Yleistä keskustelua sähköautoista

Täälläkin Enyaqilla suristeltu kohta 20tkm eikä vielä ole esilämmitystä laiturille tarvinnut. Toki ajot oleet lähinnä etelässä.
 
Mäkin yllätyin Q4’llä pääsiäisenä ajettaessa Saariselälle ettei kyllä esilämmitystä kaivannut. Toisaalta helmikuussa tilanne olisi voinut olla ihan toinen.
 
Tekki-foorumi ja porukka paremmin perillä, ei kestäne kauaa kun autoja kellotellaan prossujen tavoin tehokkaammiksi.
Aika heikkoa on tällä tekki-foorumilla vielä osaaminen näiden suhteen. Tai en ainakaan ole huomannut että kukaan olisi ylikellotellut Teslaansa kuten joku joskus jossain modeemiaan, tai vaihtoehtoisesti "alikellottanut" jotain veemäisiä ominaisuuksia pois.
Toisaalta, jos noihin kykenee, niin niillähän voisi tehdä bisnestä eikä kannattaisi foorumilla huudella ohjeineen...
 
Yli 70k€ kiinalainen sähköauto, jälleen kerran...

Ainakaan vielä kiinalaissähkärit eivät ole minun mielessäni lunastaneet (kuvittelemaani) lupausta länsimaisia kilpailijoitaan selvästi halvemmista autoista, eli että saisi jotain 50k€ Teslaa/Kiaa/Volkkaria vastaavan kiinalaissuristimen 35-40k€:lla. Sellainen luulo ainakin (minulla) tuntui olevan kun niin kovasti hehkutettiin kiinalaisten sähköautojen ryntäystä.

Kai se on se nykyinen tapa, että yritetään tulla sisään halo-tuotteella, joka sitten maagisesti nostaa brändin arvon maksimiin, kun aletaan tuottaa halvempia vehkeitä. Ja samalla ajetaan sisään jälleenmyyjäorganisaatiota.

Mutta kyllä parempi tapa tässä tapauksessa olisi tulla killer productilla sisään, kuin aikanaan japanilaiset autot. Näistähän monet tuotiin Suomeen ensimmäisenä euroopassa, osa mallisarjoista lähti lentämään, osa ei...
 
BYD:n olisi ehkä kannattanut yrittää sillä Dolphinilla tulla tänne heti alkuun. No se on tietysti tulossa joskus ”syksyllä” Seal mallin kanssa.

Epöilen että saavat tuonkaan hintaa täällä painettua kilpailukykyiseksi ja kyseessä kuitenkin aika pieni auto.
 
Meitä on moneen junaan ja erilaisilla tarpeilla.
Muutamia kuukausia ja jokunen tuhat kilsaa takana karvalakki Enyaq 80:llä. Ei adaptiivista vakkaria, ei travel assistia. Softana 3.0
Mitään muuta päivitystä en kaipaisi kuin että kaistavahdin saisi pysyvästi pois päältä. Mutta sellaista ei taida tulla, joutuu obd:lla kikkailemaan itse jos haluaa.
Talvella käytiin saariselän hiihtoreissut ja ei osannut akkulämmityksiä kaipailla.

Taidatte olla oikeassa, hyvä auto se kuitenkin on. Tässä kun ei muuta tekemistä ole kun speksata ja spekuloida niin alkanee nähdä peikkoja joka twiitissä. Kyllähän se on kuitenkin melko varmaa että kun auto joskus vihdoin on alla niin turhat murheet unohtuu nopeasti.
 
Minussa on kyllä pahasti sellaista "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen" mentaliteettia.

Ajoin ajokortin varttuneemmalla iällä 2021 syksyllä. Ostin ensiautoksi Honda Jazzin, koska vähäinen kulutus ja luotettava perusauto. Sillä ajaisin ainakin pari vuotta. Alle vuotta myöhemmin totesin, että sähköauton minä haluankin. Ja erityisesti Honda e:n. Olisin Hondahemmo. Sillä ajelisin ainakin pari vuotta. Hauska auto se olikin, mutta pakkasten tullessa range tippui ja takaluukkuun ei mahtunut kuin latausjohdot ja pari kauppakassia. Joten pitkänajan suunnitelma olisi sittenkin ID.3.

Sain "hyvän diilin" uudesta ID.3 Pro Performance Businessista. Kannatti ostaa, uskottelin, koska tällä autolla ajaisin ainakin pari-kolme vuotta. Takuutakin oli täydet kolme vuotta. Todella kiva auto onkin ajaa, täyttää täydellisesti tarpeeni. Mutta kun tosiasiassa niitä kilsoja kertyy enintään 10 000 vuodessa. Ihan hölmön kallis auto näillä kilsoilla.

...joten nyt sitten vilkuilen Mii Electricejä. Sellaisella ajaisin seuraavat pari vuotta. Ja niin edespäin.

Rahaa kulunut vaihdoissa ihan tyhmän paljon. Eikä vieläkään usko, että järkevintä olisi vaan ottaa aikalisä pariksi vuodeksi ja pitää nykyinen auto. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.
 
Taidatte olla oikeassa, hyvä auto se kuitenkin on. Tässä kun ei muuta tekemistä ole kun speksata ja spekuloida niin alkanee nähdä peikkoja joka twiitissä. Kyllähän se on kuitenkin melko varmaa että kun auto joskus vihdoin on alla niin turhat murheet unohtuu nopeasti.
Edellinen auto varmaan vaikuttaa kans aika paljon fiilikseen.
 
Onko porukalla muuten näkemyksiä, että mitkä sähköautot saattaisivat muodostua sellaisiksi jotka pitäisivät arvonsa parhaiten?

Polttomoottoriautoissa esim. monet Porschet saavuttavat tietyn iän jälkeen tilanteen, missä arvo lähinnä kasvaa. Sähköautoissa tämä on nähtävissä alkuperäisessä Tesla roadsterissa. Noiden arvo vain kasvaa ja hinnat ovat jo nousseet selvästi siitä mitä ne jossain vaiheessa olivat.

2013-2015 Model S malleissa hintojen pohjaa ei ole vielä varmaankaan saavutettu ja wanhojen mallien akuston huono huollettavuus voi tehdä niistä aika ikävä pidettäviä keräilymielessä. Model X:ää, kolmosta tai Y:tä on vaikea nähdä samalla tavalla "keräilyautoina" kuin noita ekoja Roadstereita tai S:iä, mutta ehkä olen tässä väärässä?

Nissan Leaffit voi unohtaa, tästä ei tule GT-R:n manttelinperijää, sulavat akut tekevät noista arvottomia. VAG MEB:tä on myös vaikea nähdä keräilyvehkeenä - ainoa jonka näkisin mitään potentiaalia on Buzz.

Mutta miten esim. Taycan tai E-Tron GT arvot kehittyvät? Nykyisellään käytettyjen hinnat ovat tietysti menossa alaspäin - autot ovat aivan liian uusia ollakseen varsinaisesti keräilykamaa. Pidemmällä tähtäimellä voisi ajatella, että onnistunut muotoilu, hyväksi haukuttu ajettavuus, kohtuullisesti kunnossa oleva sähköauton peruskäytettävyys ja siedettävänä pysyvät valmistusmäärät voisivat mahdollistaa hyvän arvon säilymisen. Modulaarinen akku parantaa pitkän tähtäimen huollettavuutta - toisaalta vaihteistot ja muut ovat varsin monimutkaisia.

Enkä nyt tarkoita, että karvalakki-Taycanin sadalla tonnilla ostamalla sen arvo pysyisi, vaan lähinnä että jos 6-7v päästä ostaa 10v ikäisen Taycanin, niin on ihan mahdollista että arvo ei enää siitä juuri putoa.
 
Taycanin akunvaihto maksaa 80ke. Jättäisin siis suoraan käytetyt Taycanit ja E-tronit ostamatta. Sama pätee 50ke+ akkuvaihdoilla oleviin Mersuihin.

Akunvaihdon perushinta on sellainen, että en lähtisi itse ottamaan selvää että saako akkuvaihtoa tehtyä ehkä kenties hieman halvemmalla osittaisena korjauksena jossain nyrkkipajalla.
 
Viimeksi muokattu:
Epäilen myös ettei kalliiden akunvaihtojen myötä sähköautoista tule samanlaisia keräilykappaleita löytymään kun polttomoottorivehkeistä. Tuo voi vähän pelastaa jos vaikka VAG saa nuo moduulivauhdot ja varaosat hinnoiteltua jörkevästi niin ehkä 300tkm ajetulla MEBillä joku hinta vielä on. Keräilyyn tuskin edes se buzzi ellei valmistusta sitten lopeteta kohta.
 
Taycanin akunvaihto maksaa 80ke. Jättäisin siis suoraan käytetyt Taycanit ja E-tronit ostamatta. Sama pätee 50ke+ akkuvaihdoilla oleviin Mersuihin.

Akunvaihdon perushinta on sellainen, että en lähtisi itse ottamaan selvää että saako akkuvaihtoa tehtyä ehkä kenties hieman halvemmalla osittaisena korjauksena jossain nyrkkipajalla.
Tietty 10 vuoden päästä noiden vanhojen Taycanien akunvaihdon saattaa saada jo aika edullisesti. Noita akunvaihto/korjaus pajoja on nyt alkanut tulemaan pikkuhiljaa ja kymmenen vuoden päästä niitä on jo tosi paljon. Varmasti myös akkujen hinnat tulevat alas.
 
Omalla päässälaskulla ainakin on vaikea kuvitella, miten sähköautot voisivat pitää hintansa. Akku kestää vuosissa minkä kestää ja sen jälkeen auto on vanhaa tekniikkaa, edeltäviä sukupolvia ja minun silmissäni paalikamaa. Satojen kilojen litiumakku ei koskaan tule olemaan halpa, eli muutamia tonneja.
 
No jos siellä on sekaisin 10v vanhoja kennoja ja uusia, niin vähän sellaista tekohengitystä se kyllä on.
Samanlaista "tekohengitystä" kuin missä tahansa muussakin autossa käyttövoimasta riippumatta. Siis jos akut ja niiden vaihto (osittainen ja kokonaan) halpenee huomattavasti tulevaisuudessa.
 
No jos siellä on sekaisin 10v vanhoja kennoja ja uusia, niin vähän sellaista tekohengitystä se kyllä on.
Niin. Miten sen ajattelee. Onko se sitten tekohengitystä, että vanhoihin polttisautoihinkin ostellaan osia motonetistä ja vaihdellaan vanhojen tilalle.
 
Eipä niihin monen tonnin tai kymppitonnien osia Motonetista ostella.

Tuo sähköauto on nyt kustannuksiltaan vähän vastaava tilanne kuin että polttisautoon 10v ikäisenä pitäisi vaihtaa tehdasuusi moottori ja voimansiirto.
 
Taycanin keräilyarvosta kun oli puhe niin moottorivikaisisra panameroista pyydetään melkein 20k€. Olisikohan loppuunajetulla akulla olevassa Taycanissa vastaava pyynti 10v päästä?
 
Vanhimmat halvimmat s-teslat nyt 30k€. Ehkä en pitoautoksi ostaisi.

Panameran moottori/remppa tuskin maksaa 80k€.
 

Kappas vain. Siinä on taas joillekkin pureskeltavaa. Ajat muuttuvat, kun ei edes Toyota ole enää itseään kunnioittava valmistaja.
On joo. Vaikka auto on jo neljä vuotta vanha+50K rullattu niin imagohaitta on varmasti kalliimpi.
Vielä 10-15 vuotta sitten esimerkiksi juuri volkkarikonsernilla tuppasi olemaan ehdoton 2 vuotta ja sen jälkeen artisti maksaa vaikka olis mikä. Mutta ajat muuttuu juu.

Tulee mieleen aikoinaan 70-luvulla Tekniikan maailman kestotesti Morris Marinasta. Se pitäisi kaivaa jostakin, oli senverran vaiherikas artikkeli :D
 

Kappas vain. Siinä on taas joillekkin pureskeltavaa. Ajat muuttuvat, kun ei edes Toyota ole enää itseään kunnioittava valmistaja.
Eikö Toyota Relax hoida noita kuntoon. Vai onkohan säästetty väärässä paikassa, eli huollettu itse.
 
Ei. Mutta näitä pystyy myös korjata ja siihen alkaa löytyä koko ajan enemmän osaamista.

Enemmän huolissani olisin softasta, tietokoneista, näytöistä yms. kilkkeistä joiden kanssa saattaa tulla ongelmia 20+ vuoden ikäisinä.

Tällä hetkellä maltaita maksavissa 60/70-luvun muskelijenkeissä ei tuollaisia ollut, joten nuo ovat yhtä toimivia (tai itseasiassa parempia) kuin silloin aikanaan. Mutta entä nämä nykyautot, sähkikset ja polttikset, vuosikymmenien päästä? Lähteekö edes käyntiin jos tietokoneet rikki ja bitit poikittain?
 
Minussa on kyllä pahasti sellaista "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen" mentaliteettia.

Ajoin ajokortin varttuneemmalla iällä 2021 syksyllä. Ostin ensiautoksi Honda Jazzin, koska vähäinen kulutus ja luotettava perusauto. Sillä ajaisin ainakin pari vuotta. Alle vuotta myöhemmin totesin, että sähköauton minä haluankin. Ja erityisesti Honda e:n. Olisin Hondahemmo. Sillä ajelisin ainakin pari vuotta. Hauska auto se olikin, mutta pakkasten tullessa range tippui ja takaluukkuun ei mahtunut kuin latausjohdot ja pari kauppakassia. Joten pitkänajan suunnitelma olisi sittenkin ID.3.

Sain "hyvän diilin" uudesta ID.3 Pro Performance Businessista. Kannatti ostaa, uskottelin, koska tällä autolla ajaisin ainakin pari-kolme vuotta. Takuutakin oli täydet kolme vuotta. Todella kiva auto onkin ajaa, täyttää täydellisesti tarpeeni. Mutta kun tosiasiassa niitä kilsoja kertyy enintään 10 000 vuodessa. Ihan hölmön kallis auto näillä kilsoilla.

...joten nyt sitten vilkuilen Mii Electricejä. Sellaisella ajaisin seuraavat pari vuotta. Ja niin edespäin.

Rahaa kulunut vaihdoissa ihan tyhmän paljon. Eikä vieläkään usko, että järkevintä olisi vaan ottaa aikalisä pariksi vuodeksi ja pitää nykyinen auto. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.
Jos sinulla on jo hyvä, mutta kallis auto, pidä se ja ajele sillä, koska olet jo tuhlannut rahasi siihen. Ei siitä enää saa omiaan takaisin.
Sitäpaitsi ID3 on hyvä auto huolimatta Volkkarin päivityssähläyksistä.
 
Jos mietitään arvonnousua sähkiksillä kuten vaikka teslan ekalla roadsterilla, se vaatii sen että niitä ei ole tehty paljoa. Esim Ystä tai Kolmosesta ei sellaisia tule, ellei niistä tehdä jotain spessu versiota. Ja performance ei taida sellainen olla. Eli joku Porschen malli voi ehkä saavuttaa jonkun kultti statuksen.
 
Sähköautot elävät nyt voimakasta nousua ja kehittyvät kovaa vauhtia. 10-15v päästä nykyautot ovat kuin vanha läppäri. Akku huonona ja ollut nykyisiä huonompi jo uutena, käyttis vanhentunut (voi päivittää, mutta autoon ei), latausliittimet vanhaa mallia, latausstandardit vanhoja, jne. Ajastaan jälkeenjäänyt, uusi akku maksaa enemmän kuin koko vehkeen arvo, tarvikeakut pääasiassa roskaa ja vaikea kuvitella, että pitäisi hyvin arvonsa.
 
Jos sinulla on jo hyvä, mutta kallis auto, pidä se ja ajele sillä, koska olet jo tuhlannut rahasi siihen. Ei siitä enää saa omiaan takaisin.
Sitäpaitsi ID3 on hyvä auto huolimatta Volkkarin päivityssähläyksistä.
Kiitoksia. Tässä on järjen ääntä.

Tuo ID3 on tosiaan todella kiva auto ajaa. Paljon voisi olla softapuolella paremmin asioita, mutta autona se on tosiaan tosi kiva. On hiljainen ja vakaa. Ja etäohjauksen perustoiminnot toimivat luotettavasti, eli näkee onko ovet lukossa ja ovet/ikkunat kiinni, saa käynnistetty etänä viilennyksen ja lämmityksen ja näkee miten lataus etenee.
 
Sähköautot elävät nyt voimakasta nousua ja kehittyvät kovaa vauhtia. 10-15v päästä nykyautot ovat kuin vanha läppäri. Akku huonona ja ollut nykyisiä huonompi jo uutena, käyttis vanhentunut (voi päivittää, mutta autoon ei), latausliittimet vanhaa mallia, latausstandardit vanhoja, jne. Ajastaan jälkeenjäänyt, uusi akku maksaa enemmän kuin koko vehkeen arvo, tarvikeakut pääasiassa roskaa ja vaikea kuvitella, että pitäisi hyvin arvonsa.
Ei kai kukaan odotakaan, että 10-15 vuoden päästä autosta enää suuria summia saisi? 100k+ kilometriä rullatusta 11 vuotta vanhasta Leafista pyydetään nykyisellään noin 8 000-9 000 euroa ja ihan käyttökelpoisia laitteita nurkkapyöritykseen ne yhä ovat, jos kotona saa latailtua. Ja niihin ollaan jo akkuja vaihdeltukin:



Ajan myötä, kun sähköautoja on tarpeeksi, syntyy niiden ympärille myös akunvaihtofirmoja. Kuten Teslan kanssa on nyt huomattu. Eikä pelkästään akkujen vaihtoa, vaan jopa upgradea.
 
Ehkä nykyisten autojen käyttöarvon ratkaisee se jääkö tämä 400v arkkitehtuuri, kun nyt jo joillakin on 800v, ja tuleeko vielä muita ratkaisevia/vallitsevia voimalinjoja jotka dominoi.
Toisaalta kotilataus ei tästä varmaankaan juuri muutu, joten jonkinlaista arvoa autoilla kuitenkin on, riippumatta tulevasta kehityskulusta.

Oma ajatus olisi se että sähkärillä auton elinikä voisi olla lähempänä 20vuotta, mutta kuten edellä spekuloitiin, onko kuluva tekniikka ja käyttöliittymät modernisoitavissa sinne asti.
En ole myöskään oikein mistään löytänyt vielä vakuuttavaa dataa, kestääkö akut oikeasti miljoona kilometriä vai onko kuitenkin akun fyysinen ikä enemmän rajoittava tekijä?
 
Ei kai kukaan odotakaan, että 10-15 vuoden päästä autosta enää suuria summia saisi? 100k+ kilometriä rullatusta 11 vuotta vanhasta Leafista pyydetään nykyisellään noin 8 000-9 000 euroa ja ihan käyttökelpoisia laitteita nurkkapyöritykseen ne yhä ovat, jos kotona saa latailtua. Ja niihin ollaan jo akkuja vaihdeltukin:



Ajan myötä, kun sähköautoja on tarpeeksi, syntyy niiden ympärille myös akunvaihtofirmoja. Kuten Teslan kanssa on nyt huomattu. Eikä pelkästään akkujen vaihtoa, vaan jopa upgradea.

Eikö nuo teslan akku ja moottorirempat ollu aika kalliita jopa jollain kolmannella osapuolella purkuauto osin tehtynä? Muistelen että jossain kotimaisessa videossa yhden moduulin vaihto olisi ollut joku 5000€ ja koneen laakerit 9000€.

Perinneautoissa jotain 2-3k€ vaihteisto/koneremppaa pidettiin jo sellaisena että koko mallisarjaa alettiin hylkiä.
 
Eikö nuo teslan akku ja moottorirempat ollu aika kalliita jopa jollain kolmannella osapuolella purkuauto osin tehtynä? Muistelen että jossain kotimaisessa videossa yhden moduulin vaihto olisi ollut joku 5000€ ja koneen laakerit 9000€.

Perinneautoissa jotain 2-3k€ vaihteisto/koneremppaa pidettiin jo sellaisena että koko mallisarjaa alettiin hylkiä.
Kalliita ovat vielä, kyllä. Mutta tähtäin viestissä oli 10-15 vuotta.
 
"Ei noita moderneja autoja voi korjata" valitusta on ollu niin kauan kuin muistan, mutta niin vaan rasvanäpit ovat opetelleet mäppäämään ECU:ta uusiksi ja markkinoilla on aftermarket-osia vaikka kuinka. Vaikka sen piti olla aivan mahdotonta kun siirryttiin kaasareista suorasuihkuihin ja ATK:n ohjaamaan sytytykseen jne...

Miksi sähköautot olisivat niin eri asia? Eivät ne akkukennot ja BMS:t ole mitään magiaa mitä asiasta kiinnostunut ei voisi ymmärtää.

Pitäisi vaan osata ennustaa, että mitkä sähkikset saavuttavat jonkinlaisen keräilystatuksen.
 
Sähköautossa keräilyautona on vain se ongelma, että kalliin akun tiimalasissa valuu hiekka, ajoi sillä tai ei.
 
Sähköautossa keräilyautona on vain se ongelma, että kalliin akun tiimalasissa valuu hiekka, ajoi sillä tai ei.
Viitsitkö sitten selittää miksi tesla roadstereiden arvo vain jatkaa nousuaan? Noita sai jossain vaiheessa n. 50k:lla. Nyt alkavat lähtöhinnat alkavat olla satkusta ylöspäin.

Keräily- ja harrasteautojen hinnoittelu ei noudata mitään corollan hinnoittelulogiikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Viitsitkö sitten selittää miksi tesla roadstereiden arvo vain jatkaa nousuaan? Noita sai jossain vaiheessa n. 50k:lla. Nyt alkavat lähtöhinnat alkavat olla satkusta ylöspäin.

Ei näitä ajamiseen hommata vaan yksityisiin kokoelmiin, lienee yksi ja sama paljonko akussa on latinkia näissä yksilöissä kunhan trailerille saa ajettua.
 
Sähköautojen kohdalla on hintamielessä vähän se, että niissä pitää olla jotain spesiaalia. Vähän kuin eka iPhone tai eka Tesla Roadster. Sähköauto on vähän kuin joku iPhone 5 tai 6. Ei sellaista halua kerätä eikä sillä ole huonompien ominaisuuksien takia mitään spesiaalia sen hetkiseen autoihin (esim. 5-10 vuoden päästä).
 
"Ei noita moderneja autoja voi korjata" valitusta on ollu niin kauan kuin muistan, mutta niin vaan rasvanäpit ovat opetelleet mäppäämään ECU:ta uusiksi ja markkinoilla on aftermarket-osia vaikka kuinka. Vaikka sen piti olla aivan mahdotonta kun siirryttiin kaasareista suorasuihkuihin ja ATK:n ohjaamaan sytytykseen jne...

Miksi sähköautot olisivat niin eri asia? Eivät ne akkukennot ja BMS:t ole mitään magiaa mitä asiasta kiinnostunut ei voisi ymmärtää.

Onhan polttisten moottorit toki kehittyneet tässä vuosien varrella, mutta loppujen lopuksi ne kasataan pääosin pulteilla kuten aina ennenkin eikä ne sinänsä ole erityisen vaikeita huoltaa.

Joku Teslan epoksilla/tmv täytetty akku onkin sitten melkein mahdoton huoltaa.
 
Eipä niitä akkuja juuri huolleta kun niissä ei ole liikkuvia/kuluvia osia. Ilmeisesti Teslan nyt käyttämä tapa on tarkoitus estää 85 mallien akkuviat aiheuttaneet kosteuden aiheuttamat pulmat, lopputulos selviää aikanaan.
 
Eipä niitä akkuja juuri huolleta kun niissä ei ole liikkuvia/kuluvia osia. Ilmeisesti Teslan nyt käyttämä tapa on tarkoitus estää 85 mallien akkuviat aiheuttaneet kosteuden aiheuttamat pulmat, lopputulos selviää aikanaan.
Ei sitä tarvitse täyttää kun 2170 on jo asia korjattu.
Halpuutus ja tekemisen helppous se Teslaa ajaa.
 
Onhan polttisten moottorit toki kehittyneet tässä vuosien varrella, mutta loppujen lopuksi ne kasataan pääosin pulteilla kuten aina ennenkin eikä ne sinänsä ole erityisen vaikeita huoltaa.

Joku Teslan epoksilla/tmv täytetty akku onkin sitten melkein mahdoton huoltaa.
Nykypäivänä ongelmana on se, että mitään ei enää korjata, vaan vaihdetaan isoja kokonaisuuksia uuteen. Ollut jo polttiksissakin tapana, mutta sähköautoissa akut ja tehoelektroniikkaboxit ovat vielä kertaluokkaa järkyttävämmän hintaisia polttiksen moottoriin ja vaihdelaatikkoon verrattuna. Tämä iskee silmille siinä vaiheessa kun takuuta ei enää ole ja kustannus kääntyy kuluttajalle. Merkkifoorumilla tietäjät tietää ja popittajat popittaa. Joku vaihtaa 1€ diodin ja matka jatkuu. Normikuluttaja hinuuttaa marmorille ja vaihdetaan 10k€ boxi.
 
Sähköautojen kohdalla on hintamielessä vähän se, että niissä pitää olla jotain spesiaalia. Vähän kuin eka iPhone tai eka Tesla Roadster.

ID Buzz? Bussiversio siis, varakkaan hipin peli. No niitäkin näkynyt pakuna melkein viikottain liikenteessä. Mutta yleensä tuollaiset 1st gen mallit tulevat klassikoiksi.

Porsche Taycan?

Suomessa HP-pösö :rofl:
 
Onhan meillä jo sähköautojen klassikko, elcat nimittäin. 30v vanhaa kotimaista sähköautoa rassataan edelleen.



Esim alkuperäisia akkuja päivitetään LFP-mallisiksi.

Uuden akun vaihto-osahintaa taivastellessa kannattaa myös huomioida, että sille vanhalle käytetyllekkin akulle on arvoa. Todellinen kustannus vaihto-operaatiosta on siis uuden (tai uudemman) akun hinta - vanhan akun myyntihinta + työt.
 
Teslassahan on yksi iso jättiakku mitä ei ole tarkoitettu korjattavaksi, mutta esim VW on käsittääkseni modulaarinen ja ihan eri juttu, saa noita moduulejakin kohtuullisempaan hintaan (random google linkki) VW ID3 / 4 (MEB) Battery Module 30V 8S 6.85kWh

Toki toi VW ratkaisu on sitten ainakin painavempi.

Keräilyauto olis jokin sellainen mikä jää mahdollisimman monen mieleen haluttuna ja sitten kun on kertynyt vähän liikaa rahaa sukanvarteen sitä ruvetaan metsästämään isolla rahatukulla ympäri maita ja mantuja.
 
Teslassahan on yksi iso jättiakku mitä ei ole tarkoitettu korjattavaksi
3/Y: Neljä moduulia, joista yksittäinen on kyllä vaihdettavissa. Mitenkään erityisen helpoksi sitä ei ole tehty, mutta on kyllä mahdollista. Ainoa poikkeus on ns. structural battery pack, joita ei vielä paljoa maailmalta löydy.
 
Liikenteen sähköistyminen aiheuttaa aika kovia mielenterveysongelmia vety- ja kaasuautojen kannattajissa. Meinasi tulla kahvit näytölle heti aamusta:

1685343214467.png


Saatu myös mm. Valemedia mainittua (ainoa oikea lähde olisi Totuuden Etsijöiden lähetykset).
 
Liikenteen sähköistyminen aiheuttaa aika kovia mielenterveysongelmia vety- ja kaasuautojen kannattajissa. Meinasi tulla kahvit näytölle heti aamusta:

1685343214467.png


Saatu myös mm. Valemedia mainittua (ainoa oikea lähde olisi Totuuden Etsijöiden lähetykset).
Tämä nimenomaisesti BEV-autoihin kohdistuva kampanjointi kyllä jaksaa ihmetyttää ainakin Facebookissa. Tietyt samat nimet siellä toistuvat, ja yleensä siellä pauhataan vetyautojen tulemisesta, että älkää nyt ihmiset vaan haksahtako näihin patterivehkeisiin. Se peli on jo menetetty, ellei peruuttamattomasti, niin ainakin pitkälle tulevaisuuteen.

Toinen on sitten yritys tuoda esiin akuissa käytettävien metallien ympäristöongelmia, tai heidän omasta mielestään väärän tiedon levittäminen sähköautojen ympäristöystävällisyydestä. Tähän tunnutaan suhtautuvan jopa uskonnollisella pieteetillä, kun koko viestihistoria koostuu erinäisten linkkien postaamisesta asian ympärille perustettuun ryhmään. Täytyy nostaa hattua, miten joku jaksaa jeesustella noin pitkään tuulimyllyjä vastaan. Jännittävän ympäristöheräämisen he ovat vaikuttaneet kokeneensa juuri BEV-autojen tullessa valtavirtaan. Siitä omasta V8:lla liikkuvasta malmikasasta ei jakseta niinkään olla huolissaan, mutta entäs ne lapset siellä kaivoksella?

/rant
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 045
Viestejä
4 564 360
Jäsenet
75 078
Uusin jäsen
badiherrox82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom