Kiinalaisen MG:n saapumista Suomeen on odoteltu jo tovi, mutta nyt MG 4 on saapunut maamme kamaralle kilvoittelemaan edullisimman sähköauton tittelistä. Ainakin hinta-laatusuhteessa heitetty haaste on kova.
Hyvää: sähkötekniikka, varustelu, hinnoittelu.
Huonoa: talvikokemusten odottelu, paikoin hermoja raastava ohjelmisto.
Pitkämuistisimmat tunnistavat MG:n logon menneiltä vuosikymmeniltä, mutta käytännössä muita sidoksia menneisyyteen ei Kiinaan päätyneellä entisellä brittimerkillä ole. MG on osa Kiinan valtion omistamaa SAIC-autojättiä, aivan kuten jo aiemmin Suomeen rantautunut Maxus. Mallistosta eniten ennakko-odotuksia ovat herättäneet markkinoiden ensimmäisten sähköfarmareiden joukkoon kuuluva
MG 5 sekä nyt ajettu MG 4, joka puolestaan ravistelee sähköautosegmenttiä 30 000 euron molemmin puolin olevalla hinnoittelullaan. Mutta mistä MG 4 on oikein tehty?
Sukkulatyyli
Alle 4,3 metriä pitkä MG 4 sijoittuu kokonsa ja muotonsa puolesta samaan kategoriaan esimerkiksi
Volkswagen ID.3:n kanssa. Matalalattiainen sukkulalook tarkoittaa hyvää korkeutta matkustamossa ja ainakin lattian korkeuden puolesta istuminen on helppoa. Maavara on 150 mm tyhjänä ja 117 mm täyteen kuormattuna. Istuimen korkeus ja säätövarat kannattaa kuitenkin kokeilla itse. Myös takapenkillä tilaa on hyvin ja 350 litran tavaratila on riittävä, joskin niukasti jäsenneltävissä.
EdellinenSeuraava
Sisusta on modernin pelkistetty. Älypuhelimen lataustaso on vaihdevalitsimen kanssa samalla hyllyllä, mutta pääosin ohjaamossa on pelkistetty ja puoliavara tunnelma. Materiaalit ovat keskenään tasalaatuiset ja sijoittuvat tiukasti autoalan keskikastiin. Mittariston tehtäviä hoitaa lähes neliömallinen seitsentuumainen näyttö, joka pakkaa paljon tietoa näkyville. Loput tarpeellisista toiminnoista löytyvät tietoviihdejärjestelmän 10,25”-kosketusnäytön uumenista.
Malli esiteltiin 2022 ja tuoreus näkyy tietyissä ergonomisissa yksityiskohdissa. Käynnistyspainiketta ei ole, vaan auto käynnistyy kuljettajan astuessa sisään, joten ei muuta kuin jalka jarrulle ja vaihderullasta valitaan suunta. Toisin kuin hyperaktiiviset kilpakumppanit, MG 4 antaa myös mahdollisuuden nousta autosta pois autoa sammuttamatta.
Ohjauspyörän tähtipainikkeet ja merkkaamattomat nelisuuntanumiskat ovat nykytrendin mukaista muokattavuutta, mutta ristiohjainten käyttölogiikassa on tiettyjä erikoisia piirteitä. Kosketusnäytön valikot on jäsennelty kohtuullisesti, mutta ainakin iäkkäämpien kannattaa ottaa lukulasit mukaan suosiosta. Jostain syystä koeajettu auto tuntui unohtavan Bluetooth-pariliitoksen noin joka toisella pysäköinnillä, mutta ainakin älypuhelinpeilaukset kuuluvat varusteluun.
Kaista vahti
Ajossa MG 4 yllättää positiivisesti. Alustassa on sopivaa nöyryyttä oikean maailman tiestöä ajatellen, hiukan nahkea ohjaus on kuitenkin sopivan nopea ja auto reagoi kaasupolkimen painallukseen luontevasti. Energian takaisinkeruu on säädettävissä kolmen eri tason välillä. Jarrutuntuma on hennosti pesusienimäinen, mutta ajaa asiansa. Taajamassa ajettavuudessa on ripaus pykälää pienemmän auton ketteryyttä. Äänieristys on muuten hyvällä tolalla, mutta maantienopeuksissa ilmavirta kuuluu erikoisina kitisevinä vislauksina.
Mukautuva vakionopeudensäädin on lievästi kulmikas käytökseltään, mutta sen kolme etäisyysvaihtoehtoa ovat esimerkillisen pitkät. Kaistavahti puolestaan täytyy kytkeä pois päältä jokaisen käynnistyksen yhteydessä kokonaan, sillä MG 4:n vahti ei rekisteröi edes kevyesti painettua kaistanvaihtovilkutusta aikeeksi vaihtaa kaistaa. Auton kamerajärjestelmä on kalansilmäefektistä huolimatta hyvä, joten MG 4:n saa pysäköityä helposti.
Lataa minkä pitää
MG 4 Luxury paketoi kookkaamman akun ja tehokkaamman moottorin auton voimalinjaksi. Taka-akselilla on 150 kW sähkömoottori, joka riittää mainiosti arkisiin ajoihin ja jopa hyvässä tahdissa tehtyihin ohituksiin.
64 kilowattitunnin akku antaa autolle 435 kilometrin WLTP-toimintamatkan, sillä suuremman kapasiteetin lisäksi tehomalli myös kuluttaa hienoisesti vähemmän. Nikkeli-mangaani-koboltti-rakenteen myötä akun energiatiheys on perusversiota (51 kWh litium-rautafosfaatti) parempi ja sen pikalatausteho on 135 kW. Suomalaisessa kesäsäässä MG 4 aloittikin lataamaan usein jopa ilmoitettua huippua korkeammalla teholla ja toisaalta lataaminen sujui hyvin myös akun täyttyessä. Akkuversion myötä myös Type 2 -latauslaite muuttuu kolmivaiheiseksi, huipputehon ollessa käyttökelpoiset 11 kW.
Moottoritiellä MG 4 vei melko tarkkaan 20 kilowattia per 100 km,. Maantie- ja taajama-ajossa sähköä kului vaihtelevasti 15-17 kWh/100 km, mitä voi pitää sangen mainiona suorituksena. Myös arvio toimintamatkasta eli ennustettavalla tavalla ajotyypistä riippuen. Kapinalliselta tuntuva ilmastointiautomatiikka johtaa helposti puhaltimen manuaaliohjaukseen, mikä näyttäisi säästävän vielä hiukan.
Sisäänheittotuote
Lopuksi vielä pieni hetki rahasta ja omistamisesta. MG 4:n perusversion hinnat alkaen on 27 900 euroa ja auton WLTP-toimintamatka on 350 km. Koeajettu isompiakkuinen MG 4 Luxury on sekin aggressiivisesti hinnoiteltu 32 900 euroon. Tällaisella hinnoittelulla ja näillä ominaisuuksilla MG tulee väkisinkin ravistelemaan markkinaa, vaikka oma ostopäätös ei autoon kohdistuisikaan.
Suomessa MG:t ovat edustettuna Hedin Automotiven kautta ja ketju on luvannut myös hoitaa autojen määräaikaishuollot, aluksi kolmessa eri toimipisteessään. Varsinaista takuuta MG:lle ja sen akulle annetaan 7 vuotta tai 150 000 kilometriä, joten ainakin uuden merkin pariin siirtymisessä on turvaverkkoa. Takuussa on kuitenkin poikkeuksia esimerkiksi ajoavustimille, latausluukulle ja maalipinnalle.
Vaikka auton käytettävyydestä löytyy lukuisia huomautettavia kohtia, koskee niistä suurin osa ohjelmistoa, joka puolestaan on helpohkosti päivitettävissä. Verrattuna kilpailijoihin MG 4:n hinta-laatusuhde on huomattava. Jäämme kuitenkin odottelemaan talvikokemuksia autosta.
Auto ja merkki herättävät myös huomiota. Vanhempi herrasmies ajaa katumaasturillaan samaan parkkihalliin kyselemään autosta bongattuaan sen liikenteessä. Hinta ja varustelu tekevätvaikutuksen, mutta sähköön siirtyminen ja Kiinan ylivalta epäilyttävät – vaikka valmistetaanhan monet länsimerkkienkin mallit siellä.
Onko MG 4 vuoden ilmiö suomalaisessa autokaupassa? Ehdottomasti.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen
MG 4 Luxury 64 kWh
Hinta alkaen: 32 990 €
Koeajetun auton hinta varusteineen:
32 990 €
Vuosimalli2023
Muita saman vuosimallin ajoneuvoja MoottoriTakaveto, sähkömoottori taka-akselilla.Teho150 kW (207 hv)Vääntö250 Nm
AkustoAkuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 64,0 / 61,7 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 135 kW.Toimintamatka435 kmKiihtyvyys 0—100 km/h7,9sHuippunopeus160 km/hKulutus16,6 kWh/100 km
Mitatpituus: 4287 mm, leveys: 1836 mm, korkeus: 1504 mm, akseliväli: 2705 mm
Tavaratila: 350–1165 l
Omamassa: 1685 kg
Perävaunumassajarrullinen: 500 kg
jarruton: 500 kgEuro NCAPTakuu7 vuotta tai 150 000 km
Kiinalaisen MG:n saapumista Suomeen on odoteltu jo tovi, mutta nyt MG 4 on saapunut maamme kamaralle kilvoittelemaan edullisimman sähköauton tittelistä. Ainakin hinta-laatusuhteessa heitetty haaste on kova. Hyvää: sähkötekniikka, varustelu, hinnoittelu. Huonoa: talvikokemusten odottelu, paikoin...
moottori.fi