Yleistä keskustelua sähköautoista

Hyundaikin harkitsee NACS:iin siirtymistä ameriikassa: Hyundai Will Consider Tesla NACS Charging Connector

Facebookissa oli tiukkaa keskustelua sähköautojen latausliittimistä. Nyt kun moni merkki on Ameriikassa siirtymässä CCS1 -> NACS:iin joka on teslan kehittämä latausliitin. Euroopassa taitaa olla monessa maassa 3-vaihe sähköt, joten ilmeisesti NACS:i ei kolmivaihe ac-latausta voi oikein tukea, kun pinnit loppuu kesken. Kuitenkin, CCS on aika möhkö vrt. NACS, joten luulisi mm. varsin latausluukkujen designissa olevan helpompaa jos latausportti olisi sirompi.
Joo, tuo jenkkien harrastama yleisten standardien vieroksuminen oudoksuttaa aina, ottavat mielummin käyttöön jotain valmistajakohtaisia 'standardeja', kuten tässäkin. Taustalla taitaa olla huono CCS-latausverkoston kattavuus ja toimintavarmuus, joska Tesla on panostanut omaan verkostoonsa huomattavasti enemmän. NACS:lla ei joo ladata 3-vaiheella, joten AC-lataus rajoittunee kyllä, tosin ei taida jenkkejä haitata pahemmin.
 
Jenkit ja britit vetää sillä ~7kW maksimilla kotilatauksissa ja kyllähän se(kin) riittää, mutta kyllä tää meidän 11kW kolmivaiheesta on ultimate.
 
Jenkit ja britit vetää sillä ~7kW maksimilla kotilatauksissa ja kyllähän se(kin) riittää, mutta kyllä tää meidän 11kW kolmivaiheesta on ultimate.

Jenkeissä kylläkin on mahdollista 11,5 kW kotilatauksessa, 48 amppeerilla (240V). Ja itseasiassa Teslankin Gen 2 Wall Connector pystyi lataamaan 19,2 kW teholla, 80 amppeerin virralla. Vanhoissa Model S:ssä oli laturi joka pystyi lataamaan noilla tehoilla, mutta uusissa autoissa on jo pitkään ollut pienempitehoiset laturit, jostain syystä.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän siitä mihinkään pääse että sähköautolla vähänkin pidemmät road tripit aivan helvetin paljon hankalampia ku bensa/diesel vehkeellä. Pelkästään se että joutuu miettimään edes vähän missä ladata on jo noin 100x hankalampaa koska joutuu edes miettiä.
Ajoin tänään 730km. Latasin 3 kertaa, mutta 1 kerta olisi riittänyt, yhteensä 4 pysähdystä. Täytyi nyt kuitenkin pysähtyä kun pieni lapsi matkassa joka ei jaksa yhdeltä istumalta niin pitkiä matkoja. Jos olisin ajanut yksin olisin pysähtynyt 2 kertaa. Ei kyllä ole hankalaa, ennen sähköauton ostoa ajattelin kyllä samoin että tulee olemaan hankalaa, mutta ostin silti, kun isoon osaan ajoista riittää kuitenkin ihan kotona/töissä lataaminen. Nyt useita +600km päiviä takana eikä ole kertaakaan ollut ongelmana lataaminen.
 
Kyllähän ne leimalla sen tsekkaa. Tuskin kummiskaan ennen ensimmäistä leimaa missään autossa alusta on paskana.

Kai tuo nyt vähän johtuu paljonko on ajettu. Jos ajaa 50tkm vuoteen, niin on oikeastaan aika harvinaista että 200tkm ajetussa henkilöautossa olisi virheetön orkkisalusta.

Varsinkin kun jo 50tkm kohdalla on monessa jo väljää.

Minulle ei ole juurikaan merkitystä autoni hiilidioksipäästöillä, mutta hiukkaspäästöillä on.
Eikös ne hiukkaspäästöt räjähdä vasta kun moottori lämpenee ja sitä aletaan käyttämään laihalla?
 
Kai tuo nyt vähän johtuu paljonko on ajettu. Jos ajaa 50tkm vuoteen, niin on oikeastaan aika harvinaista että 200tkm ajetussa henkilöautossa olisi virheetön orkkisalusta.

Varsinkin kun jo 50tkm kohdalla on monessa jo väljää.


Eikös ne hiukkaspäästöt räjähdä vasta kun moottori lämpenee ja sitä aletaan käyttämään laihalla?
Onhan niissä (suorasuihkutusbensoissakin) ollut jo vuodesta 2017 pakollinen hiukkasloukku mikä tuli dieseleissä pakolliseksi vuonna 2013. Tosin monessa kalliimmassa autossa niitä oli jo selvästi kauemmin.
Esim. mun 2010 dieselissä on loukku. Hyvin ne pääsääntöisesti toimii ellei niihin kajota jos menee esim. pätkäajossa tukkoon eikä huollateta loukkua. Vaan esimerkiksi otetaan sisuskalut pois.
 
Jenkeissä kylläkin on mahdollista 11,5 kW kotilatauksessa, 48 amppeerilla (240V). Ja itseasiassa Teslankin Gen 2 Wall Connector pystyi lataamaan 19,2 kW teholla, 80 amppeerin virralla. Vanhoissa Model S:ssä oli laturi joka pystyi lataamaan noilla tehoilla, mutta uusissa autoissa on jo pitkään ollut pienempitehoiset laturit, jostain syystä.

Kyllähän Suomessakin on mahdollista 22kW, vaikka Tesla ei sitä enää tarjoakaan (Model S:ssä pystyi, mutta Renaulteissa pystyy edelleen ja Porscheen etc saa lisävarusteena).
 
Millaisilla hakuehdoilla saa tuollaisen tuloksen
Henkilöauto, vm 2019, 21-22000€, bensiini, ml <35000. Tosin noista moni on ajamaton auto.
Ite tein kyllä omasta mielestä hyvät kaupat, kun auto on 2019 mallia ja ostettaessa sillä oli ajettu 17000km hinta 21000€. 15v vanhasta bensamaasturista sain 13000€ vaihdossa. Maaliskuussa 2022.
 
Eikös ne hiukkaspäästöt räjähdä vasta kun moottori lämpenee ja sitä aletaan käyttämään laihalla?
En tiedä laboratoriokokeiden tuloksia, mutta sen tiedän että jotain savunkaltaista edelläajavistani polttisautoista tuntuu tulevan peräpäästä (vanhemmista autoista enemmän ja näkyvämmin), ja usein haiseekin sisälle asti jopa niin että tunnistan hajusta onko edessä bensa- vai dieselauto.

Selkeästi tilanne on parantunut uusilla polttisautoilla mutta kun vaihtoehtona on sähköauto josta nousee enintään katupölyä, joka toki sekin voi olla inhaa kuivana keväänä. Jokin syy kai sillekin että polttisautojen tyhjäkäynti parkissa on kielletty (paria minuuttia kauempaa).
 
Jokin syy kai sillekin että polttisautojen tyhjäkäynti parkissa on kielletty (paria minuuttia kauempaa).

Varmasti, onhan kyseinen laki ollut jo vuosikymmeniä. Toisaalta, kun auto saa olla minkäikäinen tahansa eikä tarvitse noudattaa mitään modernia sääntöjä, niin kaikki tällaiset säännöt on silloin suunniteltava sen perusteella mikä on se surkein lenkki.

Eli vaikka sieltä tulisi vain vettä ja hiilidioksidia perästä, niin mennään sillä että se mahdollinen Lada / tuunattu vanha Mersu diesel tupruttaa muutakin.
 
Ajoin tänään 730km. Latasin 3 kertaa, mutta 1 kerta olisi riittänyt, yhteensä 4 pysähdystä. Täytyi nyt kuitenkin pysähtyä kun pieni lapsi matkassa joka ei jaksa yhdeltä istumalta niin pitkiä matkoja. Jos olisin ajanut yksin olisin pysähtynyt 2 kertaa. Ei kyllä ole hankalaa, ennen sähköauton ostoa ajattelin kyllä samoin että tulee olemaan hankalaa, mutta ostin silti, kun isoon osaan ajoista riittää kuitenkin ihan kotona/töissä lataaminen. Nyt useita +600km päiviä takana eikä ole kertaakaan ollut ongelmana lataaminen.
Eli ajat nuo reissut niin ettet yhtään mieti etukäteen missä lataat? Kun akku vaatii latinkia niin siitä vaan seuraavalle tolpalle oli se sitten mikä tahansa?

Ymmärsin että @jopee pointti oli ettei lataaminen hankalaa ole mutta hankalampaa kuin tankkaaminen. Polttoaineita vielä toistaiseksi saa aika paljon tihemmästä asemaverkosta, hinta heittää tyypillisesti 10 % ja toimenpide on niin nopea että kylmäasemakin käy hyvin. Sähköä vähän harvemmalti saatavilla, sitä tarvitaan useammin, hinta voi vaihdella 300 %, tankkauksen nopeus voi vaihdella 1000% ja mielellään etenkin lasten kanssa ottaisi jotain palveluita siihen kylkeen.
 
Eli ajat nuo reissut niin ettet yhtään mieti etukäteen missä lataat? Kun akku vaatii latinkia niin siitä vaan seuraavalle tolpalle oli se sitten mikä tahansa?

Ymmärsin että @jopee pointti oli ettei lataaminen hankalaa ole mutta hankalampaa kuin tankkaaminen. Polttoaineita vielä toistaiseksi saa aika paljon tihemmästä asemaverkosta, hinta heittää tyypillisesti 10 % ja toimenpide on niin nopea että kylmäasemakin käy hyvin. Sähköä vähän harvemmalti saatavilla, sitä tarvitaan useammin, hinta voi vaihdella 300 %, tankkauksen nopeus voi vaihdella 1000% ja mielellään etenkin lasten kanssa ottaisi jotain palveluita siihen kylkeen.
Kyllä minä suunnilleen katson että missä voisin ladata. Ajan kyllä todella paljon pitkiä matkoja ympäri suomea ja tiedän entuudestaan jo suurimman osan ABC latauspaikoista ja osaan hyvin arvioida missä olisi hyvä ladata. Superit tiedän kanssa ja niiden hinta tuli taas alaspäin niin ovat ihan käyttökelpoisia. Latauksen aikana vilkaisen mahdollisesti vielä parista äpistä missä seuraava lataus voisi olla ja autokin toki reitittää superien kautta jos ei jaksa katsoa mistään ja joskus ajan vaan ihan auton suositteleman reitin mukaan ja lataan supereilla. Näitä ei kyllä tietenkään joka paikassa ole, eli ei toimi aina. Riippuu myös pitkälti siitä että olenko työmatkalla, kuten useimmiten olen, vai perheen kanssa liikkeellä. Jos perheen kanssa niin tällöin suositaan aina ABC:tä vaikka se tylsää bulkkia muuten onkin, mutta niissä nyt vaan on parhaat vessat vaipanvaihtoon jne. Työmatkalla kun olen niin sitten taas painaa mahdollisesti erilaiset syyt latauspaikan valintaan. Myöskään se, että lataus hetken kestää, ei ole haitannut kun työmatkoilla on pakko pitää taukoja muutenkin ja kaivaa läppäri esiin. Ennen meni tuo tauko noin etenemisen kannalta täysin hukkaan ja pysähdin vaan johonkin random levähdyspaikalle, nyt tuon ajan voi käyttää lataamiseen.

Ja siis kyllähän tuossa on enemmän tekemistä kuin aiemmalla diesel autollani jolla pääsi tankillisella 1200 km, mutta en tätä ole kokenut mitenkään vaikeaksi tai työlääksi. Teslallakin pääsee sen ~500 km niin ei tuo nyt ole muutenkaan niin justiinsa missäkohtaa matkaa lataa. Jos olisi joku Leaf tai vastaava millä pääsee vaan 200 km tai alle niin sitten olisi kyllä enemmän työtä ja suunnittelua.

Sen mitä tuossa "suunnittelussa" häviää voittaa 100 kertaisesti siinä että Teslalla on paljon kivampi ajaa kun polttisautolla ja vaikka julkisia käyttää niin ajaminen maksaa silti alle puolet siitä mitä edellisellä dieselautollani. Ja useimmat ajot ovat lopulta kuitenkin sellaisia että lataamista ei päivän aikana tarvita vaan pääsen sitten taas töissä lataamaan ilmaiseksi auton täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Eli ajat nuo reissut niin ettet yhtään mieti etukäteen missä lataat? Kun akku vaatii latinkia niin siitä vaan seuraavalle tolpalle oli se sitten mikä tahansa?

Noh, noin ainakin itse ajan reitit jotka jotenkin tunnen. Mutta, kyllähän pysähdyspaikat on aina ennen dieselilläkin katsottu, eikä vain menty ekaan kylmäasemaan juomaan sitä kahvia. Tai lapsille voi kai tietysti tarjota sitä lasolia tai lasinpesukaapista vettä, mutta luulisi heidänkin jotain muuta arvostavan.

Mikä siis muuttui?
 
Noh, noin ainakin itse ajan reitit jotka jotenkin tunnen. Mutta, kyllähän pysähdyspaikat on aina ennen dieselilläkin katsottu, eikä vain menty ekaan kylmäasemaan juomaan sitä kahvia. Tai lapsille voi kai tietysti tarjota sitä lasolia tai lasinpesukaapista vettä, mutta luulisi heidänkin jotain muuta arvostavan.

Mikä siis muuttui?
Tutuilla reitellä ei tietysti kovin paljoa miettimistä tarvita. Mutta on itselle joskus tutullakin reitillä tullut eteen tilanne että pitää miettiä miten ajaa tai missä pysähtyy. Takakontti oli täynnä Saksalaista limpparia ja lumimyräkkä nosti kulutusta niin että ei enää pääsekkään samoille tutuille asemille ilman välipysähdystä. Tietty isommilla SoC marginaaleilla ei tuotakaan mietintää olisi tullut.

Se ainakin itsellä muuttui että dieselillä ei auton vuoksi tarvinnut pysähtyä juuri koskaan. Kun aine oli lopussa niin seuraavalta asemalta sitä sai parissa minuutissa lisää, ei ollut juuri pelkoa että maksaisi siitä ylihintaa tai pitäisi extra tunti sitä tiputella tippakannusta tankkiin. Sähköllä auto sanelee hyvin pitkälti pysähdyspaikat, ajat ja välimatkat. Joutuu hieman enemmän miettimään miten yhdistää lataustauot ja muut tauot.

Käytännön esimerkki vaikka Ruotsista siinä Grännan nurkilla on kiva levähdyspaikka josta näkee linnan rauniot ja järven hienosti. Osuu vielä aamulaivalta lähtiessä hyvin taukoajaksi. On pyödät ym. systeemit ja melko turvallista lasten kirmata ympyrää. Sähköautoa ei siellä voi ladata vaan pitää mennä toiselle puolen tietä sinne kuppaisen Circle-K::n pihalle Ionityn loistetta ihmettelemään. Dieselillä voi valita vapaammin missä haluaa lasolinsa juoda.
 
Viimeksi muokattu:
Käytännön esimerkki vaikka Ruotsista siinä Grännan nurkilla on kiva levähdyspaikka josta näkee linnan rauniot ja järven hienosti. Osuu vielä aamulaivalta lähtiessä hyvin taukoajaksi. On pyödät ym. systeemit ja melko turvallista lasten kirmata ympyrää. Sähköautoa ei siellä voi ladata vaan pitää mennä toiselle puolen tietä sinne kuppaisen Circle-K::n pihalle Ionityn loistetta ihmettelemään.

Voiko siellä linnan raunioilla siis tankata auton? En muista että Suomessa olisi linnan raunioilla bensiksiä. Erikoinen tapaus.
 
Voiko siellä linnan raunioilla siis tankata auton? En muista että Suomessa olisi linnan raunioilla bensiksiä. Erikoinen tapaus.
Itseasiassa kyllä voi koska siinä on vieressä huoltoasema sekä ravintola. Mutta juju oli siinä että sähköautolla auto alkaa pakottamaan stoppia noilla main, talvella ehkä jo 2. stoppi. Dieselillä rangea olisi tuossa vielä se 600 km jäljellä joten voi valita paikan minkä haluaa eikä sitä missä pääsee lataamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Cybertrukin latausportti. Mitenköhän tuohon saa mahtumaan CCS2? Viistoon?
IMG_2907.jpeg
 
En tiedä laboratoriokokeiden tuloksia, mutta sen tiedän että jotain savunkaltaista edelläajavistani polttisautoista tuntuu tulevan peräpäästä (vanhemmista autoista enemmän ja näkyvämmin), ja usein haiseekin sisälle asti jopa niin että tunnistan hajusta onko edessä bensa- vai dieselauto.

Selkeästi tilanne on parantunut uusilla polttisautoilla mutta kun vaihtoehtona on sähköauto josta nousee enintään katupölyä, joka toki sekin voi olla inhaa kuivana keväänä. Jokin syy kai sillekin että polttisautojen tyhjäkäynti parkissa on kielletty (paria minuuttia kauempaa).
Selvähän se on että kylmällä polttomottorilla päästöt on suuremmat, mutta kun tuossa oltiin nimenomaan niistä hiukkaspäästöistä huolissansa.
 
Käytännön esimerkki vaikka Ruotsista siinä Grännan nurkilla on kiva levähdyspaikka josta näkee linnan rauniot ja järven hienosti. Osuu vielä aamulaivalta lähtiessä hyvin taukoajaksi. On pyödät ym. systeemit ja melko turvallista lasten kirmata ympyrää. Sähköautoa ei siellä voi ladata vaan pitää mennä toiselle puolen tietä sinne kuppaisen Circle-K::n pihalle Ionityn loistetta ihmettelemään. Dieselillä voi valita vapaammin missä haluaa lasolinsa juoda.
Jos brahehusia meinaat, on siellä laturit. 50kW tosin, muttei noin hienolla levähdyspaikalla kauheasti haittaa. Noin yleisesti laturit tulee kyllä ajan mittaan joka levähdyspaikalle. Näin "auto määrää levähdyspaikan" efekti pienenee.
 
Tutuilla reitellä ei tietysti kovin paljoa miettimistä tarvita. Mutta on itselle joskus tutullakin reitillä tullut eteen tilanne että pitää miettiä miten ajaa tai missä pysähtyy. Takakontti oli täynnä Saksalaista limpparia ja lumimyräkkä nosti kulutusta niin että ei enää pääsekkään samoille tutuille asemille ilman välipysähdystä. Tietty isommilla SoC marginaaleilla ei tuotakaan mietintää olisi tullut.

Se ainakin itsellä muuttui että dieselillä ei auton vuoksi tarvinnut pysähtyä juuri koskaan. Kun aine oli lopussa niin seuraavalta asemalta sitä sai parissa minuutissa lisää, ei ollut juuri pelkoa että maksaisi siitä ylihintaa tai pitäisi extra tunti sitä tiputella tippakannusta tankkiin. Sähköllä auto sanelee hyvin pitkälti pysähdyspaikat, ajat ja välimatkat. Joutuu hieman enemmän miettimään miten yhdistää lataustauot ja muut tauot.

Käytännön esimerkki vaikka Ruotsista siinä Grännan nurkilla on kiva levähdyspaikka josta näkee linnan rauniot ja järven hienosti. Osuu vielä aamulaivalta lähtiessä hyvin taukoajaksi. On pyödät ym. systeemit ja melko turvallista lasten kirmata ympyrää. Sähköautoa ei siellä voi ladata vaan pitää mennä toiselle puolen tietä sinne kuppaisen Circle-K::n pihalle Ionityn loistetta ihmettelemään. Dieselillä voi valita vapaammin missä haluaa lasolinsa juoda.
Jos meinaat Brahehusin raunioita, niin en ymmärrä ongelmaa. Kyllähän polttiksellakin ajetaan E4:n itäpuolelle raunioiden jäädessä länsipuolelle. Siinä ravintolan vieressä on pari latausasemaa, joissa molemmissa pikalaturit. Kurvaa auton siihen letkun jatkoksi ja ohjaa pesueen ravintolaan syömään. Sen jälkeen jädet kourassa köpötellään tunnelia E4:n ali, niin siinähän ne rauniot ovat ihasteltavina. Ikkuna-aukoista voi katsella/kuvata upeaa Vätterniä ja Visingsö saarta. Sitten jatketaan matkaa täydemmällä akulla.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230626-204729.png
    Screenshot_20230626-204729.png
    230,1 KB · Luettu: 46
  • Screenshot_20230626-204913.png
    Screenshot_20230626-204913.png
    1,5 MB · Luettu: 57
  • Screenshot_20230626-204942.png
    Screenshot_20230626-204942.png
    1,5 MB · Luettu: 57
Jos brahehusia meinaat, on siellä laturit. 50kW tosin, muttei noin hienolla levähdyspaikalla kauheasti haittaa. Noin yleisesti laturit tulee kyllä ajan mittaan joka levähdyspaikalle. Näin "auto määrää levähdyspaikan" efekti pienenee.
Jos meinaat Brahehusin raunioita, niin en ymmärrä ongelmaa. Kyllähän polttiksellakin ajetaan E4:n itäpuolelle raunioiden jäädessä länsipuolelle. Siinä ravintolan vieressä on pari latausasemaa, joissa molemmissa pikalaturit. Kurvaa auton siihen letkun jatkoksi ja ohjaa pesueen ravintolaan syömään. Sen jälkeen jädet kourassa köpötellään tunnelia E4:n ali, niin siinähän ne rauniot ovat ihasteltavina. Ikkuna-aukoista voi katsella/kuvata upeaa Vätterniä ja Visingsö saarta. Sitten jatketaan matkaa täydemmällä akulla.
No kappas pitää seisoa korjattuna. Mulla on ollut filtteri ettei näytä alle 100 kW asemia. Kyllähän tuolla 50 kW jo koko perheen lounastauon ja linnakierroksen aikana lataa. Jos vapaitaletkuja on, paikkoja ei montaa tainnut olla.

Tuolla eri puolella tietä viittasin tuohon IONITY Grännaan joka on melko ankea paikka. Siinä kuitenkin olen itse pysähdellyt ja vetänyt akun täyteen että pääsee suoraan Helsingboriin. Värnamo kun tuohon aikaan on yleensä ruuhkainen.
 
Ekaa sähköautoa haaveleimassa... Tähän saakka olen ajellu halvoilla diiseleillä ko kilsoja tulee vuoteen aika paljon. Mutta ei kuitenkaan niin pitkiä matkoja kerralla että sähköjen range tulis ongelmaksi. Id3 kiinostelis kovasti.. mutta hinnan puolesta joku leaf ois kivampi(sitä en kyllä pohdi enään kun lueskelin siitä hieman). Onko heittää vaihtoehtoja kokemusten kautta? Sanotaanko että hintaluokka max tuossa mitä id3 nyt tuntuu pyörivän (vika haku tuotti useamman id3:sen alle 32tk€), koukku/veto sallittu ois iso plussa, ko ok taloeläjänä tottunut et kärri aina pihassa.. 750kg kärri, mutta harvemmin tullu vedettyä ees 500kg sillä johon moni id3 salliinee.
 
ID3 ei ollut vetopainoa, niiden koukku on ainoastaan pyörätelineelle; pitää mennä 4/5 ja hinta pomppaa.

...mites MG4, Ruotsista uutena ostaen sais kiitos rupukruunun parhaan version samaan kuin täällä alkupään nälkämalli.
 
ID3 ei ollut vetopainoa, niiden koukku on ainoastaan pyörätelineelle; pitää mennä 4/5 ja hinta pomppaa.

...mites MG4, Ruotsista uutena ostaen sais kiitos rupukruunun parhaan version samaan kuin täällä alkupään nälkämalli.
Hmmm... Kyllä ainakin yhtä katsomassa käytyä myyjä sanoi että 500kg max veto
 
Viimeksi kun kyselin niin Enyaqiin koukku oli noin 1300€. Varmaan ID vehkeissä samaa luokkaa jos jäkikäteen joutuu asentamaan.
 
Ekaa sähköautoa haaveleimassa... Tähän saakka olen ajellu halvoilla diiseleillä ko kilsoja tulee vuoteen aika paljon. Mutta ei kuitenkaan niin pitkiä matkoja kerralla että sähköjen range tulis ongelmaksi. Id3 kiinostelis kovasti.. mutta hinnan puolesta joku leaf ois kivampi(sitä en kyllä pohdi enään kun lueskelin siitä hieman). Onko heittää vaihtoehtoja kokemusten kautta? Sanotaanko että hintaluokka max tuossa mitä id3 nyt tuntuu pyörivän (vika haku tuotti useamman id3:sen alle 32tk€), koukku/veto sallittu ois iso plussa, ko ok taloeläjänä tottunut et kärri aina pihassa.. 750kg kärri, mutta harvemmin tullu vedettyä ees 500kg sillä johon moni id3 salliinee.

Koukullisia Model 3:sia voisi varmaan saada tuohon hintaan. Ja kyllähän tuo koukku on pakollinen OKT-asujalle, jos vähääkin itse tekee asioita …
 
Ekaa sähköautoa haaveleimassa... Tähän saakka olen ajellu halvoilla diiseleillä ko kilsoja tulee vuoteen aika paljon. Mutta ei kuitenkaan niin pitkiä matkoja kerralla että sähköjen range tulis ongelmaksi...

Lainaa vähän tätä aloitusta omiin tarkoituksiin, kun näköjään liikutaan samalla asialla. Eli haaveena sähköauto.

Lähipiirissä kenelläkään ei ole sähköautoa joten kokemus täysin netin varassa. Itsellä yksi suurin mysteeri näiden sähköautojen kanssa on, että mitä ominaisuuksia / varusteita on hyvä autossa olla? Ilmeisesti ilmalämppumppu aika hyvä lisä. jotain muuta?

-Budjetti 20-30k ( näyttäisi enemmän menevän tuonne 30k suuntaan kun tarjontaa katsonut)
- n. 27 000 km vuodessa
- Työmatka 70km yhteensä päivittäin + mahdolliset asiakaskäynnit 10-20km. Ei latausmahdollisuutta työpaikalla.
- Kotilataus mahdollista. Ei lämmintä tallia autolle.
- Pääfocus kotilataus.
- Lapsen 3v turvaistuin mallia: selkä menonsuuntaan sovittava takapenkille siten, että edessäkin pystyy aikuinen matkustamaan kun tarkoitus olisi siirtää sähköautolle mahdollisimman paljon ajoa.
- Takakontin koolla ei niin väliä. Taloudessa myös farmari pahimpaan tilanälkään.
- Talven pakkaset pyörivät 0 - 35 välillä. ( yli kolmenkymmenen joitain päiviä talvessa. Yleensä 10-25 asteen välillä päivät)


Mitä nyt tässä katsonut nettiauton tarjontaa:

Hyundai Ioniq 38kwh (n. 25t€ )
+ Normi auton kokoinen
+ Kohtuu akkukoko
+ Ilmeisesti 28kwh version tyyppivika sähkömoottorin laakerointiin korjattu
+ Enemmän ominaisuuksia kuin 28kwh versiossa (?)
- Hidas lataus vs 28kwh
- Polttomoottori-auton rungoon suunniteltu --> takapainoinen + etuveto = talvella etenemiskyky?

VW ID3 (n.30t€)
+Iso akku
+ Suunniteltu sähköautoksi --> painojakauma + takaveto
+ Suht nopea lataus
+/- koko / takapenkin tilavuus?

MG 4 / MG 5 (27-35t€, yli budjetin mutta uusi olisi uusi)
+ Uusi
+ Edullinen
+ Iso Akkukoko
+ MG 4 suunniteltu sähköautoksi
- Uusi meidän markkinoilla --> vähän kokemuksia luettavana
- Talvikäyttäytyminen?
- Laatu pitemmässä tähtäimessä?
- MG 5 suunniteltu polttomoottori runkoon

Citroen C4 / E-C4 (28-30t€)
+ Iso akkukoko
+ suht tilava (?)
+/- Tästä itsellä hyvin vähän vielä tietoa. Ilmeisesti ihan ok-auto?

Nissan Leaf
+ Suht tilava
+ Iso akku
- Chademo
- Chademo
- Chademo

Muita autoja?

Ajatuksia ja ehdotuksia otetaan vastaan.
 
Sitikka ihan täys polttishätämuunnos sähköön, että on jotain myytävää.

MG4 saat Luxuryn halvemmalla jos ostat ruotsista etkä täältä, Hedin tekee tiliä suomalaisilla.

Teslalla on vielä nopealle korkotarjous ~3% jos sisu riittää uuteen takaveto kolmoseen...

Käytetty Kia Niro?
 
Lainaa vähän tätä aloitusta omiin tarkoituksiin, kun näköjään liikutaan samalla asialla. Eli haaveena sähköauto.

Lähipiirissä kenelläkään ei ole sähköautoa joten kokemus täysin netin varassa. Itsellä yksi suurin mysteeri näiden sähköautojen kanssa on, että mitä ominaisuuksia / varusteita on hyvä autossa olla? Ilmeisesti ilmalämppumppu aika hyvä lisä. jotain muuta?

-Budjetti 20-30k ( näyttäisi enemmän menevän tuonne 30k suuntaan kun tarjontaa katsonut)
- n. 27 000 km vuodessa
- Työmatka 70km yhteensä päivittäin + mahdolliset asiakaskäynnit 10-20km. Ei latausmahdollisuutta työpaikalla.
- Kotilataus mahdollista. Ei lämmintä tallia autolle.
- Pääfocus kotilataus.
- Lapsen 3v turvaistuin mallia: selkä menonsuuntaan sovittava takapenkille siten, että edessäkin pystyy aikuinen matkustamaan kun tarkoitus olisi siirtää sähköautolle mahdollisimman paljon ajoa.
- Takakontin koolla ei niin väliä. Taloudessa myös farmari pahimpaan tilanälkään.
- Talven pakkaset pyörivät 0 - 35 välillä. ( yli kolmenkymmenen joitain päiviä talvessa. Yleensä 10-25 asteen välillä päivät)


Mitä nyt tässä katsonut nettiauton tarjontaa:

Hyundai Ioniq 38kwh (n. 25t€ )
+ Normi auton kokoinen
+ Kohtuu akkukoko
+ Ilmeisesti 28kwh version tyyppivika sähkömoottorin laakerointiin korjattu
+ Enemmän ominaisuuksia kuin 28kwh versiossa (?)
- Hidas lataus vs 28kwh
- Polttomoottori-auton rungoon suunniteltu --> takapainoinen + etuveto = talvella etenemiskyky?

VW ID3 (n.30t€)
+Iso akku
+ Suunniteltu sähköautoksi --> painojakauma + takaveto
+ Suht nopea lataus
+/- koko / takapenkin tilavuus?

MG 4 / MG 5 (27-35t€, yli budjetin mutta uusi olisi uusi)
+ Uusi
+ Edullinen
+ Iso Akkukoko
+ MG 4 suunniteltu sähköautoksi
- Uusi meidän markkinoilla --> vähän kokemuksia luettavana
- Talvikäyttäytyminen?
- Laatu pitemmässä tähtäimessä?
- MG 5 suunniteltu polttomoottori runkoon

Citroen C4 / E-C4 (28-30t€)
+ Iso akkukoko
+ suht tilava (?)
+/- Tästä itsellä hyvin vähän vielä tietoa. Ilmeisesti ihan ok-auto?

Nissan Leaf
+ Suht tilava
+ Iso akku
- Chademo
- Chademo
- Chademo

Muita autoja?

Ajatuksia ja ehdotuksia otetaan vastaan.
Tesla Model 3? En tosin ole nyt nettiautosta katsonut saako ~30k€ hintaan?

Itselläni Model Y LR, joka suosittelisin, mutta hinta kovempi kuin tuo budjettisi.
 
Lainaa vähän tätä aloitusta omiin tarkoituksiin, kun näköjään liikutaan samalla asialla. Eli haaveena sähköauto.

Lähipiirissä kenelläkään ei ole sähköautoa joten kokemus täysin netin varassa. Itsellä yksi suurin mysteeri näiden sähköautojen kanssa on, että mitä ominaisuuksia / varusteita on hyvä autossa olla? Ilmeisesti ilmalämppumppu aika hyvä lisä. jotain muuta?

-Budjetti 20-30k ( näyttäisi enemmän menevän tuonne 30k suuntaan kun tarjontaa katsonut)
- n. 27 000 km vuodessa
- Työmatka 70km yhteensä päivittäin + mahdolliset asiakaskäynnit 10-20km. Ei latausmahdollisuutta työpaikalla.
- Kotilataus mahdollista. Ei lämmintä tallia autolle.
- Pääfocus kotilataus.
- Lapsen 3v turvaistuin mallia: selkä menonsuuntaan sovittava takapenkille siten, että edessäkin pystyy aikuinen matkustamaan kun tarkoitus olisi siirtää sähköautolle mahdollisimman paljon ajoa.
- Takakontin koolla ei niin väliä. Taloudessa myös farmari pahimpaan tilanälkään.
- Talven pakkaset pyörivät 0 - 35 välillä. ( yli kolmenkymmenen joitain päiviä talvessa. Yleensä 10-25 asteen välillä päivät)

Muita autoja?

Ajatuksia ja ehdotuksia otetaan vastaan.
e-208 ainakin osuu budjettiin vähän käytettynä. Minulla ollut nyt vuoden verran, ostin uutena, olen tykännyt.
 
Lainaa vähän tätä aloitusta omiin tarkoituksiin, kun näköjään liikutaan samalla asialla. Eli haaveena sähköauto.

Lähipiirissä kenelläkään ei ole sähköautoa joten kokemus täysin netin varassa. Itsellä yksi suurin mysteeri näiden sähköautojen kanssa on, että mitä ominaisuuksia / varusteita on hyvä autossa olla? Ilmeisesti ilmalämppumppu aika hyvä lisä. jotain muuta?

-Budjetti 20-30k ( näyttäisi enemmän menevän tuonne 30k suuntaan kun tarjontaa katsonut)
- n. 27 000 km vuodessa
- Työmatka 70km yhteensä päivittäin + mahdolliset asiakaskäynnit 10-20km. Ei latausmahdollisuutta työpaikalla.
- Kotilataus mahdollista. Ei lämmintä tallia autolle.
- Pääfocus kotilataus.
- Lapsen 3v turvaistuin mallia: selkä menonsuuntaan sovittava takapenkille siten, että edessäkin pystyy aikuinen matkustamaan kun tarkoitus olisi siirtää sähköautolle mahdollisimman paljon ajoa.
- Takakontin koolla ei niin väliä. Taloudessa myös farmari pahimpaan tilanälkään.
- Talven pakkaset pyörivät 0 - 35 välillä. ( yli kolmenkymmenen joitain päiviä talvessa. Yleensä 10-25 asteen välillä päivät)


Mitä nyt tässä katsonut nettiauton tarjontaa:

Hyundai Ioniq 38kwh (n. 25t€ )
+ Normi auton kokoinen
+ Kohtuu akkukoko
+ Ilmeisesti 28kwh version tyyppivika sähkömoottorin laakerointiin korjattu
+ Enemmän ominaisuuksia kuin 28kwh versiossa (?)
- Hidas lataus vs 28kwh
- Polttomoottori-auton rungoon suunniteltu --> takapainoinen + etuveto = talvella etenemiskyky?

VW ID3 (n.30t€)
+Iso akku
+ Suunniteltu sähköautoksi --> painojakauma + takaveto
+ Suht nopea lataus
+/- koko / takapenkin tilavuus?

MG 4 / MG 5 (27-35t€, yli budjetin mutta uusi olisi uusi)
+ Uusi
+ Edullinen
+ Iso Akkukoko
+ MG 4 suunniteltu sähköautoksi
- Uusi meidän markkinoilla --> vähän kokemuksia luettavana
- Talvikäyttäytyminen?
- Laatu pitemmässä tähtäimessä?
- MG 5 suunniteltu polttomoottori runkoon

Citroen C4 / E-C4 (28-30t€)
+ Iso akkukoko
+ suht tilava (?)
+/- Tästä itsellä hyvin vähän vielä tietoa. Ilmeisesti ihan ok-auto?

Nissan Leaf
+ Suht tilava
+ Iso akku
- Chademo
- Chademo
- Chademo

Muita autoja?

Ajatuksia ja ehdotuksia otetaan vastaan.

Jos takakontin koko ei ole ongelma niin e-soul (64kWh) voi olla yksi vaihtoehto lisää listallesi.

Lämpöpumppu on kiva, mutta en pitäisi sitä valintakriteerinä käytettyä ostaessa. Ei lisää rangea kovimmilla pakkasilla jolloin lisä kilometrejä eniten tarvitsisi.

Vahva suositus etäkäytölle (lämmitys, jäähdytys, lataustason seuranta, ovien avaus ym).
Itse en ostaisi (sähkö)autoa ilman tätä ominaisuutta.
Automerkistä riippuen voi joutua tarkastelemaan asiaa, esim Kia/Hyundai halvimmista se puuttuu ja vanhemmissa sitä ei ole. MG:n osalta olisin tämän osalta myös skeptinen ennenkuin joku asian toisin todistaa. Anna jonkun muun toimia Suomen koekaniinina.
 
-Budjetti 20-30k ( näyttäisi enemmän menevän tuonne 30k suuntaan kun tarjontaa katsonut)
- n. 27 000 km vuodessa
- Työmatka 70km yhteensä päivittäin + mahdolliset asiakaskäynnit 10-20km. Ei latausmahdollisuutta työpaikalla.
- Kotilataus mahdollista. Ei lämmintä tallia autolle.
- Pääfocus kotilataus.
- Lapsen 3v turvaistuin mallia: selkä menonsuuntaan sovittava takapenkille siten, että edessäkin pystyy aikuinen matkustamaan kun tarkoitus olisi siirtää sähköautolle mahdollisimman paljon ajoa.
- Takakontin koolla ei niin väliä. Taloudessa myös farmari pahimpaan tilanälkään.
- Talven pakkaset pyörivät 0 - 35 välillä. ( yli kolmenkymmenen joitain päiviä talvessa. Yleensä 10-25 asteen välillä päivät)
Nirossa on aika paljon sähköautoa 30k€ hintaluokassa ja jos kohtuullisesti ajetun parivuotiaan hankkii, takuutakin vielä aika hyvin jäljellä. Takapenkki kannattaa varmaan testata istuimella, mutta on siinä paremmin tilaa kuin Konassa ja veikkaan ID3 myös olevan hieman ahtaampi kuin Niro
 
Mitä nyt rakennettu alustalle, jossa oli jo täyssähköt huomioitu… :whistling: Vai oikeastiko meinaat, että kaikki eCMP alustaa käyttävät täyssähköt on ”hätä”korjauksia? e-208, e-2008 ja sisaret.
En tiedä mitä korjauksia ovat. Corsa-e sutii aika helposti eli mekaaninen vetopito ei ole hyvä. Jostain syystä takapotkua pidetään sähköautoissa parhaana ratkaisuna vajaavetoisista... Stellanniksen 45kWh nettoakuilla olevat sähkärit ovat minusta uutena kalliita ominaisuuksiinsa nähden. Kuitenkin Corsa on aika mukava sähkäri ajella ja jossa mm. penkit on hieman korkeammalla akkujen sijoittelun takia ja käytettynä ok vaihtoehto.

Alkuperäiselle kysyjälle (@Raaka) vinkkaan kuunnella sähköautomiehien podcastjakson 167, jossa puhutaan alle 25k€ käytetyistä sähköautoista.
 
Lainaa vähän tätä aloitusta omiin tarkoituksiin, kun näköjään liikutaan samalla asialla. Eli haaveena sähköauto.

Lähipiirissä kenelläkään ei ole sähköautoa joten kokemus täysin netin varassa. Itsellä yksi suurin mysteeri näiden sähköautojen kanssa on, että mitä ominaisuuksia / varusteita on hyvä autossa olla? Ilmeisesti ilmalämppumppu aika hyvä lisä. jotain muuta?

-Budjetti 20-30k ( näyttäisi enemmän menevän tuonne 30k suuntaan kun tarjontaa katsonut)
- n. 27 000 km vuodessa
- Työmatka 70km yhteensä päivittäin + mahdolliset asiakaskäynnit 10-20km. Ei latausmahdollisuutta työpaikalla.
- Kotilataus mahdollista. Ei lämmintä tallia autolle.
- Pääfocus kotilataus.
- Lapsen 3v turvaistuin mallia: selkä menonsuuntaan sovittava takapenkille siten, että edessäkin pystyy aikuinen matkustamaan kun tarkoitus olisi siirtää sähköautolle mahdollisimman paljon ajoa.
- Takakontin koolla ei niin väliä. Taloudessa myös farmari pahimpaan tilanälkään.
- Talven pakkaset pyörivät 0 - 35 välillä. ( yli kolmenkymmenen joitain päiviä talvessa. Yleensä 10-25 asteen välillä päivät)


Mitä nyt tässä katsonut nettiauton tarjontaa:

Hyundai Ioniq 38kwh (n. 25t€ )
+ Normi auton kokoinen
+ Kohtuu akkukoko
+ Ilmeisesti 28kwh version tyyppivika sähkömoottorin laakerointiin korjattu
+ Enemmän ominaisuuksia kuin 28kwh versiossa (?)
- Hidas lataus vs 28kwh
- Polttomoottori-auton rungoon suunniteltu --> takapainoinen + etuveto = talvella etenemiskyky?

VW ID3 (n.30t€)
+Iso akku
+ Suunniteltu sähköautoksi --> painojakauma + takaveto
+ Suht nopea lataus
+/- koko / takapenkin tilavuus?

MG 4 / MG 5 (27-35t€, yli budjetin mutta uusi olisi uusi)
+ Uusi
+ Edullinen
+ Iso Akkukoko
+ MG 4 suunniteltu sähköautoksi
- Uusi meidän markkinoilla --> vähän kokemuksia luettavana
- Talvikäyttäytyminen?
- Laatu pitemmässä tähtäimessä?
- MG 5 suunniteltu polttomoottori runkoon

Citroen C4 / E-C4 (28-30t€)
+ Iso akkukoko
+ suht tilava (?)
+/- Tästä itsellä hyvin vähän vielä tietoa. Ilmeisesti ihan ok-auto?

Nissan Leaf
+ Suht tilava
+ Iso akku
- Chademo
- Chademo
- Chademo

Muita autoja?

Ajatuksia ja ehdotuksia otetaan vastaan.
No samaa mg4:sta rupesin aatteleen ku googlasin sitä ehdotuksesta. Niitähän ei ole oikeastaan yhtään "käytettynä" viellä suomessa. Alkoi kyllä kiinosteleen, mutta kiina sana siinä hiukan sörähtää mielessä...

Leafin hylkäsin kokonaan, hidas lataus, lataus systeemille ei paljoa tukea/puretaan jo olemassa olevia. Ja taitaa olla aika vanhentunut jo.
Id3 karvas pettymys ettei saakaan vetää mitään.. mutta silti kiinostelis. Kuukaudessa mitä niitä seurannut on niiden hinnat tippunut melkeen 2k€... (Monet samat autot siis edelleen liikkeissä, ja uusia vähänajettuja tuotu ruotsista)
 
Jostain syystä takapotkua pidetään sähköautoissa parhaana ratkaisuna

Se on helpoin tapa useasti koska ei ole kardaania ja moottorin sijoittelu on vapaampaa. Etuvetoisissa tulee ylimääräistä "ohjelmaa" koska vetarit ovat kääntyvissä pyörissä.

Toki näissä "monivalinta" alustoissa (Stellantis yms) kardaanitunneli löytyy, sinänsä voi ihmetellä että miksi koska käsittääkseni esim. kaikki polttisnelivedot Pösöllä on toteutettu siten että sähkömoottori on takana eikä kardaania ole.
 
Se on helpoin tapa useasti koska ei ole kardaania ja moottorin sijoittelu on vapaampaa. Etuvetoisissa tulee ylimääräistä "ohjelmaa" koska vetarit ovat kääntyvissä pyörissä.

Toki näissä "monivalinta" alustoissa (Stellantis yms) kardaanitunneli löytyy, sinänsä voi ihmetellä että miksi koska käsittääkseni esim. kaikki polttisnelivedot Pösöllä on toteutettu siten että sähkömoottori on takana eikä kardaania ole.
Ei ne taida olla kuitenkaan ihan sähkiksen ehdoilla tehty.

Corsa-e on minusta käytettynä ihan varteenotettava vaihtoehto ~20-25k hintaluokassa. Latureita on mennyt, tilaa ei ole aivan mahdottomasti ja adaptiivinen vakkari on kovin harvassa, mutta muuten aika hyvä vaihtoehto.
 
E-Sorsaa saa tällä hetkellä autoverkkokaupasta leasingilla 299€/kk 2v määräaikaisella sopparilla ja 15 tkm / v kilsoilla. Ihan hyvä diili suhteutettuna myyntihintaan, vaikka olisi kulimallin varustelukin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom