Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos autossa on vika joka vie puolet auton arvosta, niin se toki harmittaa.Saattaahan se ottaa ns pattiin, jos auton arvosta korvataan vain puolet. Toinen puolihan on sitä akkua.
Näillä meidän nurkilla liikkuvilla matkustajaautolautoilla tiettävästi harjoitellaan tulipalojen varalle ja myös sammuttamista. ja ymmärtääkseni kyky hoitaa se jälkihoitokin, ei tarvi mereen kipata. Taitaa henkilökuntaakin olla enemmän kuin autoja mahtuu.Tästä tulikin mieleen autolautat. Melkoisia kuolemanloukkuja tulee olemaan kun lastataan tulevaisuudessa täyteen usealle kannelle patteriautoja ja sattuu kunnon tulipalo.
Tai siis media on klikkien toivossa tällaisen epäilyn keksinyt?Tietysti niistä sähkövehkeistä yksi syttynyt. Tai siis epäillään niin.
Jos autossa on vika joka vie puolet auton arvosta, niin se toki harmittaa.
Kannattaa suosia valmistajia/myyjiä joilla on asianmukaiset takuut ja hyvä jälkihoito.
Näillä meidän nurkilla liikkuvilla matkustajaautolautoilla tiettävästi harjoitellaan tulipalojen varalle ja myös sammuttamista. ja ymmärtääkseni kyky hoitaa se jälkihoitokin, ei tarvi mereen kipata. Taitaa henkilökuntaakin olla enemmän kuin autoja mahtuu.
Voi olla näinkin. Mutta varmasti se päivä vielä koittaa kun patteriauto syttyy jossain matkustajalautan ruumassa. Silloin tulee rumaa jälkeä.Tai siis media on klikkien toivossa tällaisen epäilyn keksinyt?
Surprise! Media is misreporting the source of a Dutch cargo ship fire
How echo chambers, ideology, and instant gratification combine to create the persistent false associations that you're thinking of right now.electrek.co
Miten tuo käytännössä menee? Mitä ne harjoittelee? Kun käytännössähän palava sähköauto pitäisi saada tyyliin upotettua johonkin sammutuskonttiin jotta tilanne saadaan haltuun.
Ongelma lienee, koska akku on auton alla, niin mitkään kattospriklerit eivät riitä, jos auton alta puskee helvetin tulta. Pitäisi saada hitosti vettä auton alle. Siksi se upottaminen toimii.Kyllähän sen sammumaan saa kun antaa tarpeeksi vettä? Käsittääkseni ongelma on se uudelleen syttyminen?
Laivalla se hitollisen veden saaminen tuskin on ongelma. Nehän saa työnnettyä vaikka 1000l/sek sinne. Sitten jäähdyttelee satamaan saakka. Näin ainakin haluaisin uskoa että homma menee.Ongelma lienee, koska akku on auton alla, niin mitkään kattospriklerit eivät riitä, jos auton alta puskee helvetin tulta. Pitäisi saada hitosti vettä auton alle. Siksi se upottaminen toimii.
Tuo autojenkuljetus laiva ilmaisesti nyt aiheuttaa päivän sisään moneen kertaan keskustelua.Miten tuo käytännössä menee? Mitä ne harjoittelee? Kun käytännössähän palava sähköauto pitäisi saada tyyliin upotettua johonkin sammutuskonttiin jotta tilanne saadaan haltuun.
Patteriautoja syttyy palamaan, mutta ei niistä synny rumaa jälkeen. Toki otsikoita syntyy, koska joku sitä tuuppaa mediaan, ja koska toimittajat uskoo sen myyvän.Voi olla näinkin. Mutta varmasti se päivä vielä koittaa kun patteriauto syttyy jossain matkustajalautan ruumassa. Silloin tulee rumaa jälkeä.
Tää on jo ikivanha sääntö polttistenkin ajalta. Sitä mikä palon aiheuttaa ei korvata. Sikäli kun se saadaan selville. Se että akku on kallis on vaan voivoi.Paitsi että Lähitapiolalla taisi olla klausuuli että jos vaikka palo alkaa ajoakusta niin eipä korvatakkaan sitä akkua.
IF:llä ei muistaakseni tälläistä lauseketta ollut. Tästä oli jokin aika sitten pitkä keskustelu jossain sähköautoryhmässä, mitta en nyt löytänyt linkkiä tähän hätään.Tää on jo ikivanha sääntö polttistenkin ajalta. Sitä mikä palon aiheuttaa ei korvata. Sikäli kun se saadaan selville. Se että akku on kallis on vaan voivoi.
Tavallaan se on samantyyppinen kuin jos polttiksesta kajahtaisi moottori niin mikään kaskovakuutus ei sellaisia korvaa. Noin niinkuin kuluttajan kipukynnyksen mielessä.
IF:llä ei muistaakseni tälläistä lauseketta ollut. Tästä oli jokin aika sitten pitkä keskustelu jossain sähköautoryhmässä, mitta en nyt löytänyt linkkiä tähän hätään.
edit: tällöisen kommentin nyt nopeasti löysin:
IF vastasi tänään kirjallisesti, että mikäli esimerkiksi latauksessa olevan auton akku syttyisi palamaan ja koko auto täten tuhoutuisi, korvataan koko auto akkuineen ihan normaalisti kaskovakuutuksesta siinä missä autolla ajettaisiin vaikkapa kolari.
Kyllä se voi olla ettei kotivakuutuksistakaan korvata sitä sähköhärveliä mikä tulipalon aiheutti, ainoastaan sen aiheuttamat vahingot. En löytänyt mustaa valkoisella asiasta, vain vihjeitä siihen suuntaan.IF:llä ei muistaakseni tälläistä lauseketta ollut. Tästä oli jokin aika sitten pitkä keskustelu jossain sähköautoryhmässä, mitta en nyt löytänyt linkkiä tähän hätään.
Kyllä se voi olla ettei kotivakuutuksistakaan korvata sitä sähköhärveliä mikä tulipalon aiheutti, ainoastaan sen aiheuttamat vahingot. En löytänyt mustaa valkoisella asiasta, vain vihjeitä siihen suuntaan.
Eikö riipu kotivakuutuksesta onko ottanut laajemman joka korvaa myös irto-omaisuutta? Tosin, sitä vartenhan he kai kysyvät miten arvokasta irto-omaisuutta siellä "kotona" on, ja muistaako varmasti laskea siihen mukaan Tesla Model X:nsä...? Voi kai olla aika muhevat kotivakuutusmaksut jos ilmoittaa irtaimen omaisuuden arvoksi useita satoja tuhansia.Yhden keittiö- ja kodinkonepalon riidelleenä voin kokemuksesta sanoa, että vakuutus ei korvaa sitä laitetta, mistä palo alkaa.
Onko millään yhtiöllä sellaista kotivakuutusta joka korvaisi auton vahinkoja? Mun ymmärtääkseni ei ole vaan autoa varten on aina oltava ajoneuvolla oma vakuutus eikä kotivakuutus korvaa. Poikkeuksena ehkä autossa säilytetty irtain tavara joka katoaa varkauden seurauksena.Eikö riipu kotivakuutuksesta onko ottanut laajemman joka korvaa myös irto-omaisuutta? Tosin, sitä vartenhan he kai kysyvät miten arvokasta irto-omaisuutta siellä "kotona" on, ja muistaako varmasti laskea siihen mukaan Tesla Model X:nsä...?
Voi hyvin olla noin, mietin itsekin kirjoittaessani että noinkohan pihalla seisova auto katsotaan asunnon "irtaimeksi omaisuudeksi", ja tuskin se muuksi muuttuu vaikka säilytettäisiin sisällä autotallissa.Onko millään yhtiöllä sellaista kotivakuutusta joka korvaisi auton vahinkoja? Mun ymmärtääkseni ei ole vaan autoa varten on aina oltava ajoneuvolla oma vakuutus eikä kotivakuutus korvaa. Poikkeuksena ehkä autossa säilytetty irtain tavara joka katoaa varkauden seurauksena.
Eikö riipu kotivakuutuksesta onko ottanut laajemman joka korvaa myös irto-omaisuutta? Tosin, sitä vartenhan he kai kysyvät miten arvokasta irto-omaisuutta siellä "kotona" on, ja muistaako varmasti laskea siihen mukaan Tesla Model X:nsä...? Voi kai olla aika muhevat kotivakuutusmaksut jos ilmoittaa irtaimen omaisuuden arvoksi useita satoja tuhansia.
Ai niin vai oliko niissä yleensä vielä jokin yläraja mihin asti irtainta omaisuutta korvataan? Tuskin kallis sähköauto tulee sillä korvattua...
Teslassa sentry mode on se joka sen virran syö eli jos sen järtää päälle niin kannattaa auto olla sitten piuhassa kiinni.Liekö tässä eroa eri sähköautoilla, kun muistelen jotain "tesla-tarinoita" kuinka lataus on laskenut prosentin pari päivässä, ja huollon parkkiksella viikkokaupalla varaosaa odottaneiden teslojen tms. akut ovat uhanneet tyhjetä odotteluaikana kokonaan? Vai ovatko nuo vain Esson baarin sähköautomiesten juttuja, ja kaikki sähköautot menevät jonkin ajan kuluttua syvään horrokseen jossa akku ei juurikaan kulu? Riippunee siitäkin onko Tesla tilassa missä tarkkailee jatkuvasti ympäristöään parkissa? Tätä tietoa varmasti miettivät sähköautoa harkitsevatkin joilla ei tosiaan ole sitä kotilatausmahdollisuutta ja parkkeeraavat esim. kadulle pitkäksikin ajaksi.
Palasin juuri neljän viikon kaukomatkalomalta ja mielenkiinnolla odotin, miten paljon parkkipaikalla johdotta seisseen sähköautoni (Renault Zoe) lataustaso on ehtinyt laskea niin pitkässä ajassa. Aiemmin pisin aika jonka sähköautoni on seissyt ilman käyttöä on jäänyt alle viikkoon.
Höh? Se ei tuntunut laskeneen juuri yhtään? Muistikuvani mukaan jätin lähtiessäni lataustason jonnekin 75% tuntumaan (enintään 76%, vähintään 74%, en muista tarkasti... kyseessä 52kWh nettoakku), ja nyt neljän viikon jälkeen kotiin palatessani se näytti 74%.
Se oli selvästikin jossain normaalia syvemmässä unessa koska ovien lukitus ei avautunut automaattisesti kun kävelin auton lähelle, vaan piti sähköavaimesta painaa "avaa ovet"-nappulaa. Sen jälkeen heräsi ja toimi kuten ennenkin. En tullut tarkistaneeksi olisiko puhelimen äpillä saanut etänä yhteyttä, oletan että ei kun oli muutenkin niin reagoimaton.
Liekö tässä eroa eri sähköautoilla, kun muistelen jotain "tesla-tarinoita" kuinka lataus on laskenut prosentin pari päivässä, ja huollon parkkiksella viikkokaupalla varaosaa odottaneiden teslojen tms. akut ovat uhanneet tyhjetä odotteluaikana kokonaan? Vai ovatko nuo vain Esson baarin sähköautomiesten juttuja, ja kaikki sähköautot menevät jonkin ajan kuluttua syvään horrokseen jossa akku ei juurikaan kulu? Riippunee siitäkin onko Tesla tilassa missä tarkkailee jatkuvasti ympäristöään parkissa? Tätä tietoa varmasti miettivät sähköautoa harkitsevatkin joilla ei tosiaan ole sitä kotilatausmahdollisuutta ja parkkeeraavat esim. kadulle pitkäksikin ajaksi.
Mielenkiintoista jos menee syvään uneen vaikka olisi piuhassa kiinni. En tiedä tekeekö oma autoni niin koska pidän kiinni piuhassa vain jos lataan sitä, joko ajastettuna tai koko ajan.Facen Kia/Huyndai ryhmässä joku tuota manasi kun viikon jälkeen auto menikin syvään uneen, eikä latausta saanut etänä käynnistettyä tms.
Toimiiko tämä myös bensassa että jos moottori syttyy palaamaan niin korvataanko?Joo kyllähän se niin on, että jos joku yhtiö alkaa korvauksia sähköautoilta erinäisillä sopimusvirityksillä rajaamaan he maalaavat itsensä nurkkaan tulevaisuudessa sillä kukaan ei ota vakuutusta tuollaisesta yhtiöstä ja sähköautojen määrä tulee räjähtämään.
Toimiiko tämä myös bensassa että jos moottori syttyy palaamaan niin korvataanko?
Ei sillä ole sen suhteen mitään merkitystä kuinka laaja kotivakuutus on. Laaja, oikein mitoitettu korvaa kyllä lähes kaiken paitsi tunnearvon. Ja se palon aiheuttanut kapistus, oli se sitten pesukone, varaaja, ties mikä jää korvaamatta jos pystytään osoittamaan mistä palo alkoi. Btw. vakuutusehdoissa on kyllä pykälä jolla pystytään luistamaan ylivakuutetuista arvoista.Eikö riipu kotivakuutuksesta onko ottanut laajemman joka korvaa myös irto-omaisuutta? Tosin, sitä vartenhan he kai kysyvät miten arvokasta irto-omaisuutta siellä "kotona" on, ja muistaako varmasti laskea siihen mukaan Tesla Model X:nsä...? Voi kai olla aika muhevat kotivakuutusmaksut jos ilmoittaa irtaimen omaisuuden arvoksi useita satoja tuhansia.
Ai niin vai oliko niissä yleensä vielä jokin yläraja mihin asti irtainta omaisuutta korvataan? Tuskin kallis sähköauto tulee sillä korvattua...
Vajaa 3 vuotta sitten hankittu BMW i3 meni myyntiin, kokeillaan ensin Autovexiä kun sitä on useampi kehunut. Hirveän isot odotukset ei ole, Autovexin automaattinen arvio oli 9300-9700€ kun suurin piirtein vastaava 20000km enemmän ajettu on Kamuxilla myynnissä 17960€:
Luulisi kuitenkin että käytetyn auton kaupassa pienen kulutuksen sähköauto olisi tällä hetkellä houkutteleva, saas nähdä.
Kymmenen vuotta sitten tapahtunut tämä artikkelin toiminta. Eli Teslan rangemittari on 10 vuotta sitten näyttänyt EPA-mittauksen mukaisen rangen oletettuna rangena, ei viimeaikaiseen kulutukseen pohjautuvaa?Tesla on koodannut softaansa tarkoituksella valheellisen suuria rangearvioita
Tesla exaggerated EV range so much that drivers thought cars were broken
Inundated with complaints, Tesla created “Diversion Team” to cancel appointments.arstechnica.com
“Elon wanted to show good range numbers when fully charged,” the person said, adding: “When you buy a car off the lot seeing 350-mile, 400-mile range, it makes you feel good.”
Artikkelissa on paljon muutakin asiaa Teslan kulttuurista.Kymmenen vuotta sitten tapahtunut tämä artikkelin toiminta. Eli Teslan rangemittari on 10 vuotta sitten näyttänyt EPA-mittauksen mukaisen rangen oletettuna rangena, ei viimeaikaiseen kulutukseen pohjautuvaa?
Artikkelista kyllä paistaa läpi että toimittaja ei tiedä juurikaan sähköautojen toiminnasta. Samalla se ehkä paljastaa alan yleisimmän ongelman, tavallinen asiakas ei ymmärrä rangesta ja siihen liittyvistä rajoituksista ja automyyjä ei halua ymmärtää.
Ei oikeastaan.Ja silti kaikissa irl testeissä nimenomaan ne Teslat saavuttaa ja mieluummin ylittää rangensa kuten norskien megatestissä ja suomalaisten fltp(?) ajoissa.
#Telsa_bad
Kyllä, lean voisi olla kuvaava? Esimerkiksi potkitaan "turhan rutisijat", joiden autoissa ei ole mitään vikaa, pois huoltojonoista jotta voivat keskittyä huollossa olennaiseen. En siis itse pidä tavasta jolla hoitavat asiakassuhdetta mutta tavallaan ymmärrän.Artikkelissa on paljon muutakin asiaa Teslan kulttuurista.
Potkivat ilman että tarkistavat edes etänä ja jos jotain muuta vikaa on ei kerrota. Se siitä huollon keskittymisestä olennaiseen.Kyllä, lean voisi olla kuvaava? Esimerkiksi potkitaan "turhan rutisijat", joiden autoissa ei ole mitään vikaa, pois huoltojonoista jotta voivat keskittyä huollossa olennaiseen. En siis itse pidä tavasta jolla hoitavat asiakassuhdetta mutta tavallaan ymmärrän.
Tuolta kun käy lukemassa Edmundsin testausmetodologiasta tajuaa ettei heidän tuottamillaan numeroilla tee mitään, tai ei niiden perusteella voi verrata kahta eri tuotetta. Testit tehdään normaalin liikenteen seassa vaihtelevissa keliolosuhteissa
Edmunds Tested: Electric Car Range and Consumption | Edmunds
Which EVs have the best electric car range? The EPA provides range estimates for every electric vehicle, but they don't test EV range in the real world -- and Edmunds does. Read all the latest real-world EV test results from the Edmunds experts.www.edmunds.com
Mä nollaan trippimittarin aina kun ladattu ihan täyteen, siitä on hyvä seurata sitten toteutunutta rangea. Aikaa myöten oppii sitten mikä se on missäkin ajossa. Tuli vaan mieleen.
Tuli tuossa heinäkuun alussa maksettua tuo 300€ pre-order 001:stä. Valkoisena Performancena, mutta muutin sitten vielä Vaaleansiniseksi Privilegeksi.On fiksun hintainen tuo 001 Performance AWD. 100kWh akku ja neliveto Shooting brake. Harmi ettei tänne vaan Ruotsiin, tuohon hintaan aika shut up and take my money. Se 140kWh versio, mitähän toisi lisähintaa, vai onko vielä China Exclusive..
Mitäs…. mukavampaahan sitä on kurkkia kotipihalla ja lähtee se kuumekinOi että houkuttaa tuo EX30. Ihan hölmöähän se olisi vaihtaa viime vuonna ostettu ID.3 jo ensi keväänä, mutta autokuume lienee parantumaton sairaus. Toimitusajaksi arvio jälleenmyyjä toukokuuta 2024, jos päättää tilauksen laittaa nyt Ultrasta sisään.
Hauska oli kyllä leikkiä Volvon AR sovelluksella ja kurkkia autoa ihan aidossa koossa omassa olohuoneessa.
Oi että houkuttaa tuo EX30. Ihan hölmöähän se olisi vaihtaa viime vuonna ostettu ID.3
Xc40 Volvo menis tuohon. Paska range mutta ei toisaalta Teslan pirkka-sisustaa. Ehkä id3.Miltäs näyttää nyt ja lähitulevaisuudessa käytettyjen sähköautojen markkinat? Mitäs "löytöjä" voi huomata?
Mitäs malleja kannattaa tutkia näillä kriteereillä "kakkosautoksi".
Range 150km riittää, kunhan menee sen myös silloin harvoin sen -20 asteen pakkasessa
* 2x lastenistuinta/isofix penkkiä mahduttava "järkevästi" selkämenosuuntaan-malleja
* lastenrattaat mahduttava konttiin
Mitäs niitä vaihtoehtoja on tai on tulossa?
EQB-mersu?
B-Mersu sähkö?
Tesla 3 "alusta lähtien".
Model S ?
Volswagen Golf sähkö?
Rangella ei sinänsä väliä, kun olisi ns. "kakkosauto", joten rangella ei olisi merkitystä.
Kontti on ID.3:ssa riittänyt ihan hyvin. Ei me paljoa mitään kuskailla ja hädän tullen EX30:ssä saa kärryn perään, toisin kuin ID.3:een.Koetko, että ID3:ssa on tavaratila riittänyt vai pitäisikö sitä olla lisää? ID3:ssa kontti on kai 380l.
EX30 olisi omassa taloudessakin ollut muuten harkintalistalla, mutta tuo 318l kontti on aika säälittävän pieni, pikkuautoluokkaa.
Niin, ne on näyttänyt EPA-rangea 50-100% varaustasoilla. Ei järkevää, mutta ei kuitenkaan mistään hurjasta kusetuksesta kyse.Jahas.. Tesla on sitten kierroillut ja kusettanut autojensa akkukestossa. Ja jos joku valittaa, niin siellä on erikseen osasto, joka peittelee jälkiä ja yrittää lakaista valitukset matonalle..
Entinen työntekijä paljastaa Reutersille: ”Tesla tohtoroi algoritmien avulla autojensa todellista toimintamatkaa” (msn.com)