Yleistä keskustelua sähköautoista

Range 150km riittää, kunhan menee sen myös silloin harvoin sen -20 asteen pakkasessa
...
Rangella ei sinänsä väliä, kun olisi ns. "kakkosauto", joten rangella ei olisi merkitystä.
Nämä 2 ehtoa on jonkin verran ristiriitaisia. Halvimmat sähköautot on varmasti sellaisia joilla ei -20 pakkasessa tuota matkaa aja joten onko sillä rangella merkitystä vai ei?

Spekseihin muuten osuisi esimerkiksi Kia Niro, sinne mahtuu yllättävänkin hyvin selkä menosuuntaan istuimia ja rattaat kyllä menee konttiin.

Jos rangella ei ole merkitystä niin sillä pienemmällä akullakin varustettu varmaan riittäisi.
 
Oi että houkuttaa tuo EX30. Ihan hölmöähän se olisi vaihtaa viime vuonna ostettu ID.3 jo ensi keväänä, mutta autokuume lienee parantumaton sairaus. Toimitusajaksi arvio jälleenmyyjä toukokuuta 2024, jos päättää tilauksen laittaa nyt Ultrasta sisään.

Hauska oli kyllä leikkiä Volvon AR sovelluksella ja kurkkia autoa ihan aidossa koossa omassa olohuoneessa.

Itse odottelen EX30 karvalakkimallia huhtikuussa saatavaksi. Kyllähän se odotus ihan kivasti kutittelee vatsanpohjassa, etenkin kun päivitys on melko merkittävää luokkaa 2007 pikkuvolvosta.

Keltainen väri olisi ollut pirtsakka, mutta ei huvita maksaa ensin kolmea tonnia bonuspaketista, että saisi maksaa vielä lisää erikoisväristä ja sisustasta.
 
Keltainen väri olisi ollut pirtsakka, mutta ei huvita maksaa ensin kolmea tonnia bonuspaketista, että saisi maksaa vielä lisää erikoisväristä ja sisustasta.
Tuo Ultra oli jo valmiiksi sen verran arvokas, että otin siihen sitten erikoisvärin ja -sisustankin, sillä "samaan konkurssiin se menee" periaatteella.

Saitko hyvä rahoitusdiilin?
 
Tuo Ultra oli jo valmiiksi sen verran arvokas, että otin siihen sitten erikoisvärin ja -sisustankin, sillä "samaan konkurssiin se menee" periaatteella.

Saitko hyvä rahoitusdiilin?

Autoliikkeen tarjous oli ihan kohtalainen, mutta ei lyöty sitä vielä lukkoon. Ajattelin kysellä ainakin pankilta jos sieltä saisi paremman lainatarjouksen.
 
Oli äskettäin työreissulla alla pitkästä aikaa sähköauto, mikä alkoi aiheuttamaan lievää autokuumetta.
Tai no ehkä vaan pientä lämpöilyä :hmm:

Elikkäs alla oli BMW iX3 11 päivää ja noin 1200km.
Kerrankin sähköauto, mikä tuntui "autolta", eikä "sähköautolta".
Eli tuosta puuttui moneen sähköautoon pakotetut hassuudet ja ihmeellisyydet.
Tässä oli:
- Ovissa ihan oikeat kahvat.
- Mittarit oikealla paikallaan.
- Sisustus "normaali" ilman ufokikkailuja.
- Muotoilu näytti pääasiassa autolta ulkoakin.
- Suorituskyky riittävä ja "järkevä".

Ainoastaan meidän markkinoille näkisin puutteena tuon takavetoisuuden, mikä on hieman ristiriitaista auton ulkonäköön nähden.
Tuollaisen voisi melkein itsellekin ottaa, kunhan olis se muutama kymppitonni ylimääräistä tilillä :lol:

Yllättävän siedettävä kulutus tuossa koko pätkän keski oli muistaakseni 20,2kWh/100km.
Tosin motarilla pidin alle 110 mittarissa ja ehkä 1/5 oli kaupunki/lähiöajoa.
Rajusti nousee kulutus, kun ottaa kunnolla vauhtia. Vapaan rajoituksen motarilla tuli kokeiltua ja taisi 150km/h olla jo 40kWh/100 nurkilla..

Tähän mennessä vuokralla ollut sähköisinä: Hyndai Kona x2, Kia Niro x3 (vanha ja uusi), Jaguar I-Pace ja nyt tämä BMW iX3.
Näistä ehdottomasti itselle ottaisin BMW ja jos budjettia pitää miettiä, niin Niro, joista se aikasempi korimallikaan ei ollut paha.

Tuota Bemaria ei hirveästi ole kotimaassa tullut vastaan. Vai onkohan niin "normaalin" näköinen, ettei ole erottunut.
 
Vajaa 3 vuotta sitten hankittu BMW i3 meni myyntiin, kokeillaan ensin Autovexiä kun sitä on useampi kehunut. Hirveän isot odotukset ei ole, Autovexin automaattinen arvio oli 9300-9700€ kun suurin piirtein vastaava 20000km enemmän ajettu on Kamuxilla myynnissä 17960€:


Luulisi kuitenkin että käytetyn auton kaupassa pienen kulutuksen sähköauto olisi tällä hetkellä houkutteleva, saas nähdä.

Se oli turha kokeilu Autovexin kautta, seuraavaksi koitetaan onnea Nettiauton kautta:

autovex.png
 
Se oli turha kokeilu Autovexin kautta, seuraavaksi koitetaan onnea Nettiauton kautta:
Luulisi, että Baanan ja Autovexin käyttäjiä ovat samat autoliikkeet, että varmaan kovin paljoa ei lopputulokset toisistaan eroa.

EDIT: Nyt vasta hokasin, että meinaat varmaan laittaa itse myyntiin, ei Baanalle.
 
Se oli turha kokeilu Autovexin kautta, seuraavaksi koitetaan onnea Nettiauton kautta:

autovex.png
Pitäisi saada nettiautosta joitakin tonneja enemmän, kun autoliikkeen kate jää pois välistä.

14 450€ näyttää olevan nyt kaikkein halvin i3. Ehkä sitten vertaavat tarjoustaan siihen ja jokunen tonni sitten myyntivoittoa päälle + kulut hakemisesta.

Itse en ole tuota Autovexia käyttänyt. Ilmeisesti ruotsista saisi nyt aika edullisesti autoja suomeen. Jos saa, niin sekin varmaan laskee noita tarjouksia.
 
Koitin hakua mutta en heti löytänyt niin kysytään täältä että onko jollain jo kokemuksia tästä Hedinin myymästä MG4 mallista? Ilmeisesti ei kannata liikoja odottaa mutta tuo Luxury varustetason hinta on kyllä sellainen ettei ainakaan Ruotsista kannata hakea.

Takuuta luvataan reilusti ja jos se on oikeasti yhtähyvä kuin Hyundailla niin.... :hmm: :kippis:

Ja juu juu kuolasin jo EX30 Volvoa vaimon pikku Hynyn tilalle :drool:
 
Koitin hakua mutta en heti löytänyt niin kysytään täältä että onko jollain jo kokemuksia tästä Hedinin myymästä MG4 mallista? Ilmeisesti ei kannata liikoja odottaa mutta tuo Luxury varustetason hinta on kyllä sellainen ettei ainakaan Ruotsista kannata hakea.

Takuuta luvataan reilusti ja jos se on oikeasti yhtähyvä kuin Hyundailla niin.... :hmm: :kippis:

Ja juu juu kuolasin jo EX30 Volvoa vaimon pikku Hynyn tilalle :drool:
Kyllä tuo hintaiswkseen on ihan hyvä auto.

Youtubesta ainakin löytyy muutamia suomalaisia videoitakin kokemuksista ja sähköautomiehet podcastissa on myös jakso mg4:stä
 
Vaikea käsittää näitä jotka kieli pitkällä ovat lähettämässä rahojaan Kiinaan kiinalaisten yhtiöiden käsiin, kun päteviäkin vaihtoehtoja on markkinat pullollaan.


Tuota ajattelinkin. Jatkan ajamista Diesel Hynyllä heti kun oluen ottamiselta ehdin. :kippis:

Eikä mulla edes ole rahaa noihin...saati sitten niihin "Ei kiinalaisiin, Euroopassa tehdyillä komponenteilla" kasattuihin. ;)
 
Ei Äm Geelle oikein ole hyvää verrokkia kuin ID 3 ehkäpä ja rahoitusmarkkina on nyt kuluttajapuolella epäedullinen.

Mitä valmistajan omistuspohjan vaikutus isossa kuvassa maailmanpolitiikkaan, en ota kantaa. :lonely:
 
Tuota ajattelinkin. Jatkan ajamista Diesel Hynyllä heti kun oluen ottamiselta ehdin. :kippis:
Eikä mulla edes ole rahaa noihin...saati sitten niihin "Ei kiinalaisiin, Euroopassa tehdyillä komponenteilla" kasattuihin. ;)

Taidettiin jo aikaisemmin käsitellä tätä aihetta, mutta ero on aika iso kun puhutaan siitä mihin suuntaan omistajalle rahat valuvat ja bonuksena, että Geely täyttää Euroautojen aukkoa Venäjällä. Keväällä jossain WSJ yms uutisessa oli vielä, että Geely mainostaa vielä pokkana Volvo-techiään.

Oli äskettäin työreissulla alla pitkästä aikaa sähköauto, mikä alkoi aiheuttamaan lievää autokuumetta.
Tai no ehkä vaan pientä lämpöilyä :hmm:

Elikkäs alla oli BMW iX3 11 päivää ja noin 1200km.
Kerrankin sähköauto, mikä tuntui "autolta", eikä "sähköautolta".
Eli tuosta puuttui moneen sähköautoon pakotetut hassuudet ja ihmeellisyydet.
Tässä oli:
- Ovissa ihan oikeat kahvat.
- Mittarit oikealla paikallaan.
- Sisustus "normaali" ilman ufokikkailuja.
- Muotoilu näytti pääasiassa autolta ulkoakin.
- Suorituskyky riittävä ja "järkevä".

Aika pitkälle täällä samat fiilikset ensimmäisistä sähköautokokemuksista. Väkisin erilailla tekeminen/design ja esim mittaristoviritykset ei vaan kiinnostele. Onneksi nyt alkaa olemaan jo ihan hyvin vaihtoehtoja. Toki pikkasen huono nyt sivusta huudella, kun neljän viikon päästä on HP-pösön luovutus - noissa ranskalaisissa kun on jo pidempään tuntunut siltä, että väkisin haluavat tehdä asiat toisella tapaa ja siihen sitten päälle vielä sähköautomoodi :D

//EDIT: Käynnistysnappiin liittyen eihän tuo napista käynnistys ole edes paha. Ajelin muutaman sadan kilsan vedon uudella Proace EV:lla ja siinä on vielä ihan aito avaimesta kääntö, että käynnistyy.
 
Viimeksi muokattu:
Se oli turha kokeilu Autovexin kautta, seuraavaksi koitetaan onnea Nettiauton kautta:

Juuri tuli oma Seatti laitettua kiertoon ja kokeilin kans Autovexiä ensimmäisenä. Mitään tarjouksia ei tullut 12k pyynnillä, mutta muutamalta paikalliselta autoliikkeeltä kyseltyäni sain lopulta 13500 euroa käteen.

Varmaan suoralla myynnillä Nettiautosta olisi sen 1500 euroa voinut saada enemmän, mutta näin kerrostaloasujana olisi mennyt vähän hankalaksi jos tuo olisi roikkunut myynnissä senkin jälkeen kun saan uuden auton (ID3) torstaina.
 
Hyundai ioniq 6 koeajettu ja tykkäsin. Toki edellinen sähkis koeajo oli Citroenin hieman korkeammalla e-c4 autolla, joka on hinnaltaankin aivan eri luokassa.

Ioniq 6 siis "vain" takaveto, mutta esim sivupeilit oli kameroilla. Äkkiä noihin erilaisiin peileihinkin tottui. Muotoilun takia takakontti ei ole kaikkein käytännöllisin (sedan).


Aika pitkälle täällä samat fiilikset ensimmäisistä sähköautokokemuksista. Väkisin erilailla tekeminen/design ja esim mittaristoviritykset ei vaan kiinnostele. Onneksi nyt alkaa olemaan jo ihan hyvin vaihtoehtoja. Toki pikkasen huono nyt sivusta huudella, kun neljän viikon päästä on HP-pösön luovutus - noissa ranskalaisissa kun on jo pidempään tuntunut siltä, että väkisin haluavat tehdä asiat toisella tapaa ja siihen sitten päälle vielä sähköautomoodi :D

//EDIT: Käynnistysnappiin liittyen eihän tuo napista käynnistys ole edes paha. Ajelin muutaman sadan kilsan vedon uudella Proace EV:lla ja siinä on vielä ihan aito avaimesta kääntö, että käynnistyy.
Bmw koeajopäivillä ajoin kaikki bemarit läpi, joita en ollut aikaisemmin ajanut. Bmw ix3 vaikutti ihan toimivalle ja mukavalle autolle omallakin koeajolla. Toki sitten kalliimmat oli hieman hienonpia vaikka sisältäkin.

HP-e-2008 Pösö tulee kanssa joskus. Ehkä jo ensi viikolla. Musta sisäkatto näytti paremmalta kuin se vaalea.
 
En ole koeajanut, mutta eiköhän tuossa ole muutakin kritisoitavaa. Todennäköisesti pitää kantaa tavallista avaintakin mukana.

Kyllähän tähän asti kaikki autot vaatii jotain mukaan, että sillä pääsee liikkelle, on se sitten avain tai puhellin. Ehkä joskus tulee auto joka ei vaadi mitään.
 
Todennäköisesti pitää kantaa tavallista avaintakin mukana.
Vieläkö Teslan saa varastettua puhelinavainten käyttäjiltä vai onko tuo reikä korjattu? Tai eihän sitä edes myönnetty reiäksi, ominaisuus vain.
(ja kiinnostaa myös ihan oikeastikin, kun seuraava auto suurella todennäköisyydellä on Tesla)
 
Vieläkö Teslan saa varastettua puhelinavainten käyttäjiltä vai onko tuo reikä korjattu? Tai eihän sitä edes myönnetty reiäksi, ominaisuus vain.
(ja kiinnostaa myös ihan oikeastikin, kun seuraava auto suurella todennäköisyydellä on Tesla)
Jos sinulla on laitteet millä voit tuota BT signaalia "laajentaa" niin voit yhä viedä auton pihasta. Sen takia Tesla suosittelee, että PIN-koodi kysely päälle. Eli kiersivät tällä tuon reiän.
 
Kyllähän tähän asti kaikki autot vaatii jotain mukaan, että sillä pääsee liikkelle, on se sitten avain tai puhellin. Ehkä joskus tulee auto joka ei vaadi mitään.
Paluu menneisyyteen, tarkoitan että vanhukset kertoi aikoinaan ajasta jolloin ei tarvinnut mitään mukaan, ja sitten tuli jotain virta-avain juttuja, niin ei niitä kanniskeltu.
 
Nosiis joo mielimmin kannan puhelinta kuin auton avaimia mukanani. Puhelin kun ainakin itselläni on aina mukana, niin en näe sen kantamisessa mitään ongelmaa. Mitään maksukorttejakaan tai lompakkoa en enää omista kun kaikki kulkee puhelimessa.

Menee tietysti vähän OT:ksi, mutta tuossa on kyllä potentiaalia katastrofiin jos käy niin että puhelin katoaa tai hajoaa huonolla hetkellä. Ja puhun siis ihan yleisesti tästä nykyajasta, jossa lähes kaikki toiminnot maksamisesta lähtien on kytköksissä siihen puhelimeen.

Teslalla tosin lisäavainten(korttien) hankinta on huomattavan helppoa ja niitä voi olla todella monta käytössä. Eli vara-avaimia voi teettää ja ripotella tarvittaessa sukulaisille/tutuille.
 
Teslan korttiavaimia tunnutaan todellakin ripottelevan. Nimittäin useamman Teslan korttiavaimen olen löytänyt kaupan lattialta tai ulkoa maasta kadulta.
Ilmeisen helppoja tippumaan taskusta samalla kun kaivelee muuta.
Paljonko kustantanee uusi kortti, ja ilmeisen helppo disabloida kortti autosta jos katoaa. Eikä nuissa ole mitään tunnistetietoja ainakaan suoraan näkyvissä.
 
Teslan korttiavaimia tunnutaan todellakin ripottelevan. Nimittäin useamman Teslan korttiavaimen olen löytänyt kaupan lattialta tai ulkoa maasta kadulta.
Ilmeisen helppoja tippumaan taskusta samalla kun kaivelee muuta.
Paljonko kustantanee uusi kortti, ja ilmeisen helppo disabloida kortti autosta jos katoaa. Eikä nuissa ole mitään tunnistetietoja ainakaan suoraan näkyvissä.
Taitaa olla siinä 30€ paikkeilla.
 
Kyllähän tähän asti kaikki autot vaatii jotain mukaan, että sillä pääsee liikkelle, on se sitten avain tai puhellin. Ehkä joskus tulee auto joka ei vaadi mitään.
Ford Mustang Mach-E käsittääkseni toimii jo näin. Ensin naputellaan PIN B-pilarissa olevalla näppäimistöllä niin lukot aukeavat ja seuraavaksi naputellaan koodi auton näytölle ja sitten päästäänkin liikenteeseen ilman avainta taikka puhelinta.
 
Menee tietysti vähän OT:ksi, mutta tuossa on kyllä potentiaalia katastrofiin jos käy niin että puhelin katoaa tai hajoaa huonolla hetkellä. Ja puhun siis ihan yleisesti tästä nykyajasta, jossa lähes kaikki toiminnot maksamisesta lähtien on kytköksissä siihen puhelimeen.

Teslalla tosin lisäavainten(korttien) hankinta on huomattavan helppoa ja niitä voi olla todella monta käytössä. Eli vara-avaimia voi teettää ja ripotella tarvittaessa sukulaisille/tutuille.
Tätä varten on sitten älykello, jossa kaikki nuo samat on peilattuna.

Ts. samalla tavalla tämä on ongelma, kuin tiettynä hetkenä auton avaimien katoaminen tai hajoaminen. Helpompi ja erityisesti halvempi vain toisintaa jok'ikinen asia, kun geneerisempikin älylaite käy tähän. Toiset pitää mukana toista luottokorttia varmassa tallessa ja toiset ei. Toisilla on tuplattu puhelimen ominaisuudet ja toisilla ei.

On kyllä todella hyvä suuntaus tuo Teslan tuoma "helppo" ovien aukaisu ja käyttö. Toivottavasti vähän turvallisemmat standardit korvaavat Teslan ratkaisun nopeasti.
 
Vieläkö Teslan saa varastettua puhelinavainten käyttäjiltä vai onko tuo reikä korjattu? Tai eihän sitä edes myönnetty reiäksi, ominaisuus vain.
(ja kiinnostaa myös ihan oikeastikin, kun seuraava auto suurella todennäköisyydellä on Tesla)
Tuttavapariskunnalle Lontoossa kävi noin, Tesla vietiin pihasta (varkaat ajavat autot suoraan satamaan jossa kontit odottavat lastausta laivaan). Nykyään käyttävät sekä Pin-koodia että mekaanista vanhanajan rattilukkoa kun ostivat uuden Teslan tilalle.
 
Mitäs sitten kun automyyjä kysyy vaihtotilanteessa, että ”onko kahdet avaimet”? ”Ei ole mutta avainkortteja 8 ympäri Suomen ja 4:ssä puhelimessa joista 2 kadonnu. Menee kyllä älyttömyyksiin tuo digitalisointi. Laitettais siru otsaan josta auto tunnistaa Trafiin merkityn omistajan ja sallitut kuljettajat. Uudelle omistajalle rekisteröitymisen yhteydessä vanhat ajo-oikeudet poistuu ja uudet voi ohjelmoida.
 
Mitäs sitten kun automyyjä kysyy vaihtotilanteessa, että ”onko kahdet avaimet”? ”Ei ole mutta avainkortteja 8 ympäri Suomen ja 4:ssä puhelimessa joista 2 kadonnu. Menee kyllä älyttömyyksiin tuo digitalisointi. Laitettais siru otsaan josta auto tunnistaa Trafiin merkityn omistajan ja sallitut kuljettajat. Uudelle omistajalle rekisteröitymisen yhteydessä vanhat ajo-oikeudet poistuu ja uudet voi ohjelmoida.

Autosta käsinhän näitä tietysti pitää voida hallita (kuten esim. Teslalla) eli kaikki "ympäri Suomea" olevat kulkuoikeudet voi mitätöidä auton käyttöliittymästä käsin.
 
Mitäs sitten kun automyyjä kysyy vaihtotilanteessa, että ”onko kahdet avaimet”? ”Ei ole mutta avainkortteja 8 ympäri Suomen ja 4:ssä puhelimessa joista 2 kadonnu. Menee kyllä älyttömyyksiin tuo digitalisointi.
Jokainen tavallaan, mutta itelle Teslan avaimet, niiden toiminta ja hallinta yhdistettynä ajajien profiileihin on erinomainen. Ei kysymystäkään, että ottaisinko mieluummin perinteisen avaimen vai Teslan "avaimen". Ja saahan Teslaankin sen perinteisen kaltaisen avainmokkulan jos välttämättä haluaa.
 
Mitäs sitten kun automyyjä kysyy vaihtotilanteessa, että ”onko kahdet avaimet”? ”Ei ole mutta avainkortteja 8 ympäri Suomen ja 4:ssä puhelimessa joista 2 kadonnu. Menee kyllä älyttömyyksiin tuo digitalisointi. Laitettais siru otsaan josta auto tunnistaa Trafiin merkityn omistajan ja sallitut kuljettajat. Uudelle omistajalle rekisteröitymisen yhteydessä vanhat ajo-oikeudet poistuu ja uudet voi ohjelmoida.

Senkun vaan poistaa valtuutuksen kadonneelta laitteelta. Teeppä sama mekaaniselle avaimelle…
 
Senkun vaan poistaa valtuutuksen kadonneelta laitteelta. Teeppä sama mekaaniselle avaimelle…
Kyllähän se onnistuu kaikille käynnistyksenestolla varustetuille avaimille. Sisälle autoon toki edelleen pääsee, jos on mekaaniset lukkopesät.
 
Kyllä digiavaimet ovat hyvä juttu - autentikoimaton BT vaan ei ole kovin hyvä idea siihen, enkä tiedä paremmistakaan.

Varmaankin kännykkä voisi lähtökohtaisesti olla lähettämättä avaussignaalia ainakin silloin kun se ei liiku, vaan makaa laturissa / pöydällä liikkumattomana.

Starttinapin painaminen vs. pin-koodin näppäily. Ei ole kyllä kauhea ero.
 
Mitäs sitten kun automyyjä kysyy vaihtotilanteessa, että ”onko kahdet avaimet”? ”Ei ole mutta avainkortteja 8 ympäri Suomen ja 4:ssä puhelimessa joista 2 kadonnu. Menee kyllä älyttömyyksiin tuo digitalisointi. Laitettais siru otsaan josta auto tunnistaa Trafiin merkityn omistajan ja sallitut kuljettajat. Uudelle omistajalle rekisteröitymisen yhteydessä vanhat ajo-oikeudet poistuu ja uudet voi ohjelmoida.
Varmaankin siksi että useimmat ihmiset haluavat autoonsa olevan kaksi avainta. Kun ostin viimeksi uuden auton siinä tuli mukana kolme avainta. Kaksi kaukosäädöllä olevaa avainta ja yksi punainen avain jota ei ollut tarkoitus pitää normaalissa käytössä vaan esim. tilanteeseen että kumpaakaan kakeavainta ei ole. Syystä tahi toisesta. Tai olisi tarvinnut teettää uusi kakeavain Sitä olisi myös kuulemma siihen tarvittu.
 
Ja sitten kun se puhelin hukkuu tai virta loppuu et pääse kotiin etkä autoon tai kauppaan ?
Puhelimen virran loppuminen on näissä ikävä asia, ei ole ainut kerta kun kaupan kassalla on ollutkin maksaessa pimeä puhelin taskussa. Onneksi oli korttikin mukana.

Mutta joo , näppäräähän tuo on kun kaikki toimii.
 
Teslan korttiavaimia tunnutaan todellakin ripottelevan. Nimittäin useamman Teslan korttiavaimen olen löytänyt kaupan lattialta tai ulkoa maasta kadulta.
Ilmeisen helppoja tippumaan taskusta samalla kun kaivelee muuta.
Paljonko kustantanee uusi kortti, ja ilmeisen helppo disabloida kortti autosta jos katoaa. Eikä nuissa ole mitään tunnistetietoja ainakaan suoraan näkyvissä.
35€ ja sillä saa 2kpl.


Muistaakseni avaimen saa toimimaan toisessakin autossa, jos siis löytää jostain kadonneen avainkortin. Eli ei tarvitse heittää roskiin?

Nuohan tippuu samoin kuin esim pankkikortti tai ajokortti.
 
Ja sitten kun se puhelin hukkuu tai virta loppuu et pääse kotiin etkä autoon tai kauppaan ?
Puhelimen virran loppuminen on näissä ikävä asia, ei ole ainut kerta kun kaupan kassalla on ollutkin maksaessa pimeä puhelin taskussa. Onneksi oli korttikin mukana.

Mutta joo , näppäräähän tuo on kun kaikki toimii.

Sitten voi soittaa toiselle avaimen haltijalle ja pyytää käynnistämään auton etänä. Joka saattaa tietysti olla vähän hankalaa omalla puhelimella ilman virtaa.

Mut on mullakin kyllä aina tuo kortti mukana ihan varmuuden vuoksi. Se ei paljon tilaa vie.

Tuo on muutenkin näppärää kun kaikilla perheenjäsenillä on "avain" autoon puhelimessaan niin harrastusten aikana lapset pääsee käymään autolla kun mä oon jossain metsässä juoksemassa.

Toinen tähän liittyvä ominaisuus, joka Teslalla on tosi hyvin toteutettu on asetusprofiilit, joita voi olla useampi per käyttäjä ja jokaisella käyttäjällä sitten vielä omansa. Mulla on esim omat profiilit ajamista, viihdekäyttöä ja lepäämistä varten, jotka voi näppärästi vaihtaa näytöltä.
 
Viimeksi muokattu:
Teslassa on langaton laturi ja puhelin tulee aina laskettua siihen kun autolla liikkuu. Virta ei ole koskaan puhelimesta loppunut ja estänyt maksutapahtuman tekemistä tai autoon pääsyä. Toki se joillekkin voi olla ongelma jotka ei muista puhelintaan ladata, mutta samaiset (huolimattomat) ihmiset todennäköisesti kadottavat sen fyysisenkin avaimen yhtä todennäköisesti kuin unohtavat ladata puhelimensa.
Itse en todellkaan ole niin pedantti että laitan aina puhelimen autossa lataukseen. Taskussa se yleensä on. Ja monesti kotoakin lähdetään liki tyhjällä puhelimella liikenteeseen. Näin voi hyvin tehdä kun ei ole riippuvainen siitä puhelimesta :)
Auton avaimia tosin en ole koskaan hukannut, sen verran ryhtiä kuitenkin löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Jo 5v sitten Focuksen sai käyntiin ja ovet auki puhelimella, mutta ilman fobin tunnistamista se ei kytkenyt vaihteita päälle automaattiloitassa, käsittääkseni.
 
Tää on kyllä vähän jännä aina miten sitä jokainen mukautuu. Ensin kaikki avaimettomuus yms on se juttu ja ei jaksa kaivella tai kantaa yhtään mitään. Starttinappikin täysin ylivoimainen & passé, mutta kuitenkin pin-koodin nakuttelu on sitten ihan ok :D

Mutta varmaan aika tottumiskysymys. Itse en todellakaan halua BT-virityksiä, jonka pohjalta auton pääsy yms toimii. Ja juuri itse fyysinen avain ja keyless access on juuri optimi itselleni. Autoja ollut yhteensä päälle 20 ja vähintään viimeiset 15v+ auto kertoo monta avainta sille on naitettu ja ko. määrä on kauppojen yhteydessä tullut. Ainoastaan kerran yksi avain puuttui, jolloin myyjäliike sitten maksoi uuden avaimen ja ajoneston koodailut.
 
Ford Mustang Mach-E käsittääkseni toimii jo näin. Ensin naputellaan PIN B-pilarissa olevalla näppäimistöllä niin lukot aukeavat ja seuraavaksi naputellaan koodi auton näytölle ja sitten päästäänkin liikenteeseen ilman avainta taikka puhelinta.
Mun mielestä noita näppäinkoodiavaimia on jenkkifordeissa ollut jo ainakin vuosikymmenen ajan.

Yleisesti nuo erilaiset automaattisesti toimivat lukitukset kai kuitenkin vähentävät väärinkäyttöä, kun lukitsemattomia autoja on vähemmän tarjolla.

Tosin, kyllähän se olisi aika kätevä jos autossa olisi sormenjälkilukija jolla sen saisi kulkemaan..

Tosin niin 80-lukuinen olen että pidän ihan hyvänä sitä että auto pitää ensin kytkeä päälle, ennen kuin sillä voi lähteä ajamaan. Siinähän haukutte vanhaksi jääräksi.
 
Suomessa tiettävästi ainoastaan jotkut BMW:n mallit avautuvat Applen Carkeyn avulla, joten kovin yleisestä ominaisuudesta ole kysymys.
Mutta androidille on vastaavia systeemeitä, että puhelin toimii avaimena. Ja autokin käynnistyy itsekseen kun puhelimen laittaa sille vartulle paikalle. Eli ihan tavallista tämä on ollut.
 
PIN-koodia ei ole mikään pakko asettaa. Suomessa ei tiettävästi ole anastettu ainuttakaan Teslaa BLE:n avulla kaappaamalla.
Eihän niitä ole viety tavallisellakaan langattomalla avaimella käynnistettävä, vaikkei sekään teknisesti mitenkään valtavan monimutkainen juttu ole.
 
Missä kaikissa automalleissa tämä toimii kun on "ihan tavallista" ?
Audeissa ainakin, ja kun konsernipelistä on kyse, niin varmaan muissakin konsernipeleissä. Ja hyvin yleisä autojahan nuo on. Lisävaruste toki, joten siinä mielessä ei todellakaan kaikilla käytössä. Mutta ei toi mitään haitekkiä nykyään ole.

Ja Mersulla luulisi olevan vastaava, ja volvolla yms....
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 737
Viestejä
4 555 867
Jäsenet
75 049
Uusin jäsen
HesaNalle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom