Niin piti vielä sanomani että nähdäkseni näillä "akun liisaus"-systeemeillä lähinnä rahastetaan uusien sähköautonomistajien peloilla. Se pahin pelko kun on että akku pamahtaa rikki just kun akun takuu on loppunut ja sitten yhyy. Jotta tuota 0,0001% todennäköisyydellä tapahtuvaa harmia ei tarvitse pelätä, monet, ainakin uudet, sähköautonomistajat lienevät valmiita maksamaan ekstraa.
Se on erittäin epätodennäköistä että muille akun liisaus tulisi ajan kanssa halvemmaksi vaihtoehdoksi, kuin se että olisi ostanut koko auton omaksi.
Minusta itseasiassa parempi vaihtoehto tuollaisten huolien hälventämiseksi olisi lisätakuun osto auton valmistajalta akulle. Esim. pulittamalla pari kymppiä kuussa heille, saisit akulle n vuotta ja +100.000km lisää takuuta rikkoutumisen varalta, tms. Tai mikseivät vakuutusyhtiötkin voisi tarjota tuollaista lisävakuutusta autovakuutuksen yhteydessä, vähän kuten lasivakuutus.
Siinä vaiheessa jos akku alkaa olla käyttökelvoton jo ihan ikänsä puolesta, luultavasti loputkin autosta alkaa olla elinikänsä ehtoopuolella joten akun vaihtaminen 15 vuotta vanhaan sähköautoon ei ehkä ole enää järkevin vaihtoehto. Juu, joihinkin vanhoihin Leafeihin on vaihdettu akkuja, mutta niissä olikin ominaisuutena akun nopeampi ikääntyminen kuumissa olosuhteissa.
Akku saattaa imeä esim kosteutta sisäänsä ja hajota ja sellaisia akkuja jotkut kolmannet osapuolet korjailevat esim tesloihin (vastoin valmistajan tahtoa), ottamalla varaosia toisesta akusta, jolle on käynyt esim sama tai muu tuho.
Katsastusvaatimuksetkin muuttuivat ja jos akun pinnassa on pieninkin vekki, niin akku on romurautaa -> auto on romurautaa.. Varmasti voisi olla akkuvakuutus, mutt koska akku on kallis, niin siitä ei kyllä selviäisi parilla kympillä vuodessa vaan todennäköisesti olisi yli satasen.
Tuo 0,0001% kannattaa muuttaa johonkin järkevämpään lukemaan. Kun auto alkaa olla esim 8 vuotta vanha, niin kyllä se todennäköisiis alkaa olla ainankin 1%:n luokkaa tai enemmän vuodessa.. Toki lataussyklien ja lataussyvyyden määrät vaikuttavat reippaasti ja myös se, onko kyseisessä mallissa vakioheikkouksia (esim kosteuden pääsy akun sisään). Sähköautolla en kyllä lähtisi mihinkään, vähänkään tulvivaan paikkaan. Siinä on pohjassa ihan liikaa kaikenlaista, joka ei siedä vettä..
Jos akkuihin haluttaisiin järkeä, niin akun pitäisi standardisoida, siten, että olisi esim joku 10-20 erilaista möhkälettä, joista auton akku olisi koottu, siten että autossa olisi yleensä 1-3 akkua. ja jos joku valmistaja ei käyttäisi niitä, niin autolle haittavero, joka tuplaisi sen hinnan välittömästi. Akkuja voisi olla esim siten, että yksi oikealla puolella, yksi vasemmalla (edestä taka-akselille) ja yksi koko takaosan kokoinen. Tai vaihtoehtoisesti pohjan matkalla, 3:ssa osassa, peräkkäin (varmaankin parempi). Hybrideissä sitten voisi olla esim vain 1 akku. Jos akut antaisivat (arviolta) vaikka 150-300km / akku kantaman, niin voisi ostaa esim yhdella akulla, jos ajelee vain lyhyttä matkaa, mutta jos kypsyisi siihen, niin voisi ostaa siihen 1 tai 2 lisäakkua..
Standardiakut tulisi suunnitella siten, että kiinnitysmeksnismi olisi yksinkertainen ja akku olisi helposti avattavissa ja huollettavissa.
Akkujärjestemän I/O:n tulisi olla senverran järkevä, että se sallisi akkukemian vaihdoksen, jos markkinoille tulee joku parempi, niin voitaisiin vaihtaa parempi standardipalikka sinne autoon (Vaikka autonvalmistaja ei itse enää tukisi autoa päivityksin (koska esim konkassa, tai ei vaan taho).
Toki tämä olisi kuluttajan etu, ei autonvalmistajien, jotka lahjovat EU:n päättäviä elimiä, eli on melkoisen turha odottaa järkeistymistä, vaikka täysin tiedetään, mitä pitäisi tehdä..
Standardi modulaarinen yleisjärjestelmä :
Loisi akkujen valmistukseen kilpailutilanteen, jos joku koittaisi ryöstää liikaa.
Mahdollistaisi myös eri energiamäärän sisältävien moduleiden valmistuksen (esim vanhempi ja uudempi kemia / rakenne).
Mahdollistaisi akkujen kierrätyksen ja korjaamisen, joka järkeistäisi hintaa ja pitkään käytetty akku on myöskin ympäristöteko, sillä uuden valmistaminen vie paljon energiaa ja aiheuttaa saasteita, joten suhteellinen osuus pienenee, kun käyttöikä kasvaa.
Akkujen pienempi koko ja helppo irroitus, standardityökaluin mahdollistaisi esim kolaritilanteessa niiden helpon poiston ja valvonnan. tai jos pohjaan osuisi jotain, niin vain vaurioitunut moduli vaihtoon. Hinta 1/3 koko akun hinnasta.