Mikä auto? On erittäin poikkeuksellista, että auto kuluttaa vähemmän 80 vs 60 nopeudessa. Esimerkiksi eräässä Tekniikan Maailmasta kerätyssä listassa 519 autossa vain kolmessa asia oli noin.
Proace 6v automaatti.
Siis tasaisella mitattuna se kulutuskäyrä varmaan melko lineaarisesti putoaakin ja jossain pohjanmaalla tms ehkä käytännössäkin. Varmaan 60 ajellessa kulutus olisi pienempi, mutta kyllähän se nyt melko rankkaa liikenteen haittaamista on, motarilla jo melko vaarallista.
Jos ajelisin alle 80, jolloin vaihteisto ei vielä vaihda 6. voisi kulutus olla pienempi, mutta tuossa tulee se mukavuus, tuo on helvetin äänekäs auto, ja meteli kasvaa entisestään pienemällä vaihteella, vaikkei moottori tuossa erityisen äänekäs olekaan, 6. vaihteella moottorin ääni katoaa kokonaan, ehkä menee miin matalaksi että jää alle kuulokynnyksen tms.
80-85 välillä vaihteisto seilaa edes takaisin 5-6 välillä, jo hyvin pienessä vastamäessä nopeus alkaa hiipumaan, ja 5 vaihteella sitten mäessä kiihdytetään takaisin, ja myös tasaisella turbiinilukko hellittää joka saa kierrokset vaeltelemaan, ja lisää tietysti myös kulutusta. Tuo luistatus on tuon vaihteiston ominaisuus jolla se apinoi perinteistä jatkuvasti luistavaa automaattia, ja se tekee sitä aina riittävän matalilla kierroksilla (riippumatta minkä merkkisessa autossa vaihteisto on). Käytännössä tuo lisää kulutusta, ja on helvetin epämukavaa.
Ja siis nimenomaan kulutus käytännön liikenteessä pk-seutu - keski-uusimaa alueella ajeltuna.
Se että autossa ei ole avihteistoa kuten sähköautoissa, lisää merkittävästi nimenomaan mukavuutta, ja on IMO se sähköauton mukavuuden ensisijainen lähde. Joskus helvetinkauan sitten ennen kuin "normaali" automaattivaihteisto yleistyi oli myös jokinlainen hydrokytkinhärdelli, joka oli (lehtiartikkelin mukaan) huomattavasti mukavampi, mutta epätaloudellinen ja hukkasi paljon tehoa, jopa sen 50-luvun standardin mukaan.
En väitä olevani mikään asiantuntija, mutta jos moduli olisi "täysin oikosulussa" niin eikö se tarkoita että auto on pian vain savuava kasa?
Kai se kenno voi jotenkin hiljalleen mennä oikariin niin ettei seurauksena ole savua ja erikoistehosteita.
Jossain youtube videolla heppu mittaili jotain hajonneita akkukennoja, ja jotkin kennoista olivat 0V ja 0ohmia. Jotenkinhan se on tuollaiseen tilaan päätynyt ilman tulipaloa.. Todennäköisesti ensin tyhjentynyt ja tyhjänä mennyt oikariin tms.
Periaatteessahan tuollainen totaalioikarikenno toimii vaan hyppylankana siellä, ja jos bms ei kerro tuosta, niin kaikki toimii lähes täysin normaalisti.