Yleistä keskustelua sähköautoista

Oliko tämä joku virkavallalta saatu tieto, vai iltapäivälehtiin perustuva mutu?
Tuo "ei meille ole ennenkään murtauduttu, joten en jaksa lukita ovia kun lähden lomalle" tyylinen ajattelu ei ehkä ole kauhean fiksua hommaa...
 
Ja sitten kun se puhelin hukkuu tai virta loppuu et pääse kotiin etkä autoon tai kauppaan ?
Puhelimen virran loppuminen on näissä ikävä asia, ei ole ainut kerta kun kaupan kassalla on ollutkin maksaessa pimeä puhelin taskussa. Onneksi oli korttikin mukana.

Mutta joo , näppäräähän tuo on kun kaikki toimii.

iphonella saa ovet auki ja auton käyntiin vaikka akku olisi loppu, ainakin bemarin.
Pitäisi myös kaupassa maksut onnistua mutta sitä en ole kokeillut.

Muuten tuo bemarin systeemi ei ole niin hyvä ku teslassa, kun pitää puhelin viedä ovenkahvan lähelle ja autossa latausalustalle. Hyvä backup kuitenkin ja mukava että avaimen voi lähettää suoraan jollekin tutulle.
 
Kyllähän nää digitaliset lukot hakkeroidaan ennemmin tai myöhemmin. Osaamista ja yrittää piisaa.
Kohta on se mekaanine lukko turvallisempi kun kukaan ei niitä enään osaa "tiirikoida".

Mutta näppäriä ne "digilukot"ovat.
 
Onko paljon kokemusta tuosta bmw:n apple digital key käytöstä? Toimiiko kuin junan wc vai enemmänkin 50:50. Torstaina pääsee hakemaan i4 ja siinä tuo on mahdollista ottaa käyttöön. Lähinnä mietin, kun avaimilla saa tuon keyless entryn ja itsestään lukittuvat ovet kun lähestyy / poistuu autosta, niin käytännön hyöty puhelimella :hmm:
 
Onko paljon kokemusta tuosta bmw:n apple digital key käytöstä? Toimiiko kuin junan wc vai enemmänkin 50:50. Torstaina pääsee hakemaan i4 ja siinä tuo on mahdollista ottaa käyttöön. Lähinnä mietin, kun avaimilla saa tuon keyless entryn ja itsestään lukittuvat ovet kun lähestyy / poistuu autosta, niin käytännön hyöty puhelimella :hmm:

Ei ole kokemusta, mutta käytännön hyöty lähinnä se, ettei avaimia tarvi kuljettaa mukana.
 
Onko paljon kokemusta tuosta bmw:n apple digital key käytöstä? Toimiiko kuin junan wc vai enemmänkin 50:50. Torstaina pääsee hakemaan i4 ja siinä tuo on mahdollista ottaa käyttöön. Lähinnä mietin, kun avaimilla saa tuon keyless entryn ja itsestään lukittuvat ovet kun lähestyy / poistuu autosta, niin käytännön hyöty puhelimella :hmm:
BMW:llä on vissiin NFC-toteutus - käytännössä siis puhelin toimii NFC-tagina samalla tavalla kuin Teslan avainkortti on NFC tagi. Noiden langaton kantama on maks senttejä, joten se puhelin pitää käyttää jossain kohtaa siinä oven karmilla ja autossa vissiin laittaa sille määriteltyyn paikkaan.

Näkisin, että tuo on turvallisempi kuin nuo BT LE sovellukset tai edes normaalit keyless-entry fobit, mutta vastaavasti sitten vähän vähemmän kätevä päivittäisessä käytössä.
 
Onko paljon kokemusta tuosta bmw:n apple digital key käytöstä? Toimiiko kuin junan wc vai enemmänkin 50:50. Torstaina pääsee hakemaan i4 ja siinä tuo on mahdollista ottaa käyttöön. Lähinnä mietin, kun avaimilla saa tuon keyless entryn ja itsestään lukittuvat ovet kun lähestyy / poistuu autosta, niin käytännön hyöty puhelimella :hmm:

Toiminut itsellä joka kerta. Tosin i4 ei riitä että puhelin vaan on taskussa joten ei mielestäni niin käyttökelpoinen, pitää viedä kahvan lähelle että ovi aukeaa ja puhelin latausasemalle että voi ajaa. Kalliimman luokan bemareissa sitten toimii paremmin. (ikään ku i4 ei olisi riittävän kallis).

Hätävarana pidän sitä kuten myös mukana tulevaa avainkorttia lompakossa mutta käytännöllisyydessä se perusavain paljon parempi.
 
Tää on kyllä vähän jännä aina miten sitä jokainen mukautuu. Ensin kaikki avaimettomuus yms on se juttu ja ei jaksa kaivella tai kantaa yhtään mitään. Starttinappikin täysin ylivoimainen & passé
Ihanaa, kun ei tarvitse kaivella avaimia. Vielä ihanampaa, kun ei tarvitse painella nappeja liikkeelle päästäkseen kuin jossain lentokoneessa. Ensimmäisen maailman ongelma, mutta olkoonkin.

kuitenkin pin-koodin nakuttelu on sitten ihan ok :D
Ei ole ok. Hyi olkoon.

Eikös mersuja viety aikanaan rutkasti sillä, että kopioitiin keyless-go avaimen signaalia etuovella ja sitten vain auton viereen sitä toistamaan, jonka jälkeen let's go. Ei edes fyysisten avainten aikaan elämä ole ollut auvoista, jos keylessiä käytti. Suo siellä, vetelä täällä.

Pohdin, mikä järki on pölliä mitään "äly autoa", kun sen reitti, sijainti ja parhaimmillaan tekijät (kameroilla) saadaan selville? Vai hakkeroiko varkaat esim. Teslan pimentoon saman tien?
 
Toiminut itsellä joka kerta. Tosin i4 ei riitä että puhelin vaan on taskussa joten ei mielestäni niin käyttökelpoinen, pitää viedä kahvan lähelle että ovi aukeaa ja puhelin latausasemalle että voi ajaa. Kalliimman luokan bemareissa sitten toimii paremmin. (ikään ku i4 ei olisi riittävän kallis).

Hätävarana pidän sitä kuten myös mukana tulevaa avainkorttia lompakossa mutta käytännöllisyydessä se perusavain paljon parempi.
Kiitos tiedosta. Näin ajattelinkin, pääasissa avaimet mutta hyvänä backuppina puhelin.
 
BMW:llä on vissiin NFC-toteutus - käytännössä siis puhelin toimii NFC-tagina samalla tavalla kuin Teslan avainkortti on NFC tagi. Noiden langaton kantama on maks senttejä, joten se puhelin pitää käyttää jossain kohtaa siinä oven karmilla ja autossa vissiin laittaa sille määriteltyyn paikkaan.

BMW:llä on myös UWB jossain malleissa.
 
Pohdin, mikä järki on pölliä mitään "äly autoa", kun sen reitti, sijainti ja parhaimmillaan tekijät (kameroilla) saadaan selville? Vai hakkeroiko varkaat esim. Teslan pimentoon saman tien?

Eiköhän ammattivarkaat aja auton johonkin konttiin jossa langattomat lakkaavat toimimasta ja sitten vaan sitä konttia siirretään sopivaan paikkaan missä voidaan auto pistää osiksi tai poistaa tarvittavia osia.

Avaimeton kulku (vaikka sitten avain taskussa/repussa tms.) on ihan parasta, mutta arvostan ovinappulaa ihan sen takia ettei auto sekoile jatkuvasti mitä sattuu kun on auton lähellä.
 
Eiköhän ne ilman konttiakin keksi keinot disablioda paikannus. Kyllä ne kaiken osaa ja taitaa. Vain ajan kysymys.
Jos simppelisti ajattelee, niin onko maailmassa mitään digisyteemiä jota ei olisi manipuloitu tai hakkeroitu ?

Ootakaas vaan,kohta lisävarusteena saa ostaa mekaanisen rattilukon. Ei paljo hakkerit haittaa, ja tiirikkamiehet on siirtyneet eläkkeelle.
 
mutta arvostan ovinappulaa ihan sen takia ettei auto sekoile jatkuvasti mitä sattuu kun on auton lähellä.
Tämä onkin joissain keyless entry autoissa todella ärsyttävää kun vaikka pesee autoa avain taskussa. Tesla Model 3/Y avaa ovet vasta kun kahvaa nykäisee tai painaa peräkontin nappia, joten esimerkiksi mitään peilien avaus/sulku tai valojen vilkuttelushow:ta ei tapahdu.
 
Eiköhän ne ilman konttiakin keksi keinot disablioda paikannus. Kyllä ne kaiken osaa ja taitaa. Vain ajan kysymys.
Jos simppelisti ajattelee, niin onko maailmassa mitään digisyteemiä jota ei olisi manipuloitu tai hakkeroitu ?

Ootakaas vaan,kohta lisävarusteena saa ostaa mekaanisen rattilukon. Ei paljo hakkerit haittaa, ja tiirikkamiehet on siirtyneet eläkkeelle.
Nyt menee spekulaation puolelle, mutta teknisesti triviaalia ja monia erilaisia keinoja on, mutta kaksi helppoa skenaariota voisi olla esimerkkinä:

Skenaario 1: Auto ajetaan vähän matkan päähän trailerille, kilvet ruuvataan irti ja akku kytketään irti, jolloin auton yhteys tukiasemana katkeaa.
Skenaario 2: Auton operaattoriyhteys estetään jammerilla tai SIM-kortti irroitetaan. Ei haittaa vaikka GPS toimii kun auto ei voi soittaa kotiin.

Muitakin keinoja on, mutta helpoimmat on todennäköisimpiä. Uusien autojen varastaminen nykypäivänä on jo sen verran monimutkaista kuitenkin, ettei perusnistit niitä varasta. Mikäli kuitenkin sattuisi jostain syystä pelkäämään autonsa puolesta, niin autoon voi heittää sopivaan paikkaan piiloon vaikkapa Apple AirTagin.
 

Malliston alkaen-hintaa alennetaan tasan tuhannella eurolla Ariya Engage 63 kWh -mallin osalta, joka maksaa nyt toisin sanoen 48 000 euroa.

48k Nissanista kuulostaa edelleen aika jyrkältä hinnalta, vaikka tuo Arjalainen onkin ilmeisesti ihan asiallinen auto.
Nelivetoinen isolla akulla irtoaa nyt n. 60k hintaan mikä kyllä kilpailee aika hyvin muiden kanssa.

Y on toki n. 5k halvempi mutta Tesla on Tesla hyvässä ja pahassa ja siksi moni voi hyvinkin tuohon arjalaiseen kääntyä.

autoon voi heittää sopivaan paikkaan piiloon vaikkapa Apple AirTagin.

Paitsi että ainakin applen puhelin ilmoittaa käyttäjälle jos lähistöllä on yhtään pidempään tuntematon tagi.

Toiminto on tehty estämään siksi ettei stalkkeri voi livauttaa exän autoon tma tägiä jne skenaariot.
 
Paitsi että ainakin applen puhelin ilmoittaa käyttäjälle jos lähistöllä on yhtään pidempään tuntematon tagi.
Myös Androidille google on laittanut tuon Airtag ilmoituksen jakeluun, päivittynee luureille tässä muutamien viikkojen sisällä.

Toistaiseksi ilmoittaa vain Airtagista ja loppuvuodessa pitäisi alkaa tukea myös muitakin.
 
Teslan puhelinavain ja käyttöoikeuksien jakaminen on kyllä näppärää tietyissä tilanteissa.
Esim. Olet itse Thaimaassa ja katselet että alkaa kotomaassa talvipakkasessa lentoaseman ulkoparkissa nököttävän Teslan akku hiipua. Avaat etänä suomessa olevalle kaverille ovet ja sallit käynnistyksen että ajaa auton laturille.
Bjorn taisi tehdä tälleen kertaalleen ja demosi samalla asiaa youtube videossa.

Mutta toisaalta taas perinteisen langattoman avaimen turvaaminen signaalinvahvistuksella tapahtuvan varkauden varalta on helpompaa.
Laittaa kotona avainkaapiksi metallisen lokeron joka blokkaa signaalit ja säilyttää avaimet siellä aina kun on kotona.
Puhelimelle hankalampi tehdä kun sen sallisi olevan tavoitettavissa puhelujen varalta.
 
Kyllähän se onnistuu kaikille käynnistyksenestolla varustetuille avaimille. Sisälle autoon toki edelleen pääsee, jos on mekaaniset lukkopesät.

Jep, kun viet auton maahantuojan edustajalle, todistat olevasi omistaja esim. kaasulaskulla (näin on ehdotettu erään saksalaismerkin puhelinpalvelussa) ja maksat muutaman satasen vaivanpalkkaa, ja tietysti sen unohdetun avainaihion hinnan…
 
Hetkonen, miten tämä on teknisesti mahdollista?
En tiedä miten toimii mutta toimii. Ei toimi jos puhelin on kytketty pois päältä mutta jos akku on loppu niin toimii.
Epäilen että liittyy jotenkin kun puhelin sammunut niin onhan siellä vielä vähän sähköä kun painaa kylkinapista niin sanoohan se että lataa tää vehje.
 
Ainakin Find My palvelua pidetään akun lopouessa vielä "sammutettunakin" päällä eli varmaan siellä on muutakin sitten vielä pyörimässä.
 
Paitsi että ainakin applen puhelin ilmoittaa käyttäjälle jos lähistöllä on yhtään pidempään tuntematon tagi.

Toiminto on tehty estämään siksi ettei stalkkeri voi livauttaa exän autoon tma tägiä jne skenaariot.
Tiedän, mutta tässä tapauksessa sillä ei ole väliä. Siinä ajassa, missä sen ilmoituksen saa auto on jo kaukana toisessa maassa/kontissa seilaamassa eikä siitä saa enää paikkatietoa eikä Applen ilmoitusta mene enää kenellekään.
 
Mutta toisaalta taas perinteisen langattoman avaimen turvaaminen signaalinvahvistuksella tapahtuvan varkauden varalta on helpompaa.
Laittaa kotona avainkaapiksi metallisen lokeron joka blokkaa signaalit ja säilyttää avaimet siellä aina kun on kotona.
Puhelimelle hankalampi tehdä kun sen sallisi olevan tavoitettavissa puhelujen varalta.
Uudemmat toteutukset tosiaan toimivat vain avaimen ollessa fyysisesti lähellä autoa. Lisäksi avainmokkula lähettää signaalia vain kun se on liikkeessä.
Molempien pitäisi kyllä onnistua uusilla puhelimillakin, mutta vielä taitaa odotellaa viitsimistä.
 
Paitsi että ainakin applen puhelin ilmoittaa käyttäjälle jos lähistöllä on yhtään pidempään tuntematon tagi.

Toiminto on tehty estämään siksi ettei stalkkeri voi livauttaa exän autoon tma tägiä jne skenaariot.

Jenkeissä joku stalkkeri suoritti murhan Air Tagiin liittyen (en muista miten sitä käytettiin) sen jälkeen tuli toi muutos. Itse olen käyttänyt avaimenperässä, hyvin ilmoittaa puhelimessa jos jätät avaimen muualle kuin kotiin tai muualle ennalta määritettyyn paikkaan.
 
Yllättävän siedettävä kulutus tuossa koko pätkän keski oli muistaakseni 20,2kWh/100km.
Tosin motarilla pidin alle 110 mittarissa ja ehkä 1/5 oli kaupunki/lähiöajoa.
Miksi tämä on ”yllättävän” siedettävä mielestäsi? Vähän isompi tesla kuluttaa 14-16kwh/100km samalla ajoprofiililla. Mielestäni 20-alkuiset kulutukset eivät ole kesällä siedettäviä, vaan (muidenkin kuin tesla) tulisi saada noita alaspäin.

Ongelmana siis se, että jos kulutus on kova, niin akun kapasiteetinkin tulee olla iso, että päästään isompiin rangeihin. Lopun varmaan arvaattekin. Iso akku = iso hinta.
 
Miksi tämä on ”yllättävän” siedettävä mielestäsi? Vähän isompi tesla kuluttaa 14-16kwh/100km samalla ajoprofiililla. Mielestäni 20-alkuiset kulutukset eivät ole kesällä siedettäviä, vaan (muidenkin kuin tesla) tulisi saada noita alaspäin.

Ongelmana siis se, että jos kulutus on kova, niin akun kapasiteetinkin tulee olla iso, että päästään isompiin rangeihin. Lopun varmaan arvaattekin. Iso akku = iso hinta.

Siedettävältä tuo minusta kuulostaa, kun ottaa huomioon että Teslat on saippupalalle sukua ja tuo bemari lähinnä kivitalolle. Nopean googlen perusteella bemarin ilmanvastuskerroin on 0,29 ja model Y:n 0,23. Huom kerroin, ei ilmanvastus. Tuohon kun lisätään otsapinta-ala niin Teslassa on valtavasti pienempi ilmanvastus yksinään. Siihen voimalinjan muut erot niin tuleehan sitä eroa.

Ei toki käy kiistäminen että Teslan energiatehokkuus on valovuosia muita edellä ja täysin samaa mieltä tuosta jälkimmäisestä. Sähköautoissa pieni kulutus on kaiken a ja o.
Puolestani sähköautoille voitaisiin määrätä kulutukseen perustuva vero, olisi edes jokin motiivi valmistajilla minimoida kulutusta.
 
Siedettävältä tuo minusta kuulostaa, kun ottaa huomioon että Teslat on saippupalalle sukua ja tuo bemari lähinnä kivitalolle. Nopean googlen perusteella bemarin ilmanvastuskerroin on 0,29 ja model Y:n 0,23. Huom kerroin, ei ilmanvastus. Tuohon kun lisätään otsapinta-ala niin Teslassa on valtavasti pienempi ilmanvastus yksinään. Siihen voimalinjan muut erot niin tuleehan sitä eroa.

Ei toki käy kiistäminen että Teslan energiatehokkuus on valovuosia muita edellä ja täysin samaa mieltä tuosta jälkimmäisestä. Sähköautoissa pieni kulutus on kaiken a ja o.
Puolestani sähköautoille voitaisiin määrätä kulutukseen perustuva vero, olisi edes jokin motiivi valmistajilla minimoida kulutusta.
En nyt sanoisi valovuosia kun aika moni pääsee kuitenkin samaan.
 
Sähköautoissa pieni kulutus on kaiken a ja o.
Puolestani sähköautoille voitaisiin määrätä kulutukseen perustuva vero, olisi edes jokin motiivi valmistajilla minimoida kulutusta.

Miten sähköautoissa pieni kulutus on yhtään oleellisempi ku bensa-autoissa?
Paljon kuluttavalla ajaminen on kalliimpaa, eikö siinä ole tarpeeksi veroa?
 
Miten sähköautoissa pieni kulutus on yhtään oleellisempi ku bensa-autoissa?
Paljon kuluttavalla ajaminen on kalliimpaa, eikö siinä ole tarpeeksi veroa?
Koska ranget on pienempiä kuin siinä bensiinikipossa (lue: ahdistaa tälläkin hetkellä suurinta osaa ihmisistä) ja jos niistä rangeista halutaan isompia ja hintoja alas, niin energiatehokkuuden lisääminen on tähän keino.
 
Koska ranget on pienempiä kuin siinä bensiinikipossa (lue: ahdistaa tälläkin hetkellä suurinta osaa ihmisistä) ja jos niistä rangeista halutaan isompia ja hintoja alas, niin energiatehokkuuden lisääminen on tähän keino.
Useimmiten se taitaa ahdistaa pelkästään sitä porukkaa jolla ei sähkistä ole.

Energiatehokkuuden parantaminen ilmanvastusta överiksi optimoimalla tekee autoista vaan niin perkeleen tympeän näköisiä.

itse ainakin olen valmis maksamaan hieman lisää tai sitten tyytymään hieman pienempään rangeen ettei auto näytä tyyliin ioniq6.
 
itse ainakin olen valmis maksamaan hieman lisää tai sitten tyytymään hieman pienempään rangeen ettei auto näytä tyyliin ioniq6.
Ymmärrän. Mutta valtaosa ei ole valmiita maksamaan siitä. Sähköautot yleisesti taitavat olla liian kalliita vielä ihmisten mielestä noin niin kuin yleisellä tasolla. Ja myös se range on kaikki kaikessa. Tietysti aika tulee suurimmaksi osaksi tämänkin ”ongelman” korjaamaan, mutta ainakin tällä hetkellä iso range ja mahdollisimman halpa hinta vaikka ulkonäönkin kustannuksella on se paketti mitä ihmiset haluaisivat.
 
Huihai on ottanut opikseen; latausluukussa in nyt esilämmitys kylmille keleille.

Se onkin sitten paha kun talvella ajaessa sulattaa lumet vedeksi joka sitten jäätyy kun pysähtyy. Olisivat vaan suosiolla siirtäneet luukun.

Muuten näppärän oloinen auto mutta peräosasto näyttää omaan silmään jotenkin oudolta.
 
Muuten näppärän oloinen auto mutta peräosasto näyttää omaan silmään jotenkin oudolta.
Miksi ihmeessä tosiaan nuo takavalto on pitänyt jakaa useampaan "umpioon"? Luulisi olevan kustannustehokkaampaakin tehdä yksi per puoli.
Tuo, kuten edellisenkin sukupolven Kona on juurikin tuon vuoksi listalla "ei, ellei halvalla saa" :-D
Sisarmalli Niro on hieman paremman näköinen, vaikka on siinäkin turhia "animemuotoja".
 
Niro 64kwh hinnat alkaen 45 473,28€, saapa nähdä miten Konat hinnoitellaan
 
itse ainakin olen valmis maksamaan hieman lisää tai sitten tyytymään hieman pienempään rangeen ettei auto näytä tyyliin ioniq6.

Siksi mä niin tykkään MX-30:stä. Auto näyttää autolta, eikä saippualaatikolta. Tuli nähtyä Ioniq 6 livenä Cittarissa ja voi kyllä auto olla oikeasti ruma. Jos nyt kokee, että Model Y on muodoton saippuapala, niin Ioniq 6 on sama animetyylillä.
 
Miten sähköautoissa pieni kulutus on yhtään oleellisempi ku bensa-autoissa?
Paljon kuluttavalla ajaminen on kalliimpaa, eikö siinä ole tarpeeksi veroa?
Mielestäni erityisesti siksi, että suurempi kulutus vaikuttaa matkantekokykyyn kaksinkertaisesti:
  • 70 kWh akulla range esimerkiksi 389 km vs. 318 km (-18%) kun kulutus nousee 18:sta 22:een kWh/100km
  • 600 km matkalla ja 80 kW keskiteholla tarvittavan lisäenergian lataus kestää 28 minuuttia vs. 46 minuuttia (+64%) edellisessä annettuun autoon. 18 kWh kulutuksella tarvitaan siis 38 kWh lisäenergiaa kun 22 kWh kulutuksella tarvitaan 62 kWh lisäenergiaa.
  • 600 km ajokustannus (15 snt/kWh) on 16,2 euroa vs. 19,8 euroa (+22%) joten rahallisesti ero ei ole läheskään niin merkittävä kuin matkantekokyvyssä.

Eihän tuo 18 lisäminuuttiakaan toki kovin suuri lisä ole 600 kilometrin siivulle, jossei reissua nyt ihan jatkuvasti tule tehtyä.
 
BMW:llä on vissiin NFC-toteutus - käytännössä siis puhelin toimii NFC-tagina samalla tavalla kuin Teslan avainkortti on NFC tagi. Noiden langaton kantama on maks senttejä, joten se puhelin pitää käyttää jossain kohtaa siinä oven karmilla ja autossa vissiin laittaa sille määriteltyyn paikkaan.
Ei rfid laitteissa sitä kantamaa määrittele se tägi vaan lukija. Tietysti se lukijakaan ei loputtomiin pysty kantamaansa lisäämään, mutta kyllä se useiksi metreiksi saadaan päivitettyä pelkällä lukijan muutoksilla.
 
Tuli nähtyä Ioniq 6 livenä Cittarissa ja voi kyllä auto olla oikeasti ruma. Jos nyt kokee, että Model Y on muodoton saippuapala, niin Ioniq 6 on sama animetyylillä.
Koeajoin tuon Hyundai ioniq 6 ja oli mukava peli.

Itse tykkään sen auton ulkonäöstä, mutta taidan olla aivan ainut, koska niin paljon kaikki haukkuu sitä :)

Mutta takaluukku on ioniq 6 yhtä huono, kuin esim Tesla Model 3:ssa. Lisäksi ioniq 6 ei ole mikään kovin halpakaan kyllä. Mutta ei sitä sitten kannata muutenkaan ostaa, kun se onkin ruma. Luultavasti auton ilmanvastus on aika pieni?
 
Jos ongelma olisi millään tavalla yleinen uskoisin sen tulleen ilmi niissä kolmessa kansallisessa Tesla ryhmässä joissa olen jäsenenä. En ole nähnyt ainuttakaan kertomusta Teslasta, joka olisi Suomessa anastettu käyttäen BLE-kaappausta.

Lisäksi Suomessa ei ole:

A. Riittävää teknistä osaamista toteuttaa näitä varkauksia sillä porukalla jotka täällä autoja varastelevat
B. Jälkimarkkinoita varastetuille ajoneuvoille

Mikään ei toki takaa, etteikö tilanne tulevaisuudessa muuttuisi suuntaan tai toiseen. Mutta kaikenkaikkiaan jokseenkin yhdentekevää jeesustelua, sillä kaikki kuluttajakäyttöön myydyt lukot on ennenkaikkea suunniteltu hidastamaan anastamista ei estämään sitä ja toisekseen vakutuusyhtiöt korvaavat aiheutuneet menetykset.
Kumpikaan kohdista ei pidä paikkaansa. Eikä edes tarvi, koska
a) ne tekniset osaajat voi tulla muualta (tai vaan paikallisesti käyttää googlea ilman teknistä osaamista)
b) autot voi rahdata maasta ulos, kuten on tehty jo useampi vuosikymmen.

Edelleen, kyseessä 100% mutua riippumatta missä somessa roikut.
 
E-golffi ollut nyt kennovikaisena jussista lähtien merkkihuollossa. Tänään tuli tietoa, että ainakin ensi kuun puoleen väliin menee että varaosat on toimitettu. Kaikki menee akkutakuun piiriin, mutta mielummin sitä ajelisi omalla sähköautolla tämänkin ajan. Sijaisautoa ei muuten saanut marmoritiskiltä ollenkaan, vaan piti myyjäliikkeen kanssa sopia autoa lainaan korjauksen ajaksi.
 
Mutta takaluukku on ioniq 6 yhtä huono, kuin esim Tesla Model 3:ssa. Lisäksi ioniq 6 ei ole mikään kovin halpakaan kyllä. Mutta ei sitä sitten kannata muutenkaan ostaa, kun se onkin ruma. Luultavasti auton ilmanvastus on aika pieni?

Korealaiset ovat ainoat jotka tuon ilmanvastushomman näyttää osaavan yhdessä energiapihin voimasiirron kanssa.
 
Koeajoin tuon Hyundai ioniq 6 ja oli mukava peli.

Itse tykkään sen auton ulkonäöstä, mutta taidan olla aivan ainut, koska niin paljon kaikki haukkuu sitä :)

Mutta takaluukku on ioniq 6 yhtä huono, kuin esim Tesla Model 3:ssa. Lisäksi ioniq 6 ei ole mikään kovin halpakaan kyllä. Mutta ei sitä sitten kannata muutenkaan ostaa, kun se onkin ruma. Luultavasti auton ilmanvastus on aika pieni?
Kauneus on katsojan silmässä. Itselle Ioniq 5 oli pitkästä aikaa sellainen auto että ulkomuoto herätti kiinnostuksen. Avovaimo taas haukkui sen rumimmaksi autoksi mitä on koskaan nähnyt. Onneksi hankinnasta vastaa allekirjoittaneen lompakko :D
 
Kauneus on katsojan silmässä. Itselle Ioniq 5 oli pitkästä aikaa sellainen auto että ulkomuoto herätti kiinnostuksen. Avovaimo taas haukkui sen rumimmaksi autoksi mitä on koskaan nähnyt. Onneksi hankinnasta vastaa allekirjoittaneen lompakko :D
Ioniq 5 on tosiaan hieno auto. Toisaalta hieno on myös kia ev6.

Ioniq 6 on minusta kaikilta osilta ihan hyvä sähköauto, mutta mikään halpa se ei valitettavasti ole. Tesla Model S on 100kWh akulla, eli ioniq 6 akku ei niin iso sentään ole läheskään.


"Jopa 614 kilometriä akullisella
Takavetoinen IONIQ 6 kulkee 77,4 kWh:n akustolla jopa 614 kilometrin matkan (WLTP-mittaustapa). Suuren akun lisäksi pieni 0,21 ilmanvastuskerroin vaikuttaa merkittävästi toimintamatkaan."

Ehkä hinta ja ulkonäkö ei aivan kohtaa tuossa 6 mallissa :)
 
Suomessa viedään lähinnä autojen vanteita ja katalysaattoreita. Tuskin montaakaan sähkäriä lähtee. Mut näitä vastaavia kuulemma paljon tässä kesän aikana:

Screenshot_2023-07-17_130724.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 329
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom