Yleistä keskustelua sähköautoista

Suomessa viedään lähinnä autojen vanteita ja katalysaattoreita. Tuskin montaakaan sähkäriä lähtee. Mut näitä vastaavia kuulemma paljon tässä kesän aikana:

Screenshot_2023-07-17_130724.png

Ollut oikein herrasmiesvaras kun jättänyt oikein pölkkyjen päälle...
 
Mihin perustuu väite siitä, että anastetun auton saisi rahdattua maan rajojen ulkopuolelle niin ettei joku läpikulkumaiden tulleista kiinnostuisi paperittoman ajoneuvon alkuperästä? Paljonko tälläisiä ajoneuvoja on rajojemme yli kulkenut? Auto on muuten kohtuullisen hankala kätkettävä tullissa :cigarbeye: Suomessa kateisiin jää aniharva anastettu ajoneuvo, joten väite siitä että ne menisi rajojen yli on täyttä puppua.

Keskieuroopassa on ainakin joskus ollut aika yleistä, että on murtauduttu ihmisten koteihin ja viety avaimet ja auto ja sitten ajettu auto esim. afrikkaan, eipä ne koskaan mihinkään tulliin jäänyt kiinni. Suomesta tietty tulisi vähän pidempi matka, niin senkin takia ei ole varmaan kovinkaan suosittua ollut.
 
Merssullahan on tekniikkaa tulossa käytäntöön.



 
Tekniikan Maailmassa oli testattu sähköautoja radalla. Mallivalinnat ovat mielestäni vähintään erikoiset, tässä kierrosajat:
1690977253130.png

Tässä mitatut kiihtyvyydet:
1690977366019.png
 
Faktoja vaadit mutta perään mutuilet itse ihan samalla mitalla. :facepalm:

Mihin perustuu väite siitä, että anastetun auton saisi rahdattua maan rajojen ulkopuolelle niin ettei joku läpikulkumaiden tulleista kiinnostuisi paperittoman ajoneuvon alkuperästä? Paljonko tälläisiä ajoneuvoja on rajojemme yli kulkenut? Auto on muuten kohtuullisen hankala kätkettävä tullissa :cigarbeye: Suomessa kateisiin jää aniharva anastettu ajoneuvo, joten väite siitä että ne menisi rajojen yli on täyttä puppua.

Venäjälle kaiketi on viety anastettuja ajoneuvoja osina, mutta kokonaista paperitonta autoa ei sinnekkään tiettävästi saanut vietyä.

Jotta kaivetaan edes jotain faktaa omien väitteiden tueksi:


Viime aikoina mediassa on näyttävästi uutisoitu autovorojen uudesta konstista eli sellaisten autojen varastamisesta, jotka käynnistyvät ilman avainta. Menetelmä perustuu avaimen lähettämään signaaliin, jonka rosvot sieppaavat.

"Tällaisia tapauksia meidän tietoomme ei ole Suomesta tullut", Tiainen sanoo.

Suomen varkaudet poikkeavat Tiaisen selvästi Ruotsin ja Keski-Euroopan varkauksista.

"Siellä varastetaan uusia autoja, Suomessa vanhoja", Tiainen kuvaa.

Hän arvelee täkäläisten rosvojen olevan sen verran vanhanaikaisia, että 1990-luvulla autoissa yleistyneet ajonestojärjestelmät aiheuttavat perusrosvoille liikaa haastetta.

Suomessa saa siis ihan huoletta ainakin toistaiseksi ajella BLE-tunnisteella olevalla autolla ilman PIN-koodia.
Palmailet siellä, vaikka et pyynnöistä huolimatta antanut lähteitä. Kova meno.

Linkkasit uutisen, jonka tekoaikaan Suomessa oli reilu 400 Teslaa. Monessako niistä oli käytössä puhelinavain tuohon aikaan?

Tässä pari vuotta uudempi uutinen, jonka perusteella autovarkauksien määrä Suomessa on noussut rajusti:


Jo aikanaan autoja on viety paljon, näin äkkiseltään en löytänyt millä prosentilla autokuljetusten tehotarkastus oli koronan saati sodan aikana.


Hypätäänpä taas vähän uudempaan uutiseen, jonka perusteella autojen alkuperä onnistutaan hävittämään ennen rajan ylitystä. Autoja ei siis ole edes tarvinut saada EU:n ulkopuolelle:

Tätä on siis harrastettu myös Suomen läpi. Väittämäsi auton kätkemättömyys tullissa ei siis toteudu, kun sitä ei tarvitse fyysisesti piilottaa:

Sittemmin täälläkin on käsittääkseni alettu tarkistaa tuontiautojen historiaa, mutta sama menetelmä toki toimii edelleen sellaisten maiden osalta, jotka eivät tuossa ole mukana.

On totta, että täällä perinteiset autovarkaat ovat humalaisia huviajelijoita. Autovarkaus ei siis välttämättä tarkoita sitä, että auto katoaa pysyvästi. Sillä voidaan koheltaa, ajella paikkaan b tai vaikka siirtää se syrjemmäksi, jotta siitä voidaan viedä osia.


On myös totta, että jo vuonna 2020 on varastettu "avaimettomia autoja".

Määrä ei ollut suuri, mutta mikä mahtaa olla tilanne vaikkapa tänä vuonna matkustusrajoitusten jälkeisenä aikana? Mutuiluksi jäänee, ennen kuin tilastoja taas julkaistaan.
 
Siinäkin sanamuoto kusee kun toimittajat on leikkaa/liitä translator älykääpiöitä, olis kannattanut sanoa "eivät kuluta muita enempää."

Arvatkaapa vaan onko siinä isossa autoilun kuritusta vastustavassa ryhmässä vedetty "Sähköautot ÖÖÖ, salaliitto ÖÖÖ-ÖÖÖ, Big money ÖÖÖÖ-ÖLÖÖ-MÖÖÖ!!!" tuon vuoksi.

People=shit kuten joskus sanottu.
 
Tuossa oli ilmeisesti se tehottomin versio kun tehokkaampi ollut jo aikaisemmin testissä
Mitä olen testejä nähnyt niin karvalakkimallin Taycan on kiihtynyt 0-100 km/h aikaan 5.3 sekuntia (valmistajan ilmoittama aika 5.4 sekuntia). Teslan mitatut kiihtyvyydet taas ovat toiseen suuntaan hyvin kaukana valmistajan ilmoittamasta, vaikka Plaidissa oli vielä Track Package.

Radalla yli 500 kg painavampi ja 50 kW tehottomampi farmarimallin Taycan on Model 3 performancea nopeampi :lol:

Tässä vielä loppuarvostelu:
1690987147926.png
 
Mikäs testi se sitten tämä on. ( varmaan ollut täälläkin ?) Ihmettelin että miten Tesla nyt sitten onkin noin huono, eikös kaikissa muissa se ole olut erittäin hyvä ?


EV_Ranges_Web8.png

edit. tässä alkuperäinen juttu:

EPAreilusti testattu ?
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs testi se sitten tämä on. ( varmaan ollut täälläkin ?) Ihmettelin että miten Tesla nyt sitten onkin noin huono, eikös kaikissa muissa se ole olut erittäin hyvä ?

Ihmettelin samaa, juuri eilen illalla katselin Jarmon videon missä hän ajoi Model Y 2023 LR mallilla 631 ja jäi vielä 10km jäljelle. Eli reilusti (100km) yli WLTP lukeman. Ei toki ollut moottoritietä mukana tuolla matkalla.

Omat kokemukset on kanssa ihan päinvastaiset kuin tuo artikkeli. Tosin talvesta ei kauheasti vielä kokemusta.
 
Ihmettelin samaa, juuri eilen illalla katselin Jarmon videon missä hän ajoi Model Y 2023 LR mallilla 631 ja jäi vielä 10km jäljelle. Eli reilusti (100km) yli WLTP lukeman. Ei toki ollut moottoritietä mukana tuolla matkalla.

Omat kokemukset on kanssa ihan päinvastaiset kuin tuo artikkeli. Tosin talvesta ei kauheasti vielä kokemusta.
Kyllähän WLTP yli pääsee jos keskinopeus on 60km/h.
 
On kyllä melkoinen määrä tehty Teslaan korjauksia. Tuo sähkömoottoreiden uusiminen vähän ihmetyttää.

Esim. Teollisuuden sähkömoottorit kestävät helposti 50-100tuhatta tuntia. Roboteissa ja kompressoreissa ainakin olen nähnyt tuollaisia tunteja.

 
Teollisuuden sähkömoottorit kestävät helposti 50-100tuhatta tuntia
Jos alkaa tutkimaan teollisuudessa käytettävien moottorien tehoja suhteessa niiden fyysiseen kokoon ja painoon niin huomaa niiden olevan melko erilaisia kuin autojen ajomoottorit. Kestävät kyllä mutta autoon sellaista on vaikeampi mahduttaa.
 
Jos alkaa tutkimaan teollisuudessa käytettävien moottorien tehoja suhteessa niiden fyysiseen kokoon ja painoon niin huomaa niiden olevan melko erilaisia kuin autojen ajomoottorit. Kestävät kyllä mutta autoon sellaista on vaikeampi mahduttaa.

Aivan, tuo olikin hyvä huomio. Roboteissa myös aika isoja suhteessa tehoon.

Akkujen vaihdot noin 600tkm on mielestäni aivan normaalia.
 
On kyllä melkoinen määrä tehty Teslaan korjauksia. Tuo sähkömoottoreiden uusiminen vähän ihmetyttää.

Esim. Teollisuuden sähkömoottorit kestävät helposti 50-100tuhatta tuntia. Roboteissa ja kompressoreissa ainakin olen nähnyt tuollaisia tunteja.

Noissa vanhoissa ässän moottoreissa tais olla yleisenä vikana jäähdytysnesteen pääsy tuhoamaan moottorin laakeroinnin.

"“These motors, in particular, have a couple of design flaws that decrease the reliability on them. The biggest one, in particular, is the coolant seal on the end of the rotor,” says Bessinger.
This is in reference only to the Tesla Large Drive Unit. These motors are the ones you’ll find in Model S and Model X Performance and rear-wheel drive models. They were also used in the Mercedes B-class electric and the Toyota RAV4 EV, which is QC Charge’s bread and butter.
“Those seals tend to wear out and fail…what happens is it will leak coolant inside the motor,” Bessigner continues."


 
Mikäs testi se sitten tämä on. ( varmaan ollut täälläkin ?) Ihmettelin että miten Tesla nyt sitten onkin noin huono, eikös kaikissa muissa se ole olut erittäin hyvä ?


EV_Ranges_Web8.png

edit. tässä alkuperäinen juttu:

EPAreilusti testattu ?

Minkä kokoinen se Y-long range akku nyt on vs. SR?

Jos kylmässä menee (-8) Long Range Y -299km, niin paljonko samalla logiikalla menisi SR ? Kuitenkin 430km(455) vs 5xx range-ero
 
Noissa vanhoissa ässän moottoreissa tais olla yleisenä vikana jäähdytysnesteen pääsy tuhoamaan moottorin laakeroinnin.

"“These motors, in particular, have a couple of design flaws that decrease the reliability on them. The biggest one, in particular, is the coolant seal on the end of the rotor,” says Bessinger.
This is in reference only to the Tesla Large Drive Unit. These motors are the ones you’ll find in Model S and Model X Performance and rear-wheel drive models. They were also used in the Mercedes B-class electric and the Toyota RAV4 EV, which is QC Charge’s bread and butter.
“Those seals tend to wear out and fail…what happens is it will leak coolant inside the motor,” Bessigner continues."


Tuo on aika mielenkiintoinen ratkaisu kun saman tyyppinen ongelma on ollut varmaan autoilun alkuajoista lähtien milloin missäkin vehkeessä. Jostain stefasta pääsee tihkumaan vesi läpi ja sitten se pääsee öljyihin tai johonkin muualle minne ei pitäisi. Pahimmillaan aiheuttaen kallista remonttia. Seuraavassa versiossa sitten tehdään joku pieni reikä tai muu muutos että tiivistevaurion sattuessa vesi tippuu ulos. En ole koneinsinööri mutta voisi kuvitella että sielläkin jotain prinsiipejä seurattaisiin.
 
Minkä kokoinen se Y-long range akku nyt on vs. SR?

Jos kylmässä menee (-8) Long Range Y -299km, niin paljonko samalla logiikalla menisi SR ? Kuitenkin 430km(455) vs 5xx range-ero

Tesla threadissa oli pari päivää sitten suomessa tehty kesätesti y:llä, josta voi käydä noita kurkkimassa. Ei ihan linjassa tämän kanssa.
 
¼ pois kantamasta reiluun -10°C ja siitä kun mennään kylmempään yli -20°C ⅓ pois kesäkelin kantamasta on suht realismia, näin olen asian antanut itselleni ymmärtää.

Esilämmitettynä tolpasta.
 
Tuo on aika mielenkiintoinen ratkaisu kun saman tyyppinen ongelma on ollut varmaan autoilun alkuajoista lähtien milloin missäkin vehkeessä. Jostain stefasta pääsee tihkumaan vesi läpi ja sitten se pääsee öljyihin tai johonkin muualle minne ei pitäisi. Pahimmillaan aiheuttaen kallista remonttia. Seuraavassa versiossa sitten tehdään joku pieni reikä tai muu muutos että tiivistevaurion sattuessa vesi tippuu ulos. En ole koneinsinööri mutta voisi kuvitella että sielläkin jotain prinsiipejä seurattaisiin.
Samaa mieltä, että aika älytön suunnitteluvirhe, joka olisi helppo korjata vaikka hyvin yleisellä vuotoreiällä joita näkee polttomoottorien vesi- ja öljytiloja erottavien stefojen välissä. 3/Y moottorissa jäähdytysneste pääsee vain lämmönvaihtimeen asti, joten samaa vikamuotoa ei niissä voi esiintyä. En muista miten uusissa X/Y on toteutettu.
 
Jostain stefasta pääsee tihkumaan vesi läpi ja sitten se pääsee öljyihin tai johonkin muualle minne ei pitäisi. Pahimmillaan aiheuttaen kallista remonttia. Seuraavassa versiossa sitten tehdään joku pieni reikä tai muu muutos että tiivistevaurion sattuessa vesi tippuu ulos. En ole koneinsinööri mutta voisi kuvitella että sielläkin jotain prinsiipejä seurattaisiin.
Eikös näitä reikiä ole ässäläisissä sitten porukka tehnyt jälkeenpäin remontin yhteydessä.
 
Odotin kyllä jotain 5 tai korkeintaan 6 ajettavuudesta.
Y:stä ei mitään kokemusta, mutta kyllähän kolmosen alusta tommosessa ajossa pesee keskivertokipot ihan heittämällä, kuten toki pitääkin kun autoon on ladattu +400hv ja se on luonteeltaan ns. sportti. Suurin vinkuminen kohdistuu yleensä pintakovuuteen, jota esiintyy erityisesti kaupunkivauhdeissa. Jos ottaa minkä tahansa alle 80k maksavan sportin, niin samanlaista on havaittavissa.

Tuon hintaisissa tehokkaissa vehkeissä ei yleensä vielä ihan kaikkia hienouksia ole ja jos sen alustan olisi tarkoitus toimia +200km/h nopeuksissa, niin se on kova. Taycanit sitten asia erikseen kun hinnoittelu mahdollistaa hienosäädön kaikkeen mahdolliseen. Tesloja ajavista ihmisistä monikaan ei ole välttämättä mitään sporttiautoa koskaan ajanut ja onhan se alustan kontrasti johonkin Avensikseen tai Passatiin verrattuna kaupunkiajossa melkoinen, kuten suorituskyky huomioiden pitääkin.
 

En avaa tähän, koska formaatti jättää kuvat osittain pois.
 
Tuskin tulee, ampuis heti Renault, Stellantis, VAG, MB, BMW jalkaan. Mutta tilanne on isossa kuvassa paha.
 
En kanssa usko että Kiinaa vastaan asetetaan tulleja. Ellei Kiina aloita sotaa taiwania vastaan - ja sitten autotullit onkin ehkä murheista pienin...
 
  • Tykkää
Reactions: 3me

En avaa tähän, koska formaatti jättää kuvat osittain pois.
Joo. Näyttää olevan 10 kuvaa maksimi.


Koeajo: MG 4 Luxury – jos luet vain yhden koeajon tänä vuonna, lue tämä
Kiinalaisen MG:n saapumista Suomeen on odoteltu jo tovi, mutta nyt MG 4 on saapunut maamme kamaralle kilvoittelemaan edullisimman sähköauton tittelistä. Ainakin hinta-laatusuhteessa heitetty haaste on kova. Hyvää: sähkötekniikka, varustelu, hinnoittelu. Huonoa: talvikokemusten odottelu, paikoin hermoja raastava ohjelmisto.
Pitkämuistisimmat tunnistavat MG:n logon menneiltä vuosikymmeniltä, mutta käytännössä muita sidoksia menneisyyteen ei Kiinaan päätyneellä entisellä brittimerkillä ole. MG on osa Kiinan valtion omistamaa SAIC-autojättiä, aivan kuten jo aiemmin Suomeen rantautunut Maxus. Mallistosta eniten ennakko-odotuksia ovat herättäneet markkinoiden ensimmäisten sähköfarmareiden joukkoon kuuluva MG 5 sekä nyt ajettu MG 4, joka puolestaan ravistelee sähköautosegmenttiä 30 000 euron molemmin puolin olevalla hinnoittelullaan. Mutta mistä MG 4 on oikein tehty?



Sukkulatyyli
Alle 4,3 metriä pitkä MG 4 sijoittuu kokonsa ja muotonsa puolesta samaan kategoriaan esimerkiksi Volkswagen ID.3:n kanssa. Matalalattiainen sukkulalook tarkoittaa hyvää korkeutta matkustamossa ja ainakin lattian korkeuden puolesta istuminen on helppoa. Maavara on 150 mm tyhjänä ja 117 mm täyteen kuormattuna. Istuimen korkeus ja säätövarat kannattaa kuitenkin kokeilla itse. Myös takapenkillä tilaa on hyvin ja 350 litran tavaratila on riittävä, joskin niukasti jäsenneltävissä.


EdellinenSeuraava
MG_4_Luxury-AK-4236-300x169.jpg

MG_4_Luxury-AK-4201-300x169.jpg

MG_4_Luxury-AK-4198-300x169.jpg

Sisusta on modernin pelkistetty. Älypuhelimen lataustaso on vaihdevalitsimen kanssa samalla hyllyllä, mutta pääosin ohjaamossa on pelkistetty ja puoliavara tunnelma. Materiaalit ovat keskenään tasalaatuiset ja sijoittuvat tiukasti autoalan keskikastiin. Mittariston tehtäviä hoitaa lähes neliömallinen seitsentuumainen näyttö, joka pakkaa paljon tietoa näkyville. Loput tarpeellisista toiminnoista löytyvät tietoviihdejärjestelmän 10,25”-kosketusnäytön uumenista.

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Malli esiteltiin 2022 ja tuoreus näkyy tietyissä ergonomisissa yksityiskohdissa. Käynnistyspainiketta ei ole, vaan auto käynnistyy kuljettajan astuessa sisään, joten ei muuta kuin jalka jarrulle ja vaihderullasta valitaan suunta. Toisin kuin hyperaktiiviset kilpakumppanit, MG 4 antaa myös mahdollisuuden nousta autosta pois autoa sammuttamatta.

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Ohjauspyörän tähtipainikkeet ja merkkaamattomat nelisuuntanumiskat ovat nykytrendin mukaista muokattavuutta, mutta ristiohjainten käyttölogiikassa on tiettyjä erikoisia piirteitä. Kosketusnäytön valikot on jäsennelty kohtuullisesti, mutta ainakin iäkkäämpien kannattaa ottaa lukulasit mukaan suosiosta. Jostain syystä koeajettu auto tuntui unohtavan Bluetooth-pariliitoksen noin joka toisella pysäköinnillä, mutta ainakin älypuhelinpeilaukset kuuluvat varusteluun.

Kaista vahti
Ajossa MG 4 yllättää positiivisesti. Alustassa on sopivaa nöyryyttä oikean maailman tiestöä ajatellen, hiukan nahkea ohjaus on kuitenkin sopivan nopea ja auto reagoi kaasupolkimen painallukseen luontevasti. Energian takaisinkeruu on säädettävissä kolmen eri tason välillä. Jarrutuntuma on hennosti pesusienimäinen, mutta ajaa asiansa. Taajamassa ajettavuudessa on ripaus pykälää pienemmän auton ketteryyttä. Äänieristys on muuten hyvällä tolalla, mutta maantienopeuksissa ilmavirta kuuluu erikoisina kitisevinä vislauksina.



Mukautuva vakionopeudensäädin on lievästi kulmikas käytökseltään, mutta sen kolme etäisyysvaihtoehtoa ovat esimerkillisen pitkät. Kaistavahti puolestaan täytyy kytkeä pois päältä jokaisen käynnistyksen yhteydessä kokonaan, sillä MG 4:n vahti ei rekisteröi edes kevyesti painettua kaistanvaihtovilkutusta aikeeksi vaihtaa kaistaa. Auton kamerajärjestelmä on kalansilmäefektistä huolimatta hyvä, joten MG 4:n saa pysäköityä helposti.

Lataa minkä pitää
MG 4 Luxury paketoi kookkaamman akun ja tehokkaamman moottorin auton voimalinjaksi. Taka-akselilla on 150 kW sähkömoottori, joka riittää mainiosti arkisiin ajoihin ja jopa hyvässä tahdissa tehtyihin ohituksiin.

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

64 kilowattitunnin akku antaa autolle 435 kilometrin WLTP-toimintamatkan, sillä suuremman kapasiteetin lisäksi tehomalli myös kuluttaa hienoisesti vähemmän. Nikkeli-mangaani-koboltti-rakenteen myötä akun energiatiheys on perusversiota (51 kWh litium-rautafosfaatti) parempi ja sen pikalatausteho on 135 kW. Suomalaisessa kesäsäässä MG 4 aloittikin lataamaan usein jopa ilmoitettua huippua korkeammalla teholla ja toisaalta lataaminen sujui hyvin myös akun täyttyessä. Akkuversion myötä myös Type 2 -latauslaite muuttuu kolmivaiheiseksi, huipputehon ollessa käyttökelpoiset 11 kW.

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Moottoritiellä MG 4 vei melko tarkkaan 20 kilowattia per 100 km,. Maantie- ja taajama-ajossa sähköä kului vaihtelevasti 15-17 kWh/100 km, mitä voi pitää sangen mainiona suorituksena. Myös arvio toimintamatkasta eli ennustettavalla tavalla ajotyypistä riippuen. Kapinalliselta tuntuva ilmastointiautomatiikka johtaa helposti puhaltimen manuaaliohjaukseen, mikä näyttäisi säästävän vielä hiukan.

Sisäänheittotuote
Lopuksi vielä pieni hetki rahasta ja omistamisesta. MG 4:n perusversion hinnat alkaen on 27 900 euroa ja auton WLTP-toimintamatka on 350 km. Koeajettu isompiakkuinen MG 4 Luxury on sekin aggressiivisesti hinnoiteltu 32 900 euroon. Tällaisella hinnoittelulla ja näillä ominaisuuksilla MG tulee väkisinkin ravistelemaan markkinaa, vaikka oma ostopäätös ei autoon kohdistuisikaan.

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Suomessa MG:t ovat edustettuna Hedin Automotiven kautta ja ketju on luvannut myös hoitaa autojen määräaikaishuollot, aluksi kolmessa eri toimipisteessään. Varsinaista takuuta MG:lle ja sen akulle annetaan 7 vuotta tai 150 000 kilometriä, joten ainakin uuden merkin pariin siirtymisessä on turvaverkkoa. Takuussa on kuitenkin poikkeuksia esimerkiksi ajoavustimille, latausluukulle ja maalipinnalle.

Vaikka auton käytettävyydestä löytyy lukuisia huomautettavia kohtia, koskee niistä suurin osa ohjelmistoa, joka puolestaan on helpohkosti päivitettävissä. Verrattuna kilpailijoihin MG 4:n hinta-laatusuhde on huomattava. Jäämme kuitenkin odottelemaan talvikokemuksia autosta.



Auto ja merkki herättävät myös huomiota. Vanhempi herrasmies ajaa katumaasturillaan samaan parkkihalliin kyselemään autosta bongattuaan sen liikenteessä. Hinta ja varustelu tekevätvaikutuksen, mutta sähköön siirtyminen ja Kiinan ylivalta epäilyttävät – vaikka valmistetaanhan monet länsimerkkienkin mallit siellä.



Onko MG 4 vuoden ilmiö suomalaisessa autokaupassa? Ehdottomasti.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen


MG 4 Luxury 64 kWh
Hinta alkaen: 32 990 €
Koeajetun auton hinta varusteineen:
32 990 €
Vuosimalli2023 Muita saman vuosimallin ajoneuvoja MoottoriTakaveto, sähkömoottori taka-akselilla.Teho150 kW (207 hv)Vääntö250 Nm
AkustoAkuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 64,0 / 61,7 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 135 kW.Toimintamatka435 kmKiihtyvyys 0—100 km/h7,9sHuippunopeus160 km/hKulutus16,6 kWh/100 km
Mitatpituus: 4287 mm, leveys: 1836 mm, korkeus: 1504 mm, akseliväli: 2705 mm
Tavaratila: 350–1165 l
Omamassa: 1685 kg
Perävaunumassajarrullinen: 500 kg
jarruton: 500 kgEuro NCAPTakuu7 vuotta tai 150 000 km


Jos ei olisi Kiinalainen, niin olisi aivan hyvä? Myös Volvo taitaa olla Kiinalainen? Täytyy kumminkin lukea tuo MG testi/artikkeli läpi.
 
Hinta ja ominaisuudet MG:llä synkassa, ID.3 on keski/isolla akulla kallis.
 
Hieman OT, millaista osuutta auton ulkonäkö ja sisustan ilme näyttelee teille autonhankinnassa ?Monesti vaan tuntuu että kun sähköautot tulivat, niin mitä erikoisempia muotoja on alkanut ilmestymään katukuvaan. Ja monesti ei hyvässä mielessä. Mitään kovin eksoottista en kyllä itselleni kelpuuta.

Tuo ylläoleva MG ei kovin kivan näköinen ole ( oma mielipide ) ja ei tule kestämään aikaa juurikaan. Varmaan parin vuoden kuluttua jopa rumahko ilmestys katukuvassa.

Jotkut designin kestävät aikaa ja jotkut eivät.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tuo MG4 menee ihan samaan ynnä muut kategoriaan kuin 90 % teillä kulkevista japsikopeista. Vähän outoja muotoja jossain kohtii, mutta ei herätä juuri minkäännäköistä tuntemusta. Voisi ajaa, jos muut ominaisuudet kunnossa. Kokonaisuus ratkaisee, jos auto ei ole yksinkertaisesti ihan susiruma. Esim. mikä se Fiat multipla tms. oli silloin aikanaan. Jotkun valot x eri tasossa perässä/edessä ratkaisut ovat kanssa nogo, sitikka erityisesti tainnut viljellä ja jossain Konassa oli aikanaan takana. Tesloissa Y ja X ovat kyllä sellaisia virityksiä, että pelkkä ulkonäkö on no-go. 3 muuna kuin valkoisena joten kuten menee ja S jopa valkoisena vaikka mieluummin ei. Valitettavasti sisustan muotoilu kaikissa ja materiaalit halvemmissa Tesloissa on no-go. Volvoissa taas päinvastoin, että ulkoa meh, mutta sisusta ei herätä suuria tunteita XC40:ssä. Neutraali ja ok-laatuinen.
 
Mikäs testi se sitten tämä on. ( varmaan ollut täälläkin ?) Ihmettelin että miten Tesla nyt sitten onkin noin huono, eikös kaikissa muissa se ole olut erittäin hyvä ?
"Auto pärjäsi hyvin toimintamatkojen absoluuttisessa vertailussa"

Lopulta tuo on minulle se tärkein, ellei jopa melkein ainoa, merkitsevä asia. Ajan kuitenkin absoluuttisia enkä luvattuja kilometrejä, varsinkin kun tuossa puhutaan EPA:sta eikä WLTP:stä. Omankin ei-Tesla sähköauton toimintamatka-arvioihin suhtaudun enintään suuntaa-antavina ja monesti jopa harhaanjohtavina (jos takana on taajama-ajoa mutta tiedän että kohta mennään taas moottoritiellä, arvio heittää pahasti).

Eilen satuin katsomaan esim. tämän kesäisen kotimaisen MY LR toimintamatkatestin, joka antaa kovin positiivisen kuvan Teslan toimintamatkasta, jopa lupailtuun (WLTP) verrattuna (tuo "mielen pahoitus" on kyseiselle tubettajalle ominaista sarkasmia ja klikkiotsikointia):

 
...ja sitten on niitä jotka ajaa autoillaan eikä mieti miten tämännäköisen auton kuljettajasta mietitään. Luultavasti ei käytetä instatilejä myöskään.
 
Hieman OT, millaista osuutta auton ulkonäkö ja sisistan ilme näyttelee teille autonhankinnassa?
Erittäin vähän. Ajan vaikka sähkö-Fiat Multiplalla, jos se tarjoaa kohtuuhintaan erinomaisen toimintamatkan ja muutenkin kelvollisen ajokokemuksen.

Näyttäähän minun Zoenikin lähinnä valkoiselta Kinder-munalta, eikä silti harmita. Ihan tyytyväinen olen edelleen.
 
Mikä tuossa testissä nyt hiertää, testi siinä missä kaikki muutkin testit. Rauhallisesti ajelemalla saatu testitulos on yhtä validi kuin 140 km/h motarilla ajamalla tehty testikin. Molemmat kertoo tuloksen testissä vallinneissa olosuhteissa ja käytetyillä nopeuksilla.

Katsojalta vaaditaan molemmissa tapauksissa jonkinlaista aivotoimintaa hahmottamaan että miten eri olosuhteissa saadut tulokset korreloivat siihen omaan käytännön tarpeeseen.
 
Hinta ja ominaisuudet MG:llä synkassa, ID.3 on keski/isolla akulla kallis.

Voisi sanoa että on erittäin kilpailukykyinen hinnoittelu. Tosin nyt taitaa olla hiljaista kaikessa autokaupassa kun korot ja sähköautoähky (ostajat ostaneet jo, jotkut parikin). MG antaa kyllä suuntaa miten hinnat kehittyvät tulevaisuudessa..

edit: 7 vuoden takuu on kova
 
Voisi sanoa että on erittäin kilpailukykyinen hinnoittelu. Tosin nyt taitaa olla hiljaista kaikessa autokaupassa kun korot ja sähköautoähky (ostajat ostaneet jo, jotkut parikin). MG antaa kyllä suuntaa miten hinnat kehittyvät tulevaisuudessa..

edit: 7 vuoden takuu on kova
Kovinta tuossa on että ei tarvitse välttämättä katsella niitä korkoja. Säästää vuoden niin pääsee ostamaan kerralla omaksi. Vielä Ruotsin puolelta niin hinta tulee entisestään alas valuuttakurssien ansiosta.
 
Kovinta tuossa on että ei tarvitse välttämättä katsella niitä korkoja. Säästää vuoden niin pääsee ostamaan kerralla omaksi. Vielä Ruotsin puolelta niin hinta tulee entisestään alas valuuttakurssien ansiosta.

Mihin laskelmaan tämä oikein perustuu. MG4 Standard listahinta ruotsissa on 329 990 kruunua, joka tekee googlen mukaan euroina 28117 tämän päivän kurssilla.
Suomessa MG4 maksaa Hedinin hinnaston mukaan alkaen 27900e.

Eli valuuttakurssit huomioiden ruotsissa kalliimpaa uutena ostaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom