Euroopan unioni on päättänyt, että vuonna 2024 ei enää saa myydä uusia autoja ilman älykkäitä nopeusavustimia. Taustalla on liikenneturvallisuuden parantaminen.
www.is.fi
Tosiaan 2024 heinäkuusta eteenpäin ei saa enää myydä uutena mitään autoja mistä puuttuu älykäs nopeusavustin eli ISA. Oli se sitten täysin uusi malli tai vanhojen kasvojenkohotusta. Hiukan ärsyttää, jos joskus tässä vielä uuden auton ostaa niin joutuu tuollaisen kanssa leikkimään. Muistan aikoinaan kun Start&Stop tuli polttiksiin, ja voi sitä riemunpäivää kun sen sai ohjelmoitua niin että auto muisti asetuksen, ei tarvinnut jokaisen käynnistyksen jälkeen painaa pois päältä.
Ioniq 6:ssa taitaa olla tämä ISA kun on sen verta tuore malli? Onkohan millainen valikkorumba laittaa pois päältä?
Tuo artikkeli kertoo tulossa olevasta direktiivistä (?) kovin ylimalkaisesti, vaikka se on tulossa pakolliseksi jo ensi vuonna. Kuka taho pimittää tietoa, EU vai lehti?
Mieleeni tulevia kysymyksiä ainakin:
1. Ottaako direktiivi kantaa siihen miten paljon auton pitää kiusata kuljettajaa? Artikkelissa mainitaan "visuaalinen" eli riittääkö vaikka että nopeuslukema alkaa vilkkua tai muuttuu punaiseksi (jolloin se tuskin haittaa menoa), vai määrääkö direktiivi miten paljon sen pitää ajajaa häiritä, esim. antaa yhä kovenevia sähköiskuja persauksiin +10km/h ylityksissä, tjsp.?
2. Vastaavasti määritteleekö direktiivi kuinka vaikeaa tuon ominaisuuden poiskytkemisen tulee olla? Saako autossa olla keskeisellä paikalla nappula tai kytkin josta ominaisuus menee pois päältä (vaikka sitten joka startissa), vai määritteleekö direktiivi että ominaisuuden poiskytkemiseen pitää mennä ajajalta vähintään 45 sekuntia, eikä sitä voi tehdä muuta kuin auton ollessa pysähdyksissä? Määritteleekö ehkä myös että ominaisuuden pitää automaattisesti kytkeytyä päälle aina 5 min välein?
3. Miksi artikkelissa mainitaan tapaus missä auto kiihdyttää 80 alueella 120km/h? Ei kai tuon järjestelmän sentään ole tarkoitus pakottaa jotain tiettyä (luulemaansa) nopeutta, vaan ainoastaan VAROITTAA ajajaa ylinopeudesta?
Jos direktiivi ei muka sen kummemmin pakota kohtia 1 ja 2 kunhan jotain varoitusta on, eikö silloin autonvalmistajien kannata tehdä ominaisuudesta mahdollisimman vähän kuljettajaa häiritsevä? Ainakin minä ostaisin sellaisen uuden auton lennosta, siitä huolimatta etten erityisemmin aja ylinopeutta enkä koskaan ole saanut ylinopeussakkoja? Kyllä, saatan esim. 80 alueella ajaa joskus 82km/h todellista nopeutta, big deal sanoi ruotsalainen.
Jussi Halla-ahohan on kovasti kritisoinut tätä EU:n päätöksentekojärjestelmää missä EU-kansalaiset saavat tietää tällaisista muutoksista ja pakoista vasta kun on liian myöhäistä, ja ennalta saatavat tiedot ovat kovin ylimalkaisia tai niitä ei ole juuri ollenkaan. "EU on päättänyt että...", mitä vittua, minulta lupaa kysymättä? Ovatko syynä brysselöityneet mepit joiden mielestä on turhaa tiedottaa ennalta mitään tällaisista eri maiden kansalaisille, alamaiset olkoot vaan kiltisti hiljaa kun mepit päättävät keskenään?