Yleistä keskustelua sähköautoista

Rahtialus tulessa, 3000 autoa kyytissä joista kuulemma 25 sähköautoja. Tietysti niistä sähkövehkeistä yksi syttynyt. Tai siis epäillään niin.
Tästä tulikin mieleen autolautat. Melkoisia kuolemanloukkuja tulee olemaan kun lastataan tulevaisuudessa täyteen usealle kannelle patteriautoja ja sattuu kunnon tulipalo.

 
Saattaahan se ottaa ns pattiin, jos auton arvosta korvataan vain puolet. Toinen puolihan on sitä akkua.
Jos autossa on vika joka vie puolet auton arvosta, niin se toki harmittaa.
Kannattaa suosia valmistajia/myyjiä joilla on asianmukaiset takuut ja hyvä jälkihoito.

Tästä tulikin mieleen autolautat. Melkoisia kuolemanloukkuja tulee olemaan kun lastataan tulevaisuudessa täyteen usealle kannelle patteriautoja ja sattuu kunnon tulipalo.
Näillä meidän nurkilla liikkuvilla matkustajaautolautoilla tiettävästi harjoitellaan tulipalojen varalle ja myös sammuttamista. ja ymmärtääkseni kyky hoitaa se jälkihoitokin, ei tarvi mereen kipata. Taitaa henkilökuntaakin olla enemmän kuin autoja mahtuu.
 
Jos autossa on vika joka vie puolet auton arvosta, niin se toki harmittaa.
Kannattaa suosia valmistajia/myyjiä joilla on asianmukaiset takuut ja hyvä jälkihoito.

Eihän tuo joo tosiaan mikään ongelma takuunalaisessa autossa.
Vakuutusyhtiö maksanee muun auton ja autotehdas koko shown aiheuttaneen viallisen akun.
Todellisuudessa uskoisin kuitenkin että lunastetaan kuten tähänkin asti ja korvaavat koko paskan.
 
Näillä meidän nurkilla liikkuvilla matkustajaautolautoilla tiettävästi harjoitellaan tulipalojen varalle ja myös sammuttamista. ja ymmärtääkseni kyky hoitaa se jälkihoitokin, ei tarvi mereen kipata. Taitaa henkilökuntaakin olla enemmän kuin autoja mahtuu.

Miten tuo käytännössä menee? Mitä ne harjoittelee? Kun käytännössähän palava sähköauto pitäisi saada tyyliin upotettua johonkin sammutuskonttiin jotta tilanne saadaan haltuun.

Tai siis media on klikkien toivossa tällaisen epäilyn keksinyt?

Voi olla näinkin. Mutta varmasti se päivä vielä koittaa kun patteriauto syttyy jossain matkustajalautan ruumassa. Silloin tulee rumaa jälkeä.
 
Miten tuo käytännössä menee? Mitä ne harjoittelee? Kun käytännössähän palava sähköauto pitäisi saada tyyliin upotettua johonkin sammutuskonttiin jotta tilanne saadaan haltuun.

Kyllähän sen sammumaan saa kun antaa tarpeeksi vettä? Käsittääkseni ongelma on se uudelleen syttyminen?
 
Kyllähän sen sammumaan saa kun antaa tarpeeksi vettä? Käsittääkseni ongelma on se uudelleen syttyminen?
Ongelma lienee, koska akku on auton alla, niin mitkään kattospriklerit eivät riitä, jos auton alta puskee helvetin tulta. Pitäisi saada hitosti vettä auton alle. Siksi se upottaminen toimii.
 
Ongelma lienee, koska akku on auton alla, niin mitkään kattospriklerit eivät riitä, jos auton alta puskee helvetin tulta. Pitäisi saada hitosti vettä auton alle. Siksi se upottaminen toimii.
Laivalla se hitollisen veden saaminen tuskin on ongelma. Nehän saa työnnettyä vaikka 1000l/sek sinne. Sitten jäähdyttelee satamaan saakka. Näin ainakin haluaisin uskoa että homma menee.
Uskoisin, että laivayhtiöt on jollain tasolla ainakin matkustaja-aluksissa varautunut tähän.
 
Miten tuo käytännössä menee? Mitä ne harjoittelee? Kun käytännössähän palava sähköauto pitäisi saada tyyliin upotettua johonkin sammutuskonttiin jotta tilanne saadaan haltuun.
Tuo autojenkuljetus laiva ilmaisesti nyt aiheuttaa päivän sisään moneen kertaan keskustelua.

Artikkellien mukaan sähköauto sammutetaan, se ei se juttu, tuo "kontti" tarvitaan sitä varten ettei synny vahinko jos se syttyisi uudestaan. Sen ei tarvi fyysisesti olla merikontti, vaan kyse siitä että estetään sen auton uudestaan syttyminen/palaminen.

Viestintä ollut sen suuntaista ettei tarvi edes mereen upottaa, vaan homma hanskataan ihan paikan päällä.
Voi olla näinkin. Mutta varmasti se päivä vielä koittaa kun patteriauto syttyy jossain matkustajalautan ruumassa. Silloin tulee rumaa jälkeä.
Patteriautoja syttyy palamaan, mutta ei niistä synny rumaa jälkeen. Toki otsikoita syntyy, koska joku sitä tuuppaa mediaan, ja koska toimittajat uskoo sen myyvän.
 
Paitsi että Lähitapiolalla taisi olla klausuuli että jos vaikka palo alkaa ajoakusta niin eipä korvatakkaan sitä akkua.
Tää on jo ikivanha sääntö polttistenkin ajalta. Sitä mikä palon aiheuttaa ei korvata. Sikäli kun se saadaan selville. Se että akku on kallis on vaan voivoi.

Tavallaan se on samantyyppinen kuin jos polttiksesta kajahtaisi moottori niin mikään kaskovakuutus ei sellaisia korvaa. Noin niinkuin kuluttajan kipukynnyksen mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on jo ikivanha sääntö polttistenkin ajalta. Sitä mikä palon aiheuttaa ei korvata. Sikäli kun se saadaan selville. Se että akku on kallis on vaan voivoi.

Tavallaan se on samantyyppinen kuin jos polttiksesta kajahtaisi moottori niin mikään kaskovakuutus ei sellaisia korvaa. Noin niinkuin kuluttajan kipukynnyksen mielessä.
IF:llä ei muistaakseni tälläistä lauseketta ollut. Tästä oli jokin aika sitten pitkä keskustelu jossain sähköautoryhmässä, mitta en nyt löytänyt linkkiä tähän hätään.

edit: tällöisen kommentin nyt nopeasti löysin:

IF vastasi tänään kirjallisesti, että mikäli esimerkiksi latauksessa olevan auton akku syttyisi palamaan ja koko auto täten tuhoutuisi, korvataan koko auto akkuineen ihan normaalisti kaskovakuutuksesta siinä missä autolla ajettaisiin vaikkapa kolari.
 
Viimeksi muokattu:
No jos yhtiö alkaa rajamaan noita akkuja pois yms niin se menettää asiakaitaan.. ja kyllä ne kaikki kompensoi vakuutusmaksuissa sitten..
 
IF:llä ei muistaakseni tälläistä lauseketta ollut. Tästä oli jokin aika sitten pitkä keskustelu jossain sähköautoryhmässä, mitta en nyt löytänyt linkkiä tähän hätään.

edit: tällöisen kommentin nyt nopeasti löysin:

IF vastasi tänään kirjallisesti, että mikäli esimerkiksi latauksessa olevan auton akku syttyisi palamaan ja koko auto täten tuhoutuisi, korvataan koko auto akkuineen ihan normaalisti kaskovakuutuksesta siinä missä autolla ajettaisiin vaikkapa kolari.

IF kaskovakuutusehdot Ehto AUT 640.30, voimassa 18.3.2023 alkaen
3.3 Paloturva Paloturvasta korvataan äkillinen ja ennalta arvaamaton välitön esinevahinko, jonka syynä on irtipäässyt tuli tai ajoneuvoon suoraan kohdistunut salamanisku. Paloturvasta ei korvata 1) vahinkoa sähkölaitteelle, johdolle, johtosarjalle tai ajoneuvon elektroniselle ohjausyksikölle, jos vahinko on aiheutunut niiden tai niihin liittyvien johtojen tai johtosarjan ylikuumenemisesta, oikosulusta, ylijännitteestä tai muusta sisäisestä rikkoutumisesta 2) ajoneuvon moottorin tai pakoputkiston sisällä tapahtuneesta palosta tai räjähdyksestä niille itselleen aiheutunutta vahinkoa 3) ajoneuvon sisätiloista alkanutta paloa, ellei sen syynä ole ajoneuvon tekninen vika. Varkauden tai moottorikulkuneuvon käyttövarkauden yhteydessä tapahtunut tai ajoneuvon sisätiloihin kohdistunut vahinko korvataan vain, jos vakuutuksen kohde oli ehtokohdassa 3.2 (Varkausturva) kerrotulla tavalla lukittu tai lukitussa tai vartioidussa säilytyssuojassa.
 
IF:llä ei muistaakseni tälläistä lauseketta ollut. Tästä oli jokin aika sitten pitkä keskustelu jossain sähköautoryhmässä, mitta en nyt löytänyt linkkiä tähän hätään.
Kyllä se voi olla ettei kotivakuutuksistakaan korvata sitä sähköhärveliä mikä tulipalon aiheutti, ainoastaan sen aiheuttamat vahingot. En löytänyt mustaa valkoisella asiasta, vain vihjeitä siihen suuntaan.
 
Nuo ehdot vähän ympäripyöreät, mitta IFn korvauspuolelta:

1690393586131.png

Eli siis palot yms korvataan alkoi se sitten akusta tai muusta, mutta ns teknisiä vikoja ei jotka eivät aiheuta auton tuhoutumista/palamista.

koko keskustelu olikin Model Y Finland ryhmässä
https://www.facebook.com/groups/331134280846538/permalink/1267961877163769/
 
Kyllä se voi olla ettei kotivakuutuksistakaan korvata sitä sähköhärveliä mikä tulipalon aiheutti, ainoastaan sen aiheuttamat vahingot. En löytänyt mustaa valkoisella asiasta, vain vihjeitä siihen suuntaan.

Yhden keittiö- ja kodinkonepalon riidelleenä voin kokemuksesta sanoa, että vakuutus ei korvaa sitä laitetta, mistä palo alkaa.
 
Palasin juuri neljän viikon kaukomatkalomalta ja mielenkiinnolla odotin, miten paljon parkkipaikalla johdotta seisseen sähköautoni (Renault Zoe) lataustaso on ehtinyt laskea niin pitkässä ajassa. Aiemmin pisin aika jonka sähköautoni on seissyt ilman käyttöä on jäänyt alle viikkoon.

Höh? Se ei tuntunut laskeneen juuri yhtään? Muistikuvani mukaan jätin lähtiessäni lataustason jonnekin 75% tuntumaan (enintään 76%, vähintään 74%, en muista tarkasti... kyseessä 52kWh nettoakku), ja nyt neljän viikon jälkeen kotiin palatessani se näytti 74%.

Se oli selvästikin jossain normaalia syvemmässä unessa koska ovien lukitus ei avautunut automaattisesti kun kävelin auton lähelle, vaan piti sähköavaimesta painaa "avaa ovet"-nappulaa. Sen jälkeen heräsi ja toimi kuten ennenkin. En tullut tarkistaneeksi olisiko puhelimen äpillä saanut etänä yhteyttä, oletan että ei kun oli muutenkin niin reagoimaton.

Liekö tässä eroa eri sähköautoilla, kun muistelen jotain "tesla-tarinoita" kuinka lataus on laskenut prosentin pari päivässä, ja huollon parkkiksella viikkokaupalla varaosaa odottaneiden teslojen tms. akut ovat uhanneet tyhjetä odotteluaikana kokonaan? Vai ovatko nuo vain Esson baarin sähköautomiesten juttuja, ja kaikki sähköautot menevät jonkin ajan kuluttua syvään horrokseen jossa akku ei juurikaan kulu? Riippunee siitäkin onko Tesla tilassa missä tarkkailee jatkuvasti ympäristöään parkissa? Tätä tietoa varmasti miettivät sähköautoa harkitsevatkin joilla ei tosiaan ole sitä kotilatausmahdollisuutta ja parkkeeraavat esim. kadulle pitkäksikin ajaksi.

Sinänsä sama testi olisi mielenkiintoista tehdä kovalla pakkasella, kuluuko akku auton syvässä unessa silloin yhtään nopeammin, mutta kun ei ole tuollaisia monen viikon kesälomia talvella ja tarvitsen autoa työajoihin... Tässä testissä oli aika optimaaliset olosuhteet sähköautolle kun etelä-Suomessa lämpötilat ilmeisesti huitelivat heinäkuussa 20 asteen molemmin puolin, jos oikein uutisia luin Thaimaan +36 asteen lämmöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Yhden keittiö- ja kodinkonepalon riidelleenä voin kokemuksesta sanoa, että vakuutus ei korvaa sitä laitetta, mistä palo alkaa.
Eikö riipu kotivakuutuksesta onko ottanut laajemman joka korvaa myös irto-omaisuutta? Tosin, sitä vartenhan he kai kysyvät miten arvokasta irto-omaisuutta siellä "kotona" on, ja muistaako varmasti laskea siihen mukaan Tesla Model X:nsä...? Voi kai olla aika muhevat kotivakuutusmaksut jos ilmoittaa irtaimen omaisuuden arvoksi useita satoja tuhansia.

Ai niin vai oliko niissä yleensä vielä jokin yläraja mihin asti irtainta omaisuutta korvataan? Tuskin kallis sähköauto tulee sillä korvattua...
 
Eikö riipu kotivakuutuksesta onko ottanut laajemman joka korvaa myös irto-omaisuutta? Tosin, sitä vartenhan he kai kysyvät miten arvokasta irto-omaisuutta siellä "kotona" on, ja muistaako varmasti laskea siihen mukaan Tesla Model X:nsä...?
Onko millään yhtiöllä sellaista kotivakuutusta joka korvaisi auton vahinkoja? Mun ymmärtääkseni ei ole vaan autoa varten on aina oltava ajoneuvolla oma vakuutus eikä kotivakuutus korvaa. Poikkeuksena ehkä autossa säilytetty irtain tavara joka katoaa varkauden seurauksena.
 
Onko millään yhtiöllä sellaista kotivakuutusta joka korvaisi auton vahinkoja? Mun ymmärtääkseni ei ole vaan autoa varten on aina oltava ajoneuvolla oma vakuutus eikä kotivakuutus korvaa. Poikkeuksena ehkä autossa säilytetty irtain tavara joka katoaa varkauden seurauksena.
Voi hyvin olla noin, mietin itsekin kirjoittaessani että noinkohan pihalla seisova auto katsotaan asunnon "irtaimeksi omaisuudeksi", ja tuskin se muuksi muuttuu vaikka säilytettäisiin sisällä autotallissa.

No, minä otin juuri halvemman kotivakuutuksen ilman irtaimiston vakuutusta kun suunnilleen kaikki on IKEA:sta ostettua ja lasten tabletit halvimpia 100€ tabletteja kuten puhelimetkin, ja tietokoneetkin pääosin jotain 6-10v vanhoja koneita ilman todellista jälleenmyyntiarvoa. Kallein irtaimistotavara taitaa olla pari vuotta vanha 65" OLED-TV.
 
Eikö riipu kotivakuutuksesta onko ottanut laajemman joka korvaa myös irto-omaisuutta? Tosin, sitä vartenhan he kai kysyvät miten arvokasta irto-omaisuutta siellä "kotona" on, ja muistaako varmasti laskea siihen mukaan Tesla Model X:nsä...? Voi kai olla aika muhevat kotivakuutusmaksut jos ilmoittaa irtaimen omaisuuden arvoksi useita satoja tuhansia.

Ai niin vai oliko niissä yleensä vielä jokin yläraja mihin asti irtainta omaisuutta korvataan? Tuskin kallis sähköauto tulee sillä korvattua...

Siis minun tapauksessa oli se yhtiön kattavin kotivaakuutus ja luonnollisesti kaikki muu irtain, remontit kalusteet yms. tuhot ja vahingoittuneet rojut korvattiin ja korjattiin. Tämän osalta homma on todella selvää kuluttajille ja tämä on painettu jopa ihan vakuutusehtoihin.
Mutta juurikin se laite, komponentti tms. mikä aiheutti sen palon jäi listan ulkopuolelle, tässä tapauksessa astianpesukone syttyi tuleen ja sitä ei korvattu. Ainakaan tässä tapauksessa asiaa ei millään tavalla helpottanut ja nopeuttanut se, että kaikki koneet ja kalusteet olivat ~2vko vanhoja ja takuunalaisia laitteita. Siinä kohtaa alkaa taistelu, että kuka ja miten. Mahdollisesti kaikki vakuutukset, eli valmistajan, myyjän, asentajan(koko toimittajaketju) ja minun vakuutukset olivat samassa yhtiössä ja siellä ne sitten pallottelivat aihetta toimistosta toiseen ja todella kauan, viikoa vajaa 3kk tuhosta alkoi työt.

Jotenkin jäi semmoinen kuva tuosta prosessista, että ihan helpoin olisi ollut, jos en olisi itse sitä paloa sammuttanut ja antanut palaa koko paskan ihan kivijalkaan asti. Toinen mikä olisi nopeuttanut asiaa olisi ollut jo takuun ulkopuolella olevat kodinkoneet, niin valmistajaa, maahantuojaa, myyjää(koko toimitusketjua) ei olisi tarvinnut korvausasioissa ottaa kuvioihin. Jos ei siivoamista ja savuvahinkoja oteta huomioon, niin varsinaisia tuhoja keittiössä ja talossa ei ollut muuta kuin hieman astianpesukoneen ympärillä olevissa kalusteissa ja tietysti se palanut apk. Lopulta laitteen valmistaja osallistui talkoisiin sen verran, että toimitti uuden vastaavan laitteen asentamattomana tontin rajalle.
 
Liekö tässä eroa eri sähköautoilla, kun muistelen jotain "tesla-tarinoita" kuinka lataus on laskenut prosentin pari päivässä, ja huollon parkkiksella viikkokaupalla varaosaa odottaneiden teslojen tms. akut ovat uhanneet tyhjetä odotteluaikana kokonaan? Vai ovatko nuo vain Esson baarin sähköautomiesten juttuja, ja kaikki sähköautot menevät jonkin ajan kuluttua syvään horrokseen jossa akku ei juurikaan kulu? Riippunee siitäkin onko Tesla tilassa missä tarkkailee jatkuvasti ympäristöään parkissa? Tätä tietoa varmasti miettivät sähköautoa harkitsevatkin joilla ei tosiaan ole sitä kotilatausmahdollisuutta ja parkkeeraavat esim. kadulle pitkäksikin ajaksi.
Teslassa sentry mode on se joka sen virran syö eli jos sen järtää päälle niin kannattaa auto olla sitten piuhassa kiinni.

Mutta ilman sentryä on kulutus täysin olematonta, olettaen että ei ole autoa herätellyt sovelluksella.
 
Kesällä olin viikon reissussa, niin Model 3:ssa akun varaus putosi viikossa yhden prosentin kun ei ollut piuhassa kiinni loman aikana.
 
Palasin juuri neljän viikon kaukomatkalomalta ja mielenkiinnolla odotin, miten paljon parkkipaikalla johdotta seisseen sähköautoni (Renault Zoe) lataustaso on ehtinyt laskea niin pitkässä ajassa. Aiemmin pisin aika jonka sähköautoni on seissyt ilman käyttöä on jäänyt alle viikkoon.

Höh? Se ei tuntunut laskeneen juuri yhtään? Muistikuvani mukaan jätin lähtiessäni lataustason jonnekin 75% tuntumaan (enintään 76%, vähintään 74%, en muista tarkasti... kyseessä 52kWh nettoakku), ja nyt neljän viikon jälkeen kotiin palatessani se näytti 74%.

Se oli selvästikin jossain normaalia syvemmässä unessa koska ovien lukitus ei avautunut automaattisesti kun kävelin auton lähelle, vaan piti sähköavaimesta painaa "avaa ovet"-nappulaa. Sen jälkeen heräsi ja toimi kuten ennenkin. En tullut tarkistaneeksi olisiko puhelimen äpillä saanut etänä yhteyttä, oletan että ei kun oli muutenkin niin reagoimaton.

Liekö tässä eroa eri sähköautoilla, kun muistelen jotain "tesla-tarinoita" kuinka lataus on laskenut prosentin pari päivässä, ja huollon parkkiksella viikkokaupalla varaosaa odottaneiden teslojen tms. akut ovat uhanneet tyhjetä odotteluaikana kokonaan? Vai ovatko nuo vain Esson baarin sähköautomiesten juttuja, ja kaikki sähköautot menevät jonkin ajan kuluttua syvään horrokseen jossa akku ei juurikaan kulu? Riippunee siitäkin onko Tesla tilassa missä tarkkailee jatkuvasti ympäristöään parkissa? Tätä tietoa varmasti miettivät sähköautoa harkitsevatkin joilla ei tosiaan ole sitä kotilatausmahdollisuutta ja parkkeeraavat esim. kadulle pitkäksikin ajaksi.

Facen Kia/Huyndai ryhmässä joku tuota manasi kun viikon jälkeen auto menikin syvään uneen, eikä latausta saanut etänä käynnistettyä tms.
 
Facen Kia/Huyndai ryhmässä joku tuota manasi kun viikon jälkeen auto menikin syvään uneen, eikä latausta saanut etänä käynnistettyä tms.
Mielenkiintoista jos menee syvään uneen vaikka olisi piuhassa kiinni. En tiedä tekeekö oma autoni niin koska pidän kiinni piuhassa vain jos lataan sitä, joko ajastettuna tai koko ajan.

Luulisi olevan sen verran älykkyyttä että ymmärtää ettei automaattiselle syväunelle ole tarvetta jos virtaa tulee piuhasta. Ilman piuhaa tuo syväuni on hyvä juttu, jos kuukaudenkin jälkeen on lähtenyt enintään prosentti tai kaksi latauksesta.
 
Joo kyllähän se niin on, että jos joku yhtiö alkaa korvauksia sähköautoilta erinäisillä sopimusvirityksillä rajaamaan he maalaavat itsensä nurkkaan tulevaisuudessa sillä kukaan ei ota vakuutusta tuollaisesta yhtiöstä ja sähköautojen määrä tulee räjähtämään.
Toimiiko tämä myös bensassa että jos moottori syttyy palaamaan niin korvataanko?
 
Eikö riipu kotivakuutuksesta onko ottanut laajemman joka korvaa myös irto-omaisuutta? Tosin, sitä vartenhan he kai kysyvät miten arvokasta irto-omaisuutta siellä "kotona" on, ja muistaako varmasti laskea siihen mukaan Tesla Model X:nsä...? Voi kai olla aika muhevat kotivakuutusmaksut jos ilmoittaa irtaimen omaisuuden arvoksi useita satoja tuhansia.

Ai niin vai oliko niissä yleensä vielä jokin yläraja mihin asti irtainta omaisuutta korvataan? Tuskin kallis sähköauto tulee sillä korvattua...
Ei sillä ole sen suhteen mitään merkitystä kuinka laaja kotivakuutus on. Laaja, oikein mitoitettu korvaa kyllä lähes kaiken paitsi tunnearvon. Ja se palon aiheuttanut kapistus, oli se sitten pesukone, varaaja, ties mikä jää korvaamatta jos pystytään osoittamaan mistä palo alkoi. Btw. vakuutusehdoissa on kyllä pykälä jolla pystytään luistamaan ylivakuutetuista arvoista.
 
Vajaa 3 vuotta sitten hankittu BMW i3 meni myyntiin, kokeillaan ensin Autovexiä kun sitä on useampi kehunut. Hirveän isot odotukset ei ole, Autovexin automaattinen arvio oli 9300-9700€ kun suurin piirtein vastaava 20000km enemmän ajettu on Kamuxilla myynnissä 17960€:


Luulisi kuitenkin että käytetyn auton kaupassa pienen kulutuksen sähköauto olisi tällä hetkellä houkutteleva, saas nähdä.
 
"Näiden sähköautojen hinnat on niin arvaamattomat, että ei tässä voida enempää tarjota. Täytyy olla marginaalia. Pla pla pla." Ilmainen palvelu, mutta aikalailla hupihuutelijoita täynnä. Nettiautosta lähti Mii puolessa päivässä pari tonnia kalliimmalla kuin paras tarjous. Ehkä pyysin liian vähän, mutta ainakin lähti. Käytännössä sen 2 k€ samanlaisen keskimääräisen myyntihinnasta voi laskea pois, niin ollaan aika lähellä oikeaa tasoa. Melkein kannattaa laittaa Nettiautoonkin, nykyään on kuitenkin palveluita joista yksityistenkin välinen kauppa voidaan rahoittaa. Nettiauton myyntisysteemi sopimuksineen ja rahanvaihtoineen on hyvä.
 
Vajaa 3 vuotta sitten hankittu BMW i3 meni myyntiin, kokeillaan ensin Autovexiä kun sitä on useampi kehunut. Hirveän isot odotukset ei ole, Autovexin automaattinen arvio oli 9300-9700€ kun suurin piirtein vastaava 20000km enemmän ajettu on Kamuxilla myynnissä 17960€:


Luulisi kuitenkin että käytetyn auton kaupassa pienen kulutuksen sähköauto olisi tällä hetkellä houkutteleva, saas nähdä.

Kannattaa pistää vaan chattiautoon ja tarjota rahoitusta vaikka autoraha.fi:n (tai muun vastaavan kautta), niin useampi potentiaalinen asiakas jää haaviin. Itse käyttänyt tuota palvelua pari kertaa ostaessa sekä myydessä ja paremman lainatarjouksen sieltä on saanut kuin tusina autoliikkeestä.
 
Tesla on koodannut softaansa tarkoituksella valheellisen suuria rangearvioita

Kymmenen vuotta sitten tapahtunut tämä artikkelin toiminta. Eli Teslan rangemittari on 10 vuotta sitten näyttänyt EPA-mittauksen mukaisen rangen oletettuna rangena, ei viimeaikaiseen kulutukseen pohjautuvaa?

“Elon wanted to show good range numbers when fully charged,” the person said, adding: “When you buy a car off the lot seeing 350-mile, 400-mile range, it makes you feel good.”

Artikkelista kyllä paistaa läpi että toimittaja ei tiedä juurikaan sähköautojen toiminnasta. Samalla se ehkä paljastaa alan yleisimmän ongelman, tavallinen asiakas ei ymmärrä rangesta ja siihen liittyvistä rajoituksista ja automyyjä ei halua ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:
Ja silti kaikissa irl testeissä nimenomaan ne Teslat saavuttaa ja mieluummin ylittää rangensa kuten norskien megatestissä ja suomalaisten fltp(?) ajoissa.

#Telsa_bad :smoke:
 
Kymmenen vuotta sitten tapahtunut tämä artikkelin toiminta. Eli Teslan rangemittari on 10 vuotta sitten näyttänyt EPA-mittauksen mukaisen rangen oletettuna rangena, ei viimeaikaiseen kulutukseen pohjautuvaa?



Artikkelista kyllä paistaa läpi että toimittaja ei tiedä juurikaan sähköautojen toiminnasta. Samalla se ehkä paljastaa alan yleisimmän ongelman, tavallinen asiakas ei ymmärrä rangesta ja siihen liittyvistä rajoituksista ja automyyjä ei halua ymmärtää.
Artikkelissa on paljon muutakin asiaa Teslan kulttuurista.
Ja silti kaikissa irl testeissä nimenomaan ne Teslat saavuttaa ja mieluummin ylittää rangensa kuten norskien megatestissä ja suomalaisten fltp(?) ajoissa.

#Telsa_bad :smoke:
Ei oikeastaan.
 
Artikkelissa on paljon muutakin asiaa Teslan kulttuurista.
Kyllä, lean voisi olla kuvaava? Esimerkiksi potkitaan "turhan rutisijat", joiden autoissa ei ole mitään vikaa, pois huoltojonoista jotta voivat keskittyä huollossa olennaiseen. En siis itse pidä tavasta jolla hoitavat asiakassuhdetta mutta tavallaan ymmärrän.


Tuolta kun käy lukemassa Edmundsin testausmetodologiasta tajuaa ettei heidän tuottamillaan numeroilla tee mitään, tai ei niiden perusteella voi verrata kahta eri tuotetta. Testit tehdään normaalin liikenteen seassa vaihtelevissa keliolosuhteissa :lol::lol:

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, lean voisi olla kuvaava? Esimerkiksi potkitaan "turhan rutisijat", joiden autoissa ei ole mitään vikaa, pois huoltojonoista jotta voivat keskittyä huollossa olennaiseen. En siis itse pidä tavasta jolla hoitavat asiakassuhdetta mutta tavallaan ymmärrän.


Tuolta kun käy lukemassa Edmundsin testausmetodologiasta tajuaa ettei heidän tuottamillaan numeroilla tee mitään, tai ei niiden perusteella voi verrata kahta eri tuotetta. Testit tehdään normaalin liikenteen seassa vaihtelevissa keliolosuhteissa :lol::lol:

Potkivat ilman että tarkistavat edes etänä ja jos jotain muuta vikaa on ei kerrota. Se siitä huollon keskittymisestä olennaiseen.
 
Mä nollaan trippimittarin aina kun ladattu ihan täyteen, siitä on hyvä seurata sitten toteutunutta rangea. Aikaa myöten oppii sitten mikä se on missäkin ajossa. Tuli vaan mieleen.
 
Mä nollaan trippimittarin aina kun ladattu ihan täyteen, siitä on hyvä seurata sitten toteutunutta rangea. Aikaa myöten oppii sitten mikä se on missäkin ajossa. Tuli vaan mieleen.

Teslassa on yksi Trip by default, joka näyttää ajetut kilsat + keskikulutuksen edellisestä latauksesta. Tuota seuraan itsekin, joskin kuten sanoit, niin nykyään sen kyllä jo tietää. Mulla se kulutus on n. 15 jos ei ihan pelkästään kaupungissa pyöri, eli sen 450-550 väliin mennään vähän keleistä ja motariajojen pituuksista riippuen.
 
Oi että houkuttaa tuo EX30. Ihan hölmöähän se olisi vaihtaa viime vuonna ostettu ID.3 jo ensi keväänä, mutta autokuume lienee parantumaton sairaus. Toimitusajaksi arvio jälleenmyyjä toukokuuta 2024, jos päättää tilauksen laittaa nyt Ultrasta sisään.

Hauska oli kyllä leikkiä Volvon AR sovelluksella ja kurkkia autoa ihan aidossa koossa omassa olohuoneessa.
 
On fiksun hintainen tuo 001 Performance AWD. 100kWh akku ja neliveto Shooting brake. Harmi ettei tänne vaan Ruotsiin, tuohon hintaan aika shut up and take my money. Se 140kWh versio, mitähän toisi lisähintaa, vai onko vielä China Exclusive..:rolleyes:
Tuli tuossa heinäkuun alussa maksettua tuo 300€ pre-order 001:stä. Valkoisena Performancena, mutta muutin sitten vielä Vaaleansiniseksi Privilegeksi.
Jännä nähdä suostuvatko myymään, on ruotsissa kyllä kontakteja jotka voisi auton ostaakin ja laskuttaa alv0 tänne..
 
Oi että houkuttaa tuo EX30. Ihan hölmöähän se olisi vaihtaa viime vuonna ostettu ID.3 jo ensi keväänä, mutta autokuume lienee parantumaton sairaus. Toimitusajaksi arvio jälleenmyyjä toukokuuta 2024, jos päättää tilauksen laittaa nyt Ultrasta sisään.

Hauska oli kyllä leikkiä Volvon AR sovelluksella ja kurkkia autoa ihan aidossa koossa omassa olohuoneessa.
Mitäs…. mukavampaahan sitä on kurkkia kotipihalla ja lähtee se kuumekin ;)
 
Miltäs näyttää nyt ja lähitulevaisuudessa käytettyjen sähköautojen markkinat? Mitäs "löytöjä" voi huomata?

Mitäs malleja kannattaa tutkia näillä kriteereillä "kakkosautoksi".

Range 150km riittää, kunhan menee sen myös silloin harvoin sen -20 asteen pakkasessa
* 2x lastenistuinta/isofix penkkiä mahduttava "järkevästi" selkämenosuuntaan-malleja
* lastenrattaat mahduttava konttiin

Mitäs niitä vaihtoehtoja on tai on tulossa?
EQB-mersu?
B-Mersu sähkö?
Tesla 3 "alusta lähtien".
Model S ?
Volswagen Golf sähkö?

Rangella ei sinänsä väliä, kun olisi ns. "kakkosauto", joten rangella ei olisi merkitystä.
 
Oi että houkuttaa tuo EX30. Ihan hölmöähän se olisi vaihtaa viime vuonna ostettu ID.3

Koetko, että ID3:ssa on tavaratila riittänyt vai pitäisikö sitä olla lisää? ID3:ssa kontti on kai 380l.

EX30 olisi omassa taloudessakin ollut muuten harkintalistalla, mutta tuo 318l kontti on aika säälittävän pieni, pikkuautoluokkaa.
 
Miltäs näyttää nyt ja lähitulevaisuudessa käytettyjen sähköautojen markkinat? Mitäs "löytöjä" voi huomata?

Mitäs malleja kannattaa tutkia näillä kriteereillä "kakkosautoksi".

Range 150km riittää, kunhan menee sen myös silloin harvoin sen -20 asteen pakkasessa
* 2x lastenistuinta/isofix penkkiä mahduttava "järkevästi" selkämenosuuntaan-malleja
* lastenrattaat mahduttava konttiin

Mitäs niitä vaihtoehtoja on tai on tulossa?
EQB-mersu?
B-Mersu sähkö?
Tesla 3 "alusta lähtien".
Model S ?
Volswagen Golf sähkö?

Rangella ei sinänsä väliä, kun olisi ns. "kakkosauto", joten rangella ei olisi merkitystä.
Xc40 Volvo menis tuohon. Paska range mutta ei toisaalta Teslan pirkka-sisustaa. Ehkä id3.
 
Koetko, että ID3:ssa on tavaratila riittänyt vai pitäisikö sitä olla lisää? ID3:ssa kontti on kai 380l.

EX30 olisi omassa taloudessakin ollut muuten harkintalistalla, mutta tuo 318l kontti on aika säälittävän pieni, pikkuautoluokkaa.
Kontti on ID.3:ssa riittänyt ihan hyvin. Ei me paljoa mitään kuskailla ja hädän tullen EX30:ssä saa kärryn perään, toisin kuin ID.3:een.

Ylivertaisesti halvimmaksi meille tulisi yhä bensa-auto tai jopa Omago tyyppinen palvelu, mutta elämä on lyhyt joten pitää ne ilot jostain repiä. EX30 voisi olla yksi niistä ilon lähteistä.
 
Jahas.. Tesla on sitten kierroillut ja kusettanut autojensa akkukestossa. Ja jos joku valittaa, niin siellä on erikseen osasto, joka peittelee jälkiä ja yrittää lakaista valitukset matonalle..
Entinen työntekijä paljastaa Reutersille: ”Tesla tohtoroi algoritmien avulla autojensa todellista toimintamatkaa” (msn.com)
Niin, ne on näyttänyt EPA-rangea 50-100% varaustasoilla. Ei järkevää, mutta ei kuitenkaan mistään hurjasta kusetuksesta kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 351
Viestejä
4 492 419
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom