- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 297
Täälläkin Enyaqilla suristeltu kohta 20tkm eikä vielä ole esilämmitystä laiturille tarvinnut. Toki ajot oleet lähinnä etelässä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Aika heikkoa on tällä tekki-foorumilla vielä osaaminen näiden suhteen. Tai en ainakaan ole huomannut että kukaan olisi ylikellotellut Teslaansa kuten joku joskus jossain modeemiaan, tai vaihtoehtoisesti "alikellottanut" jotain veemäisiä ominaisuuksia pois.Tekki-foorumi ja porukka paremmin perillä, ei kestäne kauaa kun autoja kellotellaan prossujen tavoin tehokkaammiksi.
Yli 70k€ kiinalainen sähköauto, jälleen kerran...
Ainakaan vielä kiinalaissähkärit eivät ole minun mielessäni lunastaneet (kuvittelemaani) lupausta länsimaisia kilpailijoitaan selvästi halvemmista autoista, eli että saisi jotain 50k€ Teslaa/Kiaa/Volkkaria vastaavan kiinalaissuristimen 35-40k€:lla. Sellainen luulo ainakin (minulla) tuntui olevan kun niin kovasti hehkutettiin kiinalaisten sähköautojen ryntäystä.
Meitä on moneen junaan ja erilaisilla tarpeilla.
Muutamia kuukausia ja jokunen tuhat kilsaa takana karvalakki Enyaq 80:llä. Ei adaptiivista vakkaria, ei travel assistia. Softana 3.0
Mitään muuta päivitystä en kaipaisi kuin että kaistavahdin saisi pysyvästi pois päältä. Mutta sellaista ei taida tulla, joutuu obd:lla kikkailemaan itse jos haluaa.
Talvella käytiin saariselän hiihtoreissut ja ei osannut akkulämmityksiä kaipailla.
Edellinen auto varmaan vaikuttaa kans aika paljon fiilikseen.Taidatte olla oikeassa, hyvä auto se kuitenkin on. Tässä kun ei muuta tekemistä ole kun speksata ja spekuloida niin alkanee nähdä peikkoja joka twiitissä. Kyllähän se on kuitenkin melko varmaa että kun auto joskus vihdoin on alla niin turhat murheet unohtuu nopeasti.
Tietty 10 vuoden päästä noiden vanhojen Taycanien akunvaihdon saattaa saada jo aika edullisesti. Noita akunvaihto/korjaus pajoja on nyt alkanut tulemaan pikkuhiljaa ja kymmenen vuoden päästä niitä on jo tosi paljon. Varmasti myös akkujen hinnat tulevat alas.Taycanin akunvaihto maksaa 80ke. Jättäisin siis suoraan käytetyt Taycanit ja E-tronit ostamatta. Sama pätee 50ke+ akkuvaihdoilla oleviin Mersuihin.
Akunvaihdon perushinta on sellainen, että en lähtisi itse ottamaan selvää että saako akkuvaihtoa tehtyä ehkä kenties hieman halvemmalla osittaisena korjauksena jossain nyrkkipajalla.
Ei. Mutta näitä pystyy myös korjata ja siihen alkaa löytyä koko ajan enemmän osaamista.Satojen kilojen litiumakku ei koskaan tule olemaan halpa, eli muutamia tonneja.
No jos siellä on sekaisin 10v vanhoja kennoja ja uusia, niin vähän sellaista tekohengitystä se kyllä on.Ei. Mutta näitä pystyy myös korjata ja siihen alkaa löytyä koko ajan enemmän osaamista.
Samanlaista "tekohengitystä" kuin missä tahansa muussakin autossa käyttövoimasta riippumatta. Siis jos akut ja niiden vaihto (osittainen ja kokonaan) halpenee huomattavasti tulevaisuudessa.No jos siellä on sekaisin 10v vanhoja kennoja ja uusia, niin vähän sellaista tekohengitystä se kyllä on.
Niin. Miten sen ajattelee. Onko se sitten tekohengitystä, että vanhoihin polttisautoihinkin ostellaan osia motonetistä ja vaihdellaan vanhojen tilalle.No jos siellä on sekaisin 10v vanhoja kennoja ja uusia, niin vähän sellaista tekohengitystä se kyllä on.
Tälle aiheelle on ihan oma ketjunsa: Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.Eipä niihin monen tonnin tai kymppitonnien osia Motonetista ostella.
Tuo sähköauto on nyt kustannuksiltaan vähän vastaava tilanne kuin että polttisautoon 10v ikäisenä pitäisi vaihtaa tehdasuusi moottori ja voimansiirto.
On joo. Vaikka auto on jo neljä vuotta vanha+50K rullattu niin imagohaitta on varmasti kalliimpi.Kuluttajien mielestä Toyota pakenee vastuutaan valmistusvirheestään – ”Aion viedä asian niin pitkälle kuin tarve”
Kuluttajat ovat sitä mieltä, että Toyota yrittää laittaa Toyota Corollan lämmönvaihtimen valmistusvirheen kuluttajien maksettavaksi.moottori.fi
Kappas vain. Siinä on taas joillekkin pureskeltavaa. Ajat muuttuvat, kun ei edes Toyota ole enää itseään kunnioittava valmistaja.
Eikö Toyota Relax hoida noita kuntoon. Vai onkohan säästetty väärässä paikassa, eli huollettu itse.Kuluttajien mielestä Toyota pakenee vastuutaan valmistusvirheestään – ”Aion viedä asian niin pitkälle kuin tarve”
Kuluttajat ovat sitä mieltä, että Toyota yrittää laittaa Toyota Corollan lämmönvaihtimen valmistusvirheen kuluttajien maksettavaksi.moottori.fi
Kappas vain. Siinä on taas joillekkin pureskeltavaa. Ajat muuttuvat, kun ei edes Toyota ole enää itseään kunnioittava valmistaja.
Ei. Mutta näitä pystyy myös korjata ja siihen alkaa löytyä koko ajan enemmän osaamista.
Jos sinulla on jo hyvä, mutta kallis auto, pidä se ja ajele sillä, koska olet jo tuhlannut rahasi siihen. Ei siitä enää saa omiaan takaisin.Minussa on kyllä pahasti sellaista "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen" mentaliteettia.
Ajoin ajokortin varttuneemmalla iällä 2021 syksyllä. Ostin ensiautoksi Honda Jazzin, koska vähäinen kulutus ja luotettava perusauto. Sillä ajaisin ainakin pari vuotta. Alle vuotta myöhemmin totesin, että sähköauton minä haluankin. Ja erityisesti Honda e:n. Olisin Hondahemmo. Sillä ajelisin ainakin pari vuotta. Hauska auto se olikin, mutta pakkasten tullessa range tippui ja takaluukkuun ei mahtunut kuin latausjohdot ja pari kauppakassia. Joten pitkänajan suunnitelma olisi sittenkin ID.3.
Sain "hyvän diilin" uudesta ID.3 Pro Performance Businessista. Kannatti ostaa, uskottelin, koska tällä autolla ajaisin ainakin pari-kolme vuotta. Takuutakin oli täydet kolme vuotta. Todella kiva auto onkin ajaa, täyttää täydellisesti tarpeeni. Mutta kun tosiasiassa niitä kilsoja kertyy enintään 10 000 vuodessa. Ihan hölmön kallis auto näillä kilsoilla.
...joten nyt sitten vilkuilen Mii Electricejä. Sellaisella ajaisin seuraavat pari vuotta. Ja niin edespäin.
Rahaa kulunut vaihdoissa ihan tyhmän paljon. Eikä vieläkään usko, että järkevintä olisi vaan ottaa aikalisä pariksi vuodeksi ja pitää nykyinen auto. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.
Kiitoksia. Tässä on järjen ääntä.Jos sinulla on jo hyvä, mutta kallis auto, pidä se ja ajele sillä, koska olet jo tuhlannut rahasi siihen. Ei siitä enää saa omiaan takaisin.
Sitäpaitsi ID3 on hyvä auto huolimatta Volkkarin päivityssähläyksistä.
Ei kai kukaan odotakaan, että 10-15 vuoden päästä autosta enää suuria summia saisi? 100k+ kilometriä rullatusta 11 vuotta vanhasta Leafista pyydetään nykyisellään noin 8 000-9 000 euroa ja ihan käyttökelpoisia laitteita nurkkapyöritykseen ne yhä ovat, jos kotona saa latailtua. Ja niihin ollaan jo akkuja vaihdeltukin:Sähköautot elävät nyt voimakasta nousua ja kehittyvät kovaa vauhtia. 10-15v päästä nykyautot ovat kuin vanha läppäri. Akku huonona ja ollut nykyisiä huonompi jo uutena, käyttis vanhentunut (voi päivittää, mutta autoon ei), latausliittimet vanhaa mallia, latausstandardit vanhoja, jne. Ajastaan jälkeenjäänyt, uusi akku maksaa enemmän kuin koko vehkeen arvo, tarvikeakut pääasiassa roskaa ja vaikea kuvitella, että pitäisi hyvin arvonsa.
Ei kai kukaan odotakaan, että 10-15 vuoden päästä autosta enää suuria summia saisi? 100k+ kilometriä rullatusta 11 vuotta vanhasta Leafista pyydetään nykyisellään noin 8 000-9 000 euroa ja ihan käyttökelpoisia laitteita nurkkapyöritykseen ne yhä ovat, jos kotona saa latailtua. Ja niihin ollaan jo akkuja vaihdeltukin:
Ajan myötä, kun sähköautoja on tarpeeksi, syntyy niiden ympärille myös akunvaihtofirmoja. Kuten Teslan kanssa on nyt huomattu. Eikä pelkästään akkujen vaihtoa, vaan jopa upgradea.
Kalliita ovat vielä, kyllä. Mutta tähtäin viestissä oli 10-15 vuotta.Eikö nuo teslan akku ja moottorirempat ollu aika kalliita jopa jollain kolmannella osapuolella purkuauto osin tehtynä? Muistelen että jossain kotimaisessa videossa yhden moduulin vaihto olisi ollut joku 5000€ ja koneen laakerit 9000€.
Perinneautoissa jotain 2-3k€ vaihteisto/koneremppaa pidettiin jo sellaisena että koko mallisarjaa alettiin hylkiä.
Viitsitkö sitten selittää miksi tesla roadstereiden arvo vain jatkaa nousuaan? Noita sai jossain vaiheessa n. 50k:lla. Nyt alkavat lähtöhinnat alkavat olla satkusta ylöspäin.Sähköautossa keräilyautona on vain se ongelma, että kalliin akun tiimalasissa valuu hiekka, ajoi sillä tai ei.
Viitsitkö sitten selittää miksi tesla roadstereiden arvo vain jatkaa nousuaan? Noita sai jossain vaiheessa n. 50k:lla. Nyt alkavat lähtöhinnat alkavat olla satkusta ylöspäin.
"Ei noita moderneja autoja voi korjata" valitusta on ollu niin kauan kuin muistan, mutta niin vaan rasvanäpit ovat opetelleet mäppäämään ECU:ta uusiksi ja markkinoilla on aftermarket-osia vaikka kuinka. Vaikka sen piti olla aivan mahdotonta kun siirryttiin kaasareista suorasuihkuihin ja ATK:n ohjaamaan sytytykseen jne...
Miksi sähköautot olisivat niin eri asia? Eivät ne akkukennot ja BMS:t ole mitään magiaa mitä asiasta kiinnostunut ei voisi ymmärtää.
Ei sitä tarvitse täyttää kun 2170 on jo asia korjattu.Eipä niitä akkuja juuri huolleta kun niissä ei ole liikkuvia/kuluvia osia. Ilmeisesti Teslan nyt käyttämä tapa on tarkoitus estää 85 mallien akkuviat aiheuttaneet kosteuden aiheuttamat pulmat, lopputulos selviää aikanaan.
Nykypäivänä ongelmana on se, että mitään ei enää korjata, vaan vaihdetaan isoja kokonaisuuksia uuteen. Ollut jo polttiksissakin tapana, mutta sähköautoissa akut ja tehoelektroniikkaboxit ovat vielä kertaluokkaa järkyttävämmän hintaisia polttiksen moottoriin ja vaihdelaatikkoon verrattuna. Tämä iskee silmille siinä vaiheessa kun takuuta ei enää ole ja kustannus kääntyy kuluttajalle. Merkkifoorumilla tietäjät tietää ja popittajat popittaa. Joku vaihtaa 1€ diodin ja matka jatkuu. Normikuluttaja hinuuttaa marmorille ja vaihdetaan 10k€ boxi.Onhan polttisten moottorit toki kehittyneet tässä vuosien varrella, mutta loppujen lopuksi ne kasataan pääosin pulteilla kuten aina ennenkin eikä ne sinänsä ole erityisen vaikeita huoltaa.
Joku Teslan epoksilla/tmv täytetty akku onkin sitten melkein mahdoton huoltaa.
Sähköautojen kohdalla on hintamielessä vähän se, että niissä pitää olla jotain spesiaalia. Vähän kuin eka iPhone tai eka Tesla Roadster.
3/Y: Neljä moduulia, joista yksittäinen on kyllä vaihdettavissa. Mitenkään erityisen helpoksi sitä ei ole tehty, mutta on kyllä mahdollista. Ainoa poikkeus on ns. structural battery pack, joita ei vielä paljoa maailmalta löydy.Teslassahan on yksi iso jättiakku mitä ei ole tarkoitettu korjattavaksi
Ehkä kannattaisi jättää tälläiset yleistykset tekemättä.
Tämä nimenomaisesti BEV-autoihin kohdistuva kampanjointi kyllä jaksaa ihmetyttää ainakin Facebookissa. Tietyt samat nimet siellä toistuvat, ja yleensä siellä pauhataan vetyautojen tulemisesta, että älkää nyt ihmiset vaan haksahtako näihin patterivehkeisiin. Se peli on jo menetetty, ellei peruuttamattomasti, niin ainakin pitkälle tulevaisuuteen.Liikenteen sähköistyminen aiheuttaa aika kovia mielenterveysongelmia vety- ja kaasuautojen kannattajissa. Meinasi tulla kahvit näytölle heti aamusta:
Saatu myös mm. Valemedia mainittua (ainoa oikea lähde olisi Totuuden Etsijöiden lähetykset).