Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko tiedossasi vaikka suomesta ensimmäistäkään muuten toimivaa sähköautoa mikä olisi akun vekin takia mennyt paaliin? Koska ne siis mukaasi yleensä menee eli varsin yleinen juttu niin varmasti löytyy muutamakin esimerkkitapaus.
Kotiseudulla ainankin yksi tesla vetelehti pitkään akkuongelman takia.. (Kävin muuten sillä koeajolla ennen hajoamista.) En tiedä, mitä sille nyt kuuluu, vieläkö seisoo.. Ei ole myöskään kiinnostanut kysellä, miksi ei korjattu.
 
Onko tiedossasi vaikka suomesta ensimmäistäkään muuten toimivaa sähköautoa mikä olisi akun vekin takia mennyt paaliin? Koska ne siis mukaasi yleensä menee eli varsin yleinen juttu niin varmasti löytyy muutamakin esimerkkitapaus.
Tais vasta tänä vuonna tulla tuo katsastusmääräys.
 
Joo mutta jos puhutaan mitä yleensä tapahtuu niin silloin pitäisi olla jo jotain muutakin ku mutua.
 
Öljypojan vaihto / tilkitseminen on helppo homma. Sähköauton akku taas yleensä yksinkertaisesti vaihdetaan, jos siinä on jotain vikaa, kuten vekki ja se on silloin yleensä kyseinen auto romuttamolle, akun törkeän hinnan takia. Jos valmistaja vaihtaa akun, niin hyvitys vanhasta on yleensä todella surkea.
Siis sen akun vaihtoon kuoren lommon takia on ihan yhtälailla perusteltua kuin polttomoottorin vaihto lommon takia.

Jos valmistaja niin päättää, se voi lähteä siitä ettei myy öljypohjaa irto-osana, vaan vaihtaa kaikissa tilanteissa koko moottorin.

Koska tuollaisen vian takia kukaan tolkuissaan oleva ei marmoritiskillä vaihdata uutta polttomoottoria, niin auto korjataan jossain muualla. Jos uutta öljypohjaa ei ole saatavilla, vanha korjataan.

Ihan täsmälleen sama pätee jos öljypohjan sijaan lommo on akun pohjassa.

Se että takuukorkauksissa ratkaisu on ollut koko akun vaihtaminen on vain sen autovalmistajan tapa optimoida omia prosessejaan.
 
Korvaako kasko, jos pomppaa katsastuksesta kun lommo pohjassa? Jos korvaa, saattaa olla kalliita kaskoja tulevaisuudessa. Jos ei korvaa, on melkoista venäläistä rulettia. Kaveri on A-katsastuksella hommissa. Tänä keväänä kävivät sähköautokurssin ja sanoi, että ei ikinä osta kurssin käytyään. Noh, vanha ja konservatiivi on muutenkin.
Korvaa. Ihan kaskovahinkohan se on jos ajat autosi jonnekin ja paskaksi. Kaskojen hinnoille tuskin käy mitään kun ei ole juuri pompannut vaikka jonkun c-mersun ajovaloumpiokin maksaa 3k.
En tiedä mistä kuvitelma että porukka ajelisi jotain offroadia kivikossa perus henkilöautoille että voisi saada kunnolla paskaksi akun? Ihan marginaalijuttuja kuten nää kusematta lappiin.

Kaveri on ruokakaupassa töissä ja sanoi, että ei ikinä ostaisi lihatiskiltä mitään. Nää on näitä.
 
Hyundaikin harkitsee NACS:iin siirtymistä ameriikassa: Hyundai Will Consider Tesla NACS Charging Connector

Facebookissa oli tiukkaa keskustelua sähköautojen latausliittimistä. Nyt kun moni merkki on Ameriikassa siirtymässä CCS1 -> NACS:iin joka on teslan kehittämä latausliitin. Euroopassa taitaa olla monessa maassa 3-vaihe sähköt, joten ilmeisesti NACS:i ei kolmivaihe ac-latausta voi oikein tukea, kun pinnit loppuu kesken. Kuitenkin, CCS on aika möhkö vrt. NACS, joten luulisi mm. varsin latausluukkujen designissa olevan helpompaa jos latausportti olisi sirompi.
 
Öljypojan vaihto / tilkitseminen on helppo homma. Sähköauton akku taas yleensä yksinkertaisesti vaihdetaan, jos siinä on jotain vikaa, kuten vekki ja se on silloin yleensä kyseinen auto romuttamolle, akun törkeän hinnan takia. Jos valmistaja vaihtaa akun, niin hyvitys vanhasta on yleensä todella surkea.

Voitko antaa tähän vaikka muutaman esimerkin viime vuosilta missä on jotain faktoja asiasta. Ei siis mitään Esson baari juttuja vaan jotain mitä on oikeasti tehty. Koska edelleen Suomessa toimii ainakin kaksi korjaamoa jotka korjaa akkuja, ja ne tulee lisääntymään ajan kanssa kun autot yleistyy.
 
Voitko antaa tähän vaikka muutaman esimerkin viime vuosilta missä on jotain faktoja asiasta. Ei siis mitään Esson baari juttuja vaan jotain mitä on oikeasti tehty. Koska edelleen Suomessa toimii ainakin kaksi korjaamoa jotka korjaa akkuja, ja ne tulee lisääntymään ajan kanssa kun autot yleistyy.
Muistelisin, että kumpikaan korjaamo ei ole valmistajan valtuuttama, joten hei hei tehdastakuut.. Lisäksi tölsä on tehnyt uusia akkuja liimaamalla, joten ne on todettu korjauskelvottomiksi, näillä näkymin. Juurikin toinen noista korjaamoista on asian sanonut.
 
Muistelisin, että kumpikaan korjaamo ei ole valmistajan valtuuttama, joten hei hei tehdastakuut.. Lisäksi tölsä on tehnyt uusia akkuja liimaamalla, joten ne on todettu korjauskelvottomiksi, näillä näkymin. Juurikin toinen noista korjaamoista on asian sanonut.
Se tehdastakuun menetyshän onkin se suurin murhe siinä vaiheessa jos vaihtoehto on kuten sanoit että yleensä koko auto romuttamolle.

Tuollaista korjaamoahan käytetään vain jos maksaja ei ole tehdas/vakuutusyhtiö.
 
Kyllähän tässä on se pelko että köyhille ei ole autoja tulevaisuudessa, koska sähköautot on sen verran suuri riski hankkia kun auto on yli kymmenenvuotta vanha.

Sähköautossa on toki omat hajoavat hilppeensä. Mutta esim. akun kapasiteetti alenee yleensä jokseenkin lineaarisesti eikä esim. 50% State-Of-Healthia näyttävä akku ole tyypillisesti vuoden kuluttua nollassa.

Tuo sama pelko on muutenkin aiheellinen jo nykyisten polttomoottoriautojen kanssa. Moottorin mukaan vuonna 2015 enemmistö ensirekisteröidyistä autoista oli automaattivaihteisia, nyt vuonna 2023 liki 90 prosenttia on automaattivaihteisia. Pienten turbokoneiden yleistyminen on toinen riskipaikka. Siihen kirsikaksi kakun päälle päästöjärjestelmät - hiukkassuodattimet ovat olleet arkipäivää jo viisi vuotta myös bensiinimoottorisissa autoissa. Ei ole hankalaa päätyä tilanteeseen, jossa enemmän ajetun ja vähän vanhemman auton korjaaminen maksaa monia tuhansia euroja.

Riskit on varmasti erilaisia. Jos sähköauton, esim Tesla Model 3, saa 10v vanhana ja 400k ajettuna 8 000 €:lla, niin kuukausimaksut autosta jää suuremmiksi kuin siitä tonnin rutkusta. Samalla tässä autossa voi olla melko loppuun ajettu akku 60% normaalista kapasiteetista, mutta vastapuolena saat todennäköisesti edelleen halvat kilometrit niin kauan kuin autossa kulkua riittää. Eli auton kokonaiskustannus lienee samaa tasoa kuin sen tonnin polttiksen kanssa. Ajatusmaailma täytyy muuttua enemmän auton omistuksesta maksamiseen kuin auton kilometreistä maksamiseen.

Periaatteessa juuri noin. Luottokelpoisuutensa menettäneelle tuo voi tosin olla ongelma - taskusta löytyisi tonni-pari, mutta rahoitusta ei saa mistään tai sitten korko on senmukainen kuin asiakaskin.
 
Täyttä elonismia tuo etteikö sähköautoja tarvitsisi huoltaa aivan samalla tavalla kuin polttomoottoriautoja. Elon lupasi että tuot huoltoon kun tarttee, koski Dino-ModelS:iä, ei kukaan muu valmistaja tuollaista lupaa.

Ostaisitko käytetyn huoltamattoman dino-Model S:än? Minä en.
 
Täyttä elonismia tuo etteikö sähköautoja tarvitsisi huoltaa aivan samalla tavalla kuin polttomoottoriautoja. Elon lupasi että tuot huoltoon kun tarttee, koski Dino-ModelS:iä, ei kukaan muu valmistaja tuollaista lupaa.

Ostaisitko käytetyn huoltamattoman dino-Model S:än? Minä en.
Mimmosta huoltoa pitäisi sitten olla tehtynä että huolisit?
 
Ompahan kunnon monoliitti pultattu kojelautaan. Huh Huh. Hienosti törröttää siinä. Onnittelut suunnitelijalle. Lyhempi kuski voi piiloutua tuon taakse vakka liikennekameroilta.

3d8a17edf2e130e111f9be5e0195dba3ed0600e863357a733f8d22672bea21fb.jpg


 
Muistelisin, että kumpikaan korjaamo ei ole valmistajan valtuuttama, joten hei hei tehdastakuut.. Lisäksi tölsä on tehnyt uusia akkuja liimaamalla, joten ne on todettu korjauskelvottomiksi, näillä näkymin. Juurikin toinen noista korjaamoista on asian sanonut.

En nyt oikeen ymmärrä. Eli takuuttoman akun korjauksesta pitäs yhtäkkiä tehdastakuun uusiutua siihen akkuun? Koska jos sulla on takuu siinä niin silloinhan sen hoitaa sen auton valmistaja? Mikäli se taas on onnettomuus tms niin sen hoitaa kasko?

Musta tuntuu että sun ainoa tarkotus tässä koko langassa on tän paskominen mutulla ja sillä että siirtelet koko ajan maalitolppia.
 
Tuon Dolphinin sisusta tuo suuhun välittömästi pienen määrän oksennusta. Ei tuo ulkopuoleltakaan mikään nätti toki ole, mutta siedettävissä. Luulisin, että sisustan Pieni Merenneito -teema tulee vaikuttamaan aika negatiivisesti kyseisen kampasimpukan myyntimääriin, vaikka itse auto osoittautuisi hyväksikin. Mitä tuohon näyttöön tulee, niin eikös se ole käännettävissä vaakatasoonkin?
 
Täyttä elonismia tuo etteikö sähköautoja tarvitsisi huoltaa aivan samalla tavalla kuin polttomoottoriautoja. Elon lupasi että tuot huoltoon kun tarttee, koski Dino-ModelS:iä, ei kukaan muu valmistaja tuollaista lupaa.

Ostaisitko käytetyn huoltamattoman dino-Model S:än? Minä en.
No tarkkoja jos ollaan, eihän niitä nyt todellakaan tarvitse aivan samalla tavalla.

Mikä muuten on dino-ModelS?
Jarrunesteet imee itseensä vettä. Vaihtamattomat nesteet voivat esim. korrosoida jarrutus järjestelmän sisältäpäin.
Eli kunhan nesteet on vaihdettu niin ostaisit?


Olisi kiva nähdä joku tilasto kuinka moni ihan oikeasti vaihtaa/vaihdattaa ne nesteet ylipäänsä suositellulla välillä, veikkaan liikenteessä olevan suht paljon kulkuneuvoja joissa näin ei ole tehty.
 
Kertokaa nyt mulle mitä tämä sähköautoilun helppous oikeasti on, sillä tämä nostetaan joka käänteessä esille. En ole itse sitä havainut kokeiluissani. Tai voi olla että en sitten osaa arvostaa niitä asioita riittävästi , jotta voisin itsekin näin sanoa.
Tavallisessa tasaisessa ajossa ei juurikaan eroa ainakaan helppoudessa (ja niillä pitkillä Lapinmatkoilla häviää helppoudessa useammin ja pidemmin toteutuvien lataustaukojen takia), mutta niitä sähköautolle ominaisia elämää helpottavia asioita:

1. Jos on kotilatausmahdollisuus, arkiajoissa auto on aina ns. tankki täynnä aamulla ajoihin lähtiessä.

2. Talvella auto lämpiää esilämmityksellä 5-10 minuutissa, sulattaen siinä ajassa huurteet tuulilasista ja lämmittäen sisätilat varsin hyvin. Ei tarvitse jo edellisenä iltana niin tarkkaan päättää milloin lähtee ajoon jotta osaa laittaa lohkolämmittimen tai webaston ajastukset alkamaan esim. tuntia aiemmin. Minulla on talvella tapana laittaa esilämmitys päälle vasta vähän ennenkun alan sovitella ulkotakkia päälleni ja kenkiä jalkoihini, tai joskus jätän senkin tekemättä koska... seuraava kohta.

3. Talvella kylmänä ajoon lähteminen on helpompaa, jopa ilman esilämmitystä. Ainakin n. -21 asteen pakkasella sähköauto hurahti minulla kiltisti käyntiin (ei esilämmitystä) ilman mitään ongelmia ja sisätilat lämpenivät sen jälkeen varsin nopeasti, vaikka auto oli seisonut kipakassa pakkasessa toista vuorokautta ilman mitään lisälataamista tai lämmityksiä.

Sitä edeltäneellä bensa-autolla en ekanakaan olisi halunnut käynnistää autoa noin kylmässä ilman että olisin ensin pitänyt lohkolämmitintä päällä esim. tunnin tai kauemminkin (koska kylmäkäynnistys on pahaksi moottorille), ja lohkolämmityksen kanssakin ja varsinkin ilman sitä käyntiinlähtö kovalla pakkasella oli jähmeää. Sähköautolla eroa tuskin huomaa, ei ole mitään "jurrurjurrurjurrur-no-käynnisty-nyt-jurrur..."-vaihetta alussa.

4. Edelliseen lisänä, kylmänä talvella ajoon lähdettäessä bensa-autolla tuntui menevän 10-15 minuuttia ennenkuin auto alkoi sen verran lämmitä että esim. huurteet lähtivät kunnolla tuulilasista pois eikä hengitys enää huurtunut. Sähköautolla menee paljon nopeammin.

5. Valoista lähtö tapahtuu yleisesti rivakammin ja kiihtyvyys on tasaisempaa koska on vain yksi vaihde eteen. Eroa on automaattivaihteisiinkin verrattuna.

6. En tiedä voiko yleistää kaikkiin polttomoottoriautoihin, mutta sähköautossani vakkari tuntuu pitävän halutun nopeuden paljon tarkemmin kuin edellinen polttis. Varsinkin jos kyseessä on jyrkähkö alamäki, polttikseni vauhti vain kiihtyi ja kiihtyi yli vakkarin lukeman ellen aktiivisesti painanut jarrupoljinta (jolloin vakkari menee myös pois päältä).

Toyotan vakkarissa oli myös sellainen ikävä ominaisuus että ylämäessä se alkoi monesti alun hidastelun jälkeen kompensoida ylikiihdyttämällä niin että mäen laella mentiinkin sitten reipasta +15 - +20 km/h ylinopeutta yli vakkarin asetuksen. Jos vielä mäen laen jälkeen tuli jyrkähkö alamäki, ei se kovin hyvin siinä enää vähentänyt nopeutta ellei jarruttele aktiivisesti.

Sähköautoni vakkari pitää halutun nopeuden paljon tarkemmin sekä ylä- että alamäissä, ei se 2 km/h enempää heittele suuntaan tai toiseen. Moottorijarrutus (eli regen) on ikäänkuin tarkempi ja tarvittaessa voimakkaampi.

7. Unohtui yksi, eli tosiaan jos on parkissa odottamassa jotain, oli sitten helteinen kesäkuuma tai jäätävän kylmä talvipakkanen, sähköautossa on paljon mukavampi odottaa kaikkien camp-moodien yms. takia, tai miksei ihan pitämällä autoa päällä.

Esim. kun olin -21 pakkasessa odottamassa Länsisatamassa vaimoni tuloa laivasta ulos, ihan mukava siinä oli parkissa odottaa lämpimässä autossa kun ei pakokaasuakaan syntynyt siitä että pidin auton lämpimänä. Bensa-autolla olisin varmaan yrittänyt vain sinnitellä kylmäksi huurtuvassa autossa, vaikka kyllä siellä niitä tyhjäkäynnillä autoaan pitäviäkin näki, yhhyh mikä katku.

Teslahan toi ihmisten mieleen sellaisenkin kummallisen ajatuksen kuin että jopa kylmänä pakkasyönä, Tesla voi toimia väliaikaisena yöpymispaikkana. Camp-moodi vaan päälle ja nukkumaan takakonttiin, Tesla-Björn osaa kertoa lisää.

Periaatteessa kesäkuumalla uskaltaisi jättää koirankin ilmastoituun Teslaan dog-moodissa, mutta itse en ehkä uskaltaisi, kusee penkeille ja puree päällysteet rikki.


Oli miten oli, nuo ovat siis sähköauton ostamisen jälkeen tekemiäni havaintoja. Tärkein syy minulle sähköauton valitsemiseen oli että edellistä autoa olin joka tapauksessa vaihtamassa uudempaan, ja melko paljon ajavana sähköauton paljon pienemmät ajokulut merkitsivät paljon siitä huolimatta että sähköauton hankintahinta oli jonkin verran enemmän.

Eli minun tapauksessani vaakakupissa eivät olleet 1500€ Nissan Sunnylla ajo tai sen korvaaminen 60.000€ sähköautolla, vaan se ostanko seuraavaksi autokseni n. 22.000 euroa maksavan uudehkon polttisauton, vai 30.000 euroa maksavan upouuden täyssähköauton. Ajokululaskemissani päädyin siihen että jälkimmäinen on tapauksessani järkevämpi vaihtoehto.

Lataushybrideitä tms. en juurikaan miettinyt koska niissä hintaero sähköautoihin tuntui vieläkin paljon pienemmältä, eikä niiden sähkörange oikein riitä edes työmatkoilleni.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kukaan valmistaja tuollaista tee.
No ei, koska eivät voi, koska markkina on kypsynyt. Tuo nyt oli kuitenkin rautalangasta yritetty vääntää miksi se kolhu siinä akun kuoressa ei tarkoota uutta akkua.

Tosin on varmasti jossain urheiluautossa tms erikoiskikottimessa sellainenkin moottorirakenne ettei siinä ole vaihdettavissa olevaa öljypohjaa.
 
Eli kunhan nesteet on vaihdettu niin ostaisit?
Nesteiden vaihto on aikalailla perus asia mitä jarruihin tulee. Mutta olikos niin että Tesla ei tuotakaan varsinaisesti vaadi, vaikka tuo kosteuden kertyminen jarrunesteeseen on ihan yleisesti tiedossa oleva asia.
 
Onko tiedossasi vaikka suomesta ensimmäistäkään muuten toimivaa sähköautoa mikä olisi akun vekin takia mennyt paaliin? Koska ne siis mukaasi yleensä menee eli varsin yleinen juttu niin varmasti löytyy muutamakin esimerkkitapaus.
Tais vasta tänä vuonna tulla tuo katsastusmääräys.
Tuskimpa akkukolhun takia katsastuksesta hylyn saanut auto menee paaliin. Ne viedään todennäköisesti jonnekkin itä-euroopan maahan jatkamaan ajoa sellaisenaan...
 
Mutta olikos niin että Tesla ei tuotakaan varsinaisesti vaadi, vaikka tuo kosteuden kertyminen jarrunesteeseen on ihan yleisesti tiedossa oleva asia.
Niin, Tesla kuvailee jarrunesteitä, raikkaria ym. suositelluiksi huolloiksi.
 
Tuskimpa akkukolhun takia katsastuksesta hylyn saanut auto menee paaliin. Ne viedään todennäköisesti jonnekkin itä-euroopan maahan jatkamaan ajoa sellaisenaan...
Lähtökohtaisesti kai akkua käydään sen jälkeen näyttämässä valmistajalle joka määrittää onko akku vaihdettava.

Eli se lopullinen tuomio tulee valmistajalta
 
Eikös noita akkuja ole vaihettu alkupään model s takuuna jokunen, ei taida liiemmin olla tapauksia jossa valmistaja olisi vedonnut akussa oleviin klommoihin/muuhun käytön jälkeen ja jättänyt takuukeikan tekemättä?
 
Tavallisessa tasaisessa ajossa ei juurikaan eroa ainakaan helppoudessa (ja niillä pitkillä Lapinmatkoilla häviää helppoudessa useammin ja pidemmin toteutuvien lataustaukojen takia), mutta niitä sähköautolle ominaisia elämää helpottavia asioita:

1. Jos on kotilatausmahdollisuus, arkiajoissa auto on aina ns. tankki täynnä aamulla ajoihin lähtiessä.

2. Talvella auto lämpiää esilämmityksellä 5-10 minuutissa, sulattaen siinä ajassa huurteet tuulilasista ja lämmittäen sisätilat varsin hyvin. Ei tarvitse jo edellisenä iltana niin tarkkaan päättää milloin lähtee ajoon jotta osaa laittaa lohkolämmittimen tai webaston ajastukset alkamaan esim. tuntia aiemmin. Minulla on talvella tapana laittaa esilämmitys päälle vasta vähän ennenkun alan sovitella ulkotakkia päälleni ja kenkiä jalkoihini, tai joskus jätän senkin tekemättä koska... seuraava kohta.

3. Talvella kylmänä ajoon lähteminen on helpompaa, jopa ilman esilämmitystä. Ainakin n. -21 asteen pakkasella sähköauto hurahti minulla kiltisti käyntiin (ei esilämmitystä) ilman mitään ongelmia ja sisätilat lämpenivät sen jälkeen varsin nopeasti, vaikka auto oli seisonut kipakassa pakkasessa toista vuorokautta ilman mitään lisälataamista tai lämmityksiä.

Sitä edeltäneellä bensa-autolla en ekanakaan olisi halunnut käynnistää autoa noin kylmässä ilman että olisin ensin pitänyt lohkolämmitintä päällä esim. tunnin tai kauemminkin (koska kylmäkäynnistys on pahaksi moottorille), ja lohkolämmityksen kanssakin ja varsinkin ilman sitä käyntiinlähtö kovalla pakkasella oli jähmeää. Sähköautolla eroa tuskin huomaa, ei ole mitään "jurrurjurrurjurrur-no-käynnisty-nyt-jurrur..."-vaihetta alussa.

4. Edelliseen lisänä, kylmänä talvella ajoon lähdettäessä bensa-autolla tuntui menevän 10-15 minuuttia ennenkuin auto alkoi sen verran lämmitä että esim. huurteet lähtivät kunnolla tuulilasista pois eikä hengitys enää huurtunut. Sähköautolla menee paljon nopeammin.

5. Valoista lähtö tapahtuu yleisesti rivakammin ja kiihtyvyys on tasaisempaa koska on vain yksi vaihde eteen. Eroa on automaattivaihteisiinkin verrattuna.

6. En tiedä voiko yleistää kaikkiin polttomoottoriautoihin, mutta sähköautossani vakkari tuntuu pitävän halutun nopeuden paljon tarkemmin kuin edellinen polttis. Varsinkin jos kyseessä on jyrkähkö alamäki, polttikseni vauhti vain kiihtyi ja kiihtyi yli vakkarin lukeman ellen aktiivisesti painanut jarrupoljinta (jolloin vakkari menee myös pois päältä).

Toyotan vakkarissa oli myös sellainen ikävä ominaisuus että ylämäessä se alkoi monesti alun hidastelun jälkeen kompensoida ylikiihdyttämällä niin että mäen laella mentiinkin sitten reipasta +15 - +20 km/h ylinopeutta yli vakkarin asetuksen. Jos vielä mäen laen jälkeen tuli jyrkähkö alamäki, ei se kovin hyvin siinä enää vähentänyt nopeutta ellei jarruttele aktiivisesti.

Sähköautoni vakkari pitää halutun nopeuden paljon tarkemmin sekä ylä- että alamäissä, ei se 2 km/h enempää heittele suuntaan tai toiseen. Moottorijarrutus (eli regen) on ikäänkuin tarkempi ja tarvittaessa voimakkaampi.

7. Unohtui yksi, eli tosiaan jos on parkissa odottamassa jotain, oli sitten helteinen kesäkuuma tai jäätävän kylmä talvipakkanen, sähköautossa on paljon mukavampi odottaa kaikkien camp-moodien yms. takia, tai miksei ihan pitämällä autoa päällä.

Esim. kun olin -21 pakkasessa odottamassa Länsisatamassa vaimoni tuloa laivasta ulos, ihan mukava siinä oli parkissa odottaa lämpimässä autossa kun ei pakokaasuakaan syntynyt siitä että pidin auton lämpimänä. Bensa-autolla olisin varmaan yrittänyt vain sinnitellä kylmäksi huurtuvassa autossa, vaikka kyllä siellä niitä tyhjäkäynnillä autoaan pitäviäkin näki, yhhyh mikä katku.

Teslahan toi ihmisten mieleen sellaisenkin kummallisen ajatuksen kuin että jopa kylmänä pakkasyönä, Tesla voi toimia väliaikaisena yöpymispaikkana. Camp-moodi vaan päälle ja nukkumaan takakonttiin, Tesla-Björn osaa kertoa lisää.

Periaatteessa kesäkuumalla uskaltaisi jättää koirankin ilmastoituun Teslaan dog-moodissa, mutta itse en ehkä uskaltaisi, kusee penkeille ja puree päällysteet rikki.


Oli miten oli, nuo ovat siis sähköauton ostamisen jälkeen tekemiäni havaintoja. Tärkein syy minulle sähköauton valitsemiseen oli että edellistä autoa olin joka tapauksessa vaihtamassa uudempaan, ja melko paljon ajavana sähköauton paljon pienemmät ajokulut merkitsivät paljon siitä huolimatta että sähköauton hankintahinta oli jonkin verran enemmän.

Eli minun tapauksessani vaakakupissa eivät olleet 1500€ Nissan Sunnylla ajo tai sen korvaaminen 60.000€ sähköautolla, vaan se ostanko seuraavaksi autokseni n. 22.000 euroa maksavan uudehkon polttisauton, vai 30.000 euroa maksavan upouuden täyssähköauton. Ajokululaskemissani päädyin siihen että jälkimmäinen on tapauksessani järkevämpi vaihtoehto.

Lataushybrideitä tms. en juurikaan miettinyt koska niissä hintaero sähköautoihin tuntui vieläkin paljon pienemmältä, eikä niiden sähkörange oikein riitä edes työmatkoilleni.
En usko että 10 vuotta vanhan polttiksen kanssa on ollut näissä vertailuissa juuri muuta eroa kuin tuo, että auto lämpeää nopeammin talvella. Ainakaan omassa Skodassa ei ole ollut juuri mitään ongelmia kylmässä käynnistyksen kanssa tai vakkarin kanssa. Ehkä joskus 90-luvulla oli eri.
 
Tuosta akkujen kolhiintumisesta kun ollut keskustelua.
Mitä tuon oman Enyaqin akun rakennetta koettanut selvitellä niin vaikuttaisi että ei ole kovin herkkä kolhiintumaan.
Auton pohja on tasainen levy, eli akku ei pullistu muuta pohjaa alemmas kuten joissakin sähköautoissa näyttää olevan. (Kia/Hyundai/?)
Pohjassa on alhaalta ylöspäin ensin metallinen suojalevy, sen jälkeen joku sentti tyhjää, sitten tulee akuston jäähdytysjärjestelmä, sitten vasta itse akkukennot.
Lisäksi akuston reunaa kiertää valualumiininen noin 5cm suojakehikko/reunus.
Jos ei mihinkään maastoajoon/huonoille mestäautoteille lähde niin pitää olla todella huono säkä että saa akuston lommolle.
Jos talvella tulee jäämöykky tiellä vastaan niin kyllä se ensin kolisee keulan pohjamuoveihin ennen akkua, ja todennäköisesti hajoaa jo ennen akuston metalliseen suojalevyyn osumista. Näitähän on joutunut varomaan jo polttomoottoriautollakin.
Keväisin jos ajelee huolimattomasti johonkin kunnon routaheittoon niin ehkä se lienee todennäköisin paikka kolhia akkua, mutta vastaavassa menisi kyllä polttiksessakin paikkoja remonttiin.
 
En usko että 10 vuotta vanhan polttiksen kanssa on ollut näissä vertailuissa juuri muuta eroa kuin tuo, että auto lämpeää nopeammin talvella. Ainakaan omassa Skodassa ei ole ollut juuri mitään ongelmia kylmässä käynnistyksen kanssa tai vakkarin kanssa. Ehkä joskus 90-luvulla oli eri.
Mullakin on ollut tästä hetkestä katsoen reipas 10v vanha Skoda. Kokemusperäisesti sanon, että kohtien 1,2,4,5 ja 7 osalta ero on selvä.
 
Niin, Tesla kuvailee jarrunesteitä, raikkaria ym. suositelluiksi huolloiksi.
Tähän päälle saisi laittaa vielä alustan tsekkaus. Tesla kun tunnetusti käyttää heikohkoa osaa.
 
En usko että 10 vuotta vanhan polttiksen kanssa on ollut näissä vertailuissa juuri muuta eroa kuin tuo, että auto lämpeää nopeammin talvella. Ainakaan omassa Skodassa ei ole ollut juuri mitään ongelmia kylmässä käynnistyksen kanssa tai vakkarin kanssa. Ehkä joskus 90-luvulla oli eri.
Ja skoda pysyi -21 asteen pakkasessa lämpimänä ilman tyhjäkäynnillä pitämistä?

Kyllä mun Toyotakin lähti kovalla pakkasilla kylmänäkin käyntiin, mutta selkeästi tahmeammin kuin plussakeleillä. Sähköautolla eroa ei käytännössä huomaa. Lisäksi uusienkin polttisten moottoreille on pahaksi jos ne käynnistetään kovilla pakkasilla ilman esilämmitystä.
 
Tavallisessa tasaisessa ajossa ei juurikaan eroa ainakaan helppoudessa (ja niillä pitkillä Lapinmatkoilla häviää helppoudessa useammin ja pidemmin toteutuvien lataustaukojen takia), mutta niitä sähköautolle ominaisia elämää helpottavia asioita:

1. Jos on kotilatausmahdollisuus, arkiajoissa auto on aina ns. tankki täynnä aamulla ajoihin lähtiessä.

2. Talvella auto lämpiää esilämmityksellä 5-10 minuutissa, sulattaen siinä ajassa huurteet tuulilasista ja lämmittäen sisätilat varsin hyvin. Ei tarvitse jo edellisenä iltana niin tarkkaan päättää milloin lähtee ajoon jotta osaa laittaa lohkolämmittimen tai webaston ajastukset alkamaan esim. tuntia aiemmin. Minulla on talvella tapana laittaa esilämmitys päälle vasta vähän ennenkun alan sovitella ulkotakkia päälleni ja kenkiä jalkoihini, tai joskus jätän senkin tekemättä koska... seuraava kohta.

3. Talvella kylmänä ajoon lähteminen on helpompaa, jopa ilman esilämmitystä. Ainakin n. -21 asteen pakkasella sähköauto hurahti minulla kiltisti käyntiin (ei esilämmitystä) ilman mitään ongelmia ja sisätilat lämpenivät sen jälkeen varsin nopeasti, vaikka auto oli seisonut kipakassa pakkasessa toista vuorokautta ilman mitään lisälataamista tai lämmityksiä.

Sitä edeltäneellä bensa-autolla en ekanakaan olisi halunnut käynnistää autoa noin kylmässä ilman että olisin ensin pitänyt lohkolämmitintä päällä esim. tunnin tai kauemminkin (koska kylmäkäynnistys on pahaksi moottorille), ja lohkolämmityksen kanssakin ja varsinkin ilman sitä käyntiinlähtö kovalla pakkasella oli jähmeää. Sähköautolla eroa tuskin huomaa, ei ole mitään "jurrurjurrurjurrur-no-käynnisty-nyt-jurrur..."-vaihetta alussa.

4. Edelliseen lisänä, kylmänä talvella ajoon lähdettäessä bensa-autolla tuntui menevän 10-15 minuuttia ennenkuin auto alkoi sen verran lämmitä että esim. huurteet lähtivät kunnolla tuulilasista pois eikä hengitys enää huurtunut. Sähköautolla menee paljon nopeammin.

5. Valoista lähtö tapahtuu yleisesti rivakammin ja kiihtyvyys on tasaisempaa koska on vain yksi vaihde eteen. Eroa on automaattivaihteisiinkin verrattuna.

6. En tiedä voiko yleistää kaikkiin polttomoottoriautoihin, mutta sähköautossani vakkari tuntuu pitävän halutun nopeuden paljon tarkemmin kuin edellinen polttis. Varsinkin jos kyseessä on jyrkähkö alamäki, polttikseni vauhti vain kiihtyi ja kiihtyi yli vakkarin lukeman ellen aktiivisesti painanut jarrupoljinta (jolloin vakkari menee myös pois päältä).

Toyotan vakkarissa oli myös sellainen ikävä ominaisuus että ylämäessä se alkoi monesti alun hidastelun jälkeen kompensoida ylikiihdyttämällä niin että mäen laella mentiinkin sitten reipasta +15 - +20 km/h ylinopeutta yli vakkarin asetuksen. Jos vielä mäen laen jälkeen tuli jyrkähkö alamäki, ei se kovin hyvin siinä enää vähentänyt nopeutta ellei jarruttele aktiivisesti.

Sähköautoni vakkari pitää halutun nopeuden paljon tarkemmin sekä ylä- että alamäissä, ei se 2 km/h enempää heittele suuntaan tai toiseen. Moottorijarrutus (eli regen) on ikäänkuin tarkempi ja tarvittaessa voimakkaampi.

7. Unohtui yksi, eli tosiaan jos on parkissa odottamassa jotain, oli sitten helteinen kesäkuuma tai jäätävän kylmä talvipakkanen, sähköautossa on paljon mukavampi odottaa kaikkien camp-moodien yms. takia, tai miksei ihan pitämällä autoa päällä.

Esim. kun olin -21 pakkasessa odottamassa Länsisatamassa vaimoni tuloa laivasta ulos, ihan mukava siinä oli parkissa odottaa lämpimässä autossa kun ei pakokaasuakaan syntynyt siitä että pidin auton lämpimänä. Bensa-autolla olisin varmaan yrittänyt vain sinnitellä kylmäksi huurtuvassa autossa, vaikka kyllä siellä niitä tyhjäkäynnillä autoaan pitäviäkin näki, yhhyh mikä katku.

Teslahan toi ihmisten mieleen sellaisenkin kummallisen ajatuksen kuin että jopa kylmänä pakkasyönä, Tesla voi toimia väliaikaisena yöpymispaikkana. Camp-moodi vaan päälle ja nukkumaan takakonttiin, Tesla-Björn osaa kertoa lisää.

Periaatteessa kesäkuumalla uskaltaisi jättää koirankin ilmastoituun Teslaan dog-moodissa, mutta itse en ehkä uskaltaisi, kusee penkeille ja puree päällysteet rikki.


Oli miten oli, nuo ovat siis sähköauton ostamisen jälkeen tekemiäni havaintoja. Tärkein syy minulle sähköauton valitsemiseen oli että edellistä autoa olin joka tapauksessa vaihtamassa uudempaan, ja melko paljon ajavana sähköauton paljon pienemmät ajokulut merkitsivät paljon siitä huolimatta että sähköauton hankintahinta oli jonkin verran enemmän.

Eli minun tapauksessani vaakakupissa eivät olleet 1500€ Nissan Sunnylla ajo tai sen korvaaminen 60.000€ sähköautolla, vaan se ostanko seuraavaksi autokseni n. 22.000 euroa maksavan uudehkon polttisauton, vai 30.000 euroa maksavan upouuden täyssähköauton. Ajokululaskemissani päädyin siihen että jälkimmäinen on tapauksessani järkevämpi vaihtoehto.

Lataushybrideitä tms. en juurikaan miettinyt koska niissä hintaero sähköautoihin tuntui vieläkin paljon pienemmältä, eikä niiden sähkörange oikein riitä edes työmatkoilleni.

1. Poltiiksella ei tarvitse päivittäin tankata kotona tai asemalla, Vaan silloinkun tarve tulee. Eikö olekkin helppoa ?
2. Laitan myös sen webaston päälle vasta vähän ennen lähtöä. Toki sähkiksen lämmitin varman nopsempi ,mutta ei liene yleistä että tarvitsisi lähteä 5 min sisään heräämisestä ?
3. Kyllä omat autot lähtee käytiin ihan kiltisti pakkasela kuin pakkasella, ilman esilämmitystäkin. 5 min ajoa niin auto on lämmin, ilman esilämmitystä. ( bensa). En tiedä millä olet ajallut mutta kuullostaa omituiselta sinun polttiskokemukset.
4. Sähkö vie voiton tässä varmasti, mutta kuten sanoin , 5 min ajoa, niin lämmintä on polttiksellakin.
5. Lähtemiset puhdas tehokysmys ennenminkuin käyttövoimakysymys. Kyllä nykyaikainen polttisautomaatti on aika sivistynyt, mutta tietysti sähkis tasaisempi/sivistyneempi.
6. Ei liene käyttövoimakysymys, vaan vakkarin toteutus Kyllä se nopeus pysyy myös hyvässä polttisvakkarissakin. Ei heilu tuolla lailla kuin kuvailit. Navin kanssa jopa ennakoi tien korkeusprofiilin mukaan.
7. Tästä täysi tunnustus sähkikselle. Tosin pakokaasuja tuprattamalla peli on tasan :)

Kun sanoit että 22 KEUR uudehko polttis vs uusi 30 sähkis, niin kyllähän siinä pakosti vähän auton kokoluokka pieneni ? Tässä ei tietysti mitään pahaa jos pienemmällä pärjää, mutta monet tarvitsevat sen suurinpiirtein samankokoisen . Tietysti pienet autot monesti vähän heppoisempia kuin isommat, joten muunlaisessa ajomukavuudessa voi tulla takapakkia kun menneään pienempään kokoluokkaan.
 
Kun sanoit että 22 KEUR uudehko polttis vs uusi 30 sähkis, niin kyllähän siinä pakosti vähän auton kokoluokka pieneni ?
Ei. Renault Zoe on käsittääkseni periaatteessa Renault Clio:n sähköversio, kokoluokaltaan ja noin muutenkin.

Zoe maksoi minulle n. 30k€ (oikeasti lähtöhinta oli jotain 29k€ mutta sanotaan nyt tuo 30k€ että tuli talvirenkaat mukaan jne.), ja katsoin huvikseni paljonko Clio bensaversio sitten maksaisi uutena, niin joka tapauksessa päälle 20k€.

Juuri nyt halvin Clio maksaa 19390 €... mutta siinä on manuaalivaihteisto joten minusta se ei ole suoraan verrattavissa ominaisuuksiltaan "automaattivaihteiseen" Zoeen. Halvin automaattivaihteinen Clio maksaa nyt uutena 21990€, pidän todennäköisenä ettei se ainakaan halvempi ollut vuoden -21 syyskuussa.

Zoea edeltäneestä 2007 Toyota Auriksestakin maksoin vuonna 2008 (alle vuoden käytettynä) vähän päälle 20k€. Mielestäni se oli kokoluokaltaan samaa kuin nykyinen Zoe, ehkä hieman leveämpi mutta myös matalampi. Tavaratila molemmissa suunnilleen samankokoinen, mitä muistan niihin tavaraa mahtuneen.
 
Voi hyvin olla, että pikkuautoissa sähköauton edut ovat "tuntuvempia" kuin isommissa autoissa ?
 
Ja skoda pysyi -21 asteen pakkasessa lämpimänä ilman tyhjäkäynnillä pitämistä?

Kyllä mun Toyotakin lähti kovalla pakkasilla kylmänäkin käyntiin, mutta selkeästi tahmeammin kuin plussakeleillä. Sähköautolla eroa ei käytännössä huomaa. Lisäksi uusienkin polttisten moottoreille on pahaksi jos ne käynnistetään kovilla pakkasilla ilman esilämmitystä.
Kyllä Skoda ainakin lähtee ihan nätisti 20 asteen pakkasessa käyntiin, ei huomaa mitään eroa. Lämpeää toki hitaammin. Joskus 80-luvulla taisi olla tärkeää lämmittää etukäteen, nykyään ei käsittääkseni ole mitään merkitystä.
 
Tarkoitatko hintaeroa vai jotain muuta?
En tarkoittanu thintaa Tarkoitin lähinna, sitä että isomissa autoissa on monesti varusteena paljon sellaista mitä sähkiksissäkin mainostetaan olevan. Moottorit ja vaihteistotkin monesti jouhevampia ja hienostuneempia yhdistelmiä.
 
Kyllähän ne leimalla sen tsekkaa. Tuskin kummiskaan ennen ensimmäistä leimaa missään autossa alusta on paskana.
Silloin kyllä, harvemmin on omissa ollut mutta nyt mitä lukee noita faboryhmiä niin porukka käynyt nyt ennen takuun umpeutumista tsekkaamassa niin melkein joka toisella joku väljä osa alustassa.
 
Tuosta tankkauksen tai latauksen hankaluudesta, niin ei mikään ongelma olisi itselle käydä pelkästään lataamassa pikalatureilla, kun ABC ja Virta löytyy 8km päästä ja 200kW löytyy 10km etäisyydeltä. 50kW tosin auton max. Ajoa tulee työmatkasta minimissään 30km päivä joten joka päivä ei tarvii ladata edes talvella vaikka on vaan 33/28kWh akku.
Kotilataus on silti tosi vaivaton ja nyt kun on tulossa 3x16A laturi niin vielä nopeutuu, jos tulee jostain syystä paljon ajoa. Lähinnä tuon latausaseman laitan siksi, että yön edullisimmat tunnit saa paremmin hyödynnettyä ja paneelien tuotannon, kun paneelit on etelän suuntaan ja tulee ihan uusien johdotuksien taakse sitten niin on sitten varmasti ns virallinen. Ja kyllähän se mieltä lämmitti, kun ajelin ensimmäisiä kuukausia sähkiksellä ja ABC:n valotornissa alkoi viime keväänä hinnat nousta joka päivä, ei siinä parempaa aivopesua tarvinnut.
Polttisautojakin taloudesta löytyy ja on vanha sanonta ”molempi parempi”
Ja sillehän ei voi mitään, että työpaikan lämmitystolpasta se akku latautuu vaikka sen johdon laitankin kiinni vaan akun- ja esilämmityksen takia ;)
 
Laitoin ihan kokeeksi nettiauton hakuun saman vuosimallin, km ja hinnan kuin omassa käytettynä ostetussa i3:ssa ja käyttövoimaksi bensiini niin tarjosi aivan saman kokoluokan kippoja. Toyota Aygo, Skoda Fabia, Renault Clio yms.
 
Kyllä Skoda ainakin lähtee ihan nätisti 20 asteen pakkasessa käyntiin, ei huomaa mitään eroa. Lämpeää toki hitaammin. Joskus 80-luvulla taisi olla tärkeää lämmittää etukäteen, nykyään ei käsittääkseni ole mitään merkitystä.
Moottori.fi oli ainakin vuonna 2018 eri mieltä kanssasi.


Kylmän moottorin käynnistäminen esimerkiksi –15 asteen pakkasessa kuluttaa moottoria monen sadan kilometrin ajoa vastaavan määrän.
 
Tuosta sähköautoilun helppoudesta/hankaluudesta kun puhutaan, niin kyllä itse pidän edelleen polttomoottoriautoa helpompana käytön suhteen. Vaikka sähköautolla ajelenkin. Tosin ero on kaventunut jo tosi pieneksi, kiitos sähköautojen parantuneen rangen ja latausinfran kehittymisen myötä.
Vähemmän vaatii suunnittelua lähteä polttiksella käymään norjassa jäämeren äärellä kesälomalla. Sähkiksellä joutuu vielä tekemään enemmän reittisuunnittelua.

Plussa siitä että täällä lähipyörittelyssä ei tarvitse kokea ilmastoahdistusta pakokaasun tupruttelusta, tai ajatella että taas tulee yksi kylmäkäynnistys lisää kuluttamaan moottoria.
 
Eihän siitä mihinkään pääse että sähköautolla vähänkin pidemmät road tripit aivan helvetin paljon hankalampia ku bensa/diesel vehkeellä. Pelkästään se että joutuu miettimään edes vähän missä ladata on jo noin 100x hankalampaa koska joutuu edes miettiä.
 
Eihän siitä mihinkään pääse että sähköautolla vähänkin pidemmät road tripit aivan helvetin paljon hankalampia ku bensa/diesel vehkeellä. Pelkästään se että joutuu miettimään edes vähän missä ladata on jo noin 100x hankalampaa koska joutuu edes miettiä.

En sanoisi että helvetin paljon hankalampia, siinä määrin kattava on latausverkosto jo.
Mutta vaatii hieman enemmän suunnittelua, ja erilaista suunnittelua, kuin polttiksella.
Kyllähän polttiksellakin joutuu vähän tuumaamaan että missäs seuraavaksi tankkaa, etenkin kun bensan ja dieselin hinnat vaihtelee hyvinkin paljon eri huoltoasemien välillä. Esim. tankkaisiko Torniossa vai olisiko halvempaa Pellossa.
Sähkiksellä vielä toistaiseksi miinuksena että joutuu puljaamaan monen eri lataussovelluksen kanssa, mikä nyt ei niin kauhean hankalaa ole mutta jospa tästäkin päästäisi suoraan korttimaksuun joskus.
 
Kyllähän polttiksellakin joutuu vähän tuumaamaan että missäs seuraavaksi tankkaa, etenkin kun bensan ja dieselin hinnat vaihtelee hyvinkin paljon eri huoltoasemien välillä. Esim. tankkaisiko Torniossa vai olisiko halvempaa Pellossa.
Lisäksi niitä stoppeja yleensä suunnitellaan muutenkin - jalottelua, lounastamista, nähtävyyksiä. Yllättävän monessa paikassa on valmiiksi jo laturit olemassa, jolloin lataus onnistuu lähes "huomaamatta" siinä muun puuhastelun ohessa. Juuri tehtiin Jyväskylän reissu Helsingistä ja vaikkei tien päällä tarvinnut erikseen latailla, koska hotellissa sai halvalla akun täyteen, olisi jokaisella pysähdyspaikalla ollut myös laturit.
 
Plussa siitä että täällä lähipyörittelyssä ei tarvitse kokea ilmastoahdistusta pakokaasun tupruttelusta, tai ajatella että taas tulee yksi kylmäkäynnistys lisää kuluttamaan moottoria.
Ja kuluttaa juuri lähiliikenteessä vähemmän, kun taas polttiksien kulutus kasvaa.
 
Laitoin ihan kokeeksi nettiauton hakuun saman vuosimallin, km ja hinnan kuin omassa käytettynä ostetussa i3:ssa ja käyttövoimaksi bensiini niin tarjosi aivan saman kokoluokan kippoja. Toyota Aygo, Skoda Fabia, Renault Clio yms.

Millaisilla hakuehdoilla saa tuollaisen tuloksen, kun ainakin itse Nettiautosta katsottuna tilanne näyttää ihan eriltä?

Esim. 5 vuotta vanhat autot (vm. 2018), halvin alle 80tkm ajettu i3 n. 22000 euroa ja vastaavat bensiinikäyttöiset autot noilla kilometreillä ja vuosimallilla tuossa hintaluokassa ovat luokkaa Mondeo, Golf, Octavia. Aygot, Cliot yms. maksavat alle puolet sen mitä i3, jotain 8-10k, eihän ne ole edes uutena maksaneet yli 20k euroa. Suomen halvin i3 vuodelta 2013 maksaa yli tuplat mitä vastaavan vuosimallin Clio.
 
Plussa siitä että täällä lähipyörittelyssä ei tarvitse kokea ilmastoahdistusta pakokaasun tupruttelusta, tai ajatella että taas tulee yksi kylmäkäynnistys lisää kuluttamaan moottoria.
Minulle ei ole juurikaan merkitystä autoni hiilidioksipäästöillä, mutta hiukkaspäästöillä on.

Lisäksi varsinkin vanhempien ja tehokkaampien polttomoottorien pärinä-äänet alkavat ärsyttää itseäni yhä enemmän, varsinkin näin kesällä kun kaikenlaisia revittelijöitä tulee esiin. Välillä parkkihallissa tarkoituksella kovaa pärisyttävälle tekisi mieli mennä sanomaan suorat sanat: "Hei kämöön, et viitsisi hei?"

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom