Yleistä keskustelua sähköautoista

Jotenkin jäänyt eUp, Mii, Citigo ja eGolf malleista fiilis että olivat ns. paniikkiveto että valmistajat sai koko autokantansa päästöt jonkun tietyn tason alle ettei joudu maksamaan sakkoja.
Eli pakolla valmistettiin ja myytiin tappiolla nollapäästöisiä sähköautoja, mutta kysyntää olikin ennakoitua enemmän ja sitten vähän hampaat irvessä myytiin "tappioautoja."
 
Samaa kastia Fordin Mach-E. "Pakko olla mukana menossa, mutta joka ikinen tehty auto sattuu kassaan."
:ssmoke:
 
VAG:n tripletti (eUp, Citigo, Mii) oli aikalailla tällainen ja kysyntääkin oli paljon. Mutta Volkkari ei näitä halunnut toimittaa, koska ilmeisesti kuitenkin valmistus oli kuitenkin liian kallista myyntihintaan nähden.
Mulla on yksi näistä Puolan "korona-autoista". vm 2019, vakkari on, mut muuten karvalakkimalli, ei edes navia. Riittää mulle, kun haluan ohjata autoa itse ja GoogleMaps on puhelimessa. Vikapaikkojakin vähemmän, kun ei ole turhia kameroita. 17tkm oli ajettu maaliskuussa 2022, kun ostin. Akkutakuu ja huolenpitosopimus voimassa vieläkin. 21700€ oli pyyntihinta silloin.

 
Mä olen näissä ohituksissa huomannut sen että aina kun vastaan tulee hidasteleva Tesla nousee itselle hymy kasvoille ja talla pohjassa painan Hynyn dieselillä ohi.

Jostain syystä muistan näitä useita (ainakin viisi ohitusta tämän vuoden aikana) mutta en myönnä että muistaisin yhdenkään Teslan ohittaneet minua. En edes Norjan reissulta.

Kai se ihmismieli vaan on jotenkin valikoiva. :hmm: :btooth:
Viimeisen puolen vuoden aikana olenkin huomannut uuden ilmiön että polttisautoilijat nostavat nopeutta ettei vaan Tesla tule ohi. Tai jäävät roikkumaan ja ajavat ohi viimeisessä liittymässä ennen pois kääntymistä. Pari tapausta on olleet aika koomisia. Onneks olkoon voititte Teslan autopilotin kisassa.

Tällaista ei todellakaan esiintynyt edes muutama vuosi sitten.
 
Viimeisen puolen vuoden aikana olenkin huomannut uuden ilmiön että polttisautoilijat nostavat nopeutta ettei vaan Tesla tule ohi. Tai jäävät roikkumaan ja ajavat ohi viimeisessä liittymässä ennen pois kääntymistä. Pari tapausta on olleet aika koomisia. Onneks olkoon voititte Teslan autopilotin kisassa.

Tällaista ei todellakaan esiintynyt edes muutama vuosi sitten.
Tuskin tässä on Teslalla ja Autopilotilla mitään tekemistä. Miksi näihin se liittyisi ?
Näitä on aina ollut.
 
Tänään kävin firman polttis-pösön tankkaamassa, niin piti jo vähän miettiä että mites se bensa-auton tankkaus menikään. :rofl:
Äkkiä sitä on tottunut siihen että tökkää latauspiuhan auton kylkeen, vilauttaa tagia laturille ja lampsii kahville tms.

Sitten katsella kun mittarissa vilistää 70€ hipova summa, kun latauspaussin hinta on yleensä alle 20€
Toki tuolla kertatankkauksella pääseekin sitten pidemmälle.
 
Jotenkin jäänyt eUp, Mii, Citigo ja eGolf malleista fiilis että olivat ns. paniikkiveto että valmistajat sai koko autokantansa päästöt jonkun tietyn tason alle ettei joudu maksamaan sakkoja.
Eli pakolla valmistettiin ja myytiin tappiolla nollapäästöisiä sähköautoja, mutta kysyntää olikin ennakoitua enemmän ja sitten vähän hampaat irvessä myytiin "tappioautoja."
Mahtavaa, että tuollaiset mallit toivat myyntiin, nimittäin oma Mii on oman autohistorian top 3 autoissa, vaikka se onkin ulkokuoreltaan lähinnä koppimopoa muistuttava ja sisältä täynnä kovaa muovia ja peltiä. Pihassa on kuitenkin ollut jopa 5-6 kertaa kalliimpia autoja, mutta silti Mii on tuonut hymyn kasvoille useammin ja se on 3 vuoden omistuksenkin jälkeen edelleen tosi mukava auto ajaa, kunhan ymmärtää auton rajoitteet.
 
Mii on tuonut hymyn kasvoille useammin ja se on 3 vuoden omistuksenkin jälkeen edelleen tosi mukava auto ajaa, kunhan ymmärtää auton rajoitteet.
Eka uutena ostamani auto oli juuri Seat Mii. Siitä oli akku korjauksessa. Ainakin kuukauden siinä taisi mennä ja sain auton takaisin ajoon. Uusi id3 on ollut ja uusi Leaf viimeisimpänä ja käytetty Model 3. Noissa muissa ei ollut vikoja. Tulossa e-2008.

Mii on ainakin minusta yllättävän hiljainen pieneksi autoksi. Hyvä ajaa. Suosittelen kyllä kanssa ostamaan tuollaisen, jos vaan hinta olisi järkevä ja pieni koko ei haittaa liikaa. Ei nyt valittamista noissa muissakaan. Leaf vaan tyhmästi vanhalla latausliittimellä.

Mii taitaa olla aina isommalla akulla, samoin Skodan pikkuauto. E-up on alunperin hyvin pienellä akulla ja vasta nuo tuoreemmat samalla kuin Seat ja Skoda.

Myös id3 sai yhteen (lyhyeen) väliin alennuksella. Päästösakot oli syynä siinäkin.

Sitten katsella kun mittarissa vilistää 70€ hipova summa, kun latauspaussin hinta on yleensä alle 20€
Toki tuolla kertatankkauksella pääseekin sitten pidemmälle.
Itse olen nyt joutunut ajamaan polttiksella 1.5 vuotta, kun Peugeot hidasteli auton toimituksessa. Marraskuussa tulee sitten pörssisähkö voimaan. Suunnitelmissa sitten ajastaa lataus vaikka klo 01.00 alkamaan halvoille tunneille 11kW laturilla. Tuo pörssisähkökin uusi juttu ja kuullut vaan, että yöllä kannattaa ladata. Eli taas tarkoitus pärjätä kotilatauksella pääosin. Ei odottelua :)
 
Ihme, ettei kukaan valmistaja saa aikaan viimeisen päälle karvalakki-sähkistä. Kaikki mukavuudet pois, rangea muutama sata km ja hinta niin alas kuin mahdollista. 30 k€ on liikaa jostain työmatka-autosta.
Suorien valmistuskustannuksien näkökulmastahan tässä ei ole mitään kummempaa haastetta. Joku olemassaoleva perusauto, johon vaihdetaan tilalle sähkövoimalinja pikkuakulla. Ongelmat ja haasteet tulee sitten muualta. Erityisesti investoinnit tuotantoon ja alihankintaketjuun, jotta oletettavasti suuren kysynnän ajoneuvoa saadaan valmistettua valtavia määriä. Osviittaa voi antaa vaikka Teslan Giga Berlin, jonka investointi on julkisten tietojen mukaan noin 5 miljardia euroa. Lisäksi se, että euromääräinen kate jää niin alhaiseksi, että investointien kuolettamiseksi pitää valmistaa valtava määrä autoja.
 
Lähin voisi olla tuo mg4 standard. 27 900€. Ei siis ihme, että tuntematon merkki kiinnostaa monia? Muut luultavasti huomattavasti kalliimpia?

Screenshot_2023-08-04-13-48-38-543_cn.wps.moffice_eng.jpg
 
Asiat näkee juuri niinkuin haluaa. Hyvä muistaa myös aina näissä "havainnoissa" että suomen autokannasta on edelleen 97 % polttiksia.

Prosentuaalinen osuus kappalemäärissä on toki pieni, mutta olisi mielenkiintoista nähdä arvio siitä, mikä on sähköautoilla ajettujen kilometrien osuus henkilöautojen vuotuisesta ajosuoritteesta. Lienee aika paljon enemmän kuin 3%.
 
Mitä ripeämpi auto, sitä vähemmän sitä tarvitsee esitellä. Vähän niin kuin varallisuuskin siis.
Ei kai siinä rajoitusnopeudella ajamisessa mitään esittelyä ole?

Tosin se mikä sähköautossa on, niin sillä voi ajaa taloudellisesti ja mukavasti haluamaansa nopeutta, toisin kuin monet polttikset, jossa vaihteisto saa aikaan sen että siellä on sellaiset "sweet spotit".

Mulla on duuniautossa sweetspot 85-90kmh todellista. Tuon alla kulutus ja epämukavuus nousee kun alkaa renkkaamaan vaihteiden välillä, joten siitä 80 ajavasta menen ohi jos sen helposti pystyy tekemään.
 
Kaksi vuotta vanhassa ID4 Puressa kyykkäsi sitten yksi akkumoduli. Ihmettelinkin alkukesästä, kun rangen ja varaustilan perusteella laskemani akun maksimikapasiteetti näytti lyhyessä ajassa pudonneen 45-47 kWh välille (alkuperäisestä 52 kWh:sta), mutta ajattelin vain että pikalataukset ovat nakertaneet akkua, 100% täyteen kun en ole juurikaan lataillut.

No nythän kun laskee niin 52 kWh * (8/9 modulia) = 46,2 kWh, joten tuo modulin rikkoutuminen lienee lähes yksinään syypää kapasiteetin alenemaan. Hyvä uutinen on siis että kunhan moduli saadaan kuntoon, niin ilmeisesti muuten akun kapasiteetti on säilynyt todella hyvin.

Kuulemma näitä akkumoduleita on nyt poksunut runsain mitoin ID-sarjalaisista, ja sen myötä volkkarin akkuhuollot ovat täysin tukossa pk-seudulla missä suurin osa sähköautoista on. Onneksi muualta Suomesta saatiin korjausaika muutaman viikon päähän.
 
Tosin se mikä sähköautossa on, niin sillä voi ajaa taloudellisesti ja mukavasti haluamaansa nopeutta, toisin kuin monet polttikset, jossa vaihteisto saa aikaan sen että siellä on sellaiset "sweet spotit".

Mulla on duuniautossa sweetspot 85-90kmh todellista. Tuon alla kulutus ja epämukavuus nousee kun alkaa renkkaamaan vaihteiden välillä, joten siitä 80 ajavasta menen ohi jos sen helposti pystyy tekemään.

Mikä auto? On erittäin poikkeuksellista, että auto kuluttaa vähemmän 80 vs 60 nopeudessa. Esimerkiksi eräässä Tekniikan Maailmasta kerätyssä listassa 519 autossa vain kolmessa asia oli noin.
 
Nythän kun laskee niin 52 kWh * (8/9 modulia) = 46,2 kWh, joten tuo modulin rikkoutuminen lienee lähes yksinään syypää kapasiteetin alenemaan. Hyvä uutinen on siis että kunhan moduli saadaan kuntoon, niin ilmeisesti muuten akun kapasiteetti on säilynyt todella hyvin.

Kuulemma näitä akkumoduleita on nyt poksunut runsain mitoin ID-sarjalaisista, ja sen myötä volkkarin akkuhuollot ovat täysin tukossa pk-seudulla missä suurin osa sähköautoista on. Onneksi muualta Suomesta saatiin korjausaika muutaman viikon päähän.
Jännä että vielä toimii. Ilmeisesti moduli ei ole täysin oikosulussa, vaan erittäin huono vain.

45tkm vain mittarissa niin ajattelisi, että moduli pois ja aivan uusi moduli siihen tilalle. Ne modulit kun täytyy olla tasalaatuisia.

Mulla Seat Miissä ehdin kerran ladata ja aamulla yritin lähteä liikkeelle, niin akku oli mennyt rikki. Muistaakseni vaihtoon meni heti useampi moduli? Syytä tälle ei kyllä kukaan keksinyt. Myös ne jotkut kaapelit vaihdettiin, jos nyt oikein muistan.

Lisäksi Miissä korjaus tehtiin kahteen kertaan. Piti olla kunnossa, niin eipä ollutkaan :) Eli taas akku pois ja vian etsintään. Sekä taas uusi akun kansi.

Jossain korjaus videolla eri liikkeessä oli jatkojohdot, jolloin akkua ei tarvitse laittaa (Tesla) autoon kiinni. Vaan auto ja akku irrallaankin onnistui auton käynnistys ja "ajaminen" nosturin päällä.
 
On kyllä aika huono akun seuranta jos auto ei tuosta ilmoita. Miten asia lopulta selvisi? Huollossa huomasivat vai?
On tosiaan erikoista, ihmettelin itsekin. Joo, määräaikaishuoltoon sisältyi "kampanjana" akun tilan tarkastus eli VW:ssä selvästi ovat tietoisia ongelmista. Mutta niin, asiakas saattaisi tietämättään ajella esim. 2 vuotta vajaatehoisella akulla, jos huoltovälit osuu sopivasti.
 
Jännä että vielä toimii. Ilmeisesti moduli ei ole täysin oikosulussa, vaan erittäin huono vain.
En väitä olevani mikään asiantuntija, mutta jos moduli olisi "täysin oikosulussa" niin eikö se tarkoita että auto on pian vain savuava kasa? Järkeilyni menee niin, että tuskinpa nuo oikosulut yleensä tapahtuvat missään johtimissa (jolloin ratkaisu olisi se että piiri avataan), vaan itse kennoissa/kennostoissa, missä anodien ja katodien kemialliset materiaalit ovat lähellä toisiaan kalvojen erottamina. Ja tällöin "täysi oikosulku" on melko fataali tilanne. Tietysti jos vuoto on hyvin pieni, niin oikosulku kennossa voisi parhaalla onnella purkaa jännitteen niin hitaasti että akuston jäähdytysjärjestelmä saa tilanteen hoidettua, eikä vaurio leviä naapurikennoihin.

Mutta parempaa tietoa aiheesta otetaan vastaan, tämä on kiinnostavaa.
 
Mutta parempaa tietoa aiheesta otetaan vastaan, tämä on kiinnostavaa.

Itseänikin kiinnostelisi tämä, näin ID3:n omistajana. Jos seuraavaan huoltoon (ja akun tarkastukseen) on vielä rutkasti aikaa, niin tuollainen VAGin tiedostama tyyppivika voi autoa lataillessa hyvinkin polttaa koko auton&tallin.
 
Stellantis ja VW tavoittelevat 25 k€ autoa, Tesla 23 k€ (2025?). Hyvä suunta mutta alaspäin saa tulla.

Ihme, ettei kukaan valmistaja saa aikaan viimeisen päälle karvalakki-sähkistä. Kaikki mukavuudet pois, rangea muutama sata km ja hinta niin alas kuin mahdollista. 30 k€ on liikaa jostain työmatka-autosta.

Miksei vastaavia saada Eurooppaan: Alle 10 000 euron sähköautot tulevat - kiinalaisvalmistaja tähyää Eurooppaan
Miksi tehdä karvalakki 20ke sähköauto jos kalliimman luokan sähköautot menee vielä kaupaksi sitä tahtia mitä ehditään valmistaa? Taitaa muutenkin aika iso osa dinovalmistajista tehdä jo nykyisillä sähköautoilla valtavia tappioita, niin hankala siinä on lähteä mitään karvalakki kippoa nolla katteella alkaa vääntämään.
 
Miksi tehdä karvalakki 20ke sähköauto jos kalliimman luokan sähköautot menee vielä kaupaksi sitä tahtia mitä ehditään valmistaa? Taitaa muutenkin aika iso osa dinovalmistajista tehdä jo nykyisillä sähköautoilla valtavia tappioita, niin hankala siinä on lähteä mitään karvalakki kippoa nolla katteella alkaa vääntämään.

Vähemmän komponentteja, niiden parempi saatavuus (jos tätä ongelmaa on koskaan ollut), pienempi kustannus, nopeammat läpimenoajat ja nopeampi toimitus. Kai niitä etuja alkaa löytymään, kun miettii. Olenkin miettinyt, miksei esim. kuluttajien älypuhelimia hyödynnetä auton hallinnassa (käynnistys, ovien lukitus, puhaltimet, navigointi jne) ja itse auto jopa ilman näyttöjä.
Tuntuu, että dinovalmistajat eivät ole missään vaiheessa halunneet miettiä muita vaihtoehtoja, kuin bensa/diesel. Sitten joudutaan tarkoituksella tekemään tappioita, että päästään EU:n keskiarvo päästövaatimuksiin. Iso laiva kääntyy hitaasti.
 
Kyllähän se Teslakin tahkosi persnettoa aika urakalla ja pitkään ennenkuin hommasta tuli kannattavaa.
Vanhoilla valmistajilla sama tie kuljettavana, sillä erotuksella, että dinovehkeet tuovat sitä rahaa, kun sähkistouhuja harjoitellaan tappiolla.
 
Olenkin miettinyt, miksei esim. kuluttajien älypuhelimia hyödynnetä auton hallinnassa (käynnistys, ovien lukitus, puhaltimet, navigointi jne) ja itse auto jopa ilman näyttöjä.
Tuossa on ideaa. Puhelin telineeseen ja matkaan, kaikki samasta vehkeestä. Ja kun puhelimessa latausäpit ja maksukortit niin latauspiuhan tunnistettua tunnistus ja maksu automaattisesti ilman näpyttelyitä.
 
On tosiaan erikoista, ihmettelin itsekin. Joo, määräaikaishuoltoon sisältyi "kampanjana" akun tilan tarkastus eli VW:ssä selvästi ovat tietoisia ongelmista. Mutta niin, asiakas saattaisi tietämättään ajella esim. 2 vuotta vajaatehoisella akulla, jos huoltovälit osuu sopivasti.

Oma "uusi" ruotsin tuonti 77 akulla menossa myös laadunparannus tarkastuksiin, mainitsi merkkiliike huoltovarauksen yhteydesä, että kampanja tekemättä. 2v huoltoväli joten eiköhän nuo kaikki tule korjatuksi takuuaikaan ellei rullaa 80tkm vuosi.
 
Tuossa on ideaa. Puhelin telineeseen ja matkaan, kaikki samasta vehkeestä. Ja kun puhelimessa latausäpit ja maksukortit niin latauspiuhan tunnistettua tunnistus ja maksu automaattisesti ilman näpyttelyitä.
No eikös tuo nyt ole jo ihan tätäpäivää ? Puhelin avaa ovet, käynnistää auton kun sen laittaa sille varatulle paikalle, ja navikointi peilaantuu carplay/AA:n kautta auton näytölle automaattisesti. Maksu hommeleissa joutuu vielä puhelinta räpälläämään erikseen. Jollain etälukusysteemillä tankkaus/latauspaikka voisi tunnistaa auton ja avata automaatiisesti bensa/sähköhanat.
 
Eräs kaveri teetti vastaavan päivityksen ja se tosiaan maksoi 8ke, joten ei ole autolla enää paljoa hintaa.

Ei mitään järkeä päivittää noita, mutta tuossa on se edullinen työmatka-auto, jos jossain. (Jos on muuten kunnossa).
 
Törkeän kalliita kilsoja kun vertaa alkuperäistä leaffin ostohintaa ja nykyarvoa noilla kilsoilla.
 
Mikä auto? On erittäin poikkeuksellista, että auto kuluttaa vähemmän 80 vs 60 nopeudessa. Esimerkiksi eräässä Tekniikan Maailmasta kerätyssä listassa 519 autossa vain kolmessa asia oli noin.
Proace 6v automaatti.

Siis tasaisella mitattuna se kulutuskäyrä varmaan melko lineaarisesti putoaakin ja jossain pohjanmaalla tms ehkä käytännössäkin. Varmaan 60 ajellessa kulutus olisi pienempi, mutta kyllähän se nyt melko rankkaa liikenteen haittaamista on, motarilla jo melko vaarallista.

Jos ajelisin alle 80, jolloin vaihteisto ei vielä vaihda 6. voisi kulutus olla pienempi, mutta tuossa tulee se mukavuus, tuo on helvetin äänekäs auto, ja meteli kasvaa entisestään pienemällä vaihteella, vaikkei moottori tuossa erityisen äänekäs olekaan, 6. vaihteella moottorin ääni katoaa kokonaan, ehkä menee miin matalaksi että jää alle kuulokynnyksen tms.

80-85 välillä vaihteisto seilaa edes takaisin 5-6 välillä, jo hyvin pienessä vastamäessä nopeus alkaa hiipumaan, ja 5 vaihteella sitten mäessä kiihdytetään takaisin, ja myös tasaisella turbiinilukko hellittää joka saa kierrokset vaeltelemaan, ja lisää tietysti myös kulutusta. Tuo luistatus on tuon vaihteiston ominaisuus jolla se apinoi perinteistä jatkuvasti luistavaa automaattia, ja se tekee sitä aina riittävän matalilla kierroksilla (riippumatta minkä merkkisessa autossa vaihteisto on). Käytännössä tuo lisää kulutusta, ja on helvetin epämukavaa.

Ja siis nimenomaan kulutus käytännön liikenteessä pk-seutu - keski-uusimaa alueella ajeltuna.

Se että autossa ei ole avihteistoa kuten sähköautoissa, lisää merkittävästi nimenomaan mukavuutta, ja on IMO se sähköauton mukavuuden ensisijainen lähde. Joskus helvetinkauan sitten ennen kuin "normaali" automaattivaihteisto yleistyi oli myös jokinlainen hydrokytkinhärdelli, joka oli (lehtiartikkelin mukaan) huomattavasti mukavampi, mutta epätaloudellinen ja hukkasi paljon tehoa, jopa sen 50-luvun standardin mukaan.


En väitä olevani mikään asiantuntija, mutta jos moduli olisi "täysin oikosulussa" niin eikö se tarkoita että auto on pian vain savuava kasa?
Kai se kenno voi jotenkin hiljalleen mennä oikariin niin ettei seurauksena ole savua ja erikoistehosteita.

Jossain youtube videolla heppu mittaili jotain hajonneita akkukennoja, ja jotkin kennoista olivat 0V ja 0ohmia. Jotenkinhan se on tuollaiseen tilaan päätynyt ilman tulipaloa.. Todennäköisesti ensin tyhjentynyt ja tyhjänä mennyt oikariin tms.

Periaatteessahan tuollainen totaalioikarikenno toimii vaan hyppylankana siellä, ja jos bms ei kerro tuosta, niin kaikki toimii lähes täysin normaalisti.
 
Jos kennon jäähdytysjärjestelmä pystyy pitämään lämpötilat kurissa oikosulun aikana niin ettei syttymispiste ylity, niin mikäs siinä. Sen jälkeen kun kenno on tyhjä kemiallisesta energiasta ja se on 0ohm johde, niin mitään ongelmia ei ole.
 
Törkeän kalliita kilsoja kun vertaa alkuperäistä leaffin ostohintaa ja nykyarvoa noilla kilsoilla.
100tkm ajetuissa Leafeissa taas kilometrit alkavat olla erittäin halpoja juurikin matalan arvon vuoksi. Säännöllistä keskipitkää työmatkaa kulkeville ei paljon halvempia kilometreja saa (<20snt/km @ 25tkm/v).
 
Aika pitkä video Kiinalaisesta sähköautosta. Kerrotaan että kaksi vaihdetta ja kaksi sähkömoottoria vaikka onkin vain takaveto.

Aika paljon kaikkea varustetta. Kosketusnäyttö on hidas, eli saisi olla huomattavasti nopeampi suoritin. Melko laadukas ilmeisesti ja sopivan hiljainen. Alusta ei ole yhtään sporttinen, mutta ilmeisesti mukava.

 
Tosiaan, sähköautot tunkevat nyt hankintahinnaltaan samalle tontille polttisten kanssa. Ei tarvitse osata enää edes laskea elinkaarikustannuksia että valitsee sähkön. Näiden kilpailija ei olekaan siis toinen sähkis, koska 70% markkinasta on vielä ottamatta.


"MG5 on kooltaan ja pituudeltaan 4,6-metrisenä juuri Astran, Corollan ja Golfin suora kilpailija. Auto on esitelty muualla jo aiemmin, ja esimerkiksi Ruotsissa MG:n myynti alkoi jo 2021. Naapurissamme MG on jo vakiinnuttanut asemansa yhtenä tavallisista merkeistä 2,4 prosentin markkinaosuudella. Luku kuulostaa ehkä korvaan pieneltä, mutta on jo kovempi kuin monen paljon tunnetumman automerkin osuus."
 
Jännä, että noita näyttöjä ei viitsitä tehdä kunnolla. Auton kehittäminen ylipäänsä on kallista niin ei varmasti paljoa lisää maksaisi että kosketusnäyttö toimisi eikä tökkisi. Tulee huonosti toimivasta näytöstä mieleen heti että koko auto on surkea ja vanha ja en ostaisi.

Teslassa toimii hyvin, kuten puhelimissa ja sitä on mukava käyttää kun ei töki ja ole hidas.
 
Nyt alkaa kyllä olla ostajan markkinat tuossa 50 ke:n hintaluokassa. Tarjontaa on paljon, ja vastaavista piti pulittaa vuosi sitten pari kymppiä enemmän. Ei mikään ihme, kun uusien kauppa tökkii.
 
Jännä, että noita näyttöjä ei viitsitä tehdä kunnolla. Auton kehittäminen ylipäänsä on kallista niin ei varmasti paljoa lisää maksaisi että kosketusnäyttö toimisi eikä tökkisi. Tulee huonosti toimivasta näytöstä mieleen heti että koko auto on surkea ja vanha ja en ostaisi.

Teslassa toimii hyvin, kuten puhelimissa ja sitä on mukava käyttää kun ei töki ja ole hidas.
Hyvä softan koodaus on perhanan vaikeaa, eivätkä sitä mitkään teollisuusfirmat osaa tehdä. Siihenhän se Nokiakin kaatui - luurit olivat fyysisesti priimaa, mutta oma softa oli aivan ydinjätettä nimenomaan UI / käyttöliittymän osalta. Apple ja Google veivät markkinan.
 
Nyt alkaa kyllä olla ostajan markkinat tuossa 50 ke:n hintaluokassa. Tarjontaa on paljon, ja vastaavista piti pulittaa vuosi sitten pari kymppiä enemmän. Ei mikään ihme, kun uusien kauppa tökkii.
Ja vuoden paasta on 30ke hintaluokassa. Ei tietenkaan samat autot.
 
Nyt alkaa kyllä olla ostajan markkinat tuossa 50 ke:n hintaluokassa. Tarjontaa on paljon, ja vastaavista piti pulittaa vuosi sitten pari kymppiä enemmän. Ei mikään ihme, kun uusien kauppa tökkii.
On käytettyjen hintataso tainnut järkevöityä.

Olisiko osasyynä esim Tesla Model Y nykyinen hinta? 3% lainakorko. 44 400€ -500€ (suosittelu). Eli 44 000 olisi + maltillinen rahoitus.

En muista mikä hinta oli vuosi sitten, mutta ainakin 10 000€ enemmän?

Ja vuoden paasta on 30ke hintaluokassa. Ei tietenkaan samat autot.
Joo. Ehkä ei 20k€ sentään halvempia, mutta joka tapauksessa sopivasti halventuneita :)
 
MG kyllä voisi muuten kiinnostaa, mutta arvonalenema noissa on varmaan jotain ihan hirveää, että melkeen kannattaa pari vuotta odottaa kokemuksia ja ostaa käytettynä jos vaikuttaa ok-peliltä. 7v takuuta lupailee, mutta muistaakseni esim. Kian 7v takuu ei kata koko aikaa "tehdastakuuna" kaikkea, vaan se huononee joskus 3v jälkeen.
 
Joo. Ehkä ei 20k€ sentään halvempia, mutta joka tapauksessa sopivasti halventuneita :)
Yrytin puhua uusista kiinalaisista malleista joita on tulossa tuon 30k kohdille kilpailemaan. Taitaa myos osa lansimaalaisista saada jotain 2024 kesaksi aikaan tuohon 30t tasoon. Suurimmalla osalla valmistajista tuohon 30t tasoon taitaa olla vasta 2025 tarjota jotain ja kaikilla 2026.
 
MG kyllä voisi muuten kiinnostaa, mutta arvonalenema noissa on varmaan jotain ihan hirveää, että melkeen kannattaa pari vuotta odottaa kokemuksia ja ostaa käytettynä jos vaikuttaa ok-peliltä. 7v takuuta lupailee, mutta muistaakseni esim. Kian 7v takuu ei kata koko aikaa "tehdastakuuna" kaikkea, vaan se huononee joskus 3v jälkeen.
MG hieman riski, että virallista maahantuojaa ei ole vielä. Vaikka 99% varmuudella maahantuoja kyllä tulee.

Itse jotenkin ajattelisin, että 30k€ farkku (MG5) pitäisi hintansa kohtuullisesti. Mutta saa nähdä?

Yrytin puhua uusista kiinalaisista malleista joita on tulossa tuon 30k kohdille kilpailemaan. Taitaa myos osa lansimaalaisista saada jotain 2024 kesaksi aikaan tuohon 30t tasoon. Suurimmalla osalla valmistajista tuohon 30t tasoon taitaa olla vasta 2025 tarjota jotain ja kaikilla 2026.
Tuo olisi kyllä erittäin houkuttelevaan. Vaikkapa niin, että uusi 50k€ kiinalainen olisikin halpuutettu 30k€ tasoon vuoden päästä. Saa nähdä miten paljon kiinalaisilla on valmistuskapasiteettia? Myös tulli ja laivamatka tänne lisää kustannuksia.


Tuossa yhdellä videolla maittiin että kiinalaiset kopioivat tehokkaasti. Eli esim se softan laatu voisi (joskus) parantua? Ja toki kaikessa raakaa kopioimista, missä nyt vaan keksivät. Softa oli kuulemma Volvo/Polestar näköinen hieman. Itse en kyllä nähnyt mitään yhtäläisyyttä :)
 
MG hieman riski, että virallista maahantuojaa ei ole vielä. Vaikka 99% varmuudella maahantuoja kyllä tulee.

Itse jotenkin ajattelisin, että 30k€ farkku (MG5) pitäisi hintansa kohtuullisesti. Mutta saa nähdä?

Ongelma MG5 on pikalatauksen huonous ja ilmalämpöpumpun puutteellisuus. Tämän lisäksi latausportti on keulassa joka lienee ongelma Suomen talvella eikä Kiinassa. MG4 taas on näiltä osin paljon parempi, mutta tilat ovat huonot, eli jostain täytyy tinkiä joka tapauksessa jos MG:llä haluaa ajaa
 
Yrytin puhua uusista kiinalaisista malleista joita on tulossa tuon 30k kohdille kilpailemaan. Taitaa myos osa lansimaalaisista saada jotain 2024 kesaksi aikaan tuohon 30t tasoon. Suurimmalla osalla valmistajista tuohon 30t tasoon taitaa olla vasta 2025 tarjota jotain ja kaikilla 2026.
Hullut Päivät Peugeot e-2008 autojakin toimitetaan pian asiakkaille aika iso määrä. 28k€ auto. MG4 hinnastosta 27 900€.

Periaatteessa tuossakin olisi miettimistä kumpi olisi järkevämpi? Hinta sama, mutta kiinalainen olisi tavallaan parempi?

Toki tuota on järkevää miettiä vain periaatteen tasolla, koska Peugeotin tilausta ei enää pysty perumaan.

Itse en ole kovin paljon noita tulevia malleja vielä miettinyt, kun ei vielä tarkkaa hintaakaan osaa sanoa tai ominaisuuksistakaan ei kovin tarkkaan tiedä.
 
MG kyllä voisi muuten kiinnostaa, mutta arvonalenema noissa on varmaan jotain ihan hirveää, että melkeen kannattaa pari vuotta odottaa kokemuksia ja ostaa käytettynä jos vaikuttaa ok-peliltä. 7v takuuta lupailee, mutta muistaakseni esim. Kian 7v takuu ei kata koko aikaa "tehdastakuuna" kaikkea, vaan se huononee joskus 3v jälkeen.
Onhan tuossa jonkinlainen vähintään teoreettinen riski verrattuna tutumpaan merkkiin, mutta järkeilin itse näin :

1) autot ovat jo todistaneet teknisen laadun muilla markkinoilla ja myy ilmeisesti hyvin
2) valmistaja on jo suurempi kuin esim joku ranskalaismerkki ja erittäin vakavissaan tulossa markkinalle
3) auto on jo 1/4 kilpailijoitaan halvempi joten pudotusvaraa on vähemmän
4) jos tuo todennäköisempi skenaario, eli että MG osoittautuu "ok-peliksi" toteutuu, downside onkin kaikissa vaihtoehtoisissa autoissa jolla ajat sen parin vuoden odotteluajan.

Itse pitäisin isompana riskinä ostaa auto merkiltä joka ei ole tosissaan panostanut sähköautoihin. Voi olla elinkaaripalvelut kortilla jo 5-10 vuoden päästä.
 
Tuossa yhdellä videolla maittiin että kiinalaiset kopioivat tehokkaasti. Eli esim se softan laatu voisi (joskus) parantua? Ja toki kaikessa raakaa kopioimista, missä nyt vaan keksivät. Softa oli kuulemma Volvo/Polestar näköinen hieman. Itse en kyllä nähnyt mitään yhtäläisyyttä :)
Ei tullut PS2 käyttis kyllä mieleen. Enemmän ehkä i3 tyylinen ja yhtä laginen ja vähän vanhahtava. Lagista iski vähän Teslan MCU1 posttraumaattinen stressi, mutta sekin oli 10 vuotta sitten parasta ja hienointa ja kalleinta. Kuitenkin aika moni on sillä i3llakin pärjännyt vaikka siinä ei ole edes kosketusnäyttöä. Id.3:n kanssa myös melko tasan yhtä huono. Softaa on teoriassa aina mahdollista parantaa, mutta en laske sen varaan. Näissä on myös Carplay ja Android Auto. Ei epäilystäkään etteikö tuon kanssa pärjää vaikka on vähän MVP ainakin nykyisellään. Päivittäisessä käytössä näyttöä tulee tökittyä kuitenkin melko vähän kun hallintalaitteet ovat ns. normaalit eli ei M3 / MY.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 341
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom