Kertokaa nyt mulle mitä tämä sähköautoilun helppous oikeasti on, sillä tämä nostetaan joka käänteessä esille. En ole itse sitä havainut kokeiluissani. Tai voi olla että en sitten osaa arvostaa niitä asioita riittävästi , jotta voisin itsekin näin sanoa.
Tavallisessa tasaisessa ajossa ei juurikaan eroa ainakaan helppoudessa (ja niillä pitkillä Lapinmatkoilla häviää helppoudessa useammin ja pidemmin toteutuvien lataustaukojen takia), mutta niitä sähköautolle ominaisia elämää helpottavia asioita:
1. Jos on kotilatausmahdollisuus, arkiajoissa auto on aina ns. tankki täynnä aamulla ajoihin lähtiessä.
2. Talvella auto lämpiää esilämmityksellä 5-10 minuutissa, sulattaen siinä ajassa huurteet tuulilasista ja lämmittäen sisätilat varsin hyvin. Ei tarvitse jo edellisenä iltana niin tarkkaan päättää milloin lähtee ajoon jotta osaa laittaa lohkolämmittimen tai webaston ajastukset alkamaan esim. tuntia aiemmin. Minulla on talvella tapana laittaa esilämmitys päälle vasta vähän ennenkun alan sovitella ulkotakkia päälleni ja kenkiä jalkoihini, tai joskus jätän senkin tekemättä koska... seuraava kohta.
3. Talvella kylmänä ajoon lähteminen on helpompaa, jopa ilman esilämmitystä. Ainakin n. -21 asteen pakkasella sähköauto hurahti minulla kiltisti käyntiin (ei esilämmitystä) ilman mitään ongelmia ja sisätilat lämpenivät sen jälkeen varsin nopeasti, vaikka auto oli seisonut kipakassa pakkasessa toista vuorokautta ilman mitään lisälataamista tai lämmityksiä.
Sitä edeltäneellä bensa-autolla en ekanakaan olisi halunnut käynnistää autoa noin kylmässä ilman että olisin ensin pitänyt lohkolämmitintä päällä esim. tunnin tai kauemminkin (koska kylmäkäynnistys on pahaksi moottorille), ja lohkolämmityksen kanssakin ja varsinkin ilman sitä käyntiinlähtö kovalla pakkasella oli jähmeää. Sähköautolla eroa tuskin huomaa, ei ole mitään "jurrurjurrurjurrur-no-käynnisty-nyt-jurrur..."-vaihetta alussa.
4. Edelliseen lisänä, kylmänä talvella ajoon lähdettäessä bensa-autolla tuntui menevän 10-15 minuuttia ennenkuin auto alkoi sen verran lämmitä että esim. huurteet lähtivät kunnolla tuulilasista pois eikä hengitys enää huurtunut. Sähköautolla menee paljon nopeammin.
5. Valoista lähtö tapahtuu yleisesti rivakammin ja kiihtyvyys on tasaisempaa koska on vain yksi vaihde eteen. Eroa on automaattivaihteisiinkin verrattuna.
6. En tiedä voiko yleistää kaikkiin polttomoottoriautoihin, mutta sähköautossani vakkari tuntuu pitävän halutun nopeuden paljon tarkemmin kuin edellinen polttis. Varsinkin jos kyseessä on jyrkähkö alamäki, polttikseni vauhti vain kiihtyi ja kiihtyi yli vakkarin lukeman ellen aktiivisesti painanut jarrupoljinta (jolloin vakkari menee myös pois päältä).
Toyotan vakkarissa oli myös sellainen ikävä ominaisuus että ylämäessä se alkoi monesti alun hidastelun jälkeen kompensoida ylikiihdyttämällä niin että mäen laella mentiinkin sitten reipasta +15 - +20 km/h ylinopeutta yli vakkarin asetuksen. Jos vielä mäen laen jälkeen tuli jyrkähkö alamäki, ei se kovin hyvin siinä enää vähentänyt nopeutta ellei jarruttele aktiivisesti.
Sähköautoni vakkari pitää halutun nopeuden paljon tarkemmin sekä ylä- että alamäissä, ei se 2 km/h enempää heittele suuntaan tai toiseen. Moottorijarrutus (eli regen) on ikäänkuin tarkempi ja tarvittaessa voimakkaampi.
7. Unohtui yksi, eli tosiaan jos on parkissa odottamassa jotain, oli sitten helteinen kesäkuuma tai jäätävän kylmä talvipakkanen, sähköautossa on paljon mukavampi odottaa kaikkien camp-moodien yms. takia, tai miksei ihan pitämällä autoa päällä.
Esim. kun olin -21 pakkasessa odottamassa Länsisatamassa vaimoni tuloa laivasta ulos, ihan mukava siinä oli parkissa odottaa lämpimässä autossa kun ei pakokaasuakaan syntynyt siitä että pidin auton lämpimänä. Bensa-autolla olisin varmaan yrittänyt vain sinnitellä kylmäksi huurtuvassa autossa, vaikka kyllä siellä niitä tyhjäkäynnillä autoaan pitäviäkin näki, yhhyh mikä katku.
Teslahan toi ihmisten mieleen sellaisenkin kummallisen ajatuksen kuin että jopa kylmänä pakkasyönä, Tesla voi toimia väliaikaisena yöpymispaikkana. Camp-moodi vaan päälle ja nukkumaan takakonttiin, Tesla-Björn osaa kertoa lisää.
Periaatteessa kesäkuumalla uskaltaisi jättää koirankin ilmastoituun Teslaan dog-moodissa, mutta itse en ehkä uskaltaisi, kusee penkeille ja puree päällysteet rikki.
Oli miten oli, nuo ovat siis sähköauton ostamisen jälkeen tekemiäni havaintoja. Tärkein syy minulle sähköauton valitsemiseen oli että edellistä autoa olin joka tapauksessa vaihtamassa uudempaan, ja melko paljon ajavana sähköauton paljon pienemmät ajokulut merkitsivät paljon siitä huolimatta että sähköauton hankintahinta oli jonkin verran enemmän.
Eli minun tapauksessani vaakakupissa eivät olleet 1500€ Nissan Sunnylla ajo tai sen korvaaminen 60.000€ sähköautolla, vaan se ostanko seuraavaksi autokseni n. 22.000 euroa maksavan uudehkon polttisauton, vai 30.000 euroa maksavan upouuden täyssähköauton. Ajokululaskemissani päädyin siihen että jälkimmäinen on tapauksessani järkevämpi vaihtoehto.
Lataushybrideitä tms. en juurikaan miettinyt koska niissä hintaero sähköautoihin tuntui vieläkin paljon pienemmältä, eikä niiden sähkörange oikein riitä edes työmatkoilleni.