Yleistä keskustelua sähköautoista

Bmw ix1 varmaan kanssa harkinnan arvoinen. Aika päteväksi vehkeeksi kehuttu ja näyttäisi maksavan saman ku bz4x

Jos noissa vertaa hinnat alkaen -malleja, niin kannattaa huomata, että se bemarin karvalakki on sitten tyyliin mallia kääntyvät pyörät ja kori, ennenkuin ruksit kaikki normaalit varusteet mukaan ja hups, +20k€.
 
Jos noissa vertaa hinnat alkaen -malleja, niin kannattaa huomata, että se bemarin karvalakki on sitten tyyliin mallia kääntyvät pyörät ja kori, ennenkuin ruksit kaikki normaalit varusteet mukaan ja hups, +20k€.
Ei noissa pienemmän luokan bemareissa niin rajua ole varustelu. ix1 ei saa menemään 20k vaikka ruksaisi ihan joka ikisen varusteen mitä siihen saa ja siellä on silloin jo kuppipenkkiä jne.
 
Omassa HYNYssä ei tarvi ainakaan joka kerta ottaa nopeusrajoitinlottoa pois päältä. Asetuksista sen otin pois käytöstä uudekseltaan.

Varoitus+ääni tulee ainoastaan nopeusvalvontakameraa lähestyessä, jos nopeus yli rajan. Tämänkin saa pois päältä kokonaan halutessaan.
Ei munkaan Kia (EV6) pimputtele mitään ylityksistä.
 
Vuokra-autossa oli tuollainen rääkäisy ja silloinen kuski ajoi melkein ojaan, kun säikähti ääntä luulleen autossa olevan joku isompi vika. Joku hienovarainen muistutus tyyliin sykkivä taulu kojelaudassa vielä menee, mutta kyllä 0-toleranssi feat. nykyiset tasaiset paskat nopeuden arpomiset, niin aivot sulaa. Ei pienintäkään tolkkua ko. järjestelmässä. Mahtaakohan tuo "uusi tyyppihyväksyntä" tarkoittaa siis vain markkinoille tulevia uusia malleja? Vai voiko saman auton uudempi vuosimalli (ilman muutoksia) saada ko. featuren riesakseen? Teslalla tietty päivittyy kaikkiin OTA:na :think:
 
Kyllähän ne pimputukset saa pois mut jotkut kaistavahdit esim on oletuksena päällä kun se nostaa turvallisuusluokitusta autolle joka on taas hyvää PR, tämä ainakin Kian merkkimyyjän suusta ku tuli puheeks kaistavahti.
 
Kyllähän ne pimputukset saa pois mut jotkut kaistavahdit esim on oletuksena päällä kun se nostaa turvallisuusluokitusta autolle joka on taas hyvää PR, tämä ainakin Kian merkkimyyjän suusta ku tuli puheeks kaistavahti.

Jep, täysin samaa puhui aikaisemmin oma myyjä kun kyselin kaistavahdin toiminnasta ja jos edes muistaisi onko päällä vai ei kuten edelliset. No sentään hyvä, että yhdellä napilla sen saa aina pois ilman isompia kikkailuja ja onneksi 04/2022 käyttöönotetussa ei vielä ainakaan mitään pimputteluita tai muita varoituksia. Jopa nyt softapäivityksen jälkeen lähti MMI:n notifikaatti yksityisyyshommista, jonka joutui aina kuittaamaan pois käsiin.
 
Tuollaisella pimputuksellahan saisi esim. ylinopeudet hyvin kuriin :rofl2:
Tää olisi teoriassa loistava idea. Siinä mielessä vaan ontuu, että jos (ja kun) auto luulee jotain 120 aluetta 60 alueeksi, niin olisi mukava ajaa 200km motaria jatkuvassa pimputuksessa vaikka ajaisi rajoitusten mukaan.
 
Tää olisi teoriassa loistava idea. Siinä mielessä vaan ontuu, että jos (ja kun) auto luulee jotain 120 aluetta 60 alueeksi, niin olisi mukava ajaa 200km motaria jatkuvassa pimputuksessa vaikka ajaisi rajoitusten mukaan.
Miten näin voisi käydä ellei auto rikki? Jos kamera jostain kumman syystä missaisi yhden rajoitusmerkin niin ei siinä montaa kilsaa yleensä mene kun tulee seuraava?
 
Miten näin voisi käydä ellei auto rikki? Jos kamera jostain kumman syystä missaisi yhden rajoitusmerkin niin ei siinä montaa kilsaa yleensä mene kun tulee seuraava?

Eihän moottoritiellä yleensä ole rajoitusmerkkejä kuin liittymien kohdalla. Joka tapauksessa, ainakin Teslassa se näytetty nopeusrajoitus on aika usein ihan puuta heinää, mutta toki perustuu johonkin AI-teknologiaan by Musk, eikä liikennemerkkeihin (eikä se edes ymmärrä kaikkia suomalaisia liikennemerkkejä rajoitusten suhteen).
 
Miten näin voisi käydä ellei auto rikki? Jos kamera jostain kumman syystä missaisi yhden rajoitusmerkin niin ei siinä montaa kilsaa yleensä mene kun tulee seuraava?
Epätodennäköistä on varmaan se, että 200km matkan joutuisi ajamaan yhtäjaksoista pimputusta kuunnellen.

Mutta karu todellisuus on silti se, että autojen mielipide vallitsevasta nopeusrajoituksesta on todella usein ristiriidassa oikean nopeusrajoituksen kanssa. Nuo järjestelmät ovat aivan lapsenkengissään ja on typerää vaatia autoihin pakollinen varoitin jonka käyttämä data on niin epävarmaa kuin se nykyisellään on.
 
Nuo järjestelmät ovat aivan lapsenkengissään ja on typerää vaatia autoihin pakollinen varoitin jonka käyttämä data on niin epävarmaa kuin se nykyisellään on.
Onko valmistajat jotenkin pakotettu epävarmaan dataan ?
Kysymyksellä haen sitä että onko se määrykset se on ongelma, vai valmistajien toteutus.
 
Eihän moottoritiellä yleensä ole rajoitusmerkkejä kuin liittymien kohdalla. Joka tapauksessa, ainakin Teslassa se näytetty nopeusrajoitus on aika usein ihan puuta heinää, mutta toki perustuu johonkin AI-teknologiaan by Musk, eikä liikennemerkkeihin (eikä se edes ymmärrä kaikkia suomalaisia liikennemerkkejä rajoitusten suhteen).
Kyllä se nykyään perustuu ensisijaisesti kameralla luettuihin liikennemerkkeihin. Muuttui noin kaikessa hiljaisuudessa noin vuosi sitten, kun keksivät tavan kiertää MobilEyen lisenssin tai sen aikataja tuli vain vastaan (AP1 autoissa on aina ollut tämä). Vaikka parannusta tuli selvästi etenkin syrjäkylillä ajellessa, ei tuokaan kovin täydellinen ole, koska ei osaa lukea esim motarin muuttuvia kylttejä.
 
Epätodennäköistä on varmaan se, että 200km matkan joutuisi ajamaan yhtäjaksoista pimputusta kuunnellen.

Mutta karu todellisuus on silti se, että autojen mielipide vallitsevasta nopeusrajoituksesta on todella usein ristiriidassa oikean nopeusrajoituksen kanssa. Nuo järjestelmät ovat aivan lapsenkengissään ja on typerää vaatia autoihin pakollinen varoitin jonka käyttämä data on niin epävarmaa kuin se nykyisellään on.
Paremmin ne auton kamerat tai arvausjärjestelmät silti keskimäärin ne rajoitukset tuntee. Oikeista kuskeista suurin osa näkee numeron edessä sanan "vähintään".
 
Paremmin ne auton kamerat tai arvausjärjestelmät silti keskimäärin ne rajoitukset tuntee. Oikeista kuskeista suurin osa näkee numeron edessä sanan "vähintään".
Voihan sen näinkin ajatella. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan jaksaisi kuunnella yhtään turhaa pimputusta joka johtuu ihan vaan siitä että auto ei tajua nopeusrajoituksen olevan vaikkapa 100km/h vaan luulee sen olevan 80km/h ja huutaa tästä.

Vähän sama kuin kaista-avustin, pelaa suuren osan ajasta ihan hyvin ja maantiellä käytän sitä mielelläni mutta taajamassa yksikin ratin nykäisy kohti bussipysäkkiä tai liikenteenjakajaa on liikaa, ei jatkoon. Jotakuta toista ei varmaan nuo ylimääräiset nykäisyt haittaa kun "toimiihan se keskimäärin ihan hyvin".
 
Kyllä se nykyään perustuu ensisijaisesti kameralla luettuihin liikennemerkkeihin. Muuttui noin kaikessa hiljaisuudessa noin vuosi sitten, kun keksivät tavan kiertää MobilEyen lisenssin tai sen aikataja tuli vain vastaan (AP1 autoissa on aina ollut tämä). Vaikka parannusta tuli selvästi etenkin syrjäkylillä ajellessa, ei tuokaan kovin täydellinen ole, koska ei osaa lukea esim motarin muuttuvia kylttejä.

Näin joku aina selittää, mutta ehkä jo Kehä II:nkin lienee jo liikaa syrjäkylää sitten, valtatiet ymmärränkin että vitostiet ja vastaavat tunnistuu joka tapauksessa väärin (ei kai nyt kukaan sellaisilla sivuteillä ajele). Tai Länsiväylä, mutta moottoriteitähän se ei tunnista oikein toki kartasta eikä liikennemerkeistä.

Vaikea keksiä mikä on se "ei syrjäkylä" tässä maassa, jossa tunnistus ihan oikeasti tapahtuisi oikein.
 
Voihan sen näinkin ajatella. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan jaksaisi kuunnella yhtään turhaa pimputusta joka johtuu ihan vaan siitä että auto ei tajua nopeusrajoituksen olevan vaikkapa 100km/h vaan luulee sen olevan 80km/h ja huutaa tästä.
Tuo toki ärsyttävää, hyvä systeemi on sellainen joka tietää oikean tikkari/aluerajoituksen ym. ja näin pesisi kuljettajan.
Ymmärtääkseni rajoituksiin on rajapinnat mistä ne saisi , jolloin ajoneuvo voisi tukea tietoa merkkejä havainnoimma/analysoimalla.
 
Oikeista kuskeista suurin osa näkee numeron edessä sanan "vähintään".
Tuo menee sinne asennevammaoireilun puolelle.
Kyllähän nuo kaikki pimputusjärjestelmät ja muut valvontalaitteet on varmasti yritetty tehdä lisäämään turvallisuutta, mutta todellisuudessa ne mahdollistaa siinä kuskin paikalla kaiken muun tekemisen kuin keskittymisen ajamiseen. Tietysti silloin, jos toimivat vähän huonosti niin voi jopa lisätä keskittymistä, kun ei tiedä mihin auto hyökkää seuraavaksi. Yhdessä autossa minullakin oli parkkiavustin, kerran kokeilin ja totesin täysin tarpeettomaksi.
 
Ymmärtääkseni rajoituksiin on rajapinnat mistä ne saisi , jolloin ajoneuvo voisi tukea tietoa merkkejä havainnoimma/analysoimalla.
Teoriassa helppoa, käytännössä vaikeaa. Nopeusrajoituksia saa karttapohjista ja kameralla lukemalla, mutta autoilla on vaikeuksia päättää kumpi on se oikea ja kumpaa pitäisi käyttää silloin kun ne eroavat. Ja etenkin maassa jossa on talvinopeusrajoituksia niin tätä ongelmaahan riittää.
 
Teoriassa helppoa, käytännössä vaikeaa. Nopeusrajoituksia saa karttapohjista ja kameralla lukemalla, mutta autoilla on vaikeuksia päättää kumpi on se oikea ja kumpaa pitäisi käyttää silloin kun ne eroavat. Ja etenkin maassa jossa on talvinopeusrajoituksia niin tätä ongelmaahan riittää.
Jos rajapinta tarjoaa ajantasaisen tiedon, niin sehän auttaisi talvirajoitustenkin kanssa.
Merkkien tunnistus sitten rinnalla, ja voi yhdistellä noita. Ilman muuta tien reunassa voi olla väärämerkki, esim talvirajoitusten osalta se rajoitus vaihtua , kilpikääntyä , ja näyttää väärää. Siitä sitten voi tehdä ilmoituksen asianomaiseen paikkaan.


Ja koska Suomessa on välillä huono keli, niin se merkkien huono näkyvyys ei olisi yhtä iso ongelma.

Edellytys tietenkin se että määrätykset sallii moisen.
 
Vähän sama kuin kaista-avustin, pelaa suuren osan ajasta ihan hyvin ja maantiellä käytän sitä mielelläni mutta taajamassa yksikin ratin nykäisy kohti bussipysäkkiä tai liikenteenjakajaa on liikaa, ei jatkoon.

Aika lujaa ajat taajamassa kun kaistavahti aktivoituu yleensä vasta 65 km/h?!!
 
Aika lujaa ajat taajamassa kun kaistavahti aktivoituu yleensä vasta 65 km/h?!!
Kyllä Skodan avustin kiltisti nykii sinne ja tänne viidenkympin vauhdissa. Travel assistin kanssa sen pitäisi osata seurata kaistoja ja edellä menevää vaikka pysähdyksiin asti ja jatkaa taas kun edellä menevä liikkuu.

Ilman travel assistia se taitaa toimia vain kovemmassa vauhdissa, sellaisesta autosta ei ole ajokokemusta niin en sano varmaksi mikä se raja silloin on.
 
Epätodennäköistä on varmaan se, että 200km matkan joutuisi ajamaan yhtäjaksoista pimputusta kuunnellen.

Mutta karu todellisuus on silti se, että autojen mielipide vallitsevasta nopeusrajoituksesta on todella usein ristiriidassa oikean nopeusrajoituksen kanssa. Nuo järjestelmät ovat aivan lapsenkengissään ja on typerää vaatia autoihin pakollinen varoitin jonka käyttämä data on niin epävarmaa kuin se nykyisellään on.
En nyt tiedä onko kovinkaan lapsenkengissä. En muista että bemmi olisi kertaakaan epäonnistunut huomaamaan kylttiä. hämmentävällä tarkkuudella bongaa asfalttityömaiden koneissakin olevat paskaiset kyltit.
 
Kian plugin kytkee kaistavahdin päälle 60 nopeudessa ja pois oliskos 55 tai 50. Tididi varoitusääni on mielestäni aika mieto jos menee viivan päälle (ohjaa tuota ennen ja vilkuttaa ko. kaistavahtikuvaketta). Kuitenkin sen verran selvä että sen varmasti huomaa.
 
En nyt tiedä onko kovinkaan lapsenkengissä. En muista että bemmi olisi kertaakaan epäonnistunut huomaamaan kylttiä. hämmentävällä tarkkuudella bongaa asfalttityömaiden koneissakin olevat paskaiset kyltit.
Volvo bongaa ihan sujuvasti samansuuntaisella viereiselläkin kaistalla olevat merkit ja kehä 1:n Espoon tunnelissa tuntuu olevan ihan ok 80 km/h nopeusrajoitus. E18 lähes päästä päähän Suomessa uunituore vuokra-V60 arpoi vähintään 20 kertaa nopeutta. Aiemmin V90 on ollut parempi, siinä taitaa olla eri softa. Talvella tietysti jokainen auto on ihan pulassa, kun kyltit ties missä kunnossa. Täysin epäkypsä paska systeemi, joka synnyttää ongelmia ratkaisun sijaan. Valmistajien toteutukset silkkaa paskaa.

Takaisin aiheeseen. Mii tuotti miellyttävän yllätyksen 28 asteen lämmöissä, ilmeisesti jonkunmoinen ihannelämpötila akun kannalta, koska kulutus meni ihan minimiin ja tehopalkki näytti täyttä 3/4 akkuun asti ja siitä alaspäin yhtä pykälää vaille 1/4 asti. Yleensä täysiä tehoja ei ole juuri koskaan. 96 km/h keskinopeudella kulutus ka. 13,1 kWh/100 km välillä Espoo-Turku. Turun pään sade verotti jonkun verran tulosta. 20-30 % enemmän kantamaa kuin sinällään ok 15-20 astetta kelissä. Hämmentävän iso ero.
 
Näin joku aina selittää, mutta ehkä jo Kehä II:nkin lienee jo liikaa syrjäkylää sitten, valtatiet ymmärränkin että vitostiet ja vastaavat tunnistuu joka tapauksessa väärin (ei kai nyt kukaan sellaisilla sivuteillä ajele). Tai Länsiväylä, mutta moottoriteitähän se ei tunnista oikein toki kartasta eikä liikennemerkeistä.

Vaikea keksiä mikä on se "ei syrjäkylä" tässä maassa, jossa tunnistus ihan oikeasti tapahtuisi oikein.
Vasta muutamassa maassa käytössä tuo uusi tapa. Suomi ei ole yksi näistä.
 
Taisi olla viime vaalien aikaan uutisssa myös juttua, kun jonkun auto oli bongannut "nopeusrajoituksen" vaalimainoksesta. Ei ne ihan täydellisiä systeemejä vielä ole. :D
 
Vasta muutamassa maassa käytössä tuo uusi tapa. Suomi ei ole yksi näistä.
Tarkoitatko merkkien tunnistusta kameralla? Mulla on toiminut kameralla vuoden ajan ja muuttui softapäivityksessä ilman mitään ihmeempää release notea. EAP auto AP3 tietokoneella. Kartasta nopeuden tunnistus toimi epätarkasti sitä edeltävät 5 vuotta.

Motarin muuttuvia led-merkkejä se ei lue, muuten toimii yli 95% oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko merkkien tunnistusta kameralla? Mulla ontä toiminut kameralla vuoden ajan ja muuttui softapäivityksessä ilman mitään ihmeempää release notea. EAP auto AP3 tietokoneella. Kartasta nopeuden tunnistus toimi epätarkasti sitä edeltävät 5 vuotta.

Motarin muuttuvia led-merkkejä se ei lue, muuten toimii yli 95% oikein.
Tunnistaa merkin mutta ei tee sen perusteella muutoksia.

Nimellä Speed Assist
Ei koske Suomea. On käytössä ainakin UK, Saksa.

Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs. This improves the accuracy of speed limit data on local roads and highways in select countries. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization.
 
Tunnistaa merkin mutta ei tee sen perusteella muutoksia.
Kyllä se tiputtaa nopeutta liikennemerkin perusteella, koska autopilot ei voi ajaa yli +10 km/h ylinopeutta. Ja nostaa takaisin aiempaan nopeuteen merkkien salliessa jos ei sotke valintaa manuaalisesti. Eli käytännössä toimii mutta eri featuren perusteella.

Ei nosta nopeutta itsestään jos tuota aiempaa valintaa ei ole pohjalla.
 
Volvo bongaa ihan sujuvasti samansuuntaisella viereiselläkin kaistalla olevat merkit ja kehä 1:n Espoon tunnelissa tuntuu olevan ihan ok 80 km/h nopeusrajoitus. E18 lähes päästä päähän Suomessa uunituore vuokra-V60 arpoi vähintään 20 kertaa nopeutta. Aiemmin V90 on ollut parempi, siinä taitaa olla eri softa. Talvella tietysti jokainen auto on ihan pulassa, kun kyltit ties missä kunnossa. Täysin epäkypsä paska systeemi, joka synnyttää ongelmia ratkaisun sijaan. Valmistajien toteutukset silkkaa paskaa.
Onko nää näitä juttuja sitten mistä bemarissa maksaa extraa? Täydellisen virheettömästi toiminut nykyisessä ja edellisessä.
 
Onko nää näitä juttuja sitten mistä bemarissa maksaa extraa? Täydellisen virheettömästi toiminut nykyisessä ja edellisessä.
Täytyyhän siinä jotain hyviä puolia olla paskan laadun korvaamiseksi? Vuokrakäytössä olen ajanut niin monta merkkiä, myös bemaria, että ihan samaa paskaa nuo kaikki lopulta ovat.
 
Täytyyhän siinä jotain hyviä puolia olla paskan laadun korvaamiseksi? Vuokrakäytössä olen ajanut niin monta merkkiä, myös bemaria, että ihan samaa paskaa nuo kaikki lopulta ovat.
Toimii aina kuten pitää on paskaa? No kai se sitten on just näin.
 

Tosiaan 2024 heinäkuusta eteenpäin ei saa enää myydä uutena mitään autoja mistä puuttuu älykäs nopeusavustin eli ISA. Oli se sitten täysin uusi malli tai vanhojen kasvojenkohotusta. Hiukan ärsyttää, jos joskus tässä vielä uuden auton ostaa niin joutuu tuollaisen kanssa leikkimään. Muistan aikoinaan kun Start&Stop tuli polttiksiin, ja voi sitä riemunpäivää kun sen sai ohjelmoitua niin että auto muisti asetuksen, ei tarvinnut jokaisen käynnistyksen jälkeen painaa pois päältä.

Ioniq 6:ssa taitaa olla tämä ISA kun on sen verta tuore malli? Onkohan millainen valikkorumba laittaa pois päältä?
 
Taisi tuo löytyä jo myös 5:sta ja myös KIA:n autoista
Googlen perusteella aika suoraviivainen toimenpide ottaa 6:ssa pois:
Press and hold the scroll wheel in the left side of the steering wheel, this will take straight to the menu to turn it off. but you do have to do it every time. Its a pain and is not smart enough to be accurate and therefore not that useful.

Silti ihan perseestä tietysti. Googlella ketjussa (Ioniq 6 speed limit warning) meinasi joku, että äänimerkki ei olisi pakollinen. Joku omiaan vilkkuva ikoni näytöllä olisi vielä ihan fine, mutta ääni... ping.
 
Jälleen kokemuksia Skoda Enyaqista, kun sellainen sattuu olemaan.

Tuosta nopeusrajoitushommasta...
Enyaq lukee nopeusrajoituksia kameralla, ja yleensä ihan oikein.
Mutta se lukee nopeusrajoituksia myös navigoinnin datasta, joka taas on ihan päin honkia 99% ajasta.
Kun ajan täällä kaupungin keskustassa, jossa luonnollisesti ei ole nopeusrajoituskylttejä kovin tiuhaan, niin auto näyttää 40 alueella sallituksi nopeudeksi 50km/h
Vastaavasti koko kesän tuo on väittänyt minulle että iisalmi-kajaani välillä on 80km/h rajoitus aina kun tulen viitostielle, kunnes näkee ensimmäisen 100km/h nopeusrajoituskyltin.
Muuallakin tuo navigoinnin kautta tuleva nopeusrajoitustieto on melkein aina täysin pielessä.
Onneksi tällä ei ole muuta vaikutusta kuin pieni huutomerkin kuva mittaristossa merkkaamassa että ajan mukamas ylinopeutta.
 
Kyllä se tiputtaa nopeutta liikennemerkin perusteella, koska autopilot ei voi ajaa yli +10 km/h ylinopeutta. Ja nostaa takaisin aiempaan nopeuteen merkkien salliessa jos ei sotke valintaa manuaalisesti. Eli käytännössä toimii mutta eri featuren perusteella.

Ei nosta nopeutta itsestään jos tuota aiempaa valintaa ei ole pohjalla.
Tuo on ollut jo pitkään ja vain kaksikaistaisilla teillä.
Osaa esim. 80 alueelta 60 mennessä tiputtaa 60 ja nostaa takaisin 80 mutta ei ylitse. Tuo ollut ns. aina Autopilotissa. Uusi tunnistus osaa lukea jopa motarilla ne merkit ja osittain jopa ledejä mutta ei oikein. Osaa sitten suhteuttaa nopeuttaa luettuun.
 
Tarkoitatko merkkien tunnistusta kameralla? Mulla on toiminut kameralla vuoden ajan ja muuttui softapäivityksessä ilman mitään ihmeempää release notea. EAP auto AP3 tietokoneella. Kartasta nopeuden tunnistus toimi epätarkasti sitä edeltävät 5 vuotta.

Motarin muuttuvia led-merkkejä se ei lue, muuten toimii yli 95% oikein.
Saksan tuonti? Ilmeisesti näissä tuo kameratunnistus voi olla käytössä, mutta ei uutena Suomesta ostetuissa.
 
Saksan tuonti? Ilmeisesti näissä tuo kameratunnistus voi olla käytössä, mutta ei uutena Suomesta ostetuissa.
Saksan tuonneissa joissa lokaatio ei ole vaihdettu ilmeisesti näin on mutta en ole itse ainakaan saanut 100% vahvistusta.
 
Nyt mennään jo toista sivua pelkkiä pimpelipompeleita. Joka kuten todettua, ei ole sähköautojen juttu, vaan sellainen joka tulee kaikkiin uusiin automalleihin.
 
Saksan tuonti? Ilmeisesti näissä tuo kameratunnistus voi olla käytössä, mutta ei uutena Suomesta ostetuissa.
Vetokujalta ostettu uutena ja olen ensimmäinen omistaja. Alun perin AP 2.0 ja EAP auto, MCU2 päivityksen jälkeen AP3.

5 vuotta meni vähän sinne päin GPS-pohjaisella nopeustiedolla ja otin yhdet sakotkin tämän myötävaikutuksella. Jossain viimeisen vuoden aikana alkoi vaihtamaan tarkalleen merkin kohdalla jos osasi lukea sen.

AP1 autoissa on ollut "aina" tuo merkkien luku kameralla koska se on suoraan MobilEyen tekemä eikä Teslan in-house. Varmaan lisenssisopimuksen rajoite tms. raukesi koska ei tuo merkkien luku Teslalle mikään amerikantemppu voi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka parannusta tuli selvästi etenkin syrjäkylillä ajellessa, ei tuokaan kovin täydellinen ole, koska ei osaa lukea esim motarin muuttuvia kylttejä.

Kyllä se varmaan niitäkin osaisi lukea ihan yhtälailla, mutta jostain käsittämättömästä syystä ei kaksikaistaisilla teillä tee niin. Tuohan jo yksistään tekee autopilotista käyttökelvottoman moottoriteillä, jollei ole etukäteen laittanut sinne rajoitus + 40 tms. asetusta defaultiksi, joka sitten taas on aika huono maanteillä.

Maanteillä toki tuota itse yksinomaan käytän muutenkin, koska siellä ei ohituksia yms. tule niin paljoa ja homma toimii ihan asiallisesti.
 

Tosiaan 2024 heinäkuusta eteenpäin ei saa enää myydä uutena mitään autoja mistä puuttuu älykäs nopeusavustin eli ISA. Oli se sitten täysin uusi malli tai vanhojen kasvojenkohotusta. Hiukan ärsyttää, jos joskus tässä vielä uuden auton ostaa niin joutuu tuollaisen kanssa leikkimään. Muistan aikoinaan kun Start&Stop tuli polttiksiin, ja voi sitä riemunpäivää kun sen sai ohjelmoitua niin että auto muisti asetuksen, ei tarvinnut jokaisen käynnistyksen jälkeen painaa pois päältä.

Ioniq 6:ssa taitaa olla tämä ISA kun on sen verta tuore malli? Onkohan millainen valikkorumba laittaa pois päältä?
Tuo artikkeli kertoo tulossa olevasta direktiivistä (?) kovin ylimalkaisesti, vaikka se on tulossa pakolliseksi jo ensi vuonna. Kuka taho pimittää tietoa, EU vai lehti?

Mieleeni tulevia kysymyksiä ainakin:

1. Ottaako direktiivi kantaa siihen miten paljon auton pitää kiusata kuljettajaa? Artikkelissa mainitaan "visuaalinen" eli riittääkö vaikka että nopeuslukema alkaa vilkkua tai muuttuu punaiseksi (jolloin se tuskin haittaa menoa), vai määrääkö direktiivi miten paljon sen pitää ajajaa häiritä, esim. antaa yhä kovenevia sähköiskuja persauksiin +10km/h ylityksissä, tjsp.?

2. Vastaavasti määritteleekö direktiivi kuinka vaikeaa tuon ominaisuuden poiskytkemisen tulee olla? Saako autossa olla keskeisellä paikalla nappula tai kytkin josta ominaisuus menee pois päältä (vaikka sitten joka startissa), vai määritteleekö direktiivi että ominaisuuden poiskytkemiseen pitää mennä ajajalta vähintään 45 sekuntia, eikä sitä voi tehdä muuta kuin auton ollessa pysähdyksissä? Määritteleekö ehkä myös että ominaisuuden pitää automaattisesti kytkeytyä päälle aina 5 min välein?

3. Miksi artikkelissa mainitaan tapaus missä auto kiihdyttää 80 alueella 120km/h? Ei kai tuon järjestelmän sentään ole tarkoitus pakottaa jotain tiettyä (luulemaansa) nopeutta, vaan ainoastaan VAROITTAA ajajaa ylinopeudesta?

Jos direktiivi ei muka sen kummemmin pakota kohtia 1 ja 2 kunhan jotain varoitusta on, eikö silloin autonvalmistajien kannata tehdä ominaisuudesta mahdollisimman vähän kuljettajaa häiritsevä? Ainakin minä ostaisin sellaisen uuden auton lennosta, siitä huolimatta etten erityisemmin aja ylinopeutta enkä koskaan ole saanut ylinopeussakkoja? Kyllä, saatan esim. 80 alueella ajaa joskus 82km/h todellista nopeutta, big deal sanoi ruotsalainen.

Jussi Halla-ahohan on kovasti kritisoinut tätä EU:n päätöksentekojärjestelmää missä EU-kansalaiset saavat tietää tällaisista muutoksista ja pakoista vasta kun on liian myöhäistä, ja ennalta saatavat tiedot ovat kovin ylimalkaisia tai niitä ei ole juuri ollenkaan. "EU on päättänyt että...", mitä vittua, minulta lupaa kysymättä? Ovatko syynä brysselöityneet mepit joiden mielestä on turhaa tiedottaa ennalta mitään tällaisista eri maiden kansalaisille, alamaiset olkoot vaan kiltisti hiljaa kun mepit päättävät keskenään?
 
Viimeksi muokattu:
Pääsääntöisesti ongelma on surkeassa uutisoinnissa. Lehdet eivät perkaa ja käy EU lakia läpi, koska se on haastavaa ja vaativaa.

EU lainsäädännöstä saa aika paljon tietoa, mutta koska muutoksia ja lisäyksiä on paljon niin se vaatisi sitten aina oikeaa perehtymistä. Pääsääntöisesti eu kansalainen voi omalla osallistumisella antaa palautetta ja kehitysehdotuksia lain valmistelun aikana, mutta näitä ei koskaan kotimaisessa uutisoinnissa tuoda millään lailla esiin.


Tuolta koko tekstistä voi katsoa eri kohtia , vaikka kohdan 157:
"UN Regulation No 157 – Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regards to Automated Lane Keeping Systems"

Tarkan sanamuodon voit tuosta perata:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 672
Viestejä
4 429 107
Jäsenet
73 395
Uusin jäsen
Marewa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom