Oliko tämä joku virkavallalta saatu tieto, vai iltapäivälehtiin perustuva mutu?PIN-koodia ei ole mikään pakko asettaa. Suomessa ei tiettävästi ole anastettu ainuttakaan Teslaa BLE:n avulla kaappaamalla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Oliko tämä joku virkavallalta saatu tieto, vai iltapäivälehtiin perustuva mutu?PIN-koodia ei ole mikään pakko asettaa. Suomessa ei tiettävästi ole anastettu ainuttakaan Teslaa BLE:n avulla kaappaamalla.
Tuo "ei meille ole ennenkään murtauduttu, joten en jaksa lukita ovia kun lähden lomalle" tyylinen ajattelu ei ehkä ole kauhean fiksua hommaa...Oliko tämä joku virkavallalta saatu tieto, vai iltapäivälehtiin perustuva mutu?
Ja sitten kun se puhelin hukkuu tai virta loppuu et pääse kotiin etkä autoon tai kauppaan ?
Puhelimen virran loppuminen on näissä ikävä asia, ei ole ainut kerta kun kaupan kassalla on ollutkin maksaessa pimeä puhelin taskussa. Onneksi oli korttikin mukana.
Mutta joo , näppäräähän tuo on kun kaikki toimii.
Onko paljon kokemusta tuosta bmw:n apple digital key käytöstä? Toimiiko kuin junan wc vai enemmänkin 50:50. Torstaina pääsee hakemaan i4 ja siinä tuo on mahdollista ottaa käyttöön. Lähinnä mietin, kun avaimilla saa tuon keyless entryn ja itsestään lukittuvat ovet kun lähestyy / poistuu autosta, niin käytännön hyöty puhelimella
BMW:llä on vissiin NFC-toteutus - käytännössä siis puhelin toimii NFC-tagina samalla tavalla kuin Teslan avainkortti on NFC tagi. Noiden langaton kantama on maks senttejä, joten se puhelin pitää käyttää jossain kohtaa siinä oven karmilla ja autossa vissiin laittaa sille määriteltyyn paikkaan.Onko paljon kokemusta tuosta bmw:n apple digital key käytöstä? Toimiiko kuin junan wc vai enemmänkin 50:50. Torstaina pääsee hakemaan i4 ja siinä tuo on mahdollista ottaa käyttöön. Lähinnä mietin, kun avaimilla saa tuon keyless entryn ja itsestään lukittuvat ovet kun lähestyy / poistuu autosta, niin käytännön hyöty puhelimella
Onko paljon kokemusta tuosta bmw:n apple digital key käytöstä? Toimiiko kuin junan wc vai enemmänkin 50:50. Torstaina pääsee hakemaan i4 ja siinä tuo on mahdollista ottaa käyttöön. Lähinnä mietin, kun avaimilla saa tuon keyless entryn ja itsestään lukittuvat ovet kun lähestyy / poistuu autosta, niin käytännön hyöty puhelimella
Ihanaa, kun ei tarvitse kaivella avaimia. Vielä ihanampaa, kun ei tarvitse painella nappeja liikkeelle päästäkseen kuin jossain lentokoneessa. Ensimmäisen maailman ongelma, mutta olkoonkin.Tää on kyllä vähän jännä aina miten sitä jokainen mukautuu. Ensin kaikki avaimettomuus yms on se juttu ja ei jaksa kaivella tai kantaa yhtään mitään. Starttinappikin täysin ylivoimainen & passé
Ei ole ok. Hyi olkoon.kuitenkin pin-koodin nakuttelu on sitten ihan ok
Kiitos tiedosta. Näin ajattelinkin, pääasissa avaimet mutta hyvänä backuppina puhelin.Toiminut itsellä joka kerta. Tosin i4 ei riitä että puhelin vaan on taskussa joten ei mielestäni niin käyttökelpoinen, pitää viedä kahvan lähelle että ovi aukeaa ja puhelin latausasemalle että voi ajaa. Kalliimman luokan bemareissa sitten toimii paremmin. (ikään ku i4 ei olisi riittävän kallis).
Hätävarana pidän sitä kuten myös mukana tulevaa avainkorttia lompakossa mutta käytännöllisyydessä se perusavain paljon parempi.
BMW:llä on vissiin NFC-toteutus - käytännössä siis puhelin toimii NFC-tagina samalla tavalla kuin Teslan avainkortti on NFC tagi. Noiden langaton kantama on maks senttejä, joten se puhelin pitää käyttää jossain kohtaa siinä oven karmilla ja autossa vissiin laittaa sille määriteltyyn paikkaan.
Pohdin, mikä järki on pölliä mitään "äly autoa", kun sen reitti, sijainti ja parhaimmillaan tekijät (kameroilla) saadaan selville? Vai hakkeroiko varkaat esim. Teslan pimentoon saman tien?
Tämä onkin joissain keyless entry autoissa todella ärsyttävää kun vaikka pesee autoa avain taskussa. Tesla Model 3/Y avaa ovet vasta kun kahvaa nykäisee tai painaa peräkontin nappia, joten esimerkiksi mitään peilien avaus/sulku tai valojen vilkuttelushow:ta ei tapahdu.mutta arvostan ovinappulaa ihan sen takia ettei auto sekoile jatkuvasti mitä sattuu kun on auton lähellä.
Nyt menee spekulaation puolelle, mutta teknisesti triviaalia ja monia erilaisia keinoja on, mutta kaksi helppoa skenaariota voisi olla esimerkkinä:Eiköhän ne ilman konttiakin keksi keinot disablioda paikannus. Kyllä ne kaiken osaa ja taitaa. Vain ajan kysymys.
Jos simppelisti ajattelee, niin onko maailmassa mitään digisyteemiä jota ei olisi manipuloitu tai hakkeroitu ?
Ootakaas vaan,kohta lisävarusteena saa ostaa mekaanisen rattilukon. Ei paljo hakkerit haittaa, ja tiirikkamiehet on siirtyneet eläkkeelle.
Autonvalmistajien hintasodasta hyötyy nyt kuluttaja – muut vastaavat nyt Teslan hinnanalennuksiin Suomessa
Autonvalmistajien hintasodasta hyötyy nyt kuluttaja.www.is.fi
Ariya saa alea.
autoon voi heittää sopivaan paikkaan piiloon vaikkapa Apple AirTagin.
Myös Androidille google on laittanut tuon Airtag ilmoituksen jakeluun, päivittynee luureille tässä muutamien viikkojen sisällä.Paitsi että ainakin applen puhelin ilmoittaa käyttäjälle jos lähistöllä on yhtään pidempään tuntematon tagi.
iphonella saa ovet auki ja auton käyntiin vaikka akku olisi loppu, ainakin bemarin.
Pitäisi myös kaupassa maksut onnistua mutta sitä en ole kokeillut.
Kyllähän se onnistuu kaikille käynnistyksenestolla varustetuille avaimille. Sisälle autoon toki edelleen pääsee, jos on mekaaniset lukkopesät.
En tiedä miten toimii mutta toimii. Ei toimi jos puhelin on kytketty pois päältä mutta jos akku on loppu niin toimii.Hetkonen, miten tämä on teknisesti mahdollista?
Tiedän, mutta tässä tapauksessa sillä ei ole väliä. Siinä ajassa, missä sen ilmoituksen saa auto on jo kaukana toisessa maassa/kontissa seilaamassa eikä siitä saa enää paikkatietoa eikä Applen ilmoitusta mene enää kenellekään.Paitsi että ainakin applen puhelin ilmoittaa käyttäjälle jos lähistöllä on yhtään pidempään tuntematon tagi.
Toiminto on tehty estämään siksi ettei stalkkeri voi livauttaa exän autoon tma tägiä jne skenaariot.
Uudemmat toteutukset tosiaan toimivat vain avaimen ollessa fyysisesti lähellä autoa. Lisäksi avainmokkula lähettää signaalia vain kun se on liikkeessä.Mutta toisaalta taas perinteisen langattoman avaimen turvaaminen signaalinvahvistuksella tapahtuvan varkauden varalta on helpompaa.
Laittaa kotona avainkaapiksi metallisen lokeron joka blokkaa signaalit ja säilyttää avaimet siellä aina kun on kotona.
Puhelimelle hankalampi tehdä kun sen sallisi olevan tavoitettavissa puhelujen varalta.
Paitsi että ainakin applen puhelin ilmoittaa käyttäjälle jos lähistöllä on yhtään pidempään tuntematon tagi.
Toiminto on tehty estämään siksi ettei stalkkeri voi livauttaa exän autoon tma tägiä jne skenaariot.
Hetkonen, miten tämä on teknisesti mahdollista?
Miksi tämä on ”yllättävän” siedettävä mielestäsi? Vähän isompi tesla kuluttaa 14-16kwh/100km samalla ajoprofiililla. Mielestäni 20-alkuiset kulutukset eivät ole kesällä siedettäviä, vaan (muidenkin kuin tesla) tulisi saada noita alaspäin.Yllättävän siedettävä kulutus tuossa koko pätkän keski oli muistaakseni 20,2kWh/100km.
Tosin motarilla pidin alle 110 mittarissa ja ehkä 1/5 oli kaupunki/lähiöajoa.
Miksi tämä on ”yllättävän” siedettävä mielestäsi? Vähän isompi tesla kuluttaa 14-16kwh/100km samalla ajoprofiililla. Mielestäni 20-alkuiset kulutukset eivät ole kesällä siedettäviä, vaan (muidenkin kuin tesla) tulisi saada noita alaspäin.
Ongelmana siis se, että jos kulutus on kova, niin akun kapasiteetinkin tulee olla iso, että päästään isompiin rangeihin. Lopun varmaan arvaattekin. Iso akku = iso hinta.
En nyt sanoisi valovuosia kun aika moni pääsee kuitenkin samaan.Siedettävältä tuo minusta kuulostaa, kun ottaa huomioon että Teslat on saippupalalle sukua ja tuo bemari lähinnä kivitalolle. Nopean googlen perusteella bemarin ilmanvastuskerroin on 0,29 ja model Y:n 0,23. Huom kerroin, ei ilmanvastus. Tuohon kun lisätään otsapinta-ala niin Teslassa on valtavasti pienempi ilmanvastus yksinään. Siihen voimalinjan muut erot niin tuleehan sitä eroa.
Ei toki käy kiistäminen että Teslan energiatehokkuus on valovuosia muita edellä ja täysin samaa mieltä tuosta jälkimmäisestä. Sähköautoissa pieni kulutus on kaiken a ja o.
Puolestani sähköautoille voitaisiin määrätä kulutukseen perustuva vero, olisi edes jokin motiivi valmistajilla minimoida kulutusta.
Sähköautoissa pieni kulutus on kaiken a ja o.
Puolestani sähköautoille voitaisiin määrätä kulutukseen perustuva vero, olisi edes jokin motiivi valmistajilla minimoida kulutusta.
Koska ranget on pienempiä kuin siinä bensiinikipossa (lue: ahdistaa tälläkin hetkellä suurinta osaa ihmisistä) ja jos niistä rangeista halutaan isompia ja hintoja alas, niin energiatehokkuuden lisääminen on tähän keino.Miten sähköautoissa pieni kulutus on yhtään oleellisempi ku bensa-autoissa?
Paljon kuluttavalla ajaminen on kalliimpaa, eikö siinä ole tarpeeksi veroa?
Ei noissa käytetä NFC:tä. Yleisesti bluetoorhia ja varmaan joissain vielä lisäksi UWB:ta, mutta ei nekään lähtökohtaisesti toimi jos virrat on oikeasti poissaNFC toimii tyhjälläkin akulla?
Useimmiten se taitaa ahdistaa pelkästään sitä porukkaa jolla ei sähkistä ole.Koska ranget on pienempiä kuin siinä bensiinikipossa (lue: ahdistaa tälläkin hetkellä suurinta osaa ihmisistä) ja jos niistä rangeista halutaan isompia ja hintoja alas, niin energiatehokkuuden lisääminen on tähän keino.
Ymmärrän. Mutta valtaosa ei ole valmiita maksamaan siitä. Sähköautot yleisesti taitavat olla liian kalliita vielä ihmisten mielestä noin niin kuin yleisellä tasolla. Ja myös se range on kaikki kaikessa. Tietysti aika tulee suurimmaksi osaksi tämänkin ”ongelman” korjaamaan, mutta ainakin tällä hetkellä iso range ja mahdollisimman halpa hinta vaikka ulkonäönkin kustannuksella on se paketti mitä ihmiset haluaisivat.itse ainakin olen valmis maksamaan hieman lisää tai sitten tyytymään hieman pienempään rangeen ettei auto näytä tyyliin ioniq6.
Huihai on ottanut opikseen; latausluukussa in nyt esilämmitys kylmille keleille.
Miksi ihmeessä tosiaan nuo takavalto on pitänyt jakaa useampaan "umpioon"? Luulisi olevan kustannustehokkaampaakin tehdä yksi per puoli.Muuten näppärän oloinen auto mutta peräosasto näyttää omaan silmään jotenkin oudolta.
itse ainakin olen valmis maksamaan hieman lisää tai sitten tyytymään hieman pienempään rangeen ettei auto näytä tyyliin ioniq6.
Mielestäni erityisesti siksi, että suurempi kulutus vaikuttaa matkantekokykyyn kaksinkertaisesti:Miten sähköautoissa pieni kulutus on yhtään oleellisempi ku bensa-autoissa?
Paljon kuluttavalla ajaminen on kalliimpaa, eikö siinä ole tarpeeksi veroa?
Ei rfid laitteissa sitä kantamaa määrittele se tägi vaan lukija. Tietysti se lukijakaan ei loputtomiin pysty kantamaansa lisäämään, mutta kyllä se useiksi metreiksi saadaan päivitettyä pelkällä lukijan muutoksilla.BMW:llä on vissiin NFC-toteutus - käytännössä siis puhelin toimii NFC-tagina samalla tavalla kuin Teslan avainkortti on NFC tagi. Noiden langaton kantama on maks senttejä, joten se puhelin pitää käyttää jossain kohtaa siinä oven karmilla ja autossa vissiin laittaa sille määriteltyyn paikkaan.
Eli mutuhuuteluja.Ei Suomessa varasteta näillä tekniikoilla autoja vaikka kaappaaminen kävisi vähintään yhtä helposti myös perinteisillä avaimilla varustetuista ajoneuvoista.
Koeajoin tuon Hyundai ioniq 6 ja oli mukava peli.Tuli nähtyä Ioniq 6 livenä Cittarissa ja voi kyllä auto olla oikeasti ruma. Jos nyt kokee, että Model Y on muodoton saippuapala, niin Ioniq 6 on sama animetyylillä.
Kumpikaan kohdista ei pidä paikkaansa. Eikä edes tarvi, koskaJos ongelma olisi millään tavalla yleinen uskoisin sen tulleen ilmi niissä kolmessa kansallisessa Tesla ryhmässä joissa olen jäsenenä. En ole nähnyt ainuttakaan kertomusta Teslasta, joka olisi Suomessa anastettu käyttäen BLE-kaappausta.
Lisäksi Suomessa ei ole:
A. Riittävää teknistä osaamista toteuttaa näitä varkauksia sillä porukalla jotka täällä autoja varastelevat
B. Jälkimarkkinoita varastetuille ajoneuvoille
Mikään ei toki takaa, etteikö tilanne tulevaisuudessa muuttuisi suuntaan tai toiseen. Mutta kaikenkaikkiaan jokseenkin yhdentekevää jeesustelua, sillä kaikki kuluttajakäyttöön myydyt lukot on ennenkaikkea suunniteltu hidastamaan anastamista ei estämään sitä ja toisekseen vakutuusyhtiöt korvaavat aiheutuneet menetykset.
Mutta takaluukku on ioniq 6 yhtä huono, kuin esim Tesla Model 3:ssa. Lisäksi ioniq 6 ei ole mikään kovin halpakaan kyllä. Mutta ei sitä sitten kannata muutenkaan ostaa, kun se onkin ruma. Luultavasti auton ilmanvastus on aika pieni?
Kauneus on katsojan silmässä. Itselle Ioniq 5 oli pitkästä aikaa sellainen auto että ulkomuoto herätti kiinnostuksen. Avovaimo taas haukkui sen rumimmaksi autoksi mitä on koskaan nähnyt. Onneksi hankinnasta vastaa allekirjoittaneen lompakkoKoeajoin tuon Hyundai ioniq 6 ja oli mukava peli.
Itse tykkään sen auton ulkonäöstä, mutta taidan olla aivan ainut, koska niin paljon kaikki haukkuu sitä
Mutta takaluukku on ioniq 6 yhtä huono, kuin esim Tesla Model 3:ssa. Lisäksi ioniq 6 ei ole mikään kovin halpakaan kyllä. Mutta ei sitä sitten kannata muutenkaan ostaa, kun se onkin ruma. Luultavasti auton ilmanvastus on aika pieni?
Ioniq 5 on tosiaan hieno auto. Toisaalta hieno on myös kia ev6.Kauneus on katsojan silmässä. Itselle Ioniq 5 oli pitkästä aikaa sellainen auto että ulkomuoto herätti kiinnostuksen. Avovaimo taas haukkui sen rumimmaksi autoksi mitä on koskaan nähnyt. Onneksi hankinnasta vastaa allekirjoittaneen lompakko