Yleistä keskustelua sähköautoista

Yllättävän pieni tosin tuo ainakin jonkun EV databasen numero kun vain 177mm kun Solterra joka about sama auto kun on kuitenkin sen 210mm. Y näyttäisi olevan about 172mm (ei performance). Model3 on sitten 140mm paikkeilla.
 
Kun suositus on ladata akku 80%, ni paljonkohan haittais jos näin viikonloppusin latais 90-100? Ko hitaallakin kerkeis hyvin latailee paneelien antamalla teholla. Sit arkena taas tavoite ois vaan se 80.

Tuskin kukaan tarkkaa vastausta tuohon voi antaa, mutta jättäisin 80->100% ilmaiset sähköt ottamatta hellepäivinä, ellei täydelle lataukselle ole seuraavana päivänä tarvetta.

Täyteen lataamisen ei pitäisi olla ongelma jos akku on huonelämpöinen tai akkua ei pidetä täydessä varauksessa pidempiä aikoja.

Kun akun lataa 80% niin ei hätää vaikka helle tai pitkä ajotauko tulisikin yllättäen.
 
Tuskin kukaan tarkkaa vastausta tuohon voi antaa, mutta jättäisin 80->100% ilmaiset sähköt ottamatta hellepäivinä, ellei täydelle lataukselle ole seuraavana päivänä tarvetta.

Täyteen lataamisen ei pitäisi olla ongelma jos akku on huonelämpöinen tai akkua ei pidetä täydessä varauksessa pidempiä aikoja.

Kun akun lataa 80% niin ei hätää vaikka helle tai pitkä ajotauko tulisikin yllättäen.
Vaikka suositus on ladata max 80-90% näitä NCM ja NCA kemiallisia akkuja, niin paljonkohan tuo loppupeleissä pidentää akun elin-ikää tai säästää akun kapasiteettia? Lähinnä kiinnostas tietää että jos autoa pitää 2-5v, niin saavuttaako tällä mitään, muuta kuin hyvän mielen auton seuraaville omistajille?
 
Sähköautoja omistavat, kuinka paljon kotona olevan lataurin lataustehosta menee harakoille? Millainen ero talven ja kesän välillä (kuinka iso osa lataustehosta menee akun lämmittämiseen)? Olettaen että kotona on vaikka 9kW lataukselle mahdollisuus. Tai pystyykö tuollaisella 3kW pistokelaturilla edes lataamaan autoa kovilla pakkasilla?
Ei ole itsellä käytännön kokemusta sähkiksistä, mutta harkinnassa seuraavaksi autoksi. Kotona ei tällä hetkellä ole valmiutta minkäänlaiselle lataukselle, joten täytynee sitäkin varten vaihtoehtoja selvitellä.
 
Tässä olen laittamassa perheelle sähköautoa alle. Excel kertoi, ettei kalliimman sähköauton ostaminen olekaan niin paljon nykyistä autoilua kalliimpaa, kun kilsoja kertyy vuodessa >30t.

Itseä kiinnosti vähän ajettu id4, vaimo haluaa bZ4X:n. Teimme kompromissin ja näillä näkymin ollaan hankkimassa toyotaa, jos ei mieli kerkeä tässä parissa päivässä muuttumaan.

Itselle tuli Ruotsista samaan tarpeeseen ID4 valinta oli selvä BZ4x pienemmän vetomassan sekä matkanteko kyvyn välillä. Tesla Y olisi kiinnostellut, mutta "säästi" sen reilu 10k, kun osti parivuotiaan uuden sijaan. Toyota varmaan kelpo auto em. Puutteet huomioiden ja miljoonan ajettuina käynee kaupaksi.
 
Kiinnostaisi, miksi juuri tuo Toyota? Vai onko edes mahdollista saada mitään järkiperusteluja kun "vaimo haluaa"? :D

Minulle kyseinen auto on ehkä kaikista tämän hetken sähköautoista se epäkiinnostavin. Eikä vähiten kylmän sään rangen takia, tanskalaisten testissä lämpötila ollut +4 enkä uskalla edes miettiä mitä sitten kun on kunnon pakkaset...
Sitä oli mukava ajaa. Akkutakuu on aika hyvä (10 vuotta / 1 000 000 km), tosin tuon vastapainoksi useammin määräaikaishuoltoja. Subaruun verrattuna bonusta 3-vaihelataus. Nelivedoissa, jonka mieluiten ottaisin, ei äkkiseltään näyttänyt hirveitä hintaeroja olleen muihin merkkeihin (pitää vielä tutkia lisää). Toyota antoi pari tonnia paremman hinnan vanhasta autosta kuin seuraavaksi paras (toki tuota voi vielä koittaa neuvotella).

Mutta tosiaan, tässä nyt vielä vertailen, vaimo on taivuteltavissa.
 
Sähköautoja omistavat, kuinka paljon kotona olevan lataurin lataustehosta menee harakoille? Millainen ero talven ja kesän välillä (kuinka iso osa lataustehosta menee akun lämmittämiseen)? Olettaen että kotona on vaikka 9kW lataukselle mahdollisuus. Tai pystyykö tuollaisella 3kW pistokelaturilla edes lataamaan autoa kovilla pakkasilla?
Itsellä on 1x16A lataus ja lataushäviö on noin 10%. Juurikaan eroa ei ole ollut talvella ja kesällä kotilatauksen kanssa (Model 3 LFP). 40tkm tullut ajettua vuodessa ja tuolla 3.6kW laturilla pärjää todella helposti noilla kilometreillä.
 
Kannattaa käydä koeajamassa ihan kunnolla, nykyisin uudet autot mukaanlukien Toi Ota on aikamoisia pimpelipompeleita.

...ettei mee hermot varoittimiin...
 
Toyota tosiaan kovin surkea talvella. Jos ajoa tulee noinkin paljon niin uskoisin että tulee ongelmia talvella.

Oletko käynyt vaimon kanssa koeajamassa vaihtoehdot? Model Y, ID4, Enyaq, Ariya, Bz4x, MG. Sitten varmaan vielä jotain hyundaita ja kiaa?

Ei nyt varmaan ainakaan kannata sokkona tilata toyotaa jos ei ole mitään koeajanut.
Bmw ix1 varmaan kanssa harkinnan arvoinen. Aika päteväksi vehkeeksi kehuttu ja näyttäisi maksavan saman ku bz4x
 
Vielä tuli mieleen Nirosta/Soulista/Konasta; jostain jäänyt mieleen että näihin ei saisi vetokoukkua.. mutta näyttäähän niitä olevan vaikka kuinka paljon tarjolla.

Onkohan näissä sähköpeleissä jtn erityistä huomioitavaa, jos tarpeena vedellä pikkukärryä harvakseltaan?
 
Kannattaa käydä koeajamassa ihan kunnolla, nykyisin uudet autot mukaanlukien Toi Ota on aikamoisia pimpelipompeleita.
...ettei mee hermot varoittimiin...

Tarkoitatko sitä prkleen piipitystä, jota autoni pitää aina kun ajan oikeassa reunassa maantiellä? Lapset ja vaimo olisivat valmiita jo tunkemaan koko auton jorpakkoon sen takia, itse mietin jos repisi vain kaikki kaiuttimet irti autosta.
 
Sitäkin ja pirinää, piipitystä sekä ulinaa mm. upeissamahtavissaihanissa "Telsankaataja" Ioniq5/6:ssa jotka vetää hepulin jo 1km/h alueeseen nähden ylityksestä.
 
nykyisin uudet autot mukaanlukien Toi Ota on aikamoisia pimpelipompeleita.
Mun suosikki Kiassa oli turvavyövaroitin joka alkoi korvia vihlovan pimputuksen heti kun autoon kytki virrat, ellet laittanut vyötä kiinni jo ennen sitä. Ainoa kokeilemani auto joka huutaa vyöstä jo silloin kun ollaan paikallaan vaihde P-asennossa. Toki auto muutenkin pitää typerän tervetulolurituksen aina käynnistyksessä joka lisättynä turvavyövaroituksella onkin erinomainen sekametelisoppa.
 
Tarkoitatko sitä prkleen piipitystä, jota autoni pitää aina kun ajan oikeassa reunassa maantiellä? Lapset ja vaimo olisivat valmiita jo tunkemaan koko auton jorpakkoon sen takia, itse mietin jos repisi vain kaikki kaiuttimet irti autosta.
Bmw ainakin tämän toteuttanut hyvin, ei piippaile eikä ulise oikeastaan mistään muusta ku turvavyöstä, siitäkin vasta kun ollaan jo hetki ajeltu eli ei missään parkkipaikkasiirroissa piipitä.
Toki auton asetuksista saa sen halutessaan raivoisaksi kaikesta valittajaksi.
 
Bmw ainakin tämän toteuttanut hyvin, ei piippaile eikä ulise oikeastaan mistään muusta ku turvavyöstä, siitäkin vasta kun ollaan jo hetki ajeltu eli ei missään parkkipaikkasiirroissa piipitä.
Toki auton asetuksista saa sen halutessaan raivoisaksi kaikesta valittajaksi.

Teslassa valitettavasti ei saa tuota kaistavahtia / mikä lie vahtia pois päältä. Todellinen hirvitys joka ei ymmärrä kuin amerikkalaisia moottoriteitä.
 
MInkäslaisia suosituksia merkistä ja mallista, kun kriteereinä seuraavia:
-Suht iso tavaratila (työajossa kyydissä työkaluja yms välineistöä jotka kuljetettava auton kyydissä). Nykyinen on diesel farkku a4. Ei siis tarvetta kuitenkaan millekään pakulle tai tila-autolle.
-Range mahdollisimman suuri. Työalueena koko suomi ja naapurimaat, eikä ihan 100km välein huvittaisi pysähdellä latailemaan,
-Hinta sellainen minkä duunarikin kehtaa ostaa. Uusi tai käytetty.
-Kilsoja tulee paljon. 40k tai enemmän vuodessa, Ajomukavuus kohtuu tärkeä, samoin ajettavuus huonossa kelissä ja/tai pimeässä.
Löytyykö tällaisia vaihtoehtoja markkinoilta vai pitääkö tehdä paljon kompromissejä? Ei ole vielä niin kova hinku, että olisin kerennyt autoliikkeeseen katselemaan ja tutkimaan sen tarkemmin, niin nuo tavaratilat yms on ihan täysi mysteeri sähköautoissa.
 
Teslassa valitettavasti ei saa tuota kaistavahtia / mikä lie vahtia pois päältä. Todellinen hirvitys joka ei ymmärrä kuin amerikkalaisia moottoriteitä.
Saahan sen varoittimen ainakin joka huutaa jos ajelehtii liian lähelle reunaa, mutta sekin pitää poistaa jokaisen ajoonlähdön kanssa erikseen.
 
MInkäslaisia suosituksia merkistä ja mallista, kun kriteereinä seuraavia:
-Suht iso tavaratila (työajossa kyydissä työkaluja yms välineistöä jotka kuljetettava auton kyydissä). Nykyinen on diesel farkku a4. Ei siis tarvetta kuitenkaan millekään pakulle tai tila-autolle.
-Range mahdollisimman suuri. Työalueena koko suomi ja naapurimaat, eikä ihan 100km välein huvittaisi pysähdellä latailemaan,
-Hinta sellainen minkä duunarikin kehtaa ostaa. Uusi tai käytetty.
-Kilsoja tulee paljon. 40k tai enemmän vuodessa, Ajomukavuus kohtuu tärkeä, samoin ajettavuus huonossa kelissä ja/tai pimeässä.
Löytyykö tällaisia vaihtoehtoja markkinoilta vai pitääkö tehdä paljon kompromissejä? Ei ole vielä niin kova hinku, että olisin kerennyt autoliikkeeseen katselemaan ja tutkimaan sen tarkemmin, niin nuo tavaratilat yms on ihan täysi mysteeri sähköautoissa.
Minulla suunnilleen samanlaisessa ajossa Model Y LR. Kilsoja +40tkm/vuosi ja tulee käytyä lähes kaikkialla suomen alueella työmatkoilla lukuunottamatta pohjoista lappia. Tavaratila on iso ja mahtuu hyvin tavaraa mukaan.

Ajomukavuus/ajettavuus varmaan aika henkilökohtaisia mieltymyksiä? Minulla ei mitään moitittavaa, mutta kannattaa varmaan koittaa.

Ladata toki pitää aina välillä, eikä pääse 1200+ kilometriä yhdellä istumalla kuten edellisellä diesel autollani. Teslalla olen ajanut pysähtymättä esim Helsinki-Vaasa, kovin paljon pidempää matkaa en kyllä pystyisikään ajamaan kun täytyisi käydä vessassakin joskus.
 
Itse ostaisin paljon ajavana jonkun Audin jos on sellaiseen varaa. Mukavuus on aika paljon Teslaa edellä ja latausnopeus eri tilanteissa on paljon parempi. Teslalla saa parempaa nopeutta kun optimoi, mutta Audilla saa aina kovalla nopeudella sähköä autoon kun vaihtelevissa paikoissa voi lataaminen olla että pitää hyvinkin täyteen saada akku.

Ionic5:n uusin malli olisi varmaan mukavuudeltaan erittäin hyvä ja Kia/Hyundai ottaa selvästi muita nopeammin 10-80% välin latausta vastaan.
 
Saa sen kait KIA/HYNY myös mutta se pitää tehdä joka kerta kun lähtee ajamaan.

Omassa HYNYssä ei tarvi ainakaan joka kerta ottaa nopeusrajoitinlottoa pois päältä. Asetuksista sen otin pois käytöstä uudekseltaan.

Varoitus+ääni tulee ainoastaan nopeusvalvontakameraa lähestyessä, jos nopeus yli rajan. Tämänkin saa pois päältä kokonaan halutessaan.
 
Miks edes viittit kirjoittaa tuon viestin, koska tarkoitat Q8E-tronia tai Porsche sisarusta, joilla ei oo mitään tekoa lähellekään kriteerillä "jonka duunari kehtaa ostaa."

Tesla MY LR, paras kompromissi.
 
Tarkoitatko sitä prkleen piipitystä, jota autoni pitää aina kun ajan oikeassa reunassa maantiellä? Lapset ja vaimo olisivat valmiita jo tunkemaan koko auton jorpakkoon sen takia, itse mietin jos repisi vain kaikki kaiuttimet irti autosta.
Noiden pimputusten ja hinnankin takia tarvittaisiin juuri niitä karvalakkimalleja sähköautoihin. Ei niillä kaikilla vahdeilla ja tutkilla tee mitään. On aika stressaavaa ajaa autoa jos tarvii kokoajan ”pelätä” mitä se tekee. Kuljettajan sitä autoa kuuluu ajaa.
 
Noiden pimputusten ja hinnankin takia tarvittaisiin juuri niitä karvalakkimalleja sähköautoihin. Ei niillä kaikilla vahdeilla ja tutkilla tee mitään. On aika stressaavaa ajaa autoa jos tarvii kokoajan ”pelätä” mitä se tekee. Kuljettajan sitä autoa kuuluu ajaa.
Nuo tulee EUn säädöksistä eli tietääkseni pitää olla kaikissa uusissa autoissa nämä varoitukset
 
Miks edes viittit kirjoittaa tuon viestin, koska tarkoitat Q8E-tronia tai Porsche sisarusta, joilla ei oo mitään tekoa lähellekään kriteerillä "jonka duunari kehtaa ostaa."

Tesla MY LR, paras kompromissi.

Teslan ongelma on penkit jos joutuu pitkiä pätkiä säännöllisesti hakkaamaan. Audin Q4 etroneihin muistaakseni sai ne paremmat penkit joilla jaksaa istua pitkään.
 
Miks edes viittit kirjoittaa tuon viestin, koska tarkoitat Q8E-tronia tai Porsche sisarusta, joilla ei oo mitään tekoa lähellekään kriteerillä "jonka duunari kehtaa ostaa."

Sehän on ihan hintakysymys ja yleensä pitääkö olla uusi auto. E-tronia saa kuitenkin alkaen 40k nytkin nettiautosta käytettynä ja paljon miellyttävämpi se on sekalaisilla teillä kuin Teslan y.
 
Onnesta Tesla ei ulise ylinopeudesta, rajoitusmerkki vain sykkii +7km aluetoleranssilla. Kaistavahdista tuli siedettävämpi kun antaa sen olla avustimet päällä, pelkkä varoitus rääkyi herkemmin.

Q4 taas ei vastaa noihin weetabixin ylistyksiin, jotka nivoutuu 800V alustaa käyttävien mallien ympärille.

e: Juu vanha iso E-tron 55 tosiaankin on auto sille, joka ei tykkää latauspysäyksistä matka-ajossa; janoisin katutankki mitä löytyy melkeimpä.
 
Teslalla saa parempaa nopeutta kun optimoi, mutta Audilla saa aina kovalla nopeudella sähköä autoon kun vaihtelevissa paikoissa voi lataaminen olla että pitää hyvinkin täyteen saada akku.
Jos Q8:sta on puhe, niin ei oleellista ole latausnopeus, vaan se, että paljonko ajassa saa käytännössä kilometrejä. Audi Q8 latausnopeus 150kW vastaa Teslassa 110kW latausnopeutta. Audin lataaminen on myös aina 1.4 sen kertaa kalliimpaa per kilometri.
 
Onnesta Tesla ei ulise ylinopeudesta, rajoitusmerkki vain sykkii +7km aluetoleranssilla. Kaistavahdista tuli siedettävämpi kun antaa sen olla avustimet päällä, pelkkä varoitus rääkyi herkemmin.

Q4 taas ei vastaa noihin weetabixin ylistyksiin, jotka nivoutuu 800V alustaa käyttävien mallien ympärille.

e: Juu vanha iso E-tron 55 tosiaankin on auto sille, joka ei tykkää latauspysäyksistä matka-ajossa; janoisin katutankki mitä löytyy melkeimpä.
Eikö asetuksista saanut myös äänen päälle?

En toki tiedä miten ajatte mutta ei tuo kaistavahti minulla pidä mitään ylimääräistä ääntä tai anna virheellistä tietoa. Harvemmin se edes toimii, vaan antaa huoletta vetää kaistan yli.
 
Jos Q8:sta on puhe, niin ei oleellista ole latausnopeus, vaan se, että paljonko ajassa saa käytännössä kilometrejä. Audi Q8 latausnopeus 150kW vastaa Teslassa 110kW latausnopeutta. Audin lataaminen on myös aina 1.4 sen kertaa kalliimpaa per kilometri.

No siis 10-80 väli on teslassa sen 4 minuuttia nopeampi. Merkittävämpi on varmasti kulutuksen vaikutus, mutta toisaalta äänieristyksestä noilla kilometreillä maksaisin itse henkilökohtaisesti enemmän. Joku toinen varmasti preferoi kulutuksen pienuutta ennemmin ja uutena jos pitää hankkia niin onhan noi Audit kalliita jos lähtee 1:1 Y malliin vertaamaan.

Jos ajelee jatkuvasti alle 50% latauksella niin Tesla toki vie selvästi, mutta jos autoa pitää ladata täydemmäksi noin isompi vaikutus tulee kulutuksesta.

Mutta jos pitää oikeasti ladata nopeasti niin Korean pojat vievät Teslaakin aika pahasti jos kerran minuutteja lähdetään laskemaan. Lämpöisenä ajon jälkeen/aikana näitä kuitenkin kannattaa aina ladata.

Mutta varmaan kunkin pitää itse ajaa sitä autoa, että saa paremmin selville mitä ominaisuuksia haluaa painottaa.
 
Eikö asetuksista saanut myös äänen päälle?

En toki tiedä miten ajatte mutta ei tuo kaistavahti minulla pidä mitään ylimääräistä ääntä tai anna virheellistä tietoa. Harvemmin se edes toimii, vaan antaa huoletta vetää kaistan yli.

Poistin itse ensin ne avustukset ja jätin pelkän varoitusäänen ja sehän tykkäskin rääkyä urakalla. Palautin ne keskittävät avustimet niin nyt se on paljon rauhallisempi, sininen viiva alkaa sykkiä kun ajautuu reunalle ja avustaa ratista kääntöä keskemmälle, voi myös tuutata pehmeästi. Sitä punaista varoitusta viivan ylityksestä ja kovaa rääkymistä harvemmin tulee enää nyt.
 
MInkäslaisia suosituksia merkistä ja mallista, kun kriteereinä seuraavia:
-Suht iso tavaratila (työajossa kyydissä työkaluja yms välineistöä jotka kuljetettava auton kyydissä). Nykyinen on diesel farkku a4. Ei siis tarvetta kuitenkaan millekään pakulle tai tila-autolle.
-Range mahdollisimman suuri. Työalueena koko suomi ja naapurimaat, eikä ihan 100km välein huvittaisi pysähdellä latailemaan,
-Hinta sellainen minkä duunarikin kehtaa ostaa. Uusi tai käytetty.
-Kilsoja tulee paljon. 40k tai enemmän vuodessa, Ajomukavuus kohtuu tärkeä, samoin ajettavuus huonossa kelissä ja/tai pimeässä.
Löytyykö tällaisia vaihtoehtoja markkinoilta vai pitääkö tehdä paljon kompromissejä? Ei ole vielä niin kova hinku, että olisin kerennyt autoliikkeeseen katselemaan ja tutkimaan sen tarkemmin, niin nuo tavaratilat yms on ihan täysi mysteeri sähköautoissa.
Minulla suunnilleen samanlaisessa ajossa Model Y LR. Kilsoja +40tkm/vuosi ja tulee käytyä lähes kaikkialla suomen alueella työmatkoilla lukuunottamatta pohjoista lappia. Tavaratila on iso ja mahtuu hyvin tavaraa mukaan.

Ajomukavuus/ajettavuus varmaan aika henkilökohtaisia mieltymyksiä? Minulla ei mitään moitittavaa, mutta kannattaa varmaan koittaa.

Ladata toki pitää aina välillä, eikä pääse 1200+ kilometriä yhdellä istumalla kuten edellisellä diesel autollani. Teslalla olen ajanut pysähtymättä esim Helsinki-Vaasa, kovin paljon pidempää matkaa en kyllä pystyisikään ajamaan kun täytyisi käydä vessassakin joskus.

Tesla Y soveltuisi muuten kyllä kysyjälle, mutta mielestäni siitä puuttuu hintaa, rangea ja tavaratilaa lukuunottamatta kaikki vaaditut ominaisuudet. Vaikka jonkun kuljettajan henkilökohtaisiin mieltymyksiin ajomukavuus/ajettavuus vielä osuisikin, niin tuskin ainakaan valoja kukaan kehtaa väittää hyviksi. Hyvät valot ovat oikeasti yksi tärkeimmistä varusteista pitkää matkaa maantiellä ajaville ja ne lisäävät mielestäni merkittävästi turvallisuutta ja levollisuutta ajamiseen. Lisäksi omalla kokemuksella hyvät valot vähentävät silmien rasitusta pimeällä ajettaessa merkittävästi.

Vaihtoehdot ovat kysyjälle vielä varsin vähissä, koska kyseiseen käyttöön on mielestäni diesel vielä varsin ylivoimainen. Itse ehkä lähtisin katselemaan Enyaq, tuleva ID7 farmari ja ehkä varauksella Ioniq 6 jos sen tavaratila riittää. Eikä yksikään noista vaihtoehdoista mitenkään kovin edullisia ole, eivätkä oikein täytä kaikkia vaadittuja ominaisuuksia nekään. Kuvailtuun käyttöön ostaisin itse käytetyn noin 2-4 vuotta vanhan E-Mersun farmarin 2 litraisella dieselillä. Täyttää kaikki vaaditut ominaisuudet sopivilla varusteilla ja menee suhteellisen pienellä kulutuksella. Eikä käyttökulutkaan välttämättä eroa kovin kovin dramaattisesti, jos sähköautolla tulisi paljon pikalatauksia. Muutaman vuoden kun sillä ajaisi, niin voisi saada jo kriteereihin sopivia sähköautoja sopivaan hintaan käytettynä.
 
Vaikka suositus on ladata max 80-90% näitä NCM ja NCA kemiallisia akkuja, niin paljonkohan tuo loppupeleissä pidentää akun elin-ikää tai säästää akun kapasiteettia? Lähinnä kiinnostas tietää että jos autoa pitää 2-5v, niin saavuttaako tällä mitään, muuta kuin hyvän mielen auton seuraaville omistajille?

Liitteenä kuva LG:n E63 akun spekseistä. Tuo akku oli monessa sähköautoissa käytössä muutamia vuosia sitten.

Tämän mukaan akun vastus nousee 40% kahdessa kuukaudessa 100% ladattuna kun sitä säilyttää 60C lämpötilassa. Kapasiteetin pudotuksessa selvemmin havaittava ero skaalauksen vuoksi.

Harvemmin se +60C toteutuu, mutta on tuo ero aika hurja 90% v 100% latauksen välillä.

Ainakin minut se vakuutti siitä, etten lataa autoa 100%SoC kesähelteillä jos en niitä viimeisiä kilometrejä heti tarvitse.
 

Liitteet

  • IMG_1415.jpeg
    IMG_1415.jpeg
    258,2 KB · Luettu: 60
Mikäs vika Y:n valoissa on? :bored: IMO 4/5 ja vielä ilman toimivaa matriisia.
 
Mikäs vika Y:n valoissa on? :bored: IMO 4/5 ja vielä ilman toimivaa matriisia.
Ne on Ok mutta puuttuu se matriisi ja liekö tuleeko koskaan. Onhan nuo Audit ja muiden tekemät paljon parempia. Näyttää oikeasti pitkälle ja toimivat automaattisesti.
 
Mikäs vika Y:n valoissa on? :bored: IMO 4/5 ja vielä ilman toimivaa matriisia.
Tavallaan annoit tässä itse jo vastauksen kysymykseesi. Mielestäni on suuri merkitys onko pitkät vain on/off vai onko niissä esim. matriisiledit. Pientareiden ja näkökentässä olevan valon määrässä on suuri ero varsinkin saavutettaessa toinen ajoneuvo. Kääntyvät valot ovat myös varsin mukavat mutkissa, kun tie pysyy valaistuna pidemmälle. Tesla Y:n valojen automatiikka ei myöskään ole mikään ihan parhain vastaantulijan näkökulmasta, toki en tiedä onko kyse valojen virheellisestä suuntauksesta vai huonosta automatiikasta. Täytyy myös tähän todeta, että ei Tesla Y:n automatiikka kyllä mitenkään poikkeuksellisen huonokaan ole, vaan ehkä jotain keskitasoa vastaantulijan näkökulmasta.
 
En nyt lainaile tähän erikseen viestejä liittyen tähän matkan taittamiseen, mutta ei latausnopeudella itsessään ole suureena kuin pieni merkitys, että kuinka pitkälle autolla pystyy ajamaan x tunnissa.

Se, että kuinka nopeasti pitkää matkaa pystyy taittamaan on latausnopeuden, akkukapasiteetin ja kulutuksen yhdistelmä. Sen kivitalon kokoisen audin pitää pystyä lataamaan todella kovilla keskitehoilla kompensoidakseen sitä (hatusta heitettynä) 25kWh/100km kulutusta voittaakseen vaikkapa Model 3:n joka kuluttaa useampi kymmenen prosenttia vähemmän sähköä per 100km.
 
Hyviä vastauksia. Täytyy tutustua vähän tarkemmin noihin ehdotuksiin.
Sen verta tuohon auton kokoon vielä, että omaan käyttöön mielummin keskikokoinen/siro auto kun joku jäähallin kokoinen maasturi. Siviilissä ei ole tarvetta kuskata kun kahta matkustajaa, eli tilan tarve koskee vain tavaratiloja töiden osalta.
Suuri auto luonnollisesti kuluttaa enemmän, mutta joku pieni riisikippo ei taas ajo-ominaisuuksiltaan ole kummoinen.
Nopealla googletuksella model 3 teslassa olisi about saman verran tavaratilaa kun Audin A4. Ehkä ensi viikolla täytyy käydä jossain liikkeessä livenä tuijottelemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä vastauksia. Täytyy tutustua vähän tarkemmin noihin ehdotuksiin.
Sen verta tuohon auton kokoon vielä, että omaan käyttöön mielummin keskikokoinen/siro auto kun joku jäähallin kokoinen maasturi. Siviilissä ei ole tarvetta kuskata kun kahta matkustajaa, eli tilan tarve koskee vain tavaratiloja töiden osalta.
Suuri auto luonnollisesti kuluttaa enemmän, mutta joku pieni riisikippo ei taas ajo-ominaisuuksiltaan ole kummoinen.
Nopealla googletuksella model 3 teslassa olisi about saman verran tavaratilaa kun Audin A4. Ehkä ensi viikolla täytyy käydä jossain liikkeessä livenä tuijottelemassa.

Jos tulee kilometriä reilusti niin aikamoista se on puskea juuri pikkukipolla. Jos nykyinen nelonen on varsinki q ja sporttipenkeillä, kannattaa Modelit koeajaa rauhassa pidemmällä lenkillä. Penkkien ergonomia ja pintakova alusta ei omalla tuntumalla ole ihan millä ajelisin isoja kilsoja. Mutta varmaan paljon kuskin koostakin kiinni. Ja takapenkillä noissa hirttäisi vielä hätäsempään kiinni, mutta onneksi tässä ei tule ongelmaksi.
 
Nuo tulee EUn säädöksistä eli tietääkseni pitää olla kaikissa uusissa autoissa nämä varoitukset
Ei mun 2019 mallissa ole kuin takana peruutustutka. Tosin ei enää uusi auto. Nopeusvaroitus on, mut sen voi ite säätää niin korkealle ettei hälytä.
 
Noista hälytyksistä, varoituksista ja pimputuksista.
Ainakaan tuossa karvalakkimallin Skoda Enyaqissa ei tällä hetkellä ole kuin yksi ärsyttävä avustin/pimputin/himmeli, joka on kaistavahti. Se pitää joka ikisen ajoonlähdön kohdalla ottaa pois päältä, muuten on ihan hirveää tempoilua ajella kun en tykkää ajaa keskellä kaistaa jyristävissä urissa jotka syö myös renkaita enemmän. Tuon saisi kai ohjelmoitua obd elevenillä pysyvästi pois, muttei ole kyseistä palikkaa vielä eikä ole ärsyttänyt toistaiseksi liikaa. Vaatii 3-4 painallusta aina tuon poiskytkentä, uudemmassa softassa vissiin selviäis kahdella.

Muuten ei tule mitään pimputuksia. Ei hälyttele mistään yli-/alinopeuksista. Ei vahdi kuskia millään kameroilla eli ei hälyttele vaikka lukisin kirjaa ajaessa. Ei tee haamujarrutuksia eikä mitään omia kiihdyttelyjä itsestään. Oikeastaan ainoa äänimerkki mitä auto normaalissa ajossa antaa on vilkun naksutus käskettäessä.

Joillain kuulemma Travel Assist jarruttelee ja kiihdyttelee, mutta itsellä ei tuota varustetta ole niin ei ole ongelmaakaan sen suhteen.
 
Muuten ei tule mitään pimputuksia.
Tämä on yksi Enyaqin loistavista piirteistä verrattuna vaikkapa tuohon edelliseen Kiaan. Autossa on korvia hivelevä rauha kun sinne istuu, painaa jarrua, kytkee vaihteen päälle ja lähtee ajamaan. Kian kanssa päällimmäinen tunne oli että auto ei edes halua että sillä ajettaisiin vaan huutaa vastalauseita monen päällekkäin ja kovaa soivan äänen voimalla.

Noihin Kian pimputuksiin myös turtui. Kun autossa on normaalisti hiljaista niin mahdollinen äänimerkki herättää sitten oikeasti huomion että mikähän juttu nyt, kun yleensä ei kuulu mitään. Kiassa ei jaksanut juuri kiinnittää mitään huomiota varoitusääniin kun niitä tuli jatkuvasti jostain.

Kun vielä Enyaqista ohjelmoi kaistavahdin olemaan lähtiessä aina pois päältä, niin mitään ajoonlähtötarkastustakaan ei tarvitse tehdä, vaan voi lähteä suoraan ajamaan. Kiassa piti painaa napista virta päälle, kytkeä pois kaistavahti, kytkeä vakionopeussäädin toimintavalmiiksi (miksi??), kytkeä auto-hold päälle (jälleen miksi??).
 
Ei mun 2019 mallissa ole kuin takana peruutustutka. Tosin ei enää uusi auto. Nopeusvaroitus on, mut sen voi ite säätää niin korkealle ettei hälytä.
Juu nuo säädökset taisi tulla cpimaan 2022 tms ja koskevat vain uusia tyyppihyväksyntöjä.
 
Onnesta Tesla ei ulise ylinopeudesta, rajoitusmerkki vain sykkii +7km aluetoleranssilla. Kaistavahdista tuli siedettävämpi kun antaa sen olla avustimet päällä, pelkkä varoitus rääkyi herkemmin.

Olisko toi sykkiminenkin joku EU juttu kun HP-Pösö tekee samaa, tosin siinä taitaa olla toleranssi lähellä nollaa. Nopeusmittari on sentään tarkka kun näytti vain joku 1-2 km/h enemmän mitä GPS nopeus on.

Pösön kaistavahti ei onneksi piipittele ja sen saa pysyvästi pois.
 
Jos nykyinen nelonen on varsinki q ja sporttipenkeillä, kannattaa Modelit koeajaa rauhassa pidemmällä lenkillä. Penkkien ergonomia ja pintakova alusta ei omalla tuntumalla ole ihan millä ajelisin isoja kilsoja. Mutta varmaan paljon kuskin koostakin kiinni. Ja takapenkillä noissa hirttäisi vielä hätäsempään kiinni, mutta onneksi tässä ei tule ongelmaksi.
Teslan penkit olisivat minulle ongelma, jos en niissä saisi maksimaalista istuinosan kallistusta käyttämällä juuri ja juuri riittävän kuppiasennon, jossa penkin vajavainen reisituki riittää. Jos sellaisesta ajoasennosta ei tykkää, niin penkit lienee pettymys. Vegaaninahka on (hikisestä) hanurista, vaikka puhtaanapito onkin kangaspenkkejä helpompaa. Sellaiset seiskapuolen penkit, kun bimmerin comfortit ilmastoinnilla ovat kymppi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom