Kun akun muoto on standartoitu, jänniteväli on standardotu fiksusti ja latukseen / purkuun liittyvä kommunikointi on standartoitu fiksusti akun ja auton välillä, niin en näe, miksi vanhaan autoon ei voisi pistää esim aivan uuden akkukemian tai eri valmistajan akkua?.....
Mitä tulee akkujen standardointiin, siinä ongelmaksi voi tulla sen jarruttava vaikutus akkuteknologioiden kehitykseen. Esim. oletan että tulevaisuuden natriumioniakkuja tai Toyotan solid state akkuja ei tuosta vaan vaihdettaisi 10 vuotta vanhaan Teslaan tai Renault Zoeen, ei vaikka standardointia olisi tapahtunut. Pahimmassa tapauksessa nuo akkuteknologiat jäisivät tulematta tiukkojen standardointivaatimusten takia, ainakin EU:n alueella.
Standardeissa kun on ideana, että ei nimenomaan olla valmistajariippuvaisia.
Voit ottaa esim valmistajan X PC powerin ja kun se täyttää standardit, niin se käy koneeseen. Toki jos pistää tehottoman, niin maksiminopeus ei ole niin hyvä..
JA kaskon hinta on vuodessa esim 36600€ maksavalle teslalle?Jos edes koittaisi pysyä faktoissa niin olisi hyvä. Jollain pikku naarmuilla ei ole mitään väliä vaan sillä jos akussa on selkeä painauma niin pitää käydä merkkiliikkeessä näyttämässä mistä saa lapun onko painaumalla mitään merkitystä mihinkään.
Esim volvon akku saa mennä melkeen sentin sisään ilman että haittaa katsastusta.
ja autoon saa vakuutuksen tuota varten jos ottaa liian pahasti osumaa kaikilta yhtiöiltä, sitä kutsutaan kaskoksi.
Ja onko kaskossa poikkeuksia, mistä johtuvia vaurioita se ei korvaakkaan?
Käsittääkseni vakuutusyhtiöt ovat heräännet pikkuhiljaa sähköautojen kalleisiin korvauksiin.. Vakuutuksen hintahan vaihtelee paljon..
Jos jollakulla on, niin paljonko on vuosi, mikä on kulkimen arvo ja onko korvauksissa rajoituksia.
Viimeksi muokattu: