Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on yksi näistä Puolan "korona-autoista". vm 2019, vakkari on, mut muuten karvalakkimalli, ei edes navia. Riittää mulle, kun haluan ohjata autoa itse ja GoogleMaps on puhelimessa. Vikapaikkojakin vähemmän, kun ei ole turhia kameroita. 17tkm oli ajettu maaliskuussa 2022, kun ostin. Akkutakuu ja huolenpitosopimus voimassa vieläkin. 21700€ oli pyyntihinta silloin.VAG:n tripletti (eUp, Citigo, Mii) oli aikalailla tällainen ja kysyntääkin oli paljon. Mutta Volkkari ei näitä halunnut toimittaa, koska ilmeisesti kuitenkin valmistus oli kuitenkin liian kallista myyntihintaan nähden.
Viimeisen puolen vuoden aikana olenkin huomannut uuden ilmiön että polttisautoilijat nostavat nopeutta ettei vaan Tesla tule ohi. Tai jäävät roikkumaan ja ajavat ohi viimeisessä liittymässä ennen pois kääntymistä. Pari tapausta on olleet aika koomisia. Onneks olkoon voititte Teslan autopilotin kisassa.Mä olen näissä ohituksissa huomannut sen että aina kun vastaan tulee hidasteleva Tesla nousee itselle hymy kasvoille ja talla pohjassa painan Hynyn dieselillä ohi.
Jostain syystä muistan näitä useita (ainakin viisi ohitusta tämän vuoden aikana) mutta en myönnä että muistaisin yhdenkään Teslan ohittaneet minua. En edes Norjan reissulta.
Kai se ihmismieli vaan on jotenkin valikoiva.![]()
![]()
Tuskin tässä on Teslalla ja Autopilotilla mitään tekemistä. Miksi näihin se liittyisi ?Viimeisen puolen vuoden aikana olenkin huomannut uuden ilmiön että polttisautoilijat nostavat nopeutta ettei vaan Tesla tule ohi. Tai jäävät roikkumaan ja ajavat ohi viimeisessä liittymässä ennen pois kääntymistä. Pari tapausta on olleet aika koomisia. Onneks olkoon voititte Teslan autopilotin kisassa.
Tällaista ei todellakaan esiintynyt edes muutama vuosi sitten.
Mahtavaa, että tuollaiset mallit toivat myyntiin, nimittäin oma Mii on oman autohistorian top 3 autoissa, vaikka se onkin ulkokuoreltaan lähinnä koppimopoa muistuttava ja sisältä täynnä kovaa muovia ja peltiä. Pihassa on kuitenkin ollut jopa 5-6 kertaa kalliimpia autoja, mutta silti Mii on tuonut hymyn kasvoille useammin ja se on 3 vuoden omistuksenkin jälkeen edelleen tosi mukava auto ajaa, kunhan ymmärtää auton rajoitteet.Jotenkin jäänyt eUp, Mii, Citigo ja eGolf malleista fiilis että olivat ns. paniikkiveto että valmistajat sai koko autokantansa päästöt jonkun tietyn tason alle ettei joudu maksamaan sakkoja.
Eli pakolla valmistettiin ja myytiin tappiolla nollapäästöisiä sähköautoja, mutta kysyntää olikin ennakoitua enemmän ja sitten vähän hampaat irvessä myytiin "tappioautoja."
Eka uutena ostamani auto oli juuri Seat Mii. Siitä oli akku korjauksessa. Ainakin kuukauden siinä taisi mennä ja sain auton takaisin ajoon. Uusi id3 on ollut ja uusi Leaf viimeisimpänä ja käytetty Model 3. Noissa muissa ei ollut vikoja. Tulossa e-2008.Mii on tuonut hymyn kasvoille useammin ja se on 3 vuoden omistuksenkin jälkeen edelleen tosi mukava auto ajaa, kunhan ymmärtää auton rajoitteet.
Itse olen nyt joutunut ajamaan polttiksella 1.5 vuotta, kun Peugeot hidasteli auton toimituksessa. Marraskuussa tulee sitten pörssisähkö voimaan. Suunnitelmissa sitten ajastaa lataus vaikka klo 01.00 alkamaan halvoille tunneille 11kW laturilla. Tuo pörssisähkökin uusi juttu ja kuullut vaan, että yöllä kannattaa ladata. Eli taas tarkoitus pärjätä kotilatauksella pääosin. Ei odotteluaSitten katsella kun mittarissa vilistää 70€ hipova summa, kun latauspaussin hinta on yleensä alle 20€
Toki tuolla kertatankkauksella pääseekin sitten pidemmälle.
Suorien valmistuskustannuksien näkökulmastahan tässä ei ole mitään kummempaa haastetta. Joku olemassaoleva perusauto, johon vaihdetaan tilalle sähkövoimalinja pikkuakulla. Ongelmat ja haasteet tulee sitten muualta. Erityisesti investoinnit tuotantoon ja alihankintaketjuun, jotta oletettavasti suuren kysynnän ajoneuvoa saadaan valmistettua valtavia määriä. Osviittaa voi antaa vaikka Teslan Giga Berlin, jonka investointi on julkisten tietojen mukaan noin 5 miljardia euroa. Lisäksi se, että euromääräinen kate jää niin alhaiseksi, että investointien kuolettamiseksi pitää valmistaa valtava määrä autoja.Ihme, ettei kukaan valmistaja saa aikaan viimeisen päälle karvalakki-sähkistä. Kaikki mukavuudet pois, rangea muutama sata km ja hinta niin alas kuin mahdollista. 30 k€ on liikaa jostain työmatka-autosta.
Asiat näkee juuri niinkuin haluaa. Hyvä muistaa myös aina näissä "havainnoissa" että suomen autokannasta on edelleen 97 % polttiksia.
Ei kai siinä rajoitusnopeudella ajamisessa mitään esittelyä ole?Mitä ripeämpi auto, sitä vähemmän sitä tarvitsee esitellä. Vähän niin kuin varallisuuskin siis.
Kaksi vuotta vanhassa ID4 Puressa kyykkäsi sitten yksi akkumoduli.
Eipä ilmoitellut auto mitään. Kilsoja reilu 45k.Eikö tuosta auto ilmoita itse mitään, että olis vähän vikaa, aja korjaamolle?
Paljonko ID4:llä kilometrejä takana?
Tosin se mikä sähköautossa on, niin sillä voi ajaa taloudellisesti ja mukavasti haluamaansa nopeutta, toisin kuin monet polttikset, jossa vaihteisto saa aikaan sen että siellä on sellaiset "sweet spotit".
Mulla on duuniautossa sweetspot 85-90kmh todellista. Tuon alla kulutus ja epämukavuus nousee kun alkaa renkkaamaan vaihteiden välillä, joten siitä 80 ajavasta menen ohi jos sen helposti pystyy tekemään.
Eipä ilmoitellut auto mitään. Kilsoja reilu 45k.
Jännä että vielä toimii. Ilmeisesti moduli ei ole täysin oikosulussa, vaan erittäin huono vain.Nythän kun laskee niin 52 kWh * (8/9 modulia) = 46,2 kWh, joten tuo modulin rikkoutuminen lienee lähes yksinään syypää kapasiteetin alenemaan. Hyvä uutinen on siis että kunhan moduli saadaan kuntoon, niin ilmeisesti muuten akun kapasiteetti on säilynyt todella hyvin.
Kuulemma näitä akkumoduleita on nyt poksunut runsain mitoin ID-sarjalaisista, ja sen myötä volkkarin akkuhuollot ovat täysin tukossa pk-seudulla missä suurin osa sähköautoista on. Onneksi muualta Suomesta saatiin korjausaika muutaman viikon päähän.
On tosiaan erikoista, ihmettelin itsekin. Joo, määräaikaishuoltoon sisältyi "kampanjana" akun tilan tarkastus eli VW:ssä selvästi ovat tietoisia ongelmista. Mutta niin, asiakas saattaisi tietämättään ajella esim. 2 vuotta vajaatehoisella akulla, jos huoltovälit osuu sopivasti.On kyllä aika huono akun seuranta jos auto ei tuosta ilmoita. Miten asia lopulta selvisi? Huollossa huomasivat vai?
En väitä olevani mikään asiantuntija, mutta jos moduli olisi "täysin oikosulussa" niin eikö se tarkoita että auto on pian vain savuava kasa? Järkeilyni menee niin, että tuskinpa nuo oikosulut yleensä tapahtuvat missään johtimissa (jolloin ratkaisu olisi se että piiri avataan), vaan itse kennoissa/kennostoissa, missä anodien ja katodien kemialliset materiaalit ovat lähellä toisiaan kalvojen erottamina. Ja tällöin "täysi oikosulku" on melko fataali tilanne. Tietysti jos vuoto on hyvin pieni, niin oikosulku kennossa voisi parhaalla onnella purkaa jännitteen niin hitaasti että akuston jäähdytysjärjestelmä saa tilanteen hoidettua, eikä vaurio leviä naapurikennoihin.Jännä että vielä toimii. Ilmeisesti moduli ei ole täysin oikosulussa, vaan erittäin huono vain.
Mutta parempaa tietoa aiheesta otetaan vastaan, tämä on kiinnostavaa.
Miksi tehdä karvalakki 20ke sähköauto jos kalliimman luokan sähköautot menee vielä kaupaksi sitä tahtia mitä ehditään valmistaa? Taitaa muutenkin aika iso osa dinovalmistajista tehdä jo nykyisillä sähköautoilla valtavia tappioita, niin hankala siinä on lähteä mitään karvalakki kippoa nolla katteella alkaa vääntämään.Stellantis ja VW tavoittelevat 25 k€ autoa, Tesla 23 k€ (2025?). Hyvä suunta mutta alaspäin saa tulla.
Ihme, ettei kukaan valmistaja saa aikaan viimeisen päälle karvalakki-sähkistä. Kaikki mukavuudet pois, rangea muutama sata km ja hinta niin alas kuin mahdollista. 30 k€ on liikaa jostain työmatka-autosta.
Miksei vastaavia saada Eurooppaan: Alle 10 000 euron sähköautot tulevat - kiinalaisvalmistaja tähyää Eurooppaan
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Miksi tehdä karvalakki 20ke sähköauto jos kalliimman luokan sähköautot menee vielä kaupaksi sitä tahtia mitä ehditään valmistaa? Taitaa muutenkin aika iso osa dinovalmistajista tehdä jo nykyisillä sähköautoilla valtavia tappioita, niin hankala siinä on lähteä mitään karvalakki kippoa nolla katteella alkaa vääntämään.
Tuossa on ideaa. Puhelin telineeseen ja matkaan, kaikki samasta vehkeestä. Ja kun puhelimessa latausäpit ja maksukortit niin latauspiuhan tunnistettua tunnistus ja maksu automaattisesti ilman näpyttelyitä.Olenkin miettinyt, miksei esim. kuluttajien älypuhelimia hyödynnetä auton hallinnassa (käynnistys, ovien lukitus, puhaltimet, navigointi jne) ja itse auto jopa ilman näyttöjä.
On tosiaan erikoista, ihmettelin itsekin. Joo, määräaikaishuoltoon sisältyi "kampanjana" akun tilan tarkastus eli VW:ssä selvästi ovat tietoisia ongelmista. Mutta niin, asiakas saattaisi tietämättään ajella esim. 2 vuotta vajaatehoisella akulla, jos huoltovälit osuu sopivasti.
No eikös tuo nyt ole jo ihan tätäpäivää ? Puhelin avaa ovet, käynnistää auton kun sen laittaa sille varatulle paikalle, ja navikointi peilaantuu carplay/AA:n kautta auton näytölle automaattisesti. Maksu hommeleissa joutuu vielä puhelinta räpälläämään erikseen. Jollain etälukusysteemillä tankkaus/latauspaikka voisi tunnistaa auton ja avata automaatiisesti bensa/sähköhanat.Tuossa on ideaa. Puhelin telineeseen ja matkaan, kaikki samasta vehkeestä. Ja kun puhelimessa latausäpit ja maksukortit niin latauspiuhan tunnistettua tunnistus ja maksu automaattisesti ilman näpyttelyitä.
Proace 6v automaatti.Mikä auto? On erittäin poikkeuksellista, että auto kuluttaa vähemmän 80 vs 60 nopeudessa. Esimerkiksi eräässä Tekniikan Maailmasta kerätyssä listassa 519 autossa vain kolmessa asia oli noin.
Kai se kenno voi jotenkin hiljalleen mennä oikariin niin ettei seurauksena ole savua ja erikoistehosteita.En väitä olevani mikään asiantuntija, mutta jos moduli olisi "täysin oikosulussa" niin eikö se tarkoita että auto on pian vain savuava kasa?
100tkm ajetuissa Leafeissa taas kilometrit alkavat olla erittäin halpoja juurikin matalan arvon vuoksi. Säännöllistä keskipitkää työmatkaa kulkeville ei paljon halvempia kilometreja saa (<20snt/km @ 25tkm/v).Törkeän kalliita kilsoja kun vertaa alkuperäistä leaffin ostohintaa ja nykyarvoa noilla kilsoilla.
Siellä ei voi edes teoriassa olla niin hidasta suoritinta etteikö vika olisi ensisijaisesti koodin paskuudessa prossun nopeuden sijaan.Kosketusnäyttö on hidas, eli saisi olla huomattavasti nopeampi suoritin.
Hyvä softan koodaus on perhanan vaikeaa, eivätkä sitä mitkään teollisuusfirmat osaa tehdä. Siihenhän se Nokiakin kaatui - luurit olivat fyysisesti priimaa, mutta oma softa oli aivan ydinjätettä nimenomaan UI / käyttöliittymän osalta. Apple ja Google veivät markkinan.Jännä, että noita näyttöjä ei viitsitä tehdä kunnolla. Auton kehittäminen ylipäänsä on kallista niin ei varmasti paljoa lisää maksaisi että kosketusnäyttö toimisi eikä tökkisi. Tulee huonosti toimivasta näytöstä mieleen heti että koko auto on surkea ja vanha ja en ostaisi.
Teslassa toimii hyvin, kuten puhelimissa ja sitä on mukava käyttää kun ei töki ja ole hidas.
Ja vuoden paasta on 30ke hintaluokassa. Ei tietenkaan samat autot.Nyt alkaa kyllä olla ostajan markkinat tuossa 50 ke:n hintaluokassa. Tarjontaa on paljon, ja vastaavista piti pulittaa vuosi sitten pari kymppiä enemmän. Ei mikään ihme, kun uusien kauppa tökkii.
On käytettyjen hintataso tainnut järkevöityä.Nyt alkaa kyllä olla ostajan markkinat tuossa 50 ke:n hintaluokassa. Tarjontaa on paljon, ja vastaavista piti pulittaa vuosi sitten pari kymppiä enemmän. Ei mikään ihme, kun uusien kauppa tökkii.
Joo. Ehkä ei 20k€ sentään halvempia, mutta joka tapauksessa sopivasti halventuneitaJa vuoden paasta on 30ke hintaluokassa. Ei tietenkaan samat autot.
Yrytin puhua uusista kiinalaisista malleista joita on tulossa tuon 30k kohdille kilpailemaan. Taitaa myos osa lansimaalaisista saada jotain 2024 kesaksi aikaan tuohon 30t tasoon. Suurimmalla osalla valmistajista tuohon 30t tasoon taitaa olla vasta 2025 tarjota jotain ja kaikilla 2026.Joo. Ehkä ei 20k€ sentään halvempia, mutta joka tapauksessa sopivasti halventuneita![]()
MG hieman riski, että virallista maahantuojaa ei ole vielä. Vaikka 99% varmuudella maahantuoja kyllä tulee.MG kyllä voisi muuten kiinnostaa, mutta arvonalenema noissa on varmaan jotain ihan hirveää, että melkeen kannattaa pari vuotta odottaa kokemuksia ja ostaa käytettynä jos vaikuttaa ok-peliltä. 7v takuuta lupailee, mutta muistaakseni esim. Kian 7v takuu ei kata koko aikaa "tehdastakuuna" kaikkea, vaan se huononee joskus 3v jälkeen.
Tuo olisi kyllä erittäin houkuttelevaan. Vaikkapa niin, että uusi 50k€ kiinalainen olisikin halpuutettu 30k€ tasoon vuoden päästä. Saa nähdä miten paljon kiinalaisilla on valmistuskapasiteettia? Myös tulli ja laivamatka tänne lisää kustannuksia.Yrytin puhua uusista kiinalaisista malleista joita on tulossa tuon 30k kohdille kilpailemaan. Taitaa myos osa lansimaalaisista saada jotain 2024 kesaksi aikaan tuohon 30t tasoon. Suurimmalla osalla valmistajista tuohon 30t tasoon taitaa olla vasta 2025 tarjota jotain ja kaikilla 2026.
MG hieman riski, että virallista maahantuojaa ei ole vielä. Vaikka 99% varmuudella maahantuoja kyllä tulee.
Itse jotenkin ajattelisin, että 30k€ farkku (MG5) pitäisi hintansa kohtuullisesti. Mutta saa nähdä?
Hullut Päivät Peugeot e-2008 autojakin toimitetaan pian asiakkaille aika iso määrä. 28k€ auto. MG4 hinnastosta 27 900€.Yrytin puhua uusista kiinalaisista malleista joita on tulossa tuon 30k kohdille kilpailemaan. Taitaa myos osa lansimaalaisista saada jotain 2024 kesaksi aikaan tuohon 30t tasoon. Suurimmalla osalla valmistajista tuohon 30t tasoon taitaa olla vasta 2025 tarjota jotain ja kaikilla 2026.
Onhan tuossa jonkinlainen vähintään teoreettinen riski verrattuna tutumpaan merkkiin, mutta järkeilin itse näin :MG kyllä voisi muuten kiinnostaa, mutta arvonalenema noissa on varmaan jotain ihan hirveää, että melkeen kannattaa pari vuotta odottaa kokemuksia ja ostaa käytettynä jos vaikuttaa ok-peliltä. 7v takuuta lupailee, mutta muistaakseni esim. Kian 7v takuu ei kata koko aikaa "tehdastakuuna" kaikkea, vaan se huononee joskus 3v jälkeen.
Ei tullut PS2 käyttis kyllä mieleen. Enemmän ehkä i3 tyylinen ja yhtä laginen ja vähän vanhahtava. Lagista iski vähän Teslan MCU1 posttraumaattinen stressi, mutta sekin oli 10 vuotta sitten parasta ja hienointa ja kalleinta. Kuitenkin aika moni on sillä i3llakin pärjännyt vaikka siinä ei ole edes kosketusnäyttöä. Id.3:n kanssa myös melko tasan yhtä huono. Softaa on teoriassa aina mahdollista parantaa, mutta en laske sen varaan. Näissä on myös Carplay ja Android Auto. Ei epäilystäkään etteikö tuon kanssa pärjää vaikka on vähän MVP ainakin nykyisellään. Päivittäisessä käytössä näyttöä tulee tökittyä kuitenkin melko vähän kun hallintalaitteet ovat ns. normaalit eli ei M3 / MY.Tuossa yhdellä videolla maittiin että kiinalaiset kopioivat tehokkaasti. Eli esim se softan laatu voisi (joskus) parantua? Ja toki kaikessa raakaa kopioimista, missä nyt vaan keksivät. Softa oli kuulemma Volvo/Polestar näköinen hieman. Itse en kyllä nähnyt mitään yhtäläisyyttä![]()
Normaalitilanteessa kyllä, mutta nykyisessä tilanteessa arvonalenemaan tuntuisi vaikuttavan paljon enemmän yleinen kilpailutilanne ja valmistajien omat päätökset. Teslallakin reippaita arvonalenemia, vaikka brändiarvoa kyllä on.MG kyllä voisi muuten kiinnostaa, mutta arvonalenema noissa on varmaan jotain ihan hirveää