla välillä tulee ohitettua Tesloja ym. sähköautoja pikkuvolvolla, kun säästömielessä varmaan ajelevat satasta. Tosin ei sitä itsekään aina tule ajettua suurinta sallittua nopeutta kun bensaa kuluu niin helvetisti. Jostain syystä erityisesti saksalaisten premium-merkkien kuskeilla tuntui menevän tunteisiin, kun vanhalla Toyota Starletilla painelin heidän ohi, kun itse ensin ajavat 5-10km/h alinopeutta edessä.

Sähköautojen ulkonäköön liittyen, kyllä sillä ainakin jonkin verran itselle merkitystä on. Muutenhan olisi voinut napata esimerkiksi jonkun käytetyn Konan alle, mutta useita kymppejä maksaessa toivoo ulkonäönkin miellyttävän. EX30 on omasta mielestä pirun hyvännäköinen, joskin takaa vähän tylsä. C30:lla ajaessa on tosin turha valittaa auton takapuolen ulkonäöstä, siihen verrattuna EX30 on askel parempaan suuntaan. :D
 
mm. 30 KEUR Dolpin BYD tulee syksyllä

Stellantis ja VW tavoittelevat 25 k€ autoa, Tesla 23 k€ (2025?). Hyvä suunta mutta alaspäin saa tulla.

Ihme, ettei kukaan valmistaja saa aikaan viimeisen päälle karvalakki-sähkistä. Kaikki mukavuudet pois, rangea muutama sata km ja hinta niin alas kuin mahdollista. 30 k€ on liikaa jostain työmatka-autosta.

Miksei vastaavia saada Eurooppaan: Alle 10 000 euron sähköautot tulevat - kiinalaisvalmistaja tähyää Eurooppaan
 
Viimeksi muokattu:
En usko että tuo maahantuontiasia on muuta kuin tekninen yksityiskohta. Takana on Hedin eli entinen Laakkonen. Jos tuon kokoluokan / tyypin autoa harkitsee niin suosittelen koeajoa. Odotukset kun kalibroi hinnalla ja vertaamalla käytettyihin saman hintaluokan sähköautoihin niin saattaa yllättyä positiivisesti.

Kuuntelin sähköautomiehet podcastin jakson näistä ja siinä avasivat kuviota. Maahantuonti järkättiin lähtöön Ruotsin Hedinin kautta, koska sillä keinoin säästivät useita kuukausia aikaa ja saivat autot jo kesäksi suomeen myyntiin.
 
Kattava juttu kiinalaisita sähköautoista teknarissa




mm. 30 KEUR Dolpin BYD tulee syksyllä
Artikkeli pitkältä BYD Suomen maahantuonnin johtajan tykitystä edustamansa merkin kuviosa.

Hakee kilpailueuta sillä että tuovat autoja eurooppaan (Hollanti, Norja) varastoon , josta sitten nopeampi toimittaa jakelijoille.
Ei tehdä asiakkaan tilauksenmukaan, lisä/valinnaisvarustelista minimaalinen, jolloin varastointi onnistuu.

Sitten jutussa yleisempää, saksassa 90 täyssähkäautosta kiinalaisia on 15, joiden markkinaosuus 3,7%, en ihan varma mitkä lasketaan kiinalaisiksi.
Norjassa BYD markkinaosuus 1,5%

_Saksalainen_ autoalan analyytikko arvioi että heikot brändit kuten Peugeot, Renault on heikolla kiinalaisiin, mutta vahvat Saksalaiset voivat brändillää pärjätä paremmin.

Artikkellissa toisteltiin sitä että halpojasähköautoja on tulossa, sinne 25 000€ ja alle luokkaan, vähän länsimarkit puhuneet vuodes 2025.

Tuossa artikkellisa BYD edustaja ei tainnut asiasta puhua, mutta aihetta käisitelty ketjussa aiemmin, ne autot jotka maksaa kiinassa verotta reilun kymppitonnin, kirivät rahdin, tullien ja verojen jälkeen parinkympin pintaan.

Artikkellissa oli sitten juttua kiinan sähköautopolitiikasta, kuinka sitä on tuettu kymmenillä miljardeilla toistakymmentävuotta, ei taidettu erikseen mainita, mutta eurooppalaiset konsernit sen ajan puuhasteli ihan muita.
 
Stellantis ja VW tavoittelevat 25 k€ autoa, Tesla 23 k€ (2025?). Hyvä suunta mutta alaspäin saa tulla.

Ihme, ettei kukaan valmistaja saa aikaan viimeisen päälle karvalakki-sähkistä. Kaikki mukavuudet pois, rangea muutama sata km ja hinta niin alas kuin mahdollista. 30 k€ on liikaa jostain työmatka-autosta.

Miksei vastaavia saada Eurooppaan: Alle 10 000 euron sähköautot tulevat - kiinalaisvalmistaja tähyää Eurooppaan
https://tekniikanmaailma.fi/kiinass...ayttaa-hyvin-tutulta-hinta-alle-10-000-euroa/
Tulee mieleen citikan sähkömopoauto muutaman vuoden takaa.

Valmistajat viestivät että sähköauton kustannukset alittaa polttiksen muutamanvuoden sisään.

Sitä ennen sillä vaikea kilpailla kannattavasti halppis poltistenkanssa, ja vaikka jokin 50km ajomatka yhdellä latauksella riittäisi monelle kaupunki autoon, niin onko asiakkaat olleet siihen valmiita, jos se auto maksaa sen polttiksen verran ja ylikin.

No ei tuo valmistuksen hinta ole ainoa juttu, citikan halpa mopoauto uutisen mukaan tuli sen takia että valmistaja sai konsernin kesimääräisiä päästöjä alas. eli laski että se halvempaa tehdä noin.

Jos miettii Daciaa, niin ilmeisesti sen yksi kustannusten leikkaus konsti on se että käytetään vanhaa koeteltua tekniikkaa, europpalaisilla valmistajilla sitä vanhaa koeteltua tekniikka ei ole, vielä. Kyllä se sähkis Dacia sieltä tulee.

Ja komponetti ym haasteiden takia eurooppalaisilal sähkisvalmistajilla on suuria toimitusvaikeuksia, eli kaikki meni mitä sai myytyä ja osa alkoi matkimaan Teslaa jälkikäteen, eli lähti sieltä isommasta pääsät.

Ja tuossa se että sähkimaksaa kiinassa sen 13 000 euroissa, niin eurooppaan rahdattuna ja asiakkaalle myydessa, yhden maahantuoja mukaan ollaa siellä parinkympin pintaan veroineen.
 
Monet on maut, mun mielestä taas Cybertruck on ihan saatanan hienon näköinen. Ostaisin heti jos ois vitusti rahaa (ja kuorma-autokortti)[ja auto tulisi joskus oikeasti myyntiin]. :D

Monet myös haukkuu Model Y:tä, mutta mun mielestä se on ihan ok. En nyt hienoksi kehuisi, mutta en kyllä toisaalta rumaksikaan.
Sama, jos olisin miljonääri niin ostaisin Cybertruckin ihan vaan huvikseni. En nyt tuollaista autoa mihinkään tarvitse, eikä sitä täällä varmaan koskaan edes myydä, mutta voisi ostaa kakkoskodin amerikasta ja sinne Cybertruckin.

Model Y omasta mielestäni kanssa todella hieno auto. En ymmärrä kun monet sitä haukkuu.
 
Onneksi markkinataloudessa saa ostaa minkälaisia autoja haluaa. (maanosasta riippuen) :tup:
 
Tuli ilmeisesti MGr bongattua tänään kirkkaan oranssina takaapäin, kaikennäköisiä spoilereita siellä oli kaksin kappalein katolla ja kolmas lintulauta vielä alareunassa. Ja edellisviikolla tuli ja ilmeisesti joku MG myös vastaan, keula oli tuossa kuin keulakolarissa olleella polestarissa.

Olikohan tämä videon auto, ensimmäinen Suomessa? Näyttää että video on kuvattu Naantalissa..

 
Ihme, ettei kukaan valmistaja saa aikaan viimeisen päälle karvalakki-sähkistä. Kaikki mukavuudet pois, rangea muutama sata km ja hinta niin alas kuin mahdollista. 30 k€ on liikaa jostain työmatka-autosta.
VAG:n tripletti (eUp, Citigo, Mii) oli aikalailla tällainen ja kysyntääkin oli paljon. Mutta Volkkari ei näitä halunnut toimittaa, koska ilmeisesti kuitenkin valmistus oli kuitenkin liian kallista myyntihintaan nähden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom