Yleistä keskustelua sähköautoista

Katsastusvaatimuksetkin muuttuivat ja jos akun pinnassa on pieninkin vekki, niin akku on romurautaa -> auto on romurautaa.. Varmasti voisi olla akkuvakuutus, mutt koska akku on kallis, niin siitä ei kyllä selviäisi parilla kympillä vuodessa vaan todennäköisesti olisi yli satasen.

Jos edes koittaisi pysyä faktoissa niin olisi hyvä. Jollain pikku naarmuilla ei ole mitään väliä vaan sillä jos akussa on selkeä painauma niin pitää käydä merkkiliikkeessä näyttämässä mistä saa lapun onko painaumalla mitään merkitystä mihinkään.
Esim volvon akku saa mennä melkeen sentin sisään ilman että haittaa katsastusta.

ja autoon saa vakuutuksen tuota varten jos ottaa liian pahasti osumaa kaikilta yhtiöiltä, sitä kutsutaan kaskoksi.
 
.....

Mitä tulee akkujen standardointiin, siinä ongelmaksi voi tulla sen jarruttava vaikutus akkuteknologioiden kehitykseen. Esim. oletan että tulevaisuuden natriumioniakkuja tai Toyotan solid state akkuja ei tuosta vaan vaihdettaisi 10 vuotta vanhaan Teslaan tai Renault Zoeen, ei vaikka standardointia olisi tapahtunut. Pahimmassa tapauksessa nuo akkuteknologiat jäisivät tulematta tiukkojen standardointivaatimusten takia, ainakin EU:n alueella.
Kun akun muoto on standartoitu, jänniteväli on standardotu fiksusti ja latukseen / purkuun liittyvä kommunikointi on standartoitu fiksusti akun ja auton välillä, niin en näe, miksi vanhaan autoon ei voisi pistää esim aivan uuden akkukemian tai eri valmistajan akkua?

Standardeissa kun on ideana, että ei nimenomaan olla valmistajariippuvaisia.

Voit ottaa esim valmistajan X PC powerin ja kun se täyttää standardit, niin se käy koneeseen. Toki jos pistää tehottoman, niin maksiminopeus ei ole niin hyvä..

Jos edes koittaisi pysyä faktoissa niin olisi hyvä. Jollain pikku naarmuilla ei ole mitään väliä vaan sillä jos akussa on selkeä painauma niin pitää käydä merkkiliikkeessä näyttämässä mistä saa lapun onko painaumalla mitään merkitystä mihinkään.
Esim volvon akku saa mennä melkeen sentin sisään ilman että haittaa katsastusta.

ja autoon saa vakuutuksen tuota varten jos ottaa liian pahasti osumaa kaikilta yhtiöiltä, sitä kutsutaan kaskoksi.
JA kaskon hinta on vuodessa esim 36600€ maksavalle teslalle?
Ja onko kaskossa poikkeuksia, mistä johtuvia vaurioita se ei korvaakkaan?

Käsittääkseni vakuutusyhtiöt ovat heräännet pikkuhiljaa sähköautojen kalleisiin korvauksiin.. Vakuutuksen hintahan vaihtelee paljon..
Jos jollakulla on, niin paljonko on vuosi, mikä on kulkimen arvo ja onko korvauksissa rajoituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka niistä Tojotan puheista ?

Tuntuu olevan kovin tärkeä asia tämä range sähköautoilijoille kun täälläkin siitä puhutaan päivittäin. Kai autotehtaat ovat tulkinneet tälläiset keskustelut tarpeeksi ? Kovasti tuntuvat kilpailevan rangella.

On se tärkeä. Ei sähköautolijalle enää niin tärkeä kun on nähnyt miten se hänen ajoihinsa käytännössä vaikuttaa, mutta kuten vaikka yleisissä autokeskusteluissa näemme, niin ensimmäistä sähköautoa harkitsevalle se on iso asia. Kuten sanottua, niin omakin kokemus on ihan positiivinen, mutta samalla omalla kokemuksella en missään nimessä ostaisi autoa jossa on selvästi pienempi range kuin tämän hetkisessä autossani, enkä vähättelisi sellaisen henkilön huolta, joka pohtii kuinka paljon enemmän hän joutuu käyttämään jatkossa aikaa/vaivaa liikkumiseensa ja muuttamaan esim. ajoreittejään latailuiden takia. Tauotkin on varsinkin kesäaikaan kivempi viettää jossain nastalla piknik-paikalla vs. seisoskelu ABC-helvetin , Supermarketin tai Mäkkärin pihalla, koska pakko.

Suurinta osaa - kuten nyt vaikka itseänikään - autonostajista ei kuitenkaan kiinnosta vähääkään hyvesignaloida ympäristölarppaajana ja tehdä siksi itselleen paska valinta, vaan sitä ostopäätöstä ohjaavat ihan muut tekijät. Range nyt on auton ominaisuutena yksi keskeinen huolenaihe, joten aika selkeää, että se tehtaita kiinnostaa kun sillä saadaan kuluttajia ostamaan sähköauto ja mahdollisesti se juuri heidän tekemänsä sähköauto.
 
Mielestäni täällä on aika sähköpositiivista porukkaa pääosin? IS:n kommenttiosioissa löytyy alemman tulodesiilin väkeä kommentoimassa enemmän.
Melkein kaikki tuntemani sähköauton hankkineet kehuvat ominaisuuksia, ajamisen helpoutta ja niin edelleen. Siksi niitä sähköpositiivisia taitaa olla, koska sähkö sopii useimpien ajoprofiileihin ja muihin tarpeisiin vallan mainiosti.

Sähköauto ei ole köyhien huvia, koska hankintahinta rajaa aika tehokkaasti ostajaehdokkaita, toisaalta niin on kaikki uudehkot autot. Miksi sähköautot nähdään uhkana alemman tulodesiilin väestössä (oletetaan, että näin on)?

Itse veikkaan assosiaatiota vihreään siirtymään, jota pitää vastustaa periaatteiden ja kustannusten nousu -pelkotilojen vuoksi. Myös tulevaisuuden halvan, käytetyn akkuauton riskit lienevät erilaiset kuin polttiksella. Ehkä vastustukseen liittyy myös ajatus luokkaeroista eli vain paremmalla porukalla on varaa sähköautoon. Paljonkohan vastustus liittyy itse sähköauton ominaisuuksiin vs. edellä mainitsemiini uhkakuviin tai ennakkoluuloihin? Oma fiilis on, että akkuvauriot ja rangen rajallisuus on pääosin tikusta asiaa sekä keinotekoista kritisointia. Varsinkin, jos ymmärtää isoa kuvaa.
 
Kun akun muoto on standartoitu, jänniteväli on standardotu fiksusti ja latukseen / purkuun liittyvä kommunikointi on standartoitu fiksusti akun ja auton välillä, niin en näe, miksi vanhaan autoon ei voisi pistää esim aivan uuden akkukemian tai eri valmistajan akkua?

Standardeissa kun on ideana, että ei nimenomaan olla valmistajariippuvaisia.

Voit ottaa esim valmistajan X PC powerin ja kun se täyttää standardit, niin se käy koneeseen. Toki jos pistää tehottoman, niin maksiminopeus ei ole niin hyvä..


JA kaskon hinta on vuodessa esim 36600€ maksavalle teslalle?
Ja onko kaskossa poikkeuksia, mistä johtuvia vaurioita se ei korvaakkaan?

Käsittääkseni vakuutusyhtiöt ovat heräännet pikkuhiljaa sähköautojen kalleisiin korvauksiin.. Vakuutuksen hintahan vaihtelee paljon..
Jos jollakulla on, niin paljonko on vuosi, mikä on kulkimen arvo ja onko korvauksissa rajoituksia.

Kaskon hinta riippuu niin monesta eri asiasta, mutta pyöritään tonnin molemmin puolin. Saman verran kuin ns tehokkaissa polttiksissa. Itellä esim 2012 vuoden A5ssa oli 1300 euroa kasko ja nyt 2021 vuoden Model 3:ssa on 819 euroa, ilman kamppiksia ois ollu kans karvan alle 1300 euroa.
 
Melkein kaikki tuntemani sähköauton hankkineet kehuvat ominaisuuksia, ajamisen helpoutta ja niin edelleen. Siksi niitä sähköpositiivisia taitaa olla, koska sähkö sopii useimpien ajoprofiileihin ja muihin tarpeisiin vallan mainiosti.

Sähköauto ei ole köyhien huvia, koska hankintahinta rajaa aika tehokkaasti ostajaehdokkaita, toisaalta niin on kaikki uudehkot autot. Miksi sähköautot nähdään uhkana alemman tulodesiilin väestössä (oletetaan, että näin on)?

Itse veikkaan assosiaatiota vihreään siirtymään, jota pitää vastustaa periaatteiden ja kustannusten nousu -pelkotilojen vuoksi. Myös tulevaisuuden halvan, käytetyn akkuauton riskit lienevät erilaiset kuin polttiksella. Ehkä vastustukseen liittyy myös ajatus luokkaeroista eli vain paremmalla porukalla on varaa sähköautoon. Paljonkohan vastustus liittyy itse sähköauton ominaisuuksiin vs. edellä mainitsemiini uhkakuviin tai ennakkoluuloihin? Oma fiilis on, että akkuvauriot ja rangen rajallisuus on pääosin tikusta asiaa sekä keinotekoista kritisointia. Varsinkin, jos ymmärtää isoa kuvaa.
Kyllähän tässä on se pelko että köyhille ei ole autoja tulevaisuudessa, koska sähköautot on sen verran suuri riski hankkia kun auto on yli kymmenenvuotta vanha.
 
Sähköauto ei ole köyhien huvia, koska hankintahinta rajaa aika tehokkaasti ostajaehdokkaita, toisaalta niin on kaikki uudehkot autot. Miksi sähköautot nähdään uhkana alemman tulodesiilin väestössä (oletetaan, että näin on)?
Ei sitä uhkana nähdä. Porukkaa vaan ottaa päähän että se on hyvätuloisten huvia ja heitä rangaistaan siitä nostamalla polttisautoilun kustannuksia.

Melkein kaikki tuntemani sähköauton hankkineet kehuvat ominaisuuksia, ajamisen helpoutta ja niin edelleen.
Suhtaudeun sähköautoihin positiivisesti, mutta en ole kaikesta samaa mieltä. Kertokaa nyt mulle mitä tämä sähköautoilun helppous oikeasti on, sillä tämä nostetaan joka käänteessä esille. En ole itse sitä havainut kokeiluissani. Tai voi olla että en sitten osaa arvostaa niitä asioita riittävästi , jotta voisin itsekin näin sanoa.
 
Itse en ainakaan ensimmäistä sähköautoa odottavana koe suurta ahdistusta rangesta tai muistakaan ominaisuuksista. Pisimmät yhtämittaiset ajomatkat itsellä on 300km hujakoilla pari kertaa vuodessa (Rauma-Jyväskylä/Keuruu) ja 180-240km kerran-pari kuukaudessa (Rauma-Hämeenlinna/Helsinki-Vantaan lentokenttä). Kotona pystyy lataamaan ja toimistolla taisi myös olla latauspaikat sähköautoille. Muuten ajaminen keskittyy Satakunnan sisällä suhaamiseen.

340km WLTP rangen luulisi hyvinkin riittävän tässä käytössä jopa talvisin, koska ymmärtääkseni auton ja akut saa esilämmitettyä ennen ajoa, jolloin vaikutusta rangeen ei ole niin paljoa.

Taloudellisesti järkevintä olisi ajaa vanhalla pikku-Volvolla niin kauan kuin se vain kulkee, mutta nykyajan mukavuudet kiinnostavat. 20-30k€ käytetyn polttomoottori- tai hybridiauton hankkimisen vertaaminen uuteen 36k€ sähköautoon kallistui omassa kupissa vahvasti uuden sähköauton kannalle.
 
Suhtaudeun sähköautoihin positiivisesti, mutta en ole kaikesta samaa mieltä. Kertokaa nyt mulle mitä tämä sähköautoilun helppous oikeasti on, sillä tämä nostetaan joka käänteessä esille. En ole itse sitä havainut kokeiluissani. Tai voi olla että en sitten osaa arvostaa niitä asioita riittävästi , jotta voisin itsekin näin sanoa.
Vaikka itsekin sähköautolla ajelen niin ei sillä mielestäni ole yhtään sen helpompaa ajella kuin polttiksellakaan.
Tietysti tuntuisi helpolta jos vanhasta manuaalivaihteisesta vaihtaisi mutta nykyaikaisesta automaatista kun vaihtoi sähköön niin ajossa ainoa ero on että auto kiihtyy nopeammin mutta tehoakin toisaalta on melkeen 3x niin pitääkin.

jos vaihtaisi saman suorituskyvyn autot päittäin bensa ja sähkö niin en kyllä keksi miten se sähkö olisi helpompi.
 
Suhtaudeun sähköautoihin positiivisesti, mutta en ole kaikesta samaa mieltä. Kertokaa nyt mulle mitä tämä sähköautoilun helppous oikeasti on, sillä tämä nostetaan joka käänteessä esille. En ole itse sitä havainut kokeiluissani. Tai voi olla että en sitten osaa arvostaa niitä asioita riittävästi , jotta voisin itsekin näin sanoa.

Autoa ei tarvitse käynnistää. Siinä ne oleellisimmat erot polttomoottoriin mitä itse ajosuoritukseen tulee :)

Ajosuorituksen ulkopuolelta nostaisin tietynlaisen huoltovapauden, pienen autoveron ja arkiajossa todella maltilliset "käyttövoimakulut".

Eniten mua kuitenkin puhutti ne tehot/hinta. Jos olisi vastannut perus 2-3l turbodieseliä/bensakonetta, niin olisin varmaankin kustannuksista huolimatta päätynyt sellaiseen, koska onhan nää tietyllä tapaa vähän epäautoja pl. se Bemarin M50 ja Taycan.
 
Viimeksi muokattu:
Suhtaudeun sähköautoihin positiivisesti, mutta en ole kaikesta samaa mieltä. Kertokaa nyt mulle mitä tämä sähköautoilun helppous oikeasti on, sillä tämä nostetaan joka käänteessä esille. En ole itse sitä havainut kokeiluissani. Tai voi olla että en sitten osaa arvostaa niitä asioita riittävästi , jotta voisin itsekin näin sanoa.

Omat ajatukset tosta helppoudesta:

-ei tarvitse pysähtyä tankkaamaan arkiajossa
-yhden polkimen ajo
-voimalinjan mukavuus(ei nyi, kiihtyy tasaisesti)
-lämpenee ja jäähtyy todella nopeasti
-etäkäyttötoiminnot

Varmasti osan noista saisi nykyaikaiseen polttikseenkin mutta noi on sellasia mitkä on tulleet itselle esiin tässä ~4kk aikana
 
Kyllähän tässä on se pelko että köyhille ei ole autoja tulevaisuudessa, koska sähköautot on sen verran suuri riski hankkia kun auto on yli kymmenenvuotta vanha.
Riskit on varmasti erilaisia. Jos sähköauton, esim Tesla Model 3, saa 10v vanhana ja 400k ajettuna 8 000 €:lla, niin kuukausimaksut autosta jää suuremmiksi kuin siitä tonnin rutkusta. Samalla tässä autossa voi olla melko loppuun ajettu akku 60% normaalista kapasiteetista, mutta vastapuolena saat todennäköisesti edelleen halvat kilometrit niin kauan kuin autossa kulkua riittää. Eli auton kokonaiskustannus lienee samaa tasoa kuin sen tonnin polttiksen kanssa. Ajatusmaailma täytyy muuttua enemmän auton omistuksesta maksamiseen kuin auton kilometreistä maksamiseen.
 
-yhden polkimen ajo
-voimalinjan mukavuus(ei nyi, kiihtyy tasaisesti)
-lämpenee ja jäähtyy todella nopeasti
-etäkäyttötoiminnot
Nämä ovat niitä isoja hyötyfaktoreita minullekin. Lisäisin vielä talvikäytön huolettomuuden, vähäiset huollot, käytön edullisuus ja hiljaisuuden voimalinjan osalta. Käytön ympäristöystävällisyyskin on plussaa.

Isoin positiivinen tekijä minulle lienee kuitenkin voimalinjan välitön vaste, joka tekee ajamisesta mahtavan helppoa. Ei ole automaattilaatikon viiveitä vaan välitön vaste, tasainen kiihtyvyys, regenerointi, yhden polkimen ajo ja äänettömyys. Noista se tulee.

Tankkaamisen välttäminen ei itselleni merkkaa niin paljon, koska kyllä töpselin käyttämisessäkin aikaa menee eli ero ei ole valtava. Toisaalta ei tule enää sitä vähääkään seurattua asemien hintoja.
 
Sähkölinja tekee ajamisesta todella pehmeää. Tosin sen saadakseen riittää sopiva hybridi/ladattavakin. Tankkaamisen vaivalloisuutta on vähän vaikea havaita, kun se tapahtuu siinä missä piuhaan laittokin mutta etäisyys jonka voi edetä on pidempi ja tankkaamisnopeus isompi. Toisaalta eipä tuossa sähköllä "tankkaamisessakaan" ole mitään ongelmaa jos sen voi kotona tehdä. En koe että tuossa olisi mitään eroa. Käyttökulujen kohdalla sitten riippuu kilometreistä ja ajoprofiilista minkä kokoista autoa tarvitsee ja hankkiiko sähkön, plugarin vai hybridin. Kullekin löytyy omat käyttökohteensa.

Lämpeneminen talvella on todennäköisesti se isoin plussa, mutta toisaalta webasto on keksitty kyllä eli aika vähän siitä tarvitsee niin halutessaan tinkiä. Toisaalta myös plugin hybrideillä saa suuressa osassa tuon lämmön ja vähintäänkin jäähdytyksen. Etäkäyttötoiminnot avaamisesta lähtien löytyvät myös ja enemmänkin kyse on sitten autoyksilössä mitä kaikkea siinä on (esim. avaimeton kulku yms. joka toki löytyy jostain Mazda 2:stakin joka menee pelkkänä hybridinä 3:lla alkavalla kulutuksella, mutta on toisaalta pieni autokin).

Kovia suoratehoja saa sähkiksillä, mutta toisaalta tuon saa pelkällä sähkölinjallakin aika pitkälle ns. tarpeelliseen tehoon asti. Noin yleisesti jos niitä reippaasti haluaa/tarvitsee niin hinta on sähköllä edullisempi koska tuon tehon hybridiratkaisuissa maksat sitten jos ekstraa tietystä moottorista/merkistä tms.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tässä on se pelko että köyhille ei ole autoja tulevaisuudessa, koska sähköautot on sen verran suuri riski hankkia kun auto on yli kymmenenvuotta vanha.
10 vuotta vanhoissa Leafeissa akkukapa 85-90% alkuperäisestä. Jos model3 hinnat alenee 15%/v ostaisin nykykokemuksella heti sellasen kymppitonnilla jos akkua jäljellä vaikka 80%. Jos akunvaihto alkaa lähentelemään Leafin vaihtohintoja, 54kWh akun vaihto olisi noin 10 teur. Se on kuitenkin worst case tuossa tapauksessa, itse uskon että akun puolesta auto on käypää kamaa vaikka olisi 50% jäljellä alkuperäisestä.
 
Mielestäni täällä on aika sähköpositiivista porukkaa pääosin? IS:n kommenttiosioissa löytyy alemman tulodesiilin väkeä kommentoimassa enemmän. Tässäkin taloudessa on ollut sähköautoja yli viiden vuoden ajan, joten ei tässä nyt mikään yllätyksiä ole ollut. Toki aina vähän väliä löytyy öyhöttäjiä, jotka vetää 2500kg kuormaa 500km päivässä ja "sähköautot on paskaa" -kommentteja, mutta ne voi jättää omaan arvoonsa.
Aika usein, kun ketjun avaa, silmille hyppää viesti miten sitä ja tätä tai tuotakaan ei pysty tekemään, mutta joo ehkä ajoitan huonosti milloin ketjua lukee ja mistä kohtaa.

JA kaskon hinta on vuodessa esim 36600€ maksavalle teslalle?
Ja onko kaskossa poikkeuksia, mistä johtuvia vaurioita se ei korvaakkaan?

Käsittääkseni vakuutusyhtiöt ovat heräännet pikkuhiljaa sähköautojen kalleisiin korvauksiin.. Vakuutuksen hintahan vaihtelee paljon..
Jos jollakulla on, niin paljonko on vuosi, mikä on kulkimen arvo ja onko korvauksissa rajoituksia.
En voi myöntää omistavani juuri tuon hintaista Teslaa, enkä kyllä tiedä mistä juuri tuon luvun kaivoit, mutta Model S:n vakuutus on 1250€/vuosi, täystäyskaskolla.

GTI Golf, 535xd ja 911:sen vakuutukset välillä noin 1000-1600€/vuosi, ei mielestäni mitenkään erityisesti kalliimpi ole sähköauto.
 
Teslan vakuutus on kalliimpi kuin monen muun sähköauton, mutta ei niissäkään ”tonneja” joudu maksamaan kuten Esson baarissa leukaillaan. Meillä on Model 3 1000e/v ja Megane E-tech 600e/v. Molemmat autot suunnilleen saman hintaisia, Teslassa tehoa tuplat relluun (nostanee hintaa?).
 
Teslan vakuutus on kalliimpi kuin monen muun sähköauton, mutta ei niissäkään ”tonneja” joudu maksamaan kuten Esson baarissa leukaillaan. Meillä on Model 3 1000e/v ja Megane E-tech 600e/v. Molemmat autot suunnilleen saman hintaisia, Teslassa tehoa tuplat relluun (nostanee hintaa?).

Joo teho on merkittävä tekijä. Asuinpaikkakunta varmaan toinen iso tekijä
 
Suhtaudeun sähköautoihin positiivisesti, mutta en ole kaikesta samaa mieltä. Kertokaa nyt mulle mitä tämä sähköautoilun helppous oikeasti on, sillä tämä nostetaan joka käänteessä esille. En ole itse sitä havainut kokeiluissani. Tai voi olla että en sitten osaa arvostaa niitä asioita riittävästi , jotta voisin itsekin näin sanoa.
Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta tässä ajatuksia Tesla Model Y mallista:
-Ilmastointi/lämmitys päälle puhelimesta 5 min ennenkuin lähtee ja auton on lämmitetty/viilennetty sopivaksi
-Kotoa kun lähtee niin "tankki on täynnä", ei tarvitse mennä likaamaan käsiään dieselpumpulle
-Ei avaimia, ei avaimen kääntämistä virtalukossa/starttinappulan painamista, ei vaihteiden vekslaamista jne. Senkun kävelee autolle, ja ovet ovat auki, hyppää sisään ja näpäyttää viikesestä pakin/eteenpäin tilan päälle ja painaa kaasua
-Kun on pysähtynyt niin painaa viiksen napista parkin päälle (tosin taitaa mennä vaan silläkin että kävelee autolta pois? eikä tarvitse edes painaa)
-Ilmastointi/lämmitys voi jäädä päälle jos joku jää vaikka odottamaan autoon kun käy nopeasti kaupassa tms.
-Ei määräaikaishuoltoja, tietysti jos jotain menee rikki niin sitten pitää korjauttaa ja toki jarruja pitää huoltaa kuten missä tahansa autossa.
-Pieni auton siirtäminen pihalla aikapaljon mielyttävämpää kun vaikka diesel auton siirtäminen, jotenkin ei kauheasti houkutellut ajatus 30 asteen pakkasessa höräyttää dieseliä käyntiin jos piti autoa siirtää vaikka pari metriä.
-Takapenkillä kivasti tilaa kun lattia on tasainen (no varmaan jossain polttoaine autossakin on, en tiedä, mutta sähköautoissa aika vakio.
-Hyvin tilaa myös "konepellin" alla tavaroille ja muutenkin hyvät tilat autosssa (ei tietysti 100% johdu siitä että on sähköauto)
-Voimalinja ihan omaa luokkaansa mihinkään polttomoottorilaitteeseen verrattuna, kaasupolkimen painamisesta auto reagoi heti, eikä joskus sekunnin päästä ja kaikilla kierroksilla on täysi vääntö kokoajan saatavilla.

Sinänsä pikkujuttuja, mutta näihin kun tottuu niin kyllä se vaan tuntuisi äärimmäisen hankalalta palata vanhaan.
 
Suhtaudeun sähköautoihin positiivisesti, mutta en ole kaikesta samaa mieltä. Kertokaa nyt mulle mitä tämä sähköautoilun helppous oikeasti on, sillä tämä nostetaan joka käänteessä esille. En ole itse sitä havainut kokeiluissani. Tai voi olla että en sitten osaa arvostaa niitä asioita riittävästi , jotta voisin itsekin näin sanoa.
En minäkään oikein tiedä mikä se helppous sitten on.
-Helppoa kun tosi harvoin tarttee käydä tankilla mutta kotona saa sitten sen kaapelin kanssa vekslata lähes päivittäin ja reissussa vähemmän helppoa käyttää julkisia latureita.
-Helppoa kun saa äpistä lämpimäksi mutta se webasto toimi aikanaan ihan yhtä hyvin.
-Helppoa ajaa kun ei ole vaihteistoa mutta perinteinen mm automaatti kunnossa ollessaan ihan hyvä ja jopa parempi hitaassa tai liukkaassa paikassa.
-Vähemmän mitään perinteisiä 100 - 1000 € hajoavia osia mutta se yksi lähes 10.000 € osa happanee ajan myötä.

Ehkä ainoat kiistattomasti(?) positiiviset puolet on että pätkäajosta ei taida olla juuri mitään haittaa ja huoltoja on harvemmin.
 
Moni noista tosin on saatavilla ihan tavallisin polttisautoihin. Ehkä isoin ero on se , että autossa voi olla päällä ilmastointi parkissa, eikä vaan tuuletus. Etäjutut /keyless entry nyt ollut autoissa jo iät ja ajat.

Ei huoltoja , mutta jarrut pitää nyt kuitenkin huoltoaa :) Eli huoltoja on, siinä missä polttiksessakin. Ainoa ero liennee vaan huoltolaskun loppusummassa ? Tietysti tämä riippuu vuosittaisesta ajosuoritteesta. Paljon ajavalle eroa varmasti tulee merkittävästi.

Itse näkisin että "halpa" voima on ison plussa sähkiksissä.
 
Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta tässä ajatuksia Tesla Model Y mallista:
-Ilmastointi/lämmitys päälle puhelimesta 5 min ennenkuin lähtee ja auton on lämmitetty/viilennetty sopivaksi
-Kotoa kun lähtee niin "tankki on täynnä", ei tarvitse mennä likaamaan käsiään dieselpumpulle
-Ei avaimia, ei avaimen kääntämistä virtalukossa/starttinappulan painamista, ei vaihteiden vekslaamista jne. Senkun kävelee autolle, ja ovet ovat auki, hyppää sisään ja näpäyttää viikesestä pakin/eteenpäin tilan päälle ja painaa kaasua
-Kun on pysähtynyt niin painaa viiksen napista parkin päälle (tosin taitaa mennä vaan silläkin että kävelee autolta pois? eikä tarvitse edes painaa)
-Ilmastointi/lämmitys voi jäädä päälle jos joku jää vaikka odottamaan autoon kun käy nopeasti kaupassa tms.
-Ei määräaikaishuoltoja, tietysti jos jotain menee rikki niin sitten pitää korjauttaa ja toki jarruja pitää huoltaa kuten missä tahansa autossa.
-Pieni auton siirtäminen pihalla aikapaljon mielyttävämpää kun vaikka diesel auton siirtäminen, jotenkin ei kauheasti houkutellut ajatus 30 asteen pakkasessa höräyttää dieseliä käyntiin jos piti autoa siirtää vaikka pari metriä.
-Takapenkillä kivasti tilaa kun lattia on tasainen (no varmaan jossain polttoaine autossakin on, en tiedä, mutta sähköautoissa aika vakio.
-Hyvin tilaa myös "konepellin" alla tavaroille ja muutenkin hyvät tilat autosssa (ei tietysti 100% johdu siitä että on sähköauto)
-Voimalinja ihan omaa luokkaansa mihinkään polttomoottorilaitteeseen verrattuna, kaasupolkimen painamisesta auto reagoi heti, eikä joskus sekunnin päästä ja kaikilla kierroksilla on täysi vääntö kokoajan saatavilla.

Sinänsä pikkujuttuja, mutta näihin kun tottuu niin kyllä se vaan tuntuisi äärimmäisen hankalalta palata vanhaan.
Tuota viilennystä en muistanutkaan kun niin vähän kesällä tullut vielä ajeltua. Sitä harvassa polttomoottorivehkeessä taisi olla. Käsien likaaminen vähän 50:60 jos julkisia latureita joutuu käyttämää niin ne on yleensä ilman katosta tai se auton oma AC letku makaa siellä maassa kurassa. Ei mulla koskaan dieselin kanssa ollut rättiä takaluukussa mutta sähköauton kanssa on tullut jotain liinoja pidetty kun kädet savessa.

Ja tuohon viimeiseen kohtaan tuohan on vain myytti että sähköautossa olisi täysi vääntö aina käytössä. Todellisuus on jotain muuta, yleensä akun varauksen, lämpötilan ja nopeuden mukaan muuttuva.
 
Moni noista tosin on saatavilla ihan tavallisin polttisautoihin. Ehkä isoin ero on se , että autossa voi olla päällä ilmastointi parkissa, eikä vaan tuuletus. Etäjutut /keyless entry nyt ollut autoissa jo iät ja ajat.

Ei huoltoja , mutta jarrut pitää nyt kuitenkin huoltoaa :) Eli huoltoja on, siinä missä polttiksessakin. Ainoa ero liennee vaan huoltolaskun loppusummassa ? Tietysti tämä riippuu vuosittaisesta ajosuoritteesta. Paljon ajavalle eroa varmasti tulee merkittävästi.

Itse näkisin että "halpa" voima on ison plussa sähkiksissä.
Pyyhkijät ja raitisilmasuodatin on ne vuosittaiset huollot käytännössä, jarrut tarpeen mukaan. Ongelmahan noissa jarruissa ei niinkään ole se, että ne kuluisivat loppuun, vaan niitä ei käytetä juurikaan jolloin jäävät jumiin, eli silloin tällöin jarruttelemalla noidenkin ”huoltoväliä” on helppo pidentää.
 
Tuota viilennystä en muistanutkaan kun niin vähän kesällä tullut vielä ajeltua. Sitä harvassa polttomoottorivehkeessä taisi olla. Käsien likaaminen vähän 50:60 jos julkisia latureita joutuu käyttämää niin ne on yleensä ilman katosta tai se auton oma AC letku makaa siellä maassa kurassa. Ei mulla koskaan dieselin kanssa ollut rättiä takaluukussa mutta sähköauton kanssa on tullut jotain liinoja pidetty kun kädet savessa.

Ja tuohon viimeiseen kohtaan tuohan on vain myytti että sähköautossa olisi täysi vääntö aina käytössä. Todellisuus on jotain muuta, yleensä akun varauksen, lämpötilan ja nopeuden mukaan muuttuva.
Polttiksissa harvoin on viilennyksiä parkissa, kun yleensä kompuraa pyöritetään polttomottorin hihnasta / ketjusta -> viilennys voi toimia vain kun moottori on käynnissä.

En tiedä onko missään polttomoottoriautossa sähkötoimista ilmastointia, en ainakaan tiedä.
 
Pyyhkijät ja raitisilmasuodatin on ne vuosittaiset huollot käytännössä, jarrut tarpeen mukaan. Ongelmahan noissa jarruissa ei niinkään ole se, että ne kuluisivat loppuun, vaan niitä ei käytetä juurikaan jolloin jäävät jumiin, eli silloin tällöin jarruttelemalla noidenkin ”huoltoväliä” on helppo pidentää.

Eikös ne ole ne jarrunesteet jotka kaipaavat vaihtoa määräajoin ? Vai onko sähkiksissä päästy tästäkin eroon jollakin sähkövirityksellä ?
 
Ja tuohon viimeiseen kohtaan tuohan on vain myytti että sähköautossa olisi täysi vääntö aina käytössä. Todellisuus on jotain muuta, yleensä akun varauksen, lämpötilan ja nopeuden mukaan muuttuva.
Ehkä, mutta käytännössä vääntöä on ihan riittämiin kokoajan ja todella paljon paremmin kuin polttiksessa. Polttomoottoriautoissa vääntöä on jollain tietyllä kapealla kierroslukualueella ja kaasupolkimen painamisesta siihen, että oikeasti tapahtuu jotain on aika pitkä aika.
 
Ei huoltoja , mutta jarrut pitää nyt kuitenkin huoltoaa :) Eli huoltoja on, siinä missä polttiksessakin. Ainoa ero liennee vaan huoltolaskun loppusummassa ? Tietysti tämä riippuu vuosittaisesta ajosuoritteesta. Paljon ajavalle eroa varmasti tulee merkittävästi.
Eroa tulee siitäkin, että ne jarrut voi halutessaan huoltaa itse eikä se vaikuta takuuseen. Polttiksen takuuaikana on "pakko" käyttää huollossa ja maksaa siitä. Ainakin Volvolla oli varsin tyyristä kun piti käyttää 1,5 kertaa/vuosi huollossa ja huolto oli joku 700€/kerta. Lisäksi siinäkään ei jarrut kuuluneet tuohon normaaliin huoltoon mitenkään vaan kaikki jarruille tehtävä oli kuitenkin lisätyönä ja lisäveloituksella.

Toki tämä taitaa päteä vain Teslaan, muiden merkkien sähköautoja varmaan pitää käyttää huollossa että takuu säilyy?
 
Eikös ne ole ne jarrunesteet jotka kaipaavat vaihtoa määräajoin ? Vai onko sähkiksissä päästy tästäkin eroon jollakin sähkövirityksellä ?
Eivät vuosittain mutta tarvittaessa tottakai ihan samalla tavalla kun polttiksissa.


Eroa tulee siitäkin, että ne jarrut voi halutessaan huoltaa itse eikä se vaikuta takuuseen. Polttiksen takuuaikana on "pakko" käyttää huollossa ja maksaa siitä. Ainakin Volvolla oli varsin tyyristä kun piti käyttää 1,5 kertaa/vuosi huollossa ja huolto oli joku 700€/kerta. Lisäksi siinäkään ei jarrut kuuluneet tuohon normaaliin huoltoon mitenkään vaan kaikki jarruille tehtävä oli kuitenkin lisätyönä ja lisäveloituksella.

Toki tämä taitaa päteä vain Teslaan, muiden merkkien sähköautoja varmaan pitää käyttää huollossa että takuu säilyy?
Eikös tämä takuun säilyminen ole jo kumottu, kunhan on huolto-ohjelmaa vain noudattanut niin väliä missä sitä on huoltanut?
 
Ehkä, mutta käytännössä vääntöä on ihan riittämiin kokoajan ja todella paljon paremmin kuin polttiksessa. Polttomoottoriautoissa vääntöä on jollain tietyllä kapealla kierroslukualueella.
Se on varmasti totta että käytännön vääntöä riittää. Se on kuitenkin myös totta että yleensä sähköautoissa se vääntö laskee nopeuden noustessa ja monet polttikset siitä syystä ripempiä isommissa +100 kmh vauhdeissa. Tietysti riippuu mitä vertailee mutta jos vaikka samalla huipputeholla varustettua diisseliä ja sähköauto katsoo.
 
En tiedä onko missään polttomoottoriautossa sähkötoimista ilmastointia, en ainakaan tiedä.

Mikä sitten lasketaan polttomoottoriautoksi, mutta siis kyllähän ladattavissa hybrideissä taitaa olla kaikissa ilmastointi sähköisenä. Joissakin pitää lämmityksen osalta polttista käyttää, mutta en ainakaan itse tiedä mallia joka vaatisi polttista jäähdyttämiseen (ja iso osa hoitaa myös lämmittämisen sähköllä, jolloin polttista tosiaan ei tarvitse käynnistää).
 
Eikös tämä takuun säilyminen ole jo kumottu, kunhan on huolto-ohjelmaa vain noudattanut niin väliä missä sitä on huoltanut?
Toki voi käyttää missä vaan, mutta itse ei voi tehdä kuitenkaan huoltoja niin että takuu säilyisi.
 
Hei oikeesti, monikohan Teslakuski osaa/viitsii vaihtaa jarrunesteet itse autoon ?
Villi veikkaus, ei kóvinkaan moni.

Kuitenkin aika tärkeä varuste autossa, joten on suositeltavaan jätää se osaaviin käsiin. Ja tuon kanssa (vaihtovälin ) ei kannata pihistellä
 
Eroa tulee siitäkin, että ne jarrut voi halutessaan huoltaa itse eikä se vaikuta takuuseen. Polttiksen takuuaikana on "pakko" käyttää huollossa ja maksaa siitä. Ainakin Volvolla oli varsin tyyristä kun piti käyttää 1,5 kertaa/vuosi huollossa ja huolto oli joku 700€/kerta. Lisäksi siinäkään ei jarrut kuuluneet tuohon normaaliin huoltoon mitenkään vaan kaikki jarruille tehtävä oli kuitenkin lisätyönä ja lisäveloituksella.

Toki tämä taitaa päteä vain Teslaan, muiden merkkien sähköautoja varmaan pitää käyttää huollossa että takuu säilyy?
Jo monissa vanhemmissakin polttiksissa jarrujen huoltotilaan ajaminen (mm. männät sisään) vaatii obd:n kautta esim. läppärin ja softan että pääsee järjestelmään ja boxeihin käsiksi.
Sähkisten systeemeihin sisäänpääsystä ei ole mitään hajua, varsinkaan Teslan.
Joku tietävämpi voinee kertoa kuinka "syvälle" Teslan systeemeihin pääsee ja mitä pääsee säätämään? Ja pääseekö ylipäänsä huoltotilaan?
 
Hei oikeesti, monikohan Teslakuski osaa/viitsii vaihtaa jarrunesteet itse autoon ?
Villi veikkaus, ei kóvinkaan moni.

Kuitenkin aika tärkeä varuste autossa, joten on suositeltavaan jätää se osaaviin käsiin. Ja tuon kanssa (vaihtovälin ) ei kannata pihistellä
Niin puhutaanhan me nyt hurjasta 100€ hinnasta vaihdettuna kerran kolmeen vuoteen, siihen päälle 60€ pyyhkijät ja suodatin niin onhan siinä jopa 100€/vuosi huoltokuluja.
 
Niin puhutaanhan me nyt hurjasta 100€ hinnasta vaihdettuna kerran kolmeen vuoteen, siihen päälle 60€ pyyhkijät ja suodatin niin onhan siinä jopa 100€/vuosi huoltokuluja.
No satasella ei jarruja huolleta. Onhan niissä jo jonkinverran purkamistakin vaikkei osia edes vaihdeta.
Levyt saa olla 1/3 pinta-alasta ruosteessa tai katsastuksessa tulee hylky. Piti jarrut sitten tai ei.
Tämähän on polttistenkin takajarruissa monesti uusintakatsastuksen paikka.
 
No satasella ei jarruja huolleta. Onhan niissä jo jonkinverran purkamistakin vaikkei osia edes vaihdeta.
Levyt saa olla 1/3 pinta-alasta ruosteessa tai katsastuksessa tulee hylky. Piti jarrut sitten tai ei.
Tämähän on polttistenkin takajarruissa monesti uusintakatsastuksen paikka.
Eiköhän kyse ollut vaan nesteiden vaihdosta. Levyt nyt vaihdetaan jos tarvii, mutta eiköhän ne kestä nyt vuosikausia.
 
Aika usein, kun ketjun avaa, silmille hyppää viesti miten sitä ja tätä tai tuotakaan ei pysty tekemään, mutta joo ehkä ajoitan huonosti milloin ketjua lukee ja mistä kohtaa.


En voi myöntää omistavani juuri tuon hintaista Teslaa, enkä kyllä tiedä mistä juuri tuon luvun kaivoit, mutta Model S:n vakuutus on 1250€/vuosi, täystäyskaskolla.

GTI Golf, 535xd ja 911:sen vakuutukset välillä noin 1000-1600€/vuosi, ei mielestäni mitenkään erityisesti kalliimpi ole sähköauto.

Joo eipä noissa vakuutusmaksuissa ylipäänsä oikein mitään järkeä ole eikä tosiaan polttomoottoriautojen vakuutukset ole sen halvempia. Jossain 10k€:n vanhassa dieselbemarissa vakuutukset on luokkaa 1.2k € vuodessa vaikka vakuutusyhtiön riskit on siinä jo paljon pienemmät kuin uusissa kalliissa autoissa. Yleisesti ottaen noissa hinnoissa taitaa olla niin paljon ilmaa, että lopullista hintaa voivat määritellä vähän miten haluavat, voitolle jäävät kuitenkin.
 
En minäkään oikein tiedä mikä se helppous sitten on.
-Helppoa kun tosi harvoin tarttee käydä tankilla mutta kotona saa sitten sen kaapelin kanssa vekslata lähes päivittäin ja reissussa vähemmän helppoa käyttää julkisia latureita.
-Helppoa kun saa äpistä lämpimäksi mutta se webasto toimi aikanaan ihan yhtä hyvin.
-Helppoa ajaa kun ei ole vaihteistoa mutta perinteinen mm automaatti kunnossa ollessaan ihan hyvä ja jopa parempi hitaassa tai liukkaassa paikassa.
-Vähemmän mitään perinteisiä 100 - 1000 € hajoavia osia mutta se yksi lähes 10.000 € osa happanee ajan myötä.

Ehkä ainoat kiistattomasti(?) positiiviset puolet on että pätkäajosta ei taida olla juuri mitään haittaa ja huoltoja on harvemmin.
Tätä vois vähän verrata nyt omiin kokemuksiin kun kuukauden ajellut täyssähköllä.

- Kerran viikkoon riittää kaapeliin kytkeminen, kotona. Tammi-helmikuussa voi olla että kaksi kertaa viikkoon.
- Webasto toimi edellisessä Volvossa oikein jees, se ei vaan nopeudessa pärjää sähkärille mitenkään.
- Edellisessä Volvossa oli ilmeisen toimiva automaatti, V60 T8, jota ei käytännössä huomannut kun liikkui. Vaan on tuo vielä huomaamattomampi tuo sähkömoottori.

Korjauskuluista paha sanoa mitään.

Eihän tuo C40 twin motor ihan niin premium ole kuin edellinen V60 T8 kaikilla varusteilla. Eipähän tarvii enää miettiä milloin se polttis käynnistyy kun lähtee 4km päähän jumppaamaan.
 
Jaa... Polttiksella ajelet pari viikkoa ja käyt sitten matkanvarrella tankkailemassa jonkun 5 minuuttia, eikä tarvitse jokapäivä nyplatä sen laturin kanssa..
-Helppoa kun tosi harvoin tarttee käydä tankilla mutta kotona saa sitten sen kaapelin kanssa vekslata lähes päivittäin ja reissussa vähemmän helppoa käyttää julkisia latureita.

Näin bensa-, etanoli-, diesel-, bensaplugari- ja sähköauton omistavana/-neena voin sanoa, että oman kokemukseni mukaan täyssähkö on arkipyörittelyssä mukavin ja plugari kakkosena (sillä sitä täytyi tankata vain parin kuukauden välein.)

Plugaria saa tökkiä laturiin toki käytännössä päivittäin, mutta kiinteällä laturilla homma hoituu vaivatta sekunneissa. Sähköauto haluaa töpselille huomattavasti harvemmin ja sen kanssa voi optimoida latausta pörssihinnan mukaan paremmin.

Etanoliauto oli kaikista ikävin, polttoainetta kului paljon ja sitä ei saanut ns. kaikkialta. Perinteisistä mukavin oli isotankkinen diesel pienellä kulutuksella.

Eniten tuossa tankkaamisessa ärsyttää se, että pitää tehdä arkipäiväisessä pyörityksessä ylimääräisiä pysähdyksiä ja mennä varta vasten johonkin tankkaamaan, mitä ladattavilla yksinkertaisesti ei tarvitse tehdä laisinkaan. Pitkillä (+300km) matkoilla tulee pysähdyttyä joka tapauksessa, oli sitten alla mikä tahansa menopeli.

Yli yhden latauspysähdyksen vaativia (+500 km) matkoja tulee kirjaimellisesti kerran-pari vuodessa meidän ajoilla, joten näissä ääritapauksissa sitten mennään (omalla/kaverin/vuokra) fossiililla tai lataillaan useammin arkimukavuuden vuoksi. :tup:
 
Mitä tämä nyt taas tarkoittaa? Ei tarvitse toteutua kumpikaan. Tekniikka ja autot ovat nyt jo sillä tasolla, että kaikki pärjäävät kyllä jokaisella ajoprofiililla. Hinnat ovat oikeastaan ainoa este enää ison massan auton oston esteenä.
Ihmisiä on erilaisia ja kaikki ei ole samaa mieltä sinun kanssa. Jos autonvalmistajat haluaa saada ne sitkeimmätkin jäärät ostamaan sähköautoja, niin kyllä ne on nämä kriteerit mitkä halutaan autojen täyttävän. Paljon puheita on ollut näistä rangen nostoista ja kyllähän ne on parantunutkin. Samoin lataus, mutta ihan polttomoottoriauton tankkauksen sujuvuuteen ei ole vielä päästy.
 
Eroa tulee siitäkin, että ne jarrut voi halutessaan huoltaa itse eikä se vaikuta takuuseen. Polttiksen takuuaikana on "pakko" käyttää huollossa ja maksaa siitä. Ainakin Volvolla oli varsin tyyristä kun piti käyttää 1,5 kertaa/vuosi huollossa ja huolto oli joku 700€/kerta. Lisäksi siinäkään ei jarrut kuuluneet tuohon normaaliin huoltoon mitenkään vaan kaikki jarruille tehtävä oli kuitenkin lisätyönä ja lisäveloituksella.

Toki tämä taitaa päteä vain Teslaan, muiden merkkien sähköautoja varmaan pitää käyttää huollossa että takuu säilyy?
Mitä ihmettä ne siihen vaihtoivat, että saivat tuollaisen, mielettömän laskun aikaan jossain perushuollossa?
 
Taitaa olla niin, että vaikka toimintamatka ei pätkääkään enää paranisi ja akun totaalihajoaminen olisi jatkossakin riski, niin jos sähköauton saisi n. 30k€ hinnalla uutena, ei pahemmin purnattaisi huonoista puolista.

Kalliista vehkeistä valitetaan kaikista niistä asioista, jotka halpa vaihtoehto tekee paremmin. Olkoonkin niitä vaikka vain yksi tai muutama.
 
Eniten tuossa tankkaamisessa ärsyttää se, että pitää tehdä arkipäiväisessä pyörityksessä ylimääräisiä pysähdyksiä ja mennä varta vasten johonkin tankkaamaan, mitä ladattavilla yksinkertaisesti ei tarvitse tehdä laisinkaan. Pitkillä (+300km) matkoilla tulee pysähdyttyä joka tapauksessa, oli sitten alla mikä tahansa menopeli.
Tämä tankkaamisen hankaluus on varmaan aika tapauskohtaista. Jos käyt viereisessä kaupassa autolla joka tapauksessa päivittäin, missä samassa on tankkausasema, niin eipä se tankkaus hirveitä ylimääräisiä kurvailuta edellytä. Tilanne toki on tyystin eri jos asemalle on matkaa ja jos se ei ole päivittäisen kulkureitin varressa. Silloin ymmärrän ylimääräisen vaivan ( ja ottaisi varmasti päähän pitkässä juoksussa )

Lisäksi mennen tullen kauppaan näet sähköautoilijoita viettämässä "laatuaikaa" ilmastoidussa autoissaan, kun ovat siinä latailemassa :). Kenties tämä selittää miksi se seisontailmastointi/lämmitys on niin must varuste :) Siksi tarvetta on polttismiehen vaikea ymmärtää....

O
 
Korvaako kasko, jos pomppaa katsastuksesta kun lommo pohjassa? Jos korvaa, saattaa olla kalliita kaskoja tulevaisuudessa. Jos ei korvaa, on melkoista venäläistä rulettia. Kaveri on A-katsastuksella hommissa. Tänä keväänä kävivät sähköautokurssin ja sanoi, että ei ikinä osta kurssin käytyään. Noh, vanha ja konservatiivi on muutenkin.
 
Normiautoilija joutuu tankkaamaan 1-3krt kuukaudessa riippuen autosta ja kilsoista, tämän n. 2min tapahtuman väitetty vaivalloisuus on aina ihmetyttänyt näissä sähköautokeskusteluissa.

Joo toki pikku juttu mutta sitten kun sitä ei enää tarvitse tehdä niin sitä ei todellakaan kaipaa. Ja en kyllä kahdessa minuutissa ole ikinä varmaan tankannut. Pumpulle pitää kumminkin erikseen ajaa, mahdollisesti jonottaa, kaivaa lompakko esiin, maksaa automaatilla ja hoitaa tankkaus. Ei toi siis mun mielestä mikään ylivoimainen homma ole mutta en ole jäänyt sitä kaipaamaan.

Mutta kuten niin monessa muussakin asiassa niin jokaiselle jotain ja ihmiset arvottavat asioita eri tavalla.
 
Pumpulle pitää kumminkin erikseen ajaa, mahdollisesti jonottaa, kaivaa lompakko esiin, maksaa automaatilla ja hoitaa tankkaus. Ei toi siis mun mielestä mikään ylivoimainen homma ole mutta en ole jäänyt sitä kaipaamaan.

Itsellä menee siten että ajan pumpulle, ikinä en ole jonottanut btw, näytän puhelinta nfc laitteelle ja tankkaan. Menee alle 2min kun auto liikkuu taas.
 
Niinkun miksi ihmeessä näin kävisi sähköautoissa, kun ei polttiksissakaan ole käynyt? Mistä ihmeestä porukka vetää näitä ennustuksiaan oikein?

Aika isossa osassa diesel autoista on kyllä 1000km range.

Katsastusvaatimuksetkin muuttuivat ja jos akun pinnassa on pieninkin vekki, niin akku on romurautaa -> auto on romurautaa.. Varmasti voisi olla akkuvakuutus, mutt koska akku on kallis, niin siitä ei kyllä selviäisi parilla kympillä vuodessa vaan todennäköisesti olisi yli satasen.

Ihan samoin se akku on romurautaa kuin polttisautossa moottori romurautaa, jos on öljypohjassa vekki ja tihuttaa öljyä siitä.

Kummastakin hyppää ihan samoin katsastuksessa, ja kumpikin on korjattavissa.

Hei oikeesti, monikohan Teslakuski osaa/viitsii vaihtaa jarrunesteet itse autoon ?
Villi veikkaus, ei kóvinkaan moni.

Kuitenkin aika tärkeä varuste autossa, joten on suositeltavaan jätää se osaaviin käsiin. Ja tuon kanssa (vaihtovälin ) ei kannata pihistellä

Tuon jarrunestehuollon skippaamisoletus ei kyllä päde vain teslakuskeihin, vaan käytännössä lähes kaikkiin autoihin jotka ovat ikänsä puolesta siirtyneet pois merkkihuollosta.

Eiköhän kyse ollut vaan nesteiden vaihdosta. Levyt nyt vaihdetaan jos tarvii, mutta eiköhän ne kestä nyt vuosikausia.

Levyt kärsivät eniten juuri käyttämättömyydestä. Aktiivisesti ja agressiivisesti jarrujaan käyttävän ihmisen autossa jarrulevyjä ei tarvitse vaihtaa.
 
Aika isossa osassa diesel autoista on kyllä 1000km range.



Ihan samoin se akku on romurautaa kuin polttisautossa moottori romurautaa, jos on öljypohjassa vekki ja tihuttaa öljyä siitä.

Kummastakin hyppää ihan samoin katsastuksessa, ja kumpikin on korjattavissa.



Tuon jarrunestehuollon skippaamisoletus ei kyllä päde vain teslakuskeihin, vaan käytännössä lähes kaikkiin autoihin jotka ovat ikänsä puolesta siirtyneet pois merkkihuollosta.



Levyt kärsivät eniten juuri käyttämättömyydestä. Aktiivisesti ja agressiivisesti jarrujaan käyttävän ihmisen autossa jarrulevyjä ei tarvitse vaihtaa.
Öljypojan vaihto / tilkitseminen on helppo homma. Sähköauton akku taas yleensä yksinkertaisesti vaihdetaan, jos siinä on jotain vikaa, kuten vekki ja se on silloin yleensä kyseinen auto romuttamolle, akun törkeän hinnan takia. Jos valmistaja vaihtaa akun, niin hyvitys vanhasta on yleensä todella surkea.

Niin, niitä levyjä ei tarvitse vaihtaa ruostumisen takia, jos niitä käytetään tarpeeksi mutta kun niihin on muutamat palat hangattu, niin monasti pitää vaihtaa ihan kulumisen takia (menee liian ohueksi.)
Mutta se on todella halpa ja helppo remontti, jossain perusautossa.. Samoin jarrujen ilmaus ja nesteen vaihto, jos tarvis. Toki joissakin pitää esim laittaa tietokoneella huoltotilaan, ettei survaise yllättäin mäntiä ulos.

Jos auton valmistaja ei halua vittuilla, niin ei ole mitään ongelmaa noissa.
 
Sähköauton akku taas yleensä yksinkertaisesti vaihdetaan, jos siinä on jotain vikaa, kuten vekki ja se on silloin yleensä kyseinen auto romuttamolle, akun törkeän hinnan takia. Jos valmistaja vaihtaa akun, niin hyvitys vanhasta on yleensä todella surkea.
Onko tiedossasi vaikka suomesta ensimmäistäkään muuten toimivaa sähköautoa mikä olisi akun vekin takia mennyt paaliin? Koska ne siis mukaasi yleensä menee eli varsin yleinen juttu niin varmasti löytyy muutamakin esimerkkitapaus.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom