Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Kun suositus on ladata akku 80%, ni paljonkohan haittais jos näin viikonloppusin latais 90-100? Ko hitaallakin kerkeis hyvin latailee paneelien antamalla teholla. Sit arkena taas tavoite ois vaan se 80.
Vaikka suositus on ladata max 80-90% näitä NCM ja NCA kemiallisia akkuja, niin paljonkohan tuo loppupeleissä pidentää akun elin-ikää tai säästää akun kapasiteettia? Lähinnä kiinnostas tietää että jos autoa pitää 2-5v, niin saavuttaako tällä mitään, muuta kuin hyvän mielen auton seuraaville omistajille?Tuskin kukaan tarkkaa vastausta tuohon voi antaa, mutta jättäisin 80->100% ilmaiset sähköt ottamatta hellepäivinä, ellei täydelle lataukselle ole seuraavana päivänä tarvetta.
Täyteen lataamisen ei pitäisi olla ongelma jos akku on huonelämpöinen tai akkua ei pidetä täydessä varauksessa pidempiä aikoja.
Kun akun lataa 80% niin ei hätää vaikka helle tai pitkä ajotauko tulisikin yllättäen.
Tässä olen laittamassa perheelle sähköautoa alle. Excel kertoi, ettei kalliimman sähköauton ostaminen olekaan niin paljon nykyistä autoilua kalliimpaa, kun kilsoja kertyy vuodessa >30t.
Itseä kiinnosti vähän ajettu id4, vaimo haluaa bZ4X:n. Teimme kompromissin ja näillä näkymin ollaan hankkimassa toyotaa, jos ei mieli kerkeä tässä parissa päivässä muuttumaan.
Sitä oli mukava ajaa. Akkutakuu on aika hyvä (10 vuotta / 1 000 000 km), tosin tuon vastapainoksi useammin määräaikaishuoltoja. Subaruun verrattuna bonusta 3-vaihelataus. Nelivedoissa, jonka mieluiten ottaisin, ei äkkiseltään näyttänyt hirveitä hintaeroja olleen muihin merkkeihin (pitää vielä tutkia lisää). Toyota antoi pari tonnia paremman hinnan vanhasta autosta kuin seuraavaksi paras (toki tuota voi vielä koittaa neuvotella).Kiinnostaisi, miksi juuri tuo Toyota? Vai onko edes mahdollista saada mitään järkiperusteluja kun "vaimo haluaa"?
Minulle kyseinen auto on ehkä kaikista tämän hetken sähköautoista se epäkiinnostavin. Eikä vähiten kylmän sään rangen takia, tanskalaisten testissä lämpötila ollut +4 enkä uskalla edes miettiä mitä sitten kun on kunnon pakkaset...
Itsellä on 1x16A lataus ja lataushäviö on noin 10%. Juurikaan eroa ei ole ollut talvella ja kesällä kotilatauksen kanssa (Model 3 LFP). 40tkm tullut ajettua vuodessa ja tuolla 3.6kW laturilla pärjää todella helposti noilla kilometreillä.Sähköautoja omistavat, kuinka paljon kotona olevan lataurin lataustehosta menee harakoille? Millainen ero talven ja kesän välillä (kuinka iso osa lataustehosta menee akun lämmittämiseen)? Olettaen että kotona on vaikka 9kW lataukselle mahdollisuus. Tai pystyykö tuollaisella 3kW pistokelaturilla edes lataamaan autoa kovilla pakkasilla?
Bmw ix1 varmaan kanssa harkinnan arvoinen. Aika päteväksi vehkeeksi kehuttu ja näyttäisi maksavan saman ku bz4xToyota tosiaan kovin surkea talvella. Jos ajoa tulee noinkin paljon niin uskoisin että tulee ongelmia talvella.
Oletko käynyt vaimon kanssa koeajamassa vaihtoehdot? Model Y, ID4, Enyaq, Ariya, Bz4x, MG. Sitten varmaan vielä jotain hyundaita ja kiaa?
Ei nyt varmaan ainakaan kannata sokkona tilata toyotaa jos ei ole mitään koeajanut.
Kannattaa käydä koeajamassa ihan kunnolla, nykyisin uudet autot mukaanlukien Toi Ota on aikamoisia pimpelipompeleita.
...ettei mee hermot varoittimiin...
Vetomassa on huimat 300kg eli pientä jarrutonta kärryä voi kyllä vetää mutta kovinkaan kummoista kuormaa sinne ei laillisesti saa enää kyytiin.Vielä tuli mieleen Nirosta/Soulista/Konasta; jostain jäänyt mieleen että näihin ei saisi vetokoukkua.. mutta näyttäähän niitä olevan vaikka kuinka paljon tarjolla.
Mun suosikki Kiassa oli turvavyövaroitin joka alkoi korvia vihlovan pimputuksen heti kun autoon kytki virrat, ellet laittanut vyötä kiinni jo ennen sitä. Ainoa kokeilemani auto joka huutaa vyöstä jo silloin kun ollaan paikallaan vaihde P-asennossa. Toki auto muutenkin pitää typerän tervetulolurituksen aina käynnistyksessä joka lisättynä turvavyövaroituksella onkin erinomainen sekametelisoppa.nykyisin uudet autot mukaanlukien Toi Ota on aikamoisia pimpelipompeleita.
Bmw ainakin tämän toteuttanut hyvin, ei piippaile eikä ulise oikeastaan mistään muusta ku turvavyöstä, siitäkin vasta kun ollaan jo hetki ajeltu eli ei missään parkkipaikkasiirroissa piipitä.Tarkoitatko sitä prkleen piipitystä, jota autoni pitää aina kun ajan oikeassa reunassa maantiellä? Lapset ja vaimo olisivat valmiita jo tunkemaan koko auton jorpakkoon sen takia, itse mietin jos repisi vain kaikki kaiuttimet irti autosta.
Sitäkin ja pirinää, piipitystä sekä ulinaa mm. upeissamahtavissaihanissa "Telsankaataja" Ioniq5/6:ssa jotka vetää hepulin jo 1km/h alueeseen nähden ylityksestä.
Saa sen kait KIA/HYNY myös mutta se pitää tehdä joka kerta kun lähtee ajamaan.Das autosta sai ainakin nopeurajoituslottoautomaatin pois päältä.
Bmw ainakin tämän toteuttanut hyvin, ei piippaile eikä ulise oikeastaan mistään muusta ku turvavyöstä, siitäkin vasta kun ollaan jo hetki ajeltu eli ei missään parkkipaikkasiirroissa piipitä.
Toki auton asetuksista saa sen halutessaan raivoisaksi kaikesta valittajaksi.
Saahan sen varoittimen ainakin joka huutaa jos ajelehtii liian lähelle reunaa, mutta sekin pitää poistaa jokaisen ajoonlähdön kanssa erikseen.Teslassa valitettavasti ei saa tuota kaistavahtia / mikä lie vahtia pois päältä. Todellinen hirvitys joka ei ymmärrä kuin amerikkalaisia moottoriteitä.
Minulla suunnilleen samanlaisessa ajossa Model Y LR. Kilsoja +40tkm/vuosi ja tulee käytyä lähes kaikkialla suomen alueella työmatkoilla lukuunottamatta pohjoista lappia. Tavaratila on iso ja mahtuu hyvin tavaraa mukaan.MInkäslaisia suosituksia merkistä ja mallista, kun kriteereinä seuraavia:
-Suht iso tavaratila (työajossa kyydissä työkaluja yms välineistöä jotka kuljetettava auton kyydissä). Nykyinen on diesel farkku a4. Ei siis tarvetta kuitenkaan millekään pakulle tai tila-autolle.
-Range mahdollisimman suuri. Työalueena koko suomi ja naapurimaat, eikä ihan 100km välein huvittaisi pysähdellä latailemaan,
-Hinta sellainen minkä duunarikin kehtaa ostaa. Uusi tai käytetty.
-Kilsoja tulee paljon. 40k tai enemmän vuodessa, Ajomukavuus kohtuu tärkeä, samoin ajettavuus huonossa kelissä ja/tai pimeässä.
Löytyykö tällaisia vaihtoehtoja markkinoilta vai pitääkö tehdä paljon kompromissejä? Ei ole vielä niin kova hinku, että olisin kerennyt autoliikkeeseen katselemaan ja tutkimaan sen tarkemmin, niin nuo tavaratilat yms on ihan täysi mysteeri sähköautoissa.
Saa sen kait KIA/HYNY myös mutta se pitää tehdä joka kerta kun lähtee ajamaan.
Noiden pimputusten ja hinnankin takia tarvittaisiin juuri niitä karvalakkimalleja sähköautoihin. Ei niillä kaikilla vahdeilla ja tutkilla tee mitään. On aika stressaavaa ajaa autoa jos tarvii kokoajan ”pelätä” mitä se tekee. Kuljettajan sitä autoa kuuluu ajaa.Tarkoitatko sitä prkleen piipitystä, jota autoni pitää aina kun ajan oikeassa reunassa maantiellä? Lapset ja vaimo olisivat valmiita jo tunkemaan koko auton jorpakkoon sen takia, itse mietin jos repisi vain kaikki kaiuttimet irti autosta.
Nuo tulee EUn säädöksistä eli tietääkseni pitää olla kaikissa uusissa autoissa nämä varoituksetNoiden pimputusten ja hinnankin takia tarvittaisiin juuri niitä karvalakkimalleja sähköautoihin. Ei niillä kaikilla vahdeilla ja tutkilla tee mitään. On aika stressaavaa ajaa autoa jos tarvii kokoajan ”pelätä” mitä se tekee. Kuljettajan sitä autoa kuuluu ajaa.
Miks edes viittit kirjoittaa tuon viestin, koska tarkoitat Q8E-tronia tai Porsche sisarusta, joilla ei oo mitään tekoa lähellekään kriteerillä "jonka duunari kehtaa ostaa."
Tesla MY LR, paras kompromissi.
Miks edes viittit kirjoittaa tuon viestin, koska tarkoitat Q8E-tronia tai Porsche sisarusta, joilla ei oo mitään tekoa lähellekään kriteerillä "jonka duunari kehtaa ostaa."
Jos Q8:sta on puhe, niin ei oleellista ole latausnopeus, vaan se, että paljonko ajassa saa käytännössä kilometrejä. Audi Q8 latausnopeus 150kW vastaa Teslassa 110kW latausnopeutta. Audin lataaminen on myös aina 1.4 sen kertaa kalliimpaa per kilometri.Teslalla saa parempaa nopeutta kun optimoi, mutta Audilla saa aina kovalla nopeudella sähköä autoon kun vaihtelevissa paikoissa voi lataaminen olla että pitää hyvinkin täyteen saada akku.
Eikö asetuksista saanut myös äänen päälle?Onnesta Tesla ei ulise ylinopeudesta, rajoitusmerkki vain sykkii +7km aluetoleranssilla. Kaistavahdista tuli siedettävämpi kun antaa sen olla avustimet päällä, pelkkä varoitus rääkyi herkemmin.
Q4 taas ei vastaa noihin weetabixin ylistyksiin, jotka nivoutuu 800V alustaa käyttävien mallien ympärille.
e: Juu vanha iso E-tron 55 tosiaankin on auto sille, joka ei tykkää latauspysäyksistä matka-ajossa; janoisin katutankki mitä löytyy melkeimpä.
Jos Q8:sta on puhe, niin ei oleellista ole latausnopeus, vaan se, että paljonko ajassa saa käytännössä kilometrejä. Audi Q8 latausnopeus 150kW vastaa Teslassa 110kW latausnopeutta. Audin lataaminen on myös aina 1.4 sen kertaa kalliimpaa per kilometri.
Eikö asetuksista saanut myös äänen päälle?
En toki tiedä miten ajatte mutta ei tuo kaistavahti minulla pidä mitään ylimääräistä ääntä tai anna virheellistä tietoa. Harvemmin se edes toimii, vaan antaa huoletta vetää kaistan yli.
MInkäslaisia suosituksia merkistä ja mallista, kun kriteereinä seuraavia:
-Suht iso tavaratila (työajossa kyydissä työkaluja yms välineistöä jotka kuljetettava auton kyydissä). Nykyinen on diesel farkku a4. Ei siis tarvetta kuitenkaan millekään pakulle tai tila-autolle.
-Range mahdollisimman suuri. Työalueena koko suomi ja naapurimaat, eikä ihan 100km välein huvittaisi pysähdellä latailemaan,
-Hinta sellainen minkä duunarikin kehtaa ostaa. Uusi tai käytetty.
-Kilsoja tulee paljon. 40k tai enemmän vuodessa, Ajomukavuus kohtuu tärkeä, samoin ajettavuus huonossa kelissä ja/tai pimeässä.
Löytyykö tällaisia vaihtoehtoja markkinoilta vai pitääkö tehdä paljon kompromissejä? Ei ole vielä niin kova hinku, että olisin kerennyt autoliikkeeseen katselemaan ja tutkimaan sen tarkemmin, niin nuo tavaratilat yms on ihan täysi mysteeri sähköautoissa.
Minulla suunnilleen samanlaisessa ajossa Model Y LR. Kilsoja +40tkm/vuosi ja tulee käytyä lähes kaikkialla suomen alueella työmatkoilla lukuunottamatta pohjoista lappia. Tavaratila on iso ja mahtuu hyvin tavaraa mukaan.
Ajomukavuus/ajettavuus varmaan aika henkilökohtaisia mieltymyksiä? Minulla ei mitään moitittavaa, mutta kannattaa varmaan koittaa.
Ladata toki pitää aina välillä, eikä pääse 1200+ kilometriä yhdellä istumalla kuten edellisellä diesel autollani. Teslalla olen ajanut pysähtymättä esim Helsinki-Vaasa, kovin paljon pidempää matkaa en kyllä pystyisikään ajamaan kun täytyisi käydä vessassakin joskus.
Vaikka suositus on ladata max 80-90% näitä NCM ja NCA kemiallisia akkuja, niin paljonkohan tuo loppupeleissä pidentää akun elin-ikää tai säästää akun kapasiteettia? Lähinnä kiinnostas tietää että jos autoa pitää 2-5v, niin saavuttaako tällä mitään, muuta kuin hyvän mielen auton seuraaville omistajille?
Ne on Ok mutta puuttuu se matriisi ja liekö tuleeko koskaan. Onhan nuo Audit ja muiden tekemät paljon parempia. Näyttää oikeasti pitkälle ja toimivat automaattisesti.Mikäs vika Y:n valoissa on? IMO 4/5 ja vielä ilman toimivaa matriisia.
Tavallaan annoit tässä itse jo vastauksen kysymykseesi. Mielestäni on suuri merkitys onko pitkät vain on/off vai onko niissä esim. matriisiledit. Pientareiden ja näkökentässä olevan valon määrässä on suuri ero varsinkin saavutettaessa toinen ajoneuvo. Kääntyvät valot ovat myös varsin mukavat mutkissa, kun tie pysyy valaistuna pidemmälle. Tesla Y:n valojen automatiikka ei myöskään ole mikään ihan parhain vastaantulijan näkökulmasta, toki en tiedä onko kyse valojen virheellisestä suuntauksesta vai huonosta automatiikasta. Täytyy myös tähän todeta, että ei Tesla Y:n automatiikka kyllä mitenkään poikkeuksellisen huonokaan ole, vaan ehkä jotain keskitasoa vastaantulijan näkökulmasta.Mikäs vika Y:n valoissa on? IMO 4/5 ja vielä ilman toimivaa matriisia.
Hyviä vastauksia. Täytyy tutustua vähän tarkemmin noihin ehdotuksiin.
Sen verta tuohon auton kokoon vielä, että omaan käyttöön mielummin keskikokoinen/siro auto kun joku jäähallin kokoinen maasturi. Siviilissä ei ole tarvetta kuskata kun kahta matkustajaa, eli tilan tarve koskee vain tavaratiloja töiden osalta.
Suuri auto luonnollisesti kuluttaa enemmän, mutta joku pieni riisikippo ei taas ajo-ominaisuuksiltaan ole kummoinen.
Nopealla googletuksella model 3 teslassa olisi about saman verran tavaratilaa kun Audin A4. Ehkä ensi viikolla täytyy käydä jossain liikkeessä livenä tuijottelemassa.
Ei mun 2019 mallissa ole kuin takana peruutustutka. Tosin ei enää uusi auto. Nopeusvaroitus on, mut sen voi ite säätää niin korkealle ettei hälytä.Nuo tulee EUn säädöksistä eli tietääkseni pitää olla kaikissa uusissa autoissa nämä varoitukset
Tämä on yksi Enyaqin loistavista piirteistä verrattuna vaikkapa tuohon edelliseen Kiaan. Autossa on korvia hivelevä rauha kun sinne istuu, painaa jarrua, kytkee vaihteen päälle ja lähtee ajamaan. Kian kanssa päällimmäinen tunne oli että auto ei edes halua että sillä ajettaisiin vaan huutaa vastalauseita monen päällekkäin ja kovaa soivan äänen voimalla.Muuten ei tule mitään pimputuksia.
Juu nuo säädökset taisi tulla cpimaan 2022 tms ja koskevat vain uusia tyyppihyväksyntöjä.Ei mun 2019 mallissa ole kuin takana peruutustutka. Tosin ei enää uusi auto. Nopeusvaroitus on, mut sen voi ite säätää niin korkealle ettei hälytä.
Onnesta Tesla ei ulise ylinopeudesta, rajoitusmerkki vain sykkii +7km aluetoleranssilla. Kaistavahdista tuli siedettävämpi kun antaa sen olla avustimet päällä, pelkkä varoitus rääkyi herkemmin.
Teslan penkit olisivat minulle ongelma, jos en niissä saisi maksimaalista istuinosan kallistusta käyttämällä juuri ja juuri riittävän kuppiasennon, jossa penkin vajavainen reisituki riittää. Jos sellaisesta ajoasennosta ei tykkää, niin penkit lienee pettymys. Vegaaninahka on (hikisestä) hanurista, vaikka puhtaanapito onkin kangaspenkkejä helpompaa. Sellaiset seiskapuolen penkit, kun bimmerin comfortit ilmastoinnilla ovat kymppi.Jos nykyinen nelonen on varsinki q ja sporttipenkeillä, kannattaa Modelit koeajaa rauhassa pidemmällä lenkillä. Penkkien ergonomia ja pintakova alusta ei omalla tuntumalla ole ihan millä ajelisin isoja kilsoja. Mutta varmaan paljon kuskin koostakin kiinni. Ja takapenkillä noissa hirttäisi vielä hätäsempään kiinni, mutta onneksi tässä ei tule ongelmaksi.
Jep homma menee Teslan apin kauttaMitä vaaditaan että ei-Tesla sähkiksellä voi ladata Superchargereista? Tesla-appi...?